چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید! قسمت 50

facts-حقیقتی-که-باید-درباره-فیلم-اسپایدرمن-2002-بدانید-فکتس-حقیقت-اطلاعات-چیزهای-جالب-تریوا-trivia-مردعنکبوتی-سم-ریمی-توبی-مگوایر

کی باورش میشه سری مقالاتی که اولش همین جوری دِلی و از روی تفنن شروع به نوشتنشون کردم حالا به قسمت پنجاهم رسیده باشه؟!

اولین بار روز 24 شهریور 1395 شروع کردم به نوشتن مقالات "چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید" و الان اصلا باورم نمیشه به قسمت پنجاهم رسیده باشه! تک تک قسمت های این سری رو با عشق و کلی مطالعه و تحقیق نوشتم و خیلی ازش راضیم. و اینک به مناسبت پنجاهمین قسمت تصمیم گرفتم 50 نکته جالب که شاید درباره نخستین فیلم سینمایی اسپایدرمن نمیدانستید را برایتان تدارک ببینم. برای خواندن قسمت های قبلی هم به اینجا بروید.

 

مقدمه: 20 و خورده ای سال پیش فیلم "اسپایدرمن 1" ساخته استاد «سم ریمی» مثل بمب در سینماهای جهان صدا کرد. این فیلم با فروش و موفقیت خیره کننده خودش شیوه ای که تماشاچیان سینما به فیلم های ابرقهرمانی نگاه میکردند را برای همیشه تغییر داد. بسیار از عناصری که الان در این فیلم برای تماشاچیان امروزی آشنا به نظر میرسد در آن زمان نو و تازه بود و دلیلش اینه که اونقدر ازشون تقلید شده که برامون آشنا به نظر میرسن! در هر حال در این مقاله میخواهیم شما را با حقایقی از پشت پرده ی ساخت این فیلم آشنا کنیم. اما قبلش ازتون دعوت میکنیم حتما مقالات زیر را بخوانید:

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

10 رویه متداول در فیلم های ابرقهرمانی که فیلم "مردعنکبوتی" ایجاد کرد

20 سال بعد: میراث فوق العاده مرد عنکبوتیِ سم ریمی

 

50 حقیقتی که باید درباره فیلم اسپایدرمن (2002) بدانید

1- استیون اسپیلبرگ پس از اکران فیلم فاش کرد که از سونی برای ساخت این فیلم پیشنهاد داشته ولی آن را رد کرده. البته او گفت که عاشق شخصیت اسپایدرمن است ولی تصمیم گرفت پیشنهاد را رد کنه زیرا حس میکرد ساخت این فیلم برایش به عنوان یک فیلمساز به قدر کافی چالش برانگیز نیست (او به همین دلیل ساخت فیلم "هری پاتر" را نیز رد کرد).

2- توبی مگوآیر به توصیه سم ریمی، 100 شماره نخست از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" رو خوند چون ریمی خودش وقتی بچه بود این کمیک ها رو خونده بود.

3- توبی مگوآیر مجبور شد از سازندگان فیلم بخواهد تا تغییری در لباس مردعنکبوتی ایجاد کنند تا بتوانند راحت تر دستشویی برود! در واقع یک دریچه به لباس اضافه شد تا او بدون اینکه مجبور باشه کل لباس را از تن در بیاره، بره دستشویی! همچنین تارهای عنکبوتی مردعنکبوتی در فیلم از مواد فوم (foam) و نخ ماهیگیری درست شدند و البته گرافیک کامپیوتری (CGI) هم استفاده شد تا بهتر بنظر برسند.

لباس اسپایدرمن

4- صحنه ای که در آن اهالی نیویورک به گرین گابلین اشیایی را پرتاب میکنند تا به مردعنکبوتی کمک کنند و یکی از آنها به گرین گابلین میگه: "با یکی از ما دربیفتی انگار با هممون در افتادی" و همچنین صحنه پایانی که مردعنکبوتی را در حال تاب خوردن در سطح شهر نشان میداد و در آخر در کنار پرچم آمریکا قرار گرفت را بعد از حوادث 11 سپتامبر نیویورک اضافه کردند تا منعکس کننده ی حس اتحاد و میهن پرستی در این شهر باشد (این را هم بدونید که این سکانس وقت گیر ترین سکانس فیلم بود زیرا ساخت جلوه های رایانه ای، 18 ماه طول کشید و میگن ساخت آن از همان ابتدای تولید فیلم شروع شد و آخرین شاتی بود که تکمیل شد!).

مردعنکبوتی 1

5- صحنه ای که نورمن آزبورن را در آزمایشگاه خود نشان میدهد (جایی که او روی خودش آزمایش میکند و تبدیل به گرین گابلین میشود) دود سفیدی مورد استفاده قرار گرفت که بعدا به صورت دیجیتالی به رنگ سبز درآمد. سم ریمی از اولش میخواست از دود سبز واقعی استفاده کند ولی مسئولین امور فنی بهش گفتند که نمیتونند دود سبز غیر سمی تولید کنند. در نتیجه او مجبور شد از افکت های دیجیتالی برای تغییر رنگ دود استفاده کند.

دود سبز

6- گفته میشه اولین صحنه فیلم که فیلمبرداری شد مربوط به جایی میشه که پیتر از سفر علمی به اتاقش برمیگرده، درحالی که حالش خوب نیست و تب داره و عنکبوت هم نیشش زده.

7- در فیلم کلیف رابرتسون (بازیگر نقش عمو بن) ادعا میکنه که 68 سال داره ولی او هنگام ساخت این فیلم 75 ساله بود. گفته میشه گریمور ها او را کمی پیرتر هم کردند! این را هم بدانید که بدلیل یک سری مشکل حقوقی که بابت جعل امضای آقای رابرتسون روی چک دستمزد او توسط یکی از مدیران کمپانی کلمبیا پیکچرز به وجود آمده بود، او از سال 1977 در لیست سیاه این کمپانی قرار داشت و در فیلم های آن حضور نداشت. اما "اسپایدرمن" فیلمی بود که پس از 25 سال باعث شد او برای این استودیو فیلم بازی کنه (کلمبیا پیکچرز، شاخه ی سینمایی سونی محسوب میشه).

کلیف رابرتسن

8- فونت بکار رفته در این فیلم بعدا در طراحی لوگوی پلی استیشن 3 هم بکار رفت.

9- موهای جیمز فرانکو در فیلم به رنگ قهوه ای درآمد تا شباهت بیشتر به پدرش یعنی نورمن آزبورن (ویلم دفو) پیدا کند ولی در صحنه ای که هری به بیمارستان محل نگهداری زن عمو می سر میزند میشه دید که موهایش به رنگ سیاه خودش است! همچنین، در دنیای کمیک چشمان پیتر پارکر قهوه ای و چشمان هری آزبورن آبی هستند ولی جالبه که چشمان توبی مگوآیر (پیتر) آبی و چشمان جیمز فرانکو (هری)، قهوه ای هستن!

10- یک جوشکار که سرگرم ساخت دکورهای فیلم بود در روز 6 مارس 2001 کشته شد (بر اثر اصابت یک جرثقیل به محفظه ای که داشت در آن کار میکرد). در کل در حدود 100 دکور برای فیلم ساخته شد که ساختشان 1 سال زمان برد.

11- جان دایکسترا (John Dykstra) مسئول ساخت جلوه های ویژه ی رایانه ای این فیلم اعلام کرده که انیمیت کردن اسپایدرمن سخت ترین و پیچیده ترین کاری بود که تا به حال انجام داده. سم ریمی از او میخواست اسپایدرمن جوری به نظر برسد که جوهره ی این شخصیت را در بربگیرد و نشان دهنده ی تغییر وضعیت جسمانی و شخصیتی یک نوجوان به یک قهرمان باشد (استعاره ای از بلوغ) ولی سختی کار این بود که اسپایدرمن ماسک کامل بر روی صورت میزند. بنابراین چشمان و دهانش قابل رویت نیستند. در نتیجه انیماتورها مجبور شدند یک عالمه زبان بدن (body language) در حرکات او بکار ببرند تا احساسات و شخصیت پردازی در این کاراکتر را بهتر به تصویر بکشند. همچنین سم ریمی اصرار داشت که صحنه های تاب خوردن مردعنکبوتی در سطح شهر مثل نوعی "رقص باله در آسمان" به نظر برسند. پیچیدگی ساخت این سکانس ها آنقدر بالا بود که بودجه ی فیلم از 70 میلیون به 100 میلیون دلار افزایش یافت (بودجه ی نهایی فیلم با احتساب هزینه ی تبلیغات، 130 میلیون دلار شد). ضمنا این را بدانید که هیچ کدام از صحنه های فیلم به صورت 100 درصد رایانه ای نیستند. یعنی ریمی اصرار داشت که حتما در تمام صحنه ها تا جای ممکن از افکت ها یا عناصر واقعی استفاده شود.

12- توبی مگوآیر و ویلم دفو هر دو از یک تکنیک یوگا به نام Ashtanga   در برنامه تمرینی و آماده سازی جسمانی خودشان استفاده کردند. جالبه که Ashtanga را میتوان ترجمه کرد به "دارای هشت پا"، یعنی مثل یک عنکبوت!

13- مبارزه ی انتهایی بین گرین گابلین و اسپایدرمن در انتهای فیلم آنقدر نفس گیر بود که ویلم دفو به طور تصادفی با آرنجش به چانه ی توبی مگوآیر آسیب زد. همچنین گفته میشه که در این سکانس، سازندگان افکت های رایانه ای مجبور شدند رنگ خونی که از دهان توبی مگوآیر بیرون می آمد را عوض کنند تا شبیه به آب دهان شود زیرا اگر خون از دهانش خارج میشد ممکن بود درجه ی فیلم R شود و کودکان و نوجوانان دیگر نتوانند آن را در سینماها تماشا کنند! (جالبه که در کشور انگلستان، درجه ی این فیلم ابتدا جوری شد که کودکان زیر 12 سال نمیتوانستند آن را در سینما تماشا کنند زیرا اداره نظارت بر محتوای فیلم های انگلستان آن را "خشن ترین فیلم تاریخ سینما که مخاطبین اصلی آن قراره کودک و نوجوان باشند" خطاب کرده بود! ولی چند ماه بعد با تصحیح قوانین، فیلم در انگلستان اکران مجدد شد و در نتیجه زیر 12 ساله ها هم تونستند آن را در سالن سینما تماشا کنند).

14- جو منگنیلو بازیگر نقش فلش تامپسون در فیلم، سال 2014 در برنامه ی The Pete Holmes Show فاش کرد که دو تن از عوامل ساخت فیلم بهش پیشنهاد کرده بودند اگر در طول صحنه نبرد در دبیرستان واقعا به صورت توبی مگوآیر مشت بزند، بهش 100 دلار میدهند! ولی او که میترسید با این کارش اخراج خواهد شد، انجامش نداد!

15- الیزابت بَنکس قبل از اینکه برای ایفای نقش بتی برنت (منشی جی جونا جیمسون) انتخاب شود، برای نقش مری جین واتسون تست داده بود. اما در نهایت بهش گفتند که برای این نقش زیادی مسن است! (او آن موقع، 27 ساله بود). کیت هادسون، و تارا رید هم برای ایفای نقش مری جین واتسون در نظر گرفته شده بودند. به ویژه هادسون که از گزینه های اصلی بود ولی در نهایت تصمیم گرفت این نقش را قبول نکنه و در عوض در فیلم The Four Feathers که همزمان با فیلم اسپایدرمن ساخته شد، حضور پیدا کنه. آلیشیا ویت، منا سواری، الیزا دوشکو و الیشا کاثبرت هم برای نقش مری جین تست دادند.

16- در حدود دقیقه 29 فیلم صحنه ای هست که در آن پیتر پارکر و مری جین در خیابان با هم صحبت میکنند. این صحنه ساعت 4 صبح فیلمبرداری شد و باید سریع آن را میگرفتند زیرا طلوع آفتاب نزدیک بود. کریستن دانست بازیگر نقش مری جین اعلام کرده هوا هم خیلی سرد بود و باید حتما یک کت روی لباس عادی که بر تن داشت میپوشید! همچنین درباره کریستن دانست این را هم بدانید که او وقتی فهمید توبی مگوآیر برای نقش مردعنکبوتی انتخاب شده، تصمیم گرفت نقش مری جین را قبول کند زیرا انتخاب او را نشانه ای از حس و حال "مستقل" فیلم میدانست. او همچنین فقط 1 ماه مانده به شروع فیلمبرداری و طی تستی که در شهر برلین آلمان داد، برای این نقش انتخاب شد. او هنگام فیلمبرداری این فیلم، 19 سال سن داشت.

17- جی کی سیمونز در دنیای واقعی، کچل و بدون سبیل است. بنابراین باید برایش کلاه گیس و سبیل مصنوعی میگذاشتند تا شبیه به آقای جیمسون شود! سیمونز گفته که پس از اکران فیلم، حتی غریبه های داخل خیابان هم او را به عنوان بازیگر آقای جیمسون میشناختند که برایش بسیار عجیب بوده! جالبه که تیپ جیمسون در دنیای سینمایی مارول جوریه که مثل ظاهر واقعی سیمونزه، یعنی کچله!

18- در صحنه ای که نورمن در آیینه با خودش صحبت میکنه و شاهد دوگانگی شخصیت او هستیم، ماسک های مختلفی از سرتاسر جهان در خانه اش هست. سازندگان فیلم با این کار میخواستند نشان دهند که نورمن به جمع آوری نقاب علاقه دارد و اینگونه دلیل قانع کننده ای برای ماسک بر صورت زدن گرین گابلین در فیلم ارائه کنند (میتونید این سکانس را در اینجا مشاهده کنید). همانطور که در آیتم شماره 7 این مقاله گفتیم، این ایده بعدا در سریال "مردعنکبوتی خارق العاده" و بازی اسپایدرمن PS4 هم استفاده شد.

ماسک اسپایدرمن

19- طبق گفته تهیه کننده فیلم، لورا زیسکین، سم ریمی عادت داره با دو تا تدوین گر (editor) کار کنه. یعنی هر کدام به شیوه خودش فیلم را تدوین میکند. سپس ریمی هر دو کات را مشاهده میکند و از بین آنها نسخه خودش را خلق میکند!

20- در فیلم گرین گابلین تا قبل از شکست خوردن مرتکب قتل حداقل 12 نفر میشود (البته او در فیلم "راهی به خانه نیست" نیز مرتکب قتل زن عمو می شد که باعث میشه این عدد به 13 برسه!) این باعث شده که بهش لقب مرگبارترین دشمن مردعنکبوتی در سینما داده بشه. از این نظر شاید فقط «میستریو» در "دور از خانه" به گرد پای گرین گابلین برسه ولی حتی در آن فیلم هم به نظر نرسید که تلفات حملات او آدم های عادی را نیز شامل میشدند.

21- گفته میشه که کاستومی که آقای جیمز آچیسون (طراح کاستوم های فیلم های مردعنکبوتی سم ریمی) در نظر داشت و خیلی هم رویش اصرار میورزید، به رنگ سیاه بود که یک آرم عنکبوتی قرمز رنگ وسط سینه اش بود!

22- سه تن از بازیگران این فیلم برنده جایزه اسکار شده اند (یا بعدا برنده شدند): کلیف رابرتسون، جی. کی. سیمونز و اکتاویا اسپنسر. کیرستن دانست، ویلم دفو، رزمری هریس و جیمز فرانکو نیز سابقه کاندید شدن برای جایزه اسکار را دارند.

23- سم ریمی تایید کرده که صحنه ای در آن دست گرین گابلین از میان آوار بیرون میاد ادای احترامی است به فیلم های کلاسیک هیولایی ساخته شده توسط استودیو یونیورسال در دهه های 30 تا 50 میلادی.

24- قرار بود صحنه ی که پیتر دنبال اتوبوس میدوه و بعدش بنری که بهش چسبیده بود رو میکنه، طولانی تر باشه. یعنی قرار بود پس از این لحظه، از روی یک کامیون هم پرش کنه تا باهاش تصادف نکنه ولی به دلیل محدودیت های بودجه ای مجبور شدن از خیرش بگذرن.

25- کلیف رابرتسون (بازیگر نقش عمو بن) در دوران جوانی نقش یک کابوی خبیث را در سریال تلویزیونی بتمن (1966) به نام Shame بازی کرده بود. به همین دلیل او از نخستین بازیگرانی محسوب میشود که هم در اثری از مارول بوده و هم دی سی!

دشمن بتمن

26- سم ریمی قبلا تجربه خوبی با فیلمبردار برجسته بیل پوپ در فیلم "دارک من" داشت و میخواست که او فیلمبردار این فیلم باشد ولی او از قبل برای فیلمبرداری قسمت های دوم و سوم "ماتریکس" قرارداد داشت. بنابراین از دان برجس استفاده کرد (جالبه که بدونید برجس، فیلمبردار قسمت دوم فیلم "آکوامن" هستش). اما خوشبختانه ریمی تونست از بیل پوپ برای فیلم "مردعنکبوتی 2" استفاده کنه.

27- سکانسی که گرین گابلین به فستیوال Unity در میدان تایمز حمله میکنه به خاطر داشتن المان های واقعی و دیجیتال سخت ترین سکانس فیلم بود و گفته میشه فیلمبرداری آن سه هفته طول کشید!

28- صحنه های بسیاری مربوط به گرین گابلین از "مردعنکبوتی: مجموعه کارتونی" الهام گرفته شدند. مثلا اینکه نورمن به دلیل فرمول گابلینی، دو شخصیتی میشه و با گرین گابلین حرف میزنه (تو این کارتون هم نورمن توهم میزنه و با گرین گابلین داخل آیینه حرف میزنه. اینجا رو کلیک کنید تا کلیپش رو دانلود کنید).

کارتون اسپایدرمن

یا اینکه گرین گابلین میره دنبال کسانی که فکر میکرد بهش ظلم کرده اند. همچنین جالبه که در این سریال حمله ی هاب گابلین به زن عمو می باعث شد سر از بیمارستان دربیاره:

هاب گابلین کارتون

و مری جین هم وقتی پیتر در آنجاست از زن عمو می عیادت میکنه و مشابه این صحنه ها نیز در فیلم بکار گرفته شدند.

عمه پیتر پارکر

و البته که در سالهای دور در دنیای کمیک نیز شاهد عیادت مری جین از زن عمو می در بیمارستان بوده ایم:

پیترپارکر - ام جی

29- برخی منابع ادعا میکنند از استیو دیتکو (یکی از دو خالق مردعنکبوتی) شنیده اند که از فیلم زیاد خوشش نیومده چون لحنش زیادی دارک و خشن بوده! ظاهرا او همچنین از نحوه ی به تصویر کشیده شدن نظامی ها و تاجرها در فیلم خوشش نیومده بوده!!

30- نورمن آزبورن در فیلم درسته که شباهت های زیادی به دنیای کمیک بوک داره (مثلا جاه طلبه، موسس شرکت آزکورپه، با پسرش رابطه پرتنشی داره، تجهیزات گابلینی استفاده میکنه و ...). اما دو قطبی بودن شخصیت او و اینکه قبل از اینکه در معرض فرمول گابلینی قرار بگیره، یک آدم ترسو و نسبتاً خوب و نایس هستش از دنیای کمیک فاصله داره (این ویژگی در فیلم "مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست" هم ادامه پیدا میکنه و در پایان دیدیم که وقتی مداوا شد برگشت به همون حالت خوب و نایس قبلی!). چون نورمن آزبورن دنیای کمیک حتی قبل از اینکه به خاطر فرمول گابلینی به گرین گابلین تبدیل بشه نیز یک آدم عوضی و بی رحم بود که برای رسیدن به اهداف خودش حاضر بود دست به هر کاری بزنه. و یک نکته دیگر هم درباره او این است که وقتی در فیلم فرمول رو استنشاق میکنه و خبیث میشه، دستیار خودش یعنی مندل استرام رو به قتل میرسونه. در دنیای کمیک یکی دیگر از دشمنان معروف مردعنکبوتی به نام پرفسور وارن وقتی خبیث و به شخصیتی به نام شغال تبدیل میشه، دستیار خودش (آنتونی سِربا) را به قتل میرسونه.

شغال دشمن بتمن

31- ویلم دفو 90 درصد از صحنه های بدل کاری مربوط به نورمن آزبورن/گرین گابلین را خودش انجام داد.

32- طبق آمار و ارقام سایت history.com و حتی با محسابه نرخ تورم، "اسپایدرمن" اولین فیلم تاریخ سینماست که طی تعطیلات آخر هفته در آمریکا به فروشی بالای 100 میلیون دلار دست یافت (114 میلیون دلار). این در حالی است که فیلم "مردان ایکس" در سال 2000 به فروش افتتاحیه ای در حدود 54 میلیون دلار دست یافته بود که برای خیلی ها شگفت انگیز بود ولی واقعا کسی فکرش را نمیکرد که یک فیلم ابرقهرمانی بتواند به فروشی بالغ بر 100 میلیون دلار طرف سه روز برسد. اما "مرد عنکبوتی" برخلاف تمام پیش بینی ها و توقعات اولیه به این مهم دست یافت و برای همیشه ذهنیت هالیوود را نسبت به اینکه فیلم های کمیک بوکی چقدر میتوانند موفق باشند را عوض کرد به طوری که اگه الان فیلمی از دی سی یا مارول فروش افتتاحیه اش در آمریکا کمتر از 100 میلیون دلار باشد نوعی شکست محسوب میگردد و کارشناسان شروع میکنند به دنبال یافتن دلیلش!

فروش فیلم مردعنکبوتی

33- توبی مگوآیر بازیگر نقش پیتر پارکر/مردعنکبوتی گفته که تا قبل از آنکه نقش را قبول کند هرگز کمیک بوکی از اسپایدرمن نخوانده بوده ولی نقش را قبول کرد چون از فیلمنامه خوشش آمده بود.

34- "اسپایدرمن" اولین باری بود که در دنیای سینما چشممون افتاد به اون لوگوی معروف و متحرک مارول را که حالتی فلیپ بوک (flipbook) دارد و انگار داریم صفحات کمیک بوکی را ورق میزنیم. یعنی وقتی فیلم شروع میشه اولش مثل هر فیلم سونی، اون خانومه که سمبل کمپانی "کلمبیا پیکچرز" هستش و مشعل دستشه رو میبینیم و بعدش هم پانل های کمیک بوکی مارول سریع جلوی چشممون ظاهر میشن و لوگوی مارول میاد و اون وسط قرار میگیره. دیدن چنین چیزی در آن موقع باعث شور و شعف بسیار هواداران مارول شد که سالها بود در حسرت دیدن یک اثر درست و درمون از روی شخصیت های مورد علاقه شون در سینما رو میکشیدند. و البته خیلی هم خوب بود که لوگوی مارول با ادای احترام به پانل های طراحی شده این شرکت دیده میشد و کاملا رنگ و بویی کمیک بوکی داشت. الان این لوگو را بارها و بارها دیده ایم و به نوعی با آثار مارول عجین شده است (فیلم های مارول استودیوز هم در اون اوایل دقیقا با همین لوگو آغاز میشدند) و حتی دی سی در ابتدای آثار خودش در دنیای سینما و کارتون یک تیتراژ انیمیشنی قرار میده که شخصیت های معروفش را در آن میبینیم و همه اینها از فیلم "مرد عنکبوتی" شروع شد...

لوگوی فیلم های مارول

35- توبی مگوآیر برای آنکه به فیزیک مناسب برای ایفای نقش مردعنکبوتی دست پیدا کند، یک رژیم غذایی/ورزشی سفت و سخت 5 ماهه گرفت. او شش بار در هفته تمرین وزنه برداری و هنرهای رزمی انجام میداد و همچنین در طول روز، 4 تا 6 وعده ی غذایی پر از پروتئین میخورد!

36- قبل از اکران فیلم یک تیزر محشر ازش بیرون اومد که بعدا کلا حذف شد! این تریلر که خیلی سال پیش تو سایت براتون آپ شد (اینجاست)، درباره سرقت از بانک بود. یعنی ابتدا چند سارق از یک بانک دزدی کرده و سپس با یک هلی کوپتر از محل میگریختند. بعد اسپایدرمن تعقیبشان میکرد و در نهایت هلی کوپتر سارقین را در تاری که میان برج های دوقلوی شهر نیویورک ایجاد کرده بود، گیر می انداخت! این تریلر بسیار منحصر به فرد بود چون به جای آنکه از صحنه های درهم و برهم تشکیل شود، انگار از سکانسی مستقل در درون فیلم گرفته شده بود و برای خودش داستان داشت. گفته میشد ریمی خودش روی ساخت این تیزر نظارت داشت تا از هر نظر ایده آل باشد. تا اینکه حوادث 11 سپتامبر پیش آمد. یعنی برج های دوقلوی شهر نیویورک با خاک یکسان شد. در نتیجه شرکت سونی تصمیم گرفت تریلر را از اینترنت جمع آوری کند. سونی حتی به ریمی دستور داد تمام سکانس مذکور را از فیلم حذف کند! البته یک روایت دیگر هم هست که طبق آن سونی از اولش هم قرار نبود از این صحنه ها در فیلم استفاده کنه! همچنین یک پوستر بسیار زیبا برای این فیلم منتشر شد که در آن میشد انعکاس این دو برج را در لنز چشمان ماسک اسپایدرمن دید. سونی از سینماها خواست این پوستر را هم برگردانند ولی ظاهرا خیلی ها این کار را نکردند چون هنوز برخی نسخه های این پوستر موجوده و اگر اصل باشه به قیمت حدود 1000 دلار در حراجی های اینترنتی به فروش میرسه!

37- یکی از بزرگترین سختی هایی که توبی مگوآیر هنگام صحنه مشهور بوسه وارونه زیر باران تجربه کرد این بود که سینوس های بینی او پر از آب میشد!

بوسه مردعنکبوتی

38- لباس گرین گرین گابلین اولش جوری طراحی شده بود که یُغور تر و زرهی باشد ولی ویلم دفو (که تصمیم گرفته بود خودش صحنه های مربوط به بدل کاری را ایفا کند) آن را رد کرد و گفت که یک لباس ساده، بدون تزئینات و ورزیده تر را بیشتر میپسندد. گفته میشه لباس نهایی از 580 تکه تشکیل شده بود و 1 ساعت طول میکشید تا دفو آن را بر تن کند! دفو تجربه طاقت فرسای پوشیدن لباس گرین گابلین را مثل "برگرداندن خمیر دندان خارج شده به داخل تیوب خودش" توصیف کرده است!!!

39- هیو جکمن فاش کرده که قرار بوده یک کامئو (حضور افتخاری) کوتاه در نقش ولورین در این فیلم داشته باشه. او حتی به نیویورک رفت تا این صحنه را بازی کنه ولی قضیه کنسل شد زیرا سازندگان فیلم نتوانستند به لباس ولورین در فیلم مردان ایکس (2000) دست پیدا کنند!

اسپایدرمن ولورین

40- از یک سیستم دوربین موسوم به دوربین عنکبوتی یا اسپایدرکَم (Spydercam)استفاده شد برای نشان دادن دنیا و نقطه ی دید مردعنکبوتی. دوربین عنکبوتی قادر بود 50 طبقه (بیش از 600 فوت) به پایین سقوط کنه و مساحتی به میزان 2400 تا 3200 فوت را پوشش بده. ضمن اینکه میتونست 6 فریم در ثانیه فیلمبرداری کنه تا حسی حاکی از سرعت مردعنکبوتی را به بیننده القا کنه. البته اسپایدرکم فقط برای سکانس نهایی در این فیلم مورد استفاده قرار گرفت ولی در قسمت های دوم و سوم بیشتر ازش استفاده شد.

41- گرین گابلین به عنوان شخصیت خبیث اصلی فیلم انتخاب شد زیرا سم ریمی حس کرد تِم پدر-پسر (نورمن و هری آزبورن و پیتر پارکر) باعث عمیق تر شدن فیلم میشود.

گرین گابلین - پیتر - هری

42- دکتر اختاپوس در نسخه های اولیه فیلمنامه حضور داشته و قرار بود شخصیت خبیث دوم فیلم باشد ولی در مرحله ی پیش تولید تصمیم گرفته شد او را برای قسمت دوم نگه دارند. ضمن اینکه ریمی به این نتیجه رسید که اگر تمرکز فیلم را روی فقط یک شخصیت خبیث نگه دارد، بهتر است.

43- در فیلم وقتی پیتر میخواهد روی ساختمان قدرت تاراندازی اش را فعال کند (و نمیداند باید چطور این کار را را انجام دهد) عباراتی را بر زبان می آورد که جالب است. یکی از آنها «شزم» است که مربوط به شخصیت انتشارات دی سی با همین نام میشود. پیتر جملهUp, up and away web    را نیز به کار میبرد که در واقع اشاره ای است به یکی از تکیه کلام های معروف سوپرمن که موقع پرواز به کار میبرد (Up, Up and Away) و گفته میشه در سریال رادیویی قدیمی این شخصیت خلق شد تا به شنوندگان رادیو اعلام کنند سوپرمن شروع به پرواز کرده! گفته میشه توبی مگوآیر به صورت فی البداهه این دیالوگ ها را اجرا کرده بوده زیرا در فیلمنامه نبودند.

شزم مرد عنکبوتی

44- توبی مگوآیر برای حضور در دو دنباله نیز قرارداد امضاء کرد و در مجموع چکی به مقدار 26 میلیون دلار از سونی دریافت نمود.

45- یکی از دلایلی که سم ریمی در نهایت برای کارگردانی این فیلم از سوی سونی انتخاب شد این بود که یکی از علاقمندان پر و پا قرص کمیک بوک است و گفته میشه کلکسیونی بالغ بر 25 هزار کمیک بوک مختلف دارد. این را هم بدانید که ریمی به دلیل همین علاقه اش به دنیای کمیک یکی از گزینه های اصلی کارگردانی فیلم بتمن (1989) بود.

سم ریمی (Sam Raimi)

46- همواره در کمیک های مرد عنکبوتی او دارای تاراندازهای مکانیکی بوده و تارهایش را خودش درست کرده اما در سه گانه "مرد عنکبوتی" ریمی شاهد بودیم که تارانداز نداره و بدن پیتر پارکر به طور طبیعی پس از گزیده شدن توسط اون عنکبوت، میتونه تار درست کنه! بنابراین تار خودش از مچ دست او بیرون می آمد. «استن لی» به عنوان یکی از دو خالق مرد عنکبوتی در مصاحبه های خودش گفته که دلیل اینکه اسپایدرمن بدنش تار تولید نمیکنه اینه که او نمیخواست خواننده ها فکر کنند یک موجود عجیب الخلقه یا freak است . یعنی در دهه 60 میلادی همچین ایده ای چندان برای خوانندگان جالب نبود و پیتر را از ریشه های انسانی خودش دور میکرد. اما سم ریمی اعتقاد داشت در قرن بیست و یکم که فیلم اسپایدرمن ساخته شد مردم دیگر به این جور چیزا عادت کرده اند و طبیعی تره که بدن پیتر خودش تار درست کنه. او همچنین اعتقاد داشت که زیاد با عقل جور درنمیاد نوجوانی مثل پیتر اونقدر باهوش باشه که خودش به تنهایی بتونه تارانداز و محلول تار عنکبوتی درست کنه. ضمنا این را هم بدونید که کلا ایده تارهای ارگانیک از فیلمنامه ای که جیمز کامرون برای فیلم ساخته نشده خودش از اسپایدرمن نوشت، شروع شد.

تارهای ارگانیک مردعنکبوتی

47- گفته میشه جیمز فرانکو (بازیگر نقش هری آزبورن) سر صحنه ی فیلمبرداری چند بار به شوخی گفت که صورت توبی مگوآیر شبیه به قورباغه است (!) و توبی بابت این شوخی ها واقعا از دستش ناراحت شد. این موضوع سبب گردید تا نوعی اصطحکاک و رقابت بین این دو بازیگر شکل بگیرد و حتی به زندگی شخصی آنها نیز سرایت کند به طوری که حتی الان هم آنها از یکدیگر دل خوشی ندارند!

48- وقتی سم ریمی برای اولین بار توبی مگوآیر را برای نقش پیتر پارکر/مردعنکبوتی پیشنهاد کرد سونی خیلی مخالفت کرد. تا اینکه تست بازیگری مگوآیر را دیدند که چطور تونسته بود هیکلش رو ورزیده کنه (میتونید در اینجا این تست را تماشا کنید).

گفته میشه که همسر ریمی با دیدن نقش آفرینی توبی در فیلم "قوانین خانه سایدر" (1999) او را به شوهرش پیشنهاد کرده بوده. ریمی هم با دیدن این فیلم به این نتیجه رسید که توبی میتونه به خوبی از پس ایفای خصوصیات ذاتی شخصیت پیتر پارکر بربیاد.

49- زک هادسون (Zach Hudson)به عنوان بدلکار توبی مگوآیر، هنگام اجرای یک صحنه ی دارای بدلکاری با اصابت به یک دیوار آجری دچار شکستگی پا شد.

50- نقش کشتی کج کاری که در فیلم مردعنکبوتی باهاش مسابقه میده را رندی سوج بازی کرد که یک کشتی کج کار واقعی و بسیار معروف بود. جالبه که او در ابتدای حرفه ی خودش در رینگ کشتی کج از لقب "اسپایدر" (The Spider) استفاده میکرد. همچنین لحظه ای که او در انتهای رقابت توسط اسپایدرمن به طناب ها برخورد میکنه و با سر میخوره زمین، واقعا باعث آسیب دیدگی گردن او شد.

رندی سوج - ماچو من

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

  

مطالب مرتبط:

نگاهی به صحنه های حذف شده در سه گانه مردعنکبوتی سم ریمی که تا به حال دیده نشده اند!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! (آرشیو)

20 سال بعد: میراث فوق العاده مرد عنکبوتیِ سم ریمی

10 رویه متداول در فیلم های ابرقهرمانی که فیلم "مردعنکبوتی" (2002) ایجاد کرد

10 اتفاق غیرمنتظره ای که برای مرد عنکبوتی در سه گانه سم ریمی رخ داد

مصاحبه سم ریمی به مناسبت بیستمین سالگرد اکران فیلم "مرد عنکبوتی": سونی اولش منو نمیخواست!

اگر فیلم های مردعنکبوتیِ سم ریمی صحنه پس از تیتراژ داشتند ...؟

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی" (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 فیلم و سریالی که مرد عنکبوتی توبی مگوآیر ممکنه دفعه بعد در آن حضور داشته باشه!

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

چرا تام هالند بهترین مرد عنکبوتی در دنیای سینما است

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

نظر سم ریمی درباره فیلم جدید مرد عنکبوتی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

blaksummerz
#1 blaksummerz 1401-12-12 14:16
بسیار عالی بود و به معلوماتم اضافه کرد
چقدر زود گذشت...
انگار همین دیروز بود که قسمت یکم اومد.
استاد واسه ی قسمت صدم چه برنامه ای دارید؟ :lol:
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1401-12-12 14:49
خسته نباشید میگم. چقد نکات تو این فیلم نهفته است!
درسته اکثریت اعتقاد دارن که مرد عنکبوتی ۲ بهترین فیلم تاریخ کمیک بوکیه ولی در کنارش به نظرم شاید مرد عنکبوتی ۱ سم ریمی هم بهترین فیلم اریجین محور برای یک شخصیت کمیک بوکیه. چیزی که این روزها دیگه خیلی کم شده. حداقل نصف فیلم، شاهد گذر پیتر از زندگی معمولی به یک زندگی ابرقهرمانی هستیم. حتی ما شاهد اریجین شخصیت خبیث فیلم هم هستیم که از نقاط قوت فیلمه. این روزها حذف اریجین مرد عنکبوتی یا بتمن میتونه قابل قبول باشه ولی الان دیگه استودیوها سعی دارن کلا اریجین شخصیتها مخصوصا برای کاراکترهای جدید یا سری ریبوت شده مثل چهارشگفت انگیز رو نادیده بگیرن و تالپی ما رو ببرن به دل داستان. ولی واقعا حیف شد ویلم دفو میتونست بعدها برگرده مخصوصا اینکه اون زمان که فیلم اکران میشد ویلم دفو ۴۳ ساله بود. یا به نظرم این سری به راحتی میتونست ختم به داستان شش خبیث بشه. مخصوصا اینکه تو فیلم چهارم قرار بود شاهد حضور مستریو و والچر باشیم. البته با اینکه نورمن آزبورن تو این سری یه آدم نایسی بود ولی روئسا تو شرکت یا مقامات ارتش میخواستن بزننش زمین به نظرم یه جورایی نشون میداد که نورمن آدم خود خواه و جاه طلبی بود یا حداقل رفتارهاش باعث دشمن تراشی شده بود. ولی به نظرم با تمامی جنایتهایی که نورمن تو این فیلم انجام داد ولی باز کاراکتر ملموس و سمپاتیکی بود.
نقل قول کردن
the phantom
#3 the phantom 1401-12-14 00:21
چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی ... بنطرم بهترین مقالات سایته
اگر هر مقاله به طور میانگین دارای ۴ فکت جالب از مردعنکبوتی باشه (که در برخی موارد مثل قسمت ۵۰، خیلی بیشتره) میشه ۲۰۰ فکت :eek:
واقعا آمار قابل ستایشی هستش
نقل قول کردن
MRJ
#4 MRJ 1401-12-15 18:38
کی فکرش رو می‌کرد که سری مقالات چیز های جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمی دانستید به قسمت ۵۰ برسد. در هر قسمت هم ۳ یا ۴ فکت ( شماره ۵۰ هم با ۵۰ فکت شاهکار کرد ) از اسپایدرمن وجود داشت که هر کدام طراوت و تازگی خاص خودش را داشت و ما را بیشتر با دنیای اسپایدرمن آشنا می کند
درباره این شماره بگم که یک سری از این فکت ها که در مقالات قدیمی سایت کار شده بود و با آنها آشنا بودیم ولی بسیار پراکنده بودند که آقای ترابی همت کردند و تمامی آنها را در این شماره خاص از مقاله جمع آوری کردند تا ما با خواندن آن ها لذت ببریم
البته به نظرم از انتشار این فیلم بیش از ۲۰ سال است که می گذرد و شاید نیازی به نوشتن فکت هایش نبود ولی هیچی از ارزش های این مقاله کم نمی‌شود
مرسی که هستی اسپایدی
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1401-12-15 18:43
#4:
اتفاقا نوشتن فکتس درباره آثار قدیمی و اونایی که "۲۰ سال از ساخته شدنشون میگذره" واجب تره چون اطلاعات ازشون کم تره و من خیلی از این اطلاعات را با گوش دادن به track نظرات یا commentary عوامل فیلم تو نسخه دی وی دی پیدا کردم
نقل قول کردن
AmirM. IX9
#6 AmirM. IX9 1401-12-16 14:40
واااای، چه فکت های جذابی... :roll: خیلی لذت بخشه که آدم نکات جامونده از فیلم های نوستالژیک رو میخونه، مخصوصا اینکه اسپایدرمن ۲۰۰۲ اولین فیلم ابرقهرمانی من در شش سالگی بود. یه کله از اول تا آخرش رو خوندم. در مورد فیلم های جدیدی که این چند ساله ساخته میشن، چنین فکت هایی وجود دارن ولی چون از طریق شبکه های اجتماعی به صورت تدریجی در جریان پروسه ساختشون قرار میگیریم و اخبار و اطلاعات و تیزر و تریلر های زیادی دریافت میکنیم، آدم چنین جذابیتی رو حس نمیکنه. ممنونم ازتون خیلی باحال بود. با چنین فکت هایی باید دوباره این فیلم رو ریواچ کرد.
نقل قول کردن
KKH-013
#7 KKH-013 1402-01-22 21:34
عجب مقاله فوق العاده ای کلی به اطلاعاتم اضافه شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44