10 حقیقتی که باید درباره «شغال» (The Jackal) بدانید

10-حقیقتی-که-باید-درباره-شغال-جکل-the-jackal-بدانید-مایلز-وارن-دشمن-مرد-عنکبوتی-تاریخچه-پرفسور-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-جاکال

پرفسور مایلز وارن وقتی خلق شد چیزی نبود جز یک شخصیت فرعی در پس زمینه کمیک های مرد عنکبوتی ولی به عنوان شغال تبدیل شد به یکی از خطرناک ترین دشمنان مرد عنکبوتی!

 

شغال در یک نگاه


نخستین حضور در داستان های اسپایدرمن: شماره 129 مجله The Amazing Spider-Man (فوریه 1974)
خالقین: «جری كان وی» و «راس اندرو»
نام واقعی: «مایلز وارن»
پروفسور «مایلز وارن» یكی از اساتید پیتر پاركر در دانشگاه بود و به طور مخفیانه ای به «گوئن استیسی» عشق می ورزید. او بعد از كشته شدن گوئن دیوانه شد و از آنجائیكه اسپایدرمن را مسئول مرگ او میدانست هویت «شغال» را برای خود برگزید تا از اوانتقام بگیرد. او برای اینكار دو "كلون" (نسخه شبیه سازی شده بیولوژیكی) تولید كرد: یكی از روی گوئن استیسی و دیگری از روی پیتر پاركر/اسپایدرمن! (البته بعدا معلوم قبل از خلق بن رایلی ، نسخه اولیه او را نیز خلق کرده بود که دچار نقایصی بود و به کین پارکر معروف شد). شغال در نهایت در نبرد میان اسپایدرمن و نسخه شبیه سازی شده اش كشته شد اما بعداً دوباره  زنده شد  بارها از روی خودش و دیگران کلون ساخته و بارها هم مرده ولی برگشته چون معلوم شده اونی که مرد ، کلونش بوده و ....! خلاصه اینکه سرنوشت پیچیده و غامضی داشته! در ضمن او یكی از معدود دشمنان اسپایدرمن است كه از هویت مخفی اش خبر دارد.

 

1- او دستیار «تکامل دهنده عالی» بود

پرفسور مایلز وارن پس از گرفتن مدرک دکترای خود در رشته بیوشیمی تبدیل شد به دستیار شخصیتی به نام «هربرت ویندهام» ملقب به «تکامل دهنده عالی» (High Evolutionary) که در کمیک های مارول از او به عنوان شخصیتی خبیث نام برده میشود که تخصص فوق العاده ای در علم ژنتیک و به ویژه در ترکیب ژن انسان با حیوان دارد. آنها در کوهستان "وانداگور" (واقع در کشور خیالی "ترانزیا" در شرق اروپا) روی آزمایشاتی در خصوص تبدیل کردن حیوانات به انسان و بلعکس کار میکردند. گفته میشه نوعی تنش و منازعه بین آنها درگرفت زیرا مایلز تونست با استفاده از فن آوری او، نسخه ای از موجوداتی به نام New Men خلق کنه که بنظر شبیه انسان می آمدند. سپس وارن یک شغال را به تکامل رساند که از خودش ویژگی هایی مثل "دکتر جکیل و مستر هاید" نشان داد (یعنی دارای دو شخصیت دو گانه منفی/مثبت بود). وقتی این نمونه آزمایشگاهی وارن فرار کرد، تکامل دهنده عالی نیز مایلز وارن را از کوه وانداگور اخراج کرد.

مایلز وارن و تکامل دهنده عالی

اما وارن به تحقیقات خود ادامه داد و در نهایت شروع کرد به زندگی با خانمی به نام «مونیکا» و صاحب دو فرزند شدند اما سپس به نظر رسید همسر و دو فرزندش در حادثه تصادف ماشین کشته شدند ولی بعدا مشخص گردید همان شغالی که تکامل داده بود به منظور گرفتن انتقام از خالق خود، آنها را کشته است.

جاکال مارول

اما وارن که تکامل دهنده عالی را مقصر میدانست به وانداگور برگشت و New Men را علیه او شوراند و عده ای از آنها را از آنجا خارج کرد و سپس با درست کردن سرمی ویژه و تزریق آن به آنها توانست آنها را کاملا به حالت انسانی تبدیلشان کند.

 

 

3- او عاشق و دلباخته گوئن استیسی بود (و همچنان هست!)

وقتی مایلز وارن را در کمیک های مرد عنکبوتی دیدیم، داشت در دانشگاه "امپایر استیت" زیست شناسی درس میداد.  تا اینكه او با دانشجویانی به نام  پیتر پاركر  و  گوئن استیسی روبرو شد (آنها شاگردان او بودند) او خیلی زود عاشق و دلباخته زیبایی گوئن شد ولی چیزی از خودش بروز نداد (او همچنین از پیتر پارکر متنفر شد زیرا به عشق بین او و گوئن حسادت میکرد) تا اینكه باخبر شد گوئن در نبردی بین اسپایدرمن و «گرین گابلین» كشته شده است. به همین دلیل بسیار افسرده و ناراحت شد و از آنجائیكه اسپایدرمن را مسبب مرگ او میدانست، قسم خورد تا از او انتقام بگیرد.

شغال پرفسور وارن

 پروفسور وارن به یاد آورد یكبار سر كلاس از پیتر پاركر و گوئن استیسی آزمایش خون گرفته است. او سریعاً به سراغ نمونه گوئن رفت تا شاید با درست كردن یك كلون بتواند عشقش را دوباره زنده كند. او همچنين  تصمیم گرفت از روی پیتر پاركر هم كلون بسازد. اما دستیار او به نام «آنتونی سربا» (که تونسته بود از روی یک قورباغه کلون بسازد)  فهمید كه دارد روی كلون های انسانی كار میكند و بنابراين وارن را تهدید كرد كه اگر آزمايشاتش را متوقف نكند به مسئولین دانشگاه در این باره گزارش خواهد داد. وارن هم بسیار خشمگین شد و در اقدامی جنون آسا دستیارش را كشت. او از نظر ذهنی آشفته و نامتعادل شد و نمیتوانست مسئولیت جنایتی را كه مرتكبش شده بود را بپذیرد.

به همين دلیل  به خودش القا كرد كه یك حیوان درنده وحشی به نام شغال این كار را كرده است و در نتیجه به آدمی دوشخصیتی تبدیل شد. او یك لباس ویژه به همراه تجهیزات و سلاح برای خودش ساخت و تصمیم گرفت در هیبت شغال از اسپایدرمن انتقام بگیرد.

او حتی مدتها به عنوان یك فرد مرموز و یك برنامه ریز قهار دیگر دشمنان اسپایدرمن را علیه او بسیج میكرد و حتی «پانیشر» (The Punisher) را متقاعد كرد تا اسپایدرمن را به قتل برساند اما موفق نشد. 

پانیشر و شغال

 

4- او از روی پیتر پارکر و گوئن استیسی، کلون ساخت!

از سوی دیگر، شغال به عنوان پروفسور وارن همچنان در دانشگاه به تدریس ادامه داد و آزمایشات ساخت كلون را پيش برد و در این كار هم موفق شد. به عبارت دیگر توانست نسخه هایی دقیقا مطابق با گوئن و پیتر خلق كند زیرا قبلا در دانشگاه ازشون نمونه خون گرفته بود ( او همچنین با مطالعه كلون پیتر، هویت مخفی اسپایدرمن را نيز كشف كرد). 

گوئن استیسی کلون

كلون گوئن حتی تمام حافظه و خاطرات گوئن اصلی را تا لحظه مرگ او، با خود داشت. به همین خاطر او نیز عاشق  پیتر بود و به پروفسور وارن هیچ علاقه رومانتیكی  نداشت. در هر حال شغال طوری گوئن كلون را برنامه ریزی كرده بود تا از دستوراتش پیروی كند و از او به عنوان سلاحی علیه پیتر پاركر/اسپایدرمن استفاده كند. پس او را نزد پیتر فرستاد تا واكنش اش را ببیند. همان طور كه انتظار ميرفت پیتر با دیدن گوئن شوكه شد زیرا نمیتوانست باور كند كه دوباره زنده شده باشد.

در نهایت كلون گوئن خودش را از بند دستورات ذهنی شغال رها كرد و  علیه او شد. اما شغال توانست اسپایدرمن را اسیر كند و در مقابل چشمان بهت زده مرد عنکبوتی ماسک از صورت برداشته و فاش کرد که همان مایلز وارن است!

شغال مایلز وارن

سپس در استادیوم Shea شهر نیویورک، جدالي میان اسپایدرمن واقعی و اسپایدرمن كلون در گرفت (اسپایدرمن كلون، همان كلون پیتر پاركر بود كه شغال با استفاده از نمونه خون پیتر  ساخته بود که ما الان او را به نام «بن رایلی» میشناسیم).

 در پایان اما این کلون جلوی بمب را گرفت ولی خودش وسط انفجار گیر کرد و ظاهرا کشته شد. شغال هم به نظر رسید کشته شده است. پیتر كمی دچار تردید شد زيرا با خود فكر كرد كه نكند كلون باشد؟! به همین دلیل نزد دوستش دكتر «كرتیس كانرز» رفت و او هم از او تست گرفت و به او اطمینان داد كه اسپایدرمن واقعی است. سپس پیتر جسد اسپایدرمن كلون را به درون دودكش یك كارخانه انداخت. كلون گوئن هم رفت سر مزار گوئن واقعی و بعد از پیتر خداحافظی كرد و به مكان نامعلومی رفت. شما میتونید همه این اتفاقات را در کمیک "سرگذشت کلون" که اینجا ترجمه شده است، بخوانید.

 

5- «کاریون» یک کلون تکمیل نشده از مایلز وارن بود

 کاریون (Carrion)

به زودی معلوم شد كه مایلز وارن از روی خودش هم كلون درست كرده! البته این كلون با ویروس خاصی تركیب شده بود به همین دلیل نیروهای خاص خودش را داشت (مثلا با لمس هر موجود زنده ای آن را به خاكستر تبدیل میكرد، یا میتوانست پرواز كند و ...) و اسمش «کاریون» (Carrion) بود. او میخواست انتقام مرگ مایلز وارن را بگیرد و از هویت مخفی اسپایدرمن هم خبر داشت اما در نهایت در نبرد با اسپایدرمن كشته شد. سپس مشخص شد که کاریون ناقل ویروس بدجوری بوده است. این ویروس یک دانشجو به نام «مالکوم مک براید» را مبتلا کرد و باعث شد تا از نظر ژنتیکی به مدلی از کاریونِ اریجینال بدل بشه! مک براید تقلا کرد تا خودش را از این ویروس مهلک و دارای عقل و هوش خلاص کنه ولی موفق نشد و کاریون در داستان معروف "حداکثر کارنیج" در دهه 90 میلادی به جمع دار و دسته «کارنیج» پیوست.

ویورس کاریون

در نهایت مک براید از این ویروس رهایی پیدا کرد ولی ویروس کاریون هنوز زنده است و دیگران را نیز مبتلا کرده است و قربانیان جدید حتی از نسخه های ارجینال هم وحشتناک تر بوده اند (برای آشنایی کامل با کاریون ، این مقاله را بخوانید).

 

6- بازگشت شغال در دهه 90 میلادی

بازگشت شغال در دهه 90 میلادی

در طول داستان "کلون ساگا" در دهه 90 میلادی، فاش شد که کلون ساخته شده از روی پیتر پارکر از آن انفجار جان سالم بدر برده و با اسم مستعار «بن رایلی» یک زندگی پنهانی را شروع کرده بوده (همچنین معلوم شد مایلز وارن یک نسخه اولیه از روی مرد عنکبوتی هم درست کرده بوده به نام «کین» که دچار نقایصی بود). همچنین معلوم شد اون نسخه از شغال هم که در انفجار استادیوم Shea کشته شده بوده ، یک کلون بوده! (عجب کلون تو کلونی شد واقعاً!). تا اینکه شغال واقعی برگشت و دیدیم که آزمایشات او باعث شده اند تا دی ان ای او دچار جهش ژنتیکی شود و تونسته واقعا به خودش خصوصیات شغال مانند بده (در حالی که قبلا فقط کاستوم شغال مانند میپوشید). بنابراین این شکلی به نظر میرسید:

شغال در دهه 90 میلادی

وقتی بن رایلی به نیویورک برگشت و در قالب اسکارلت اسپایدر فرو رفت و با مرد عنکبوتی متحد شد، شغال را دیدیم که ارتش کلونی خودش را مهیا کرده و تونست پیتر پارکر و رایلی را متقاعد کنه ، بن رایلی همواره نسخه اصلی و پیتر هم یک کلون بوده! (این مساله باعث اختلاف شدید بین بن رایلی و پیتر پارکر شد).

نقشه اش این بود که میلیون ها نفر از مردم شهر رو از طریق یک بمب بکشه و با کلون آنها تعویض شون کنه تا بتونه همشون رو کنترل کنه ولی در نهایت در سقوط از یک ساختمان بلند و هنگامی که میخواست کلونی از گوئن را نجات بده، کشته شد.

نقشه شغال

و البته شایان ذکر است که بعدا مشخص شد همه چیز زیر سر «نورمن آزبورن» بوده و او بوده که حتی شغال را فریب داده بوده که خیال کنه بن رایلی، مرد عنکبوتی واقعی بوده (این مقاله را بخوانید).

 

7- وقایع "جزیره عنکبوتی"

وقایع "جزیره عنکبوتی"

شغال در داستان مهم "جزیره عنکبوتی" (Spider-Island) که سال 2011 منتشر شد ، بازگشت. او اونقدر از نظر ژنتیکی دستکاری شده بود که دیگر بیشتر از خود خصوصیات حیوانی نشان میداد، تا انسانی! بدنش همیشه سرد بود و به خاطر همین باید همواره یک کت گرم میپوشید (حتی در داغ ترین دما!). او تبدیل به یک ارباب جنایت شده بود و خودش را «پرفسور» مینامید و با امثال «کله چکشی» متحد شده بود ولی در نهایت هر دو به زندان افتادند.

شغال و کله چکشی

اما بعدا برگشت و ساس هایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده بودند را در سطح شهر رها کرد تا با انتقال نوعی ویروس به هزاران مردم شهر خصوصیات و قابلیت های عنکبوتی مانند بدهند. او این کار را با استفاده از کلون های انسانی خودش انجام داد. یعنی کلون هایی که شبیه به مایلز وارن بودند و همچنین کمک های مالی شخصیت خبیثی به نام «آدریانا سوریا» ملقب به «ملکه عنکبوتی» انجام داد که در این مقاله معرفی شده است (نقشه ملکه عنکبوتی این بود که با تبدیل کردن مردم دنیا به عنکبوت و تحت کنترل درآوردن آنها قدرت هایش را افزایش دهد و به قوی ترین موجود جهان تبدیل شود (زیرا به شبکه "تار و پود هستی" متصل بود).

جزیره عنکبوتی

سپس مردم شهر شامل برخی قهرمانان به قدرت های عنکبوتی مشابه با مرد عنکبوتی دست یافتند و در نهایت به هیولاهای زشت عنکبوت مانند تبدیل شدند و در انتها مرد عنکبوتی با همکاری چهار شگفت انگیز و به کمک "انتی ونوم" تونست علاجی برای ویروس پیدا کرده و مردم شهر را خوب کند. همچنین شغال و ملکه عنکبوتی نیز کشته شدند ولی فاش شد که شغال واقعی نمرده و اونی که مرده یک کلون بوده و در تمام این مدت داشته از پشت پرده همه چیز را نظاره میکرده (او همچنین نمونه DNA ملکه عنکبوتی را برداشت تا بعدا از رویش کلون درست کند و سپس سعی کرد از روی «آلفا» که در واقع برای مدتی بسیار کوتاه دستیار پیتر پارکر بود کلون درست کند و در نهایت کاری کند که کلون های ملکه عنکبوتی با کلون های آلفا جفت گیری کنند و در نتیجه ارتش قدرتمندی به دست بیاورند ولی در انجام این کار ناموفق بود و تمام کلون هایی که تولید کرده بود نابود شدند).

 

8- تبدیل شدن بن رایلی به شغال

شغال - بن رایلی

طی داستان «توطئهٔ کلونی» (که اینجا به طور کامل ترجمه شده است) پس از دو دهه شاهد حضور مجدد بن رایلی در کمیک‌های اسپایدرمن بودیم. در این داستان فاش شد که پس از مرگِ بن در کلون ساگای دوم، مایلز وارن از بقایای او استفاده کرد تا او را به زندگی بازگرداند. وارن به فرآیند جدیدی در کلون‌سازی رسیده بود که کلون‌های به‌وجودآمده طی آن تا لحظهٔ پیش از مرگ حافظهٔ خود را حفظ می‌نمودند؛ امّا مشکلی که وجود داشت این بود که این کلون‌ها پس از مدّتی دچار فروپاشی سلولی می‌شدند. بنابراین وارن سعی کرد از بن به‌عنوان موش آزمایشگاهی برای به تکامل‌رساندنِ این فرآیند استفاده کند. او بن رایلی را غل‌وزنجیر کرد و 27بار به شیوه‌های مختلف او را کُشت و زنده کرد!

بن رایلی 27 بار مرد

بن که در نتیجهٔ این آزمایش‌ها آسیب روانی شدیدی دیده بود، بالاخره توانست خود را آزاد کند و پس از غلبه به مایلز وارن تصمیم گرفت به شغال جدید تبدیل شود (او همچنین از روی مایلز وارن چندین کلون ساخت و بهش گفت که خودش هم یک کلونه و اینجوری او واقعا نتونست بفهمه که آیا کلونه یا نه!). البته باید در نظر داشت که انگیزه‌ها و اعمال بن دست‌کم در ذهن خودش خبیثانه نبودند و او تنها قصد داشت با تکنولوژی شغال افرادی را که مرگ‌شان به گردن اسپایدرمن بود را به زندگی بازگرداند. بعدتر البته ابعاد کار او با تأسیس شرکتی دارویی تحت عنوان «New U Technology» و تلاش برای خدمت به بشریت با بازگرداندن عزیزان ازدست‌رفتهٔ باقیِ مردم گسترده‌تر شد.

بازگرداندنِ شخصیت‌های مُردهٔ دنیای اسپایدرمن در قالب کلون

بن رایلی در قالب شغال، مردگان زیادی را، از جمله شخصیت‌های سابقاً مُردهٔ دنیای اسپایدرمن (چه دوست چه دشمن) کلون کرد و به زندگی بازگرداند. او همچنین در ازای دریافت داروی فروپاشی سلولی، آن‌ها را مطیع خود کرد. بن قصد داشت پیتر را به متّحد خود تبدیل کند تا با همکاری صنایع پارکر شرکتش را جهانی کند. او حتی به پیتر پیشنهاد کرد تا عمو بن را زنده کند که به طبع با مخالفت جدّی او مواجه شد. در نهایت بن با مخالفت کلّیِ پیتر مواجه شد (چرا که او کارهای بن را اخلاقی و مسئولانه نمی‌دانست) و در جواب دشمنان احیاشدهٔ اسپایدرمن را به جانش انداخت! در همین اثناء دکتر اختاپوس که خود به تازگی به زندگی بازگشته بود برای نقش بر آب‌کردن نقشه‌های شغال نوعی فرکانس صوتی را از تلویزیون پخش کرد که کلون‌ها و حتی انسان‌های عادی را به موجوداتی زامبی‌گونه به اسم «کاریون» تبدیل می‌کرد (که در نهایت به کمک تکنولوژی صنایع پارکر از شیوع گستردهٔ آن جلوگیری شد.) در پایان نقشهٔ بن رایلی عقیم ماند و او هویت شغال را ترک کرده و راهیِ لاس وگاس شد. ضمناً وقتی مایلز وارن دید که بدنش متلاشی نشده فهمید که نسخه اصلی است و برای گرفتن انتقام نزد بن رایلی رفت ولی در نهایت در مبارزه با بن و در یک آتش سوزی به نظر رسید که کشته شده.

 

9- او همتای خودش در دنیای گوئن عنکبوتی را به قتل رساند

آخرین باری که ما مایلز وارن را در دنیای کمیک دیدیم مربوط به کمیک بوک های «گوئن عنکبوتی» میشه که در اینجا ترجمه شده اند. در این کمیک دیدیم که مایلز وارن در دانشگاه "امپایر استیت" و با یک نام مستعار داره تدریس میکنه (پرفسور گوارینوس) و شوکه میشه وقتی با نسخه دارای قدرت فوق بشری گوئن استیسی مواجه میشه و میفهمه که این نسخه در واقع از دنیای دیگری است که مدتیه وارد دنیای اصلی شده و در این دانشگاه تحصیل میکنه (از طریق یکی از هم کلاسی های گوئن عنکبوتی به نام «بنجی») سپس DNA یک شغال واقعی را به خودش تزریق و ظاهر و قدرت های یک شغال واقعی را پیدا کرد که البته با خلق یک فرمول دیگر میتونست به هیبت انسانی هم برگرده (عکسش اینجاست). او سپس از طریق پرتالی که گوئن عنکبوتی باز کرده بود وارد دنیای او شد و همتای خودش را در این دنیا پیدا کرد (یعنی مایلز وارن دنیای گوئن عنکبوتی را) و باهاش متحد شد تا گوئن عنکبوتی را بگیرند. در انجام این کار موفق بودند ولی ناگهان در عملی وحشیانه مایلز وارن سعی کرد متقاعدش کنه که عاشقشه ولی دوستان گوئن به کمکش آمدند و نجاتش دادند. از آنجائیکه ادامه این سری هرگز از سوی مارول منتشر نشد ما دیگر خبری از مایلز وارن نداریم و نمیدانیم که آیا همچنان در دنیای گوئن عنکبوتی باقی مانده یا نه!

 

10- حضور در دیگر گونه های سرگرمی

اولین حضور شخصیت مایلز وارن در خارج از دنیای کمیک برمیگرده به سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" در دهه 90 میلادی. او در این سریال یک دانشمند ارشد بود که آزمایشاتش برای ساخت کلون از سوی دولت ممنوع اعلام شد.

کارتون مایلز وارن

ولی به طور مخفیانه در یک آزمایشگاه زیرزمینی کارش را ادامه داد و از سوی «سیلورمین» هم کمک دریافت کرد. ولی کلون های او دچار فروپاشی سلولی میشدند. او سپس به «هایدرو من» علاقمند شد زیرا میتونست سلول هایش را از نو بازسازی کند. پس در محل ناپدید شدن او و نمونه ای از DNA او پیدا کرد و از رویش یک کلون ساخت. این کلون هم عاشق مری جین بود و خواستار تولید یک کلون از او شد و مایلز وارن از مری جین هم کلون ساخت و در نهایت هر دوی آنها تبخیر شدند.

ولی وارن را دیدیم که DNA مرد عنکبوتی را هم به دست آورد و قصد داشت که از روی او نیز کلون بسازد که با کنسل شدن این سریال این اتفاق هم نیمه تمام ماند (البته او در ایپزودی هم حضور یافت که مربوط به دنیای دیگر میشد و از روی پیتر پارکر کلون ساخت).

در سریال تحسین شده "مرد عنکبوتی خارق العاده" هم شاهد حضور مایلز وارن بودیم (با صداپیشگی «برایان جورج»).

او در آزمایشگاه با دکتر کانرز همکاری میکرد و تحقیقات ژنتیک خودش را روی DNA لیزارد انجام میداد و سعی داشت که آزمایشگاه کانرز را برای خودش ورداره که در نهایت موفق میشه. او در ضمن در ارتقای جسمی «کریون شکارچی» و همینطور تبدیل کردن «مارک راکستون» به «مرد گداخته» نیز نقش داشت.

جدیدترین حضور آقای وارن در دنیای انیمیشن برمیگرده به سریال "مرد عنکبوتی" که پخش آن از سال 2017 در شبکه دیزنی ایکس دی آغاز شده.

کارتون شغال

در این سریال او ژن های خودش را با ژن های شغال ترکیب کرده و به درجه استادی در علم کلون سازی رسیده و عجیب آنکه عموی گوئن استیسی هم هست!

شغال در نسخه PS2 و PSP از بازی Spider-Man: Web of Shadows حضور داشت و با «اسپنسر اسمایت» کار کرد و از سوی "شیلد" استخدام شد تا روی سیمبیوت ها که شهر را مورد تهاجم قرار داده بود تحقیق کند ولی مشخص شد نقشه های خبیث خودش را دارد و میخواسته از سیمبیوت ها به عنوان سلاح استفاده کند.

بازی شغال

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هر كسی بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانونی قرار خواهد گرفت)

 

مطالب مرتبط:

قسمت آخر از داستان "سرگذشت كلون" (CLONE SAGA) ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم!

10 اتفاق مهمی که برای «بن رایلی» پس از بازگشت از مرگ رقم خورد!

"سرگذشت كلون" – قسمت اول: معرفی «شغال» (THE JACKAL)

10 حقیقتی که باید درباره «کاریون» (CARRION) بدانید

زندگی، مرگ و بازگشت بن رایلی

معرفی 10 دشمن برتر «اسکارلت اسپایدر» (SCARLET SPIDER)

15 حقیقتی که باید درباره «اسکارلت اسپایدر» (SCARLET SPIDER) بدانید

چرا برای بازگشت «بن رایلی» در قامت اسپایدرمن هیجان داریم؟

10 اسپایدرمن جدیدی که دوست داریم در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی 2" ببینیم!

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

10 دشمن مرد عنکبوتی که از کمیک ها ناپدید شدند!

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

سری جدید کمیک بوک های "گوست اسپایدر" (GHOST-SPIDER) ترجمه شد + لینک دانلود

 كمیك های مرد عنکبوتی: توطئه کلونی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

"سرگذشت كلون" – قسمت اول: معرفی «شغال» 

زندگی، مرگ و بازگشت بن رایلی

شماره 20 از کمیک "اسكارلت اسپایدر" ترجمه شد!

شماره 2 از کمیک SUPERIOR SPIDER-MAN TEAM-UP ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

عكس های زیبا از لباس آهنی مرد عنكبوتی + اسكارلت اسپایدر + بن رایلی

"سرگذشت كلون" – قسمت چهارم: اسپایدرمن حقیقی معرفی میشود!

ترجمه فارسی شماره آخر از کمیک "بن رایلی: اسکارلت اسپایدر"

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

شماره آخر از کمیک "نیروی عنکبوتی" (SPIDER-FORCE) ترجمه شد + لینک دانلود

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 40

"سرگذشت كلون" – قسمت سوم: معرفی كلون های اسپایدرمن!

باز هم پیش بینی نویسنده سایت SPIDEY.IR درست درآمد!

20 کلون برتر در دنیای کمیک

مارول کمیک نیروی عنکبوتی (SPIDER-FORCE) را منتشر میکند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1400-09-10 11:40 نقل قول کردن
mjkp
#2 mjkp 1400-09-10 11:43
شغال در فصل دوم مرد عنکبوتی مارول به کل شهر قدرت مرد عنکبوتی رو میده با این تفاوت که تارهای ارگانیک دارن:|
و معلوم میشه عنکبوتی که پیتر و مایلزو نیش زده رو شغال ساخته:|
بعد هم مردم تبدیل به هیوالا های عنکبوتی میشن و مایلزو پیتر باهاشون مبارزه میکنن
و دختر عنکبوتی قبل اینکه هیولا بشه به خودش سرمی تزریق میکنه که باعث میشه قدرت هاش حفظ بشن
و در ادامه هم گوئن با برخورد به یک سنگ قدرتای عنکبوتیش بدست میاره و گوئن عنکبوتی میشه
خلاصه که یعنی در این انیمیشن مرد عنکبوتی و پسر عنکبوتی و گوئن و دختر عنکبوتی توسط شغال به قدرت خودشون رسیدن:|
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#3 Spectacular-SpiderMan 1400-09-10 12:57
ای وای استاد دیگه رسماً دارید مارو با این مقالات حقایق ذوق مرگ میکنید این مقالات از اون مقالاتی که می‌تونه اطلاعات شما بسیار بهبود ببخشه و حالا شغال خب خب شغال جناب مایلز وارن کلی پیشینه داره و خلاصه ستاره داره اون عاشق گوئن استیسی بود و بعد از مرگش شد خواستار انتقام اون از پیتر( البته اشتباه میکرد اگه واقعا میخوای انتقام بگیری از اول برو پیش نورمن :lol: ) خب این شخصیت کلی حقیقت برای گفتن داره از خباثت های با اسپایدرمن و پیتر عشقش به گوئن و حسادتش به پیتر و خب بخوایم نظر بدیم باید مفصل باشه راجب هر حقیقت خب دوستان یه نظر مفصل خواهم داد در مورد تک تک مقاله مثل حقایق هری
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#4 Spectacular-SpiderMan 1400-09-10 12:59
استاد میگم میدونم سیر تا پیاز گرین گابلین نورمن در اومده ولی نظرتون در مورد این مقاله چیه« ۱۰ ( یا بیشتر) حقیقتی که باید در مورد نورمن آزبورن ( گرین گابلین) بدانید » فک کنم جالب شه
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1400-09-10 13:12
به نقل از Spectacular-SpiderMan:
استاد میگم میدونم سیر تا پیاز گرین گابلین نورمن در اومده ولی نظرتون در مورد این مقاله چیه« ۱۰ ( یا بیشتر) حقیقتی که باید در مورد نورمن آزبورن ( گرین گابلین) بدانید » فک کنم جالب شه

ما سیر تا پیاز گرین گابلین رو گفتیم
b2n.ir/u36634
ولی احتمالا به بهانه فیلم جدید یه مقاله جمع و جور فکتس و یه مقاله رتبه بندی اقتباس های گرین گابلین در دنیای گیم، انیمیشن و سینما را خواهیم داشت
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-09-10 13:58
سلام
ممنون بابت مقاله.
شغال یکی از مهم ترین خبیث های دنیای اسپایدرمن هست که کارهای مهم زیاد از جمله اتفاقات داستان های کلونی داشته که باعث شده نقش نسبتا مهمی در کمیک های اسپایدی داشته باشه. شاید اون اوایل حضورش "مایلز وارن" شخصیت خیلی خاصی در کمیک های اسپایدی نبود، اما جری کان وی و راس اندرو در داستان عالی "سرگذشت کلون دهه ۷۰" اون رو از یک شخصیت فرعی کم اهمیت، به یکی از مهم ترین خبیث های دنیای اسپایدی تبدیل کردند. شاید دلیل اینکه شغال هیچ وقت روی دست خودش در داستان سرگذشت کلون دهه ۷۰ بلند نشده اینه که اینقدر در اون داستان عالی ظاهر شد، که شاید دیگه ادامه دادن داستان های او خیلی عقلانی نبود چون طوری تصور میشد که انگار کان وی از تمام پتانسیل این شخصیت استفاده کرده. او در داستان سرگذشت کلون کاملا در خدمت داستان بود و به خبیث قابل توجهی تبدیل شد. اما به هر حال تاریخچه او در دنیای کمیک به این داستان ختم نمیشه و شغال، داستان های مهم دیگه ای هم داشته.
خب این اول بگم که چقدر این داستان هایی که شغال توی اونا حضور داشته کلون در کلون و پیچ در پیچ بوده که بعضی وقت ها حسابی آدم رو گیج میکنه. راستش رو بخواید به نظرم شغال شاید شخصیتی نبود که اینقدر در این داستان ها حضور داشته باشه. یعنی کان وی از او در داستان سرگذشت کلون عالی استفاده کرد و اوریجینی که داشت قابل ترحم بود، اما شاید دیگه ادامه دادن خباثت و زندگی او کمی سخت بود. الان هم هنوز میبینیم که شاید شغال اصلا به خبیث بدی تبدیل نشده، ولی هنوز هیچی اولین حضور او در دنیای کمیک نشده. هم با تحدید و تازگی که داشت، هم مرموز بودن هویتش و هم اوریجین هوشمندانه ای داشت. اما به هر حال مسئله بعدی این پیچیده بودن داستان هاست که اصلا خوب نیست. کار الان به جایی رسیده که داستان هایی که مربوط به کلون و مایلز وارن و اینا باشند ممکنه برای ما دچار کمترین تنش باشه. یعنی چون هر اتفاقی که میفته سریع به کلون ها نسبت داده میشه و هرکس که میمیره میگن اون کلون بوده، باعث میشه اتفاقاتی که داخل اون کمیک میفته برای ما خیلی مهم نباشه چون ما اصلا نمیدونیم این شغال یا هر شخصیت دیگه ای کلونه یا واقعی! و البته یعنی نویسنده ها واقعا هیچ ایده ای غیر از اینکه بگن فلانی فقط یه کلون بود ندارند؟ یعنی تمام کاری که میتونند برای بازگشت از مرگ یه شخصیت انجام بدن همین کار تکراریه؟! چون شاید این موضوع دفعه اول ما رو متعجب و هیجان زده کنه ولی وقتی به طرز مفرطی ازش استفاده میشه، باعث میشه که این پیچش خیلی تکراری و بی احساس باشه. این مسئله پیچیده بودن در داستان سرگذشت کلون دهه ۹۰ هم خیلی آدم رو اذیت میکرد. یعنی این داستان یه طوری بد بود که انگار از یه جایی به بعد حتی نویسنده هاش هم نمیدونستن که دارن چه کار میکنند و چه کاری میخوان بکنند و دست به دامن اون پیچش بسیار بد که پیتر رو یه کلون کرد، شغال و نورمن آزبورن شدن که فقط و فقط خواننده ها رو بیشتر گیج میکرد و سوالاتی در ذهن اونا درست میکرد که باعث میشدند خدا خدا کنند هرچه زودتر این داستان تموم بشه! ایده کلون ها به نظرم ایده عالی هست و میشه داستان های خوب و عمیقی باهاش نوشت (که خیلی از این داستان ها رو نوعی دیگه که اسم "کلون" روشون نبود دیدیم که چطور به مسئله هویت و ذهن و موجودات پرداختند که برای درک کردنشون کارمون خیلی راحت نیست) و البته جدال خود کلون ها سر اینکه واقعا کی هستند و هویتشون چیه واقعا جذابه، اما نویسندگان باید کاری کنند که اولا از این پیچیدگی که بعضی وقت آدم رو حسابی کفری میکنه بپرهیزند (که این پیچیدگی داستان ها و شخصیت ها نیست، بلکه بعضی وقت ها پیچیدگی بیخود پلات و نقشه داستانه) و هم اینکه سعی کنند از کلیشه ها دوری کنند و برن به سمت بررسی موضوعات جدید و تازه ای از طریق کلون ها. خب، این رو بگم که عشق مایلز وارن به گوئن استیسی در داستان های او نقش مهمی داره که به موتور انگیزه های او تبدیل شد و در داستان سرگذشت کلون دهه ۷۰، بسیار عالی به نمایش گذاشته شد و عشق عجیب و اما جالبی بود که انگیزه‌های مایلز وارن رو مهم و برجسته میکردند. کلون ساختن او از روی گوئن و پیتر کار بسیار هوشمندانه و در اون دوران هیجان آور و عجیبی بود. اینکه او باعث معرفی شدن کاراکتر پانیشر بود، یکی از مهم ترین کارهایی هست که شغال انجام داده که باعث شد یه شخصیت عالی دیگه به شخصیت های مارول اضافه بشه. تبدیل شدن بن رایلی هم به شغال در داستان توطئه کلونی که قبلا دربارش بحث شده که واقعا هرکسی هم جای بن بود خیلی دیوانه میشد و خباثت او واقعا قابل باور بود و باید دید در سری جدیدش چطور از این اتفاقات تبرئه میشه. در کل میتونم بگم این مقاله بسیار جالب بود که نکته های جالبی درباره شخصیت شغال رو به من یاد داد.
با تشکر.
نقل قول کردن
Agent bishop
#7 Agent bishop 1400-09-10 14:03
شغال از اون دسته شخصیت های کمیک بوکیه که هیچوقت نمیمیره ؛ چرا ؟ چون بعدا نویسنده ها میگن کلون بود .به همین راحتی ، به همین کشکی !
نقل قول کردن
masiha_87
#8 masiha_87 1400-09-10 16:07
ببخشید یکم دیر کامنت دادم این روزا خیلی با درس و رادیو و... درگیرم. به هرحال!
سلام و درود فراوان به همه ی دوستان و اساتید گرامی؛ ممنون بابت این مقاله. آقا چه کردید؟! مگه چیز دیگه ای هم مونده درمورد مرد عنکبوتی که نگفته باشید؟ انصافا دمتون گرم!
بیاید قبول کنیم چند تا از پر پتانسیل ترین شرور های کمیک بوکی درون یونیورس ۶۱۶، جزو ویلن های "مرد_عنکبوتی" محسوب میشن (از این به بعد خط تیرش رو میذارم). مشکلی که وجود داره اینه که بعضی هاشون خیلی ناشناختن و از اونجایی که الان صنعت سینما تقریباً تو دنیا داره حرف اول رو میزنه، این طور شرورها نیازمند ورود به فرنچایز mcu هستن. یکی از همین ویلن ها شغاله که هیچوقت نمی میره! داداش مگه کشکیه؟ حقی که بچه هات (کلون هایی که میسازی) هم ازت به ارث بردن! نمونش همین بن رایلی؛ بیشتر از ۳۰ بار مرده و زنده شده! همینه که شاعر میفرماید:
پسر کو ندارد نشان از پدر!
کلون ساگا یکی از جزو پیچیده ترین و پر بحث ترین موضوعات دنیای مرد_عنکبوتی محسوب میشه که اگه شغال نبود، هیچ وقت پایه‌گذاری نمیشد. حالا یه سری نکاتی که شاید خیلی ها دقت نکرده باشند اینه که اگه گرین گابلین در ظاهر نمیمرد، نویسنده ها دیگه بهانه ای برای برگردوندن پیتر نداشتن! چی باید میگفتن؟ بهانه هاشون بهتر از این نمیشد! پس با این حساب یکی از بدترین داستان های تاریخ اسپایدرمن هم توسط گرین گابلین بوده که رتکان (خدا خیرتون بده ما رو با این کلمات آشنا کردید؛ بدون شوخی خیلی به کارم اومد) شده. همینه که میگن تو هر کاری حکمتی هست! البته شاید بپرسید این چه ربطی داشت؟ خوب مرگ گرین گابلین، کلون ساگا، مرگ گوئن، به وجود اومدن شغال و... همه زنجیره هایی بودن که با کنار هم قرار گرفتنشون، داستان های اسپایدرمن با بهترین کیفیت به این نقطه رسیدن.
در مورد پروفسور وارن، باید بگم بهش حق میدم؛ منم بودم شاید همچین کاری میکردم! در مورد بعد های موازی و غیب شدن پروفسور وارن یه نظریه دارم که مطمئن باشید درست از آب در میاد!
مدارکی که ثابت میکنه شغال توی این ران برمیگرده:
۱. مرتبط بودن با رویداد دنیای عنکبوتی و دنیا های موازی
۲. حضور بن رایلی
۳. حضور کین
نتیجه گیری کلی درمورد این شخصیت عجیب الخلقه (!) که صد بار عزرائیل رو از کار بی کار کرده اینه که هر جا کلون باشه، پروفسور وارن هم هست؛ در حال حاضر جایی هم که وارن باشه، یا گوئن هست یا "گوئن_عنکبوتی"!
فکت های لازم برای این شخصیت بیشترشون به ماجرای کلون ساگا برمیگردن چون هر چی باشه هر شخصیت باید از یه جایی شروع کنه و شغال هم با رویداد کلون ساگا پایه گذاری شد. راستی دقت کردین شغال یه جورایی داره از الگوریتم آفتاب پرست استفاده میکنه: ساخت نمونه های فیک ژنتیکی!
یه نکته.... ببینید هر چیزی اگه زیادی ادامه پیدا کنه کلیشه ای میشه و وقتی کلیشه ای بشه مردم ازش خسته میشن و وقتی مردم ازش خسته بشن طرفدارش کم میشه. الان کلون ساگا داره با ادامه پیدا کردن بی جهت، فقط ارزش داستان دهه ۹۰ رو از بین میبره. البته این نظر شخصی منه از این جهت میگم که چون جدیداً دیگه زیادی رو ماجرای شغال مانور داده شده. اون از بن رایلی که تبدیل به یه شخصیت خبیث شد (شاید هم آنتی هیرو) اونم از ماجرای کلون و کلون کشی! در کل اگر قرار باشد از بهترین داستان های مارول یک انتقاد داشته باشم، اونم اینه که دیگه ماجرای مرده و زنده شدن راون رو جمع کنن بره. هر چقدر هم نیت مارول خیر باشه ولی این ماجرا یواش یواش داره تبدیل به یه پیچش داستانی الکی برای سو استفاده به تصویر کشیده میشه که خواننده ها و طرفدارا نمیخوان قبول کنن ولی میدونن داره زیادی عمیق میشه. البته اگه از بعضی جهات در نظر بگیریم این عمق داستانی میتونه اتفاقاً به داستان‌های اسپایدی کمک کنه! به شرط اینکه واقعاً عمیق باشه نه اینکه الکی ادامه پیدا کنه.
شغال پتانسیل فوق‌العاده برای تبدیل شدن به یک ویلن در دنیای سینمایی و یا حتی فراتر از اون داره؛ مشکل اینجاست که اگه ایرادی وارد داستان های کلون ساگا بشه و دیگه نشه جمعش کرد، نه تنها کل زحمات این چند سال رو به باد میده بلکه کل پتانسیل وارن هم از ریشه نابود میشه! چون کلا به داستانهای کلونی وابستس.
یک بار دیگه تشکر ویژه دارم بابت نوشتن این مقاله خارق‌العاده و تک! دمتون گرم خسته نباشید
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#9 Spectacular-SpiderMan 1400-09-10 21:30
پروفسور مایلز وارن از ما گفتن بود هر وقت تو داستانی دیدیش بدون که پای کلون در میان است!!
مایلز وارن یا بهتره بگیم شغال یکی از دشمنان مشهور و برتر مرد عنکبوتی است در واقع اسم اون با اسم کلون گره خورده البته خود این کلون ها بخشی از داستان اون رو دارن در واقع بخش اعظمی یعنی زندگی شغال و پیچ خم هاش گره خورده و کلون هایی که می سازه مثلا یکی از کلون های مشهور اون کلون گوئن استیسی بود خب این عشق مایلز به گوئن و تلاشش برای ساخت گوئن کلون شده نفرت از پیتر همه اینها به خوبی در اون داستان دهه هفتاد میلادی اومد و نشون داده شد واقعا عالی بود
این عشق عشق عجیبی بود عشقی که پایه و بنیاد نفرت مایلز از اسپایدی شد و احتمالا پایه و بنیاد تبدیل شدنش به یکی از خبیث های برتر اسپایدرمن !
میدونید مایلز شخص عجیبیه نماد جنون ( البته نورمن همیشه اول) و شخصیتی که وقتی فرد مورد علاقش مرد کینه اش رو به دل گرفت و تبدیل شد به شغال کسی که برای انتقام از پیتر وارد قضایای پیچیده کلونی شد و کسی که از گوئن کلون ساخت ( البته گوئن کلا به وارن علاقه رمانتیک نداشت حتی کلونش ) پس مایلز زندگیش آمیخته شده با کلوناش راستی صحبت از زندگی شد یه نصیحت دیگه مایلز هم معمولا تو کمیک ها هی زنده شده اونوقت چطوری باشه خوبه مثلا نورمن با فرمول گابلینی حالا مایلز چی ؟ پاسخش یکم جالبه مایلز مرده ولی واقعا نمرده یعنی نویسندگان به راحتی گفتن که این کلونش بوده به همین راحتی شاید اولاش تازگی داشت اما بعدش قابل پیش بینی بود که کلونه نه خودش خب مایلز وارن معروفه به کلن و داستان معروف کلن چیا بود دوتا یکی دهه هفتاد یکی دهه نود و این کاملا نقطه متقابل هم بودن یعنی در دهه هفتاد طراحان و نویسندگان به خوبی داستان رو به تصویر کشیدن داستانی که همه چیزش عالی بود نه خیلی پیچیده نه خیلی ساده این داستان تونست مایلز رو به اوج خودش تو دوران کمیک برسونه و اونقدر عالی که در سایت ترجمه شد!
اما دهه نود هرچی کمتر بگم بهتره چون باعث میشه بدجور اوقاتتون تلخ بشه همینقدر بگم که داستان بد بود و زیادی پیچیده یعنی این قصه رو اون قدر پیچ دادن که نگو و ایده هایی رو پیاده کردن که هواداران بد جور عصبی شد خلاصه که خودتون میدونید بیشتر نمیگم چون خودمم دارم کم کم عصبی میشم!!
در نهایت مایلز شخصیتی پر فراز و نشیب بود که اوجش در دهه هفتاد بود و بعدش دیگه نشد اونی که باید البته بن رایلی هم به صورت مقطعی شد شغال و( واقعا بنده خدا حق داشت اون همه فشار رو تحمل کرد انتظار که نمیره ساکت و مودب بشینه سر جایش!) و در نهایت با تشکر فراوان بابت مقاله که واقعا این مقالات طلا هستن طلا
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#10 Spectacular-SpiderMan 1400-09-10 21:30
پروفسور مایلز وارن از ما گفتن بود هر وقت تو داستانی دیدیش بدون که پای کلون در میان است!!
مایلز وارن یا بهتره بگیم شغال یکی از دشمنان مشهور و برتر مرد عنکبوتی است در واقع اسم اون با اسم کلون گره خورده البته خود این کلون ها بخشی از داستان اون رو دارن در واقع بخش اعظمی یعنی زندگی شغال و پیچ خم هاش گره خورده و کلون هایی که می سازه مثلا یکی از کلون های مشهور اون کلون گوئن استیسی بود خب این عشق مایلز به گوئن و تلاشش برای ساخت گوئن کلون شده نفرت از پیتر همه اینها به خوبی در اون داستان دهه هفتاد میلادی اومد و نشون داده شد واقعا عالی بود
این عشق عشق عجیبی بود عشقی که پایه و بنیاد نفرت مایلز از اسپایدی شد و احتمالا پایه و بنیاد تبدیل شدنش به یکی از خبیث های برتر اسپایدرمن !
میدونید مایلز شخص عجیبیه نماد جنون ( البته نورمن همیشه اول) و شخصیتی که وقتی فرد مورد علاقش مرد کینه اش رو به دل گرفت و تبدیل شد به شغال کسی که برای انتقام از پیتر وارد قضایای پیچیده کلونی شد و کسی که از گوئن کلون ساخت ( البته گوئن کلا به وارن علاقه رمانتیک نداشت حتی کلونش ) پس مایلز زندگیش آمیخته شده با کلوناش راستی صحبت از زندگی شد یه نصیحت دیگه مایلز هم معمولا تو کمیک ها هی زنده شده اونوقت چطوری باشه خوبه مثلا نورمن با فرمول گابلینی حالا مایلز چی ؟ پاسخش یکم جالبه مایلز مرده ولی واقعا نمرده یعنی نویسندگان به راحتی گفتن که این کلونش بوده به همین راحتی شاید اولاش تازگی داشت اما بعدش قابل پیش بینی بود که کلونه نه خودش خب مایلز وارن معروفه به کلن و داستان معروف کلن چیا بود دوتا یکی دهه هفتاد یکی دهه نود و این کاملا نقطه متقابل هم بودن یعنی در دهه هفتاد طراحان و نویسندگان به خوبی داستان رو به تصویر کشیدن داستانی که همه چیزش عالی بود نه خیلی پیچیده نه خیلی ساده این داستان تونست مایلز رو به اوج خودش تو دوران کمیک برسونه و اونقدر عالی که در سایت ترجمه شد!
اما دهه نود هرچی کمتر بگم بهتره چون باعث میشه بدجور اوقاتتون تلخ بشه همینقدر بگم که داستان بد بود و زیادی پیچیده یعنی این قصه رو اون قدر پیچ دادن که نگو و ایده هایی رو پیاده کردن که هواداران بد جور عصبی شد خلاصه که خودتون میدونید بیشتر نمیگم چون خودمم دارم کم کم عصبی میشم!!
در نهایت مایلز شخصیتی پر فراز و نشیب بود که اوجش در دهه هفتاد بود و بعدش دیگه نشد اونی که باید البته بن رایلی هم به صورت مقطعی شد شغال و( واقعا بنده خدا حق داشت اون همه فشار رو تحمل کرد انتظار که نمیره ساکت و مودب بشینه سر جایش!) و در نهایت با تشکر فراوان بابت مقاله که واقعا این مقالات طلا هستن طلا
نقل قول کردن
Ilya202020
#11 Ilya202020 1400-09-10 22:47
به نقل از masiha_87:
ببخشید یکم دیر کامنت دادم این روزا خیلی با درس و رادیو و... درگیرم. به هرحال!
سلام و درود فراوان به همه ی دوستان و اساتید گرامی؛ ممنون بابت این مقاله. آقا چه کردید؟! مگه چیز دیگه ای هم مونده درمورد مرد عنکبوتی که نگفته باشید؟ انصافا دمتون گرم!
بیاید قبول کنیم چند تا از پر پتانسیل ترین شرور های کمیک بوکی درون یونیورس ۶۱۶، جزو ویلن های "مرد_عنکبوتی" محسوب میشن (از این به بعد خط تیرش رو میذارم). مشکلی که وجود داره اینه که بعضی هاشون خیلی ناشناختن و از اونجایی که الان صنعت سینما تقریباً تو دنیا داره حرف اول رو میزنه، این طور شرورها نیازمند ورود به فرنچایز mcu هستن. یکی از همین ویلن ها شغاله که هیچوقت نمی میره! داداش مگه کشکیه؟ حقی که بچه هات (کلون هایی که میسازی) هم ازت به ارث بردن! نمونش همین بن رایلی؛ بیشتر از ۳۰ بار مرده و زنده شده! همینه که شاعر میفرماید:
پسر کو ندارد نشان از پدر!
کلون ساگا یکی از جزو پیچیده ترین و پر بحث ترین موضوعات دنیای مرد_عنکبوتی محسوب میشه که اگه شغال نبود، هیچ وقت پایه‌گذاری نمیشد. حالا یه سری نکاتی که شاید خیلی ها دقت نکرده باشند اینه که اگه گرین گابلین در ظاهر نمیمرد، نویسنده ها دیگه بهانه ای برای برگردوندن پیتر نداشتن! چی باید میگفتن؟ بهانه هاشون بهتر از این نمیشد! پس با این حساب یکی از بدترین داستان های تاریخ اسپایدرمن هم توسط گرین گابلین بوده که رتکان (خدا خیرتون بده ما رو با این کلمات آشنا کردید؛ بدون شوخی خیلی به کارم اومد) شده. همینه که میگن تو هر کاری حکمتی هست! البته شاید بپرسید این چه ربطی داشت؟ خوب مرگ گرین گابلین، کلون ساگا، مرگ گوئن، به وجود اومدن شغال و... همه زنجیره هایی بودن که با کنار هم قرار گرفتنشون، داستان های اسپایدرمن با بهترین کیفیت به این نقطه رسیدن.
در مورد پروفسور وارن، باید بگم بهش حق میدم؛ منم بودم شاید همچین کاری میکردم! در مورد بعد های موازی و غیب شدن پروفسور وارن یه نظریه دارم که مطمئن باشید درست از آب در میاد!
مدارکی که ثابت میکنه شغال توی این ران برمیگرده:
۱. مرتبط بودن با رویداد دنیای عنکبوتی و دنیا های موازی
۲. حضور بن رایلی
۳. حضور کین
نتیجه گیری کلی درمورد این شخصیت عجیب الخلقه (!) که صد بار عزرائیل رو از کار بی کار کرده اینه که هر جا کلون باشه، پروفسور وارن هم هست؛ در حال حاضر جایی هم که وارن باشه، یا گوئن هست یا "گوئن_عنکبوتی"!
فکت های لازم برای این شخصیت بیشترشون به ماجرای کلون ساگا برمیگردن چون هر چی باشه هر شخصیت باید از یه جایی شروع کنه و شغال هم با رویداد کلون ساگا پایه گذاری شد. راستی دقت کردین شغال یه جورایی داره از الگوریتم آفتاب پرست استفاده میکنه: ساخت نمونه های فیک ژنتیکی!
یه نکته.... ببینید هر چیزی اگه زیادی ادامه پیدا کنه کلیشه ای میشه و وقتی کلیشه ای بشه مردم ازش خسته میشن و وقتی مردم ازش خسته بشن طرفدارش کم میشه. الان کلون ساگا داره با ادامه پیدا کردن بی جهت، فقط ارزش داستان دهه ۹۰ رو از بین میبره. البته این نظر شخصی منه از این جهت میگم که چون جدیداً دیگه زیادی رو ماجرای شغال مانور داده شده. اون از بن رایلی که تبدیل به یه شخصیت خبیث شد (شاید هم آنتی هیرو) اونم از ماجرای کلون و کلون کشی! در کل اگر قرار باشد از بهترین داستان های مارول یک انتقاد داشته باشم، اونم اینه که دیگه ماجرای مرده و زنده شدن راون رو جمع کنن بره. هر چقدر هم نیت مارول خیر باشه ولی این ماجرا یواش یواش داره تبدیل به یه پیچش داستانی الکی برای سو استفاده به تصویر کشیده میشه که خواننده ها و طرفدارا نمیخوان قبول کنن ولی میدونن داره زیادی عمیق میشه. البته اگه از بعضی جهات در نظر بگیریم این عمق داستانی میتونه اتفاقاً به داستان‌های اسپایدی کمک کنه! به شرط اینکه واقعاً عمیق باشه نه اینکه الکی ادامه پیدا کنه.
شغال پتانسیل فوق‌العاده برای تبدیل شدن به یک ویلن در دنیای سینمایی و یا حتی فراتر از اون داره؛ مشکل اینجاست که اگه ایرادی وارد داستان های کلون ساگا بشه و دیگه نشه جمعش کرد، نه تنها کل زحمات این چند سال رو به باد میده بلکه کل پتانسیل وارن هم از ریشه نابود میشه! چون کلا به داستانهای کلونی وابستس.
یک بار دیگه تشکر ویژه دارم بابت نوشتن این مقاله خارق‌العاده و تک! دمتون گرم خسته نباشید

عجب کامنت بلندی به سان افتاب خسته نشد دستات :D
یه چیزی هم بگم ما هر روز میگیمی با این مقاله همه فکت های مربوط به اسپایدی تکمیل شدن ولی فرداش یه چیز جدید میاد خدا روزی رسونه از این به بعد هم من اقای ترابی رو استاد صدا خواهم کرد چون تازه فهمیدم استاد دانشگاه بود اگه بهشون برخورده هم معذرت میخوام
نقل قول کردن
masiha_87
#12 masiha_87 1400-09-11 00:28
11#:
افتادم تو کار رقابت؛ خسته بشم هم برام فرقی نداره. نوشتن رو دوست دارم ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37