10 حقیقت مهمی که باید درباره «مورلان» (Morlun) بدانید

10-حقیقت-فکت-مهم-چیز-جالب-مورلان-مرلان-morlun-دشمن-مردعنکبوتی-وارثان-اسپایدرمن-facts-وارثین

به مناسبت حضور مجدد شخصیت مورلان در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی"، این مقاله به شما تقدیم میشود.

  

1- مورلان در یک نگاه

نخستین حضور در داستان های اسپایدرمن: شماره 30 از Vol.2 مجله Amazing  Spider-Man (ژوئن 2001)
خالقین: «JMS» و «جان رومیتا جونیور»

«مورلان» نخستین دشمن جدیدی بود که آقای استرازینسکی در run جالب توجه خود در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز خلق کرد و باعث شد تا پس از سالها نوعی طراوت و تازگی در داستان های مرد عنکبوتی به وجود بیاد. شايد مورلان نیرومند ترین دشمنی باشد كه اسپایدرمن تا به حال با آن روبرو شده است (نیروی او حتی با «هالك» و «ثور» برابری میكند). او هرگز خسته نمیشود و هیچ چیز جلودارش نیست. ابتدا گذشته اش در هاله ای از ابهام بود و كسی نمیدانست از كجا آمده ولی ظاهراً عمر او به هزاران سال میرسید. همین بر مرموز بودن او افزود. او از انرژی خاص دیگر موجودات زنده برای بقا تغذیه میکرد و برای همین به نیویورك آمد تا انرژی درونی اسپایدرمن را بگیرد اما اسپایدرمن به سختی توانست او را از پا دربیاورد (اسپایدرمن از نبرد با مورلان به عنوان يكي از دشوارترین نبردهاي عمرش یاد كرده است. ما این داستان را در اینجا ترجمه کرده ایم). مورلان یكی دو بار مرده ولی بار دیگر زنده شده است و بعدا دن اسلات با برگرداندن او فاش کرد که از اعضای خانواده مخوف "وارثان" است که در مورد شماره 3 بهشون اشاره شده است. مورلان و خانواده اش خبیث های اصلی رویدادهای دنیای عنکبوتی و قیامت عنکبوتی بودند.

 

2- اولین نبرد مردعنکبوتی با مورلان بسیار نفسگیر و یه یاد ماندنی بود

مورلان وقتی خلق شد جذابیت خاصی داشت و ویژگی های ماوراء الطبیعه و متافیزیكی اش او را از دیگر دشمنان متداول مرد عنكبوتی متمایز میكرد. او در ضمن هیچ خصومت شخصی یا كاری با پیتر پاركر یا اسپایدرمن نداشت و فقط و فقط میخواست از انرژی درونی اش تغذیه كند. او شكست ناپذیر به نظر می آمد، هرگز خسته نميشد،  هیچ چیزی جلو دار اش نبود، هویت مخفی اسپایدرمن را میدانست و ... به همین دلیل فضایی ترسناك به وجود آمد كه باعث میشد خواننده از خودش بپرسد: اسپایدی چه طور میخواد از دست این یارو جون سالم به در ببره؟  بنابراین حس و حالی كه از خواندن داستان اولین نبرد آنها به آدم دست میدهد وصف شدنی نیست چون مرد عنكبوتی هر كاری میكنه نمیتونه حتی یه صدمه كوچك به مورلان وارد كنه. ولی در نهایت او  باز هم  به لطف هوش و زكاوت اش  و با بهره گیری از رادیو اكتیو مورلان را شكست میدهد (البته پس از خوردن یک كتك مفصل!).

یك لحظه ماندگار هم در این داستان است كه حیف است بهش اشاره نشود: در بحبوحه نبرد با مورلان، اسپایدی كه لباس اش پاره و به شدت زخمی شده و امیدی به زنده ماندن ندارد یك تلفن عمومی پیدا میكند و اول به همسرش «مری جین» (كه البته مدتی بود باهاش قهر کرده بود) زنگ میزنه ولی نمیتونه باهاش حرف بزنه چون در دسترس نیست. بعدش به «زن عمو می» زنگ میزند تا حالش را بپرسد و بهش بگوید چقدر دوستش را دارد. جمله ای كه پیتر به زن عمو می میگوید فوق العاده است:

پيتر به زن عمو مي زنگ ميزند

You know I love you, right?

I mean I get busy sometimes and I may forget to say it but I never forget to think it. You are my favorite Aunt in the world May and I love you. Whatever happens remember that.

"میدونی كه من چقدر دوستت دارم، درسته؟ منظورم اینه كه شاید گاهی اوقات سرم شلوغ بشه و یادم بره كه به زبان بیارم (چقدر دوستت دارم) ولی هرگز یادم نمیره كه بهش فكر كنم. تو بهترین زن عموی دنیا هستی «می» و من دوستت دارم. هر اتفاقی كه افتاد اینو یادت باشه".

شما میتونید این داستان زیبا را به طو کامل با ترجمه فارسی در اینجا بخونید.

 

3- مورلان از اعضای خانواده "وارثان" است

وارثان (The Inheritors)

در دهه گذشته اسپایدرمن دو رویداد بسیار مهیج و مهم داشت به نام های "دنیای عنکبوتی" و "قیامت عنکبوتی" که در هر دوی آنها خبیث های بسیار نیرومند جدیدی به نام "وارثان" (The Inheritors) حضور داشتند (میتونید این رویدادها را به زبان فارسی در اینجا و اینجا بخوانید) آنها خانواده ای مخوف هستند که برای زنده ماندن از انرژی درونی زنان و مردان عنکبوتی در سرتاسر عالم تغذیه میکنند و بنابراین در دنیاهای مختلف سفر کرده و عنکبوتی ها را شکار میکنند! برای شکست دادن آنها در دنیای عنکبوتی مردان و زنان دارای قدرت های عنکبوتی از دنیاها و زمان های مختلف گرد هم آمدند. ولی در نهایت در قیامت عنکبوتی برگشتند تا انتقام بگیرند. مارول در سالهای اخیر دیگر چنین خبیث های مخوف و دلهره آوری نداشته است! مورلان پسر این خانواده است و سولوس هم پدر خانواده (مورلان در واقع فرزند موردعلاقه و محبوب سولوس به حساب میاد). دیگر اعضای این خاندان عبارتند از بورا و بریکس (دوقلوهای بی رحمی که مدام با هم رقابت دارند)، کارن (جوان ترین عضو خانواده که محبوبِ مادرش بود و از خانواده طرد و به یک «استاد بافنده» تبدیل شد ولی در "قیامت عنکبوتی" به دست ورنا کشته شد)، جِنیکس (مغز متفکر و دانشمند خانواده)، ورنا (صاحب گروه سگ های وحشی) و دایموس (فرزند ارشد و تنومند خانواده) که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند. و البته مادر خانواده هم در داستان ها حضور داشت که هرگز اسمش فاش نشد و در ماموریتی برای یافتن «استاد بافنده» کشته شد.

 

4- مورلان و خانواده اش خیلی از مردان و زنان عنکبوتی را کشته اند

در طی داستان معروف "دنیای عنکبوتی" شاهد بودیم که مورلان و خانواده اش به سفر به ابعاد و دنیاهای موازی مختلف به شکار موجودات دارای قدرت و انرژی عنکبوتی پرداختند و بسیاری از آنها را به قتل رساندند که لیستی ازشون در این مقاله و این مقاله موجود است. در این میان ، کشته شدن برخی از شخصیت ها مثل پیتر پارکر دنیای موسوم به MC2 که بسیار نزد هواداران محبوب بود، جنجال آفرین شد (این مقاله را بخوانید). اما در نهایت  قهرمانان داستان به رهبری پیتر پارکرِ دنیای اصلی موفق شدند باقی مانده خانواده وارثان را در دنیای شماره 3145 مارول که دچار سرنوشتی آخرالزمانی شده بود اسیر کنند (این دنیای رادیواکتیوی غیرقابل سکونت بود ولی وارثان با تغذیه از عنکبوت های جهش یافته در آنجا، زنده ماندند). 

 

5- پدر مورلان بدست کین کشته شد

گفتیم که سولوس پدر خاندان وارثان است که نیرومند ترین آنها نیز به حساب می آید. در واقع او آنقدر نیرومند بود که در رویداد "دنیای عنکبوتی" به راحتی تونست مردعنکبوتی دنیایی که به قدرت های کیهانی دست یافته بود را به قتل برساند.

تا اینکه در همین داستان، کلونِ پیتر پارکر یعنی «کین» (Kaine) که قدرت های عنکبوتی خدا مانند به نام «اون یکی» (The Other) در او حلول کرده بود، نیز حضور یافت و از سوی دیگر معلوم شد طبق پیشگویی های باستانی، «اون یکی» میتواند سولوس را شکست دهد.

پس از فراز و نشیب های بسیار، کین در شماره 13 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز به سرزمین وارثان رفت و کاملا نیروهای اون یکی را آزاد کرد به عنکبوتی بزرگ تبدیل شد و «سولوس» (پدر شکست ناپذیر وارثان را کشت).

 و البته سولوس در "قیامت عنکبوتی" برگشت و این بار به دست مایلز مورالز که به قدرت های کاپیتان یونیورس دست یافته بود شکست خورد.

 

6- بازگشت مورلان و "وارثان" در رویداد "قیامت عنکبوتی"

همان‌طور که در شمارهٔ 1 از کمیک «اختاپوس برتر» خواندیم، اتو اکتاویوس با استفاده از تجهیزات کلون‌سازی وارثان و تکنولوژی ”مایلز وارن/ شغال“، دستگاهی برای خودش ساخته که با ساخت کلون‌های دقیق و انتقال کامل ذهن و شخصیت، اون رو نامیرا می‌کنه. وارثان، که در دنیایی رادیواکتیوه حبس بودند، با استفاده از فرستنده‌های ربات‌های کنترل از راه دوری که ”مبارزان-عنکبوتی“ برای مشاهده فعالیت آن‌ها می‌فرستادند، ذهن و شخصیت‌‍شان را به دنیای اصلی مارول و مقر فعالیت‌های «اتو اکتاویوس» منتقل کردند و اینگونه دوباره برگشتند تا بار دیگر شکار عنکبوتی ها را آغاز کنند!

پس از اینکه «مورلان» از طریق محفظهٔ کلون‌سازی «اختاپوس‌برتر» برگشت،‌ اسپایدرمن نوآر در عملی قهرمانانه برای کشتن او از یک سلاح منفجره استفاده کرد تا مورلان را نابود کند؛ اما نه تنها مورلان کشته نشد، بلکه انرژی درونی عنکبوتی یا همان totem معروف اسپایدرمن نوآر، مورلان رو قوی‌تر و توقف‌نا‌پذیر‌تر کرد.

مرگ مرد عنکبوتی نوآر

اسپایدرمن نوآر

 

7- وارثان به صورت نوزاد درآمدند!

https://www.spidey.ir/images/img/content/aunt-may-pictures/spidermam-inheritors.jpg

در پایان رویداد "قیامت عنکبوتی" شاهد بودیم اختاپوس برتر کاری کرد که در نتیجه آن وارثان به صورت نوزاد درآمدند ولی مورلان که شکست خورده و دستگیر شده بود، در حالت اصلی خودش باقی ماند («مادام عنکبوتی» قبول کرد در دنیای خودش از وارثانِ نوزاد نگهداری کند!). سپس مورلان  در داستان های "آخرین بقایا" و "جنگ خبیثان" حضور یافت و در خدمت اهداف «کیندرد» درآمد.

 

8- مرد عنکبوتی یک بار کله مورلان را کَند!

خب .. گفتیم که مورلان از دشمنان نیرومند اسپایدرمنه که سال 2001 خلق شد و بعدا فهمیدیم که عضو خانواده مخوفی به نام «وارثان» هستش و ماجراهای دنیای عنکبوتی و قیامت عنکبوتی پیش آمد و ... اما سال 2006 و وقتی هنوز قضیه وارثان پیش نیامده بود، مورلان به عنوان یکی از دشمنان بسیار نیرومند اسپایدرمن به حساب می آمد که به دلیل شکستی که از اسپایدرمن در داستان معروف "مبارزه تا مرگ" خورده بود میخواست ازش انتقام بگیره. ضمناً اون موقع قضایای داستان The Other  به وجود آمده بود و همانطور که در مورد مربوط به Tracer در این مقاله گفته شد، پیتر پارکر دچار سرگیجه، توهم و ... بود و میدونست قراره بمیره. همزمان مورلان حمله شدیدی به اسپایدرمن کرد و حتی یک از چشمان او را از کاسه درآورد و خورد!!!

سپس در شماره 3 از سری نخست کمیک بوک های Friendly-Neighborhood Spider-Man دیدیم که اسپایدرمن در بیمارستان بستری شده و مورلان آمد تا کارش رو تموم کنه. مری جین سعی کرد جلوی مورلان رو بگیره که مورلان دستش رو شکست و این کار اونقدر اسپایدرمن رو عصبانی کرد که رفت سراغ مورلان و کله ش رو کند!

مر یجین مورلان

مری جین مورلان

کشته شدن اسپایدرمن

مرگ مورلان

خب البته مشخصه که اسپایدرمن حال و روز خوشی نداشت و تحت تاثیر نیرویی تاریکی که نوعی توتِم عنکبوتی به نام The Other (اون یکی) بود، قرار داشت (همانطور که در تصویر هم دیدید ظاهر پیتر هم شیطانی شده بود و از مچ دستانش تیغه هایی به بیرون درآمدند!).

 

9- مورلان در دنیای شماره 19529

مورلان - بن رایلی

اخیراً داستانی معرکه در وب سایتمون ترجمه کردیم به نام "داستان زندگی مرد عنکبوتی" که در اینجا میتونید آن را دانلود کنید و بخوانید. خصوصیت اصلی این داستان (که در دنیایی موازی به نام دنیای شماره 19529 جریان داشت) این است که این ایده جذاب را مطرح میسازد که اگر پیتر پارکر در دنیایی واقعی حضور داشت و مثل همه انسان ها عمر میکرد و پیر میشد، چطور زندگی میکرد و وقایع مهم داستان های او چطور برایش رقم میخورد. مورلان در این دنیا موفق شد کلونِ پیتر پارکر یعنی بن رایلی را به قتل برساند (بن جانشینِ پیتر شده بود). پیتر هم در این داستان با مری جین ازدواج کرده و صاحب دو فرزند شده بود. که یکی از آنها دختری به نام کلیر (Claire) بود که قدرت های عنکبوتی خود را از پدرش به ارث برد. بنجامین "بِنجی" پارکر، برادر کلیر پارکر هم بسیار روحیه قهرمانانه ای داشت و وقتی پدرش پس از مرگ بن رایلی به نیویورک برگشت تا تکلیف شرکت خود را روشن کند، از خانواده اش در مقابل مورلان دفاع کرد.

نبرد مورلان

در واقع او کسی بود که نقطه ضعف مورلان را کشف کرد و در اقدامی تحسین برانگیز اجازه داد تا مورلان از انرژی درونی اش تغذیه کند تا در این لحظه خواهرش بتواند به مورلان ضربه بزند.

کشته شدن مورلان

اولش فکر کردیم بنجامین پس از این عمل شجاعانه کشته شده است ولی معلوم شد نمرده اما جراحات زیادی دیده و مجبور است با عصا راه برود.

 

10- حضور در دیگر گونه های سرگرمی

در کمال تعجب مورلان تا به حال در دنیای انیمیشن یا سینما حضور نداشته و فقط در دو بازی به نام های Spider-Man Unlimited و Marvel: Avengers Alliance حاضر بوده:

باز یهای مورلان

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" (END OF SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

قسمت آخر از کمیک "مرد عنکبوتی: مبارزه تا مرگ" ترجمه شد + لینک دانلود

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

10 حقیقت مهمی که باید درباره «شاثرا» (SHATHRA) بدانید

10 مبارزه برتر مرد عنكبوتی در دنیای كمیك – قسمت دوم

15 دشمن برتر مرد عنکبوتی که در قرن 21 میلادی خلق شده اند!

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جی. مایكل استرازینسكی

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی – قسمت سوم

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت اول

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت دوم

بازم «دن اسلات»، بازم یك افتضاح دیگر!

کشته شدگان ”قیامت عنکبوتی“!

10 دفعه ای که قدرت های مرد عنکبوتی تغییر کرد!

رتبه بندی فرزندان پیتر پارکر در دنیای کمیک

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی براساس مهارت در مبارزه

آیا مرد عنکبوتی تا به حال کسی را کشته است؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Doc Ata
#1 Doc Ata 1401-07-27 13:41
استاد واقعا به معلوماتم اضافه شد و مقاله ی بسیار مفیدی بود.
توی مورد 7 دوست دارم بدونم که وقتی وارثان بزرگ میشن به نوعی دوباره وحشی آمازون میشن ( البته نه اون طوری که انرژی عنکبوتی ها رو بخورن) یا سر به راه؟ که با گذر زمان معلوم میشه :-*
توی مورد 2 هم سر تیتر رو زدید به یاد مادنی که درستش به یاد ماندنی هستش
نقل قول کردن
omid23
#2 omid23 1401-07-27 16:58
سلام استاد مقاله خیلی خوب بود
مورلان جزو قویترین دشمنان اسپایدرمن به شمار میاد و پیتر هر دفعه به هزار زور و زحمت شکستش میده
خدا کنه حضور بیشتری تو بازی ها و انیمیشن ها داشته باشه
نقل قول کردن
omid23
#3 omid23 1402-03-23 00:57
توی تیتر مورد ۲ نوشته شده به یاد مادنی که باید نوشته بشه به یاد ماندنی
توی مورد ۴ خط آخر نوشته شده زنده مانند که باید نوشته بشه زنده ماندند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37