20 دفعه ای که انتشارات "ایمج کامیکس" (Image Comics) از روی شخصیت های مارول تقلید کرد

20 دفعه ای که انتشارات "ایمج کامیکس" (Image Comics) از روی شخصیت های مارول تقلید کرد ایماژ الهام کپی برداری

باز هم رسیدیم به بحث جنجالی تقلید در دنیای کمیک ....!

مقدمه: اوایل دهه 90 میلادی بود که ناگهان یکی سری از طراحان ستاره دنیای کمیک مثل «تاد مک فارلین»، «جیم لی»، «راب لیفیلد»، «اریک لارسن» و ... (که اتفاقا همشون برای مارول کار میکردند)، به سرشون زد که برن و خودشون یک شرکت مستقل بزنن به نام «ایمِج کامیکس» (Image Comics) و شخصیت ها و کمیک های جدید خلق کنند و به پول و ثروت برسند (چون اینجوری پول فروش کمیک ها یکراست میرفت تو جیب خودشون و نه مارول!). خب .. اون موقع هم دهه 90 بود دیگه. با همون مختصات خاص خودش که طراحی کمیک ها غلو شده بود و هیکل قهرمان ها عضلانی بود و خانم ها هم لباس های تنگ و چسبان داشتند و ازشون استفاده ابزاری میشد  و ... بهش میگفتن دوران "زلم زیمبو" (gimmick era). یعنی ناشرین سعی داشتند با این جنگولک بازی ها و ترفندها فروش کمیک رو بیشتر کنند و .. ایمج هم سعی کرد با طراحی های اغراق شده و تمرکز روی ظاهر، شخصیت هایی خلق کنه که از مارول و دی سی سرتر و موفق تر باشن ولی موفق نشد. دلیل اصلیش این بود که موسسین ایمج اکثرا طراح بودن. بنابراین فقط تو طراحی سررشته داشتن، نه نویسندگی (حتی تاد فک فارلین وقتی برای مدتی به طور همزمان طراح و نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی بود حسابی گند زد چون نویسنده خوبی نبود). در نتیجه شخصیت هایی خلق شد که فقط هیکل و ظاهر داشتن، نه شخصیت پردازی های جذاب و ماندگار. البته این وسط شخصیت هایی مثل «اسپان» (Spawn) و «ساوج دراگون» هم خلق شد که میشه گفت تا الان محبوب باقی موندن (البته خود اسپان و سرگذشت و اریجینش خیلی شبیه به «گوست رایدر» ماروله!) ولی بقیه قهرمان های ایمج خیلی سریع محو شدند. چرا؟ چون همانطور که گفته شد شخصیت پردازی جالبی نداشتند و البته به خاطر اینکه اکثرا کپی برابر اصل قهرمانان مارول بودند! این مقاله را تا ته بخونید تا  خودتون متوجه بشید ...

 

20- دِدلاک (ولورین)

20- دِدلاک (ولورین)

با «ددلاک» (Deadlock) شروع میکنیم که با وُلورین مو نمیزد! او یک تروریست وحشی و بیرحم بود که عادت های خون آشامی داشت (به همین دلیل دندون های تیزی هم داشت). در نهایت در مبارزه با «یانگ بلاد» (Youngblood) کشته شد. اما دولت برنامه ای به نام Project Born Again داشت که میتونست آدم های مرده رو زنده کنه. هر کی هم زنده میشد باید در گروهی به نام Brigade یا Bloodstrike فعالیت میکرد. ددلاک هم وقتی زنده شد بیشتر یک ضد قهرمان شد تا یک تروریست بیرحم و به گروه Bloodstrike پیوست. اما بلاخره علاقه اش به خون خوردن برگشت و شروع کرد به قتل دیگران.  او دوباره در نبرد کشته شد و دوباره هم زنده اش کردند! بعدشم معلوم نشد چه به سرش اومد! یه نگاهی به ظاهرش بندازید و دوباره سرگذتش رو بخونید تا بفهمید همون ولورین خودمونه!

 

19- وار وُلف (سیبرتوث)

 وار وُلف (سیبرتوث)

احتمالا بر و بچ ایمج با خودشون گفتن: "ما که از ولورین کپی کردیم پس چرا حالا از روی دشمن اصلیش (سیبرتوث) کپی نکنیم؟". این کپی هم درست مثل مورد قبلی وقیحانه است. پس بار دیگر Image  کمی رنگ بندی رو تغییر داد و کمی هم عضله اضافه کرد و ناگهان «وار وُلف» (Warwolf) خلق شد! جالبه که قدرتهاش هم دقیقا از روی سیبرتوث کپی/پِیست شده: پنجه های مرگبار، حس بویایی فوق بشری، بینایی فوق بشری، شنوایی فوق بشری، خوب شدن سریع زخم ها و ...! در هر حال وار ولف در شماره 10 از کمیک Youngblood خلق شد و هیچ وقت هم به گرد پای سیبرتوث نرسید. راستی دقت کردید که ایمج خواسته زرنگی کنه و اسمش رو گذاشت وار ولف که مثلا رَد گم کنه که از گرگ ها برای خلق کردنش الهام گرفته؟!

 

18- اِسمَش (هالک)

 اِسمَش (هالک)

«اسمش» در نتیجه مشکلی که بین طراحی معروف به نام «راب لیفیلید» (خالق ددپول) و مارول پیش آمد خلق شد! او داشت روی سری Heroes Reborn و عنوان اختصاصی "کاپیتان آمریکا" کار میکرد ولی معلوم نیست چرا با هم به مشکل برخوردند و از مارول رفت. این در حالیه که لیفیلد چندین و چند صفحه از شماره های بعدی کمیک های جدید Cap رو طراحی کرده بود که در آنها قرار بود کاپیتان آمریکا با هالک بجنگه. بنابراین کمی قصه و طراحی ها را تغییر داد . یعنی کاپیتان آمریکا را تبدیل کرد به شخصیتی به نام Agent America  و هالک را هم تبدیل کرد به Smash ! به همین راحتی! بعدشم کمیکش رو برای انتشارات خودش به نام  Awesome Comics منتشر کرد! (لامصب اسم طرف رو هم گذاشته Smash که از تکه کلام معروف "هالک داغون میکنه"  Hulk Smash  ، گرفته شده!).

 

17- پیت (هالک + سیبرتوث)

 پیت (هالک + سیبرتوث)

این شخصیت اولین بار توسط «دیل كیون» در كمیك های Youngblood خلق و بعدش به سری اختصاصی خودش وارد شد. (جالبه که کیون درست قبل از خلق کردن این شخصیت داشت به عنوان طراح روی کمیک های Incredible Hulk کار میکرد!). «پیت» یك موجود دو رگه است كه از تركیب انسان و بیگانه فضایی ساخته شده. او توسط نژادی بیگانه به نام Creed خلق شد تا سلاحی باشد علیه انسان ها ولی خودش انتخاب كرد كه بیاد طرف انسان ها و با Creed بجنگه. او در ضمن از برادر ناتنی خودش (Timmy) به شدت محافظت میكنه (تیمی آدم رو به یاد رفیق فابریک هالک یعنی «ریک جونز» می انداخت). پیت در واقعی ترکیبی بود که از هالک و «سیبرتوث»! یعنی ظاهر و قدرت عضلانی برابر با هالک داره و ضمن اینكه زخم هاش مثل سیبرتوث و ولورین خوب میشه و البته پنجه های تیزی هم داره !

 

16- رومن (نیمور)

 رومن (نیمور)

«نیمور» ملقب به پادشاه آتلانتیس از قدیمی ترین شخصیت های ماروله که قدمتش به سال 1939 میرسه! او آنقدر قدیمیه که قبل از «آکوامن» دی سی خلق شده و گفته میشه الهام بخش او هم بوده. نکته جالب درباره نیمور اینه که خالقش کلمه Roman را برعکس کرد و به اسم Namor رسید. در هر حال در این مقاله میتونید با نیمور آشنا شوید. ایمج کامیکس به این شخصیت هم رحم نکرد و کاراکتری خلق کرد به نام Roman (!) که  پادشاهی از نژاد آتلانتیسی ها بود و ظاهرش هم به نیمور شبیه بود (لامصب حتی اون گوش های نوک تیز نیمور رو هم داشت!). واقعا چه تقلید چیپی!

  

15- بَدراک (ثینگ)

بَدراک (ثینگ)

دقت کرده اید که «بِن گریم» ملقب به «ثینگ» (عضو سنگی و دوست داشتنی گروه "چهار شگفت انگیز") چه لقب جالبی داره؟ لقبش هست Thing و این کلمه در زبان انگلیسی یعنی "چیز"! ثینگ هم یه چیزه که آدم نمیدونه چه جوری صداش کنه! واقعا استن لی وقتی داشته لقب این شخصیت رو انتخاب میکرده خیلی سلیقه از خودش به خرج داده. ولی از لقب و اسم که بگذریم، ثینگ از نظر شخصیت پردازی یکی از بهترین و جذاب ترین قهرمانان ماروله که داستان های عالی زیادی هم داره (مثل این یکی که براتون ترجمه شده). و اما در شماره 1 از کمیک Youngblood شخصیت مشابه او خلق شد که اسمش بود «بَدراک» (Badrock) و از ماده ای سنگ مانند نارنجی رنگ درست شده بود که عادت داشت مشت های سهمگینی بزنه! ولی تشابه او با ثینگ فقط در ظاهر نبود چون او نیز به دلیل یک آزمایش علمی به حالت خودش درآمده بود. در واقع او یک پسر 16 ساله بود که یک محلول فوق سری را از آزمایشگاه پدرش دزدید و آن خورد و تبدیل شد به بدراک! ولی کاش یکی به خالق او گوشزد میکرد که مثل استن لی یه کم در انتخاب اسمش سلیقه به خرج بده و از کلمه Rock (به معنای سنگ و صخره) استفاده نکنه! چون طرف ظاهرش و قیافه ش از سنگ درست شده و دیگه لزومی نداره شما تو لقبش هم از کلمه rock استفاده کنی ...

 

14- کابوت (ددپول)

 کابوت (ددپول)

شما کافیه یه نگاه جزئی به ماسک «کابوت» (Cabbot) بندازی تا کاملا بفهمی از کی تقلید کرده: ددپول! جای تعجبی هم نداره چون کابوت هم توسط خالق ددپول یعنی «راب لیفیلد» خلق شده! کابوت همون   ددپوله ، منتهی هیکلی تر و با اسلحه های بزرگتر! و کابوت هم یک مزدوره که اولین بار در شماره 1 از کمیک Bloodstrike خلق شد و بازم مثل ددپول یک جهش یافته است که قدرت بازو و رفلکس های جهش یافته داره و زخم هاش هم زود خوب میشه. ولی فرقش اینه اصلا به پای جذابیت ددپول و خُل بازی های او نمیرسه! چون چیزی که ددپول را جذاب میکنه شخصیت پردازی جذابشه با اون شوخی ها و شکستن دیوار چهارم و خشونت جذابش! پس یکی باید به آقای لیفیلد یادآوری میکرد که قدرت داشتن باحاله ولی سریع برای مخاطب عادی میشه . پس باید روی شخصیت پردازی کار میکردی عزیزم ...

 

13- بیرد (آنجل)

 بیرد (آنجل)

خیلی از جهش یافته های کمیک بوک های مردان ایکس هستند که میتونند پرواز کنند، از استورم گرفته تا مگنتو و .. این شخصیت ها مثل سوپرمن نیستند که همین جوری پرواز کنند! یعنی مثلا استورم با تغییر جریان های هوا این کار رو میکنه یا مگنتو جریان های مغناطیسی رو تغییر میده و ... (منظورم اینه که یک جور خلاقیت خاصی در نوع پرواز کردن آنها وجود داره) اما  عجیبه که ایمج برای تقلید دست گذاشت روی شخصیتی که به ساده ترین  شکل پرواز میکنه: «آنجل»! ایشون رو که حتما میشناسید؟ نه؟ نمیشناسید؟ پس برید اینجا. ولی به طور کلی بهتون بگم که از اعضای موسس ایکس منه. جهش یافته ای است که میتونه به وسیله اون بالهایی که داره به پرواز دربیاد و ... ایمج شخصیتی مشابه با او را خلق کرد به نام «بیرد» (Byrd) که اولین بار در شماره 1 از کمیک New Men او را دیدیم (جالبه که همانطور که در این مقاله گفته بودیم، New Men هم خودشون از X-men تقلید کرده بودند!!!) او هم مثل آنجل بال پرنده داشت منتهی به جای اینکه از پشت او بیرون بیایند از بازوهایش خارج میشدند! بعدا دچار تکامل شد و بالهای پر مانند سفید و پنجه های پرنده مانند درآورد. لقبش هم جالب بود. یعنی کلمه Bird به معنای پرنده رو برداشته بودن و اون i وسط رو با y عوض کرده بودن و Byrd درست شده بود!

 

12- ترول (وحشی)

ترول (وحشی)

«وحشی» یا همان «بیست» (Beast) از شخصیت های محبوب ماروله که هم عضو ایکس من بوده و هم اونجرز (اینجا درباره ش توضیح داده شده). جذاب ترین نکته درباره وحشی اینه که برخلاف ظاهر دیو مانندش اما قلبی مهربان داره و البته هوش و نبوغ بسیار بالایی هم داره. ایمج کامیکس هم شخصیت خلق کرد به نام «ترول» (Troll) که صدها سال عمر کرده و بدنش در حالت اصلی درست مثل وحشی از پشم های آبی رنگ پوشیده شده ولی بیشتر وقتها در ظاهر انسانی خودش دیده میشه (چون موهای بدنش رو میتراشه و گریم میکنه!). مدل موهاش هم شباهت زیادی به وحشی داره. قدرتهایش هم همین طور. راستی یادم رفت که بگم ایشون رو هم آقای لیفیلد خلق کرد (در شماره 0 از کمیک Image Zero).

 

11- ریپ کلا (ولورین + وارپاث)

 ریپ کلا (ولورین + وارپاث)

مارک سیلوستری هم از طراحان معروف مارول بود که وقتی به ایمج کامیکس رفت، گروهی خلق کرد که Cyberforce   نام داشت. سیلوستری در اصل قرار بود این گروه رو به عنوان اسپین آف گروه "ایکس من" برای مارول خلق کنه ولی وقتی به Image کوچ کرد، ایده گروه رو هم با خودش برد! شما با یک نگاه میتونستید متوجه شباهت اعضای این گروه با اعضای ایکس من بشوید. مثلا Cyblade دقیقاً عین «سایلوک» (Psylocke) در ایکس من بود و ... در هر حال ، در کمیک Cyberforce، شخصیتی که قرار بود نقش مشابه ولورین رو ایفا کنه، «ریپ کلا» (Ripclaw) نام داشت . او «رابرت برکلا» نام داشت و سرخ پوستی بود که میتونست بخش هایی از بدن خودش رو به صورت اعضای بدن حیوانات دربیاره و در نتیجه چنگال های تیز خرس مانند داشت. اما بعدا دست های او به چنگال های بزرگ فلزی بدل شدند که میتونست اندازه شون رو تغییر بده. در ضمن قدرت خود شفا دهی (healing factor) هم داشت . یعنی مثل ولورین زخم هاش خیلی سریع خوب میشد. در واقع ایمج برای رد گم کردن بخش های از ظاهر و قدرت های یکی دیگر از جهش یافته های مارول به نام «وار پَث» (Warpath) که یک سرخ پوست بود و در مبارزه تبحر خاصی داشت به ریپ کلا اضافه کرده بود که زیادی هم شبیه به ولورین به نظر نرسه!

  

10- سنتینل (مرد آهنی)

  سنتینل (مرد آهنی)

تونی استارک رو دیگه همه میشناسند. ابرقهرمانی نابغه که زرهی نیرومند ساخت که باعث شد توانایی هایش افزایش یابد ، پرواز کند، قابلیت های تهاجمی داشته باشد ... و اما در کمیک بوک های شرکت Image ما آقای «مارکوس لنگتسون» (Marcus Langston) را داریم که با لقب Sentinel شناخته میشود و در شماره 1 از کمیک Youngblood خلق شد. زره او شبیه  زره مرد آهنی بود ولی خالقین او برای اینکه او تا حدی متفاوت برسه از کلاه خود برای او استفاده نکردند. ولی این یک ایراد بزرگ فنی محسوب میشه چون کسی که قدرت فوق بشری نداره و با سرعت بالا داره پرواز تو زرهش پرواز میکنه و کلاهخود نداشته باشه اون وقت اگه کوچکترین چیزی به صورتش برخورد کنه لهش میکنه! یه زرنگی دیگری هم خالقین او انجام داده بودن و اونم این بود که گفتند به دلیل یک کتاب جادویی تونسته خودش را از یک جنایتکار سطح پایین به یک نابغه تبدیل کنه که تونسته برای خودش زره بسازه. ولی اینم  یک نقص به حساب میاد چون جادو و علم با هم جور در نمیان و شما نباید اریجین شخصیت خودت رو از طریق جادو به علم و دانش ربط بدی!

 

9- وایلد استار (ونوم)

  وایلد استار (ونوم)

ونوم! اونقدر محبوب بوده و اونقدر محبوب هست که فیلم اختصاصی داشته. مخصوصا در دهه 90 میلادی خیلی یهویی محبوب شد، طوری که مارول تصمیم گرفت از یک خبیث به یک ضدقهرمان تبدیلش کنه. پس چرا Image از رویش تقلید نکنه؟ البته این از اون دسته تقلید هایی هستش که به ظاهر ربط پیدا نمیکنه بلکه به سرگذشت و origin ربط داره: «میکی گابریل» (Micky Gabriel) ملقب به WildStar با یک نژاد بیگانه انگل مانند تماس پیدا میکنه که بهش میگن K’l Vann و باهاش پیوند میخوره و مثل سیمبیوت براش عمل میکنه! ضمنا این سیمبیوت روی رفتار میزبان خودش یعنی میکی تاثیر منفی میگذاره. ولی در عوض قدرت هایی هم بهش میده مثل بنیه و سرعت فوق بشری و غشایی لباس مانند که روی پوست میزبانش رو میپوشونه. خب عزیزم اینا همه مشخصات ونوم و میزبانش ادی براکه!

