15 ابرقهرمان سیاه پوست برتر دنیای کمیک (The Best Black Superheroes of All Time)

15 ابرقهرمان سیاه پوست برتر دنیای کمیک (The Best Black Superheroes of All Time)

این مقاله به مناسبت کشته شدن «جورج فلوید» به دست پلیس سفاک آمریکا و شروع نهضت جدید عدالت خواهی ضد نژاد پرستی در این کشور و سایر نقاط جهان تقدیم شما میشود.

مقدمه: جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا (68–1955) یک سری جنبش‌های اجتماعی در ایالات متحده است که هدف آن‌ها پایان دادن به تفکیک و تبعیض نژادی علیه آمریکایی‌های سیاهپوست و برخورداری سیاهان از حق رأی دادن در قانون اساسی بود. این جنبش مصادف شد با رونق مجدد کمیک بوک های ابرقهرمانی در دهه 60 میلادی که مارول کامیکس پرچمدار آن بود. بنابراین زمان آن فرا رسیده بود که کمیک بوک های ابرقهرمانی جریان غالب نیز دچار تنوع نژادی شوند (کمیک بوک های جریان غالب یا mainstream comics یعنی کمیک بوک هایی که تیراژ گسترده دارند و توسط عموم مردم در جامعه خریداری میشوند؛ نه کمیک بوک هایی که به طور شخصی یا به دست ناشرین کوچک محلی و در تعداد اندک خلق میشوند) . از آن زمان تا به حال ابرقهرمانان سیاه پوست زیادی در دنیای کمیک خلق شده اند که در این مقاله برترین ها را معرفی میکنیم.

 

15- ویکسِن (Vixen)

ویکسن

در آفریقای باستان (کشور غنای کنونی) جنگجویی به نام تانتو از یک شخصیت اساطیری معروف به نام آنانسیِ عنکبوت (Anansi the Spider) خواست تا توتِمی خلق کند که با بر دست کردن آن بتوان به تمام قدرت های حیوانات دست یافت. سپس شاهد بودیم که خانمی به نام « ماری جیوی مک کیب» (Mari Jiwe McCabe) که از آفریقا به آمریکا سفر کرده بود تا یک مدل شود، به توتم تانتو دست پیدا کرد (تانتو جد او بوده). بدین ترتیب میتونه به قدرت های هر حیوانی که تا به حال خلق شده دسترسی داشته باشه و لقبش هم شده «ویکسن» یک بار با پرندگان شکاری تیم آپ کرد تا به صورت مخفیانه وارد یک فرقه ابرقهرمانی شود ولی خودش هم تحت شستشوی مغزی این فرقه قرار گرفت! در ضمن تا یادم نرفته بگم که ویکسن علاوه بر اینکه مدل موفق لباس هستش، مجری تلویزیون و فعال حقوق حیوانات نیز محسوب میشود! ویکسن در سالهای اخیر شخصیت مهم و محبوب تری شده است و در CW Seed صاحب یک سری انیمیشن اختصاصی شد.

  

14- آیکون (Icon)

  آیکون (Icon) 

«آیکون» که یک فضایی بود که در کره زمین گیر افتاده بود و به عنوان یک وکیل کار میکرد ، یکی از شخصیت های اصلی ناشری به نام Milestone بود که البته این شرکت سالهاست ورشکسته شده و کاراکترهایش را دی سی خریده  او دستیاری انسان هم داشت به نام «راکت» (یک خانم سیاه پوست نسبتاً کم سن و سال) در هر حال آیکون در دنیای دی سی با سوپرمن دوست و یکی از اعضای گروه Shadow Cabinet شد که اعضایش را دیگر قهرمانان شرکت Milestone تشکیل میدادند. او در سریال کارتونی "یانگ جاستیس" عضو جاستیس لیگ بود و دستیارش ، راکت، در اواسط فصل اول به گروه پیوست. او از نیرومند ترین ابرقهرمانان سیاه پوست تاریخ کمیک بوک به شمار میاد که قدرت هایش از این قرار هستند: سرعت، استقامت، واکنش و حواس ابرانسانی، رزمی‌کاری حرفه‌ای، آسیب ناپذیری، ادراک ذهنی پیشرفته، پرواز، زوددرمانی و طول عمر فوق‌العاده.

  

13- بیشاپ (Bishop)

 بیشاپ (Bishop)

چیزی که این جهش یافته معروف مارول را از دیگران جدا میکند تم داستان های اوست که مربوط به سفرهای زمانی میشود. نام واقعی اش «لوکاس بیشاپ» است که از قرن 22 میلادی به زمان حال آمد (او در قرن 22 از نیروهای پلیس است) و عضو گروه مردان ایکس و سپس ایکس فورس شد. میتونه انرژی جنبشی رو تحت کنترل خودش دربیاره و از اون برای ضربه زدن به دیگران استفاده کنه. در کمیک بوک های مردان ایکس معمولا هر وقت مساله ای درباره تناقضات زمانی پیش بیاد سر و کله بیشاپ پیدا میشه که از آینده به گذشته سفر میکنه تا ماموریتی را به انجام برسونه! مارول در دهه 90 میلادی خیلی سعی داشت روی این شخصیت مانور بده و بلافاصله پس از خلق شدنش در سال 1991 از او در چندی اپیزود سریال محبوب "مردان ایکس: مجموعه کارتونی" استفاده کرد. او در فیلم "مردان ایکس: روزهای آینده و گذشته" نیز نقش کوتاهی داشت.

 

12- استاتیک (Static)

 استاتیک (Static)

«استاتیک» از اون شخصیت های نوجوانی هستش که خیلی ها به خاطر سریال کارتونی او را میشناسند چون کارتونش به نام Static Shock از سال 2000 تا 2004 پخش میشد و جزو دنیای کارتونی دی سی بود که «بروس تیم» در دهه 90 میلادی پایه گذاری کرد. خالق استاتیک ، «دواین مک دافی» هستش که از موسسین شرکت Milestone Comics بود. ولی اون موقعی که کارتونش پخش میشد، Milestone   دیگه تعطیل شده بود. در هر حال میشه گفت که استاتیک محبوب ترین شخصیت Milestone است و در شماره 69 از کمیک "تین تایتانز" رسما عضو این گروه شد. در New 52 هم سری کمیک های اختصاصی خودش رو داشت.  نام واقعی او «ویرجیل اوید هاوکینز» (Virgil Ovid Hawkins) است که به دلیل یک حادثه رادیو اکتیو به قدرت های خودش دست یافت و باعث شد بتونه روی خواص الکترو مغناطیسی تاثیر بگذاره و کنترلشون کنه. گفته میشه خالقین او سعی داشتند از او یک مرد عنکبوتی مدرن بسازند (یعنی نوجوانی مثل پیتر پارکر که مشکلات روزمره و ملموسی داره). خیلی ها هم به دلیل تشابه قدرت هایش با شخصیت «صاعقه سیاه» به اشتباه فکر میکنند پسر اوست!

 

11- صاعقه سیاه (Black Lightning)

 صاعقه سیاه (Black Lightning)

شخصیت «صاعقه سیاه» یا «بلک لایتنینگ»  (Black Lightning) که سال 1977 در عنوان اختصاصی خودش ظاهر شد ، یکی از مهم ترین قهرمان های مهم سیاه پوست دی سی است (او در واقع دومین شخصیت ابرقهرمان آمریکایی آفریقایی تبار دی‌سی کامیکس به‌شمار می‌رود). «تونی ایزابلا» (Tony Isabella) ایده اصلی این شخصیت به ذهنش رسید و 10 قسمت اول سری رو هم نوشت. البته آقای Trevor Von Eeden هم استخدام شد تا در خلق دیزاین و ظاهر این شخصیت کمک کنه و طراح مجموعه هم باشه. مثل بسیاری از شخصیت های دی سی سرگذشت و Origin او بارها دستخوش تغییرات شده است ولی در اصل به عنوان یک معلم مدرسه با نام واقعی «جفرسون پیرس» (Jefferson Pierce) به تصویر کشیده شد که در محله ای پر از جرم و جنایت در شهر متروپلیس تدریس میکرد که به وسیله یک کمربند پیشرفته قدرت های فوق بشری الکتریکی پیدا و با استفاده از اون سعی میکنه جنایتکاران محله خودش را به سزای عملشون برسونه. بعدها دی سی نشون داد که قدرت های این کمربند در وجود او نهادینه شده . در اُریجین های دیگر او هم شاهد بوده ایم که کلا با توانایی های فوق بشری به دنیا آمده است و میتونه الکتریسیته تولید کنه یا روی جریان های الکتریکی تاثیر بگذاره (چیزی شبیه به الکترو در کمیک های مرد عنکبوتی)! نکته مهم درباره این شخصیت اینه اولین قهرمان دی سی هستش که دارای مجموعه تلویزیونی مختص به خود، با هنرنمایی «کرس ویلیامز» شده!

 

10- میستی نایت (Misty Knight)

میستی نایت (Misty Knight)

«میستی نایت» را به عنوان نخستین ابرقهرمان سیاه پوست مونث کمیک بوک های جریان غالب جهان به حساب می آورند که در ماه مارس 1975 خلق شد. البته لازم به ذکره که سال 1971 ابرقهرمان مونث و سیاه پوستی به نام Butterfly در کمیک بوکی ناشناخته به نام Hell-Rider comic و برای تنها دو شماره خلق شد که نمیتوان آن را سری جریان غالب محسوب کرد (عکسش اینجاست). انتشارات دی سی نیز در سال 1973 شخصیتی به نام Nubia را به عنوان خواهر سیاه پوست واندرومن معرفی کرد ولی این شخصیت را نمیتوان ابرقهرمان لقب داد و تاریخ دانان اولین ابرقهرمان سیاه پوست دی سی را «بامبل بی» میدانند که تقلیدی از شخصیت «واسپ» بود و سال 1976 خلق شد.  در هر حال، میستی نایت افسر سابق پلیس نیویورک بوده که بازویش را در یک بمب گذاری از دست داد و به جایش یک بازوی فلزی مصنوعی کار گذاشتند که توسط تونی استارک (مرد آهنی) برایش خلق شد. او سپس به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول فعالیت شد و با قهرمان مونث دیگر به نام «کالین وینگ» دوست شد که بعدا آنها زوجی مبارزه کننده با جنایت را تشکیل دادند و اسم خود را "دختران اژدها" (Daughters of the Dragon) گذاشتند. میستی نایت سابقه زیادی نیز در همکاری با لوک کیج داشته و همانطور که در این مقاله گفته شد، مدتها معشوقه «آیرون فیست» بود. او از یک نظر دیگر نیز در دنیای کمیک اهمیت دارد زیرا اولین بوسه بین نژادهای مختلف (interracial) در دنیای کمیک بین او و دنی رند (آیرون فیست) رخ داد! میستی نایت به لطف حضور در سریال های مارول/نتفلیکس (با نقش آفرینی خانم «سیمون میسیک») شناخته شده تر شده و گفته میشد نتفلیکس قصد داشت سریال مشترک وی را با حضور کالین وینگ به نام "دختران اژدها" بسازد که کنسل شد.

 

9 - جان استوارت (John Stewart)

جان استوارت

«جان استوارت» اولین بار در شماره ی 87 کمیک های گرین لنترن ظاهر شد (ژانویه 1972). او یک مهندس آرشیتکت و یکی از اعضای سابق ارتش آمریکا در شهر دیترویت بود و زمانی که «گای گاردنر» توسط یک ماشین به شدت مجروح شد بجای او توسط "گاردین ها" (Guardians) انتخاب شد تا به عنوان نیروی کمکی هال جوردن فعالیت کند. بعد از اینکه گای گاردنر سلامت خود را بدست آورد گاردین ها بر روی تصمیم خود استوار باقی ماندند و جان استوارت را لایق حلقه ی قدرت گرین لنترن ها دانستند و به جان استوارت ترفیع دادند و او را به عنوان مسئول آموزش گرین لنترن ها انتخاب کردند! نکته مهم درباره جان استوارت این است که خالق او یعنی دنیس اونیل برای اینکه تنوع نژادی در کمیک های دی سی ایجاد کند وی را خلق کرد. بنابراین او اولین ابرقهرمان سیاه‌پوست آمریکایی آفریقایی‌تبار محسوب می‌شود که در کمیک‌های دی‌سی حضور پیدا کرد (طراحی ظاهر او نیز از هنرپیشه آمریکایی «سیدنی پوآتیه» الهام گرفته شده است). خیلی از هواداران نیز اعتقاد دارند جان استوارت شخصیت پردازی ملموسی دارد و حتی بیشتر از «هَل جوردن» (گرین لنترن اصلی دی سی) میتوان باهاش همذات پنداری کرد. بیخود نبود که از این گرین لنترن در سریال کارتونی تحسین شده Justice League استفاده شد. و البته سالهاست زمزمه هایی بر سر حضور او در فیلم های سینمایی دی سی به گوش میرسد و مطمئن باشید از شخصیت های کلیدی سریال گرین لنترن در HBO Max خواهد بود.

 

8- بِلِید (Blade)

 بلید (Blade)

«بلید» که نام واقعی اش «اریك بروكس» (Eric Brooks)   است، ابتدا و به عنوان یك شخصیت مكمل در كمیك های "مقبره دراكولا" خلق شد و بعدا وارد كمیك های اختصاصی خودش گردید. او موجودی نیمه انسان – نیمه خون آشام است كه تمام نقاط قوت انسان ها و خون آشام ها را دارد ولی اثری از نقاط ضعف آنها در او مشاهده نمیشود. مادر بلید توسط خون آشامی پلید به نام «دیكان فراست» كشته شده و در نتیجه بليد مبارزه با خون اشامان را وظیفه ابدی خود میداند. بلید در ضمن بارها سعی كرده دراكولا را نابود كند. به علاوه او بسیاری از قهرمانان دیگر مارول را یاری داده . به عبارتی دیگر معمولا اگر كسی در عالم مارول با تهدیدی مرتبط با خون آشام ها یا دیگر هیولاهای ماورالطبیعه روبرو شود ، بلید را خبر میكند! با وجود آنكه بلید نسبت به نور آفتاب و فلز نقره مصون است ولی نیاز دارد تا مثل خون آشام ها از خون تغذیه كند. بنابراین دیدن نبرد او با ذات رونی اش برای آنكه جلوی خون خوردن خودش را بگیرد از جذابیت های داستان های اوست. در واقع تقابل ویژگی های انسانی با خصوصیات خون آشامی بليد، از او كاراكتری جالب ساخته است. و اما فیلم سری فیلم های "بلید" با حضور وزلی اسناپیس را باید اولین فرنچایز موفق مارول در عالم سینما لقب داد (یعنی حتی قبل از موفقیت سری فیلم های مردان ایکس یا اسپایدرمن!). سه فیلم از روی این شخصیت باحال ساخته شده که دو فیلم نخست فوق العاده بودند. یک سریال تلویزیونی هم داشته و به زودی بازیگر تحسین شده سینما یعنی آقای «ماهرشالا علی» نقش او را در MCU بازی خواهد کرد.

 

7- مایلز مورالز (Miles Morales)

 مایلز مورالز (Miles Morales)

«مایلز مورالز» یک نوجوان سیاه پوست بود که پس از آنكه پیتر پاركر دنیای التمیت به طور تراژیكی در مبارزه با گرین گابلین كشته شد، جانشین وی شد. وقتی فهمید عمویش یك ابرشرور است، دچار تردید شد (عموی او در واقع آن عنكبوتی را كه از نظر ژنتیكی دستكاری شده و مایلز را نیش زده بود، دزدیده بود). در هر حال مایلز یك پسر شیرین و خوش قلب است. قلب بزرگی هم دارد. همانطور كه میدانید مایلز خیلی زود در كراس اور "مردان عنكبوتی" (Spider-Men) با پیتر پاركر دنیای اصلی ملاقات كرد (این کمیک اینجا ترجمه شده است). پس از نابودی دنیای التمیت، مایلز به دنیای اصلی مارول وارد شده. (میتونید کمیک های او را اینجا بخوانید). او بهترین شخصیت جدید خلق شده توسط مارول در 10 سال گذشته است چون پس از مدتها همون فرمول معروف "یک اسپایدرمن نوجوان" را وارد دنیای مارول و خوانندگان را با ماجراهای یک نوجوان که مشکلات عدیده و ملموس دارد، سرگرم کرد. مارول از وقتی مایلز را وارد دنیای اصلی خودش کرد خیلی روی او مانور داده و حتی در 2 رویداد اخیر و مهم خودش به نام "امپراتوری مخفی" و "قیامت عنکبوتی" از وی به جای پیتر پارکر به عنوان اسپایدرمن اصلی استفاده کرده است! ناگفته پیداست که مایلز مورالز در دنیای انیمیشن و گیم هم حاضر بوده (میتوان به حضور موثر وی در بازی موفق اسپایدرمن spider-man ps4 اشاره کرد). ولی قطعا موفقیت و محبوبیت او از حالا به بعد و به لطف ساخته شدن انیمیشن اختصاصی او تحت عنوان "سفر به دنیای عنکبوتی" سر به فلک خواهد گذاشت. این انیمیشن اونقدر خوب و موفق بود و اونقدر با استقبال گرمی مواجه شد که خیلی ها بهش لقب بهترین اثر کمیک بوکی تاریخ سینما داده اند!

 

6- لوک کِیج (Luke Cage)

 لوک کِیج (Luke Cage)

«لوك كیج» جوان سیاه پوستی بود كه در محله هارلم نیویورك بزرگ شد و از همان ابتدا به نوعی درگیر گروه های خلافكار فعال در این محله بدنام بود. سپس به خاطر گناهی كه مرتكب نشده بود به زندان افتاد. بعد داوطلب شد تا در ازای تخفیف در مجازاتش در یك آزمایش شركت كند و در نتیجه این آزمایش به قدرت های فوق بشری خودش دست یافت (پوست ضد گلوله) سپس تبرئه شد و تبدیل شد به یك قهرمان اجاره ای (Hero for Hire). به عبارتی دیگر، او قهرمانی بود كه در ازای دریافت پول كارهای خوب میكرد! ولی بعد از مدتی به یك ابرقهرمان تمام عیار تبدیل شد و بهش لقب «پاورمن» (Power Man) دادند. او سپس وارد رفاقت و شراكت نزدیكی با یكی دیگر از قهرمانان معروف ماروب به نام آیرون فیست شد و آنها برای مدتی مشتركا در عالم كمیك حضور پیدا میكردند و به دوستان فوق العاده ای برای هم تبدیل شدند. او با «جسیکا جونز» در دنیای کمیک ازدواج کرد و صاحب بچه شدند. از آن موقع بود که با هم احساس خوشبختی کردند. راستی یادمون نره که لوک یکی از بهترین پدرهای دنیای کمیک است (این مقاله رو بخونید). لوک کیج یکی از قوی ترین و جذاب ترین شخصیت پردازی های دنیای کمیک را دارد و همانطور که در اینجا گفته بودیم اونقدر جذابیت داشته که «کوئنتین تارانتینو» کارگردان نامدار سینما بخواهد ازش فیلم بسازد! لوک کیج به لطف حضور در سریال های مارول/نتفلیکس محبوبیت بیشتری در سالهای اخیر پیدا کرده است.

 

5- فالکون (Falcon)

 فالکون (Falcon)

در سال 1969 و شماره 117 از كمیك های كاپیتان آمریكا ، استن لی دست به كار بزرگی زد و اولین ابرقهرمان سیاهپوست آمریكایی را در کمیک بوک های جریان غالب خلق كرد! این شخصیت «فالكون» (شاهین) نام داشت با نام واقعی «سَم ویلسون»! سم كودكی خوبی در محله هارلم شهر نیویورك داشت. او از همان دوران كودكی با پرنده ها ارتباط خوبی برقرار میكرد. تا اینكه متوجه شد در كشورش نژاد پرستی موج میزند. پدر و مادر او به شدت مذهبی بودند ولی متاسفانه هر دو توسط خلافكاران كشته شدند. سم كه بسیار از مرگ آنها ناراحت شده بود نیویورك را ترك و برای مدتی یك خلافكار شد. تا اینكه با بهترین دوست خود یعنی «كاپیتان آمریكا» آشنا و به قهرمانی به نام «فالكون» تبدیل شد. علیرغم اینكه شخصیت پردازی فالكون در طول سالهای گذشته دستخوش تحولات عمده ای گردیده اما او همواره یكی از شخصیت های كلیدی عالم مارول بوده. او حتی در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 70 میلادی به شخصیت مكمل كمیك های كاپیتان آمریکا تبدیل شد و حضور پررنگی در آنها داشت و باعث شد تا جنبه های اجتماعی و دنیای واقعی در كمیك های مارول بیشتر به چشم بخورد. او در دنیای سینمایی مارول نیز از شخصیت های اصلی بوده و در پایان فیلم "پایان بازی" جانشین کاپیتان آمریکا (استیو راجرز) شد و به زودی سریال مشترکش با سرباز زمستان پخش خواهد شد. در دنیای کمیک هم چند سال پیش با بازنشسته شدن كاپیتان آمریكا، جای او را گرفت (این مقاله را بخوانید).

 

4- استورم (Storm)

استورم (Storm)

«استورم» دختر یكی از شاهزاده های قبایل كشور كنیا در قاره آفریقا است كه آواره شد و كودكی و جوانی خود را در قاهره و محله هارلم شهر نیویورك گذرانده است. در واقع وقتی بچه بود از سوی خلافكاران خیابانی مجبور شد تا از طریق سرقت كیف و پول رهگذران امرار معاش كند. او یك میوتانت است و نیروهای فوق بشری خود را از جهش های ژنتیكی دریافت كرده. استورم از اعضای ثابت و قدیمی گروه مردان ایكس به حساب می آید. استورم توانایی و مهارت ویژه ای هم در رهبری دارد و به همین دلیل چندین بار رهبر شاخه های مختلف گروه مردان ایكس بوده است (به طور مثال وقتی پس از قضایای "حماسه فونیكس سیاه"، «سایكلاپس» از ریاست گروه مردان ایكس كناره گیری كرد، استورم جایش را گرفت). او حتی برای مدتی نسبتا كوتاه به گروه های "چهار شگفت انگیز" و "انتقام جویان" پیوسته! در مجموع استورم یكی از وفادارترین و مهم ترین اعضای گروه X-men بوده و حتی وقتی نیروهایش را به طور مقطعی از دست داد این گروه را ترك نكرد. سال 2014، وب سایت madamenoire درباره استورم چنین نوشت: "درسته که استورم با اختلاف بسیار کمی با میستی نایت به عنوان دومین ابرقهرمان مونث سیاه پوست کمیک بوک های جریان غالب شناخته میشود ولی از بدو خلق شدنش همواره به عنوان موفق ترین و شناخته شده ترین ابرقهرمان مونث دنیای کمیک بوک محسوب شده است".

  

3 - سایبورگ (Cyborg)

 سایبورگ (Cyborg)

«ویکتور استون» (Victor Stone) ملقب به سایبورگ در طول دوران خودش چندین سرگذشت و اُریجین مختلف داشته است ولی همه اونا به نوعی حول و حوش پدرش میچرخند که دانشمندی بود به نام «سیلاس استون» (Silas Stone) . بعدش حادثه ای در "آزمایشگاه های ا.س.ت.ا.ر" (S.T.A.R. Labs) رخ میده که باعث میشه ویکتور به شدت صدمه ببینه . بنابراین پدرش مجبور شد از تخصص خودش در علم سایبرنتیک و همچنین با استفاده از فن آوری های بیگانه مرموز جان پسرش رو نجات بده. او اولش از ظاهر ماشینی خودش ناراضی بود و از وضعیتی که داخلش گیر کرده بود عصبانی! ولی متوجه شد که میتونه از قابلیت های جدید خودش برای انجام کارهای خیرخواهانه استفاده کنه. او نه تنها یک رایانه متحرک است بلکه به تمام پایگاه های داده در سرتاسر جهان دسترسی داره. با تمام ماشین آلات هم میتونه ارتباط برقرار کنه و به طور مداوم هم داره اپدیت میشه! به قول معروف "همه دنیا در سر اوست"! همچنین میتونه تقریبا تمام بخش های بدن جدید خودش رو به سلاح تبدیل کنه. ویکتور اخیرا صاحب اپگریدهایی شد که باعث شده ظاهرش انسانی تر شوند و البته قابلیت های حمله ای بهتری هم پیدا کرده. سایبورگ  از اعضای اصلی گروه "تایتان های نوجوان" بود ولی دی سی الان چند ساله که داره به عنوان یکی از اعضای موسس گروه "جاستیس لیگ" ازش استفاده میکنه و خیلی هم رویش سرمایه گذاری کرده و همانطور که میدانید در دنیای سینمایی دی سی هم به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه جاستیس لیگ ظاهر شد (اریجین او را در فیلم به "مادرباکس" پیوند زدند). نقشش را هم «ری فیشر» بازی میکنه و سالهاست که زمزمه هایی مبنی بر ساخته شدن فیلم اختصاصی سایبورگ هم به گوش میرسه. در هر حال به عنوان برترین سایبورگ دنیای کمیک هم شناخته میشه نه به خاطر قابلیت های شگفت انگیزی که دارد بلکه به خاطر قلب بزرگی که به عنوان قهرمانی تزلزل ناپذیر دارد و همیشه ثابت کرده جنبه انسانی اش بر جنبه ماشینی غلبه دارد. 

 

2- اِسپان (Spawn)

 اِسپان (Spawn)

«اِسپان» از آن شخصیت های معروفی است كه خیلی درباره اش شنیده اند چون فیلم مطرحی ازش در سال 1997 ساخته شد و همینطور كارتون معروف و جنجالی شبكه HBO (مدتیه خبر میرسه «جیمی فاکس» قراره نقش اسپان رو در ریبوت جدید بازی کنه). خالق او «تاد مك فارلین» مشهور است كه اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی یك طراح سوپراستار بود و كمیك های مرد عنكبوتی را بسیار پرفروش كرد. گفته میشه ایده اسپان مدتها پیش و وقتی برای مارول کار میکرد به ذهنش خطور كرده بوده ولی از مسئولین مارول مخفی اش کرد تا تصاحبش نکنند! بلاخره زمانی كه مک فارلین با همراهی چند طراح دیگر شركت "ایمج كامیكس" را تاسیس كرد، اسپان را هم خلق کرد. در نتیجه اسپان به عنوان محبوب ترین شخصیت كمپانی ایمج شناخته میشود. او یك مامور ویژه بود و حتی یك بار جان رئیس جمهور آمریكا را در عملیاتی پیچیده نجات داد ولی همكارانش بهش خیانت و او را كشتند. روح او به جهنم رفت (به خاطر اینكه آدم های زیادی را وقتی زنده بود كشته بوده) او در جهنم با موجودی به نام Malebolgia قرارداد بست كه طبق آن اجازه پیدا كرد به زمین برگرده و زنش رو ببینه. با این حال وقتی برگشت، تصمیم گرفت به Malebolgia پشت كنه و از قدرت هایی كه بهش داده بود برای كارهای خوب استفاده كنه (البته اسپان بیشتر یك ضد قهرمان است تا یك ابرقهرمان تمام عیار). او قدرت های فراوانی دارد و شكست دادنش تقریبا غیر ممكن است. اسپان محبوب ترین و بادوام ترین شخصیت خلق شده توسط انتشارات Image Comics است و حضور فراوانی در دنیای سرگرمی داشته و هواداران زیادی دارد.

  

1- پلنگ سیاه (Black Panther)

  پلنگ سیاه (Black Panther)

همانطور كه در مورد شماره 5 گفته شد «فالكون» اولین ابرقهرمان سیاهپوست آمریكایی تاریخ كمیك است اما شاید برایتان جالب باشد كه حتی قبل از او هم مارول با خلق شخصیتی به نام «پلنگ سیاه» (Black Panther)  تاریخ ساز شده و اولین ابر قهرمان سیاه پوست آفریقایی اصل دنیای كمیك را خلق كرده بود! (همانطور که در طول این مقاله متوجه شدید مارول همواره در زمینه تنوع نژادی در دنیای کمیک پیشرو بوده است). قبلا در این مقاله به سیر تا پیاز این شخصیت اشاره کرده بودیم ولی فقط بگویم که پلنگ سیاه حاكم سرزمینی خیالی به نام "واكاندا" در قاره سیاه است و در طول سالها ثابت كرده كه جنگجوی بزرگی است. به علاوه، واكاندا سرزمینی است كه تا به حال به تصرف هیچ نیروی خارجی درنیامده و دارای ذخایر فلز بسیار گرانبها و نادری تحت عنوان وایبرینیوم" ميباشد. پلنگ سیاه بعد از مدت نسبتاً كوتاهی به گروه اونجرز پیوست و عضو بسیاری از تیم های ابرقهرمانی بوده است و بارها عناوین اختصاصی خودش را داشته است. او در حال حاضر و به لطف حضورش در دنیای سینمایی مارول، محبوب ترین و شناخته شده ترین ابرقهرمان سیاه پوست جهان به شمار میاد. در دنیای کمیک هم قطعا مهم ترین ابرقهرمان سیاه پوسته چون اولین نمونه در تاریخ بود که  شخصیت پردازی اش کاملا مستقل از ابرقهرمانان سفید پوست تعریف شد و دنیای او در واکاندا کاملا هم سطح دنیای پیشرفته غرب و حتی بالاتر از آن به تصویر کشیده شده است!

 

 مهدی ترابی مهربانی

   All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «بلید» (BLADE) بدانید

15 حقیقتی که باید درباره "فالکون" بدانید 

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

10 سایبورگ (CYBORG) برتر در دنیای کمیک

15 ابرقهرمان مسلمان برتر دنیای کمیک 

15 شخصیت برتر کمیک های ترسناک مارول

15 حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز (MILES MORALES) بدانید

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

10 ابرقهرمان برتر دنیای كمیك كه به مارول یا دی سی تعلق ندارند

15 حقیقتی که باید درباره پلنگ سیاه بدانید

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

10 حقیقت جالبی که باید درباره «لوک کیج» بدانید

معرفی شخصیت: نسخه های مختلف گرین لنترن های زمینی ! 

رتبه بندی قوی ترین فلزات در دنیای کمیک

معرفی شخصیت: جانشینان کاپیتان آمریکا

معرفی شخصیت های مکمل در کمیک های کاپیتان آمریکا

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

A comic fan
#1 A comic fan 1399-03-19 17:07
مقاله‌ای بینظیر از استاد بزرگ کمیک‌بوک ایران!
مقاله بی‌نقص و درست در زمانی که بهش نیاز بود منتشر شد،این نشون میده‌که چقدر سایت ما بروز هست و ما محدود به رنگ‌پوست و نژاد نیستیم
روح مرحوم جورج فلوید شاد باشد و امیدوارم ``دیکتاتور``در همه‌جای دنیا نابود شود.
امیدوارم خداوند اجرتان را بدهد استاد عزیز و گرامی خاورمیانه و حومه،شما ستاره‌ی درخشانی در کهکشان تاریک ما هستید ;-)
نقل قول کردن
Night King
#2 Night King 1399-03-19 17:14
درست در زمانی که نیاز هست، سایت با مقالات مناسبتی و به جا، هممون رو غافل‌گیر می‌کنه.
واقعا باید تمام قد برخاست در مقابل استاد ترابی گرانقدر کا با قلم جادویی خودشون و با حضور به موقعشون همیشه ما رو ذوق‌زده می‌کنن.
این مقاله هم بی‌نظیر بود.

واقعا این یک حقیقته که یک حکومت با کفر پابرجا میمونه ولی با ظلم نه! و عل حق که خوی حیوانی‌گری‌ای که در آمریکا دیگر کشورهای نژاد پرست اجرا میشه سند تضعیف خودشونه.
فلویدهای زیادی اومدن و ذبح شدن، و این مسیر لازم بود تا کار به اینجا بکشه...
نقل قول کردن
DAREDEVIL FAN
#3 DAREDEVIL FAN 1399-03-19 17:27
سلام ممنون بابت مقاله من که استورم و لوک کیج برام از بقیه شون جذاب تره
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1399-03-19 17:35
دوستان عزیز مثل همیشه مقاله رو به دقت بخونند تا یه وقت غلط تایپی نداشته باشه
نقل قول کردن
lego marvel stan
#5 lego marvel stan 1399-03-19 17:40
مقاله ی بسیار خوبی بود استاد ترابی. الان که دارم فکرشو میکنم، خیلی از شخصیت های محبوب ما سیاه پوست هستند . امیدوارم همین امر از سوی مارول و دیسی، سبب این شه که بچه های نسل جدید، مانند بعضی از آدم های بالغ نشن و این نژاد پرستی رو در نسل جدید از بین ببرند.(یه نکته هم در مورد صاعقه ی سیاه هم بگم، که در کراس اور « بحران» سریال های دیسی هم نقش کلیدی ایفا کرد. حالا اسپویل نمیکنم تا اونایی که سریال های فلش و گرین ارو یا.... دنبال میکنن و به اون قسمت نرسیدن، ناراحت نشن)
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#6 Scarlet Speedster 1399-03-19 17:50
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد ترابی .
مقاله فارغ از هر گونه غلط املایی و نقص بود و نشون میده شما چقدر از لحاظ نوشتن مقاله پیشرفته هستید و هر بار فکر میکنم که دیکه موضوعی برای نوشتن مقاله وجود نداره . ولی هر بار شما شگفت زده ام میکنید .
دست مریزاد و خسته نباشید !
به لطف مقالات دیگر شما با بیش از ۷۵٪ از موارد آشنا بودم .
جسارتا یه سوال داشتم :
استاد من با خوندن مقاله ، جای خالی جیمز رودی رودز / ماشین جنگی ( War Machine ) رو احساس کردم ( جسارت نباشه ) و با بررسی دوباره مقالات سایت ، متوجه شدم که ایشون در کمیک هم سیاه پوست هست . دلیل خاصی بود که اون رو در لیست نیاوردید ؟ چون به نظر من در حد سم ویلسون / فالکون هست .
بازم ببخشید که جسارت کردم و وقتتون رو گرفتم :oops:
بابت اسپم مغذرت میخوام .
بازم ازتون بابت این مقاله ی زیبا تشکر میکنم .
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1399-03-19 17:53
به نقل از Scarlet Speedster:
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد ترابی .
مقاله فارغ از هر گونه غلط املایی و نقص بود و نشون میده شما چقدر از لحاظ نوشتن مقاله پیشرفته هستید و هر بار فکر میکنم که دیکه موضوعی برای نوشتن مقاله وجود نداره . ولی هر بار شما شگفت زده ام میکنید .
دست مریزاد و خسته نباشید !
به لطف مقالات دیگر شما با بیش از ۷۵٪ از موارد آشنا بودم .
جسارتا یه سوال داشتم :
استاد من با خوندن مقاله ، جای خالی جیمز رودی رودز / ماشین جنگی ( War Machine ) رو احساس کردم ( جسارت نباشه ) و با بررسی دوباره مقالات سایت ، متوجه شدم که ایشون هم سیاه پوست هست . دلیل خاصی بود که اون رو در لیست نیاوردید ؟ چون به نظر من در حد سم ویلسون / فالکون هست .
بازم ببخشید که جسارت کردم و وقتتون رو گرفتم :oops:
بابت اسپم مغذرت میخوام .
بازم ازتون بابت این مقاله ی زیبا تشکر میکنم .

ممنون از شما. راستش من ایشون رو د رحد این 15 تا نمیدانم. رتبه اش در مقالات 100 شخصیت برتر مارول هم همین رو نشون میده
نقل قول کردن
hassan91
#8 hassan91 1399-03-19 17:54
در بین گرین لانترنها جان استوارت یه چیز دیگه‌اس. کاریزمای خوبی هم داره. توی سری انیمیشنی جاستیس لیگ هم خوش درخشید. حتی تو بعضی از قسمتها در نبود بتمن یا سوپر من رهبر جاستیس لیگ بود.
خیلی عجیبه که اولین فرانچایز مارول بلید هستش. جالبه که اولین فرانچایزش هم شخصیت اصلی یه سیاه پوسته
نقل قول کردن
amir6754
#9 amir6754 1399-03-19 18:07
عالی بود
نقل قول کردن
Matingh
#10 Matingh 1399-03-19 18:26
سلام.
به به چه مقاله ای جیگرم حال اومد رتبه بندی خیلی خوبی هم بود ولی به نظرم سایبورگ میتونست رتبه دوم رو هم کسب کنه ولی به هر حال اسپان هم خیلی جذابه . دست شما درد نکنه آقای ترابی بابت مقاله ی عالی،پرتقالی :lol:
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#11 SPIDERBAT 1399-03-19 19:50
ممنون استاد خسته نباشید مقاله عالی و به موقع بود
چقدر خوبه که سایت در رویداد های مختلف مقاله های مخصوص میزاره مثلا یادمه توی ولنتاین مقاله هایی درباره ی زوج های برتر و ... گذاشته بودید الانم که بدلیل اون نژاد پرستی آمریکایی این مقاله ی توپ رو گذاشتید و همزمان با اعلام مخالفت با این کار ما رو هم با شخصیت هایی آشنا کردید.
این خیلی قابل ستایشه.
ممنون و خسته نباشید.
نقل قول کردن
B.K.T
#12 B.K.T 1399-03-19 20:10
سلام
مثل همیشه تشکر از مقالات خوبتون وباز هم و باز هم
راستش به نظر من جای خالی تایلر جانسون بد جور محسوس بود
اینکه همزمان با اتفاقات دنیا این مقالات رو هماهنگ می کنید فوق العاده ست ولی کاشکی با اتفاقات عجیب و غریب ایران هم هماهنگ بشید نظرتون چیه استاد :roll:

ارادتمند شما بهزاد
نقل قول کردن
moali
+1 #13 moali 1399-03-19 20:28
واقعا این روزها نژادپرستی داره بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آد و منزجرمون می‌کنه!
نکته‌ی زیبا و بسیار ظریفی که درباره دنیای کمیک‌های مارول وجود داره اینه که طراحان و نویسندگان ابتدایی مارول که شخصیت‌های اصلی این دنیا رو خلق کردند(در صدرشون استن‌لی)، فهم بالایی نسبت به معقوله‌ی نژادپرستی داشتن؛ ببینید اعمال ضد نژادپرستی مثل یک شمشیر دولبه و راه رفتن در لبه‌ب پرتگاه می‌مونه؛ یک حرکت اشتباه یا بی‌توجهی به ظرایف این حرکت فرهنگی می‌تونه باعث سقوط به وادی "تُکِنیسم نژادی" بشه. تکنیسم نژادی یعنی تو این قدر یک نژاد رو به لحاظ فرهنگی و شعوری و پیشینه‌ای و... پایین بدونی و بی‌چیز بدونی که تصمیم بگیری چیزی رو که متعلق به فرهنگ خودته یا به عبارت بهتر متعلق به فرهنگ طرف مورد نظرت نیست رو رنگش کنی و بخوای بهش بندازی!
مثلا بیای بگی خیلی خب من میخوام کار ضد نژادپرستی کنم، بیا آقا یا خانم آفریقایی یا سیاه پوست، تو که خودت هیچی از خودت نداری، من میام مثلا یک کاراکتر سفید پوست رو(که طبیعتا شخصیت‌پردازیش بر اساس فرهنگ و رسوم سفید پوستان هست) در بازسازی لایواکشن خودم سیاهش می‌کنم که بهتون حال بدم! یا مثلا بیام و بدون هیچ تحقیق یا دلیل و رویکرد روانشناسانه در هر مدیومی صرفا رنگ پوست یک کاراکتر رو تغییر بدم تا مثلا سیاه پوستها رو - - کنم که هواتونو داریم و ضد نژادپرست هستیم! این تعریف ساده تکنیسم نژادیه که یقینا از نژادپرستی خطرناک تره.
اما نکته‌ی جذاب ماجرا که باعث میشه بخوایم جلوی استن‌لی‌ها کمر تعظیم خم کنیم و کلاه از سر برداریم اینه که اون‌ها نژادپرستی رو گویا با پوست و خونشون حس کردن و اعمال ضدنژادپرستانه رو هم مثل یک فرد حرفه‌ای در این زمینه از بر هستن! شما نگاه کن! مارول اومده و اولین قهرمان آفریقایی رو در کمیک خلق کرده، به طوری که تو عاشق رسومات این مردم میشی. یعنی نیومده صرفا رو رنگ پوست کار کنه، تو دغدغه‌های تچالا و واکاندا رو با عمق وجودت درک میکنی. یه نکته ریز دیگه! شما ببینید چه قدر زیبا سعی شده تا در قالب واکاندا، یک پیام انگیزشی ضدنژادپرستانه به آفریقایی‌ها مخابره شود. چه پیامی؟ باید به تشابه واکاندا با کشورهای آفریقایی توجه کنید؛ کشورهایی که بهترین معادن طلا و سنگهای قیمتی هستن و از جانب کشورهای مستبدی مثل امریکا و بریتانیا غارت میشن و خودشون هم حکم برده های معادنی رو ایفا میکنن که بهره ای ازشون به اونها تعلق نمیگیره. حالا واکاندا چی؟ کشوری افریقایی که غنی‌ترین معادن ویبرانیوم(که حکم طلا و فرانر از اون رو در دنیای مارول داره) رو داره ولی نقطه مقابل امروز افریقایی هاست و در اوج جلال قرار داره. یعنی در واقع مارول میخواد پیام آزادی بخشی بده که ایهاالآفریقائیو ن! به خودتون بیاین! واقعا چه کار فرهنگی‌ای جدی تر از این؟ اون هم از فالکون که علنا در اوریجینش به آزارهای نژادپرستی ای که در کودکی بهش میشده اشاره میشه و تاثیر به سزایی در قوس شخصیتیش ایفا میکنه...

بله این خلاصه‌ای بود از تلاش‌های درست و در مسیر صحیح استن‌لی و مارول در راستای مبارزه با نژادپرستی و توضیحی مختصر برای اینکه دوباره بهمون یادآوری کنه که چرا مارول امروزه در این جایگاه ایستاده و این که مدیون ایده ها و زحمات چه افراد محترمیه!





تشکر از استاد ترابی گرانقدر که با این مقاله به ما زیبایی‌های فرهنگی کمیک‌بوک رو یادآور شدن و اینکه از این مدیوم میشه چه حرف‌هایی زد...
درود بر شما استاد!
نقل قول کردن
Captain-spidey
#14 Captain-spidey 1399-03-19 21:00
واقعا ممنونم استاد کارتون حرف نداره تا این حد بروز بودن خیلی عالیه واقعا سایت اسپایدی و شما جضو بروز ترین سایت های کمیک بوک در دنیا هستید
داشتم فکر میکردم به لطف مقاله های سایت تقریبا همه شخصیت هارو میشناختم
واقعا مارول در هر زمینه ای تکه واقعا به اینکه یه مارول فن هستم افتخار میکنم از بین موارد من خودم از اریجن و شخصیت جان استوارت و فالکون خیلی خوشم

به شخصه امیدوارم روزی فرا برسه که تمام این نژاد پرستی ها از دنیا بره و مردم بتونن با خوبی خوشی کنار هم زندگی کنن و این امر اتفاق نمیفته مگر با ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#13 خیلی خوب بود اقای هنجنی تا حالا از این منظر بهش نگاه نکرده بود
نقل قول کردن
Marvel spidey
#15 Marvel spidey 1399-03-19 21:01
عالی بود استاد ترابی واقعا جالب بود واقعا ای کاش این نژاد پرستی ریشه کن بشه و دیگه چنین حوادثی را نبینیم سایت اسپایدی با این مقاله نشان داد پوست انسان سفید یا سیاه فرقی ندارد چون هر دو آدم هستند ;-)
نقل قول کردن
naymor
#16 naymor 1399-03-19 21:16
استاد ترابی درود بر شما! واقعا با این مقاله حال و هوای عجیبی بهم دست داد

واقعا دنیای کمیک عجب دنیای اثرگداریه...


#۱۳:
نکات بسیار جالبی رو گفتین استاد، من خودم با اون پدیده توکنیسم نژادی اشنا نبودم، به نظرم (ببخشید جسارته) میتونید یه مقاله جدا برید با این موضوع که مارول چگونه با نژادمرستی مثابله کرده یا ی همچسن چیزی. البته ببخشید بابت جسارتم.


خلاصه زنده باد استاد ترابی کبیر، زنده باد سایت اسپایدی!
نقل قول کردن
captain A.R.J
#17 captain A.R.J 1399-03-19 22:06
مقاله خیلی جالبی بود من از بین این لیست لوک کیج وپلنگ سیاه رو خیلی دوست دارم ونکته دیگه ای که برام جالب بود این بود که دیسی شخصیت های شرکت های دیگه رو بعد ورشکستگی مال خودش میکنه اخه براش چه منفعتی داره اگه اون شخصیت ها محبوب بودن دیگه ناشراشون ورشکسته نمیشدن
نقل قول کردن
Captain-spidey
#18 Captain-spidey 1399-03-19 22:22
به نقل از captain A.R.J:
مقاله خیلی جالبی بود من از بین این لیست لوک کیج وپلنگ سیاه رو خیلی دوست دارم ونکته دیگه ای که برام جالب بود این بود که دیسی شخصیت های شرکت های دیگه رو بعد ورشکستگی مال خودش میکنه اخه براش چه منفعتی داره اگه اون شخصیت ها محبوب بودن دیگه ناشراشون ورشکسته نمیشدن

نکته خیلی جالب و قابل تعملی بود
ببخشید بابت اسپم
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#19 SPIDERBAT 1399-03-19 23:02
به نقل از captain A.R.J:
مقاله خیلی جالبی بود من از بین این لیست لوک کیج وپلنگ سیاه رو خیلی دوست دارم ونکته دیگه ای که برام جالب بود این بود که دیسی شخصیت های شرکت های دیگه رو بعد ورشکستگی مال خودش میکنه اخه براش چه منفعتی داره اگه اون شخصیت ها محبوب بودن دیگه ناشراشون ورشکسته نمیشدن

به نظر من میاد از اون شخصیت های که باعث ورشکستگی شدن و محبوب نیستن استفاده میکنه و اونها رو محبوب میکنه و نه کسی بهش چیزی میگه و نه هیچ مشکل دیگه ای پیش میاد.
نکته ی جالبی گفتی ممنونتم.
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#20 SPIDERBAT 1399-03-19 23:06
استاد ترابی ببخشید جسارتا هایمدال نمیتونست توی این لیست باشه چون احساس می کنم از آیکون و ویکسن شناخته تر هستش البته من هنوز تمام کمیک های ثور رو نخوندم و نمیدانم که آیا هایمدال به اندازه mcu کلیدی بوده یا نه.
ببخشید نظری دادم که شاید یکم خوب به نظر نرسه... :oops:
بازم ممنون بخاطر مقاله خیلی به موقع بود.
نقل قول کردن
HS-Spider
#21 HS-Spider 1399-03-19 23:26
#20
شاید براتون جالب باشه که هایمدال در دنیای کمیک بوک های مارول یک سفید‌پوست هستش !! :-* :-|
در واقع او و لیدی سیف با هم خواهر و برادر هستند!!
خوشم نمیاد اینو بگم ولی حس میکنم این تغییر رنگ پوست او هم نشانه‌ای بر Tokenism هستش که آقای رضائی ‌هنجنی بهش اشاره کردند!
نقل قول کردن
Spider-Fan
#22 Spider-Fan 1399-03-19 23:28
به نقل از captain A.R.J:
نکته دیگه ای که برام جالب بود این بود که دیسی شخصیت های شرکت های دیگه رو بعد ورشکستگی مال خودش میکنه اخه براش چه منفعتی داره اگه اون شخصیت ها محبوب بودن دیگه ناشراشون ورشکسته نمیشدن

نه دوست عزیز.
لزوماً دلیل ورشکستگیِ یک انتشارات شخصیت‌هاش نیستن.
مثلاً همین شزم که شخصیت محبوب و پرفروشی بود امّا طی یک دعوای حقوقی طولانی نهایتاً چاپ کمیکاش متوقف شد و دی‌سی هم چندین سال بعد ازش استفاده کرد.
و خب ناشر ممکنه پتانسیلی توی اون شخصیت‌ها ببینه و تشخیص بده خریداری‌شان بتونه مفید باشه. مثلاً بتونه تم یا جنبۀ جدیدی به دنیاش اضافه کنه یا به عنوان شخصیت مکمل خوب عمل کنه یا...
نقل قول کردن
Spider-Fan
#23 Spider-Fan 1399-03-19 23:38
به نقل از HS-Spider:
#20
شاید براتون جالب باشه که هایمدال در دنیای کمیک بوک های مارول یک سفید‌پوست هستش !! :-* :-|

البته بود! :-*
اگه اشتباه نکنم توی سری دوّم کمیک‌های Loki، که سال ۲۰۱۱ و تقریباً هم‌زمان با اکران فیلم Thor منتشر شد و اعلام کرده بودن که ادریس آلبا نقش هایمدال رو بازی خواهد کرد، توی دنیای کمیک هم هایمدال سیاه‌پوست شد.
نقل قول کردن
HS-Spider
#24 HS-Spider 1399-03-19 23:55
#23
شاید اون موقع یه ریبوت کوچکی در رنگ پوست این شخصیت ایجاد شده بوده اما من ارجاعتون میدم به رویداد War of Realms که اونجا هایمدال سفید پوست بود !!!
www.uplooder.net/.../12.PNG
شایدم من اشتباه میکنم اما تا اونجایی که یادمه سال 2011 و مصادف با اکران فیلم Thor،مارول یه سری 8 قسمتی با نام Thor:The Mighty Avenger پخش کرد که در واقع یه reimagination از کمیک بوک ها و اورجین اولیه‌ی ثور بود و شباهت بیشتری به اوریجین ثور در MCU داشت.در واقع در بهبوهه‌ی این فیلم،مارول این رو به عنوان یه مکمل جمع و جور برای فیلم Thor این سری منتشر کرد.
داستان های این سری هم در یک زمین موازی به نام زمین-10091(Eart h-10091) رخ میداد و تا اونجا که یادمه ما در اون کمیک شاهد یه هایمدال سیاه‌پوست بودیم!
uplooder.net/.../...)-from-Thor-The-Mighty-Avenger-Vol-1-6.jpg
از حقایق جالب هم در مورد این نسخه از هایمدال می‌توان گفت که میتونست به فین فنگ فوم تبدیل بشه !!
uplooder.net/.../...).jpg

:-* :-|
نقل قول کردن
Spider-Fan
#25 Spider-Fan 1399-03-20 00:25
به نقل از HS-Spider:

شاید اون موقع یه ریبوت کوچکی در رنگ پوست این شخصیت ایجاد شده بوده اما من ارجاعتون میدم به رویداد War of Realms که اونجا هایمدال سفید پوست بود !!!
www.uplooder.net/.../12.PNG
شایدم من اشتباه میکنم !!!

بله جدیداً رنگ پوست‌اش رو خیلی تیره به تصویر نمی‌کشن.
چون هر چی نباشه، به هر حال یه خدای اسکاندیناوی ئه!
توی اون سری لوکی که گفتم، هایمدال رو کاملاً سیاه‌پوست کشیده بودند:
uplooder.net/.../...
امّا اخیراً، مثلاً توی سری جدید Jane Foster: Valkyrie، رنگ پوست‌اش یه مقدار روشن‌تره، ولی نمی‌شه گفت سفیدپوسته کاملاً:
uplooder.net/.../...
uplooder.net/.../...
نقل قول کردن
HS-Spider
#26 HS-Spider 1399-03-20 00:44
#25
خب میشه گفت اون تغییر مقطعی بوده اما خودتون هم به عکس اولی که از سری نخست سری اول Valkyrie: Jane Foster فرستادید،دقت کنید کامل به سفید پوست بودن این شخصیت پی میبرید !!
به هر حال هرکس یه نظری داره ;-)

اسپویل:
.
.
.
.
.
.
.
.
.

البته ما داریم الکی سر رنگ پوست این شخصیت بحث میکنیم،ایشون در همون سری به دست شقی‌ترین اشقیا یعنی بولزآی دار فانی را وداع گفتند(از عکس ها هم معلومه !!!) :cry:
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#27 SPIDERBAT 1399-03-20 01:08
#21
#22
#23
#24
#25
#26
من یکی که از خوندن کامنتای شما دو استاد توی مقاله های مختلف عشق میکنم و کلی به اطلاعاتم اضافه میشه مثلا الان فهمیدم که اصن هایمدال مرده و در زمانی سفید پوست بوده و جین فاستر کمیک اختصای داره و بولز آی هایمدال رو کشته و ...
امیدوارم که همیشه بتونم کامنت هایی بزارم که باعث ارتباط بین شما دو اسطوره ی محترم بشه.
خیلی ممنون که برای سوال من وقت گذاشتید.
ایشالا خدا سایه ی شما دو عزیز و استاد ترابی و همه ی استادان سایت رو از بالای سر سایت و ما آماتور ها کم نکنه.
(ببخشید که اسپم شد احساس کردم که حتما باید این ها رو میگفتم)
نقل قول کردن
badlight
#28 badlight 1399-03-20 02:55
راستش من از بچگی از نژاد پرستی متنفر بودم و هستم و اصلا دلیل اینکه بینشون با سفید پوست فرق میزارنو نمیفهمم حتی عاشق سیاه پوستان چون شوخ طبعی خاصی در درونشون و آدمای خوش قلبی هم هستن حتی تقریبا میشه گفت بهتر از ما سفید پوست ها هم هستن واقعا دلیل نفرت از اونها رو نمیدونم :-*
نقل قول کردن
DAREDEVIL FAN
#29 DAREDEVIL FAN 1399-03-20 09:52
به نقل از HS-Spider:
#25

البته ما داریم الکی سر رنگ پوست این شخصیت بحث میکنیم،ایشون در همون سری به دست شقی‌ترین اشقیا یعنی بولزآی دار فانی را وداع گفتند(از عکس ها هم معلومه !!!) :cry:

اه بولزای تا اونجا هم نفوذ کرده؟! ای بابا!
نقل قول کردن
Spider-Fan
#30 Spider-Fan 1399-03-20 10:09
به نقل از HS-Spider:
شایدم من اشتباه میکنم اما تا اونجایی که یادمه سال 2011 و مصادف با اکران فیلم Thor،مارول یه سری 8 قسمتی با نام Thor:The Mighty Avenger پخش کرد که در واقع یه reimagination از کمیک بوک ها و اورجین اولیه‌ی ثور بود و شباهت بیشتری به اوریجین ثور در MCU داشت.در واقع در بهبوهه‌ی این فیلم،مارول این رو به عنوان یه مکمل جمع و جور برای فیلم Thor این سری منتشر کرد.
داستان های این سری هم در یک زمین موازی به نام زمین-10091(Earth-10091) رخ میداد و تا اونجا که یادمه ما در اون کمیک شاهد یه هایمدال سیاه‌پوست بودیم!
uplooder.net/.../...)-from-Thor-The-Mighty-Avenger-Vol-1-6.jpg

این بخش از کامنت‌تون رو ندیده بودم. (ویرایش کردین، درسته؟)
ببینید سری Loki رو به این دلیل مثال زدم که توی شماره‌های اوّل پوست هایمدال رو روشن به تصویر کشیده، امّا توی شمارۀ آخر کاملاً سیاه!
در کل نمی‌شه گفت نقش‌آفرینی ادریس آلبا بی‌تأثیر بوده در دنیای کمیک. یعنی حداقل رنگ و tone پوست‌اش اخیراً تیره‌تر شده! اگر کمیک‌های جدید رو با کلاسیک‌ها مقایسه کنید، متوجه منظورم می‌شید.
یعنی مارول نه کاملاً سیاه‌پوست نشون‌اش می‌ده، نه شبیه امثال ثور و لیدی سیف، سفیدپوست. کاری کرده که نه سیخ بسوزه نه کباب!
و فکر نمی‌کنم ادامۀ این بحث از این‌جا به بعد فایده‌ای داشته باشه!
موفّق باشید!
نقل قول کردن
HS-Spider
#31 HS-Spider 1399-03-20 10:20
#30

حرف شما کاملا درست و متینه و کاملا با شما موافقم در کل منظورم این بود شاید بعد نقش آفرینی ادریس آلبا یکم به قول شما جوری عمل کردن که نه سیخ بسوزه نه کباب ولی با تقریب خیلی خوبی میشه گفت سفید پوسته(به هر حال از نژاد ونیر و جزو خدایان نه قلمروی سابق،ده قلمروی کنونی محسوب میشد!!) :cry:

سلامت و پیروز باشید! ;-)
نقل قول کردن
Captain.shiraz
#32 Captain.shiraz 1399-03-20 11:29
به نقل از lego marvel stan:
مقاله ی بسیار خوبی بود استاد ترابی. الان که دارم فکرشو میکنم، خیلی از شخصیت های محبوب ما سیاه پوست هستند . امیدوارم همین امر از سوی مارول و دیسی، سبب این شه که بچه های نسل جدید، مانند بعضی از آدم های بالغ نشن و این نژاد پرستی رو در نسل جدید از بین ببرند.(یه نکته هم در مورد صاعقه ی سیاه هم بگم، که در کراس اور « بحران» سریال های دیسی هم نقش کلیدی ایفا کرد. حالا اسپویل نمیکنم تا اونایی که سریال های فلش و گرین ارو یا.... دنبال میکنن و به اون قسمت نرسیدن، ناراحت نشن)

دمت گرم که اسپویل نکردی :-)
نقل قول کردن
WOLF DC
#33 WOLF DC 1399-03-20 11:35
سلام من یکی از عضو های جدید این سایتم و امیدوارم برای اسپایدی مفید باشم. :lol: بیشتر از مایلز و پلنگ سیاه خوشم اومد چون هم تازه و جدیدن( مخصوصا مایلز مورالز) و خیلی راحت با بیننده های جدید و جوانشون راحت ارتباط برقرار میکنن.
نقل قول کردن
Captain.shiraz
#34 Captain.shiraz 1399-03-20 11:39
به نقل از moali:
واقعا این روزها نژادپرستی داره بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آد و منزجرمون می‌کنه!
نکته‌ی زیبا و بسیار ظریفی که درباره دنیای کمیک‌های مارول وجود داره اینه که طراحان و نویسندگان ابتدایی مارول که شخصیت‌های اصلی این دنیا رو خلق کردند(در صدرشون استن‌لی)، فهم بالایی نسبت به معقوله‌ی نژادپرستی داشتن؛ ببینید اعمال ضد نژادپرستی مثل یک شمشیر دولبه و راه رفتن در لبه‌ب پرتگاه می‌مونه؛ یک حرکت اشتباه یا بی‌توجهی به ظرایف این حرکت فرهنگی می‌تونه باعث سقوط به وادی "تُکِنیسم نژادی" بشه. تکنیسم نژادی یعنی تو این قدر یک نژاد رو به لحاظ فرهنگی و شعوری و پیشینه‌ای و... پایین بدونی و بی‌چیز بدونی که تصمیم بگیری چیزی رو که متعلق به فرهنگ خودته یا به عبارت بهتر متعلق به فرهنگ طرف مورد نظرت نیست رو رنگش کنی و بخوای بهش بندازی!
مثلا بیای بگی خیلی خب من میخوام کار ضد نژادپرستی کنم، بیا آقا یا خانم آفریقایی یا سیاه پوست، تو که خودت هیچی از خودت نداری، من میام مثلا یک کاراکتر سفید پوست رو(که طبیعتا شخصیت‌پردازیش بر اساس فرهنگ و رسوم سفید پوستان هست) در بازسازی لایواکشن خودم سیاهش می‌کنم که بهتون حال بدم! یا مثلا بیام و بدون هیچ تحقیق یا دلیل و رویکرد روانشناسانه در هر مدیومی صرفا رنگ پوست یک کاراکتر رو تغییر بدم تا مثلا سیاه پوستها رو - - کنم که هواتونو داریم و ضد نژادپرست هستیم! این تعریف ساده تکنیسم نژادیه که یقینا از نژادپرستی خطرناک تره.
اما نکته‌ی جذاب ماجرا که باعث میشه بخوایم جلوی استن‌لی‌ها کمر تعظیم خم کنیم و کلاه از سر برداریم اینه که اون‌ها نژادپرستی رو گویا با پوست و خونشون حس کردن و اعمال ضدنژادپرستانه رو هم مثل یک فرد حرفه‌ای در این زمینه از بر هستن! شما نگاه کن! مارول اومده و اولین قهرمان آفریقایی رو در کمیک خلق کرده، به طوری که تو عاشق رسومات این مردم میشی. یعنی نیومده صرفا رو رنگ پوست کار کنه، تو دغدغه‌های تچالا و واکاندا رو با عمق وجودت درک میکنی. یه نکته ریز دیگه! شما ببینید چه قدر زیبا سعی شده تا در قالب واکاندا، یک پیام انگیزشی ضدنژادپرستانه به آفریقایی‌ها مخابره شود. چه پیامی؟ باید به تشابه واکاندا با کشورهای آفریقایی توجه کنید؛ کشورهایی که بهترین معادن طلا و سنگهای قیمتی هستن و از جانب کشورهای مستبدی مثل امریکا و بریتانیا غارت میشن و خودشون هم حکم برده های معادنی رو ایفا میکنن که بهره ای ازشون به اونها تعلق نمیگیره. حالا واکاندا چی؟ کشوری افریقایی که غنی‌ترین معادن ویبرانیوم(که حکم طلا و فرانر از اون رو در دنیای مارول داره) رو داره ولی نقطه مقابل امروز افریقایی هاست و در اوج جلال قرار داره. یعنی در واقع مارول میخواد پیام آزادی بخشی بده که ایهاالآفریقائیون! به خودتون بیاین! واقعا چه کار فرهنگی‌ای جدی تر از این؟ اون هم از فالکون که علنا در اوریجینش به آزارهای نژادپرستی ای که در کودکی بهش میشده اشاره میشه و تاثیر به سزایی در قوس شخصیتیش ایفا میکنه...

بله این خلاصه‌ای بود از تلاش‌های درست و در مسیر صحیح استن‌لی و مارول در راستای مبارزه با نژادپرستی و توضیحی مختصر برای اینکه دوباره بهمون یادآوری کنه که چرا مارول امروزه در این جایگاه ایستاده و این که مدیون ایده ها و زحمات چه افراد محترمیه!





تشکر از استاد ترابی گرانقدر که با این مقاله به ما زیبایی‌های فرهنگی کمیک‌بوک رو یادآور شدن و اینکه از این مدیوم میشه چه حرف‌هایی زد...
درود بر شما استاد!

درود بر شما با این مطلب فوق العاده مهمی که گفتید، متأسفانه تکنیسم نژادی امروزه یکی از معضلات هالیووده، مخصوصا در مبحث کاراکتر های اصیل،
ما یک عمر صبر میکنیم تا کاراکتر محبوب خودمون رو در یک فیلم خوب ببینیم، ولی وقتی میاد میبینیم که رنگ پوستش عوض شده یا جنسیتش عوض شده (آسیب های فمنیسم به سینما) یا از نظر جنسی منحرفه، این برای کسی که اون کاراکتر رو کامل درک کرده و میشناسه ناراحت کننده‌س
(مصداق هر سه این زیاده روی ها در فیلم جدید "جاودانگان" مارول مشهوده)
نقل قول کردن
Captain.shiraz
#35 Captain.shiraz 1399-03-20 11:46
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از captain A.R.J:
نکته دیگه ای که برام جالب بود این بود که دیسی شخصیت های شرکت های دیگه رو بعد ورشکستگی مال خودش میکنه اخه براش چه منفعتی داره اگه اون شخصیت ها محبوب بودن دیگه ناشراشون ورشکسته نمیشدن

نه دوست عزیز.
لزوماً دلیل ورشکستگیِ یک انتشارات شخصیت‌هاش نیستن.
مثلاً همین شزم که شخصیت محبوب و پرفروشی بود امّا طی یک دعوای حقوقی طولانی نهایتاً چاپ کمیکاش متوقف شد و دی‌سی هم چندین سال بعد ازش استفاده کرد.
و خب ناشر ممکنه پتانسیلی توی اون شخصیت‌ها ببینه و تشخیص بده خریداری‌شان بتونه مفید باشه. مثلاً بتونه تم یا جنبۀ جدیدی به دنیاش اضافه کنه یا به عنوان شخصیت مکمل خوب عمل کنه یا...

اون دعوای حقوقی رو شاید دیسی خودش به دلیل تصاحب شزم راه انداخت :lol:
نقل قول کردن
Kmbta
#36 Kmbta 1399-03-20 11:54
سلام استاد من به عنوان کسی که در مدرسه به خاطر رنگ پوستم مسخره میشوم تحت تاثیر قرار گرفتم پایین متن .... قرار گرفته لطفا بخوانید استاد چرا برای سایت دنیای کمیک بوکی نسازیم من خودم نویسنده ام اولین ابرقهرمانی که خلق کردم کامپیوتر من هست اسمش مشکل داره درباره یک پسر ۱۵ ساله جاسوس هست و اینکه به نظر من دنیای خوبی میشه نظر شما چیه
نقل قول کردن
SPB
#37 SPB 1399-03-20 12:41
مثل همیشه عالی
نقل قول کردن
ironspider
#38 ironspider 1399-03-20 14:37
من مثل 6# جای خالی وار ماشین(رودی رودز) برام توی این مقاله عجیب بود ولی طبق گفته آقای ترابی لایق ۱۵ ابرقهرمان سیاه پوست برتر نبود.

آقای ترابی خیلی مقاله خفنی بود دستتون درد نکنه.
نقل قول کردن
Captain-Parsa
#39 Captain-Parsa 1399-03-20 16:11
باز هم مقاله ای زیبا و به جا از استاد.....
نقل قول کردن
WOLF DC
#40 WOLF DC 1399-03-20 17:06
استاد ترابی مقالتون عالی بود فقط یه سوال چرا ماشین جنگی توشون نبود؟ واقعا عجیبه اخه اونم یکی از بهترینا بود :oops:
نقل قول کردن
امیر محمد گلکار
#41 امیر محمد گلکار 1399-03-20 17:41
به نقل از WOLF DC:
استاد ترابی مقالتون عالی بود فقط یه سوال چرا ماشین جنگی توشون نبود؟ واقعا عجیبه اخه اونم یکی از بهترینا بود :oops:

منمکبا شما موافقم استاد ترابی چرا ماشین جنگی تو این لیست نبود.
نقل قول کردن
mtm
#42 mtm 1399-03-20 17:49
به نقل از WOLF DC:
استاد ترابی مقالتون عالی بود فقط یه سوال چرا ماشین جنگی توشون نبود؟ واقعا عجیبه اخه اونم یکی از بهترینا بود :oops:

چرا به نظرتون از بهترین ها بود؟ چه خصوصیت خاصی داره ایشون که از دیگر ابرقهرمان های این لیست جداش میکنه؟ چون در عالم سینمای به کار رفته پس شخصیت مهمیه و تاثیرگذار؟!
ایشون همیشه زیر سایه تونی استارک بوده . حداقل برای من که او هویتش کاملا زیر مجموعه استارک تعریف شده. درسته بعصی وقتا از خودش استقلال نشون داده ولی شخصیت پردازیش اونقدر جذاب نیست که ما به عنوان یک قهرمان مجزا و مستقل قبولش کنیم
نقل قول کردن
WOLF DC
#43 WOLF DC 1399-03-20 23:07
به نقل از mtm:
به نقل از WOLF DC:
استاد ترابی مقالتون عالی بود فقط یه سوال چرا ماشین جنگی توشون نبود؟ واقعا عجیبه اخه اونم یکی از بهترینا بود :oops:

چرا به نظرتون از بهترین ها بود؟ چه خصوصیت خاصی داره ایشون که از دیگر ابرقهرمان های این لیست جداش میکنه؟ چون در عالم سینمای به کار رفته پس شخصیت مهمیه و تاثیرگذار؟!
ایشون همیشه زیر سایه تونی استارک بوده . حداقل برای من که او هویتش کاملا زیر مجموعه استارک تعریف شده. درسته بعصی وقتا از خودش استقلال نشون داده ولی شخصیت پردازیش اونقدر جذاب نیست که ما به عنوان یک قهرمان مجزا و مستقل قبولش کنیم

درست میفرمایید حالا که فکر میکنم کاملا حق با شماست :lol:
اگه وقت کردید یه مقاله ام درباره ماشین جنگی بنویسید ممنون
نقل قول کردن
mtm
#44 mtm 1399-03-21 20:30
به نقل از WOLF DC:
به نقل از mtm:
به نقل از WOLF DC:
استاد ترابی مقالتون عالی بود فقط یه سوال چرا ماشین جنگی توشون نبود؟ واقعا عجیبه اخه اونم یکی از بهترینا بود :oops:

چرا به نظرتون از بهترین ها بود؟ چه خصوصیت خاصی داره ایشون که از دیگر ابرقهرمان های این لیست جداش میکنه؟ چون در عالم سینمای به کار رفته پس شخصیت مهمیه و تاثیرگذار؟!
ایشون همیشه زیر سایه تونی استارک بوده . حداقل برای من که او هویتش کاملا زیر مجموعه استارک تعریف شده. درسته بعصی وقتا از خودش استقلال نشون داده ولی شخصیت پردازیش اونقدر جذاب نیست که ما به عنوان یک قهرمان مجزا و مستقل قبولش کنیم

درست میفرمایید حالا که فکر میکنم کاملا حق با شماست :lol:
اگه وقت کردید یه مقاله ام درباره ماشین جنگی بنویسید ممنون

درباره ماشین جنگی قبلا مقاله مفصل نوشته شده:
bit.ly/3dOxZX2
نقل قول کردن
Kmbta
#45 Kmbta 1399-03-22 13:18
به نقل از Kmbta:
سلام استاد من به عنوان کسی که در مدرسه به خاطر رنگ پوستم مسخره میشوم تحت تاثیر قرار گرفتم پایین متن .... قرار گرفته لطفا بخوانید استاد چرا برای سایت دنیای کمیک بوکی نسازیم من خودم نویسنده ام اولین ابرقهرمانی که خلق کردم کامپیوتر من هست اسمش مشکل داره درباره یک پسر ۱۵ ساله جاسوس هست و اینکه به نظر من دنیای خوبی میشه نظر شما چیه

استاد میشه لطفاً جواب بدید اگه وقت کردید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45