7 درسی که دی سی باید از انیمیشن "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی " یاد بگیرد

7 درسی که دی سی باید از انیمیشن "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی " یاد بگیرد

سایت CBR به تازگی یک مقاله جالب منتشر کرده که به نظرم خواندنش خالی از لطف نیست.

مقدمه: دیگه واقعا چی باید بگیم از این انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی"؟ اولش خداییش بهش امیدی نداشتیم و فکر میکردیم که سونی میخواد الکی فقط یه پولی به جیب بزنه. تا اینکه معلوم شد دو تا نابغه به نام های کریس میلر و فیل لرد (که قبلا روی ساخت انیمیشن موفق "لگو مووی" نظارت کرده بودند) قراره مغز متفکر این انیمیشن باشند. اینجا بود که کمی بیشتر بهش امیدوار شدیم ولی بازم انتظار نداشتیم که سونی همچین شاهکاری رو به ما تحویل بده. یعنی اصلا باورمون نمیشد. این انیمیشن کلی فروش کرده، کلی هم جایزه گرفته (مثل بفتا و گلدن گلوب و...) و خیلیا هم میگن بهترین فیلم کمیک بوکی/ابرقهرمانی سال 2018 بوده (اونم در حضور غول هایی مثل "پلنگ سیاه" و "جنگ بینهایت"!). حقیقتش اینه که این انیمیشن یه چیز عجیبیه. یه اثر تکرار نشدنی و خاص که نظیرش قبلا دیده نشده و شاید هم دیگر نظیرش را نبینیم. چون بسیاری از قواعد مرسوم در دنیای فیلم ها و انیمیشن های ابرقهرمانی را شکسته است. از طرفی شاهد هستیم که الان خیلی وقته هر سال دی سی یک سری انیمیشن را به صورت ویدئویی را تولید میکند که بهشون میگن انیمیشن های دنیای کارتونی دی سی (DCAU). راستش رو بخواهید اولش این انیمیشن ها که معمولا از روی داستان های کمیک بوکی معروف این شرکت ساخته میشوند، تازه و باطروات بودند ولی الا مدتهاست که کیفیت شون پایین اومده و برامون تکراری شده اند. شاید آخرین انیمیشن لذت بخش این سری "مرگ سوپرمن" بود که خیلی خوب بود ولی به تازگی قسمت دومش به نام "حکومت سوپرمن ها" (Reign of Supermen) اومد که واقعا کار ضعیفی بود. و البته این رو هم از یاد نبریم که "سفر به دنیای عنکبوتی" قراره آغازی باشه بر یک دنیای انیمیشنی جدید و در هم تنیده مشابه با MCU (دنیای سینمایی مارول). این در حالیه که دی سی برنامه ای در این زمینه نداره و سالهاست به DCAU دل خوش کرده که به جز چند مورد ، داستان هاش هیچ ربطی به هم ندارند! بنابراین در این مقاله که توسط سایت معتبر CBR نوشته شده، به 7 درسی اشاره میشه که  دی سی میتونه از "سفر به دنیای عنکبوتی" یاد بگیره!

 

7- تنوع نژادی و فرهنگی

تنوع نژادی و فرهنگی

بیایید یک آزمایشی بکنیم، باشه؟ همین الان به آثار دی سی در دنیای سینمایی یا انیمیشن فکر کنید. حالا به شخصیت هایی فکر کنید که در آنها بوده اند. چند نفر از آنها بوده اند که شخصیت محوری داستان بوده اند و ضمنا رنگین پوست هم بوده اند؟ و البته منظورم از رنگین پوست، پوست سبز شخصیت «بیست بوی» یا رنگ نارنجی «استار فایر» نیست! شخصیت های فرعی و درجه 2 مثل سایبورگ در "جاستیس لیگ" را هم منظورمون نیست. این در حالیه که مارول با "سفر به دنیای عنکبوتی" به وضوح نشان داد که کمپانی هستش که از نشان دادن تنوع نمیترسه (قبلا هم در این مقاله نشان داده بودیم که در دنیای کمیک هم این کار رو کرده). این خودش به تنهایی قابل تقدیر است ولی قضیه فراتر از اینه! شما ببینید که مارول اجازه داده از شخصیت اصلی و درجه یکش یعنی اسپایدرمن که محبوب ترین و پولسازترین شخصیت تخیلی دنیا در حال حاضره، یک انیمیشن سینمایی (که در سرتاسر جهان پخش شده ) ساخته بشه که شخصیت اصلیش سیاه پوستی هستش به نام «مایلز مورالز». یعنی در اولین حضور خودش در ژانر انیمیشن سینمایی ما شاهد یک اسپایدرمن سیاه پوست، یک عنکبوتی مونث، یک اسپایدرمن آمریکای لاتینی (منظورمون میگل اهارا هستش)، یک خوک عنکبوتی و یک دختر عنکبوتی ژاپنی هستیم! به این میگن اوج جسارت!

 

6- سبک بصری منحصر به فرد

سبک بصری منحصر به فرد

احتمالا درخشان ترین جنبه در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" مربوط میشه به سبک بصری یا بهتره بگم اون کارگردانی هنری (art direction) که از دنیای کمیک الهام گرفته. واقعا دیگه لازم نیست بگم که این انیمیشن سبکی داره که به رگ و ریشه های منحصر به فرد کمیک بوک به طور "خلاقانه" ای احترام میگذاره و این مدیوم را به جلو هل میده. انیمیشن های دی سی (DCAU) نباید فقط بیان و کاری که مارول و سونی در "سفر به دنیای عنکبوتی" انجام دادند رو کپی کنند بلکه باید از طراحان بااستعدادی که به سختی روی آن کار کردند یاد بگیرند یا استخدامشون بکنند تا برسند به یک کار جدید و هیجان انگیز براساس سبک هنری این انیمیشن برای پروژه های بعدی خود. یعنی DCAU اگه بتونه هم به منبع اصلی (source material) وفادار باشه و هم یه جورایی بتونه کمک کنه تا مدیوم و ژانر کمیک بوکی به دستاوردهای تازه دست پیدا کنه میتونه موفق تر عمل کنه.

 

5- آزمایش کردن

پنی پارکر

"اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی" از منظر اقتباس های کمیک بوکی ، ریسک های بزرگی رو انجام داده است. مثلا اینکه پیتر پارکر را یک شخصیت فرعی در این انیمیشن کرد (همانطور که در نقد خودم در اینجا گفته بودم واقعا لذت بخش بود که مایلز مورالز در سکانس نبرد نهایی با کینگ پین میجنگه، نه پیتر پارکر!). و این چیزیه که هواداران مارول اصلا حتی فکرش را هم نمیکردند. نکته بعدی اینه که این انیمیشن درسته از چند داستان تبعیت کرد ولی نمیشه گفت دقیقا از روی یک منیع به خصوص اقتباس کرده است. سابقا برخی هواداران کمیک بوکی از این موضوع ناراحت میشدند (مثل همون جوجه فن های تازه به دوران رسیده ای که میگفتند چرا شاهکاری مثل "لوگان" دقیقا نیومده تمام بخشهای داستان خودش رو از روی کمیک Old Man Logan اقتباس کنه!). ولی "سفر به دنیای عنکبوتی" بار دیگر نشون میده اقتباس یعنی اینکه عصاره شخصیت ها و ذات اونا رو به پرده منتقل کنی ، نه اینکه عینا بیایی هر چی روی کاغذ کمیک بوک بوده رو به خورد تماشاچیان سینما بدی! در مجموع ساختن "به سوی دنیای عنکبوتی" یک قمار بود برای مارول و سونی. یا بهتره بگیم یک آزمایش جدید و نامتعارف که خوب جواب داد.

 

4- بودجه مناسب

http://www.spidey.ir/images/img/content/cartoon-spiderverse/into-spider-verse/6.jpg

کار خوبی که مارول و سونی از اولش انجام دادند این بود که بودجه ای در حدود 90 میلیون دلار برای این انیمیشن اختصاص دادند. این مساله اصلا برای دی سی سابقه نداشته و مثلا انیمیشن Judas Contract بودجه ای در حدود 3.5 میلیون دلار داشت یا مثلا "جاستیس لیگ: جنگ" نیز بودجه اش همین قدر بود. حتی انیمیشن سینمایی "تایتان‌های نوجوان به سینما می‌آیند!" نیز بودجه ای 10 میلیون دلاری داشت! اگر DCAU میخواد امیدوار باشه به موفقیتی در حد "سفر به دنیای عنکبوتی" دست پیدا کنه باید بودجه ای بیشتری به آثار خودش اختصاص بده. سونی و مارول حتی برای نقش های کوچک و فرعی شاهکار خودشون از بازیگران معروفی همچون کریس پاین و اسکار آیزاک استفاده کردند و نشون دادند برای موفقیت این انیمیشن سنگ تمام گذاشته اند.

(نکته: نویسنده مقاله در سایت CBR به غلط از منبعی یاد کرده که بودجه انیمیشن ویدئویی Reign of Supermen  را 130 میلیون دلار ذکر کرده!!! این کاملا غلطه و غیر ممکن و اصلا بعیده حتی بودجه کل مجموع انیمیشن های دی سی تا به حال 130 میلیون دلار بوده باشه، چه برسه به یکی از آنها!).

 

3- صداپیشگان

صداپیشگان

درس دیگری که DCAU باید از "سفر به دنیای عنکبوتی" یاد بگیره اینه که انتخاب بازیگر (casting) میتونه بسیار مهم باشه و باعث بشه یک فیلم خوب، عالی بشه. برخی میگن میشه برای انیمیشن های دی سی از همون بازیگران دنیای سینمایی برای نقش های خودشون استفاده کرد ولی این اشتباهه. مارول و سونی حتی نگذاشتند کسانی مثل توبی مگوایر و اندرو گارفیلد به صورت افتخاری و Cameo در "سفر به دنیای عنکبوتی" به کار گرفته شوند. واقعیت اینه که هر اثری فضای خاص و مستقل خودش رو داره و باید برای موفقیتش از بازیگری استفاده کرد که لحن و تُن صدایش با فضای داستان و ذات شخصیت همخوانی داره.

 

2- اکران سینمایی

اکران های سینمایی

اگر DCAU میخواد امیدوار باشه که با دنیای انیمیشن جدید مارول و سونی رقابت کنه باید انیمیشن های خودش رو در سینماها به اکران دربیاره. البته قبلا آثاری مثل "شوخی کشنده" یا همین انیمیشن دو قسمتی "مرگ سوپرمن" در سینماها اکران شده اند البته به طور خیلی محدود و برای مثلا چند روز. این در حالیه که "سفر به دنیای عنکبوتی" قراره تا چند هفته دیگه به صورت نسخه دیجیتالی منتشر بشه ولی هنوز هم در برخی از کشورها روی پرده سینماها قرار داره! به عبارتی دیگر، دی سی باید از سطح ویدئویی و دی وی دی و بلوری فراتر بره و به سطح سینمایی برسه. این نشون خواهد داد که آثار سینمایی خودش رو خیلی جدی میگیره و میخواد به جای خلق یک تجربه خانگی، یک تجربه منحصر به فرد رو برای هواداران دی سی در سالن سینما ایجاد کنه.

 

1- برقراری ارتباط با مخاطب

 برقراری ارتباط با مخاطب

یکی از چیزهایی که "سفر به دنیای عنکبوتی" تونست به طور خارق العاده ای انجامش بده، برقراری ارتباط با مخاطب بود. البته این هم به نوعی مشابه با همون نکته "تنوع فرهنگی و نژادی" هستش که پیشتر در همین مقاله بهش اشاره شد ولی اونقدر مهمه که باید دوباره بهش اشاره بشه. این روزها شرکت های تولید کننده آثار سینمایی یا ویدئویی نمیتونند صرفا یک فیلم ابرقهرمانی تولید کنند و انتظار داشته باشند که میلیون ها دلار فروش کنه. کلی فیلم تو این زمینه اومده. پس برای اینکه متمایز شوند باید یک چیز متفاوت و منحصر به فرد داشته باشند. قطعا با رعایت این نکات و این 7 درس، DCAU هم میتونه آینده درخشانی داشته باشه.

 

نویسنده و مترجم: 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR  

 All rights reserved © Spidey.ir 2019

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد) 

 

مطالب مرتبط:

نقد انیمیشن سینمایی "اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی" 

10 درسی که وارنر باید از فیلم "جنگ بینهایت" یاد بگیرد

رتبه بندی فیلم های ابرقهرمانی سال 2018

15 حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز (MILES MORALES) بدانید

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

10 انیمیشن ابرقهرمانی برتر تاریخ سینما

میراث "مرد عنكبوتی نهایی" (ULTIMATE SPIDER-MAN)

بازگشت دنیای "التمیت مارول" (MARVEL ULTIMATE)

شماره آخر از کمیک "مردان عنکبوتی 2" (SPIDER-MEN II) ترجمه شد + لینک دانلود

تمام قسمت های كمیك "مردان عنكبوتی" (SPIDER-MEN) ترجمه شد+ لینك دانلود مستقیم

مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

100 شخصیت برتر دنیای مارول: مایلز مورالز

لحظات ماندگار در کمیک بوک های اسپایدرمن: مردعنکبوتی نهایی کشته می‌شود!

میراث "مرد عنكبوتی نهایی" (ULTIMATE SPIDER-MAN)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1397-11-28 13:32
همچون همیشه ازتون تقاضا میکنم مقاله رو خوب و با دقت مطالعه کنید تا اگه جایی اشتباهی به چشمتون خورد بگید که اصلاح بشه
نقل قول کردن
spiderspider
#2 spiderspider 1397-11-28 14:12
با تشکر فراوان از آقای ترابی. دوستان لطفا نظر بدید. منهم یک چند دقیقه بعد این مقاله رو تحلیل میکنم. فقط با این پست میخواستم یه خسته نباشید به استاد بگم
نقل قول کردن
mani s.h
#3 mani s.h 1397-11-28 14:25
والا استاد هرچی حرف راست بود گفتید و ترجمه کردید.
استاد راجب اون منبع با شما موافقم فقط نباید از یک منبع استفاده کرد مثلا دیروز کمیک های hellboy سری های اولشو میخوندم که نکاتی توجه منو جلب کرد،داستان هسته نابودی منبع اصلی و کامل فیلمه ولی با کمی دقت متوجه میشین که گیلرمودل تورو از کمیک های دیگه هم الگو گرفته و اقتباس بینظیری چون hellboy (2004)۱ رو ساخت، یا حتی اونجرز ۳ و خیلی دیگه از فیلم های معروف.ذات شخصیت هم باید عالی باشه یعنی از اون ذات اصلی و منبع اقتباس رشد قابل توجه ای داشته باشه و عمق بیشتر.
هنوز که ندیدمش ولی معلومه که بهترین اقتباس قهرمان شماره یکمه والبته بهترین اقتباس کمیک بوکی
نقل قول کردن
mehran spidey
#4 mehran spidey 1397-11-28 14:55
خیلی ممنون بابت مقاله

نکاتی که گفته شد کاملا دقیق و بجا بود ! در طی این سال ها انیمیشن های دیسی یک سر پایینی رو طی کردند و اگه DC دست به کار نشه این اتفاق همین طور ادامه خواهد داشت .

بزرگ ترین مشکلی که من با انیمیشن های دیسی دارم و حتی در مقاله هم اشاره شد ، این هست که دیسی ظاهرا وفاداری به کمیک بوک رو با اقتباس کاملا مستقیم اشتباه گرفته ، هر وقت هم خواسته یه پیچش مثلا جالب بذاره گند میزنه به انیمیشن ! مثلا انیمیشن هایی نظیر Killing Joke کاملا کپی پیست کمیک بودند و برای اینکه مثلا بگن با کمیک تفاوت داره ، چند دقیقه ای رو به اولش اضافه کردند که واقعا گند زد به کل انیمیشن ! اثری که از یک کمیک بوک اقتباس میشه ، در بهترین حالت باید حال و هوای کمیک بوک رو یدک بکشه و داستانی که تعریف میکنه صرفا نباید کپی کامل از کمیک ها باشه ، برای مثال شما آثار کمیک بوکی جدید مارول مثل همین Into the Spider Verse رو ببینید که در عین تفاوت با کمیک ، حال و هوای کمیکی شخصیت رو نگهداشته و طوری ساخته شده که تماشاگر فکر کنه داره یه کمیک جدید رو به صورت سینمایی میبینه !

در کل امیدوارم DC یه تکونی به خودش بده و تغییراتی رو به وجود بیاره، چون خیلی وقته دلم یه انیمیشن عالی و بی نقص از دیسی رو میخواد ....

خسته نباشید ;-)
نقل قول کردن
ctothejay
#5 ctothejay 1397-11-28 15:03
یه چیزی تو مقاله منو اذیت میکنه، اونم استفاده از کلمه DCAU (DC Animated Universe) هست. DCAU به دنیایی میگن که با Batman: the animated series شروع و با Justice League: Unlimited تموم شده. اگه بخوایم کارتون های حال حاضر دی سی رو بگیم باید بگیم DCNAU (DC New/New52 Animated Universe) الته دلیل موفقیت کمترشون نسبت به انیمیشن های قبل از 2013 یعنی The Flashpoint Paradox بخاطر اقتباسشون از سری New52 هست که به جای اینکه بیشتر طرفدار داشته باشه بدخواه بیشتری داره!!
البته من با شماره 7 زیاد موافق نیستم، به جان استوارت و سایبورگ بهای زیادی دادن و البته این Diversity بعضی جا ها هم خیلی بد فاجعه بار آورده (مخصوصا تو کمیک های فلش و بعضی از کمیک های مارول که شخصیت های کلیدی و نمادین رو با یه شخصیت دیگه عوض میکنن مث والی وست و تونی استارک). تا الان هم از DCNAU فقط از سه تا اثرش خیلی خوشم اومده.
نقل قول کردن
Amir097
#6 Amir097 1397-11-28 15:41
DC اگه می خواست درس بگیره با همون فیلم اول Avengers درس میگرفت.
من اطلاع زیادی در مورد New 52 ندارم ولی توی DCNAU شزم حضور داره و پیوستگی خوبی هم بین داستان ها نیست یه جا بعضی از شخصیت ها هستند یه جا نه!!!
به جز چندتا بقیه داستان خوبی هم ندارن مثل انیمیشن Batman:Bad Blood
یه چیزی هم که من گیج کرده توی سری جدید Young justice کاستوم بعضی از قهرمانا تغییر کرده و شده مثل DCNAU که منو آزار میده آخه برای چی؟؟؟
یه خسته نباشید گرم هم به آقای ترابی که زحمت ترجمه و نوشتن این مقاله را کشیدن.
نقل قول کردن
hassan91
#7 hassan91 1397-11-29 02:58
با خسته نباشید به اقای ترابی بابت ترجمه ی مقاله.
همون موردی که اولی مقاله بهش اشاره کردین حتی تو فیلم بزرگی مثل اونجرز جنگ بی نهایت هم وجود نداره. یعنی از رنگ پوست ها که بگذریم بیشتر از هفتاد درصد قهرمانا امریکایین. البته نمیشه کاملا گفت که این مورد نقصه. میشه گفت این فضا رو توی فیلمی که همه قهرمانای ما عنکبوتی هستن خیلی راحت میشه به وجود اورد ولی تو فیلمی مثل اونجرز یا جاستیس لیگ نمیشه این فضا رو به وجود اورد چون جزئی از موارد انکار ناپذیر منبع داستانه.
نقل قول کردن
R.G.A
#8 R.G.A 1397-11-29 08:27
سلام دست شما درد نکنه القای ترابی خیلی مقاله خوبی بود.
نقل قول کردن
moali
#9 moali 1397-11-29 17:59
بسیار عالی.....مثل همیشه
دمتون گرم
نقل قول کردن
Spider-Fan
#10 Spider-Fan 1397-11-29 19:44
سپاس از آقای ترابی بابت این مقاله!
من که هنوز این انیمیشن معرکه رو ندیدم (تا انتشار نسخهٔ دیجیتال صبر می‌کنیم!)؛ ولی موفقیت بزرگ‌ـش رو به همهٔ کمیک‌فن‌ها تبریک می‌گم!
اولاً برای این که اشتباه نشه پیش دوستان، دنیای انیمیشنی DC اصلاً مثل DCEU فاجعه نیست! انیمیشن‌های بلند خیلی‌خوب زیاد داشته و البته به جز Death of Superman جدیداً اثر قوی‌ای ازش ندیدیم. همین‌طور این مقاله هم داره می‌گه دی‌سی چطور می‌تونه دنیای خودش رو به سطح این انیمیشن برسونه؛ مگر نه مشخصه که انیمیشن‌های DCNAU رو، که اصلاً اکران سینمایی ندارن و بودجه‌ای در حد و اندازهٔ آثار سینمایی ندارن، نمی‌شه با این انیمیشن سینمایی مقایسه کرد.
موفقیت این انیمیشن هم می‌تونه برای دی‌سی رو مجاب به ساخت چنین انیمیشن‌هایی بکنه. و مهم‌ترین نکته در این مورد، بحث چگونگی اقتباس ـه.
انیمیشن‌های DCNAU تماماً داستان منبع اقتباس‌شون رو میارن توی دنیای انیمیشن و تغییر خاصی در داستان دیده نمی‌شه (مگه اینکه چیزی اضافه بشه)؛ مخاطب بالاخره یه روز از این انیمیشن‌ها و ایده‌ها خسته می‌شه و اینجا ئه که باید دست به ریسک زد.
وفاداری به منبع نباید دست و پای عوامل سازنده رو برای رو کردن ایده‌های بکر و جدید ببنده. خیلی ایده‌های نسبتاً متوسط دنیای کمیک با کمی تغییر می‌تونین برای یه اقتباس سینمایی عالی باشن. برای مثال، اثر Avengers: Infinity War از ایدهٔ کمیکی نه چندان پیچیدهٔ نابودی نصف عالم برای به دست آوردن دل بانوی مرگ توسط ثانوس اقتباس شده؛ اما با تغییر‌های بجا در منبع اقتباس، چنین اثری ساخته که بیننده رو تا لحظهٔ آخر با خودش همراه می‌کنه و امید و ناامیدی رو لحظه به لحظه براش تداعی می‌کنه!
الان عصر تکامل اقتباس‌های کمیک‌بوکی ـه و دی‌سی هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت کمیک، دیر یا زود باید وارد رقابت در زمینهٔ انیمیشن‌های سینمایی بشه.
به امید یک انیمیشن سینمایی در حد و اندازهٔ Spider-Man: Into the Spider-Verse...
نقل قول کردن
fbs
#11 fbs 1397-11-29 21:06
دستتان درد نکنه خسته نباشید وافعا عالی بود و با همه موارد موافقم دوستان یه خبر بد سریال پانیشر و جسیکا جونز هم کنسل می شوند
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#12 AmirhoseinJafari2005 1400-01-17 02:04
خیلی خوب و منطقی بود ;-) خسته نباشید
نقل قول کردن
s.p.i
#13 s.p.i 1400-06-26 21:43
سلام
خیلی ممنون بابت مقاله به نظرم منطقی بود
تو مقدمه نوشتید حیب
دیسی انصافا تو انیمیشن سازی خوبه و خب قبال تر تو این زمینه (امیدوارم دیزنی و مارول بیاند بیشتر انیمیشن بسازن ) اما خب الان انیمیشن اینجاستیس داره میاد سئوال اصلی اینکه این انیمیشن چیز جدیدی برای ارائه داره آیا خلاقیتی در اون به کار رفته ؟؟ یا فقط یه انیمیشن با درجه R که بگه من برای بزگسالام ضمن اینکه دیسی میاد از کمیک کپی میکنه ولی در هر حال امیدوارم بیاد انیمیشن خوب بسازه

تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
Kenton
#14 Kenton 1402-12-05 08:05
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very difficult
to get that "perfect balance" between superb usability and visual appearance.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید