ایستراگ ها (Easter Eggs) و اشارات فیلم «انتقام جویان4: پایان بازی» (Avengers 4: Endgame) – بخش دوم

ایستراگ ها (Easter Eggs) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» (Avengers 4: Endgame) – بخش دوم

 

به مناسبت سالگرد اکران این شاهکار مروری دوباره بر این مقاله خواهیم داشت!

برای خواندن قسمت اول و سوم به اینجا و اینجا بروید! قبل از خواندن این مقاله حتما توصیه میشود که یکبار فیلم را از ابتدا تماشا کرده تا بیشتر در فضای آن قرار گیرید!

 

۱۳۳-  Angry Girl

دختر عصبانی 

در صحنه ای که هالک و راکت برای دیدار با ثور به ازگارد جدید میروند و برای اولین بار ولکری را مشاهده میکنیم، بروس او را «دختر عصبانی» (Angry girl) صدا میزند که اشاره ای مستقیم به فیلم "ثور: رگناروک" دارد.

 

132- شباهت با سناریوی سریال "بازماندگان"

شباهت با سناریوی سریال "بازماندگان"

حالت و فضای دنیای سرد پسابشکن (5 سال بعد از بشکن) در فیلم بعضی را به یاد فاز داستانی سریال "بازماندگان" (The leftovers) می‌اندازد! در این سریال به طرز مشابهی شاهد بودیم که طی رویدادی رستاخیزوار با عنوان «جدایی ناگهانی» (Sudden departure)، ۲ درصد از جمعیت چهان ناپدید میشود (البته ۲ درصد با ۵۰ قابل مقایسه نیست و جالبه که این تفاوت هم به خوبی محسوسه!). علاوه بر شباهت موج هر دو داستان، برخی تک شات ها از اوایل فیلم نیز منطبق با صحنه مشابهی در این سریال میباشد! ناگفته نمانده که خانم Carrie coon که از بازیگران اصلی این سریال است، صداپیشه «پروکسیما میدنایت» در "جنگ بی نهایت" و "پایان بازی" نیز می‌باشد.

 

۱۳۱- اشاره به فیلم "۲۰۰۱: ادیسه فضایی"

اشاره به فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی

زمانی که انتقام جویان در حال سفر به فضا برای پس گرفتن دستکش بی نهایت از ثانوس با رهبری کاپیتان مارول بودند، صحنه  پرش سفینهٔ محافظان را دیدیم که کمی یادآور فیلم معروف و برجسته "2001: اودیسیه فضایی" میشد. در این صحنه که دوربین روی چشمان کاپیتان آمریکا زوم می کند، ما یاد صحنه ای مشابه در این فیلم می افتیم.

 

۱۳۰- ارتباط کاپیتان آمریکا با واکاندا

ارتباط کاپیتان آمریکا با واکاندا

در بازگشت افراد پودر شده و ورود شگفت آور آن ها دیدیم که کاپیتان آمریکا با واکاندا در ارتباط است. فاصلهٔ مقر انتقام جویان و واکاندا بسیار قابل توجه است و مخابره رادیویی به تکنولوژی پیشرفته ای نیاز دارد. این اتفاق به دستگاهی که شوری برای مخابره کردن در کل کرهٔ زمین اختراع کرده بود اشاره دارد!

 

۱۲۹- اولین پیروزی نمایش داده شده از طرف نبیولا

اولین پیروزی نمایش داده شده از طرف نبیولا

در ابتدای فیلم دیدیم که نبیولا با بازی های پیاپی با تونی استارک بالاخره به اولین پیروزی اش در MCU و فیلم دست یافت. این پیروزی می تواند به پیروزی او در کمیک های دستکش بی نهایت که به نوعی توانست ثانوس را از دور خارج کند اشاره داشته باشد!

 

۱۲۸- ژاکت استیو راجرز زمان گم کرده

ژاکت استیو راجرز زمان گم کرده

ژاکتی که کاپیتان آمریکای دوست داشتنی بعد از سفر طولانی اش به گذشته و بازگشت به دنیای اصلی پوشیده بود، همون مدل ژاکتی هستش که استیو راجرز لاغر با جثه کوچک پوشیده بود(قبل از اینکه پروژه تجدید حیات عملی بشه و او به  کاپیتان آمریکا تبدیل بشه).

 

۱۲۷- استوارت کوچولو

 استوارت کوچولو

یکی از القاب بانمکی که تونی به اسکات لنگ در هیبت مرد مورچه ای میدهد، «استوارت کوچولو» (یا همان استوارت لیتل) است که به سری فیلم هایی با همین عنوان و با محوریت یک موش کوچک اشاره دارد.

 

۱۲۶- قابلیت کشتن آنی

قابلیت کشتن آنی

در فیلم "بازگشت به خانهٔ مردعنکبوتی" متوجه شدیم که لباس او قابلیت های بیشماری دارد که اگر در امتحان تونی قبول می شد آن ها برایش کاملا آزاد می شدند. یکی از این قابلیت ها قابلیت «کشتن آنی» (instant kill) بود که دلیل قرار دادن این آپشن خطرناک برای نوجوان ۱۵ ساله معلوم نبود تا این که بعد از وقایع جنگ بی نهایت متوجه شدیم چه تهدید های بزرگی می تواند پیتر را مورد خطر قرار دهد. در مبارزه با آوت رایدرها، پیتر از آنجایی که محاصره شده بود از این قابلیت استفاده کرد و آن ها را از دور خارج کرد!

 

۱۲۵- چشمان استیو راجرز – چشمان تونی استارک

چشمان استیو راجرز – چشمان تونی استارک

شیوه فیلمبرداری از روی چشمان مردآهنی در انتقام جویان یک وقتی به فضا رفت تا با هدایت کردن بمب هسته ای سفینهٔ چیتاری ها را از بین ببرد، دقیقا مانند شیوهٔ فیلمبرداری از روی چشمان کاپیتان آمریکا وقتی که داشت برای اولین بار به فضا با سفینهٔ محافظان می رفت، بود.

 

۱۲۴- خنجر زدن سریع و بیرحمانه درکس

خنجر زدن سریع و بیرحمانه درکس

در لحظات ابتدایی نبرد پایانی فیلم میبینیم که چطور درکس میپره روی پشت کال اُبسیدیان و خنجر هاش رو به سرعت و بیرحمانه توی بدنش فرو میکنه! و خب این صحنه فان حسابی ما رو به یاد سکانس ابتدایی قسمت دوم "محافظان کهکشان" می اندازه ، جایی که درکس عمل مشابهی رو با هیولای آبلیسک انجام میده (یادش بخیر توی تریلر ها هم زیاد بود!).

 

۱۲۳- تی‌چالا اسم هاکای را به یاد دارد

تی‌چالا اسم هاکای را به یاد دارد

هنگامی که هاکای در میان نبرد عظیم پایانی در حال حمل دستکش بینهایت است، سر و کله پلنگ سیاه در کنارش پیدا میشود و در همان لحظه است که صحنه بامزه و جالبی رقم میخورد. تیچالا او را با نام «کلینت» صدا میزند! مشخصا این مورد اشاره مستقیمی است به اولین دیدار او و کلینت در فیلم "جنگ داخلی"؛ جایی که کلینت در میان نبرد خود را به او معرفی میکند و تیچالا هم که در اون مقطع عصبی ست بلافاصله میگوید اهمیتی نمیدم (ولی اینبار نشون داد که اسم دوستاش خوب یادش میمونه !).

 

۱۲۲- مار میدگارد؟

مار میدگارد؟

همانطور که بعدا گفته خواهد شد آن زمین لرزه ای که اوکویه به آن اشاره می کرد احتمالش زیاد بود که به شخصیت نیمور اشاره داشته باشد اما احتمال دوم این است که اصلا به نیمور کاری نداشته و در واقع به مار میدگارد اشاره داشته باشد چرا که در ایده های اولیه فیلم جنگ بی نهایت قرار بوده جنگی بین ثور و راکت و مار میدگارد داشته باشیم که ظاهرا روسای مارول از آن خوششان نیامده بود!

 

۱۲۱- "هی کویینز !"

"هی کویینز !"

وقتی که اسپایدرمن در میان آن نبرد عظیم درخواست کمک میکند ، کاپیتان آمریکا به دادش میرسید میگوید: هی کویینز . حواست جمع باشه!

اینکه کاپیتان پیتر پارکر را کوئینز صدا میزند اشاره مستقیمی دارد به اولین دیدار آنها در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی"، که در آن حین کاپیتان از او میپرسد که اهل کجاست و بعد از اینکه متوجه میشود اهل کوئینز (Queens) است لبخندی میزد. (درواقع اون لبخند هم به خاطر اینه که آبراهام ارسکین در اولین دیدارش با استیو به او گفته بود که از کوئینز آمده است!).

 

۱۲۰- سرش رو هدف گرفتم "

 سرش رو هدف گرفتم "

بعد از اینکه انتقام جویان در اولین نقشه برای بازگرداندن از دست رفتگان رویداد بشکن ثانوس به او حمله میکنند و متوجه میشوند که سنگ ها از بین رفته، ثور که هنوز در وضعیت عصبانیت شدید قرار دارد قطع امید میکند و با استفاده از استورم بریکر سر ثانوس را از بدنش جدا میکند. راکت به طرز شوکه شده از او میپرسد که چی کار کردی...؟ و ثور که همچنان به بدن بی سر ثانوس خیره شده میگوید سرش رو هدف گرفتم”.

این مورد یکی از واضح ترین ایستراگ های فیلم است که به انتهای "جنگ بینهایت" اشاره میکند؛ جایی که ثور با استفاده از استورم بریکر قلب ثانوس را هدف میگیرد و چیزی نمانده بود که کار او برای همیشه تمام شود، اما ثانوس در همان لحظه به او میگوید که "باید سرش را هدف میگرفت" (اشاره ای به اینکه غرورش باعث شکست او و درنتیجه نابودی نیمی از بشریت شد) و بشکن نابودی را میزند. اما در پایان بازی هیچ پیروزی در کار نبود و کشته شدن ثانوس یک پیروزی از روی شکست بود.

 

۱۱۹- کفش های شوری

کفش های شوری

در فیلم "پلنگ سیاه" دیدیم که شوری برادرش را بخاطر آن دمپایی های ضایعی که پایش بود مسخره می کرد و در آن قسمت ایستراگی به یکی از Meme های معروف اشاره شد. در پایان بازی نیز در کمال تعجب دیدیم که شوری نیز با کفش های اسنیکرز در این مبارزه حضور یافته پس این بار نوبت تی‌چالا بود که بهش بگه: What are Thooose!!! !

 

۱۱۸- رابطهٔ پدر فرزندی راکت و گروت

رابطهٔ پدر فرزندی راکت و گروت

وقتی ثانوس بعد از ضربه حسابی ای که از اسکارلت ویچ خورده بود، عصبانی شد و تصمیم گرفت با خودزنی به سپاهیانش خودش را نجات دهد دیدیم که همهٔ اعضای انتقام جو و سپاهیان ثانوس در حال آسیب دیدن بودند. یکی از این آسیب ها به گروت و راکت راکون داشت برخورد می کرد اما راکت خودش را به نوعی سپر گروت نوجوان قرار داد. این صحنه درواقع اشاره‌ای بود به رابطهٔ پدر فرزندی بین گروت و راکت که جیمز گان تاییدش کرده بود. گروت زمانی که داشت پودر میشد راکت را «بابا» صدا زده بود.

 

۱۱۷- معرفی پیتر پارکر

معرفی پیتر پارکر

وقتی اسپایدرمن در حفظ دستکش بی نهایت زخمی و خسته روی زمین افتاد و کاپیتان مارول با ورود با شکوهش هر دو طرف را نجات داد، مردعنکبوتی طبق رسم همیشگی اش خودش را با نام «پیتر پارکر» به کارول معرفی کرد که اشاره داشت به عادت خودش در ابتدای جنگ بی نهایت جایی که خودش را برای دکتر استرنج معرفی کرد!

 

۱۱۶- هوپ پیم و نحوه صدا زدن کاپیتان آمریکا

هوپ پیم و نحوه صدا زدن کاپیتان آمریکا

وقتی که در نبرد نهایی نوبت به مرد مورچه ای و واسپ میرسد و تیم به کمک آنها برای روشن کردن تونل کوانتومی در پشت ون نیاز دارد ، هوپ در جواب به کاپیتان میگوید : رفتیم تو کارش ، کپ. اینکه هوپ کاپیتان را با عنوان آشنای کپ صدا میزند، اشاره مستقیمی ست به صحبت ها و کشمکش هایی که در فیلم "مرد مورچه ای و واسپ" میان او و اسکات صورت گرفت؛ جایی که اسکات در حین توضیح دادن در خصوص ماجرای "جنگ داخلی" و ناپدید شدن ناگهانی اش به کپ اشاره میکند ، و هوپ هم پوزخندی میزند. (و اسکات هم در ادامه گفت دوستاش اونجا اینطوری صداش میکردند) و به همین علت بعد از اینکه هوپ کاپیتان را آنطور صدا زد، او و اسکات به هم نگاه معناداری میکنند و لبخند ریزی میزنند.

 

۱۱۵- اولین دیدار گامورا و پیتر کوئیل

اولین دیدار گامورا و پیتر کوئیل

وقتی که در حین نبرد عظیم پایانی در زمین، پیتر کوئیل گامورا را زنده و سرحال میبیند و شوکه شده به سمت او قدم برمیدارد، گامورا از اینکه پیتر به او نزدیک میشود حسابی شاکی و جای حساسش (!) را با لگد مورد هدف قرار میدهد! درست مثل اولین دیدار آنها در ابتدای فیلم نخست "محافظان کهکشان" (چون اینجا برای نسخه 2014 گامورا هم اولین دیدار هستش)، با این تفاوت که اینجا گامورا بعد از لگد اول بعد لگدی دیگری میزند که بدجور هم به هدف اصابت میکند!

 

۱۱۴- فوتبال انگشتی، دستکش بی نهایت

فوتبال انگشتی، دستکش بی نهایت

به صورت کلی بازی فوتبال انگشتی که تونی با نبیولا انجام میداد و الهام گیری پایانی فیلم از بازی فوتبال آمریکایی به این ورزش اشاره داشت. در پرده نهایی فیلم میدیدیم که دستکش بینهایت مثل توپ فوتبال آمریکایی از هر ابرقهرمان به ابرقهرمان دیگر انتقال پیدا می کرد.

