10 مشکلی که در داستان های فعلی مردعنکبوتی وجود دارند و باید حل شوند

10-تغییر-که-باید-در-کمیک-های-مردعنکبوتی-ایجاد-شوند

مدتی است که کمیک بوک های اسپایدرمن دیگر مثل سابق برای خوانندگان جذابیت ندارند و در این مقاله میخواهیم 10 راه حل برای ترمیم داستان های قهرمان محبوبمان ارائه کنیم.

مقدمه: کمیک بوک های اسپایدرمن از سال 1962 در حال انتشار هستند. برای دهه ها، تارافکن مشهور ما به عنوان قهرمان دوستدار محله، یک انتقام جوی محبوب و حتی تهدیدی برای شهر خودش را معرفی کرده است (به لطف مقالات انتقادی که سالها پیش علیه او در روزنامه ی "دیلی بیوگل" منتشر میشد). تاریخچه غنی او راهنمای داستان های حال حاضر اوست. عناصر ثابتی همچون مرگ عمو بن، تنگدستی مالی و پیروی از حس مسئولیت پذیری همواره بخش لاینفک داستان های او از دوران دبیرستانش بوده اند. درسته که بسیاری از این ویژگی ها همچنان برای مخاطبین امروزی جذاب و ملموس هستند ولی به نظر میرسد تغییراتی در او و دنیای پیرامونی اش باید ایجاد شود و همچنین نویسندگان باید او را به برخی از رگ و ریشه های رها شده اش برگردانند. در این مقاله سعی میشود به 10 تغییر و راه حلی که در این زمینه به ذهن میرسند اشاره گردد. مقالات زیر را هم بخوانید:

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

10 کلیشه رایج در داستان های مرد عنکبوتی

10 دفعه ای که مردعنکبوتی پتانسیل خودش را به هدر داد

 

10- اجازه بدهید پیتر پارکر "موفق" باشد و "رشد" کند

پیتر پارکر نابغه ای در حد و اندازه های تونی استارک یا رید ریچاردز نیست ولی هوش بالایی دارد و اختراعات زیادی هم داشته (این مقاله را بخوانید). در واقع، بسیاری از فن آوری هایی که اسپایدرمن ازشون بهره میگیره توسط خود پیتر پارکر درست شده اند. مثلا تاراندازهای مکانیکی، مایع تارعنکبوتی، ردیاب عنکبوتی و یا حتی زره های مختلفی که برای خودش در سالیان گذشته درست کرده است. ولی علیرغم همه ی اینها او هیچ وقت نتوانسته آدم موفقی از نظر تجاری یا مالی باشد. البته در دورانی که دن اسلات نویسنده داستان های مردعنکبوتی بود دیدیم که برای مقطعی موفق و پولدار شد و شرکتی به نام "صنایع پارکر" بدست آورد که بعد از مدتی نسبتا کوتاه همه ی آنها را از دست داد. بنابراین درست مثل 60 سال پیش، او همچنان آس و پاس است و به قول معروف تو زندگی به جایی نرسیده! واقعا احمقانه است که او پس از این همه سال هنوز از نظر مالی یا حتی رشد شخصیتی تقریبا مثل داستان های اولیه اش به قلم استن لی و استیو دیتکو است. و به نظرم برای اینکه او شروع به رشد شخصیتی کند باید فرصتی برای استفاده بهینه از مهارت ها و هوش بالایش بیابد و از آنها منفعت مالی ببرد.

و باید اعتراف کنیم که سالهاست مردعنکبوتی در یک مقطع از رشد شخصیتی گیر کرده. در سالهای نخست او نسبتا به طور طبیعی و نُرمال رشد میکرد و بزرگ میشد. شما ببینید که از شماره 1 تا 400 مردعنکبوتی شگفت انگیز چقدر رشد شخصیتی داشتیم: پیتر از دبیرستان فارغ التحصیل شد، رفت دانشگاه، عاشق شد (گوئن استیسی)، دچار یک شکست و تراژدی بزرگ شد (کشته شدن گوئن)، به بلوغ رسید و تونست با غم از دست دادن گوئن کنار بیاد (عاشق مری جین شد)، ازدواج کرد، زن عموش فوت کرد و بعدش هم بچه دار و از اون به بعد مارول دید که ای داد بیداد قهرمان درجه یکش داره غیر قابل ارتباط میشه! و از شماره 400 به بعد چی؟ یعنی از 400 تا 900؟ هیچی! تازه ازدواجش هم بهم خورد و زن عمو می هم برگشت! همه چیز پشم! در نتیجه در ده های اخیر پیتر رشد شخصیتی منفی داشته و این یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که کمیک های اسپایدرمن دچارش شده اند.

 

9- اجازه بدهید پیتر پارکر بار دیگر متاهل و صاحب فرزند شود

دیگه همه ی هواداران مردعنکبوتی خبر دارند که تاریخچه دوران تاهل مردعنکبوتی چقدر پیچیده است. استن لی در دهه ی 80 میلادی تصمیم گرفت که دیگر وقتش است پیتر سر و سامان بگیرد و در نتیجه با عشق حقیقی و قدیمی خودش یعنی مری واتسون ازدواج کرد (این مقاله را بخوانید). تا اینکه در سال 2007 مارول كه از مدت ها قبل قصد داشت ازدواج پیتر و مری جین را به هم بزند تا اسپایدرمن دوباره مجرد شود و خوانندگان كم سن و سال بتوانند بهتر با او ارتباط برقرار كنند (!)، داستانی 4 قسمتی تحت عنوان One More Day به چاپ رساند كه در آن پیتر پاركر برای نجات زن عموی سالخورده‌اش، با شیطان (كه در عالم تخیلی مارول، «مفیستو» نام دارد) معامله می‌كرد! یعنی شیطان در ازای نجات جان زن عمو مِی، زندگی زناشویی پیتر و مری جین را از بین برد و كاری كرد كه انگار آنها هرگز با هم ازدواج نكرده‌اند! خلاصه اینکه در كمیك‌ های حال حاضر اسپایدرمن، پیتر پاركر دوباره مجرد شده و هیچ کس (حتی خودش) بیاد نمی‌آورد كه او زمانی متاهل بوده! One More Day به شدت هواداران اسپایدرمن را عصبانی کرد زیرا آنها اعتقاد داشتند که مارول با چاپ این داستان نه تنها بخش عمده‌ای از تاریخچه قهرمان محبوبشان را حذف کرده بلکه خاطرات خوانندگانی که از سال 1987 (یعنی از زمان ازدواج پیتر پارکر و مری جین) با کمیک‌ های اسپایدرمن زندگی کرده بودند را نابود کرده است (برای آشنایی با این داستان حتما این مقاله را بخوانید). در هر حال، یکی از عواقب این اقدام مارول این بوده که در سالهای گذشته زندگی رومانتیک اسپایدرمن کاملا احمقانه و بی معنی بوده است و افرادی که به عنوان معشوقه های جدید او معرفی شده اند خیلی زود و به دلایلی غیرمنطقی از زندگی اش خارج شده اند و هیچ تاثیر درازمدتی روی داستان هایش یا روی شخصیت پیتر نگذاشته اند به طوری که به نظر میاد نوعی بی هدفی و سردرگمی از این نظر در داستان های مردعنکبوتی به چشم میخورد. به عبارتی دیگر، خواننده ها دیگر دختران جدید زندگی پیتر را جدی نمیگیرند چون میدانند قرار نیست برای مدت طولانی در داستان ها حضور داشته باشند. ضمن اینکه مردعنکبوتی بزرگترین سمبل "مسئولیت پذیری" است و کدام آدم مسئولیت پذیری را دیده اند که حاضر به ازدواج نباشد؟! بدتر اینکه، چندین بار اشاره شده که احتمالا پیتر پارکر و مری جین نزد هم برمیگردند ولی در کمال تاسف و نا امیدی و پس از چند شماره معطل نگه داشتن خواننده ها، دوباره از یکدیگر جدا شده اند! نمونه بارز آن هم برمیگرده به همین اواخر که در پایان run آقای نیک اسپنسر شاهد بازگشت پیتر و مری جین بودیم ولی نویسنده ی بعدی به نام زِب وِلز در شماره های اخیر به بدترین شکل ممکن آنها را از هم جدا کرد (قضیه ی گیر کردن مری جین در بُعدی دیگر که در آن زمان سریع تر میگذشت و علاقمند شدن او به شخصیت جدیدی به نام پال و ...!). همین باعث شده هواداران اصیل خشمگین تر شوند و حس کنند مارول و نویسندگانش فقط قصد دارند سرکارشان بگذارند! ضمن اینکه الان دو نماد بزرگ دیگر دنیای کمیک یعنی بتمن و سوپرمن هم مدتیه که صاحب فرزند شده اند و کسی نیومده بگه که از محبوبیت شون کاسته شده یا "مخاطبین کم سن و سال دیگه نمیتونن باهاشون ارتباط برقرار کنن"!

 

8- دیگه وقتشه زن عمو می از داستان های مردعنکبوتی کنار گذاشته شود

یکی از خطوط داستانی که به ویژه در داستان های اولیه مرد عنکبوتی شاهدش بودیم مربوط میشد به اینکه زن عمو می مدام بیمار میشد. در نتیجه پیتر به عنوان یک نوجوان که زن عمویش تنها عضو باقی مانده از بستگانش محسوب میشد، شدیداً نگران وضعیت سلامتی او بود و این مساله روی عملکردش هنگام انجام عملیات در قالب اسپایدرمن تاثیر منفی میگذاشت. الانم گاهی اوقات هر وقت نویسندگان بخواهند یک خطر یا نگرانی بزرگ برای پیتر خلق کنند، زن عمویش را بیمار میکنند یا حتی او را میکشند! این مساله حتی منجر به پیدایش داستانی منفور مثل "یک روز دیگر" شد که در مورد قبلی بهش اشاره کردیم (وقتی زن عمو می را با تیر زدند و او چیزی نمانده بود که بمیرد و پیتر برای نجات جانش مجبور شد با مفیستو معالمه کنه). یا چندی پیش در کمیک های "دوست خوب محله" که اینجا ترجمه شده اند دیدیم که زن عمو می سرطان گرفته ولی بعدش دیگه قضیه رو پیگیری نکردن! همه ی اینها باعث شده که هواداران از این قضیه خسته شوند. ضمن اینکه واقعا خسته شده اند از اینکه زن عمو از نظر شخصیتی رشدی نداشته باشد. چند سال پیش نویسندگان مردعنکبوتی متوجه این موضوع شدند و در شماره 400 مردعنکبوتی شگفت انگیز، شاهد مرگ غم انگیز این شخصیت بودیم ولی بعد از مدتی او به طور مسخره ای برگشت (این مقاله را بخوانید). سپس در run آقای استرازینسکی شاهد یک قدم مثبت در ارتقای شخصیت پردازی او بودیم زیرا پی به هویت مخفی اسپایدرمن برد ولی این هم بعد از مدتی رِتکان شد و او اکنون مثل قدیما خبر نداره که مردعنکبوتی کیه! همه ی اینها باعث شده که خوانندگان از حضور او خسته شوند. مارول هم باید مثل دی سی که آلفرد پنی وُرث را از داستان های بتمن خارج کرد دست به جسارت بزند و زن عموی را برای همیشه از زندگی او خارج کند. الان در دنیای MCU و دنیای بازی های اسپایدرمن در کنسول اختصاصی پلی استیشن هم شاهد همین موضوع هستیم و دیگه وقتشه زن عمو می در دنیای کمیک هم طی داستانی تاثیرگذار جان به جان آفرین تسلیم کنه. البته ممکنه که بگید حضور زن عمو می لازمه تا به پیتر در موقع لزوم امید بده و حامی اش باشه ولی همین مساله باعث شده از رشد و بلوغ شخصیتی پیتر جلوگیری بشه. چون زن عمو می قرار نیست پی به هویت مخفی پیتر ببره یا مشوق اتفاق مهمی در زندگی پیتر باشه (مثل ازدواج یا بچه دار شدن) و دوباره همون آش و همون کاسه و ...

 

7- تغییر مداوم شخصیت پردازی ها باید متوقف شود

در سالهای گذشته یکی از مواردی که داد هواداران مردعنکبوتی را درآورده تغییرات زیاد و بی هدف در شخصیت های معروف بوده است. به طور مثال، شخصیت محبوبی مثل بن رایلی (کلون پیتر پارکر) برای سالها مُرده پنداشته میشد. تا اینکه دن اسلات در رویداد "توطئه کلونی" او را برگرداند و با تبدیل کردن او به «شغال» ازش یک شخصیت منفی ساخت! او سپس بار دیگر در مسیر قهرمان شدن گام برداشت تا اینکه در داستان "بیاند" دوباره یک قهرمان شد و جای پیتر پارکر را برای مدتی به عنوان اسپایدرمن گرفت. اما خیلی زود در داستان "دارک وب" به شخصیت خبیثی به نام «کزیم» تبدیل شد!!! دکتر اختاپوس هم چند سال پیش به شخصیتی به نام مردعنکبوتی برتر تبدیل شد و شخصیتش به طور چشمگیری مثبت شد (اینجا را بخوانید). اما او نیز دوباره پس از توافق با مفیستو، مثل سابقش شد! شخصیت فلیشیا هاردی (گربه سیاه) هم که همواره دوست و حامی اسپایدرمن بود، در دوران دن اسلات به دشمن او تبدیل شد و پس از مدتی دوباره به نقش سابق خودش به عنوان حامی مردعنکبوتی برگشت! و موارد دیگر ... همین مسائل باعث شده که خوانندگان دیگر تغییرات شخصیتی را جدی نگیرند و با خود فکر کنند که حتما چند ماه بعد دوباره مثل سابق میشوند. به طور مثال تقریبا همه میدانند که نورمن آزبورن که مدتیه یک قهرمان شده دیر یا زود مثل سابق به گرین گابلین پلید تبدیل میشه و یا احتمالا آقای جیمسون که مدتیه از هویت مخفی اسپایدرمن باخبر و باهاش دوست شده پس از مدتی دوباره مثل سابق میشه و ...

 

6- پیتر پارکر باید دوباره به کانون اصلی دنیای عنکبوتی تبدیل بشه

10-تغییر-که-باید-در-کمیک-های-مردعنکبوتی-ایجاد-شوند

در نقد خودم برای انیمیشن تحسین شده "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی" گفتم که متاسفانه سونی هم مثل مارول داره پیتر پارکر رو سرکوب و نقشش رو کم رنگ میکنه. یعنی کاری رو میکنه که مارول از دهه 90 میلادی داره با پیتر میکنه. گفتم که اون بدبخت که متاهل شده بود رو مارول به اشکال مختلف سعی کرد یا حذفش کنه یا دوباره مجردش کنه تا "بچه ها بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن"! پس اولش اومد گفت در تمام این سالها یک کلون بوده و بن رایلی "مجرد" را جایگزین او کرد (در "کلون ساگا") ولی بعد از دو سال به غلط خوردن افتاد و دوباره پیتر را برگردوند. بعد اومدن مری جین رو تو یه سانحه هوایی کشتن تا پیتر دوباره سینگل بشه ولی اونم جواب نداد. تا اینکه کاری کردن که پیتر برای نجات زن عموش بیاد و با مفیستو در ازای ازدواجش معامله کنه و اینجوری ایشون دوباره سینگل شد تا بچه ها بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن! الانم که هر از گاهی پیتر و مری جین رو برای گول زدن هوادارای قدیمی به هم نزدیک میکنن بعد دوباره از هم دور میکنن. کلا انگار پیتر پارکر براشون شده بازیچه و دیدید که در اکثر رویدادهای بزرگ سالهای اخیر پیتر پارکر نقش فرعی داشته (مثل رویداد "قیامت عنکبوتی" که مایلز مورالز شخصیت اصلی بود) و یا "پایان دنیای عنکبوتی" که پیتر پارکر قرار بود عنکبوتی برگزیده باشه ولی معلوم شد عنکبوتی برگزیده کسی نیست جز خانم «سیندی مون» ملقب به سیلک و عجیب اینکه پیتر رو به نوعی تبدیلش کردن به دستیار و نوچه ی سیلک!!! بابا به خدا همه ی اینا از صدقه سر پیتر پارکره که دنیای عنکبوتی و ده ها عنکبوتی به وجود اومده و درست نیست اینقدر این بنده خدا عذاب بکشه و کم اهمیت جلوه ش بدید تا شخصیت های جدید خودتون رو مطرح کنید. بنابراین واقعا نیازه تا پیتر بار دیگر به عنکبوتی اصلی دنیای مارول تبدیل بشه.

 

5- «مفیستو» را از داستان های اسپایدرمن خارج کنید

Run آقای اسپسنر برای هواداران جذابیت داشت چون واقعا حس میکردیم میخواهد که قضیه مفیستو و برهم خوردن ازدواج پیتر و مری جین را حل کنه. بنظرم واقعا میخواست این کار رو بکنه ولی مارول بهش اجازه نداد و گند زد توش! یعنی کاملا معلومه که کیندرد، هری آزبورن بود. ولی لحظه ی آخر گفتن دوقلوهای گوئن بوده! (این مقاله را بخوانید) و تازه بدترش هم کردن چون ما الان هر چی خباثت از نورمن دیده بودیم در واقع مفیستو به نوعی در اون دست داشته و تحریکش کرده بوده! (واقعا یعنی چی که مفیستو با اسپایدرمن و دخترش دشمنه چون فقط اونا میتونن شکست ش بدن و به خاطر همین نمیخواد پیتر و مری جین با هم باشن تا بچه دار بشن؟!!!!). یعنی ببینید یه گندی با مفیستو در قضیه بهم زدن ازدواج پیتر و مری جین زدن. بعد خواستن توجیهش کنن که چرا مفیستو اصلا با پیتر و مری جین این کار رو کرد و اینجوری به نورمن هم گند زدند!!! و اصلا مفیستو هیچ سنخیتی با دشمنان مرسوم و کلاسیک مردعنکبوتی نداره چون حالت ماورایی داره در حالی که دشمنان اسپایدرمن یا ریشه در علم دارند یا تِم های حیوانی. به علاوه، مفیستو هرگز تا قبل از داستان One More Day از دشمنان مردعنکبوتی به حساب نمی آمد و نقشی در داستان های مهم و برتر او نداشت. پس باز هم تکرار میکنم که مارول پای مفیستو را به ماجراهای اسپایدرمن باز کرد تا به شیوه ای مزخرف منحل شدن ازدواج پیتر و مری جین رو توجیه کنه و بعدش جا پایش را محکم کردند تا گَندهای بعدی خودشون رو توجیه کنند...

 

4- پیتر پارکر برای "مخاطب پسند بودن" نیازی ندارد یک نوجوان باشد

خب مارول در سالهای گذشته دنبال یه مردعنکبوتی نوجوان و دبیرستانی بوده. کمیک های "مردعنکبوتی نهایی" هم که در اینجا ترجمه میشوند هم همین نقش را داشتند. ولی بازهم به این راضی نشد. تازه بعدشم مایلز مورالز بود که او هم نوجوان بود و حتی آوردنش به دنیای اصلی ولی بازهم برای مارول راضی کننده نبود. این وسط ایده ای مطرح شد که پیتر متاهل رو تو دنیای موازی ببینیم و در این راستا کمیک های بسیار محبوب Spider-Girl منتشر شدن که دقیقا ادامه قضیه "اگه دختر پیتر و مری جین زنده میموند چی میشد؟" بود. ولی خدا میدونه که شاید 10 بار این سری تا مرز کنسل شدن رفت. آخرش هم کنسلش کردن. و دن اسلات پیتر اون دنیا رو کشت تا در دنیای موازی هم نشه پیتر و مری جین رو به صورت متاهل دید و بعدشم لقب دختر عنکبوتی رو از می دی پارکر گرفتن و آن را دادند به آنیا کورازون! پس دو تا ایده ناب از دست رفت: خلق یک اسپایدرمن جدید و نوجوان در دنیای موازی 2- داشتن یک پیتر پارکر متاهل در دنیایی موازی. نتیجه این شده که الان مشاهده میکنید. مدام دارند در یک دور باطل میچرخند و همان ایده های قدیمی را قرقره میکنند! و نکته این است که کلا پیتر از اولش هم آدم بالغی بود. یعنی حتی در دوره دبیرستان هم حس نمیکردیم که بچه است. چون بار و مسئولیت خانه روی دوشش بود. به زن عموش کمک میکرد. بارها زن عمویش تا لب مرگ رفت. غم مرگ عموش رو تجربه کرده بود. شاغل بود و ... پس این حرف مفته که اگه پیتر یک نوجوان باشه همه چی حله.

 

3- دیگه از این همه توتم عنکبوتی، دنیای عنکبوتی و داستان های مولتی وِرسی خسته شده ایم!

«جان مایكل استرازینسكی» J. Michael Straczynski (ملقب به JMS) یك نویسنده بسیار مطرح است كه سابقه درخشانی در عرصه تلویزیون و سینما دارد. بنابراین وقتی مارول اعلام كرد كه در سال 2001 قرار است نویسنده كمیك های مرد عنكبوتی شگفت انگیز شود خیلی ها تعجب كردند. استرازینسكی run مشهورش را با داستانی معركه به نام Coming Home آغاز كرد و ایده «توتم عنكبوتی» (spider totem) یا همان "انرژی درونی عنكبوتی ها" را برای اولین بار مطرح كرد (این داستان برجسته در اینجا ترجمه شده است). به عبارتی دیگر او میخواست بگوید كه شاید عنكبوتی كه پیتر پاركر را سالها پیش نیش زده یك عنكبوت معمولی نبوده و در واقع یك عنكبوت جادویی بوده! به عبارتی ساده تر، او گفت كه این عنكبوت قبل از اینكه پیتر را نیش بزند توانایی های خاص و مرموز داشته است و وقتی به رادیو اكتیو آغشته شده نیروهایش را به پیتر داده و سپس مرده! بعدشم پای نوعی خدای عنکبوتی یا نوعی موجودی ماورایی موسوم به "اون یکی" (The Other) به وسط اومد که انگار او بوده که این قدرت ها را به پیتر داده بوده تا نوعی آواتار برایش باشد (ولی چرا به پیتر پارکر؟ مگر چه چیز خاصی در وجودش دیده بود؟!). البته هیچ وقت به طور قطعی تایید نشد که این منشاء حقیقی مردعنکبوتیه. در واقع، نویسنده فقط میخواست یک ایده ی جایگزین مطرح کند و از طریق آن به داستان های اسپایدرمن تنوع ببخشد. در هر حال این مساله دریچه ای جدید را بر روی داستان های مردعنکبوتی گشود و شاهد حضور شخصیت هایی ماورایی مثل «مورلان» و «شاثرا» در داستان های او در قرن بیست و یکم بودیم که میخواستند از منبع عنکبوتی درون پیتر پارکر تغذیه کنند. همچنین، پس از مدتی ایده ی "شبکه بزرگ تار و پود هستی" یا "شبکه ی حیات و سرنوشت" مطرح شد که طبق آن همه ی موجودات عنکبوتی در سراسر جهان های موازی به آن وصل هستند و ... در نتیجه، داستان های زیادی با محوریت "دنیای عنکبوتی" در 10 سال گذشته در کمیک های مردعنکبوتی رواج پیدا کرده اند و راستش را بخواهید شاید اولش جذاب و باحال بودن ولی دیگه ازشون خسته شده ایم چون اولا با ذات خاکی و down to earth مردعنکبوتی فاصله دارند و دوما اینکه مدام عنکبوتی های جور واجور معرفی میشن در حالی که ما خواستار تمرکز روی پیتر پارکر و نوشته شدن داستان های با کیفیت برای او هستیم. بله درسته که مارول داره از دنیای سینما تبعیت میکنه که چند ساله گیر داده به داستان های مولتی ورسی و دنیاهای موازی و این جور چیزا ولی واقعا دیگه بسه چون تو 10 سال گذشته همه چیز مردعنکبوتی تحت الشعاع رویدادهای عظیم دنیاهای عنکبوتی و ونومی و .. قرار داشته است.

 

2- اینقدر از "گیمیک" استفاده نکنید

گیمیک (Gimmick) یک وسیله یا ایده جدید است که عمدتاً برای جلب توجه یا افزایش جذابیت طراحی شده است، گیمیک ها معمولاً ارزش ذاتی کمی دارند. وقتی از گیمیگ برای بازاریابی خرده فروشی استفاده می کنیم، این یک ویژگی منحصربه فرد یا عجیب است که برای «متمایز کردن» یک محصول یا خدمات از رقبای خود طراحی شده است. این اصطلاح همچنین گاهی اوقات برای توصیف ویژگی ها یا سبک های بازی غیرمعمول در بازی های ویدیویی یا دیگر عرصه های دنیای سرگرمی مثل کمیک بوک ها استفاده می شود، معمولاً اگر غیرضروری یا ناپسند باشند. گیمیک ها در دنیای کمیک تاریخچه ی طولانی دارند و به خصوص در دهه ی 90 میلادی خیلی متداول بودند و آن موقع شاهد بودیم که ناشرین با انتشار کمیک هایی با طراحی های غلو آمیز یا کاورهای پر زرق و برق سعی داشتند فروش را بالا ببرند. اما اخیرا و به ویژه در run آقای ولز شاهد هستیم که ایشون برای جلب نظر مخاطبین خیلی سعی داره ایده های خارق العاده ولی توخالی و زودگذر رو کنه. مثلا شاهد بوده ایم که چندی پیش مردعنکبوتی بازوهای دکتر اختاپوس رو به خودش وصل کرد یا مری جین صاحب قدرت های فوق بشری شد و یا در داستان "دارک وب" پیتر پارکر به برزخ رفت و از همه عجیب تر این که الان مدتیه شاهد هستیم که پیتر پارکر با جذب گناهان نورمن آزبورن، خبیث و به نوعی گابلین تبدیل شده و میخواد از همه انتقام بگیره!!! خب شاید برخی خوانندگان کم سن و سال نظرشون به چنین چیزایی جلب بشه و حس کنند با داستان جدید و خفنی طرف هستند و حتی شاید این وسط یه سری لحظات و موقعیت های باحال که قبلا ندیده بودیم هم رخ بدهند (مثل نبرد بین پیتر و مری جین) ولی حقیقت اینه که استفاده از گیمیک نشون میده دست نویسنده خالی شده و قادر به روایت داستانی با کیفیت و با طراوت با عناصر دوست داشتنی شخصیت مردعنکبوتی نیست.

 

1- هر چه زودتر این مرتیکه «پال» رو از داستان های اسپایدرمن خارج کنید!

پال - مردعنکبوتی

دوره ای که آقای زب ولز از اواسط سال 2022 شروع به نوشتن داستان های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" کرده بسیار جنجالی بوده. البته این وسط یک سری داستان های خوب و لحظات ماندگار هم خلق شده که اکثرا مربوط به اون بخش هایی میشن که به شخصیت توم استون اشاره دارن ولی در کل نه تنها به خاطر شخصیت پردازی پیتر پارکر بلکه رویدادهای پیرامونی او، هواداران اصیل و قدیمی مردعنکبوتی حسابی از دست زب ولز شاکی هستند. در این میان شخصیت تازه وارد «پال» (Paul) بیش از همه رفته روی مُخ هوادارا و کلی میم باحال علیه ش ساختن! شاید برخی فکر کنند که ما از ایشون بدمون میاد چون دوست پسر جدید مری جینه و باعث شده پیتر و مری جین از هم جدا بشن (داستانش طولانیه. توصیه میکنم شماره های اخیر مردعنکبوتی شگفت انگیز رو تو سایتمون بخونید) ولی اینطور نیست. دلیلش اینه که او انگیزه و شخصیت پردازی درستی نداره و انگار فقط و فقط خلق شده تا حرص هوادارا رو در بیاره. من که شخصا نفهمیدم مری جین که اینقدر در انتخاب پارتنر وسواس داره و خوش سلیقه است چی شد که تو اون بُعد کوفتی عاشق پال شد و تصمیم گرفت باهاش بمونه (حتی بعد از برگشتن پیش پیتر). یعنی ولز موفق نشده شخصیت جذاب و سمپاتیکی از پال بسازه تا خواننده ها بتونن حضورش رو تو داستان ها تحمل کنن و توجیه شده محسوبش کنند. و بدین وسیله از مارول درخواست عاجزانه داریم که پال رو از داستان های مردعنکبوتی بیرون بندازن چون بیش از حد شخصیت نچسب و زاقارتی داره. درسته که میدونیم مارول اصلا دیگه دوست نداره مری چین و پیتر با هم باشن ولی آخه چرا این یارو؟ آدم قحطی بود؟! و در پایان هم این تصاویر باحالی که هواداران از پال خلق کردن رو ببینید:

دنیای پال

بتمن و پال

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

آشنایی با تجهیزات و اختراعات پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی

10 حقیقتی که در کمیک‌های «مردعنکبوتی شگفت‌انگیز» به نویسندگی نیک اسپنسر فاش شد!

10 حقیقت مهمی که باید درباره «جک پات» (JACKPOT) بدانید

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

10 لحظه جنجالی «دن اسلات» در کمیک بوک های مرد عنکبوتی

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

10 کلیشه رایج در داستان های مرد عنکبوتی

رتبه بندی مشاغلی که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی تا به حال در دنیای کمیک بوک داشته است!

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

10 دفعه ای که مردعنکبوتی پتانسیل خودش را به هدر داد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn