لباس مردعنکبوتی چه رنگیه؟!

لباس-مردعنکبوتی-چه-رنگیه؟-اسپایدرمن-آبی-قرمز-سیاه-مشکی

لابد در پاسخ به این سئوال میگید که "خب معلومه. همه جواب این سئوال رو میدونند، قرمز و آبیه" ولی باور کنید قضیه پیچیده از این حرفاست!

چند سال پیش یک بحث در اینترنت شکل گرفت که باعث شد به بخش عمده ای از هویت بصری مردعنکبوتی فکر کنم و این سئوال را از خودم بپرسم که "آیا لباس اسپایدرمن از اول قرار بود قرمز و آبی باشه یا قرمز و سیاه؟". راستش را بخواهید موضوع از این بابت بحث برانگیز شده چون در دنیای کمیک بوک و به ویژه در سالهای دور از رنگ آبی برای نشان دادن چیزهایی که به رنگ سیاه هستند استفاده میشده. مثلا به کاور شماره 54 از کمیک های "کونان بربر" (منتشر شده در سال 1975) دقت کنید که چطور موهای او به رنگ آبیه:

کمیک کونان بربر

خب همه میدونن که رنگ موهای کونان مشکی هستش و قطعا آبی نیست!

حتی لباس برخی از شخصیت هایی که لباسشون قطعا سیاهه، به رنگ آبی نشان داده میشد. مثل لباس پلنگ سیاه در این کمیک از اونجرز:

لباس پلنگ سیاه

بنابراین میبینید که همانطور که گفتم آن موقع از رنگ آبی برای نشان دادن "سیاهی" استفاده میکردند. یک دلیلش میتونه این باشه که صنعت چاپ اون موقع خیلی با الان فرق داشت و ابتدایی بود. ضمن اینکه حتی انتشارات بزرگ کمیک بوکی مثل مارول و دی سی برای اینکه فروش بیشتری کسب کنند از ارزان ترین و بی کیفیت ترین کاغذ ممکن برای چاپ کمیک های خود استفاده میکردند. به همین دلایل رنگ های تیره پس از چاپ زیاد جالب به نظر نمیرسیدند (همانطور که در این مقاله گفته شده، به همین دلیل بود که رنگ اریجینال هالک که خاکستری بود بعد از فقط چند شماره به سبز تغییر کرد).

هالک خاکستری

در نتیجه تا جای ممکن به جای رنگ های سیاه و خاکستری از چهار رنگ اصلی یعنی سبز، آبی، قرمز و زرد استفاده میشد و اتفاقا به همین دلیله که اکثر دشمنان مردعنکبوتی مثل لیزارد، والچر، دکتر اختاپوس، گرین گابلین، الکترو و ... از رنگ سبز و بنفش و زرد در لباسشون استفاده شده تا بهتر روی کاغذ چاپ بشوند و در نتیجه در چشم خواننده نیز جذاب تر به نظر بیایند. حالا به همه این دلایلی که گفتم، خیلی ها به این باور رسیده اند که لباس اریجینال مردعنکبوتی قرار بوده قرمز و مشکی باشه ولی چون مشکی رو نمیتونستند در چاپخانه خوب "در بیارن"، پس به جاش از آبی استفاده کردن. راستش را بخواهید کاورهای کمیک های اولیه مردعنکبوتی هم نشون میدن لباسش رنگ تیره داشته:

کمیک قدیمی مردعنکبوتی

(من سعی کردم از تصاویری استفاده کنم که مربوط میشه به کمیک های اریجینال، چون خیلی از این کاورها در نسخه های تجدید چاپ شده از نظر رنگ آمیزی دستکاری شده اند).

دلیل دیگرش این تصویری هستش که از شماره 1 کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" براتون انتخاب کردم که ازتون میخوام خوب بهش دقت کنید:

همانطور که دیدید آرم عنکبوتی که پشت لباس اسپایدرمن دیده میشه، کاملا به رنگ آبیه  (البته الان سالهاست که به رنگ قرمز درآمده. اینجا را ببینید). و با عقل جور در نمیاد که شما بخوای یک آرم آبی رنگ را روی لباس آبی رنگ قرار بدی چون اون آرم دیگه اصلا به چشم نمیاد، درست میگم؟ یعنی منظورم اینه که باید یک تضادی به وجود بیاد. پس میشه نتیجه گرفت که قرار بوده رنگ لباس مردعنکبوتی به جای آبی، مشکی باشه.

یک مدرک دیگه هم اخیرا در کمیک های مردعنکبوتی دیده شد، یعنی در شماره های 302 تا 305 از سری Spectacular Spider-Man که اینجا ترجمه شده است. در این داستان، پیتر پارکر دنیای اصلی با ماشین زمان به گذشته سفر میکنه و با نسخه جوان تر از خودش روبرو میشه. ما میبینیم که نسخه جوان تر، لباسش قرمز و مشکیه!

مرد عنکبوتی رنگ مختلف

روی کاور هم به وضوح دو مردعنکبوتی با دو رنگ متفاوت دیدیم:

کمیک spectacular

«اریک لارسن» هم از که از طراحان نامدار کمیک های مردعنکبوتی به شمار میاد، چندی پیش یک توئیت زد که در اون مدعی شد استیو دیتکو از اولش میخواسته رنگ لباس مردعنکبوتی، قرمز و سیاه باشه:

تودین اریک لارسن

خود آقای لارسن هم وقتی طراح سری "مردعنکبوتی شگفت انگیز" بود بارها از لباس قرمز و مشکی استفاده کرد، مثل این کاور که مربوط به شماره 341 میشه:

مردعنکبوتی سیاه و قرمز

اما از سوی دیگر خیلی ها هم هستند که میگن لباس مردعنکبوتی از همون اول قرار بوده قرمز و آبی باشه. اولا اینکه ابرقهرمانان به ویژه در دهه های گذشته، اکثرا لباس هایی داشتند که در آنها از رنگ های اصلی استفاده شده بود. بهترین نمونه برای این ادعا، لباس سوپرمن است که هیچ کس در آبی و قرمز بودن آن شکی نداره. دلیلش هم اینه که رنگ های آبی و قرمز خیلی بهتر در میان فضای شهری و ساختمان ها که عمدتا رنگ تیره دارند خودشون رو نشون میدن و برجستگی پیدا میکنند. و ضمن اینکه برخی از کاورهای کمیک های اولیه مردعنکبوتی به وضوح لباس او را قرمز و آبی نشان میدهند. مثل این یکی (کاور مردعنکبوتی شگفت انگیز#11):

روی جلد مردعنکبوتی

در برخی از پانل های اولین کمیک مردعنکبوتی یعنی "فانتزی شگفت انگیز#15" هم میشه دید که رنگ لباس اسپایدرمن با رنگ یونیفرم افسر پلیس یکسان است و خب معلومه که رنگ لباس پلیس آمریکا آبیه:

کاستوم قرمز و آبی مردعنکبوتی

و اما یه چیزی هم اخیرا کشف شده که بنظرم میتونه براتون خیلی عجیب باشه! آقای «جاناتان راس» که از مجریان معروف تلویزیون هستش و به دنیای کمیک هم علاقه داره. ایشون چند سال پیش مستندی به نام "در جستجوی استیو دیتکو" ساخت (میتونید اینجا دانلودش کنید) که بسیار جالب بود. او در این مستند با خود استیو دیتکو هم ملاقات کرد و چندی پیش اعلام کرد که در این ملاقات خصوصی، استیو دیتکو بهش گفته که اولش میخواسته رنگ لباس اسپایدرمن، نارنجی و بنفش باشه!!! حالا راست و دروغش با خود آقای راس ولی اگر راست گفته باشه اون وقت میشه حدس زد که لباس مردعنکبوتی میتونسته همچین چیزی باشه:

مردعنبوتی نارنجی بنفش

 

خب دوستان، نظر شما چیست؟ آیا به نظرتون قرار بود لباس اسپایدرمن، قرمز و مشکی باشه یا از همون قرمز و آبی بوده؟ و با توجه به اینکه همه دنیا سالهاست که رنگ لباس او را آبی و قرمز میدانند و او در کمیک ها و فیلم های و کارتون و گیم ها و اسباب بازی ها با این رنگ دیده شده، آیا اصلا این بحث اهمیتی داره یا نه؟

 

سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2023

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه و مرتبط:

موهای «ادی براک» چه رنگیه؟!

برترین لباس‌های مردعنکبوتی

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

20 لباس عجیب و غریب مرد عنکبوتی در دنیاهای مختلف!

15 حقیقتی که باید درباره لباس سیاه مرد عنکبوتی (BLACK SUIT) بدانید

تمامی دفعاتی که اسپایدرمن لباس ابرقهرمان های دیگر را پوشید!

رتبه بندی قوی ترین لباس های زرهی مرد عنکبوتی!

تاریخچه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

15 لباس شگفت انگیزی که هواداران برای مرد عنکبوتی خلق کرده اند

10 لباس برتر ابرقهرمانان در دنیای کمیک بوک

بدترین لباس های ابرقهرمانان در دنیای کمیک

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

چطور مردم نمیتونن از پشت یه ماسک پارچه ای صدای پیتر پارکر رو تشخیص بدن و هویت اونو کشف کنند ؟!

آیا ونوم واقعا مغز انسان میخورد؟!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

MOEIN 2004
#1 MOEIN 2004 1401-10-14 11:37
عالی بود.
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1401-10-14 12:02
با تشکر از سونیا بابت مقاله ای که مثل همیشه عالی بود
در هر حال مشخصه که سالهاست رنگ لباس مردعنکبوتی آبی و قرمز بوده و این رنگ بندی جا افتاده و تثبیت شده
ولی من شخصا قرمز و مشکی رو میپسندم و بنظرم بیشتر بهش میاد
ولی برای اینکه بدونیم اولش قرار بوده چه رنگی باشه بنظرم بجایی نمیرسیم چون استن لی و استیو دیتکو و حتی جک کربی هستن که میتونن بهمون بگن که متاسفانه هر سه فوت شده اند
اما در هر حال اینم یکی از جذابیت های این شخصیته که حتی رنگ لباسش هم کلی بحث و ماجرا و رمز و راز پشت سرش داره ...
نقل قول کردن
MOEIN 2004
#3 MOEIN 2004 1401-10-14 12:19
به نقل از mtm:
با تشکر از سونیا بابت مقاله ای که مثل همیشه عالی بود
در هر حال مشخصه که سالهاست رنگ لباس مردعنکبوتی آبی و قرمز بوده و این رنگ بندی جا افتاده و تثبیت شده
ولی من شخصا قرمز و مشکی رو میپسندم و بنظرم بیشتر بهش میاد
ولی برای اینکه بدونیم اولش قرار بوده چه رنگی باشه بنظرم بجایی نمیرسیم چون استن لی و استیو دیتکو و حتی جک کربی هستن که میتونن بهمون بگن که متاسفانه هر سه فوت شده اند
اما در هر حال اینم یکی از جذابیت های این شخصیته که حتی رنگ لباسش هم کلی بحث و ماجرا و رمز و راز پشت سرش داره ...

کاملا صحیح
نقل قول کردن
Doc Ata
+1 #4 Doc Ata 1401-10-14 12:52
مرسی بابت مقاله خوبتون
من یک تحقیقی درباره ی اینکه چرا باید استیو دیتکو رنگ های بنفش و قرمز رو برای اسپایدرمن درنظر بگیره انجام دادم( میدونم مسخره است ولی خب کنجکاوی که عیب نداره :-* ).تنها شخصیت هایی که کاستوم نزدیکی به رنگ این مردعنکبوتی بنفش نارنجی داشتن(!) اینها هستن. که کاستومشون هم تازه به رنگ بنفش و قرمزه(چون کاستوم بنفش و نارنجی رو بین هیچ شخصیتی پیدا نکردم!)
s2.uupload.ir/.../...
s2.uupload.ir/.../...
هردوی این کاستوم ها قدمتشون کمتر از اسپایدرمنه و شباهتی هم بهش ندارن پس امکان نداره که بگیم که استیو دیتکو این کاستوم هارو دیده باشه که الهام بگیره و بخواد برای اسپایدی ازش استفاده کنه.
پس نتیجه می گیریم که استیو دیتکو می خواسته که کاستوم با رنگ جدیدی و نویی برای ابرقهرمان خودش خلق کنه( چون هیچکس از همچین کاستومی استفاده نمی کرده)
البته شاید به این خاطر از این رنگ ها به خاطر معنی شون استفاده کرده .چون بعضیا میگن که رنگ بنفش به معنی خودبینیه و فساد ، رنگ نارنجی به معنی عزت و موفقیت ، و رنگ سیاه نوارهای روی لباسش هم که خنثی است.
خلاصه اینکه تناقض معنی هارو توی رنگ ها حال کردین (یکیشون معنی منفی داشت اون یکی مثبت یکیشم خنثی)؟ :lol:
احتمالا چون ترکیب رنگ ها روی لباس ناجور می شده ( خودتون دیگه تصور کنید قهرمان با رنگ بنفش نارنجی :o ) یا به دلایل دیگه ای استیو رنگ کاستومو عوض کرده و به خاطر اینکه نمیتونسته از رنگ بنفش استفاده کنه از رنگ آبی و قرمز که ترکیبشون همون بنفشه استفاده کرده.
به هرحال اینها فقط نظریه های من هستن و گفتم شاید براتون جالب باشه که بدونید :D
نقل قول کردن
MRJ
#6 MRJ 1401-10-14 19:28
مقاله بسیار خوبی بود خانم ساداتی فر و به زیبایی هم تحلیل کردید و این خیلی خوبه که برای حرف هایتان سند و مدرک ارائه میکنید.
به نظرم احتمال اینکه قرمز و مشکی بوده باشه بیشتره به خاطر کمیک مرد عنکبوتی خارق‌العاده و همین طور اون آرم پشت مرد عنکبوتی که آبی بود و طبیعتا رنگ لباس نمیتونه آبی باشه
و به نظرم تشابه رنگی لباس مرد عنکبوتی و افسر پلیس نمیتونه دلیل قانع کننده باشد چون اگر دقت کنید لباس پلیس بیشترش آبیه ولی مرد عنکبوتی نه و کاور شماره ۱۱ هم ممکنه تصادفی باشد
اما خب لباس کلاسیک مرد عنکبوتی برای همه قرمز و آبی جا افتاده است
با استاد هم نظر هستم و لباس قرمز و مشکی دور از خانه رو جزو برترین لباس های فیلم های کمیک بوکی میدونم و ترکیب قرمز و مشکی خیلی چشم نواز است .
ولی خب چه اهمیتی داره مرد عنکبوتی چه آبی و چه مشکی همون دوست خوب محله ما هستش و ما هم دوستش داریم ;-)
نقل قول کردن
Ehsanspidey
#7 Ehsanspidey 1401-10-15 10:23
خب به نظرم قرمز و آبی خیلی قشنگ تر و بهتر از قرمز و مشکیه
نقل قول کردن
salah12345
#8 salah12345 1401-10-20 00:12
سلام چه قدر مقاله خوبی بود و ...
رنگ بنفش و نارنجی به این علت که بنفش تو کمیک ها به معنای همون سیاه هسته و هرجا بنفش دیدیه بشه ب این معنیه اونجا تاریکه و دلیل استفاده هم اینه که تاریکی رو بهتر القا کنه
ممنون شو بخیر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید