10 دفعه ای که "سرگذشت" (Origin) مردعنکبوتی دچار تغییر شد

10-دفعه-ای-که-سرگذشت-origin-مردعنکبوتی-دچار-تغییر-شد-اوریجین-فرق-کرد-اریجین-اورجین-اسپایدرمن-خاستگاه-منشا-منبع-پیتر-پارکر

درسته که مردعنکبوتی بهترین Origin را در کل دنیای کمیک بوک داره که پس از بیش از 60 سال دست نخورده باقی مونده ولی در طول سالها برخی تغییرات جزئی به آن اضافه شده است.

مقدمه: سوپرهیروها معروف هستند به داشتن منشا یا origin. اُریجین یعنی نحوه به دست آوردن نیروهای فوق بشری توسط یک انسان عادی و تبدیل شدن او به یک ابرقهرمان یا ابرشرور. گفته میشود یک اریجین خوب میتواند تضمین کننده موفقیت شخصیت کمیک بوکی باشد. البته خیلی از سوپرهیروها در طول سالها اریجین شان تغییر كرده است. یعنی ناشرین كمیك بوكی سعی كرده اند تا پیشینه و منشا آنها را تغییر دهند تا اینكه جذاب تر شوند یا با دوران جدید سازگارتر شوند. اما اريجين یا نحوه تبدیل پیتر پاركر به مرد عنكبوتی كه اولین بار در شماره 15 كميك "فانتزی شگفت انگیز" نقل شد، آنقدر قوی و موثر است كه كارشناسان همگی آن را بهترین در دنیای كمیك میدانند. این اريجين آنقدر فوق العاده است كه پس از گذشت این همه سال كم ترین تغییری در آن رخ داده است (چون نیازی به تغییر یا شرح و بسط آن نبوده است). اما گاهی اوقات تلاش هایی صورت گرفته تا این اریجین برای مدیوم های مختلف سرگرمی مثل سینما یا انیمیشن متناسب سازی شود و نوعی به روز رسانی در آن صورت بگیرد. دلیلش هم این است که نحوه قدرت گرفتن پیتر پارکر در دنیای کمیک کاملا در بطن دهه ی 60 میلادی و مختصات آن دوره قرار دارد. یعنی آن موقع پیشرفت ها و زمینه های علمی در حال شکوفایی بودند و در نتیجه اکثر قهرمانان مارول هم محصول همین پیشرفت ها بودند و دیدیم که قدرت های مردعنکبوتی به دلیل گزیده شدن توسط عنکبوتی آغشته به رادیواکتیو بدست آمد (یا مثلا «بروس بنر» به خاطر اصابت با اشعه ی گاما تبدیل به هالک شد). پس طبیعی است که در سالهای اخیر بخواهند این منشاء را به روز رسانی کنند چون در دنیای امروز بیشتر دستکاری های ژنتیکی هستند که موجب  تغییرات جسمانی میشوند. همچنین شاهد بوده ایم که در 20 سال گذشته روندی به راه افتاده تحت عنوان "توتم عنکبوتی" تا تنوع بیشتری به مردعنکبوتی و دشمنان او داده شود. طبق این روند، منشاء قدرت های پیتر پارکر میتونه عرفانی یا جادویی باشه. البته این به معنای رد منشاء علمی او نیست ولی سعی دارد نوعی سرگذشت جایگزین ارائه دهد تا داستان های متفاوت با حال و هوای تازه برای این شخصیت خلق شود. در هر حال در این مقاله سعی میکنم به 10 مورد عمده از تلاش هایی که برای تغییر دادن سرگذشت مردعنکبوتی انجام شده است بپردازم.

مقالات زیر را هم بخوانید:

10 تغییر در اُریجین (ORIGIN) شخصیت های کمیک بوکی که با واکنش منفی هواداران روبرو شد!

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما و انیمیشن بهتر شدند!

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما بدتر شدند!

10 اریجین و شخصیت پردازی متفاوت برای WONDER WOMAN 

10 ابرقهرمانی كه بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند 

10 ابرشروری که بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

10 ابرشروری که بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

 

1- «ارباب نظم» و «سرور بی نظمی» بودند که پیتر پارکر را انتخاب کردند تا مردعنکبوتی بشود

«ارباب نظم» و «سرور بی نظمی»

در یک داستان جالب که در شماره 2 از کمیک سالیانه Marvel Two-In-One منتشر شد (در سال 1977)، شاهد بودیم که مون دراگون با پیتر پارکر در خواب ارتباط ذهنی برقرار و ازش درخواست کرد تا به کمک اونجرز که بدست ثانوس اسیر شده بودند برود (این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره ی این داستان کسب کنید). مردعنکبوتی هم با «ثینگ» به فضا میره و در نهایت موفق میشه «آدام وارلاک» را آزاد کنه و بعدشم ثانوس شکست میخوره و ... و اما در این داستان برای اولین بار دو شخصیت نیرومند کیهانی مارول را دیدیم به نام های «ارباب نظم» (Master Order) و «سرور بی نظمی» (Lord Chaos) که خواستار شکست ثانوس بودند (چون ثانوس تعادل عالم را برهم زده بود و آنها همیشه بدنبال برقراری تعادل در عالم هستند). سپس آنها به نوعی ادعا کردند که این سرنوشت مردعنکبوتی بوده که این کار رو بکنه و اونا از اولش این سرنوشت را برایش برگزیدند تا مردعنکبوتی بشه تا در چنین روزی با آزادی آدام وارلاک، شکست ثانوس را رقم بزنه!!! راستش را بخواهید این مساله از آن موقع تا به حال دیگر در دنیای کمیک مورد اشاره قرار نگرفته و نباید  اون رو جدی گرفت. ضمن اینکه با ذات مردعنکبوتی که "یک آدم عادی بود که به طور تصادفی به قدرت های فوق بشری دست پیدا میکنه" در تضاده.

 

2- «دنیس کاراداین» برای سرقت ثروت «داچ مالون» به سراغ خانه ی «عموی پیتر پارکر» رفت

قاتل عمو بن

قاتل عمو ی پیتر پارکر (بِن پارکر) را در دنیای کمیک با نام «سارق» (The Burglar) میشناسند (Burglar در زبان انگلیسی به معنی "دزد خانه" است) زیرا هرگز به طور قطعی نام و نام خانوادگی حقیقی او فاش نشده است و جالبه که تا سال 1996 که شاهد حضور دخترش (جسیکا کاراداین) در دنیای کمیک بودیم، حتی نام خانوادگی اش را هم نمیدانستیم (که آن هم ممکن است درست نباشد)! ولی چون در دنیای سینما اسمش «دنیس کاراداین» بود پس به همین نام معروف شده است (البته تلفظ صحیح تر فامیلی او در زبان انگلیسی، «کارادین» یا «کَرِدین» است) از گذشته او هم اطلاعات خاصی در دسترس نیست جز اینکه احتمالا از سن کم شروع به سرقت کرده. تا سالها ما فکر میکردیم که او به طور اتفاقی وارد خانه ی بن پارکر شده تا دست به سرقت بزنه و سپس او را به قتل رسونده. اما در انتهای دهه ی 70 میلادی و در شماره های 193 تا 200 (اینجا دارن ترجمه میشن) ناگهان شاهد بازگشت او بودیم و فاش شد که دلیل داشته آن خانه را انتخاب کرده! یعنی معلوم شد که در جوانی به زندان افتاده و در آنجا هم بند یک خلافکار با سابقه به نام «داچ مالون» شده. او فهمید که مالون ثروت زیادی را در یکی از خانه های معمولی محله کوئینز نیویورک پنهان کرده است. سپس متوجه شد که این ثروت بزرگ در خانه بن پارکر است. او به آنجا رفت و با عموی پیتر درگیر شد و در نهایت عمو بن کشته شد و ...

 

3- "آزکورپ" و «نورمن آزبورن» بودند که مردعنکبوتی را خلق کردند

در کمیک بوک های "مرد عنکبوتی نهایی" تغییراتی را در origin و نحوه به دست آوردن قدرت های فوق بشری توسط پیتر پارکر را شاهد بودیم که باعث شد او بیش از پیش به شرکت آزکورپ و نورمن آزبورن/گرین گابلین ربط پیدا کند. به طور مثال پیتر پارکر در جریان یک سفر علمی به آزکورپ بود که توسط عنکبوتی که به ماده ای به نام OZ آغشته شده بود گزیده شد و به قدرت های فوق بشری خود دست یافت. OZ در واقع نسخه اولیه از سرمی بود برای ساختن ابرسرباز (مثل کاپیتان آمریکا). ولی بقیه سرگذشت او (شرکت در مسابقات کشتی کج و اجازه دادن به اون سارق که فرار کنه و بعدش عمو بن رو کشت و ... تقریبا مثل دنیای اصلی بود). البته همانطور که گفته شد، برخلاف داستان اُرجین مرد عنکبوتی که تنها در چند صفحه در دنیای اصلی روایت شد (اینجا ترجمه شده)، نویسنده و طراح 7 شماره آن را طول دادند و این باعث شد غنی تر و پرچزئیات تر از قبل بشود. یکی از این تغییرات در عمو بن و زن عمو می به وجود آمده بود و فهمیدیم که آنها قبلا "هیپی" (hippie) بوده اند! (خرده‌فرهنگ هیپی یکی از جنبش‌های اجتماعی جوانان بود که در دهه 1960 میلادی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و به نقاط دیگر دنیا گسترش یافت). عمو بن در این کمیک ها موی دم اسبی داشت و شخصیتش مدرن تر و باحال تر شده بود. رابطه اش هم با پیتر صمیمی تر بود و راحت تر باهاش ارتباط برقرار میکرد. نکته دیگر این بود که نورمن آزبورن به نوعی اسپایدرمن رو جزو اموال خود میدانست زیرا او توسط فرمول OZ به قدرت های فوق بشری اش دست یافته بود. این مساله دشمنی اونا رو پرتنش تر کرد. همچنین چون نورمن همون فرمول OZ رو روی خودش تست کرد و گرین گابلین شد پس به نوعی میشد او را انعکاس سیاه و پلید اسپایدرمن هم دانست. میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

4- یک عنکبوت دستکاری شده از نظر ژنتیکی بود که پیتر پارکر را نیش زد

منشا قدرت های مردعنکبوتی

دقت کردید که «سم ریمی» منشاء اون عنکبوت های غیر طبیعی رو بی سر و صدا در فیلم تاریخی "اسپایدرمن 1" تغییر داد؟! یعنی اگه ما توی دنیای کمیک با یه عنکبوت ساده  طرف بودیم که مورد تششعات رادیواکتیویته قرار میگیره و بعد پیتر رو نیش میزنه، اینجا بحث ژنتیک و پیوند دی‌ان‌ای و ژن ها وسط بوده و پیتر هم در نتیجه گزیدگی، دی‌ان‌ای ـش با دی‌ان‌ای اون عنکبوت ترکیب میشه و توانایی های فوق بشری خودشو پیدا میکنه. روی مانیتور آزمایشگاهی که پیتر توسط عنکبوت از نظر ژنتیکی دستکاری شده گزیده میشود به DNA عنکبوت ها اشاره شده که خواص آنها را نشان میدهد و پیتر پس از گزیده شدن به آن قدرت ها دست میابد: قدرت عنکبوتی، پرش، سرعت، حس عنکبوتی، پیش آگاهی. کاملا مشخصه که ریمی هم فکر میکرده ایده ی عنکبوت آغشته به رادیواکتیو نمیتونه برای سال 2002 قانع کننده باشه.

 

5- «مرد شنی»/پدر «گربه سیاه» بود که «عمو بن» را کُشت

 مرد شنی بود که عمو بن را کشت

یک تاکتیک مرسوم در هالیوود اینه که اغلب وقتی یک سه گانه (تریلوژی) ساخته میشه یک سری تغییرات بزرگ در قسمت سوم ایجاد میکنند که به نوعی کل سری رو تحت تاثیر خودش قرار بده. گاهی وقتها این تاکتیک جواب میده و گاهی هم نمیده. متاسفانه مورد فیلم "مرد عنکبوتی 3" از اونایی بود که اصلا جواب نداد. ما متوجه میشیم که قاتل «عمو بن» در واقع کسی نبوده جز «فلینت مارکو» (مرد شنی)! البته این کار رو به صورت غیر عمدی انجام داده بود ولی در هر حال اشتباه بزرگی بود که سازندگان این فیلم مرتکب آن شدند. مشخصه که آنها میخواستند با این کار خصومت بین اسپایدرمن و مرد شنی را شخصی کنند ولی آیا واقعا لازمه مرد عنکبوتی در تمام فیلم های خودش با خبیثی روبرو بشه که باهاش مشکل شخصی داره؟! در دنیای کمیک همیشه اون کسی که باعث یک تراژدی بزرگ موجود در اریجین ابرقهرمان میشه، یک قاتل بی نام و نشان است. دلیلش هم اینه که نویسنده دنیای کمیک به خوبی واقفه که نفس اون تراژدی مهمه و باعث میشه شخصیت به یک ابرقهرمان بشه، نه اون کسی که موجب به وجود آمدن این تراژدی میشه. ضمن اینکه این پیچش از دو جهت دیگر هم به فیلم های مرد عنکبوتی ضربه زد. اولا که اصلا تاثیر گذار نبود، بلکه باعث شد از اون تاثیرگذاری صحنه مرگ به یاد ماندنی «عمو بن» در فیلم اول هم کم بشه. دوما اینکه باعث شد شخصیت مرد شنی هم از اون حالت سمپاتیک خودش فاصله بگیره و تماشاچی بیشتر او را به صورت یک خبیث قلدر و بی رحم بشناسه.

قاتل عمو بن

 این اتفاق به نوعی در دنیای انیمیشن هم افتاده است. یعنی در سریال تحسین شده ی "مردعنکبوتی خارق العاده" شاهد به وجود آمدن یک تغییر بزرگ در قاتل عمو بن بودیم و در کمال تعجب متوجه شدیم که او در واقع همان پدر گربه سیاه یعنی «والتر هاردی» است! ابتدا ما در یکی از اپیزودهای فصل اول به نام Intervention و در سکانسی که سرگذشت مردعنکبوتی روایت شد، به صورت فلش بک سارق را دیدیم که پس از قتل عمو بن، مرد عنکبوتی به سراغش رفت و در نهایت دستگیر شد. و اما در فصل دوم و در اپیزودی تحت عنوان Opening Night، مردعنکبوتی که داوطلب شده بود امنیت زندان Vault را تست کند، متوجه شد که سارق نیز در آنجا زندانی است. همزمان «فیلشیا هاردی» (گربه سیاه) نیز به زندان نفوذ کرد تا پدرش (والتر هاردی) را فراری دهد. اما حین فرار اسپایدرمن متوجه شد که والتر همان قاتل عمو بن است! هاردی بابت این مسئله ابراز تاسف و پشیمانی کرد و برای جبران تصمیم گرفت تا در زندان باقی بمانه و گاز بی هوش کننده را در سطح زندان آزاد کنه تا بقیه ی زندانی ها بی هوش بشوند و فقط اسپایدرمن و گربه سیاه بتونند فرار کنند (این کار موجب خشم و ناراحتی گربه سیاه از مردعنکبوتی شد).

 

6- قدرت های مردعنکبوتی ریشه ی ماورایی/جادویی دارد

مردعنکبوتی جادو

«جان مایكل استرازینسكی» J. Michael Straczynski (ملقب به JMS) یك نویسنده بسیار مطرح است كه سابقه درخشانی در عرصه تلویزیون و سینما دارد (او خالق سریال پرطرفدار Babylon 5 است) بنابراین وقتی مارول اعلام كرد كه در سال 2001 قرار است نویسنده كمیك های مرد عنكبوتی شگفت انگیز شود خیلی ها تعجب كردند. استرازینسكی run مشهورش را با داستانی معركه به نام Coming Home آغاز كرد و ایده «توتم عنكبوتی» (spider totem) یا همان "انرژی درونی عنكبوتی ها" را برای اولین بار مطرح كرد (این داستان عالی در اینجا ترجمه شده است). به عبارتی دیگر او میخواست بگوید كه شاید عنكبوتی كه پیتر پاركر را سالها پیش نیش زده یك عنكبوت معمولی نبوده و در واقع یك عنكبوت جادویی بوده! به عبارتی ساده تر، او گفت كه این عنكبوتی قبل از اینكه پیتر را نیش بزند توانایی های خاص و مرموز داشته است و وقتی به رادیو اكتیو آغشته شده نیروهایش را به پیتر داده و سپس مرده! بعدشم پای نوعی خدای عنکبوتی یا نوعی موجودی ماورایی موسوم به "اون یکی" (The Other) به وسط اومد که انگار او بوده که این قدرت ها را به پیتر داده بوده تا نوعی آواتار برایش باشد (ولی چرا به پیتر پارکر؟ مگر چه چیز خاصی در وجودش دیده بود؟!). البته هیچ وقت به طور قطعی تایید نشد که این منشاء حقیقی مردعنکبوتیه. در واقع، نویسنده فقط میخواست یک ایده ی جایگزین مطرح کند و از طریق آن به داستان های اسپایدرمن تنوع ببخشد. در هر حال این مساله دریچه ای جدید را بر روی داستان های مردعنکبوتی گشود و شاهد حضور شخصیت هایی ماورایی مثل «مورلان» و «شاثرا» در داستان های او بودیم که میخواستند از منبع عنکبوتی درون پیتر پارکر تغذیه کنند. همچنین، پس از مدتی ایده ی "شبکه بزرگ تار و پود هستی" یا "شبکه ی حیات و سرنوشت" مطرح شد که طبق آن همه ی موجودات عنکبوتی در سراسر جهان های موازی به آن وصل هستند و ... در نتیجه، داستان های زیادی با محوریت "دنیای عنکبوتی" در 10 سال گذشته در کمیک های مردعنکبوتی رواج پیدا کرده اند. در مجموع، الان دو فرضیه غالب برای قدرت های مردعنکبوتی وجود دارد؛ یکی همان منشاء علمی و گزیده شدن تصادفی توسط عنکبوت رادیو اکتیو و دیگری اینکه آن عنکبوت رادیواکتیو که قبلش توسط "اون یکی" به قدرت های جادویی دست یافته بود تا اونا رو به پیتر پارکر منتقل کنه! (من خودم شخصا کاملا ایده ی اول رو میپسندم و "توتم" عنکبوتی و این چرت و پرتا رو قبول ندارم!).

 

7- زن عمو می، مادر واقعی پیتر پارکره

زن عمو می، مادر واقعی پیتر پارکره

کمیک 5 قسمتی Trouble یک داستان بسیار جنجالی بود که سال 2003 توسط مارول منتشر شد و هدف این بود که بار دیگر کمیک های ژانر رومانس مارول را که در دهه ی 50 میلادی بسیار محبوب و پرفروش بودند احیا کند ولی بدجوری ناموفق بود. در این کمیک که حالت فلش بک داشت، با نسخه جوان تر مری و ریچارد پارکر (که در دنیای اصلی مارول پدر و مادر پیتر پارکر هستند) آشنا میشویم و همچنین با بن پارکر و همسر آینده اش، مِی (یعنی عمو و زن عموی پیتر). طی ماجراهایی نسبتا پیچیده نشان داده میشه که می (که دختر بی بند و باری به نظر میرسه و روابط جنسی زیاد داره) با ریچارد رابطه نامشروع داره و ازش بچه دار میشه!!! این قضیه حسابی آبروریزی به پا میکنه چون  معلوم میشه بن، نابارور است و طبیعتاً بچه نمیتونسته، بچه ی بن و می باشه. در هر حال، می از خانه فرار میکنه و سپس در حالی که کاملا درمانده شده به خواهرش، مری، پناه میبره. مری هم به شدت از دستش عصبانیه (چون با شوهرش رابطه داشته!) ولی قبول میکنه که بچه ی می را به عنوان پسر خودش بزرگ کنه (یاد سریال های ترکیه ای و کلمبیایی افتادین،نه؟!). و اینجوری این پسر، پیتر نامیده میشه و ... خب معلومه که هدفشون این بود که با این کار، می را مادر حقیقی پیتر معرفی کنند ولی تیرشون به سنگ خورد و عدم استقبال از این داستان به شدت جنجالی باعث شد که دیگه هیچ کس بهش اشاره نکنه و بعدشم بگن مربوط به دنیای اصلی نمیشده و مال یه دنیای موازی بوده و ... (راستی، نمیدونم ایده کدوم آدم مریضی بود ولی مری را شبیه به گوئن استیسی و مِی را شبیه به مری جین کشیده بودند!!!).

 

8- پدر «پیتر پارکر» بود که باعث شد به مردعنکبوتی تبدیل بشه

سرنوشت پیتر پارکر این بود که به مرد عنکبوتی تبدیل بشه!

فیلم "اسپایدرمن شگفت انگیز" که سال 2012 اکران شد، فیلم خوبی بود. درسته که به قول معروف perfect نبود (به طور مثال اون قضیه اسکیت سواری پیتر پارکر خیلی روی مخ بود) ولی ایراد خاصی که بشه ازش گرفت و ذات او را خدشه دار بکنه در آن یافت نمیشد و البته دیدیم که مثل کمیک بوک های Ultimate Spider-Man، عنکبوت های دستکاری شده از نظر ژنتیکی شرکت "آزکورپ" بود که اور ا نیش زدند و باعث شدند تا قدرت های فوق بشری پیدا کنه. در هر حال، همه چیز آماده بود تا با یک شاهکار در قسمت دوم مواجه شویم مخصوصا اینکه زمزمه هایی مبنی بر اقتباس داستان مشهور و محبوب "مرگ گوئن استیسی" هم به گوش میرسید. اما اینطور نشد. از شخصیت پردازی غلط «هری آزبورن» و ضعف «الکترو» به عنوان ویلن اصلی که بگذریم، به خود شخصیت پردازی پیتر پارکر /مرد عنکبوتی میرسیم که دو ایراد بزرگ داشت: اولا اینکه انگار رشد شخصیتی خاصی نسبت به فیلم اول در او رخ نداده و بر خلاف قولی که به «سروان استیسی» داده اما نسبت به سرنوشت دخترش، گوئن، به قدر کافی مسولیت پذیر نیست. اما مشکل دوم که هم بزرگ تر است و هم کاملا نابخشودنی، اینه که فهمیدیم دست یافتن پیتر به نیروهای فوق بشری بر خلاف دنیای کمیک، "تصادفی" نبوده. یعنی پدرش به نوعی در این قضیه دست داشته (او DNA خودش را در عنکبوت های خاص و پیوندی شرکت "آزکورپ" وارد کرده بود). یعنی پیتر در آزمایشگاه مخفی پدرش در ایستگاه متروی متروکه فهمید که پدرش برای اینکه برای نورمن سلاح های بیوژنتیک نسازه دست به فرار زده بوده. او همچنین برای اینکه کسی نتونه عنکبوت های دستکاری شده اش را بازخلق کنه، از خون DNA خودش در آنها استفاده کرده بوده! بنابراین به جز پسر او یعنی پیتر پارکر، فرد دیگری نمیتونسته به قدرت های فوق بشری دست پیدا کنه! این کاملا بر خلاف ذات مرد عنکبوتی است چون پیتر پارکر اساسا یک آدم معمولی است که تصادفا قدرت غیر معمولی دست پیدا میکنه. همین پارادوکس پایه شخصیت پردازی محبوب و دوست داشتنی او شده که میشه باهاش ارتباط برقرار کرد. ولی همانطور که گفته شد، در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" مشخص شد که از قبل برنامه و نقشه ای در کار بوده که منجر شده به قدرت های فرابشری دست پیدا کنه و این با ذات پیتر پارکر در تضاد بود.

 

9- «سیندی مون» هم توسط همان عنکبوت رادیو اکتیو گزیده شده که به پیتر پارکر قدرت فوق بشری داد

سیلک - سیندی مون

خب ما سالهای سال فکر میکردیم که پیتر پارکر در کمیک "فانتزی شگفت انگیز #15" تنها کسی بود که توسط آن عنکبوتی رادیو اکتیوی گزیده شد و به قدرت های خودش دست یافت. در اینجا هم گفتیم که چه بر سر این عنکبوت آمد. ولی در سال 2014 و در داستانی مرتبط با رویداد مشهور "گناه اصلی" ، فاش شد که یکی دیگر از دانش آموزان دبیرستان پیتر پارکر "میدتاون" نیز که اسمش «سیندی مون» بود توسط همان عنکبوت گزیده شده است ولی تا حالا کسی درباره ش چیزی نمیدونسته! در واقع آن عنکبوت سیندی را روی مچ پا گزید ولی قدرت هایش برایش خطر آفرین بودند زیرا فورا به هدفی برای خبیثی به نام «مورلان» که از انرژی درونی عنکبوتی ها تغذیه میکند تبدیل شد. به لطف کاراکتری به نام «ازیکیل» (که اینجا راجع بهش توضیحاتی داده شده است) سیندی تا مدتها در یک پناهگاه امن باقی ماند تا از مورلان دور نگه داشته بشه (این کمیک را بخوانید).  اما پس از وقایع داستان معروف "گناه اصلی پیتر متوجه شد که سیندی هم مثل خودش توسط آن عنکبوتی رادیو اکتیو گزیده شده و بنابراین رفت تا از آن مکان امن بیرونش بیاورد، غافل از اینکه خروج سیندی از آنجا باعث شد تا مورلان به سراغشان بیاید و ... از آن موقع تا به حال سیندی مون با لقب «سیلک» به یکی از شخصیت های عنکبوتی مونث اصلی مارول تبدیل شده و سری اختصاصی هم داشته (بروید اینجا) و اخیرا در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" معلوم شد که عنکبوتی برگزیده در کل عالم است!

 

10- اولین قهرمان عنکبوتی عالم، «نیث» نام دارد

نیث - عنکبوتی

پس از سالها مارول اخیرا در شماره 2 از کمیک "لبه دنیای عنکبوتی" (اینجا ترجمه شده) منشاء دنیای عنکبوتی و شبکه ی "تار و پود هستی/شبکه ی حیات و سرنوشت" را که همه ی عنکبوتی های جهان های موازی را به یکدیگر وصل میکند فاش کرد. در این کمیک ما همچنین برای نخستین بار اُریجین شخصیت خبیث «شاثرا» را نیز دیدیم. یعنی فهمیدیم که سرگذشت او برمیگردد به مکانی باستانی که اولین دنیای عنکبوتی در آن ایجاد شد (لوم وُرلد یا دنیای شماره 001 مارول). شاثرا فرزند خدایان «آشتور» و «گائیا» بود و خواهری به نام «نیث» داشت که میشه بهش لقب نخستین قهرمان دنیای عنکبوتی عالم را داد. سپس فهمیدیم که پدر و مادر شاثرا بهش ماموریت داده اند تا یک ساختار سلستیالی برای به تصویر کشیدن سرنوشت انسانیت خلق کنه. و او هم با الهام از لانه زنبورها چیزی به نام «کندوی هستی» ساخته (این عکس را ببینید). ولی نیث متوجه ایرادی در طرح او شد و خودش طرحی جدید و جایگزین براساس تار عنکبوت ساخت (عکسش اینجاست). و جالبه که آشتور و گائیا از طرح نیث بیشتر خوششان آمد و همین جا بود که شاثرا از خواهرش و طرح او کینه به دل گرفت و با عنکبوتی ها دشمن شد! در هر حال، در شماره ی آخر رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" شاهد بودیم که چطور نوعی طلسم یا مجسمه ی متعلق به نیث باعث شد تا قهرمانان دنیای عنکبوتی که به خاطر اصابت خنجر توتمی از شبکه تار و پود هستی" محو شده بودند دوباره برگردند.

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 تغییر در اُریجین (ORIGIN) شخصیت های کمیک بوکی که با واکنش منفی هواداران روبرو شد!

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما و انیمیشن بهتر شدند!

10 سرگذشت (ORIGIN) کمیک بوکی که در دنیای سینما بدتر شدند!

10 اریجین و شخصیت پردازی متفاوت برای WONDER WOMAN 

10 ابرقهرمانی كه بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند 

10 ابرشروری که بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

10 ابرشروری که بدترین اریجین (ORIGIN) را دارند!

10 حقیقت مهمی که باید درباره قاتل عمو بن («سارق») بدانید

لحظات ماندگار در کمیک بوک های اسپایدرمن: بازگشت قاتل عمو بن!

لحظات ماندگار در كمیك‌بوک های مرد عنکبوتی: مرگ عمو بن

چه بر سر عنکبوتی که پیتر پارکر را نیش زد، آمد؟

معرفی قاتلین عمو بن در دنیاهای دیگر!

رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" (END OF SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

اولین و مهم ترین کمیک بوک مرد عنکبوتی به فارسی ترجمه شد!

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

10 حقیقتی که باید درباره "عمو بن" بدانید

10 اتفاق مهم و غیر منتظره که در سری کمیک بوک های "اسپایدرمن نهایی" به وقوع پیوست

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک "لبه دنیای عنکبوتی" (EDGE OF SPIDER-VERSE) منتشر شد + لینک دانلود

«پیتر پالمر» (PETER PALMER) کیست؟

10 دفعه ای که قدرت های مرد عنکبوتی تغییر کرد!

"پایان دنیای عنکبوتی" ترجمه شد + لینک دانلود

10 حقیقت مهمی که باید درباره «شاثرا» (SHATHRA) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مورلان» (MORLUN) بدانید

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

10 حقیقتی که باید درباره «سیندی مون» ملقب به «سیلک» بدانید

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

10 چیز‌ در فیلم‌ های مرد عنکبوتی که تماشاچیان سینما به اشتباه فکر میکنند از کمیک ها گرفته شده اند!

10 فرضیه هواداران درباره اینکه چه بر سر عمو بن در MCU آمده!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hassan91
#1 hassan91 1402-02-19 11:03
با سلام. خسته نباشید میگم خدمت استاد بابت زحمات مدوام و همیشگی، خدا قوت.
اریجین واقعا خیلی مهمه. اریجین مرد عنکبوتی همواره از بهترینهاس. توی سینما اریجین سم ریمی تا الان توی صدر قرار داره. متاسفانه به دلیل ازدیاد کاراکتر سوپر هیرویی توی سینما الان سالهاس همچین فیلم اریجین محوری تو سینما نمیبینیم. (البته فیلم بلو بیتل هست که گویا اریجین محوره).
مورد یک خیلی عجیبه مارول خودشم فهمیده کوتاه اومده.
مورد پنجم خیلی دردناکه، واقعا حیف مرد شنی شد.
مورد ۷ خیلی وحشتناکه، یعنی زن عمو می کلا تجزیه اتمی کرده، همون سالها تازه قضیه گوئن و نورمن هم بوده. چجوری سردبیر و مدیران مارول همچین اجازه ای دادن اصلا؟ الله اعلم.
بهتره که اریجین مرد عنکبوتی دست نخورده باقی بمونه، اگرم قراره تغییری باشه در جهت غنیتر شدن مرد عنکبوتی باشه تا اینکه صرفا جنجالی باشه.
نقل قول کردن
The amazing spiderman
#2 The amazing spiderman 1402-02-19 11:23
از تخصصی ترین مقالات کمیک بوک بود که تا حالا خوندم
و منم از این چرندیات توتمی خوشن نمیاد ولی لازم بود تا حال و هوای جدیدی به داستانا بدن
نقل قول کردن
omiDeadpool
#3 omiDeadpool 1402-02-19 14:51
از ا ن مقالاتی بود که فقط استاد ترابی میتونه بنویسه :-)
نقل قول کردن
venom
#4 venom 1402-02-19 14:58
عالی و عمیق
نقل قول کردن
venom
#5 venom 1402-02-19 14:59
از سیلک بدم میاد هیچ جدابیتی واسم نداره ولی دن اسلات چون خودش خلقش کرده چسش کرده
نقل قول کردن
hasan mehrabian
#6 hasan mehrabian 1402-02-19 15:40
سلام. سومین لینک مورد شماره ۱۰ به جای اشتباهی ارجاع میده
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1402-02-19 16:48
به نقل از hasan mehrabian:
سلام. سومین لینک مورد شماره ۱۰ به جای اشتباهی ارجاع میده

درست شد. مرسی که گفتی
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#8 ultimate.spider.amir 1402-02-20 12:16
استاد ممنون بابت مقاله غنی شما
یک سیوال داشتم بنطرتون مارول اخیرا نقش پیتر پارکرو کم رنگ نمیکنه؟ این دنیای عنکبوتی و قضیه سیلک و اینکه نمیخاد با ام جی باشه و اینا
انگار مارول میخاد امثال سیلک و مایلزو مطرح کنه
نظر شما چیه؟
نقل قول کردن
BlueCrown4
#9 BlueCrown4 1402-02-20 12:35
خسته نباشید آقای ترابی واسه نگارش این مقاله جذاب.
مورد 7 عجب فاجعه ای بوده! یعنی شما اون زن عمو می محشر که توی سه گانه ریمی نقشش رو رزماری هریس عزیز به بهترین نحو ممکن بازی میکنه رو با این داستان بذارید کنار هم ! از فاجعه چیزی فراتره! زن عمو می همیشه واسه پیتر مثل یه مادر بوده! نه خود مادر!! خوشحالم که طرفداران اصلا از اون کمیک استقبال نکردن و با 5 شماره تموم شد!!
مورد 4 باز هم نبوغ سم ریمی رو نشون میده. این کار رو انجام داد و به نظرم کار به شدت درستی کرد. بالاخره وقتی یه کاراکتری مثل مردعنکبوتی وارد سینما میشه هر چی کاراکترش انسانی تر باشه و به واقعیت نزدیکتر باشه بهتر میشه. چون اساسا پیتر پارکر کاراکتری هست که به قول شما یه انسان معمولی مثل بقیه هستش و باید بیننده خودش رو جای اون بذاره. این ایده ریمی خیلی باارزشه چرا که باعث واقعی تر شدن اوریجین اسپایدرمن شده. در حالی که توی اون سال ها ما فیلم ابرقهرمانی خوب هم به ندرت پیدا میکردیم چه برسه یه شاهکار که بخواد این چنین داستانش رو علیرغم کمیکی بودن منطقی هم کنه!
مورد 8 هم که مشخصه! فاجعه داستانی TASM 2! این کار زد کل کاراکتر پیتر رو از ریشه نابود کرد! اصلا با این پسر دیگه میشه همذات پنداری کرد؟! شبیه بتمن شده تازه بتمن خیلی قابل درک تره! تو همون فیلم اول هم من حقیقتا نتونستم خیلی ارتباط صمیمی با پیتر اندروگارفیلد بگیرم. البته اندرو از همون اول خوب بازی میکرد و فیلم به فیلم بهتر هم شد (تو نووی هوم هم عالی بود) ولی شخصیت پردازیش از همون اول من رو جذب نکرد و با شخصیت پردازی که برای توبی و حتی تام هالند شد به شدت بیشتر حال کردم و نزدیکتر شدم.
درباره مورد 5 حقیقتا همیشه اختلاف داشتم سر این موضوع. درسته که شخصی کردن دشمنی هر ویلن با پیترپارکر نیازی نیست. ولی این پیچش کارکرد های اساسی توی اون فیلم داشت. از خود سکانس کلانتری که بگذریم که عحب سکانس فوق العاده ایه با اون تدوین معرکش. این پیچش توی پایان بندی فیلم خیلی نقش داره. اونجا که پیتر با مردشنی صحبت میکنه و اون قضیه رو براش شرح میده و پیتر هم نهایتا میگه "I Forgive You" اصل مطلب رو میرسونه.و حتی کارکرد مهم و اساسی دیگه ای هم داره این پیچش. اصلا اگه این پیچش نبود پیتر به سیمبیوت نمیتونست متصل بشه و هیچکدوم از اون اشتباهات رو مرتکب نمیشد. یعنی سم ریمی با این پیچش جدا از پایان بندی و ... خواسته وجهه تاریک پیتر رو نشون بده.
در کل مقاله عالی ای بود. خسته نباشید.
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1402-02-20 14:30
تریلر جدید معرکه از اسپایدرمن : در میان دنیای عنکبوتی (با صحنه های جدید)

www.aparat.com/v/hJzlB
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1402-02-20 15:01
به نقل از ultimate.spider.amir:
استاد ممنون بابت مقاله غنی شما
یک سیوال داشتم بنطرتون مارول اخیرا نقش پیتر پارکرو کم رنگ نمیکنه؟ این دنیای عنکبوتی و قضیه سیلک و اینکه نمیخاد با ام جی باشه و اینا
انگار مارول میخاد امثال سیلک و مایلزو مطرح کنه
نظر شما چیه؟

بله
مارول از دهه ۹۰ میلادی داره به پیتر پارکر کم لطفی میکنه
این اتفاقات شماره های ۲۵ و ۲۶ امیزینگ بیاد و بره یه مقاله آتشین خواهم نوشت
نقل قول کردن
mtm
#12 mtm 1402-02-20 15:05
#9:
بنظرم میشد قضیه پیتر و فلینت مارکو رو شخصی کرد ولی به شکلی دیگر
مثلا میشد از طریق صدمه زدن به انت می و بردنش به بیمارستان و مرگ او که مثلا در بازی اسپایدرمن ps4 هم دیدیم و چقدر هم دردناک بود
یا حالا به شکلی دیگر
این قضیه مشکلش این بود که سکانس تاثیرگذار مرگ‌عمو بن تو قسمت اول و رویارویی با قاتل رو کم اثر کرد
نقل قول کردن
omid23
#13 omid23 1402-02-21 21:33
مقاله خیلی خوبی بود
مورد ۷ خیلی ایده بدی بود.بهتر که زود تموم شد.آخه زن عمو می با پدر پیتر رابطه داشته :-x به نقل از ultimate.spider.amir:
استاد ممنون بابت مقاله غنی شما
یک سیوال داشتم بنطرتون مارول اخیرا نقش پیتر پارکرو کم رنگ نمیکنه؟ این دنیای عنکبوتی و قضیه سیلک و اینکه نمیخاد با ام جی باشه و اینا
انگار مارول میخاد امثال سیلک و مایلزو مطرح کنه
نظر شما چیه؟

به نظر من مارول داره برای نشون دادن تنوع نژادی بین کاراکتراش این نوع شخصیت ها رو مطرح میكنه
این بد نیست ولی در سال های اخیر مارول داره زیاده روی میکنه
در حالی که باید بدونه ما همون پیتر پارکر سابق رو میخوایم
آخه یعنی چی که سیلک میشه عنکبوتی برگزیده؟!! :-x به نقل از mtm:
به نقل از ultimate.spider.amir:
استاد ممنون بابت مقاله غنی شما
یک سیوال داشتم بنطرتون مارول اخیرا نقش پیتر پارکرو کم رنگ نمیکنه؟ این دنیای عنکبوتی و قضیه سیلک و اینکه نمیخاد با ام جی باشه و اینا
انگار مارول میخاد امثال سیلک و مایلزو مطرح کنه
نظر شما چیه؟

بله
مارول از دهه ۹۰ میلادی داره به پیتر پارکر کم لطفی میکنه
این اتفاقات شماره های ۲۵ و ۲۶ امیزینگ بیاد و بره یه مقاله آتشین خواهم نوشت

پس منتظر این مقاله و مقاله ای که گفتید درباره "پایان دنیای عنکبوتی" مینویسید هستیم
نقل قول کردن
RMB
#14 RMB 1402-02-22 15:42
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای سایت و تشکر از استاد ترابی برای این مقاله عالی.تو دنیای کمیک بارها اورجین شخصیت ها رتکان شده که بعیض به شخصیت و داستانش خیلی کمک کرده و مؤثر بود و بعضیش هم افتضاح و توهین به شخصیت و طرفداراش بوده. در رتکان هایی که برای مردعنکبوتی اتفاق افتاده بنظرم شماره های 2،3،4،9 و 10 خوب بودن و اثرات خوبی رو هم برای پیتر و هم برای داستان به ارمغان آوردن ولی شماره 7 یک افتضاح به تمام معناست که به شخصیت پاک زن عمو می ضربه شدیدی وارد میکنه. بعضا نویسنده ها این کار ها رو انجام میدنن تا با جنجال بوجود اومده هم شهرت بدست بیارن هم کمیک فروش بیشتری بکنه که اکثر مواقع اثر عکس داده و طرفدارا از خجالتشون در اومدن. امیدوارم دیگه از این دست رتکانا نبینیم.
با تشکر
نقل قول کردن
Tony Stark
#15 Tony Stark 1402-02-23 10:12
با وجود این تغییرات یا تلاش برای تغییرات ریز اما خوشحالم که بعد اینهمه سال اریجین اسپایدرمن دست نخورده باقی مونده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید