20 بازیگر برتر "مرد عنکبوتی" در سینما، انیمیشن و تلویزیون!

رتبه بندی بازیگران و صداپیشگان "مرد عنکبوتی" در دنیای سینما و انیمیشن!

توی این مقاله مرد عنکبوتی های مختلف عالم سینما رو رتبه بندی میکنیم، از بدترین و ضعیف ترین شخصیت پردازی تا بهترین اونا.

مقدمه: از اولین حضور مرد عنکبوتی در صفحات داستان فانتزی شگفت انگیز که به حدودا 60 سال پیش برمیگرده، او به عنوان یکی از بخش های اصلی و ثابت فرهنگ عامه پسند  (Pop Culture)دنیا بوده و هست، همچنین تا به امروز نیز شاهد حضور درخشانش در انیمیشن ها، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و نیز تعداد بی شماری داستان کمیکی هستیم. همونطور که میدونید، آثار سینمایی زیادی از روی این شخصیت ساخته شده و بازیگران متعددی بودند که لباس مرد عنکبوتی رو به تن کردند و در نقش او ظاهر شدند. باید پذیرفت که مرد عنکبوتی شخصیت پیچیده ای داره و بازیگر این نقش باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشه. مثلا نباید سنش خیلی بالا به نظر برسه و یا خیلی نوجوان باشه. یا باید بتونه احساسات مختلف درونی این شخصیت رو بروز بده و منتقل بکنه تا از او شخصیت ملموس و باورپذیری به وجود بیاره، همچنین باید بتونه به عنوان کسی ظاهر بشه که اخیرا مسئولیت سنگینی روی شونه هاش قرار گرفته و زندگی دوگانه ای رو تجربه میکنه. به همین دلیل این نقش هم همانند تمام نقش های ابرقهرمانی بسیار چالش برانگیزه. در این مسیر، کسایی هستند که تونستند از عهده این نقش بر بیایند و ماندگار شدند، برخی هم شکست خوردند و به فراموشی سپرده شدند. حالا ما در این مقاله  قصد داریم به رتبه بندی بهترین مرد عنکبوتی های سینما و انیمیشن و تلویزیون بپردازیم.

 

20- جک بلک ((Jack Black

جک بلک ((Jack Black

اونایی که مراسم اهدای جوایز سینمایی ام تی وی (MTV Movies Awards)   در سال 2002 رو دیدند، احتمالا با این گزینه آشنایی دارند، اما بقیه شما احتمالا این یکی رو نمیشناسید، هر چند چندان هم ضرری نکردید! در واقع چیزی نیست جز یک مسخره بازی یا بهتره بگم هجویه ای بر فیلم مرد عنکبوتی 1 ساخته سم ریمی که البته خدایی صحنه های بامزه ای هم داره! (اینجا میتونید دانلودش کنید) ولی بنظرم رتبه آخر هم برای این یکی زیاده! . مثلا اون پانلی که یه عنکبوت رادیو اکتیوی توبی مگوایر رو توی مرد عنکبوتی 1 نیش میزنه، عینا نمایش داده میشه با این تفاوت که اون عنکبوت قیافه وحشتناک جک بلک رو داره! و از پیتر پارکر یه جک بلک چاق با قدرت های عنکبوتی به وجود میاد! خانم سارا میشل گلر هم در نقش مری جین ظاهر شد، نکته عجیبش اینه که در انتهای فیلم به واندر وومن تبدیل میشه! در کل صرفا جهت خنده این فیلم کوتاه ساخته شده بود و به همین دلیل هم رتبه آخر رو براش انتخاب کردیم.

 

19- تد شوارتز ((Ted Schwartz

تد شوارتز ((Ted Schwartz

در دهه 80 میلادی، مارول یه استودیوی انیمیشن سازی مستقلی به نامMarvel Productions   تاسیس کرد و تصمیم گرفت از روی شخصیت محبوب خودش -مرد عنکبوتی- یه سری انیمیشنی بسازه (این مقاله را بخوانید). یکی از نکات جالبش اینه که توی چندین اپیزود از این سریال، دکتر دووم به عنوان خبیث داستان حضور پیدا کرد و قصد داشت که بر دنیا حکمرانی کنه اما مرد عنکبوتی مانع او میشه. از طرفی این انیمیشن با یه سری مشکلات تولیدی مواجه بود، اما از اونا هم که بگذریم، بزرگترین مشکلش شاید صدای مرد عنکبوتی بود! صدای تد شوارتز باعث شده بود که مرد عنکبوتی یه فرد 45 ساله به نظر برسه تا یه جوان 19 ساله! در کل او عملکرد مطلوبی  نداشت و به همین دلیل مارول در مجموعه بعدی خود، صداپیشه دیگری را جایگزین او کرد. اینم بگم که آقای شوارتز در دهه 80 میلادی سابقه صدا پیشگی در كارتون های «ترانسفرمرز» و «جی آی جو» را دارد.

 

18- دنی سیگرن ((Danny Seagren

قبل از اینکه فیلم و سریال های مرد عنکبوتی که امروزه بسیار شناخته شده هستند ساخته شود، این شخصیت برای اولین بار در سریال کمپانی الکتریک(The Electric Company)   حضور پیدا کرد. این سریال در واقع یه برنامه آموزشی برای کودکان بود که بهشون سواد خواندن و نوشتن یاد می داد! در فصل چهارم این سری، شاهد حضور کوتاه مرد عنکبوتی با بازی دنی سیگرن بودیم. به دلیل اینکه این بخش از سریال به مرد عنکبوتی اختصاص داده شده بود، آن را داستان های فوق العاده اسپایدی (Spidey Super Stories) نامیدند. از اونجایی که این سریال یه برنامه آموزشی بود، بنابراین مرد عنکبوتی اصلا حرف نمیزد و دیالوگ هاش مثل دنیای کمیک به شکل حباب های گفتگو(Text Balloons)   ظاهر می شد! در کل، درسته که خیلی سریال مسخره ای بود اما خب اولین حضور مرد عنکبوتی در تلویزیون محسوب میشه. بنظرم این رتبه هم برای این گزینه کاملا مناسبه و واقعا نمیشه بالاتر از این قرارش داد!

 

17- پل سولز ((Paul Soles

 پل سولز ((Paul Soles

بیاید رو راست باشیم و یه حقیقت هر چند ناخوشایند رو بپذیریم: کارتون مرد عنکبوتی سال 1967 به جز چند قسمتش که خیلی به کمیک های اولیه اسپایدرمن وفادار بود، زیاد خوب نبود! البته اولین حضور مرد عنکبوتی در دنیای انیمیشن بود، از طرفی سازندگان خیلی سعی کردند که از بودجه ای که دارند نهایت استفاده رو بکنند. مثلا انیماتور ها بعضی از خصوصیات ظاهر مرد عنکبوتی رو به درستی کار نکردند، یا اینکه پر از صحنه های تکراری بود و صحنه هایی که مرد عنکبوتی توی سطح شهر تاب میخوره تقریبا توی تمام اپیزود ها یکسان بود. اما خب اگر فقط این مشکلات وجود داشت، بازم میشد این کارتون رو تحمل کرد.  از طرفی صدای آقای سولز برای مرد عنکبوتی اصلا مناسب نبود و بیشتر به جی جونا جیمسون یا به درد شخصیت های 60 سال به بالا میخورد! به همین دلیله که وقتی بشینید پای این سری و گفتگو های مرد عنکبوتی رو بشنوید، مدام با خودتون کلنجار می رید که این صدا اصلا مناسب مرد عنکبوتی نیست!

 

16- نیکلاس هاموند ((Nicholas Hammond

نیکلاس هاموند ((Nicholas Hammond

سال 1977 سال مهم و پر خیر و برکتی برای nerd ها به حساب میاد! مثلا توی اون سال فیلم نخست جنگ ستارگان اکران شد و دیدگاه های بسیاری از مردم درباره آثار علمی-تخیلی تغییر کرد. همچنین در اون سال، مرد عنکبوتی در دنیای تلویزیون حضور پیدا کرد (این مقاله را بخوانید).  این سریال از دلایل اصلی محبوبیت بیش از اندازه حال حاضر مرد عنکبوتی می باشد و از او کاراکتری باور پذیر تر و قابل درک تر برای مردم به وجود آورد. نیکلاس هاموند در این نقش بسیار محتاطانه عمل کرد و سعی داشت که توی کارش بی نقص بشه، اما حقیقت اینه که او بیش از حد پیتر پارکر رو بی عرضه و دست و پا چلفتی نشون داد! به هر حال ما دوست داریم مثل دنیای کمیک اون روی محکم و با اراده پیتر و یا شوخی های مکرر او حین مبارزه رو هم ببینیم اما چنین چیزی توی بازی هاموند به چشم نمی خورد. لباس مرد عنکبوتی و جلوه های ویژه به کار رفته در سریال هم که بیخود بود! (فقط صحنه های بالا رفتن از دیوار رو خوب کار کرده بودن!). 

 

15- دَن گیلوزن (Dan Gilvezan)

دن گیلوزن (Dan Gilvezan) 

تقریباً همزمان با کارتون مرد عنکبوتی که سال 1981 پخش شد، این سری هم به شبکه NBC راه پیدا کرد. در این کارتون به نام "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیز او"،  مرد عنکبوتی با مرد یخی و شخصیت جدیدی به نام فایر استار  یک تیم شده بود و ترکیبی ابر قهرمانی برای مبارزه با جرم و جنایت شکل گرفته بود. یکی از اتفاقات جالب در اون زمان اینه که این مجموعه با استقبال بی نظیری رو به رو شد و موفقیت زیادی کسب کرد و طرفداران زیادی هم داره، اونم در زمانی که چنین موفقیتی برای یه کارتون بسیار دور از ذهن بود. همچنین باید پذیرفت که صداپیشگی دن گیلوزن از تد شوارتز خیلی بهتر بود. در واقع گیلوزن تونست اون روحیه جوانی پیتر پارکر رو به شکل قابل قبولی نشون بده، کاری که شوارتز در آن چندان موفق نبود. در واقع   گیلوزن سعی می‌كرد صدای خود را زمانی كه پیتر نقاب اسپایدرمن را بر صورت می‌زد، تغییر دهد و دیالوگ‌ها را طوری بگوید كه از سویی بیانگر انرژی و پویایی اسپایدرمن باشند و از سویی دیگر چندان لوس به نظر نیایند. از نقاط ضعفش هم میتونیم به سکوت بیش از اندازه مرد عنکبوتی وقتی داره با مجرم ها میجنگه اشاره کنیم! یعنی به جای اینکه مدام وراجی و شوخی بکنه حتی از بت من هم ساکت تره

 

14- شینجی تودو (Shinji Todo)

شینجی تودو (Shinji Todo)

سال 1978 کمپانی فیلمسازی ژاپنی به نام توئی (Toei) یه سریال تلویزیونی ژاپنی  با حضور مرد عنکبوتی ساخت! در واقع، شینجی تودو که ستاره سریال بود، در نقش تاکویا یاماشیرو که یه موتورسوار پر افتخار بود، ظاهر شد. یاماشیرو با بیگانه ای فضایی که اتفاقی به کره سقوط کرده و در سیاره ای به نام "عنکبوت" زندگی میکرده، ملاقات کرد و ازش قدرت های عنکبوتی به دست آورد! در کل برای اون زمان سریال نسبتا جالبی بود و اتفاقات عجیب و سرگرم کننده در آن فراوان بود. مثل جنگیدن یاماشیرو با شخصیتی قدرتمند و خبیث به نام دکتر مانستر (Doctor Monster) یا توانایی او به فراخواندن روباتی عظیم الجثه به نام لئوپاردون (Leopardon) او همچنین دستبندی داشت که میتونست اشعه شلیک بکنه. این سریال برای 41 قسمت ادامه پیدا کرد (به علاوه یک فیلم) اما خب بیشتر ازش برای ایده هایی که رو کرد و لحظات جالبی که وجود آورد، یاد میشه تا کیفیت سریال و عملکرد سازندگان!

 

13- دِریک بل (Drake Bell)

دریک بل

سال 2012 انیمیشن مرد عنکبوتی نهایی (Ultimate Spider-Man) از تلویزیون پخش شد، البته این سریال بیشتر مخاطبان کم سن و سال تری رو مورد هدف قرار داد و بیشتر مناسب کودکان بود. توی این سری مشاهده کردیم که نیک فیوری، مرد عنکبوتی رو به عنوان یکی از اعضای سازمان شیلد استخدام میکنه تا یاد بگیره چطور یه ابرقهرمان باشه! صداپیشه پیتر، دریک بل بود که یه بازیگر نیز می باشد و در حال حاضر هم در حرفه موسیقی فعالیت می کند، او عملکرد بدی ارائه نداد، اما خب این سریال فقط به اندازه ای که بتونه بچه هارو راضی کنه، خوب بود و از نظر داستانی و خیلی ویژگی های دیگه افتضاح بود! مثلا شخصیت پردازی پیتر فاجعه بود (مخصوصا اون اوایل سریال)  و خیلی با اون چیزایی که انتظار داشتیم ببینم، فاصله داشت. البته جا داره بگم که انیماتور ها و نویسندگان بزرگ و معروفی چون برایان بندیس و پُل دینی روی این سریال کار کردند، اما خب نتیجه ای در بر نداشت (شما میتوانید در این مقاله 10 ایراد عمده و اساسی این سریال رو بشناسید(.

 

12- نیل پاتریک هریس (Neil Patrick Harris)

نیل پاتریك هریس بازیگر و صداپیشه توانمند عرصه سینما، تلویزیون، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای است كه خواننده قابلی هم محسوب می‌شود ولی وقتی هواداران شنیدند كه قرار شده در "اسپایدرمن: مجموعه كارتونی جدید " که از شبکه MTV پخش شد، به جای كاراكتر اصلی حرف بزند، تصور كردند با شوخی بزرگی روبرو شده‌اند زیرا تصویری كه از او در ذهن مخاطب ایجاده شده بود هیچ تطابقی با یك ابرقهرمان نداشت. ولی او واقعاً در نقش خود گل كاشت و با عملكرد بسیار خوبش دهان بدبینان را بست. در واقع، هریس که کاملاً تفاوت‌های شخصیتی میان پیتر پارکر خجالتی و اسپایدرمن با اعتماد به نفس را درک کرده بود، با موفقیت تمام صدای آنها را از هم تفكیك كرده و به خوبی از صدای خشك و كنایه دار خود بهره می‌گرفت طوری‌كه انگار دو صداپیشه متفاوت به جایشان حرف می‌زدند! نیل پاتریك هریس در بازی Shattered Dimensions  به جای مرد عنكبوتی اصلی یعنی The Amazing Spider-Man حرف زد.


11- رینو رومانو (Rino Romano)

مرد عنکبوتی نا محدود (Unlimited Spider-Man) یه سریال انیمیشنی نسبتا سرگرم کننده اما فراموش شده می باشد که سال 1999 ساخته شد. این سریال داستان پیتر پارکری رو نشون میده که از یه دنیای دیگه به نام جهان مخالف (Counter-Earth) سر در میاره. این یه اقدام عجیب از طرف سازندگان سریال بود که تصمیم گرفتند مرد عنکبوتی رو به دنیای دیگه ای بفرستند، جایی که کلی شخصیت فرعی دور هم جمع شدند! در این سریال جان جیمسون هم حضور داره ) پسر جی. جونا جیمسون که بعد به Wolf-Man تبدیل شد  بنابراین ما پیتر پارکری رو میبینیم که سعی داره خودش رو با این دنیای جدید وفق بده و همچنین در کنار جیمسون برای حفاظت از ساکنین سیاره، به مبارزه با موجودات عجیب و غریبی میپردازه. صدای اصطلاحا تو دماغی و گرفته رینو رومانو به عنوان پیتر خوب و قابل قبول بود و یه جورایی مارو یاد لوک اسکای واکر در ابتدای فیلم نخست جنگ ستارگان میندازه! اما متاسفانه این سریال تقریبا هر ویژگی که باعث بشه هواداران ازش متنفر بشن رو داشت! از کاراکتر های بی خود و داستان ضعیف گرفته تا بی توجهی سازندگان به دنیای کمیک های اسپایدرمن به همین سبب چیزی نگذشت که این سری کنسل شد. در واقع صداپیشه‌گی این صداپیشه کانادایی الاصل، تنها نکته مثبت سریال بود! او در بازی رایانه‌ای برجسته و بسیار موفق اسپایدرمن (2000) که ابتدا برای سیستم PS1 به بازار آمد نیز صداپیشه پیتر پارکر/اسپایدرمن بود و عملکرد درخشانی داشت. در ضمن او تنها صداپیشه‌ای است که علاوه بر اسپایدرمن به جای بتمن (در سریال كارتونی The Batman) هم حرف زده!

 

10- رابی دایموند (Robbie Daymond)

رابی دایموند (Robbie Daymond)

بعد از اینکه سال در 2017 قسمت آخر سریال مرد عنکبوتی نهایی پخش شد و این سری به پایان رسید، چیزی نگذشت که مارول رفت سراغ پخش انیمیشن سریالی دیگری از روی این شخصیت (این مقاله را بخوانید).  رابی دیموند کسی بود که به عنوان پیتر صحبت می کرد و با اینکه 35 سال سن داشت، اما بازم تونست اون احساس با نشاط و فان و همچنین بی تجربگی پیتر رو به منتقل بکنه. دیموند همچنین گاهی برای دوبله انیمه ها فعالیت میکنه، مثل  انیمهSailor Moon  یا One Punch Manصداپیشگی او به عنوان مرد عنکبوتی انقدری خوب بود که شرکت کپکام ازش خواست صداپیشگی اسپایدی رو توی بازیMarvel vs. Capcom Infinite هم خودش به عهده بگیره.

 

9- کریستوفر دنیل بارنز (Christopher Daniel Barnes)

دهه 90 میلادی برای کارتون های ابرقهرمانی مارول، بسیار پر خیر و برکت بود! مثلا کمپانی فاکس سری انیمیشنی مردان ایکس (X-Man) را پخش کرد، همزمان با اون هم کمپانی Saban   سریالMighty Morphin’ Power Rangers   را ساخت. بنابراین فاکس برای اینکه کم نیاره اومد یه سریال انیمیشنی از روی مرد عنکبوتی ساخت. آقای دنیل بارنز هم برای نقش پیتر  پارکر /اسپایدرمن انتخاب شد . از آنجائی‌که گاهی لحن مجموعه‌ مذکور بسیار جدی می‌شد و اسپایدرمن مجبور بود با مشقات روحی و عاطفی فراوانی روبرو شود، او نیز به صداپیشگی ملو دراماتیك و بعضاً غلو‌آمیز متوسل می‌شد كه البته خیلی مؤثر بود. كریستوفر دانیل بارنز هم در بازی Shattered Dimensions حضور داشت و به جای مرد عنكبوتی "نوآر" حرف زد. او در بازیSpider-Man: Edge of Time  هم به جای مرد عنكبوتی سال 2099 حرف زد. او همچنین درآخرین فصل كارتون Ultimate Spider-Man صدایش را به شخصیتی به نام Spyder-Knight داد.

 

8- کریس پاین (Chris Pine)

کریس پاین (Chris Pine)

شاهکاری به نام "سفر به دنیای عنکبوتی" صداپیشه های زیادی داره که میتونستند در این لیست قرار بگیرند (مثلا نیکلاس کیج در نقش مرد عنکبوتی نوآر) ولی من تنها به شخصیت های اصلی اکتفا میکنم. آقای کریس پاین ستاره معروف هالیوود در این انیمیشن سینمایی جای اسپایدرمن دنیایی حرف میزنه که مایلز مورالز در آن زندگی میکنه. او به دست کینگ پین کشته میشه و حضور کوتاهی در داستان داره ولی در همین حضور کم هم عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان میده و به مخاطب القا میکنه که این مرد عنکبوتی عاشق زندگی خودشه و از اینکه مرد عنکبوتیه داره واقعا لذت میبره (دقیقا نقطه عکس اون پیتر پارکر 40 ساله!). سونی تا روزهای آخر حضور پاین در این انیمیشن را مخفی نگه داشت تا هواداران را غافلگیر کنه.

 

7- شامیک مور (Shameik Moore)

شامیک مور (Shameik Moore)

درسته که شامیک مور صداپیشه مایلز مورالز بود ولی در هر حال مایلز هم لقب اسپایدرمن در دنیای کمیک داره و باید تو این لیست باشه! شامیک مور نیز در انیمیشن تحسین شده و اسکار گرفته "سفر به دنیای عنکبوتی" به کار گرفته شد و کارش اونقدر عالی بود که آدم رو یاد تام هالند در MCU میندازه! صداش کاملا برازنده یک نوجوانه که دچار هزار و یک تردید و بی اعتمادیه. یعنی کسی که دوست داره بهترین تصمیمات رو برای خانواده و دوستان بگیره ولی مدام گند میزنه و ناگهان به قدرت های فوق بشری دست پیدا میکنه!

 

 

6- دونالد گلاور (Donald Glover)

سال های سال هواداران دوست داشتن که دونالد گلاور نقش مرد عنکبوتی رو بازی بکنه و به دنبال مجاب کردن سونی برای انتخاب ایشون به عنوان پیتر پارکر بودند بعد از اینکه فیلم های مرد عنکبوتی سم ریمی ریبوت شدند، هواداران میخواستند که پیتر پارکر جدید رو در فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز، دونالد گلاور بازی بکنه اما اینطور نشد و سونی تصمیم گرفت اندرو گارفیلد این نقش رو بازی بکنه. درسته که هیچ وقت نشد که او نقش پیتر رو بازی بکنه، اما بعد او را به عنوان صداپیشه مایلز مورالز در سریال تلویزیونی انتخاب کردند. نکته جالبش هم اینه که خالق مایلز مورالز ظاهر این شخصیت را از روی دونالد گلاور الهام گرفته بود! بنابراین او به جای شخصیت نوجوان سیاه پوستی که بعد از مرگ پیتر پارکر آلتیمیت جای مرد عنکبوتی را میگیره، صحبت کرد. بعد هم همونطور که میدونید، کارتون مرد عنکبوتی نهایی داستان معروفSpider-Verse   دن اسلات را اقتباس کرد و شاهد پیتر پارکری بودیم که به دنبال دور هم جمع کردن قهرمانان عنکبوتی از ابعاد مختلفه، همچنین سراغ مایلز مورالز هم میره. اقتباس این داستان باعث شد که این اپیزود های فصل سوم جذاب تر بشوند و از اون قاعده های کلیشه ای حاکم بر اپیزود های ابتدایی سریال فاصله بگیرند. صداپیشگی گلاور هم با اینکه فقط برای فصل سوم سریال بود، اما بسیار منحصر به فرد بود و تونست هواداران رو شیفته خودش بکنه.

 

5- جِیک جانسون (Jake Johnson)

 جِیک جانسون (Jake Johnson)

جیک جانسون هم در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" صداپیشه پیتر پارکر بود (همون پیتر پارکر چاق و افسرده که با مری جین بهم زده و ...). شخصیت او بیشتر ما رو به یاد ثور در فیلم "پایان بازی" میندازه! 40 ساله هم هست و از دنیای خودش به دنیای مایلز راه پیدا میکنه و تصمیم میگیره به او  آموزش بده. ولی جانسون واقعا عملکرد عالی داره. صدای او فوق العاده روی این پیتر پارکر مینشینه . جالبه که بدونید آقای جانسون اعلام کرده همیشه میترسیده سونی ازش ناراضی باشه چون تا مدت یک 1 سال و نیم سونی اسمش رو به عنوان صداپیشه پیتر اعلام نمیکرده! بنابراین همش میترسیده سونی او را اخراج و یک بازیگر معروف و مشهور تر را جایگزینش بکنه! ولی خوشبختانه اینطور نشد. جانسون درسته هنرپیشه معروفی نیست و فیلم های اکشن هم کار نکرده ولی صداش یه جذابیت و دلپذیری خاصی داره که واقعا تو این انیمیشن میدرخشه و باعث میشه عاشق این نسخه از پیتر پارکر بشیم.

 

4- جاش کیتون (Josh Keaton)

جاش کیتون

همونطور که بار ها توی این سایت ذکر شده، مجموعه انیمیشنی مرد عنکبوتی خارق العاده (Spectacular Spider-Man) نه تنها برترین سریال تلویزیونی مرد عنکبوتی است، بلکه   برترین سریال کارتونی کمیک بوکی تاریخ می باشد! اما متاسفانه زود کنسل شد و سراغ کارتون مرد عنکبوتی نهایی که شکستی بیش نبود، رفتند. سر ویراستار داستان ها ،  گِرِگ وایزمن (از سازندگان یانگ جاستیس) بود که در کار خودش بی نظیره! این سریال از داستان های مرد عنکبوتی که سال ها پیش توسط استیو دیتکو و استن لی نوشته شدند، الهام گرفت و عینا اون چیزی بود که هواداران می خواستند، بلکه فراتر ! جاش کیتون هم که صداپیشه پیتر بود، بسیار خوش درخشید و ما با یه پیتر پارکر کاملا جوان و سرزنده رو به رو بودیم، کسی که مدام در حال یادگیریه و سعی داره بهتر و بهتر بشه.   جاش كیتون دیالوگ‌های پرانرژی، حساب‌شده و بذله گویانه پیتر پاركر/اسپایدرمن را با مهارت مثال زدنی و قابل باور بر زبان می‌آورد، به طوری‌كه به سختی می‌توان فرد دیگری را در این نقش تصور نمود. كیتون در خیلی از بازی های رایانه ای نیز صداپیشه مرد عنكبوتی بوده . مثلا او در Shattered Dimensions جای مرد عنكبوتی التمیت حرف زد و در Edge of Time جای مرد عنكبوتی شگفت انگیز. او در   بازي "مارول بر عليه كپكام 3"  نيز دیالوگ های مربوط به اسپایدرمن را گفت. جاش كیتون در كارتون معركه Avengers Earth's Mightiest Heroes هم در چند اپیزود به جای مرد عنكبوتی  حرف زد ولی مارول كه آن موقع صداپیشه جدیدی برای سریال جدید مرد عنكبوتی یعنی Ultimate Spider-Man پیدا كرده بود، تمام دیالوگ هایش را حذف و از صداپیشه مورد نظر خودش خواست تا دیالوگ ها را دوباره ادا كند!!!

 

3- توبی مگوایر (Tobey Maguire)

توبی مگوایر - مرد عنکبوتی

رسیدیم به توبی مگوایر دوست داشتنی و محبوب! خیلیای ما اونو اولین مرد عنکبوتی سینما میدونیم، چرا که فیلم های مرد عنکبوتی سم ریمی برای اولین بار یه پروژه جدی با بودجه ای مناسب برای این شخصیت رو آغاز کردند و یقینا نام توبی مگوایر در تاریخ به عنوان یکی از مهم ترین چهره هایی که تا به حال در نقش پیتر پارکر ظاهر شده، ثبت میشود. گفتیم چهره، باید بگم که او قیافه مناسبی هم برای نقش پیتر پارکر داره! یعنی چهره کودکانه(Baby-Faced)   و معصوم او باعث شده که تا این حد تو دل هواداران بشینه. همچنین ویژگی هایی داره که اونو خیلی به نسخه کمیکی این شخصیت نزدیک کرده، مثل ساده ماده بودن، چنانکه در عین حال قلبی از طلا داره و هدفش کمک به بشریته. اما خب متاسفانه فیلم سوم مرد عنکبوتی که یک شکست مفتضحانه بود باعث شد بازی او چندان به چشم نیاد و بیشتر نقاط ضعف فیلم برجسته شوند، بدین ترتیب او قربانی سقوط این فیلم شد. اما خب عملکرد او در فیلم نخست به همراه ویلم دفو در نقش گرین گابلین بی نظیر بود و این دو، هنوزم که هنوزه از بهترین زوج های سینما هستند و آنالوجی شگفت انگیزی دارند. درخشش او در فیلم دوم هم که نیاز به گفتن نداره و برخی از ماندگار ترین لحظات مرد عنکبوتی در سینما رو به وجود آورد.

 

2- اندرو گارفیلد (Andrew Garfield)

اندرو گارفیلد  - مرد عنکبوتی

اندرو گارفیلد بازیگر توانمندیه و از عهده نقش پیتر پارکر هم خوب بر اومد. همونطور که اطلاع دارید، بعد از دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز، محبوبیت این بازیگر دو چندان شد! اما خب متاسفانه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" مجموعه چندان راضی کننده ای نبود و بعد از قست دوم، ادامه دادن این سری اصلا کار عاقلانه ای نبود. در اون زمان، او یکی از جوان ترین مرد عنکبوتی های سینما محسوب میشد. مثل نوجوانی به نظر می رسید که جدیدا فهمیده کلی قدرت باحال ابر قهرمانی به دست آورده و تغییر و تحول بزرگی توی زندگیش رخ داده، اما هنوزم مجبوره بره به مدرسه! باید بگم که مرد عنکبوتی شگفت انگیز جلوه های نسبتا خوبی داشت، حالا اگر از لیزارد که به شدت مصنوعی بود، صرف نظر کنیم! خصوصا قسمت دوم، مثلا شخصیت الکترو واقعا از نظر بصری بی نظیر بود و همین هم باعث شده بود نبرد هاش با مرد عنکبوتی تماشایی باشه. اما خب اون دو فیلم ضعف های آزار دهنده ای داشتند، قسمت دوم که یه شکست مطلق بود. شاید الان بگیم بهتر که اون مجموعه کنسل شد، چون الان داریم مرد عنکبوتی رو توی خونه خودش با فیلم های فوق العاده ای میبینیم، اما خب از طرفی هم واقعا حیف بود که اون مجموعه بدین شکل سقوط کرد و اندرو گارفیلد با استعداد، نتونست بیشتر از این خودش رو نشون بده. و البته هواداران واقعی مرد عنکبوتی اندرو را به توبی ترجیح میدهند چون اندرو واقعا عاشق نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی بود (این مقاله را بخونید).

 

1- تام هالند (Tom Holland)

تام هالند - مرد عنکبوتی

درست متوجه شدید! حتی با وجود اینکه تام هالند جدید ترین مرد عنکبوتیه و تازه داریم بهش عادت می کنیم، اما توی همین مدت کوتاه ثابت کرده که بهترین اسپایدی سینما تا به این لحظه است! واقعا بعد از نقش آفرینی های کم نقص توبی مگوایر و اندرو گارفیلد، هیچ کس فکرش رو نمیکرد که کسی بتونه روی دست این دو بلند بشه! تام هالند تونست یه پیتر پارکر بی نظیر با خصیصه های شخصیتی منحصر به فرد به وجود بیاره و نکته جالبش هم اینه که وقتی به عنوان این نقش انتخاب شد، هنوز یه نوجوان بی تجربه بود. او تا به حال در چهار فیلم دنیای مارول حضور پیدا کرده و در تمام آن ها درخشیده. این میتونه این حقیقت رو به اثبات برسونه که اون بیرون نوجوانان و جوانان با استعدادی هستند که براشون فرصت پیش نیومده تا خودشون رو نشون بدند، خوشبختانه مارول هم همیشه به دنبال چهره های جدید و ایده های نو هست، به همین دلیل تا به حال بازیگران توانمند زیادی رو کشف کرده که تام هالند یکی از اون هاست. خیلی ها هستن که  میگن توبی  پیتر پارکرخوبی بود ولی اسپایدرمن خوبی نبود ولی   اندرو مرد عنکبوتی خوبی بود ولی پیتر خوبی نبود!  اما  تام هم یک پیتر پارکر عالیه و هم  یک مرد عنکبوتی فوق العاده! یعنی ترکیبی از توبی و اندرو!

 

 محمد امین حیاتی

Cap-Spider Potter

Copyright © 2019 spidey.ir All rights reserved

(هر گونه کپی برداری از مطالب و تصاویر تنها با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز می باشد)

 

مطالب مرتبط:

آشنايي با صداپيشگان انيميشن‌های اسپايدرمن

5 صداپیشه برتر مرد عنکبوتی

تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی

معرفی سریال های مرد عنکبوتی در تلویزیون + لینك دانلود

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

10 نقش آفرینی برتر فیلم های کمیک بوکی

برترین بازیگران فیلم های مارول

تاریخچه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

5 شخصیت مکمل برتر فیلم های مرد عنکبوتی

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی مارول (MCU)

مقایسه مردعنکبوتی«سام ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

h2018.marvel
#1 h2018.marvel 1398-04-15 12:06
خسته نباشید اقای حیاتی
ولی بنظر من کارتون دهه نودی مرد عنکبوتی باید عقب تر میرفت چون از وقتی بچه بودم همش میدیدمو برام تکراریم نمیشد ولی از همون بچگی یادمه حسارو درس منتقل نمیکرد اوجش وقتی بود که مری جینو گرفتو تار زنان از اون محوطه -که دقیقا یادم نیس کجا بود- فرار کرد دیالوگاشو طوری میگف که ناخدا اگاه میترسیدم که نکنه یه بلایی سرش بیاره از نظر من تن صدایی بدی بود واسه مرد عنکبوتی
هنوز صدای ععع هاش یادمه وقتی حس عنکبوتیش به کار میوافتادو پس زمینه رنگی میشد
نقل قول کردن
moali
#2 moali 1398-04-15 13:34
آقای حیاتی باید بهتون بگم دو مقاله اخیری که در مورد بهترین بازیگرای فیلمهای اسپایدی و این یکی نوشتین یکی از شیرین ترین مقالاتی بود که تو سایت خوندم، با اینکه بتمن با فاصله محبوب ترین کاراکتر کمیکیمه ولی همیشه انسانی بودن و ملموس بودن پیتر رو دوست داشتم، درسته که بتمن هم فلسفه خودشو داره و می تونم با کلی دلیل و سند با کسانی که اوریجین و کاراکترشو میکوبنم مباحثه کنم که این جا جاش نیست. ولی تو این ۷سالی که با این وبسایت آشنا شدم خیلی لایه‌های پنهانی شخصیت پیتر رو شناختم، همزمان با روابت سینمایی فوق العاده ام‌سی‌یو بود و الانرهم که این دو مقاله جذاب خیلی بهم حال داد.
دمتون گرم.





راستی استاد ترابی احساس میکنم سر نوشتن مقاله ایستراگ‌های دور از خانه پیر بشین :lol:
قبول دارین خیلی اشاره و ایستراگ داشت؟
نقل قول کردن
هیراد کرمی
#3 هیراد کرمی 1398-04-15 13:40
مقاله و رتبه بندی ها عالی بودن! واقعا دست شما درد نکند! تام هالند حقش همون اولی بود!
نقل قول کردن
Ben Reilly
#4 Ben Reilly 1398-04-15 14:13
ببخشید دلیل برتری اندرو گارفیلد چیه ؟
بنظرم توبی خیلی سر تره
نقل قول کردن
sara
#5 sara 1398-04-15 14:14
دستت طلا آقای حیاتی مقاله عالی بود واقعا هم تام هالند مرد عنکبوتی جذاب و فوق العاده ایی هست و حقش رتبه اول بود اندرو گارفیلد هم بازیگر معرکه ایی هست و تو اون سری خوش درخشید توبی مگوایر هم که خاطرات دوران کودکیم رو برام تداعی میکنه با عرض معذرت راجع به اسپم این مجموعه کارتون ها تو سایت هست که بخوان دانلود کنم
نقل قول کردن
sara
#6 sara 1398-04-15 14:24
به نقل از Ben Reilly:
ببخشید دلیل برتری اندرو گارفیلد چیه ؟
بنظرم توبی خیلی سر تره

دوست عزیز توبی مگوایر تو سری فیلم عالی با فیلمنامه عالی و کارگردانی عالی( اگه قسمت سوم رو فاکتور بگیریم )تونست بازی ماندگاری داشته باشه ولی اندرو گارفیلد تو یه سری فیلم مزخرف با فیلمنامه مزخرف و کارگردانی مزخرف تونست بازی فوق العاده ایی داشته باشه مسلما بازی اون کسی که تو یه فیلم مسخره بازی عالی داشته بیشتر دیده میشه
نقل قول کردن
رضا طهماسبی
#7 رضا طهماسبی 1398-04-15 15:04
سلام - خیلی عالی بود
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#8 Cap-Spider Potter 1398-04-15 15:04
با تشکر از استاد ترابی به خاطر ویرایش مقاله

#5
spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...

#2 3#
قربان شما
نقل قول کردن
Nick Fury
#9 Nick Fury 1398-04-15 22:08
حس می کنم اندرو گارفیلد فقط به لطف جلوه های ویژه بهترین مرد عنکبوتی لقب گرفته.

نظر شما چیه؟
نقل قول کردن
Bucky WS
#10 Bucky WS 1398-04-15 22:27
به نقل از Nick Fury:
حس می کنم اندرو گارفیلد فقط به لطف جلوه های ویژه بهترین مرد عنکبوتی لقب گرفته.

نظر شما چیه؟

نظر ما همون توضیحات خوب و قانع کننده ای هستش که نویسنده مقاله نوشته
نه اون مزخرفی که الان از خودت ول دادی بیرون :lol:
نقل قول کردن
ciuz
#11 ciuz 1398-04-15 22:41
سلام آقای حیاتی خیلی ممنون از مقاله تون....
نقل قول کردن
Mehdihp3000
#12 Mehdihp3000 1398-04-16 12:18
سلام خدمت اعضای سایت من عضو جدیدم
توبی که خیلی خوب بود اما اندرو بنظرم بهترین اسپایدرمن تا حالا بوده البته فکر کنم با این برنامه ای که مارول برای اسپایدرمن داره تام هالند مثل رابرت داونی جونیور ماندگار بشه
نقل قول کردن
Aki
#13 Aki 1399-01-29 21:09
مقاله مفیدیه
فقط اندرو گارفیلد :-*
حیف قدرشو ندونستن
نقل قول کردن
ironman
#14 ironman 1399-06-19 11:14
مقاله جالبی بود رتبه بندی و دلایلی که براشون اوردین هم عالی بود
دریک بل یادمه سال ۲۰۰۸ یه فیلم کمدی هم بازی کرد اسمش ابرقهرمانان بود نقش مرد سنجاقکی رو بازی کرد خیلی خنده دار بود کمدی بود بیشتر شوخی میکردن با شخصیت های مارول خودشم توسط سنجاقک نیش زده شد خخخخ خیلی خنده دار بود
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#15 AmirhoseinJafari2005 1399-11-19 23:18
فقط توبی مگوایر :-*
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45