10 حقیقت مهمی که باید درباره «مرد زنبوری» (Swarm) بدانید

حقیقت-مهم-نکته-حقایق-مردزنبوری-swarm-سوارم-فریتز-وان-مه-یر-تاریخچه-فکتس-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-کاراکتر

در این مقاله میخواهیم یکی از بیخودترین ولی در عین حال عجیب ترین و چندش آورترین دشمنان مردعنکبوتی را به شما معرفی کنیم!

مقدمه: قبلا از مرد زنبوری یا Swarm به عنوان یکی از بیخود ترین دشمنان مردعنکبوتی یاد کرده بودیم (در این مقاله) و در این مقاله هم به عنوان یکی از چندش آورترین. ولی هر چی که هست از دشمنان نسبتاً مهم مردعنکبوتیه که ایده جالبی هم داره. ضمن آنکه در سال 2009 نشریه ی "تایم" در مقاله ای از مرد زنبوری به عنوان یکی از "10 شخصیت عجیب و غریب مارول" یاد کرد. در سال 2015 نیز این شخصیت در رتبه ی #29 از لیست "50 کاراکتر هیولایی مارول" قرار گرفت. 

در ضمن او یکی از نیرومندترین دشمنان مردعنکبوتی هم هست. او متشکل از هزاران زنبور است که یک هوش انسانی در سطح بالا هدایتشون میکند. او به طور فنی غیر قابل لمس است زیرا بدنش از تکه های بسیار کوچک تشکیل شده. میتونه پرواز کنه، شکل یا اندازه های دیگری به خود بگیره و یا به طور ذهنی اعمال دیگر زنبورها را تحت کنترل و نفوذ خودش بگیره (تا شعاع صدها متری). چندین زنبور مکانیکی بزرگ هم ساخته است!

 

1- مرد زنبوری در یک نگاه

 مرد زنبوری (Swarm)

نام واقعی: فریتز وان مه یر (Fritz von Meyer)

اولین حضور در دنیای کمیک بوک: شماره 14 از کمیک Champions (جولای 1977)

خلق شده توسط: بیل منتلو، جان بیرن

آقای «فریتز وان مه یر» یك دانشمند اسبق ارتش نازی بود كه به آرژانتین سفر كرد تا زنبور پرورش دهد ولی در آنجا یه سری زنبور دچار تغییر ژنتیكی شده او را بلعیدند (!) و بدین ترتیب تبدیل شد به مردی كه هیبت انسانی دارد ولی از یه عالمه زنبور خطرناك تشكیل شده! او میتواند زنبورهایش را به شكل تیر، مشت و دیگر اجسام تبدیل كند! مرد زنبوری جوریه که جون میداد برای اینکه در دهه 80 میلادی در یک فیلم ترسناک کم بودجه (B-Horror film) ظاهر بشه! تنها چیزی که از «فریتز وان مه یر» باقی مونده اسکلت بدنشه و زنبورهایی که بدنش رو تشکیل میدن رو میتونه با ذهنش کنترل کنه. به همین دلیل او به نوعی غیر قابل تماس (intangible) هستش و اسپایدرمن نمیتونه بهش مشت یا لگد بزنه. اما چیزی که او را چندش آور میکنه اینه که میتونه با ذهنش هزاران زنبور را بفرسته سراغ حریفان خودش تا اونقدر نیشش بزنند تا بمیرند! او را معمولا به عنوان یکی از دشمنان درجه 2 یا 3 مردعنکبوتی میشناسند و چندان جدی اش نمیگیرند ولی تعداد نسبتاً زیادی از داستان های کمیک بوکی حضور داشته است.

 

2- سرگذشت مرد زنبوری

«مرد زنبوری» درسته که سالهاست دشمن مردعنکبوتی به حساب میاد ولی اولش در کمیک هایی به نام "قهرمانان" یا Champions خلق شد.

کمیک champions

"قهرمانان" نام یک گروه کمیک بوکیه که شماره نخست آن سال 1975 منتشر شد و اعضایش را بلک ویدو، هرکول، آنجل، مرد یخی و گوست رایدر تشکیل میدادند. اما این کمیک اصلا موفق نبود و تِم و موضوع خاصی نداشت و به همین دلیل پس از 17 شماره کنسل شد. گفته میشه در طی همین 17 شماره، 12 نویسنده و طراح مختلف روی آن کار کردند! بیل منتلو و جان بیرن هم جزو آنها بودند که در شماره های 14 و 15 شخصیت «مرد زنبوری» را خلق کردند. در این دو شماره دیدیم که:

سرگذشت مرد زنبوری

«فریتز وان مه یر» یک دانشمند آلمان نازی بود که جزئیاتش چندان فاش نشده است و فقط میدانیم که به طلای غارت شده از پایتخت های اروپایی دسترسی داشت تا برای تحقیقات خود استفاده کند. او در پایان جنگ جهانی دوم از آلمان گریخت و به آمریکای جنوبی رفت. او که تخصص بالایی در زمینه ی زهرهای سمی و زنبورداری داشت، تحقیقاتش را در زمینه ی پرورش زنبورهای قاتل ادامه داد (زنبورهای قاتل گونه ای از زنبورهای آفریقایی هستند که گفته میشود انسان ها را 10 برابر بیشتر نیش میزنند و علاوه بر انسان های سابقه ی کشتن اسب و دیگر حیوانات را دارند!). یک روز کندویی پیدا کرد که تا به حال ندیده بود: زنبورهایی که اصلا ترس از خود نشان نمیدادند و بسیار باهوش ولی غیرفعال بودند چون سقوط شهاب سنگ در اطراف آنجا باعث جهش ژنتیکی آنها شده بود.

سرگذشت swarm

او دستگاهی درست کرد تا با آن انفعال زنبورها را درمان و تحت کنترلشان دربیاورد. ولی اشتباهی مرتکب شد و زنبورها بهش حمله و او را کشتند. اما فهم و هشیاری او در میان زنبورها پخش شد و او به تجلی آنها بدل گشت و خودش را «مرد زنبوری» یا Swarm گذاشت (البته واژه ی Swarm در زبان انگلیسی به معنای "گروه حشرات" است). در شماره ی 14 از کمیک Champions دیدیم که یکی از مامورین پلیس بین الملل که در جستجوی جنایتکاران جنگی مثل وان مه یر بوده، تونسته زنبور ملکه ی مرد زنبوری را بگیرد و داخل یک کیف بگذارد. مرد زنبوری تونست این مامور را بکشد ولی برای بدست آوردن کیف او با گروه "قهرمانان" روبرو شد و تونست زنبور ملکه را آزاد کند و جهش ژنتیکی اش را کامل کرد و به اندازه ای غول آسا درآمد.

کمیک مرد زنبوری

تا اینکه هرکول زنبور ملکه را با قدرت جسمانی بالای خود به داخل اقیانوس پرت کرد.

مرد زنبوری - هرکول

سپس زنبورهای مرد زنبوری او را رها کرده و بدنبال ملکه رفتند و چیزی جز اسکلت ازش باقی نماند.

اسکلت زنبوری

 

3- مبارزه با مردعنکبوتی

وقتی آقای بیل منتلو نویسنده ی کمیک های Spectacular Spider-Man شد، سعی کرد از مرد زنبوری در شماره های 36 و 37 استفاده کند. در این کمیک ها دیدیم که اسکلت «فریتز وان مه یر» برای تحقیقات بیشتر به دانشگاه "امپایر استیت" (محل تحصیل پیتر پارکر) فرستاده شده است. استاد گروه بیوفیزیک در آنجا شروع کرد به انجام آزمایشات روی آن و تشعشعاتی رویش انداخت. اما یک زنبور ملکه روی جمجمه بود و به همین دلیل فورا میلیون ها زنبور به وجود آمد و مرد زنبوری دوباره شکل گرفت! او میخواست دانشمند را بکشد و در محل دانشگاه وحشت به راه بیندازد ولی با مداخله ی اسپایدرمن روبرو شد. مرد زنبوری گفت که زنبورها و عنکبوت ها دشمنان طبیعی یکدیگر هستند و موفق به شکست اولیه ی اسپایدرمن شد.

مرد زنبوری - مردعنکبوتی

سپس به شهر حمله کرد تا نسل انسان ها را از بین ببرد و یک کندوی عظیم در محوطه ی دانشگاه ساخت. اما اسپایدرمن با آغشته کردن لباس و تارهای خودش به نوعی مایع دفع کننده ی حشرات که در دانشگاه درست کرده بودند، تونست مرد زنبوری را شکست دهد.

(این مایع باعث جنون آنها شد تا با یکدیگر بجنگند و دیگر از دستورات مرد زنبوری اطاعت نکنند) و در پایان دوباره فقط اسکلتی از آقای وان مه یر باقی ماند.

نبرد اسپایدرمن با swarm

از آن موقع تا به حال مردعنکبوتی و مرد زنبوری بارها و بارها با هم جنگیده اند. مثلا یک بار مردعنکبوتی به راینو ضربه زد (راینو یک سلاح خفن در دست داشت!) و باعث شد او سلاحش رو شلیک کنه و باعث بشه تا ارتباط ذهنی مرد زنبوری با زنبورهایش از بین بره و شکست بخوره!

مردعنکبوتی - مرد زنبوری - راینو

یا یک بار هم وقتی عضو گروهی از شخصیت های بسیار درب و داغون بود با مردعنکبوتی و ددپول جنگید که سر و کله ی فرزند ددپول و اسپایدرمن به نام «ایتسی بیتسی» پیدا شد (برای آشنایی با او این مقاله را بخوانید).

مرد عنکبوتی - ددپول - مرد زنبوری

 

4- ونوم یک بار اسکلت مرد زنبوری را خورد!

در شماره ی 122 از کمیک های "تاندربولتس" دیدیم که مرد زنبوری در ایالت "کلورادو" پیدایش شده. آن موقع نورمن آزبورن رئیس این گروه بود و یکی از اعضایش نیز ونوم بود (البته میزبان ونوم در آن دوره، «مک گارگن» بود). مرد زنبوری عظیم الجثه شده بود و تاندربولتس برای شکست دادنش ناموفق بود تا اینکه ونوم استخوان های او را خورد!

ونوم - مرد زنیوری

البته نورمن گفت این کار باعث نمیشه که مرد زنبوری برای همیشه از بین بره و او به زودی برخواهد گشت.

 

5- شش خبیث مرد زنبوری (Swarm's Sinister Six)

  شش خبیث مرد زنبوری (Swarm's Sinister Six)

گفتیم که مرد زنبوری همواره یکی از خبیث‌های بیخود مرد عنکبوتی محسوب میشود (این مقاله را بخوانید)؛ پس تعجبی ندارد که نسخه‌ای از شش خبیث که او آن را رهبری کند،از خبیث‌های بیخودی تشکیل شده‌ باشد. در سری Spider-Man and the X-Men ، هنگامی که این گروه که از مرد زنبوری، 8-بال (8-Ball)، کیلر شرایک (Killer Shrike)، مِلتر (The Melter)، اسکوئید (Squid) و دلیله (Delilah) تشکیل شده بود، قصد دزدیدن یک محموله طلا را داشتند، با مردعنکبوتی و شاگردانش روبه‌رو شدند. پس از اینکه زنبورهای مرد زنبوری توسط جهش‌یافته‌ی نوجوانی به نام هلیون (Hellion) پخش شد، بقیه‌ی اعضای این گروه تسلیم شدند.

 

6- مری جین یک بار مرد زنبوری را شکست داد!

8- مری جین از ذهنش کمک میگیرد!

در اوایل قرن بیست و یکم میلادی سری کمیک های Marvel Knights Spider-Man به Sensational Spider-Man تغییر نام دادند و در این سری دیدیم که مری جین چطور با عواقب فاش شدن هویت مخفی شوهرش پیتر در جریان رویداد معروف "جنگ داخلی" کنار می آید. سپس دیدیم که مری جین در نمایشنامه خود چطور مورد حمله مرد زنبوری قرار میگیرد. در کل مرد زنبوری بعضی وقتها خیلی قوی به تصویر کشیده میشه ولی اینجا مری جین با مقداری آب توانست زنبورها را متفرق کند تا زمینه شکست خوردن مرد زنبوری را فراهم سازد.

 

7- بانوی زنبوری!

بانوی زنبوری

در دنیای کمیک بوک های "مردعنکبوتی نوآر" شاهد حضور یک نسخه مونث از Swarm بوده ایم! در شماره شمارۀ 5 از سری سوم کمیک‌های «دنیای عنکبوتی» (که اینجا ترجمه شده است) با این شخصیت آشنا شدیم. خانم «مادام استرم» (Madame Sturm) یک مامور نازی آلمان بود که در آمریکا فعالیت میکرد و مجسمه بُت مانندی که در واقع توتم خدای عنکبوتی بود را از گروه «مجریان جنایت» گرفته بود. او سپس نیروهای مرموز این مجسمه را با انرژی های علمی ترکیب کرد تا قدرت هزاران زنبور را به خودش منتقل کنه و به خودش لقب «بانوی زنبوری» (Madame Swarm) داد. با این حال قبل از اینکه بتونه خسارت خاصی به بار بیاره با مرد عنکبوتی نوآر و مایلز مورالز روبرو شد و کشتی هوایی اش توسط ضربه ونومی مایلز منفجر شد و خودش هم در انفجار کشته شد.

 

8- مرد زنبوری در دنیای بازی مردعنکبوتی PS4!

یک بار در یکی از پادکست های آقای «جیمسون» در بازی اسپایدرمن PS4 به مرد زنبوری اشاره شد ولی در خودِ بازی او را ندیدیم (گفته میشه قرار بوده در بازی باشه ولی در نهایت ازش حذف شد). اما در شماره دوم از کمیک اقتباس شده از روی این بازی که در اینجا ترجمه شده ما او را دیدیم که در حال نبرد با مردعنکبوتیه (تو ویدئویی که گانکه برای مایلز مورالز فرستاده بود):

کمیک اسپایدرمن ps4

همچنین در کمیک "مرد عنکبوتی: سرعت" نیز که اینجا ترجمه شده و داستانش در دنیای این بازی جریان داره، او حضور داشت:

مرد زنبوری

در واقع  شماره 1 از این کمیک با نبرد مرد عنکبوتی با او در باغ گیاه شناسی بروکلین شروع میشه و پس از این نبرد هستش که اسپایدرمن به سرش میزنه لباس خودش را زرهی کنه. سپس او یک بار دیگر با مرد زنبوری روبرو میشه (در شماره 4) و چون لباس سرعت را برای خودش درست کرده بود به راحتی او را شکست میده.

 

9- Swarm در دنیای آلتمیت

مرد زنبوری در دنیای آلتمیت

در دنیای کمیک بوک های آلتمیت که در اینجا دارن ترجمه میشن، با نسخه ای بسیار متفاوت از Swarm آشنا شدیم که مونث است. او «پِترا لاسکوف» (Petra Laskov) نام دارد که یک جهش یافته ی اهل سوریه بود (او همسر یک فعال گرجستانی به نام نیکولای لاسکوف بودکه برای یکی از دشمنان «رِد اسکال» کار میکرد). تا اینکه رد اسکال به زور اسلحه پترا را مجبور میکنند تا شوهرش را بکشد (وگرنه بچه شان را میکشتند). اما در نهایت فرزند او را کشتند و بهش تجاوز کردند! چند سال بعد او به شکل یک ابرشرور ملقب به "ملکه ی حشره ای" (Insect Queen) دوباره ظاهر شد و به گروه Liberators ملحق شد (برای آشنایی با این گروه، این مقاله را بخوانید) و به آمریکا حمله کرد و ظاهرا کشته شد. ولی نیک فیوری او را دوباره در قالب قهرمانی به نام Red-Wasp احیا کرد تا عضو گروه جدید اونجرز باشد. او در این گروه بود که در نهایت رد اسکال را کُشت و انتقام خودش را گرفت:

زن زنبوری - رد اسکال

 

10- حضور در دیگر گونه های سرگرمی

مرد زنبوری در یکی از کارتون های مشهور دهه ی 80 میلادی یعنی "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیزش" حضور یافت. در این کارتون خبری از دانشمندی نازی به نام فریتز وان مه یر نبود و فقط یک کندوی زنبوری را داشتیم که مورد اصابت تشعشعات نشات گرفته از انرژی یک شهاب سنگ سقوط کرده قرار گرفت و دارای هوش و عقل شد و اسم خودش را Swarm گذاشت!

او همچنین میتونست اندازه ی زنبورهای دیگر را افزایش دهد و یا انسان را به حالت زنبوری تبدیل کند تا ازش اطاعت کنند (او حتی زن عموی پیتر پارکر و یاران مرد عنکبوتی یعنی فایراستار و مردیخی را هم زنبوری کرد ولی اسپایدرمن را نتوانست چون انگار یه جورایی مصون بود).

کارتون اسپایدرمن شگفت انگیز

او سعی داشت ذهن کندویی خودش را در طول عالم پخش کند تا اینکه با مداخله ی مردعنکبوتی و یارانش و با برگرداندن شهاب سنگ به فضا باعث معکوس شدن تاثیرات Swarm گردیدند.

در کارتون "مردعنکبوتی نهایی"، مرد زنبوری را این بار در قالب یکی از کارمندان ناراضی شرکت استارک به نام «مایکل تَن» (Michael Tan) دیدیم. او یک دستگاه کنترل فن آوری ساخت ولی در سطح ملوکولی با ردیاب عنکبوتی اسپایدرمن پیوند خورد و اینجوری تونست کنترل گروهی از نانوبات های خود تکثیرکننده را بدست بگیرد و فن آوری را ادغام کند!

«مایکل تَن» (Michael Tan)

شخصیت مرد زنبوری در انیمیشن "ماجراهای ابرقهرمانانه مارول" (Marvel Superhero Adventures) که در سال 2017 پخش آن از شبکه Disney Junior  آغاز شد و مختص کودکان پیش دبستانی بود حضور داشت و «ایان جیمز کورلت» جایش حرف میزد.

کارتون مرد زنبوری

و اما شاید عجیب ترین نسخه از مرد زنبوری را در کارتون "مردعنکبوتی" که پخش آن از سال 2017 در شبکه دیزنی اکس دی آغاز شد شاهد بودیم. او در واقع پدر مایلز مورالز به نام «جفرسون دیویس» بود که در فصل اول آدم خوش بینی بود و با مایلز هم رابطه ی خوبی داشت ولی در فصل سوم میل او برای محافظت از محله اش باعث شد که زنبورهای نانوتکنولوژیک بنفش بدست بیاورد که با اونا میتونست ذهن آدم ها را شستشو دهد و اینطوری به مرد زنبوری ملقب شد!!! او حتی با شغال و دارک گابلین هم متحد شد و ...

مرد زنبوری - بابای مایلز

مرد زنبوری در بازی Marvel Strike Force حضور داشت و عضو گروه "شش خبیث" بود.

بازی Marvel Strike Force

مرد زنبوری در کمال تعجب در نمایش تئاتر معروف و پرخرج Spider-Man: Turn off the Dark حضور داشت! نقشش را آقای «جرالد ایوری» بازی کرد.

نمایش - تئاتر - مردعنکبوتی

این نسخه از مرد زنبوری یکی از دانشمندان شرکت آزکورپ بود تا اینکه گرین گابلین فریبش داد تا به مرد زنبوری تبدیل و به یکی از اعضای گروه "شش خبیث" او تبدیل شود!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 دفعه ای که مری جین عمل قهرمانانه انجام داده است!

معرفی دشمنان مردعنکبوتی نوآر (SPIDER-MAN NOIR)

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی PS4: سرعت" ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی عجیب و غریب ترین دشمنان مردعنکبوتی!

بیخود ترين دشمنان مرد عنكبوتی !

10 حقیقتی که فقط با خواندن کمیک بوک ها و رُمان "مرد عنکبوتی PS4" کشف میکنید!

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی PS4: شهر در جنگ"  ترجمه شد + لینک دانلود

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی PS4: سرعت" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی تمام نسخه‌ های شش خبیث در دنیای کمیک

معرفی 10 دشمن برتر «مایلز مورالز» (MILES MORALES) در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

amirmahdi 1381
#1 amirmahdi 1381 1402-02-20 11:19
عالی
فک‌کنم ۴۰ تا ویلن از مردعنکبوتی یا بیشتر واسشون فکتس نوشتین و هنوز ادامه داره و جذابن چون اسپایدی بهترین ویلنا رو داره
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#2 ultimate.spider.amir 1402-02-20 12:13
همیشه دلم میخواست راجع به سوارم بدونم
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1402-02-20 14:29
تریلر جدید معرکه از اسپایدرمن : در میان دنیای عنکبوتی (با صحنه های جدید)

www.aparat.com/v/hJzlB
نقل قول کردن
Tony Stark
#4 Tony Stark 1402-02-23 10:09
خداییش حتی دشمنای درجه 3 مردعنکبوتی هم باحالن :-)
نقل قول کردن
Gotham-Knight
#5 Gotham-Knight 1402-09-28 22:29
دست شمادرد نکنه استاد
لباس تیاترش عالی بود وبامزه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37