10 حقیقت مهمی که باید درباره «ِمندل اِسترام» (Mendel Stromm) ملقب به «رُبات مَستر» (Robot Master) بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-مندل-استرام-mendel-stromm-ملقب-به-ربات-مستر-robot-master-بدانید-استروم-gaunt-گاونت-شریک-نورمن-ازبورن-فکت-facts-بیوگرافی-تاریخچه-معرفی-شخصیت

وقتشه یکی از شخصیت های خبیث مهم ولی نسبتا گمنام مردعنکبوتی رو بهتون معرفی کنم.

 

1- مِندل استرام در یک نگاه

مِندل استرام (Mendel Stromm)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 37 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (ژوئن 1966)

خلق شده توسط: استن لی و استیو دیتکو

ایشون از شخصیت های مهم و قدیمی کمیک های اسپایدرمن هستند که قدمتش به دوران کلاسیک اسپایدرمن یعنی زمانی که استن لی، استیو دیتکو و جان رومیتا داستان های اسپایدرمن را خلق میکردند میرسه! او شریک «نورمن آزبورن» بود که نورمن بهش خیانت کرد و به زندان افتاد. استرام که در ساخت رُبات تبحر داره، ربات هایی ساخت تا بتونه از نورمن انتقام بگیره. تا اینکه به دلیل حمله قلبی درگذشت. اما ذهن او زنده ماند و گوشت در حال فاسد شدن بدن او با یک سایبورگ قوی پیوند خورد و بهش لقب Gaunt (به معنای "نره غول"!) داده شد تا اینکه تمام اعضای بدنش نابود شد به جز سرش! در ضمن تا یادم نرفته بگم که به او لقب «استاد ربات» (Robot Master) هم داده شده. در هر حال، اغلب میتونست به کمک اعضای روباتیک بدنش و همچنین ربات هایی که بهش خدمت میکنند کارهای چندش آور و خبیثانه زیادی بکنه. او  در شماره 5 از سری جدید کمیک بوک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (که اینجا ترجمه شده است) به دست دشمن مرموز اسپایدرمن به نام «کیندرد» کشته شد.

 

2- سرگذشت و نحوه تبدیل شدن به یک شخصیت خبیث

پرفسور مندل استرام استاد دانشگاه نورمن آزبورن در دانشگاه بود که در علوم شیمی و روباتیکس تخصص داشت و بعدا به شریک نورمن در شرکت "صنایع آزبورن" تبدیل شد. تحقیقات اولیه او در آنجا روی ساخت ماده ی شیمیایی بود که بتواند به انسان ها قدرت و بنیه ی فوق بشری اعطا کند. این ماده ی شیمیایی در نهایت به "فرمول گابلینی" (Goblin Formula) تبدیل شد که نورمن آزبورن را به گرین گابلین تبدیل کرد.

فرمول گابلینی

ولی آزبورن که این فرمول را برای خودش میخواست، فهمید که استرام دارد از منابع شرکتش اختلاس میکند. البته استرام توضیح داد که فقط دارد منابع را قرض میگیرد ولی نورمن که فرصت خوبی برای خلاص شدن از دست او بدست آورده بود، به پلیس اطلاع داد و آنها استرام را به زندان انداختند (داستانش اینجا ترجمه شده).

استرام - نورمن ازبورن

تا اینکه پس از چند سال استرام از زندان آزاد شد (در شماره 37 از سری اول "مردعنکبوتی شگفت انگیز") و سعی کرد با استفاده از ربات های مرگبار خودش از نورمن انتقام بگیرد ولی اسپایدرمن جلویش را گرفت.

اولین مبارزه با استرام

البته اسپایدرمن اجازه نداد استرام به ضرب گلوله ی نورمن کشته شود ولی استرام به خاطر حمله قلبی که بهش دست داد، مُرد.

مرگ مندل استرام

 

- بازگشت به صورت یک رُبات!

در سال 1982 و در شماره 68 از کمیک Spectacular Spider-Man شاهد بازگشت دکتر استرام بودیم که خودش را «رُبات مَستر» (Robot Master) میخواند!

 مِندل استرام  (Mendel Stromm)

البته معلوم شد او رباتی هستش که استرام قبل از مرگ حافظه اش رو بهش دانلود کرده بوده. اسپایدرمن هم باهاش نبرد و در نهایت آن را نابود کرد:

ربات مستر

 

3- استرام در دهه ی 90 میلادی در داستان "سرگذشت کلون" برگشت

شما حتما خبر دارید كه مارول در دهه 90 میلادی قسمت دوم كمیك تحسین شده سرگذشت كلون را كه سالها قبل چاپ شده بود را منتشر كرد. این داستان خیلی جنجالی از آب درآمد و مورد انتقاد هم قرار گرفت. در اینجا كاملا درباره این داستان توضیح داده ایم ولی به طور خلاصه بگم كه در این داستان منفور گفته شد كه پیتر پاركر در تمام این سالها یك كلون بوده و «بن رایلی»، مرد عنكبوتی اصلی بوده. این باعث شد هواداران مرد عنكبوتی عصبانی شوند و 60 درصد از فروش كمیك های مرد عنكبوتی كاسته شود. بعدش مارول افتاد به غلط كردن و تصمیم گرفت پیتر رو برگردونه. بعدش هم معلوم شد اینا همه نقشه «نورمن آزبورن» بوده تا دوباره به پیتر ضربه بزنه. اما شاید ندونید كه مارول قبل از اینكه به فكرش برسه نورمن رو مسئول این قضایا بدونه ایده های دیگه ای هم داشته. مثلا برخی نویسنده ها میگفتن برای درست كردن این گندی كه مارول زده از «مفیستو» و ایده سفرهای زمانی استفاده كنیم! یكی دیگر از ایده ها هم این بوده كه «هری آزبورن» رو كه در چندی پیش در شماره 200 كمیك Spectacular Spider-Man كشته شده بود (و شما میتونید اینجا داستانش رو با ترجمه فارسی بخونید) برگردونند و بگویند كه هری مسبب اصلی این وقایع بوده و او بوده كه با نقشه های خودش كاری كرده كه همه فكر كنند بن رایلی اصلیه و پیتر كلونه! به همین دلیل با شخصیت خبیث جدیدی به نام Gaunt آشنا شدیم:

مرد عنکبوتی شگفت انگیز

سپس سرنخ خهای زیادی میبینیم كه نشون میده Gaunt همون هری آزبورنه ولی چیزی هنوز قطعی نیست:

بعدش Gaunt با برادرخانم هری یعنی «مارک راکتسون» یا همون «مرد گداخته» مبارزه میكنه:

دیگه خواننده ها تقریبا مطمئن بودند Gaunt همون هری آزبورنه. ولی مارول نظرش عوض شد و نورمن را به عنوان كسی كه پشت قضایای clone saga بوده معرفی كرد. بنابراین گفته شد gaunt همان مندل استرام است!!!

آقای «گلین كرینبرگ» از نویسندگان كمیك های مرد عنكبوتی در دهه 90 میلادی در این باره گفته:

"قرار ما این بود كه هری آزبورن مقصر قضیه clone saga باشه. یعنی ایده ای كه ما داشتیم این بود: پس از مرگ هری در شماره 200 كمیك spectacular spiderman معلوم میشه كه نمرده بوده. چون فرمول گابلینی در بدنش بوده و باعث شده دوباره زنده بشه . او برمیگرده و هویت gaunt رو برای خودش انتخاب میكنه و قضایای clone saga رو رهبری میكنه تا پیتر به اشتباه فكر كنه كه یك كلونه. هری اینجوری میخواسته از پیتر انتقام بگیره. ولی بدنش به شدت ضعیف شده و حالت جسد مانند پیدا كرده و به همین دلیله كه gaunt اون لباس خاص رو میپوشیده تا بتونه همچنان قوی باشه. ولی بعد یه مدت مارول بهمون گفت كه این ایده رو بی خیال بشیم چون به عقیده روسای مارول هری شخصیتی نیست كه امكانات، تجهیزات و قدرت كافی برای طراحی clone saga رو داشته باشه. ما هم قبول كردیم. در نتیجه هویت gaunt را هم تبدیل کردیم به مندل استرام"!

 

4- نورمن آزبورن بود که استرام را زنده کرد!

در مورد قبلی گفتیم که پس از سالها که استرام مرده پنداشته میشد سرانجام مجبور شدن در هیبت خبیثی به نام Gaunt او را برگردانند. ولی او چطور زنده شد؟ گفتیم شد که استرام کسی بوده که فرمول گابلینی رو اختراع کرد. بعدها نورمن از طریق فرقه ی Scriers متوجه شد که استرام این فرمول را روی خود تست کرده بوده. بنابراین چند سال پس از مرگ استرام، نورمن جسد او را نبش قبر و سعی کرد زنده ش کند و جواب داد! یعنی معلوم شد فرمول گابلینی باعث شده در نوعی حیات تعلیقی (suspended animation) باقی بماند ولی چون فرمول هنوز تکمیل نشده بود بدنش مورد زوال و فساد قرار گرفته بود ولی در هر حال نورمن، استرام را زنده کرد!

زنده شدن استرام

بدن در آستانه ی متلاشی شدن استرام در زرهی شبیه به لباس «دارث ویدر» قرار داشته شد تا زنده بماند و بهش Gaunt گفتند که در مورد قبلی بهش اشاره شد.

استرام - دارث ویدر

البته زرهش بعدا ارتقا یافت. یعنی نورمن تونست کاری کنه که بدونه اون زره Gaunt زنده بمونه ولی در عوض صاحب یک زره رباتی شد:

زره مندل استرام

 

5- و نورمن آزبورن بود که دوباره استرام را کُشت!

 او در شماره ی 418 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" به همراه ربات هایی که ساخته بود با پیتر پارکر و بن رایلی جنگید ولی شکست خورد:

بن رایلی استرام

و در همان شماره نورمن که دیگر فایده ای در او نمیدید، با شلیک یک اشعه او را کشت!

کشته شدن استرام

البته معلوم شد که او کشته نشده ولی حافظه ش رو از دست داد. تا اینکه در داستان مشهور و تاریخی "جنگ داخلی" دیدیم که از سوی شخصیتی به نام Penanceمورد حمله قرار گرفته. در نتیجه او را تحت مراقبت های ویژه قرار دادند.

 

6- فقط یک سَر زنده از مندل استرام باقی ماند!

در شماره 27 از کمیک Peter Parker: Spider-Man که سال 2001 منتشر شد دیدیم که استرام سعی کرده با خلق یک ربات هوشمند نورمن را بکشد ولی این ربات علیه خودش شد و بدنش را از بین برد و تنها سر او زنده باقی مانده!

این هوش مصنوعی سپس سعی کرد شبکه برق شهر نیویورک را تسخیر کند ولی اسپایدرمن با ورود به هسته ی پردازشگر مرکزی و بارگذاری یک ویروس رایانه ای در آن، هردوی آنها را را در حالتی شبیه به اغما فرو برد. البته در رویداد "جنگ داخلی"، سازمان "شیلد" استرام را از حالت اغما خارج کرد.

 

7- مردعنکبوتی یک بار با «کلش» علیه مندل استرام تیم آپ کرد

در کمیک فرعی مردعنکبوتی شگفت انگیز که مربوط به رویداد "جنگ داخلی 2" میشد دیدیم که مندل استرام (که با هویت «ربات مستر» شناخته میشد و کاملا به صورت یک سایبورگ درآمده بود که میتوانست به مخلوقات و فن آوری های رُباتیک خودش فرمان دهد) به «کلیتون کول» ملقب به «کِلَش» (Clash) پیشنهاد همکاری داد تا از هری آزبورن انتقام بگیرند ولی کلش که حاضر نبود برای کسی کار کنه، باهاش نبرد کرد. پای مردعنکبوتی هم به نبرد آنها باز شد و در نهایت شاهد همکاری بین کلش و مردعنکبوتی بودیم که با شکست ربات مستر و ربات هایش خاتمه یافت.

کلش مردعنکبوتی

کلش اسپایدرمن

ربات مستر

 

8- مندل استرام اخیرا برای سومین بار کشته شد ولی این بار بدست «کنیدرد»!

مندل استرام بعد از غیبتی نسبتاً طولانی از کمیک‌های مدرن، در آرک داستانی نخست اسپنسر در سری ASM بازگشت. در واقع، سروکلهٔ او زمانی در سری ASM پیدا شد که می‌خواست با ربات «سنتیل سه‌گانه»اش (Tri-Sentinel) کلک اسپایدرمن را بکند که ناکام ماند. اما خبیثی به نام «کیندرد» (که آن موقع هنوز هویتش مشخص نبود ولی بعدا معلوم شد همون دوقلوهای گوئن استیسی هستش!) قدم پیش گذاشت و یک لشگر ربات سنتیل سه‌گانه در اختیار او قرار داد! (شمارهٔ 4 از سری جدید مردعنکبوتی شگفت انگیز را بخوانید).

مرگ مندل استرام

اما در شمارهٔ بعدی، درست زمانی که مندل استرام بی‌چاره داشت طعم پیروزی بر اسپایدرمن را می‌چشید، کیندرد برگشت و بعد از حرف‌هایی گُنگ و نامفهوم دربارهٔ ”قوانین بازی“، او را به قتل رساند!

 

9- مِندل استرام قرار بود در فیلم "سیلور و بلک" یکی از خبیث های اصلی باشد

سیلور بلک

شش سال پیش شرکت سونی که رایت سینمایی شخصیت های دنیای مرد عنکبوتی را در اختیار دارد خبر داد که قراره براساس شخصیت های گربه سیاه و سیلور سیبل یک فیلم مشترک بسازد به نام "سیلور و بلک"(Silver & Black) ! (خبرش اینجاست). سونی حتی تاریخ اکران و کارگردان این فیلم را نیز تعیین کرد: خانم «جینا پرنس-بایثوود» (Gina Prince-Bythewood)  که سابقه ساخت قسمت پایلوت سریال  مارول به نام "کلوک و داگر" را در کارنامه خودش داره. و ما در اینجا خلاصه داستان احتمالی این فیلم را نیز منتشر کردیم. ولی بعدش برخی از بخش های فیلمنامه این فیلم در اینترنت لو رفت که میتونید در اینجا اطلاعاتش رو بخونید. طبق این اطلاعات، فیلم قرار بود بیشتر حول و حوش شخصیت «سیلور سیبل» بچرخد: یک جایزه بگیر که برای وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا کار میکند و ماموریت پیدا میکنه تا «فلیشیا هاردی» ملقب به گربه سیاه را دستگیر و تحویل بده. در گذشته روی فلیشیا هاردی یک سری آزمایش و جراحی انجام شده بوده توسط دکتر مندل  استرام! در واقع استرام قرار بوده در بدن فلیشیا نوعی هوش مصنوعی کار بگذاره تا قدرت های جسمانی اش افزایش یابد. معلوم نیست این قدرت ها دقیقا چی بودند ولی مشخصه که در نتیجه آنها سرعت و قدرت بدنی فلیشیا افزایش یافته بوده. در فیلمنامه نوشته شده بود که گربه سیاه پس از به دست آوردن قدرت های خودش از محل آزمایشگاه فرار کرد و مستقیماً رفت به مرز آمریکای جنوبی تا از کشور خارج بشه. در همین اثنا، متوجه میشدیم که سیلور سیبل نیز انگیزه های شخصی خودش را برای دستگیری فلیشیا دارد. در واقع مندل استرام باعث مرگ پدر سیلور سیبل و شکنجه  و قتل بسیاری از هموطنان او در کشور "سیمکاریا" بوده و بنابراین سیلور سیبل میخواست از طریق فلیشیا به استرام برسه و ازش انتقام بگیره و ... همچنین طبق فیلمنامه مندل استرام قبلا هم شخصیت های دیگری را از طریق جراحی و آزمایشات تقویت کرده بود، خبیث هایی به نام: مک گارگن (عقرب) و آنتون میگوئل رودریگز (رتیل)! خب اینا خبیث هایی هستند که در دنیای کمیک از دشمنان مرد عنکبوتی به حساب میان ولی در این فیلم حالت مزدورانی را داشتند که از سوی استرام ماموریت پیدا میکنند فلیشیا را تعقیب، دستگیر و سپس نزد او برگردانند. گفته میشه استرام آنها را ارتقا داده بوده در نتیجه گارگن لباسی مثل لباس عقرب در دنیای کمیک داشته و همچنین رودریگز هم مثل کمیک بوک ها چکمه هایی نوک تیز و سمی داشته!