 

8- سارا رِین مِیکر (استورم)

 سارا رِین مِیکر (استورم)

در این مقاله گفتیم که «استورم» یکی از برترین قهرمانان سیاه پوست کل تاریخ کمیک بوک است که به خاطر قدرت های فوق بشری خاصی که دارد میتواند روی شرایط جوی تاثیر بگذارد. Image هم دقیقاً سعی کرد همین قدرت های را به یک دختر دیگر رنگین پوست بده به نام Sarah Rainmaker! (نام خانوادگی  این دختر به معنی «باران ساز» است!!!). قدرت های این شخصیت کپی برابر اصل استورم هستند. عجیبه که مثلا چرا او قدرت هایی در زمینه کنترل دیگر عناصر  مثل خاک یا چیز دیگر نداره! البته سارا خانم اصلیتی سرخ پوست دارد ولی او هم مثل استورم قدرت هایی جهش یافتگی دارد که در سنی  خاص بروز کردند و درست مثل جهش یافته های مارول یکی سری آدم دنبالش بودند تا دستگیرش کنند! همچنین لازم به ذکره که در حال حاضر رایت این شخصیت در دست دی سی است.

 

7- سای بلید (سایلوک)

سای بلید (سایلوک)

«بتسی برادوك» ملقب به «سایلوک» یكی از جهش یافته های معروف گروه «مردان ایكس» است. که قبلا در اینجا مقاله معرفی اش کرده ایم. قدرت اصلی  او  که بیشتر از هر چیز دیگری باهاش شناخته میشه اینه که میتونه قدرت ذهنی خودش را به شكل انرژی جنبشی و سلاح katana دربیاره.  لباسش و قدرتش به رنگ بنفش هستند که باعث شده ظاهری خاص و منحصر به فرد داشته باشه. Image هم شخصیت داره به نام Cyblade که از نظر ظاهری و قدرت فوق بشری با این خانم مو نمیزنه! (حالا ما به دلایل فنی نتونستیم تو عکس بالا شباهت این دو خانم رو به طور کامل بهتون نشون بدیم ولی میتونید برید تو سایت CBR و این مقاله رو به زبان اصلی ببینید تا متوجه بشید چقدر شبیه هم هستند به طوری که آدم با هم اشتباهاشون میگیره!). او هم یک جهش یافته است که عضو گروهی به نام Cyberforce است و میتونه انرژی الکترو مغناطیسی رو کنترل و در اختیار خودش قرار بده. او از این انرژی برای خلق کاتانا و شمشیر استفاده میکنه که به رنگ بنفش هستند (رنگ لباسش و فرم صورتش هم دقیقا شبیه به سایلوک ماروله!). فقط فرقش اینه که سایلوک انرژی جنبشی خودش رو تبدیل به شمشیر بنفش میکنه ولی ایشون انرژی الکترو مغناطیسی رو تبدیل به شمشیر بنفش میکنه!!!

 

6- فایتینگ امریکن (کاپیتان آمریکا)

فایتینگ امریکن (کاپیتان آمریکا)

شخصیت «آمریکایی جنگجو» سال 1954 و توسط خالقین کاپیتان آمریکا یعنی «جو سایمون» و «جک کربی» خلق شد! کاملا هم تم میهن پرستی داشت. نام اصلی اش «نلسون فلگ» بود که برادرش (جانی فلگ) یک ورزشکار و قهرمان جنگ بود. ولی بعد از قتل برادرش ، از دولت خواست رویش آزمایشی انجام دهد که طی آن ذهنش وارد جسد هیکلی و خوش اندام برادرش شد! این شخصیت فقط بعد از دو شماره بسیار گمنام شد. تا اینکه سال 1997 شرکت Awesome Studios وابسته به Image Comics (که توسط طراح معروف، «راب لیفیلد» تاسیس شده بود) تونست رایت این شخصیت رو به دست بیاره. بیچاره آقای سایمون نمیدونست که لیفیلد میخواد از این شخصیت یک کپی تمام عیار از روی کاپیتان آمریکا بسازه! اونقدر قضیه تابلو بود که مارول از لیفیلد شکایت کرد. بعدا توافقی بین اونا انجام شد که فقط در صورتی میتونه کمیک های آمریکایی جنگجو رو چاپ کنه که این شخصیت سپرش رو مثل یک سلاح پرتاب نکنه!!! و البته الان هم که این شخصیت افتاده دست دی سی!

 

5- شَفت (هاکای)

  شَفت (هاکای)

«شفت» (Shaft) هم درست مثل هاکای یک انسان بدون نیروهای فوق بشری است که تیر و کمان دارد و در تیمی به نام Youngblood عضویت دارد که باعث میشود دور و برش قهرمانانی باشند که نیروهای فوق بشری دارند (درست مثل هاکای در اونجرز). نام واقعی او «جف تِرِل» است و شباهت دیگرش با هاکای در این است که قبلا عضو FBI بوده (هاکای هم از سابقه کار کردن با سازمان شیلد را داشته). البته خالق این شخصیت یعنی «راب لیفیلد» خودش گفته که ابتدا قصد داشته این شخصیت را برای کمیک های "تایتان های نوجوان" خلق کند و بعد معلوم شود که همان «اسپیدی» (روی هارپر، دستیار گرین اروو) است ولی وقتی ایده ش مورد قبول واقع نشد ، او را به شکل شخصیتی جدید به نام شفت تغییر داده که شبیه هاکای باشه!

 

4- دِث بلو (پانیشر)

دث بلو deathblow

«مایکل کری»  (Michael Cray) فرزند یکی از ژنرال های نیروی دریایی آمریکا بود ولی پدر و مادرش را در یک حمله تروریستی از دست داد و از اون موقع دیگه تصمیم گرفت از جنایتکاران و تروریست ها انتقام بگیره. به ارتش هم پیوست و تعالیم و آموزش های ویژه هم دید و عضو گروه Team 7 شد و اسمش رو گذاشتند «دث بلو» (ضربه مرگ). او در مجموع شخصیت مسخره ای بود . یعنی یه جور کاریکاتور  بود از ضد قهرمانان کلاسیک دهه 90 میلادی که عاشق انواع و اقسام سلاح های گرم و سرد بودند. او در ضمن توانایی فوق بشری داشت یعنی Healing factor داشت (زخمهایش سریع خوب میشد). بنابراین میشه گفت ترکیبی بود از پانیشر و دث استروک. داستان هایش بسیار اغراق آمیز بود و خیلی وقتها هم احمقانه! در اواخر سری کمیک هایش  تقریبا تمام اتفاقات عجیب و غریب را تجربه کرده بود. مثلا با خون آشام ها جنگیده بود، 4 دفعه مرده بود و حتی با چهار سوارکار «اپوکالیپس» روبرو شده بود! این روزها هم دیگه نام و نشانی ازش نیست.

 

3- بوتلِگ (میمیک)

 بوتلِگ (Bootleg)

در بحث کپی کردن  دو نوع مختلف وجود داره. در واقع اونایی که ما اغلب متوجه شون میشیم شباهت ظاهری یا فیزیکی دارند با شخصیت دیگری دارند  (مثل اسمش و ددلاک و ... در این مقاله). ولی یه سری هم هستن که Image در واقع قدرت هاشون رو از شخصیت های مارول کُپ زد! بهترین نمونه، بوتلگ (Bootleg) هستش که در شماره 9 از کمیک New Men خلق شد (سال 1995) و دقیقا قدرت هایی داشت  عین قدرت های شخصیت «میمیک» (Mimic) بود که 30 سال پیش در کمیک بوک های X-men خلق شده بود و میتوانست قابلیت های دیگران را کپی کند و ترکیبی از قدرت های اعضای اریجینال ایکس من را داشت. البته تشابه قدرت های فوق بشری همیشه وجود داشته و نویسندگان سعی میکنند یه مقدار تفاوت ریز ایجاد کنند ولی بوتلگ اینطور نیست و دقیقا توانایی های میمیک را در کپی کردن قدرت های دیگران دارد چون باید مثل او در مجاورت شخصیتی دیگر قرار بگیرد تا بتواند توانایی هایش را کپی کند. نام واقعی اش Jamie Forester است که در خانواده ای متمول زاده و بزرگ شد ولی همیشه از نداشتن دوستان صمیمی شکایت داشت تا اینکه ژن جهش یافتگی اش ظهور کرد.

  

2- دارت (بولزآی)

  دارت (بولزآی)

اینهم یکی دیگر از نمونه های تقلید از روی قدرت است، نه شخصیت. ما در دنیای کمیک خبیث های زیادی داریم که مزدور یا قاتل حرفه ای هستند:  امثال کراس بونز یا تسک مستر کسانی هستند که بدنامی خود را به خاطر استخدام شدن برای انجام کار یا ماموریتی پلید به دست آورده اند. یکی از مهم ترین و محبوب ترین این دسته خبیث ها بی شک «بولزآی» است؛ قاتلی روانی که تخصص بسیار بالایی در هدف گیری و استفاده از اشیا مختلف به عنوان سلاح مرگبار دارد. این یعنی اینکه ایشان هر جایی که باشه سلاح داره. شخصیت «دارت» (Dart) که در شماره 2 از کمیک Savage Dragon خلق شد، سرگذشت مسخره ای دارد: او در یک کافه مورد حمله قرار گرفت و متوجه شد موقع حمله و به دلیل نزدیک بودنش به یک تخته دارت تخصص بالایی در پرتاب دارت به دیگران پیدا کرده! او هم مثل بولزای مهارت بالایی در پرتاب اشیا با دقت بسیار بالا دارد. البته تفاوتش با بولزآی اینه که فقط دارت پرتاب میکنه ولی بولزآی هر چی دستش بیاد رو پرت میکنه! (البته دارت او گاهی وقتها انواع مختلفی دارند ، مثلا دارت گازی، دارت انفجاری و ...!).

 

1- ماول (هالک) 

 ماول (هالک)

«جیم لی» وقتی در ابتدای دهه 90 میلادی شرکت Image را به همراه دیگر طراحان سوپراستار آن روزگار مثل «تاد مک فارلین» و .. تاسیس کرد، کمیکی خلق کرد به نام "گربه های وحشی" (WildC.A.T.s)  که میتونید در این مقاله راجع بهش اطلاعات خوبی کسب کنید. درست مثل خیلی از شخصیت ها و کمیک های شرکت  Image ، اعضای این گروه هم مشخص بود خیلی از شخصیت های مارول  الهام گرفته اند! البته این میتونه تا حدی طبیعی باشه چون گفته میشه بسیاری از این شخصیت ها در واقع ایده هایی بودند که جیم لی و همکارانش قرار بود به مارول و دی سی ارائه دهند ولی وقتی Image تاسیس شد زدند به اسم خودشون! در هر حال شخصیت «ماول»  (Maul) خیلی شبیه به هالک بود. او دانشمندی بود که به موجودی هالک مانند تبدیل شد و جالب اینه که هر چی عصبانی تر میشد ، هوشش هم پایین می آمد! پس اگه هالک "هر چی عصبانی تر میشه ، قوی تر میشه" ولی ماول "هرچی عصبانی تر بشه، خنگ تر میشه"! انصافا تفاوت رو حال کردید؟!

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مطالب مرتبط:

تقلید در دنیای کمیک بوک، سینما، تلویزیون و انیمیشن

10 قهرمانی که از ولورین (WOLVERINE) تقلید کرده اند

10 کمیک مهم انتشارات ایمج (IMAGE)

15 شخصیت کمیک بوکی که از پانیشر (PUNISHER) تقلید کرده اند

15 دفعه ای که از ایکس من (X-MEN) تقلید شد!

10 شخصیت کمیک بوکی که از کاپیتان آمریکا (CAPTAIN AMERICA) تقلید کرده اند

15 شخصیت کمیک بوکی که از هالک (HULK) تقلید کرده اند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

naymor
#1 naymor 1399-03-10 08:07
به به!
من عاشق مقالات با موضوع تقلیدم.
واقعا همشونو تقلیدهای مذبوحانه‌ای هستن که هیچ حرفی رو باقی نمی‌ذارن!
آخه چرا واقعا؟! اخه اسمش؟!؟!؟! رومن؟!؟!؟!؟ وای خدا
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#2 Scarlet Speedster 1399-03-10 08:44
خسته نباشید میگم به شما استاد .
همه ی این تقیلد ها کاملا منطقی بودن . چرا که دیگر شرکت ها هم دوست دارن کمی از موفقیت مارول رو سهیم بشن . ولی طرفدارا فقط اصل جنس رو قبول میکنن . 8)
بنده فکر کنم در قسمت دوم Agent America که در مورد اسمش بود و Spawn که خیلی اوریجینی شبیه گوست رایدر داشت هم حائز رتبه بشن .
باز هم خسته نباشید .
نقل قول کردن
BAdeadpool
#3 BAdeadpool 1399-03-10 09:42
سلام واقعا جالب بود چه تقلیدایی از ظاهر گرفته تا قدرت و اوریجین اصلا عکس ددلاک رو به من نشون میدادی فکر می کردم از لباسای لوگانه :-*




مقاله عالییییییی
نقل قول کردن
Captain.shiraz
#4 Captain.shiraz 1399-03-10 10:33
من عاشق مقاله ای هستم که کاراکتر های ناشناخته تر رو معرفی میکنه.

شخصیت پیت واقعا از بقیه شخصیت های ایمیج در این لیست بهتره، یه جورایی جالبه و خوراک فیلم ساختن از روش :-)

این کاراکتر ها با همون سرعتی که اومدن با همون سرعت هم رفتن، یعنی حتی عکس درست و حسابی از خیلیاشون توی اینترنت پیدا نمیشه

راستی «ترول» خیلی بیریخته، میتونید عکساشو توی گوگل ببینید، درحالی که «جانور» خوبه
نقل قول کردن
A comic fan
#5 A comic fan 1399-03-10 10:48
به‌به!مقاله با موضوع شیرین تقلید اونم به قلم کی؟استاد ترابی کبیر!واقعا از صمیم قلب ازتون ممنونم استاد گرامی که با این مقاله زیبا مارو به ایام خوش قدیمی سایت برگردوندید(یاد عمومختار جان گرامی باد دلم براشون یه‌ذره شده :cry:
و اما نقد مقاله(ببخشید میدونم در حدی نیستم که مقاله استاد بزرگ رو نقد کنم):طنز و جوک‌های مقاله:۱۰ مفیدواقع بودن مقاله:۱۰ قلم و طرز نوشتاری:بدون شک۱۰
و یک خواسته کوچک:استاد گرامی اخیرا با توجه به انتشار اسنایدرکات :sad: و فیلمای دیگه دیسی،برخی از طرفداران با تعصب دیسی و مخصوصا آقای اسنایدر شروع به توهین کردن به فیلمای ام‌سی‌یو و مخصوصا شاهکار عظیم پایان بازی کردن،ازتون عاجزانه تقاضا دارم که در صورت داشتن وقت،لطفا اینبار وظیفه عمومختار رو شما انجام دهید پاسخ این‌فن‌های متعصب رو بدید با تشکر فراوان از استاد بزرگ و بهترین فرد ایران‌زمین :lol:
نقل قول کردن
Matingh
#6 Matingh 1399-03-10 11:14
سلام.
مقاله ی خیلی خیلی خوبی بود ممنون ازتون بی صبرانه منتظر قسمت دوم هستم. :lol:
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1399-03-10 11:42
به نقل از A comic fan:

و یک خواسته کوچک:استاد گرامی اخیرا با توجه به انتشار اسنایدرکات :sad: و فیلمای دیگه دیسی،برخی از طرفداران با تعصب دیسی و مخصوصا آقای اسنایدر شروع به توهین کردن به فیلمای ام‌سی‌یو و مخصوصا شاهکار عظیم پایان بازی کردن،ازتون عاجزانه تقاضا دارم که در صورت داشتن وقت،لطفا اینبار وظیفه عمومختار رو شما انجام دهید پاسخ این‌فن‌های متعصب رو بدید با تشکر فراوان از استاد بزرگ و بهترین فرد ایران‌زمین :lol:

جواب دادن نداره. اینا یه مشت بی ادب هستن که فقط با دیدن فیلمای نولان و انجام بازی های آرخام (!) میگن ما طرفدار بتمن و دی سی هستیم ولی در واقع اصلا هوادار دی سی نیستند. من کلی دوست هوادار دی سی دارم که آدم های بسیار با شخصیت و فهمیده ای هستند و توهین هم نمیکنند
ضمن اینکه خود هواداران حقیقی دی سی نظرشون رو گفتند:
نقل قول:
ناراحتی هواداران قدیمی و اصیل دی سی از انتشار نسخه زک اسنایدر فیلم جاستیس لیگ! الان چند روزیه این هواداران از وارنر و دی سی گلایه دارند که چرا اجازه دادند زک اسنایدر گند بیشتری بزنه به شخصیت های محبوبشون! به عقیده آنها این نسخه ، دارک ساید و یک سری شخصیت ها و داستان های دیگه که میتونستند برای دنیای آینده دی سی دست نخورده و بکر و با طراوت باقی بمونند را کاملا دم دستی و آشغال جلوه خواهد داد در حالی که حق دارک ساید این بود که در فیلمی عظیم و حماسی و با برنامه ریزی درست و اکرانی سینمایی تقدیم به هواداران ، نه اینجوری!
شما مطمئن باشید انتشار این نسخه ضربه بد دیگری خواهد بود به دی سی و شخصیت هایش در عالم سینما
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#8 SPIDERBAT 1399-03-10 11:53
سلام استاد خیلی مقاله ی توپی بود خسته نباشید.
نقل قول کردن
امیر محمد گلکار
#9 امیر محمد گلکار 1399-03-10 12:50
سلام استاد واقعا از شما ممنون که جواب هوادار های بد دی سی رو دادین. درسته که من طرفدار مارول هستم اما همیشه سعی کردم بی احترامی نکنم اما این هوادار های بد دی سی به ما هوادار های مارول بی احترامی میکنن. راستی ممنون بخاطر مقاله خوبتون، البته دی سی خودش طرفدار های خیلی خوب و فهمیده ای داره این رو گفتم که هوادار های دی سی فک نکنند بهشون بی احترامی کردنم
نقل قول کردن
DAREDEVIL FAN
#10 DAREDEVIL FAN 1399-03-10 14:09
#7
استاد ترابی ممنون بابت مقاله کار این دیسی فنا به جایی رسیده که میگن دردویل تقلید از روی بتمنه !!! خدا بهشون عقل بده (هر چند هوادار متعصب مارول و با شعور دیسی هم داریم)
نقل قول کردن
James Howlett
#11 James Howlett 1399-03-10 14:24
ممنون بابت مقاله من فکر میکردم فقط مارول و دیسی از روی هم کپی میکنن (البته مارول الهام میگیره دیسی تقلید میکنه)
نقل قول کردن
Spider-Fan
#12 Spider-Fan 1399-03-10 14:43
به نقل از DAREDEVIL FAN:
استاد ترابی ممنون بابت مقاله کار این دیسی فنا به جایی رسیده که میگن دردویل تقلید از روی بتمنه !!! خدا بهشون عقل بده (هر چند هوادار متعصب مارول و با شعور دیسی هم داریم)

متأسفانه یه سری طرفدار بی‌معلومات اسم دی‌سی‌فن‌ها رو خراب کردن...
شما می‌تونی به اونایی که این ادعای احمقانه رو می‌کنن، بگی این بتمنی که حضرات می‌شناسن و بهش می‌نازن عملاً دست‌پخت فرانک میلر ئه توی اواخر دههٔ ۸۰ میلادی. یعنی از سال ۱۹۸۶ که The Dark Knight Returnsمنتشر شد.
همین آقای میلر اوایل دههٔ ۸۰ (دقیق‌تر بگیم از سال ۱۹۷۹) run خودش برای دردویل رو شروع و این شخصیت رو احیاء و تبدیل به چیزی کرد که امروز می‌شناسیم.
یعنی دردویل اوّلین ابرقهرمان واقعاً «دارک» جریان غالب (mainstream) کمیک‌بوکیه. ;-)
نقل قول کردن
VENOMPOOL
#13 VENOMPOOL 1399-03-10 14:52
من بعد از خوندن این مقاله :o :o :o :o :o
واقعا چطوری اینقدر ضایع و البته بدون هیچ گونه جذابیت خاص این شخصیت ها خلق شدن.....
من از همینجا از خالقین و طراحان کمیک بوکی عاجزانه درخواست میکنم که لطفا صنعت کمیک بوک را دیگر به گند نکشید. :cry:
ما در این دوران قرنطینه و کرونا بیشتر سرگرمیمون همین کمیک ها هستن.
و در نهایت از استاد عزیز آقای ترابی واقعا ممنونم که همیشه با مقاله های عالیشون به اطلاعات کمیک بوکی ما می افزایند و همیشه عالی عمل میکنند.
امیدوارم همگی سالم و سلامت باشین. :lol:
ممنون.
نقل قول کردن
DAREDEVIL FAN
#14 DAREDEVIL FAN 1399-03-10 14:54
#12
بله آقای صالحی اینو قبلا از توی نظرات قبلی شما میدونستمش در کل ممنون بابت پاسخگویی و اهمیت دادن به نظرات اعضا و البته در کل من شباهت خاصی به جز دارک بودن جفتشون و دیوانه بودن جوکر و بولزای و نکشتن بتمن و دردویل نمیبینم (مری حصبه ای هم نمردش بعدا معلوم شد) (البته من خودم بتمن و جوکر رو هم دوست دارم ولی دردویل و مارول یه چیز دیگه است)
نقل قول کردن
spiderman2099
#15 spiderman2099 1399-03-10 18:11
اول از همه ممنون استاد ترابی واقعا شما با این مقالات اطلاعات مارو بالا میبر‌ید
دوم من دوستایی دارم که دیسی فن هستند ولی اصلا به مارول توهین نمی کنند ی سری هم میان تو سایت توهین میکنن میگن سایت مارول فنه
نقل قول کردن
Captain-spidey
#16 Captain-spidey 1399-03-10 19:46
دستتون درد نکنه استاد خیلی عالی بود واقعا بعضی از این ها تقلید های افتضاحی بودن
در کل من از ایده شرکت ایمج خوشم نمیاد یعنی اگه تو مارول میموندن بسشتر به سودشون بود تا اینکه یه شرکت داغون با شخصیت های داغون درست کنن
ببخشید استاد حالا که بحث تقلیده من چنتا سوال دارم
کن میدونم که چه شخصیت های دیسی از رو مارول کپی شدن
ولی ایا شخصیت های مارول هم از دیسی کپی شده
مثل شخصیت انت من از روی اتم
یا کوییک سیلور از روی فلش
یا مون نایت از روی بتمن
یا نوا از روی سپاه لنتر
میخواستم بدونم ایا اینا واقعا تقلید هست یا نه
پ.ن: یادم با یه بچه دیسی فن متعصب بحث میردم میگفت اسپایدی از رو بلو بیتل کپی شده منم خیلی شیک و مجلسی فقط لبخند زدم :lol:
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1399-03-10 20:14
به نقل از Captain-spidey:

ببخشید استاد حالا که بحث تقلیده من چنتا سوال دارم
کن میدونم که چه شخصیت های دیسی از رو مارول کپی شدن
ولی ایا شخصیت های مارول هم از دیسی کپی شده
مثل شخصیت انت من از روی اتم
یا کوییک سیلور از روی فلش
یا مون نایت از روی بتمن
یا نوا از روی سپاه لنتر
میخواستم بدونم ایا اینا واقعا تقلید هست یا نه
پ.ن: یادم با یه بچه دیسی فن متعصب بحث میردم میگفت اسپایدی از رو بلو بیتل کپی شده منم خیلی شیک و مجلسی فقط لبخند زدم :lol:

ببینید یه سری ایده پایه ای و basic هستند که شما به ناچار مجبوری بری سمتشون
مثل داشتن قهرمان تیر و کمان دار، ایده تغییر سایز، ایده سریع تر دویدن و ... این ایده ها رو دی سی اختراع نکرده بلکه همیشه تو تاریخ و اساطیر وجود داشتن (مثل رابین هود) بنابراین من اصلا قبول ندارم چون مثلا دی سی قهرمان تغییر سایز دهنده ش قبل از مارول خلق شده پس مارول از روی دی سی تبعیت کرده. یا چون قبل از دکتر استرنج ما دکتر فیت رو داشتیم پس مارول از دی سی تبعیت کرده. این اصلا درست نیست چون ایده جادوگر قهرمان همیشه وجود داشته (مثل مریلین جادوگر) . تو یه عالمه انیمیشن و بازی هم اینو داشتیم. شما باید نیگا بکنی ببینی آیا خصوصیات شخصیتی و اخلاقی رو کپی کردن یا نه. مثلا هاکای از نظر شخصیتی چه ربطی به گرین اروو داره؟ یا اتم و مرد مورچه ای چه ارتباطی از نظر شخصیتی به هم دارن؟
ضمن اینکه واقعا مارول اونقدر شخصیت و قهرمان درجه یک داره که اصلا احتیاجی به تقلید نداشته و نداره (چه خوشتون بیاد یا نیاد مارول فقط دنیای ایکس من و شخصیت هاش به اندازه کل دی سی غنا دارن حالا بقیه شخصیت هاش بماند ...)
ولی کلا برخی هوادارای دی سی تنها چیزی که ممکنه حس کنند میتونند به هوادارای مارول درباره ش سرکوفت بزنن همین بحث خلق شدن فلان شخصیت شون قبل از ماروله که اونم تو این چند سال دیگه منسوخ شده. کافیه یه سری به همین سایت ما مقالاتش بزنید که بفهمید کی "واقعا" از کی تقلید کرده
نقل قول کردن
Captain-spidey
#18 Captain-spidey 1399-03-10 21:07
به نقل از mtm:
به نقل از Captain-spidey:

ببخشید استاد حالا که بحث تقلیده من چنتا سوال دارم
کن میدونم که چه شخصیت های دیسی از رو مارول کپی شدن
ولی ایا شخصیت های مارول هم از دیسی کپی شده
مثل شخصیت انت من از روی اتم
یا کوییک سیلور از روی فلش
یا مون نایت از روی بتمن
یا نوا از روی سپاه لنتر
میخواستم بدونم ایا اینا واقعا تقلید هست یا نه
پ.ن: یادم با یه بچه دیسی فن متعصب بحث میردم میگفت اسپایدی از رو بلو بیتل کپی شده منم خیلی شیک و مجلسی فقط لبخند زدم :lol:

ببینید یه سری ایده پایه ای و basic هستند که شما به ناچار مجبوری بری سمتشون
مثل داشتن قهرمان تیر و کمان دار، ایده تغییر سایز، ایده سریع تر دویدن و ... این ایده ها رو دی سی اختراع نکرده بلکه همیشه تو تاریخ و اساطیر وجود داشتن (مثل رابین هود) بنابراین من اصلا قبول ندارم چون مثلا دی سی قهرمان تغییر سایز دهنده ش قبل از مارول خلق شده پس مارول از روی دی سی تبعیت کرده. یا چون قبل از دکتر استرنج ما دکتر فیت رو داشتیم پس مارول از دی سی تبعیت کرده. این اصلا درست نیست چون ایده جادوگر قهرمان همیشه وجود داشته (مثل مریلین جادوگر) . تو یه عالمه انیمیشن و بازی هم اینو داشتیم. شما باید نیگا بکنی ببینی آیا خصوصیات شخصیتی و اخلاقی رو کپی کردن یا نه. مثلا هاکای از نظر شخصیتی چه ربطی به گرین اروو داره؟ یا اتم و مرد مورچه ای چه ارتباطی از نظر شخصیتی به هم دارن؟
ضمن اینکه واقعا مارول اونقدر شخصیت و قهرمان درجه یک داره که اصلا احتیاجی به تقلید نداشته و نداره (چه خوشتون بیاد یا نیاد مارول فقط دنیای ایکس من و شخصیت هاش به اندازه کل دی سی غنا دارن حالا بقیه شخصیت هاش بماند ...)
ولی کلا برخی هوادارای دی سی تنها چیزی که ممکنه حس کنند میتونند به هوادارای مارول درباره ش سرکوفت بزنن همین بحث خلق شدن فلان شخصیت شون قبل از ماروله که اونم تو این چند سال دیگه منسوخ شده. کافیه یه سری به همین سایت ما مقالاتش بزنید که بفهمید کی "واقعا" از کی تقلید کرده

ممنونم استاد حرفتون کاملا منطقی و درسته
نقل قول کردن
s_spidey
#19 s_spidey 1399-03-11 11:31
مقاله خیلی جالبی بود فقط کابوت رو میتونیم به رد هود هم شباهت بدیم چون ماسکش توی اون عکس خیلی شبیه ردهوده
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#20 The amazing spiderman 1399-03-11 11:43
به نقل از s_spidey:
مقاله خیلی جالبی بود فقط کابوت رو میتونیم به رد هود هم شباهت بدیم چون ماسکش توی اون عکس خیلی شبیه ردهوده

اخه بدبختی رهود هم از سرباز زمستان و پانیشر تقلید کرده!
bit.ly/2Xjqsty
bit.ly/36LRYmk
نقل قول کردن
DAREDEVIL FAN
#21 DAREDEVIL FAN 1399-03-11 12:21
#20
الان به تقلید از روی تقلید چی میگن؟ تقلید به توان دو !!!
نقل قول کردن
s_spidey
#22 s_spidey 1399-03-11 15:30
به نقل از The amazing spiderman:
به نقل از s_spidey:
مقاله خیلی جالبی بود فقط کابوت رو میتونیم به رد هود هم شباهت بدیم چون ماسکش توی اون عکس خیلی شبیه ردهوده

اخه بدبختی رهود هم از سرباز زمستان و پانیشر تقلید کرده!
bit.ly/2Xjqsty
bit.ly/36LRYmk


این صنعت خیلی بی تخیل شده دیگه انقدر سوپر هیرو داریم که دیگه هرچی جدید بخوان بدن باید به 5 یا 6 تای قبلی ترکیب کنن
حالا جدا از این مسئله من هنوز نمیدونم کدوم زن گربه ای مال کدوم یونیورسه
نقل قول کردن
arian.akn
#23 arian.akn 1399-03-11 15:47
تشکر بابت مقاله من به اینجور مقاله ها که با تم تقلید هستن خیلی علاقه دارم و همیشه برام جالب بوده
یه سوال دارم اونم اینکه به عنوان مثال مارول نمی تونه از ایمج شکایت بکنه که از روی شخصیت هاش کپی کرده؟
چون یاد قضیهٔ‌ شزم افتادم که این اتفاق براش افتاد
نقل قول کردن
hznehafar6
#24 hznehafar6 1399-03-11 19:40
پس کی قسمت بعدی میاد :cry:
مشتاقانه منتظر قسمت بعدی مقاله هستم خیییلی مقاله جالبیه
نقل قول کردن
Frank castle
#25 Frank castle 1399-03-22 11:06
سلام ممنون بخاطر مقاله
نقل قول کردن
naymor
#26 naymor 1399-03-22 11:22
میگم ایمج هم کلا خیلی علاقه داره به هالکا! قشنگ مشخصه، دو تا تقلید اخه؟! بسه دیگه...

ممنون از جناب ترابی بابت این مقاله زیبا
نقل قول کردن
Marvel spidey
#27 Marvel spidey 1399-03-22 11:29
خیلی مقاله خوبی بود ممنون از استاد ترابی بابت این مقاله :-)
نقل قول کردن
Spider-Knight
#28 Spider-Knight 1399-03-22 12:49
بیصبرانه منتظر قسمت دومش بودیم که اونم با سرعت تمام اومد و ما تونستیم ازش لذت :-) ببریم.سپاس از شما.
به نظرم ماول وفایتینگ آمریکن دیگه مشخصه که تقلید بودن اما دیگه سای بلید :o
سایلاک یه شخصیت خاصه که مشخصاتی هم نداره که بشه گفت قابل تقلیده.یعنی باید بیان دقیقا سایلاک رو درست کنن که بشه تقلید :o
ازتون ممنونم مقاله بسیار خوبی بود واقعا گل کاشتید با این مقاله.
نقل قول کردن
hassan91
#29 hassan91 1399-03-22 13:25
والله آدم بعضیاشنو تو یه جای دیگه ببینه فکر میکنیه که یه نسخه از شخصیت مارول توی یه دنیای موازی قرار داره. خیلی تقلیدهاشون بی شرمانه بوده.
حتی اون ماسک اسپاون هم به چهره ونوم شباهت داره. کلا چنتا چیزو قاطی کردن ولی خوب اسپاون گرفته فقط.
فیلم اسپاون هم میخواستم دانلود کنم که نمره‌ش تو متا کریتیک و راتن تومتو خیلی پایین بود. منصرف شدم.
نامصب دهه نودم یه جوری نوستالژی خاصی داره. انگار همین دیروز بود که میکرو و سگا میزدیم. یادش بخیر.
نقل قول کردن
hassan91
#30 hassan91 1399-03-22 13:26
به نقل از naymor:
میگم ایمج هم کلا خیلی علاقه داره به هالکا! قشنگ مشخصه، دو تا تقلید اخه؟! بسه دیگه...

ممنون از جناب ترابی بابت این مقاله زیبا

در واقع سه تا تقلید دیدم از هالک :-*
نقل قول کردن
fighter spider 86
#31 fighter spider 86 1399-03-22 14:26
اولا ممنونم به خاطر مقاله ی جذاب و زیبا که به قلم استاد ترابی عزیز نوشته شده است .
دوما من اصلا کاری ندارم که چرا ایمیج کامیکس اومده از روی شخصیت های مارول تقلید کرده و خواسته نسخه دیگه ای از قهرمان های مارول را داشته باشه ولی اخه برادر من چرا قهرمانی خلق میکنی که اصلا هیچ جذابیتی نداره و ادم هیج رغبتی نداره که کمیک هاشونو بخونه و اگه به کسی بگی که مثلا کمیک سنتینل رو خوندی بر وبر ادمو نگاه میکنه که اون به کنار کدوم ادم عاقلی میاد کمیک مرد اهنی رو میزاره بیاد کمیک سنتینل رو بخونه (به عنوان مثال ) . همون طور که آقای بیگی گفتند :
نقل قول:
من از همینجا از خالقین و طراحان کمیک بوکی عاجزانه درخواست میکنم که لطفا صنعت کمیک بوک را دیگر به گند نکشید .
این عزیزان دل اونقدر صنعت کمیک را الوده کردن که هیچ کس تمایلی نداره که به سمت کمیک بیاد(منظورم کسی که تازه میخواد بیاد به دنیای کمیک) وباز هم از اقای ترابی بزرگوار تشکر میکنم
نقل قول کردن
Captain-spidey
#32 Captain-spidey 1399-03-22 14:58
دستتون درد نکنه استاد ترابی عزیز
هنونطور که گفتم اصلا ایده شرکت ایمج خیلی نادرست وطمع کارانه هست و همونطور که میبینید هیچ سودی توش نیست
راستش وقتی به مورد شفت(هاکای) رسیدم با خودم فکر کردم که اینکه تقلید نیست فقط یارو قدرت کمان داره همین ولی بعد که توضیحات رو خوندم دیدم نه اصلا اینطور نیست و شفت از نظر شخصیت هم یه هاکای ما خیییلی شباهت داره
بازم ممنونم ازتون استاد انشالله موفق باشید :-)
نقل قول کردن
Sekto
-1 #33 Sekto 1399-03-22 16:07
درمورد بولزآی:

بولزآی چون که یه شخصیت خیلی خاصیه ازش خیلی الهام(یا تقلید)میکنند
به طور مثال:
ددشات رو دی سی درست کرد تا به خفنیه بولزآی باشه و روی داستان های بتمن تاثیر بذاره که در این مورد اونقدری موفق نبود

ولی این شخصیته که اسمش دارت هستش دیگه خیلی کپی هستش و تازه در هدفش هم موفق نبوده.
نقل قول کردن
HS-Spider
+1 #34 HS-Spider 1399-03-22 16:19
#33
بهتره قبل از نظر دادن یه سرچی بکنید،اگه بحث قدمت باشه که ددشات سال 1950 خلق شده اما بولزآی سال 1976
اینا 26 سال با هم تفاوت دارن
هیچکدوم هم تقلیدی از دیگری محسوب نمیشه
بولزآی به خبیث psychopathic و بیرحمه اما ددشات بیشتر یه ضدقهرمان بوده تا خبیث !
نکته قابل تامل اینه ددشات هنگام خلقتش در شماره 59 سری نخست Batman ظاهری اینگونه داشت !

تا اینکه در سال 1977 و در شماره 474 سری نخست Detective Comics دی سی او را با تغییرات اساسی و مثبتی همراه کرد و کاستوم مدرن و iconic این شخصیت که شما مدنظرتونه در همین شماره خلق شد!
اما همونطور گفتم ددشات شخصیتی سمپاتیک داره و بیشتر یه ضدقهرمانه تا ابرخبیث اما بولزآی تجسم شرارت مطلق در دنیای مارول هستش!
سرگذشت این دو شخصیت و اهدافشون هم با هم تفاوت اساسی داره!
تنها وجه شباهتشون استعدادهاشون هستش که اونم به جز هدف‌گیری دقیق و بی‌نقصشون دیگه وجه شباهتی ندارند چون ددشات بیشتر در شلیک گلوله و تیراندازی مهارت داره اما به قول معروف
"هر چیزی در دستان بولزآی،میتواند یک سلاح باشد." ;-)

موفق باشید!
نقل قول کردن
Knight
#35 Knight 1399-03-22 16:41
ببخشید الان من کنجکاو شدم بفهمم کمپانی به این داغونی هنوز سرپاست؟! :-|
جز اسپان دیگه شخصیت درست و حسابی نداره؟
نقل قول کردن
Spider-Fan
#36 Spider-Fan 1399-03-22 16:54
به نقل از Knight:
ببخشید الان من کنجکاو شدم بفهمم کمپانی به این داغونی هنوز سرپاست؟! :-|
جز اسپان دیگه شخصیت درست و حسابی نداره؟

این شخصیت‌ها نیستن که ایمیج رو سرپا نگه داشتن.
ایمیج اصولاً به اندازۀ مارول و دی‌سی به شخصیتاش متکی نیست.
عناوین مستقل از همی مثل Saga و Monstress و Paper Girls و Gideon Falls و... هم بیش‌ترین فروش رو براش داشتن.
نقل قول کردن
HS-Spider
#37 HS-Spider 1399-03-22 17:01
#35
این کمپانی به اصطلاح داغون از نظر شما پس از اشتباهاتی که در دهه 90 میلادی انجام داد،سیاست هاش به طور کلی عوض کرد و به جز انتشار کمیک در ژانر ابرقهرمانی، به ژانرهای دیگه هم رو آورد.
و خب تغییر سیاست هاش هم یکی از بهترین تصمیماتی بود که دهه‌های اخیر در صنعت کمیک بوک اتفاق افتاد.
به جز Spawn،این شرکت ابرقهرمانان بسیار معروفی به نام Invincible و Savage Dragon داره(یه مدتی هم صاحب حق انتشار کمیک های شخصیت The Crow بوده) و به جز اونا صاحب بسیاری از عناوین معروف و محبوب دنیای کمیک مثل Saga
The Manhattan Projects
Mage
Kill or Be Killed
Tellos
Monstress
Hack/Slash و از همه مهمتر سری محبوب The Walking Dead بوده !!
پس اونقدرها هم داغون نیست( :-* ) و الان هر سال جایزه آیزنر،هاروی و... رو در بخش های زیادی درو میکنه !!

موفق باشید ;-)

#36
ممنون آقای حیدری که کمیک های خوبی مثل Paper Girls و Gideon Falls رو به یادم انداختید!
همون‌طور که گفتید کمپانی Image Comics زیاد به دنیای به اصطلاح درهم‌تنیده و ابرقهرمانیش متکی نیست و بیشتر فروش،جوایز و نمرات منتقدین رو از دیگر کمیک‌هاش به دست میاره!!

البته اون کمپانی یه سری بسیار محبوب( :-| ) و تحسین شده دیگه هم داره که البته جاش اینجا نیست در موردش صحبت کنیم !!
پ.ن:قابل توجه دوستانی که میخوان برن سرچ کنن( :-* ) باید بدونن این سری توسط مت فرکشن و چیپ زدارسکی خلق شده!! (همین دیگه اطلاعات بیشتری نمیتونم بهتون بدم برید خودتون بگردید :lol: )
نقل قول کردن
Spider-Fan
#38 Spider-Fan 1399-03-22 17:21
به نقل از HS-Spider:
البته اون کمپانی یه سری بسیار محبوب( :-| ) و تحسین شده دیگه هم داره که البته جاش اینجا نیست در موردش صحبت کنیم !!
پ.ن:قابل توجه دوستانی که میخوان برن سرچ کنن( :-* ) باید بدونن این سری توسط مت فرکشن و چیپ زدارسکی خلق شده!! (همین دیگه اطلاعات بیشتری نمیتونم بهتون بدم برید خودتون بگردید :lol: )

راستش خبر دارم از اون سری! البته واقعاً نمی‌شه جزو عناوین top و مهم ایمیج حسابش کرد و فقط برای یه جایزۀ هوگو نامزد شد فکر کنم، ولی خداوکیلی از نصف این فیلمای هالیوودی و سریال‌هایی که plotشون تعطیله عملاً و رو جذّابیت ج‍.‍ن‍.‍س‍.‍ی بازیگراشون تکیه می‌کنن اثر قوی‌تری ئه! :-* (هر چند شخصاً علاقه‌ای ندارم و موافق نیستم با این سبک داستان‌ها.)
می‌گن قراره Universal TV هم ازش یه سریال بسازه!
نقل قول کردن
HS-Spider
#39 HS-Spider 1399-03-22 17:40
#38
درسته منم نگفتم در حد Saga یا The Walking Dead هستش فقط گفتم محبوبه و تحسین شده هستش( :-* )

اگه اشتباه نکنم لیست جوایزش به این شرح هستش:
جایزه آیزنر 2014 در بخش Best New Series
جایزه هاروی 2014 در بخش Best New Series
جایزه هاروی 2015 در بخش Special Award For Humor (که البته خود چیپ زدارسکی این جایزه رو رد کرد!)

لیست نامزدی‌ها:
جایزه آیزنر 2014 در بخش Best Series
جایزه هوگو 2015 در بخش Best Graphic Story ( که البته برای اولین Trade paperback این سری بود!)
نقل قول کردن
Sekto
#40 Sekto 1399-03-22 17:48
به نقل از HS-Spider:
#33
بهتره قبل از نظر دادن یه سرچی بکنید،اگه بحث قدمت باشه که ددشات سال 1950 خلق شده اما بولزآی سال 1976
اینا 26 سال با هم تفاوت دارن
هیچکدوم هم تقلیدی از دیگری محسوب نمیشه
بولزآی به خبیث psychopathic و بیرحمه اما ددشات بیشتر یه ضدقهرمان بوده تا خبیث !
نکته قابل تامل اینه ددشات هنگام خلقتش در شماره 59 سری نخست Batman ظاهری اینگونه داشت !
spidey.ir/.../deadshot-dc.jpg
تا اینکه در سال 1977 و در شماره 474 سری نخست Detective Comics دی سی او را با تغییرات اساسی و مثبتی همراه کرد و کاستوم مدرن و iconic این شخصیت که شما مدنظرتونه در همین شماره خلق شد!
اما همونطور گفتم ددشات شخصیتی سمپاتیک داره و بیشتر یه ضدقهرمانه تا ابرخبیث اما بولزآی تجسم شرارت مطلق در دنیای مارول هستش!
سرگذشت این دو شخصیت و اهدافشون هم با هم تفاوت اساسی داره!
تنها وجه شباهتشون استعدادهاشون هستش که اونم به جز هدف‌گیری دقیق و بی‌نقصشون دیگه وجه شباهتی ندارند چون ددشات بیشتر در شلیک گلوله و تیراندازی مهارت داره اما به قول معروف
"هر چیزی در دستان بولزآی،میتواند یک سلاح باشد." ;-)

موفق باشید!


ممنون بابت راهنماییتون
(نظر من از ریشه اشتباه بود)
نقل قول کردن
Spider-Fan
#41 Spider-Fan 1399-03-22 17:56
#39:
آها بله حق با شماست.
اشتباه از بنده بود.
مرسی که اصلاح کردید. :)
نقل قول کردن
HS-Spider
#42 HS-Spider 1399-03-22 17:59
#41
اختیار دارید ;-)
نقل قول کردن
WOLF DC
#43 WOLF DC 1399-03-22 18:33
واقعا که جای شرمندگی داره اخه در چه حد اسکی از این قهرمانا! :-x :-x کپی کامله. استاد ترابی مقاله عالی بود دستتون درد نکنه :roll:
نقل قول کردن
Matingh
#44 Matingh 1399-03-22 21:30
شفت :D ماول :D فایتینگ امریکن :D
دگر هیچ جای بحثی باقی نمی گذارد


عشق هالک.


دث بلو دیگه خیلی بی شرمانه بود.
سنتینل :D
خداوکیلی خیلی باحالن. خلاقیتشون منو کشته.
خیلی ممنون استاد ترابی بخاطر این مقاله ی خیلی جذاب.
نقل قول کردن
Iamjoker
#45 Iamjoker 1399-03-23 02:37
سلام مقاله عالی دوستان من هم دی سی و هم مارول را دوست دارم و باید همه قبول کنیم هر دو شخصیت های عالی دارند پس لطفا بحث تقلید کپی که همیشه هست را بی خیال چون خوب می دونیم هر دو طرف کپی تقلید انجام دادن ولی مهم نیست هیچ وقت برای من مهم نبود فقط داستان ها و محصولات برای من ارزش داشت از بچه گی هر دو شرکت را دوست داشتم زنده باد دی سی مارول
نقل قول کردن
Agamotto
#46 Agamotto 1399-07-14 17:06
خسته نباشید واقعا مقاله جالبی بود به قول بعضیا یک تقلید خوب قابل تحسین اما آیت تقلیدات واقعا شرم آوره
نقل قول کردن
Doc Ata
#47 Doc Ata 1402-03-10 18:56
به نظرم نمیتونیم بگیم شرکت ایمج از روی بی عقلی اومده باشه این همه( اونم خیلی بدجور و ضایع) از روی شخصیت های مارول تقلید کرده باشه.
احتمال میدم که خواسته اول خودشو معروف کنه(یاد بعضی سلبریتی ها افتادم که برای اینکه اسمشون توی ذهن ها بمونه چه کار ها که نمی کنن :-| ) و براش مهم نبوده که چجوری،فقط می خواسته اسمش سر زبون ها باشه تا وقتی یه اثر واقعا فوق العاده ارائه میدن قشنگ بین مردم شناخته شده بشه.البته منطقی هم به نظر می رسه، چون اگر می خواستن کلی شخصیت جدید و با ایده نو بسازن خیلی طول می کشید که معروف بشن و ایمج می شد یه شرکت کمیک بوکی با شخصیت های هرچند جدید ولی گمنام که حتی اگه اثر خوبی ارائه می دادن زیاد دیده نمی شد.
دومین دلیلی هم که من احتمال میدم چرا انقدر شخصیت های ایمج رو نویسنده ها و طراح هاشون شبیه این کاراکترهاست اینه که نویسنده ها و طراح هایی که از مارول اومدن بیرون،درسته ایده هاشون جذاب بود ولی فقط برای شخصیت های مارول بدرد می خورد و هنوز کار برای شخصیت های منحصر بفرد تازه دستشون نیومده بود.پس مجبور بودن طراحی و اریجین همون شخصیت رو تقریبا با هیچ تغییری دوباره پیاده کنن، تا فکری رو که می خواستن بهش عمل کنن دقیق متناسب همون کارکتری باشه که این طرح از اول براش درست شده بود.( مثله اینه که درمورد یک داستان از هالک فکر کنی، و بعد ایده ش رو روی یک داستان کاپیتان امریکا پیاده کنی.معلومه خوب درنمیاد.پس مجبور میشن یک هالک جدید بسازن تا فکرشونو روی اون پیاده کنن :-* )
در کل من میگم ایمج از قصد داشته این تقلیدهارو انجام می داده که اسمش سرزبون ها بیفته که چقدر ایمج فلانه و بساره که از مارول تقلید می کنه، و بعد که اسمش سر این موضوع پرآوازه شد اون وقت کمیک اصلیش رو رو کنه. اون وقت مردم از سر کنجکاوی هم که شده می خوان ببینن ایمج دوباره چه گندی زده میرن سراغش، و وقتی می بینن چه چیزیه تحسینش میکنن و اینجوری شناخته شده میشد...
نقل قول کردن
ArmanSpidery
#48 ArmanSpidery 1402-03-11 12:26
به نقل از Doc Ata:
به نظرم نمیتونیم بگیم شرکت ایمج از روی بی عقلی اومده باشه این همه( اونم خیلی بدجور و ضایع) از روی شخصیت های مارول تقلید کرده باشه.
احتمال میدم که خواسته اول خودشو معروف کنه(یاد بعضی سلبریتی ها افتادم که برای اینکه اسمشون توی ذهن ها بمونه چه کار ها که نمی کنن :-| ) و براش مهم نبوده که چجوری،فقط می خواسته اسمش سر زبون ها باشه تا وقتی یه اثر واقعا فوق العاده ارائه میدن قشنگ بین مردم شناخته شده بشه.البته منطقی هم به نظر می رسه، چون اگر می خواستن کلی شخصیت جدید و با ایده نو بسازن خیلی طول می کشید که معروف بشن و ایمج می شد یه شرکت کمیک بوکی با شخصیت های هرچند جدید ولی گمنام که حتی اگه اثر خوبی ارائه می دادن زیاد دیده نمی شد.
دومین دلیلی هم که من احتمال میدم چرا انقدر شخصیت های ایمج رو نویسنده ها و طراح هاشون شبیه این کاراکترهاست اینه که نویسنده ها و طراح هایی که از مارول اومدن بیرون،درسته ایده هاشون جذاب بود ولی فقط برای شخصیت های مارول بدرد می خورد و هنوز کار برای شخصیت های منحصر بفرد تازه دستشون نیومده بود.پس مجبور بودن طراحی و اریجین همون شخصیت رو تقریبا با هیچ تغییری دوباره پیاده کنن، تا فکری رو که می خواستن بهش عمل کنن دقیق متناسب همون کارکتری باشه که این طرح از اول براش درست شده بود.( مثله اینه که درمورد یک داستان از هالک فکر کنی، و بعد ایده ش رو روی یک داستان کاپیتان امریکا پیاده کنی.معلومه خوب درنمیاد.پس مجبور میشن یک هالک جدید بسازن تا فکرشونو روی اون پیاده کنن :-* )
در کل من میگم ایمج از قصد داشته این تقلیدهارو انجام می داده که اسمش سرزبون ها بیفته که چقدر ایمج فلانه و بساره که از مارول تقلید می کنه، و بعد که اسمش سر این موضوع پرآوازه شد اون وقت کمیک اصلیش رو رو کنه. اون وقت مردم از سر کنجکاوی هم که شده می خوان ببینن ایمج دوباره چه گندی زده میرن سراغش، و وقتی می بینن چه چیزیه تحسینش میکنن و اینجوری شناخته شده میشد...

اگر اینطور هم باشه چیزی از قباحت و نادرستی ماجرا کم نمیکنه ترفند کثیفیه در کل و بعید میدونم هدفشون این باشه چون باعث بدنام شدن و درگیری با جمع های طرفداری و حتی مجامع قانونی ناظر میشد علاوه بر این اگر قرار به این تقلید ها بود می بایست در داستان و اصول کلی اش هم تقلید هایی انجام می دادن که اینو بعید میدونم
نقل قول کردن
Juliane
#49 Juliane 1402-10-11 00:40
I am extremely inspired with your writing skills and also with the
layout to your website. Is that this a paid subject or did you modify it your self?

Either way keep up the excellent high quality writing, it's uncommon to peer
a great website like this one these days..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45