رتبه بندی اقتباس های «گرین گابلین» (Green Goblin) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

رتبه-بندی-اقتباس-های-گرین-گابلین-green-goblin-در-دنیای-سینما،-انیمیشن-و-بازی-گوبلین-نورمن-آزبورن-گیم-جن-سبز-غول

به مناسبت حضور قدرتمندانه در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" میخواهیم اقتباس های صورت گرفته از روی شخصیت «گرین گابلین» در خارج از دنیای کمیک را رتبه بندی کنیم.

مقدمه: اسپایدرمن در طول سالها با دشمنان زیادی روبرو شده است که تلاش کرده اند عنوان "دشمن اصلی" (arch-enemy) او را به خود اختصاص دهند. ولی هیچ یک نتوانسته به گرد پای گرین گابلین برسه؛ دشمنی که دهه ها طول کشیده و از گور و فراتر از آن به خارج از دنیای کمیک امتداد پیدا کرده است. این شخصیت به عنوان کسی که بیشترین و بزرگترین بلاهای موجود را بر سر اسپایدرمن آورده، بارها و بارها در دنیای سینما، انیمیشن و گیم مورد اقتباس قرار گرفته ولی سئوال اینه که چطور این اقتباس ها را میتوان رتبه بندی کرد؟ این مقاله تلاش داره به این سئوال پاسخ بده.

 

23- "اسپایدی و دوستان شگفت انگیزش" (2021)

اسپایدی و دوستان شگفت انگیزش (2021)

از سال 2021 دیزنی یک سریال کارتونی جدید از مرد عنکبوتی پخش میکنه که برای بچه های کوچولو ساخته شده! این سری جدید، Spidey and His Amazing Friends نام داره و طبق معمول این سالها مختص مخاطبین کم سن و سال ساخته شده و در آن شاهد حضور دیگر قهرمانان مارول هم هستیم که با همکاری با مرد عنکبوتی با دشمنان خود مبارزه میکنند (برای دانلود این کارتون با دوبله فارسی به اینجا بروید). در واقع در اکثر قسمت ها مرد عنکبوتی به همراه مایلز مورالز و گوئن عنکبوتی دیده میشه. «پی کارلیاک» صداپیشه گرین گابلین در این سری بوده. او ظاهر کلاسیکی داره به همراه یک گلایدر ساده شده و با خبیث های دیگری مثل راینو یا لیدی اختاپوس نیز همکاری داشته است.

 

22-"مرد عنکبوتی آتاری" (1982)

"بازی مرد عنکبوتی آتاری" (1982)

نخستین بازی ویدئویی اسپایدرمن توسط شركت برادران پاركر و در اوج شهرت آتاری 2600 برای این کنسول عرضه شد. اسپایدرمن از ساختمانی بالا می‌رفت (او تار هم می‌زد البته فقط به سمت بالا!). افراد گرین گابلین هر از گاهی در پنجره‌های ساختمان ظاهر می‌شدند و اگر تار اسپایدرمن به آن‌ها می‌خورد، آن را قطع ‌می‌كردند و در نتیجه او تالاپی به زمین می‌‌افتاد! (البته او می‌توانست با تار زدن مجدد از سقوط جلوگیری كند و یا آدم‌های داخل پنجره را بگیرد). اسپایدرمن پس از رسیدن به بالای ساختمان، باید بمب‌هایی را که گرین گابلین کار گذاشته بود خنثی می‌نمود (یا قبل از منفجر شدن از کنارشان می‌گذشت) و در نهایت باید با عبور از گرین گابلین خود را به اتاقک نوک ساختمان می‌رساند. بعدش هم روز از نو و روزی از نو با این تفاوت كه گرین گابلین‌ دفعات بیشتری آفتابی می‌شد و سرعتش بالاتر می‌رفت و یا اینکه ارتفاع و رنگ ساختمان‌ تغییر می‌كرد و یا بمب‌ها بیشتر می‌شدند و..... این بازی همان عیبی را داشت كه اكثر آثار آتاری از آن رنج می‌بردند: تكراری و بی‌معنی شدن پس از مدتی كوتاه. صدا و گرافیك آن هم الان ماقبل تاریخی (!) محسوب می‌شود ولی زمانی برای خودش بروبیایی داشت و از عناوین بهتر آتاری به حساب می‌آمد.

 

21- "مرد عنکبوتی" (1970-1967)

مرد عنکبوتی (1970-1967)

همانطور که حتما اطلاع دارید نخستین حضور گرین گابلین و بسیاری از دیگر دشمنان معروف اسپایدرمن در خارج از دنیای کمیک بوک در نخستین سریال کارتونی مرد عنکبوتی که در دهه 60 میلادی ساخته شد، اتفاق افتاد. صداپیشه او «لِن کارلسون» بود و در سه اپیزود ظاهر شد. او شاید از نظر ظاهری به دنیای کمیک شباهت داشت ولی از نظر شخصیت پردازی خیلی بی ربط و off بود! یعنی بسان سارقی به تصویر کشیده شد که به جای استفاده از تجهیزات بر پایه فن آوری یا کینه داشتن از پیتر پارکر، در امور مربوط به ماوراء الطبیعه و شعبده بازی و جادو تخصص و علاقه داشت! ضمن اینکه ما اصلا نورمن آزبورن را در این سری ندیدیم که واقعا عجیب بود!

  

20- "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیزش" (1983-1981)

در دهه 80 میلادی اسپایدرمن در دو انمیشن سریالی حضور داشت که "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیزش" معروف تره و در آن قهرمان محبوب ما به همراه دو دوست صمیمی خود به نام های «مرد یخی» و «فایر استار» به جنگ تبهکاران میرفت. گرین گابلین (با صداپیشگی «دنیس مارکس») در قسمت نخست این سریال حضور داشت. قسمت مذکور برای هواداران شخصیت گرین گابلین ناامید کننده بود زیرا او برخلاف دنیای کمیک ماسک بر صورت نداشت و با مصرف فرمول خاص خود به موجودی زشت و گابلینی تبدیل میشد! نقشه اش هم احمقانه بود زیرا میخواست تمام مردم شهر را به موجودات گابلینی مثل خودش تبدیل کند! اما شاید نکته عجیب تر این بود که در این قسمت ما با شخصیت اُریجینالی آشنا شدیم به نام «مونا آزبورن» که قبلاً در دنیای کمیک دیده نشده بود و برادرزاده نورمن آزبورن بود. یعنی نورمن عموی او بود (!) در حالی که چنین چیزی در دنیای کمیک سابقه نداشت. موهای او طلایی بود و در کل به «گوئن استیسی» شباهت داشت! نورمن او را ربود زیرا خیال میکرد از محل فرمول گرین گابلین باخبر است ولی با مداخله اسپایدرمن مونا نیز آزاد شد (او حسی داشت که بهش میگفت شاید گرین گابلین عمویش باشد!).

 

19- حضورهای افتخاری در دنیای انیمیشن/انیمه

حضورهای افتخاری در دنیای انیمیشن/انیمه

نورمن آزبورن یا گرین گابلین در چندین مجموعه حضور افتخاری داشته است که یکی از آنها به انیمه Marvel Disk Wars: The Avengers مربوط میشود (او را در پایان قسمت اول دیدیم که به همراه تنی چند از ویلن های دیگر از زندان آزاد شد و در چند قسمت دیگر نیز حضور کوتاه داشت). همچنین از سال 2017 انیمه جدیدی به نام Marvel Future Avengers برای کشور ژاپن عرضه شد. این انیمه از شبکه ماهواره ای D-Life پخش شد و مخاطبان مذکر و نوجوان را پوشش میداد و در آن پسری به نام Makoto طی یک آزمایش پلید به نیروهای فوق بشری دست پیدا میکنه و به همراه دیگر نوجوانان دارای نیروهای فوق بشری، به گروه انتقام جویان ملحق میشود (به عنوان شاگرد). آنها اسم Future Avengers را برای خود انتخاب میکنند. این انیمه به صورت مانگا هم اقتباس شد. در این انیمه شاهد حضور گرین گابلین در دو اپیزود بودیم که به هالک هم مربوط میشد. «هیروشی یاناکا» در نسخه ژاپنی و «دیو ویتنبرگ» نیز در نسخه انگلیسی این اثر حرف زدند. همچنین نورمن آزبورن به صورت عکس یا توهم در سریال "مرد عنکبوتی: سریال کارتونی جدید" که از شبکه MTV پخش شد نیز حضور داشت.

 

18- "مرد عنکبوتی شگفت انگیز: دشمنان مرگبار" (1995)

"مرد عنکبوتی شگفت انگیز: دشمنان مرگبار" (1995)

The Amazing Spider-Man: Lethal Foes یكی از قابل قبول‌ترین عناوینی بود که در دهه 90 میلادی از روی اسپایدرمن تولید شد ولی خیلی از بازیبازها با آن آشنا نیستند زیرا فقط برای کنسول SNES و كشور ژاپن عرضه شد (روی هم‌رفته اسپایدرمن همواره در بین مردم ژاپن از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است). همانطوری كه از اسم این side-scroller (یعنی بازی كه در آن نمای دوربین از كنار و به صورت دو بعدی است و شخصیت‌ها معمولاً از چپ به راست حركت می‌كنند) پیداست، اسپایدرمن باید در انتهای هر مرحله با برخی از خطرناك‌ترین دشمنان خود مثل گرین گابلین، دكتر اختاپوس، لیزارد، عقرب، بیتل و ... مبارزه می‌کرد. جالب اینکه قبل و بعد از هر مبارزه، دیالوگی بین کاراکترها صورت می‌گرفت. البته دیالوگ‌ها نه به صورت صوتی بلکه در قالب حباب‌های گفتگو (یکی از اجزای همیشگی دنیای مجلات مصور) روی صفحه ظاهر می‌شدند. گرین گابلین بنظرم به طور قابل قبولی در این بازی انیمیت شده بود و مبارزه باهاش در حالی که بمب های کدویی به سمتتان پرتاب میکرد باحال بود.

 

17- "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی" (2018)

گرین گابلین (Green Goblin)

اولین خبیثی که در انیمیشن تحسین شده "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی" معرفی میشود گرین گابلین است. پیتر پارکر وقتی داره باهاش مبارزه میکنه او را نورمن صدا میزنه پس معلومه که خود نورمن آزبورنه. نبرد آنها داخل مجتمع شرکت آلکمکس در محله بروکلین (ایستگاه زیرزمینی مترو) رخ میده و مایلز مورالز هم آن را تماشا میکنه. این نسخه از گرین گابلین بی شک بزرگترین و هیولایی ترین نسخه ای هست که تا به حال دیده شده. او پوستی خزنده مانند داره به همراه بال های بزرگ و یک دُم و گلوله های آتشین به سوی اسپایدرمن پرتاب میکنه. باید بدانید که این گرین گابلین شباهتی به گرین گابلین دنیای اصلی مارول (دنیای شماره 616) نداره و در واقع از روی گرین گابلین دنیای آلتمیت (شماره 1610) خلق شده چون در کمیک های Ultimate Spider-Man نیز نورمن آزبورن را دیدیم که به این شکل درآمده. یعنی به خاطر مصرف یک فرمول نیروزا به صورت هیولایی کم هوش و عظیم الجثه درآمده بود. گرین گابلین در این انیمیشن نقش کوتاهی داره و فقط در نبرد اولیه در ابتدای فیلم ظاهر میشه. او به نظر میرسه که از دستورات کینگ پین اطاعت میکنه (که البته خیلی عجیبه چون نورمن از حرف هیچ کس تو دنیای کمیک تبعیت نمیکنه!) ولی یک جا از حرفش سرپیچی میکنه و باعث اون انفجار میشه که به نظر میرسه خود گرین گابلین هم تو این انفجار کشته میشه.

گرین گابلین

صداپیشه گرین گابلین در این انیمیشن آقای «جورما تاکون» (Jorma Taccone) هستش که بازیگر خیلی خوبیه و فیلم MacGruber را هم کارگردانی کرده.

 

16-  "اتحاد نهایی مارول 2" (2009)

بازی "بازی اتحاد نهایی مارول 2" (2009)

در پی موفقیت بازی Marvel Ultimate Alliance در سال 2006، Activision تصمیم گرفت پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی دنباله آن را برای انواع کنسول‌های موجود منتشر کند. Marvel Ultimate Alliance 2 (که به اختصار MUA2 نامیده می‌شود) شباهت‌های فراوانی با قسمت اول داشت و یک بازی اکشن و RPG بود که در آن بار دیگر باید گروهی چهار نفره از کاراکترهای معروف مارول تشکیل داده و  به جنگ دشمنان خود می‌رفتید. این‌دفعه كاراكتر‌های بازی قادر بودند با ترکیب نیرو‌های خود، ضرباتی نیرومند و تماشایی تحت عنوان Fusion اجرا نمایند. تفاوت دیگر این بود که می‌شد هنگام صحبت با شخصیت‌های دیگر، لحن خود را تغییر داد و مثلاً خشن‌تر یا دیپلماتیک‌تر حرف زد. این بار هم اسپایدرمن از کاراکترهای همه‌فن‌حریف محسوب می‌شد. در ضمن اگر گروه Pro- registration  را برمی‌گزیدید آنوقت می‌شد یك لباس (Costume) اضافی برای او به نام Iron Spider را آزاد (unlock) و بر تن کنید (این لباس اولین بار در كمیك‌ بوک Civil War و توسط «تونی استارك» به اسپایدرمن داده شده بود!). ولی بدون شك بیشترین جذابیت MUA2 برای هواداران این بود که در آن دو تن از مشهورترین دشمنان اسپایدرمن یعنی ونوم و گرین گابلین به عنوان كاراكترهای قابل‌بازی حضور داشتند (البته برای آزاد کردن‌ آنها ابتدا باید شکست‌شان می‌دادید).

 

15- "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" (2014)

http://www.spidey.ir/images/img/content/news/stills/new/harry-as-goblin.jpg

در فیلم ناامید کننده "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" شاهد بودیم که «هری آزبورن» (با بازی «دین دیهان») به عنوان بهترین دوست پیتر پارکر، وارد زندگی اش شد. هری برگشت به منهتن نیویورک و دید که پدرش، نورمن، به خاطر یک بیماری ژنتیکی داره میمیره. این بیماری به سرعت در هری هم بروز کرد. بعدش او به این نتیجه میرسه که فقط خون اسپایدرمن میتونه جونش رو نجات بده. ولی وقتی اسپایدرمن میگه نه، هری ازش متنفر میشه! بعدشم به سرعت میره زره نورمن رو پیدا میکنه، گرین گابلین میشه، گوئن رو میدزده و زندگی پیتر را کاملا نابود میکنه و آخر فیلم هم معلوم میشه برای اینده هم نقشه داره. "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نیز یکی دیگر از فیلم هایی بود که از تکثر شخصیت های خبیث رنج میبرد. ضمن اینکه بر خلاف فیلم های قبلی که اختلاف پیتر و هری ظرف سه فیلم به اوج خودش رسید ولی اینجا در طول فقط یک فیلم همه چیز به سرانجام میرسه. یعنی "دنیا سازی" (world building) یا بهتره بگیم فرنچایز سازی سونی از درام و قصه پیشی میگیره. و البته شخصیت پردازی هری از بیخ و بن غلطه. چون او هرگز در دنیای کمیک چنین شخصیت خبیث و بدذاتی نبود که گوئن استیسی رو بکشه.

کریس کوپر

و البته «کریس کوپر» هم در این فیلم در نقش نورمن آزبورن ظاهر شد که چیز خاصی ازش ندیدیم و فقط متوجه شدیم که بیمار است و بعدشم مرد! »مارک وب» کارگردان این فیلم گفته که او قرار بود در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" برگرده و دوباره نقش نورمن آزبورن را بازی کنه و به گرین گابلین تبدیل بشه (برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را بخوانید).

 

14- بازی ها و انیمیشن های لگویی

بازی ها و انیمیشن های لگویی گرین گابلین

گرین گابلین چندین بار در بازی ها و انیمیش های لگویی حضور پیدا کرده که اولین آن مربوط میشه به بازی معروف Marvel Lego Heroes که سال 2013 عرضه شد و «نولان نورث» معروف جایش حرف زد. او از خبیث هایی بود که به «دکتر دووم» کمک میکرد. این شخصیت در قسمت دوم این بازی هم حضور داشت و حتی گرین گابلین نسخه سال 2099 نیز یکی از شخصیت های قابل بازی و باس های آن بود. ضمنا گرین گابلین سال 2019 در انیمیشن Lego Marvel Spider-Man: Vexed by Venom نیز حضور داشت.

 

13- "مرد عنکبوتی: بازی آرکید" (1991)

 نبرد با گرین گابلین در بازی Spider-Man: The Video Game

نخستین بازی آركید اسپایدرمن در ژانر محبوب آن دوران یعنی "بزن بزن" یا Beat’em Up ساخته شد و سبكی مشابه با آثار ماندگاری همچون "شورش در خیابان" (Streets of Rage) و "فاینال فایت" داشت. در حالت تک نفره بازیباز‌ها کاراکتر قابل‌بازی (playable) خود را از میان اسپایدرمن، گربه سیاه، شاهزاده نیمور (فرمانروای شهر افسانه‌ای آتلانتیس كه به Sub-Mariner معروف است) و هاکای (Hawkeyeانتخاب می‌كردند. در مجموع Spider-Man: The Video Game که می‌توانست شاهکاری برای آرکید باشد در حد یک بازی معمولی باقی ماند و توقعات بالای هواداران را برآورده نساخت (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بازی میتونید این مقاله را بخوانید). اما قطعا یکی از نقاط قوت بازی دیدن دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی به عنوان غول (Boss) های مراحل بود، از ونوم بگیر تا مردشنی و کینگ پین و الکترو ! و جالبه که گرین گابلین هم یکی از غول (باس) های بازی بود و این نکته عجیبی برای یک بازی مرد عنکبوتی در دهه 90 میلادی به شمار میاد چون در این دهه بازی های زیادی از روی شخصیت اسپایدرمن ساخته شد ولی گرین گابلین چون در دنیای کمیک حضور فعالی نداشت، در این بازی ها هم یافت نمیشد! (در واقع سازندگان بازی های مرد عنکبوتی ترجیح میدادند به جای گرین گابلین از مثلا «هاب گابلین» استفاده کنند). ولی در هر حال در این بازی هم گرین گابلین حاضر بود و هم هاب گابلین! مبارزه با گرین گابلین جالب بود و روی یک هواپیمای در حال سقوط (که شبیه به هلی کریرهای شیلد بود) رخ میداد. اولش شاید نا امید میشدید چون  گرین گابلین با آن دستکش جرقه ای خودش بهتون ضربه میزد و فرق چندانی با آن هزاران حریفی که در هر مرحله از بازی باهاشون روبرو میشدید، نداشت تا اینکه ناگهان گلایدر او ظاهر شده و رویش میپرید و کلی بمب کدویی انفجاری نثارتان میکرد! خنده های معروف خودش را هم سر میداد. در مجموع دیدن گرین گابلین و انجام چنین نبردی با او در آن دوره و زمانه دلگرمی بزرگی برای هواداران بود .... اگر دوست دارید میتونید این مبارزه را اینجا دانلود کنید.

 

12-  "مرد عنکبوتی شگفت انگیز  2" (2014)

بازی ساخته شده از روی فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" چنگی به دل نزد و به نظرم حتی از فیلمش هم ضعیف تر بود. من خودم همان موقع یک نقد برایش نوشتم و حسابی از خجالتش درآمدم (بروید اینجا). اما باید قبول کرد مبارزه با گرین گابلین (هری آزبورن) در این بازی فوق العاده و باعث میشه نسبت به فیلمش در رتبه بهتری قرار بگیره. در ابتدای این نبرد که روی پشت بام رخ میده باید بمب های گرین گابلین را به سمت خودش پرتاب کنید تا از روی گلایدرش بیفتد و سپس ضربات خود را نثارش کنید. طبیعیه که او خیلی زود دوباره سوار گلایدرش میشه و شما باید این پروسه رو تکرار کنید. اما درست وقتی که حس میکنید دارید خسته میشید ناگهان او با گلایدرش به سمت شما یورش میاره و پس از جاخالی دادن باید بپرید روی گلایدر او و اینجاست که باحال ترین بخش نبرد شروع میشه! چون باید همراه او و در حالی که سوار گلایدرش هستید در سطح شهر پرواز کنید و به سر و صورتش مشت بکوبید . جذاب ترین بخشش هم اونجایی هستش که صورتش رو به دیوارهای ساختمان های خیابون میکوبید یا به موانع سر راه میزنیدش! در نهایت دوباره به بالای پشت بام برمیگردید و جالبه که صحنه نهایی جاخالی دادن از گلایدر و اصابت اون به خود گرین گابلین را داریم که ادای دینی است به دنیای کمیک و البته نبرد نهایی فیلم "مرد عنکبوتی 1". 

 

11- "مرد عنکبوتی مارول" (2017 تا به امروز)

مرد عنکبوتی مارول (2017 تا به امروز)

در جدیدترین سریال کارتونی اسپایدرمن که پخش آن از سال 2017 تا به امروز از شبکه Disney XD ادامه داشته، بسیاری از دشمنان معروف مرد عنکبوتی به صورت نوجوان به تصویر کشیده شده و به قول معروف de-age شده اند تا با فضای علمی دبیرستان پیتر پارکر همخوانی داشته باشند. ولی نورمن آزبورن به این شکل نبود. او پدر سخت گیر هری بود و همچنین مدیرعامل شرکت "آزکورپ". نورمن همچنین علاقه داشت دشمنان مختلف مرد عنکبوتی را به استخدام خود دربیاورد و فن آوری دیگران را بدزدد و به جای فن آوری خودش جا بزند. او در فصل اول به به ویروس عنکبوتی «شغال» مبتلا و به «اسپایدر کینگ» جهش ژنتیکی پیدا کرد ولی مداوا شد. نورمن سپس به هری وظیفه میده که اسپایدرمن را بکشه تا پسر خودش به عنوان تنها محافظ شهر شناخته بشه. با این حال، هری قبول نمیکنه و نورمن مجبور میشه از هویت مخفی پسرش یعنی «هاب گابلین» (که هری از اون به برای مبارزه با جنایت استفاده میکرد) استفاده کنه تا خودش اسپایدرمن رو بکشه.

هاب گابلین کارتون

سپس وقتی داشت با اسپایدرمن و هری در آزمایشگاه خودش میجنگید ظاهرا در یک انفجار شیمیایی کشته شد. او در فصل سوم در قالب «دارک گابلین» (Dark Goblin) بازگشت و بار دیگر علیه مرد عنکبوتی توطئه کرد ولی دستش رو شد و به زندان افتاد. نکته جالب درباره او اینه که «جاش کیتون» به جایش حرف میزند که در انیمیشن دوست داشتنی "مرد عنکبوتی خارق العاده" جای پیتر پارکر/اسپایدرمن حرف میزد!!!

 

10- "اسپایدرمن: نامحدود" (1999)

گرین گابلین کارتونی

همانطور  که  در این مقاله خوانده اید یکی از ضعیف ترین کارتون های تاریخ مرد عنکبوتی، Spider-Man Unlimited میباشد. این کارتون عجیب و غریب فقط برای یک فصل 13 قسمته ساخته شد و خیلی ها میگن شرکت فاکس اصلا چرا این سریال را ساخت؟ واقعیتش اینه که فاکس که سرمست از موفقیت انیمیشن "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" بود، به هیچ وجه نمیخواست رایت انیمیشن مرد عنکبوتی رو از دست بده چون براش خیلی پرسود بود. بنابراین به فکرش رسید که یک سریال جدید کارتونی از اسپایدرمن بسازه. همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودم قرار بوده سازندگان این سریال به 26 قسمت ابتدایی کمیک های مرد عنکبوتی در دهه 60 میلادی رجوع کنند و از بین آنها 13 داستان برتر را انتخاب کنند. اما ناگهان سونی و مارول بر سر فیلم سینمایی مرد عنکبوتی به توافق رسیدند. ضمنا سونی رایت ساخت کارتون مرد عنکبوتی را هم به دست آورد. این یعنی اینکه فاکس دیگر نمیتوانست از روی اسپایدرمن کارتون بسازد. اما کار روی سریال جدید رو شروع کرده بود. بنابراین تصمیمات اولیه خودش را رها کرد و به جای آنکه از روی 26 قسمت ابتدایی کمیک های مرد عنکبوتی این سریال را بسازد، کارتون Spider-Man Unlimited  را ساخت که در دنیای دیگری جریان داشت و مرد عنکبوتی لباس جدیدی را هم تنش میکرد  که آن را با استفاده از فن آوری نانو که از رید ریچاردز (رهبر چهار شگفت انگیز) گرفته بود ساخته بود که قابلیت دفع سیمبیوت ها را داشت (یه جور شنل کوتاه هم داشت و میتونست به لطف قابلیت مخفی کاری، مرد عنکبوتی را  یه جورایی نامرئی هم بکنه!). در واقع فاکس سعی کرده بود متفاوت ترین کارتون مرد عنکبوتی را بسازد تا سونی بهش گیر نده! به همین دلیل حتی شخصیت های مکمل جدیدی برای پیتر در این کارتون خلق شد! البته شخصاً همیشه عقیده داشته ام نسخه ای که از گرین گابلین در این انیمیشن دیدیم در نوع خودش جالب بود. او در واقع یک قهرمان بود که به نیروهای شورشی علیه «تکامل دهنده عالی» کمک میکرد و به جای گلایدر از یه جور تجهیزات کوله پشتی مانند استفاده میکرد که از آن بال به بیرون در می آمد و باهاشون پرواز میکرد! او اولش فکر کرد اسپایدرمن یک شخصیت خبیثه و باهاش جنگید ولی به اشتباه خودش پی برد و با هم متحد شدند. هویت او به طور دقیق و مستقیم فاش نشد ولی چون به خانمی به نام «نائوكو» علاقه دارد احتمال زیاد شوهر سابق او یعنی «هكتور جونز» بود نکته جالب درباره او اینه «رینو رومانو» به جایش حرف زد که در این مجموعه جای پیتر پارکر/اسپایدرمن هم حرف میزد!!!

 

9- "اسپایدرمن: فیلم سینمایی" (2002)

نبرد نهایی بازی Spider-Man: The Movie

بازی Spider-Man: The Movie سال 2002 عرضه شد و بازی فوق العاده ای هستش. عجیب هم هست چون معمولا بازی های رایانه ای که به مناسبت فیلم های سینمایی ساخته و منتشر میشوند اغلب چنگی به دل نمیزنند. اما این بازی انصافا خیلی خوب بود و به زیبایی داستان فیلم اول مرد عنکبوتی را به تصویر کشید. یک سری قابلیت های شگفت انگیز هم داشت و مثلا میتونستید گرین گابلین را هم آزاد (Unlock) و باهاش بازی کنید !!! (البته این گرین گابلین ، هری آزبورن بود که میخواست پرده از راز مرگ پدرش بردارد). خلاصه معلوم بود سازندگانش خیلی بابتش زحمت کشیده بودند. (میتونید تو این مقاله نظر من رو درباره بازی به طور کامل بخونید). طبیعی است که گرین گابلین خبیث اصلی بازی بود و در طول بازی باید چند بار باهاش مبارزه میکردید (البته خبیث های دیگری مثل والچر، عقرب و شوکر هم در بازی بودند که باس فایت های خوبی هم از آب در آمدند). ولی مبارزه نهایی با گرین گابلین چیز دیگری  بود چون روی پل بروکلین انجام میشد و در برخی موارد باید در هوا با گرین گابلین میجنگیدید (کلا من عاشق نبرد های هوایی اسپایدرمن در دنیای بازی هستم!). در ابتدای نبرد هم گابلین، مری جین را گروگان گرفته بود و باید ابتدا او را قبل از آتش گرفتن نجات میدادید. نبرد با گرین گابلین واقعا نفس گیر بود و باید از هر ترفند و ضربه ای که بلد بودید نهایت استفاده را میبردید. نکته جالب این بود که گابلین با گلایدرش به شما حمله ور میشد. بعد باید او را از گلایدرش پرت میکردید پایین و زمان محدودی نصیب شما میشد تا باهاش نبرد تن به تن انجام دهید ... (میتونید ویدئوی مربوط به این نبرد را از اینجا دانلود کنید). 

 

8- "مرد عنکبوتی نهایی" (2017-2012)

گابلین مرد عنکبوتی نهایی

نورمن آزبورن/گرین گابلین با صدای «استیون وبر» در سریال طولانی مدت "مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) یکی از خبیث های اصلی بود که بارها و بارها دیده شد و دست به خباثت زد. او را آشکارا از نسخه گابلین هیولایی که در کمیک بوک های Ultimate Spider-Man دیده بودیم (و طرفداران قدیمی اسپایدرمن دل خوشی ازش ندارند) الهام گرفته بودند (برای آشنایی با این نسخه این مقاله را بخوانید) با این تفاوت که در این کارتون از گلایدر استفاده میکرد و باهوش تر بود. او به اشکال مختلف درآمد و مثلا در داستانی با تم کریسمس با ظاهری متفاوت دیده شد یا در دنیای مایلز مورالز، بال داشت و ...! (این مقاله را بخوانید). حتی با سیمبیوت ونوم هم پیوند خورد (این مقاله را بخوانید). هری هم در سریال بود ولی گابلین نشد و در عوض با سیمبیوت ونوم پیوند خورد.

 

7- "مرد عنکبوتی 3" (2007)

 "مرد عنکبوتی 3" (2007)

«جیمز فرانکو» بازیگر بزرگیه ولی وقتی در فیلم های مرد عنکبوتی نقش «هری آزبورن» را بازی میکرد چندان شناخته شده نبود. شخصیت پردازی کارکتر هری آزبورن در سه گانه سینمایی نخست مرد عنکبوتی ساخته «سم ریمی» بسیار دقیق و وفادار به دنیای کمیک بود. او اسپایدرمن رو به خاطر مرگ پدرش ملامت میکنه و از پیتر هم دلخور میشه چون هویت اسپایدرمن رو بهش لو نمیده و ازش محافظت میکنه. و در نهایت وقتی میفهمه پدرش گرین گابلین بوده، خودش هم خبیث میشه و با اسپایدرمن میجنگه. البته انصافا لباسی که در "مرد عنکبوتی 3" بر تن کرد و باهاش به اسپایدرمن حمله کرد واقعا بیخود بود (درست مثل لباس پدرش). اما تصمیمی که در پایان فیلم میگیره و به یاری پیتر میاد تا با ونوم و مرد شنی بجنگه بسیار درسته . و البته مرگ او نه تنها بسیار سوزناك است (به خصوص به لطف موسیقی معركه آقای «كریستوفر یانگ») بلكه به بهترین شكل به كمیك های مرد عنكبوتی هم وفادار است (به عبارتی دیگر، هری در نتیجه عملی فداکارانه جان خود را از دست میدهد). بدون شک پایانی كه برای هری آزبورن در سه گانه ریمی در نظر گرفته شد، با وجود اینكه قابل پیش بینی بودن ، اما منطقی ترین و بهترین پایان ممكن برای این شخصیت مهم است.

 

6- "مرد عنکبوتی" (1982-1981)

کارتون گرین گابلین

در ابتدای دهه‌ی 80 میلادی، مارول با تاسیس استودیوی انیمیشن‌سازی مستقل خود ، مجموعه‌ای 26 قسمتی تحت عنوان Spider-Man تولید و به شبكه‌های تلویزیونی محلی عرضه كرد. روی هم رفته، این مجموعه تا حدودی گمنام و مهجور باقی ماند ولی هواداران اسپایدرمن معتقد بودند كه تا حد رضایت بخشی به حال و هوای كمیك‌ های او وفادار است. به علاوه، از آن‌جائی‌كه از شبكه‌های محلی پخش می‌شد، مجبور نبود از ممیزی سفت و سختی كه شبكه‌های سراسری در آن زمان روی برنامه‌های كارتونی خود اعمال می‌كردند، پیروی كند. به همین دلیل دست سازندگانش بازتر بود و می‌توانستند از اكشن قابل قبول‌تر و داستان‌های منسجم‌تری بهره بگیرند. در هر حال یکی از برترین اپیزودهای این مجموعه، "انتقام گرین گابلین" نام داشت که در آن نورمن آزبورن (با صدای «نیل راس») ناگهان حافظه خودش رو به دست میاره و یادش میاد که پیتر پارکر همان مرد عنکبوتیه! بنابراین سعی میکنه بهش ضربه بزنه. در این میان او به نشریه دیلی بیوگل و آقای جی جونا جیمسون هم مراجعه میکنه تا هویت مرد عنکبوتی رو بهش لو بده ولی اسپایدرمن با مقداری شانس جلویش را میگیره! این اپیزود تا حد زیادی به داستان کمیک بوکی که در آن گرین گابلین از هویت مخفی مرد عنکبوتی باخبر میشه وفادار بود و خوش درخشید. به نظرم این گرین گابلین در این سریال هنوز هم یکی از بهترین اقتباس های این شخصیت در دنیای انیمیشن است. میتونید آن را در اینجا و کل این سریال را نیز در اینجا دانلود کنید. 

 

5- "مرد عنکبوتی پلی استیشن 4 " (PS4)

2- گرین گابلین

نورمن آزبورن از شخصیت های بسیار کلیدی بازی اسپایدرمن PS4 بود و حتی در خلق دو خبیث اصلی بازی به نام های مستر نگاتیو و دکتر اختاپوس نقش اساسی داشت. حضور او فوق العاده بود و درست مثل دنیای کمیک بسیار خبیث و بی رحم و مکار بود. نکته جالب درباره نورمن آزبورن در این بازی این بود که او به دلیل اینکه شهردار شهر بود پس به قول معروف دستش باز بود و خیلی شرارت کرد! ولی هواداران قطعا یک چیز را دوست دارند و اونم اینه که نورمن در قالب گرین گابلین ببینند! Insomniac به این دلیل از گرین گابلین در این بازی استفاده نکرد چون این شخصیت زیاد در قالب های دیگری مثل سینما دیده شده. اما پیش بینی میکنیم در دنباله بازی حتما او را ببینیم یا این که لااقل بهش اشارات زیادی بشه. ضمن اینکه همانطور که در داستان بازی دیدید نورمن خیلی در آزمایشگاه خودش روی مواد نیروزا یا ترکیب DNA موجودات مختلف کار میکرد. تجهیزاتی هم داشت که میتونه در آینده به نوعی مربوط بشه به ماسک گرین گابلین. پس احتمال تبدیل شدن او به گرین گابلین در قسمت دوم خیلی زیاده! مارول و سونی با زیرکی از بازیگری برای صداپیشگی نقش نورمن آزبورن استفاده کردند که چهره ای شبیه به دونالد ترامپ داشته باشه! این بازیگر کسی نیست جز «مارک رولستون» (Mark Rolston). او در فیلم های مطرحی همچون "رستگاری در شاوشانک"، "اسلحه مرگبار 2" و Aliens بازی کرده و در دنیای بازی هم در آثار برجسته ای همچون Batman: Arkham Knight، Halo 4 و Battlefield Hardline صحبت کرده. صدایش شاید خیلی شرور به نظر نرسد اما دقیقا با این شخصیت پردازی از نورمن آزبورن همخوانی دارد چون او در بازی یک آدم مکار و زیرکی است که دوست دارد چهره یک انسان خیرخواه را به خودش بگیرد.

 

4- "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" (1998-1994)

اسپايدرمن: مجموعه كارتونی (Spider-Man: The Animated Series) سریالی است که در دهه 90 میلادی ساخته شد و خیلی هم طرفدار داشت و خیلی ها هم باهاش خاطره دارند. این سریال (که اینجا به طور کامل درباره ش توضیحاتی داده شده است) در واقع اولین تلاشی بود که  انجام شد تا داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی را به صورت   متصل به هم در دنیای انیمیشن روایت کنند. در مجموع هرچه به انتهای آن نزدیک شدیم هم از قوت داستان ها کاسته شد و هم از کیفیت انیمیشن آن! یکی از ایرادات اصلی آن نیز این بود که اولش «هاب گابلین» را دیدیم و بعد گرین گابلین را! (در حالی که در دنیای کمیک دقیقا برعکسه) . ولی اپیزود مربوط به گرین گابلین که Enter The Green Goblin نام داشت و در سال 1996 و در فصل 3 پخش شد، انصافاً کیفیت خوبی داشت (هم از نظر داستانی و هم از نظر انیمیشن). ما در این اپیزود به نوعی شاهد روایت اریجین و نحوه تبدیل شدن نورمن آزبورن به گرین گابلین هستیم و میبینیم که پس از آن حادثه ای که باعث میشه دو شخصیتی بشه چطور سعی میکنه از اعضای هیات مدیره شرکت آزکورپ انتقام بگیره. جالبه که افرادی مثل جی جونا جیمسون، ویلسون فیسک و مادر فلیشیا هاردی (گربه سیاه) هم ظاهرا در آن عضو هستند چون آزبورن همه آنها را گروگان میگیره و به یک زیردریایی بزرگ در زیر آب میبره تا ازشون انتقام بگیره. مری جین هم این وسط توسط گرین گابلین ربوده  و به جمع آنها اضافه میشه! نوعی حس معما گونه هم در این اپیزود هست و نویسنده سعی میکنه بیننده را فریب بده تا فکر کنه شاید «هری آزبورن» زیر نقاب گرین گابلین قرار داشته باشه. در هر حال، نبردی که بین گرین گابلین و اسپایدرمن انجام میشه خیلی خوبه چون جان خیلی ها در خطره (من از اونجایی که گرین گابلین تک تک میره سراغ امثال جیمسون و کینگ پین و ... تا بگیرتشون هم خوشم میاد چون تجهیزاتش فوق العاده است و اسپایدرمن  رو واقعا به زحمت میندازن). اما برجسته ترین نکته اینه که در انتهای نبرد ، اسپایدرمن با گرفتن ماسک گرین گابلین جلوی صورت نورمن آزبورن بهش میگه این ماسک نماینده بخش زشت زندگی اوست و نیازی بهش نداره و ازش میخواد که هویت گرین گابلین را رها کند.

این هم بار دیگر نشان میدهد اسپایدرمن چقدر برای نجات حتی خبیث ها دلسوزی میکنه. متاسفانه گرین گابلین بعدا در چند اپیزود دیگر هم حضور پیدا کرد که مربوط به مرگ مری جین هم میشد ولی چنگی به دل نمیزد زیرا بیش از حد به اون دستگاه تولید پُرتال خودش  متکی بود و ... (گرین گابلین مری جین را گروگان گرفت و از بالای پل به پایین پرتاب كرد. سپس مری جین در حین افتادن وارد یك دنیای دیگر شد و پیتر به اشتباه فكر كرد كه كشته شده است).

جالبه که هری آزبورن برای اولین بار در این سریال بود که در دنیای انیمیشن حضور یافت!  هری از دوستان پیتر بود به مری جین علاقه داشت. او بعد از مرگ پدرش برای مدتی گرین گابلین شد.

 

3- "مرد عنکبوتی" (2002)

«ویلم دفو» قطعا بهترین گزینه برای ایفای  نقش نورمن آزبورن / گرین گابلین بود. همانطور که آگاه هستید گرین گابلین بزرگترین دشمن مرد عنکبوتی است  و «سم ریمی» در اقدامی هوشمندانه از این شخصیت به عنوان خبیث در فیلم اول مرد عنکبوتی استفاده کرد. راستش انتقاد های زیادی از شخصیت او شده. مثلا اینکه جملات و دیالوگ های او در طول داستان اعصاب خورد کن و کلیشه ای هستند. یا اینکه لباس او بسیار مزخرف و مسخره است. اما همه میدونیم که شخصیت پردازی قوی فقط در این ویژگی ها خلاصه نمیشه زیرا دفو یک بازی بی نظیر از نورمن آزبورن ارائه داد. رفتارش، حرکاتش، لحن و نوع بازی او یک نورمن آزبورن واقعی رو خلق کرد. به زبان ساده تر؛ دفو موفق شد اون ذات درونی آزبورن رو به بینندگان القا کنه. به علاوه از زمانی که متوجه میشه پیتر همان مرد عنکبوتیه، دشمنی و کینه بین آن ها جذاب تر میشه و بیشتر حال و هوای دشمنیِ شخصی  گرین گابلین - مرد عنکبوتی  در دنیای کمیک بوک رو پیدا میکنه. اوج بازیگری دفو را در صحنه ای شاهد هستیم که که جلوی آیینه ایستاده و بسان داستان معروف «دكتر جكیل و مستر هاید»، تسلیم نیمه تاریك خود میشود و انگار گرین گابلین از اعماق ذهن او بیرون آمده و درون آینه تجلی میابد و نجواهای شیطانی در گوشش زمزمه میكند. دفو در این صحنه عملكردی حیرت انگیز دارد و به بهترین شكل تضاد شخصیتی نورمن را نشان میدهد. یا صحنه ای که «زن عمو مِی» دارد در اتاق اش دعا میكند كه ناگهان گرین گابلین حمله میكند و او را تا سر حد مرگ میترساند  (تازه، گرین گابلین با گفتن  "Finish it"،  از زن عمو می میخواهد تا دعایش را تمام كند! ). انصافا، صحنه ترسناكی است و شاید براتون جالب باشه که بدونید پسر خردسالم وقتی با من فیلم "مرد عنکبوتی" را تماشا میکرد همیشه هر وقت گرین گابلین را میدید هیجان زده میشد ولی هر وقت نورمن آزبورن را میدید چشمانش را از ترس میبست!

 

2- "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" (2021)

گابلین مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست

 گرین گابلین پس از 19 سال با نقش آفرینی در حد جایزه اسکار آقای ویلم دفو در فیلم موفق و پرفروش "راهی به خانه نیست" برمیگردد و آدم بد اصلی داستان است. او بدون ماسک حتی ترسناک تر جلوه میکند و ویلم دفو در آن صحنه ای که مشت میخورد ولی همچنان میخندد حقیقتا اعصاب خرد کن و در عین حال به طور تاریکی بامزه است. او درست مثل دیگر نقش های برجسته خود، خودش را به طور کامل غرق در نقش میکند. شاید تنها جمله ای که خودش از آن راضی نباشد اونجایی باشد که جمله معروفش از فیلم اول مرد عنکبوتی را عینا تکرار کرد و گفت "منم یه جورایی یه دانشمندم" (I’m something of a scientist myself) چون تا حد زیادی لوس جلوه کرد. اما در بقیه لحظات خودش را با جون و دل وقف شخصیتی خبیث کرد که نماینده همه آن چیزهایی است اسپایدرمنِ تام هالند مخالفشه. او همچنین حرکات سادیستی زیادی را علیه پیتر پارکر (تام هالند) انجام داد. اولا، او وانمود کرد که در قالب نورمن آزبورن یک متحد و دوست برای اوست و اینکه میخواهد خبیث های دیگر را معالجه کند و برگرداند به دنیای خودشان. با این حال او به شیوه های شریرانه اش بازگشت و زن عمو می را کشت و اتفاقات دومینو واری را شروع کرد که زندگی پیتر را بیش از پیش به خاک سیاه نشاند. در واقع گابلین پیتر را با طعنه های خود به نقطه ای هُل داد که این نوجوان در بخش فینال فیلم خیلی به قتل او با گلایدر گابلینی نورمن نزدیک شد. اگر اسپایدرمنِ توبی مگوآیر از راه نرسیده بود، پیتر او را کشته بود. ولی این چیزی از شاهکار گابلین کم نمیکنه چون سَمی را وارد جسم و جان این قهرمان نوجوان وارد کرد که حالا حالا ها دست از سرش برنخواهد داشت و از وجودش ناپدید نخواهد شد. از اون مهم تر اینکه، کاری که گابلین کرد سبب شد تا پیتر التماس دکتر استرنج را بکند تا روی ذهن مولتی ورس تاثیر بگذارد تا دیگر کسی هویت مخفی اش را به یاد نداشته باشد. پس در نتیجه پیتر فقط زن عمویش را که مثل مادر برایش بود را از دست نداد بلکه به خاطر کاری که او کرد، ام.جی و ند و هپی هوگان و البته دوستانش در اونجرز را نیز از دست داد و این یعنی که گابلین تونست "همه دنیای پیتر پارکر" رو ازش بگیره. در پایان پیتر تهی و سرگشته شد؛ به هویتی که دیگر آن قلب و روحی که پیشتر باهاش میدرخشید را نداشت. یعنی این پیتر کم و بیش الان شکست خورده است، هم در زیر ماسک و هم در خارج از آن. "راهی به خانه نیست" نشان داد که گابلین چقدر میتونه بی رحم باشه، حتی وقتی نورمن آزبورن او را از ذهنش پاک کرده بود. و تا به اینجا، پیتر قادر نبوده سلامتی روح و روانش را به دست بیاره زیرا دیدیم که نتونست در لحظات پایانی فیلم با ام جی و ند روبرو بشه. او در حقیقت فهمید که زندگی قدیمی اش در MCU در هم شکسته و گابلین برنده شده است. 

 

1- "مرد عنکبوتی خارق العاده" (2009-2008)

گابلین

خب همه میدونن من چقدر سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" رو دوست دارم (این مقاله را بخوانید) . این سریال توسط استودیوی انیمیشن‌سازی سونی ساخته و پخش آن در روز 8 مارس  سال 2008 شروع شد.  اسپایدرمن خارق‌العاده از نظر لحن داستان‌گویی و سبك بصری شباهت‌های فراوانی به كمیك‌ های كلاسیك اسپایدرمن كه در ابتدای دهه 60 میلادی توسط استن ‌لی و استیو دیتكو خلق شدند، داشت و در آن تعادل مناسبی از لحظات اكشن، درام و كمدی همراه با لوكیشن‌های شهری شامل دبیرستان، ساختمان‌های بلند و خیابان‌های پرهیاهو به چشم می‌خورد. با این حال، تیم سازنده به تمام دوره‌های زمانی تاریخ 46 ساله كمیك‌ های اسپایدرمن و هم‌چنین منابع دیگری (مثل فیلم‌های زنده اسپایدرمن) رجوع و تلاش كرد حداكثر بهره را از ایده‌های بكر و جالب‌شان ببرد. در اين سریال  انيماتورها و طراحان استوری بُرد نقش عمده‌اي را ايفا كردند و به نظر مي‌رسيد ايده‌های نابشان تمامی ندارد زيرا هر لحظه روش تازه‌ای در نشان دادن مبارزات اسپايدرمن و نحوه استفاده او و دشمنانش از قدرت‌های فوق بشری خود رو مي‌كردند. در نتيجه شماری از نفس‌گيرترين و مهيج‌ترين سكانس‌هاي اكشن در ژانر ابرقهرماني پديد آمد و البته من عاشق شخصیت پردازی و نحوه به تصویر کشیده شدن نورمن آزبورن /گرین گابلین در این سریال هستم. عالیه! بی عیب و نقص! حیله گر، خودخواه، جاه طلب، مغرور و البته بی رحم! (دیدید او حتی با پیچاندن مچ پای هری کاری کرد تا اسپایدرمن گمراه بشه؟! به پسر خودش هم رحم نکرد!)  بهترین اقتباس از گرین گابلین خارج از دنیای کمیک در این کارتون به نمایش درمیاد. و چقدر هم خوب راز هویت مخفی او را به نمایش گذاشتند به طوری که تا قسمت آخر مطمئن نبودیم واقعا کی زیر ماسک گابلین قرار دارد. نبرد نهایی بین اسپایدرمن و گرین گابلین عالیه و یکی از بهترین سکانس  های اکشن کل سریال رو داره. مرد عنکبوتی مجبوره ابتدا با لشکری از مزدوران گرین گابلین در سطح شهر روبرو بشه و بعدش با خود نورمن آزبورن! نبردی که همه چیز داره و البته در آسمان های شهر نیویورک رخ میده. بمب های بی امان گرین گابلین باعث میشه ماسک اسپایدرمن پاره بشه و شاهد ادای احترامی به نبرد پایانی آنها در فیلم "مرد عنکبوتی 1" هم باشیم. و از همه جالب تر اینکه در وسط این نبرد شاهد cut شدن به گذشته و بر ملا شدن حقیقت نورمن هم هستیم .... (میتونید این اپیزود زیبا را اینجادانلود کنید).

 

مهدی ترابی مهربانی

تقدیم با عشق به دوست داشتنی ترین گابلین تاریخ بشریت، عمو مختار!

 All Rights Reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

بهترین مبارزات مرد عنكبوتی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

20 نبرد برتر مرد عنکبوتی و گرین گابلین در دنیای کمیک، انیمیشن، بازی و سینما

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

20 داستان برتر با حضور گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

"مرد عنکبوتی : راهی به خانه نیست" ثابت میکند گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری است

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

رتبه بندی لباس های شخصیت های خبیث فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

20 خبیث برتر فیلم های کمیک بوکی مارول

15 دیالوگ برتر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

رتبه بندی 10 نقش آفرینی برتر در فیلم "اسپایدرمن: نو وی هوم" 

20 حقیقتی که باید درباره سریال کارتونی "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" بدانید

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت دوم

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

15 حقیقت مهمی که باید درباره «هری آزبورن» بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1400-11-17 13:40
ضمن اینکه میخوام همگی مقاله رو خوب بخونن و ایرادات احتمالی تایپی رو متذکر بشن لازم میدونم توضیح بدم چرا رتبه اول رو به گابلین فیلم راهی به خانه نیست ندادم
در واقع یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن کارتون اسپایدرمن خارق العاده هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بدن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی من با قضیه زیاد ok نیستم و این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ). پس رتبه اول میرسه به نورمن کارتون spectacular
نقل قول کردن
AP-omega
#2 AP-omega 1400-11-18 08:50
به نقل از mtm:
ضمن اینکه میخوام همگی مقاله رو خوب بخونن و ایرادات احتمالی تایپی رو متذکر بشن لازم میدونم توضیح بدم چرا رتبه اول رو به گابلین فیلم راهی به خانه نیست ندادم
در واقع یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن کارتون اسپایدرمن خارق العاده هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بدن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی من با قضیه زیاد ok نیستم و این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ). پس رتبه اول میرسه به نورمن کارتون spectacular

سلام. ممنون بابت مقاله. به نظرم رتبه بندیتون کاملاً دقیق و با جزئیات بود.
نورمن نباید معالجه پذیر باشه؛ اما ما اخیراً در ران اسپنسر شاهد تطهیرش توسط سین ایتر بودیم و دیدیم که در جاهایی که باید خوی گابلینیش رو نشون میداد، خیلی عادی بود. رفتارش با خانوادش هم ظاهراً بهتر شده و انگار نوش، نورمی، رو واقعاً دوست داره.
نظرتون در این باره چیه؟
نقل قول کردن
mjkp
#3 mjkp 1400-11-18 09:28
ممنون بابت مقاله
آره بهترین گابلینی که دیدم همین گابلین مرد عنکبوتی خارق العادست
خیلی خوب دو رو بودنش رو نشون داد
آخرش فصل دو هم که داشت مژده میداد که فصل ۳ برگرده
معلوم نیست چه شاهکاری رو از دست دادیم...
کاشکی ادامش رو بسازن :sad:
هری آزبورن جیمز فرانکو رو من خیلی دوست داشتم فقط کاشکی ظاهر بهتری در نهایت داشت و از فناوری قوی تری نسبت به پدرش استفاده کرده بود
ولی هری ازبورن توی شگفت انگیز دو هم به نظرم خیلی عجله کرد و اصلا منطقی نبود
نقل قول کردن
Ilia koohbor
#4 Ilia koohbor 1400-11-18 09:49
درود!
ممنونم از جناب ترابی عزیز ، مثل همیشه عالی و بی نقص بود ، خداقوت خسته نباشید.
رتبه بندی خیلی خوب و به جا بود.
ولی خدایی توی مجموعه کارتونی گرین گابلین پدر پیتر رو در اورد! :-|
هر دفعه یادم به اون قسمت مری جین میوفته (که افتاد به یک دنیای دیگه)علاوه بر عجیب غریب بودنش غصه ام ميگيره :cry:
بعد وقتی اون قسمت ازدواجشون رو دیدم دیگه واقعا نابود شدم :cry:
در واقع دلیلش این بود که اون ام جی کلون بود و ام جی اصلی نبود و بعدشم از دنیا رفت.
من واقعا الان یک سوال دارم از اونایی که فقط قدرت ابرقهرمانا رو دوست دارن و هی میگن قهرمانای قوی تر بهتر از ضعیف تر ها هستند،و میگن مردعنکبوتی مال بچه هاست و قهرمان حقیقی نیست
یکیتون خداوکیلی به من بگه
اگه یکی مث ثور با اون قدرتش جای پیتر بود میتونست این همه بدبختیو تحمل کنه و بازم شاد باشه؟!!
پی نوشت: فقط برای مثال زدن ثور رو اوردم وگرنه مشکل خاصی باهاش ندارم.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#5 AM SM BM SM 1400-11-18 09:50
سلام
ممنون بابت مقاله.
شما هرچی که میخواید بگردید. هر کاری که میخواید بکنید و هرچی میخواید تاریخچهٔ اسپایدرمن رو بجوید و شخم بزنید و مطالعه کنید. هر تلاشی که میخواید بکنید و هرچقدر هم که میخواید با خودتون کلنجار برید. هر تحقیقی که میخواید انجام بدید. هرکاری کنید، آخرش به این جملهٔ طلایی میرسید:"نورمن آزبورن/گرین گابلین، بهترین خبیثِ کل دنیای بزرگ مرد عنکبوتی و یکی از بهترین خبیث های کل کمیک بوک است"(درواقع به نظرم شاید نورمن آزبورن بهترین خبیث کل دنیای کمیک، یا حداقلش جز سه تای برتر هست). هیچ یک از خبیث های دنیای اسپایدرمن از نظر شخصیت، تاریخ داستانی، داستان های فوق‌العاده، دشمنی شخصی، کاستوم و ظاهر، سبک مبارزه، هوش تاریک و خبیثانه، گجت های جورواجور، دیالوگ های مهم، زجر دادن شخصِ پیتر پارکر، کارهای مهم، اقتباس های درخشان و پارامترهای دیگر به گرین گابلین کبیر نمیرسه و نخواهد رسید. مطمئن باشید حتی خود اسپایدرمن هم بدون گرین گابلین بخش مهمی از جذابیت هاش رو از دست میداد چون شاید انتقام ونوم بعضی وقت ها جذاب باشه، شاید از طریق والچر و الکترو و سندمن، پیتر بتونه به شکل دیگری به خبیث هایی که باهاشون نبرد میکنه نگاه کنه و اونا و فقرشون رو درک کنه، شاید دکتر اختاپوس حریف جذابی برای پیتر هست و بارها با نقشه های هوشمندانه اش سد راهش شده، اما طرفداران اسپایدرمن این رو میدونند که "نبرد پیتر و نورمن، یه چیز دیگه است". چون چطور میشه نبرد دیگری رو برتر از نبرد پیتر و نورمن که بارها شخصی شده و به خاطر خانواده و اطرافیان پیتر شکل گرفته، دونست؟ کلی دلیل هست که چرا گرین گابلین اینقدر خبیثِ جذابی هست اما شاید مهم ترینشون نکته ای هست که در شخصیت اسپایدرمن هم نهفته: جامع بودن. برخلاف بسیاری از خبیث های دنیای کمیک بوک که فقط یک هدف رو دنبال میکنند و ممکنه برای مخاطب خسته کننده و تک بعدی باشن، نورمن آزبورن خبیثی هست که همیشه میتونه روی دیگر و جدیدی از خباثت رو نشون بده. او میتونه خشمگین و دیوانه باشه یا حسود و عقده ای. میتونه عشقِ پیتر پارکر رو از بالای پل به پایین بندازه و هم میتونه گروه بزرگی مثل اونجرز رو تشکیل بده و بیفته دنبال اونجرز تا دستگیرشون کنه. برای همین وقتی نویسنده ای بخواد روی داستان گرین گابلین کار کنه، خیلی دستش بازه تا بتونه داستان های بسیار خوبی بنویسه. البته که کلی از این گرین گابلین ها و هاب گابلین ها و دارک گابلین ها و کوفت گابلین ها اومدن و رفتن اما هیچ کدوم شاه گابلین، نورمن آزبورن نشدند. راز اصلیِ موفقیت گرین گابلین در خود نورمن آزبورن و شخصیت بسیار جالب او نهفته است. چون تمام چیزی که از گرین گابلین وجود داره درون این آدمه. همش از خود نورمن و اون گذشتهٔ لعنتیِ نورمن هست که باعث این جنون خباثت شده. بارها دربارهٔ اینکه چرا اینقدر گرین گابلین جذابیت داره صحبت شده و کلی دلیل هم براش آورده شده اما خب چنین کسی باید اقتباس های درست حسابی و خوب زیادی داشته باشه. خبرِ خوب اینه که بله، گرین گابلین کلی اقتباس داره که از هواداران نمرهٔ قبولی میگیرند و هوادارانِ اون حتی میتونند دوستش داشته باشند. اما خبر بد اینه که متاسفانه این اقتباس ها اون اندازه ای که گرین گابلین لیاقتش رو داره نیستند. البته درسته که دو مورد اول اقتباس های فوق‌العاده ای از گرین گابلین هستند، اما اون واقعا لیاقتش رو داره که اقتباس های بیشتر و جذاب تر و بهتری داشته باشه تا اونایی که کمیک نمیخونند بفهمند نورمن آزبورن یعنی چی! اما بازهم این اقتباس ها از خیلی از شخصیت های کمیک بوکی بهتر هستند و گرین گابلین در وضع بسیار خوبی از این نظر قرار داره(چه از نظر بازی، انیمیشن و فیلم). درسته که اقتباس های لایق توجه در این مقاله وجود دارند اما من از حاشیه میزنم و یکراست میرم سراغ متن و دو مورد اول. دو اقتباسِ طلایی گرین گابلین که مایهٔ افتخار طرفداران این شخصیت هستند. گرین گابلین در فیلم راهی به خانه نیست همونی بود که طرفداران مدت ها میخواستند روی پردهٔ سینما ببینند. گرین گابلین در این فیلم فوق‌العاده بود. بازی ویلم دفو در این نقش بی نقص بود. اگر امسال ویلم دفو برای اسکار حداقل نامزد نشه، اسکار، بیش از پیش اعتبارش از چشم من میفته. ویلم دفو کاملا در نقش گرین گابلین ذوب شده. اون خنده هاش شیطانی، اون دیالوگ های عالی همیشگیِ گرین گابلین، وقتی که در قالب نورمن پیتر و اطرافیانش گول این جونِوَر رو میخورند، حمله های وحشیانه و مرگبارِ گابلین، میمیک های صورتِ شگفت انگیز، مبارزات هیجان انگیز، همه و همه بازی ویلم دفو رو در این نقش بی نظیر کردند. اونقدر که آدم متعجب میمونه چطور نوزده سال این استعداد فوق‌العاده برای نقش گرین گابلین رها شده بود در حالی که دفو میتونست بارها این نقش رو به این شکل بازی کنه. جدای از بازیِ دفو، گرین گابلین در فیلمنامه هم وضع بسیار عالی داره. تمام شرارت هاش، اون دیالوگ های مرگبارش، اینکه نورمن رو برای فیلم یک درمانده نشون میدن تا اون قضیهٔ درمان معنا پیدا کنه(که البته من معتقدم که حتی با این شرایط هم بخش زیادی از این موضوع تقصیر خود نورمنه)، کشمکش های توی سر نورمن بر سر نیمهٔ تاریک او، اینکه او دنیای پیتر رو ازش گرفت و نابودش کرد و البته ضعفش رو که در گرفتن انتقام بود توی صورتش کوبید و بهش ثابت کرد، اینا باعث شدند که گرین گابلین در فیلم یک خبیث معرکه باشه. طوری که هواداران اون رو از شدت خوشحالی ذوقمرگ و راهی بیمارستان کنه و مشتاقانِ سینما رو از این همه ویژگی های عالی حیرت زده کنه. همهٔ اینا باعث شدند که گرین گابلین به لیاقتش در دنیای سینما برسه و به قول معروف "گرین گابلین عالی مینوازد". اما...ا...و اما.... میرسیم به اصل جنس! میرسیم به نسخه ای از گرین گابلین که نه تنها بهترین اقتباس او محسوب میشه، بلکه در بعضی موارد از دنیای کمیک هم پیشی میگیره. درسته که ما الان از دیدنِ گرین گابلین ویلم دفو خیلی خوشحال هستیم اما یادمون نره که نسخهٔ بی نقص تر گرین گابلین رو سال ها پیش و در سریالِ بی نظیر "مرد عنکبوتی خارق العاده" (Spectacular Spider-Man). این گرین گابلین همه چیز داشت، همونی بود که باید خارج از دنیای کمیک میدیدیم. کلمات برای توصیف این گرین گابلین لیاقت ندارند و شما باید خودتون اون رو ببینید تا متوجه بشید چقدر خارق العاده بود. صداپیشگی بسیار عالیِ آلن راچینز در نقش نورمن آزبورن که بسیار عالی اون صدای سرد و روحیهٔ در ظاهر اتوکشیدهٔ نورمن آزبورن رو نشون داد، صداپیشگیِ فوق‌العادهٔ استیو بلام برای گرین گابلین که اگر چشم هام رو ببندم و بخوام به گرین گابلین فکر کنم، اولین صدایی که توی ذهنم میاد صدای حیرت انگیز خنده های استیو بلام در نقش گرین گابلین هست که اون سطح جنون عالی گابلین رو فوق‌العاده منتقل کرد. خود شخصیتِ نورمن در این سریال بسیار عالی بود. همون نیرنگ بودن و مکار بودنی که ازش انتظار داشتیم. آخه بابا، کدوم پدری رو میشناسید که برای اینکه هویتش لو نره پای پسر خودش رو پیچ بده؟ اونقدر این مکار بودنِ گابلین عالی بود که هر لحظه انتظار داشتم در طی یک پیچشِ سینمایی عجیب و غریب بفهمم یکی از اطرافیانم نورمن هست که الان میخواد بگیره گردنم رو بشکونه! از اون معماپردازی های فوق‌العاده ای که برای هویت گرین گابلین شکل گرفت که اصلا نگم براتون چون عمرا دیگه نظیرش پیدا بشه. اونقدر این معماپردازی عالی انجام گرفت و سازندگان از عناصر دنیای اسپایدرمن در این راه به شکل فوق‌العاده ای استفاده کردند(آره بابا، منظورم آفتاب پرسته) که قسمت آخر سیم کشی مغزتون به فنا میره و یک سوال توی ذهنتون میچرخه:"نکنه من گرین گابلینم؟!" یعنی لامصبا حتی بعضی وقت ها همسر نورمن آزبورن هم از طریق یک شوخیِ هری جز کاندیدها قرار میدن!(با توجه به اینکه صحنه ای بود که همسرِ نورمن وارد اتاق میشه و نورمن بهش میگه چیزی نیست و اون با نگاهی مرموز صحنه رو ترک میکنه! چیه؟! خب شما هم توی اون وضعیت عجیب و غریب سریال باشید به این چیزها شک میکنید!) گرین گابلین همون سطحی از جنون گابلینی رو داشت که باید داشته باشه. دقیقا همونقدر دیوانه و حیرت انگیز. یادتونه گفته بودم این گرین گابلین ویژگی هایی داره که حتی از نسخهٔ کمیک بوکیش هم برتره؟ یکیشون اینه که نورمن خودش میگه که گازی رو که روی خودش آزمایش کرد، هیچ گونه جنون و از دست دادن کنترل نداره. یعنی تمام کارهای گرین گابلین فقط و فقط نورمنه، به معنای واقعی کلمه! یعنی اصلا هیچ چیزی به اسم گرین گابلین وجود نداره. تمام اون دیوانگی ها و اون عجایب از گور نورمن بلند میشه و این موضوع نه تنها اون رو از گرین گابلین ویلم دفو در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" برتر میکنه، بلکه این یک ویژگی هست که از همتایش در دنیای کمیک هم بهتره. ای کاش این سریال فوق العاده ادامه پیدا میکرد تا ما اونجایی رو میدیدیم که گرین گابلین زندگی پیتر رو نابود کنه. البته همین الان هم تا حد زیادی پیش رفت. در قسمت آخر پیتر به خاطر مرگِ ظاهری گرین گابلین هم هری رو از دست داد و هم گوئن رو(مثل پیترِ تام هالند که ند و ام جی رو از دست داد). صحنه های اکشنِ گرین گابلین در این سریال هم حرف نداشت. یک دلیلش سبک انیمیشنی پر جنب و جوش و سریع و عالی این سریال بود که باعث شد صحنه های اکشن گرین گابلین هم بسیار خارق العاده باشه. اون مدان از گجت هاش و گلایدرش استفاده میکنه و در مبارزات تن به تن هم کارش خیلی عالیه. حتی اسپایدرمن هم با سختیِ زیاد از پسش براومده. طراحیِ گرین گابلین هم در این سریال خیلی خوب بود. استفادهٔ عالی از رنگ های بنفش و سبز و طراحی شاهانه و زیبای لباس باعث شده تا بگیم:"این همونی هست که من میخوام". در کل میگم که من عاشق شخصیت گرین گابلین هستم و خیلی دوستش دارم و به نظرم اون اقتباس های عالی مخصوصا دو اقتباس برتر خودش رو داره و البته این رو هم بگم که در این لیست اون اقتباسی از نورمن که به نظرم میتونه پیشرفت کنه و در آینده رتبهٔ خودش رو خیلی بالاتر بکشه، نورمن آزبورن در بازیِ "مرد عنکبوتی ۲" (Spider-man 2) و بازی های بعدی هست که خیلی پتانسیلش رو داره که به اون مکاری و حیله گری و جنون گابلین برسه و البته اینکه الان به جز آزکورپ اون شهردار نیویورک هم هست خیلی عالیه و مکار بودن اون رو به تصویر میکشه که امیدوارم در آینده چیزهای بیشتری ازش ببینم.
با تشکر.
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1400-11-18 10:01
به نقل از AP-omega:
به نقل از mtm:
ضمن اینکه میخوام همگی مقاله رو خوب بخونن و ایرادات احتمالی تایپی رو متذکر بشن لازم میدونم توضیح بدم چرا رتبه اول رو به گابلین فیلم راهی به خانه نیست ندادم
در واقع یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن کارتون اسپایدرمن خارق العاده هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بدن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی من با قضیه زیاد ok نیستم و این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ). پس رتبه اول میرسه به نورمن کارتون spectacular

سلام. ممنون بابت مقاله. به نظرم رتبه بندیتون کاملاً دقیق و با جزئیات بود.
نورمن نباید معالجه پذیر باشه؛ اما ما اخیراً در ران اسپنسر شاهد تطهیرش توسط سین ایتر بودیم و دیدیم که در جاهایی که باید خوی گابلینیش رو نشون میداد، خیلی عادی بود. رفتارش با خانوادش هم ظاهراً بهتر شده و انگار نوش، نورمی، رو واقعاً دوست داره.
نظرتون در این باره چیه؟

فقط خوی گابلینی ش معالجه نشد ، خباثت درونی اش رفع شد. فکر کنم قاطی کردی این دو تا رو با هم
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#7 Spectacular-SpiderMan 1400-11-18 12:09
سلام بر اسپایدی!
بالاخره وقتش رسید و انتظار ها به پایان رسید و مقاله ای که من همیشه منتظرش بودم منتشر شد و چقدر عالی که به دستای پرتوان استاد ترابی نوشته شده است ! و این مقاله یک مقاله فوق‌العاده بینظیر است و پیشنهاد. میکنم که حتما کلمه به کلمه اش رو بخونید چون طلاست و خیلی ارزشمنده و اما


گرین گابلین یا بهتره بگیم نورمن آزبورن ! کسی که به معنای واقعی کلمه میشه در چند عبارت کوتاه خلاصش کرد و کسی که توی خباثت و سیاست و ذکاوت و ... بینظیره و فقط میشه گفت : گرین گابلین برترین خبیث تمام دوران کمیک بوک است و مطمئنا نورمن آزبورن ( گابلین) کسیه که زندگی پیتر پارکر رو به جهنم واقعی تبدیل کرده !! بله درست خواندید برترین خبیث دوران ها شاید بعضی ها بگن : ای بابا حالا این یه مرده که نقاب میزنه و خنده های شیطانی داره هر چی باشه در مقابل امثال دکتر دووم و تانوس و... هیچه » اما باید گفت که گرین گابلین ‌ رو شما باید از منظره نورمن آزبورن ببینید و بررسی کنید و مطمئن باشید که هرچه بیشتر تحقیق کنید بیشتر به این نکته می‌رسید. خب یقینا نورمن آزبورن کسیه که بهترینه چه از نظر سرگذشت( یک دانشمند بزرگ و نابغه که صاحب آزکورپ که طی یکی از فرآورده‌ های کوفتیه خودش ( سرم گابلینی ) تبدیل به بزرگترین دشمن اسپایدرمن میشه ) اما خب سرگذشت این ابر شخصیت به اینجا ختم نمیشه در واقع نورمن یک هویی نپریده وسط کمیک ها در واقع اون رییس یه شرکت بزرگ بوده و جزو اشخاص کله گنده بوده و همچنین پدر صمیمی ترین دوست پیتر یعنی جناب هری آزبورن ! البته سرگذشت جالبی هم داشته و تا اونجا که می‌دونم کودکی سختی داشته و از همون کودکی به خاطر کتک خوردن از پدرش شرور درونش بیدار شد و ... دیدید این یک سرگذشت عالی و بی نقصه یعنی به طور کامل مارو با دلیل شرارت و قدرت هاش آشنا می‌کنه چی از این بهتر به نظرم خیلی از جوکر باور پذیر تره ( با احترام به طرفدار های بتمن ) و البته فقط سرگذشت نیست اون یه نابغه با کلی تجهیزات باحاله که قبلاً تو یکی از مقاله های سایت معرفی شده اون تجهیزات زیادی داره درست مثل بتمن ! و از نظر شخصیت ( یک شخص مغرور و خبیث در واقع نورمن از خیلی وقت پیش خبیث بوده و تا حالا براتون سوال پیش اومده چطور گلایدرش رو ساخته ؟ چون نورمن شیطونی کرده و سر یکی از دانشمنداش رو کلاه گذاشته و اختراعش رو دزدیده درست مثل کارتون خارق‌العاده مردعنکبوتی خارق العاده که اون دانشمند شده بود والچر...! « جالبه نه ؟. » پس اون همیشه خبیث بوده ولی خب تا مدتی یک دیوار بین روح خبیث اون وجود داشته ( گابلین ) که ناگهان شکسته میشه و بوم این میشه که ما دیدیم و میشناسیم.) و نکته بعدی که یک ابر شرور داشته باشه بلاهایی که سر قهرمانش آورده آها رسیدیم به اصل کار . گرین گابلین یقینا بدترین بلاهای تاریخ ابرقهرمانی رو سرش آورده و اگه بخوایم خیلی خلاصه بگیم « اون گوئن استیسی نخستین عشق پیتر رو کشت » چه بلایی می‌تونه از این بزرگ تر باشه این اتفاق به قدری بزرگ بود که تا مدت ها همه گیج و منگ بودن که واقعا مرد و وقتی معلوم شد بله مرده و دیگه بر نمی گرده جو تمام کمیک ها را تا ابد تغییر داد . بله گرین گابلین اینچنین شخصیتی است تازه نکته ای که هست اینه که گرین گابلین این خفن من یه شخص تک بعدی نیست یعنی مثل بیشتر شرورا فقط نمیاد که با پیتر پارکر بجنگه اون کسیه که اونجرز خبیث خودش رو تاسیس کرد و تبدیل شد به دشمنی برای همه ابرقهرمان های جهان و البته که شخص با نفوذ یه که تونسته حتی حکم جلب اونجرز رو بگیره و آوارشون کنه !! پس اون یه شخصیت همه جانبه است که هیچ وقت خودشو محدود نمیکنه و نکته ای که هست اینه که « گرین گابلین یک خبیث دیوانه نیست که مثلا مثل جوکر بی پروا بزنه به جاده و قتل کنه و براش مهم نباشه چطور این کارو می‌کنه اون برنامه داره و هدفمنده اون یک خبیث با هویت مخفیه و هویت مخفیش بدین شکله نورمن و گابی و هردو مثل همن فوق خطرناک ولی نورمن به قدری استادانه خباثت هاشو انجام میده که ملت اصلا تو باغ نیستن که اون خبیثه! و خب یکی از ویژگی های برترش همین سیاسته و با همین تونسته اونجرز رو آواره کوچه و خیابون کنه ( یکی از دلایلی که از گابلین انیمیشن جدید مرد عنکبوتی که خیلی علمیه بدم میاد اینه که پاک با بولدوزر از رو نورمن رد شدن کند زدن بهش اون یه خبیثه که همه میدونن خبیثه هیچ ترسی هم نداره که بقیه میدونن این یعنی بهترین ویژگی نورمن رو پاک خاک مالی کردن ) و خب نورمن شخصیه که زیر بار حرف هیچ کس نمیره و همیشه خودش رییسه و تقریبا توی اقتباس هاش هم همین بود ( به جز دنیای عنکبوتی ) این اونو صد برابر خبیث تر و وحشتناک تر کرده و راستی نکته خیلی مهم ارتباط گابلین با پیتر خیلی خیلی برتره اونقدر زیاد که میشه گفت بخشی از محبوبیت اسپایدی برا گابلینه !
اون همیشه دوست داشت پیتر پسرش باشه چون همون ایده آل های خودش رو داشت و وقتی هم که هویت مخفیش رو فهمید زندگی رو براش تبدیل به یه جهنم واقعی کرد این همون. رابطه شرور قهرمانیه که فکر کنم نظیر نداره.
بله نورمن برترین خبیث اسپایدی، پیتر و تمام دوران کمیکه و من اونو برتر می‌دونم. و این شخصیت برتر شایسته برترین اقتباس های تاریخه ولی من فکر میکنم اگرچه اقتباس های زیادی داره ولی همشون همچین نتونستن خودشون رو توی دل هواداران جا کنن و ایده آل ها رو رعایت کنند‌. ایده آل ها چیه ؟ همون چیزایی که بالا گفتم یعنی گابلین توی کمیک همیشه ایده آل های داشته مثل خباثت و سیاستش و هوش و نبوغ و شرارتش و همچنین شخصیتش و هر اقتباسی که بتونه اینها رو ملاک خودش برای کار قرار بده یقینا می‌تونه برتر از بقیه بشه اما خب متاسفانه نورمن اقتباس هایی داشته که هر کدوم یه چیزی کم داشتند و نتونستن اون ذات و جوهره اصلی آزبورن رو برسونن به جز چند مورد استثنا
و اونا چی هستن بله اون ها رتبه های برتر و تک رقمی این مقاله هستن و به اعتقاد من اگر کسانی باشن که تونسته باشن ادامه در کامنت بعدی..
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#8 Spectacular-SpiderMan 1400-11-18 12:14
ادامه : ذات خبیث آقای آزبورن رو نشون بدن کسی نیست جز آقایان ویلم دفو و جناب وایزمن با شاهکار تاریخی شون در زمینه اسپایدرمن و صداپیشه شگفت انگیز نورمن آقای آلن راچینز و جناب استیو بلام که اعحوبه ای بود
درواقع نفر دوم لیست آقای ویلم دفو فکر کنم همون چیزی بود که می‌خواستیم مگه نه ؟ این بازیگر با استعداد و جذاب در قامت نورمن آزبورن واقعا یک نتیجه عالی بود که سم ریمی اون رو به ما هدیه داد و واقعا کارش عالی بود و فقط همون‌طور که آقا امیر حسین گفتن ای کاش میشد بیشتر از دو فیلم اون رو ببینیم چون واقعا نقش آفرینی شگفت انگیزی داشت و به معنای واقعی تونست جوهره گابلین رو نشون بده اولا چونکه خودش. خیلی برای این نقش عالی بود و خلاصه اونقدر خوب بازی کرد که آدم از نورمنش بیشتر میترسید تا گابلینش ( البته اون لباس گابلینی سم ریمی هم بی اثر نبود :lol: ) و واقعا تونست تک تک صحنه هاش رو عالی و درجه یک در بیاره خصوصا اون صحنه ای که داشت با گابلین درون خودش کلنجار می‌رفت واقعا اون حس جنون رو به آدم القا میکرد و با تم ترسناک استاد ریمی هم که دیگه آش خیلی دهن سوزی شد. این گرین گابلین عالی بود و از همه جهت خیلی استثنایی بود شاید تنها نقطه ضعفش اون لباسش بود که خیلی ضایع بود !!
اما میرسیم به گل سر سبد محفل سینما « مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست» این فیلم بینظیر بود و از همه جهت خیلی خوب بود ببخشید خیلی عالی و تونست انتظارات را برآورده کنه و من میگم یکی از بزرگترین نقطه قوتاش آقای ویلم دفو در نقش گرین گابلین بود که واقعا زبون بند می آورد و اون ورود استثناییش به فیلم پس از حدود بیست سال خیلی خوب از آب در اومد و تونست حس وحشت و ترس رو تو دل ما بندازه ( ناسلامتی گابلین کسیه که اسمش. میاد همه خودشون رو خیس میکنن) و تونست اون جنبه مکاری نورمن رو به خوبی هرچه تمام نشون بده و واقعا صحنه های برتر کم نداشت مثل شکستن ماسکش که خیلی باحال بود و همینطور دیالوگ هاش که حس وحشت رو به شما میداد خلاصه فیلمنامه تونست از پتانسیل این بازیگر به خوبی استفاده کنه چون آقای دفو از اون بازیگراست که میگی خود جنسه ! و به نظرم لایق اسکاره تازه مبارزاتش هم خیلی خوب از کار در اومد و تونست خیلی خفن خفن بودنش رو نشون بده . یک کلام ویلم دفو گابلین حقیقی ماست که شاید اسمش رو عوض کرده :-)
اما میرسیم به اصل کار این شما و این بهترین نسخه از گرین گابلین ، بی همتا و بی رقیب گرین گابلین مجموعه. مرد عنکبوتی خارق العاده
خب چی بگم واقعا چیزی نیست که بگم جز اینکه این گرین گابلین واقعا خیلی برتر بود و وایزمن تونست به طرز فوق‌العاده‌ای ای هدیه خودش رو برای طرفداران خلق کنه ( دقت کردین مرد عنکبوتی خارق العاده بهترین گوئن بهترین عمو بن بهترین ونوم و حالا بهترین گابلین رو داره !!) این گابلین همه چی داشت از مکر حیله های شیطانی نورمن تا سیاست اون و برترین بود چون برترین ویژگی های گرین گابلین رو آورده بود و شیطانی بودن نورمن رو به همگان نشون داد پس چه بگم جز اینکه آخه کدوم پدری با پسرش همچین کاری می‌کنه ؟ همین یه جمله نشون میده که این نورمن برترین بود اون توی کل سریال به شکل عالی تکامل پیدا کرد تا آماده نقطه اوج خودش در قسمت آخر بشه و شد چون یه نبرد استثنایی با پیتر داشت و واقعا بی نقص به پایان رسید و البته هویت مخفی گابلین هم اونقدر عالی به.تصویر. کشیده شد که من به پسر خاله خودم هم شک کردم گفتم نکنه اینه! ؟ و تازه رابطه نورمن با پیتر هم خیلی خوب در اومد یعنی شد همونی که باید .
این همون چیزی بود که باید می‌بود زیبا جذاب و بینظیر و واقعا ایکاش این شاهکار ادامه پیدا می‌کرد و تموم نمی شد چونکه با قلب هواداران بدجوری بازی کرد حیف
و درنهایت باید بگم که جناب آزبورن دارای اقتباس های قابل قبولی ولی به جز این سه مورد زیاد شاهکار نیستن و مثلا من تو مجموعه کارتونی زیاد با گابلینش حال نکردم چون که یه جورایی رفته رفته ماجرا افت کرد اما به نظرم این رتبه بندی می‌تونه تغییر کنه چون قراره اینسامنیاک دوباره غوغا کنه و امیدوارم که در قسمت دوم بازی مردعنکبوتی به ما یک گرین گابلین فوق‌العاده تحویل بده چیزی فراتر از دکتر اختاپوس توی قسمت اول پس تا اون روز منتظر می‌مانیم تا ببینیم
...
باتشکر فراوان از زحمات جناب استاد ترابی برای این مقاله خیلی عالی
نقل قول کردن
AP-omega
#9 AP-omega 1400-11-18 12:30
به نقل از mtm:
به نقل از AP-omega:
به نقل از mtm:
ضمن اینکه میخوام همگی مقاله رو خوب بخونن و ایرادات احتمالی تایپی رو متذکر بشن لازم میدونم توضیح بدم چرا رتبه اول رو به گابلین فیلم راهی به خانه نیست ندادم
در واقع یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن کارتون اسپایدرمن خارق العاده هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بدن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی من با قضیه زیاد ok نیستم و این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ). پس رتبه اول میرسه به نورمن کارتون spectacular

سلام. ممنون بابت مقاله. به نظرم رتبه بندیتون کاملاً دقیق و با جزئیات بود.
نورمن نباید معالجه پذیر باشه؛ اما ما اخیراً در ران اسپنسر شاهد تطهیرش توسط سین ایتر بودیم و دیدیم که در جاهایی که باید خوی گابلینیش رو نشون میداد، خیلی عادی بود. رفتارش با خانوادش هم ظاهراً بهتر شده و انگار نوش، نورمی، رو واقعاً دوست داره.
نظرتون در این باره چیه؟

فقط خوی گابلینی ش معالجه نشد ، خباثت درونی اش رفع شد. فکر کنم قاطی کردی این دو تا رو با هم

ممنون از توضیحتون. :-)
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#10 Spectacular-SpiderMan 1400-11-18 13:50
خب استاد من مدت ها منتظر این مقاله یا بهتر بگم یه مقاله گابلینی بودم تا یه سوال رو که خیلی تو ذهنمه بپرسم یه سوال. در مورد یکی از اسطوره های سایت که ممنون میشم پاسخ بدید چون می‌دونم که شما بهترین رفیق ( رفاقت واژه بهتریه تا دوستی) ایشون هستید، جناب اسطوره باحال عمو مختار!
ایشون واقعا خیلی خیلی باحال و اصلا خاص هستن و خواستم بپرسم که عمو مختار کجاست ؟ چرا تو سایت نیست و نمیان؟ و نمیشه ازشون خواهش کنید که بیان ؟ چونکه من خیلی دلم براشون تنگ شده من زمانی عضو سایت شدم که دیگه عمو مختاری نبود واقعا حیف
ممنون میشم که جواب بدید و امیدوارم ناراحت نشده باشید
نقل قول کردن
AS-Spider
#11 AS-Spider 1400-11-18 14:08
سلام علیکم به سایت دوست داشتنی کمیک دوستا و ممنون از استاد ترابی عزیز و یک خسته نباشید به استاد.
اما بریم سراغ تحلیل مقاله: کمتر کسی هست که دیگه گرین گابلین رو نشناسه و واقعا لقب بهترین و خبیث ترین و برترین و بی رحم ترین و بزرگترین دشمن مردعنکبوتی کاملا برازندش هست و بقول امیرحسین عزیز 5# برترین خبیث دنیای کمیک بوک یا کم کمش جزو سه تای برتر هست. شاید خیلیا بگن بتمن و جوکر دو روی یه سکه هستن،یکی نماد بی عدالتی و دیگری نماد عدالت اما اونا مثال بهتری هم دارن: اسپایدرمن و گرین گابلین، اسپایدی نماد خوش قلبی،رحم،اخلاق و ویژگی های مثبت اخلاقی و گرین گابلین نماد خباثت،شرارت،بی رحمی و ... هست و همیشه هم با حیله و فریب و نیرنگ جدیدی برمیگرده(لامصب :lol: )(تازه گرین گابلین خبیث بهتری از جوکر هست و این خیلی وقت پیش با مقاله تاریخی عمو مختار ثابت شده :-* ).
من چون بجز سه رتبه اول و نورمن بازی اسپایدی 2018 بقیرو ندیدم(واقعا تاسف میخورم که مردعنکبوتی:مجمو عه کارتونی 1994 رو بجز چند قسمت ندیدم) همینارو تحلیل میکنم.
اول بگم که کاملا با رتبه بندی موافقم و اینکه نورمن دنیای بازی اسپایدی 2018(چون فکر کنم ولورین هم توی همین دنیا باشه و همچنین اخباری هم مبتنی بر ساخت بازی دکتر استرنج توسط اینسومنیاک هم بگوش میرسه و بنظر میرسه اینسومنیاک داره دنیاسازی میکنه) هنوز در مقدمه راهه و یه چشمه هایی از مکار بودنش رو مشاهده کردیم(ایستراگ هایی هم در بازی دیده شده بود مثل مقدمه بمب های گابلینی) و فکر کنم با روندی که اسپایدی در دنیای فیلم و بازی پیش گرفته استاد باید ایم مقاله رو 1 یا 2 سال دیگه بخاطر انتشار Spider-Man 2 آپدیت کنید(اگر نورمن آزبورن در داستان باشه و صرفاً داستان حول محور ونوم نباشه) و رتبش رو تا حتی ممکنه 3 بیاد بالا.
اما بریم سر وقت گرین گابلین فیلم انقلابی مردعنکبوتی 1(که سومین فیلم مورد علاقه من توی فیلمای مردعنکبوتیه و واقعا فیلم دل نشینیه کافیه فقط نقد استاد رو بخونید): خب توی این فیلم ما نورمن آزبورنی رو میبینیم که شرکتش در رقابت با شرکتی دیگر شکست میخوره و تصمیم میگیره خودش فرمول افزایش قدرت رو روی خودش امتحان کنه و در نهایت نیمه دارک نورمن آشکار میشه(نمیگم متولد میشه چون نورمن این ویژگی رو داشت اما تبدیل شدنش به گرین گابلین باعث شد که بقول معروف با زدن نقاب گرین گابلین نقاب ساختگی نورمن آزبورن رو برداره و شخصیت واقعیش رو آشکار کنه)، واقعا اگر اون لباس مضخرف و بعضاً دیالوگ های کارتونی نبود(خود ویلم دفوی کبیر از اون جمله "میدونی که من خودمم یجورایی دانشمندم" بدش میومد) گرین گابلین خیلی بهتری رو شاهد میبودیم و من بشخصه از نبرد آخر و محشر فیلم واقعا لذت بردم( نبرد خشن تام هالند با ویلم دفو در آخر فیلم راهی به خانه نیست من رو یاد همین فیلم و مشت های سنگین و خشمگینانه توبی انداخت با یک تفاوت اونم اینکه توبی وقتی دید پشت نقاب چه کسی هستش شوکه شد و از لحظه آخر که واقعا حقش بود توی مقاله 10 لحظه برتر مربوط به حس عنکبوتی قرار بگیره که نورمن در حین حرف های بظاهر دل رحم آورش گلایدر رو فرامیخونه و توبی با حس عنکبوتی جاخالی میده).
گرین گابلین ویلم دفو در مردعنکبوتی:راهی به خانه نیست: خب راستیتش من این گرین گابلین رو ادامه آرکش در مردعنکبوتی 1 میدونم و چقدر خوب شد که اون نقاب رو برداشتن(واقعا بدون نقاب،این گرین گابلین ترسناکتر از فیلم اولشه) و لباسش رو هم به کمیک های نزدیک کردند.واقعا نقش آفرینی ویلم دفوی کبیر در این نقش اسکار میطلبه(البته اسکار وقتی به فیلم جوکر 2019 دادن دیگه بنظر من ارزش نداره) و حالت صورت و دیالوگ ها و اکتش واقعا عالیه. کافیه به دو سه تا دیالوگ فیلم توجه کنید(دیگه تک تک نمیتونم بنویسم): دیالوگ حین مبارزه اول،دیالوگ حین کشتن زن عمو می و دیالوگ در حین نبرد آخر.تنها اختلافی که این گرین گابلین با دنیای کمیک داره و باعث شده که در رتبه 2 قرار بگیره اینه که در دنیای کمیک خود شخصیت نورمن آزبورن همونطور که بالا گفتم شخصیت بسیار مکار و حیله گری هستش و با زدن نقاب گرین گابلین شخصیت واقعی خودش رو عیان میکرد اما خب در سینما و بخصوص در فیلم راهی به خانه نیست شخصیت نورمن آزبورن به مثابه شخصیتی ضعیف و ترسو(بقول نیمه تاریک خودش) به تصویر کشیده شده اما خب قابل قبوله و میتونیم قبولش کنیم و در آخر درباره انتخاب ویلم دفو توسط سم ریمی باید بگم که حاج آقا ریمی بزرگ واقعا انتخاب های عالی برای نقش های فیلم داشتن(آلفرد مولینای کبیر یا خود توبی که بعد اینهمه سال بیشتر طرفدارای اسپایدی عاشق و شیفته توبین)(بنظر خودم گرین گابلین با تانوس برای رتبه 1 برترین خبیث های mcu رقابت میکنن و اگه نظر شخضی خودم رو دخالت بدم نورمن رو اول میذارم).
اما رتبه یک،گرین گابلین در برترین انیمیشن سریالی ابرقهرمانی یعنی spectacular spider-man(خیلی خیلی خیلی خیلی دلم میخواد بعد از اسپایدرورس در سینما خبری برسه که سازنده ها اومدن و میخوان ادامه سریال رو بسازن و استارت فصل 3 رو بزنن): این گرین گابلین بهترین و نزدیک ترین اقتباس در دنیای خارج از کمیک هستش. هم گرین گابلینش فوق العاده بود هم نورمن آزبورنش خیلی خیلی عالی.نورمن این سریال یک شخصیت بسیار آب زیرکاه و فریب کاری داشت و در طول انیمیشن هم بارها پیتر و ما رو برای تشخیص هویت گرین گابلین و چیزهای دیگه به اشتباه مینداخت(در فصل دوم میبینیم وقتی هری برمیگرده پیتر اون رو بصورت گابلین هی تصور میکنه یا در فصل اول که نورمن لباس گابلینی رو به تن هری که مواد نیروزا مصرف کرده بود و یمقدار غیرعادی شده بود میپوشونه) و اپیزود آخر این انیمیشن که گل سر سبد حضور گرین گابلین بود و اینقدر اقتباس نورمن عالی بود که وقتی نورمن تقلبی(آفتاب پرست) به هری میگه معذرت میخوام هری میگه یه آزبورن هیچوقت معذرت خواهی نمیکنه و اینطوری میفهمه که این نورمن تقلبیه و ما ظاهرا (تا اونجایی که یادم میاد،اگه اشتباه میکنم بهم بگید) نورمن میمیره یا مفقود میشه؟!؟! و ما میبینیم که در جایی دیگه هست و موهاش رو رنگ کرده(زرد قناری :D ).(در اخباری که من خونده بودم قرار بود در فصل 3 شاهد حضور هاب گابلین،اسکورپیو ن و البته کارنیج باشیم ولی متاسفانه :cry: ادامه این سریال ساخته نشد).

دوستان اونطوری که من شنیدم قراره نسخه بلوری مردعنکبوتی راهی به خانه نیست شامل صحنه های بیشتری در مورد چارلی کاکس و توبی و اندرو خواهد بود(فکر کنم تایید شده).
شرمنده استاد که پرحرفی کردم و حرف زیاد زدم.
نقل قول کردن
mtm
#12 mtm 1400-11-19 14:20
Uای وای! یه چیز یادم رفت. البته یادم بود ولی آخرین لحظه از ذهنم رفت
گابلین تو بازی معرکه ultimate spiderman


یلدتون باشه قبل مبارزه یه تعقیب داشتیم باهاش که وسطش به مردم آسیب میزد و باید میرفتیم از زیر ماشینا بیرونشون میاوردیم! گابلین هم از دور بهمون گلوله اتشین میزد
مبارزه باهاش سخت نبود ولی جالب بود . جا خالی میدادیم و اتشش خاموش میشد و میرفتیم مشت و لگد میزدیم تا شکست بخوره . البته تو ساختمون سخت تر میشد

یادتونه؟
شما این حضور رو در چه رتبه ای تو مقاله من قرار میدید؟
نقل قول کردن
Ilya202020
#13 Ilya202020 1400-11-19 14:43
به نقل از mtm:
Uای وای! یه چیز یادم رفت. البته یادم بود ولی آخرین لحظه از ذهنم رفت
گابلین تو بازی معرکه ultimate spiderman
uplooder.net/.../Ulgoblin.jpg

یلدتون باشه قبل مبارزه یه تعقیب داشتیم باهاش که وسطش به مردم آسیب میزد و باید میرفتیم از زیر ماشینا بیرونشون میاوردیم! گابلین هم از دور بهمون گلوله اتشین میزد
مبارزه باهاش سخت نبود ولی جالب بود . جا خالی میدادیم و اتشش خاموش میشد و میرفتیم مشت و لگد میزدیم تا شکست بخوره . البته تو ساختمون سخت تر میشد
uplooder.net/.../Ugoblin.jpg
یادتونه؟
شما این حضور رو در چه رتبه ای تو مقاله من قرار میدید؟

خصومت ش با پیتر قابل حس بود وقتی می‌گفت پارکر می‌خوام بوی استخوان شکسته ات رو حس کنم چن تا چیز مثبت و منفی داره من این بازی رو حدالقل بیست بار از اول تا آخر رفتم ()
اولین مسعله رتبه بندیم مال گیم پلی نیست و مال ذات شخصیتیه که بازی می‌کنیم
خب اینکه نورمن از حساسیت پیتر اگاهه و کاری می‌کنه پیتر مجبور شه آدما رو نجات بده و اینجوری بهش آسیب بزنه قابل تحسینیه
دومی کامیک‌ اکیورته البته با دنیای التیمیت
سومی خصومت قابل حس با پیتر میگه می‌خوام بوی استخوان هات رو حس کنم موهام سیخ شدن
مورد منفی اینه که هالک بودن گرین گابلین باعث میشه که از دوز نورمنش کم سه علی رقم سعی بازی سازان آدم بیشتر فکر می‌کنه با هالک آتشین میجنگه تا با نورمن مارمولک آزبورن
درکل خوب بود و به نظرم باید رتبه هفت مال اون میشد تو اون انیمیشن که یه مدت بچگیام میدیدمش بازم با الهام از مردعنکبوتی یک نورمن خوب بود و آخر ای سریال آدم خوبی شد و اصلاح شد مث نو وی هوم ولی اینجا قشنگ معلوم بود نورمنه چ عوضیه هست
پ ن حالا میفهمم چرا از خوب شدن ازبورن شاکی شدین
نقل قول کردن
Ilya202020
#14 Ilya202020 1400-11-19 14:44
یه ضعف مورد هشت که یادم رفت بگم در مقایسه با گیم التیمیت اسپایدرمن اینه که اونجا به تکلونوژی خیلی وابسته بود
نقل قول کردن
RETEPILA
#15 RETEPILA 1400-11-20 19:48
ممنون از آقای ترابی
قطعا رتبه اول مختص انیمیشن spectacular spider-man است که هم در بخش نورمن هم گابلین بهترین بود
نکته ای که هست اینه که نورمن آزبورن ویلم دفو اونطور که باید و شاید میشه گفت مثل کمیک نبود
البته خب توی مرد عنکبوتی ۱ دیدیم که اولش با هری یا با دستیارش رفتار خوبی نداره یا اونجا که مهمونی رو ترک کرد و دید خوبی نسبت به مری جین نداشت
ولی باز خیلی حیله گر و بی رحم مثل کمیک یا کارتون spectacular نبود
و حتی دیدیم که مثلا طی نبرد آخر فیلم مرد عنکبوتی ۱، یه لحظه به خودش میاد و به پیتر میگه کمکم کن نشون میده که از خوی گابلینیش خسته و درمانده شده
برای همینه که توی no way home اون نورمنی که وفادارنه تر به کمیک باشه رو ندیدیم
نقل قول کردن
Iron_AH
#16 Iron_AH 1400-11-21 21:31
ضمن خسته نباشید به آقای ترابی و تیم درجه یک اسپایدی، به نظر من هنوز هم گابلین ویلیام دفو با اختلاف بهترینه!
نقل قول کردن
amin Hajati
#17 amin Hajati 1400-11-22 00:08
سلام استاد شما داخل شماره ی 11 نوشته است 2017 تا به امروز
یعنی فصل 4 این انیمیشن رو خواهند ساخت؟ :o
نقل قول کردن
amin Hajati
#18 amin Hajati 1400-11-22 00:12
به نقل از mtm:
Uای وای! یه چیز یادم رفت. البته یادم بود ولی آخرین لحظه از ذهنم رفت
گابلین تو بازی معرکه ultimate spiderman
uplooder.net/.../Ulgoblin.jpg

یلدتون باشه قبل مبارزه یه تعقیب داشتیم باهاش که وسطش به مردم آسیب میزد و باید میرفتیم از زیر ماشینا بیرونشون میاوردیم! گابلین هم از دور بهمون گلوله اتشین میزد
مبارزه باهاش سخت نبود ولی جالب بود . جا خالی میدادیم و اتشش خاموش میشد و میرفتیم مشت و لگد میزدیم تا شکست بخوره . البته تو ساختمون سخت تر میشد
uplooder.net/.../Ugoblin.jpg
یادتونه؟
شما این حضور رو در چه رتبه ای تو مقاله من قرار میدید؟

داخل بازی مردعنکبوتی نهایی فقط در دو مرحله شخصیت گرین گابلین بود رتبه ی بالایی تو مقاله نباید داشته باشه بعد از مردعنکبوتی و دوستان شگفت انگیزش جای خوبیه که مردعنکبوتی و دوستان شگفت انگیزش شماره ی 24 میشه و گرین گابلین بازی مردعنکبوتی نهایی 23
نقل قول کردن
Armin_Marvel
#19 Armin_Marvel 1401-01-27 17:02
به نقل از mtm:
Uای وای! یه چیز یادم رفت. البته یادم بود ولی آخرین لحظه از ذهنم رفت
گابلین تو بازی معرکه ultimate spiderman
uplooder.net/.../Ulgoblin.jpg

یلدتون باشه قبل مبارزه یه تعقیب داشتیم باهاش که وسطش به مردم آسیب میزد و باید میرفتیم از زیر ماشینا بیرونشون میاوردیم! گابلین هم از دور بهمون گلوله اتشین میزد
مبارزه باهاش سخت نبود ولی جالب بود . جا خالی میدادیم و اتشش خاموش میشد و میرفتیم مشت و لگد میزدیم تا شکست بخوره . البته تو ساختمون سخت تر میشد
uplooder.net/.../Ugoblin.jpg
یادتونه؟
شما این حضور رو در چه رتبه ای تو مقاله من قرار میدید؟

من اینو تو رتبه ی ۴ قرار میدم چون من این بازی مردعنکبوتی رو انجام دادم یعنی یک باس فایتیه که پدرتو درمیاره :lol:
نقل قول کردن
Armin_Marvel
#20 Armin_Marvel 1401-01-27 17:05
به نقل از mtm:
ضمن اینکه میخوام همگی مقاله رو خوب بخونن و ایرادات احتمالی تایپی رو متذکر بشن لازم میدونم توضیح بدم چرا رتبه اول رو به گابلین فیلم راهی به خانه نیست ندادم
در واقع یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن کارتون اسپایدرمن خارق العاده هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بدن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی من با قضیه زیاد ok نیستم و این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ). پس رتبه اول میرسه به نورمن کارتون spectacular

آقای ترابی واقعا خیلی حرفتون حق بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44