20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (Venom) بدانید

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (Venom) بدانید

این مقاله به مناسبت انتشار سراسری فیلم "ونوم 2" بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار میگیرد تا بیش از پیش با شخصیت ونوم آشنا شوید!

همچنین ازتون درخواست میشه اگر تا به حال نخوانده اید مقالات زیرا را حتما بخوانید زیرا تکمیل کننده اطلاعات مقاله حاضر میباشند:

اولین حضور ونوم در دنیای کمیک ترجمه شد

معرفی شخصیت های مکمل کمیک های «ونوم»

معرفی 10 دشمن برتر ونوم (VENOM)

معرفی تمام سیمبیوت (SYMBIOTE)ها در کمیک های مارول

10 حقیقت مهمی که باید درباره سیمبیوت (SYMBIOTE) ها بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره خدای سیمبیوت ها، کِنال (KNULL) بدانید

10 حقیقتی که باید درباره کارنیج (CARNAGE) بدانید

15 قدرتی که کارنیج دارد ولی ونوم ندارد!

رویداد پادشاه سیاه پوش (KING IN BLACK) را با ترجمه فارسی بخوانید

 

20- ایده لباس سیاه رنگ مرد عنکبوتی از یکی از نامه های هواداران نشات گرفت!

 ایده لباس سیاه رنگ مرد عنکبوتی از یکی از نامه های هواداران نشات گرفت!

گفته میشود که «جیم شوتر» (سردبیر ارشد مارول در دهه 80 مارول) نامه ای از یکی از هواداران و خوانندگان مرد عنکبوتی به نام «رندی شولر» (Randy Schueller) دریافت کرد که در آن پیشنهاد کرده بود که مرد عنکبوتی در یکی از داستان های خود لباس جدیدی بر تن کند. او پیشنهاد داده بود که مرد عنکبوتی به دلایلی لباس خودش را از دست بدهد و سپس لباس جدیدی بر تن کند ولی در انتهای داستان دوباره لباس خودش را به دست بیاورد. جیم شوتر از این ایده خوشش آمد و به قیمت 220 دلار آن را ازش خرید. شوتر سپس به سردبیر کمیک های مرد عنکبوتی یعنی «تام دی فالکو» گفت که از آن استفاده کند. تام دی فالکو هم از ایده خوشش آمد ولی فرصت نشد آن را عملی کند. تا اینکه به ذهنش رسید تا آن ایده را به نوعی به زویداد "جنگ های پنهان" ربطش دهد. در نتیجه در شماره آخر این رویداد مرد عنکبوتی صاحب لباس جدیدی شد که سیاه رنگ بود و بعدها معلوم شد که یک سیمبیوت زنده است! این لباس همانطور که میدانید در نهایت با پیوند خوردن با «ادی براک» به ونوم تبدیل شد. (میبینید یک ایده ساده میتواند در نهایت چقدر توسعه و اهمیت یابد؟!).

 

19- «ایرون فیست» در خلق شدن ونوم نقش داشته!

«جان بیرن» و «کریس کلرمانت» دو نفری هستند که در دهه 70 میلادی کمیک های مردان ایکس را همچین درست و حسابی احیا کردند و دو نفری با شاهکار هاشون مردان ایکس رو به موفق ترین کمیک تاریخ بدل نمودند. ولی قبل از مردان ایکس آنها روی کمیک Iron Fist کار میکردند (برای کسب اطلاعات درباره این کاراکتر، اینجا را کلیک کنید). جان بیرن بعد از مدتی متوجه شد که لباس «ایرون فیست» خیلی وقتها موقع مبارزه پاره میشه (این عکس رو ببینید). بنابراین به فکر افتاد که یه جوری این مشکل رو حل کنه. اون موقع کلرمانت هم داشت سعی میکرد اریجین ایرون فیست رو به جای اینکه کاملا اساطیری و جادویی باشه، رنگ و بوی علمی – تخیلی بهش بده. در نتیجه جان بیرن هم به ذهنش رسید که نوعی لباس فضایی برای ایرون فیست خلق کنه که بعد از مدتی معلوم بشه یک موجود زنده است و خودش به صورت خودکار تعمیر بشه و آیرون فیست دیگه مجبور نباشه خودش اون رو بدوزه. اما جان بیرن و کریس کلرمانت بعد از مدتی کمیک های ایرون فیست رو ترک کردند و در نتیجه این ایده شون هم محقق نشد. چند سال گذشت تا اینکه «راجر استرن» که اون موقع نویسنده مرد عنکبوتی شگفت انگیز بود نزد جان بیرن رفت تا ازش کمک بگیره (جان بیرن و استرن خیلی با هم رفیق بودند). استرن قرار بود همزمان با رویداد Secret Wars (که در دهه 80 میلادی چاپ شد) یک لباس کاملا جدید برای اسپایدرمن رو کنه . بیرن هم همون ایده ای که قبلا برای لباس ایرون فیست داشت رو به استرن پیشنهاد کرد و او هم این ایده رو برای اون لباس فضایی که در نهایت در شماره 8 از کمیک Secret Wars معلوم شد چطور به دست مرد عنکبوتی افتاده  و گفتم که از ایده یکی از هواداران نشات گرفته بود، پیاده کرد.

 

18- ونوم اولش قرار بود یك زن باشد!

«دیوید میكلینی» كه به همراه «تاد مك فارلین» شخصیت محبوبی به نام «ونوم» را خلق كرد اخیرا درباره اریجین ونوم توضیحات جالبی را ارائه داد: "من از ایده سیمبیوت فضایی خوشم میامد. دوست داشتم ازش به نحو احسن استفاده كنم چون ایده موجودی كه حس عنكبوتی اسپایدرمن را فعال نمیكند برایم جالب بود. بنابراین در شماره 18 از كمیك Web of Spider-Man  دیدیم كه یك دست ناشناس پیتر پاركر را هل میدهد و جلوی قطار مترو می اندازد. وقتی مرد عنكبوتی خودش را نجات میدهد متوجه میشود كه كسی آنجا نیست و خیلی تعجب میكند كه چرا حس عنكبوتي اش بهش هشدار نداده است. من به طراح گفته بودم كه دستي كه پيتر را هل ميده، بايد دست يك زن باشه!"

اريجين ونوم

"سپس در شماره 24 این كمیك دیدیم كه پيتر پاركر روی یك ساختمان است كه ناگهان دست یك نفر از پنجره بیرون می آید و قوزك پایش را میگیرد و او را به پایین پرتاب میكند. پیتر اینجاست كه خیلی وحشت میكنه و میفهمه كه یك نفر هست كه حس عنكبوتی اش را فعال نمیكنه!"

دست ونوم

origin ونوم

"من اولش میخواستم ونوم یك زن باشه. یك زن حامله كه با همسرش با سرعت داره میره به بیمارستان و دنبال تاكسی میگرده ولی راننده تاكسی مشغول نگاه كردن به مبارزه مرد عنكبوتی هستند و به همین خاطر حواسش نیست و با شوهر این خانم تصادف میكنه و اون رو میكشه . در همین موقع و به خاطر شوكی كه به این خانم وارد میشه، بچه ای كه در شكم دارد هم میمیره. بنابراین او در یك لحظه هم شوهرش رو از دست میده و هم بچه اش رو . سپس اسپايدرمن را مقصر میدونه و سیمبیوت فضایی به سمتش جلب میشه و با تركیب با او ونوم درست میشه . وقتی نویسنده مرد عنكبوتي شگفت انگیز شدم، سردبیر مارول به من گفت برای شماره 300 یك ایده بزرگ رو كنم. منم ایده ونوم رو بهش گفتم ولی خوشش نیومد چون فكر میكرد یك زن نمیتونه تهدید چندان بزرگی برای مرد عنكبوتي باشه بنابراین منم اریجین اش رو تغییر دادم و از «ادی براك» استفاده كردم".

 

17- ونوم (مک گارگن) عاشق طعم سنجاب بود!

 ونوم (مک گارگن) عاشق طعم سنجاب بود!

ونوم همیشه یک قهرمان نیست . یعنی او گاهی اوقات نه یک قهرمانه و نه یک ضد قهرمان بلکه یک آدم خبیث تمام عیاره! به خصوص وقتی یک آدم خبیث به نام «مک گارگن» (که قبلا یکی از دشمنان معروف مرد عنکبوتی به نام «عقرب» بود) میزبان سیمبیوت ونوم بود! (این مقاله رو بخونید تا به خوبی با گارگن آشناب شوید). این ونوم یک گوشت خوار قهار بود. از خوردن هیچ چیزی هم بدش نمیومد و به همین دلیل وقتی عضو گروه "دارک اونجرز" بود حتی هم تیمی هایش بهش خرده میگرفتند که بابا یه کمی رعایت کن! یعنی به گوشت انسان، اسکرال، آزگاردی و ... رحم نمیکرد (!) و البته در این میان از سنجاب خیلی خوشش میومد! یعنی طعم گوشت سنجاب رو خیلی دوست داشت و این حیوان هله هوله مورد علاقه او بود و مثل چیپس از خوردنش لذت میرد!

 

16- ونوم عضو گروه "نگهبانان کهکشان" و "اونجرز" بوده است!

 ونوم عضو گروه "نگهبانان کهکشان" بوده است!

وقتی «فلش تامپسون» با سیمبیوت فضایی ونوم پیوند خورد ، به secret avengers محلق شد و توسط این گروه فرستاده شد تا درباره محافظین کهکشان اطلاعات جمع کنه. اما پس از اینکه آیرون من محافظین کهکشان را ترک کرد، به عضویت آن درآمد و برای 10 شماره در کمیک های محافظین کهکشان حضور داشت. در این ماجراها او به سیاره های زیادی رفت که یکی از آنها همان سیاره سیمبیوت فضایی ونوم بود! حتی در این داستان های سیمبیوت برای مدت کوتاهی با «گروت» و «راکت راکون» هم پیوند خورد! بعد از وقایع "جنگ های پنهان"، فلش تامپسون حالت یک پلیس کیهانی پیدا کرد و در سری "ونوم" شوالیه فضایی" (Venom: Space Knight) حضور یافت که در آنجا هم با محافظین کهکشان تعاملات و همکاری داشت. تا اینکه سال 2016 ، سیمبیوت ونوم یک میزبان جدید پیدا کرد.

ونوم عضو گروه اونجرز بوده!

و همانطور که در این مقاله گفته بودیم یک بار «مک گارگن» به عضویت گروه خبیثی از اونجرز به نام "دارک اونجرز" درآمد. پس اینم خودش یه جور عضویت در Avengers محسوب میشه دیگه! و البته وقتی فلش تامپسون میزبان سیمبیوت ونوم بود ، کاپیتان آمریکا موافقت کرد که اجازه بده ونوم به عضویت گروه "انتقام جویان مخفی" (Secret Avengers) دربیاد. در این گروه اشخاص دیگری همچون «وحشی» (Beast)، «بلک ویدو» و «ولکری» هم عضو بودند! در کل نباید یادمون بره که فلش تامپسون قهرمانانه ترین نسخه از ونوم را به خوانندگان ارائه کرد. البته هم تیمی های او زیاد به ونوم اعتماد نداشتند (به خاطر گذشته سیاه سیمبیوت فضایی) ولی او در نهایت مورد پسند و مقبولیت کاپیتان آمریکا قرار گرفت.

 

15- ونوم هم یک ماشین داشته!

 ونوم هم یک ماشین داشته!

در دنیای کمیک خیلی از قهرمانان و شخصیت ها دارای خودروی شخصی بوده اند. حتی اسپایدرمن هم برای مدتی یک ماشین داشته (این مقاله را بخوانید). ولی قطعا معروف ترین این خودروها ، "بتموبیل" این (این مقاله را بخوانید). ونوم هم حتما میدونید در دنیای کمیک میتونه شکل ظاهری خودش را تغییر بده (مثلا وقتی اسپایدرمن لباس فضایی را بر تن داشت میتونست لباس خودش را عوض کنه) . ولی آیا میدونستید که در دنیای کمیک ونوم از این قابلیت استفاده کرده تا به شکل یک ماشین دربیاد؟! البته فقط برای چند پانل بیشتر طول نکشید ولی وقتی در شماره 35 از سری دوم کمیک های Venom، «فلش تامپسون» میزبان سیمبیوت بود ، ونوم کنترل یک ماشین رو گرفت و با استفاده از آن یک دیوار را داغون کرد! (فلش اون موقع داشت دنبال یک سری خلافکار میکرد). فلش اسم این ماشین رو "ونوم موبیل" (Venom Mobile) گذاشته بود!! این مساله نشون میده سیمبیوت ونوم میتونه حتی با اشیا غیر ارگانیک هم پیوند بخوره و کنترلشون رو به دست بگیره.

 

14- شکلات میتونه تا حد زیادی جانشین میل به مغز خوردن ونوم بشه!

 شکلات میتونه تا حد زیادی جانشین میل به مغز خوردن ونوم بشه!

همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودیم، ونوم از وقتی در کمیک های مرد عنکبوتی ظاهر شد شعار "مغز خوری" سر داد و مدام ادعا میکرد که میخواد مغز فلانی رو بخوره! ولی سئوال اینه که آیا واقعا ونوم تا به حال مغز کسی را خورده؟ در کمال تعجب باید گفت که بله! به طور مثال در شماره 1 از کمیک Venom: The Hunger، میبینیم که روی این مساله که ایا ونوم مغز میخوره یا نه خیلی مانور داده میشه ... و در جایی واقعا این کار رو میکنه! (این تصویر و این تصویر رو ببینید) . توضیحش هم اینه که سیمبیوت فضایی به مغز انسان علاقه داره چون نوعی ماده شیمیایی در مغز هست که برای سیمبیوت خیلی لازمه . سیمبیوت هم به همین خاطر همیشه دوست داره مغز بخوره ! (البته ولی ادی براک تا جای ممکن جلوش رو میگیره). اما جالبه که بدونید ادی براک بعد از مدتی فهمید که همین ماده که در مغز انسان یافت میشه در شکلات هم یافت میشه! بنابراین ونوم به جای مغز انسان میتونه شکلات هم بخوره تا سیر بشه!

 

13- ونوم میتونه تولید مثل غیرجنسی داشته باشه!

ونوم میتونه تولید مثل غیرجنسی داشته باشه!

در طبیعت بسیاری از گونه‌های ابتدایی‌تر، تولید مثل غیرجنسی (asexual reproduction) دارند. به این معنا که در این‌گونه‌ها نر و ماده وجود ندارد و اگر هم وجود دارد تولید مثل لزوماً وابسته به آمیزش جنسی نر و ماده با یکدیگر نیست. برای مثال می‌توان به باکتریها یا بسیاری از گونه‌های حشرات یا حتی برخی از خزندگان اشاره کرد. اما جالبه که بدونید سیمبیوت ونوم هم همین طوره و برای تولید مثل و تکثیر شدن نیازی به آمیزش جنسی نداره! به همین خاطره این همه سیمبیوت مختلف به راحتی از سیمبیوت ونوم تکثیر شده اند (مثل سیمبیوت کارنیج یا خیلی های دیگه که در این مقاله معرفی شده اند).

 

12- ونوم نسبت به حس عنکبوتی اسپایدرمن مصون است!

علاقمندان به مرد عنکبوتی به خوبی میدانند کهspider senseیا "حس عنکبوتی" از قابلیت های فرا بشری اوست که همچون یک سیستم هشدار دهنده عمل میکند و به اسپایدرمن درباره خطرات قریب الوقوع اخطار میدهد. ولی چندین بار دیده شده به دلایل مختلف حس عنکبوتی در مبارزه با برخی خبیث ها فعال نشده. معروف ترین این شخصیت «ونوم» است. دلیلش اینه که پیتر پارکر برای مدت زیادی سیمبیوت فضایی را بر تن داشت و حس عنکبوتی او بهش عادت کرده بود و دیگه به عنوان یک تهدید اون رو قبول نداشت. به همین دلیل نمیتونه ونوم رو شناسایی کنه و به پیتر هشدار بده. «کارنیج» هم چون از سیمبیوت ونوم ساخته شده حس عنکبوتی اسپایدرمن رو فعال نمیکنه. به همین دلیله که ونوم و کارنیج دو تن از خطرناک ترین و مرگبارترین دشمنان مرد عنکبوتی هستند.

ولی جالبه که بدونید کلون های مرد عنکبوتی این مشکل را ندارند. یعنی مثلا «بن رایلی» ملقب به «اسکارلت اسپایدر» که اخیرا در قالب «شغال» دوباره برگشت، در مبارزه با ونوم از حس عنکبوتی بهره مند است چون سابقه پوشیدن لباس سیمبیوتی رو نداره.

 

11- مادر ادی براک هنگام زایمان فوت کرد

اولش در کمیک "ونوم: محافظ مرگبار" (که اینجا ترجمه شده) و بعدش در کمیک Venom: Dark Origins (که اینجا معرفی شده) متوجه گذشته ادی براک به عنوان معروف ترین میزبان سیمبیوت ونوم شدیم. در این دو داستان فهمیدیم که پدر ادی براک  خیلی به ادی وقتی که بچه بوده کم محلی میکرده. دلیل اصلیش هم این بوده که پدر ادی، همسرش (یعنی مادر ادی) را خیلی دوست داشته ولی همسرش وقتی میخواست ادی را به دنیا بیاره از دنیا میره و بنابراین پدر ادی همیشه ازش متنفر بوده.

 

10- قدرت های عجیب ونوم!

قدرت های عجیب ونوم

ونوم یا بهتره بگیم سیمبیوت فضایی ونوم قدرت های عجیبی داره که شاید براتون جالب باشه. به طور مثال گفته میشه هر چقدر که میزبان سیمبیوت از اسپایدرمن متنفر باشه، زور ونوم هم بیشتر میشه! یا مثلا قدرت دیگر او اینه که میتونه اعضای بدنش رو به شکل سلاح های گوناگون دربیاره و حتی باهاشون شلیک کنه. همچنین او میتونه از بدنش به مقدار نامحدود تار مثل تار عنکبوتی اسپایدرمن تولید کنه که هیچ وقت تموم نشه. همچنین سیمبیوت به میزبان خودش این امکان رو میده که بتونه با در محیط استتار کنه یا اینکه لباس های خودش رو تغییر شکل بده. همین قابلیت باعث میشه ونوم بتونه خودش رو عین محیط اطرافش بکنه و به همین دلیله که میتونه خودش رو از دید چشمان غیر مسلح پنهان کنه و نامرئی بشه!

ونوم نامرئی

یکی دیگر از قابلیت های سیمبیوت ونوم اینه که برای میزبان خودش دست و پای قطع شده تولید کنه! به همین دلیل کسی مثل فلش تامپسون که در جنگ پایش قطع شده بود پس از اینکه با سیمبیوت ونوم پیوند خورد تونست دوباره راه بره. 

اخیرا هم ونوم با اتصال مجدد به کندوی ذهنی سیمبیوت ها یادش آمد که میتونه بال دربیاره و پرواز کنه!

پرواز کردن ونوم

و البته یکی از قدرت های عجیب ونوم اینه که میتونه زیر آب نفس بکشه!!!

ونوم زیر آب

سیمبیوت ونوم عادت های عجیبی هم داره و چندی پیش و در شماره 154 از کمیک ونوم (که در آن شاهد بودیم ادی براک بعد از مدتها دوباره ونوم شده) فاش شد که سیمبیوت فضایی ونوم دوست داره تلویزیون تماشا کنه! یعنی وقتی ادی خوابه سیمبیوت دوست داره بیدار بمونه و تلویزیون تماشا کنه! برنامه مورد علاقه اش هم درباره سلامت و وضعیت پزشکیه!!!

 سیمبیوت دوست داره تلویزیون تماشا کنه!

 

9- ونوم یک بار قرار بود جانشین شیطان بشه!

 ونوم یک بار قرار بود جانشین شیطان بشه

درسته که ونوم رو نمیشه مثال بارزی برای یک قهرمان تمام عیار محسوب کرد ولی دیگه اونقدر هم بد نبوده که بخواد جانشین شیطان بشه! ولی «مفیستو» که در دنیای مارول به عنوان شیطان شناخته میشه، نظر دیگه ای داشت! چون وقتی فلش تامپسون به صورت مامور ونوم درآمده بود نشان جهنم (Hell Mark) را همچون داغ بهش چسبوند و این بدان معنا بود که ونوم قراره جانشین بعدی مفیستو روی زمین باشه! این باعث شد ونوم گاهی اوقات بیهوش بشه و یا گاهی خصوصیات شیطانی از خودش بروز بده . تا اینکه سیمبیوت ونوم سزانجام نشان جهنم را به کلونی که جذب کرده بود داد و در آخر هم از شر این نشان راحت شد و هم از دست اون کلون!

  

8- یک بار ونوم با گوست رایدر و هالک ترکیب شده است!

 یک بار ونوم با گوست رایدر و هالک ترکیب شده است!

در یکی از داستان های ونوم به نام "محفل چهار نفره" (Circle of Four) شاهد بودیم که مامور ونوم، ایکس 23 (کلون ولورین)، گوست رایدر و هالک قرمز به لاس وگاس میروند و متوجه میشوند پسر مفیستو به نام «بلک هارت» میخواد برای سرنگونی پدرش جهنم عظیمی در زمین به پا کنه! بنابراین آنها شروع کردند به نبرد با بلک هارت. ولی بلک هارت بسیار قوی و نیرومند بود . نتونستند شکستش بدهند. بنابراین تصمیم گرفتند یک مخلوق ترکیبی (mashup) خلق کنند. یعنی فلش تامپسون به هالک قرمز سیمبیوت رو داد و گوست رایدر هم "شبح انتقام" رو بهش داد. نتیجه؟ یک گوست رایدرِ هالکیِ ونومی شده!!!

  

7- ونوم  حسابی سوپرمن را کتک زده!

در شماره 1 از کمیک DC/Marvel: All Access که دهه 90 ميلادي  توسط «ران مارز» نوشته شد و «جک گایس» آن را طراحی کرد ( و ميتوانيد آن را اينجا دانلود كنيد)  ، مرزهای بین دنیای دی سی و مارول به هم ریخته بود . به همین دلیل «ونوم» از عالم دی سی سر درآورد! شخصیت جدیدی به نام Access هم سعی کرد دخالت کند. سپس ونوم با سوپرمن روبرو شد و در کمال تعجب حسابی هم کتکش زد (!):

ونوم - سوپرمن

جنگ ونوم

سپس Access سعی کرد، گروگانی که ونوم گرفته را به جای امنی ببرد. بعدش ونوم دوباره سوپرمن را گوشمالی داد:

بعد Accees دوباره برگشت و این بار با خودش اسپایدرمن را از دنیای مارول آورد. ولی بازهم ونوم پیروز بود و به جان مرد عنکبوتی و سوپرمن افتاد:

مرد عنكبوتي - ونوم

تا اینکه در نهایت خود Access دست به کار شد و ونوم را با سلاح صوتي شکست داد:

در هر حال هنوز هم هواداران دی سی و مارول نمیتوانند باور کنند که سوپرمن اینقدر جلوی ونوم کم آورده باشد!

 

6- سیمبیوت ونوم از نژاد خودش طرد شده است!

سیمبیوت ونوم از نژاد خودش طرد شده است

سیمبیوت ها از یک نژاد بیگانه به نام «کلینتار» (Klyntar) هستند. کلینتار گونه ای غیر اُرگانیک، بی‌شکل (amorphous) و انگل مانند هستند که در ابتدای خلقت عالم توسط خدایی خبیثی به نام «کنال» (Knull) و از ورطه تاریکی زنده آفریده شدند (برای آشنایی با کنال، این مقاله را بخوانید). اولین سیمبیوت عالم از شمشیری بود به نام "تمام سیاه" (All-Black) که کنال از سایه خودش خلق کرد تا با آن «سلستیال ها» را به قتل برساند زیرا او میخواست از آنها به خاطر آوردن روشنایی به عالم انتقام بگیرد (شماره 4 از کمیک ونوم را که اینجا ترجمه شده بخوانید).

بعدها کنال فاش کرد که وقتی در مبارزه با سلستیال ها شکست خورد و شمشیرش به دست یکی از دشمنان ثور به نام «گور» افتاد، در سیاره ای دور دست گیر افتاد و شروع کرد به آزمایش روی سیمبیوت ها و آنها را به موجودات دیگر پیوند زد تا تبدیلشون کنه به هیولاهایی شکارچی مانند. این موقع بود که اگزولون به وجود آمد (اگزولون سیمبیوت های ناقص بودند که کنال آنها را دور انداخت. برای آشنایی با آنها کمیک "سرگذشت ونوم: شبح" رو بخوانید). در هر حال کنال خودش را به عنوان مرکز ذهن کندویی سیمبیوت ها تثبیت کرد و با آنها سیاره های بی شماری را فتح نمود و در طول میلیون های سال تمدن های زیادی را بلعید. سیمبیوت ها حتی سعی کردند "نیروی انیگما" را نیز ببلعند ولی موفق نبودند (برای آشنایی با این نیرو ، این مقاله را بخوانید). همانطور که در این مقاله گفته شد، آنها بعدا علیه خالق خود یعنی کنال شورش و زندانی اش کردند و سعی کردند خود را خیرخواه نشان دهند ولی سیمبیوت ها به عنوان موجوداتی غارتگر که  از وجود میزبانان خود تغذیه میکنند شناخته شدند و ... اما سوال اصلی اینجاست که آن سیمبوتی که اسپایدرمن با خود به زمین آورد از کجا آمده است؟ بعدها نشان داده شد که این سیمبیوت از طرف سیمبیوت های هم نژاد خود طرد شده بوده زیرا همانطور که در این مقاله خواندیم اولین میزبان سیمبیوت ونوم کسی بود که از آن برای انتقام و کشتن مردم سیاره خودش استفاده کرد . به همین دلیل سیمبیوت ونوم از همان اول توسط این میزبان فاسد شده بود . به همین دلیل او از سوی سیمبیوت های دیگر به سیاره های دور دست و خالی از سکنه به نام "بتل وُرلد" تبعید شده بوده و در همان سیاره بود که با اسپایدرمن آشنا شد! (در شماره 8 از رویداد "جنگ های پنهان" که دهه 80 میلادی چاپ شد).

لباس سیاه سیمبیوتی

 

5- به خاطر ددپوله که سیمبیوت ونوم دیوونه شده!

ددپول سیمبیوت

در مورد قبلی گفتم که در شماره 8 از رویداد "جنگ های پنهان" برای اولین بار شاهد پیوند خوردن سیمبیوت ونوم با اسپایدرمن بودیم. یعنی وقتی اسپایدرمن به سیاره "بتل ورلد" برده شده بود (به فرمان موجودی نیرومند به نام «بیاندر») تا در مبارزاتی بین قهرمانان و ابرخبیث ها شرکت کند. تا اینکه لباسش پاره شد و متوجه شد دستگاهی است که میتونه برایش لباس جدید تولید کنه. ولی خبر نداشت که این لباس سیاه جدید در واقع همون سیمبیوتی است که در مورد قبلی توضیح دادم. تا سالها خوانندگان فکر میکردند که اسپایدرمن اولین شخصیت زمینی بوده که با سیمبیوت ونوم پیوند خورده ولی اشتباه میکردند. زیرا در شماره 3 از کمیک Deadpool’s Secret Secret Wars (که اینجا ترجمه شده است) معلوم شد قبل از اسپایدرمن، این ددپول بوده که با سیمبیوت پیوند خورده و حتی او بوده که اسپایدرمن را راهنمایی کرده تا بره سراغ اون ماشین تولید کننده لباس!!!

بنابراین گفته میشه بی ثباتی شخصیتی و این خُل و چِل بودن سیمبیوت به خاطر همون پیوند کوتاهش با ددپول بوده!!!

 

4- سیمبیوت ونوم 998 مین از نسل خود است!

 سیمبیوت ونوم 998 مین از نسل خود است!

گفتیم که سیمبیوت ونوم در واقع از نژادی به نام Klyntar است. یکی از خصوصیات این نژاد فضایی آن است که هر نسل از نسل قبل خودش قوی تر است. ونوم هم نهصد و نود هشتمین از Klyntar به شمار میاد و به همین دلیله که اینقدر قویه! ولی این نشون میده که سیمبیوت کارنیج، 999 مین از نسل Klyntar و یا سیمبیوت «تاکسین» هزارمین از این نسله و بنابراین از ونوم قوی تر هستند! البته این دلیل نمیشه در مبارزه با ونوم همیشه پیروز باشند. چون پیروزی در مبارزه بستگی به میزبان سیمبیوت هم داره.

 

3- سیمبیوت ونوم سالها داشته ذهن او را دستکاری میکرده!

سرطان - ونوم - ادی براک

قبلا در  سری دوم کمیک بوک های Thunderbolts فاش شد که سیمبیوت ونوم قادر به دروغ گفتن نیست! این موضوع برای ما به صورت یک حقیقت درباره او باقی ماند تا اینکه در سری جدید کمیک های ونوم حقیقت اصلی برملا شد و فهمیدیم که سیمبیوت ونوم از سالها پیش شروع کرده بوده به دستکاری خاطرات و زیست‌شیمی (biochemistry)ادی براک تا کاری کنه که ادی باور کنه یک عموی داشته که به خاطر ابتلا به سرطان فوت کرده و همچنین یک خواهر به نام مری براک. او همچنین ادی را وادار کرد که باور کنه سرطان گرفته. سیمبیوت این کار رو کرد تا ادی همیشه خودش را نیازمند به سیمبیوت بدونه و ترکش نکنه. اما همین دستکاری های مغزی ادی باعث شد تا او واقعا سرطان مغزی بگیره. اما ادی بعدا وقتی به آنتی ونوم تبدیل شد ، سرطانش ظاهراً خوب شد ولی اخیرا دیده شده که دوباره نشانه هایی از بازگشت آن ظاهر شده.

 

   2- ونوم الان خدای سیمبیوت ها شده!

ونوم الان خدای سیمبیوت ها شده!

«کنال» ، خدای سیمبیوت ها، برای هزاران سال به دست آفریده های خودش زندانی شده بود تا اینکه در رویداد "کارنیج مطلق" آزاد شد و برای مدتی نسبتاً طولانی در کیهان سفر کرد و ارتش بزرگی نیز از اژدهایان سیمبیوتی و دارک سلستیال ها برای خودش دست و پا کرد تا به سیاره زمین حمله کند. او در رویداد "پادشاه سیاه پوش" به زمین رسید و نشان داد چقدر خطرناک است و ادی براک و سنتری را کشت و بیشتر قهرمانان معروف مارول را تحت کنترل خودش گرفت و کل زمین را داخل یک گنبد سیمبیوتی گرفتار کرد. تا اینکه ادی براک در شماره 5 از این رویداد و به لطف "نیروی انیگما" به زندگی برگشت و به کاپیتان یونیورس تبدیل شد که در واقع همان خدای روشنایی در عالم مارول است!

ونوم نیروی انیگما

او در واقع به نیروهای کیهانی عظیمی دست یافته بود و تونست چکش ثور را بلند کند و یا تخته موج سوار نقره ای را تحت کنترل خویش درآورده و آنها را به تبر نیرومندی تبدیل کند و اینجوری تونست کنال را شکست بده و بکشه (او با این تبر، شمشیر نیرومند کنال به نام "تمام سیاه" یا "نکروسورد" را ازش جدا کرد).

تبر ونوم

در واقع ونوم ، کنال را از سیمبیوت خودش جدا کرده و او را در درون خورشید پودر کرد!

ونوم کنال رو شکست میده

(البته در پایان نبرد، نیروی انیگما او را ترک کرد)

ادی براک با شکست کنال، تمامی سیمبیوت ها را از کنترل کنال خارج کرده و آنها الان او را به عنوان خدای خود میشناسند!

خدای سیمبیوت ها

و حالا که کنال کشته شده، ادی به ذهن کندویی جدید نژاد "کلینتار" تبدیل شده و سیمبیوت ها به او پاسخگو هستند. و البته در شماره 200 از کمیک ونوم دیدیم که خدا بودن باعث شده ادی براک به نوعی انگار پیر و فرتوت شود. او همچنین میتونه در آن واحد در چند جای مختلف باشه و به بخش های مختلف کهکشان نیز دسترسی داشته باشه و خلاصه اینکه به یک خدای تمام عیار تبدیل شده که البته قدرت های شگرفی هم داره. 

ادی براک خدای سیمبیوت ها

ضمن اینکه سعی داره پدر خوبی برای پسرش دیلان باشه و در انتهای شماره مذکور دیدیم که لقب ونوم هم به پسرش داده شد ...

 

1- ادی براک پسری دارد به نام «دیلان»

دیلان براک

پس از آنکه همسر ادی براک به نام «آنه وینگ» به شدت از سوی «سین – ایتر» زخمی شد، ادی براک سیمبیوت ونوم را به او منتقل کرد تا زندگی اش را نجات دهد و با این کار او را به هیولایی به نام «شی – ونوم» تبدیل ساخت (این مقاله را بخوانید).  آنها برای چند لحظه به طور همزمان با سیمبیوت ونوم پیوند داشتند و به طور فیزیکی و ذهنی به هم متصل شدند. پس از آنکه سیمبیوت نزد ادی بازگشت، بخشی از خودش را در قالب کدکس در وجود آنه باقی گذاشت. آنه هم متعاقباً متوجه شد به طور ناگهانی و مرموزی باردار شده است و پسری به دنیا آورد به نام «دیلان» (Dylan) که در حقیقت یک نمونه ژنتیکی از سیمبیوت بود که در قالب جنینی انسانی به دنیا آمد! آنه که به شدت شوکه شده بود ، فرزند نوزادش را پیش پدر ادی (کارل براک) گذاشت و رفت و بعدش هم خودکشی کرد. کارل به عنوان پدربزرگ دیلان او را بزرگ کرد و سعی داشت محبتی که از پسر خودش دریغ کرده بود را به او بدهد ولی گاهی اوقات به شدت عصبانی میشد و کتکش میزد. دیلان برای 9 سال از وجود پدر واقعی اش بی خبر بود تا اینکه ادی در حالی که از دست مامورین دولتی در حال فرار بود به درب خانه پدرش آمد و با او ملاقات کرد ولی پدر بزرگش به او نگفت که ادی پدرش است. دیلان اولش فکر میکرد ادی برادر ناتنی اش است اما هردوی آنها به حقیقت پی بردند و از آن زمان تا به حال ادی دارد سعی میکند تا رابطه اش را با پسرش بهتر کند و بهش قول داده تا به هر قیمتی که شده ازش محافظت کنه و در بخش فینال رویداد "کارنیج مطلق" دیدیم که وقتی بین نجات دنیا و نجات پسرش گیر کرده بود، دیلان را انتخاب کرد.

ادی براک و پسرش

دیلان یک موجود منحصر به فرد است زیرا نحوه تولد خاصی داشته که باعث شده به نوعی موجود ترکیبی از انسان/سیمبیوت تبدیل شود. او شبیه به انسان است ولی در واقع یک سیمبیوت ونوم است که در شکلی انسانی قرار گرفته. او اولش قادر نبود به طور خودآگاه قدرت هایش را کنترل کند و این قدرت ها وقتی استرس داشت یا جانش به خطر میفتاد خود به خود بروز پیدا میکردند. ولی با تمرین و به کمک راهنمایی های کنال تونست راهش رو یاد بگیره. وقتی قدرت های منحصر به فرد او فعال میشوند چشمانش به رنگ سیاه در می آیند و نوعی شاخک هایی سیمبیوتی هم ازش خارج میشوند.

قدرت های دیلان

او همچنین میتونه سیمبیوت های دیگر را حس کنه و میتونه سیمبیوت هایی را که میخوان باهاش پیوند بخورند را دفع و حتی تحت کنترل خودش دربیاره و به راحتی آنها را بکشه. او نمیتونه با سیمبیوت ها پیوند بخوره و اگر قدرت هاش فعال شده باشند و در مجاورت سیمبیوت ها باشه دچار درد شدیدی میشه. دیلان همچنین میتونه سیمبیوت ها را از راه دور کنترل کنه و از طریق چشمان آنها ببینه (کاری که فقط کنال از پس انجامش برمیاد) او این کار را از طریق برقراری ارتباط با ذهن کندویی سیمبیوت ها انجام میده. بنابراین همیشه این خطر وجود داره که کنال با برقراری ارتباط با دیلان او را تحت نفوذ خودش بگیره؛ کاری که قبلا به طوری محدودی آن را انجام داده! پس از شکست خوردن کنال در رویداد "پادشاه سیاه پوش" و جانشینی او توسط ادی براک به عنوان خدای سیمبیوت ها به نظر میاد این خطر هم رفع شده باشد زیرا ادی با قدرت های کیهانی خود آثار کنال را از وجود دیلان پاک کرد و بدین ترتیب قدرت ها و قابلیت هایی که ذکر شد از او گرفته و او مثل یک پسر نوجوانِ معمولی شد:

دیلان ونوم

 ولی در شماره 200 از کمیک ونوم دیدیم که دیلان تیر خورد و سیمبیوت ونوم سعی کرد نجاتش بده و در نتیجه باهاش پیوند خورد و بدین ترتیب دیلان تبدیل به ونوم جدید شد!

دیلان ونوم

همچنین دیدیم که دیلان در دبیرستان معروف میدتاون درس میخواند و مدام هم با هم کلاسی قلدر خودش وارد درگیری میشود!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2018

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین حضور ونوم در دنیای کمیک ترجمه شد

کمیک "ونوم نهایی" (ULTIMATE VENOM) ترجمه شد + لینک دانلود

کمیک "مردعنکبوتی نهایی: بازگشت ونوم" ترجمه شد + لینک دانلود

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "ونوم: بگذارید کارنیج بیاید"

سری جدید کامیک بوک های "ونوم" (VENOM) ترجمه شد + لینک دانلود

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک های ونوم (VENOM) ترجمه شد + لینک دانلود

رویداد پادشاه سیاه پوش (KING IN BLACK) را با ترجمه فارسی بخوانید

معرفی شخصیت های مکمل کمیک های «ونوم»

معرفی 10 دشمن برتر ونوم (VENOM)

10 حقیقت مهمی که باید درباره سیمبیوت (SYMBIOTE) ها بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره خدای سیمبیوت ها، کِنال (KNULL) بدانید

رویداد بزرگ ونوم در سال 2019 (کارنیج مطلق/ABSOLUTE CARNAGE) - کامل + لینک دانلود

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم " ونوم " (VENOM)

20 ضد قهرمان (ANTI-HERO) برتر در دنیای کمیک بوک

نگاهی به پلیدترین و قهرمانانه ترین اعمالی که ونوم تا به حال انجام داده است!

10 حقیقتی که باید درباره کارنیج (CARNAGE) بدانید

10 میزبان سیمبیوت کارنیج به غیر از «کلتوس کسدی»!

رویداد «کارنیج مطلق»  چطور آغاز شد؟

15 قدرتی که کارنیج دارد ولی ونوم ندارد!

10 تا بدترین و وحشتناک ترین کارهایی که کلتوس کسدی/کارنیج تا به حال انجام داده است!

 کمیک "سرگذشت ونوم" (WEB OF VENOM) ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی سیمبیوت «اسلیپر» (SLEEPER): هفتمین فرزند ونوم! 

معرفی تمام سیمبیوت (SYMBIOTE)ها در کمیک های مارول

داستان کمیک بوکی "دنیای ونومی" (VENOMVERSE) به زبان فارسی (کامل)

قسمت آخر از کمیک "کمپانی ونوم" (VENOM INC) ترجمه شد + لینک دانلود

 5 چیزی که همیشه در كمیك های کارنیج یافت میشود!

20 ضد قهرمان (ANTI-HERO) برتر در دنیای کمیک بوک

نگاهی به VENOM های مختلف کمیک های مرد عنکبوتی

10 تا از برترین، خشن ترین، عجیب ترین و باحال ترین مبارزات ونوم!

لینك دانلود كمیك ونوم – VENOM

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (VENOM) بدانید

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول – قسمت دوم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1397-09-25 09:53
تقاضا دارم مقاله را به خوبی مطالعه کنید و اگر مورد یا اشتباه تایپی دیدید بگید تا درست بشه
نقل قول کردن
MCU lover
#2 MCU lover 1397-09-25 16:54
شماره یازده خیلی باحال بود :o چقدر خوبه که هر فیلم کمیکی که میاد دربارش مقاله مینویسین.خیلی ممنون :-)
نقل قول کردن
hassan91
#3 hassan91 1397-09-25 19:59
اینکه میتونه با ابزارآلات هم پیوند بخوره خیلی جالبه، خیلی عجیب بود.
نقل قول کردن
Amir097
#4 Amir097 1397-09-25 21:50
مورد 17 منو یاد اون موجود فضایی تو سری بن 10 میندازه.
ببخشید چرا ونوم در فیلمش سلاح درست نمی کرد؟ فقط سپر می ساخت.در دنیای کمیک هم همین جوریه یا نه؟ سیمبیوت ها در قدرت با هم فرق دارن؟ آنتی ونوم از تولید مثل غیر جنسی ونوم محسوب می شه؟
ببخشید سوالاتم زیاده ولی ممنون می شم پاسخ بدید.
بابت وقت گزاشتن برای نوشتن این مقاله ممنونم.
نقل قول کردن
AmirM. IX9
#5 AmirM. IX9 1397-09-27 13:03
برام جالبه بدونم که این ونوم مک گارگن که عاشق سنجاب خوردنه، دخترسنجابی هیچ وقت جلوشو نگرفته؟ خدایی باید یه تقابلی باهم داشته باشن. :P
نقل قول کردن
Barbod2018
#6 Barbod2018 1397-09-28 23:43
به نقل از Amir097:
مورد 17 منو یاد اون موجود فضایی تو سری بن 10 میندازه.
ببخشید چرا ونوم در فیلمش سلاح درست نمی کرد؟ فقط سپر می ساخت.در دنیای کمیک هم همین جوریه یا نه؟ سیمبیوت ها در قدرت با هم فرق دارن؟ آنتی ونوم از تولید مثل غیر جنسی ونوم محسوب می شه؟
ببخشید سوالاتم زیاده ولی ممنون می شم پاسخ بدید.
بابت وقت گزاشتن برای نوشتن این مقاله ممنونم.

۱- فک نکنم ولی شاید دلیلش اینه ادی با اسلحه ها زیاد آشنایی نداشت و بهش فکر نمی‌کرد
۲-فکنم سیمبیوت هایی که از سیمبیوت های دیگه متولد میشن قوی ترن
۳-نه چون جزئی از خود ونومه
نقل قول کردن
iron_thor
#7 iron_thor 1397-09-29 11:31
به نقل از Terminatrix IX9:
برام جالبه بدونم که این ونوم مک گارگن که عاشق سنجاب خوردنه، دخترسنجابی هیچ وقت جلوشو نگرفته؟ خدایی باید یه تقابلی باهم داشته باشن. :P

اتفاقا منم می خواستم همچین چیزی بگم منتها من می خواستم بگم خوب شد ونوم از مک گارگن جدا شد وگرنه دختر سنجابی ازش در عمان نبود :-*
نقل قول کردن
.Parsa.
#8 .Parsa. 1398-10-09 11:40
به نقل از mtm:
تقاضا دارم مقاله را به خوبی مطالعه کنید و اگر مورد یا اشتباه تایپی دیدید بگید تا درست بشه

اخرین پیام رو دادم که داخلش یه موردی رو گفتم
نقل قول کردن
.Parsa.
#9 .Parsa. 1398-10-09 14:24
به نقل از Amir097:
مورد 17 منو یاد اون موجود فضایی تو سری بن 10 میندازه.
ببخشید چرا ونوم در فیلمش سلاح درست نمی کرد؟ فقط سپر می ساخت.در دنیای کمیک هم همین جوریه یا نه؟ سیمبیوت ها در قدرت با هم فرق دارن؟ آنتی ونوم از تولید مثل غیر جنسی ونوم محسوب می شه؟
ببخشید سوالاتم زیاده ولی ممنون می شم پاسخ بدید.
بابت وقت گزاشتن برای نوشتن این مقاله ممنونم.


انتی ونوم یه ماده هست که ساخته شده بود برای درمان ادی براک ولی کسی که ساخته بودش بهش میگه امکان دارن سیمبیوت رو نابود کنه بعدش اونموقع فلش تامپسون میاد یه سری ماجرا اتفاق میفته این ماده روش میریزه تبدیل میشه به انتی ونوم.(داخل یکی از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز خوندم از این سایت نبود نمیدونم دقیقا کدوم بود فک کنم شماره1 جدیده)
نقل قول کردن
slade wilson
#10 slade wilson 1399-06-17 16:20
مرسی از استاد نازنینم بابت این مقاله راستش را بخواهید من از ونوم خوشم نمیاد البته از هیکل اون زبونش چرا اما واقعا خیلی شخصیت تو خالی هستش شاید باورتون نشه ولی من میسترو بیشتر ونوم دوست دارم کلا شخصیت پردازی ونوم عجیبه
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1399-09-16 12:45
این مقاله با اطلاعات جدید به روز شد
نقل قول کردن
ilia 1388
#12 ilia 1388 1399-11-11 19:27
به نقل از mtm:
این مقاله با اطلاعات جدید به روز شد

اقای ترابی یک سوال ادی براک یک انسان است و سیمبیوت یک قدرت
زمانی که ونوم مغز انسان بخوره خود ادی براک اراده کرده یا سیمبیوت
چون انسان مغز هم نوعشو نمیتونه بخوره این برام خیلی عجیب یود
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#13 AmirhoseinJafari2005 1399-11-13 02:58
مقاله باحالی بود :D
نقل قول کردن
Amirreza-85
#14 Amirreza-85 1400-07-14 20:22
سلام آقای ترابی مقالتون مثل همیشه عالی بود
این ونوم عجب چیزی بوده مورد شماره ی ۱۴ یکم هم فان بود.واقعا دمتون گرم خیلی مفید بود
نقل قول کردن
Soroush
#15 Soroush 1402-07-02 12:35
اقا یه سوال کسی میدونه داستان ادی رو از کجا شروع کنم اینا همه شون قرقاطیه قاطی کردم یکی میشه بگه از اول کجا بخونم
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1402-07-05 08:45
به نقل از Soroush:
اقا یه سوال کسی میدونه داستان ادی رو از کجا شروع کنم اینا همه شون قرقاطیه قاطی کردم یکی میشه بگه از اول کجا بخونم

از اول بخون بیا تا آخر:
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
نینجای یخی
#17 نینجای یخی 1402-08-15 21:06
سلام اقای ترابی ، میخوام یه چیزی رو به شما که عین برادر بزرگترمی بگم . من مرد عنکبوتی رو دوست دارم . ونوم رو دوست دارم . داک اک و گرین گابلین رو دوست دارم . سندمن و راینو رو دوست دارم و این هارو فقط دوست دارم . متوجه میشید دیگه ؟ منظورم اینه که من دلیل منتقدانه ای ندارم . من فقط خوشم میاد . من ۱۱ سالمه . بنظرتون واقعا من یه طرفدار خوب نیستم ؟
نقل قول کردن
mtm
#18 mtm 1402-08-15 22:48
به نقل از نینجای یخی:
سلام اقای ترابی ، میخوام یه چیزی رو به شما که عین برادر بزرگترمی بگم . من مرد عنکبوتی رو دوست دارم . ونوم رو دوست دارم . داک اک و گرین گابلین رو دوست دارم . سندمن و راینو رو دوست دارم و این هارو فقط دوست دارم . متوجه میشید دیگه ؟ منظورم اینه که من دلیل منتقدانه ای ندارم . من فقط خوشم میاد . من ۱۱ سالمه . بنظرتون واقعا من یه طرفدار خوب نیستم ؟

طرفدار خوبی هستی
پسر ۱۱ ساله ای که به این خوبی مینویسه و منظورش رو بیان میکنه خیلی کارش درسته
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45