 

10- حضور در دیگر گونه های سرگرمی

شخصیت به نام دکتر «واردل استرام» (Wardell Stromm) در کارتون مردعنکبوتی دهه 90 میلادی و در قسمت مربوط به معرفی گرین گابلین حضور داشت. او دستیار نورمن آزبورن بود و یکی از معدود کسانی بود که از ارتباطات شرکت آزکورپ با کینگ پین خبر داشت.

واردل استرام

آقای «ران پرکینز» در فیلم "اسپایدرمن 1" ساخته ی سم ریمی حضور داشت و نقش دکتر استرام را بازی کرد.

مندل استرام مرد عنکبوتی 2002

او دانشمندی بود در استخدام آزکورپ تا "ارتقا دهنده ی عملکرد انسان" را بسازه ولی نسبت به تاثیر اونا شک داشت (چون نتیحه آزمایش آنها روی موش ها نشان دهنده ی جنون بود) ولی در نهایت به نورمن کمک میکنه یک نسخه از آن را روی خودش امتحان کنه که باعث میشه نورمن به گرین گابلین تبدیل بشه و همان جا به طور خشونت آمیزی استرام را به قتل برسونه.

مندل استرام در بازی ویدئویی که براساس فیلم مرد عنکبوتی (2002) ساخته شد حضور کوتاهی داشت.

او در بازی "مردعنکبوتی شگفت انگیز" که سال 2012 براساس فیلمی به همین عنوان ساخته شد نیز حضور داشت.

استرام بازی

این نسخه هم دانشمندی در آزکورپ بود که به آزمایشاتی مربوط به ترکیب ژن انسان با حیوان کمک کرد که منجر به خلق موجودی به نام Nattie شد. استرام سپس مبتلا به ویروس شد و ربات های آلیستار اسمایت بهش حمله کردند.

 

مهدی ترابی مهربانی

  All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقاله مرتبط:

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

10 چیزی که از فیلمنامه لو رفته فیلم "سیلور و بلک" (SILVER & BLACK) فهمیدیم!

10 سایبورگ (CYBORG) برتر در دنیای کمیک

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 14

10 حقیقتی که باید دربارهٔ «کیندرد» (KINDRED)، خبیث جدید کمیک‌بوک‌های اسپایدرمن، بدانید

مهم ترین داستان مردعنکبوتی و گرین گابلین ترجمه شد + لینک دانلود

کمیک کان 2017: اطلاعات جدید از فیلم "سیلور و بلک" منتشر شد

10 حقیقتی که باید درباره «سیلور سیبل» (SILVER SABLE) بدانید

آیا مرد عنکبوتی تا به حال کسی را کشته است؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-02-29 14:47
ویدئوهای جدید از انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" (صحنه های قبلا دیده نشده)

www.aparat.com/v/yNkau
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#2 The amazing spiderman 1402-02-30 00:28
ممنون
مقالات فکتس سایت اسپایدی در دنیا بی نطیر هستن
من گشتم و مقاله انگلیسی واسه این شخصیت نیافتم ولی شما برایش نوشتید. دست مریزاد.
نقل قول کردن
The amazing spiderman
+1 #3 The amazing spiderman 1402-02-30 00:28
یک پرسش هم دارم :
استاد ترابی شما خودتون نطرتون راجع به این شخصیت چیه؟
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1402-02-30 11:39
به نقل از The amazing spiderman:
یک پرسش هم دارم :
استاد ترابی شما خودتون نطرتون راجع به این شخصیت چیه؟

والا نظر خاصی ندارم. ولی خب شخصیت جالبیه برام از این نظر که با گذشته ی نورمن ازبورن مرتبط میشه ولی یه چیزی برام هیچ وقت قابل درک نبوده و اونم اینه که کسی که فرمول گابلینی رو به نوعی کشف کرده پس باید متخصص در امور شیمیایی و این حرفا باشه ولی چرا روباتیکس؟! یعنی درک نکردم چرا باید در زمینه رباتیکس مهارت داشته باشه و ربات تولید کنه
ضمن اینکه ما در کمیک های اسپایدرمن پرفسور اسمایت و پسرش رو داریم که ربات های قاتل عنکبوت رو ساختن و میسازن و خیلی هم مشهور تر و خلاقانه تر و موثرتر هم در داستان های اسپایدرمن حضور داشتن و برام همیشه مندل استرام یا همون ربات مستر یه جورایی شخصیتی زائد بوده
بنظرم بهتر بود پس از همون حضور اولیه ش میزاشتن مرده باقی بمونه ولی مجبور شدن سر کلون ساگای زنده ش کنن
بعدشم نمیدونستن دقیقا باهاش چیکار کنن و شاید به همین خاطره که اسپنسر تو run خودش کشتش!
نقل قول کردن
m.spidey
#5 m.spidey 1402-02-31 07:59
به نقل از mtm:
به نقل از The amazing spiderman:
یک پرسش هم دارم :
استاد ترابی شما خودتون نطرتون راجع به این شخصیت چیه؟

والا نظر خاصی ندارم. ولی خب شخصیت جالبیه برام از این نظر که با گذشته ی نورمن ازبورن مرتبط میشه ولی یه چیزی برام هیچ وقت قابل درک نبوده و اونم اینه که کسی که فرمول گابلینی رو به نوعی کشف کرده پس باید متخصص در امور شیمیایی و این حرفا باشه ولی چرا روباتیکس؟! یعنی درک نکردم چرا باید در زمینه رباتیکس مهارت داشته باشه و ربات تولید کنه
ضمن اینکه ما در کمیک های اسپایدرمن پرفسور اسمایت و پسرش رو داریم که ربات های قاتل عنکبوت رو ساختن و میسازن و خیلی هم مشهور تر و خلاقانه تر و موثرتر هم در داستان های اسپایدرمن حضور داشتن و برام همیشه مندل استرام یا همون ربات مستر یه جورایی شخصیتی زائد بوده
بنظرم بهتر بود پس از همون حضور اولیه ش میزاشتن مرده باقی بمونه ولی مجبور شدن سر کلون ساگای زنده ش کنن
بعدشم نمیدونستن دقیقا باهاش چیکار کنن و شاید به همین خاطره که اسپنسر تو run خودش کشتش!

کاملا با نظرتون موافقم استاد
استرام در حد همون شریک نورمن که نورمن سرش کلاه میزاره بافی بمونه بهتره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37