«پیتر پالمر» (Peter Palmer) کیست؟

پیتر-پالمر-مردعنکبوتی-ارجینال-peter-palmer-پایان-اسپایدرمن-اصلی-بتا

در شماره 4 از رویداد مهیج "پایان دنیای عنکبوتی" با مردعنکبوتی جدیدی آشنا شدیم به نام «پیتر پالمر» ولی او کیست و از کجا آمده است؟

هشدار! این مقاله وقایع "پایان دنیای عنکبوتی" را لو میدهد. پس اگر هنوز این رویداد هیجان انگیز را نخوانده اید زودتر دست به کار شوید! (اینجا ترجمه شده است).

مدتیه که وب سایت spidey.ir داره "پایان دنیای عنکبوتی" رو ترجمه میکنه که از نظر من بسیار رویداد جذابیه و شاید حتی از دو قسمت اولش یعنی "دنیای عنکبوتی" و به خصوص "قیامت عنکبوتی" بهتر باشه. من شخصا تعجب میکنم از اینکه دن اسلات پس از دو تا رویداد گردن کلفت با تِمی مشابه هنوز هم میتونه در هر شماره کلی ایده و پیچش جدید و نبوغ آسا ارائه کنه که واقعا برای امثال من که بارها دستش رو خونده بودیم هم غافلگیرکننده باشه! به همین دلیل اعتراف میکنم که پس از سالها "پایان دنیای عنکبوتی" برام کمیکی شده که برای خوندن هر شماره اش لحظه شماری میکنم و این حس رو مدتها بود که در خودم نمیدیدم.

در هر حال، این رویداد یک پیش درآمد داشت به نام "لبه ی دنیای عنکبوتی" که خوشبختانه آن هم در وب سایت spidey.ir ترجمه شده است (در اینجا). خب قبل از اینکه من به سراغ موضوع اصلی مقاله برم میخوام به نکته ای اشاره کنم که امیدوارم حذف نشه چون در نهایت به موضوع مقاله ربط پیدا میکنه (آقای ترابی لطفا حذفش نکن!). این نکته مربوط میشه به نام مترجم این رویداد یعنی آقای عبدخدایی که گاهی اوقات اسمشون به طور کامل یعنی «احد عبدخدایی» درج میشه. به نظرم این اسم بامزه وجود خارجی نداره و توسط خود استاد ترابی خلق شده تا مثل یک اسم مستعار براشون عمل کنه. من سبک ترجمه استاد ترابی رو میشناسم و به نظرم خودشون این رویداد رو دارن ترجمه میکنن ولی به دلایلی دارن به اسم عبدخدایی اون رو منتشر میکنن. البته هنوز دقیقا مطمئن نیستم چون از خودشون پرسیدم و جواب درستی ندادن. ولی میدونم که عاشق رمز و راز و چیزهای ناشناخته ای هستند که بعد از سالها ممکنه فاش بشن و ... و البته «احد عبدخدایی» یعنی یه بنده خدایی!!! و چنین اسمی فقط میتونه از ذهن خلاق استاد ترابی سرچشمه بگیره و شما نمیدونید ایشون چقدر شخصیت تا به حال خلق کرده و اونقدر باهوش هستن که سرنخ هایی از خودشون باقی بذارن و ... (دست خودم نیست. از بچگی کارآگاه بدنیا اومدم ...).

احد عبدخدایی

خب حالا بریم سراغ موضوع اصلی این مقاله که اونم از یکی از رمز و رازها و نکات ناگفتنی تاریخچه مردعنکبوتی نشات میگیره. ولی قبلش یک مقدار توضیح لازمه ...

اونایی که رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" رو دنبال میکنن میدونن که بعد از این همه سال مشخص شده دشمن اصلی عنکبوتی های عالم کسی نیست جز شخصیتی خبیث به نام «شاثرا» (این مقاله را بخوانید).

شاترا

او با جمع آوری لشکری از عنکبوتی هایی که نیش زده و فاسد شده اند میخواهد شبکه ی تار و پود هستی عنکبوتی ها را به شبکه زنبوری ها تغییر شکل دهد! تا اینجای داستان دیدیم که بسیاری از عنکبوتی ها معروف مثل مردعنکبوتی نوآر، دختر عنکبوتی، گوئن عنکبوتی و ... را با نیش زدن به سمت خودش کشونده و پلید کرده. از سوی دیگر، عنکبوتی ها به رهبری «جولیا کارپنتر» (مادام وب) سعی کرده اند تا با شاثرا مقابله کنند. در این میان «مورلان» هم که قبلا از دشمنان خونخوار عنکبوتی ها به شمار میرفت با آنها متحد شده است و ... و اما در همون شماره اول با شوک بزرگی در داستان روبرو شدیم: اسپایدرمن نوآر که گفتیم خبیث شده، با خنجری به نام "خنجر توتمی" به جسیکا درو (زن عنکبوتی) ضربه زد و کشتش!

مرگ زن عنکبوتی

و ای کاش فقط میکشتش چون متوجه شدیم قابلیت این خنجر جادویی اینه که قربانیان رو از شبکه ی تار و پود هستی قطع میکنه. یعنی طوری از صفحه ی روزگار پاک میشن که انگار تا به حال اصلا وجود نداشته اند!!!

محو شدن زن عنکبوتی

کشته شدن زن عنکبوتی

و اما دن اسلات در شماره دوم هم یک ایده ناب و غافلگیر کننده ی دیگه رو کرد! ما دیدیم که قهرمانان داستان که در حال فرار از دست شاثرا و نیروهایش بودند وارد دنیایی شدند که از چشم شاثرا دور بود؛ نوعی پناهگاه عنکبوتی که بهش میگفتن دنیای شماره 616 بِتا! در توصیف این دنیا گفته شد: یه جور ناهنجاریه. بهش میگن دنیای شماره 616 بِتا چون مثل یک دنیای آزمایشی میمونه که توش ویژگی های دنیای اصلی برای اولین بار شکل گرفتن و بخشی از شبکه ی تار و پود هستی نیست. یعنی یه جورایی تو حاشیه قرار داره و شاثرا نمیتونه اونو ببینه.

دنیای 616 بتا

خب همونطور که مشاهده کردید از ظاهر این دنیا معلومه که مربوط میشه به دنیای کمیک بوک های مارول در دهه ی 60 میلادی که بهش "دوران نقره ای" هم گفته میشه. در این دوران بود که دنیای مارول پایه گذاری شد و استن لی و دیگران مثل استیو دیتکو، جک کربی و ... در آن سالها خصوصیات اصلی مارول یونیورس را پایه گذاری کردند (نوع طراحی و رنگ آمیزی خاصی هم داره که آدم رو به یاد کمیک بوک های قدیمی مارول در دهه ی 60 میلادی میندازه).

این وسط یک نکته ای هم مطرح شد و اونم این بود که پیتر پارکر دنیای اصلی مارول (یعنی همون دنیای شماره 616) نوعی ناجی یا "برگزیده" است که قراره همه ی عنکبوتی ها را از دست شاثرا نجات بده و اجازه نده شبکه تار و پود هستی رو فاسد و تاریک کنه:

مردعنکبوتی برگزیده

خب همانطور که عرض کردم، دن اسلات تو این سری واقعا تو هر شماره ما رو غافلگیر کرده و در شماره سوم هم شاهد بزرگترین غافلگیری بودیم: کشته شدن پیتر پارکر دنیای اصلی!!! یعنی در شماره سوم دیدیم که پیتر پارکر دنیای اصلی سعی کرد راهی برای بازگرداندن جسیکا پیدا کنه و به همراه «نایت اسپایدر» و «آرانا» رهسپار معبدی در آمریکای مرکزی شد ولی در آنجا از سوی نیروهای مدام در حال افزایش شاثرا غافلگیر شدند. سپس در حین نبرد، پیتر نیز خودش توسط گوئن عنکبوتی خبیث شده و با خنجر توتمی مورد اصابت قرار گرفته و از صفحه ی روزگار محو شد!

کشته شدن مردعنکبوتی

بله به همین راحتی جناب برگزیده از عالم محو شد!

و اما در شماره 4 که همین امروز با ترجمه فارسی روی سایت قرار گرفت باز هم حاوی غافلگیری بزرگی بود که انتظارش را نداشتم. کاور این کمیک وعده داده بود که قراره با یک عنکبوتی غیرمنتظره روبرو بشیم که هویتش مرموز باقی مونده بود:

اسپایدرمن جدید

و در طی داستان معلوم شد این مردعنکبوتی مرموز در واقع همان مردعنکبوتی دنیای 616 بتا است با نام «پیتر پالمر» که توسط جولیا کارپنتر به دیگر عنکبوتی های مبارز معرفی شد!!!

پیتر پالمر

ولی صبر کنم ببینم، چقدر این اسم آشناست! بله درسته. شش سال پیش استاد ترابی در قسمت هفتم از سری مقالات فوق العاده "چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید" (که سری محبوب من تو سایت اسپایدیه) گفته بودن که در شماره 1 از مردعنکبوتی شگفت انگیز که سال 1963 خلق شد، به اشتباه در دو پانل اسم پیتر پارکر، پیتر پالمر درج شده بود!!! (البته بعدا در نسخه های تجدید چاپ شده این کمیک، این اشتباه سهوی اصلاح شد).

خب، استن لی خودش بنده خدا چند بار اعتراف کرده بود حافظه ی درست درمونی نداره. مثلا یه بار اسم هالک یعنی بروس بنر رو در یکی از کمیک های اولیه این شخصیت، «باب بنر» نوشته بود!

باب بنر

(اینجا هم گفته شده که یک بار دکتر اختاپوس، مرد عنکبوتی را سوپرمن خطاب کرد!!!)

مردعنکبوتی سوپرمن

ولی مشخص شده که استن لی تقصیری نداشته و این آقای «جان دافی» بود (John Duffy) که مسئولیت نگارش دیالوگ های این کمیک را بر عهده داشت و مرتکب این اشتباه املائی شد!

در هر حال جناب دن اسلات از همین یک سوتی استفاده کرده و در اقدامی جالب این مردعنکبوتی به نام پیتر پالمر رو در شماره 4 از "پایان دنیای عنکبوتی" به خوانندگان معرفی کرد. جالبه که پیتر پالمر مشخصه دقیقا از همون شماره 1 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" گرفته شده چون هنوز تو حال و هوای اجرای برنامه در تلویزیونه و بهشون میگه آیا قراره بهش دستمزد بدن یا نه!

خصوصیات پیتر پالمر

یه نکته جالب دیگه اینه خودش میگه اسمش رو باید Spiderman بگن ، نه Spider-Man! یعنی میگه اسمم رو بدون مکث و سریع باید تلفظ کنید (بدون اون خط ربط بین Spider و Man):

بدون خط تیره

خوب اینم دلیل داره چون تو کمیک "فانتزی شگفت انگیز #15" که اولین حضور مردعنکبوتی در دنیای کمیک بود هم دیدیم که اشتباها به جای Spider-Man از Spiderman استفاده شده:

مردعنکبوتی بدون hyphen

(یادمه سال 2010 استن لی اعلام کرد که خط ربط (hyphen) را به اسم اسپایدرمن اضافه کرد زیرا میخواست اون رو از Superman که خط ربط بین super و man نداره، متمایز کنه).

در هر صورت، ما الان پیتر پالمر را در داستان بسیار جذاب "پایان دنیای عنکبوتی" داریم که احتمالاً قراره همون مردعنکبوتی برگزیده و منجی دیگر عنکبوتی ها باشه. در ضمن یادمون نره که صفحات آغازین و پایانی شماره 4 هم حاوی نکاتی بسیار مرموز و مهم بودن که من نمیخوام براتون اسپویل کنم که اونا هم میتونه در شماره های بعدی حسابی ما رو غافلگیر کنن و من برای اولین بار واقعا نمیتونم پیش بینی کنم این داستان قراره چطوری تموم بشه! (واقعا اون پیتر پارکر علیل و عینکی که در صفحه آخر دیدیم برای آزکورپ دنیای اصلی کار میکنه، کیه؟؟؟؟؟؟ آیا به پیتر پالمر ربط داره؟)

اون پیتر پارکر دیگه کیه؟

 

 سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2023

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات و مطالب مشابه و مرتبط:

رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" ترجمه شد + لینک دانلود

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 7

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

سری جدید کمیک بوک "لبه دنیای عنکبوتی" منتشر شد + لینک دانلود

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک "لبه دنیای عنکبوتی" (EDGE OF SPIDER-VERSE) منتشر شد + لینک دانلود

10 حقیقت مهمی که باید درباره «شاثرا» (SHATHRA) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مورلان» (MORLUN) بدانید

شماره آخر از سری جدید کمیک "دنیای عنکبوتی" (SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی زنان و دختران عنکبوتی در کمیک بوک های مارول

10 حقیقت بسیار مهمی که باید درباره «آنیا کورازون» ملقب به «اسپایدر گرل» (SPIDER-GIRL) بدانید

10 دشمن مونث برتر مرد عنکبوتی

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مادام وب» (MADAME WEB) بدانید

کمیک "لبه قیامت عنکبوتی" (SPIDER-GEDDON) ترجمه شد

مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

رتبه بندی فرزندان پیتر پارکر در دنیای کمیک

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم

اولین های مرد عنكبوتی (آرشیو)

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! (آرشیو)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1401-10-26 10:27
:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :-? :sigh: :roll:
نقل قول کردن
Doc Ata
#2 Doc Ata 1401-10-26 12:13
مرسی خانم ساداتی فر مقاله تون بی نظیر بود.
باز هم یک دلیل دیگه برای اینکه اینجا یک سایت معمولی نیست ;-) چون معمولا همه دوست دارن وقتی کاری رو انجام می دن اسمشون روی کارشون باشه، ولی از ابتکار استاد خوشم میاد که اسمشون رو به یک سریق خاصی آوردن.
انصافا خیلی بد شد چون من فکر می کردم اقای عبدخدایی یک شخص دیگر هستن و من هردفعه جداگانه از هم استاد و هم عبدخدایی تشکر می کردم :oops:
بگذریم ...
اول من فکر می کردم که ممکنه پیتر پالمرداخل داستان ربطی به این آقا که از قضا اسمش پیتر پالمر بود داشته باشه:
s2.uupload.ir/.../...
که در واقع ربطش با این آقا نبود و همانطور که ذکر کرده بودید برای سوتی 1963 بوده.
من احتمال می دم که آخر داستان باید چند تا قربانی یا همون کشته داشته باشیم.
هرچند نمی تونم پیشبینی کنم که مارول می خواد از این فرصت استفاده کنه که مردعنکبوتی جدیدی رو به جای پیتر اصلی جایگزین کنه (پیتر کشته بشه و عنکبوتی دیگه ای بیاد جاش) هرچند بعید به نظر می رسه یا دنیاهارو به حالت اولش برگردونن و شاثرا نابود بشه و ...
نقل قول کردن
Tony Stark
#3 Tony Stark 1401-10-26 12:36
تو رو خدا یکی بهم بگه اون پیتر پارکر عینکی که عصا داشت کی بود تو صفحه ی آخر
به خدا دارم دیوونه میشم
نقل قول کردن
Tony Stark
#4 Tony Stark 1401-10-26 12:39
احد عبدخدایی = یه بنده خداییوای خدای من خیلی جالب بودچرا زودتر به ذهنم نرسیده بود؟ :D
نقل قول کردن
mjkp
#5 mjkp 1401-10-26 13:31
معمای احد عبدخدایی عالی بود
امیدوارم یه روزی سایت اسپایدی از خودش کمیک منتشر کنه
از همین الان براش هایپم...
نقل قول کردن
Lincoln
#6 Lincoln 1401-10-28 09:10
بسیار جالب بود و اصلا فکر نمی‌کردم که این پیتر پالمر همون سوتی اسپایدرمن باشه.
و این رویداد هم چیز جالبی هستش و فکر کنم همه دوست دارن بدونن که اون پیتر پارکر توی ازکورپ کیه.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید