ایستراگ (Easter Egg) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

گیم ایستراگ (Easter Egg) های بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز" راز مخفی نکات ریز ps4 ps5 اسپایدرمن مورالس جالب miles morales

پس از نقد بازی مایلز مورالز و معرفی لباس های مختلف آن حالا نوبت به مقاله ایستراگ رسیده که خودتون هم میدونید هیچ سایت دیگه ای مثل ما اینقدر دقیق نکات مخفی و جالب بهتون ارائه نمیکنه!

مقالات زیر را هم بخوانید:

ایستراگ ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2"

ایستراگ ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN PS4)

10 ایستراگ (EASTER EGG) باحال در بازی های مردعنکبوتی

 

1- مجسمه استن لی

اگر در بازی و در منطقه Upper East Side  به این مکان بروید (عکسش اینجاست) مجسمه یادبود از استن لی در کنار یک رستوران به نام Mick's  ظاهر خواهد شد (میتونید برای یافتنش از حس عنکبوتی خود هم کمک بگیرید):

اگه یادتون باشه استن لی در بازی قبلی یک حضور افتخاری (Cameo) در همین رستوران داشت . یعنی وقتی مری جین و پیتر در آنجا غذا خوردند و دوباره با هم شدند، او به مری جین گفت:

استن لی بازی مرد عنکبوتی

"خوشحالم شما دو تا را دوباره با هم میبینم! شما دو تا همیشه زوج محبوب من بودید"

"Love seeing you two together again! You always were my favorites"

که در واقع به این اشاره داشت که استن لی بود که در دنیای کمیک همواره اصرار داشت پیتر با مری جین عروسی کنه!

زیر مجسمه هم جمله زیبا و تاثیرگذاری نوشته شده:

"تقدیم با عشق به مردی که قلب، ذهن و روح معتقدین واقعی (True Believers) را در همه جا جلا داد کرد. همیشه رو به جلو(Excelsior) !

همانطور که در این مقاله گفته بودیم "معتقدین واقعی" لقبی بود که استن لی به هواداران مارول داده بود و "همیشه رو به جلو" نیز از شعارها و تکه کلام های معروف مرحوم استن لی بود.

 

2- لوگو و دفتر اینسومنیاک

در مرحله نخست بازی و آنجایی که مایلز و پیتر سعی میکنند جلوی راینو را بگیرند، او وارد مرکز خریدی میشه که همه چیز را در آن داغون میکنه و شما به عنوان مایلز باید کنترلش کنید. در جایی وقتی راینو میپره از لوستری آویزان میشه که اگر خوب بهش دقت کنید لوگوی شرکت سازنده بازی یعنی "اینسومنیاک" است!

لوگوی بازی

در بازی اول هم میشد دفتر اینسومنیاک را در سطح شهر پیدا کرد و در این بازی هم همین طوره :

 

3- مخفیگاه توم استون

در طول بازی شما باید برای آزاد کردن لباس و ارتقای تجهیزات خود سراغ مخفیگاه های گروه زیرزمینی ها (Underground) بروید که در آنها صندوق هایی است که با باز کردن آنها بهتون یک امتیاز فن آوری (Tech Token) داده میشه.

یکی از از صندوق ها در مخفیگاهی است که وقتی دیوار را میکنید و واردش میشید آرم و تجهیزات توم استون و افرادش را در آن مشاهده میکنید:

این نشون میده مخفیگاه ها به توم استون و دار و دسته اش تعلق داشته . توم استون از دشمنان شناخته شده در دنیای کمیک بوک است که در بازی قبلی هم حضور داشت و باس فایتی را باهاش انجام میدادید (این مقاله را بخوانید).

 

4-  سریال "دکتر هو"

در مورد قبلی گفتم که یکی از مخفیگاه های گروه زیر زمینی ها در واقع متعلق به گروه توم استون بوده. وقتی وارد این مخفیگاه میشوید یک سری مانکن پلاستیکی در آنجا مشاهده میکنید که اولش مورد خاصی درباره آنها به چشم نمیاد. ولی ناگهان مایلز نظرش به اونا جلب میشه و به خودش میگه : الان تکون خوردن؟

بعدشم یکی از اعضای زیرزمینی ها ازش بیرون میاد و مایلز رو حسابی میترسونه و باید باهاش بجنگید! این اشاره داره به مجسمه های معروف  موسوم به "فرشته گریان" در سریال "دکتر هو" (Dr. Who)! در این سریال یکی از ضعف‌های آن‌ها این است که هنگامی که دیده می‌شوند تبدیل به مجسمه می‌شوند اما همین که چشم از آن‌ها برداشته می‌شود به سرعت به سمت انسان می‌آید و با برخورد انسان به داخل تونل زمان فرستاده می‌شود. و البته ممکنه این ایستراگی   مربوط بشه به اون مانکن هایی که در بازی ترسناک "رزیدنت اویل 7" در اون اتاق زیر شیروانی تکون میخوردند!

 

5- شرکت راکسان

در بازی، شرکت راکسان به عنوان شرکت انرژی معرفی میشود که نقش زیادی در داستان دارد و شخصیت خبیث اصلی داستان نیز در آن مشغول به فعالیت است. اگر مقاله ایستراگ های بازی قبلی را در اینجا خوانده باشید پس میدانید که در بازی اول هم اشاره ای به آن شد زیرا این ساختمان در سطح شهر وجود داشت:

و اما کلا ما نام راکسان را مخصوصا در سالهای اخیر زیاد شنیده ایم. زیرا در دنیای سینمایی مارول و سریال های این شرکت حضور داشته و قدمتش به سالهای دور میرسه. کلا در دنیای کمیک یا سینما، "راکسان"   را به عنوان یک شرکت بزرگ که در عرصه نفت و انرژی فعالیت میکنه ولی سود خودش را از روش ها و کارهای تبهکارانه و غیر قانونی و مضر برای محیط زیست به دست میاره میشناسند.

در دنیای کمیک رئیس این شرکت «داریو اَگِر» (Dario Agger) نام دارد. همچنین گفته میشه مسئولین این شرکت بودند که پدر و مادر تونی استارک (هاوارد و ماریا) را کشتند. یکی از شعبه های فرعی راکسان، "سایبرتک سیستمز" (Cybertek Systems) نام داره که در زمینه مهندسی معکوس فن آوری به کار رفته در «دث لاک» (Deathlok) کار میکنه (برای آشنایی با «دث لاک» این مقاله را بخوانید). همچنین در سریال "کلوک و داگر" شاهد بودیم که این شرکت مسئول خلق قدرت های فوق بشری «تایرون جانسون» (ملقب به «كلوك») و «تندی بوون» (ملقب به «داگر») است.

 

6- سایمون کریگر

سایمون کریگر

شخصیت خبیث اصلی بازی کسی نیست جز آقای «سایمون کریگر» (Simon Krieger) که صداپیشه پرکار و معروف دنیای انیمیشن و گیم یعنی «تروی بیکر» جایش صحبت میکنه. او رئیس بخش تحقیقات و توسعه شرکت راکسان است و مسئول  پروژه انرژی پاک این شرکت به نام "نیو فرم" است. او کسی بود که به هشدار های «ریک میسون» درباره این انرژی گوش نداد و وقتی ریک و خواهرش (فین) خواستند نیوفرم را تعطیل کنند ، سایمون او را داخل سپر محافظتی رآکتور نیوفرم قرار داد و او در جلوی فین کشته شد. فین فرار کرد و از آن موقع به بعد مصمم شد از سایمون و راکسان انتقام بگیرد و ... در دنیای کمیک نیز سایمون کریگر یک شخصیت خبیث است که با تونی استارک درگیری داشته. او به عنوان یکی از مسئولین عالی رتبه راکسان به طور مستقیم در توطئه قتل پدر و مادر تونی استارک دست داشت و حتی یک بار خودش را به جای تونی استارک جا زد تا برایش پاپوش بدوزد.

  

7- تینکرر

 تینکرر

همانطور که در این مقاله گفتیم ، مخترع مخوف یا تینکِرِر (Tinkerer)، با نام اصلی «فینس میسون» (Phineas Mason) از دشمنان بسیار قدیمی مرد عنکبوتی است که ماه می سال 1963 در شماره 2 از سری اول کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به دست توانمند «استن لی» و «استیو دیتکو» خلق شد. او به صورت پیرمردی مخترع و نابغه در زمینه مهندسی و فن آوری به تصویر کشیده میشود که استعداد عجیبی در ساخت گجت های شگفت انگیز از قطعات وسایل معمولی و یا بلااستفاده مانده دارد. اما در این بازی تینکرر دختری است به نام «فین میسون» (Phin Mason)   که از دوستان قدیمی مایلز مورالز است و آنها از مدتها قبل به یکدیگر علاقه داشتند. تا اینکه برادر فین به نام ریک میسون که دانشمندی بود که برای شرکت راکسان کار میکرد، کشته شد و فین در صدد انتقام از راکسان برآمد و گروه "زیرزمینی ها" را ساخت و بهشون تجهیزات داد تا راکسان را نابود کنند. همین مساله باعث شد مرد عنکبوتی (مایلز مورالز) باهاش مبارزه کنه. اما پس از اینکه از هویت مخفی یکدیگر آگاه شدند ، فین در انتهای بازی جان خودش را برای نجات شهر فدا کرد تا به مایلز کمک کنه رآکتور راکسان را متوقف و از نابودی شهر جلوگیری کنه.

 

8- گانکه

 گَنکی

گانکه (Ganke) یک شخصیت مکمل بسیار خوب و مهم در بازی مایلز مورالز است. او دوست صمیمی و قدیمی مایلز است و حضور پررنگی در بازی داره و اوست که به عنوان مغز فن آوری مایلز، اپلیکشن "دوست خوب محله" رو درست میکنه که باهاش ماموریت های فرعی رو انجام میدید و مدام در هنگام انجام ماموریت های بازی باهاش در تماس هستید. گانکه از کمیک بوک های مایلز مورالز اقتباس شده و در آنها نیز یک رفیق و همکلاسی خیلی خوب و باحال برای مایلز است که هویت مخفی خودش را هم برای او فاش کرد و مدام با هم درد و دل میکردند. جالبه که در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" یکی از شخصیت های مکمل معروف دنیای کمیک های اسپایدرمن به نام «نِد لیدز» را از نظر ظاهر و شخصیت پردازی تبدیلش کردند به گانکه! در این فیلم او رفیق فابریک پیتر پارکر بود و هویت مخفش اش برای او فاش میشه!

 

9- پراولر

پراولر  از شخصیت هایی است که در بازی حضور داره. در این مقاله که همین چند روز پیش در سایت گذاشتیم، به طور کامل درباره این شخصیت در دنیای کمیک توضیح داده شد و گفتیم که در دنیای اصلی ابتدا شخصیتی به نام «هابی براون» تبدیل به پراولر شد ولی پراولری که در این بازی میبینیم از کمیک های دنیای Ultimate اقتباس شده، جایی که پروالر عموی مایلز مورالز به نام «آرون دیویس» است و لباسی مخصوص برای خودش ساخته و دست به جنایت میزند.

در بازی هم او عموی مایلزه و از همان ابتدا هویت مخفی مایلز رو کشف میکنه و این بر جذابیت داستان و پیچش های آن اضافه میکنه. نکته اساسی اینه که سازندگان بازی او را به شکلی به تصویر میکشند که هم به ذاتش وفاداره و هم اینکه بسیار نو و با طراوت به نظر میرسه و نظیرش را قبلا ندیده بودیم. او اولش خودش رو دوست و متحد مایلز نشون میده و واقعا معلومه که برادرزاده ش براش مهمه ولی در ادامه بهش خیانت میکنه و مشخص میشه برای راکسان کار میکنه اما در پیچشی جذاب در مبارزه نهایی به یاری مایلز و مردم محله میشتابه و خودش رو تبرئه میکنه و حتی اوست که علیه سایمون کریگر شهادت میده و باعث میشه به زندان بیفته. او در کل سعی میکنه علیرغم سابقه بدی که داره اما از برادرزاده خودش محافظت کنه.

ارون دیویس

 همچنین در ابتدای بازی در اتاق خواب مایلز مورالز یکی از پرونده های قدیمی پدر مایلز (جفرسون دیویس) را پیدا میکنید که رویش نوشته پراولر و اگر آن را برگردانید عکس پراولر به آن چسبیده که نشان میدهد پدر مایلز به عنوان یک افسر پلیس دنبال پراولر بوده:

پرالر مرد عنکبوتی

مایلز به خودش میگه "نمیدونم بابا تونست این یارو رو بگیره یا نه".

 

10- همسایه های مایلز مورالز

در داستان بازی شاهد هستیم که مایلز و مادرش از محله کوئینز به هارلم نقل مکان کرده اند. اگر به ساختمان مایلز برگردید و نگاهی به نام های مورد اشاره در درب ورودی ساختمان نگاهی بیندازید چیزهای جالبی نظرتون رو به خودش جلب میکنه! (برای این کار باید وارد حالت عکس برداری یا photo mode شوید).

خانه مایلز مورالز

روی یکی از آنها نوشته "والدو" (Waldo) که اشاره داره به کتاب های معروف انگلیسی به نام "والدو کجاست؟" که در آنها معماهایی برای کودکان به چاپ میرسید:

والدو کجاست

پس اگر کسی ازتون پرسید "والدو کجاست؟" الان میدونید که تو طبقه بالای آپارتمان مایلز اینا زندگی میکنه!!!

یک آپارتمان دیگه هم متعلق است به "اندی و باز" که اونم اشاره داره به سری کارتون های "داستان اسباب بازی" و شخصیت «باز لایت یر» و صاحبش، «اندی»:

اندی و باز

و بعدی رویش نوشته «کاتولو» (Cthulhu) که شاید بدانید نام شخصیتی خیالی است که اولین بار در داستان "فراخوانی کاتولو" نوشته شده توسط «اچ-پی لاوکرافت» در سال 1928 ظاهر شد. این موجود تخیلی دارای سری اختاپوس مانند و دو بال بلند و چهار پا با پنجه و بدن پوسته پوسته شکل است.

کاثالهو

البته تلفظ های متفاوتی برای این شخصیت مثل کاثالهو، کثولهو، کوتولهو، کوتولو، خزول و غیره نیز ارائه شده و خالقش عمدا از Cthulhu برای نامیدن خداوند اهریمنی‌اش استفاده کرد تا واژه ای غیر قابل تلفظ باشد.

و البته جالب ترین ایستراگ این بخش مربوط به آپارتمانی میشه که رویش نوشته "فرد و جیسون" که قطعا با توجه به قطرات خون که رویش هست اشاره داره به دو نماد بزرگ سینمای وحشت یعنی «فردی کروگر» و «جیسون وُرهیز» که به ترتیب در فیلم های "کابوس در خیابان اِلم" و "جمعه سیزدهم" شناخته میشوند!

فردی جیسون

(حتی در کنار اسمشون ، 13f هم هست که منظورش همون "جمعه سیزدهم" میباشد!).

 

11- دوست خوب محله

اینسومنیاک در اقدامی جالب ماموریت های فرعی را در قالب اپلیکشنی به بازیباز عرضه میکنه که اسمش هست "دوست خوب محله" (Friendly Neighborhood) که حرکت جالبیه و ما دیگر از شر آن آنتن های بازی نخست که باید فعال میشدند خلاص شده ایم و همچنین نوعی حالت مدرن به بازی داده شده چون هر کسی در شهر میتواند از طریق این اپلیکشن از مایلز درخواستی داشته باشد.

اپلیکیشن مرد عنکبوتی

این اپلیکشن توسط گانکه ساخته میشه و در اختیار مایلز قرار میگیره. ولی نام آن برای علاقمندان به داستان های مرد عنکبوتی کاملا آشناست چون اشاره میکنه به یکی از لقب های مشهور اسپایدرمن در دنیای کمیک یعنی "دوست خوب محله" ! (این مقاله را بخوانید).

  

12- چادویک بوزمن

«چادویک بوزمن» بازیگر برجسته دنیای سینما که علاقمندان به دنیای کمیک و سینما وی را با نقش «پرنس تی چالا» ملقب به «پلنگ سیاه» در دنیای سینمایی مارول میشناسند چندی پیش به صورت ناگهانی و در اثر ابتلا به سرطان درگذشت. در بازی و در بخش صحنه پس از تیتراژ به او ادای دین میشه:

چادویک بوزمن

"با عشق به یاد پادشاهی شرافتمند، چادویک بوزمن. شرافت، قدرت و عطوفت او برای نسل های آینده طنین انداز خواهد بود. واکاندا تا ابد"

و اما ادای احترام به بوزمن به همین خلاصه نمیشه و سازندگان بازی یکی از کوچه های شهر را به نام بوزمن نامگذاری کرده اند!

خیابان پلنگ سیاه

این کوچه در خیابان 42 دوم نیویورک واقع شده و عدد 42 اشاره داره به نخستین فیلم معروف بوزمن در دنیای سینما که “42” نام داشت و سال 2013 اکران شد و در آن بوزمن نقش بازیکن معروف بیس بال به نام «جکی رابینسون» را بازی میکرد.

 

13- سفارت واکاندا

در بازی قبلی میشد در سطح شهر سفارت کشور واکاندا (زادگاه پلنگ سیاه) را پیدا کرد و باهاش عکس گرفت و امتیاز دریافت کرد.

سفارت واکاندا

در این بازی هم این سفارت در منطقه میدتاون دیده میشود:

سفارت پلنگ سیاه 

 

14- ادای احترام به خالقین مایلز مورالز

در صحنه های پس از تیتراژ پایانی علاوه بر چادویک بوزمن به خالقین شخصیت مایلز مورالز در دنیای کمیک یعنی «برایان مایک بندیس» و «سارا پیکلی» نیز ادای احترام میشود:

 ادای احترام به خالقین مایلز مورالز

«تقدیم به برایان مایکل بندیس و سارا پیکلی و تمامی نویسندگان مرد عنکبوتی در طول سالهای گذشته ... ممنون که به ما نشان دادید که هر کی که باشیم و از هر کجا که آمده باشیم و هر شکلی که باشیم همه مون میتونیم قهرمان باشیم".

 

15- جی. جونا. جیمسون

  جی. جونا. جیمسون

آقای جیمسون رو که میشناسید؟ اگه نه، بروید اینجا. او در قسمت اول هم حضور داشت و البته فقط صدایش را میشنیدیم. او پادکست هایی به نام "فقط حقیقت" (Just The Facts) داشت که میشد در طول بازی بهشون گوش داد و همانطور که میشه حدس زد در آنها به اسپایدرمن فحش میداد و ازش بدگویی میکرد! در این بازی اما ما چشممون به جمالش روشن شد! در مرحله اول و وقتی مایلز و پیتر دارن سعی میکنند راینو را مهار کنند ناگهان جیمسون رو میبینیم که لباس بابا نوئل پوشیده و داره خودش رو برای نسخه ویژه ای از پادکست آماده میکنه که یهو راینو وارد میشه و همه چیز رو بهم میزنه و بعدشم مایلز و پیتر میان و کریسمس رو بهش تبریک میگن و او هم اول شوکه میشه ولی بعدش هر چی صفت بد بلده برای توصیف مرد عنکبوتی به کار میبره! واقعا صحنه بامزه ایه!

 

16- زن عنکبوتی! اسپایدر پانک! خوک عنکبوتی!

 زن عنکبوتی! اسپایدر پانک! خوک عنکبوتی!

در یکی از اپیزودهای پادکست جیمسون به نام "پدر و مادر نا امید شده" (Disappointed Parent) ، جیمسون جمله ای رو میگه که به نظرم ایستراگ حساب میاد. او طبق معمول داره غر میزنه و شکایت میکنه از اینکه تهدید عنکبوتی بالاخره کی تموم میشه و میگه: زن عنکبوتی؟ اسپایدر پانک؟ خوک عنکبوتی؟

او احتمالا داره به «جسیکا درو» (ملقب به زن عنکبوتی) و اسپایدر پانک (مرد عنکبوتی دنیای شماره 138 که لباسش رو میشد در بازی اول بر تن کرد) و خوک عنکبوتی از دنیای شماره 8311 اشاره میکنه (شایدم به خوک هومر سیمپسون در فیلم سینمایی "خانواده سیمپسون"!!!). در هر حال به نظر میاد در دنیای بازی های جدیدی که سونی داره از روی مرد عنکبوتی میسازه درست مثل دنیای کمیک شاهد حضور نسخه های دیگری از مرد عنکبوتی هستیم.

  

17- دفتر نلسون و مورداک

در بازی نخست اشاره جالبی به «مت مورداک» ملقب به بی باک (Daredevil) زمانی که یکی از کوله پشتی‌های پیتر پارکر رو پیدا میکردید، یک کارت ویزیت به شما داده میشد که برروی اون نلسون و مورداک نوشته شده بود. در واقع وقتی این کارت رو پیدا میکردید، مردعنکبوتی میگفت: "این کارت رو یه نابینا بهم داد و گفت ممکنه حتی مردعنکبوتی هم به یه وکیل نیاز پیدا بکنه. وایسا ببینم... اگه اون نابینا بود، پس از کجا فهمید من مردعنکبوتیم؟!  همچنین شما میتونستید با گشتن در شهر، دفتر نلسون و مورداک رو هم پیدا بکنید:

در بازی مایلز مورالز هم میتونید این مکان مهم در کمیک بوک را در وسط منطقه "هلز کیچن" پیدا کنید:

 

18- گربه سیاه ، توم استون و پراولر

پس از تکمیل مرحله ،Tinker Tailor Soldier Spy میتونید به ترمینال های راکسان دسترسی پیدا کنید. اگر به صفحه رایانه دقت کنید متوجه میشید که سایمون کریگر با سه خلافکار در تماس بوده تا تینکرر و اسپایدرمن (مایلز مورالز) را برایش ردگیری کنند. دوتای اول غیر فعال هستند: گربه سیاه (که نوشته در سرقت استاده ولی به نظر میرسه بازنشسته شده و اطلاعاتی از محل وی در دست نیست) و توم استون (رهبر یک باند موتورسوار که به زندان افتاده). فقط سومی فعاله که او هم پراولره که نوشته استاد نفوذ به مکان های مخفیه.

http://spidey.ir/images/img/content/miles-morales/game/easter-eggs/nelson-and-murdock.jpg

این نشون میده که چرا کریگر رفته سراغ پراولر (چون گربه سیاه و توم استون در دسترس نبودن)!

 

19- لباسی که پیتر پارکر به مایلز میدهد

  لباسی که پیتر پارکر به مایلز میدهد

در مجموع 19 لباس برای آزاد (Unlock) کردن در بازی وجود دارد که در این مقاله درباره آنها توضیحات کاملی داده شده. برخی از لباس ها پس از طی مراحل داستانی بازی آزاد میشود و برخی نیز فقط وقتی شرایط خاصی را محقق نمایید یا اسراری را باز کنید، آزاد میشوند. لباسی که در اوایل بازی از سوی پیتر پارکر به مایلز هدیه داده میشه و زیاد هم اندازه تن مایلز نیست، (به تنش گریه میکنه!)، لباس "مسئولیت بزرگ" نام داره. این لباس همانطور که در این مقاله هم گفته بودیم از دنیای کمیک اقتباس شده و اولین لباسی بود که مایلز وقتی در دنیای کمیک تصمیم گرفت مرد عنکبوتی باشه بر تن کرد و یک سری محافظ روی آرنج و زانو داشت و به لباس موقتی معروف شد.

 

20- لباس انیمیشن مرد عنکبوتی نهایی

  لباس انیمیشن مرد عنکبوتی نهایی

یکی دیگر از لباس های بازی براساس لباس مایلز مورالز در سریال انیمیشنی Ultimate Spider-Man طراحی شده و نوعی افکت cel-shaded داره که باعث میشه یاد دنیای کارتون بیفتیم.

 

21- لباس سفر به دنیای عنکبوتی

  لباس سفر به دنیای عنکبوتی

یکی از لباس های دیگر بازی، "سفر به دنیای عنکبوتی" نام داره و در واقع لباسیه که بر تن مایلز در انیمیشن تحسین شده به همین نام دیدیم. این لباس ولی حالت تزئینی داره. یعنی باعث میشه حال و هوای اون انیمیشن براتون تداعی بشه و هنگام مبارزه اصوات کمیک بوکی مشاهده کنید!

  

22- ژست سفر به دنیای عنکبوتی

  ژست سفر به دنیای عنکبوتی

در بازی میشه رفت بالای ساختمون های بلند شیرجه زدن به سمت پایین و اون ژست معروف در پایان انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" را باز خلق نمود! برای این کار باید پس از پرش، L3 رو بزنید و بعدش دکمه مربع رو نگه دارید و دسته L را به سمت بالا نگه دارید.

همچنین میشه با تغییر جهت در دسته L ژست های زیر را نیز اجرا کرد:

 

 

23- ادای احترام به صحنه معروف فیلم "بازگشت به خانه"

همانطور که قبلا در مقاله "ایستراگ های بازی اسپایدرمن PS4 " گفته بودیم در بازی اول به صحنه نمادینی که در آن مرد عنکبوتی در فیلم "اسپایدرمن 2" جلوی قطار مسافری را میگیرد ادای احترام شد:

(البته اسپایدرمن در این حرکت ناموفق بود و گفت "ای بابا! دفعه قبل که جواب داد!")

در بازی مایلز مورالز هم او در مرحله مربوط به روی پل که حادثه بدی به وجود میاد مثل مرد عنکبوتی در فیلم "بازگشت به خانه" که داشت جلوی نصف شدن اون کشتی رو میگرفت، عمل میکنه:

ادای احترام به فیلم مرد عنکبوتی 

 

24- اشاره به به آکادمی بروکلین ویژنز

یک لباسی در بازی به کار رفته به نام "لباس آموزش های عنکبوتی" (Spider-Training Suit):

لباس بازی مایلز مورالز

نکته جالبی که درباره این لباس هست اینه که همونیه که بر تن مایلز و در بخش DLC بازی اول دیدیم و اونو وقتی اولین بار میخواست با پیتر تمرین تار خوردن در سطح شهر انجام بده، به تن کرد. اینجا رو میگم:

منتهی اونجا لوگوی  دبیرستان پیتر پارکر یعنی Midtown High  رویش به چشم میخورد ولی اینجا اسم آکادمی بروکلین ویژنز (جایی که الان مایلز در آن مشغول به تحصیله) به کار رفته. آکادمی بروکلین ویژنز نوعی مدرسه استعداد های درخشان است که سال 2011 و در شماره 3 از سری دوم کمیک های Ultimate Comics Spider-Man آن را دیدیم و مایلز تونست به آنجا راه پیدا کنه و درس بخونه.

مدرسه اسپایدرمن

این مدرسه شبانه روزی در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" هم به کار رفته بود.

 

25- ادای احترام به جنبش سیاه پوستان

  ادای احترام به جنبش سیاه پوستان

"جان سیاه‌پوستان مهم است" یا "زندگی سیاهان مهم است" (Black Lives Matter) یک جنبش اجتماعی بین‌المللی است که از جامعه سیاه‌پوستان آمریکا آغاز شد و برای مقابله با خشونت و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کند. این جنبش به صورت منظم به سازماندهی اعتراضات مردمی به کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس و نژادپرستی سازمان یافته در سیستم قضایی و پلیس می‌پردازد و اخیرا در جریان کشته شدن وحشیانه «جورج فلوید» سیاه پوست آمریکایی زیر زانوی پلیس آمریکا که اعتراضات زیادی را  در پی داشت، بسیار مطرح شد. در بازی مایلز هم یک لباس وجود دارد که میتوان آزادش کرد و اسمش هست لباس "افتخار محله های شمال شهر" (Uptown Pride Suit. شما وقتی تمام ماموریت های اپلیکشن "دوست خوب محله" رو به اتمام برسونید آزاد میشه و نوعی قدردانی است از طرف مردم شهر به خاطر زحمات مایلز مورالز. این لباس به جنبش "جان سیاه پوستان مهم است" ادای احترام میکنه و این شعار را در بالای سر مایلز روی دیوار مشاهده میکنید.

 

26- پیتر پارکر و اتو اکتاویوس!

پیتر پارکر و اتو اکتاویوس

این ایستراگ خیلی راحته و حتما خودتون به سادگی باهاش در طول بازی برخورد میکنید چون مربوط به صحنه بسیار جالبی در انتهای بازی هست که فلش بکه و به خاطره روزی که مایلز و فین در نمایشگاه فن آوری شرکت کرده بودن اختصاص داره. در این نمایشگاه ما ناگهان با یه حضور افتخاری از پیتر پارکر و دکتر اکتاویوس مواجه میشویم! این نشون میده در گذشته پیتر و اکتاویوس به عنوان همکار به این نمایشگاه سر زده بودند تا از دستاوردهای آن باخبر بشن. جالب تر اینکه پیتر بعد از چند دقیقه از اکتاویوس عذر میخواد و اونجا رو ترک میکنه (احتمالا بازم یه کار اسپایدرمنی براش پیش اومده بود!).

 

27- آزمایشگاه اکتاویوس

حالا که صحبت از اتو اکتاویوس شد بد نیست به یک نکته جالب درباره آزمایشگاه یا بهتره بگیم محل کار او اشاره کنیم. در بازی اول پیتر خیلی وقتها به آنجا سر میزد چون محل کارش بود و برخی مراحل در آنجا سپری میشد. ولی پس از اتفاقات پایان بازی و دستگیر شدن اکتاویوس اگر در بخش DLC ها به این مکان سر میزدید میدید که پلمب شده و رویش نوشته: هشدار پلیس. از اینجا عبور نکنید :

آزمایشگاه اکتاویوس

این نشون میداد سازندگان بازی چقدر به جزئیات اهمیت میدن . اما در  بازی مایلز مورالز هم اگر به این مکان سر بزنید میبینید که کلا متروکه شده و درش رو تخته کردن و رویش هم نقاشی کشیدن و این نشون میده در یک سال گذشته کسی وارد آن نشده.

 

28- برج اونجرز

در بازی اول می‌تونستید با گشتن در شهر، برج اونجرز رو پیدا کنید که یکی از بلندترین برج‌های نیویورکه ( تقریبا 425 متر). البته مردعنکبوتی در بازی میگفت که خیلی حیف شد که اونا اینجا نیستن، احتمالا توی ساحل غربی  یا یه جای دیگه باشن.

http://spidey.ir/images/img/content/spiderman-ps4/easter-eggs/019-spiderman-ps4-eastereggs.jpg

این برج در بازی مایلز مورالز هم وجود دارد:

برج اونجرز

 

29- خانه دکتر استرنج

همونطور که می‌دونید، سانکتوم سانکتوروم خونه معروف شخصیت دکتر استرنج هستش (این مقاله را بخوانید). مثل بقیه ابرقهرمانان، دکتر استرنج در این بازی حضور نداره اما درست مثل بازی قبل شما می‌تونید با گشت و گذار در شهر خانه او را در منطقه "گرین ویچ" پیدا کنید که البته نمیشه واردش شد.

خانه دکتر استرنج

تغییری در آن به وجود نیامده و فقط دیدنش این لطف را دارد که چون داستان بازی در زمستان جریان دارد، پس میبینید که اطرافش با برف پوشیده شده است.

 

30- کینگ پین

درسته که ویلسون فیسک ملقب به کینگ پین در طول داستان بازی مایلز مورالز در زندان به سر میبرد (چون در ابتدای بازی قبل دستگیر شد) ولی او یک حضور کوتاه در بازی دارد. در واقع در یکی از ماموریت های فرعی بازی به نام We’ve got a Lead    که آن دختر لال (به نام هیلی) به مایلز میدهد، گذر ما به مخفیگاه افراد فیسک میفتد و تعداد زیادی اسلحه و پول نقد در آنجا میبینیم و همچنین لیستی از محله هایی که فیسک در نظر دارد در منطقه هارلم بخرد. وقتی رایانه در آنجا را چک میکنیم متوجه پیامی ویدئویی از سوی فیسک در زندان میشویم:

کینگ پین بازی مایلز

او که به شدت از دیدن مایلز جا خورده ، به او لقب بچه ای میده که داره ادای اسپایدرمن رو درمیاره. مایلز هم به فیسک میگه که نقشه اش رو در هارلم خراب کرده و دیگه حق نداره تو  محله اش جولان بده. ولی فیسک فقط میخنده و بهش میگه که باید یاد بگیره که اگه سر به سرش بگذاره ، کسانی که میخواد ازشون محاظفت کنه، صدمه میبینن .سپس ارتباط ویدئویی با فیسک قطع میشه و مایلز میره برای مقابله با افراد فیسک که به میهمانی در پارک حمله کرده اند...

  

31- وَنِسا

در مورد قبل به حضور ویلسون فیسک در بازی اشاره شد. اما قبل از اینکه ارتباط ویدئویی مایلز با ویلسون برقرار بشه، مایلز برای ورود به رایانه دنبال رمز عبور میگرده. اینجاست که گانکه بهش پیشنهاد میکنه از V.A.N.E.S.S.A استفاده کنه و جواب هم میده.

 وَنِسا

و البته علاقمندان به کمیک بوک میدانند که ونسا همسر ویلسون فیسک در دنیای کمیک است که خیلی هم دوستش داره (تو این مقاله راجع بهش توضیح داده شده). پس اگر از اسم او به عنوان رمز عبور استفاده کرده نشان میده شاید ونسا در این دنیا مرده باشه (مثل انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی"). همچنین در مرحله مربوط به برج فیسک میتونید در یکی از  گاو صندوق بزرگ  در زیرزمین  آنجا پیدا کنید که در آن یک تابلو از ونسا قرار داده شده:

زن ویلسون فیسک

 

32- برج فیسک

از زمانی که ویلسون فیسک در بازی قبل به زندان افتاد ، ما  شاهد بودیم که تابلویی در جلوی آن نصب کرده بودند که رویش نوشته شده بود: "اجاره داده میشود":

برج فیسک

در این بازی هم این برج از بیرون کاملا داغون و بلااستفاده مانده به نظر میرسد:

اما در داستان متوجه میشویم این برج و همچنین مکان های ساخت و ساز شرکت او به دست گروه زیرزمینی ها افتاده است و سلاح و تجهیزات آنها در آنجا نگهداری میشود. در جایی از داستان مایلز موفق میشود فین را متقاعد کند که او را درون زیرزمینی ها راه بدهد و آنها با هم وارد برج فیسک میشوند و در آنجا زیرزمینی ها میبینیم که عکس فیسک را روی مانیتور مسخره کرده اند! (برایش ریش و سبیل کشیده اند!).

بعدش شاهد نبرد مایلز با زیرزمینی ها هستیم که ما را به یاد مرحله نخست بازی قبل می اندازد که در آن به همراه نیروهای پلیس ابتدا با افراد فیسک جنگیدیم و سپس با خودش (طبقات همانطور داغون باقی مانده اند).

 

33- باگ بامزه بازی!

یک باگ یا glitch در بازی است که بهتون اجازه میده با لباس advance اسپایدرمن در بازی قبلی بازی کنید (همون لباسی که آرم سفید بزرگ عنکبوتی داشت)! یعنی اگر در منوی مربوط به لباس های مایلز روی یکی از لباس های او بروید و دکمه های X و O رو همزان فشار دهید و پس از سه ثانیه دکمه X رو بزنید این لباس برایتان آزاد میشود!

ولی همانطور که دیدید ظاهری خنده دار داره چون انگار چونه نداره و آدم رو به یاد این meme معروف چند سال پیش میندازه:

meme مرد عنکبوتی 

البته به نظر میرسه در فایل آپدیتی که اینسومنیاک چند روز پیش منتشر کرد این باگ رفع شده باشه و شما دیگر نمیتونید این لباس رو آزاد کنید (شرمنده!).

 

34- شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز"

شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز"

در اتاق مایلز مورالز در بازی میتوان اولین کمیک مرد عنکبوتی یعنی شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" که اسپایدرمن در آن خلق شد را ببینید (این کمیک اینجا ترجمه شده است).

 

35- دست دادن با مردم خیابان

در سطح شهر مایلز در برخورد با مردم شهر و رهگذران گاهی شیرین کاری هایی میکند و باهشون تعامل برقرار میکنه که یکی از آنها دست دادن با آنهاست که جوری باهاشون دست میده که آدم یاد دست دادن با «بیمکس» در انیمیشن سینمایی "6 قهرمان بزرگ" میفته!

شش قهرمان  زرگ

 

36- رقص توبی مگوآیر (!)

مایلز در خیابان در تعامل با رهگذران گاهی اوقات انگشتانش رو جوری میکنه که آدم یاد حرکت معروف توبی مگوآیر در سکانس رقص منحوس (!) او در فیلم "مرد عنکبوتی 3" میفته!

  رقص توبی مگوآیر (!)

البته مایلز هم صحنه های رقص خودش را در بازی داره (سالسا میرقصه!).

رقص مرد عنکبوتی

 

37- ادای احترام به درگذشتگان

در بازی اول یک ایستراگ جالب مربوط به جایی میشد که میتوانستید در بازی به گورستان واقع در بخش شمالی محله هارلم بروید و مزار عمو بن را پیدا کرده و به او ادای احترام کنید. نکته جالب تر این بود که وقتی در پایان بازی  زن عمو مِی میمیرد ، اگر دوباره به مزار عمو بن سر بزنید مشاهده میکنید که قبر زن عمو می هم در کنار او قرار داده شده:

قبر عمو بن

(روی سنگ قبر زن عمو می نوشته شده "اگر به یک نفر کمک کنید انگار به همه کمک کرده اید". همچنین تاریخ مرگ عمو بن سال 2010 ذکر شده که تایید میکنه با توجه به انتشار بازی مرد عنکبوتی در سال 2018 ، پیتر پارکر 8 سال بود که مرد عنکبوتی بوده).

در بازی مایلز هم میتوانید همچنان به مراجعه به این قبرستان به آنها ادای احترام کنید:

و اما میتوانید سر قبر پدر مایلز (جفرسون) که در بازی قبل در عملی شجاعانه کشته شد نیز بروید (مایلز میگوید "کاری میکنم که بهم افتخار کنی").

(نکته جالب این است که تاریخ مرگ پدر مایلز و زن عمو می، 2018 ذکر شده که با تاریخ انتشار بازی مرد عنکبوتی PS4 مطابقت دارد).

همچنین در بازی قبلی شما در بخش DLC میتونستید ادای یادبودی به جفرسون دیویس در محلی که کشته شد، ببینید:

جفرسون دیویس

در بازی مایلز مورالز هم اگر به همان محل برگردید مشاهده میکنید که این سنگ یادبود عوض شده و بناهای یادبود دیگری به صورت افقی نصب شده اند برای کسانی که در آن حمله تروریستی توسط افراد مستر نگاتیو کشته شدند و یکی از آنها به جفرسون دیویس اختصاص دارد:

پدر مایلز مورالز 

 

 38- سگ نا انسان ها

استودیوی اینسومنیاک گیمز در بازی اول طی اقدامی جالب مجسمه معروف Charging Bull در خیابان "وال استریت" را به مجسمه سگ معروف دنیای کمیک بوک های "نا انسان ها" یعنی «لاکجا» درآورده بود (اگه یادتون نمیاد این عکس را ببینید). این مجسمه در بازی مایلز مورالز هم هست ولی میتوان در یکی از مخفیگاه های بازی آن را در سایزی کوچکتر هم پیدا کرد!

سگ نا انسان ها

 

39- مورد عجیب پرچم ایرلند

  مورد عجیب پرچم ایرلند

در بازی وقتی به ساختمان سازمان ملل سر بزنید پرچم کشورهای مختلف رو میبینید ولی چیزی که در بازی قبل هم بود اینه که پرچم ایرلند اون پرچمی نیست که باهاش آشنا هستیم، بلکه پرچمی است مربوط به در قرن 17 میلادی و زمانی که "کنفدراسیون ایرلند" نامیده میشد!

 

40- جهش یافته های خواننده مارول!

در بازی مایلز مورالز تایم کپسول هایی میتوان یافت که در گذشته توسط مایلز و فین در نقاط مختلف شهر پنهان شده بودند.

تعداد 16 تایم کپسول در بازی است و برخی از آنها در واقع ایستراگ هستند. اولین این ایستراگ ها که در محله "هِلز کیچن" یافت میشه، مربوط به بلیت هایی میشه که مایلز و فین خریده بودند تا به کنسرت موسیقی بروند. روی این بلیت ها نام دو نفر نوشته شده : دزلر و لایلا چِینی!

  جهش یافته های خواننده مارول!

همانطور که در این مقاله گفته بودیم، «دزلر» یک جهش یافته در کمیک های مارول است که عضو مردان ایکس هم بوده! دزلر یک جهش یافته رقاص و خواننده است که میتونه ارتعاشات صوتی رو به نور تبدیل کنه (او این کار رو معمولا با موسیقی ریتمیک انجام میده). ولی برای این کار باید صدایش رو از طریق میکروفن تقویت کنه!!!

لایلا چینی هم یک جهش یافته است در دنیای کمیک های مارول که اصلیتی انگلیسی داره و او هم مثل دزلر خواننده است ولی قدرتش در تله پورت کردن است.

 

41- بیگ ویل

  بیگ ویل

تایم کپسول بعدی که در محله چینی ها (Chinatown) پیدا میکنید در واقع مثل یک اسباب بازی میمونه. مایلز به یاد میاره که وقتی با فین موفق به بردن جایزه مرکز علمی شدند، فین خیلی به اکتشاف های فضایی علاقمند شد و نمونه کوچک از وسیله نقلیه ای برای کره ماه را ساخت. ولی علاقمندان به کمیک میدانند که این وسیله در واقع همان «بیگ ویل» است که وسیله ای بود که توسط «مخترع مخوف» برای تاجری خبیث به نام «جکسون ویلی» ساخته شد تا با مرد عنکبوتی بجنگه! (این مقاله و این مقاله را بخوانید).

 

42- پرچم واکاندا

  پرچم واکاندا

در تایم کپسولی که در روی قطار مترو در منطقه هارلم پیدا میکنید پرچم کشور واکاندا هستش. همانطور که گفتیم سفارت واکاندا در بازی حضور داره و به چادویک بوزمن هم ادای احترام میشه. در این ایستراگ هم مایلز به یاد میاره که با فین به نمایشگاهی که واکاندا آن را برگزار کرده بود رفته بودند و فین خیلی از آن خوشش آمد و تصمیم گرفت در آینده یک مهندس بشه!

 

43- بن یوریک

در منطقه Upper East Side یک تایم کپسولی را پیدا میکنید که کتابی است به نام "حقیقت ناگفته آمریکا" . در پشت این کتاب جمله ای از «بن یوریک» (Ben Urick) نوشته شده:

  بن یوریک

علاقمندان به دنیای کمیک حتما میدانند که در دنیای کمیک بن یوریک از خبرنگاران پرونده های جنایی است که در دیلی بیوگل کار میکند. او بیشتر در داستان های بی باک دیده شده و در سریال "بی باک" نقش زیادی داشت و مقالات افشاگرانه مینوشت و به دست «ویلسون فیسک» (کینگ پین) در خانه خودش به قتل رسید.

 

44- چکش ثور

 چکش ثور

در منطقه میدتاون تایم کپسولی پیدا میکنید که یک جور پرینت سه بعدی از ساختار مولوکولی است که مایلز به یاد میاره با فین اونو ساخته چون دوست داشتند بدونند چکش ثور از چه ساختار مولوکولی تشکیل شده بوده!

 

45- مَستر مایند

  مستر مایند

در منطقه میدتاون تایم کپسول دیگری است که برای به دست آوردنش باید نامرئی شوید چون کارگر ساختمانی که در آنجا کار میکند خیلی گیره و اجازه نمیده ورش دارید! در هر حال وقتی که تایم کپسول را پیدا میکنید داخلش یک کارت گرافیکی است که رویش نوشته: مسترمایند ایکس 4 (Mastermind X4). باید بگویم که این اشاره ای است به شخصیت خبیث مشهور دنیای کمیک های ایکس من به نام «جیسون وینگارد» ملقب به مسترمایند که در شماره 4 از کمیک X-men خلق شد و اون X4 هم به همین شماره اشاره داره!

 

46- پروژه پگاسوس

 پروژه پگاسوس

در دنیای اصلی کمیک بوک های مارول، "پروژه پگاسوس" (Project P.E.G.A.S.U.S) اسم یک مرکز تحقیقاتی بود که قرار بود روی منابع مختلف و متفاوت انرژی کار کنه ولی در نهایت به زندانی برای نگهداری برخی از ابرشروران دنیای مارول تبدیل شد و حتی برخی از قهرمانان مارول مثل «ثینگ» در آن خدمت کردند. در دنیای آلتمیت هم جای مهمی بود و یک برنامه مرتبط با سازمان شیلد بود که در آن اشیا مرموز و ناشناخته نگهداری میشد. اما در بازی یکی از تایم کپسول ها به ما دو کارت مراجعین میده که متعلق به فین و مایلز بوده و آرم "پروژه پگاسوس" روی آنها مشاهده میشه. وقتی پیداش میکنیم مایلز یادش میاد: "کلاس هشتم که بودیم به تور شرکت آزکورپ رفتیم. فین خیلی مشکوک بود. میگفت اینا یه روز نیویورک رو نابود میکنند. قضیه "نفس شیطان" حرفش رو تایید کرد!" (نفس شیطان ویروس مرگباری است که ازکورپ در بازی اول رویش کار میکرد و توسط دکتر اختاپوس در سطح شهر پخش شد).

 

47- تیتر روزنامه ها

تیتر روزنامه ها در سطح شهر یکی از چیزهایی بود که در بازی های قبلی میشد در آن نکات جالبی پیدا کرد. در این بازی هم مثلا شما تیتر این روزنامه را بخوانید متوجه میشید که سازندگان چقدر حواسشون جمع بوده و با توجه به حضور مایلز در شهر از تیتر "مرد عنکبوتی جدید؟" استفاده کرده اند:

تیتر روزنامه ها

 

48- ضربه مخفی بازی!

Takedown مخفی بازی!

  لباس ماده قابل برنامه پذیر (Programmable Matter)  پس از تکمیل چالش های "آزمایشگاه های راکسان" (Roxxon Lab) و "مخفیگاه های زیرزمینی ها" (Underground Hideout) نصیب شما میشه. از ماده ای ساخته شده که شخصیت  تینکرر  از آن برای سلاح ها و تجهیزات خود استفاده میکرد. خیلی ها عقیده دارن این بهترین لباس بازیه زیرا بسیار زیباست و آدم رو به یاد لباس آیرون اسپایدر در دنیای سینمایی میندازه ، به ویژه آنکه یکی از ضربه های تمام کننده که با این لباس انجام میشه خیلی جالبه و چند تا دست و پا ازش بیرون میزنه و آدم رو بیاد لباسی که در دنیای سینمایی تونی استارک برای پیتر پارکر ساخت میندازه!  (باید اونقدر با این لباس Finisher اجرا کنید تا این ضربه رو بزنه!).

 

49- لیزارد

  لیزارد

بازی اسپایدرمن PS4 هم درست مثل فیلم های مارول دارای صحنه پس از تیتراژ بود (دو صحنه هم داشت). در یکی از این صحنه شاهد بودیم که نورمن آزبورن داره با پسر خودش هری که بیماره و احتمالا داره میمیره، صحبت میکنه. هری داخل یک مخزن بود و اطرافش چیزی بود که به نظر سیمبیوت میومد! (اینجا و اینجا را ببینید). نورمن بهش میگه که حتما برایش راه علاجی پیدا خواهد کرد (مادر هری هم بنا به همین بیماری نادر فوت کرده). بنابراین اون موقع پیش بینی کردیم که در قسمت دوم بازی روی سیمبیوت ونوم تمرکز بشه. در دنیای کمیک های آلتمیت و کارتون Ultimate Spider-Man هم سابقه داشته که هری آزبورن به ونوم تبدیل بشه. و اما ما در صحنه پس از تیتراژ بازی مایلز مورالز هم اشاره مهمی به این موضوع داریم. هری انگار در مخزن خودش بیدار شده و نورمن هم با کسی داره صحبت میکنه که ما صورتش رو نمیبینیم ولی زیرنویس دیالوگ های رد و بدل شده مشخص میکنه که اسمش دکتر کرت کانرز ملقب به لیزارد میباشد. (طبق اطلاعاتی که در یکی از کوله پشتی های پیتر در قسمت اول کسب کردیم کانرز قبلا به لیزارد تبدیل شده است). در هر حال نورمن علیرغم توصیه او خواستار آن است که هری از مخزن خودش بیرون آورده شود و سر کانرز داد میکشد. ادامه ماجرا هم باید صبر کنیم برای انتشار قسمت بعدی بازی اسپایدرمن!

 

50- گرین گابلین و هاب گابلین!

در سطح شهر دیوار نوشته ها و طراحی های زیادی هست ولی یکی از آنها برای ما خیلی مهمه. در یکی از مخفیگاه های گروه زیرزمینی ها اگر خوب دقت کنید تصویری از دو گابلین خندان را میبینید که یکی از آنها با آتشی سبز رنگ و دیگری با آتشی نارنجی رنگ احاطه شده:

  گرین گابلین و هاب گابلین!

این دو گابلین در واقع اشاره دارند به گرین گابلین و هاب گابلین در دنیای آلتمیت و پس از دیدن اون صحنه پس از تیتراژ تقریبا مطمئن هستیم در قسمت دوم حضور خواهند داشت و فراموش نکنیم که در دنیای کمیک بوک های آلتمیت اسپایدرمن، این هری بود که به گابلینی نارنجی به نام هاب گابلین تبدیل شد!

  

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

ایستراگ ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2"

ایستراگ ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN PS4)

10 ایستراگ (EASTER EGG) باحال در بازی های مردعنکبوتی

نقد و بررسی بازی "مرد عنکبوتی مایلز مورالز" 

معرفی تمامی لباس های بازی مایلز مورالز

نقد بازی های مرد عنکبوتی

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مخترع مخوف»  بدانید

10 لباسی که میخواهیم در بازی "مایلز مورالز" PS5 ببینیم!

10 حقیقت مهمی که باید درباره «پراولر» (PROWLER) بدانید

15 حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز (MILES MORALES) بدانید

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN PS4)

10 پیش بینی برای قسمت دوم بازی اسپایدرمن PS4

رتبه بندی باس فایت (BOSS FIGHT) های بازی اسپایدرمن PS4

معرفی تمامی لباس های بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN)

نقد و بررسی جدیدترین بازی مردعنکبوتی

آیا DLC های بازی اسپایدرمن PS4 ارزش بازی کردن را دارند؟

نقد و بررسی   بازی مردعنکبوتی PS4

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1399-09-10 17:06
مقاله بسیار سنگینی بود ولی ارزشش رو داشت
بهترین راه تشکر اینه که با دقت بخونید و غلط های احتمالی تایپی رو بگید تا اصلاح بشه ;-)
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1399-09-10 17:08
یک تشکر جانانه از احمد فقیه عزیز بابت درست کردن عکس های مقاله. بدون او این مقاله اینقدر پربار و جذاب نمیشد
نقل قول کردن
mani34521
#3 mani34521 1399-09-10 17:25
وای چه وقتی گذاشتین براش :-|
واقعا قابل تحسینه ;-)
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#4 Kia Iron Man 1399-09-10 17:42
وای مغزم پوکید :eek: این همه ایستراگ تو بازی اصلا فکرشم نمیکردم این همه تولیدکنندگان توجه داشته باشند.ولی واقعا دقت استاد ترابی رو باید ستایش کرد چون یافتن این ایستراگ ها علاوه بر دقت بالا و توجه به جزئیات نیازمند دانش کمیک بوکی هم هست.خیلی از ایستراگ ها هم مشابه بازی اسپایدرمن ps4 بود.دیگه فکر کنم مقالات عالی سایت برای این بازی فوق العاده کامل شد این چند وقت خیلی عالی بود از معرفی مخترع مخوف و پراولر گرفته تا مقاله معرفی لباس ها و نقد بینظیر شما.این مقاله هم دست مریزاد داشت.خیلی لذت بردم دستتون درد نکنه خسته نباشید :-)
نقل قول کردن
Mohsèn II
#5 Mohsèn II 1399-09-10 17:47
مقاله خوبی بود ممنون
نقل قول کردن
super spider
#6 super spider 1399-09-10 18:01
این یکی از قبلی هم بیشتر ایستراگ داره :zzz
شماره 33 خیلی خنده دار بود
ممنون استاد که هم بهم مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو معرفی و هم مقاله رو نوشتید نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم :-)
نقل قول کردن
spider peter
#7 spider peter 1399-09-10 18:57
عالی بود
نقل قول کردن
Matingh
#8 Matingh 1399-09-10 20:39
مغزم رگ به رگ شده :o
چن دقیقه پیش داشتم تنت میدیدم و مخم داشت بهم میگف داداش اگه چیزی فهمیدی به ما هم بگو.
الانم که اومدم اسپایدی، مغزم خاموش کرد رفت :o
عجب ایستراگ هایی، فوق العاده بود،به معنای واقعی کلمه.
واقعا ارزش داره بارها و بارها بخونمش، دستتون درد نکنه.
با شماره ۱۰ خیلی حال کردم :D
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#9 AmirhoseinJafari2005 1399-09-10 22:50
سلام. فوق العاده بود... تشکر :-) :-*
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#10 Mr. Doctor 1399-09-10 22:57
ممنون از شما استاد و خسته نباشید
حیف که نمیتونم بخونمش چون قطعا پر از اسپویله :-*
ولی از شما تشکر میکنم که اینقدر وقت گذاشتید و زحمت کشیدید(50 تا ایستراگ :eek: )
نقل قول کردن
Agent bishop
#11 Agent bishop 1399-09-10 23:06
بهترین ایستراگ بازی مورد اول این لیسته
واقعا هیچجا ندیدم که به این خوبی به استنلی ادای احترام کنه
نقل قول کردن
captain A.R.J
#12 captain A.R.J 1399-09-10 23:41
مثل همیشه کامل و موشکافانه واقعا که چقدر مقالات ایستراگ لذت بخش هستند در مورد شماره 4 من از طرفداران سریال دکتر هو هستم و اون ایستراگ مربوط به فرشته های گریان و رزیدنت اویل مربوط به یکی دیگر از هیولاهای دیگر سریال دکتر هو نیز هستند که تو اپیزود اول فصل اول سریال در سال 2005 حضور داشتند . استاد خیلی ممنونم بابت یک مقاله دیگه
نقل قول کردن
Alisa_Aryana
#13 Alisa_Aryana 1399-09-11 00:33
واقعا دستتون دردنکنه! فقط نمیدونم چجوری اینو نوشتید دستتون خیلی درد نکنه و خسته هم نباشید آقای مهربانی!
به نظرم ایسترگ گیلیچی که x و o با هم میزنی و بعد سه ثانیه x رو فشار میدی و یه مرد عنکبوتی ناقص رو نشون میده خیلی خنده داره!
نقل قول کردن
Navidparker
#14 Navidparker 1399-09-11 02:10
استاد خسته نباشین واقعا عالی فقط اینکه بنظرم اون صحنه که مایلز از پنجره خونه میپره بیرون و تصویر اول شخص میشه و پارکور مایلز رو نشون میده همون اوایل بازی،منو یاد اون صحنه که داخل مردعنکبوتی شگفت انگیز پیتر لباس اصلیشو میپوشه و تصویر اول شخص میشه و ما ‌پارکورشو میبینیم میندازه :-* :-*
نقل قول کردن
Ultemate amir
#15 Ultemate amir 1399-09-11 03:39
واو مقاله طولانی و جالبی بود مرسی از آقای ترابی . کلی به اطلاعاتم درباره این گیم افزوده شد ;-)
نقل قول کردن
Captain-spidey
#16 Captain-spidey 1399-09-11 13:35
استاد دستتون درد نکنه مقاله عالی بود واقعا خیلی باحال بود با اینکه بازی رو انجام ندادم ولی معلوم بود خیلی بازی حذاب و باحالیه واقعا حیف :cry:
ولی بازم خونده این مقاله لذت اگه از بازی بیشتر نباشه صد در صد کمتر نیست
خیلی ممنون استاد واقعا قشنگ بود مقاله
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#17 M.ALI.S.S 1399-09-12 18:17
امروز تمومش کردم :-)
خیلی خوب بود . انشالله نصیب شما هم بشه
به نظرم توی بازی بعدی هر دو مردعنکبوتی قابل بازی اند . چون آخر هر دو صحنه ای از هری آزبورن و ونوم رو دیدیم پس میشه این حدس رو زد .
البته امیدوارم در بازی بعد تر اش دنیاهای موازی هم اضافه بشن
نقل قول کردن
Xtriwer
#18 Xtriwer 1399-09-12 20:07
خیلی ممنون از مقاله
واقعا سر پیدا کردن ایستراگ های بازی آدم پیر میشه
نقل قول کردن
EK
#19 EK 1399-10-15 00:24
سلام مقاله فوق العاده زیبایی بود خودم گزینه 1 و 7 را دوست داشتم.
امروز تازه در سایت عضو شدم و این اولین کامنتم بود :-*
نقل قول کردن
Sda
#20 Sda 1402-05-21 08:11
عالی بود واقعا خسته نباشید
نقل قول کردن
سپهر
#21 سپهر 1402-09-03 09:28
باحاله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45