ایستراگ (Easter Egg) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" (The Amazing Spider-Man 2)

2014-ایستراگ-easter-egg-ها-و-اشارات-فیلم-مرد-عنکبوتی-شگفت-انگیز-2-the-amazing-spider-man-2-اسپایدرمن-امیزینگ-امازینگ-نکات-پنهان-مخفی-اشارات-ارجاعات-جالب-پیتر-پارکر-اندرو-گارفیلد-اما-استون-گوئن-گوین-استیسی

در دهمین سالروز اکرانش، همراه باشید با ایستراگ های فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2"!

مقدمه: یادش بخیر... قبل از اینکه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" اکران بشه چه حال و هوایی تو سایت ما بود. روزی تقریباً دو تا خبر از این فیلم تو سایت میذاشتیم و کلی بحث و تحلیل و گمانه زنی داشتیم. این فیلم پتانسیل بالایی برای موفقیت داشت و حتی میتونست یه شاهکار باشه، ولی افسوس که ناامیدمون کرد. اون موقع دنیای سینمایی مارول (MCU) خارق‌العاده ظاهر شده بود و سونی هم می خواست یک دنیای سینمایی مشترک و در هم تنیده مثل اون داشته باشه. بنابراین تا میتونست تو فیلم دخالت کرد و بعد ها گزارشات زیادی رسید از حذفیات متعددی که از نسخه اکران شده صورت گرفته بوده (اینجا را بخونید). در نهایت "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" هرگز به موفقیتی که لایقش بود نرسید و قربانی حرص و طمع سونی شد. فروش فیلم هم بر خلاف بالا بودن، توقعات سونی رو برآورده نکرد و بدین ترتیب ساخت قسمت سوم در کمال تأسف کنسل شد. امروز یعنی دوم ماه می 2024 که مصادف میشه با دهمین سالگرد اکران این فیلم، تصمیم گرفتیم به نکات مخفی و ایستراگ هایی که در خودش جای داده اشاره کنیم. با ما همراه باشید...

نکته: سایت ما در سال 2014 و همزمان با اکران این فیلم، مقاله ای تحت عنوان "10 ایستراگ برتر فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" رو منتشر کرده که میتونید اون رو در اینجا بخونید. این مقاله هم نسخه کامل تر ایستراگ هاست و واسه همین تقریباً از کل ایستراگ های اون مقاله در این مقاله هم استفاده شده. همچنین میتونید همه ی ایستراگ های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" را در اینجا بخوانید.

 

1- پدر و مادر پیتر پارکر

پدر و مادر پیتر پارکر

«کمبل اسکات» (Campbell Scott) و «امبث دیویدز» (Embeth Davidtz) در این فیلم هم نقش والدین پیتر پارکر را ایفا کردند. از همان فیلم اول مشخص بود که سونی برای ایجاد تمایز بین فیلم های مارک وب و سم ریمی، قراره المان های جدیدی رو در این سری نشون بده و یکی از اونها هم حضور پر رنگ والدین پیتر بود. در صحنه افتتاحیه مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، سعی شده که به سوالاتی که در قسمت اول برای مخاطبان ایجاد شده بود پاسخ داده بشه. برای همین هم ما شاهد نحوه ناپدید شدن پدر و مادر پیتر هستیم و در ادامه هم از جزئیات گذشته آنها باخبر می شویم. بدین شکل که ریچارد پارکر مشغول کار در آزمایشگاه برج آزکورپه که وسایلش رو جمع میکنه و بعد از اینکه پیتر رو به عمو بن و زن عمو می میسپاره، به همراه مادر پیتر از کشور خارج میشه. بعد هم شاهد صحنه سقوط هواپیما و مرگ آنها هستیم (این مقاله را بخوانید).

 

2- سانحه سقوط هواپیما

هواپیما

در کمیک ها درباره نحوه مرگ پدر و مادر پیتر، تنها گفته شده که آنها در طی یک سانحه سقوط هوایپما کشته شده اند و ما چیزی از جزئیات و نحوه سقوط این هواپیما نمیبینیم (این مقاله را بخوانید). در واقع تنها لحظه خداحافظی آنها از پیتر و بن و می در فرودگاه نشون داده شده. در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، در سکانسی نشون داده میشه که این هواپیما چطور سقوط کرده و ما میبنییم که یکی از مامورین آزکورپ بعد از کشتن خلبان هواپیما، قصد کشتن ریچارد پارکر رو داشته که موفق نمیشه و در نهایت از هواپیما به بیرون پرتاب میشه. این وسط مادر پیتر هم تیر میخوره و در نهایت هواپیما سقوط میکنه.

خوب باش

اون لحظه ای که پدر پیتر موقع خداحافظی ازش در فیلم بهش میگه "پسر خوبی باش" هم به طور مستقیم از روی همین پانل اقتباس شده.

 

3- پیتر پارکر (Peter Parker)

پیتر پارکر

بازی «اندرو گارفیلد» (Andrew Garfield) در نقش پیتر پارکر/اسپایدرمن به معنی واقعی کلمه شگفت‌ انگیز است. اندرو به بهترین شکل ممکن شوخ طبعی، بازیگوشی، تحرک و شور و نشاط اسپایدرمن را به تصویر می کشد و یکی از بهترین نقش آفرینی ها در این نقش بر روی پرده سینما را خلق می کند. پیتر پارکر او چند وجهی است. هر چه فیلم جلو تر می رود گارفیلد استادانه آسیب پذیری همیشگی پیتر را که از ویژگی های اصلی او در عالم کمیک هستش، به تصویر می کشد. او همچنین با تصمیمی که در ابتدای فیلم میگیره و به خاطر قولی که به سروان استیسی داده رابطه اش با گوئن رو به هم میزنه، مسئولیت پذیری خودش رو نشون میده که یادآور همان پیتر پارکر کمیک هاست. و البته کیه که بتونه بازی ماندگار اندرو در صحنه های مرگ گوئن و گریه های حزن انگیزش بالای سر او را فراموش کنه.

 

4- لباس جدید اسپایدرمن

لباس مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2

بعد از کاستوم متفاوتی که پیتر پارکر در فیلم اول به تن کرد و کلی هم مورد انتقاد قرار گرفت، سازندگان تصمیم گرفتند که از لباس دیگری در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" استفاده کنند. در نتیجه یکی از بهترین کاستوم های قهرمانان در دنیای سینما خلق شد. این لباس همان چیزی بود که باید باشد؛ تنگ و چسبان، وفادار به کمیک بوک ها و دارای چروک هایی که باعث طبیعی تر شدن ظاهر لباس میشد. رنگ و لوگوی لباس هم نسبت به قسمت قبلی تغییرات موثری کرده بودند. به نظر میرسه سازندگان از طراحی های طراحانی مثل "سل بیوسما" و "تاد مک فارلین" برای خلق این لباس الهام گرفند و آن لنز های بزرگ ماسک لباس هم به خوبی احساسات زیر چهره پیتر رو منتقل می کرد. همه اینها در کنار هم باعث شد تا لباسی واقعا در حد و اندازه شخصیت اسپایدرمن در فیلم بر تن اندرو گارفیلد باشد.

 

5- آزکورپ (Oscorp)

آزکورپ (Oscorp)

برج آزکورپی که در فیلم دیدیم از مهم ترین لوکیشن ها در دنیای مرد عنکبوتی به حساب میاد (این مقاله را بخوانید) که متعلق به نورمن آزبورن است و سابقه طولانی در کمیک ها دارد. در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 هم درست مثل فیلم قبلی شاهد حضور پر رنگ آزکورپ بودیم و دیدیم که مسئول ناپدید شدن پدر و مادر پیتر پارکر بود و چطور سبب یه وجود آمدن ویلن هایی مثل راینو و الکترو و تبدیل شدن هری به گرین گابلین شد. این ایده که آزکورپ پشت همه چیز باشه به نوعی در سری کمیک بوک های "مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) به کار رفته بود (این مقاله را بخوانید).

 

6- الکسی سیستوویچ / راینو (The Rhino)

الکسی سیستوویچ / راینو (The Rhino)

نقش الکسی سیستوویچ ملقب به راینو رو آقای «پل جیاماتی» (Paul Giamatti) در این فیلم ایفا میکنه (برای آشنایی کامل با این شخصیت اینجا را کلیک کنید). او درست مثل کمیک ها خلافکاری تنومند، خرده پا و کند ذهن است که با سرقت یک کامیون در ابتدای فیلم با مرد عنکبوتی درگیر می شود. البته او در این سکانس با ظاهر انسانی خودش حضور داشت و تا انتهای فیلم هم صاحب لباس کرگدنی معروفش نشد. جیاماتی در مصاحبه ای اعلام کرده که راینو قرار بوده در قسمت بعدی این فیلم برگردد، اما با کنسل شدن فرانچایز سینمایی مرد عنکبوتی شگفت انگیز این اتفاق رخ نداد.

 

7- پلوتونیوم (Plutonium)

پلوتونیوم (Plutonium)

الکسی کامیونی رو از آزکورپ دزدیده که حامل مقدار زیادی ماده "پلوتونیوم" هستش. اما این ماده واقعاً چیه؟ در حقیقت پلوتونیوم 238 یه ماده رادیواکتیوه که از عنصری به همین نام ساخته شده و خیلی هم خطرناکه. خطرش از این جهته که به شدت واکنش پذیره و میتونه به راحتی منفجر بشه و خرابی زیادی به بار بیاره. برای همین هم هست که در فیلم همه با وسواس اون رو برمیدارند و خوشبختانه در نهایت به لطف اسپایدرمن چیزی از اون منفجر نمیشه.

 

8- مکس دیلون / الکترو (Electro)

مکس دیلون / الکترو (Electro)

نقش مکس دیلون ملقب به الکترو در فیلم رو «جیمی فاکس» (Jamie Foxx) بازی میکه (برای آشنایی کامل با این شخصیت اینجا را کلیک کنید). شخصیت او به عنوان یک آدم سرخورده و به قول معروف "عقده ای" به تصویر کشیده شد که از مشکلات عدید روحی/روانی در عذاب بود. خیلی از منتقدین او را کاراکتری ضعیف و با انگیزه های کلیشه ای نامیدند و از این نظر او را با شخصیت هایی مثل «ریدلر» در فیلم "بتمن برای همیشه" و... مقایسه اش کردند. دیالوگ هایی هم که از زبان الکترو میشنویم عمدتاً کلیشه ای و کارتونی هستند. انصافاً جیمی فاکس خیلی سعی کرده تا از الکترو یک خبیث قابل ترحم بسازه و تا حدودی هم موفق بوده، ولی مشکل از شخصیت پردازی این کاراکتره که هرگز از سطح یک ویلن متوسط فراتر نمی رود. البته حضور الکترو از نظر بصری بسیار جذاب از آب در آمده و موجب خلق صحنه های اکشن نفس گیری شده.

 

9- زنگ موبایل پیتر پارکر

زنگ موبایل پیتر پارکر

آهنگ زنگ موبایل پیتر پارکر که چندین بار در طول فیلم شنیده میشه برای طرفداران این شخصیت بسیار آشناست. آنها در همان وهله اول در می یابند که این آهنگ از روی ترانه تیتراژ معروف نخستین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در تلویزیون که در اواخر دهه 60 میلادی روی آنتن رفت برگرفته شده. این ترانه به شهرت بی نظیری دست یافته و به نوعی با کاراکتر مرد عنکبوتی عجین شده است؛ به طوری که خیلی ها با شنیدن ملودی آن به یاد این شخصیت می افتند.

 

10- گوئن استیسی (Gwen Stacy)

گوئن استیسی (Gwen Stacy)

«اما استون» (Emma Stone) در این فیلم هم به نقش آفرینی شگفت انگیزش در نقش گوئن استیسی ادامه میده (ای کاش این بازیگران در فیلمی ایفای نقش می کردند که مثل عنوانش واقعاً "شگفت انگیز" باشد). جذابیت شیمی و رابطه بین او و اندرو گارفیلد در این فیلم به اوج خودش میرسه و باز هم نقطه قوت اصلی فیلم محسوب میشه (یکی از دلایلش اینه که اون موقع اندرو و اما واقعاً عاشق هم بودند!). نسخه ای که اما استون از گوئن استیسی تحویل مخاطبان میده واقعاً محشره و ما رو دقیقاً یاد همون شخصیت جذاب و دوست داشتنی کمیک ها میندازه و حتی از دنیای کمیک هم فرا تر میره. همه اینها دست به دست هم داد که صحنه مرگ گوئن در انتهای فیلم اونقدر غم انگیز باشه و واقعاً قلب تماشاچیان رو بشکنه.

 

11- سوت های مرد عنکبوتی

سوت های مرد عنکبوتی

اسپابدرمن در صحنه درگیری اش با الکسی سیستوویچ پیروز میدان به نظر میرسه و با خیالی راحت و سوت زنان دست های اون رو با تار میبنده و خلع سلاحش میکنه. آهنگی که او با سوت هایش آن را زمزمه میکند به نظر باز هم ادای احترامی ست به همان ترانه تیتراژ کارتون مرد عنکبوتی که بالاتر و در مورد 9 نیز به آن اشاره کردیم.

 

12- شورت الکسی!

شورت الکسی!

در صحنه مذکور مرد عنکبوتی در انتها شلوار الکسی رو هم میکشه پایین (!) و ما میبینیم که شورت او طرح هایی از کرگدن دارد. درسته که این شورت بچه گانه اصلاً مناسب مردی که خیلی دوست دارد خودش را خشن و خلافکار نشلن بدهد نیست ولی لااقل نشان می دهد که الکسی علاقه خاصی به راینو (کرگدن) دارد. جالبه که خود پل جیاماتی گفته که از بچگی عاشق شخصیت راینو بوده و این نقش رو قبول کرده که تا جایی که میتونه به صورت اغراق آمیز و بامزه راینو رو به تصویر بکشه.

 

13- سخنرانی گوئن

سخنرانی گوئن

در ادامه شاهد سخنرانی فوق العاده احساسی گوئن در مراسم فارغ التحصیلی هستیم که واقعاً تأثیر گذاره. او در این سخنرانی درباره مفاهیمی مثل زمان، مرگ و مهم تر از همه امید صحبت میکنه که باعث میشه آدم به خودش بیاد و از این گفته ها توی زندگی واقعی هم استفاده کنه. از طرف دیگه گوئن درباره اینکه چقدر زندگی کوتاهه و باید از زمان به بهترین شکل استفاده کرد صحبت میکنه که به نوعی از پیش خبر مرگ گوئن در آخر فیلم رو میده و به اون اشاره میکنه تا تأثیر بیشتری داشته باشه.

 

14- کامئوی استن لی

کامئوی استن لی

مرحوم «استن لی» (Stan Lee) اسطوره دنیای کمیک، همیشه در یک صحنه کوتاه و افتخاری (cameo) در آثاری که از شخصیت های مارول ساخته میشد حاضر میشد. او در این فیلم هم به عنوان یکی از دو خالق شخصیت اسپایدرمن حضور افتخاری دارد. در صحنه ای که پیتر بالاخره به مراسم فارغ التحصیلی اش می رسد، استن لی را میبینیم که در جایگاه مدعوین نشسته است. او چهره زیر نقاب اسپایدرمن را میبیند، اما هر چه سعی می کند به دیگران بفهماند که متوجه هویت مخفی او شده موفق نمی شود.

 

15- فارغ التحصیل شدن پیتر پارکر!

فارغ التحصیل شدن پیتر پارکر!

پس از شکست دادن الکسی، پیتر به سرعت خودش را به مراسم فارغ التحصیلی اش می رساند. فارغ التحصیلی پیتر از دبیرستان اتفاقی بود که در شماره 28 از کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1965) به دست استن لی و استیو دیتکو رخ داد و نشان دهنده بلوغ و حرکت رو به جلوی این شخصیت بود (البته قبلاً در این مقاله گفته بودیم که دیتکو همیشه افسوس می خورد که چرا انقدر زود پیتر پارکر را از دبیرستان فارغ التحصیل کرد). در فیلم اول از سه گانه سم ریمی برای مرد عنکبوتی هم شاهد فارغ التحصیل شدن پیتر بودیم:

مدرسه پیتر پارکر

 

16- زن عمو می

زن عمو می

«سالی فیلد» (Sally field) در این فیلم هم به نقش آفرینی درخشانش در نقش زن عمو می ادامه میده و یکی از بهترین نسخه ها از این شخصیت رو تحویل میده (این مقاله را بخوانید). متأسفانه در حق او جفا شد و در فیلمنامه بهش زمان و فرصت کافی داده نشد که بیشتر بدرخشه؛ ولی او هر صحنه و دیالوگی که در اون حضور داشت رو مال خودش می کرد. نقطه اوج بازیش هم جاییه بود که میخواست اسرار گذشته والدین پیتر را برای او فاش کند و با اون نگاه خاص مادرانه اش به او گفت: "تا جایی که به من مربوط میشه تو پسر منی و من نمیخوام [با گفتن حقیقت] بهت آسیب بزنم..." واقعاً که نوع بازی سالی فیلد بسیار تاثیر گذار است.

 

17- تی شرت پیتر

تی شرت پیتر

در کل این سکانس تیشرت سفیدی رو بر تن پیتر میبینیم که روش تصویری مربوط به اسکیت برد نقش بسته. در فیلم اول هم دیدیم که پیتر پارکر علاقه زیادی به اسکیت برد داشت و مدام در حال اسکیت سواری بود. او حتی توانست در هنگام اسکیت سواری به برخی از قدرت های فوق بشری خود پی ببرد و آنها را کنترل کند. این اسکیت سوار بودن پیتر قبلاً در کمیک ها دیده نشده و به نظر میاد ادای احترامی به بازی "Tony Hawk’s Pro Skater 2" باشه. در این بازی فوق العاده موفق و محبوب که در سال 2000 توسط Activision منتشر شد، اسپایدرمن یکی از کارکتر های مخفی بود که پس از unlock شدن میتوانستید او را انتخاب و با او اسکیت سواری کنید! (این مقاله را بخوانید).

 

18- حضور فلش تامپسون که در نهایت حذف شد!

حضور فلش تامپسون که در نهایت حذف شد!

در ادامه صحنه مذکور، یک صحنه با حضور فلش تامپسون فیلم برداری شده بوده که متاسفانه در نسخه اکرانی از فیلم حذف شد. در این صحنه فلش با بازی «کریس زیلکا» (Chris Zylka) پس از مراسم فارغ التحصیلی پیش پیتر و گوئن میاد و مکالمه صمیمی و گرمی باهاشون داره. واقعاً حیف که این صحنه حذف شد، چرا که نشان دهنده بلوغ شخصیتی فلش و پیتر بوده و اینکه آنها در راستای اتفاقات فیلم قبلی مشکلات بین خود را پشت سر گذاشته و با هم دوست شده اند.

 

19- خانواده استیسی

خانواده استیسی

خانواده گوئن مانند قسمت قبلی در این فیلم هم حضور دارند و ما میبینیم که به جز پدر او که در انتهای فیلم قبلی کشته شد، مادر و سه برادر گوئن یعنی فیلیپ، هاوارد و سایمون در جشن فارغ التحصیلی او حاضر می شوند. این در حالیست که گوئن در دنیای کمیک تنها با پدرش زندگی می کرد و هیچ خواهر و برادری نداشت. مادر او یعنی "هلن استیسی" نیز در گذشته فوت کرده و تنها برخی اوقات به او اشاره می شود. لازم به ذکره که خانواده گوئن را یک بار دیگر در انتهای فیلم یعنی در مراسم خاکسپاری گوئن میبینیم که مشغول عزاداری هستند.

 

20- جدایی پیتر و گوئن!

جدایی پیتر و گوئن!

در دنیای کمیک پس از مرگ سروان استیسی، گوئن همیشه مرد عنکبوتی را مقصر میدانست و این موجب به راه افتادن زنجیره ای از اتفاقات شد که به پایان رابطه پیتر و گوئن انجامید. در واقع از همین جا بود که شخصیت گوئن افت کرد و در نهایت تصمیم گرفت از پیتر جدا شود و برای مدتی در لندن با عمویش زندگی کند. در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2، پیتر علیرغم قولی که در پایان فیلم قبل به سروان استیسی داده بود باز هم به رابطه خود با گوئن ادامه داده، اما به خاطر عذاب وجدان و مسئولیتی که داشت در نهایت مجبور به جدا شدن از گوئن شد که صحنه ای بسیار تأثیر گذار و تماشایی از آب در آمد.

 

21- نظرات مردم درباره اسپایدرمن

نظرات مردم درباره اسپایدرمن

در بین صحنه های مختلفی که از اسپایدرمن در حال انجام کار های مختلف میبینیم، نظرات عموم مردم درباره او به گوش میرسه که بعضی ها با او و فعالیت هایش مشکل دارند و از طرفی دیگر برخی از او دفاع میکنند و حضور او را برای شهر ضروری می دانند. این صحنه ما رو یاد اون صحنه از فیلم مرد عنکبوتی (2002) میندازه که اسپایدرمن تازه خودش رو به شهر و مردمش نشون داده بود و ما نظرات مختلف مردم درباره اون رو می دیدیم.

 

22- پسر بچه ای که اسپایدرمن نجات میده!

پسر بچه ای که اسپایدرمن نجات میده!

در فیلم پسر بچه ای رو میبنییم که "جورج" نام داره و پسری نه ساله به نام «جورج وگا» (George Vega) نقشش رو بازی میکنه. در طی صحنه ای که در بالا به آن اشاره شد، میبینیم که جورج توسط قلدر های مدرسه اش مورد آزار قرار میگیره که ناگهان اسپایدرمن سر میرسه و نجاتش میده. او با این کار خوش قلبی خودش رو نشون میده و از طرفی ما رو یاد صحنه های کتک خوردنش از فلش تامپسون تو فیلم اول میندازه و انگار که دیگه قرار نیست اجازه بده هیچ بچه ای کتک بخوره. ضمن اینکه این پسر در صحنه پایانی فیلم هم حضور داره که با حضورش یکی از بهترین پایان ها در فیلم های کمیک بوکی رو رقم میزنه...

 

23- کامئوی ایدی براینت

کامئوی ایدی براینت

در بین این صحنه ها ما صحنه ای با حضور اسپایدرمن و یک سری از افراد با ظاهر خاص میبینیم که به نظر میاد در یک جور مراسم شبیه بالماسکه یا همچین چیزی باشند. در بین این افراد خانمی رو میبینیم که خودش رو به شکل مجسمه آزادی در آورده و فکر میکنه که اسپایدرمن هم یک فرد عادیه که برای این مراسم لباس پوشیده. این خانم در حقیقت «ایدی براینت» (Aidy Bryant) کمدین و بازیگر آمریکایی هستش که در این صحنه حضور افتخاری دارد.

 

24- ادای احترام به باستر کیتون

ادای احترام به باستر کیتون

در ادامه صحنه بالا بلافاصله مرد عنکبوتی خودش رو به یک ماشین میچسبونه و یه جورایی خودش رو به جلو پرتاب میکنه که این باعث تعجب افراد اونجا میشه؛ اون خانم هم میفهمه که همه این مدت کنار اسپایدرمن واقعی ایستاده بوده! نوع گرفتن ماشین توسط اسپایدرمن ادای احترامی ست به یکی از فیلم های قدیمی «باستر کیتون» (Buster Keaton) که یک فیلم کمدی صامت بود. در یکی از صحنه های این فیلم او هم به شکلی مشابه ای از یه ماشین آویزون میشه و از پلیس هایی که دنبالش بودند فرار میکنه.

 

25- سارق مغازه!

سارق مغازه!

در ادامه صحنه ای را میبینیم که در آن پیتر پارکر که سرما خورده به مغازه ای رفته تا برای خود دارو تهیه کند و در همین اثنا سارقی به مغازه حمله می کند. اما پیتر علیرغم مریضی و حال بدش مسئولیت خود را پذیرفته و جلوی آن سارق را می گیرد. این صحنه به نظر اشاره ایست به اتفاقات فیلم قبل که در آن دیدیم پیتر جلوی دزدی که به یک مغازه دستبرد زده بود را نگرفت و همان سارق کمی بعد عمو بن را به قتل می رساند و حالا میبینیم پیتر از آن اتفاق درس عبرت گرفته.

 

26- سرماخوردگی پیتر

سرماخوردگی پیتر

سرماخوردگی پیتر که در صحنه مذکور دیدیم یکی از نقاط ضعف این شخصیته که به ویژه در کمیک بوک های قدیمی او بسیار مورد اشاره قرار می گرفت (این مقاله را بخوانید). درسته که او به علت گزیده شدن توسط آن عنکبوت دارای خون رادیو اکتیوی هستش، ولی سیستم ایمنی بذنش در مقابل ویروس هایی مثل سرما خوردگی یا آنفلوانزا مقاومت خاصی نداره و بار ها دیده شده که به خاطر سرما خوردگی زمین گیر شده. مثل شماره 12 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که به دلیل سرما خوردگی شکست سختی از دکتر اختاپوس خورد یا در شماره 48 که همین بلا را والچر سرش آورد. در شماره 121 مرد عنکبوتی شگفت انگیز که مرگ گوئن استیسی در آن رخ داد نیز پیتر دچار سرما خوردگی شده بود.

 

27- مرد عنکبوتی در آتش!

مرد عنکبوتی در آتش!

در ادامه میبینیم که پیتر به طور مخفیانه از بالا داره به گوئن نگاه میکنه و انگار داره سعی میکنه ازش محافظت کنه که ناگهان در همان نزدیکی آتش سوزی رخ میده. در نتیجه ما شاهد تردید های درونی پیتر هستیم که علیرغم اینکه دلش به شدت برای گوئن میتپه و میخواد با اون باشه، باید طبق مسئولیتش بره و مردم رو نجات بده. این نجات شهروندان از داخل آتیش هم به نوعی ما رو یاد این صحنه مشابه و ماندگار از فیلم "مرد عنکبوتی 2" سم ریمی میندازه که در بالا میبینید.

 

28- سگِ اما استون

سگِ اما استون

وقتی گوئن رو در حال نشستن بر یکی از صندلی های اون رستوران میبینیم، سگی در کنار صندلی او نشسته که جالبه بدونید در حقیقت سگ واقعی اما استون (بازیگر نقش گوئن) هستش که یه حضور افتخاری در فیلم نصیبش شده! در اون دوره اندرو گارفیلد و اما استون واقعاً با هم در رابطه بودند و مشترکاّ از این سگ نگهداری می کردند. راستی اسم این آقا سگه هم «رٍن» (Ren) هستش.

 

29- آلبرت انیشتین

 آلبرت انیشتین

باز هم در اتاق پیتر پارکر و بر روی یکی از دیوار ها تصویری از «آلبرت انیشتین» (Albert Einstein) فیزیکدان و دانشمند بزرگ تاریخ بشریت به چشم می خورد که با توجه به علاقه پیتر به علم و دانش منطقی به نظر می رسد. ضمن اینکه در فیلم قبل هم تصویر او در اتاق و بر روی یکی از تیشرت های پیتر قابل مشاهده بود. در فیلم مرد عنکبوتی 2002 هم چنین چیزی را دیده بودیم.

 

30- اشاره به مرد عنکبوتی خارق العاده

اشاره به مرد عنکبوتی خارق العاده

در ادامه میبینیم که پیتر با لباس مخصوص عنکبوتیش توی اتاقشه که زن عمو می ناگهان میاد داخل و پیتر هم سریع زیر پتو قایم میشه تا زن عموش به هویت مخفیش پی نبره. این صحنه اشاره داره که به قسمت 4 از فصل اول سریال تحسین شده "مرد عنکبوتی خارق العاده" (The Spectacular Spider-Man) که در اون هم سناریوی مشابهی اتفاق افتاد.

 

31- پوستر فیلم Dogtown and Z-Boys

پوستر فیلم Dogtown and Z-Boys

در ادامه جزئیات جالبی که در اتاق پیتر میشه مشاهده کرد، ما میتونیم پوستری از فیلم Dogtown and Z-Boys ببینیم. این فیلم مستند که در سال 2001 منتشر شد به داستان تیم اسکیت برد Zephyr در دهه 1970 و تکامل این ورزش می پرداخت و با توجه به علاقه زیادی که پیتر به اسکیت برد داره، طبیعیه که این فیلم رو دیده و پوستری از اون رو توی اتاقش داشته باشه.

 

32- گروه "رامونز"

گروه "رامونز"

در اتاق پیتر و بر روی یکی از دیوار ها ما پوستری از گروه موسیقی "رامونز" (Ramons) میبینیم که اشاره به علاقه پیتر به این گروه داره. جالبه که بدونید گروه رامونز سالها پیش ترانه تیتراژ معروف نخستین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در تلویزیون را اجرا کردند که میتونید در اینجا اون رو دانلود کنید. همچنین این گروه در محله کوئینز نیویورک شکل گرفت که همانطور که در این مقاله گفتیم پیتر پارکر هم اهل همین محله هستش. در فیلم اول هم به گروه رامونز اشاره شده بود (این مقاله را بخوانید).

 

33- اشاره به لباس کلاسیک الکترو

 اشاره به لباس کلاسیک الکترو

بر روی کیک تولدی که مکس برای خودش گرفته میشه خامه های سبز رنگی رو دید با علامت هایی به شکل رعد و برق و به رنگ زرد که دور تا دور کیک رو فرا گرفته اند. همه اینها آشکارا به کاستوم کلاسیک الکترو در دنیای کمیک اشاره دارد که در فیلم برای این شخصیت مورد استفاده قرار نگرفت.

 

34- مادرِ مکس دیلون

 مادرِ مکس دیلون

در نسخه ابتدایی فیلمنامه، مکس به همراه مادرش زندگی میکنه که مریضه و مکس از اون نگهداری میکنه، اما برعکس اون توجهی به مکس نمیکنه. وقتی مکس دچار حادثه میشه و همه فکر میکنن مرده، به خونه برمیگرده و میبینه که مادرش از روی ویلچر بلند شده و داره از یه مأمور آزکورپ پول دیه میگیره؛ در نتیجه خشمگین میشه و از نیرو هاش استفاده میکنه و این صحنه منتهی میشه به نبرد او با اسپایدرمن در میدان تایمز. ای کاش این صحنه ها از فیلم حذف نمیشد، چرا که خیلی به شخصیت پردازی مکس کمک می کرد و دلایل او برای خباثت را بهتر توجیح می کرد.

 

35- مشکلات مالی زن عمو می

مشکلات مالی زن عمو می

میبینیم که زن عمو می به تازگی مشغول به کار در یک بیمارستان شده و حتی میخواد دو شیفت برداره تا بتونه پول بیشتری در بیاره. پیتر هم به فکر فروش عکس به بیوگل و پول در آوردنه. این نشون میده که اونها واقعاً دارن با بحران مالی دست و پنجه نرم میکنند و فقط خیلی مستقیم بهش اشاره نمیشه. درست مثل کمیک ها که بعد از مرگ عمو بن، پیتر و زن عمو می دچار مشکلات اقتصادی شدند و ما این قضیه رو در همون شماره 1 از سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1962) دیدیم. در سری فیلم های ریمی هم بار ها به مشکلات مادی زن عمو می اشاره شده بود:

مشکل مالی

 

36- سال 1961

سال 1961

زن عمو می از حقوق ناچیزی که جیمسون به پیتر میده گله میکنه و پیتر هم در جواب به شوخی میگه جیمسون داره حقوق منصفانه سال 1961 رو بهش میده (!) که دقیقاً به یک سال قبل از سال تولد و خلقت شخصیت اسپایدرمن که در واقع در سال 1962 بود اشاره میکنه. در ماه آگوست این سال بود که شماره 15 فانتزی شگفت انگیز منتشر شد و استن لی و استیو دیتکو این قهرمان دوست داشتنی رو خلق کردند (البته قبلاً در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که چرا این تاریخ به اشتباه به عنوان تاریخ انتشار این کمیک و تولد اسپایدرمن جا افتاده و این کمیک در واقع در 5 ژوئن منتشر شده).

 

37- آبی و قرمز!

 آبی و قرمز!

زن عمو می نمیذاره که پیتر از لباسشویی استفاده کنه و لباس های خودش رو بشوره چون دفعه قبل که اینکارو کرده همه لباسا رنگ آبی و قرمز گرفتن! این میتونه اشاره ای باشه به فیلم مرد عنکبوتی 2 ساخته سم ریمی که در اون هم دیدیم پیتر لیاس اسپایدرمنی خودش رو میندازه داخل لباسشویی و در نهایت همه لباساش به رنگ آبی و قرمز در میان.

 

38- دیلی بیوگل و جی جونا جیمسون

دیلی بیوگل و جی جونا جیمسون

جی جونا جیمسون، دیلی بیوگل یا هیچ کدام از کارکنان آن در این فیلم هم حضور پیدا نمی کنند، اما مثل فیلم اول بار ها به آن اشاره می شود. برای مثال لوگوی دیلی بیوگل بر روی اتوبوسی که اسپایدرمن آن را نجات می دهد دیده می شود.

دیلی باگل

یا مثلاً پیتر به زن عمو می میگه که داره برای بیوگل کار میکنه تا یکم پول در بیاره و کمک خرج خونه باشه.

تهدید اسپایدرمن

یکی از صفحات روزنامه دیلی بیوگل رو هم در مغازه ای که پیتر اون رو از سرقت نجات میده میبینیم با تیتر تهدید عنکبوتی که در کمیک ها هم این تیتر مورد علاقه جیمسون و دیلی بیوگل هستش! (این مقاله را بخوانید).

عکس روزنامه

اگه دقت کنید اینجا مشخصه که بیوگل عکس واضحی از اسپایدرمن نداره و عکاسی هم نیست که بتونه ازش به خوبی عکس بگیره. اما بعد از اینکه پیتر عکس های خودش رو از طریق ایمیل برای جیمسون میفرسته، میبنییم که روزنامه ای چاپ شده با تیتر "اولین عکس واضح از اسپایدرمن!"

 

39- آلیستر اسمایت (Alistair Smythe)

 آلیستر اسمایت (Alistair Smythe)

"آلیستر اسمایت" شرور معروف کمیک های مرد عنکبوتی (که اینجا معرفی شده) در فیلم حضور کوتاهی دارد و نقش او را «بی. جی. نوواک» (B. J. Novak) بازی میکند. او یکی از دانشمندان آزکورپه که رفتار زننده ای با مکس دیلون داره و به طور غیر مستقیم مستقیم در تبدیل شدن او به الکترو نقش داشت. در دنیای کمیک او پسر "اسپنسر اسمایت" بود که به درخواست جی جونا جیمسون ربات هایی موسوم به "قاتل عنکبوت" (Spider-Slayer) را ساخت تا اسپایدرمن را نابود کند. اما پس از مدتی دچار سرطان خون شد و مرد. پس از او پسرش الیستر که اسپایدرمن و جیمسون را مسئول مرگ پدرش میدانست تصمیم گرفت راه پدر را ادامه دهد.

 

40- هری آزبورن (Harry Osborn)

هری آزبورن (Harry Osborn)

نقش هری آزبورن رو «دین دیهان» (Dane DeHaan) در این فیلم بازی میکنه (برای آشنایی کامل با هری آزبورن، این مقاله را بخوانید). اگرچه فیلمنامه خیلی سعی داشت روی دوستی او با پیتر تمرکز کنه اما به عقیده خیلی ها این رابطه کمی تحمیلی و  شتاب زده احساس میشد. دلیلش هم این بود که هری در فیلم اول حضور نداشت و سازندگان فقط در این فیلم برای پیشبرد داستان از او استفاده کردند. لازم به ذکره که او در انتهای فیلم به گرین گابلین تبدیل شد و حتی دست به کشتن گوئن استیسی زد. که این کاملاً با شخصیت پردازی هری در کمیک ها در تضاد بود؛ چون که او هرگز چنین شخصیت خبیث و بدذاتی نبود که بخواد گوئن رو بکشه (این مقاله را بخوانید). البته باید قبول کرد که دیهان خیلی خوب تونست نقش یه جوان به جنون کشیده شده رو به تصویر بکشه.

 

41- دونالد مِنکن (Donald Menken)

 دونالد مِنکن (Donald Menken)

شخصیت دونالد منکن که نقش اون رو آقای «کولم فیور» (Colm Feore) بازی میکنه، دقیقاً همون نقشی رو داره که راجیت راثا در فیلم اول داشت، یعنی دست راست نورمن آزبورن و کسی که در نبود او کار های آزکورپ رو اداره میکنه. یعنی اونه که عنکبوت های دستکاری شده رو مخفی میکنه یا هری آزبورن رو اخراج میکنه تا خودش پشت میز ریاست بشینه. در دنیای کمیک منکن اولین بار در شماره 239 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1983) ظاهر شد و علیرغم حضور محدودش نقش مشابه ای با فیلم داشت (این مقاله را بخوانید). در نهایت او در یکی از صحنه های حذف شده توسط هری کشته میشه (جالبه که هر دو دستیار نورمن آزبورن در این دو فیلم در صحنه های حذف شده توسط خبیث داستان کشته می شوند!).

 

42- نورمن آزبورن (Norman Osborn)

نورمن آزبورن (Norman Osborn)

«کریس کوپر» (Chris Cooper) نقش نورمن آزبورن رو در فیلم بازی میکنه. او مرد پشت تمام قضایاست که از یک بیماری ژنتیکی رنج میبره و سالها برای درمان خودش تلاش کرده. در فیلم قبل دیدیم که کرت کانرز برای نورمن کار می کرد و وظیفه داشت که درمانی برای او پیدا کنه که در نهایت اون اتفاق ها رخ داد. در نتیجه نورمن در این فیلم تسلیم بیماریش میشه و دار فانی رو وداع میگه. در مجموع حضور نورمن بسیار کوتاهه و به پنج دقیقه هم نمیرسه و بدین شکل تمام پتانسیل این کاراکتر جذاب و بازیگر توانمندش از بین رفت.

سر نورمن آزبورن

بعد از مرگ نورمن میبینیم که کارکنان آزکورپ تخت او را با نور سبز رنگی اسکن میکنند و محفظه کوچکی هم به سرعت رد میشه که این قضیه کمی برای طرفداران عجیب و مشکوک بود. بعد ها مشخص شد که در ابتدا قرار بوده که در صحنه پس از تیتراژ فیلم، نورمن برگرده به گرین گابلین تبدیل بشه و سر او هم یه صورت فریز شده داخل اون محفظه نمایش داده بشه (این مقاله را حتما بخونید). که البته در نهایت همه اینها از فیلم حذف شدند.

 

43- نفرین آزبورن ها

نفرین آزبورن ها

همان طور که گفتیم، در فیلم نورمن آزبورن از یک بیماری ژنتیکی رنج میبره که این بیماری به پسرش هری هم منتقل میشه. سازندگان این بیماری رو "Retroviral Hypodysplasia" نامیدند که البته در فیلم از اون به عنوان "نفرین آزبورن" (Osborn Curse) یاد میشه و بیماری هستش که همه آزبورن ها به آن دچار می شوند. از علائمش هم میشه به بی ریخت و دفرمه شدن ظاهر، درد عضلانی، ناتوانی در راه رفتن و... اشاره کرد. نورمن به همراه ریچارد پارکر سالها تلاش کردند تا درمانی برای این بیماری پیدا کنند که در نهایت با هم به مشکل خوردند. این بیماری در نهایت باعث مرگ نورمن شد، اما هری با تزریق سم اون عنکبوت های آزکورپ تونست خودش رو نجات بده و درمان کنه.

 

44- مشکلات هری و نورمن

 مشکلات هری و نورمن

در طول مکالمه ای که هری و نورمن در اون اتاق دارند، هری بار ها از تموم عقده هایی که پدرش براش به جا گذاشته حرف میزنه و مشخصه که اونها از گذشته مشکلات زیادی با هم دارند. در دنیای کمیک هم از آن ابتدا چنین چیزی را شاهد بودیم و این دو پدر و پسر همواره با هم مشکل داشتند. هری هیچ وقت پدر خوبی نداشت و دوران کودکی او قربانی جاه طلبی و خواسته های نورمن شد، چرا که نورمن هیچوقت برای هری وقت نمیذاشت و همیشه یه هری زور می گفت و تحت فشار قرارش می داد؛ همه این عقده ها هم باعث شد تا هری برای مقطعی به مصرف مواد مخدر روی بیاره!

 

45- آشغاله!

آشغاله!

پیتر عکسی که از اسپایدرمن گرفته رو از طریق ایمیل برای دیلی بیوگل ارسال میکنه و جیمسون هم بلافاصله به پیتر ایمیل میزنه و میگه که این عکسی که براشون فرستاده خیلی آشغاله. این اشاره داره به فیلم مرد عنکبوتی (2002) سم ریمی که در آن دیدیم جمیسون پس از دیدن عکس های پیتر همشون رو آشغال خطاب میکنه و پول خیلی کمی هم به پیتر میده.

چنین سناریو مشابهی را در سریال تحسین شده "مرد عنکبوتی خارق العاده" نیز دیده بودیم.

 

46- تخم مرغ های زن عمو می!

تخم مرغ های زن عمو می!

بین این ایمیل ها یک ایمیل هم از زن عمو می میبینیم که برای پیتر فرستاده و در اون گفته: یادت نره تخم مرغ بخری! این اشاره ایست به وقایع فیلم اول و اینکه زن عمو می مدام به پیتر سفارش می کرد که وقتی داره برمیگرده تخم مرغ بخره. پیتر هم در ابتدا نسبت به این چیزا احساس مسئولیت نمی کرد، اما در انتها دیدیم که بالاخره مسئولیت پذیر شده و بعد از نبرد سختی که با لیزارد داشت با یک بسته تخم مرغ به خانه برگشته.

 

47- پت کی‌یرنان

پت کی‌یرنان

در ادامه خبر مرگ نورمن آزبورن از تلویزیون پخش میشه که توجه پیتر رو جلب میکنه. مجری این خبر خیلی آشنا به نظر میرسه چون قبلاً هم در فیلم و سریال های مارول دیده شده. این مجری "پت کی‌یرنان" (Pat Kiernan) نام داره که یه مجری خبری واقعی هستش و از سال 1977 برای شبکه NY1 مجری‌گری میکنه. ایشون در فیلم های دیگری مثل "شبی در موزه" یا "شکارچیان ارواح" هم حضور افتخاری داشته و در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 هم بار ها او را در تلویزیون میبینیم (در فیلم های مردعنکبوتی در MCU هم بوده. آیتم شماره 16 از این مقاله را بخوانید).

 

48- اُریجین الکترو

اُریجین الکترو

سرگذشت و اریجینی که مکس دیلون طی آن به الکترو تبدیل میشه با آنچه که در اولین حضور او در دنیای کمیک یعنی شماره 9 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1963) دیدیم تفاوت داره. در فیلم دیدیم که مکس داشت داخل آزکورپ کار می کرد که در جریان یک نقص و اتصالی در خطوط جریان برق دچار برق گرفتگی شد. بعد هم افتاد داخل اون مخزن پر از مارماهی های جهش یافته ژنتیکی و اینطوری دارای قدرت های الکتریکی شد. اما در دنیای کمیک او مشغول کار بر روی یک تیر چراغ برق بود که صاعقه بهش برخورد کرد و اینطوری به قدرت های فوق بشریش دست یافت.

سرگذشت الکترو

در واقع شاید بشه گفت که سازندگان فیلم اریجین مکس را تا حد زیادی از سریال تحسین شده "مرد عنکبوتی خارق العاده" (The Spectacular Spider-Man) الهام گرفتند. در این سریال مکس در آزمایشگاه کرت کانرز کار می کرد که در جریان یک حادثه مثل فیلم وارد مخزن اون مارماهی های الکتریکی میشه و به الکترو تبدیل میشه. یک نکته دیگر هم اینه که در اون صحنه ی ترسناک (که تو این مقاله هم بهش اشاره شده) که مکس در اون مکان از روی تخت سردخانه (یا آزمایشگاه) بلند میشه و انگار در ماده یا پوسته ای سنگی فرو رفته که ازش به شکلی چندش آور و تکان دهنده بیرون میاد، به نظر میرسه از شماره 66 از کمیک Spectacular Spider-Man الهام گرفته باشند:

چون اونجا هم او را از سر تا پا با بانداژ غیر رسانا پوشانده بودند و زندانی اش کرده بودند تا نتونه از قدرت هایش برای فرار استفاده کنه (شبیه به مومیایی ها شده بود!) که در نهایت موفق به فرار شد.

 

49- فاصله بین دندان ها!

فاصله بین دندان ها!

اگر خوب به چهره و دندان های مکس دیلون قبل از تبدیل شدن به الکترو دقت کنید، میبینید که فاصله نسبتاً زیادی بین دندان های جلویی او وجود داره. جالبه بدونید که دندان های خود جیمی فاکس (بازیگر الکترو) اینطوری نیست و مشخصه سازندگان از عمد چنین کاری در گریم او انجام دادند تا بیشتر اون حالت سادگی و ساده لوحی مکس رو نشون بده. در حالی که وقتی که مکس نیروی های الکتریکی خودش رو به دست میاره، میبینیم که فاصله بین دندان هاش هم پر میشه و کل دندان ها ردیف و مرتب هستند.

 

50- فلیشیا هاردی (Felicia Hardy)

فلیشیا هاردی (Felicia Hardy)

خانم «فلیسیتی جونز» (Felicity Jones) نقش "فلیشیا هاردی" رو در فیلم بازی میکنه که همانطور که میدونید در دنیای کمیک هویتی به نام گربه سیاه (Black Cat) داره و یکی از معشوقه های برتر پیتر پارکر محسوب میشه (این مقاله را بخوانید). او در فیلم یکی از کارکنان شرکت آزکورپ بود که پس از مرگ نورمن آزبورن به دستیار هری تبدیل شد و مشخص بود از اسرار آزکورپ خبر دارد. واقعاً حیف که ساخت فیلم سوم منتفی شد و ما هم دیگر چیز بیشتری از این نسخه از فلیشیا ندیدیم.

 

51- لرزش دست!

لرزش دست!

وقتی هری و پیتر لب ساحل وایسادن و نوبتی به طرف دریا سنگ پرتاب میکنن، پیتر با قدرت زیادی این کار رو انجام میده و سنگ رو به نقطه دورتری پرتاب میکنه. بعد هم میگه همش به خاطر قدرت مچ دستشه و هری هم میتونه این کار رو انجام بده. واضحه که پیتر با توجه به نیرو های فوق بشریش قدرت مچش هم بیشتره؛ اما جدا از اون برمیگردیم به سکانس صحبت های نورمن و هری که گفته شد یکی از علائم شیوع بیماری ژنتیکیشون، لرزش و انقباض دسته. پس مشخصه که هری در اون لحظه دچار ناتوانی شده و قدرت مچ دستش رو از دست داده.

 

52- اسپندکس!

 اسپندکس!

هری برای توصیف مرد عنکبوتی از "کسی که لباس اسپندکسی میپوشه تا گربه ها رو از بالای درخت نجات بده" استفاده میکنه. این اشاره ایه به جنس کاستوم های ابرقهرمانانی مثل اسپایدرمن که همون طور که در این مقاله گفتیم از اسپندکسه. اسپندکس (Spandex) یک نوع فیبر مصنوعی هستش که اولین بار در سال 1958 تولید شد و به خاطر خاصیت کشسانی بالایی که داره شناخته میشه. در نتیجه اسپندکسی بودن لباس اسپایدرمن انتخاب هوشندانه ای توسط سازندگانه، چرا که باعث میشه لباس به راحتی کش بیاد و کاملاً فیت تن پیتر بشه و در عین حال احساس خفگی بهش دست نده. همچنین "نجات گربه از درخت" هم اشاره داره به صحنه معروف فیلم برجسته "سوپرمن" اثر جاودانه ی «ریچارد دانر»:

سوپرمن گربه 

 

53- اشارات متعدد به کلمه شگفت انگیز

اشارات متعدد به کلمه شگفت انگیز

در طول فیلم بارها و بارها شاهد اشاره به کلمه "شگفت انگیز" (Amazing) هستیم که مشخصاً با توجه به عنوان فیلم که مرد عنکبوتی شگفت انگیز هستش استفاده این کلمه به دفعات در فیلمنامه هم منطقیه. مثلاً اسپایدرمن برای معرفی خودش به الکسی، خودش رو شگفت انگیز خطاب میکنه.

یا کمی جلوتر او در واکنش به توربین بادی اون پسر بچه از این کلمه استفاده میکنه.

یا مثلاً مکس دیلون روز تولد خودش رو شگفت انگیز توصیف میکنه که قطعاً با اتفاقاتی که در ادامه فیلم برایش افتاد به روز واقعا شگفت انگیزی تبدیل شد!

اما شاید قشنگ ترین استفاده از این کلمه، اون جایی باشه که پیتر بعد از مدت ها دوباره با گوئن ملاقات میکنه و پس از دیدن زیبایی بی اندازه گوئن بهش میگه که چقدر شگفت انگیز به نظر میرسه!

 

54- رنگ چشم پیتر پارکر

رنگ چشم پیتر پارکر

گوئن در قوانینی که برای دوستی خودش با پیتر میذاره به چشمان قهوه ای پیتر اشاره میکنه و میگه که نباید دیگه از این به بعد با اونا دلبری کنه (!) در دنیای کمیک هم بیشتر اوقات چشمان پیتر به رنگ مشکی یا قهوه ای به تصویر کشیده شده و تنها در برخی موارد شاهد رنگ دیگری برای چشم های او بودیم. برای مثال در سری فیلم های سم ریمی که پیتر در آن چشم های آبی رنگی داشت.

 

55- تعقیب کردن گوئن!

 تعقیب کردن گوئن!

گوئن درباره یه رستوران کره ای که تازه باز شده صحبت میکنه و پیتر هم که مدت هاست گوئن رو از دور تعقیب میکنه تا ازش محافظت کنه، اونجا رو میشناسه. اگه دقت کنید به نظر میاد گوئن درباره همون رستورانی صحبت میکنه که در ابتدای فیلم به اونجا رفت و ما پیتر رو بالای سر او دیدیم.

بعد هم پیتر اعتراف میکنه که بارها گوئن رو یواشکی تعقیب می کرده و گوئن هم که به تعقیب شدنش شک کرده بود، میگه "میدونستم...". اگه یادتون باشه در فیلم اول هم در رویارویی پیتر و گوئن در برج آزکورپ دیدیم که گوئن از پیتر میپرسه که آیا داشته اون رو تعقیب میکرده و انگار که اینجا بالاخره چیزی که مدت ها در سرش بود اتفاق میفته.

 

56- آکسفورد و لندن

آکسفورد و لندن

در ادامه گوئن به پیتر میگه که از دانشگاه آکسفورد (Oxford) بورسیه شده و قراره بعد از یه سری امتحان به انگلستان بره. در حالی که در کمیک ها گوئن به همراه پیتر در دانشگاه "امپایر استیت" (Empire State) درس می خواند و خبری از آکسفورد نبود. اما او سابقه زندگی در لندن را در کمیک ها داشته! در واقع پس از مرگ سروان استیسی زندگی گوئن عوض شد و او در شماره 93 از کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1971) به لندن رفت تا برای مدتی در کنار عمویش "آرتور استیسی" زندگی کند.

 

57- حس عنکبوتی

حس عنکبوتی

مثل فیلم قبل شاهد نوع خاصی از به تصویر کشیدن حس عنکبوتی (spider sense) معروف اسپایدرمن بودیم؛ یعنی پیتر پارکر در هنگام رویارویی با خطر، ناگهان سرش به سمت آن خطر برمیگشت و زمان هم انگار فریز میشد. همچنین افکت صدای خاصی در این لحظات به گوش میرسید که نشان دهنده فعال شدن حس عنکبوتی او بود. در دنیای کمیک «استیو دیتکو» برای نشان دادن حس عنکبوتی از چند تا خط دور سر اسپایدرمن استفاده می کرد تا حالت خطر را نشان دهد. این شیوه کاملاً تثبیت شد و بعد ها توسط دیگر طراحان هم مورد استفاده قرار گرفت (این مقاله را بخوانید).

 

58- ظاهر آبی رنگ الکترو

ظاهر آبی رنگ الکترو

لباس کلاسیک و سبز رنگ الکترو در عین سادگی و برخلاف اینکه شاید مضحک و غیر کاربردی به نظر برسد اما بسیار ماندگار است. به خصوص اینکه با دیدن ماسک او کاملاً یاد نیروی برق و الکتریسیته میفتیم. اما قطعاً این لباس برای حضور در دنیای سینما مناسب نبود و زیادی کارتونی به نظر می رسید. در نتیجه سازندگان برای ظاهر او در فیلم از سری کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) استفاده کردند که شبیه به توده ای زنده و آبی رنگ از الکتریسته بود.

 

59- نگه داشتن ماشین با دست

نگه داشتن ماشین با دست

اسپایدرمن از راه میرسه و ماشینی که به خاطر قدرت های الکترو پرتاب شده و نزدیک بود که روی سر یه افسر پلیس فرود بیاد رو به راحتی در هوا نگه می داره. این نشون میده قدرت بدنی او هم نسبت به فیلم قبلی افزایش پیدا کرده، چرا که در فیلم اول دیدیم که او به زحمت فراوان تونست اون ماشین در حال افتادن از پل رو نگه داره و اون پسر بچه رو از داخل ماشین نجات بده (البته باید گفت که این دو در شرایط متفاوتی اتفاق افتادند).

 

60- پیشرفت کاستوم پیتر از فیلم اول

 پیشرفت کاستوم پیتر از فیلم اول

الکترو با استفاده از قدرت های جدیدش موج های برق و الکتریسیته رو به سمت مرد عنکبوتی میفرسته و علیرغم این که اون به عقب پرت میشه و یکی از وب شوتر هاش هم از کار میفته، اما آسیب جدی ای نمیبینه و به مبارزه ادامه میده. این در حالیست که در فیلم اول دیدیم که او پس از دریافت شوک الکتریکی از یکی از نیروی های پلیس برای چند دقیقه بی هوش شد و حتی نزدیک بود هویت مخفیش هم لو بره. پس میشه نتیجه گرفت که پیتر پس از وقایع فیلم اول حسابی لباس خودش رو ارتقا داده و اون رو تا حدی عایق برق درست کرده.

 

61- وب شوتر های اسپایدرمن

وب شوتر های اسپایدرمن

دستگاه تار افکن یا همان وب شوتر (Web-Shooter) مهم ترین سلاح اسپایدرمنه که همواره از آن ابتدا در داستان هایش ازش استفاده کرده (این مقاله را بخوانید). پس از وب شوتر هایی که پیتر در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز برای خودش ساخت، حالا در قسمت دوم میبینیم با تغییر پیدا کردن کاستوم، وب شوتر ها هم تغییر کردند. این وب شوتر ها قرمز رنگ هستن و اندازه شون هم مناسبه. در مجموع بسیار چشم نواز به نظر میان. البته باید قبول کرد که برای این دوران از زندگی پیتر پارکر خیلی پیشرفته هستن و باورش سخته که خود پیتر اونها رو ساخته باشه.

 

62- موسیقی هانس زیمر

موسیقی هانس زیمر

در سال 2013 جیمز هورنر از ساخت موسیقی مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 کنار رفت و مارک وب اعلام کرد که با هانس زیمر برای موسیقی این فیلم همکاری می کند. همین هم کافی بود تا خیال همه بابت موسیقی این فیلم راحت باشه. البته در مجموع موسیقی هورنر و مخصوصاً تمی که برای اسپایدرمن ساخت در سطح بالاتری از زیمر قرار داشت، اما این باعث نمیشه که از موسیقی خوب هانس زیمر غافل بشیم. مخصوصاً قطعه های عاشقانه پیتر و گوئن یا قطعه های مربوط به الکترو که انگار واقعاً الکتریسیته در نت به نت آنها جریان داشت.

هنس زیمر

در قطعه ای که در پس زمینه نبرد میدان تایمز به گوش میرسه، ما جملاتی را میشنویم که انگار واقعاً از زبان الکترو نوشته شده اند و دلیل خبیث شدن او و تنفرش از اسپایدرمن را توجیه می کنند. مثلاً گفته میشه "اون بهم دروغ گفت"، "اونا بهم شلیک کردن"، "اسپایدرمن دشمن منه" و...

 

63- شکست الکترو با آب!

شکست الکترو با آب!

در اولین نبردی که اسپایدرمن و الکترو در میدان تایمز دارند، پیتر در نهایت موفق میشه با کمک چند مأمور آتش نشانی و با استفاده از آب جلوی الکترو رو بگیره. این اشاره داره به اولین حضور الکترو در دنیای کمیک یعنی همان شماره 9 مرد عنکبوتی شگفت انگیز که در اون هم اسپایدرمن الکترو رو با استفاده از یه شیر فلکه آب متوقف کرد (کمیکش اینجا ترجمه شده).

 

64- فایل های آزکورپ

فایل های آزکورپ

زمانی که هری به فایل های آزکورپ دسترسی پیدا میکنه، ما برای لحظه کوتاهی فایل های مختلفی رو میبینیم که اکثرشون چیز خاصی نیستند، ولی بعضی از اونها به چشم هواداران مرد عنکبوتی آشنا میان. برای مثال یکی از فایل ها مربوط به دکتر کانرز میشه که شخصیت خبیث فیلم اول بود و به لیزارد تبدیل شد. همچنین فایل هایی تحت عنوان دکتر موربیوس، ونوم، راون کرافت و نورمن آزبورن هم وجود دارند و البته فایلی به نام OCT که به نظر به "اک" (لقب دکتر اختاپوس) اشاره دارد.

 

65- روزولت (Roosevelt(

روزولت (Roosevelt

همان طور که در ابتدای فیلم دیدیم، پدر پیتر ویدیویی که برای او ضبط کرده بود تا در آینده ببیند را به ایستگاهی زیرزمینی در جزیره روزولت ارسال می کند. در ادامه هم میبینیم که پیتر با جستجوی این نام در اینترنت اون رو پیدا میکنه و بعد هم تصویری از یک تراموا میبینیم که نام جزیره روزولت بر آن نقش بسته و ما رو یاد در نبرد نهایی فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته سم ریمی میندازه؛ جایی که گرین گابلین مری جین را گروگان گرفت و تراموایی به این شکل که پر از بچه بود را تحت کنترل خودش در آورد تا اسپایدرمن را مجبور کند بین نجات آنها یکی را انتخاب کند.

 

66- آهنگ Gone, Gone, Gone

آهنگ Gone, Gone, Gone

در طی سکانس مذکور موزیکی که پیتر داره با هندزفری گوش میده و در ادامه در پس زمینه شنیده میشه، آهنگ "Gone, Gone, Gone" از فیلیپ فیلیپس (Phillip Phillips) خواننده معروف آمریکایی هستش. چیزی که جالبه اینه که انگار تکست و ترانه این آهنگ با توجه به اتفاقاتی که در فیلم میفته نوشته شده و کامل باهاش همخوانی داره. مثلاً در بخشی از این آهنگ گفته میشه: "به خاطر تو حاضرم تمام چراغ های این شهر را خاموش کنم" که اشاره داره به اتفاقات پایان فیلم که الکترو با جذب برق نیروگاه، کل شهر رو به خاموشی برد.

جنگ گوئن

یا یه جا میشنویم: "وقتی که همه دشمنان پشت در خانه تو هستند، من تو را از آنجا نجات خواهم داد" که میتونه اشاره داشته باشه به ربوده شدن گوئن توسط هری که پیتر مدام به دنبال نجات دادن او بود.

آهنگ you are gone

اما از همه قشنگ تر نقطه اوج آهنگه که میگه: "من حتی بعد از رفتنت هم عاشقت خواهم ماند..." که مشخصاً اشاره میکنه به مرگ گوئن در پایان فیلم و عشق و علاقه پیتر که همچنان باقی مانده.

 

67- لباس عایق بندی شده!

 لباس عایق بندی شده!

پیتر میدونه که دیر یا زود دوباره باید با الکترو رو به رو بشه و به این فکر میفته که نوعی عایق الکتریسیته برای تار و وب شوتر هاش درست کنه. چنین چیزی رو در دنیای کمیک هم شاهد بودیم. البته در کمیک ها پیتر به جای عایق وب شوتر، به فکر ساخت یک لباس تماماً عایق افتاد. در واقع در شماره های 422 تا 425 مرد عنکبوتی شگفت انگیز شاهد بودیم که نیرو های الکترو افزایش پیدا کرد و تونست اسپایدرمن رو شکست بده (این مقاله را بخوانید).

الکترو کمیک

در نتیجه پیتر به فکر راهی برای شکست الکترو میفته و یک لباس جدید و عایق بندی شده (insulated suit) درست میکنه که باعث میشه بر الکترو غلبه کنه.

 

68- درمانی برای سرطان!

درمانی برای سرطان!

در فیلم اینطور توضیح داده میشه که ریچارد پارکر و نورمن آزبورن زمانی که با هم کار می کردند به دنبال درمانی برای بیماری نورمن بودند. اونها زهر اون عنکبوت های دستکاری شده رو استخراج کردند و به فکر این بودند که اون رو به درمانی برای سلول های بیمار تبدیل کنند که در نهایت حتی بیماری هایی مثل آلزایمر و حتی سرطان رو هم درمان کنه. در سری کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) هم چنین چیزی را دیده بودیم که پدر پیتر پارکر و ادی براک به دنبال درمانی برای سرطان بودند و سیمبیوت ونوم هم به همین منظور خلق شد. در نتیجه منشأ سیمبیوت به جای اینکه فضایی باشه، زمینی شد و یکی از بهترین تغییرات در این سری کمیک ها پدید آمد (کمیکش رو اینجا ترجمه کردیم که میتونید ازش لذت ببرید).

 

69- اشاره به مایلز وارن؟

اشاره به مایلز وارن؟

بالای روزنامه ای که هری میذاره روی میز، در اندازه ای کوچک تیتر زده شده "آزمون و خطا: سوء رفتار در پرونده وارن!" در دنیای کمیک های مرد عنکبوتی، معروف ترین شخصیتی که با نام وارن شناخته میشه کسی نیست جز «مایلز وارن» (Miles Warren) ملقب به "شغال" که هر وقت در کمیک ها حضور پیدا کرده، پای کلون سازی هم وسط اومده (اینجا به طور کامل معرفی شده). سالها بعد از کنسل شدن فیلم سوم مارک وب، مشخص شد که قرار بوده در فیلم سوم برای زنده کردن دوباره مردگان از ایده کلون ها استفاده کنند. در نتیجه حضور مایلز وارن در فیلم سوم نمیتونست خیلی دور از انتظار باشه! (شایعه شده که در قسمت سوم قرار بود گوئن به صورت کلون برگرده).

 

70- باز هم اشاره به ترانه تیتراژ معروف مرد عنکبوتی

 باز هم اشاره به ترانه تیتراژ معروف مرد عنکبوتی

هری برای توصیف ویژگی های خاص اسپایدرمن به پیتر میگه: "اون میتونه هر کاری که یه عنکبوت میکنه رو انجام بده" و این حرف او باز هم اشاره داره به یکی از جملات کلیدی ترانه تیتراژ معروف مرد عنکبوتی که در مورد 9 و 11 به آن اشاره کردیم.

 

71- قایم شدن تو کمد!

قایم شدن تو کمد!

پیتر و گوئن از دست مأمور های آزکورپ در میرن و توی یه کمد قایم میشن. همین هم باعث میشه که پیتر به شوخی به گوئن بگه که این کلیشه ای ترین جایی بود که گوئن میتونست برای قایم شدن انتخاب کنه! جالب اینه که در فیلم قبل هم دیده بودیم که گوئن برای فرار از دست لیزارد توی کمد قایم شده بود و مشخصه که برای او کمد جای خوبی برای قایم شدن به نظر میرسه!

 

72- تیمارستان راون کرافت

تیمارستان راون کرافت

پس از دستگیری الکترو، میبینیم که او را به تیمارستان راون کرافت انتقال داده اند و اونجا روی اون آزمایشات و شکنجه های وحشتناکی انجام میشه. در دنیای کمیک راون کرافت (Roven Croft) یکی از مهم ترین تیمارستان های مجرمان روانی مارول است که چندی از خطرناک ترین دشمنان اسپایدرمن در آنجا نگهداری می شوند. در واقع این تیمارستان را می توان پاسخ مارول به تیمارستان "آرکام" (Arkham) در دنیای دی سی دانست. برای آشنایی بیشتر با تیمارستان راون کرافت این مقاله را بخوانید.

 

73- دکتر اشلی کافکا (Ashley Kafka)

دکتر اشلی کافکا (Ashley Kafka)

«مارتون سوکاس» (Marton Csokas) نقش دکتر کافکا رو در این فیلم ایفا میکنه. او دانشمدی است که در تیمارستان راون کرافت الکترو رو شکنجه کرد. در دنیای کمیک "اشلی کافکا' همواره یک خانم روانپزشک خوش طینت بود که سعی در درمان بیمار های راون کرافت داشت (اینجا معرفی شده). اما در فیلم او به مرد سنگدلی تبدیل شده که با لهجه کلیشه ای آلمانی و در حال گوش دادن به موسیقی کلاسیک روی الکترو آزمایش انجام میده. انصافاً حضور او در فیلم کاملاً غیر ضروری و اضافه به نظر میاد و هیچ کمکی هم به پیشبرد داستان نمیکنه.

 

74- "من الکترو هستم!"

من الکترو هستم

در ادامه شکنجه های دکتر کافکا، ما حرف های الکترو را میشنویم و انگیزه های او شرح داده می شوند. در انتها مکس رسماً خودش رو "الکترو" معرفی کرده و شروع به استفاده از قدرت هاش میکنه. این صحنه ما رو یاد صحنه مشابه ای در سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" میندازه که در اون هم مکس به آزمایشگاه دکتر کانرز رفت تا کانرز رو مجبور کنه که از این وضع درش بیاره، اما زمانی که از معالجه ناامید میشه و کاملاً در هیبت خبیث خودش فرو میره فریاد میزنه "من الکترو هستم!" و شروع به طغیان گری میکنه.

 

75- گذشته والدین پیتر از زبان زن عمو می

میبینیم که پیتر بالاخره زن عمو می رو راضی میکنه که حقیقت رو درباره گذشته پدر و مادرش بهش بگه و متوجه میشه که پدرش یک خائن بوده که واسه پول به دوستان، خانواده و نورمن آزبورن پشت کرده (که البته حقیقت نداشته و پیتر در ادامه حقیقت واقعی درباره پدرش رو میفهمه) در شماره 5 از کمیک سالانه مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1968) بود که دیدیم پیتر در داخل یک چمدان کهنه در زیرزمین خانه شان بریده هایی از یک روزنامه قدیمی پیدا کرد که رویشان نوشته شده بود پدر و مادرش به کشورشان خیانت کرده اند! پیتر هم که خیلی شوکه شده بود، مثل فیلم زن عمو می رو مجبور کرد که حقیقت رو بهش بگه.

 

76- زن عمو می از هویت مخفی پبتر خبر دارد؟

 زن عمو می از هویت مخفی پبتر خبر دارد؟

در انتها زن عمو می به پیتر میگه: «گمونم هر کسی یه بخشی از زندگی خودش رو از بقیه پنهان میکنه...» و بعد نگاه معناداری به پیتر میندازه. به نظر نمیاد که این دیالوگ و نگاه زن عمو می اتفاقی و بدون منظور باشه و به احتمال زیاد او از هویت مخفی پیتر خبر داره. سازندگان هم می خواستند این فرضیه رو ایجاد کنند تا در فیلم های بعدی بیشتر به آن بپردازند، اما متأسفانه این امکان محقق نشد. در دنیای کمیک زن عمو می اولین بار در جریان شماره 478 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 2002) از هویت مخفی پیتر با خبر شد (این مقاله رو بخونید).

 

77- پدر و مادر پیتر خائن نبودند!

پدر و مادر پیتر خائن نبودند!

پیتر با دیدن ویدیو ضبط شده از پدرش متوجه میشه که او اصلاً مرتکب خیانت نبوده، بلکه آزکورپ و نورمن آزبورن می خواستند از تحقیقاتش برای تولید سلاح های شیمیایی استفاده کنند. پس برای او پاپوش دوختند و ریچارد هم به همراه مادر پیتر مجبور به فرار شد. در شماره 5 از کمیک سالانه مرد عنکبوتی شگفت انگیز هم دیدیم که بعد از اینکه زن عمو می حقیقت گذشته پدر و مادر پیتر رو بهش گفت، او در هیبت اسپایدرمن به الجزایر رفت تا حقیقت واقعی رو کشف کنه. در نهایت هم مدارکی به دست آورد که نشان میداد پدر و مادرش جاسوس هایی بودند که به ظاهر برای "رد اسکال" (Red Skull) کار می کردند، ولی در اصل مأمورین دولتی بودند که مأموریت اصلی آنها این بود که از رد اسکال اطلاعات سری کشف کنند. در نتیجه پیتر موفق شد با این مدارک پدر و مادرش رو تبرئه کنه.

 

78- تغییر در اریجین مرد عنکبوتی

تغییر در اریجین مرد عنکبوتی

پیتر به ایستگاه روزولت میره و در طی یکی از بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی، معلوم میشه که دست یافتن پیتر به نیرو های فوق بشری بر خلاف دنیای کمیک "تصادفی" نبوده. یعنی پدرش به نوعی در این قضیه دست داشته چون DNA خودش رو وارد اون عنکبوت های خاص و ژنتیکی کرده بوده. بنابراین به جز پسر او یعنی پیتر پارکر، فرد دیگه ای نمیتونسته به قدرت های فوق بشری دست پیدا کنه! این کاملاً بر خلاف ذات مرد عنکبوتیه، چون پیتر پارکر اساسأ یه آدم معمولیه که تصادفاً به قدرت های غیر معمولی دست پیدا میکنه. همین پارادوکس پایه شخصیت پردازی محبوب او شده که میشه باهاش ارتباط برقرار کرد. ولی در فیلم مشخص میشه که از قبل برنامه و نقشه ای در کار بوده که باعث شده پیتر به این قدرت ها دست پیدا کنه و این با ذات او در تضاد بود (این مقاله را بخوانید).

 

79- ادای احترام به فیلم "شاینینگ" (Shinning)

 ادای احترام به فیلم "شاینینگ" (Shinning)

کف اتاق دونالد منکن با موزائیک هایی پر شده که به طور واضح اشاره دارند به طرح فرش معروف در فیلم مشهور «استنلی کوبریک» یعنی "درخشش" یا "شاینینگ" (The Shining) با شرکت جک نیکلسون کبیر که طرح مشابه ای داره. با این تفاوت که در فیلم شاینینگ این طرح از رنگ های قرمز و نارنجی تشکیل شده اما در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 به رنگ سفید در اومده.

 

80- جئوپاردی!

جئوپاردی!

هری از اینکه با کمک الکترو داره به خواسته اش میرسه و رفته بالا سر دونالد منکن خیلی خوشحاله و شروع میکنه به سوت زدن. او با سوتش یه ریتم ملودیک رو اجرا میکنه که به نظر میاد مربوط به تم و موسیقی تیتراژ برنامه "جئوپاردی" (Jeopardy) باشه. جئوپاردی نام یک مسابقه تلویزیونی آمریکایی معروفه که حالت اطلاعات عمومی داره. این مسابقه از سال 1964 شروع به تولید کرده و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده و از شبکه NBC پخش میشه. جالب اینه که سونی مسئولیت تولید سری جدید این برنامه که از سال 2002 شروع شده رو بر عهده داره و برای همین هم در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" به اون اشاره شده.

 

81- هری به گرین گابلین تبدیل می شود!

هری به گرین گابلین تبدیل می شود!

بعد از اینکه دونالد منکن زهر اون عنکبوت های دستکاری شده رو به هری تزریق میکنه، شاهد صحنه دلهره آوری هستیم که در اون برق ها خاموش میشن و نور سبز رنگی اتاق رو فرا میگیره، هری از درد فریاد میکشه، لباس های خودش رو پاره میکنه و در نهایت به شکل ترسناکی به گرین گابلین تبدیل میشه (تازه در ادامه میره و برج آزکورپ رو به خاک و خون میکشه، اما این صحنه ها در نهایت از فیلم حذف شدند...) در دنیای کمیک اما هری به شکل متفاوتی به گرین گابلین تبدیل شد. در واقع در شماره 188 از کمیک های "مرد عنکبوتی خارق العاده" (منتشر شده در سال 1992) بود که دیدیم هری وارد محفظه ای پر شده از فرمول گابلینی قرار میگیره و قدرت های فوق بشریش رو به دست میاره.

 

82- آخرین بوسه بالای پل بروکلین...

آخرین بوسه بالای پل بروکلین...

در دنیای کمیک های اسپایدرمن پل بروکلین از مهم ترین و نمادین ترین لوکیشن ها به حساب میاد، چرا که این پل جایی بود که مرگ ناگوار گوئن روی آن رخ داد. اگرچه محل مرگ گوئن در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 " به برج ساعت تغییر پیدا کرد، اما سازندگان تا جای ممکن سعی کردند که ارادت خود را به پل بروکلین نشان دهند. اوجش هم جایی بود که وقتی گوئن داشت به سمت فرودگاه می رفت، با پیام "دوستت دارم" (I Love You) پیتر روی این پل رو به رو شد و آنها آخرین بوسه و لحظه رومانتیک خود را نیز بالای این پل رقم زدند...

 

83- اسپایدرمن در انگلستان!

 اسپایدرمن در انگلستان!

پیتر در یک مکالمه عاشقانه به گوئن میگه که از تمام مشکلات خسته شده و میخواد تو هر راهی که میره کنارش باشه. بعدم بهش میگه که تصمیم گرفته اون رو در سفرش به انگلستان همراهی کنه. اینکه اسپایدرمن در جایی غیر از نیویورک فعالیت کنه و به سفر بره بارها در دنیای کمیک اتفاق افتاده و اولین بارش هم در شماره 95 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1971) اتفاق افتاد که پیتر به انگلیس رفت و همان طور که پیش تر گفتیم اون موقع گوئن پیش عموی خودش در لندن رفته بود.

 

84- جک قصاب!

جک قصاب!

در ادامه پیتر به شوخی میگه که حالا که قراره بره انگلستان میخواد «جک قصاب» رو دستگیر کنه! جک قاتل یا جک قصاب (Jack the Ripper) نام مستعاری است که به قاتلی داده شده که قتل های زنجیره ای خودش رو در محله فقیرنشین "وایتچپل" در لندن انجام می داد. او هرگز شناسایی نشد و در یک دوره سه ماهه در سال 1888 حداقل پنج نفر را به قتل رساند. بیشتر قربانی ها گلو و بدنشان بریده و بعضی از اندام های داخلی بدن سه تن از قربانیان برداشته شده بود.

 

85- لباس های گوئن

 لباس های گوئن

لباس هایی که اما استون (بازیکر نقش گوئن) در این صحنه و تا پایان فیلم که مرگ غم انگیز گوئن رخ میده به تن داره، همون لباسی را به تن دارد که گوئن در شماره 121 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که مرگ او در این شماره رخ داد به تن داشت؛ یعنی پیراهن مشکی و مانتوی سبز به همراه دامن بنفش و چکمه های بلند. این لباس به قدری آیکانیک/نمادین است که به یکی از عناصر اصلی ظاهر گوئن تبدیل شده و بسیاری از افراد این شخصیت را با همین لباس معروفش می شناسند.

 

86- سوتی اما استون!

سوتی اما استون!

زمانی که پیتر میخواد بره تا الکترو رو متوقف کنه گوئن هم میخواد که باهاش بیاد، اما پیتر دست گوئن رو با تار به کاپوت ماشین پلیس میچسبونه و تنهایی به میدان نبرد میره. اینجاست که گوئن با صدای بلند پیتر رو صدا میزنه و بعد سریع یادش میاد که با این کار هویت مخفی پیتر لو میره و دستش رو میگیره جلوی دهنش. جالبه بدونید که همچین چیزی اصلاً در فیلمنامه وجود نداشت! این در واقع یک سوتی از جانب اما استون بود که اشتباهی اسم پیتر رو به زبون آورد. مارک وب (کارگردان فیلم) هم ازش خوشش اومد و تو فیلم ازش استفاده کرد.

 

87- بذله گویی های پیتر

بذله گویی های پیتر

پیتر در نبرد با الکترو با استفاده از حس شوخ طبعی بالایی که داره، کلی الکترو رو دست میندازه و مدام اون رو "فشفشه" (sparkels) خطاب میکنه! در فیلم اول هم چنین ویژگی رو در پیتر شاهد بودیم. در دنیای کمیک شوخ طبعی یکی از خصیصه های بارز اسپایدرمن است (این مقاله را بخونید). البته شاید گاهی به دلیل جدیت داستان یا وخامت اوضاع کمتر شوخی کند (مثل نبرد با هری آزبورن در انتهای فیلم که سراسر استرس بود و جایی برای شوخی نداشت) اما در کل شوخی کردن و سر به سر دشمنان گذاشتن نوعی استراتژی برای اسپایدرمنه، چون با این کار حواس حریف خود را پرت و او را عصبانی کرده تا دچار خطا شود.

 

88- عنکبوت ریزه میزه!

عنکبوت ریزه میزه!

در ادامه مبارزه الکترو خودش رو مثل یک جریان برق از ستونی به ستونی دیگه منتقل و اینطوری به اسپایدرمن ضریه میزنه. این تحرک او باعث ایجاد شدن نوعی ملودی میشه که در واقع همون شعر کودکانه و معروف «عنکبوت ریزه میزه» (Itsy Bitsy Spider) هستش و جالبه که اسپایدرمن هم بلافاصله بعد از شنیدنش میگه: "از این آهنگ متنفرم!".

در فیلم مرد عنکبوتی (2002) هم شاهد خوانده شدن این شعر توسط گرین گابلین بودیم (این مقاله بخوانید).

 

89- برق گرفتگی!

برق گرفتگی!

در طول نبرد نهایی فیلم، اسپایدرمن بارها هنگام مبارزه با الکترو دچار برق گرفتگی میشه که از قدرت و انرژیش کم میکنه اما او باز هم به مبارزه ادامه میده. در انتها هم دیدیم که فشار برقی شدیدی به او وارد شد و برای چند لحظه هوشیاری خودش رو از دست داد. این اتفاق بارها در دنیای کمیک هم اتفاق افتاده و در همان اولین حضور الکترو در شماره 9 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که اسپایدرمن بعد از لمس الکترو دچار برق گرفتگی شدیدی شد که اون رو برای ساعت های زیادی بیهوش کرد.

 

90- حرکت قهرمانانه گوئن!

حرکت قهرمانانه گوئن!

در ادامه میبینیم که گوئن علیرغم اینکه پیتر بهش گفته بود از صحنه نبرد دور بمونه، به کمک پیتر میاد و حتی اون رو در شکست الکترو یاری میکنه. در این سری فیلم ها از این اقدام های قهرمانانه از گوئن کم ندیدیم و در همین مقاله هم به برخی از آنها اشاره کردیم. اما چیزی که جالبه اینه که گوئن در دنیای کمیک زیاد از این کارا انجام نداده و در عوض این مری جینه که کلی از این حرکات داشته. در واقع مری جین به عنوان شریک زندگی و دوست قابل اعتماد پیتر پارکر همواره با شخصیت پرداری جذاب و قدرتمند خود بر غنای داستان های مرد عنکبوتی افزوده و بار ها عملکرد های قهرمانانه ای رو از خودش نشون داده! (این مقاله را بخوانید) شخصیت پردازی گوئن در این سری فیلم ها هم تا حدودی از مری جین الهام گرفته بود و همین هم بر جذابیت شخصیت او اضافه کرد.

کمیک گوئن

(البته اخیرا در کمیک اختصاصی گوئن که اینجا ترجمه شده نیز شاهد اعمال قهرمانانه از سوی او بودیم).

 

91- هری از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر می شود!

هری از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر می شود!

بعد از شکست الکترو، ناگهان هری که کامل تغییر کرده و به گرین گابلین تبدیل شده به سمت پیتر و گوئن حمله ور میشه و وقتی اونها رو با هم میبینه، با خودش یه دو دو تا چهار تا میکنه و اینطوری به هویت مخفی اسپایدرمن پی میبره. نحوه با خبر شدن هری از هویت مخفی اسپایدرمن در دنیای کمیک خیلی با این فیلم تفاوت داره و در واقع در شماره 134 کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1974) موقعی که پیتر در هیبت اسپایدرمن به آپارتمان مشترکش با هری میره، او به هویت مخفی پیتر پی میبره.

 

92- بمب های کدویی

بمب های کدویی

پیتر و گوئن به داخل برج ساعت پرتاب میشن و بعد هم هری با پرتاب یکی از بمب های کدوییش اعلام حضور میکنه. این بمب ها از نمادین ترین تجهیزات گرین گابلین در دنیای کمیک هستند که بارها آنها را به شکل های مختلف دیدیم (این مقاله را بخوانید). به خصوص در سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" (The Spectacular Spider-Man) و یا فیلم نخست سم ریمی برای این شخصیت که به خوبی گرین گابلین و تجهیزاتش را مورد اقتباس قرار داد.

 

93- مرگ گوئن استیسی

مرگ گوئن استیسی

در انتها شاهد مرگ غم انگیز گوئن هستیم که از شماره 121 کمیک های مرد عنکبوتی (منتشر شده در سال 1973) اقتباس شده و قطعاً از آن هم غم انگیز تر از آب در آمد. علیرغم اینکه مرگ این شخصیت در دنیای کمیک در حقیقت به دست نورمن آزبورن رخ میده نه پسرش هری، اما این چیزی از تأثیر گذاری مرگ گوئن کم نمیکنه. گفتیم که رابطه گوئن و پیتر در سری فیلم های مارک وب از نقاط قوت اصلی حساب میشد و هواداران واقعاً دلباخته این رابطه و عشق تماشایی شدند. بنابراین صحنه مرگ گوئن در انتهای فیلم واقعاً دل همه را به درد آورد.

مرگ گوئن

نحوه مرگ گوئن نیز بسیار جذاب از آب در آمده؛ گوئن در حال افتادنه و اسپایدرمن به سرعت در حال حرکت به سوی اوست، در حالی که انعکاس تصویر گوئن بر روس لنز های نقاب او افتاده و انگار که تمام امید او دارد به سوی مرگ می رود. او تاری به سمت گوئن پرتاب می کند که با هوشمندی سازندگان به شکل دست در آمده که انگار همان دست پیتر است که به سوی گوئن دراز شده و برای نجات او تقلا می کند. اما افسوس که همه اینها بی فایده است...

پیتر ناراحت

در انتها شاهد مرگ گوئن هستیم که بسیار غم انگیز بود، مخصوصا با آن موسیقی معرکه هانس زیمر و بازی حیرت انگیز اندرو گارفیلد که پیکر بی جان گوئن رو به آغوش گرفته بود و اسمش را صدا میزد. همه اینها در کنار هم یکی از تلخ ترین صحنه ها در فیلم های ابرقهرمانی را رقم زد.

تراژدی اسپایدرمن

جالبه بدانید که «جروم چن» ناظر ساخت جلوه های ویژه فیلم اخیراً فاش کرده که اندرو گارفیلد برای اینکه خودش رو واسه این صحنه آماده کنه، تصمیم گرفت یک هفته اما استون (که آن زمان دوست دختر واقعی او بود) رو نبینه. او گفت: "یادم میاد که وقتی قرار بود این صحنه را بازی کنند، اندرو و اِما عمداً یه مدت یک هفته یکدیگر را ندیدند. اندرو بهش گفت: نمیخوام ببینمت! وقتی که میای به اون صحنه باید جوری وانمود کنی که انگار برام مُردی! سکوت حکمفرما بود و یادمه که اندرو اومد و به طور غیر قابل کنترلی داشت گریه می کرد. ساعت ها به همین شکل گذشت. واقعاً طاقت فرسا ولی قدرتمندانه و احساسی بود".

 

94- دلیل مرگ گوئن

یکی از معما های بزرگ در کمیک بوک های مرد عنکبوتی که تا امروز لاینحل مانده مربوط به مرگ گوئن استیسی میشه. در واقع اولین باری که این داستان چاپ شد، زمانی که تار اسپایدرمن به پای گوئن رسید از کلمه SNAP به عنوان یک افکت صوتی در کنار سر گوئن استفاده شد که نشان می داد آن تار باعث شکستگی گردن گوئن و مرگ او شده. از طرفی گرین گابلین که مسئول اصلی مرگ گوئن بود به اسپایدرمن گفت که گوئن به خاطر شوک ناشی از افتادن از آن ارتفاع کشته شده. در مجموع دلیل اصلی مرگ گوئن تا الان به صورت یک معما باقی مانده... (این مقاله را بخوانید) در فیلم اما سازندگان به نوعی به هر دوی این فرضیه ها اشاره کردند. یعنی ما قبل از برخورد با زمین میبینیم که گوئن در هوا چشم هایش را بسته که ممکن است به خاطر ترس از ارتفاع باشد و از طرفی گردن او شدیداً با زمین برخورد کرده که می تواند دلیل اصلی مرگ او باشد.

 

95- انتقام از گابلین!

انتقام از گابلین!

در نسخه ی اولیه فیلم قرار بوده که پس از کشته شدن گوئن و گریه های حزن انگیز پیتر بالای سر او، هری خنده های شیطانی سر بده و همین هم باعث عصبانیت شدید پیتر بشه. در ادامه پیتر میرفته سراغ هری و اون رو تا سر حد مرگ کتک میزده؛ اما درست لحظه ای که قراره کار هری رو تموم کنه، به یاد حرف های عمو بن میفته و از کشتن هری صرف نظر میکنه. این صحنه قرار بود اشاره ای باشه به انتقام پیتر از گرین گابلین در شماره 122 از کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1973) که البته از کات نهایی فیلم حذف شد (این مقاله را بخوانید).

 

96- شماره 121 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

شماره 121 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

پس از صحنه مرگ گوئن ما بلافاصله نمایی از بیرون برج ساعت را میبینیم که ساعت 1:21 دقیقه را نشان می دهد. این در واقع اشاره ایست به شماره 121 از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1973) که مرگ گوئن استیسی در آن رخ داد (کمیکش اینجا ترجمه شده). سازندگان هم در اقدامی هوشمندانه از این ساعت در فیلم استفاده کردند و انصافاً دقت آنها در این جزئیات قابل تحسین است.

 

97- تِم زمان!

تم زمان!

تعدد تم و وجود تم های مختلف و عدم وجود یک لحن عالب و یکپارچه از مشکلات اساسی این فیلم به حساب میاد. اگه دقت کرده باشید یکی از تم های اصلی فیلم هم زمان (Time) هستش که مدام در طول فیلم تکرار می شود. برای مثال فیلم با ساعت مچی ریچارد پارکر شروع می شود، در تیتراژ آغازین ما اجزای داخل ساعت رو میبینیم، ریچارد حسرت میخوره که چرا وقت بیشتری برای پسرش نذاشته، پیتر همیشه زمان را برای با گوئن بودن از دست می دهد و... و اصلی ترینش هم مرگ گوئن بود که در داخل برج ساعت (که سمبل زمان است) رخ داد و زمان هم در آن نقش اصلی را ایفا می کرد.

 

98- خاکسپاری گوئن

خاکسپاری گوئن

مراسم خاکسپاری گوئن و خداحافظی تلخ پیتر از او از پانل های شماره 123 از سری کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" اقتباس شده. این صحنه حتی از صحنه مرگ گوئن هم تلخ تره و ما میبنییم که پیتر هر روز به سر خاک گوئن میره و فصل ها میان و میرن و او همچنان آنجاست...

این دلداری دادن و لحظه زیبای بین پیتر و زن عمو می را هم در یکی از پانل های این کمیک دیده بودیم.

 

99- بازگشت پدر پیتر

بازگشت پدر پیتر

در یکی از صحنه های حذف شده فیلم (اینجا میتونید تماشایش کنید) در کمال تعجب شاهد بازگشت پدر پیتر هستیم. این صحنه بعد از سکانس عزاداری های پیتر برای گوئن اتفاق میفته و در اون شاهد هستیم که پدر پیتر نزد او میاد و بهش میگه که سالها زیر نظرش داشته و میدونه که اون اسپایدرمنه. حتی اونه که جمله معروف "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد" رو به پیتر میگه و پیتر هم تصمیم میگیره به هویت اسپایدرمنی خودش برگرده. که البته همه اینها از کات نهایی فیلم حذف شدند. در دنیای کمیک هم پدر و مادر پیتر در شماره 365 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1992) ناگهان برگشتند، اما در نهایت معلوم شد که آنها روبات های بسیار پیشرفته ای بودند که به دستور هری آزبورن ساخته شده بودند تا پیتر را آزار دهد! همچنین در کمیک های "کلون ساگای نهایی" که اینجا ترجمه شده اند نیز پدر پیتر برگشت ولی معلوم شد که یک کلون است!

 

100- جنتلمن!

 جنتلمن

در ادامه شخص مرموزی به سلول هری در تیمارستان راون کرافت میاد که مشخصه با او همدسته و به دستور هری پروژه "شش خبیث" رو هم کلید میزنه. این آقا همون فردی هستش که در صحنه پس از تیتراژ فیلم قبل به سلول کرت کانرز آمد و سوالاتی درباره پیتر پارکر و پدرش از او پرسید. نقش این آقا رو «مایکل ماسی» بازی میکنه. نام واقعیش هم «گوستاو فیرز» (Gustav Fiers) ملقب به "جنتلمن" هستش که شخصیت بسیار گمنام و ناشناخته ای در داستان های مرد عنکبوتی به شمار می آید. او هیچ نیروی فوق بشری ندارد؛ ولی یک تاجر بسیار پرنفوذ و پولدار است که با پیتر پارکر خصومت شخصی دارد (چون والدین پیتر قبل از مرگ نقشه های او را خراب کرده بودند).

 

101- شش خبیث!

شش خبیث!

هری با گوستاو فیرز صحبت میکنه و بهش دستور شروع پروژه شش خبیث رو میده. همانطور که میدانید شش خبیث (Sinister Six) گروهی از برترین دشمنان اسپایدرمن بودند که برای شکست دادن او به یکدیگر ملحق شدند. اعضای کلاسیک این گروه در کمیک ها دکتر اختاپوس، الکترو، والچر، مرد شنی، میستریو و کریون شکارچی بودند. در فیلم هم میبینیم که جنتلمن از جلوی محفظه های مخصوصی در آزکورپ رد میشه که هر یک به یکی از این دشمنان اشاره دارند و ما میتونیم بازو های دکتر اختاپوس، بال های والچر و لباس زرهی راینو رو بیینیم. در ادامه هم دیدیم که راینو به عنوان اولین عضو شش خبیث دست به طغیان در شهر زد. سونی در ابتدا برنامه داشت که قبل از اکران مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3، فیلم اختصاصی شش خبیث را بسازد که شکست فیلم دوم همه نقشه ها رو نقش بر آب کرد.

در تیتراژ پایانی فیلم هم تصاویری نشون داده میشه که مشخصاً هر یک به یکی اعضای شش خبیث اشاره می کنند. با توجه به این تصاویر میتوان حدس زد که گرین گابلین، دکتر اختاپوس، والچر، میستریو، کریون شکارچی و البته راینو خبیثانی بودند که سونی برای فیلم اختصاصی شش خبیث در نظر داشت.

 

102- زندان والت

 زندان والت

در انتها در تلویزیون اعلام می شود که الکسی سیستوویچ از زندانی به نام والت فرار کرده و اکنون در شهر دست به آشوب زده است. علاقه مندان به دنیای کمیک می دانند که "والت" (Vault) نام یکی از زندان های معروف در کمیک بوک های مارول است که ابرشروران پس از دستگیری به آنجا منتقل و نگهداری می شوند (این مقاله را بخوانید).

 

103- ترک کردن حرفه عنکبوتی

ترک کردن حرفه عنکبوتی

پس از مرگ گوئن، پیتر برای مدت طولانی حرفه ابرقهرمانی خودش رو کنار میذاره چون فکر میکنه که همه این بلا ها به خاطر مرد عنکبوتی بودن اون اتفاق افتاده. همین هم باعث شده که در شهر آشوب بزرگی به پا بشه و مردم هم به این فکر بیفتن که مرد عنکبوتی کجاست. این قضیه ترک کردن حرفه مرد عنکبوتی بار ها در دنیای کمیک اتفاق افتاده (این مقاله را بخوانید) که اولین و مهم ترین آنها در شماره 50 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1967) بود که اینجا ترجمه شده است. در فیلم "مرد عنکبوتی 2" سم ریمی نیز چنین چیزی را دیده بودیم.

 

104- اولین عکس از گوئن!

اولین عکس از گوئن!

پیش تر به جزئیات جالب و زیادی که در اتاق پیتر میشه مشاهده کرد اشاره کردیم. یکی از المان های جالب این اتاق، عکس های خیلی زیادیه که از گوئن بر روی در و دیوار چسبانده شده و نشان از عشق و علاقه زیاد پیتر به گوئن دارند. در این بین یکی از این عکس ها به چشم ما خیلی آشناست که دقیقاً همون عکسیه که پیتر در ابتدای فیلم قبل از گوئن گرفته بود و هنوز هم اون رو نگه داشته.

 

105- آثار به جا مانده از درگذشتگان

 آثار به جا مانده از درگذشتگان

پیتر به فیلمی که از سخنرانی گوئن داره نگاه میکنه و با مرور خاطراتی که با دختر مورد علاقش داشت، قطره قطره اشک میریزه. این صحنه جدای بار احساسی زیادی که داره ما رو یاد پایان فیلم اول میندازه که در اون هم پیتر به پیغام صوتی که عمو بن از قبل براش گذاشته بود گوش میده و با توجه به صحبت های عموی عزیزش، بالاخره هویت خودش رو پیدا میکنه.

 

106- جمله دکتر کانرز

جمله دکتر کانرز

یکی از بخش های کلیدی و تاثیر گذار در سخنرانی گوئن، جاییه که میگه: "ما باید از چیزی که ازش رنج میبریم، قوی تر باشیم" که بسیار جمله قدرتمندیه و مشخصه که فکر شده نوشته شده. چیزی که خیلی ها نمیدونن اینه که این جمله در ابتدا برای دکتر کانرز نوشته شده بود. در فیلم اول بود که کانرز برای عرض تسلیت بابت مرگ عمو بن به پیتر چنین جمله ای گفت و در نهایت این صحنه از فیلم حذف شد. در نتیجه سازندگان در قسمت دوم از این جمله برای گوئن استفاده کردند. و چقدر خوب شد که این اتفاق افتاد، چون تاثیری که بر مخاطب گذاشت چند برابر شد.

 

107- مری جین واتسون (Mary Jane Watson)

 مری جین واتسون (Mary Jane Watson)

«شیلین وودلی» (Shailene Woodley) بازیگری بود که در ابتدا قرار بود در نقش «مری جین» در فیلم حضور داشته باشد و حتی سکانس هایی نیز با حضور او فیلم برداری شد، اما در نهایت مارک وب (کارگردان فیلم) تصمیم به حذف او گرفت تا تمرکز بیشتری روی رابطه پیتر و گوئن باشد. در نسخه اولیه فیلم نامه، مری جین همسایه پیتر پارکر بود که در کافه ای کار می کرد و یک خالکوبی به شکل عنکبوت داشت. مشخص بود که مری جین به پیتر علاقه داره اما پیتر به او اعتنایی نمیکنه. در یکی از صحنه های حذف شده او و گوئن نیز یکدیگر را ملاقات و با هم تعامل دوستانه ای برقرار می کند. همچنین قرار بود به گذشته داغون مری جین و مشکلات خانوادگی او با پدرش نیز اشاره شود.

در لحظات پایانی فیلم و در حمله راینو به شهر، ما برای یک لحظه کافه ای را میبینیم که دچار خسارت شده و یک فرد مو قرمز نیز از پشت به عنوان پیشخدمت دیده می شود که برخی ها حدس می زنند او همان مری جین باشد! شما میتونید صحنه های حذف شده مری جین در این فیلم را اینجا تماشا کنید.

 

108- راینوی ماشینی!

راینوی ماشینی!

در نهایت باز هم الکسی سیستوویچ را میبینیم که حالا با اباس مخصوص کرگدنی خودش دست به طغیان زده و حریف میطلبه. البته لباس او دقیقاً مثل کمیک های کلاسیک اسپایدرمن نیست و حالت زرهی داره. این تصمیم سازندگان بسیار هوشمندانه بود و قطعاً لباس کلاسیک راینو در دنیای سینما مضحک و کارتونی به نظر میرسید. در دنیای کمیک های مرد عنکبوتی نهایی (Ultimate Spider-Man) هم نسخه ای از راینو را دیدیم که زرهی ماشینی بر تن می کرد که از ارتش آمریکا دزدیده بود و با آن به دشمنی با اسپایدرمن می پرداخت (این مقاله را بخوانید).

 

109- صحنه اختتامیه

سرطان مرد عنکبوتی

پایان فیلم یکی از بهترین پایان هایی ست که تا به حال برای یک اثر کمیک بوکی ساخته شده؛ حضور راینو در شهر، آمدن پسر بچه ای که پیش تر توسط اسپایدرمن نجات پیدا کرده و در نهایت بازگشت اسپایدرمن به عرصه تجربه منحصر به فردی است که تا مدت ها در ذهن حک می شود. جالبه بدونید که این پسر در نسخه ابتدابی فیلمنامه حضور نداشت و چقدر خوب که در ادامه به فیلم اضافه شد و چنین پایان درخشانی را رقم زد. ضمن اینکه اسپایدرمن در ابتدای فیلم او را نجات داده بود و این نشان می داد که او به اسپایدرمن علاقه مند شده و از این نظر یه جورایی ما رو یاد "تیم هریسون" (Tim Harrison) کودک سرطانی که اسپایدرمن او را در شماره 248 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" ملاقات کرد میندازه (کمیکش اینجا ترجمه شده). و در نهایت اوست که اسپایدرمن را نجات داده و در لحظه ای قهرمانانه به عرصه بازمیگرداند.

 

و این آخرین تصویری ست که تا به امروز از سری فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز به جا مانده؛ سری فیلم هایی که ایراد های ریز و درشت کم نداشتند اما قطعاً نقاط قوت آنها به نقلط ضعفشان می چربید و یاد و خاطرات خوشی را برای هواداران به یادگار گذاشتند که طرفداران خاص خودشان را دارند. امیدواریم که اگر روزی فیلمی با نام "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" بر روی پرده سینما رفت باز هم با مقاله ایستراگ های آن در خدمت همگی شما عزیزان باشیم...

 

طاها قوامی پور

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط با این مقاله:

لینك دانلود نسخه بلو ری (BLU-RAY) فیلم های مرد عنكبوتی + دوبله به زبان فارسی

بدترین اتفاقاتی که برای مرد عنکبوتی با بازی اندرو گارفیلد افتاده

پایان واقعي مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2 فاش شد!

نقد و بررسی فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2

10 چیزی که احتمالا قرار بود در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" ببینیم!

آیا مردعنکبوتی شگفت انگیز 3 ساخته خواهد شد؟

سونی، لطفاً "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" را نساز!

10 تفاوت سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با دیگر فیلم های اسپایدرمن

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش اول

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

10 ایستراگ برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

اعضای فيلم «شش خبیث» مشخص شدند!

جزئیات جدید از فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" و "شش خبیث"

طرح های بکار گرفته نشده در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2"

چرا «مری جین» از "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" حذف شد؟ (خطر فاش شدن داستان)

صحنه های حذف شده از سری فیلم های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" + لینک دانلود مستقیم

10 چیزی كه از فیلمنامه " مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" حذف شد!

صحنه های حذف شده «مری جین» در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" + لينك دانلود

سونی چه بلایی سر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" آورده؟

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول 

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

10 ایستراگ (EASTER EGG) برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

هویت مرد مرموز "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" فاش شد؟

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش اول

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

«گوئن» و «مری جین» سر صحنه فیلم جدید مرد عنكبوتی ! + تصاویر

تصاویری جدید از «مری جین» در "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

عكس های منتشر نشده از پشت صحنه فیلم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AK
#1 AK 1403-02-13 12:26
تشکر بابت این مقاله
به نظر من این فیلم مرد عنکبوتی بهترینه با تمام انتقاد هایی که بهش وارده
واقعا من رابطه بین پیتر و گوئن رو تو این فیلم خیلی عمیق تر از رابطه پیتر با ام جی تو مردعنکبوتی های تام هالند و مگوایر میبینم و همین که داستان گوئن مثل سری اول از اتفاقاتی که برای گوئن میفته رد نشده و یا مثل تام هالند که اصلا بهش پرداخته نشده نبود این سری رو متمایز میکنه (البته وقتی که نو وی هوم اومد و همچنین قضیه مولتی ورس همین موضوع باعث قشنگی فیلم بود اینکه سرنوشت اسپایدی ها کاملا یکسان نبود)
نقل قول کردن
amin Hajati
#2 amin Hajati 1403-02-13 13:07
مقاله بسیار عالی بود. و خیلی وقت بود منتظرش بودم قطعا یه نظر طولانی در مورد مینویسم.
چرا تو شماره ی 33 به جای عکس کیک تولد عکس بازی انیمشین مردعنکبوتی خارق العاده رو گذاشتید؟
نقل قول کردن
ممرضا
#3 ممرضا 1403-02-13 13:28
عجب مقاله فوق العاده ای بود خیلی ممنون بابتش
تو مورد ۳۳ فکر کنم عکس اشتباهی رو انتخاب کردید و مورد ۳۶ اگه اشتباه نکنم خط شیشم قعرمان نوشتید که باید قهرمان نوشته بشه
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1403-02-13 14:04
۲# و ۳# :
درست شدن
ممنون که گفتید
نقل قول کردن
The amazing A.M
#5 The amazing A.M 1403-02-13 18:26
هی ممنون که گذاشتید یادش بخیر سال 93 هیچ وقت یادم نمیره 11 سالم بود تمام فیلم های مرد عنکبوتی رو سال 92 خریده بودم منتظر مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 بودم که سال 93 خریدمش چه سالی اشک توی چشمام داره جاری میشه وقتی لحظه مرگ گوئن رو دیدم خیلی حالم گرفته شد تا مدت ها مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 رو نمی خواستم نگاه کنم هی روزگار چی روز هایی بود چی شد اون روز ها ممنونم که ایستراگ رو گذاشتین راستی مرد عنکبوتی 1994 توی انیمیشن ایکس اومده خبر شدین
نقل قول کردن
TMNT - FAN
#6 TMNT - FAN 1403-02-13 19:04
مواردی که هرکسی متوجه نمیشه رو به عنوان ایستراگ بنویسید برای مخواطب خیلی جذاب تره
گوئن استیسی ، راینو ، الکترو و ... که کاراکتر هایی هستن که نقش های اصلی فیلم هستن و هممون میشناسیمشون و از اول تا آخر فیلم جلوی چشممون هستن که دیگه واقعا واجب نیست توی لیست ایستراگ ها باشن
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1403-02-13 20:25
به نقل از TMNT - FAN:
مواردی که هرکسی متوجه نمیشه رو به عنوان ایستراگ بنویسید برای مخواطب خیلی جذاب تره
گوئن استیسی ، راینو ، الکترو و ... که کاراکتر هایی هستن که نقش های اصلی فیلم هستن و هممون میشناسیمشون و از اول تا آخر فیلم جلوی چشممون هستن که دیگه واقعا واجب نیست توی لیست ایستراگ ها باشن

چرا واجبه . چون خیلی ها هنوز نمیدونن این فیلما از روی چه منبعی ساخته میشن
نقل قول کردن
SMPSGAMER
#8 SMPSGAMER 1403-02-13 23:01
برای خود فیلم هیچ خاطره ای ندارم (چون اصن ندیدمش) ولی برای عکسا و تیکه کلیپاش و اون تبلیغ که داشت که اسپایدرمن تو آینه نوزاد میشد (یادم نمیاد تبلیغی چه برندی بود) واقعا نوستالژی دارم
بازیش روهم بازی کردم البته خیلی چرت بود الکی توی کتابخونم دارمش داره خاک میخوره
بنظرتون فیلمش اززش دیدن داره که تو سال ۲۰۲۴ ببینم؟ البته فک نکنم ولی خب
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#9 The Spectacular Burmun 1403-02-13 23:15
یکی از دلایلی که این فیلم رو بهتر از اسپایدرمن ۳ میدونم،همین ایستراگ ها و اشارات دقیق‌تر و قشنگ‌ترش به کمیک های اسپایدی(خصوصا ران لی و دیتکو) هستش که باعث شده هرجا میرم بگم فیلم خالص اسپایدرمنه و همینطور هست.
بااینحال این جمله طلائی آخر مقاله رو هیچوقت یادم نمیره:درسته که ایرادات و نقاط ضعف کم نداشت،ولی نقاط قوتش به اونا میچربید و ارزش داشت».مرسی آقای قوامی پور،که انقدر خوب و عالی در فیلم های مورد علاقه ام ریز شدید و چقدر نکات قشنگی رو نشونم دادید.ممنون بابت تکمیل مقالات ایستراگ های فیلم های اسپایدرمن.
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1403-02-13 23:32
به نقل از SMPSGAMER:
برای خود فیلم هیچ خاطره ای ندارم (چون اصن ندیدمش) ولی برای عکسا و تیکه کلیپاش و اون تبلیغ که داشت که اسپایدرمن تو آینه نوزاد میشد (یادم نمیاد تبلیغی چه برندی بود) واقعا نوستالژی دارم
بازیش روهم بازی کردم البته خیلی چرت بود الکی توی کتابخونم دارمش داره خاک میخوره
بنظرتون فیلمش اززش دیدن داره که تو سال ۲۰۲۴ ببینم؟ البته فک نکنم ولی خب

فیلم نقاط قوت داره مثل شیمی شگفت انگیز اندرو اما و پایان بسیار زیباش ولی متاسفانه ۴ ایراد اساسی داره
۱- بدترین شخصیت پردازی ممکن برای هری آزبورن که خانم ساداتی فر هم در مقاله ای توضیح دادن
spidey.ir/.../...
۲- انگیزه کلیشه ای و غیرقابل باور برای الکترو
۳- ایجاد یک پیچش غیر قابل بخشش در سرگذشت و origin اسپایدرمن که تو این‌مقاله توضیح دادم:
spidey.ir/.../...
۳- شلوغ بودن فیلمنامه که به خاطر طمع سونی برای ساختن فیلم های انشعابی بیشتر از روی دنیای اسپایدرمن بود. به همین دلیل فیلم تمرکز لازم رو نداره و عدم یکپارچگی در اون به وضوح به چشم‌میاد
در حالی که بارها گفته ام این فیلم‌ پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را داشت که متاسفانه اینطور نشد
و من شخصا اندرو گارفیلد رو خیلی دوست دارم و نظر شخصیم اینه که بهترین اسپایدرمن / پیتر پارکر سینماست چون یه فن واقعی بود که با جون و دل نقشش رو بازی کرد (برخلاف توبی که البته نقشش رو عالی بازی کرد و یک‌انتخاب درخشان و غیر کلیشه ای برای پیتر پارکر بود ولی هرگز ندیدم بگه اسپایدرمن رو در دوران کودکی دوست داشته یا کمیک هاش رو خونده و اصلا انگار عارش میومد بگه تا به حال کمیک خونده چون یه جورایی کسر شان میدونست واسه خودش! تام هالند هم خوبه ولی گفتم که اندرو برای من بهترینه)
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1403-02-13 23:36
به نقل از The Spectacular Burmun:
یکی از دلایلی که این فیلم رو بهتر از اسپایدرمن ۳ میدونم،همین ایستراگ ها و اشارات دقیق‌تر و قشنگ‌ترش به کمیک های اسپایدی(خصوصا ران لی و دیتکو) هستش که باعث شده هرجا میرم بگم فیلم خالص اسپایدرمنه و همینطور هست.
بااینحال این جمله طلائی آخر مقاله رو هیچوقت یادم نمیره:درسته که ایرادات و نقاط ضعف کم نداشت،ولی نقاط قوتش به اونا میچربید و ارزش داشت».مرسی آقای قوامی پور،که انقدر خوب و عالی در فیلم های مورد علاقه ام ریز شدید و چقدر نکات قشنگی رو نشونم دادید.ممنون بابت تکمیل مقالات ایستراگ های فیلم های اسپایدرمن.

نه! این فیلم با ایرادات بزرگ و نابخشودنی خودش هرگز یک فیلم خالص اسپایدرمنی نیست
نقل قول کردن
TMNT - FAN
#12 TMNT - FAN 1403-02-13 23:51
مورد شماره ۹۴ آخرش یه اشتباه تایپی داره
جمله * دلیل اصلی مرگ او باشد * تصادفا * دلیل مرگ اصلی مرگ او باشد * نوشته شده
نقل قول کردن
SMPSGAMER
#13 SMPSGAMER 1403-02-14 04:35
به نقل از mtm:
به نقل از SMPSGAMER:
برای خود فیلم هیچ خاطره ای ندارم (چون اصن ندیدمش) ولی برای عکسا و تیکه کلیپاش و اون تبلیغ که داشت که اسپایدرمن تو آینه نوزاد میشد (یادم نمیاد تبلیغی چه برندی بود) واقعا نوستالژی دارم
بازیش روهم بازی کردم البته خیلی چرت بود الکی توی کتابخونم دارمش داره خاک میخوره
بنظرتون فیلمش اززش دیدن داره که تو سال ۲۰۲۴ ببینم؟ البته فک نکنم ولی خب

فیلم نقاط قوت داره مثل شیمی شگفت انگیز اندرو اما و پایان بسیار زیباش ولی متاسفانه ۴ ایراد اساسی داره
۱- بدترین شخصیت پردازی ممکن برای هری آزبورن که خانم ساداتی فر هم در مقاله ای توضیح دادن
spidey.ir/.../...
۲- انگیزه کلیشه ای و غیرقابل باور برای الکترو
۳- ایجاد یک پیچش غیر قابل بخشش در سرگذشت و origin اسپایدرمن که تو این‌مقاله توضیح دادم:
spidey.ir/.../...
۳- شلوغ بودن فیلمنامه که به خاطر طمع سونی برای ساختن فیلم های انشعابی بیشتر از روی دنیای اسپایدرمن بود. به همین دلیل فیلم تمرکز لازم رو نداره و عدم یکپارچگی در اون به وضوح به چشم‌میاد
در حالی که بارها گفته ام این فیلم‌ پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را داشت که متاسفانه اینطور نشد
و من شخصا اندرو گارفیلد رو خیلی دوست دارم و نظر شخصیم اینه که بهترین اسپایدرمن / پیتر پارکر سینماست چون یه فن واقعی بود که با جون و دل نقشش رو بازی کرد (برخلاف توبی که البته نقشش رو عالی بازی کرد و یک‌انتخاب درخشان و غیر کلیشه ای برای پیتر پارکر بود ولی هرگز ندیدم بگه اسپایدرمن رو در دوران کودکی دوست داشته یا کمیک هاش رو خونده و اصلا انگار عارش میومد بگه تا به حال کمیک خونده چون یه جورایی کسر شان میدونست واسه خودش! تام هالند هم خوبه ولی گفتم که اندرو برای من بهترینه)


متاسفانه هر دوتا فیلم اسپایدرمن ۳ و اسپایدرمن شگفت انگیز ۲ پتانسیل بالایی برای بهترین بودن داشتن مخصوصا اسپایدرمن ۳ که بنظرم واقعا حیف شد چون به غیر از اون ونوم رو توی سینما رو در رو با اسپایدی تا به حال ندیدیم
هر دوی این فیلم ها نقاط قوتی دارن که بخاطرشون آدم میخواد فیلم رو ببینه ولی وقتی که به جاهای مسخرشون میرسی میخوای موهاتو بکنی از سرت انقدر رومخه (تجربه من از دیدن اسپایدرمن ۳ خخخ) تو بچگی هم نمیخواستم این فیلمه رو ببینم نمیدونم چرا، اونموقع که نمیدونستم اصن فرق فیلم خوب و بد چیه واسه همینم عاشق اسپایدرمن ۳ بودم و گیمش (البته نسخه ps2 و psp واقعا خوبن) پس واسم تعجبه چرا نمیخواستم ببینمش خخخ به هر حال فکر نکنم ارزششو داشته باشه ببینمش
از ریپلای بلندتون ممنونم از ۸ سالگی فن وبسایت هستم و اینکه ببینم شما بمن ریپلای دادین چیز با ارزشیه ❤️
نقل قول کردن
Spiderman 2030
#14 Spiderman 2030 1403-02-14 09:15
سلام وقتتون بخیر
خیلی ممنون بابت مقاله . واقعا عالی بود . هی پیر شدیما . دقیقا یادمه 9 سالم بود سی دی این فیلم تازه اومده و منم اون موقع کانون زبان میرفتم و مادرم گفت اگه تو کوئیزت نمره خوبی بگیری برات میخرم . منم خب خداروشکر نمره خوبی گرفتم و مادرم خرید. کلا اون موقع من اخبار این فیلم و قسمت بعدی رو از وبسایت که اوایل تاسیس وبسایت خیلی دنبال میکردم . چه قبل اکران فیلم و چه بعد اکران که خبرهایی مبنی بر قسمت بعدی میداد.
فیلم واقعا پتانسیل زیادی داشت مثل مردعنکبوتی 3 ولی حیف که نتونستنذ درست استفاده کنند . به شخصه هنوز من با خبیث شدن هری مشکل دارم . همون طور که استادم قبلا گفته بودند واقعا هری همچین شخصیتی نداره !!
یه مقاله هم قبلا تو سایت بود یادمه گفه بود خیلی صحنه ها از فیلم حذف شدند . امیدوارم یه روزی حداقل این نسخش منتشر بشه مثل اون نسخه مردعنکبوتی 3
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#15 The amazing spiderman 1403-02-14 11:19
استاد طاها عالی بود مقاله ت مثل همیشه
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#16 The amazing spiderman 1403-02-14 11:21
به نقل از SMPSGAMER:
به نقل از mtm:
به نقل از SMPSGAMER:
برای خود فیلم هیچ خاطره ای ندارم (چون اصن ندیدمش) ولی برای عکسا و تیکه کلیپاش و اون تبلیغ که داشت که اسپایدرمن تو آینه نوزاد میشد (یادم نمیاد تبلیغی چه برندی بود) واقعا نوستالژی دارم
بازیش روهم بازی کردم البته خیلی چرت بود الکی توی کتابخونم دارمش داره خاک میخوره
بنظرتون فیلمش اززش دیدن داره که تو سال ۲۰۲۴ ببینم؟ البته فک نکنم ولی خب

فیلم نقاط قوت داره مثل شیمی شگفت انگیز اندرو اما و پایان بسیار زیباش ولی متاسفانه ۴ ایراد اساسی داره
۱- بدترین شخصیت پردازی ممکن برای هری آزبورن که خانم ساداتی فر هم در مقاله ای توضیح دادن
spidey.ir/.../...
۲- انگیزه کلیشه ای و غیرقابل باور برای الکترو
۳- ایجاد یک پیچش غیر قابل بخشش در سرگذشت و origin اسپایدرمن که تو این‌مقاله توضیح دادم:
spidey.ir/.../...
۳- شلوغ بودن فیلمنامه که به خاطر طمع سونی برای ساختن فیلم های انشعابی بیشتر از روی دنیای اسپایدرمن بود. به همین دلیل فیلم تمرکز لازم رو نداره و عدم یکپارچگی در اون به وضوح به چشم‌میاد
در حالی که بارها گفته ام این فیلم‌ پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را داشت که متاسفانه اینطور نشد
و من شخصا اندرو گارفیلد رو خیلی دوست دارم و نظر شخصیم اینه که بهترین اسپایدرمن / پیتر پارکر سینماست چون یه فن واقعی بود که با جون و دل نقشش رو بازی کرد (برخلاف توبی که البته نقشش رو عالی بازی کرد و یک‌انتخاب درخشان و غیر کلیشه ای برای پیتر پارکر بود ولی هرگز ندیدم بگه اسپایدرمن رو در دوران کودکی دوست داشته یا کمیک هاش رو خونده و اصلا انگار عارش میومد بگه تا به حال کمیک خونده چون یه جورایی کسر شان میدونست واسه خودش! تام هالند هم خوبه ولی گفتم که اندرو برای من بهترینه)


متاسفانه هر دوتا فیلم اسپایدرمن ۳ و اسپایدرمن شگفت انگیز ۲ پتانسیل بالایی برای بهترین بودن داشتن مخصوصا اسپایدرمن ۳ که بنظرم واقعا حیف شد چون به غیر از اون ونوم رو توی سینما رو در رو با اسپایدی تا به حال ندیدیم
هر دوی این فیلم ها نقاط قوتی دارن که بخاطرشون آدم میخواد فیلم رو ببینه ولی وقتی که به جاهای مسخرشون میرسی میخوای موهاتو بکنی از سرت انقدر رومخه (تجربه من از دیدن اسپایدرمن ۳ خخخ) تو بچگی هم نمیخواستم این فیلمه رو ببینم نمیدونم چرا، اونموقع که نمیدونستم اصن فرق فیلم خوب و بد چیه واسه همینم عاشق اسپایدرمن ۳ بودم و گیمش (البته نسخه ps2 و psp واقعا خوبن) پس واسم تعجبه چرا نمیخواستم ببینمش خخخ به هر حال فکر نکنم ارزششو داشته باشه ببینمش
از ریپلای بلندتون ممنونم از ۸ سالگی فن وبسایت هستم و اینکه ببینم شما بمن ریپلای دادین چیز با ارزشیه ❤️

با تک تک کلماتتون موافقم و عاشق اینم که اینقدر همیشه حقیقت طلب هستین و همیشه حرف حق رو میزنیین ولی تعجب کردم گفتین عاشق اسپایدرمن اندرو هستید چون خیلی از فیلم های اسپایدرمن تام هالند دفاع میکنید فکر میکردم تام مرد عنکبوتی مورد علاقتون باشه
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#17 The amazing spiderman 1403-02-14 11:25
استاد میدونم بی ربطه ولی نظرتون درباره این کارتون بحران در زمین های نامحدود دیسی که دو قسمتش اومده چیه؟ شما دوستش داشتین? چون نظرتون واسم مهمه
و راستش هر چی نیگا میکنم این شخصیت مانیتور بنظرم دقیقا از روی واچر مارول کپی برداری شده! چون دقیقا مثل اون فقط نظاره میکنه و میگه که نباید در امور کیهان دخالت کنه و اینکه دیسی اومده زوم کرده به نظرم اتفاقی نیست و میخواد از قافله ی مولتی ورس که حسابی الان تو فیلمای و سریال ها و حتی انیمیشن های مایلز مورالز داغه عقب نمونه
نقل قول کردن
ممرضا
#18 ممرضا 1403-02-14 12:02
به نقل از mtm:
به نقل از The Spectacular Burmun:
یکی از دلایلی که این فیلم رو بهتر از اسپایدرمن ۳ میدونم،همین ایستراگ ها و اشارات دقیق‌تر و قشنگ‌ترش به کمیک های اسپایدی(خصوصا ران لی و دیتکو) هستش که باعث شده هرجا میرم بگم فیلم خالص اسپایدرمنه و همینطور هست.
بااینحال این جمله طلائی آخر مقاله رو هیچوقت یادم نمیره:درسته که ایرادات و نقاط ضعف کم نداشت،ولی نقاط قوتش به اونا میچربید و ارزش داشت».مرسی آقای قوامی پور،که انقدر خوب و عالی در فیلم های مورد علاقه ام ریز شدید و چقدر نکات قشنگی رو نشونم دادید.ممنون بابت تکمیل مقالات ایستراگ های فیلم های اسپایدرمن.

نه! این فیلم با ایرادات بزرگ و نابخشودنی خودش هرگز یک فیلم خالص اسپایدرمنی نیست

ولی به نظر من فیلم خوبی بود من که دوستش داشتم ( البته بعضی جاها روند فیلم یکم حوصله سربر میشد )
بهترین فیلم های مرد عنکبوتی از نظر من
۱_مرد عنکبوتی ۲
۲_مرد عنکبوتی ۱
۳_مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۱
۴_مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست
۵_مرد عنکبوتی ۳
۶_مرد عنکبوتی بازگشت به خانه
۷_مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲
۸_مرد عنکبوتی دور از خانه
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#19 The Spectacular Burmun 1403-02-14 12:12
به نقل از mtm:
به نقل از The Spectacular Burmun:
یکی از دلایلی که این فیلم رو بهتر از اسپایدرمن ۳ میدونم،همین ایستراگ ها و اشارات دقیق‌تر و قشنگ‌ترش به کمیک های اسپایدی(خصوصا ران لی و دیتکو) هستش که باعث شده هرجا میرم بگم فیلم خالص اسپایدرمنه و همینطور هست.
بااینحال این جمله طلائی آخر مقاله رو هیچوقت یادم نمیره:درسته که ایرادات و نقاط ضعف کم نداشت،ولی نقاط قوتش به اونا میچربید و ارزش داشت».مرسی آقای قوامی پور،که انقدر خوب و عالی در فیلم های مورد علاقه ام ریز شدید و چقدر نکات قشنگی رو نشونم دادید.ممنون بابت تکمیل مقالات ایستراگ های فیلم های اسپایدرمن.

نه! این فیلم با ایرادات بزرگ و نابخشودنی خودش هرگز یک فیلم خالص اسپایدرمنی نیست

بله ایرادات نابخشودنی داره ولی سازندگان برخلاف فیلم اول که سعی میکرد اتمسفری متفاوت و به اصطلاح تازه رو نشون بده که بعضیاش موفق و بعضیا شکست خوردن(مثل لباس اسپایدی) انا اینبار خیلی وفادار تر بودن و خودم که بغیر از پیچش داستانی پیتر و هری،نکته دیگه ای که از کمیک اذیتم کنه ندیدم.بقیه اش بودن سکانس های زائد و اضافه و دخالت های سونی واسه پیش زمینه سینیستر سیکس و الکترو که بطور کامل انگیزه اش ضعف داشت و ... که همه مشکلی از سازندگان بوده.
پ‌ن:استاد از این کمپین تبلیغاتی سونی خبر دارید؟Spider Monday که دوشنبه ها،به ترتیب یکی از ۸ فیلم لایو اکشن اسپایدرمن رو دوباره اکران میکنن.میخواستم اگر میشه آخر این کمپین یه مقاله بنویسید و توش بر اساس میزان فروش دوباره،فیلم هارو رتبه بندی کنید که ببینیم کدوم بین بقیه محبوب تر بوده.
مورد دوم اینکه یه مقاله ای داریم که نشون میده اسپایدرمن در سال ۲۰۲۰،با رای ۵۱ کشور و ۴۸ درصد دنیا،محبوب ترین کاراکتر اعلام شده.میخواستم ببینم اگر میشه اون لیست رو بر اساس ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۳ آپدیت کنید تا ببینیم چقدر میزان محبوبیتش افزایش یا کاسته شده(که احتمالش خیلی کمه) و رقیبانش چقدر رشد یا پسرفت کردن.
ممنون میشم این دو مورد رو پیگیری کنید.
نقل قول کردن
mtm
#20 mtm 1403-02-14 13:01
به نقل از The amazing spiderman:
استاد میدونم بی ربطه ولی نظرتون درباره این کارتون بحران در زمین های نامحدود دیسی که دو قسمتش اومده چیه؟ شما دوستش داشتین? چون نظرتون واسم مهمه
و راستش هر چی نیگا میکنم این شخصیت مانیتور بنظرم دقیقا از روی واچر مارول کپی برداری شده! چون دقیقا مثل اون فقط نظاره میکنه و میگه که نباید در امور کیهان دخالت کنه و اینکه دیسی اومده زوم کرده به نظرم اتفاقی نیست و میخواد از قافله ی مولتی ورس که حسابی الان تو فیلمای و سریال ها و حتی انیمیشن های مایلز مورالز داغه عقب نمونه

من قسمت اول رو زیاد دوست نداشتم
برام عجیب و تا حدی عیر قابل فهم بود
قسمت دوم که بدتره و تا تهش بعیده بتونم تحملش کنم (فعلا تا وسطش پیش رفتم!)
مانیتور هم فکر کنم تو یه مقاله قدیمی از سایت گفتیم که از واچر الهام گرفته
نقل قول کردن
mtm
#21 mtm 1403-02-14 13:17
به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از mtm:
به نقل از The Spectacular Burmun:
یکی از دلایلی که این فیلم رو بهتر از اسپایدرمن ۳ میدونم،همین ایستراگ ها و اشارات دقیق‌تر و قشنگ‌ترش به کمیک های اسپایدی(خصوصا ران لی و دیتکو) هستش که باعث شده هرجا میرم بگم فیلم خالص اسپایدرمنه و همینطور هست.
بااینحال این جمله طلائی آخر مقاله رو هیچوقت یادم نمیره:درسته که ایرادات و نقاط ضعف کم نداشت،ولی نقاط قوتش به اونا میچربید و ارزش داشت».مرسی آقای قوامی پور،که انقدر خوب و عالی در فیلم های مورد علاقه ام ریز شدید و چقدر نکات قشنگی رو نشونم دادید.ممنون بابت تکمیل مقالات ایستراگ های فیلم های اسپایدرمن.

نه! این فیلم با ایرادات بزرگ و نابخشودنی خودش هرگز یک فیلم خالص اسپایدرمنی نیست

بله ایرادات نابخشودنی داره ولی سازندگان برخلاف فیلم اول که سعی میکرد اتمسفری متفاوت و به اصطلاح تازه رو نشون بده که بعضیاش موفق و بعضیا شکست خوردن(مثل لباس اسپایدی) انا اینبار خیلی وفادار تر بودن و خودم که بغیر از پیچش داستانی پیتر و هری،نکته دیگه ای که از کمیک اذیتم کنه ندیدم.بقیه اش بودن سکانس های زائد و اضافه و دخالت های سونی واسه پیش زمینه سینیستر سیکس و الکترو که بطور کامل انگیزه اش ضعف داشت و ... که همه مشکلی از سازندگان بوده.
پ‌ن:استاد از این کمپین تبلیغاتی سونی خبر دارید؟Spider Monday که دوشنبه ها،به ترتیب یکی از ۸ فیلم لایو اکشن اسپایدرمن رو دوباره اکران میکنن.میخواستم اگر میشه آخر این کمپین یه مقاله بنویسید و توش بر اساس میزان فروش دوباره،فیلم هارو رتبه بندی کنید که ببینیم کدوم بین بقیه محبوب تر بوده.
مورد دوم اینکه یه مقاله ای داریم که نشون میده اسپایدرمن در سال ۲۰۲۰،با رای ۵۱ کشور و ۴۸ درصد دنیا،محبوب ترین کاراکتر اعلام شده.میخواستم ببینم اگر میشه اون لیست رو بر اساس ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۳ آپدیت کنید تا ببینیم چقدر میزان محبوبیتش افزایش یا کاسته شده(که احتمالش خیلی کمه) و رقیبانش چقدر رشد یا پسرفت کردن.
ممنون میشم این دو مورد رو پیگیری کنید.


قطعا امیزینگ اسپایدرمن ۱ فیلم بهتری از دنباله خودش بود و نمرات هم‌همینو میگه
(لباس که دلیل بدتر بودن نمیشه که! ایرادات اسپایدرمن شگفت انگیز ۲ مخصوصا با تغییرات هری و اریجین اسپایدرمن بسیار بزرگ تر و ریشه ای تر بود و غیر قابل بخشش)
اون کمپین هم چیز خاصی نیست . فروش ها هم‌نهایی شد تو کانال تلگرام‌ میزنیم
امسال فقط به مناسبت ۲۰ سالگی اسپایدرمن ۲ چندتا مقاله راجع بهش خواهیم داشت
اون لیست محبوب ترین که آپدیت نشده ولی قطعا اوضاع اسپایدرمن بهتر هم شده چون تو یالهای اخیر حتی از قبل هم‌محبوب تر شده
و البته چند تا خبر دیگه هم بود که جدیدترین بودن (آذر ۱۴۰۲) و با توجه به آمار جستجو در گوگل و موتورهای جستجوگر نشون میداد که اسپایدرمن تو اکثر کشورهای جهان محبوب ترین است


spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...

spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#22 The Spectacular Burmun 1403-02-14 14:41
#۲۱
بله هیچ شکی نیست که امیزینگ ۱ از قسمت دوم بهتر بود.
درباره کمپین هم متاسفانه تلگرام ندارم،ولی ممنون که حداقل پوشش میدید.
بله صددرصد که محبوبیت اسپایدی کم نمیشه ولی میخواستم وضعیت حال حاضر خودش و رقیبانش رو ببینم که هیچی.
نقل قول کردن
پاتریک
#23 پاتریک 1403-02-14 21:39
یکی از سوپر مقاله های سایت خدا قوت
کاش قسمت سوم امیزینگ ساخته بشه خدایی حیفه که مرد عنکبوتی اندرو یه سه گانه نداشته باشه :sigh: امید وارم قسمت سومش هم بسازن
نقل قول کردن
AMERETAT83
#24 AMERETAT83 1403-02-14 22:04
خسته نباشید
مقاله‌ی طولانی‌ و قطعا پر زحمتی بود و تک تک موارد رو با عشق خوندم چون اندرو گارفیلد اسپایدرمن مورد علاقه‌ی خودم هست و حقیقتا بیشتر دلم می خواد دنباله‌ی سری امیزینگ ساخته بشه تا توبی مگوایر
دقیق مطمئن نیستم ولی فکر کنم اون قضیه‌ی قایم شدن پیتر زیر پتو با لباس مخصوص از دست زن عمو می رو داخل انیمیشن اسپایدرمن دهه ۱۹۹۰ دیدیم و اولین بار این ایده اونجا دیده شد(حتی یادمه که زن عمو می ساده لوح اومد دست گذاشت رو سر پیتر و گفت داری تو تب می سوزی و رفت براش غذا بیاره)
ولی در مورد اون صحنه‌ی مرگ گوئن که قشنگ توصیفش کردید یه چیز دیگه هم که خیلی جذاب بود خود ساعتی بود که توش کشته شد،وقتی چرخ دنده‌ها آخرش شکست و گوئن در حال سقوط بود عقربه‌های ساعت به سرعت در حال چرخش بودن که نشان از این بود که همه چیز داره سریع اتفاق میوفته و زمان به سرعت نور میرسه، و وقتی که پیتر تارش به گوئن میرسه ولی گوئن میمره عقربه‌ها از حرکت وایمیستن که یعنی در همون لحظه‌ی دردناک از زندگی پیتر دیگه زمان حرکت نکرد و زندگی پیتر همونجا وایساد
بازم متشکرم بابت وقتی که برای مقاله گذاشتید
نقل قول کردن
mtm
#25 mtm 1403-02-15 11:18
به نقل از The amazing A.M:
راستی مرد عنکبوتی 1994 توی انیمیشن ایکس اومده خبر شدین

بله خبرش رو تو کانال تلگرامی مون گذاشتیم
t.me/spidey_Ir/63582
نقل قول کردن
mtm
#26 mtm 1403-02-15 11:20
به نقل از TMNT - FAN:
مورد شماره ۹۴ آخرش یه اشتباه تایپی داره
جمله * دلیل اصلی مرگ او باشد * تصادفا * دلیل مرگ اصلی مرگ او باشد * نوشته شده

ممنون که گفتی
درست شد
نقل قول کردن
mtm
#27 mtm 1403-02-15 15:33
به نقل از The amazing spiderman:
به نقل از SMPSGAMER:
به نقل از mtm:
به نقل از SMPSGAMER:
برای خود فیلم هیچ خاطره ای ندارم (چون اصن ندیدمش) ولی برای عکسا و تیکه کلیپاش و اون تبلیغ که داشت که اسپایدرمن تو آینه نوزاد میشد (یادم نمیاد تبلیغی چه برندی بود) واقعا نوستالژی دارم
بازیش روهم بازی کردم البته خیلی چرت بود الکی توی کتابخونم دارمش داره خاک میخوره
بنظرتون فیلمش اززش دیدن داره که تو سال ۲۰۲۴ ببینم؟ البته فک نکنم ولی خب

فیلم نقاط قوت داره مثل شیمی شگفت انگیز اندرو اما و پایان بسیار زیباش ولی متاسفانه ۴ ایراد اساسی داره
۱- بدترین شخصیت پردازی ممکن برای هری آزبورن که خانم ساداتی فر هم در مقاله ای توضیح دادن
spidey.ir/.../...
۲- انگیزه کلیشه ای و غیرقابل باور برای الکترو
۳- ایجاد یک پیچش غیر قابل بخشش در سرگذشت و origin اسپایدرمن که تو این‌مقاله توضیح دادم:
spidey.ir/.../...
۳- شلوغ بودن فیلمنامه که به خاطر طمع سونی برای ساختن فیلم های انشعابی بیشتر از روی دنیای اسپایدرمن بود. به همین دلیل فیلم تمرکز لازم رو نداره و عدم یکپارچگی در اون به وضوح به چشم‌میاد
در حالی که بارها گفته ام این فیلم‌ پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار را داشت که متاسفانه اینطور نشد
و من شخصا اندرو گارفیلد رو خیلی دوست دارم و نظر شخصیم اینه که بهترین اسپایدرمن / پیتر پارکر سینماست چون یه فن واقعی بود که با جون و دل نقشش رو بازی کرد (برخلاف توبی که البته نقشش رو عالی بازی کرد و یک‌انتخاب درخشان و غیر کلیشه ای برای پیتر پارکر بود ولی هرگز ندیدم بگه اسپایدرمن رو در دوران کودکی دوست داشته یا کمیک هاش رو خونده و اصلا انگار عارش میومد بگه تا به حال کمیک خونده چون یه جورایی کسر شان میدونست واسه خودش! تام هالند هم خوبه ولی گفتم که اندرو برای من بهترینه)


متاسفانه هر دوتا فیلم اسپایدرمن ۳ و اسپایدرمن شگفت انگیز ۲ پتانسیل بالایی برای بهترین بودن داشتن مخصوصا اسپایدرمن ۳ که بنظرم واقعا حیف شد چون به غیر از اون ونوم رو توی سینما رو در رو با اسپایدی تا به حال ندیدیم
هر دوی این فیلم ها نقاط قوتی دارن که بخاطرشون آدم میخواد فیلم رو ببینه ولی وقتی که به جاهای مسخرشون میرسی میخوای موهاتو بکنی از سرت انقدر رومخه (تجربه من از دیدن اسپایدرمن ۳ خخخ) تو بچگی هم نمیخواستم این فیلمه رو ببینم نمیدونم چرا، اونموقع که نمیدونستم اصن فرق فیلم خوب و بد چیه واسه همینم عاشق اسپایدرمن ۳ بودم و گیمش (البته نسخه ps2 و psp واقعا خوبن) پس واسم تعجبه چرا نمیخواستم ببینمش خخخ به هر حال فکر نکنم ارزششو داشته باشه ببینمش
از ریپلای بلندتون ممنونم از ۸ سالگی فن وبسایت هستم و اینکه ببینم شما بمن ریپلای دادین چیز با ارزشیه ❤️

با تک تک کلماتتون موافقم و عاشق اینم که اینقدر همیشه حقیقت طلب هستین و همیشه حرف حق رو میزنیین ولی تعجب کردم گفتین عاشق اسپایدرمن اندرو هستید چون خیلی از فیلم های اسپایدرمن تام هالند دفاع میکنید فکر میکردم تام مرد عنکبوتی مورد علاقتون باشه

از فیلمای تام هالند دفاع میکنم نه به خاطر اینکه تام رو برترین مردعنکبوتی سینما (گفتم که از نظر من اندرو بهترینه) بلکه چون چون به ناحق بعضی ها تو ایران ازش بد میگن و بدون اینکه ذات اسپایدرمن و تاریخچه ش رو بشناسن به غلط اونا رو بچگانه میدونن در حالی که بارها گفته ام فیلم اسپایدرمن در mcu بشدت به ذات و حال و هوای مرد عنکبوتی در دنیای کمیک وفادارن

spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
عارف
#28 عارف 1403-02-16 17:27
مورد 13 سخنرانی گوئن خط آخر واژه «نوید» به معنی «خبر خوش» هستش و مناسب جمله «نوید مرگ گوئن» نیست.
نقل قول کردن
mtm
#29 mtm 1403-02-18 01:47
به نقل از عارف:
مورد 13 سخنرانی گوئن خط آخر واژه «نوید» به معنی «خبر خوش» هستش و مناسب جمله «نوید مرگ گوئن» نیست.

بله کاملا درسته
تصحیح شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید