10 کمیکی که الهام‌بخش فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» بودند

10-کمیکی-که-الهام‌بخش-فیلم-«مردعنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست»-بودند

در این مقاله به دلِ ریشه‌های کمیک‌بوکی فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) می‌زنیم...

فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» به‌عنوان قسمت پایانی سه‌گانهٔ «بازگشت به خانه»، پیش از آن‌که آغازگرِ فصل جدیدی از داستان پیتر پارکر در دنیای سینمایی مارول یا گسترش‌دهندهٔ مرزهای این جهان وسیع باشد، تکریم و ادای احترامی‌ست خالصانه از سوی سازندگان آن به میراث بیست‌سالهٔ اسپایدرمن در دنیای سینما. بااین‌حال «راهی به خانه نیست» به‌هیچ‌وجه از رگ‌وریشهٔ کمیک‌بوکی خود بیگانه نشده و تأثیرات بزرگ و کوچکی از این مدیوم در جای‌جایِ فیلم به چشم می‌خورند. در این مقاله به 10 داستان کمیک‌بوکی می‌پردازیم که بیشترین تأثیر را بر این اثر گذاشته و به‌طور ویژه الهام‌بخش آن بوده‌اند...

 

مقالات زیر هم موضوع مشابهی دارند و باید بخوانید:

معرفی 10 داستان برتر مرد عنکبوتی برای کسانی که از فیلم "راهی به خانه نیست" خوششان آمده است!

10 داستان کمیک بوکی که میتوانند دستمایه قسمت های بعدی "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قرار بگیرند

10 موضوعی که ممکن است پس از "راهی به خانه نیست" در فیلم های آینده مرد عنکبوتی به کار گرفته شوند

 

 

.::این مقاله بخش‌های مهمی از داستان فیلم را اسپویل می‌کند::.

 

برای دانلود فیلم راهی به خانه نیست با زیرنویس فارسی به اینجا و برای خواندن نقد سایت اسپایدی به اینجا بروید.

  

- No One Dies

کمیک no one dies

چاپ‌شده در: شماره‌های 655 و 656 از سری Amazing Spider-Man

در این داستان گیرا و تکان‌دهنده، پس از مرگ تراژیک «مارلا جیمسون» (همسر «جی. جونا جیمسون») و ظهور قاتل روان‌پریشِ جدیدی در سطح شهر، اسپایدرمن قسم می‌خورد تا اجازه ندهد شخص دیگری بمیرد. رویکرد مسئولانهٔ این شخصیت در برابر جان افراد، حتی همان خبیثانی که جان افراد بی‌گناهی را گرفته‌اند، پای ثابت قریب‌به‌اتفاق داستان‌های اسپایدرمن است که نمونهٔ آشکاری از آن را در پردهٔ نخست فیلم «راهی به خانه نیست» نیز می‌بینیم. این داستان کمیک‌بوکی، گذشته از آن‌که این رویکرد را به‌زیبایی به نمایش می‌گذارد، دومین لباس زرهی اسپایدرمن را نیز معرّفی می‌کند که ترکیب رنگ مشکی و زرد به‌کاررفته در آن می‌تواند الهام‌بخش لباس مشکی و طلایی اسپایدرمن در این فیلم بوده باشد.

 

10- Astonishing Spider-Man & Wolverine

کمیک مرد عنکبوتی ولورین

چاپ‌شده در: شماره‌های 1 تا 6 سری Astonishing Spider-Man & Wolverine

«Astonishing Spider-Man & Wolverine» نام داستانی نوشتهٔ «جیسون آرون» که در آن اسپایدرمن و ولورین طی حادثه‌ای در زمان سفر کرده و وارد ماجراجوییِ جالبی در دوران‌های مختلف تاریخ می‌شوند. اسپایدرمن در این کمیک زنی به نام «سارا بیلی» را در رؤیاهایش می‌بیند که هیچ شناختی از او ندارد. در ادامه می‌بینیم که سارا بیلی یک کارمند بانک است که اسپایدرمن در ابتدای این ماجرا او را ملاقات کرده و به دلایلی به او علاقه‌مند شده است. سپس ولورین، اسپایدرمن و سارا بیلی در آمریکای قرن 19 گیر افتاده و در مدّت سه‌ساله‌ای که آن‌جا بوده‌اند، پیتر و سارا عاشق یکدیگر شده و پیتر حتی قصد خواستگاری از او را داشت! در نهایت سازمان TVA از راه رسیده و این سه‌نفر را به زمانِ خود بازمی‌گرداند و البته خاطرات سارا را از هرگونه ملاقات با پیتر پارکر/اسپایدرمن پاک می‌کند. هرچند سارا بیلی شخصیت مهمی در تاریخچهٔ کمیک‌های اسپایدرمن نیست و رابطهٔ او و پیتر چیزی نبود جز داستانی که خبیثی به نام «موجو» برای بینندگان برنامهٔ تلویزیونی‌اش طراحی کرده بود، امّا این نخستین‌باری بود که حافظهٔ یکی از معشوقه‌های اسپایدرمن به کلّی از او و دورانی که با او سپری کرده بود پاک شد. شاید بتوان این ایده را الهام‌بخش پایان غم‌انگیز فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» و فراموش‌شدن یاد و خاطرهٔ پیتر توسط ام‌جی دانست. این کمیک رو میتونید اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

  

9- Peter Parker... Criminal

چاپ‌شده در: شمارهٔ 219 از سری Amazing Spider-Man

یکی از نخستین غافل‌گیری‌های «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» در همان پردهٔ اوّل فیلم و با بازگشت شخصیت «مت مورداک» با بازیِ چارلی کاکس به دنیای سینمایی مارول رقم خورد. این اتّفاق البته ریشه در دنیای کمیک دارد و پیتر پارکر و مت مورداک در طول چند دههٔ گذشته، چه در قالب مردم عادّی چه در هویّت ابرقهرمانی‌شان، بارها با یکدیگر ملاقات کرده و در موقعیت‌های مختلف به کمکِ یکدیگر شتافته‌اند. نخستین‌باری که مت مورداک وظیفهٔ دفاع از پیتر پارکر در دادگاه را عهده‌دار شد برمی‌گردد به زمانی که پیتر طی انجام تحقیقاتی در رابطه با زندان جزیرهٔ «رایکر» دستگیر شد. در واقع به‌علّت فرار مکرر ابرخبیثان از این زندان، پیتر برای جمع‌آوری مدارک مناسب برای جلب توجّه مراجع قانونی به‌طور غیرقانونی وارد این مکان شده و آن‌جا به‌جای خلافکارانی که در حال فرار بودند دستگیر شد. مورداک در دادگاه کمک کرد تا چگونگیِ ورود پیتر به این زندان فاش نشده و هویّت مخفی او برملا نشود. البته گفتنی‌ست که مورداک در این برههٔ زمانی از این‌که پیتر پارکر اسپایدرمن است خبر نداشت و بعدها در داستان ماندگار «مرگ جین دی‌ولف» از روی ضربان قلب اسپایدرمن از هویت او مخفی آگاه شد.

 

8- Legacy

کمیک legacy

چاپ‌شده در: شماره‌های 22-27 از سری Ultimate Spider-Man

کمیک‌های دنیای آلتیمیت از همان ابتدا منبع اقتباس مهمی در سروشکل‌دادن به دنیای سینمایی مارول بوده‌اند؛ امّا شاید بتوان گفت فیلم‌های اسپایدرمنِ MCU بیش از هر شخصیت دیگری از داستان‌های این دنیا تأثیر پذیرفته‌اند. ابرقهرمان نوجوان و کم‌تجربه‌ای در دنیای ابرقهرمانان بزرگسال و دنیادیده به‌طور کلّی درونمایهٔ قابل‌توجّهی در سه‌گانهٔ بازگشت به خانه است که باید گفت از کمیک‌های آلتیمیت قرض گرفته شده‌است. امّا در میان داستان‌های پرشمارِ سری پرچم‌دارِ این دنیا یعنی Ultimate Spider-Man اگر بخواهیم داستانی را به نمایندگی برگزینیم، داستان شش‌قسمتیِ «Legacy» انتخاب مناسبی است. بازگشت گرین گابلین، ابرقهرمان مسن‌تری که دستورات واضحی به اسپایدرمن در رابطه با مبارزه با این خبیث می‌دهد (این‌جا «نیک فیوری») و مهم‌تر از همه، سقوط ام‌جی از بالای پل به‌دست گرین گابلین و موفقیت اسپایدرمن در نجاتِ او، از جمله شباهت‌های این داستان با فیلمنامهٔ «راهی به خانه نیست» و از دلایلی‌اند که می‌توان ادعا کرد این داستان تأثیر به‌سزایی بر روی فیلم گذاشته است.

 

7- The War at Home

 The War at Home  کمیک

چاپ‌شده در: شماره‌های 532 تا 538 از سری Amazing Spider-Man

«The War at Home» نام داستانی به نویسندگی «جی مایکل استرازینسکی» است که در بحبوحهٔ نخستین جنگ داخلی ابرقهرمانان مارول و در سری Amazing Spider-Man به چاپ رسید. این داستان در زمانی که اسپایدرمن به درخواست تونی استارک هویت مخفی خود را برای مردم دنیا فاش کرد جریان دارد و روایت‌گرِ عواقب تصمیمات پیتر و تنش‌هایی‌ست که این دوره برای او و خانواده‌اش به‌همراه داشته‌است. مانند دیگر عناوینی که در این مقاله معرّفی شدند، این داستان نیز به رغم تفاوت‌های آشکاری که با داستانِ «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» دارد، در چند زمینه الهام‌بخش این فیلم بوده‌است: فاش‌شدن هویت اسپایدرمن برای مردم دنیا، واکنش منفیِ مردم شهر به این اتّفاق و تبعات خسارت‌بارِ آن برای عزیزان پیتر. همهٔ این موارد در کنار حضور جی جونا جیمسونی که به خونِ پیتر تشنه است، از نقاط اشتراک این داستان کمیک‌بوکی با فیلم جدید اسپایدرمن اند. کمیک "جنگ داخلی" اینجا ترجمه شده است.

 

6- Back in Black

کمیک back in black

چاپ‌شده در: شماره‌های 539 تا 543 از سری Amazing Spider-Man (به‌علاوهٔ چند شمارهٔ فرعی از رویداد Civil War)

فاش‌شدن هویت اسپایدرمن طی جنگ داخلی نتایج به‌شدّت فاجعه‌باری را به همراه داشت و «Back in Black» به‌خوبی این مسأله را به تصویر می‌کشد. در این داستان (به قلم «پیتر دیوید») که شاید یکی از تاریک‌ترین داستان‌های تاریخ اسپایدرمن باشد، پیتر پارکری را می‌بینیم که بیش از هر وقت دیگر ملول، درمانده و خشمگین است و با تیرخوردن زن‌عمو می به دستور کینگ‌پین، به معنای واقعی کلمه به سیم آخر می‌زند. او در این داستان دمار از جان ویلسون فیسک درآورده و به او قول می‌دهد که پس از مرگ زن‌عمو می جانش را خواهد گرفت. بیراه نیست اگر بگوییم مخاطبان تابه‌حال با چنین اسپایدرمنِ دارکی روبه‌رو نشده بودند. شرایطِ یادشده دقیقاً توصیف‌گرِ حال‌و‌روز اسپایدرمنِ تام هالند پس از مرگ زن‌عمویش و آن نبرد خونین در پردهٔ پایانی فیلم با گرین گابلینِ ویلم دفو است؛ قهرمانی که تحت شرایط غیرقابل‌تصوری برای یک لحظه کدهای اخلاقی‌اش را کنار گذاشته و تنها به انتقام از قاتلِ عزیزش می‌اندیشد... با اضافه‌کردن مراجع قانونی‌ای که همچنان به‌دنبال دستگیریِ پیتر پارکرند به فهرست تشابهات این داستان با فیلمنامهٔ «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست»، درمی‌یابیم که Back in Black یکی از بزرگترین منابع الهام این فیلم بوده‌است.

  

5- Happy Birthday

کمیک Happy Birthday

چاپ‌شده در: شماره‌های 57، 58 و 59 (شمارهٔ 500 لگاسی) از سری Amazing Spider-Man

«Happy Birthday» اثر شاخص دیگری از آقای استرازینسکی در کمیک‌های اسپایدرمن است (که این‌جا ترجمه شده) و در آن، اسپایدرمن برای مقابله با دورمامو و لشکر بی‌مغزها به کمک دکتر استرنج می‌آید و به‌اشتباه منجر به اخلال در عملکرد طلسم پیچیده‌ای شده و باعث می‌شود خود و دکتر استرنج را از ساختار فضا و زمان خارج شوند. به‌دنبال آن پیتر مجبور به مبارزه با دشمن‌هایش در گذشته و ملاقات با نسخهٔ آیندهٔ خود شده تا بالاخره به زمان خود بازگردد. اتّفاق مشابهی در فیلم «راهی به خانه نیست»، زمانی‌که پیتر طلسم دکتر استرنج را حین اجرا تغییر داده و موجب بی‌نظمی (بیشتری) در ساختار مولتی‌ورس می‌شود به وقوع پیوست که به ورود خبیث‌های فیلم‌های قبلی به MCU ختم شد. و به‌رغم تفاوت‌های آشکاری که Happy Birthday با فیلمنامهٔ کلّی «راهی به خانه نیست» دارد، این داستان زیبا در زمینهٔ مهمی، یعنی اخلال در طلسم دکتر استرنج بر اثر دخالت اسپایدرمن الهام‌بخش این اثر بوده‌است.

 

4- Spider-Verse / Spider-Men

Spider-Verse / Spider-Men کمیک

چاپ‌شده در: شماره های 7 تا 15 از سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"، شماره های 1 و 2 از سری Spider-Verse به همراه عناوین فرعی | شماره های 1 تا 5 از کمیک Spider-Men

با توضیحاتی که در بررسی ریشه‌های اصلی انیمیشن «اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی» گذشت، هر داستان اسپایدرمن که با مولتی‌ورس و نسخه‌های موازی از این شخصیت سر و کار داشته باشد را به‌نوعی می‌توان وام‌دار دو داستان شاخص او در دههٔ گذشته دانست: «دنیای عنکبوتی» (Spider-Verse) و «مردان عنکبوتی» (Spider-Men). «دنیای عنکبوتی» رویداد عظیمی بود که طی آن افراد عنکبوتی از سرتاسرِ مولتی‌ورس برای رویارویی با تهدید واحدی به نام خاندان «وارثان» (موجوداتی خون‌آشام‌مانند که از انرژی درونی موجودات عنکبوتی تغذیه می‌کردند) با یکدیگر متّحد شدند. «مردان عنکبوتی» امّا روایت‌گر داستانی به‌نسبت متمرکزتر و شخصی‌تر بود که در آن پیتر پارکرِ دنیای اصلی طی حادثه‌ای به دنیای آلتیمیت تله‌پورت شده و باید در این دنیای جدید و ناآشنا به کمک اسپایدرمنِ جوان‌تر آن برای غلبه بر دشمن مشترک‌شان بیآید. درحالی‌که که ایدهٔ ملاقات نسخه‌های موازیِ پیتر پارکر از جهان‌های مختلف به‌طورمستقیم از دنیای عنکبوتی برداشته شده، دینامیک و رابطهٔ بین این افراد، مانند نصیحت‌های اسپایدرمن مسن‌تر خطاب به اسپایدرمنی که در ابتدای حرفهٔ کاری خود قرار دارد، برگرفته از «مردان عنکبوتی» است. این دو داستان بدون‌شک از مهم‌ترین منابع اقتباس «راهی به خانه نیست» و الهام‌بخش تعاملات بین پیتر پارکرهای فیلم بوده‌اند. دنیای عنکبوتی در اینجا و مردان عنکبوتی نیز اینجا ترجمه شده اند.

  

3- The Gift

چاپ‌شده در: شمارهٔ 400 از سری Amazing Spider-Man

«The Gift» یکی از داستان‌های برتر و تاریخی اسپایدرمن به قلم «جی. ام. دی‌متیوس» است که در آن زن‌عمو می، در کمال تعجّب و درست زمانی‌که همه فکر می‌کردند خطر از او برطرف شده‌است، جان خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، مراجع قانونی درست در همین اثناء به سراغ پیتر پارکر آمده و او را به جرم قتل دستگیر کرده و اجازهٔ سوگواریِ می را به او نمی‌دهند. با این اوصاف مشخص است که فیلمنامه‌نویسان «راهی به خانه نیست» از این داستان تأثیر شگرفی پذیرفته و آن را دستمایهٔ یکی از احساسی‌ترین لحظات فیلم قرار داده‌اند. تفاوتِ شایان ذکر این‌جاست که در دنیای کمیک برعکس دنیای سینما، مرگی پابرجا نمی‌ماند و دیر یا زود شخصیت متوفی به شیوه‌ای باز خواهد گشت. این اتّفاق در دنیای کمیک برای زن‌عمو می نیز رخ داده‌است که جزئیات آن را در این مقاله خواهید یافت.

  

2- The Night Gwen Stacy Died

کمیک مرگ گوئن استیسی

چاپ‌شده در: شماره‌های 121 و 122 از سری Amazing Spider-Man

دربارهٔ داستان مشهور و تاریخ‌ساز «The Night Gwen Stacy Died» گفتنی‌ها گفته شده‌است (این‌جا و این‌جا). این همان داستانی‌ست که در آن گرین گابلین معشوقهٔ اسپایدرمن را از بالای پُل به پایین پرتاب می‌کند و موجب مرگ او می‌شود. هم در فیلم «اسپایدرمن 1» سم ریمی و هم در فیلم «مردعنکبوتی شگفت‌انگیز 2» مارک وب شاهد اقتباسی از این داستان مشهور بوده‌ایم که هر کدام به اقتضای فیلمنامه تغییراتی در این داستان به‌وجود آوردند. امّا بخش مهمی از داستان که در هر دو فیلم یادشده غایب است، برمی‌گردد به صحنهٔ پس از مرگ گوئن، جایی که اسپایدرمن برای یک لحظه مغلوب خشم و نفرتش از گابلین شده و کنترل خود را از دست داده و قصذ کُشتن این خبیث را می‌کند. خوشبختانه «راهی به خانه نیست» بالاخره از پتانسیل این لحظه استفاده کرده و در نبرد جانانهٔ انتهای فیلم بین اسپایدرمن و گابلین بالاخره آن را به نحوی به روی پردهٔ سینما می‌آورد: پیترِ تام هالند که همچنان عزادارِ زن‌عموی فقیدش است و چیزی نمانده بود تا معشوقه‌اش را نیز از دست بدهد، به جانِ گرین گابلینِ دفو می‌افتد و به قصد کُشت او را به رگبار مشت و لگد می‌بندد. اگر اسپایدرمنِ توبی مگوایر سر بزنگاه سر نرسیده بود، بعید نبود که پیترِ تام هالند مرتکب گناه نابخشودنیِ قتل نورمن شود. این نبرد حماسی که وجههٔ نادری از اسپایدرمن را نشان مخاطب می‌دهد، برای هواداران اسپایدرمن پیش از هر چیز، یادآور داستان مرگ گوئن است و به راستی هم که حق مطلب را درباره‌اش ادا می‌کند. اگر بنا باشد یک سکانس از فیلم را کاملاً وام‌دارِ یک کمیک‌بوک بدانیم، آن صحنه قطعاً نبرد نهایی اسپایدرمن و گابلین و آن کمیک قطعاً مرگ گوئن استیسی خواهد بود... مرگ گوئن استیسی را اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

1- One More Day / One Moment in Time

کمیک  One More Day / One Moment in Time

چاپ‌شده در: [One More Day]: شماره‌های 544 و 545 از سری Amazing Spider-Man، 41 از سری Friendly Neighborhood Spider-Man و 41 از سری Sensational Spider-Man | [One Moment in Time]: شماره‌های 638 تا 641 از سری Amazing Spider-Man

و بالاخره نوبت به دو داستانی می‌رسد که بیشترین تأثیر را بر روی فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» گذاشتند: «One More Day» و دنباله‌اش، «One Moment in Time». هرچه که لازم است دربارهٔ این دو داستان بدانید را پیش‌تر در این مقاله شرح داده‌ایم؛ امّا به‌طورخلاصه، One More Day (یا به اختصار OMD) یکی از بدترین داستان‌های تاریخ اسپایدرمن و از جنجالی‌ترین داستان‌های تاریخ کمیک برشمرده می‌شود؛ به‌طوری که تقریباً در هر لیستی از بدترین داستان‌های روایت‌شده در کمیک‌های مارول حضور دارد. این داستان که پس از وقایع نخستین جنگ داخلی رخ می‌دهد، به طرز غیرمنطقی و غیرقابل‌باوری ازدواج پیتر پارکر و مری‌جین واتسون را از تاریخ کمیک‌های مارول پاک کرد و منتقدان و هواداران این کاراکتر را به‌شدّت عصبانی کرد. طی One More Day، اسپایدرمن برای نجات جانِ زن‌عمویِ تیرخورده‌اش با مفیستو (شیطان دنیای مارول) معامله‌ای کرده که برایش به قیمت ازدست‌دادنِ مری‌جین و پاک‌شدن تاریخچهٔ رابطه‌اش با او می‌شود. همچنین به تبع این معامله، مردم دنیا هویت مخفی اسپایدرمن را فراموش می‌کنند. چندسال بعد در داستان One Moment in Time فاش شد که فراموش‌شدن هویت اسپایدرمن کارِ مفیستو نبوده و در واقع پیتر پارکر برای این منظور از دکتر استرنج کمک گرفته‌است. در واقع دکتر استرنج طلسمی برای پاک‌کردن حافظهٔ مردم جهان از هویت اسپایدرمن اجرا کرده است و همچنین حین اجرای طلسم، پیتر که نمی‌خواست مری‌جین هویتش را فراموش کند، به نحوی او را از تأثیرات این طلسم حفظ می‌کند. همان‌طور که متوجه شده‌اید، فیلم «راهی به خانه نیست» بسیاری از این موارد را دستمایهٔ پیرنگ داستان خود قرار داده و ایدهٔ پاک‌شدنِ هویت مخفی اسپایدرمن از حافظهٔ مردم به قیمت جدایی پیتر و ام‌جی به‌طور عینی در این فیلم حاضر است. بنابراین چاره‌ای نداریم جز این‌که این دو داستان را بزرگ‌ترین منابع الهام و تأثیرگذارترین داستان‌های کمیک‌بوکیِ اسپایدرمن برای «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» بدانیم...

 

نویسنده و مترجم: محمدصالح حیدری

Spider-Fan

[با بهره‌گیری از مقالهٔ وب‌سایت SpiderManCrawlspace]

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

معرفی 10 داستان برتر مرد عنکبوتی برای کسانی که از فیلم "راهی به خانه نیست" خوششان آمده است!

10 داستان کمیک بوکی که میتوانند دستمایه قسمت های بعدی "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قرار بگیرند

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی به خانه نیست" 

بهترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

20 دفعه ای که مارول و دی سی اینترنت را به آتش کشیدند

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

ترجمه شماره آخر از سری "پیتر پارکر: مرد عنکبوتی خارق العاده" + لینک دانلود

10 پیچش داستانی شوکه کننده در تاریخ انتشارات مارول

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

رتبه بندی 10 تراژدی بزرگ مرد عنکبوتی

شماره آخر از کمیک "مردان عنکبوتی 2" (SPIDER-MEN II) ترجمه شد + لینک دانلود

15 داستان برتری كه «دان اسلات» (DAN SLOTT) تا به حال نوشته

تمام قسمت های كمیك "مردان عنكبوتی" (SPIDER-MEN) ترجمه شد+ لینك دانلود مستقیم

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

برترین شخصیت های خبیث جدید مارول در 10 سال گذشته

10 لحظه جنجالی «دن اسلات» در کمیک بوک های مرد عنکبوتی

10 کمیک مرد عنکبوتی که برای دنیای گیم عالی هستند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

king venom
#1 king venom 1400-10-17 10:56
سلام مقاله عالی بود مخصوصا مورد 4 که میتونه زمینه ساز اسپایدر-ورس های بیشتر باشه!!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-10-17 11:39
سلام
ممنون بابت مقاله.
دیگه موندم چی باید بگم. اینقدر که از راهی به خانه نیست روی سایت مقاله اومده و ابعادش رو بررسی کردیم که دیگه آدم میمونه واقعا چیزی هست که هنوز گفته نشده؟ البته راهی به خانه نیست اونقدر عالیه که هنوز هم میشه ازش نکات مهم و جالبی درآورد.
خب به هر حال ما با یک فیلم "کمیک بوکی" سروکار داریم که همونطور که از اسمش هم معلومه باید اقتباسی از کمیک های مارول باشه. البته قضیه این نیست که بیاد یه کمیکی رو برداره و با چند تا بازیگر کپیش کنه، بلکه باید عصاره و ایده های چند کمیک و برداره و اونا رو در فیلم به کار ببره. خوشبختانه همین اتفاق هم برای راهی به خانه نیست افتاده و این فیلم کار درستی رو برای اقتباس انجام داده. برای همین با یک اقتباس کمیک بوکی بسیار عالی رو به رو هستیم که حتی از ایده های کمیک های بدِ منبع اقتباسش هم به نفع خودش استفاده میکنه و ازش سود میبره. مثلا همین داستان های مزخرف one more day و one moment in time که هردوشون داستان های واقعا بدی در دنیای اسپایدرمن هستند. اما راهی به خانه نیست با این چیزها کار نداره و فقط اون ایدهٔ طلسم فراموشی دکتر استرنج رو از این کمیک برمیداره و در فیلم به نفع خودش استفاده میکنه. یا حتی در اقتباس از کمیک های خوبی مثل "شبی که گوئن استیسی مُرد" از صحنهٔ ماندگار کتک خوردن خشن گابلین توسط پیتر که در فیلم هم همین ایده تکرار شد. یا کمیک های "دنیای عنکبوتی" و "مردان عنکبوتی" که دیگه ایدهٔ مولتی ورسیشون از پایه های فیلم راهی به خانه نیسته و البته میشه گفت تعاملات بقیه پیترها با پیتر پارکرِ تام هالند، از مردان عنکبوتی گرفته شده. در کل راهی به خانه نیست مثالی برای یک اقتباس خوبه که شما نیای همه چیز رو کپی کنه، بلکه باید در اون تغییراتی ایجاد کنی و از چند داستان کمک بگیری.
با تشکر.
نقل قول کردن
mjkp
#3 mjkp 1400-10-17 12:17
یجورایی راهی به خانه نیست اومده بود one more day رو اصلاح کرده بود مثلا بجای اینکه بعد از این همه ماجراجویی که پیتر به کمال رسیده نباید اشتباه دومش کنه و هویتش رو لو بده اما توی فیلم دیدیم که مستریو اینکارو کرد
و زن عمو می لحظه مرگش به پیتر گفت که کارت درسته و جمله معروف هم گفت و یجورایی بخاطر اشتباه پیتر نمرد
نقل قول کردن
masiha_87
#4 masiha_87 1400-10-17 12:30
سلام
ممنون بابت مقاله
راهی به خانه نیست دارای عناصر شخصیتی فوق العاده ای بود؛ از جهت دیگه داستانی پر تنش به همراه پیچش های بسیار عالی داشت. اللته از همه مهم تر، "کمیک بوکی" بودن این فیلمه و از پس اون هم کاملا عالی براومد. میدونید در واقع این فیلم داشت میگفت:
"چه میشد اگر... "یک روز دیگر" پایانی متفاوت داشت؟"
تشکر مجدد بالت مقاله. خسته نباشید!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید