معرفی 10 داستان برتر مرد عنکبوتی برای کسانی که از فیلم "راهی به خانه نیست" خوششان آمده است!

10-کمیک-بوکی-که-باید-قبل-یا-بعد-از-تماشای-فیلم-مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست-بخوانید

اگر از فیلم "مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست" خوشتان آمده پس باید این 10 داستان اسپایدرمن را بخوانید!

مقدمه: فیلم مورد انتظار "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"سرانجام از راه رسیده و میهمان سینماهای جهان است. این فیلم تونسته هم دل منتقدین رو به دست بیاره و هم اینکه رکوردهای فروش جالبی از خودش بر جای بگذاره. خیلی ها هستند در سرتاسر دنیا که از این فیلم لذت میبرند ولی نمیدانند که خاستگاه مرد عنکبوتی چیست و این شخصیت محبوب اولین بار در کجا خلق شده. بنابراین تا به حال هیچ کمیک بوکی از این شخصیت نخوانده اند. اگر شما نیز جزو این دست از افراد هستید نگران نباشید زیرا در این مقاله داستان های مهم و ضروری و مرتبط با این فیلم رو براتون معرفی میکنیم که تقریبا همشون در سایت ما ترجمه شده اند.

 

مقالات زیر هم موضوع مشابهی دارند و باید بخوانید:

10 کمیکی که الهام‌بخش فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» بودند

10 داستان کمیک بوکی که میتوانند دستمایه قسمت های بعدی "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قرار بگیرند

10 موضوعی که ممکن است پس از "راهی به خانه نیست" در فیلم های آینده مرد عنکبوتی به کار گرفته شوند

  

10- دنیای عنکبوتی

دنیای عنکبوتی

اگر از ایده حضور مردان عنکبوتی از دنیاهای موازی در فیلم "راهی به خانه نیست" یا حتی انیمیشن تحسین شده "سفر به دنیای عنکبوتی" به وجود آمده اید پس این داستان که سال 2014 توسط دن اسلات نوشته شد، مختص شماست! خوشبختانه به طور کامل در سایت ما در اینجا ترجمه شده است. این داستان یک رویداد و کراس اور گسترده در کمیک بوک های مرد عنکبوتی بود که سال 2014 به قلم «دن اسلات» نوشته شد. خلاصه داستانش اینه که تمام مردان و زنان عنکبوتی در دنیاهای موازی گرد هم آمدند تا با خبیثی به نام «مورلان» و خانواده اش به نام «وارثان» (Inheritors) مبارزه کنند (چون وارثان به دنبال شکار عنکبوتی ها و تغذیه از انرژی درونی آنها هستند). این رویداد به معنای واقعی کلمه عالی بود و به قول معروف همه چیز داشت. بسیار هیجان انگیز بود و از رمز و راز خوبی هم برخوردار بود. نویسنده در مجموع تونست خیلی خوب داستان و کمیک های مرتبط با اون رو به پیش ببره و به سرانجام برسونه در حالی که مجبور بود یک عالمه شخصیت در داستان به کار بگیره. ایده اصلی بسیار جالب و اجرای آن هم بسیار خوب بود. از همه مهم تر اینکه این رویداد دستاوردهای زیادی برای  مارول داشت چون از دل اون تعدادی شخصیت مهم و محبوب خلق شدند مثل «گوئن عنکبوتی» و «سیلک». ضمن اینکه کاراکترهای دیگری مثل «کین» (کلون مرد عنکبوتی)، «میگل اهارا» (مرد عنکبوتی 2099)، «زن عنکبوتی» و ... بعد از مدتها دوباره مطرح شدند و کمیک های اختصاصی ازشون چاپ شد. 

 

9- مرد عنکبوتی: آبی

مرد عنکبوتی آبی

"مرد عنکبوتی: آبی" نام کمیکی است 6 قسمتی که سال 2003 توسط «جف لوب» و «تیم سیل» نوشته شد و حالتی عاشقانه دارد و داستانش به صورت فلش بک در گذشته رخ میدهد یعنی زمانی که پیتر پارکر تازه با «گوئن استیسی» و «مری جین واتسون» آشنا شده بود. "مرد عنکبوتی: آبی" به طور اساسی درباره رمانس بین پیتر و گوئن است ولی به قول پیتر "شما نمیتونی قصه عاشق شدن من و گوئن رو تعریف کنی و به مری جین اشاره نداشته باشی"! بنابراین داستان میره سراغ اون دوره ای که پیتر برای اولین بار با مری جین ملاقات کرد و اون جمله مشهور Face it Tiger, You Just Hit the Jackpot رو از زبونش شنیدیم (حتما این مقاله را بخونید) و شاهد رقابت او با گوئن استیسی بر سر به دست آوردن دل پیتر هستیم. در شماره آخر، مری جین را در زمان حال میبینیم که متوجه میشه پیتر داره برای گوئن نوار ضبط میکنه و به همسرش میگه: "به گوئن بگو منم دلم براش تنگ شده". آنهایی که از جنبه های رومانتیک بین پیتر و ام جی در "راهی به به خانه نیست" خوششون اومده حتما این داستان رو بخونند. اینجا میتونید اون رو با ترجمه فارسی بخونید. مخصوصا اینکه طراحی های فوق العاده ای هم دارد!

 

8- بیاند (ماوراء)

بیاند مرد عنکبوتی

داستانی که هم اکنون در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز جریان دارد و خیلی هم گُل کرده "بیاند" (Beyond) نام دارد. در این داستان پس از مدتها شاهد هستیم که کلون مرد عنکبوتی یعنی «بن رایلی» که مدتها غایب بود و در اینجا میتونید اطلاعات خوبی ازش دربیاورید، برمیگرده و جانشین پیتر پارکر میشه. دلیلش هم اینه که پیتر پارکر اصلی به دلایلی در بیمارستان بستری شده و احتمال مردنش هم وجود دارد! بن رایلی برای شرکت مرموزی به نام "بیاند" کار میکند که مشخصه اهداف شومی در سر دارد و مشخصه که قراره به زودی بن رایلی و احتمالا پیتر پارکر باهاش روبرو بشن. بن رایلی تجهیزات زیادی داره که پیتر پارکر نداره و ما رو به یاد اسپایدرمن در دنیای MCU میندازه که تجهیزات استارک استفاده میکرد. در هر حال داستان بیاند از شماره 74 به بعد سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز چاپ شده که میتونید در اینجا آنها رو تک تک دانلود کرده و بخوانید (به انتهای لیست بروید). 

 

7- یک روز دیگر 

یک روز دیگر

بدون شک داستانِ چهارقسمتیِ «اسپایدرمن: یک روز دیگر» (Spider-Man: One More Day یا به اختصار OMD) یکی از بدترین داستان‌های تاریخ این کاراکتر و از جنجالی‌ترین داستان‌های تاریخ کمیک است؛ به‌طوری که تقریباً در هر لیستی از بدترین داستان‌های روایت‌شده در کمیک‌های مارول حضور دارد. این داستان که پس از وقایع نخستین «جنگ داخلی» قهرمانان مارول رخ می‌دهد، به طرزی غیرمنطقی و غیرقابل‌باور ازدواج پیتر پارکر و مری‌جین واتسون را از تاریخ مارول پاک کرد تا به تلاش‌های مارول در جهت مجردکردن دوبارهٔ اسپایدرمن برای جذب مخاطب کم‌سن‌وسال پایان ببخشد. این داستان جنجالی تاریخچهٔ چندده‌سالهٔ اسپایدرمن را به سخره گرفت و منتقدان و هواداران این کاراکتر را به شدّت عصبانی کرد. پیش‌تر در سایت ما به اندازهٔ کافی به پیرنگ و خطّ اصلیِ این داستان پرداخته شده (مثلا در اینجا) ولی در هر حال این داستان بسیار مهم است و تاثیرات آن همچنان در داستان های مرد عنکبوتی به چشم میخورد. ضمن اینکه برخی از المان هایی که در ادامه آن پیش آمد مثل رجوع مرد عنکبوتی به دکتر استرنج برای اجرای طلسم فراموشی به نوعی در فیلم "راهی به خانه نیست" تکرار شدند.

 

6- آخرین شکار کریون

http://www.spidey.ir/images/img/content/kraven-last-hunt/kravens-last-hunt.jpg

"راهی به خانه نیست" داستان دارکی داشت و صحنه های خشنی هم در آن بکار رفته بود که برای فیلمی از مرد عنکبوتی بی سابقه بود. اگر از این فضای داستانی خوشتان آمده پس داستان "آخرین شکار کریون" رو بهتون توصیه میکنیم. «جی. ام. دی متیوس» به عنوان نویسنده و «مایک زک» به عنوان طراح در سال 1987 با هم متحد شدند تا یکی از دارک ترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی را برای هواداران به ارمغان بیاورند که رویارویی سرنوشت سازی بین اسپایدرمن و یکی از دشمنان کلاسیک او به نام «کریون شکارچی» را رقم زد. اسپایدرمن در این داستان ظاهرا کشته و زنده زنده دفن میشود و کریون برای مدتی جای او در لباس سیاه معروفش میگیرد و خیابان های شهر را به شکل خودش مجازات میکند تا ثابت کند از دشمنش بهتر است. اسپایدرمن در نهایت از گور خود بیرون آمد و دست آخر کریون دست به خودکشی زد. این داستان دارک به وضوح برای اقتباس سینمایی یا حتی انیمیشن سخت است زیرا با فضای غالب اقتباس های مرد عنکبوتی در تناقض است ولی در هر حال هواداران سالهاست که دوست دارند کریون را در عالم سینما ببینند و خیلی هم امید دارند پس از وقایع فیلم "راهی به خانه نیست" این اتفاق بیفتد. اما در هر حال ما در سایت خودمان در اینجا این داستان را به طور کامل ترجمه کرده ایم.

 

5- مرگ جین دی وُلف

مرگ جین دی ولف

داستان دارک دیگری به نام "مرگ جین دی ولف" به قلم «پیتر دیوید» و طراحی «ریک باکلر» در دهه 80 میلادی و در سری کمیک بوک های The Spectacular Spider-Man خلق شد. در این داستان اسپایدرمن متوجه شد یکی از معدود دوستانش در اداره پلیس به نام سروان «جین دی ولف» در خانه اش به طرز فجیعی به قتل رسیده. قاتل او کسی بود که با لقب «سین ایتر» شناخته میشد و اسپایدرمن در تعقیب این جانی خطرناک شاهد برخی از بدترین لحظات حرفه اش بود و در نهایت از فاش شدن هویت واقعی او بسیار متعجب و البته خشمگین شد. درسته که جین دی ولف هرگز زنده نشده ولی سین ایتر اخیرا در رویداد "آخرین بقایا" برگشت و این مساله بار دیگر این سئوال را مطرح میکنه که آیا مارول هرگز این شاهکار را در دنیای سینما اقتباس خواهد کرد؟ اگر هم نکرد مهم نیست چون شما میتوانید "مرگ جین دی ولف" را در اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

4- مرد عنکبوتی: شوالیه های مارول

مرد عنکبوتی: شوالیه های مارول

اگر در فیلم "راهی به خانه نیست" عاشق ایده نبرد مرد عنکبوتی با چندین ابرشرور به صورت همزمان شده اید یا اینکه دوست دارید یک داستان و نبرد معرکه بین او و گرین گابلین بخوانید، پس این کمیک را از دست ندهید! دراین داستان یكی از دشمنان اسپایدرمن از هویت مخفی او باخبر شده است. در نتیجه زن عمو «مِی» دزدیده می‌شود و جان «مری جین» نیز به خطر می‌افتد. اسپایدرمن در طول داستان می‌كوشد تا زن عموی عزیز خود را پیدا كند و ... به طور خلاصه بگم که "شوالیه های مارول" یكی از هیجان‌انگیز‌ترین و حماسی‌ترین داستان‌های تاریخ اسپایدرمن كه در آن او با تمام دشمنان مشهور و كلاسیك خود دست و پنجه نرم می‌كند و از نظر روحی و جسمی تا سر حد مرگ پیش می‌رود. یكی از نقاط قوت اصلی این داستان نحوه تعامل اسپایدرمن با دشمنان‌اش است كه بسیار بدیع و جذاب از كار درآمده. به علاوه، نویسنده آنقدر ایده‌های حیرت‌انگیز در طول داستان رو می‌كند كه خواننده مات و مبهوت می‌شود. شما میتونید همه 12 قسمت این شاهکار را با ترجمه فارسی در اینجا بخوانید.

 

3- مردان عنکبوتی 

مردان عنکبوتی

اگر در فیلم "راهی به خانه نیست" عاشق ایده همکاری بین پیتر پارکرِ تام هالند با دیگر مردان عنکبوتی شده اید پس این داستان هم میتونه خیلی براتون جذاب باشه. در کل شخصیت مایلز مورالز خیلی سریع در دنیای کمیک به شهرت و موفقیت و محبوبیت دست یافت. داستان های او در یک دنیای موازی به نام دنیای Ultimate جریان داشت و به همین دلیل هواداران خواستار یک کراس اور (داستان مشترک) با پیتر پارکر دنیای اصلی بودند. برایان مایکل بندیس (خالق مایلز مورالز)  هم به حرفشون گوش داد و داستان فوق العاده ای نوشت به نام "مردان عنکبوتی" که در اینجا براتون ترجمه شده و در آن پیتر پارکر دنیای اصلی به دنیای التمیت میره و با مایلز مورالز دیدار میکنه! این داستانِ مهم، لحظات ماندگار فراوانی هم داره و باعث شد تا ارتباط بین دنیای اصلی مارول و دنیای التمیت برقرار بشه. پایان این داستان هم دارای پیچش جالبی بود و نشون داد در دنیای اصلی مارول هم یک مایلز مورالز وجود دارد! تا اینکه در سال 2017 برایان مایکل بندیس بالاخره با نوشتن قسمت دوم "مردان عنکبوتی" پاسخ این سوال را داد که این مایلز مورالز کی بوده. ما این کمیک را هم براتون در اینجا ترجمه کرده ایم که داستان بسیار مهمیه چون نشان میده دنیای التمیت پس از وقایع رویداد "جنگ های پنهان" هنوز زنده است! ضمنا شما میتونید سری جدید و جذاب کمیک بوک های مایلز مورالز را نیز در اینجا بخونید. 

  

2- داستان زندگی مرد عنکبوتی

داستان زندگی مرد عنکبوتی (Spider-Man’s Life Story)

در نقد خودم برای فیلم "راهی به خانه نیست" گفتم که این فیلم یک نامه عاشقانه است که برای هواداران مرد عنکبوتی نوشته شده و کمیک "داستان زندگی مرد عنکبوتی" هم همین حالت رو داره. این کمیک فوق العاده این سئوال رو مطرح میکنه که اگر مرد عنکبوتی در دنیای واقعی بود و مثل آدم های دیگر عمر میکرد و رخدادهای دنیای واقعی روی زندگی او تاثیر میگذاشتند، چی میشد؟ بنابراین در هر شماره به یک دهه از زندگی او پرداخته میشه. نویسنده داستان آقای «چیپ زدارسکی» است که با کمیک های Spectacular Spider-Man حسابی گل کاشت.طراح هم آقای «مارک بگلی» میباشد که به عقیده همه کارشناسان یکی از 4 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های اسپایدرمن محسوب میشه. داستان پیچش های فوق العاده ای داره و اصلا نباید تصور کرد که داره وقایع مهم کمیک های اسپایدرمن را که قبلا بارها در داستان های او دیده ایم تکرار میکنه. نوعی حالت رئالیستی و واقع گرایانه خاصی هم در داستان موج میزنه که باعث میشه خواننده مدام دانسته های خودش از اسپایدرمن را مرور کنه و آنها را با رخدادهای مهم تاریخ معاصر مقایسه کنه. زدارسکی با این کمیک واقعا شاهکاری خلق کرده و در آن اصلا از اینکه خواننده را شوکه کنه ترسی به خودش راه نداده! میتونید در اینجا این کمیک را با ترجمه فارسی بخوانید).

 

1- مرگ گوئن استیسی

مرگ گوئن استیسی

"راهی به خانه نیست" پر بود از لحظات و پیچش های غافلگیرکننده و تکان دهنده. بی شک هیچ داستانی از این نظر به پای "مرگ گوئن استیسی" نمیرسد. درباره این داستان بارها و بارها در سایت ما مقاله نوشته شده و بحث شده  (چند سال پیش هم در یک نظرسنجی به عنوان بهترین داستان مارول شناخته شد). در کل داستان غم انگیز مرگ گوئن استیسی یكی از مشهور ترین داستان های تاریخ كمیكه و اونقدر مهمه كه آغاز گر دوره جدیدی در تاریخ كمیك شد. چه كسی فكرش را میكرد كه در اوج دوران معصومیت در عالم كمیك ناگهان عشق واقعی قهرمان شماره یك مارول كامیكس توسط دشمنش كشته بشه؟ در واقع اتفاقات شماره‌های 121 و 122 كمیك‌ اسپایدرمن شگفت‌انگیز (که به ترتیب در ماه های ژوئن و جولای سال 1973 میلادی به چاپ رسیدند و اینجا ترجمه شده اند)، نه تنها از اهمیت فوق‌العاده زیادی در تاریخ اسپایدرمن بلکه کل تاریخ کمیک‌ برخوردارند. در این دو شماره بزرگ‌ترین و خبیث‌ترین دشمن اسپایدرمن یعنی گرین گابلین بلایی بر سر اسپایدرمن آورد که به خاطر آن خوانندگان قانون جدیدی در عالم کمیک‌ یاد گرفتند: دیگر هیچ کس در امان نیست! یعنی او سرانجام ضربه نهایی را به اسپایدرمن وارد آورد: گوئن استیسی دختر پاک و معصومی که پیتر پاركر دلباخته‌اش شده بود را دزدید و به بالای پل معروف جرج واشنگتون برد. اسپایدرمن به تعقیب‌اش پرداخت ولی دیگر دیر شده بود. نورمن آزبورن یا همان گرین گابلین، دختر بیچاره را به پایین پل انداخت و او را به قتل رساند. تا آن زمان هیچ کاراکتر مکملی در داستان‌های مصور به قتل نرسیده بود. هواداران مرگ گوئن را باور نداشتند و کاملا شوکه شده بودند (آنها آنقدر شوکه شده بودند که نویسنده مجبور شد بعد از مدت کوتاهی دوباره گوئن را برگردونه، البته به صورت کلون!). آن‌ها می‌پنداشتند كه در شماره‌های بعد اسپایدرمن حتماً از خواب بیدار می‌شود و خواهد فهمید که مرگ گوئن کابوسی بیش نبوده است. اما گوئن واقعاً مرده بود. این عمل بی‌رحمانه تأثیر عمیقی بر زندگی اسپایدرمن گذاشت. در واقع این موضوع بر جو کلی کمیک‌ نیز تأثیر داشت. دیگر قهرمان بازی تنها در پوشیدن لباس رنگی و شنل‌دار و مبارزه طولانی با مرد خبیث که همیشه در انتهای داستان دستگیر می‌شد،‌ خلاصه نمی‌شد. دنیای ابرقهرمانان تاریک‌تر گشته بود. از آن پس دشمنان قهرمانان عالم مصور برای رسیدن به اهداف پلید خود دست به اعمال بی‌رحمانه‌تری زدند. خوانندگان دیگر انتظار هر گونه اتفاقی را داشتند، زیرا معصومیت کمیک‌ برای همیشه از دست رفته بود. بسیاری از کارشناسان مرگ گوئن استیسی را پایان دوره نقره‌ای كمیك‌ (Silver Age of Comics) که از اوایل دهه 60 میلادی شروع شده بود، می‌دانند.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی به خانه نیست" 

بهترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

20 دفعه ای که مارول و دی سی اینترنت را به آتش کشیدند

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

ترجمه شماره آخر از سری "پیتر پارکر: مرد عنکبوتی خارق العاده" + لینک دانلود

10 پیچش داستانی شوکه کننده در تاریخ انتشارات مارول

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

رتبه بندی 10 تراژدی بزرگ مرد عنکبوتی

شماره آخر از کمیک "مردان عنکبوتی 2" (SPIDER-MEN II) ترجمه شد + لینک دانلود

15 داستان برتری كه «دان اسلات» (DAN SLOTT) تا به حال نوشته

تمام قسمت های كمیك "مردان عنكبوتی" (SPIDER-MEN) ترجمه شد+ لینك دانلود مستقیم

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

10 لحظه جنجالی «دن اسلات» در کمیک بوک های مرد عنکبوتی

10 کمیک مرد عنکبوتی که برای دنیای گیم عالی هستند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

P.B.P
#1 P.B.P 1400-10-06 13:17
سلام ممنون از استاد ترابی عزیز،خسته نباشید.
من خودم مورد های ۱و ۲ و ۴ رو توصیه میکنم.
نقل قول کردن
Agent bishop
#2 Agent bishop 1400-10-06 13:34
چه مقاله متفاوت و جالبی
خوشبختانه به لطف این سایت همه این داستان ها رو خوندیم و ازشون لذت بردیم . (به جز مورد ۷ که ارزش خواندن نداره !)
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#3 AM SM BM SM 1400-10-06 13:39
سلام
ممنون بابت مقاله.
فیلم جدید "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" تونسته کلی هوادار برای خودش پیدا کنه و استقبال بسیار عالی ازش بشه. درواقع این فیلم به شکل عالی توانسته اِلِمان های اصلی این ۵۹ سال کمیک های اسپایدرمن رو گرد هم بیاره و در یک اثر بسیار باکیفیت و زیبا، خدمت هواداران این شخصیت تقدیم کنه. بعد از انیمیشن عالی "مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی" که تونسته بود یک اقتباس عالی بدون اینکه چیزی رو قدم به قدم کپی کنه و به خورد تماشاچی بده داشته باشه، راهی به خانه نیست هم تونسته از بعضی کمیک های اسپایدرمن اقتباس عالی انجام بده، بدون اونکه شبیه کمیک یا داستانی به نظر برسه و کُهنه باشه. اما خب باید دونست که این فیلم از چه داستان هایی بیشتر اقتباس کرده و برای هواداران این فیلم اون داستان ها جذاب هستند.
دنیای عنکبوتی رویدادی بود که میشه گفت کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو بعد از تقریبا ۴ یا ۵ سال که سقوطی نسبی رو بعد از omd تجربه کرده بود، دوباره نزد هواداران به عزیز دُردونه تبدیل کرد و تونست یک رویداد هیجان انگیز جذاب با کلی ایده های عالی باشه که شما رو مجبور میکنه که کمیک هاش رو زود به زود بخونید. در واقع این رویداد ایده مولتی ورس رو برمیداره و از اون برای ساخت داستان های بسیار خوبی استفاده میکنه. پس به جز داستان اصلی که جذابیت خاصی داشت، داستان های فرعی هم به همون اندازه زیبا و عالی بودند و شاید حتی در محبوبیت از داستان اصلی پیشی میگرفتند! داستان هایی که توی اون شخصیت های گوئن عنکبوتی، سیلک، Lady Spider، حتی مرد عنکبوتی اون کارتون دهه ۶۰ و... رو وارد دنیای کمیک کرد و حسابی هم تونست موفق باشه و سکوی پرتابی برای اون شخصیت ها باشه. توی فیلم راهی به خانه نیست هم ما با یک ماجرای مولتی ورسی باحال رو به رو هستیم که تعاملات جالبی بین شخصیت هاش داره و نمیشه شباهت اون رو با رویداد عالی دنیای عنکبوتی انکار کرد و البته شباهت تعاملات مرد عنکبوتی تام هالند با دو مرد عنکبوتی دیگه، با داستان مران عنکبوتی مایلز مورالز و پیتر پارکر که شباهت جالبی به هم دارند. یا حتی کمیک "مرد عنکبوتی: آبی" (آبی رنگ عشقه!) که میشه گفت یکی از بهترین داستان های عاشقانه در داستان های اسپایدی هست. داستانی که به یک کمیک عاشقانه معمولی بسنده نمیکنه و سعی میکنه فراتر بره و به داستانی عمیق تر تبدیل بشه و فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" هم رومانس بسیار خوبی بین پیتر و ام جی داشت. یا آخرین شکار کریون و مرگ جین دی ولف که همهٔ ما مدت هاست منتظر یک اقتباس حداقل انیمیشنی عالی از اون هستیم اما متاسفانه فعلا این اتفاق صورت نگرفته. اما نمیشه گفت که این فضاسازی عالی دارکی که توی داستان وجود داره از این دو داستان عالی اسپایدرمن الهام نگرفته و شبیه اون نیست که اگر این دو داستان رو بخونید، متوجه میشید که مرد عنکبوتی فقط اون کاراکتر شاد و شنگول و باحال و cool نیست بلکه پاش بیفته داستان هاش میتونند مثل فیلم راهی به خانه نیست خیلی هم دارک و در آخرین شکار کریون بسیار شاعرانه و در مرگ جین دی ولف به یک داستان جنایی با راز های عالی تبدیل بشن. شوالیه های مارول: مرد عنکبوتی هم که نه تنها یکی از بهترین کمیک هایی هست که استفاده عالی و به جایی از خبیث های دنیای اسپایدرمن میکنه (درست مثل راهی به خانه نیست) بلکه یکی از بهترین تقابل های بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین رو به نمایش میذاره که آدم رو مات و مبهوت میکنه، همونطور که در راهی به خانه نیست مات و مبهوت مبارزات بین پیتر و نورمن شدیم. و البته، فکر کنم تا الان متوجه شدید که من چقدر عاشق داستان فوق‌العاده "داستان زندگی مرد عنکبوتی" نوشته استاد چیپ زدارسکی هستم که میشه گفت هم یک نامه عاشقانه به هواداران هست، هم اینکه یک گلچین و چکیده از این همه سال داستان های اسپایدی، بدون کپی کردن و اینکه بیاد همون داستان های قبلی اسپایدرمن رو به خوردمون بده، میاد و از خلاقیت خودش استفاده میکنه و پیچش های جذابی رو خلق میکنه که راهی به خانه نیست هم دقیقا همین خصوصیت رو داره. مرگ گوئن استیسی هم که از معروفترین داستان های اسپایدی هست که میشه رگه هایی از اون رو در راهی به خانه نیست ببینیم. باز هم یک مرد عنکبوتی جوان بعد از تراژدی که تازگی ها متحمل شد (سروان استیسی در دنیای کمیک و تونی استارک در دنیای سینما) باز هم به دست گرین گابلین خبیث با یک تراژدی جدیدتر و به مراتب بدتر رو به رو میشه(گوئن استیسی در دنیای کمیک و زن عمو می در دنیای سینما). اما این مسئله فقط یک کپی نیست و درون داستان ذوب شده که به نتیجه بسیار عالی رسیده.
نکته جالب اینه که غیر از one more day که بدترین داستان اسپایدرمن هست که غیر ممکنه ترجمه بشه، بقیه موارد این کمیک در سایت با کیفیت عالی ترجمه شدند که نشون دهنده ثمره این همه سال کار سایت هست.
با تشکر برای این مقاله عالی.
نقل قول کردن
masiha_87
#4 masiha_87 1400-10-06 13:47
سلام و خسته نباشید خدمت استاد ترابی
اسپایدر_من نو وی هوم به عنوان شاید بهترین فیلم مرد_عنکبوتی از کمیک ها و منابع زیادی برای ساخت یک شاهکار با چاشنی مارولی استفاده کرد. البته بهتره بگیم الهام گرفت چون هیچ کدوم از این داستان ها به صورت مستقیم در فیلم به کار نرفتن (هیچ وقت این اتفاق نیفتاده!) پس طبیعیه در عالم کمیک بوک، داستان هایی با طعم نو وی هومی (!) وجود داشته باشن.
دنیای عنکبوتی یکی از اولین المان های داستان اسپایدر_من: نو وی هوم به شمار میره. کاملا درش وضح بود که ایده ی کلی فیلم، از spider_verse الهام گرفته. مولتی ورس یک شُکی بود برای شروع داستان؛ در نهایت منجر به این شد تا یه اقتباس سینمایی نسبتا بی نقص خلق بشه. پس با این حساب، ایده ی اینکه راهی به خانه نیست از انیمیشن تحسین شده ی "به درون دنیای عنکبوتی" کپی کرده، اشتباهه (کی میاد از رو فیلمی که خودش ساخته، یه اثر دیگه رو کپی کنه؟ اونم محور اصلی رو!)
یکی از بهترین ویژگی های این اثر، رعایت بالانس بین تمام ژانر های موجوده! یعنی خشونتی آمیخته در پیچیدگی های مولتی ورسی و داستانی پر پیچش و عاشقانه که اشک همه ی بیننده ها رو درمیاره. در نهایت کمیک فن های درجه ی یک رو یاد داستان "آبی" میندازه. البته این داستان، آرک خاصی رو دنبال نمیکرد ولی باعث پیچیده تر شدن و شناخته تر شدن رابطه ی بین "پیتر" و "گوئن" شد (درست مثل کاری که NWH با میشل و پیتر کرد).
OMD هم چیزی از بقیه ی الهامات این فیلم کم نداشت. میشه گفت ایده ی کلی روی دو محور اصلی سری کمیک های OMD و Spider_verse جریان داشت. حتی اگه این کمیک بدترین داستان مرد_عنکبوتی باشه، خوندنش برای درک بهتر نو وی هوم لازمه. میشه گفت نو وی هوم، نسخه ی OMD در mcu هستش.
سری کمیک "شوالیه های مارول" واقعا جو خاصی داشت. ترکیبی از دارک و خشونت! یه معمای ترکیبی از جنون و استرس و طراحی های واقع گرایانه ی شاهکار! به شخصه این داستان رو یکی از چندین داستان برتر اسپایدی میدونم و واقعا خیلی باهاش ارتباط برقرار کردم. به چند دلیل! اول اینکه وجه انسانی پیتر رو بیشتر نشون داد و خیلی سعی نمیکرد کار های ابرقهرمانی رو روی دوش اسپایدی بندازه. دوم اینکه معما های خفته در این کمیک با اون حجم از اتمسفر خشن، داستان رو خیلی جذاب کرده بود. مثل همین اتمسفر در NWH، به وضوح دیده میشد.
درمورد بقیه ی گزینه ها نظر خاصی ندارم. تشکر مجدد بابت نوشتن مقاله! خسته نباشید!


راستی اگه نظرتون رو در رابطه با کامنتم بگید ممنون میشم.
نقل قول کردن
Hosseinmnd
#5 Hosseinmnd 1400-10-06 21:18
با سلام و خسته نباشید
خیلی مقاله جالب و بسیار مفیدی بود.
من خودم به شخصه موارد 1 و 2 و6 را توصیه میکنم مخصوصا شماره یک که بسیار داستان زیبا و بسیار احساسی ای داره و شماره 6 رو هم برای کسیایی داستان دارک دوست دارن بشدت توصیه میکنم.
نقل قول کردن
masiha_87
#6 masiha_87 1400-10-07 08:50
سلام استاد
انتشار دادن یا ندادن این کامنت دست خودتونه ولی من یه لینک از یه سایت داخلی خیلی معتبر دادم که ازش اسم نمیبرم که اگه انتشار خورد، مشکلی پیش نیاد. برای بعضی از ایستراگ های معدود نو وی هوم هستش. میتونم قرارش بدم برای مقاله ی ایستراگی خود سایت؟ واسه کمک؟
نقل قول کردن
amiraliebrahimi
#7 amiraliebrahimi 1400-10-10 21:04
سلام استاد ترابی
خسته نباشید مقاله ی بسیار مفیدی بود
و ازتون یه خواهشی داشتم و اونم اینه که اگه امکانش هست شما سیر مطالعه ی پیشنهادی خودتون رو از کمیک های اسپایدرمن قرار بدید.

واقعا هواداران برای مطالعه کمیک های مردعنکبوتی خیلی گیج میشن ( عنوان های مختلف ؛ عوض شدن نویسنده ها و طراحان )
من خودم بشخصه بصورت پراکنده بخشی از کمیک های مردعنکبوتی رو خوندم اما هر چقدر که گشتم نتونستم یه سیر مطالعاتی به ترتیب و مناسب پیدا کنم

باتشکر
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1400-10-10 22:03
به نقل از amiraliebrahimi:
سلام استاد ترابی
خسته نباشید مقاله ی بسیار مفیدی بود
و ازتون یه خواهشی داشتم و اونم اینه که اگه امکانش هست شما سیر مطالعه ی پیشنهادی خودتون رو از کمیک های اسپایدرمن قرار بدید.

واقعا هواداران برای مطالعه کمیک های مردعنکبوتی خیلی گیج میشن ( عنوان های مختلف ؛ عوض شدن نویسنده ها و طراحان )
من خودم بشخصه بصورت پراکنده بخشی از کمیک های مردعنکبوتی رو خوندم اما هر چقدر که گشتم نتونستم یه سیر مطالعاتی به ترتیب و مناسب پیدا کنم

باتشکر

من بنظرم دوستان از کمیک های برتر ترجمه شده تو سایت شروع کنند
b2n.ir/g78002
نقل قول کردن
amiraliebrahimi
#9 amiraliebrahimi 1400-10-11 00:30
#8:
ممنونم از شما ، فقط یک سوال هم ازتون داشتم ؛ امکانش هست که در آینده سایت اسپایدی همه ی ۷۰۰ شماره ی ابتدایی کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز رو ترجمه کنه ؟؟؟
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1400-10-11 06:39
به نقل از amiraliebrahimi:
#8:
ممنونم از شما ، فقط یک سوال هم ازتون داشتم ؛ امکانش هست که در آینده سایت اسپایدی همه ی ۷۰۰ شماره ی ابتدایی کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز رو ترجمه کنه ؟؟؟

همه شون رو ؟ والا فکر کنم به عمر من قد بده!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید