15 دشمن مونث برتر مرد عنکبوتی (Spider-Man: 15 Best Female Villains)

10-دشمن-مونث-برتر-مرد-عنکبوتی-spider-man-10-best-female-villains

به مناسبت تبدیل شدن شخصیت «جانین گادبی» به «هالوز ایو» در رویداد "دارک وب" این مقاله را بروز رسانی میکنیم.

نکته مهم: در این مقاله به شخصیت هایی مثل «گربه سیاه»، «سیلور سیبل»، «اسکریم»، «شرور»، «رِیث» و ... اشاره نخواهند شد زیرا این شخصیت ها شاید در ابتدا یا برای مدتی خبیث بودند ولی سالهاست اصلاح شده و در زمره شخصیت های ضدقهرمان یا حتی متحدین مرد عنکبوتی قرار دارند.

 

15- شاهدخت پایتون (Princess Python) - کاماندا (Commanda)

شاهدخت پایتون - کاماندا

مقاله را با این دو شخصیت آغاز میکنیم چون میشه گفت اولین زنان خبیثی بودند که مردعنکبوتی باهاشون روبرو شدند و یک نکته مشترک با هم دارند و آن این است که مردعنکبوتی آن موقع بسیار بی تجربه بود و اصلا نمیدونست چطور باید با این شرورهای مونث برخورد کنه (!) به طوری که حتی داشت فریب آنها را میخورد! یعنی چیزی نمونده بود که «شاهدخت پایتون» ماسک مردعنکبوتی رو از صورتش برداره و «کاماندا» هم جوری اغواگری کرد که مجبور عنکبوتی چیزی نمونده بود بهش اجازه بده فرار کنه! شاهدخت پایتون با نام اصلی «زلدا دوبوی» (Zelda DuBois) در شماره 22 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (1965) خلق شد. او یک مارگیر است که برای موفقیت در تبهکاری از یک مار بزرگ استفاده میکنه که میتونه کنترلش کنه. او به گروه "سیرک جنایت" ملحق شد و دست به سرقت تابلوهای نقاشی زد ولی با مردعنکبوتی روبرو شد. مردعنکبوتی نمیخواست به یک زن ضربه بزنه و در نتیجه همانطور که گفته شد، شاهدخت پایتون سعی کرد با اغواگری ماسکش رو برداره ولی موفق نشد و سپس مردعنکبوتی او و گروهش را شکست داد. او از آن موقع به بعد عضو گروه های خبیث با تِم ماری مثل "انجمن مارها" و ... بوده. کاماندا هم با نام اصلی «کاترین دانتان» یک سارق بین المللی جواهرات بود که در شماره 9 از سری کمیک بوکی Untold Tales of Spider-Man خلق شد. او لباس زرهی خاصی میپوشه و تاجی بر سر میگذاره که باهاش میتونه یک سری پهپاد را در اطراف خودش کنترل و به قابلیت های فراوانی دست پیدا کنه. کاماندا سعی کرد مردعنکبوتی را با زیبایی و برهنه کردن اغوا کنه و بهش وعده بده که حاضره با عنوان دستیار قبولش کنه. مردعنکبوتی هم وانمود کرد که تحت تاثیرش قرار گرفته تا به قدر کافی بهش نزدیک بشه و بتونه تاج رو از روی سرش برداره و اینجوری شکستش داد. بعد از آن ما این شخصیت را زیاد در دنیای کمیک ندیده ایم و فقط یکی دو تا حضور افتخاری داشته است.

 

14- عقرب مونث

اسکورپیا

وقتی برای مدتی به نظر میرسید مک گارگن بازنشسته شده است یکی از روسای مافیایی شهر به نام «سیلور مِین» (Silvermane) یک بیماری روانی به نام «الین كول» (Elaine Coll) را استخدام کرد تا اسکورپیون جدید باشد. به همین منظور به او زرهی روباتیك داده شد كه قدرت و سرعت اش را تا 500 درصد افزایش داد! او در ضمن میتواند اشعه های مرگبار از خودش ساطع و نوعی انرژی محافظ (force field) درست كند. البته این خانم اسم خودش رو به «اسکورپیا» (Scorpia) تغییر داد تا کسی او را با عقرب سابق اشتباه نگیرد.  ظاهر او جدیدا اینجوری شده است  و اخیراً به عضویت گروه «سندیکای شرارت» به رهبری بیتل مونث درآمد.

 

13- عروسک کاغذی (Paper Doll)

عروسک کاغذی (Paper Doll)

«عروسک کاغذی» اسم مستعار خبیثی است با نام واقعی «پایپر دالی» (Piper Dali) که قدرت هایش را در حادثه ای مربوط به آزمایشات پدر دانشمندش که مربوط به کمپرسور بُعدی میشد، بدست آورد و البته کل عمق موجود در بدنش را نیز از دست داد! قدرت هایش این جوریه که میتونه خودش را با هرگونه سطحِ صافی ترکیب کنه، با هر چیزی که تماس برقرار میکنه فشرده اش کنه و البته با دستان خودش بریدگی های مرگبار شبیه به بریدگی شدید با لبه کاغذ خیلی تیز به وجود بیاره! ولی نقطه ضعفش این بود که ریه هایش ظرفیت کمی داشت (چون اعضای بدنش فشرده شده بودند). در شماره های 559 تا 561 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که او شدیدا نسبت به بازیگری به نام «بابی کار» کراش داشت و پیشخدمتی که تهدید کرده بود از او شکایت میکند را کشت! از طرفی دیگر، پیتر پارکر آن موقع به خاطر مشکلات مالی تبدیل به نوعی پاپاراتزی شده شده بود چون صاحب جدید "دیلی بیوگل" به نام «دکستر بنت» میخواست فروش این روزنامه را با چاپ عکس ها و مقالات جنجالی بالا ببرد ( پاپاراتزی به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیه عکس‌های جنجالی از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است). بدین ترتیب، پیتر هم درگیر قتل های عروسک کاغذی شد و در نهایت سعی کرد از نقطه ضعف او برای شکست دادنش استفاده نماید.

 

12- خرگوش سفید (White Rabbit)

خرگوش سفید (White Rabbit)

«لورینا دادسون» (Lorina Dodson) در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد وهمه چیز برایش فراهم بود ولی مدام حوصله اش سر میرفت و تنها با ادبیات کلاسیک مثل "آلیس در سرزمین عجایب" (که داستان مورد علاقه ش بود) خودش را سرگرم میکرد. وقتی بزرگتر شد و به سن 25 سالگی رسید پدر و مادرش مجبورش کردن با مردی 82 ساله ازدواج کند. او از این کار متنفر بود و شوهرش را کشت. سپس از ارثیه بزرگی که از شوهرش به دست آورده بود استفاده کرد برای تهیه گجت های مرگبار تا یک زندگی پرهیجان و خطرناک را تجربه کند و اسم خودش را «وایت رابیت» یا «خرگوش سفید» گذاشت و لباسی بر تن کرد که ترکیبی بود از شخصیت اصلی «آلیس در سرزمین عجایب» و یک «پلی بوی بانی» (نام پیشخدمت‌هایی است که در کلوب پلی‌بوی کار می‌کنند. پیشخدمت‌های این کلاب لباسی را می‌پوشند که از خرگوش تاکسیدوپوش پلی‌بوی الهام گرفته شده بود). درسته که شاید در نگاه نخست مضحک به نظر برسد ولی بسیار دقیق است و نقشه های خوبی میکشد. او علاوه بر مرد عنکبوتی با شخصیت مضحکی به نام «مرد قورباغه ای» نیز دشمنی دارد و مدتی است به گروه خبیثی متشکل از خبیث های مونث مرد عنکبوتی به نام «سندیکای شرارت» پیوسته است. همچنین اخیرا به عنوان معاون یا دستیار «تومستون» در کمیک های مردعنکبوتی به تصویر کشیده شد. میتونید در اینجا به طور کامل با خرگوش سفید آشنا شوید.

 

11- اسکروبال (Screwball)

  اسکروبال (Screwball)

«اسکروبال» از خبیث های اعصاب خُرد کن مرد عنکبوتیه که سال 2008 و به دست آقای «دن اسلات» (در شماره 559 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز") خلق شد. نام واقعی اش هرگز فاش نشده به خودش لقب اولین خبیث  live streaming داده! یعنی جنایت های خودش رو به صورت لایو در اینترنت پخش میکنه تا تعداد فالوئر هایش بیشتر بشه! اسکروبال یک پارکور باز ماهر و خفن هم هست و تونسته چند بار از دست اسپایدرمن فرار کنه. در بازی موفق و تحسین مرد عنکبوتی برای کنسول PS4 نیز اسکروبال در ماموریت های فرعی ظاهر شد و باعث شد به محبوبیت بیشتری دست پیدا کنه. به نظرم ایده ای که در پس این شخصیت هست برای دنیای امروزی ما بسیار کاربرد داره. اسکروبال نمونه بارز یک آدم خورهِ اینترنتِ بی ادب و گستاخ در فضای مجازیه که برای افزایش تعداد فالوئرهایش دست به هر کاری حاضره بزنه، حتی به خطر انداختن جان آدم های بی گناه و این برای عصر حاضر بسیار ملموسه!

 

10- لیدی اختاپوس (Lady Octopus)

https://www.spidey.ir/images/img/content/dr-octopus/facts/Carolyn_Trainer__Earth-616.jpg

همانطور که در مورد شماره 9 این مقاله گفته شد، در طول داستان "سرگذشت کلون" وقتی کِین دکتر اختاپوس را کشت، شاهد بودیم که کارولین ترینر تبدیل به دکتر اختاپوس جدید شد . او دختر یکی از همکاران قدیمی اوتو اکتاویوس به نام «سووارد ترینر» بود و همیشه اوتو اکتاویوس و نبوغ او را تحسین میکرد. ایشون در ضمن در زنده شدن دکتر اختاپوس به وسیله فرقه Hand نیز نقش داشت و تا مدتها دشمن بن رایلی (اسکارلت اسپایدر) همچنین در خلق اسکارلت اسپایدر خبیث نیز نقش داشت و همانطور که در شماره های جدید کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز خوانده اید این خانم مدتیه به همراه چند خبیث مونث دیگر به گروه "سندیکای شرارت" (Sinister Syndicate) ملحق شده. او در ضمن در دنیای MC2  کی از دشمنان اصلی «دختر عنکبوتی» نیز به حساب میاد.

 

9- هالوز ایو (Hallow's Eve)

هالوز ایو - کمیک اسپایدرمن - مردعنکبوتی

«جانین گادبی» را میتوان نه تنها بزرگترین عشق بن رایلی بلکه مهم ترین شخصیت مکمل داستان های او لقب داد. نام اصلی اش «الیزابت تاین» است و گذشته سخت و تلخی دارد زیرا پدرش او  را مورد آزار و اذیت قرار میداد تا این که یک روز مجبور شد پدرش  را در دفاع از خود به قتل برساند! بنابراین فرار کرد و هویت خود را تغییر داد و نام «جانین» را برای خود برگزید. سپس با بن رایلی در سالت لیک سیتی از ایالت یوتا ملاقات کرد. آنها با یکدیگر رابطه خود را شروع کردند و در نهایت اسرار خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. بن او را علیرغم جنایتی که در گذشته مرتکب شده بود، قبول کرد و جانین هم از اینکه بن رایلی در واقع کلون مرد عنکبوتی است باخبر شد. بن و جانین از دست مقامات فرار کردند زیرا  به دنبال جانین به خاطر قتل پدرش بودند و جانین فکر نمیکرد  کسی قبول کند به خاطر دفاع از خود پدرش را کشته است. سپس شاهد بودیم که کین، جانین را ربود (زیرا به نظرش بن با او خوشبخت شده و دوست نداشت خوشبختی بن را ببیند!) کین از جانین خواست تا بن را ترک کند وگرنه هردوی آنها را میکشد. وقتی جانین قبول کرد، کین مجبورش کرد تا خودکشی جعلی کند. سالها بعد وقتی بن رایلی جانشین پیتر پارکر در شهر نیویورک به عنوان مرد عنکبوتی شده بود، کین نزد بن رفت و بهش گفت که جانین زنده است. جانین هم نزد پلیس رفت و به جرم خود اعتراف نمود و به زندان افتاد. او تا همین اواخر در زندان بود تا اینکه  در شماره 74 از سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز که اینجا ترجمه شده دیدیم که توسط شرکت "بیاند" آزاد شد تا دوباره نقش مهمی در داستان های بن رایلی ایفا کند. ضمنا جانین از نظر ظاهری بسیار به مری جین واتسون شباهت دارد (موی قرمز و ...). و اما در رویداد "دارک وب" که اینجا ترجمه شده است دیدیم که بن رایلی خبیث و تبدیل شده به شخصیت پلیدی به نام کزیم (او بخش عمده ی خاطراتش رو به خاطر دستکاری های "بیاند" از دست داده بود). سپس کزیم با ملکه اجنه در برزخ (مادلین پرایور) متحد شد تا لشکری از موجودات جهنمی را به زمین بیاورند و حمله کنند (اما در نهایت شکست خوردند). جانین هم قدرت های جادویی و جهنمی دست یافت و اسمش خودش را «هالوز ایو» (Hallow's Eve) گذاشت و مثل یک جادوگر بدذات به تصویر کشیده شد که میتوانست ماسک های شخصیت های ترسناک خلق کنه و قدرت هاشون رو هم بدست بیاره!

 

8- الکتروی جدید و مونث!

الکتروی جدید مونث

«فرانسین فِرای» از اهالی نیویورک بود که شیفته ابرشروران بود و اینجوری میخواست ذهنش رو از دنیای واقعی دور کنه. او از آشنایان مکس دیلون بود. وقتی که دیلون به دلیل دستکاری های مرد عنکبوتی برتر و کنترل ذهنی او دچار اختلال در قدرت هایش شده بود و از دست مامورین در حال فرار بود به خانه فرانسین رفت تا در آنجا پناه بگیره. مکس بهش اخطار کرد که نزدیکش نیاد زیرا قدرت هاش مشکل پیدا کرده بودن ولی فرانسین گوش نکرد و مکس را بوسید و اینگونه مکس بدون اینکه قصدی داشته باشه او را کُشت! (کمیکش اینجا ترجمه شده). اما شغال در رویداد "توطئه کلونی" تونست بقایای فرانسین را پیدا کنه و از رویش کلون بسازه تا اینجوری مکس رو مجاب کنه دوباره قدرت هایش را به دست بیاره و بهش کمک کنه ولی وقتی روش شغال در انجام این کار نا موفق موند،   لباس مخصوصی که شغال برای مکس درست کرده بود شروع کرد به انتقال قدرت به فرانسین و پس از اینکه فرانسین شروع کرد به بوسیدن مکس این بار مکس بود که جزغاله شد!  در واقع ترکیب دوباره بزاق دهان مکس و فرانسین باعث این اتفاق شد. در هر حال، تا همین اواخر که در دنیای کمیک مکس دیلون مرده به حساب میومد، خانم فرانسین فرای جایش را به عنوان یک الکتروی مونث گرفت. او هم مثل خرگوش سفید و لیدی اختاپوس عضو گروه جدید "سندیکای شرارت" که اعضایش همگی مونث هستند میباشد. این نسخه از الکترو در ضمن عضو "شش خبیثِ آیرون اسپایدر" (The Iron Spider's Sinister Six) هم بوده (این گروه توسط عموی خبیث مایلز مورالز تشکیل شد تا با او مبارزه کنند).

 

7- كالیپسو (Calypso)

گذشته و منشا «كالیپسو» در هاله ای از ابهام قرار دارد. برخی میگویند او نوعی زامبی زنده است! ولی در هر حال قدرت های جادویی دارد و میتواند حریفان خود را طلسم كند. در واقع به نظر می رسد یک استاد جادوی Voodoo باشد که گفته میشه قدرت های خودش از طریق قربانی کردن خواهر کوچک تر خودش به دست آورده است!  او عاشق «كریون شكارچی» میباشد و حاضر است تا جانش را برای او بدهد. پس از اینكه «كریون» خودكشی كرد، به نیویورك آمد تا از اسپایدرمن انتقام بگیرد. او برای این کار سعی کرد ذهن «لیزارد» را تحت کنترل خودش بگیرد تا از طریق او اسپایدرمن را به قتل برساند. یکی دو باری هم مرده ولی زنده شده و انگار میتونه دیگران را هم زنده کنه!

 

6- ایتسی بیتسی (Itsy Bitsy)

بچه اسپایدرمن ددپول

دیگه همه میدونن که اسپایدرمن و ددپول چقدر با هم رفیق هستند و البته چقدر هم با هم کل کل دارند!  چند سال پیش هم که مارول داشت کمیک بوک های مشترک اسپایدرمن و ددپول رو چاپ میکرد و در این سری دیدیم که شخصیتی خلق شده به نام «ایتسی بیتسی» (Itsy Bitsy) که بچه ددپول و اسپایدرمنه!!! البته قبل از اینکه فکر بدی درباره اسپایدرمن و ددپول بکنید لازمه که توضیح بدم ایتسی بیتسی توسط شخصیت خبیث دیوانه ای به نام «مریض صفر» (Patient Zero) خلق شد که به یک خانم ژن های اسپایدرمن و ددپول را تزریق کرد و او هم جهش ژنتیکی پیدا کرد و به ترکیبی ایده آل از اسپایدرمن و ددپول تبدیل شد چون به شوخ طبعی ددپول و قدرت های عنکبوتی اسپایدرمن مجهز شده بود! (او چهار بازو و چشم اضافه به همراه گازانبر در دهان و قابلیت شلیک تارهای تیز و برنده از نوک انگشتانش را داشت!!!). بعدشم اصرار کرد که در کنار پدران (!) خودش به مبارزه با جنایت بپردازه ولی اونا خیلی برای این کار از خودشون اشتیاق نشان ندادند. در نتیجه ایتسی بیتسی خودش دست به کار شد و دست به کشتار خلافکاران نیویورک زد. این باعث شد مردعنکبوتی وحشت زده بشه و حتی به فکرش زد که برای متوقف کردن ایتسی بیتسی، بکشتش! ولی ددپول که نمیخواست مردعنکبوتی تصمیمی بگیره که تا آخر عمر افسوسش رو بخوره، خودش این کارو کرد. ولی بنظر میرسه که ایتسی بیتسی زنده مونده باشه و مطمئن باشید اگر برگرده یک دشمن بزرگ و بسیار خطرناک و مرگبار برای اسپایدرمن خواهد بود.

 

5- ملکه عنکبوتی (Spider Queen)

 ملکه عنکبوتی

یکی از دشمنان جدید و بسیار خطرناک اسپایدرمن،  «آدریانا سوریا»  (Adriana Soria) ملقب به "ملکه عنکبوتی"  (Spider Queen)  هستش که سال 2004 در شماره 15 از سری دوم از کمیک های Spectacular Spider-Man خلق شد (البته او در ابتدا فقط با عنوان «ملکه» شناخته میشد). آدریانا گذشته سختی داشت و گذشته اش به دوران جنگ جهانی دوم برمیگرده و اینکه تحت آزمایشات سری قرار گرفته بود که باعث شد دیوانه بشه و توانایی های نهفته جهش یافته اش ظهور پیدا کنه. او سالها حبس بود. وقتی که فرار کرد فهمید میتونه کسانی که ژن حشره ای دارند را کنترل کنه و این شامل مرد عنکبوتی هم میشد. بنابراین پیتر پارکر را به سمت خودش کشید و با بوسیدن او، نوعی آنزیم وارد بدنش کرد که باعث شد به هیولایی عنکبوت مانند تبدیل بشه این هیولا کاملا تحت کنترل ذهنی ملکه عنکبوتی بود و ... قضیه اش طولانیه و در نهایت یکی از بدترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی را رقم زد که اینجا راجع بهش توضیحاتی داده شده. در انتهای این داستان تصور شد که ملکه عنکبوتی در انفجار بمبی که خودش درست کرده بود کشته شده ولی در داستان مهمی به نام «جزیره عنکبوتی» برگشت. در این داستان او با همکاری با شغال صدها نفر از مردم شهر نیویورک را آلوده و به عنکبوت های زشت و بزرگ تبدیلشان کرد. او در نهایت خودش هم به عنکبوتی چندش آور و عظیم الجثه تبدیل شد و با اسپایدرمن و اونجرز جنگید. ملکه عنکبوتی در این لیست قرار میگیره چون خبیثی بود که نشان داد از پتانسیل بالایی برای تهدید آمیز بودن بهره مند است.

 

4- بیتل (جَنیس لینکُلن)

 بیتل (جَنیس لینکُلن)

چند سال پیش در دنیای کمیک شاهد بودیم که یک «بیتل» جدید و مونث به کاپیتان آمریکا و بلک ویدو حمله کرد. اما آنها او را شکست دادند و به زندان «رَفت» فرستادند. اما بیتل به عنوان عضوی جدید از نسخه جدید گروه "شش خبیث" برگشت و بعدا او را در کمیک بوک های شاد و مفرح The Superior Foes opider-Man دیدیم که زیر نظر بومرنگ کار میکرد اما در نهایت با خیانت بومرنگ به عنوان رهبر گروه به دیگر اعضا، این گروه نیز منحل شد. سپس مشخص شد نام کوچک او «جَنیس» (Janice) است و دختر واقعی توم استون است! کم کم درباره گذشته او بیشتر برایمان توضیح دادند و معلوم شد که او فرزند توم استون و یکی از دوست دخترهایش در اوایل حرفه تبهکاری او بوده و توم استون گاهی بهش سر میزد و کمکش میکرد در مدرسه های خوبی درس بخونه. در ضمن معلوم شد جنیس در دوران کودکی عاشق باباش و کارهای خلافش بوده ولی پدرش حضور در این جور فعالیت ها را برایش ممنوع اعلام کرده بود. تا اینکه وکیل مدافع شد و داوطلبانه وکالت «بارون زیمو» را برعهده گرفت و سپس شخصیت خبیثی به نام «فیکسر» (Fixer) به دستور زیمو برایش نسخه جدیدی از زره شخصیت خبیث «بیتل» را ساخت و اینچنین او به بیتل جدید دنیای کمیک تبدیل شد. جنیس اخیرا بیشتر در کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیده شده و در شماره 1 از سری جدید این کمیک ها (که اینجا ترجمه شده) او را به عنوان وکیل مدافعی که برای میستریو استخدام شده دیدیم. سپس به عنوان رهبر گروه "سندیکای شرارت" که اعضایش را خلافکاران مونث درجه دو و سه کمیک های مرد عنکبوتی تشکیل میدهند دیده شده (این گروه اولش تشکیل شد تا از بومرنگ انتقام بگیرند). همچنین معلوم شد او با  رندی رابرتسون (پسر رابی رابرتسون و هم اتاقی جدید پیتر پارکر) رابطه رومانتیک برقرار کرده است و بنظر میاد راه اصلاح شدن را در پیش گرفته است!

 

3- آنا کراوینف (Ana Kravinoff)

دختر کریون

آناستازیا کراوینف ملقب به «آنا»، دومین فرزند کریون و ساشا و سومین کسی‌ست که لقب «کریون شکارچی» را یدک می‌کشیده‌ است (برای آشنایی با خانواده کریون شکارچی این مقاله را بخوانید) پس از خبر مرگ کریون، او تحت آموزش‌هایی قرار گرفت تا جای پدرش را گرفته و از اسپایدرمن انتقام بگیرد. او جانشینی لایق برای پدر بود و بر خلاف برادرش، در همان مبارزۀ نخست مشکلات زیادی برای اسپایدرمن به وجود آورد. پس از وقایع شکار بی‌رحمانه، او هم مثل دیگر اعضای خانواده به سرزمین وحشی‌ها رفت؛ اما از روش‌های کریون ترسی نداشت و بر خلاف مادر و برادرش زنده ماند. او حتی برای اثبات لیاقت‌اش به سراغ شکار تنها عضو باقی‌مانده از خانواده یعنی «آلیوشا» رفت! وقتی کریون سپس به کمک «تکامل‌دهندۀ عالی» (High Evolutionary) از روی خود 87 کلون ساخت، آنا از این‌کار خوشش نیامد و آن ‌را یک «بی‌شرمی» و «بی‌احترامی» به خانواده خواند و سپس خودش را از خانوادۀ کراوینف جدا کرد. این شخصیت اولین بار سال 2008 و در شماره 565 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" خلق شد و مورد استقبال قرار گرفت زیرا اولاً مرد عنکبوتی دشمن مونث مطرح زیادی نداره و حضور او غنیمت بود. دوما به خاطر اینکه خوانندگان کمیک های مرد عنکبوتی دلشان برای یک شکارچی بزرگ و متعصب و تا حدی دیوانه که مثل کریون شکارچی بیفته دنبال مرد عنکبوتی تنگ شده بود و آنا به خوبی این دلتنگی را برطرف ساخت!

 

2- شیریک (Shriek)

 شیریک - مرد عنکبوتی

«شیریک» یا «جیغ» که نام واقعی اش «فرانسیس لوئیز باریسون» است، كودكی بسیار سختی داشته و در حال حاضر یك خطرناك روانی به شمار میرود و به همین دلیل اكثر مواقع در تیمارستان روانی «راون كرافت» (Ravencroft) نگهداری میشود. او میتواند از ارتعاشات صوتی برای حمله به دیگران استفاده كند. جیغ در ضمن قادر است ترس و خشم درونی دیگران را افزایش دهد و باعث شود تا اعمال خشنی انجام دهند. جیغ معمولاً با كارنیج همكاری میكند و درست مثل او از هرج و مرج مطلق لذت میبرد. ژِن جهش یافته شیریک بهش اجازه میده به دو قدرت فرابشری دست پیدا کنه. یکی از آنها توانایی خلق امواج صوتی است. شیریک میتونه این امواج را به صورت اشعه شلیک کنه که اونقدر قدرت دارند که میتونند خودرو و دیوار را تخریب کنند. گفته میشه تنها یکی از این اشعه ها اگر به طور کامل به اسپایدرمن برخورد کنه میتونه باعث بیهوش شدن او بشه!  البته این رو هم باید گفت که او به لطف این امواج میتونه در هوا پرواز کنه و یا اشیاء را به حالت پرواز دربیاره و باعث بشه که بعضی ها به اشتباه فکر کنند که قدرت تله کنسیس (قابلیت جا به جایی اشیاء به کمک ذهن) رو هم داره. دومین قابلیت شیریک را میتوان خطرناک تر دونست. او نوعی قدرت تله پاتیک داره که باعث میشه نیمه تاریک افراد بیرون بیاد و میتونه روی چندین نفر به طور همزمان در یک محوطه تاثیر بگذاره. او در واقع میتونه روی عواطف و احساسات مردم تاثیر منفی بگذاره و باعث بشه مثلا جماعتی از مردم به حالت خشمگین و هیستریک دربیان و حس جنون، افسردگی، بی منطقی، درد شدید و هرج و مرج طلبی بهشون دست بده. حتی قوی ترین ذهن ها مثل ذهن «آیرون فیست» در مقابل این قدرت او مصون نیستند. وقتی هم که فعال بشه چشمش برق میزنه! همین چند وقت پیش و در کمیک "کارنیج مطلق: محافظین مرگبار" (که اینجا ترجمه شده) شاهد بودیم که کارنیج و دار و دسته اش موفق شدند دیمو گابلین را زنده کنند و سپس خانم جیغ با او پیوند خورد و موجودی جدید به نام «دیما گابلین» به وجود آمد! (عکسش اینجاست). برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، این مقاله را بخوانید.

 

1- شاثرا (Shathra)

 شاثرا (Shathra)

در سال 2001 نویسنده ای تحسین شده به نام «جان مایکل استرازینسکی» در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز ماجرایی جدید و بی سابقه را شروع کرد که به داستان "توتم" (Totem) معروف است. ما این داستان زیبا را به طور کامل در اینجا ترجمه کرده ایم. ویژگی اصلی داستان این بود که برای اولین بار به انرژی درونی اسپایدرمن به عنوان انرژی یک حیوان یا بهتره بگیم یک عنکبوت نگاه میکرد. در نتیجه با خبیثی جدید و قدرتمند به نام «مورلان» مواجه شدیم که به دنبال شکار این انرژی درونی اسپایدرمن بود. بعدا این داستان زمینه ساز داستان های دیگری شد که در آنها هیولاهایی سراغ اسپایدرمن می آمدند تا از انرژی درونی وی تغذیه کنند. یکی از این هیولاها «شاثرا» نام داشت. همانطور که که اسپایدرمن توتِم عنکبوت است، شاثرا هم توتم "زنبورهای تارتنک‌گیر" (spider wasp) است (زنبورهای تارتنک‌گیر، عنکبوت‌ها را شکار می‌کنند و به بچه های خود میدهند و در سرتاسر جهان پراکنده هستند). پس شاثرا دشمن اسپایدرمن بود زیرا میخواست او را بخورد! او در یک بُعد متافیزیکی زندگی میکند و وقتی از وجود اسپایدرمن باخبر شد هدفش این شد که او را بگیرد و به دنیای خودش بیاورد و گوشتش را به بچه ایش بدهد تا بخورند! اما خوشبختانه اسپایدرمن تونست به کمک «ازیکیل»، او را به مکانی در آفریقا که در آن انرژی و قدرت عنکبوتی به لطف خدای عنکبوتی (آنانسی) زیاد بود، بکشاند و شکستش دهد. اما شاثرا برگشته و برای کلونِ پیتر پارکر یعنی «اسکارلت اسپایدر» هم دردسر درست کرده و دنبال او هم بوده است! او در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" که اینجا در حال ترجمه شدن است نیز خبیث اصلی است و شاهد هستیم که دارد چه بلایی بر سر عنکبوتی های سرتاسر عالم می آورد و آنها را به صورت زنبوری در می آورد. در هر حال، شاثرا نمونه بارز خبیث های توتم محور مردعنکبوتیه که در قرن بیست و یکم باعث شدن تنوع بیشتری به داستان های او داده بشه. برای آشنایی کامل با این شخصیت، این مقاله را بخوانید.

  

 مهدی ترابی مهربانی

  All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «شاثرا» (SHATHRA) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت «خرگوش سفید» (WHITE RABBIT) بدانید

15 دشمن برتر مرد عنکبوتی که در قرن 21 میلادی خلق شده اند!

معرفی اعضای خانوادۀ کریون شکارچی (KRAVEN THE HUNTER)

10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت شیریک (SHRIEK) بدانید

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

10 حقیقت مهمی که باید درباره الکترو (ELECTRO) بدانید

معرفی 10 دشمن برتر «اسکارلت اسپایدر» (SCARLET SPIDER)

10 حقیقت مهمی که باید درباره «بیتل» (BEETLE) بدانید

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی از نظر زور بازو!

رتبه بندی 10 سلاح برتر دشمنان مرد عنکبوتی

رتبه‌بندی باهوش‌ترین دشمنان مردعنکبوتی

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

10 دشمن مرد عنکبوتی که از کمیک ها ناپدید شدند!

15 دفعه ای که دشمنان مرد عنکبوتی گوشت انسان خوردند!

15 مرد عنکبوتی دارک در دنیای کمیک! 

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

10 مبارزه برتر مرد عنكبوتی در دنیای كمیك – قسمت دوم

معرفی تمام سیمبیوت (SYMBIOTE)ها در کمیک های مارول

رویداد بزرگ ونوم در سال 2019 (کارنیج مطلق/ABSOLUTE CARNAGE) - کامل + لینک دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Agent bishop
#1 Agent bishop 1400-11-07 10:10
جای این مقاله تو سایت خالی بود .
کلا مردعنکبوتی دشمن مونث خیلی موفق و تاثیرگذار نداره و من فکر کنم این موضوع به شخصیت پردازی پیتر هم برمیگرده که معتقده مرد ها نباید خانم ها رو بزنند که این رو از اونجایی میگم که وقتی اولین بار مردعنکبوتی با یک دشمن مونث روبه‌رو شد( یک خانم بود میتونست مار کنترل کنه و عضو یک گروه خبیث سیرک بود . ) که اونجا پیتر دستپاچه شد و دلش میخواست با حرف زدن اونو تسلیم کنه ( حالا قبلش زده بود دهن مردای گروهو سرویس کرد :-* ) و آخر با تار اونو چسبوند به دیوار و الان هم که دارم فکر میکنم برای مردعنکبوتی هیچ گونه دشمن مونثی زمانی استنلی نویسنده مردعنکبوتی بود خلق نشده بود . ( اگه هم بوده باشه خیلی کم اهمیت بود . )
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-11-08 01:49
سلام
ممنون بابت مقاله.
فکرکنم همه قبول داشته باشیم با اینکه اسپایدرمن دارای یکی از قویترین کلکسیون دشمنان (و به نظر من قویترین و برترین) در دنیای کمیک بوک هست، ولی کمبود شخصیت های خبیث خانم توی اونا وجود داره. درواقع شاید بشه گفت که پیتر پارکر همانطور که بهترین شخصیت های مکمل رو داره، دارای بهترین شخصیت های مکمل مونث در دنیای کمیک بوک هم هست. زن عمو می، مری جین، گوئن استیسی، فلیشیا هاردی و... از شخصیت های مکمل قویِ مونث در دنیای اسپایدرمن هستند اما راستش شخصیت های مونث در بخش دشمنانِ پیتر، به این اندازه قوی نیستند. البته توی همین بخش دشمنان برترِ مونثِ اسپایدرمن، شخصیت های پیچیده و به اندازهٔ خبیث های مذکرِ پیتر، جذاب به چشم نمیخوره اما به هر حال بعضی هاشون ایده هایی برای یک داستانگویی جذاب رو دارند و بعضی وقت ها هم از این پتانسیل استفاده شده. البته این رو هم بگم که اگر مقالات سایت رو بخونید، متوجه میشید که ونوم اولش قرار بود یک زن باشه که این اتفاق نیفتاد(چون سردبیر اون زمان مارول فکر میکرد خانم ها نمیتونند تحدید بزرگی باشن! شما یه دمپایی دستشون بده با یک بهونه، ببین چیکارت میکنند!) که البته واقعا اوریجینش خیلی جذاب نبود. اینکه چرا دشمنان مونثِ معروف اسپایدرمن کم هستند میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. مثلا اینکه همهٔ اینا اتفاقی بوده باشه و کسی حواسش نبوده و یهو نگاه کردن دیدن عه، اسپایدی شخصیت خبیثِ مونثِ درست حسابی نداره! :lol: شاید هم به خاطر این باشه که شما میتونید از صحبت های همون سردبیر اون زمانِ مارول، طرز فکرِ مردم رو دربارهٔ وجود شخصیت های خبیثِ خانم متوجه بشید که خیلی فضا برای این اتفاق مثبت نبوده. کما اینکه بیشتر شخصیت های این لیست هم در سال های اخیر خلق شدند. البته شما میتونید ببینید که بقیهٔ شخصیت های کمیک بوکی هم اکثرا شخصیت های خبیثِ خانمشون به اندازهٔ مردها نیستند. شاید توی این زمینه بتمن از بقیه بهتر باشه (ای شیطون! قضیه دشمنی و مبارزه است یا چیز دیگه... :-* :lol: ) که اون هم زن گربه ای در طول سال ها شخصیتش شکل گرفت و به چیزی که دیدیم تبدیل شد(که البته اگر بشه اون رو یکی از شرورهای دنیای بتمن دونست، پس باید گربه سیاه رو هم حساب کرد که نمیشه) و هارلی کویین هم که در یک اقتباس خلق شد و بعدا به دنیای کمیک وارد شد. به هر حال از همهٔ اینا گذشته بعضی از این شخصیت ها واقعا میتونند فرصت خوبی برای داستانگویی باشند. مثلا اسکروبال که میتونه استعاره‌ای برای دنیای مجازی این دوران و خطرات اون باشه. یا شیریک که در بعضی از داستان های اسپایدرمن حضور مهمی داشته و البته بعضی لحظات ماندگار هم داره. فرانسیس فرای هم در سال های اخیر تونست در داستان های اسپایدی نقش های خوبی رو ایفا کنه. البته من از اینکه یک شخصیت مونث رو وردارند و اسم "فلانیِ مونث" (مثل الکتروی مونث یا عقرب مونث یا دکتر اختاپوس مونث و...) روش بذارند، خوشم نمیاد. چون اولا اصلا درستش اینه که شخصیت جدا و از صفر طراحی بشه و بتونه هویتِ خاص خودش رو داشته باشه و دوما هم اینطور شخصیت ها چه بخوایم چه نخوایم زیر سایهٔ شخصیت های اصلی و مذکر میرن و هرچه تلاش کنند نمیتونند در نهایت هویت کاملا مستقل خودشون رو پیدا کنند. البته بعضی از این شخصیت ها، اوریجینشون با اون شخصیت اصلیِ مذکر گره خورده اما در کل به نظرم بهتره شخصیت های مستقل و جدای مونث خلق کنیم. در نهایت این لیست برام جالب بود و به اطلاعاتم اضافه کرد.
با تشکر.
نقل قول کردن
mjkp
#3 mjkp 1400-11-08 03:31
ممنون بابت مقاله
متاسفانه مرد عنکبوتی خیلی دشمن مونث معروف نداره
ولی بعضی هاشون رو توی انیمیشن ها دیدیم
مثلا موارد ۹،۸،۶ توی سریال مرد عنکبوتی مارول بودن
گربه سیاه هم یجورایی دشمن اسپایدرمن هم حساب میاد البته کلی همکاری داشتن
شیریک هم بیشتر از طریق کارنیج معروف شده و توی ونوم ۲ هم بود
و یه سوال دارم : تاحالا سیمبیوتی توی کمیک ها با زن ها پیوند نخورده که با اسپایدرمن هم مبارزه کرده باشه ؟
فقط اینو میدونم که توی یک مقاله گفته بودید ونوم قرار بوده در ابتدا زن باشه
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1400-12-05 16:22
به نقل از mjkp:

و یه سوال دارم : تاحالا سیمبیوتی توی کمیک ها با زن ها پیوند نخورده که با اسپایدرمن هم مبارزه کرده باشه ؟
فقط اینو میدونم که توی یک مقاله گفته بودید ونوم قرار بوده در ابتدا زن باشه

سیمبیوت اسکریم (جیغ) بود که خبیث بود و با اسپایدرمن و ونوم‌ جنگید
ولی در سالهای اخیر اسکریم بیشتر یه سیمبیوت قهرمان بوده
نقل قول کردن
123654
#5 123654 1401-12-23 12:14
بسیار عالی با توضیحات عالی
از اینکه مقاله رو از تاپ 10 به تاپ 15 تبدیل کردن استاد سپاسگزارم ازشون
کاماندا و شاهدخت پایتون برام خیلی جالب بودن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45