 

۱۱۳- سلاح Proton cannon مردآهنی!

سلاح Proton cannon مردآهنی!

در دکور صحنه جایی که هالک داشت بشکن میزد تا تمام موجودات پودر شده را بازگرداند، دستگاهی را دیدیم که شباهت زیادی به سلاح معروف آیرون من داشت مخصوصا در بازی های ویدئویی معروف Marvel Vs Capcom  به نام Proton Cannon !

 

۱۱۲- مدل بستنی پروفسور هالک (هانکا هالکا برنینگ فاج)

مدل بستنی پروفسور هالک (هانکا هالکا برنینگ فاج)

هنگامی که راکت در حال توضیح دادن درباره سنگ قدرت سر میز غذا است، پروفسور هالک در حال خوردن بستنی مارک «هانکا هالکا برنین فاج» (Hunka hulka burnin' fudge) است؛ همان مارکی که وانگ در ابتدای "جنگ بینهایت" میگفت از مورد علاقه هاشه (و بروس هم خیلی تعجب کرد).

 

۱۱۱- پرش تونی!

پرش تونی!

بعد از اینکه مشاهدات توسط مردمورچه ای و تونی برای بازپس گیری تسارکت مشخص شد، تونی از بام برج اونجرز پرشی انجام داد که ما را یاد صحنهٔ مشابهی در "انتقام جویان ۱" وقتی لوکی او را به بیرون پرتاب کرد و او لباسش را با کنترل از راه دور پوشید می انداخت!

 

۱۱۰- سرقت زمانی

سرقت زمانی

نامی که اسکات نخستین بار برای ماموریت سفر به گذشته و به دست آوردن سنگ های بینهایت برگزید چیزی نبود جز «سرقت زمانی» (Time heist)! ارجاعی غیر مستقیم به شغل قدیمی اسکات و اون سرقت سرنوشت ساز در فیلم نخست "مرد مورچه ای" که مسیر زندگی اش را تغییر داد و باعث شد که تبدیل به یک قهرمای واقعی شود. ماجرا وقتی جالب تر و هیجان انگیزتر میشود که دیالوگ «درن کراس» (یلوجکت) در بخش نهایی فیلم مرد مورچه ای به یاد می‌آوریم :

“ فکر کردی میتونی با یه سرقت آینده رو متوقف کنی؟”!! !

(در انتهای شاهکار "پایان بازی" فهمیدیم که بله! میشه! خوبشم میشه!)

 

۱۰۹- قاب عکس های خانهٔ تونی

قاب عکس های خانهٔ تونی

زمانی که پیام وصیت تونی در حال پخش بود، قاب عکس هایی در خانهٔ او به چشم می خورد که از عکس های واقعی بازیگران در فضای مجازی استفاده شده بود.(اون عکس گوگولی بچگی های رابرت داونی جونیور😍).

 

۱۰۸- حالا نوبت پیتر کوئیله که حال ثورو بگیره

حالا نوبت پیتر کوئیله که حال ثورو بگیره

در انتهای فیلم، ثور با واگذار کردن مسئولیت آزگارد جدید به ولکری، همراه با محافظان کهکشان به فضا رفت، اما برعکس جنگ بی نهایت که ثور در بهترین حالت خود قرار داشت این بار هم چاق شده هم آن چشم بند خفن خود را به چشم ندارد و برعکس دفعه پیش که پیتر کوئیل او را Dude صدا زد اینبار او شبیه به شخصیت Dude شده است. در کل محافظان مثل سابق تمام مسخره بازی هایی که برای چاق شدن پیتر کوئیل درمی آوردند را تمام کردند.

 

۱۰۷- Language !

همانطور که در "انتقام جویان: عصر التران" هم دیدیم، کاپیتان علاوه بر مسئولیت های دیگری که بر دوش داشت رهبر اخلاقی و معلم ادب گروه هم بود! کافی بود کلمه ای زشت و زیر PG-13 از دهان کسی بیرون بیاد تا اینکه کاپیتان تذکر بده: Language ! ("ادبت کجا رفته؟")

اما اگر در طول "پایان بازی" دقت میکردید، استیو یکی از افرادی بود که تحت فشار های مختلف طول فیلم بیشتر از بقیه از کلمه های مشابه استفاده میکرد! اولین نمونه اش دقیقا چند روز بعد از وقایع "جنگ بینهایت" که استیو میخواد با تیم حسابی حق ثانوس رو کف دستش بگذاره و قربانیان رو برگردونه:  Let's go get this son of a bi***  که در کل این موارد اشاره ای غیر مستقیم به آن ماجرای گیر دادن های استیو در "عصر التران" داشت، و با توجه به موقعیت های خاص داستان و سیر تکاملی روبه جلو کاملا طبیعی بود... (نمونه دیگرش رویارویی کاپیتان با نسخه 2012اش که دوباره همه این موارد شاملش میشه!).

 

۱۰۶- لقب ثور در "جنگ بی نهایت" (صحنه رویارویی با محافظان کهکشان)

 لقب ثور در جنگ بی نهایت (صحنه رویارویی با محافظان کهکشان)

در اولین ملاقات ثور با محافظان کهکشان در فیلم "جنگ بینهایت" دیدیم که استارلرد او را «یارو» (Dude) خطاب کرد و درکس سریعا در جواب به او گفت این «یارو» نیست، اون یه مرد یه مردهیکلی! اما در "پایان بازی" دیدیم که تمام این ها در واقع اشاره‌ای پنهان شده به پایان بازی بوده و لبوفسکی خطاب شدن ثور توسط تونی استارک به این واقعه اشاره داشته است.

 

۱۰۵- اشاره به فیلم "لبوفسکی بزرگ"

اشاره به فیلم «لبوفسکی بزرگ»

بعد از اینکه ثور چاق و افسرده به مقر اصلی انتقام جویان بازمیگردد، تونی استارک در صحنه ای او را با نام «لبوفسکی» خطاب میکند و میگوید که از سر راه کنار برود. دلیل این لقب گذاریِ تونی شباهت بسیار زیاد ظاهر کنونی ثور با کارکتر جف لبوفسکی (یا همان Dude) در فیلم «لبوفسکی بزرگ» (Big lebowski) میباشد که یک عیاش و بیکار تمام عیار بود! حتی نویسندگان فیلم یعنی کریستوفر مارکوس و استفن مکفیلی اعلام کردند که برای ظاهر جدید ثور تا حدودی از او الهام گرفته اند! (نکته جالب دیگه هم اینه که ایفاگر نقش جف لبوفسکی کسی نبود جز «جف بریجز»: ایفاگر نقش نخستین ویلین دنیای سینمایی مارول یعنی اوبادیا استین).

 

۱۰۴- تخته سیبلی که قبلا در فیلم "عصر آلتران" دیده بودیم؟!

“تخته” سیبلی که قبلا در عصر آلتران دیده بودیم؟!

دقت به این ریزی به جزئیات فیلم ها واقعا چیزی است که تمامی طرفداران دنیای مارول را شگفت زده می کند. همان تخته سیبلی است که در انباری خانواده بارتون در مزرعه و فیلم عصر آلتران دیده بودیم!!!

 

۱۰۳- هالک زیر بار!

هالک زیر بار!

در شماره 4 از رویداد کمیک بوکی معروف مارول در دهه 80  میلادی یعنی Secret Wars،  شاهد بودیم که او یک کوه 150 میلیون تنی را به دوش گرفت تا هم تیمی هایش زنده بمونند.

 وقتی به مقر فیلم اونجرز حمله میشه، صحنه مشابه ای را شاهد هستیم. روی جلد این کمیک هم بسیار تاریخی هستش:

کمیک secret wars

 

۱۰۲- نبیولا و دستکش بی نهایت

نبیولا دستکش بی نهایت

در سری کمیک های "دستکش بی نهایت" (که اینجا ترجمه شده) دیده بودیم که نبیولا با استفاده از این دستکش حال پدرش و کارهایی که کرده بود را جا آورد و با به دست کردن آن به وضعیت ناپایداری رسیده بود. در "پایان بازی" نیز نبیولا با به چنگ آوردن آن و گرفتن دستکش بی نهایت از دست هاکای بالاخره دستکش بی نهایت را به دست آورد که اشاره ای بود به این واقعهٔ کمیک بوکی!!!

 

۱۰۱- هاوارد اردکه

هاوارد اردکه

اگر در لحظه ورود قهرمانان بوسیله پرتال ها در نبرد نهایی به خوبی دقت کنید، شخصیت «هاوارد اردکه» را در میان یغماگران میبینید که در حال ملحق شدن به دیگران است . این کامئو (که به مراتب از کامئو های پیشین او جزئی تر است) سومین حضور کوتاه او در دنیای سینمایی مارول محسوب میشود.

 

۱۰۰- انتقام اوکویه از کوروس گلایو

انتقام اوکویه از کوروس گلایو

در خلال مبارزهٔ عظیم سپاهیان ثانوس با انتقام جویان دیدیم که اوکویه با یک حرکت کوروس گلایو را به قتل رساند. این در واقع اشاره داشت به کاری که کوروس گلایو به صورت انتحاری در "جنگ بی نهایت" انجام داده بود و تعدادی از محافظان سلطنتی که از دوستان او بودند را کُشت تا سنگ ذهن را از بدن ویژن خارج کند.

 

۹۹- دست راست خوبی، دست چپ بدی

دست راست خوبی، دست چپ بدی

همین چند وقت پیش بود که تایید شد عنوان اولیهٔ "اونجرز ۴ " قرار بوده «دستکش بی نهایت» باشد. نکته ای که حائز اهمیت است، تضاد جالبی است که بین دو دستکش بی نهایت در پایان بازی و جنگ بی نهایت وجود داشت. با توجه به عقیدهٔ مسیحی ها دست چپ سمبل بدی و زشتی است و دست راست درستی و راستی خوبی! در مدیوم های مختلف مخصوصا کارتون ها این مهم مانند شیطان شانهٔ چپ و فرشته سمت راست!

 

۹۸- آرک راکتور اولیه تونی استارک، قلب سفر به گذشته

آرک راکتور اولیه تونی استارک، قلب سفر به گذشته

قبل از شروع سفر در زمان، انتقام جویان به نشانهٔ همکاری دستان خود را کنار یکدیگر قرار دادند. نکتهٔ بسیار جالب در این صحنه تصویر سازی آرک راکتور اولیهٔ تونی استارک در فیلم "آیرون من " محصول سال ۲۰۰۸ بود. در واقع این تصویرسازی به اینکه تونی استارک قلبش را در این سفر زمانی قرار داده اشاره داشت.

 

۹۷- شاورما  (Shawarma)

شاورما  (Shawarma)

وقتی که الکساندر پیرس از ثور و تونی که تسرکت رو به همراه دارند، میپرسه : “ببخشید میتونم بپرسم دارید کجا میرید ؟”، ثور جواب میده که “دارم میرم نهار، و بعدشم ازگارد “. این اشاره غیر مستقیمی است به صحنه پس از تیتراژ فیلم نخست "انتقام جویان" که تیم بعد از نبرد نیویورک در رستوران شاورما مشغول غذا خوردن هستند.

 

۹۶- لوکی و کاپیتان آمریکا

لوکی و کاپیتان آمریکا

زمانی که تیم کاپیتان و مردآهنی به سال 2012 سفر میکنند، با صحنه های جدید بسیاری از لابلای صحنه های فیلم نخست "انتقام جویان" مواجه میشویم. یکی از آنها صحنه بامزه ای بود که در آن کاپیتان با بی سیم در حال خبر دادن درباره هماهنگی عملیات تجسس و نجات است و لوکی بلافاصله با استفاده از قدرت های جادوگری اش در ظاهر کاپیتان مجسم میشود و همان دیالوگ او را تکرار میکند، اما به حالت خیلی شعاری و به قصد مسخره کردن! این مورد اشاره ی مستقیمی دارد به کامئوی کریس ایوانز در "ثور: دنیای تاریک" که مشابه "پایان بازی" در حقیقت نقش لوکی را ایفا کرده بود (یعنی در کنار بامزه و باحال بودنش یجورایی پلات پوینت هم هست!). و البته قابل ذکر است که کریس ایوانز دوست داشتنی در همین دو صحنه کوتاه به طرز واقعا جالب و ملموسی نقش لوکی مجسم شده در ظاهر کاپیتان آمریکا را ایفا کرد!

 

۹۵- تیتراژ (Intro) مارول استودیوز بدون شخصیت های پودر شده

تیتراژ (Intro) مارول استودیوز بدون شخصیت های پودر شده

در تیتراژ ابتدایی فیلم جایی که لوگوی مارول استودیوز به نمایش در می آمد، متوجه تغییراتی شدیم که اتفاقا مربوط می شدند به رخداد های فیلم قبلی یعنی "جنگ بی نهایت". در این تیتراژ شخصیت هایی از آن حذف شده بودند که گمان می رفت پودر شده باشند. نه پلنگ سیاهی بود، نه استارلرد و گروت و دکتر استرنج و اسکارلت ویچ و ... ! نکتهٔ جالب اینجاست. که همانطور که گفتیم این شخصیت های حذف شده، گمان می رفت که پودر شده باشند چرا که در این صحنه مردمورچه ای نیز غایب بود.

 

۹۴- حرف H

حرف H

یکی از جزئیات فیلم در لباس هالک  مخفی شده بود. اگر با دقت زیادی به لباس هالک نگاهی می کردیم متوجه حرف H می شدیم که ابتدای کلمهٔ Hulk است. در واقع با این کار به کمیک های قدیمی نیز اشاره می شود جایی که در بسیاری از ابرشرور ها و ابرقهرمانان اول نام هر یک را روی سینهٔ لباسشان میدیدیم!

 

۹۳- شش سنگ در دستان ثانوس

شش سنگ در دستان ثانوس

وقتی انتقام جویان با حملهٔ ناگهانی ثانوس در زمان حال مواجه شدند، دقیقا نمی دانستند چه اتفاقی افتاده است اما ثانوس از همه چیز باخبر بود و برای این لحظه نقشه ریخته بود. او منتظر بود تا اعضای اصلی انتقام جویان پیش او بیایند و مبارزه ای حسابی بینشان شکل گیرد اما قبل از این که آن ها به ثانوس حمله کنند در دستان ثانوس دقیقا شش سنگ ریزه قرار داشت که اشاره ای بود به هدف او و به نوعی عقده ای شدن او در بدست آوردن سنگ های بینهایت بود.

 

۹۲- کاپیتان آمریکا، "نجات سرباز ریان"

کاپیتان آمریکا، «نجات سرباز ریان»

در لحظات انتهایی فیلم جایی که سم ویلسون یار وفادار کاپیتان آمریکا، سپر را از او قبول میکند و به او قول میدهد که تمام تلاشش را در این راه بکند، چشمش به حلقه ازدواج استیو میخورد و به او میگوید که: میخوای از اون دختره (پگی) برام بگی؟ و استیو هم در حالی که به آرامی لبخند میزند، رویش را به سمت منظره مقابل میکند و میگوید : نه ... نه ، فکر کنم بگم “.

این دیالوگ به نحوی ادای احترام و تشبیه همزمان به اثر تحسین شده استیون اسپیلبرگ یعنی "نجات سرباز رایان" (Saving Private Ryan) میباشد؛ جایی که کارکتر اصلی فیلم یعنی کاپیتان میلر (با بازی تام هنکس) با سرباز رایان (با بازی مت دیمون) پیش از نبرد نهایی، به صحبت کردن درباره زندگی گذشته شان در خانه و خاطراتی که از قبل از آغاز جنگ داشتند میپرداختند. در انتهای گفتگوی شان ، رایان مشابه سوال سم از استیو، به میلر میگوید که آیا مایل است درباره همسرش چیزی به او بگوید؛ و کاپیتان میلر هم مشابه جوابی که استیو داد گفت : نه، اون یکی رو فقط برای خودم نگه میدارم. تفاوت قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که میلر در فیلم "نجات سرباز رایان" خاطراتش را با خود به آن دنیا میبرد، ولی در پایان فوق‌العاده ماندگار "پایان بازی" ما بالاخره پس سال ها انتظار عملا شاهد دیدار دوباره استیو و پگی و آن رقص مورد انتظار بودیم.(😭)

 

۹۱- تکرار موسیقی شاهکار آلن سیلوستری

تکرار موسیقی شاهکار آلن سیلوستری

یکی از موسیقی هایی که از نظر ما یکی از شاهکارهای MCU است، اختصاص دارد به موزیک متن شگفت انگیز مرگ و خاکسپاری تونی استارک. آقای «آلن سیلوستری» با بازی کردن با قلب ما و ریتمی که برای این پایان احساسی و حماسی خلق کرده باعث شد؛ یک به اصطلاح بیت الغزل برای ما طرفداران ۱۱ ساله پدید آورد به طوری که شنیدن به این موسیقی به تنهایی می تواند حس غم و اندوه هر طرفداری را برانگیزد. اما این موسیقی در ابتدای فیلم نیز شنیده شده بود در واقع آقای سیلوستری قصد داشته یک تم برای تونی و مرگ او خلق کند و وقتی تونی استارک خسته و بی جان از گرسنگی و تشنگی و بی هوایی داشت در فضا تلف می شد این موسیقی شگفت انگیز را شنیده بودیم که اشاره داشت به پایان فوق العاده‌ای برای «چهرهٔ اصلی کتاب اول دنیای سینمایی مارول» !

 

۹۰- دیالوگ "مردآهنی ۲"

 دیالوگ "مردآهنی ۲"

همانطور که قبلاً گفتیم، تونی پیامی را برای پپر ضبط کرد، یکی از چیزهای دیگری که در آن جملات وجود داشت اشاره ای بود به دیالوگ تونی به پپر زمانی که ریاست صنایع استارک را به او انتقال داد و گفت: تویی. و همیشه تو بودی! در پیام ضبط شده هم همین دیالوگ گفته شد فقط این بار به معنای رویای پپر را دیدن، تلقی میشد. (it’s you, it’s always been you)

 

۸۹- دست آسیب دیدهٔ دکتر استرنج

دست آسیب دیدهٔ دکتر استرنج

در صحنهٔ فوق العاده حماسی و احساسی‌ای که دکتر استرنج برای فهماندن قضیهٔ فداکاری عظیم به تونی انگشت اشاره اش را به منزلهٔ تنها حالتی که آن ها در آن پیروز می شوند بالا برد و صحنهٔ تاثیر گذاری بود یکی از دلایل این تاثیرگذاری لرزش دست او بود که انگار ترسی وجود دارد اما در واقع اشاره داشت به آسیب دیدگی دست او در فیلم اختصاصی خودش و تصادف رانندگی! البته بازهم به ظرافت فیلمنامه می توان اشاره کرد جایی که در "جنگ بی نهایت" تونی به استرنج گفت من یکی بهت بدهکارم و این انگشت اشاره می تواند به آن اتفاق و مدیون بودن تونی به دکتراسترنج نیز اشاره داشته باشد.

 

۸۸- صحنه پس از تیتراژ "انتقام جویان ۱"

صحنه پس از تیتراژ "انتقام جویان ۱

نسخه 2014 ثانوس، انتقام جویان را (به عنوان مصداق مقاومت توصیف ناپذیر انسان ها) "یاغی های بدبخت" (Unruly wretches) توصیف میکند که در واقع اشاره واضحی دارد به صحنه پس از تیتراژ فیلم نخست "انتقام جویان". جایی که ما برای اولین بار چشممان به جمال ثانوس روشن شد و دیدیم که فرمانبر او یعنی «Other» در حالی که درباره پایداری و سرکشی انسان ها سخن میگوید، آنها را «یاغی» و «بدبخت» خطاب میکند.

 

۸۷- بن مندلسون؟ اسکرال ها؟!

بن مندلسون؟ اسکرال ها؟

زمانی که پیتر بعد از نبود ۵ سال به دبیرستان بازگشت و با رفیق صمیمی اش ند لیدز دیدار کرد، در پس زمینهٔ صحنه شخصیتی را داشتیم که شباهت زیادی به آقای «بن مندلسون» در فیلم "کاپیتان مارول" داشت. و البته وقایع فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه" و صحنه پس از تیتراژ اول آن نشان داد که ایشون خودش را جای نیک فیوری جا زده بوده. پس بنابراین طبیعی هستش که داخل مدرسه پیتر هم نفوذ کرده باشه تا پیتر رو تحت نظر بگیره!

 

۸۶- کاستوم 2012 کاپیتان آمریکا

کاستوم 2012 کاپیتان آمریکا

همانطور که در فیلم دیدیم تونی خیلی به قسمت تحتانی (!) یونیفرم کاپیتان در فیلم نخست "انتقام جویان" گیر میداد (و البته استیو با عنوان America's ass ازش یاد کرد 😅)! این جریان درواقع یک متاجوک هستش! یعنی علاوه بر اون شوخی مستقیم، یک شوخی مفهومی دیگر هم در دل خودش جای داده: این شوخی به این حقیقت اشاره دارد که کاستوم کاپیتان آمریکا در "انتقام جویان 1" تقریبا ضعیف ترین کاستوم او از لحاظ ظاهری و دیزاین در میان فیلم های دنیای سینمایی مارول تا به امروز میباشد و اینکه ظاهرش در مقایسه با کاستوم 5 انتقام جوی دیگر در فیلم سطح پایین تر بنظر میرسید.(اابته به یاد داشته باشید که حتی ضعیف ترین کاستوم کاپیتان هم جالب و حداقل قابل قبول هستش و در فیلمبرداری ها و نتیجهٔ نهایی کاملا با چیزی که در پشت صحنه به چشم می آمد تفاوت داشت مانند لباس منتسب به Nomad در "جنگ بی نهایت" که در فیلم به شدت خوب به تصویر کشیده شده بود!)

 

۸۵- آراگورن  (Aragorn)

آراگورن  (Aragorn)

در نبرد عظیم پایانی شاهد حضور دوباره ولکری بودیم، اما اینبار به یک حالت غافلگیرانه تر! او سوار بر پگاسوس یا همان اسب بالدار خود است! ما پیش از این تنها نمایی از اسب های افسانه ای ازگاردی در"ثور : رگناروک" را مشاهده کردیم که در فلش بک نبرد میان سپاه ولکری های ازگارد و هلا حضور داشتند؛ ولی این بار عینا ولکری را در عمل سوار بر اسب بالدار آن هم در میان این نبرد عظیم شاهد بودیم (هرچند هنوز به طور واضح مشخص نیست که اصلا سر و کله اش از کجا پیدا شده!). این اسب با نام «آراگورن»، در دنیای کمیک اسب بالدار وفادارِ brunnhilde یا همان ولکری خودمان در جبهه های نبرد میباشد؛ اما پیش از آن در درجه اول متعلق به «دین وایتمن» ملقب به «شوالیه سیاه» بوده است که قرار است کیت هرینگتونِ معروف نقشش را در فیلم Eternals مارول بازی کند!

 

۸۴- جنگ هروکین (Harokin)

جنگ هروکین (Harokin)

در ملاقات ثور با مادرش فریگا، دیدیم که فریگا از آسیبی که به چشم ثور پسرش وارد شده می پرسد. ثور نیز در جواب به جنگ «هروکین» (Harokin) اشاره می کند که چشمش را در همین جنگ از دست داده است. اما مادرش با توجه به اینکه جادو بلد است می فهمد که دروغ می گوید و از آینده آمده است. اما جنگ هروکین! جنگ هروکین همان جنگی بود که ثور برای «لیدی سیف» بعد از آن ضیافت پیروزی در فیلم "ثور دنیای تاریک" یادآورش شد. در دنیای سینمایی مارول اطلاعات دقیقی راجع به این نبرد هروکین موجود نیست اما با توجه به اطلاعات کمیک بوکی میدانیم که «هروکین» یکی از افراد سپاهیان ازگاردی (Einherjar) بود که می خواست با استفاده از «چشم وارلاک»، «موسپل‌هایم» (همان مکان ابتدایی در فیلم "ثور راگناروک" که سورتور در آن شکست خورد و پر از موجودات اهریمنی بود) و ازگارد را نابود کرده تا با این کار جلوی «راگناروک» را بگیرد!!!! (جالب اینه که توی گنجینهٔ اودین چشم وارلاک حضور داشت و سپس در فیلم اول محافظان به موزهٔ کالکتور انتقال یافته بود!!!).

 

۸۳- بیست و دو روز!

بیست و سه  روز!

در ابتدای فیلم جایی که تونی استارک داشت برای آخرین باری که فکر می کرد زنده است، پیامی را برای همسرش پپر ضبط می کرد؛ متوجه شدیم که او 22 روز است که در فضا معلق با اندکی آذوقه و اکسیژن زنده است. این عدد در واقع اشاره ای داشت به ۲۲ فیلمی که مارول تا به آن لحظه ساخته بود!(بارها گفتیم که فیلمنامهٔ این فیلم بسیار حساب شده کار شده است!)

 

۸۲- تداعی مبارزه آسانسور

تداعی مبارزه آسانسور

زمانی که کاپیتان آمریکای زمان حال ماموریت پیدا می کند تا عصای لوکی را از دست ماموران شیلد که در واقع جاسوسان هایدرایی هستند خارج کند. با آن ها وارد آسانسور می شود. این صحنه دقیقا تداعی کنندهٔ آن مبارزهٔ هیجان انگیز در فیلم "سرباز زمستان" بود. اما اتفاقی که بعد از آن می افتد همه ذهنیت ها را به سمت دیگری هدایت می کند!

 

۸۱- خارج کردن سپر از کیف 

خارج کردن سپر از کیف (کمیک)

در پایان فیلم دیدیم که کاپیتان آمریکا بعد از گذر عمر و زندگی با عشق همیشگی اش برگشته تا وظیفه ای که خودش دیگر در توانش نیست را به سم ویلسون/فالکون محول کند. برای این کار او سپرش را از توی کیف مخصوصی خارج می کند. در دنیای کمیک نیز ما شاهد چنین چیزی بودیم و سپر کاپیتان را وقتی از کیفی خارج می شود دیده بودیم!!!!!!! البته در دنیای کمیک این کیف کیف نقاش ها بود که آن وسایل نقاشی کردن خود را حمل می کردند و اشاره داشت به استعداد شگرف استیو راجرز در طراحی و نقاشی!

 

۸۰- اشاره به گلادیاتور

اشاره به گلادیاتور

صحنه ای که ثانوس در حال کشاورزی در مزرعهٔ خودش واقع در سیارهٔ «گاردن» یا «تایتان ۲» است در واقع ادای احترامی است به صحنه ای مشابه به فیلم "گلادیاتور" جایی که مکسیموس گندم ها را در رویاهایش لمس می کرد. اما جالبتر این که دقیقا به شیوهٔ دیگری صحنهٔ مرگ مکسیموس روی ثانوس تکرار شد.

 

۷۹- کلاه خود اُریجینال مرد مورچه ای!

کلاه خود اُریجینال مرد مورچه ای

وقتی استیو و تونی به دهه 70 میلادی سفر میکنند در صحنه ای کوتاه ما آزمایشگاه مرد مورچه ای اریجینال یعنی «هنک پیم» را میبینیم که اون موقع خیلی جوان تر بوده. روی میز او هم میشه کلاهخود اریجینال او را دید که بسیار به دنیای کمیک شباهت دارد!

 

۷۸- صلح با کاپیتان آمریکا (اشاره به "مردآهنی ۱")

صلح با کاپیتان آمریکا (اشاره به "مردآهنی ۱")

در آغاز فیلم «پایان بازی» کاملا مشخص میشود که تونی استارک هنوز هم از دست استیو راجرز عصبانی است (به خاطر قضایای "جنگ داخلی") ولی 5 سال بعد و بعد از اینکه پدر شده و حسابی حالش جا آمده (!)، تونی متوجه میشود که نفرت چقدر میتواند سمی باشد، هم برای خودش و هم برای آن شخصی که از آن متنفر است. پس وقتی یک فرصتی پیش می آید که با آن شاید بتوانند آن هایی که پودر شده اند را برگردانند تونی سریعا رابطه اش را با استیو بهبود میبخشد و علامت صلح را با انگشتانش نشان می دهد. این کار را دقیقا در ابتدای فیلم "مردآهنی 1"  ، توسط سرباز کنار تونی استارک مشاهده کردیم و در آنجا هم تونی می گوید من عاشق صلح هستم!

 

۷۷- گوئن عنکبوتی!

گوئن عنکبوتی!

در انتهای فیلم وقتی پیتر رو در دبیرستان میبینیم که با رفیقش «ند لیدز» خوش و بش احساسی انجام میده، در سمت تصویر دختری را میبینیم که ظاهرش ما رو کاملا به یاد «گوئن عنکبوتی» (Spider-Gwen) میندازه: مدل موها و پیراهن صورتی  و البته اون دیزاین عنکبوتی روی دامنش! (برای آشنایی با شخصیت گوئن عنکبوتی، این مقاله را بخوانید.)

 

۷۶- شرابی که استن لی خورد!

شرابی که استن لی خورد!

آن می‌ای که ثور در حال نوشیدن در کنار مادرش بود دقیقا از همان شرابی بود که ما در "عصر آلتران" دیده بودیم، جایی که استن لی خواستار نوشیدن از آن شده بود و در پایان و بعد از خوردن آن حالش بد شد و اصطلاح معروفش را به کار برد: Excelsior (همیشه رو به بالا حرکت کن)!

 

۷۵- " بغلو بپا ! " (On your left)

" بغلو بپا ! " (On your left)

زمانی ثانوس و لشکریان بیشمارش آماده حمله ویران کننده و نهایی هستند، روحیه تسلیم ناپذیر کاپیتان آمریکا در برابر آنها قد علم میکند تا تک و تنها و تا پای جان به مبارزه بپردازد. اما درست همینجاست که صدای سم ویلسون به گوش میرسد و ندای بازگشت قهرمانان را به کاپیتان میدهد: کپ، صدامو میشنوی؟ کپ، سم هستم، صدامو میشنوی؟ و تا کاپیتان به حالت شوکه شده میخواهد کلامی بر زبان بیاورد سم میگوید :  بغلو بپا ...  که در ادامه شاهد باز شدن پرتال ها و بازگشت باشکوه ابرقهرمانان هستیم. در واقع سم در این لحظه اشاره مستقیمی میکند به دیدار اولیه اش با کاپیتان، زمانی که صبح به ورزش و پیاده روی مشغول بود و از قضا با استیو ملاقات کرد. استیو هم حسابی در دویدن با سرعت سم رو غافلگیر کرده بود و هربار که یکدور ازش جلو میزد برای شوخی و تحریک کردن سم بهش میگفت بغلو بپا!“ . ضمن اینکه در پایان فیلم نیز باز این اتفاق با به هوش آمدن استیو راجرز اتفاق افتاد.

حقیقتا همین اشاره سه کلمه ای فوق‌العاده در آن لحظه عشق و شور و هیجان را به اوج خودش رساند و حسابی هواداران را برای صحنه عظیم و ماندگار گردهمایی انتقام جویان آماده کرد! واقعا خداروشکر که این اشاره ها در بهترین موقعیت ممکن صورت پذیرفتند و ما را به اوج خوشحالی رساندند ...

در صحنهٔ پایانی فیلم نیز کاپیتان آمریکای پیر شده در طرف چپ سم قرار داشت که بازهم اشاره ای بود به این قضیه!

 

۷۴- نحوه آموزش دادن کلینت بارتون به دخترش

«کلینت بارتون» ملقب به «هاکای» در دنیای کمیک دستیاری داشته به نام «کیت بیشاپ» (که در این مقاله میتونید اطلاعات خوبی درباره اش کسب کنید). جالبه که مدلی که او در سکانس افتتاحیه فیلم به دخترش آموزش تیراندازی میده، شباهت زیادی به کمیک های تحسین شده هاکای نوشته «مت فرکشن» (که اینجا ترجمه شده) دارند.

 

۷۳- اشاره به زولا و حضور مخفی او!!

اشاره به زولا و حضور مخفی او!!

در صحنه ای که تونی و پدرش یکدیگر را ملاقات می کنند هاوارد استارک، زولا را صدا می زند در صورتی که گمان می رود او در این محل حضور نداشته باشد. اما پس از این که جلوه های ویژه فیلم و شیوه ساخت آن مشخص شد ما متوجه شدیم که در پس زمینهٔ این صحنه زولا در مانیتور کامپیوتر انتهایی آن حضور دارد!!!!!!

 

۷۲- کاپیتان آمریکا به تنهایی جلوی ثانوس قرار میگیره

کاپیتان آمریکا به تنهایی جلوی ثانوس قرار میگیره

در نبرد با ثانوس در واقع او پس از آنکه ثور و مرد آهنی را از پا درمیاره به صورت تک به تک با کاپیتان آمریکا روبرو میشه و باهاش میجنگه و سپرش را هم میشکنه. او سپس به استیو میگه که چقدر از کره زمین به خاطر ایستادگی و سماجتی که قهرمانانش دارند عصبانیه و اینکه میخواد اون رو نابود کنه. ولی استیو تسلیم نمیشه و همچنان میخواد جلوی ثانوس قرار بگیره.

این صحنه در واقع یادآور پانلی از شماره 4 کمیک تاریخی "دستکش بینهایت" است (که اینجا ترجمه شده) و در آن کاپیتان آمریکا به عنوان آخرین قهرمان باقی مانده به تنهایی مقابل ثانوس قرار میگیره و بهش میگه: "تا زمانی که حتی یک مرد جلوت وایساده نمیتونی ادعای پیروزی بکنی".

 

 

 

۷۱- اُریب بریدن ساندویچ ها توسط ناتاشا

همانطور که از فیلم "کاپیتان مارول" فهمیدیم، فیوری ساندویچی که اریب بریده شده باشد را اصلا نمی تواند بخورد! در "اندگیم" نیز دیدیم که ناتاشا وقتی ساندویچش را درست کرد، آن را از وسط و به صورت اریب برید. پس ممکن است او در گذشته این عادت را پیدا کرده باشد تا فیوری لب به غذای او نزند!

 

۷۰- عکس مصنوعی تونی و پیتر

عکس مصنوعی تونی و پیتر

نخست در فیلم "جنگ داخلی" و سپس در فیلم "مردعنکبوتی دور از خانه" دیدیم که زن عموی پیتر، می و البته همکلاسی های او از کار کردن او در صنایع استارک کاملا مطمئن هستند. یکی از دلایل این اتفاق در پایان بازی جایی که تونی عکس خودش و پیتر را که خیس شده بود پاک می کرد مشخص شد. در این عکس پیتر و تونی به صورت کاملا مصنوعی کنار یکدیگر ایستاده اند و قاب تاییدیه صنایع استارک کاملا برعکس در دستان پیتر قرار دارد! شاید در فیلم اول رابطه به خصوصی بین پیتر و تونی وجود نداشت اما در ادامه کاملا این مهم تغییر کرد! 

 

۶۹- اشاره به گذشته تاریک هاکای در دنیای کمیک

اشاره به گذشته تاریک هاکای در دنیای کمیک

پس از رسیدن بلک ویدو و هاکای به سیارهٔ ورمیر، رِد اسکال آنها را با نام والدین آن ها خطاب کرد. اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که هاکای را با نام مادری اش خطاب کرد، کلینت پسر «ادیث» ! دلیل این کار احتمالا به دلیل این بوده که در دنیای کمیک بود پدر او یعنی «هارولد بارتون» یک آدم دائم الخمر بوده است و تربیت او توسط مادرش یعنی «ادیث» بارتون انجام شده است. 

کمیک هاکای

البته ممکن است جریان چیز دیگری باشد که در سریال اختصاصی این شخصیت مشخص شود اما با دانسته های قبلی می توان به این نتیجه رسید که مادر کلینت نقش مهمتری در زندگی او داشته است. همچنین این که پدرش او را زیر باد کتک می گرفته است. (پدر و مادرش به همین دلیل دائم الخمر بودن در صانحهٔ تصادف ماشین کشته شدند!)

 

۶۸- استن لی!

خب طبق روال همیشگی فیلم های مارول، جناب استن لی به عنوان پایه گذار اصلی دنیای مدرن کمیک های مارول در این فیلم هم حضور داره. البته چیزی که این حضور افتخاری رو خاص میکنه اینه که آخرین حضور اون مرحومه. لذا برای ما بسیار مهم هستش. در فیلم وقتی استیو و تونی به گذشته (دهه 70 میلادی) سفر میکنند. استن لی را میبینیم که داره همراه زنش رانندگی میکنه و از کنار پایگاه Lehigh  میگذره! تیپ استن لی در این صحنه عمدا جوریه که مثل تیپ او در دهه 70 میلادی باشه (سیبیل خفن و ...)

 

۶۷- اشاره به دیالوگ معروف استن لی

 اشاره به دیالوگ معروف استن لی

و اما ایستر اگ بعدی در همین صحنه وقتیه که ما پلاک ماشین او را میبینیم که رویش نوشته !Nuff Said : 

همانطور که قبلا در مقاله "15 نقل قول برتر از استن لی " گفته بودیم،  استن لی پیام هایی که در دنیای کمیک برای مخاطبین خودش مینوشت را با این عبارت تموم میکرد. تو فارسی میشه ترجمه اش کرد به "ختم کلام" . یعنی دیگه لازم نیست حرف دیگه ای زده بشه!

و جمله ای که استن لی فریاد میزنه یعنی Make love, not war! اشاره داره به شعار معروف هیپی ها در دهه 70 میلادی!

 

به خواندن قسمت اول و سوم به اینجا و اینجا بروید!

 

نظر شما چیه؟ شما چه نکات دیگری در فیلم پیدا کردید؟

 

نویسندگان: مهدی ترابی مهربانی

  

 احمد فقیه

 

P.Constantine

مهدی رضایی

مهدی رضایی

Best Comicfan

All rights reserved © Spidey.ir 2019

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه:

10 سوال مهمی که پس از دیدن «انتقام جویان: پایان بازی» برایمان پیش آمد

10 دیالوگ برتر فیلم "انتقام جویان: پایان بازی"

10 صحنه ای که از فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" حذف شد

10 صحنه برتر و تاثیرگذار فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" (AVENGERS: ENDGAME)

نقد و بررسی فیلم "انتقام جویان ۴: پایان بازی" (AVENGERS 4 : ENDGAME)

واکنش منتقدین و هواداران به فیلم "انتقام جویان: پایان بازی"

داغ داغ! لینک دانلود نسخهٔ جدید پرده ای فیلم «انتقام جویان ۴: پایان بازی» 

رتبه بندی شخصیت های دنیای سینمایی مارول (MCU) از نظر قدرت فیزیکی

ایستر اگ(Easter Egg)ها و اشارات فیلم “انتقام جویان جنگ بی نهایت” – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "انتقام جویان جنگ بی نهایت" – قسمت دوم

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

35 ایستراگ (EASTER EGG) فیلم كاپیتان آمریكا: جنگ داخلی

15 ایستراگ برتر فیلم های مارول

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم دکتر استرنج

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم محافظان کهکشان 2

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "پلنگ سیاه" – بخش اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "پلنگ سیاه" – بخش دوم

ایستراگ (EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "ثور: راگناورک"

10 شخصیت مارول که احتمالا خبر نداشتید در MCU حضور دارند!

اشارات و ایستر اگ های فصل اول سریال مدافعین (DEFENDERS)

10 صحنه جالبی كه از فیلم های مارول حذف شدند

15 سلاح نیرومند که در دنیای سینمایی مارول مخفی شده اند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1398-07-23 14:50
میدونم برای این مقاله خیلی صبر کردید ولی مطمئنم ارزشش رو داشته ;-)
قسمت آخر هم قطعا همین هفته روی سایت میره
ایستراگ های مرد عنکبوتی دور از خانه را هم خودم بعد از تموم شدن دو سه مقاله مناسبتی جوکر براتون خواهم نوشت
منتظر باشید ... :-)
نقل قول کردن
AB.A.M
#2 AB.A.M 1398-07-23 17:59
با تشکر از استاد ترابی و اقای فقیه و رضایی
عالی بود واقعا چند تاش فهمیدنش خیلی سخت بود و دقت بالایی میخواست. مثلا بن مندلسون که من نمیتونم چیزی راجبش بگم چشم بصیرت میخواست .
و یا زولا که خیلی دقت میخواست.
من فقط از سری دوم ایستراگ ها کلاه ارجینال مرد مورچه ای رو فهمیده بودم.
با تشکر دوباره واقعا فوق العاده بود.
نقل قول کردن
sara
#3 sara 1398-07-23 18:03
و این ایستراگ ها نشون میده که فیلمنامه این فیلم چقدر حساب شده و با برنامه نوشته شده من واقعا لذت بردم بی‌صبرانه منتظر قسمت سوم هستیم
نقل قول کردن
Sentry
#4 Sentry 1398-07-23 20:21
مقالتون عالی بود
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#5 Pooya-Spidey 1398-07-23 22:51
به به
بسیار عالی و درجه یک
شاید برای کمیک یا بقیه مقاله ها وقت بهم اجازه نده که خیلی روشون مانور بدم ولی برای مقاله ایستراگ آب دستم باشه میذارم زمین و میام میخونم. :lol: :lol: :lol:
بازهم تشکر
منتظر قسمت بعدی خواهیم بود...
نقل قول کردن
hassan91
#6 hassan91 1398-07-24 00:34
چندین مورد رو تو فیلم فهمیدم. on your left خیلی باحال بود وقتی کاپیتان شنید. یا مثلا اشاره به کلاه مرد مورچه ای که خیلی شبیه کمیکش بود.
اون صحنه هم بنظرم بیشتر به نیمور اشاره داشت چون اوکویه پاسخ داد که مشکل اقیانوس خود به خود حل میشه.
مقاله رو میخوندم خیلی دلم واسه کاپیتان آمریکا تنگ شد. واقعا حیف شد کاش بازم حضور داشت و یه فیلم با محوریت خودش و خودش میدیدیم. و البته اینکه چندین بار اسم عصر الترون رو شنیدم. الترون هم میتونست تو فیلم حضور داشته باشه و مثل لوکی بهش اشاره بشه. ثانوس که نماد محدود بودن عالم بود الترون هم میتونست نماد ور رفتن بشر با تکنولوژی باشه.
امیدوارم مارول باز یه برنامه ای واسه اونجرز داشته باشه.

#1
آقای ترابی دس مریزاد. خسته نباشید ;-) . منتظرشون هستم.
نقل قول کردن
Frank castle
#7 Frank castle 1398-07-24 08:23
سلام خسته نباشید.ممنون از مقاله بسیار خوبتون
نقل قول کردن
Captain Marvel
#8 Captain Marvel 1398-07-24 21:48
یه چیزی فهمیدم !!!!!!
تو مورد 69 میگه کلینتون پسر Edith تو مرد عنکبوتی دور از خانه اون نامه مرد آهنی و دستگاهی که ساخته اسمش ایدثه
البته نمی‌دونم چه ربطی داره :D
نقل قول کردن
naymor
#9 naymor 1399-02-07 10:38
دلم گرفت با این خاطره بازی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید