آیا مرد عنکبوتی تا به حال کسی را کشته است؟

آیا مرد عنکبوتی تا به حال کسی را کشته است؟ قتل قاتل اسپایدرمن

این مقاله ای است که استاد ترابی از مدتها پیش از من خواسته بودند تا برای سایت بنویسم ...

مقدمه: در اینترنت اگر به زبان انگلیسی مثلا سرچ کنید: has spider-man killed? (آیا اسپایدرمن کشته است؟) یک سری مقالات از سایت هایی مثل what culture یا screenrant  و CBR   بهتون میده تحت این عنوان که مثلا  sixteen Times Spider-Man Killed  (= شانزده دفعه ای که اسپایدرمن آدم کشت) یا  10 times spider-man was forced to kill (= 10 دفعه ای که اسپایدرمن مجبور شد کسی را بکشه) و ... راستش را بخواهید عنوان چنین مقالاتی اونقدر هیجان انگیز و فریبنده است که آدم رو مشتاق میکنه تا بره اون رو بخونه. چون پیتر پارکر کسی هستش که همیشه به عنوان قهرمانی شناخته میشه که هرگز راضی نمیشه کسی را بکشه ، حتی اون خبیث هایی که بدترین بلاها را سرش آورده اند (یعنی کسانی مثل گرین گابلین که گوئن استیسی را کشت یا سین ایتر که دوست عزیز اسپایدرمن یعنی جین دی ولف را با بیرحمی به قتل رساند و ...). پس برات جالب میشه که اگر اسپایدرمن در چنین دفعاتی مرتکب قتل نشده پس این مقالات چی میگن؟ حرف حسابشون چیه؟ کسی که گرین گابلین رو حاضر نمیشه بکشه پس چطور 16 تا قتل مرتکب شده؟ اما وقتی مقالات رو با دقت میخونی میبینی اولا اکثر مواردی که ذکر شده مربوط به پیتر پارکر دنیای اصلی مارول (دنیای شماره 616) نیست. مثلا اسپایدرمن نوآر را ذکر کرده اند که والچر (قاتل عمو بن) را به قتل رساند یا مثلا مرد عنکبوتی در دنیای شماره 70237 یا مرد عنکبوتی دنیای شماره  8351 (که در واقع شاید تنها مرد عنکبوتی قاتل و آدم کش در کل مولتی ورس باشه) و ...  یا اینکه در این مقالات چندین مورد مربوط به قتل رسیدن برخی خبیث ها به دست «مرد عنکبوتی برتر» ذکر شده در حالی که حتما میدونید مرد عنکبوتی برتر یعنی دکتر اختاپوس که رفته بود توی جسم و ذهن مرد عنکبوتی  و کارایی که کرد ربطی به پیتر پارکر نداشت! یا اینکه مثلا مرگ گوئن استیسی و عمو بن را تو مقالاتشون آورده اند (!!!) که آدم نمیدونه چی بگه! یعنی شاید پیتر در مرگ آنها مقصر بوده ولی چرا باید ازشون در مقاله ای مثل "10 دفعه که اسپایدرمن مجبور شد آدم بکشه"، قرار بگیرن؟! 

در هر حال من میخواهم در مقاله خودم به مواردی بپردازم که به پیتر پارکر/مرد عنکبوتیِ اصلی دنیای اصلی اشاره دارد و در مقالات فوق الذکر از آنها به عنوان موردی که اسپایدرمن مرتکب قتل شد یاد شده تا براتون مسائلی را روشن کنم. پس با من همراه شوید ...

 

- «کارل فیرز» (Karl Fiers) ملقب به «تمام کننده» (Finisher)

  «کارل فیرز» (Karl Fiers) ملقب به «تمام کننده» (Finisher)

عجیبه که هم سایت what culture و هم سایت screenrant و حتی CBR در مقالات خود که اینجا ، اینجا و اینجا میتونید پیداشون کنید از شخصیتی به نام «تمام کننده» یا «فینیشر» (Finisher) یاد کرده اند که توسط اسپایدرمن کشته شده است! باید توضیح بدم این شخصیت گمنام فقط در یک شماره و آنهم در  سال 1968 و در Amazing Spider-Man Annual #5  (که داستان مهمی داره زیرا برای اولین بار در آن به والدین پیتر پارکر اشاره شد) دیده شده و آدم کشی بود که توسط «رِد اسکال» اجیر شد تا اسپایدرمن رو بکشه. تخصص او در پرتاب موشک به حریفان بود و در جایی از داستان میبینیم که موشکی را به سمت اسپایدرمن میفرسته که او هم جاخالی میده و موشک میخوره به ماشینی که فینیشر در آن بود:

مرد عنکبوتی آدم کش

بعدشم اسپایدرمن فینیشر را از ماشین خارج میکنه تا ازش سوال بپرسه ولی او در نهایت میمیره:

مرد عنکبوتی - فینیشر

و سئوال اینه که آیا این قتل محسوب میشه؟! البته اسپایدرمن در جایی میگه که عمداً میخواد موشک رو هدایت کنه به سمت ماشینی که ازش شلیک شده ولی او که نمیدانست در این ماشین آدمی هست یا نه! 

به روز رسانی: در شماره 69 از سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز (که اینجا ترجمه شده است) فاش شد که فینیشر نمرده بوده و در تمام این سالها زنده بوده!

  

- «گاگ» (Gog)

  «گاگ» (Gog)

شخصیت «گاگ» پس از سالها مدتیه دوباره در کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" پیداش شد. ما در شماره 42 از سری جدید این کمیک (اینجا ترجمه شده) شاهد روایت شدن اُریجین و سرگذشت او بودیم و در شماره 43 (اینجا ترجمه شده) دیدیم که او به حیوان خانگی پیتر پارکر تبدیل شده است! اما او سابقه طولانی در داستان های اسپایدرمن دارد و سال 1972 و در شماره 104 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که اسپایدرمن به همراه گوئن استیسی سر از "سرزمین وحشی ها" (منطقه ای ناشناخته در دنیای مارول که حیوانات ماقبل تاریخ در آن زندگی میکنند) درآورده است و با «کریون شکارچی» میجنگد. در واقع کریون به آنجا رفته بود تا «کا-زار» را شکار کنه و برای این کار «گاگ» را که یک بیگانه فضایی بود پیدا کرده و تربیت کرده بود تا کمکش کنه. اسپایدرمن در نهایت مجبور شد گاگ را به سمت یک باتلاق شنی بکشونه و در آنجا غرقش کنه:

مرد عنکبوتی - گاگ، گوگ

خب .. اون موقع که ما مثل الان از گاگ شناختی نداشتیم و اسپایدرمن هم نداشت و گاگ مثل یک هیولای وحشی بی عقل و شعور به تصویر کشیده شد. بنابراین مردن او را نمیتوان قتل به حساب آورد. و صد البته که بعدا مشخص شد گاگ نمرده و دوباره برگشت!

 

- «دِرام» (Drom)

  «دِرام» (Drom)

مورد دیگری که در مقاله screenrant و CBR اشاره شده برمیگرده به خبیثی به نام «درام» (Drom). راستش من خودم این شخصیت را نمیشناختم و رفتم درباره ش تحقیق کردم و متوجه شدم که فقط در یک کمیک حضور داشته که مربوط میشه به شماره 31 از سری اول Marvel Team-Up و تو همون شماره هم مرده! اتفاقا شخصیت جالبی هم بوده چون سرگذشتش مثل «بنجامین باتن» بود! (فیلمشو که دیدید، مگه نه؟) یعنی وقتی به دنیا آمده بود بدنش رو با بدن یک پیرمرد معاوضه کرده بودند و در نتیجه به طور معکوس عمر میکرد . یعنی به جای اینکه پیرتر بشه، جوون تر میشد. ولی مجبور بود که انرژی درونی انسان های دیگر را بدزده تا بتونه زنده بمونه یا یه همچین چیزی! در این داستان مرد عنکبوتی با آیرون فیست تیم آپ کرد و درام را شکست دادند. آنها برای این کار آیینه جذب کننده انرژی او را شکستند و این باعث شد تا او جوون و جوون تر بشه و برسه به یک نوزاد و بعدشم   محو بشه و بمیره:

مرد عنکبوت درام

خب راستش رو بخواهید این مورد هم اصلا به نظرم قتل محسوب نمیشه. درسته که اسپایدرمن قبلش به آیرون فیست میگه که میدونه چطور باید درام رو شکست بدن ولی واقعا از کجا باید میدونست که با شکستن اون آیینه این بلا سرش میاد؟! (در حقیقت اسپایدرمن دنبال راهی بود که بدون اینکه تماسی با درام برقرار کنه او را شکست بده چون در غیر این صورت درام میتونست انرژی درونی اش رو بدزده. به همین دلیل رفت سراغ اون آیینه).

 

- «شارلمین» (Charlemagne)

 «شارلمین» (Charlemagne)

مورد دیگری که در مقالات برخی سایت های خارجی ازش یاد شده در واقع داستان معروفی هستش که در داستان تک قسمتیSpider-Man Versus Wolverine   در سال 1987 به چاپ رسید و مهمه چون در آن «ند لیدز» به قتل رسید و خواننده ها فکر کردند که «هاب گابلین» بوده ولی بعدا معلوم شد هاب گابلین واقعی یعنی «رادریک کینگزلی» برایش پاپوش دوخته بوده و ... در هر حال در این داستان که در آلمان رخ میده شاهد نبردی بین اسپایدرمن و ولورین هستیم چون دوست نداره ولورین دست به قتل بزنه. در حقیقت در طول داستان متوجه شدیم که ولورین سابقا یک دوست دختر داشته به نام «شارلمین» (ملقب به «چارلی») که با هم جاسوسی میکردند ولی الان بدجوری تو هچل افتاده و مامورین کا.گ.ب شوروی دنبالش هستند. بنابراین شارلمین از ولورین خواست که بکشتش! اسپایدرمن هم میخواست جلوی این کار ولورین رو بگیره که باهاش در قبرستان درگیر شد و نبرد سختی بینشون درگرفت:

جنگ مرد عنکبوتی ولورین

نبرد مرد عنکبوتی ولورین

تا اینکه یه حواس پرتی به وجود آمد و یکی از پشت سر به اسپایدرمن نزدیک شد و او هم فکر کرد ولورینه و ضربه محکمی بهش زد :

ولورین (Wolverine)

اسپایدرمن قاتل

اسپایدرمن فهمید که اشتباهی به شارلمین ضربه زده و باعث مرگش شده! او تا مدتها ناراحت بود و ... و خب اینم قتل عمد محسوب نمیشه.

 

- «مون دارک» (Moondark)

- «مون دارک» (Moondark)

مورد بعدی مربوط میشه به شخصیتی به نام «مون دارک» . درباره ایشون هم اطلاعاتی نداشتم و با کمی تحقیق فهمیدم تنها حضورش در دنیای کمیک برمیگرده به شماره 12 از سری اول کمیک های Marvel Team-Up (سال 1973). او جادوگر پلیدی بود که میخواست از قدرت های «گرگ نمای شبانه» (Werewolf by Night) به نفع خودش استفاده کنه اسپایدرمن جلویش را گرفت و هنگام نبرد اسپایدرمن بهش ضربه ای زد که باعث شد با هم به درون یک پُرتال بروند. و بعدش آنها دو تایی از بالای پل سردرآورند که مون دارک به داخل رودخانه سقوط کرد و اینطور استنباط میشه که مُرد!

مرد عنکبوتی - جادوگر

خب اولا که واقعا نمیدونیم اسپایدرمن چه تقصیری در این ماجرا داشت. ضمن اینکه ما اصلا مون دارک را نمیبینیم که در حال سقوط باشه بلکه نوعی دود زرد رنگ رو میبینیم که میره پایین. پس اصلا از کجا معلوم او مرده باشه؟! ضمن اینکه او جادوگر است و میتونه وردی خونده باشه که رفته باشه جایی دیگر! از همه مهم تر اینکه صفحه مون دارک در Marvel Wiki نگفته او مرده. پس به نظر میرسه چون او دیگر در کمیک دیگری حضور پیدا نکرد، مرده محسوبش میکنند!

به روز رسانی: در کمیک "مرد عنکبوتی سیمبیوتی: تقاطع" (که اینجا ترجمه شده است) فاش شد که مون دارک زنده است!

 

- «ماجولار من» (Modular Man)

- «ماجولار من» (Modular Man)

این مورد هم مربوط میشه به سری نخست Marvel Team-Up (دقت کردین اکثر آیتم های این مقاله به این سری مربوط میشن؟!). در شماره 90 این سری که سال 1980 منتشر شد خبیث گمنامی را دیدیم به نام Modular Man. اسم واقعی اش «استفن ویمز» بود که دانشمندی بود که آزمایشاتش در زمینه تجزیه مولوکولی باعث شد تا ساختار مولوکولی بدن خودش شروع به فروپاشی کنه. در نتیجه مجبور شد نوعی لباس اسکلتی برای خودش درست کنه تا از تجزیه ش جلوگیری بشه و به گروه خلافکاری به نام Conspiracy ملحق شد که فکر میکرد میتونه بهش کمک کنند. او در نهایت در شماره 90 کمیک Marvel-Team Up با اسپایدرمن و وحشی (Beast) درگیر شد در حالی که خبیثی دیگر به نام Killer Shrike او را همراهی میکند. اسپایدرمن از وحشی (که برای خودش نابغه ای است) میخواهد تا ایده ای برای متوقف کردن Modular Man بدهد و او هم میگوید که به نظرش باید برای این کار بهش رعد و برق بزنند ولی چیزی در آن اطراف پیدا نمیکنند تا اینکه به ذهنشون میرسه که از قدرت های Killer Shrike برای این منظور استفاده کنند:

مرد عنکبوتی - وحشی

اسپایدرمن - وحشی

و اینجوری Modular man شکست میخوره و وقتی رعد و برق بهش اصابت میکنه اسپایدی به وحشی میگه که Modular Man تکون نمیخوره پس نکنه که مرده باشه!

و همین طور هم میشه و او نابود شده ولی باز هم نمیشه اسپایدرمن را مقصر دونست چون اولا ایده مال وحشی بود و دوما اینکه واقعا اونا از کجا میدونستند این ایده میتونه موجب نابودی او بشه؟! (کما اینکه در 99 درصد از موارد اینچنینی در دنیای کمیک، شاهد هستیم که جواب میده و خبیث پس از شکست خوردن یا به حالت اولش برمیگرده یا اینکه دستگیر میشه). البته اگر من جای نویسنده بودم داستان رو طوری مینوشتم که اسپایدرمن تا قبل از اینکه مطمئن نشه ایده رو اجرا نکنه. ولی موضوع اینه که داستان های سری Marvel Team-Up جوری نوشته میشد که در یک قسمت تمام شوند و کاملا مشخصه نویسنده میخواسته در دو صفحه پایانی خیلی سریع سر و ته داستان رو هم بیاره!

 

- «مِندل استرام» (Mendel Stromm)

 مِندل استرام  (Mendel Stromm)

«مندل استرام» از شخصیت های قدیمی و نسبتا مهم داستان های اسپایدرمنه چون شریک نورمن آزبورن بود و نورمن سرش رو کلاه گذاشت و برایش پاپوش دوخت (اینجا به طور کامل درباره مندل استرام توضیح داده شده). استرام در ضمن استاد ساخت رُبات هم بود و بهش لقب «ربات مَستر» هم داده اند. او به زندان افتاد و وقتی آزاد شد سعی کرد از نورمن انتقام بگیره ولی به دلیل حمله قلبی درگذشت. سال 1982 و در شماره 68 از کمیک Spectacular Spider-Man شاهد بازگشت دکتر استرام بودیم البته معلوم شد او رباتی هستش که استرام قبل از مرگ حافظه اش رو بهش دانلود کرده بوده. اسپایدرمن هم باهاش نبرد و در نهایت آن را نابود کرد:

ربات مستر

خب حالا واقعا چرا باید نابودی یک ربات را کشتن محسوب کنیم؟ واقعا چرا نویسنده CBR در مقاله خودش تحت عنوان "16 دفعه ای که مرد عنکبوتی دست به کشتن زد" این مورد رو آورده؟!!!

 

- دیگِر (Digger)

- دیگِر (Digger)

سال 2005 و در شماره 52 از سری دوم کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با خبیث کاملا جدیدی ملاقات کردیم به نام «دیگر». او سرگذشت عجیبی داشت و در واقع از جسد 13 رئیس مافیا تشکیل شده بود که سال 1957 به قتل رسیده و جسدشون در صحرای نِوادا خاک شده بود. سپس سلاح های هسته ای در آن حوالی تست شد که در نتیجه آن جسد این 13 نفر با هم ترکیب و به صورت هیولایی به نام دیگر زنده شد! اسپایدرمن با او درگیر و متوجه شد که نمیشه به راحتی جلوش رو گرفت چون با اشعه گاما تقویت شده بود ولی در نهایت در مبارزه آنها که در شماره 54 و در فاضلاب شهری روی داد، انرژی دیگر تحلیل رفت و او نابود شد (یعنی انرژی که باعث شکل گیری این هیولا شده بود از بدنش رفت و او دوباره تبدیل شده به تکه های جسد):

مرد عنکبوتی زامبی

خب همانطور که خودتون هم مشاهده کردید دیگر رو اصلا نمیشد یک موجود زنده به حساب آورد چون مرده بود! یعنی یه جور زامبی رادیواکتیوی بود که از 13 جسد تشکیل شده بود! آیا نابود کردن یک جسد مرده ، قتل به حساب میاد؟!

به روز رسانی: در کمیک "شماره 1 از سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (که اینجا ترجمه شده است) دیدیم که دیگر زنده است.

 

- تِرِیسر (Tracer)

- تِرِیسر (Tracer)

سال 2005 و در شماره 525 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شاهد اتفاق عجیبی بودیم! پیتر پارکر با یک سارق بانک ملقب به «تریسر» درگیر شد. البته او در این دوران اصلا حال خوشی نداشت و توهم میدید و سرگیجه داشت. دلیلش هم این بود که خصوصیات نیرویی سیاه به نام The Other داشت در او ظهور میکرد (عکسش اینجاست). سپس او در لحظه ای شوکه کننده متوجه شد که تریسر رفته سراغ زن عمو مِی. در نتیجه بهش حمله  و در حالی که بسیار خشمگین بود تریسر را خفه کرد!

اما ناگهان دیدیم که تریسر یه جور رباته که انگار از سریال "وست وُرلد" اومده!

اسپایدرمن ربات

پس اینم قتل محسوب نمیشه، درسته؟ چون هم اسپایدرمن حالش خوب نبود و هم اینکه طرف یه ربات بود!

 

- «مورلان» (Morlun)

- «مورلان» (Morlun)

خب .. مورلان از دشمنان نیرومند اسپایدرمنه که سال 2001 خلق شد و بعدا فهمیدیم که عضو خانواده مخوفی به نام «وارثان» هستش و ماجراهای دنیای عنکبوتی پیش آمد و ... اما سال 2006 و وقتی هنوز قضیه وارثان پیش نیامده بود، مورلان به عنوان یکی از دشمنان بسیار نیرومند اسپایدرمن به حساب می آمد که به دلیل شکستی که از اسپایدرمن در داستان معروف "مبارزه تا مرگ" خورده بود میخواست ازش انتقام بگیره.ضمناً اون موقع قضایای داستان The Other ("دیگری") به وجود آمده بود و همانطور که در مورد قبلی گفته شد پیتر پارکر دچار سرگیجه، توهم و ... بود و میدونست قراره بمیره. همزمان مورلان حمله شدیدی به اسپایدرمن کرد و حتی یک از چشمان او را از کاسه درآورد و خورد!!! سپس در شماره 3 از سری نخست کمیک بوک های Friendly-Neighborhood Spider-Man دیدیم که اسپایدرمن در بیمارستان بستری شده و مورلان آمد تا کارش رو تموم کنه. مری جین سعی کرد جلوی مورلان رو بگیره که مورلان دستش رو شکست و این کار اونقدر اسپایدرمن رو عصبانی کرد که رفت سراغ مورلان و کله ش رو کند!

مر یجین مورلان

مری جین مورلان

کشته شدن اسپایدرمن

مرگ مورلان

خب البته مشخصه که اسپایدرمن حال و روز خوشی نداشت و تحت تاثیر نیرویی تاریکی که نوعی توتِم عنکبوتی به نام The Other بود، قرار داشت (همانطور که در تصویر هم دیدید ظاهر پیتر هم شیطانی شده بود و از مچ دستانش تیغه هایی به بیرون درآمدند!). به عبارتی دیگر، این پیتر پارکر نبود که مورلان را کشت بلکه نیرویی دارک یا همان The Other (که گفتیم نوعی خدا یا تجسم نیروهای توتمی عنکبوتی در عالم است) در وجودش حلول کرد و مورلان را کشت.

 

- «جبهه آزادی بخش لاتوریا» (Latverian Liberation Front)

- «جبهه آزادی بخش لاتوریا» (Latverian Liberation Front)

شماره 50 از سری دوم کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" داستان جالبی داره که پس از مدتها دوری پیتر و مری جین رو بهم رسوند (اونا اون موقع هنوز زن و شوهر بودن). داستان تک قسمتی و جالبی هم داره که در آن شاهد حضور افتخاری دکتر دووم و کاپیتان آمریکا هم هستیم. داستان درباره اینه که یه سری تروریست به نام "جبهه آزادی بخش لاتوریا" یک جور بمب انتحاری منفجر میکنند تا دکتر دووم را بکشند ولی اسپایدرمن تو فرودگاهه (چون اومده بود استقبال همسرش). تروریست ها با خودشون موشک داشتند و در موقع نبرد چند تا موشک شلیک کردند که اسپایدرمن یکی از آنها رو با تار خودش منحرف کرد به سمت سوراخی در سقف فرستاد  در حالی که خبر نداشت دو تن تا از تروریست ها اونجا هستند. در نتیجه اونا در اثر انفجار کشته شدند:

خب اینم اصلا کشتن به حساب نمیاد چون حتی از قضیه «تمام کننده» هم غیر عمدی تر بود!

 

- «سایه» (Shade)

 سایه (Shade)

یادتون میاد اون صحنه های باحال فیلم "دکتر استرنج" را که در آن شخصیت ها در حالتی ماورایی و روح مانند با هم جنگ میکردند در حالی که انسان های عادی قادر به دیدن مبارزه آنها نبودند؟ در کمیک های اسپایدرمن هم خبیثی داشتیم به نام «جِیکوب نَش» ملقب به «سایه» یا «شِید» (Shade) که میتونست به عالم غیر فیزیکی دسترسی پیدا کنه! او برای این کار یک کتاب جادویی را دزدید (صاحب مغازه کتاب فروشی را هم به قتل رساند). سپس وقتی در زندان بود شروع کرد به تمرین جادوگری. بعدش به وسیله یک طلسم تونست خودش رو از زندان خارج کنه ولی در یک بعد دیگر گرفتار شد و فهمید که برای برگشت به حالت فیزیکی خودش باید جسم انسان های دیگر را بدزده و به آن بُعد ببره! این باعث شد تا گزارش هایی مبنی بر گم شدن ولگردها و دانش آموزان معتاد به پیتر پارکر برسه (اون موقع پیتر معلم مدرسه شده بود). او هم در قالب اسپایدرمن به تحقیق پرداخت و در نهایت به کمک دکتر استرنج تونست بر سایه پیروز بشه. در واقع  این اتفاق در شماره 42 از سری دوم کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" رخ داد و اسپایدرمن به کمک دکتر استرنج تونست به بعد سایه بره و در آنجا باهاش مبارزه کنه. او مشتی بهش زد که باعث شد سایه به زندانی اصابت کنه که در آنجا انرژی قربانیان خودش را ازشون میگرفت. سپس انفجاری رخ داد که باعث نابودی او شد:

مرد عنکبوتی شید

خب اولا که تایید نشد سایه مرده باشه و حتی صفحه این شخصیت در سایت Marvel Wiki به صراحت اشاره میکنه که معلوم نیست سایه آیا از انفجار جان سالم برد یا نه. و دوما اینکه واقعا اسپایدرمن از کجا باید بدونه تو یه بعد دیگه نباید به کسی مشت بزنه چون ممکنه بره بخوره به جایی که انفجاری از انرژی رخ میده که میتونه حریف رو بکشه؟! (دکتر استرنج هم درباره ش به او هشدار نداده بود).

 

- «ویسپِر» (Whisper)

«ویسپِر» (Whisper)

و اما میرسیم به موردی که شاید نزدیک ترین به کشتن به حساب بیاد! در شماره 91 از کمیک Web of Spider-Man که سال 1992 به چاپ رسید شاهد درگیری اسپایدرمن و دو خبیث به نام های «ویسپر» (Whisper) و «پالس» (Pulse) بودیم که از خبیث های مزخرف آن دوران مارول بودند که در تیمی به نام «جوخه مرگ» عضویت داشتند و اصلا هم کار تیمی خوبی با هم نداشتند. هنگام نبرد  وقتی پالس به اسپایدرمن شلیک میکنه، او از ویسپر به عنوان سپر محافظتی برای خودش استفاده میکنه و در نتیجه شلیک به ویسپر میخوره و او را میکشه:

اسپایدرمن ویسپر

مرد عنکبوتی ویسپر

در اینکه نویسنده این داستان («هاوارد مَکی»، که از بدترین نویسندگان تاریخ اسپایدرمنه) بی دقتی و بی ملاحظه گی  کرده شکی نیست ولی باید گفت  پالس و ویسپر در همین شماره خلق شده بودند و اسپایدرمن قبلا باهاشون نجنگیده بود و هیچ پیش زمینه ذهنی درباره میزان قدرت هاشون نداشت. ضمن اینکه اگر به چند صفجه قبل تر برگردید متوجه میشوید که اون خانومه به ویسپر شلیک کرد و متوجه شد که زرهی ضد گلوله بر تن داره:

بتی برنت

پس این احتمال هم وجود داره که اسپایدرمن به خیال اینکه ضربه پالس آسیب  جدی به ویسپر وارد نمیکنه ازش به عنوان سپر انسانی استفاده کرد.

 

نتیجه گیری:

برخلاف برخی مقالات خارجی که با هدف کلیک خوردن و جذب مخاطب با عناوین گمراه کننده نوشته شده اند، پیتر پارکر/مرد عنکبوتی دنیای اصلی مارول تا به امروز هیچ قتل عمدی در دنیای کمیک بوک مرتکب نشده است و مطمئن باشید در آینده هم چنین کاری نمیکند و باید هم همین طور باشد چون نکشتن جزو ویژگی های اصلی مرد عنکبوتیه و صدها بار دیده شده که او حتی به جان خبیث ها هم اهمیت داده و راضی به کشتن آنها نمیشود؛ حتی آنهایی که عزیزانش را کشته اند ... 

 

نویسنده: سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

چه می‌شود اگر قهرمانان مارول دشمنان‌ خود را به قتل برسانند؟

بزرگترین قاتل كمیك های مارول كیست؟

10 حقیقت مهمی که باید درباره «ِمندل اِسترام» ملقب به «رُبات مَستر» بدانید

15 دفعه ای که مرد عنکبوتی کشته شد!

15 مرد عنکبوتی دارک در دنیای کمیک!  

10 دفعه ای كه ابرقهرمانان مجبور شدند به خاطر "منفعت جمعی"، ابرقهرمانان دیگر را بكشند

15 دفعه ای که ابرقهرمانان دنیای کمیک دچار نقص عضو شدند

15 ابرقهرمان برتری که خبیث شدند

آموزش فلسفه با ابرقهرمانان کمیک بوکی!

معرفی خشن ترین قهرمانان مارول

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

کشتن شخصیت خبیث توسط یک قهرمان چه تبعاتی در پی دارد؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

امیر محمد گلکار
#1 امیر محمد گلکار 1399-05-14 16:40
درسته میگن بتمن آدم کشته یا نه ممنون میشم جواب بدید.
نقل قول کردن
a.v.s
#2 a.v.s 1399-05-14 16:41
خدارو شکر که بازهم خانم سونیا فر برگشتند و دوباره مقاله ای با جزئیات و تحقیقات جامع نوشتند.

درواقع وقتی به این موارد نگاه میکنیم، درواقع اگر کشتاری رخ داده، به دلیل خطای انسانی بوده. یا مثلا مرد عنکبوتی وقتی به شارلمین تصادفا مشت میزنه، به خاطر خشمش در اون لحظه بوده. درواقع این رو هم نشون میده که مرد عنکبوتی میتونه جایزالخطا باشه و وقتایی که برای لحظه ای مسئولیت پذیری در برابر قدرت اولویتش نباشه مشکلاتی میتونه به بار بیاد. نمونه اش توی آینده مرد عنکبوتی اگر کریون رو بکشه شاهدش بودیم. (نکته جالب درباره این مورد اینه که مرد عنکبوتی برای اینکه ولورین شارلمین رو نکشه ، با ولورین میجنگه، و بعد خودش سهوا شارلمین رو میکشه! یعنی درواقع میخواست یه اتفاق رخ نده، و بعد خودش (تصادفا) موجب رخ دادن اون اتفاق شد، و به نظرم ایده زیباییه.) البته یه چیز دیگر هم هست. از کجا معلوم که خود شارلمین یهویی خودش رو وسط درگیری مرد عنکبوتی و ولورین ننداخته تا سهوا کشته بشه؟ به نظرم از این دید هم بهش نگاه کنیم میتونه موضوع جالبی باشه.

درضمن خوشحالم که پیتر رو وقتی تحت تاثیر نیروی خبیث بود، کاراش رو جزو قتل قرار ندادید. ما در فیلم ها و سریال ها میبینیم که وقتی یک نفر شستشوی مغزی میشه، شروع میکنه به کشتن و جنایت، و وقتی تاثیرات شستشوی مغزی برداشته میشه، عزیزان اون طرف، خود اون طرف رو مقصر میدونند!!! این منطقی نیست چون بدنش تحت کنترل یه نفر دیگه بوده.
نقل قول کردن
Dark spider 2
#3 Dark spider 2 1399-05-14 16:43
کاملا واضحه که هیچ قتل درجه ۲ در این مقاله مرد عنکبوتی نداشته چه برسه به قتل درجه ۱. در ضمن نکته دیگه ای که باید در نظر گرفت نویسنده ای است که برای مردعنکبوتی داستان می نویسد، مثلا اگر در شماره ای مردعنکبوتی قتلی انجام دهد تقصیر او نیست تقصیر نویسنده بی ارزه ای است که به ذات او احترام نگذاشته اصلا یکی از دلایلی که ما مردعنکبوتی را دوست داریم همین است که او حاضر نیست حتی شخصی مثل گرین گابلین که بلا های متعددی را سر او آورده از جمله مرگ گوئن استیسی را بکشد.
نقل قول کردن
hassan91
#4 hassan91 1399-05-14 16:50
بله نکشتن تو خون اسپایدیه! به بار اتفاقا یه جا دیدم همچین عنوانی هست ولی خوب کلیک نکردم چون میدونستم همچینی چیزی واقعیت نداره! مگه اینکه دچار یک حمله ذهنی و شیطانی قرار بگیره :-| حتی زمانی که پیتر تحت تاثیر سیمبیوت بوده آدم نکشته.
البته پیتر بعضی وقتا قدرتاش از دستش در میره نمونش هم تو مرد عنکبوتی دور از خانه بود که فلش عینکشو برداشته بود و با یه ضربه سهوی اونو بیهوش کرد :-* :-)
نقل قول کردن
iron-punk
#5 iron-punk 1399-05-14 16:54
به نظر من شخصیتی مثل دیگر خیلی اوریجین جالبی داره و اگه کیندرند تو ی داستان اخرین بقایا اون رو هم برگردونه خیلی جالب میشه (البته اگه این اتفاق بیفته احتمال برگشت 13 نفر بیشتره)
شخصیت هایی مثل سایه و مون دارک هم اگه برگردن و معلوم شه اصلا نمردن هم جالب میشه و اسپنسر یه اوریجین معرکه مثل سین ایتر براشون بنویسه خیلی باحال میشه وسایت های خارجیم به اعتبارشون لطمه میخوره چون یه چیز الکی نوشتن
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1399-05-14 17:18
به نقل از iron-punk:

شخصیت هایی مثل سایه و مون دارک هم اگه برگردن و معلوم شه اصلا نمردن هم جالب میشه و اسپنسر یه اوریجین معرکه مثل سین ایتر براشون بنویسه خیلی باحال میشه وسایت های خارجیم به اعتبارشون لطمه میخوره چون یه چیز الکی نوشتن

لزومی نداره حتما برگردن یا یه اریجین معرکه براشون نوشته بشه که سایت های خارجی به اعتبارشون لطمه بخوره
همین جوری هم خانم ساداتی فر نشون داد چرت نوشتن و فقط خواستن الکی یه عنوان جذاب و فریبنده برای مقاله شون انتخاب کنند
نقل قول کردن
HS-Spider
#7 HS-Spider 1399-05-14 17:25
به نام ایزد منّان
تشکر از خانم ساداتی فر بابت مقاله‌ی بسیار تامل‌برانگیز و مثل همیشه عالی‌شون
خودم به خودی خود خیلی از خوندن مقالات شما لذت میبرم.از یه طرف دایره اطلاعاتی من رو به شدت افزایش میده و هم حس کندوکاو و کشف تاریخچه‌ی شخصیت مرد عنکبوتی رو بهم میده. بازم ممنون :-)

این مقاله بار دیگر به همگان اثبات کرد که شخصیت مرد عنکبوتی در پایبندی به قانون اصلی حرفه‌ی ابرقهرمانی‌اش یعنی "نکشتن" بسیار سفت و سخت عمل میکنه و این موضوع اون رو در کنار بعضی از ابرقهرمانان مثل بتمن در مقابل بقیه ابرقهرمانان خاص میکنه.

اما چند نکته جالب به ذهنم رسید که گفتنش خالی از لطف نیست:
1-شخصیت کارل فیرز که ملقب به The Finisher هستش، در واقع برادر یکی از شخصیت های گمنام مارول به نام گوستاو فیرز (Gustav Fiers) ملقب به جنتلمن (The Gentleman) هستش که فکر کنم اونایی که ته و توه این شخصیت در آوردن، میدونن که این همون مرد مرموز سری فیلم‌های The Amazing Spider-Man هست.(همونی که هری آزبورن رو در تشکیل گروه شش خبیث یاری میکنه!)
جالبه که رد اسکالی که این شخصیت و البته برادرش گوستاو باهاش همکاری میکنن، اون Johann Shmidt معروف نیست. بلکه شخصیتی هستش به نام Albert Malik که البته به جایی اینکه ریشه‌اش به آلمان نازی مربوط باشه، به اتحاد جماهیر شوروی مربوط بود :o
چیزی که منو اذیت میکنه اینه که در همون شماره 5 سری نخست The Amazing Spider-Man Annual مرد عنکبوتی میدونه که موشک از کدوم ماشین شلیک شده
پس میتونیم نتیجه بگیریم که مرد عنکبوتی موشک رو به سمت ماشینی که موشک ازش شلیک شده منحرف کرده و قاعدتاً اون میدونسته که باید کسی داخل ماشین باشه که موشک رو شلیک کرده باشه، میتونیم این حرکت مرد عنکبوتی رو قتل عمد در نظر بگیریم (متاسفانه :sad: )

2-مورد آخر یه اشتباه کوچک صورت گرفته. شخصیت Whisper در واقع در شماره 91 سری نخست Web of Spider-Man خلق شد و در شماره بعدیش کشته شد. اون خانمه که به این شخصیت شلیک میکنه هم در واقع بتی برانت هستش(به اسمش اشاره نکرده بودید!)

مورد آخری که میخوام اشاره کنم، تماشای این ویدیو از چنل
The Game Theorists هستش که یه سری حقایق رو در مورد بازی ویدئویی Marvel's Spider-Man محصول 2018 فاش میکنه. ویدئویی به شدت فان و البته علمی که اگه محتواش رو به دنیای کمیک تعمیم بدیم دچار تزلزل ذهنی میشید( :eek: ):

بازم ممنون
نقل قول کردن
HS-Spider
#8 HS-Spider 1399-05-14 17:34
به نقل از امیر محمد گلکار:
درسته میگن بتمن آدم کشته یا نه ممنون میشم جواب بدید.




البته اینم بگم مرد عنکبوتی و بتمن بسیار در مورد قانون "نکشتن" بسیار سفت و سخت عمل میکنن اما بعضا در مدیوم های مختلف دیده شده که این دو شخصیت هم بعضا به قتل های غیر عمد و یا شبه‌عمد دست بزنن.

(این در صورتی هستش که فیلمای DCEU رو فاکتور بگیریم :-* )
نقل قول کردن
Captain-spidey
#9 Captain-spidey 1399-05-14 18:41
:eek:
ماشاالله خانوم سادافر یه تنه کل سایت های معتبر کمیکی دنیارو نابود کردید :-* :-*
راستش همون طور که گفتید همچین مقاله هایی به دو دلیل نوشته میشه
اولینش واسه کلیک خوردن هست
دومین هم واسه اینکه وقتی یه شخصیتی خیلی موفق باشه و نشه ازش ایراد گرفت مجبورن واسش ایراد بسازن :-* :-*
بازم ممنون واقعا
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1399-05-14 19:57
#7:
اون دیالوگی که شما درباره شماره 5 امیزینگ اسپایدرمن اشاره کردی رو من به مناسبت این مقاله و وقتی داشتم عکساش رو انتخاب میکردمدوباره خوندم (به همراه صفحه قبلش). به هیچ وجه نمیشه نتیجه گرفت اسپایدرمن میدونسته داخل ماشین کسی بوده. در واقع اسپایدی خودشم میگه میخواد اونو به سمت ماشینی که ازش شلیک شده هدایت کنه ولی اشاره ای نمیشه که میدونه تو ماشین آدم هستش.
ضمن اینکه واقعا نمیشه نتیجه گرفت اگه از ماشینی موشک شلیک شده پس حتما داخلش آدمه!
البته من حس میکنم کلا استن لی موقع نوشتن این داستان یه مقدار جو گیر بوده و زده بود تو کار فیلم های جاسوسی و جیمز باندی! اینکه پدر و مادر پیتر رو هم جاسوس سابق نشون داد رو راستش من از اواش باهاش مخالف بوده و هستم. به نظرم درستش این بوده که پدر و مادر پیتر مثل خودش "معمولی" باشن
ولی استن رو درک میکنم. او میخواست از این طریق برای اسپایدرمن یه سری فرصت جدید داستانی ایجاد کنه
درباره ویسپر هم اشتباه میکنید! اونی که تو شماره بعدی دیدیش ویسپر بعدیه (ویسپر 4) اونی که تو مقاله بهش اشاره شد ویسپر 3 بود (از یک و دو هم اطلاعی در دست نیست!)
شما در مورد ویسپر اصلا به اطلاعات مارول ویکی اعتماد نکن
من رو هم به اشتباه انداخت . باید بری کمیکش رو بخونی تا متوجه بشی
نقل قول کردن
Amir-Ali-2020
#11 Amir-Ali-2020 1399-05-14 20:13
آقا من موندم وقتی ویسپر مرد عنکبوتی رو گرفته بود مرد عنکبوتی چرا به جای اینکه جا خالی بده ازش به عنوان سپر استفاده کرد؟
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#12 The amazing spiderman 1399-05-14 21:53
بعد از مدتها اومدم سایت و همچین مقاله شگفت انگیزی رو دیدم حیفم اومد نظر ندم
به نظرم مقالات خارجی که استاد سونیا بهشون اشاره کردن در واقع به "نبردهایی بین اسپایدرمن و حریفان خودش که در نهایت منجر به مردن حریف شد" اشاره داشتن و اسم مقاله ها هم باید همین میبود. ولی برای فریبنده بودن عنوان و کلیک خورد کردن اونا چنین عناوینی کار کرده بودند و قطعا هیچ کدوم از موارد نشون نمیده اسپایدرمن کسی را کشته باشه
بازم ممنون از خانم ساداتی فر که هر وقت مقاله مینویسن ما رو خوشحال میکنن و به معلومات ما اضافه میکنند
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#13 The amazing spiderman 1399-05-14 21:55
به نقل از Amir-Ali-2020:
آقا من موندم وقتی ویسپر مرد عنکبوتی رو گرفته بود مرد عنکبوتی چرا به جای اینکه جا خالی بده ازش به عنوان سپر استفاده کرد؟

اگه به تصویرش خوب دقت کنی متوجه میشی ویسپر از پشت اسپایدرمن رو گرفته بود و نمیتونست جاخالی بده .بنابراین مجبور شد ازش به عنوان سپر انسانی استفاده کنه
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#14 SPIDERBAT 1399-05-14 22:09
سلام اسپایدی
ممنون از خانوم ساداتی فر بخاطر این مقاله ی جنجالی و البته مهم.
کلا کشتن آدم توسط یک قهرمان جنجالی و جذاب هستش و می تونه اون رو به یک ضد قهرمان و تبدیل کنه و اگر سابقه ی خوبی داشته باشه اون قهرمان می تونه اون رو خراب کنه و از الگو بودن در بیاره و کلا باعث بدبختی خود قهرمان بشه و این خوب نیستش البته در نظر داشته باشیم که در بعضی موافع این می تونه پله ای ترقی برای اون قهرمان باشه و مرگ براش عادی بشه.
راستی یه چیزی:
من گوعن استیسی رو هم جزو این مقاله می دونستم چون بعضی منابع می گن که تار مرد عنکبوتی بوده که گردن گوعن رو شکسته و باعث مرگش شده.
ممنون از اسپایدی بخاطرش که اگر نبود هیچکدوم از این ها نبود
نقل قول کردن
AVENGERS
#15 AVENGERS 1399-05-15 00:38
عالی بود.
شخصیت شید منو یاد یکی از دشمن های فلش در فصل۳ سریال فلش میندازه(البته اون قابلیت هاش فرق داشت). :lol:
نقل قول کردن
goblin hunter
#16 goblin hunter 1399-05-15 09:20
سلام به اعضاي سايت خوبتان من همين ديشب به سايتتان وارد شدماميدوارم لحظه هاي خوبي رو با هم بگزرونيم
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1399-05-15 15:02
کاربرای گرامی! اگر در مقالاتی که توسط بنده نوشته نشده نیز ایرادات تایپی مشاهده میکنید اطلاع بدید تا تصحیح بشه
نقل قول کردن
nomad
#18 nomad 1399-05-19 10:37
به نقل از HS-Spider:
به نقل از امیر محمد گلکار:
درسته میگن بتمن آدم کشته یا نه ممنون میشم جواب بدید.




البته اینم بگم مرد عنکبوتی و بتمن بسیار در مورد قانون "نکشتن" بسیار سفت و سخت عمل میکنن اما بعضا در مدیوم های مختلف دیده شده که این دو شخصیت هم بعضا به قتل های غیر عمد و یا شبه‌عمد دست بزنن.

(این در صورتی هستش که فیلمای DCEU رو فاکتور بگیریم :-* )

اما من یه جا خوندم بتمن یه نفرو از هلیکوپتر دار زده
نقل قول کردن
XxAREFxX
#19 XxAREFxX 1399-06-12 08:28
به نقل از nomad:
به نقل از HS-Spider:
به نقل از امیر محمد گلکار:
درسته میگن بتمن آدم کشته یا نه ممنون میشم جواب بدید.




البته اینم بگم مرد عنکبوتی و بتمن بسیار در مورد قانون "نکشتن" بسیار سفت و سخت عمل میکنن اما بعضا در مدیوم های مختلف دیده شده که این دو شخصیت هم بعضا به قتل های غیر عمد و یا شبه‌عمد دست بزنن.

(این در صورتی هستش که فیلمای DCEU رو فاکتور بگیریم :-* )

اما من یه جا خوندم بتمن یه نفرو از هلیکوپتر دار زده

حقیقتش تو دنیای انیمیشن بتمن مجبور شد از یه کیس مثل گاو صندوق اسلحه ورداره
نقل قول کردن
red hod
#20 red hod 1399-06-31 03:05
دست خانم ساداتی فر درد نکنه بخاطر این مقاله
استاد ترابی اگر زحمتی نیست میگین بتمن در دنیای کمیک از عمد آدم کشته یا نه
نقل قول کردن
The one Spider-Man
#21 The one Spider-Man 1399-08-18 16:55
این مقاله واقعا بینظیر است ولی این موارد قتل محسوب نمیشند گاگ و مورلان که برگشتند میشه توضیح بدید چرا این دو تو لیستند
نقل قول کردن
Captain_rogers
#22 Captain_rogers 1399-09-28 10:41
به نقل از nomad:
به نقل از HS-Spider:
به نقل از امیر محمد گلکار:
درسته میگن بتمن آدم کشته یا نه ممنون میشم جواب بدید.




البته اینم بگم مرد عنکبوتی و بتمن بسیار در مورد قانون "نکشتن" بسیار سفت و سخت عمل میکنن اما بعضا در مدیوم های مختلف دیده شده که این دو شخصیت هم بعضا به قتل های غیر عمد و یا شبه‌عمد دست بزنن.

(این در صورتی هستش که فیلمای DCEU رو فاکتور بگیریم :-* )

اما من یه جا خوندم بتمن یه نفرو از هلیکوپتر دار زده

ببینید اره چون تو کمیک اول بتمن هم دیدیم که یکی رو انداخت تو یک استخر بزرگ از اسید
نقل قول کردن
dead spider
#23 dead spider 1399-09-30 13:31
مقاله عالی بود و من اگر یک وکیل برای دادگاه انتخاب می کروم حتما خانم ساداتی فر رو انتخاب می کردم. زیرا اسپایدی را از تمام این قتل های غیر عمد(که تقصیر اسپایدی هم نبود!!)تبرئه کرد ;-)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#24 AmirhoseinJafari2005 1399-11-23 17:25
مقاله خیلی جالبی بود :lol:
نقل قول کردن
heyramin
#25 heyramin 1400-01-19 19:59
سلام ببخشید
بعد از اتفاقات وارثان پیتر چشمشو ب دست اورد؟
نقل قول کردن
the Batman
#26 the Batman 1400-01-19 23:21
به نقل از heyramin:
سلام ببخشید
بعد از اتفاقات وارثان پیتر چشمشو ب دست اورد؟

نه! الانم پیتر یه چشم داره ، مثل نیک فیوری چشم بند میزنه :lol:
واقعا عجب سوالی کردی ها! :lol:
نقل قول کردن
s.p.i
#27 s.p.i 1400-03-26 21:52
با اینکه این مقاله قدیمی هست
دوست داشتم نظرمو راجبش بگم
خب این نشون میده مرد عنکبوتی کسی رو نکشته حتی کسایی مثل نورمن آزبورن کسی که بیشترین بلا رو سر پیتر آورده و یا کارنیج که پیتر تو شرایط سخت هم حاظر نشد اونو با توجه به قتل های بالا بکشه و یا سین ایتر که جین دی ولف رو کشت ولی پیتر اونو نکشت

ببخشید حالا سوپرمن و بتمن کسی رو کشتن ؟

تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
Death_master
#28 Death_master 1400-10-13 22:16
دوستان بالا بریم پایین بیایم مرد عنکبوتی حتی از عمد نباشه باعث مرگ گوئن شده :cry: من خودم باور نمی کردم چون گرین گابلین میگفت قبل از اون اتفاق مرده ولی تو یه دنیای موازی به جای تار پیتر میپره گوئن زنده میمونه تازه تو دنیای امیزینگ گردن گوئن میشکنه :cry: واقعا چرا
نقل قول کردن
AP-omega
#29 AP-omega 1400-12-02 12:51
سلام.
مدت هاست میخواستم این سؤالو بپرسم، اما جای مناسب دیگری نیافتم.
اسپایدی در «صفحه18 شماره23 کمیک دردویل(سال2020) »، به مت میگه که در برلین کسی را کشته و ولورین هم درگیر بوده.
(ارجاع داده بود به «spider-man vs wolverine #1»)
کسی میتونه توضیح بده که چه اتفاقی افتاده؟
نقل قول کردن
Agent bishop
#30 Agent bishop 1400-12-02 17:03
به نقل از AP-omega:
سلام.
مدت هاست میخواستم این سؤالو بپرسم، اما جای مناسب دیگری نیافتم.
اسپایدی در «صفحه18 شماره23 کمیک دردویل(سال2020)»، به مت میگه که در برلین کسی را کشته و ولورین هم درگیر بوده.
(ارجاع داده بود به «spider-man vs wolverine #1»)
کسی میتونه توضیح بده که چه اتفاقی افتاده؟


تو همین مقاله خانم ساداتی فر در موردش توضیح داد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44