10 حقیقت مهمی که باید درباره «شاثرا» (Shathra) بدانید

حقیقت-فکت-فکتس-facts-حقایق-اطلاعات-چیزهای-جالب-شاثرا-شاترا-زنبور-دشمن-مردعنکبوتی-facts-تاریخچه-بیوگرافی

با توجه به شروع رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" و حضور شاثرا در آن به عنوان خبیث اصلی، این مقاله تقدیم شما میشود.

 

1- شاثرا در یک نگاه

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 46 از سری دوم کمیک بوک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (دسامبر 2002)

خلق شده توسط: جان مایکل استرازینسکی (نویسنده)، جان رومیتا جونیور (طراح)

 شاثرا (Shathra)

در سال 2001 نویسنده ای تحسین شده به نام «جان مایکل استرازینسکی» در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز ماجرایی جدید و بی سابقه را شروع کرد که به داستان "توتم" (Totem) معروف است. ما این داستان زیبا را به طور کامل در اینجا ترجمه کرده ایم. ویژگی اصلی داستان این بود که برای اولین بار به انرژی درونی اسپایدرمن به عنوان انرژی یک حیوان یا بهتره بگیم یک عنکبوت نگاه میکرد. در نتیجه با خبیثی جدید و قدرتمند به نام «مورلان» مواجه شدیم که به دنبال شکار این انرژی درونی اسپایدرمن بود. بعدا این داستان زمینه ساز داستان های دیگری شد که در آنها هیولاهایی سراغ اسپایدرمن می آمدند تا از انرژی درونی وی تغذیه کنند. یکی از این هیولاها «شاثرا» نام داشت. همانطور که که اسپایدرمن توتِم عنکبوت است، شاثرا هم توتم "زنبورهای تارتنک‌گیر" (spider wasp) است (زنبورهای تارتنک‌گیر، عنکبوت‌ها را شکار می‌کنند و به بچه های خود میدهند و در سرتاسر جهان پراکنده هستند). پس شاثرا دشمن اسپایدرمن بود زیرا میخواست او را بخورد! او در یک بُعد متافیزیکی زندگی میکند و وقتی از وجود اسپایدرمن باخبر شد هدفش این شد که او را بگیرد و به دنیای خودش بیاورد و گوشتش را به بچه ایش بدهد تا بخورند! اما خوشبختانه اسپایدرمن تونست به کمک «ازیکیل»، او را به مکانی در آفریقا که در آن انرژی و قدرت عنکبوتی به لطف خدای عنکبوتی (آنانسی) زیاد بود، بکشاند و شکستش دهد. اما شاثرا برگشته و برای کلونِ پیتر پارکر یعنی «اسکارلت اسپایدر» هم دردسر درست کرده و دنبال او هم بوده است! او در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" نیز خبیث اصلی است. در هر حال، شاثرا نمونه بارز خبیث های توتم محور مردعنکبوتیه که در قرن بیست و یکم باعث شدن تنوع بیشتری به داستان های او داده بشه.

 

2- چگونه پای «شاثرا» به زندگی مردعنکبوتی باز شد؟

یکی از شخصیت های خبیث و خفنی که در دورانی که آقای استرازینسکی نویسنده کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" بود برای این شخصیت خلق کرد، «سایه» (Shade) نام داشت. سایه به قدرت هایی متافیزیکی/جادویی مجهز بود و میتونست خودش را به حالت روح مانند دربیاره و یک سری از شاگردان مدرسه ای که پیتر پارکر در آن درس میداد را دزدیده بود و به بُعدی دیگر موسوم به Astral Plane برده بود (این مقاله را بخوانید). بنابراین مردعنکبوتی مجبور شد برای مقابله با سایه و نجات دادن جان بچه هایی که دزدیده بود به «دکتر استرنج» مراجعه کنه (چون ایشون استاد مسائل ماوراء الطبیعه و متافیزیکی و این جور حرفا هستن!). آنها با هم به Astral Plane رفتند و در آنجا دکتر استرنج به مردعنکبوتی توصیه کرد از مسیر امنی که در آنجا برایش تعیین کرده بود فاصله نگیرد.

بعد متافیزیکی

ولی همانطور که پیش بینی میشه مردعنکبوتی از این مسیر خارج شد و عنکبوتی عظیم الجثه را مشاهده کرد که بهش اخطار داد هر چه سریع تر از آن بُعد خارج شود (این اتفاقات در شماره 42 از سری دوم کمیک بوک های مردعنکبوتی شگفت انگیز رخ داد). چند شماره بعد مشخص شد به دلیل اینکه مردعنکبوتی به توصیه دکتر استرنج گوش نکرده بوده و از آن مسیر خارج شده بود، «شاثرا» متوجه حضورش شده و بوی او را تا دنیای مردعنکبوتی تعقیب کرده است ...

 

3- اولین نبرد مردعنکبوتی با شاثرا

خب .. در مورد قبل گفتیم که چطور شاثرا متوجه مردعنکبوتی شد و او را تا دنیای خودش و محل سکونتش در شهر نیویورک تعقیب کرد. در واقع، چون شاثرا نوعی توتم "زنبورهای تارتنک‌گیر" (spider wasp) به حساب میاد، فهمید که میتواند مردعنکبوتی را به عنوان غذا به فرزندان تازه از تخم درآمده خودش بدهد تا بخورند!

اولین حضور شاثرا در دنیای کمیک بوک

شاثرا بلافاصله با مردعنکبوتی درگیر شد و نبرد سختی میان آنها در گرفت و مردعنکبوتی سریع متوجه شد که حریف چابکی و قدرت برتر شاثرا نمیشود.

نبرد مردعنکبوتی شاثرا

او در نهایت تنها به لطف آشنایی خوبی که با شهر نیویورک داشت و از طریق مترو توانست از چنگ شاثرا فرار کند.

مردعنکبوتی مترو

ولی میدانست که فقط یک فرصت موقتی گیرش آمده و شاثرا به زودی او را دوباره پیدا خواهد کرد ...

 

4- شاثرا خودش را به شکل انسانی درآورد!

در پایان اولین نبرد بین مردعنکبوتی و شاثرا و در اقدامی غیرمنتظره، شاهد بودیم که شاثرا خودش را به شکل دختری جوان درآورد و اسم خودش را «شارون کِلِر» گذاشت و نزد یک شبکه تلویزیونی رفت و ادعا کرد که معشوقه سابق مردعنکبوتیه و میخواهد اسراری جنجالی از رابطه ج.ن.س.ی خودش را با مردعنکبوتی به مردم بگوید!!!

شارون کلر

شاثرا تا میتونست جلوی دوربین های خبری از مردعنکبوتی بد گفت و سعی کرد اعتبار او را به لجن بکشه و آبرویش را ببره! پیتر هم با دیدن این مصاحبه ها خونش به جوش آمد!

مردعنکبوتی عصبانی

از سوی دیگر، مری جین واتسون (که آن موقع همچنان همسر پیتر پارکر بود ولی مدتی بود از او جدا زندگی میکرد) با دیدن این صحبت ها بسیار ناراحت شد (چون شاثرا داشت حرف های خصوصی درباره عادات ج.ن.س.ی مردعنکبوتی را بر زبان می آورد!) و در حالی که گریه میکرد به پیتر زنگ زد و از او پرسید که آیا این حرف ها واقعیت دارد؟ پیتر هم بهش قول داد که این خانم یک شیاده و اهداف شخصی خودش را دنبال میکنه.

گریه مری جین واتسون

در هر حال، همه این مسائل باعث شد پیتر واقعا عصبانی بشه و به شاثرا در حالی که داشت مصاحبه میکرد، حمله کنه!

حمله به شاثرا

او با عصبانیت به شارون ضربه زد و این باعث تعجب همگان شد ولی خوشبختانه او به ظاهر واقعی خودش یعنی شاثرا تبدیل شد و همه بینندگان تلویزیونی دیدند که در واقع یک هیولا بوده و هر چی حرف درباره مردعنکبوتی زده، دروغه:

اما معلوم شد همه این کارها بخشی از نقشه ی شاثرا بوده تا مردعنکبوتی را حسابی عصبی و عصبانی کند تا رفتاری کاملا غریزی از خودش بروز بده و زمینه نوعی جدال "طبیعی" را فراهم بیاره که در آن زنبورهای تارتنک‌گیر، عنکبوت ها را شکار میکنند.

 

5- مردعنکبوتی توانست به کمک «ازیکیل»، شاثرا را شکست دهد

«ازیکیل» یکی از شخصیت های مرموزی بود که در run آقای استرازینسکی خلق شد و خودش را به عنوان متحدی برای مردعنکبوتی نشان داد و سعی کرد در نبرد او با مورلان نیز به کمکش بیاید. در واقع او بود که برای نخستین بار به ارتباط اسپایدرمن با توتم عنکبوت ها اشاره کرد و پرده از ریشه های عرفانی و متافیزیکی قدرت هایش برداشت (برای آشنایی با او، این مقاله را بخوانید). بنابراین، مردعنکبوتی در حالی که توسط شلیک زهرآگین شاثرا رو به مرگ بود، به سختی تونست از دستش فرار کند و بار دیگر توسط ازیکیل نجات داده شد. ازیکیل هم پیتر را به کشور غنا برد.

مردعنکبوتی در آفریقا

معلوم شد که در این کشور، معبدی وجود دارد که در آن قدرت های خدای عنکبوتی وجود دارد و در آنجا برای شاثرا تله گذاشتند تا شکستش دهند.

معبد مردعنکبوتی

مردعنکبوتی به طور عمدی اجازه داد تا جنبه حیوانی (عنکبوتی) بر او غالب شود تا بتواند شاثرا را شکست دهد:

جنگ مردعنکبوتی - شاترا

در پایان نیز شاثرا را به خورد عنکبوت هایی که در اعماق معبد زندگی میکردند، داد!

 جنگ اسپایدرمن

 

6- شاثرا با کلون مردعنکبوتی هم جنگیده است

در شماره 16 از سری دوم کمیک بوک های Scarlet Spider که در آن «کلونِ پیتر پارکر» به عنوان کلونِ پیتر پارکر حضور داشت، دیدیم که «مادام وب» برای کین (که در شهر "هیوستون" و با لقب «اسکارلت اسپایدر» فعالیت میکرد) نامه ای نوشته و در آن نسبت به اینکه شاثرا به زودی سراغش خواهد آمد، هشدار داده است:

نامه ی مادام وب

همانطور که دیدید، مادام وب (که قادر است آینده را ببیند)، به کین گفته بود که هر چه سریع تر از شهر خارج شود زیرا تهدید شاثرا بسیار جدی است ولی این نامه هرگز به دست کین نرسید و او از تهدید شاثرا با خبر نشد. تا اینکه در شماره 24، شاثرا از راه رسید. او خودش را در قالب دوست دختر کین (آنابل آدامز) درآورد و شب را نیز با کین خوابید و سپس هویت واقعی اش را فاش کرد و کین فهمید همان شاثرا است!

شاثرا - کین

شاثرا همچنین فاش کرد که میخواسته کین را هم به عنوان غذا به بچه هایش بدهد و نبردی بین او و کین درگرفت و کین مجبور شد برای شکست دادن او به حالت «اون یکی» (the Other) دربیاید:

اون یکی - the other

(کین آن موقع به قدرت های یک خدای عنکبوتی مرموز به نام «اون یکی» دسترسی داشت و هر وقت کنترلش را از دست میداد به هیولایی نیرومند و عنکبوتی تبدیل میشد. همانطور که در این مقاله گفتیم، او با همین قابلیت تونست رئیس خاندان "وارثان" را بکشد).

 

7- سرگذشت و اریجین شاثرا

پس از شکست خوردن از کین، تا مدتها خبری از شاثرا در داستان های مردعنکبوتی نبود تا اینکه مشخص شد او قراره خبیث اصلی رویداد جدید اسپایدرمن در سال 2022 به نام "پایان دنیای عنکبوتی" باشه و اینچنین بود که او را در شماره 2 از کمیک "لبه دنیای عنکبوتی" (اینجا ترجمه شده) دیدیم و برای نخستین بار اُریجین (Origin) او نیز برای خوانندگان روایت شد. یعنی فهمیدیم که سرگذشت او برمیگردد به مکانی باستانی که اولین دنیای عنکبوتی در آن ایجاد شد (لوم وُرلد یا دنیای شماره 001 مارول). شاثرا فرزند خدایان «آشتور» و «گائیا» بود و خواهری به نام «نیث» داشت. سپس فهمیدیم که پدر و مادر شاثرا بهش ماموریت داده اند تا یک ساختار سلستیالی برای به تصویر کشیدن سرنوشت انسانیت خلق کنه. و او هم با الهام از لانه زنبورها چیزی به نام «کندوی هستی» ساخته:

سرگذشت شاثرا

ولی نیث متوجه ایرادی در طرح او شد و خودش طرحی جدید و جایگزین براساس تار عنکبوت ساخت:

سرگذشت شاترا

و جالبه که آشتور و گائیا از طرح نیث بیشتر خوششان آمد و همین جا بود که شاثرا از خواهرش و طرح او کینه به دل گرفت و با عنکبوتی ها دشمن شد!

ملکه زنبوری

 

8- شاثرا میتواند عنکبوتی ها را خبیث و فاسد کند

در کمیک های "لبه دنیای عنکبوتی" شاهد بودیم که شاثرا برای نابودی همه عنکبوتی ها و حاکم کردن دنیای زنبوری بر دنیای عنکبوتی نقشه بزرگی چیده که شامل خبیث کردن برخی از مردان و زنان عنکبوتی میشه و برای این کار کافیه که زنبورهای تحت فرمان او، عنکبوتی ها را گاز بگیرند. به طور مثال او در شماره 1، مردعنکبوتی نوآر با دسیسه او، خبیث شد و یا در شماره 2، «آنا مِی پارکر» از دنیای شماره 18119 (ملقب به «بچه عنکبوتی») که داشت نخستین تار دنیای عنکبوتی را بررسی میکرد، توسط او خبیث شد:

در صفحه آخر از قسمت اول "پایان دنیای عنکبوتی" (اینجا ترجمه شده است) نیز شاهد بودیم که علاوه بر «بچه عنکبوتی» و مرد عنکبوتی نوآر، عنکبوتی های دیگری مثل «اسپایدر پانک» و «گوئن عنکبوتی» نیز خبیث شده اند!

مردان عنکبوتی خبیث

و البته دیدیم که چطور مردعنکبوتی نوآر با خنجری عجیب، زن عنکبوتی (جسیکا درو) را از صفحه روزگار محو و ارتباطش را با شبکه تار و پود هستی قطع نمود.

 

9- مردعنکبوتی دنیای اصلی، قهرمان برگزیده ای است که میتواند شاثرا و ارتش او را شکست دهد

مردعنکبوتی برگزیده

در قسمت نخست از "پایان دنیای عنکبوتی" و در میان دیالوگ های رد و بدل شده میان برخی از عنکبوتی های مونث متوجه شدیم که پیتر پارکر دنیای اصلی (دنیای شماره 616) ولی مهم اینه که او تنها امید دنیای عنکبوتیه و اونا سیگنالی به به تمام عنکبوتی های دنیای شماره 616 فرستادن مبنی بر اینکه باید به هر قیمتی از پیتر پارکر محافظت بشه. البته در شماره های بعدی این رویداد و طی پیچشی غیرمنتظره و عجیب فاش شد که عنکبوتی برگزیده، سیندی مون ملقب به سیلک است!!!

 

10- شاثرا و مورلان با هم دشمن هستند

مورلان و شاثرا

مورلان خبیثی است که شباهت زیادی به شاثرا دارد (برای آشنایی با مورلان، این مقاله را بخوانید) چون هر دوی آنها از انرژی درونی توتم های عنکبوت ها تغذیه میکنند. در دو رویداد "دنیای عنکبوتی" و "قیامت عنکبوتی" هم شاهد بودیم که خانواده مورلان (وارثان) چطور با سفر به ابعاد مختلف به شکار عنکبوتی ها پرداختند. اما در شماره 1 از "پایان دنیای عنکبوتی" و در کمال شگفتی دیدیم که مورلان به کمک پیتر پارکر دنیای اصلی آمد و این نشان میدهد که او با شاثرا و یارانش دشمن است!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" (END OF SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مورلان» (MORLUN) بدانید

سری جدید کمیک بوک "لبه دنیای عنکبوتی" منتشر شد + لینک دانلود

قسمت آخر از کمیک "مرد عنکبوتی: مبارزه تا مرگ" ترجمه شد + لینک دانلود

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

10 دشمن مونث برتر مرد عنکبوتی

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

15 دشمن برتر مرد عنکبوتی که در قرن 21 میلادی خلق شده اند!

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جی. مایكل استرازینسكی

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت اول

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت دوم

کشته شدگان ”قیامت عنکبوتی“!

10 دفعه ای که قدرت های مرد عنکبوتی تغییر کرد!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

omid23
#1 omid23 1401-07-27 17:06
سلام ممنون استاد
من قبل مقاله تقریبا هیچی از شاثرا نمی دونستم
مورد ۴ عجب @#$! بوده این شاثرا!
به هر حال امیدوارم که در نقش خبیث "پایان دنیای عنکبوتی" خوب ظاهر بشه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید