20 نبرد برتر مرد عنکبوتی و گرین گابلین در دنیای کمیک، انیمیشن، بازی و سینما

20 نبرد برتر مرد عنکبوتی و گرین گابلین در دنیای کمیک، انیمیشن، بازی و سینما

باید خیلی وقت پیش این مقاله را مینوشتم ...

مقدمه: تفاوت اصلی «گرین گابلین/ نورمن آزبورن» با همه ابرشروران دنیای كمیك این است كه خصومت اش با مرد عنكبوتی كاملا شخصی است. یعنی لكس لوثر با سوپرمن خصومت دارد (نه با «كلارك كنت») و جوكر با بتمن (نه با «بروس وين») ، اما گرين گابلين مشكل اصلی اش با كسی است كه زیر ماسك اسپایدرمن قرار دارد یعنی پیتر پاركر. نورمن در زندگی هر كاری از دستش برآمده برای تبدیل كردن زندگی پیتر پاركر به جهنمی تمام عیار انجام داده: از كشتن گوئن استیسی بگیر تا به قتل رساندن بن رایلی ، دزدیدن دختر پیتر ، ربودن زن عمویش و ... بدون تردید تا به حال هیچ ابرخبیثی تا این قدر به قهرمان داستان ضربه وارد نكرده. او با پیتر تشابهات زیادی هم دارد چون باهوش است و خیلی از تجهیزاتش را خودش ساخته . اما فرق آنها در این است كه هر چقدر پیتر از مسئولیت استقبال میكند اما نورمن از آن فراری است. از طرفی دیگر اگر حس ناامنی فزاینده و مشكلات مختلف در زندگی شخصی پیتر او را به جلو میبرد و اراده اش را قوی تر میكند اما اعتماد به نفس كاذب نورمن همیشه او را به شكست میكشاند. در ضمن، خواننده  كاملا با تنفر پیتر همذات پنداری میكند و از همین رو است كه نبرد آنها همیشه ملموس، نفس گیر، شخصی و جذاب است. در این مقاله به بررسی 10 نبرد برتر میان این دو در دنیای کمیک، سینما، انیمیشن و گیم میپردازیم.

 

20- نبرد با گرین گابلین در بازی Spider-Man: The Video Game

 نبرد با گرین گابلین در بازی Spider-Man: The Video Game

نخستین بازی آركید اسپایدرمن در ژانر محبوب آن دوران یعنی "بزن بزن" یا Beat’em Up ساخته شد و سبكی مشابه با آثار ماندگاری همچون "شورش در خیابان" (Streets of Rage) و "فاینال فایت" داشت. در حالت تک نفره بازیباز‌ها کاراکتر قابل‌بازی (playable) خود را از میان اسپایدرمن، گربه سیاه، شاهزاده نیمور (فرمانروای شهر افسانه‌ای آتلانتیس كه به Sub-Mariner معروف است) و هاکای (Hawkeye) انتخاب می‌كردند. در مجموع Spider-Man: The Video Game که می‌توانست شاهکاری برای آرکید باشد در حد یک بازی معمولی باقی ماند و توقعات بالای هواداران را برآورده نساخت (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بازی میتونید این مقاله را بخوانید). اما قطعا یکی از نقاط قوت بازی دیدن دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی به عنوان غول (Boss) های مراحل بود، از ونوم بگیر تا مردشنی و کینگ پین و الکترو ! و جالبه که گرین گابلین هم یکی از غول های بازی بود و این نکته عجیبی برای یک بازی مرد عنکبوتی در دهه 90 میلادی به شمار میاد چون در این دهه بازی های زیادی از روی شخصیت اسپایدرمن ساخته شد ولی گرین گابلین چون در دنیای کمیک حضور فعالی نداشت، در این بازی ها هم یافت نمیشد! (در واقع سازندگان بازی های مرد عنکبوتی ترجیح میدادند به جای گرین گابلین از مثلا «هاب گابلین» استفاده کنند). ولی در هر حال در این بازی هم گرین گابلین حاضر بود و هم هاب گابلین! مبارزه با گرین گابلین جالب بود و روی یک هواپیمای در حال سقوط (که شبیه به هلی کریرهای شیلد بود) رخ میداد. اولش شاید نا امید میشدید چون  گرین گابلین با آن دستکش جرقه ای خودش بهتون ضربه میزد و فرق چندانی با آن هزاران حریفی که در هر مرحله از بازی باهاشون روبرو میشدید، نداشت تا اینکه ناگهان گلایدر او ظاهر شده و رویش میپرید و کلی بمب کدویی انفجاری نثارتان میکرد! خنده های معروف خودش را هم سر میداد. در مجموع دیدن گرین گابلین و انجام چنین نبردی با او در آن دوره و زمانه دلگرمی بزرگی برای هواداران بود ...

 

19- نبرد با گرین گابلین در انیمیشن "سفر به درون دنیای عنکبوتی"

 نبرد با گرین گابلین در انیمیشن "سفر به درون دنیای عنکبوتی"

ما که تا دلتون بخواد از شاهکاری به نام "اسپایدرمن: سفر به درون دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Into The Spider-Verse) تعریف کرده ایم و درباره اش نوشته ایم (اینجا و اینجا را بخوانید). واقعا هم میشه تا ابد درباره ش نوشت و ازش و تعریف و تمجید کرد. در هر حال، اون اوایل انیمیشن و قبل از کشته شدن مرد عنکبوتی، مایلز مورالز به طور اتفاقی شاهد نبردی بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین این دنیاست. چیزی که این نبرد رو نفس گیر میکنه اینه که مایلز جونش در خطره و اسپایدرمن همزمان که داره با این گرین گابلین میجنگه، باید مایلز رو هم نجات بده. وقتی هم که نجاتش میده در لحظه ای ماندگار بهش میگه بند کفشش بازه (!) و وقتی هم که میفهمه او هم حس عنکبوتی داره سعی میکنه یه جورایی هدایتش کنه (واقعا همین خصوصیات انسانی هستش که اسپایدرمن را از بقیه متمایز میکنه). اما خود نبرد با گرین گابلین هم جالبه و رویش زحمت کشیده شده (من از نحوه حرکت دوربین در این سکانس خیلی خوشم میاد که باعث شده نفس گیر و حماسی تر بشه). البته میدونید که من از نسخه هالکی (!) گرین گابلین که اولین بار در کمیک های Ultimate Spider-Man خلق شد خوشم نمیاد. اما ظاهر این یکی فرق داره و ما رو به یاد گابلین اُریجینال میندازه. ضمن اینکه بال و دُم هم داره و ظاهر هیولاهای اساطیری عظیم الجثه رو پیدا کرده و بمب های کدویی هم پرتاب میکنه! البته مشکل من اینه که شخصیت پردازی گرین گابلین در این انیمیشن ناقصه چون نورمن آزبورن کسی نیست که به عنوان نوچه کسی دیگه (کینگ پین) عمل کنه.

 

18- ملت گابلین (Goblin Nation)

چیزی که بیش از هر چیز این نبرد را ماندگار و دیدنی میکند پس زمینه آن است. در واقع این نبرد باعث شد تا پیتر پارکر بعد از مدتها دوباره بتونه به جسم و ذهن خودش برگرده. قضیه اینه که دکتر اختاپوس تونسته بود با نیرنگی منحصر به فرد ذهن خودش رو به جسم پیتر پارکر/مرد عنکبوتی وارد کنه و خودش را مرد عنکبوتی برتر بنامد. اما او متوجه شد در مقابل وحشی گری گرین گابلین (که آن موقع نفوذش در سطح شهر بسیار زیادتر از قبل شده بود و خودش را «شاه گابلین» لقب داده بود و میخواست کل شهر را به خاک و خون بکشد) کاری از پیش نمیبرد. ضمن اینکه جان عزیزانش مثل «آنا ماریا مارکونی» که عاشقش شده بود به خطر افتاده بود. لذا خودش خواست تا پیتر پارکر (که سابقه زیادی در نبرد با گرین گابلین دارد) دوباره به جسم خودش برگردد. سپس ما داستانی حماسی تحت عنوان "ملت گابلین" را شاهد بودیم که در آن پیتر پارکر به جسم خود برگشت تا بار دیگر با گرین گابلین مبارزه کند.

ملت گابلین

گابلین نیشن

این اتفاق در شماره 30 از کمیک "مرد عنکبوتی برتر" رخ داد و اما در شماره بعد (شماره 31) شاهد نبرد تمام عیار و جانانه ای بودیم که در آن خود مرد عنکبوتی (پیتر پارکر) با نورمن آزبورن (که صورتش رو عوض کرده بود!) نبرد میکنه و موفق میشه شکستش بده و جان آنا ماریا مارکونی را نیز نجات بده. حتما این داستان را با ترجمه فارسی در اینجا بخوانید.

 

17- در چنگ گابلین (In The Grip of the Goblin)

قبلا بارها در سایت گفته ایم که شماره های 96 تا 98 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بسیار مهم و تاریخی هستند زیرا برای اولین بار در این داستان نشان داده شد که بهترین دوست پیتر پارکر یعنی هری آزبورن مواد مخدر مصرف میکند و همچنین برای اینکه برای نخستین بار در تاریخ «استن لی» به عنوان نویسنده داستان تصمیم گرفت به سخت گیری های اداره نظارت بر محتوای کمیک بوک توجهی نکنه و این داستان را بدون آرم این اداره منتشر کنه چون میخواست پیام مهمی درباره مضرات مواد مخدر به خواننده ها بده. اما مبارزه ای که اسپایدرمن با گرین گابلین (نورمن آزبورن) در شماره 98 انجام میده نیز در نوع خودش بسیار جالبه. ما در این نبرد مثل همیشه دغدغه های پیتر رو شاهد هستیم که نگران نورمن آزبورنه (که بعد از مدتی نسبتاً طولانی دوباره حافظه ش رو به دست آورده بود). چون میترسید هویتش رو لو بده و همچنین دلش نمیخواست موقع مبارزه به پدر بهترین دوستش آسیب برسونه. و اما نکته ای که باعث میشه این مبارزه با دیگر مبارزه های بین این دو تفاوت پیدا کنه اینه که گرین گابلین از نوعی بمب خاص استفاده میکنه که باعث میشه اسپایدرمن نتونه به طور مقطعی به در و دیوار بچسبه!!!

در چنگ گرین گابلین

گوبلین نیشن

همین باعث میشه که یکی از بزرگترین مزیت های خودش در مبارزه با حریفی که گلایدر داره و در هوا باید باهاش بجنگی رو از دست بده و مجبور بشه با پریدن و استفاده از وسایل محیطی باهاش نبرد کنه! راستی تا یادم نرفته اینم بگم که در این شماره پیتر پارکر حال یک موادفروش رو جا میاره که آدم واقعا جیگرش حال میاد! این داستان را در اینجا واستون ترجمه کرده ایم.

 

16- نبرد با گرین گابلین در سریال انیمیشن دهه 80 میلادی

  نبرد با گرین گابلین در سریال انیمیشن دهه 80 میلادی

در ابتدای دهه‌ی 80 میلادی، مارول با تاسیس استودیوی انیمیشن‌سازی مستقل خود ، مجموعه‌ای 26 قسمتی تحت عنوان Spider-Man تولید و به شبكه‌های تلویزیونی محلی عرضه كرد. روی هم رفته، این مجموعه تا حدودی گمنام و مهجور باقی ماند ولی هواداران اسپایدرمن معتقد بودند كه تا حد رضایت بخشی به حال و هوای كمیك‌ های او وفادار است. به علاوه، از آن‌جائی‌كه از شبكه‌های محلی پخش می‌شد، مجبور نبود از ممیزی سفت و سختی كه شبكه‌های سراسری در آن زمان روی برنامه‌های كارتونی خود اعمال می‌كردند، پیروی كند. به همین دلیل دست سازندگانش بازتر بود و می‌توانستند از اكشن قابل قبول‌تر و داستان‌های منسجم‌تری بهره بگیرند. در هر حال یکی از برترین اپیزودهای این مجموعه، "انتقام گرین گابلین" نام داشت که در آن نورمن آزبورن ناگهان حافظه خودش رو به دست میاره و یادش میاد که پیتر پارکر همان مرد عنکبوتیه. بنابراین سعی میکنه بهش ضربه بزنه. در این میان او به نشریه دیلی بیوگل و آقای جی جونا جیمسون هم مراجعه میکنه تا هویت مرد عنکبوتی رو بهش لو بده ولی اسپایدرمن با مقداری شانس جلویش را میگیره! این اپیزود تا حد زیادی به داستان کمیک بوکی که در آن گرین گابلین از هویت مخفی مرد عنکبوتی باخبر میشه وفادار بود و خوش درخشید. میتونید  کل این سریال را نیز در اینجا دانلود کنید. 

 

15- شیوه های جدید مُردن (New Ways to Die)

در شماره های 568 تا 573 سری اول کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که سال 2008 منتشر شد یک داستان فوق العاده را شاهد بودیم تحت عنوان "شیوه های جدید مُردن" (New Ways to Die) به قلم «دن اسلات» و طراحی «جان رومیتا جونیور» . در این داستان «نورمن آزبورن» به همراه گروه خبیث خودش یعنی "تاندربولتس" به شهر نيويورك می آید تا مرد عنكبوتی را دستگیر كند و برای این کار مجوز هم دارد! واقعا چه كسی دوست ندارد مرد عنكبوتی را علیه نورمن و رفقای روان پریش اش ببيند؟! ضمن اینکه رفقای نورمن در این داستان بسیار خطرناک هستند: «مَک گارگِن» ( عقرب سابق که با پیوند خوردن با سیمبیوت فضایی به ونوم جدید تبدیل شده بود)، «سانگ بِرد» ، «مرد رادیو اکتیوی» و «بولزآی»! البته مرد عنکبوتی به نوعی از حمایت «ادی براک» (که برای اولین بار در این داستان به «انتی ونوم» تبدیل شد) بهره مند است. تنها نقطه ضعف عمده داستان این است كه متاسفانه در دورانی اتفاق می افتد كه نورمن هویت مخفی اسپایدرمن را فراموش كرده و بنابراين مقابله او با پیتر مثل گذشته از حالت شخصی برخودار نیست (به طور مثال شاهد لحظه ای هستیم که نورمن به خانه پیتر پارکر یورش میبره و تهدیدش میکنه که هر چی از اسپایدرمن میدونه بهش بگه و اگر از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر بود این لحظه خیلی ماندگار تر میشد).

ازبورن new ways to die

در هر حال در شماره پایانی این آرک شاهد نبرد بین اسپایدرمن و گرین گابلین هستیم. چیزی که این نبرد را دیدنی میکنه اینه که در حضور پسر نورمن یعنی هری انجام میشه و هری بار دیگر بهش یادآوری میشه پدرش چه هیولایی است!

مبارزه مرد عنکبوتی با گوبلین سبز

 

14- نبرد نهایی بازی Spider-Man: The Movie

نبرد نهایی بازی Spider-Man: The Movie

بازی Spider-Man: The Movie سال 2002 عرضه شد و بازی فوق العاده ای هستش. عجیب هم هست چون معمولا بازی های رایانه ای که به مناسبت فیلم های سینمایی ساخته و منتشر میشوند اغلب چنگی به دل نمیزنند. اما این بازی انصافا خیلی خوب بود و به زیبایی داستان فیلم اول مرد عنکبوتی را به تصویر کشید. یک سری قابلیت های شگفت انگیز هم داشت و مثلا میتونستید گرین گابلین را هم آزاد (Unlock) و باهاش بازی کنید !!! (البته این گرین گابلین ، هری آزبورن بود که میخواست پرده از راز مرگ پدرش بردارد). خلاصه معلوم بود سازندگانش خیلی بابتش زحمت کشیده بودند. (میتونید تو این مقاله نظر من رو درباره بازی به طور کامل بخونید). طبیعی است که گرین گابلین خبیث اصلی بازی بود و در طول بازی باید چند بار باهاش مبارزه میکردید (البته خبیث های دیگری مثل والچر، عقرب و شوکر هم در بازی بودند که باس فایت های خوبی هم از آب در آمدند). ولی مبارزه نهایی با گرین گابلین چیز دیگری  بود چون روی پل بروکلین انجام میشد و در برخی موارد باید در هوا با گرین گابلین میجنگیدید (کلا من عاشق نبرد های هوایی اسپایدرمن در دنیای بازی هستم!). در ابتدای نبرد هم گابلین، مری جین را گروگان گرفته بود و باید ابتدا او را قبل از آتش گرفتن نجات میدادید. نبرد با گرین گابلین واقعا نفس گیر بود و باید از هر ترفند و ضربه ای که بلد بودید نهایت استفاده را میبردید. نکته جالب این بود که گابلین با گلایدرش به شما حمله ور میشد. بعد باید او را از گلایدرش پرت میکردید پایین و زمان محدودی نصیب شما میشد تا باهاش نبرد تن به تن انجام دهید ...

 

13- نبرد با گرین گابلین در "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی"

نبرد با گرین گابلین در "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی"

اسپايدرمن: مجموعه كارتونی (Spider-Man: The Animated Series) سریالی است که در دهه 90 میلادی ساخته شد و خیلی هم طرفدار داشت و خیلی ها هم باهاش خاطره دارند. این سریال (که اینجا به طور کامل درباره ش توضیحاتی داده شده است) در واقع اولین تلاشی بود که  انجام شد تا داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی را به صورت   متصل به هم در دنیای انیمیشن روایت کنند. در مجموع هرچه به انتهای آن نزدیک شدیم هم از قوت داستان ها کاسته شد و هم از کیفیت انیمیشن آن! یکی از ایرادات اصلی آن نیز این بود که اولش «هاب گابلین» را دیدیم و بعد گرین گابلین را! (در حالی که در دنیای کمیک دقیقا برعکسه) . ولی اپیزود مربوط به گرین گابلین که Enter The Green Goblin نام داشت و در سال 1996 و در فصل 3 پخش شد، انصافاً کیفیت خوبی داشت (هم از نظر داستانی و هم از نظر انیمیشن). ما در این اپیزود به نوعی شاهد روایت اریجین و نحوه تبدیل شدن نورمن آزبورن به گرین گابلین هستیم و میبینیم که پس از آن حادثه ای که باعث میشه دو شخصیتی بشه چطور سعی میکنه از اعضای هیات مدیره شرکت آزکورپ انتقام بگیره. جالبه که افرادی مثل جی جونا جیمسون ، ویلسون فیسک و مادر فلیشیا هاردی (گربه سیاه) هم ظاهرا در آن عضو هستند چون آزبورن همه آنها را گروگان میگیره و به یک زیردریایی بزرگ در زیر آب میبره تا ازشون انتقام بگیره. مری جین هم این وسط توسط گرین گابلین ربوده  و به جمع آنها اضافه میشه! نوعی حس معما گونه هم در این اپیزود هست و نویسنده سعی میکنه بیننده را فریب بده تا فکر کنه شاید «هری آزبورن» زیر نقاب گرین گابلین قرار داشته باشه. در هر حال، نبردی که بین گرین گابلین و اسپایدرمن انجام میشه خیلی خوبه چون جان خیلی ها در خطره (من از اونجایی که گرین گابلین تک تک میره سراغ امثال جیمسون و کینگ پین و ... تا بگیرتشون هم خوشم میاد چون تجهیزاتش فوق العاده است و اسپایدرمن  رو واقعا به زحمت میندازن). اما برجسته ترین نکته اینه که در انتهای نبرد، اسپایدرمن با گرفتن ماسک گرین گابلین جلوی صورت نورمن آزبورن بهش میگه این ماسک نماینده بخش زشت زندگی اوست و نیازی بهش نداره و ازش میخواد که هویت گرین گابلین را رها کند.

این هم بار دیگر نشان میدهد اسپایدرمن چقدر برای نجات حتی خبیث ها دلسوزی میکنه. متاسفانه گرین گابلین بعدا در چند اپیزود دیگر هم حضور پیدا کرد که مربوط به مرگ مری جین هم میشد ولی چنگی به دل نمیزد زیرا بیش از حد به اون دستگاه تولید پُرتال خودش  متکی بود و ... پس این اپیزود بهترین قسمت این سریال طولانیه که گرین گابلین در آن حضور داره. میتونید کل این سریال را نیز در اینجا دانلود کنید. 

 

12- نبرد در جلوی درب خانه زن عمو می!

این یکی مربوط به همون داستان بسیار معروف میشه که در سال 1966 و در شماره های 39 و 40 از سری نخست کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به چاپ رسید و اسپایدرمن و گرین گابلین از هویت مخفی یكدیگر باخبر شدند . من قبلا در این مقاله به طور کامل به این داستان اشاره کرده ام. اما در هر حال باخبر شدن گرین گابلین از هویت مرد عنکبوتی، خصومت آن‌ها را بسیار عمیق و شخصی‌تر كرد. در واقع، از همین داستان به بعد بود كه گرین گابلین تبدیل شد به دشمن شماره یك پیتر پاركر/اسپایدرمن و كسی كه بیشترین صدمات روحی و جسمی را به او زده است. اما شخصاً عاشق آن جایی هستم که  پیتر پارکر در حالی كه به جلوی در خانه اش رسيده بود ، ناگهان گرین گابلین را دید كه جلوی راهش قرار گرفته !!! او که به شدت میترسید «زن عمو می» از موضوع باخبر شود یا صدمه ببیند، سعی كرد گابلين را به جاي خلوتی بكشاند و سريعاً بر او پیروز شود ولی از آنجاییكه دستگاه های تار انداز (webshooters) خود را به همراه نداشت، شكست خورد. گابلین هم او را به يكی از مخفيگاه هاي خود برد!

  نبرد در جلوی درب خانه زن عمو می!

در شماره بعدی مرد عنکبوتی تونست گرین گابلین را شکست بده و نبردی هم باهاش انجام داد که تقریبا معمولی بود ولی همون نبردی که در جلوی درب خانه زن عمو می بین آنها شاهد بودیم لیاقت قرار گرفتن در این لیست را داره چون ما واقعاً سابقه نداشت تا پیش از این ابرقهرمان داستان را در چنین وضعیتی ببینیم. یک خبر خوب هم بهتون بدم که این داستان دو قسمتی در وب سایت ما ترجمه شده است (در اینجا).

 

11- اولین نبرد با گرین گابلین دوم (هری آزبورن)

هری آزبورن اولین بار در شماره های 136 و 137  سری نخست کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به گرین گابلین تبدیل شد تا انتقام مرگ پدرش رو از پیتر پارکر/اسپایدرمن بگیره.  این پیچش واقعا سرنوشت ساز بود و قرار داده شدن دو دوست قدیمی رو در روی یکدیگر باعث شخصی تر شدن نبرد خانواده های پارکر و آزبورن شد. اما نکته جالب اینه که هری از همون اول نشان داد میتونه حریف بسیار  خطرناکی برای اسپایدرمن باشه چون از هویت مخفی او خبر داره. به همین دلیل در بخش ابتدایی داستان شاهد هستیم که در آپارتمان پیتر بمب کار میذاره و چیزی نمونده بود مری جین رو بکشه. اما چالش اصلی را در قسمت دوم داستان (شماره 137) شاهد هستیم. یعنی جایی که اسپایدرمن متوجه میشه گرین گابلین سه تن از عزیزان و دوستان پیتر پارکر یعنی زن عمو می ، مری جین واتسون و فلش تامپسون را گروگان گرفته.

پیتر پارکر - هری آزبورن

او بهشون بمب وصل کرده بود و اسپایدرمن فقط 6 دقیقه وقت داشت! (البته به اسپایدرمن میگه فقط یکی از بمب ها واقعیه ). این مساله باعث شد اسپایدرمن واقعا به زحمت بیفته. سپس شاهد نبردی تن به تن بین آنها هستیم که اونم جالبه چون چالش بزرگی  برای پیتر ایجاد کرد و او نمیدانست چطور با این گرین گابلین روبرو شود زیرا نمیخواست به دوستش آسیب برساند (در حالی که هری کاملاً آماده بود پیتر را خفه کنه!).

پیتر پارکر - هری ازبورن

 

10- نبرد با گابلین در داستان "گابلین زنده است"

 قبلا در این مقاله گفته بودم که  اگر دنبال یک داستان کلاسیک از گرین گابلین با طراحی های کلاسیک میگردید که در آن یک نبرد کلاسیک بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین روایت میشه پس برید سراغ این داستان که در شماره 2 از کمیک Spectacular Spider-Man Magazine منتشر شد (سال 1968).  در حقیقت این کمیک  عصاره تمامی المان های رویارویی جاودانه این دو شخصیت را در خودش داره. خوبی این نبرد مرد عنکبوتی با گرین گابلین در اینه که قبل از اینکه انجام بشه شاهد کلی تنش در داستان هستیم. یعنی نورمن را دیده ایم که دوباره حافظه خودش را به دست آورده و پیتر را تهدید کرده که میخواد هویت مخفی اش رو به عزیزانش لو بده. بیچاره پیتر کابوس میدید (اینجا را ببینید).  پس نبرد آنها برای خواننده بسیار ملموس و پر از ریسک از آب درآمده . اما چیزی که باعث شده این نبرد متمایز بشه و در ذهن ما بمونه اینه که گرین گابلین برای اولین بار از نوعی گاز توهم از برای حمله استفاده میکنه!

به همین دلیل اسپایدرمن باید بر ترس و خودش هم غلبه کنه که نوعی جنبه ذهنی و روانشناختی به نبرد آنها میده.

مرد عنکبوتی - گوبلین سبز

جان رومیتا در این کمیک  یکی از بهترین طراحی های عمر خودش رو در این داستان ارائه میده. رنگ آمیزی خاص این کمیک هم حالتی سحر آمیز به آن داده است! و دست آخر اینکه با دیدن این نبرد دوباره بهم یادآوری میشه چقدر عاشق نبردهای مرد عنکبوتی و گرین گابلین در بین ساختمان های شهر و پشت بام ها هستم ... 

 

9- شماره 28 از سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (هویت آزبورن)

قسمت آخر داستان "هویت آزبورن" (Osborn Identity) که به طور کامل اینجا ترجمه شده است، حاوی یکی از برترین نبردهای بین پیتر پارکر و نورمن آزبورن نیز هست. در این نبرد بسیار حماسی ، نورمن آزبورن به معنای واقعی کلمه پوست انداخته بود . یعنی هم صورتش عوض شده بود و هم اینکه وارد عرصه تجارت اسلحه شده بود . نورمن با ملکه کشور سیمکاریا به نام کُنتِس کارکوف همدست شده بود تا نقشه های خودش رو پیش ببره. وضعیت مالی پیتر هم اون موقع عوض شده  و صاحب شرکت "صنایع پارکر" بود و تجهیزات پیشرفته ای داشت ولی نکته اصلی درباره این نبرد اینه که نورمن از گازی استفاده کرد که قدرت های  عنکبوتی به طور مقطعی از بدن او رفت. پس ما شاهد نبردی بودیم که در آن نه نورمن قدرت های گابلینی داشت (قدرت های او از مدتها قبل از بدنش خارج شده بودند) و نه اسپایدرمن قدرت های عنکبوتی خودش را!

مبارزه مرد عنکبوتی نورمن ازبورن

(اسپایدرمن حتی از وب شوترها و قابلیت های زرهی لباسش خودش هم محروم شد!) در نتیجه شاهد نبردی جانانه بودیم که در آن نورمن و پیتر مرد و مردانه رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و نبردی تماشایی را به نمایش گذاشتند (شخصا عاشق آنجایی هستم که پیتر با سنگ میزنه تو سر و صورت نورمن!).

 

8- نبرد با گرین گابلین در بازی The Amazing Spider-Man 2

 نبرد با گرین گابلین در بازی The Amazing Spider-Man 2

بازی ساخته شده از روی فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" چنگی به دل نزد و به نظرم حتی از فیلمش هم ضعیف تر بود. من خودم همان موقع یک نقد برایش نوشتم و حسابی از خجالتش درآمدم (بروید اینجا). اما باید قبول کرد مبارزه با گرین گابلین (هری آزبورن) در این بازی فوق العاده است. در ابتدای این نبرد که روی پشت بام رخ میده باید بمب های گرین گابلین را به سمت خودش پرتاب کنید تا از روی گلایدرش بیفتد و سپس ضربات خود را نثارش کنید. طبیعیه که او خیلی زود دوباره سوار گلایدرش میشه و شما باید این پروسه رو تکرار کنید. اما درست وقتی که حس میکنید دارید خسته میشید ناگهان او با گلایدرش به سمت شما یورش میاره و پس از جاخالی دادن باید بپرید روی گلایدر او و اینجاست که باحال ترین بخش نبرد شروع میشه! چون باید همراه او و در حالی که سوار گلایدرش هستید در سطح شهر پرواز کنید و به سر و صورتش مشت بکوبید . جذاب ترین بخشش هم اونجایی هستش که صورتش رو به دیوارهای ساختمان های خیابون میکوبید یا به موانع سر راه میزنیدش! در نهایت دوباره به بالای پشت بام برمیگردید و جالبه که صحنه نهایی جاخالی دادن از گلایدر و اصابت اون به خود گرین گابلین را داریم که ادای دینی است به دنیای کمیک و البته نبرد نهایی فیلم "مرد عنکبوتی 1".

 

7- نبرد با گرین گابلین در داستان "مرگ مرد عنکبوتی نهایی"

 نبرد با گرین گابلین در داستان "مرگ مرد عنکبوتی نهایی"

مرد عنکبوتی نهایی یا Ultimate Spider-Man اولین و مهم ترین سری از کمیک های Ultimate موسوم به  مارول بود که تو این مقاله راجع بهش توضیحات داده شده است و در اینجا هم ترجمه شده اند. در واقع «برایان مایکل بندیس» و «مارک بَگلی» از سال 2000 که این کمیک رو شروع کردند، پایه های استواری برای دنیای Ultimate خلق نمودند. ولی سال 2011 در اقدامی شوکه کننده شاهد مرگ پیتر پارکر در این دنیا بودیم. ما قبلا در این مقاله به طور کامل این رویداد مهم را پوشش داده بودیم ولی به طور خلاصه باید گفت که پیتر پارکر در طی نبردی نفس گیر با گرین گابلین و در راستای محافظت از خانواده خودش کشته شد که لحظه ای واقعا دردناک و احساسی بود. نکته اصلی که این نبرد را ماندگار و دیدنی میکند هم همین است: پیتر پارکر جلوی در خانه خودش و برای حفظ جان عزیزانش (زن عمو می، مری جین و ...) تا لحظه مرگ با گرین گابلین میجنگه. این باعث شده او با هر چی که دستش میاد و با تمام توان و قدرتش به گابلین ضربه بزنه.

مبارزه مرد عنکبوتی

اسپایدرمن مبارزه

همچنین دیدن لحظاتی مثلا بوسیدن مری جین توسط پیتر پارکر در بحبوحه نبرد واقعاً آن را تاثیرگذاری گذار کرده است و یا یاری رساندن دوستانش به پیتر (اون جایی که مری جین با کامیون میکوبه به گرین گابلین خیلی باحاله).   دلیل اصلی اینکه این نبرد در رتبه بهتری قرار نگرفته این است که گرین گابلین در دنیای التمیت از هر نظر نسبت به گرین گابلین دنیای اصلی مارول افت داشت و آدم را به یاد هالکی احمق و  آتشین می انداخت! در نتیجه در این نبرد هم نه خبری از گلایدر گابلین بود و نه مبارزه هوایی. گابلین مثل یک غول و بی شاخ و دم که هوش بالایی نداره فقط میخواست با استفاده از زور بازوی خودش اسپایدرمن رو بکشه، همین! این داستان برتر در وب سایت ما ترجمه شده است، در اینجا.

 

6- نبرد با گرین گابلین در کمیک "شوالیه های مارول"

کمیک 12 قسمتی "اسپایدرمن: شوالیه های مارول" یكی از هیجان‌انگیز‌ترین و حماسی‌ترین داستان‌های تاریخ اسپایدرمن كه در آن او از با تمام دشمنان مشهور و كلاسیك خود دست و پنجه نرم می‌كند و از نظر روحی و جسمی تا سر حد مرگ پیش می‌رود. یكی از نقاط قوت اصلی این داستان نحوه تعامل اسپایدرمن با دشمنان‌اش است كه بسیار بدیع و جذاب از كار درآمده. به علاوه، نویسنده آنقدر ایده‌های حیرت‌انگیز در طول داستان رو می‌كند كه خواننده مات و مبهوت می‌شود. ما این کمیک رو در اینجا به طور کامل ترجمه کرده ایم. اما من شخصاً از نبرد نهایی اسپایدرمن با گرین گابلین در شماره پایانی زیاد راضی نبودم و به نظرم میتونست خیلی بهتر باشه (دخالت بیجا و بیخود دکتر اختاپوس و اون رعد و برق و ...). اما در عوض در شماره 1 از این کمیک نبرد فوق العاده ای رو بین آنها شاهد هستیم: در ابتدای داستان مردی را میبینیم که از رستوران بیرون میاد تا زباله ها رو بذاره تو خیابون که ناگهان با هیکل بیجان مرد عنکبوتی وسط زباله ها روبرو میشه. اسپایدرمن ناگهان به خودش میاد و به مردم میگه هر چه سریع تر فرار کنند چون گابلین داره میاد! سپس نبردی بین آنها را شاهدیم که خیلی خفن و نفس گیره.

 نبرد با گرین گابلین در کمیک "شوالیه های مارول"

اسپایدرمن با تمام توان به گابلین مشت میزنه و آخر سر هم صندوق پست را میکوبه تو سرش!

اسپایدی - نبرد

از اون جالب تر وقتیه که پیتر رفته خونه پیش زن عمو  و همسرش ، مری جین، تا استراحت کنه که متوجه میشیم نورمن حین مبارزه گازش هم گرفته بوده! (جای دندون هاش روی بدن پیتر باقی مونده بود!!!).

 

5- نبرد با گرین گابلین در داستان "شب گابلین"

همانطور که در این مقاله گفته بودم ، Night of The Goblin یکی از بهترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتیه که با حضور گرین گابلین نوشته شده . در این داستان که در شماره 75 از کمیک Peter Parker Spider-Man منتشر شد، نورمن آزبورن پس از سالها برگشت  و معلوم شد همه مدت زنده بوده (او به اروپا رفته بوده و رهبر یک فرقه شده بود. این مقاله را بخوانید). در ضمن معلوم شد قضیه سرگذشت کلون در تمام این مدت زیر سر نورمن بوده  و او بوده که باعث شده پیتر دچار تردید بشه و به اشتباه فکر کنه یک کلون است! اما از همه اینها که بگذریم باید گفت این کمیک یکی از بهترین قصه ها و نبردهای بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین را  نیز روایت میکنه و انصافا زیباست. مخصوصا جایی که نورمن عزیزان پیتر را در یک ساختمان دور هم جمع کرده (بدون آنکه خودشان بدانند چه کسی آنها را دعوت کرده). نورمن واقعا به سیم آخر زده و دوستان و نزدیکان پیتر رو تهدید میکنه اما نکته بارز ،  دیالوگ های رد و بدل شده بین او و پیتر پارکر موقع نبرد است که واقعا فوق العاده است: در انتها اسپایدرمن ماسک از روی صورت خودش و گرین گابلین برمیداره و بهش میگه این نبرد باید بین پیتر و پارکر باشه و اینکه هرگر تسلیم نمیشه چون نمیتونه بهش اجازه بده پیروز بشه.

نبرد با گرین گابلین در داستان "شب گابلین"

پیتر پارکر - نورمن آزبورن

 ضمن اینکه در جریان این نبرد ، «بن رایلی» توسط گرین گابلین كشته شد. این ضایعه خیلی برای پیتر دردناك بود چون بن رایلی را مثل برادر واقعی خودش دوست میداشت.

 

4- نبرد با رِد گابلین در داستان "شکست جانانه"

"شکست جانانه" از برترین داستان های 10 سال اخیر مرد عنکبوتی به شمار میاد  که به طور کامل در اینجا ترجمه شده است. در این داستان شاهد پیچش بزرگ و عجیبی در نورمن آزبورن بودیم زیرا او که قدرت های فوق بشری گابلینی اش را از دست داده بود ، خودش را با سیمبیوت کارنیج پیوند زد و به هیولایی وحشتناک به نام «گابلین سرخ» تبدیل شد (این مقاله را بخوانید) . این مساله باعث شد غیر قابل پیش بینی تر از قبل هم بشه و دست به آلوده کردن نوه خودش (نورمی آزبورن) به سیمبیوت کارنیج بزنه! در شماره 800 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز شاهد نبرد نهایی بودیم. این نبرد بسیار بزرگ و حماسی بود و باعث کشته شدن فلش تامپسون شد (او به آنتی ونوم جدید تبدیل شده بود) . اما نحوه مبارزه نهایی بین اسپایدرمن و رد گابلین باعث شده بسیار ماندگار و متفاوت بشه. در واقع پیتر همون کلکی رو بهش میزنه که علاء الدین در فیلم و انیمیشن خودش به «جعفر» (که به قدرت های چراغ جادو دست یافته بود) میزنه! یعنی بهش میگه اگر بتونه پیروز بشه کسی این پیروزی رو به اسم نورمن نمیزنه چون همه کارنیج رو پیروز اصلی میدان خواهند دانست!

مرد عنکبوتی شکست جانانه

اسپایدرمن  شکست جانانه

همین باعث میشه نورمن حسابی کفری بشه و سیمبیوت کارنیج رو رها کنه. پیتر هم سیمبیوت ونوم را که بر تن کرده بود رها میکنه. پس بار دیگر شاهد نبردی کلاسیک هستیم بین اسپایدرمن و گرین گابلین:

شکست نورمن ازبورن

در نهایت پیتر با به یادآوردن خاطره عزیزان خودش و درس هایی که بهش دادن بار دیگر بر او پیروز میشه ...

 

3- نبرد نهایی مرد عنکبوتی با گرین گابلین در فیلم "مرد عنکبوتی 1" (2002) و "راهی به خانه نیست" (2021)

 نبرد نهایی مرد عنکبوتی با گرین گابلین در فیلم "مرد عنکبوتی 1" (2002)

نبرد نهایی مرد عنكبوتی با گرین گابلین در اثر دیدنی «سام ریمی» یعنی "مرد عنکبوتی 1"  بسیار دیدنی و نفس گیر است. ریمی از تمام مهارتی كه قبلا در ساخت فیلم های ترسناك كسب كرده بهره میجوید تا نبردی فوق العاده تاثیرگذار خلق كند. در نتیجه از آن ماسك پاره شده بگیر تا افكت های صوتی و ... همه و همه باعث میشود تا ضرباتی كه بین مرد عنكبوتی و گرین گابلین رد و بدل میشود كاملا واقعی به نظر برسد. اما نكته جالب تر آنجاست كه وقتی همه چیز برای مرد عنكبوتی تمام شده به نظر میرسد ناگهان گرین گابلین مرتكب اشتباهی بزرگی میشود و با به زبان آوردن نام «مری جین» باعث غیرتی شدن پیتر میشود و او دمار از روزگار گابلین درمی آورد ! اینجاست كه میبینیم مرد عنكبوتی تا چه حد نسبت به جان عزیزان و اطرافیان خود حساس است...

لينك دانلود و تماشا

 مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر جلوی مرد عنکبوتیِ تام هالند را می‌گیرد

نبرد نهایی اسپایدرمنِ MCU و گرین گابلین در فیلم تحسین شده "راهی به خانه نیست" فوق العاده نفسگیر، پرتنش و شخصی بود (البته نبرد اول آنها نیز که منجر به مرگ زن عمو می شد نیز فوق العاده بود). در نهایت پیتر که به دنبال مرگ زن عمویش، مصمم است که از نورمن انتقام بگیرد، با خشونت به او حمله میکند تا به زندگی‌اش خاتمه دهد. یعنی اونقدر این مبارزه خشنه و اونقدر تام هالند نقشش رو عالی بازی کرده که آدم واقعا حس میکنه میخواد گابلینو به قتل برسونه! اما در آخرین لحظه اسپایدرمنِ توبی مگوآیر وارد عمل شده و نمی‌گذارد که دستان پیتر، به خون آلوده شود. این صحنه به خوبی عقلانیت و باتجربگی اسپایدرمن توبی مگوآیر را نشان میدهد و همچنین درس مهمی را به پیتر پارکر تام هالند می‌آموزد. و بعد گابلین از پشت بهش خنجر میزنه. اين مساله به نوعی اون اون ویژگی " آدم توسری‌خور که هیچ وقت کسی قدرش رو اونطور که باید بدونه نمیدونه رو ادامه میده. یعنی مرد عنکبوتی مگوآیر هرگز جایزه ای بابت انجام کار درست دریافت نمیکنه و حتی بابتش مجازات هم ميشه که اين خنجر خوردن نشانه ای از آن است ولی هرگز بر اعتقاداتش برای انجام کار درست تاثیر نمیذاره. ضمن اينکه در پایان اين سکانس وقتی میبینه پیتر پارکر تام هالند تصمیم میگیره به جای کشتن از اون علاجی که درست کردن علیه گابلین استفاده کنه، خوشحال ميشه و لبخندی حاکی از رضایت بر لبانش نقش میبنده. همه این ها در کنار بازی فوق العاده توبی مگوآیر و تام هالند، و همچنین موسیقی معرکه فیلم، صحنه ای احساسی و تاثیرگذار را خلق میکند که بدون شک درخشان ترین لحظه اسپایدرمنِ توبی مگوآیر در طول فیلم است. ضمن اینکه در طول نبرد از یکی دو تا از کامبوهای بازی اسپایدرمن PS4 الهام گرفته شد (اینجا و اینجا را ببینید).

2- نبرد نهایی با گرین گابلین در سریال کارتونی The Spectacular Spider-Man

گرین گابلین  - شکست جانانه

خب همه میدونن من چقدر سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" رو دوست دارم (این مقاله را بخوانید). این سریال توسط استودیوی انیمیشن‌سازی سونی ساخته و پخش آن در روز 8 مارس  سال 2008 شروع شد. اسپایدرمن خارق‌العاده از نظر لحن داستان‌گویی و سبك بصری شباهت‌های فراوانی به كمیك‌ های كلاسیك اسپایدرمن كه در ابتدای دهه 60 میلادی توسط استن ‌لی و استیو دیتكو خلق شدند، داشت و در آن تعادل مناسبی از لحظات اكشن، درام و كمدی همراه با لوكیشن‌های شهری شامل دبیرستان، ساختمان‌های بلند و خیابان‌های پرهیاهو به چشم می‌خورد. با این حال، تیم سازنده به تمام دوره‌های زمانی تاریخ 46 ساله كمیك‌ های اسپایدرمن و هم‌چنین منابع دیگری (مثل فیلم‌های زنده اسپایدرمن) رجوع و تلاش كرد حداكثر بهره را از ایده‌های بكر و جالب‌شان ببرد. در اين سریال  انيماتورها و طراحان استوری بُرد نقش عمده‌اي را ايفا كردند و به نظر مي‌رسيد ايده‌های نابشان تمامی ندارد زيرا هر لحظه روش تازه‌ای در نشان دادن مبارزات اسپايدرمن و نحوه استفاده او و دشمنانش از قدرت‌های فوق بشری خود رو مي‌كردند. در نتيجه شماری از نفس‌گيرترين و مهيج‌ترين سكانس‌هاي اكشن در ژانر ابرقهرماني پديد آمد و البته من عاشق شخصیت پردازی و نحوه به تصویر کشیده شدن نورمن/آزبورن (گرین گابلین) در این سریال هستم. عالیه! بی عیب و نقص! حیله گر، خودخواه، جاه طلب، مغرور و البته بی رحم! (دیدید او حتی با پیچاندن مچ پای هری کاری کرد تا اسپایدرمن گمراه بشه؟! به پسر خودش هم رحم نکرد!)  بهترین اقتباس از گرین گابلین خارج از دنیای کمیک در این کارتون به نمایش درمیاد. و چقدر هم خوب راز هویت مخفی او را به نمایش گذاشتند به طوری که تا قسمت آخر مطمئن نبودیم واقعا کی زیر ماسک گابلین قرار دارد. نبرد نهایی بین اسپایدرمن و گرین گابلین عالیه و یکی از بهترین سکانس  های اکشن کل سریال رو داره. مرد عنکبوتی مجبوره ابتدا با لشکری از مزدوران گرین گابلین در سطح شهر روبرو بشه و بعدش با خود نورمن آزبورن! نبردی که همه چیز داره و البته در آسمان های شهر نیویورک رخ میده. بمب های بی امان گرین گابلین باعث میشه ماسک اسپایدرمن پاره بشه و شاهد ادای احترامی به نبرد پایانی آنها در فیلم "مرد عنکبوتی 1" هم باشیم. و از همه جالب تر اینکه در وسط این نبرد شاهد cut شدن به گذشته و بر ملا شدن حقیقت نورمن هم هستیم .... (میتونید این اپیزود زیبا را اینجا دانلود کنید).

 

1-  نبرد مرد عنكبوتی  علیه «گرین گابلین» پس از کشته شدن گوئن استیسی

همه میدانید كه  داستان "مرگ گوئن استیسی" بسیار معروف است و خیلی ها آن را بهترین داستان تاریخ مارول میدانند و به قول مورخین دوره نقره ای كمیك (Silver Age of Comics)  با این داستان پایان رسید و دوره جدیدی آغاز شد. اما این داستان به خاطر نوع مبارزه مرد عنكبوتی با قاتل گوئن یعنی «گرین گابلین» هم بسیار اهمیت دارد.

در حقیقت پیتر پاركر/اسپایدرمن در طول دوران حیات خود همیشه با خودش عهد كرده تا هیچ كسی را نكشد، حتی بیرحم ترین دشمن خود را. ولی ما در این داستان میبینیم كه پیتر پاركر بیش از حد به خطر قرمز خود نزدیك میشود و چیزی نمانده  گرین گابلین  را بكشد ولی در لحظه آخر به خودش می آید و از كشتن او  منصرف میشود (انصافا من خودم اگر جای پیتر بودم قطعا گابلین رو میكشتم!) در هر حال اين تصمیم از پيتر پاركر شخصیتی قابل احترام تر ساخت.

لازم به ذکر است که نویسنده این داستان یعنی «جری كان وی» با هوشمندی كاری کرد كه گلایدر گابلین به خودش برخورد کرده  و او را بكشد تا اینجوری خواننده حس میكند عدالت اجرا شده (و چقدر هم به این صحنه در فیلم ها ،  انیمیشن ها و بازی های اسپایدرمن ادای احترام شده است).

شما میتونید داستان مرگ گرین گابلین و گوئن استیسی را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

در ضمن "عمو مختار" به عنوان يه گابلينولوژيست (!) برتر در اينجایک نظر  بسیار جالب و کارشناسی درباره اين مبارزه داده که حتما باید بخونیدش.

 

مهدی ترابی مهربانی

تقدیم با عشق به دوست داشتنی ترین گابلین تاریخ بشریت، عمو مختار!

 All Rights Reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

شماره 14 از کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز ترجمه شد (اولین حضور گرین گابلین در دنیای کمیک)

10 باس فایت (BOSS FIGHT) برتر در بازی های مردعنکبوتی

کمیک "مرگ مردعنکبوتی نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

اشارات و ایسترگ های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

بهترین مبارزات مرد عنكبوتی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

"مرد عنکبوتی : راهی به خانه نیست" ثابت میکند گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری است

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

20 داستان برتر با حضور گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1399-01-18 12:44
مقاله سنگینی بود. کاربران لطفا دقت بیشتری تو خوندنش داشته باشن و هر جایی غلط تایپی بود بگن که درستش کنم
نقل قول کردن
F_comic fan
#2 F_comic fan 1399-01-18 13:18
خصومت و دشمنی مرد عنکبوتی و گرین گابلین همیشه هیجان انگیزتر و بهتر از دشمنی دیگر سوپرهیروها و ویلین ها بوده و خواهد هم موند!!!(خودمم نمیدونم چرا ولی جذاب تره!!!)
نقل قول کردن
AVENGERS
#3 AVENGERS 1399-01-18 13:32
یک مقاله بینظیر دیگه از استاد ترابی.
واقعا از خوندن این مقاله لذت بردم و بیصبرانه منتظر قسمت بعدیش هستم. :-) استاد ترابی واقعا خسته نباشید.

من در حدی نیستم که از مقاله استاد ایراد بگیرم.
من فقط دو مورد اشتباه دیدم.

اولی تو مقدمه و در دو سه خط آخر کلمه خواننده دوبار پشت سرهم تکرار شده.
دومی هم در مورد شماره 11 در دو سه خط اول کلمه نورمن دوبار پشت سرهم تکرار شده است. ;-)
نقل قول کردن
MP Spidey
#4 MP Spidey 1399-01-18 13:39
دستتون درد نکنه. عالی بود.
توی مقاله گفته بودین گرین گابلین خبیثیه که با اسپایدی دشمنی شخصی داره. آیا همیشه این جوری بوده. چون توی فیلم مرد عنکبوتی 2002 زیاد یه همچین خصومت شخصی قابل مشاهده نبود.
نقل قول کردن
marc-spector
+1 #5 marc-spector 1399-01-18 13:48
واقعا فوق العاده بود این مقاله. گرین گابلین یکی از جذاب‌ترین خبیثان کمیکه و به شخصه بیشتر از جوکر باهاش حال میکنم.
از شما هم کمال تشکر را دارم بابت نگارش این مقاله‌ی کار درست و سنگین. به شخصه،عاشق مقالاتی هستم که به برترین مبارزات اختصاص دارند و این مقاله هم مثل بقیه بی نظیر بود. پاینده باشید استاد.


استاد راستی یه سوال دارم از محضرتون:
استاد، عمو مختار از بهترین و کاردرسترین نویسندگان سایت بود، دلیل خاصی داره که ایشون مدت زیادیه که دیگه تو سایت مطلب نمی نویسن؟
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1399-01-18 14:04
به نقل از MP Spidey:

توی مقاله گفته بودین گرین گابلین خبیثیه که با اسپایدی دشمنی شخصی داره. آیا همیشه این جوری بوده. چون توی فیلم مرد عنکبوتی 2002 زیاد یه همچین خصومت شخصی قابل مشاهده نبود.

پس معلومه فیلم رو با دقت نیگا نکردید. وقتی گرین گابلین هویت مخفی اسپایدرمن رو کشف کرد چیکار کرد؟ اونجایی که داشت با ماسکش حرف میزد گفت قراره به قلبش حمله کنیم. بعدش هم رفت سراغ عزیزانش یعنی اول زن عمو می و بعدشم مر یجین
خب پس این خصومت شخصی نیست؟ اگر شخصی نبود که به عزیزان پیتر پارکر کاری نداشت
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1399-01-18 14:06
به نقل از marc-spector:
.


استاد راستی یه سوال دارم از محضرتون:
استاد، عمو مختار از بهترین و کاردرسترین نویسندگان سایت بود، دلیل خاصی داره که ایشون مدت زیادیه که دیگه تو سایت مطلب نمی نویسن؟

دلیل خاصی نداره. ایشون چند ساله از ایران مهاجرت کردن و گرفتاری های خاص خودش رو داره. هنوز هم با هم در ارتباط هستیم و همیشه میگه بهترین خاطراتش مربوط به زمانی میشه که در سایت مطلب مینوشت
بهش گفتم چند ساله رفتی ولی سوزش مقالاتت هنوز در گوشت و پوست بعضی ها حس میشه. اونم گفتم پس بزار سوزششون خوب بشه بعد برگردم :-*
نقل قول کردن
Captain-spidey
#8 Captain-spidey 1399-01-18 14:06
استاد ترابی مرسی مقاله خیلی جالب بود اینکه با لینک فیلم بود خیلی خوب بود چندتاش رو نیگا کردم کیف کردم
به نقل از marc-spector:

استاد راستی یه سوال دارم از محضرتون:
استاد، عمو مختار از بهترین و کاردرسترین نویسندگان سایت بود، دلیل خاصی داره که ایشون مدت زیادیه که دیگه تو سایت مطلب نمی نویسن؟

حتی پیام هم نمیده :cry: :cry:
عمو کجایییی
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1399-01-18 14:12
به نقل از AVENGERS:


من در حدی نیستم که از مقاله استاد ایراد بگیرم.
من فقط دو مورد اشتباه دیدم.

اولی تو مقدمه و در دو سه خط آخر کلمه خواننده دوبار پشت سرهم تکرار شده.
دومی هم در مورد شماره 11 در دو سه خط اول کلمه نورمن دوبار پشت سرهم تکرار شده است. ;-)

اینا که ایراد نیست. گاهی به دلیل سرعت بالای تایپ کردن پیش میاد. ایراد وقتیه که شما اشتباه محتوایی داشته باشی تو مقاله خودت
در هر حال ممنون که گفتی. درست شد
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#10 Cap-Spider Potter 1399-01-18 14:49
20 مبارزه برتر مرد عنکبوتی؟ چیز هایی که قرار بود در TASM3 ببینیم؟ :cry:

Too long have i not read such nostalgic articles! They do remind me of the good old days :cry:
نقل قول کردن
arian.akn
#11 arian.akn 1399-01-18 14:54
خسته نباشید استاد
مقاله در سطح بالایی بود خیلی هم جامع بود بی صبرانه منتظر قسمت بعد هستم...
نقل قول کردن
sUley
#12 sUley 1399-01-18 15:36
به نام خدا
با سلام و تشکر از جناب آقای ترابی مهربانی بابت مقاله...
مورد آخر مصداق بارز پارادوکس هست.
فکرش رو بکنید..
دو تا نابغه... با شرایط روحی و جسمانی مشابه... با گذشته ای مشابه... ولی دو تا طرز تفکر کاملا متفاوت از هم دیگه... ناشی از تربیتی که داشتن......

این درست همون چیزی هست که من از تقابل قهرمانان با دشمنانشون انتظار دارم... این که فرقشون یه جایی با هم کاملا معلوم باشه....
صحبت از خاطره و خاطره بازی شد.
یادش بخیر... یادمه یه زمانی اسم عمو مختار رو همه جا می دیدم.. حتی تو سایت آپارات و سایت های گیمینگ...
عمو مختار چیزی بیشتر از یه نویسنده عادی بود.
هیچ وقت اون روزی که تو سایت یه اسلاید براش قرار داده بودید رو یادم نمی ره
اون اسلاید تصویر گرین گابلین رو نشون می داد که اسپایدرمن با حالتی مذبوحانه ازش آویزون شده و می گه...
عمو مختار تو رو خدا برگرد :lol:
خلاصه که روز های خوبی بودن... ولی من روز های بهتری رو هم می بینم....
نقل قول کردن
Aki
#13 Aki 1399-01-18 15:39
چی بگم درباره این مقاله.در یک کلام فوق العادسسسسس...با ز هم ثابت شد که این سایت چقد مفید و بدرد بخوره :-*
واقعا بهترین سایت کمیک بوکی و ابرقهرمانانه ایران.
شماره ۱۳ خیلی خوب و قشنگ بود...ام جِی میمیره،نورمن هم همین طور(فک کنم برمیگرده).دستتو ن درد نکنه اقای ترابی.
نقل قول کردن
marc-spector
#14 marc-spector 1399-01-18 16:05
به نقل از mtm:
به نقل از marc-spector:
.


استاد راستی یه سوال دارم از محضرتون:
استاد، عمو مختار از بهترین و کاردرسترین نویسندگان سایت بود، دلیل خاصی داره که ایشون مدت زیادیه که دیگه تو سایت مطلب نمی نویسن؟

دلیل خاصی نداره. ایشون چند ساله از ایران مهاجرت کردن و گرفتاری های خاص خودش رو داره. هنوز هم با هم در ارتباط هستیم و همیشه میگه بهترین خاطراتش مربوط به زمانی میشه که در سایت مطلب مینوشت
بهش گفتم چند ساله رفتی ولی سوزش مقالاتت هنوز در گوشت و پوست بعضی ها حس میشه. اونم گفتم پس بزار سوزششون خوب بشه بعد برگردم :-*

خب استاد اینجوری که خیلی بد شد!
چون سوزشش قرار نیست قطعا خوب بشه و برا همین یعنی ما نمیبینیم دیگه مقالاتشون رو :cry: ;-)
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#15 Pooya-Spidey 1399-01-18 16:26
حالا مهدی ترابی مهربانی دبل میکنه
چه میکنه این بازیکن!!!!!!!!! !!! :lol: :lol:
خسته نباشید جانانه میگم به استاد ترابی عزیز بابت این مقاله بسیار زیبا و عالی بود.
حس نوستالژی خاصی بهم دست داد خصوصا با دیدن داستان ملت گابلین
یک سال و نیم پیش من اومدم توی سایت و شروع کردم به خوندن کمیک از مرد عنکبوتی برتر هم شروع کردم واقعا برام تجدید خاطره شد انگار همین دیروز بود :cry:
نقل قول کردن
Amir78_King
#16 Amir78_King 1399-01-18 16:54
سلام استاد
من که خیلی با این مقاله حال کردم. خوبیه گرین گابلین اینه که هر دفعه میاد نویسنده با یه ایده جدید میارتش که تکراری نشه
استاد من سر ۵ میلیون شرط میبندم اون مبارزه آخر مرد عنکبوتی خارق العاده(کارتون) توی قسمت بعدی هست
بیصبرانه منتظر قسمت دوم این و قسمت دوم ۲۰ داستان مهم گرین گابلین هستم

فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم
نقل قول کردن
Spider-Fan
#17 Spider-Fan 1399-01-18 18:01
به نقل از Amir78_King:
فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم

البته استیو دیتکو مرحوم تا شمارهٔ ۳۸ طراح ASM بود.
شما احتمالاً منظورت شمارهٔ ۳۹ و ۴۰ این سری ئه که توی آیتم ۱۲ بهش پرداخته شده و طراح‌اش «جان رومیتا»ست.
نقل قول کردن
B.K.T
#18 B.K.T 1399-01-18 18:19
یعنی خوشم میاد

هرجا سخن از گرین گابلین است
نام عمو مختار می درخشد
نقل قول کردن
Amir78_King
#19 Amir78_King 1399-01-18 19:32
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از Amir78_King:
فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم

البته استیو دیتکو مرحوم تا شمارهٔ ۳۸ طراح ASM بود.
شما احتمالاً منظورت شمارهٔ ۳۹ و ۴۰ این سری ئه که توی آیتم ۱۲ بهش پرداخته شده و طراح‌اش «جان رومیتا»ست.

نه اتفاقا منظورم استیو دیتکو بود.
آخه با این طراحی ها یاد اون افتادم
نقل قول کردن
mtm
#20 mtm 1399-01-18 19:48
به نقل از Amir78_King:
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از Amir78_King:
فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم

البته استیو دیتکو مرحوم تا شمارهٔ ۳۸ طراح ASM بود.
شما احتمالاً منظورت شمارهٔ ۳۹ و ۴۰ این سری ئه که توی آیتم ۱۲ بهش پرداخته شده و طراح‌اش «جان رومیتا»ست.

نه اتفاقا منظورم استیو دیتکو بود.
آخه با این طراحی ها یاد اون افتادم

به نظرم دیتکو ظاهر نوجوان پیتر رو خوب طراحی میکرد. اون موقع ها نوجوان ها تو مدرسه و بیرون کت و شلوار میپوشیدند و پیتر هم با اون عینکش شاید سنش بیشتر از یک نوجوان به نظر میومد ولی برای دوره و زمونه خودش کاملا مناسب بوده
نقل قول کردن
Amir78_King
#21 Amir78_King 1399-01-18 20:19
به نقل از mtm:
به نقل از Amir78_King:
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از Amir78_King:
فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم

البته استیو دیتکو مرحوم تا شمارهٔ ۳۸ طراح ASM بود.
شما احتمالاً منظورت شمارهٔ ۳۹ و ۴۰ این سری ئه که توی آیتم ۱۲ بهش پرداخته شده و طراح‌اش «جان رومیتا»ست.

نه اتفاقا منظورم استیو دیتکو بود.
آخه با این طراحی ها یاد اون افتادم

به نظرم دیتکو ظاهر نوجوان پیتر رو خوب طراحی میکرد. اون موقع ها نوجوان ها تو مدرسه و بیرون کت و شلوار میپوشیدند و پیتر هم با اون عینکش شاید سنش بیشتر از یک نوجوان به نظر میومد ولی برای دوره و زمونه خودش کاملا مناسب بوده

ممنون استاد خیلی مختصر و مفید
من همش پیش خودم فکر میکردم چرا پیتر بیشتر به جای نوجوان به جوان ها میخوره
پس به خاطر طرز لباس پوشیدن اون دوران بوده
نقل قول کردن
Amir78_King
#22 Amir78_King 1399-01-18 20:22
به نقل از Amir78_King:
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از Amir78_King:
فقط استاد با دیدن اون صفحه کمیک از شماره ۳۹ و ۳۸ یه سوال پیش اومد برام
استاد سوالم اینه به نظر شما طراحی استیو دیتکو تونست پیتر رو یه نوجوون نشون بده؟میدونم مهم داستانه ولی دوست داشتم نظرتون رو در باره این بدونم

البته استیو دیتکو مرحوم تا شمارهٔ ۳۸ طراح ASM بود.
شما احتمالاً منظورت شمارهٔ ۳۹ و ۴۰ این سری ئه که توی آیتم ۱۲ بهش پرداخته شده و طراح‌اش «جان رومیتا»ست.

نه اتفاقا منظورم استیو دیتکو بود.
آخه با این طراحی ها یاد اون افتادم

اشتباه نوشتم ۳۸ به جای ۴۰
نقل قول کردن
best of the best
#23 best of the best 1399-01-18 22:48
یک مقاله شاهکار دیگه از استاد ترابی
از اون دسته مقالات ایشون بود که مشخصه برای نوشتنش حداکثر دقت و وسواس رو بخرج دادند. چون همه چیز تموم بود: متن کامل + تصاویر مرتبط و گلچین شده + لینک دانلود = شاهکار
نقل قول کردن
best of the best
#24 best of the best 1399-01-18 22:50
به نقل از Aki:

شماره ۱۳ خیلی خوب و قشنگ بود...ام جِی میمیره،نورمن هم همین طور(فک کنم برمیگرده).دستتون درد نکنه اقای ترابی.

اینی که شما نوشتی مربوط به حضور بعدی گرین گابلین تو این سریاله که قضیه اون دستگاه تله پورت درست کن رو مطرح میکرد و نورمن و مری جین با هم میرن داخل یک بعد دیگه
در کل قضیه اش خیلی بیخود بود :-*
نقل قول کردن
best of the best
#25 best of the best 1399-01-18 22:53
به نقل از best of the best:
به نقل از Aki:

شماره ۱۳ خیلی خوب و قشنگ بود...ام جِی میمیره،نورمن هم همین طور(فک کنم برمیگرده).دستتون درد نکنه اقای ترابی.

اینی که شما نوشتی مربوط به حضور بعدی گرین گابلین تو این سریاله که قضیه اون دستگاه تله پورت درست کن رو مطرح میکرد و نورمن و مری جین با هم میرن داخل یک بعد دیگه
در کل قضیه اش خیلی بیخود بود :-*

پیشنهاد میکنم این مقاله فوق العاده رو بخونی
bit.ly/2XlbRhg
درباره مری جین تو سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" نوشته
نقل قول کردن
best of the best
#26 best of the best 1399-01-18 23:07
به نقل از marc-spector:
به نقل از mtm:
به نقل از marc-spector:
.


استاد راستی یه سوال دارم از محضرتون:
استاد، عمو مختار از بهترین و کاردرسترین نویسندگان سایت بود، دلیل خاصی داره که ایشون مدت زیادیه که دیگه تو سایت مطلب نمی نویسن؟

دلیل خاصی نداره. ایشون چند ساله از ایران مهاجرت کردن و گرفتاری های خاص خودش رو داره. هنوز هم با هم در ارتباط هستیم و همیشه میگه بهترین خاطراتش مربوط به زمانی میشه که در سایت مطلب مینوشت
بهش گفتم چند ساله رفتی ولی سوزش مقالاتت هنوز در گوشت و پوست بعضی ها حس میشه. اونم گفتم پس بزار سوزششون خوب بشه بعد برگردم :-*

خب استاد اینجوری که خیلی بد شد!
چون سوزشش قرار نیست قطعا خوب بشه و برا همین یعنی ما نمیبینیم دیگه مقالاتشون رو :cry: ;-)

نکته هم در همینه. سوزش همچنان ادامه داره پس نیازی هم به مختار نیست. بعد از 120 سال که با پانسمان و پماد بهتر شدن ایشالا مختار هم برمیگرده :lol:
ولی واقعا برام سواله چطوره یک نفر آخرین بار سه سال پیش مطلب نوشته ولی هنوزم از دست مطابش حرص میخورن. این نشون میده زده وسط خال :lol:
نقل قول کردن
The spider
#27 The spider 1399-01-18 23:49
واقعا مقاله جامع و کاملی بود. بدون شک که گرین گابلین بهترین و بزرگترین خبیث کمیک بوکیه، واقعا کسیه
که شخصیت جذاب و خاصی داره و برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری میزنه...
مبارزات اسپایدی با نورمن/گرین گابلین هم قطعا جزو بهترین و مهمترین مبارزات شخصیت های کمیک بوکی با ویلیناشونه.
من شخصا از شماره های 11, 15, 16 و 17 خیلی خوشم میاد و برام واقعا جذابن.
استاد ترابی واقعا خسته نباشید بابت این مقاله فوق العاده جامع و کامل
منتظر قسمت بعدی هستیم...
نقل قول کردن
Dark spidey
#28 Dark spidey 1399-01-19 02:32
خسته نباشید بابت مقاله واقعا دستتون درد نکنه
بعضی هاش نوستالژی بودن برام :D خاطرات خوشی زنده شد
کلا از گرین گابلین خوشم میاد حتی اگه اکشن نداشته باشه
این مقاله باعث شد برم دوباره گرین گابلین سینمایی رو ببینم البته منظورم tasm2 نیست :-*
نقل قول کردن
naymor
#29 naymor 1399-02-02 09:45
به به بریم که روزمونو با مقاله استاد بسازیم...
نقل قول کردن
Amir78_King
#30 Amir78_King 1399-02-02 09:51
عالی بود
حرف نداشت
والا نمیدونم دیگه چی بگم
نقل قول کردن
naymor
#31 naymor 1399-02-02 10:19
راستی همگی ایستگاه شده بودیم سر اطلاعات لو رفته از قسمت دوم بازی اسپایدرمن، کاربر ردیت اومد و ازمون بابت ۲۴ساعت سرگرمی و خندش در قرنطینه تشکر کرد و گفت خواسته بود سرگرممون کنه و اطلاعاتی که خودش دوست،داشت به نسخه جدید و قسمت،دوم بازی اشاره بشه رو گفت :-|

چه دنیایی شده :-*
نقل قول کردن
spiderman2099
#32 spiderman2099 1399-02-02 11:11
يه شاهكار ديگه از آقاى ترابى..... آقا ياد عمو مختار افتادم يه لحظه فكر كردم ايشون مقاله رو نوشته. آقاى ترابى خييييييلى ممنونم.
نقل قول کردن
Captain-spidey
#33 Captain-spidey 1399-02-02 14:24
استاد ترابی عزیز دستتون درد نکنه با این مقاله دین تون رو به گرین گابلین ادا کردین
به شدت دوست دارم که تک تک کمیک های این مقاله رو بخونم ولی راستش از همه بیشتر داستان گابلین زنده است چشمم رو گرفت امید وارم تو سایت ترجمه بشه
نقل قول کردن
Frank castle
#34 Frank castle 1399-02-02 16:16
سلام
ممنون بخاطر مقاله خوبتون .
فرصت نشد قسمت اول رو بخونم ولی الان هر دو رو یکجا باهم خوندم و لذت بردم



در خصوص شماره یک چیزی که خیلی نظرمو جلبک کرد اون نوشته ای بود که مردان مغرور نیز در اخر میمیرند.انها نه بر صلیب طلایی مصلوب نمی شون بلکه بر قلع تکیه میزنن.از جمله هه خوشم اومد .
نقل قول کردن
navid10
#35 navid10 1399-02-02 17:30
با اختلاف بهترین مقاله ای بود که تا به حال در فضای مجازی ایران خونده بودم
نقل قول کردن
hassan91
#36 hassan91 1399-02-02 18:23
مقاله نه تنها اکشن های برتر ما بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین رو نشون میده بلکه یه تاریخچه مختصر و مفیدی هم در این زمینه هست. ارزش مقاله هم بخاطر اینکه آقای ترابی خودشون شخصا رتبه بندی کردن خیلی بالا ست.
حالا اکشن های اسپایدرمن با دیگر ویلن هایش بماند.
نقل قول کردن
slade wilson
+1 #37 slade wilson 1399-07-28 15:07
این مقاله شاهکار بود استاد شاهکار خصومت گرین گابلین با پیتر با همه فرق داره شما گفتین جوکر با بروس وین دعوا ندارد با بتمن دارد لکس لوتر هم با سوپرمن مشکل داره نه کلارک کنت ولی نورمن با زیر ماسک مرد عنکبوتی مشکل داره همون پیتر واقعا این یک از بهترین مبارزات تاریخ کمیک است گابلین از پیتر گوعنو گرفت بن رایلی کشت و کلی دردسر دیگر به خاطر همین آنقدر عاشق پیتر هستم یعنی مسعولیت پذیری کامل حتی دلش برای دشمناش هم میسوزد و از شما هم خیلی ممنونم استاد خیلی نمی‌دونم چطوری تشکر کنم بابت این همه بار کمیک بوکی که برای ما گذاشتین هشت سال از عمرتون رو برای ما سپری کردین تا معلومات کمیک بوکیمون بره بالا خیلی کار های خوبی کردین هم رایگان کمیک برامون ترجمه میکنید که خودش لطفه بزرگیه باور کنید کار هیچکسی نیست اگر یکی دیگه بود این کمیک بوک ها رو پولی میکرد ولی شما آنقدر دلتون پاکه این کمیک هارو نه تنها رایگان کردین بلکه بهترین کیفیت و ترجمه هم قرار دادین می‌دونم حرفام خیلی کلیشه شده ولی فقط حقیقتو گفتم هم با تجربه هستین هم عاشق کمیک بوک هستین ما هرچی از شما بگیم کمه این همه سال هشت سال برای این سایت زحمت کشیدین و هیچ پولی هم نگرفتین درود بر شرف شما استاد این همه کار دارین اما برای کمیک فن ها وقت میذارید این نشون میده چقدر آدم خوب و با صفا ای هستین تا شب نمیخوابید تا ما از این مقالات محروم نشویم این همه باید پول اینترنت دهید تا ما استفاده کنیم خیلی شما برامون زحمت کشیدین استاد خیلی زیاد واقعا لقب پدر کمیک بوک ایران برازنده شماست استاد ترابی گران قدر باید خیلی از ما ها قدر شما رو بدونیم که این همه اطلاعات ناب به ما میدهید تک تک مقالهاتون عالیه و همه بی عیب و نقص هستند خدا قوت که این همه سال برای ما مقاله می‌نویسید. و کلی کمیک های زیبا بهمون میدین
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#38 AmirhoseinJafari2005 1400-01-31 01:34
بی نظیر بود حرف نداشت ;-)
نقل قول کردن
Behnam
#39 Behnam 1400-09-16 21:42
سلام و شب بخیر. با تشکر
نقل قول کردن
AS-Spider
#40 AS-Spider 1401-01-03 17:54
آقا عالی
دیگه چیزی نمیشه گفت
فقط نبرد بین مردعنکبوتی تام هالند با گرین گابلین ویلم دفو در آپدیت این مقاله ان شاءالله به زودی شاهد خواهیم بود.
نقل قول کردن
the phantom
#41 the phantom 1402-01-13 02:29
یکی از شگفت انگیز ترین مقالات سایت
بییار پرمحتوا و پرباره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45