ایستراگ ها (Easter Eggs) و اشارات فیلم «انتقام جویان4: پایان بازی» (Avengers 4: Endgame) – بخش اول

ایستراگ ها (Easter Eggs) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» (Avengers 4: Endgame) – بخش اول

با ما همراه باشید تا به مناسبت سالگرد اکران مروری دوباره بر ایستراگ های شگفت انگیز شاهکار کتاب اول مارول داشته باشیم!

 

 برای خواندن قسمت دوم و سوم این مقاله  به اینجا و اینجا بروید!

 

۲۰۰- نام یکی از جهش یافته های مارول

پس از این که اسکات بعد از پنج سال به جهان بازگشت و متوجه فاجعه ای به نام بشکن ثانوس شد سریعا به سمت قبرستان ها و نام های پودرشدگان دوید. در بین نام های این افراد از دست رفته نام یکی از جهش یافته های مارول در دنیای کمیک یعنی «روبرتو داکاستا» ملقب به «سان اسپات» (Sunspot) دیده می شد! جالب اینجاست که این شخصیت در فیلم بسیار تاخیر خوردهٔ فاکس یعنی «جهش یافته های جدید» (New Mutants) حضور دارد. پس آیا مارول برای آنها برنامه ای دارد؟ یا به صورت تنها یک ایستراگ و اشاره به نام او آن را قرار داده است. اما ظاهرا با یک خطای چشمی سر و کار داشتیم که زمان اکران با آن روبرو بودیم اسم این شخص آقای “Richelle Dilanti” است که بعد از انتشار و نگاهی دوباره به نسخهٔ اکران شده آن را مطمئن شدیم (همانطور که مستحضر هستید، نسخهٔ Imax از نسبت صفحه بزرگتری برخوردار است به همین علت جزئیات بیشتری در نسخهٔ پرده ای فیلم وجود دارد):

 

۱۹۹- کامئوی فک و فامیل های روسو ها

طرفداران پروفسور هالک که در رستوران به سراغ او آمدند تا باهاش عکس یادگاری بگیرند، در واقعیت از فامیل های برادران روسو هستند و یکی از آنها نیز سابقه حضور در فیلم دوم کاپیتان آمریکا سرباز زمستان دارد جایی که کاپیتان آمریکا را در موزهٔ اختصاصی اش می بیند و او را می شناسد!!!!

 

۱۹۸- صدای رعد و برق "جنگ بی نهایت"

زمان پودر شدن خانوادهٔ هاکای، صدای رعد و برق هایی شنیده میشد که دقیقا یادآور صحنه های پودر شدن افراد در فیلم "انتقام جویان جنگ بی نهایت" بود و همان صدایی بود که قبلا شنیده بودیم!
 

۱۹۷- «قاضی» (The Judge)

شیوهٔ خواباندن مورگان توسط تونی دقیقا مشابه خواباندن شخصیت «هنک پالمر» (با بازی رابرت داونی جونیور) در فیلم "قاضی" بود!

 

۱۹۶- دکتر اریک سلویک

اگر به لیست پودر شدگانی که سریعا از جلوی مانیتور انتقام جویان رد میشد  نگاهی بیاندازیم متوجه افرادی که مدت ها از حضورشان در MCU گذشته می شویم. یکی از این افراد دکتر اریک سلویک بود که در دو فیلم "ثور" و البته فیلم اول "انتقام جویان" نقش نسبتا مهمی داشت.

 

۱۹۵- کامئوی دختر جو روسو

قبل از اکران فیلم، جو روسو از مخفی بودن کامئوی دخترش در این فیلم گفت که در پردهٔ اول فیلم مشخص شد همان دختر هاکای یعنی لایلا بارتون است!(با بازی «ایوا روسو»)

 

۱۹۴- مقدمات چاق شدن ثور

بارها گفته شد که فیلمنامهٔ این فیلم بسیار حساب شده کار شده است. در ابتدای فیلم نیز دیدیم که ثور از درون شکسته شده است و حالت با اعتماد به نفس سابق خود را ندارد. مواجهه با رخداد های تراژدیک برای هر فردی متفاوت است یک نوع از این رفتار های بیرونی، پرخوری و می نوشیدن است. برای ثور نیز دقیقا همین اتفاق افتاد اما نکتهٔ جالب این بود که ما در ابتدای فیلم دیدیم که این مقدمات را آغاز کرده و قبل از حمله به «گاردن» در حال پرخوری و آبجو خوردن است!

 

۱۹۳- اشاره به بلید رانر

انعکاس ستارگان در چشمان استیو ما را به یاد انعکاس هایی که قبلا در فیلم "بلید رانر" دیده بودیم می انداخت!

 

۱۹۲- ثانوس همیشه نصف سیارات را نابود می کند!

در سفر به گذشته و دیدن کارهایی که ثانوس در آن زمان انجام میداده دیده شد که او به سیاره ای حمله کرده اما اگر با دقت بیشتری این صحنه را تماشا کنیم در میابیم که او مثل همیشه نیمی از سیاره را نابود کرده!!!

 

۱۹۱- ثور نوشیدنیشو جا میذاره!

در سفر ثور به گذشته دیدیم که او یک نوشیدنی همراه خودش آورده که در ازگارد جایش می گذارد. با توجه به قوانین سفر در زمان ما یک دنیای موازی داریم که یک نوشیدنی از آینده در آن جا مانده!

 

۱۹۰- نام های دست اندرکاران فیلم ها و سریال های مارول در قبرستان ها و یادبودها

در یادواره های پودر شدگان که مردمورچه ای برای پیدا کردن نام دخترش در آنها کاوش می کرد، نام های بسیار زیادی وجود داشت که قریب به همهٔ آنها دست اندرکاران فیلم بودند. در تیتراژ پایانی نیز می توانیم نام آن ها را تطابق دهیم!

 

۱۸۹- اشاره به سریال دره سیلیکون

شیوهٔ عصبانیت ثور برای جواب دادن به گیمر با آیدی Noobmaster69 در بازی فورتنایت، شباهت بسیاری با شخصیت «ارلیچ بچمن» با بازی «تی جی میلر» در سریال "درهٔ سیلیکون" شبکهٔ HBO  داشت! (silicon valley [hbo])

 

۱۸۸- آزمایش فکری اینشتین-پودولسکی-روزن

در اولین آزمایش سفر در زمان که توسط  پرفسور هالک انجام شد، دیدیم که به جای این که اسکات در زمان سفر کند  زمان در اسکات تغییر می کرد و باعث می شد او را با سنین مختلف در هر سفر ببینیم. بعد از این که تونی استارک کلید حل مشکل سفر در زمان را در خانه اش کشف کرد و پیش انتقام جویان آمد به پارادوکس EPR اشاره کرد. EPR همان «آزمایش فکری اینشتین-پودولسکی-روزن» می باشد به معنی آزمایشی فکری در مکانیک کوانتومی که پایه های فلسفی مکانیک کوانتومی را به چالش در می آورد. در این مقاله جای توضیح بیش از قضیه نیست اما فقط به همین اشاره کنیم که تونی استارک با مُچ بند های کوانتومی ای که اختراع کرده بود باعث شد این مشکل حل شده و با جی پی اس زمانی که در آن وجود داشت توانستند خودشان در زمان سفر کنند نه زمان در آن ها!

 

۱۸۷- کتاب های انگیزشی ثور

در قفسهٔ کتاب های ثور نیز دیده شد که چندین کتاب انگیزشی قرار دارند از جمله کتاب Do it اثر جری روبین که اتفاقا پشت جلد همین کتاب مطالبی قرار دارد که به زندگانی ثور بی ربط نیست!

 

۱۸۶- پز کندی های ثور

پز کندی های آیرون من و هالک در اتاق ثور و در پس زمینهٔ صحنه قرار داشت.

 

۱۸۵- کتاب ساحل پاياني اثر جی. جی. بالارد

کتابی که نگهبان وَن مردمورچه‌ای در حال خواندنش بود "ساحل پایانی" (The Terminal Beach) نام داشت که اثر آقای جی جی بالارد است. اما نکته در محتوای کتاب مخفی شده است. اولا این که یکی از عناوین و داستان های داخل کتاب، «پایان بازی» (Endgame) نام دارد. دوم و نکتهٔ مهمتر این است که آقای بالارد در نوشتن آثار راجع به فضای پساآخرالزمانی شناخته می شود و با توجه به ۵ سالی که از "جنگ بی نهایت" می گذشت بسیار جالب به نظر می رسید.

 

۱۸۴- اشاره به نام دستیار کارگردان های فیلم

در آن جلسه درمانی که استیو در آن حضور داشت اگر با دقت به جزئیات آن دقت می کردیم، متوجه یک نوشته ای بالای سر آن ها می شدیم که در واقع داشت به دستیار کارگردانان فیلم اشاره می کرد یعنی آقای «متیو هگریتی»!

 

۱۸۳- مردمورچه ای در بدن تونی استارک

در بدست آوردن تسارکت سال ۲۰۱۲ دیدیم که نقشه این بود که تسارکت را با از دور خارج کردن تونی استارک زمان گذشته به چنگ آورند. در این اتفاق دیدیم که مردمورچه ای برای اینکار وارد بدن تونی شد و آرک راکتور تونی را از کار انداخت که در واقع هوش و نکته سنجی تونی را نشان میدهد چرا که اون دقیقا نبرد فرودگاه و کاری که مردمورچه ای با او کرد را دقیقا به یاد داشته. ضمن اینکه می دانسته اگر این کار انجام شود دوباره ترکش های واقع در بدنش باعث مرگش می شوند اما پیش بینی کرده بوده که رعد و برق چکش ثور باعث نجات یافتن او می شود چرا که قبل از آن در "انتقام جویان 1" این رعد و برق لباس تونی را سوپرشارژ کرده بود.

 

۱۸۲- کامئوی جو روسو اولین LGBT+ مارول

در جلسهٔ درمانی که کاپیتان آمریکا در آن به نوعی این پنج سال را می گذارند، شخصیتی را دیدیم که اتفاقا به جنس موافق خودش علاقه داشت و قرار می گذاشت. بازیگر این شخصیت در واقع یکی از کارگردانان فیلم یعنی جو روسو بود. و البته این را هم از یاد نبریم که این اولین شخصیت در دنیای سینمایی مارول است که به وضوح میدانیم به دگرجنس گرا نبوده و به جنس موافق خود علاقه دارد! ضمن اینکه این اولین کامئوی جو روسو در فیلم های مارول نیست او سابقا در فیلم دوم کاپیتان آمریکا یعنی "سرباز زمستا"ن دکتری که فیوری را درمان می کرد بود در "جنگ داخلی" نیز روانشناسی بود که قرار بود با باکی بارنز دستگیر شده جلسه ای داشته باشد و در یکی از صحنه ها حذف شدهٔ "جنگ بی نهایت" نقش عکاس مزاحم تونی استارک را داشت!

 

۱۸۱- چراغ های نصفه ساختمان ها

زمانی که قرار شد اعضای باقی مانده از انتقام جویان دوباره گرد هم دیگه بیایند، وظیفهٔ بلک ویدو این بود که هاکای را دوباره به تیم بازگرداند. برای این کار او مجبور بود به توکیو برود. نکتهٔ ظریف و جالبی که در این صحنهٔ ورود او به توکیو وجود داشت این بود که اگر با دقت به چراغ های ساختمان ها در شهر توکیو نگاهی می انداختیم، متوجه میشدیم که تقریبا نیمی از آن ها روشن هستند. این اتفاق اشاره داشت به بشکن ثانوس و توجه به جزئیات هرچند کوچک فیلم!

 

۱۸۰- کامئوی بت نیکول براون (Bette Nicole Brown)

یکی دیگر از کامئو های فیلم که اتفاقا بازهم از سریال Community است، حضور خانم «بت نیکول براول» است که تونی استارک و استیو راجرز در سفر به دههٔ ۷۰ میلادی برای بدست آوردن تسارکت و ذرات پیم با ایشان به عنوان یکی از خدمهٔ شیلد مواجه شدند! (برادران روسو از سازندگان سریال Community بودند).

 

۱۷۹- کامئوی کنجی هانگ (kenji Hong)

یکی از کارگردان هایی که سابقه خوبی در به کار بردن بازیگرانی که قبلا با آنها کار کرده است دارد آقای جو روسو می باشد. در صحنه‌ای که «اسکات لانگ» بالاخره به طور شانسی از قلمروی کوانتومی خارج شد، دیدیم که نگهبان آن محل آقای «کنجی هانگ» است. کنجی هانگ نیز یکی از افرادی است که قبلا در سریال "اجتماع" یا همان کامیونیتی (Community) حضور داشته است!

 

۱۷۸- کامئوی خالق ثانوس

در میان افرادی که کاپیتان آمریکا به روحیه بخشی و هم صحبتی با آنها مشغول است، چهره ای یافت میشود که بدون او "جنگ بینهایت" و "پایان بازی" هرگز به شکل کنونی وجود نمیداشت! او جیم استارلین است ، خالق «ثانوس» و نویسنده کمیک ماندگار  "دستکش بینهایت" (Infinity gauntlet)!

 

۱۷۷- اشاره به مبارزه بین کاپیتان آمریکا و کراس بونز

در مبارزه کاپیتان آمریکا با نسخهٔ گذشته خود دیدیم که او با استفاده از نکتهٔ بسیار ظریفی توانست پیروز مبارزه شود. او با اشاره به صمیمی ترین دوستش یعنی باکی بارنز باعث شد که حواس نسخهٔ گذشته کاملا پرت شود و شکست بخورد. اما نکتهٔ بسیار جالب این است که در ابتدای فیلم "جنگ داخلی" نیز دیدیم که کاپیتان آمریکا و کراس بونز بعد از مبارزهٔ تن به تنشان گفتگویی با یکدیگر داشتند که در آن کراس بونز به باکی اشاره کرد و باعث شد ذهن استیو منحرف شود و خودش را انتحاری منفجر کرد که البته دقیقا همان ری اکشن و بازخوردی را داشت که در این فیلم دیدیم!

 

۱۷۶- الهام از داستان های What if

نویسندگان فیلم تایید کردند که از ابتدا می خواستند از داستان های What if.. یا همان «چه می شد اگر...» الهام بگیرند. برای این کار فاش کردند که از ترفند پرش زمانی به منظور این کار بهره بردند که بزرگترین عنوان آن تحت «چه میشد اگر انتقام جویان شکست می خوردند» پایه ریزی شده بود و در ادامه به تک تک کاراکتر های فیلم تعمیم یافت!

 

۱۷۵- دیوید دویچ

در مصاحبه های گرفته شده از نویسندگان فیلم ما متوجه شدیم که آنها بعد از مشورت با یکی از فیزیکدانان کوانتومی قوانین سفر در زمان را برای این فیلم نیز به همان صورتی که می بایست چیدند. اما در خود فیلم دیدیم که به همین فیزیکدان اشاره می شود جایی که تونی استارک به دوستانش می گوید: نوسان کوانتومی در مقیاس پلانک، اختلال ایجاد میکند و باعث به جریان افتادن «تئوری دویچ» میشود”. آقای دیوید دویچ دقیقا همان کسی است که تئوری چندجهانی را مانند قانونی که در فیلم مطرح شد ارائه کرده است.

 

۱۷۴- دیالوگ های اولیه هاکای، داستان فیلم

آن دیالوگ هایی که کلینت به دخترش زمان پرتاب کردن تیر می گوید دقیقا نمودی از اتفاقاتی است که ما در جلو تر در فیلم مشاهده کردیم! خب، حالا باید نگران این باشیم، که چطوری برسیم اونجا!

این جمله ها که به همان زبان انگلیسی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند به سفر های زمانی و چگونگی رسیدن به آن اشاره داشت! به این صورت که نشانه گیری دقیق قبل از پرتاب تیر یکی از کلیدی ترین کار هایی است که هر تیر انداز باید آن را انجام دهد و به هدف خوردن آن نتیجه و نمود کار قبلی است. در فیلم نیز قبل از انجام سفر های زمانی به علت کمبود ذرات پیم برای سفر در زمان اعضا میبایست نقشهٔ بسیار دقیقی را پی ریزی می کردند تا به نتیجهٔ ۱۰۰ درصد درست می رسیدند تا آنهایی که پودر شدند به دنیا بازگردند درست مثل به وسط هدف زدن دختر هاکای در ابتدای فیلم.

 

۱۷۳- لوگوی شیلد در دنیای کمیک

لوگویی که روی کت تونی استارک در دهه ۷۰ میلادی قرار داشت دقیقا همان لوگویی بود که سابقا در کمیک های Avengers vs xmen شیلد دیده بودیم!!!

 

۱۷۲- راستگویی مطلق ثانوس

وقتی که انتقام جویان به قصد به دست آوردن سنگ های بینهایت به ثانوس حمله میکنند، او ادعا میکند که نابودشان کرده. اما رودی به تیم میگوید که بهتر است به جستجوی سنگ ها بپردازند، از آن جهت که شاید ثانوس دارد دروغ تحویلشان میدهد . و بلافاصله نبیولا میگوید : پدر من خیلی چیزها هست ، ولی دروغگو یکی از اونها نیست“ .

همانطور که در قسمت دوم "محافظان کهکشان" و "جنگ بینهایت" دیدیم، هم نبیولا و هم گامورا از دروغ گفتن در عمل ناتوان بودند؛ چراکه برطبق گفته ثانوس در "جنگ بینهایت" او هرگز به دخترانش دروغ گفتن را یاد نداده است، که به عبارتی از راستگویی مطلق خود نشات میگیرد!

 

۱۷۱- مانگو جری

زمانی که پوشش مخفی تونی و استیو در زمان گذشته لو رفت، آن خانمی که این نفوذ را لو داده بود از شباهت ریش های تونی استارک به «مانگو جری»، گروه راک معروف آن زمان خبر داد. این اشاره به دلیل برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب های کم سن و سال قرار داده شده تا راجع به آن جستجو کنند.

 

۱۷۰- ویدئوی ضبط شده توسط تونی 

دقایق ابتدایی فیلم جایی که تونی گمان می کرد نفس های آخرش را می کشد به همین علت یک ویدئو و پیام را برای «پپر پاتس» همسرش ضبط کرد و سپس در پایان از شدت گرسنگی به خواب رفت. در این پیام ضبط شده دیدیم که تونی به پپر می گوید این پیام را در فضای مجازی انتشار نده! این در واقع اشاره ای بود به اولین صحنهٔ فیلم "مردآهنی ۱" سال ۲۰۰۸ که تونی بعد از عکس گرفتن با یک سرباز به او گفت آن را در یکی از شبکه های قدیمی اجتماعی پخش نکند!!!!

 

۱۶۹- اشاره به فیلم تلقین (Inception)

جمع شدن تیم انتقام جویان و البته زمان بندی خیلی مهم برای هر یک از تیم های جدا شده برای بدست آوردن سنگ های بی نهایت ما را به یاد فیلم "اینسپشن" ساخته کریستوفر نولان می انداخت. و التبه با توجه به این اتفاقات ملاقات پدر تونی استارک نیز مشابه ملاقات «فیشر» با پدرش در فیلم تلقین می شد.

 

۱۶۸- اشاره به بازی "رچت و کلنک"

در خلال فیلم دیدیم که تونی، راکت راکون را «رَچِت» خطاب می کند که در واقع اشاره دارد به بازی ویدئویی با همین عنوان که اتفاقا اینسومنیاک گیمز که بازی فوق العادهٔ "اسپایدرمن" را ساخته سازندهٔ این بازی است. در سال ۲۰۱۶ نیز اقتباسی سینمایی از روی داستان همین شخصیت داشیتم!

 

۱۶۷- رگه های تغییر در گامورا

فیلمنامهٔ پایان بازی همیشه ظرافت خاص خودش را داشته و ما همیشه آن را تحسین می کنیم. یکی از این موارد به شخصیت «گامورا» مربوط می شود. همانطور که میدانیم این "محافظان کهکشان" بود که باعث شد، گامورا به طور کامل از راهی که با پدرش می رفت جدا شود! اما در پایان بازی هیچکدام از اتفاقاتی که در فیلم اول محافظان رخ داده بود، اتفاق نیافتاده بود. پس بدیهی بود که در پایان بازی شاهد این گامورای متفاوتی باشیم. به هر حال نکتهٔ مهمی که وجود دارد زمانی بود که نبیولا به دلیل اختلال وجود دو نسخه از خودش ناخودآگاه همه چیز را برای ثانوس آشکار کرد. اما عکس العمل گامورا وقتی دید پدرش چه کارهایی انجام میدهد از همه جالبتر بود؛ او پس از اینکه دید در آینده چه اتفاقات ناگواری خواهد افتاد راه تغییر کردن خودش را زودتر از حد معمول جلو رفت و به همین علت بود که در انتهای فیلم و در صحنه های حذف شده دیدیم که هیچ احساسی نسبت به فداکاری تونی استارک ندارد یا رفتار خشنی که مانند فیلم اول "محافظان" انجام داده بود را روی پیتر کوئیل تکرار کرد!

 

۱۶۶- اشاره به سلستیال ها (؟)

زمانی که نوبت به نبیولا برای توضیح دادن در خصوص سنگ روح میرسد، او «ورمیر» (Vormier) را «قلمروی مرگ» و واقع در «مرکز هستی موجودات آسمانی» (Celestias)  توصیف میکند! او به احتمال قوی به همان نژاد سلستیال ها از دنیای کمیک اشاره میکند که پیش از این در دنیای سینمایی مارول در دو فیلم محافظان کهکشان به آنها اشاره شد . این مورد حتی میتواند اشاره ای به حضور سیاره وُرمیر در فیلم "اترنالز" باشد که در آن شاهد اولین حضور گسترده و قابل توجه سلستیال ها خواهیم بود.

 

۱۶۵- اشاره به بوداپست

زمانی که کلینت بارتون و ناتاشا رومانوف در سال 2014 بوسیله سفینه محافظان به سمت ورمیر (Vormier) به پرواز درمیاند ، کلینت با خنده میگه که:  ببین از بوداپست به کجا رسیدیم! مشخصا منظور کلینت همان ماموریت نام آشنای «بوداپست» شیلد در دنیای سینمایی مارول است که ناتاشا در فیلم های "انتقام جویان" و "سرباز زمستان" به آن اشاره کرد (مطمئناً ماموریت بوداپست ماجرای مهم و دیدنی و البته به یادماندنی ای بوده که تا بحال ناتاشا و کلینت به این اندازه در میان ماموریت های دیگر از آن یاد کرده اند)، و البته هنوز که هنوز است نه نمایی از آن را دیده ایم و نه از کلیات آن خبر داریم. اما نگرانی وجود ندارد! همانطور که در شرح اختصاصی تریلر" بلک ویدو" گفتیم، در فیلم اختصاصی او قطعا به این ماجرا پرداخته خواهد شد!

 

۱۶۴- لباس کورگ

همانطور که میدانید ایفاگر نقش «کورگ» در دنیای سینمایی مارول کسی نیست جز «تایکا وایتیتی»، کارگردان خلاق و دوست داشتنی "ثور : رگناروک". یکی از ایستراگ های جالب و بامزه فیلم در خصوص همین کورگ می‌باشد که فقط طرفداران تایکا متوجه آن میشوند! و آن ایستراگ چیزی نیست جز پیراهنی که کورگ بر تن دارد! بله، این پیراهن همان پیراهن آناناسی شناخته شده تایکا است که در مراسم کامیک کان 2017 (برای ثور : رگناروک) هم بر تن داشت! (راستی دقت کردید کورگ اونقدر بی تحرک مونده بود که روی بدن سنگیش خزه رشده کرده بود؟! 😅)

 

۱۶۳- قویترینِ انتقام جویان

هنگامی که ثور اصرار دارد دستکش را به دست کند و بشکنی به هدف بازگرداندن قربانیان پودر شده "جنگ بی‌نهایت" بزند ، میگوید که تنها او میتواند از آن جان سالم ببرد چراکه «قویترین انتقام جو» (Strongest Avenger) ست. این عنوان اشاره ای بامزه به سکانسی از "ثور : رگناروک" است که در آن قوی ترین بودن ثور توسط سیستم خودکار کوئین جت زیر سوال برده میشود و عنوان به هالک تعلق میگیرد (اینجا هم در نهایت دیدیم که به دلایل ذکر شده هالک بشکن را میزند نه ثور!).

 

۱۶۲- تشعشع گاما و سنگ های بی‌نهایت

وقتی که موقع بشکن زدن و برگرداندن قربانیان پودر شده رویداد «محو شدن نیمی از بشریت» فرامیرسد، بعد از ثور، هالک داوطلب به انجام رساندن این کار میشود. کاپیتان از او میپرسد که چگونه مطمئن باشیم که تو جان سالم به در میبری و بروس هم در جواب میگوید که معلوم نیست؛ ولی بیشتر تشعشع هایی که ازش آزاد میشند گاما هستند. این مورد دقیقا به فیلم نخست "انتقام جویان" اشاره دارد! اگر به یاد داشته باشید، دلیل اصلی احضار بروس بنر در فیلم توسط نیک فیوری این بود که او بهترین متخصص در زمینه تشعشعات گاما بود و تسرکت نیز که یکی از سنگ های بینهایت است از خود میزان قابل توجهی پرتوی گاما آزاد میکرد! و در ادامه همین شد که هالک توانست از بشکن و انرژی وحشتناک زیاد سنگ ها جان سالم به در ببرد. میبینید که هیچ چیز بی دلیل نیست (He was made for this!)...

 

۱۶۱- خرگوش!

وقتی که نگهبانان ازگاردی در سال 2013 به دنبال راکت میدوند او را خرگوش صدا میکنند، درست مثل ثور در اولین ملاقات با محافظان کهکشان در "جنگ بی‌نهایت". ظاهرا خرگوش های ازگاردی از هوش و ذکاوت خاصی برخوردارند!

 

۱۶۰- اشاره به آزمایش استیو راجرز در فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو"

لحظه ای که هالک بعد از پوشیدن دستکش بینهایت در حال درد کشیدن و داد زدن است، ثور مضطرب فریاد میزند که دستکش را از او جدا کنند اما کاپیتان میگوید که دست نگه دارد و سپس از بروس وضعیتش را میپرسد. این رفتار استیو اشاره و Callback غیرمستقیمی است به وضعیت خودش در طی پروژه تجدید حیات (فیلم "نخستین انتقام جو")! زمانی که در محفظه تزریق سرم ابرسرباز در حال فریاد کشیدن بود و پگی و دکتر ارسکین میخواستند پروژه را متوقف کنند، اما استیو فریاد زنان گفت که دست نگه دارند:نه... نکنید... از پسش برمیام.

 

۱۵۹- رعد زدن به لباس مردآهنی

کل فیلم "انتقام جویان پایان بازی" ادای احترام و اشاره ای بود به وقایع ۲۱ فیلم گذشتهٔ MCU ! اما تمام آن ها در سفر به گذشته خلاصه نشده بود. در صحنه ای که آیرون من می خواست با انرژی زیادی به ثانوس ضربه بزند از ثور کمک خواست تا انرژی زره اش را تامین کند و ثور به او رعد زد. اما این حرکت سابقا به طور اتفاقی در فیلم "انتقام جویان ۱" رخ داد جایی که ثور می خواست به مردآهنی ضربه بزند اما به جایش باعث شد لباس او شارژ بشود!

 

۱۵۸- وارد شدن استورم بریکر در سینهٔ ثور

در صحنه ای از مبارزه ثانوس با ثور در انتهای فیلم، او زودتر از ثور استورم بریکر را به دست میگیرد و به قصد کشتن او، آنرا از جهت برنده اش بر روی سینه ثور میفشارد . مشخصا این صحنه بدین شکل طراحی شده تا تداعی‌کننده صحنه حمله ثور به ثانوس با استورم بریکر در نبرد پایانی "جنگ بینهایت" و کشاندن او تا پای مرگ باشد. در ادامه این صحنه در "پایان بازی" هم دیدیم که ثانوس چیزی نمانده بود به خواسته اش برسد تا اینکه در صحنه فوق‌العاده حماسی بعدی کاپیتان آمریکا به کمک او آمد!

 

۱۵۷- شیوه مبارزه کردن با میولنیر و سپر کاپیتان آمریکا

در صحنه فوق‌العاده به دست گرفتن میولنیر (پتک ثور) توسط کاپیتان آمریکا، شاهد مبارزه حماسی و تماشایی میان او و ثانوس هستیم. استیو با مهارت و ورزیدگی تمام به صورت همزمان از پتک و سپر استفاده میکند (و البته ثابت میکند که در استفاده کاربردی و اسلحه وار از میولنیر مهارتی بیشتر از ثور دارد!)؛ در این حین یکی از کمبو های شگفت انگیزی که استیو از آن استفاده میکند پرتاب سپر و سپس ضربه و پرتاب دوباره آن بوسیله میولنیر است که مشابه آنرا در "عصر آلتران" بواسطه حرکت هماهنگ او با ثور مشاهده کرده بودیم! یعنی او به تنهایی تمام حرکاتی که با تیم آپ کردن ثور انجام داده بود را در این فیلم به نمایش گذاشت!

 

۱۵۶- موسیقی متن "کاپیتان آمریکا : نخستین انتقام جو"

بعد از اتحاد رسمی استیو راجرز و تونی استارک، او شخصا سپر کاپیتان آمریکا را که توسط پدرش هاوارد استارک ساخته شده بود به استیو بازگرداند و گفت : اون برای تو ساختش .... در همین لحظه که کاپیتان سپر را در دستانش میگیرد و از تونی تشکر میکند، بخشی از موسیقی متن اولین فیلم اختصاصی کاپیتان آمریکا در دنیای سینمایی مارول یعنی "نخستین انتقام جو" (First Avenger) در زمینه صحنه پخش میشود که یادآور حس آشنا و دلنشین گذشته ها باشد! همانطور که میدانید آهنگساز آن نیز استاد آلن سیلوستری (آهنگساز سه گانه "انتقام جویان") میباشد.

 

۱۵۵- اشاره به "بازگشت به آینده ۲" در عین حال تبعیت نکردن از آن

با توجه به فیلم ما متوجه شدیم که قانون سفر در زمان "انتقام جویان پایان بازی" به کلی با تمام چیزهایی که سابقا دیده بودیم متفاوت است. اما نکته ای که وجود دارد این است که با وجود این قانون جدید شباهت های واضحی با یکی از آن ها یعنی "بازگشت به آیندهٔ ۲" که به گذشته خود سفر کرد داشت! و وقایع از زوایای دیگری دیده میشد مثل دیدن پیتر کوئیل زمانی که می رقصید یا دیدن هالک وقتی در حال له و لورده کردن چیتاری هاست!

 

۱۵۴- هاکای هنوز در حبس خانگی

در ابتدای فیلم اگر دقت می کردیم هنوز آن پا بند هایی که اسکات لانگ هم در فیلم مردمورچه ای و واسپ داشت را روی پای کلینت بارتون مشاهده می کردیم! با توجه به سیر زمانی فیلم درمیابیم که حبس خانگی هاکای مدت بیشتری از انت من طول می کشیده است!!

 

۱۵۳- ترک های آلبوم اختصاصی فیلم های پیشین

در قسمت های مختلف فیلم، بخش کوتاهی از موسیقی های آلبوم ارجینال فیلم های پیشین دنیای سینمایی مارول شامل "نخستین انتقام جو"  ، "کاپیتان مارول" ، "دکتر استرنج" و "مرد مورچه ای" به گوش میرسد . برای مثال هنگام خروج اتفاقی اسکات از تونل کوانتومی تِم مرد مورچه در زمینه شروع به پخش میکند یا هنگام حضور دیدنی و هیجان انگیز کاپیتان مارول در نبرد پایانی، تم فیلم اختصاصی اش به گوش میرسد!

 

۱۵۲- زره رسکیو و رنگ آن!

رنگ زره رسکیو که در پردهٔ اول فیلم مورگان کلاه خودش را به سر کرده بود و در نبرد پایانی پپر بالاخره آن را به تن کرد در واقع به رنگ لباس اولین قرار تونی و پپر اشاره داشت.

 

۱۵۱- دکتر لیست!

وقتی  عصای لوکی را به «سیتول» تحویل دادند او گفت آن را به دکتر لیست تحویل بدهید! این اتفاق پل بین فیلم های فاز اول و دوم و "انتقام جویان ۱ و ۲ " را توضیح میدهد ضمن این که دکتر لیست شخصیتی بود که هم در "سریال ماموران شیلد" و هم در "عصر آلتران" حضور داشت و در ابتدای فیلم کشته شد. او در واقع دست راست آقای «وان استراکر» بود که در آزمایشات مرتبط با عصای لوکی نیز دست داشت.

 

۱۵۰- متن آهنگ Dear Mr. Fantasy

متن آهنگی که در تیتراژ مارول استودیوز شنیده میشد، اشاره داشت به داستان تونی استارک و سیر فیلم و در انتها جانفشانی بزرگ او:

Dear Mr. Fantasy play us a tune... Do anything, take us out of this gloom... make it snappy ... Please don't be sad if it was a straight mind you had We wouldn't have known you all these years

 در فیلم نیز تونی در واقع همان Mr. Fantasy در آهنگ است که مورد خطاب قرار می گیرد. Gloom هم به معنی غم و اندوه است که به غم از دست رفتن پودر شدگان بعد از بشکن ثانوس اشاره دارد. بقیه عبارات موسیقی نیز اشاره دارد به بشکن تونی و جانفشنانی او بعد از سال هایی که ما با او در MCU و در فیلم‌هایش با این شخصیت آشنایی پیدا کردیم!

 

۱۴۹- مترسک ثانوس

در شماره اخر کمیک "دستکش بینهایت" وقتی آدام وارلاک و دوستانش به سراغ ثانوس در مزرعه اش میروند مترسکی میبینند که از خودش درست کرده. و ما در صحنه ابتدایی فیلم این مترسک را مشاهده میکنیم!

 

۱۴۸- اشاره به رابطهٔ بروس بنر و ناتاشا

وقتی اسکات بعد از ۵ ساعت دید دنیا تغییر کرده و متوجه قضیه بشکن و ثانوس شد، سریعا به مقر انتقام جویان رفت تا جریان را برای آن ها تعریف کند. او از شنیدن راجع به فیزیک کوانتوم پرسید و بلک ویدو در جواب بهش گفت وقتی می خوایم بحث رو باز کنیم!!! در واقع می توان فهمید که ناتاشا احتمالا وقتی می خواسته با بروس صحبت آغاز کند از این ترفند استفاده می کرده!!!!

 

۱۴۷- تونی استارک لاغر

در ابتدای فیلم تونی استارک به علت کمبود آب و غذا به شدت لاغر شده بود. این اتفاق جوری بود که انگار واقعا آقای رابرت داونی جونیور برای این کار وزن خودش را کم کرده. اما اینطور نبود در واقع برای این لاغری از همان تکنیکی استفاده شده بود که در فیلم اول "کاپیتان" آمریکا برای استیو راجرز قبل از آزمایش ابرسرباز مورد استفاده قرار گرفته بود که در واقع جلوه‌ای کامپیوتر با ترکیب یک بازیگر بدل لاغر بود!

 

۱۴۶- عکس جین فاستر در انتقام جویان ۲۰۱۲

عکسی که در مانیتور طوفان فکری انتقام جویان از «جین فاستر» قرار داشت، دقیقا همان عکسی بود که کولسون از جین فاستر در انتقام جویان ۲۰۱۲ نشان داد و دلیل غیاب این شخصیت توضیح داده میشد.

 

۱۴۵- اشک های کلاه خود مردآهنی

قبل از این که تونی پیام قبل از مرگ خودش را برای پپر ضبط کند، دیدیم که به شیوهٔ خاصی کلاه خود زره آهنی اش را لمس می کند. در واقع در این صحنه انگار دارد اشک های دیده نشدهٔ خودش را پاک می کند. اما نکتهٔ مهم تر این است که در این صحنه او در واقع دارد اشک های ما طرفداران را پاک می کند چرا که در این صحنهٔ احساسی بغض گلوی ما طرفداران این شخصیت را دربر گرفته بود و سپس با موسیقی شگفت انگیز و فوق احساسی «آلن سیلوستری» قلب های ما را به درد آورد که در واقع به آیندهٔ تونی استارک در این فیلم و از خودگذشتگی بزرگ او نیز اشاره داشت!

 

۱۴۴- شارون کارتر پودر شده، بازگشت قطب نما

در ابتدای فیلم دیده شد که آن قطب نمای نمادین کاپیتان آمریکا در فیلم اول کاپیتان آمریکا بازگشته است. این اشاره ای بود به پایان فیلم و البته به پودر شدن شارون کارتر بعد از بشکن ثانوس!

 

۱۴۳- فوتبال انگشتی و مردمورچه ای

مهارت تونی استارک در ابتدای فیلم که با نبیولا فوتبال انگشتی بازی می کرد، در جلوتر و در سفر های زمانی به سال ۲۰۱۲ و وقایع "انتقام جویان ۱ " دقیقا مورد استفاده قرار گرفت. جایی که تونی با همین تجربه و مهارتش اسکات را به سمت نسخهٔ گذشته خودش پرتاب کرد!

 

۱۴۲- زندگی در مزرعه

پس از اینکه اسکات به مقر انتقام جویان رفت و ایدهٔ سفر در زمان خود را برای استیو و ناتاشا تعریف کرد، آن ها نیز در اولین فرصت سراغ تونی استارک رفتند. تونی استارکی که به همراه دختر و همسرش در یک مزرعه خصوصی زندگی می کرد. این اتفاق اشاره داشت به صحبت هایی که تونی در پایان "عصر آلتران" به استیو زده بود و راجع به همین مزرعه ای که در آن زندگی می کرد ! ضمن این که در پایان "عصر آلتران" به مزرعه ای که تونی می خواست برای پپر درست کند اشاره شد که دقیقا در فیلم تکرار شد و ما دیدیم که اتفاقا پپر راجع به کوددهی مطالعاتی انجام می دهد:

و در نهایت این مورد زمانی به نهایت فوق‌العاده بودن خود میرسد که صحنهٔ نهایی فیلم به نمایش درمی آید؛ جایی که استیو راجرز سالخورده بعد از بازگشت به زمان حال درباره زندگی عادی ای که در گذشته داشته صحبت و به گفتگویش با تونی در پایان "عصر التران" اشاره میکند!

 

۱۴۱- اشاره به گذشتهٔ بلک ویدو

در پس زمینهٔ صحنه ای که ناتاشا داشت با استیو صحبت می کرد، کفش های باله ای را دیدیم که با توجه به فیلم "انتقام جویان: عصر آلتران" به گذشتهٔ تاریک او در کا.گ.ب اشاره دارد! البته در تریلر ها و تیزر های فیلم دیده بودیم که بلک ویدو تمرینات زیادی را انجام میداد اما به دلایلی از فیلم حذف شدند و شاید تمرین و انجام رقص باله یکی از کارهایی بود که در تنهایی اش انجام می داد!

 

۱۴۰- اشاره به رابطه رومانتیک کارول دنورس و رودی رودز

در صحنه ای که کاپیتان مارول، اوکویه ، رودی رودز و دیگر اعضا از طریق کانال ارتباطی به ناتاشا گزارش میدهند و جلسه شان به پایان میرسد، مشاهده میکنیم که کارول مخصوصا رو به رودی میکند و به او میگوید موفق باشی!  و جدای این در ابتدای فیلم شاهد بحث و گفتگوی کوتاه میان او و رودی هم بودیم . این موارد برای برای هواداران دنیای کمیک کاملا معنادار و البته هیجان انگیز میباشد! در حقیقت کارول دنورس و رودی رودز ملقب به ماشین جنگ در دنیای کمیک رابطه عاشقانه داشته اند(به این مقاله مراجعه کنید) و این موارد اشاره ای به آن بود؛ اما معلوم نیست که آیا در آینده در دنیای سینمایی مارول چنین چیزی خواهیم دید یا خیر (به علاوه باید در نظر داشت که شیمی بین لارسن و دان چیدل چطور پیش خواهد رفت)!

 

۱۳۹- مدل موی کارول دنورز

وقتی برای بار دوم کارول دنورز (کاپیتان مارول) را در فیلم مشاهده میکنیم متوجه میشیم موهای خودش رو کوتاه کرده. این مدل مو (که راکت هم به تمسخر ازش یاد میکنه!) از مدل موهای او در دنیای کمیک الهام گرفته شده! به علاوه دلیل این کار او ادای احترام به Mar-vell بوده است، چه دنیای کمیک و چه در دنیای سینمایی مارول!

 

۱۳۸- شال گردن استارلرد

در فیلم "محافظان کهکشان ۲" دیده بودیم که پیتر کوئیل یک شالگردن قرمز به گردن داشت. در پایان بازی نیز اگر با دقت به جزئیات لباس راکت راکون نگاهی می کردیم از وجود چنین چیزی دور گردن راکت راکون با خبر می شدیم که احتمالا به یاد استارلرد و ادای احترام به او راکت آن را به گردنش انداخته است.

 

۱۳۷- اشاره به فیلم هایی با تم سفر های زمانی

هنگامی که بین بروس و بقیه اعضا در خصوص قوانین فیزیک کوانتومی سفر های زمانی بحث و جدل صورت میگیرد، رودی و اسکات به عنوان نمونه های موثق (!) به فیلم هایی که با سفر های زمانی دست و پنجه نرم کرده اند اشاره میکنند. از "ترمیناتور" و "استارترک" و "پلیس زمان" گرفته تا "ماجراجویی عالی بیل و تد"، "جهش کوانتومی"، "جکوزی ماشین زمان" (با حضور سباستین استن) و مهم‌ترین اشاره یعنی "بازگشت به آینده" (البته در ادامه که دیگه فیلمی برای گفتن باقی نمونده اسکات به جان سخت هم اشاره میکنه ولی خودش بلافاصله تکذیب میکنه!). اما یکی از اشاراتی که در این فیلم ها وجود داشت، دقیقا چیزی بود که خود آقای «کوین فایگی» تایید کرده بود پایان بازی از آن الهام گرفته است و آن سریال "استارتِرک" (پیشتازان فضا)  بود که در قسمت آخر سریال پیشتازان فضا: نسل بعدی با نام All Good Things الهام بود. در این قسمت، «کاپیتان پیکارد» به گذشته و آینده سفر می کند و با این کار کلید چرایی اینکه باید بشریت را نجات دهد را درمیابد. پس بنابراین همزمان در گذشته، آینده و زمان حال، با کمک خدمه و همکارانش در این سه دورهٔ زمانی ماموریتش را به انجام می رساند.

 

۱۳۶- جعبه بارف (B.A.R.F)

اگر قبل از اکران فیلم سایت را دنبال می کردید، قطع به یقین به یاد دارید که چه تحلیل هایی از سر صحنه فیلمبرداری این فیلم برایتان انجام داده بودیم. (به اینجا و اینجا بروید)  با توجه به عکس های منتشر شده از این صحنه ها، یک کیف با برچسب Binarily Augmented Retro Framing که مخففش میشود B.A.R.F نیز سر صحنه فیلم برداری دیده بودیم ( بارف که حدودا اینجوری میشه معنیش کرد: «صحنه سازی قدیمی تقویت شده»- همون عینکی بود که تونی در جنگ داخلی باهاش خاطراتشو بازسازی می کرد.)

(ما این خبر رو نیز اینجا و اینجا و اینجا کار کردیم که تمامی عکس ها در لینک ها موجوده). اما اتفاق جالب این است که در خود پایان بازی این کیف را دیدیم! زمانی که تونی داشت از توی صندوق ماشینش سپر کاپیتان آمریکا را خارج می کرد، این جعبه را نیز همراهش برداشت که همانی بود که از مدت ها قبل در سر صحنهٔ فیلمبرداری فیلم دیده بودیم. و احتمالا با همین کیف بود که پیام وصیت خودش را برای دخترش ضبط کرده بود.

 

‍۱۳۵- انشنت وان، دیدن آینده، الگوریتم زولا؟

در سال 2012 هالک که از ماجرای دکتر استرنج کاملا خبر ندارد، به انشنت وان میگوید که به دنبال او آمده است؛ انشنت وان هم با توجه به آگاهی ای که از آینده دارد میگوید :  حدودا 5 سال زود اومدی ! علاوه بر اینکه این جمله انشنت وان به حالت عادی شوخی هستش، یک شوخی مفهومی دیگر هم در دل خودش جای داده است! این مورد در واقع اشاره ای به اقتباس فوق‌العاده "کاپیتان آمریکا : سرباز زمستان" است که در آن از دکتر «استیون استرنج» (در میان اشخاص مورد هدف الگوریتم زولا) نام برده شد، حدود دوسال زودتر از اینکه فیلم اختصاصی او اکران شود (حتی قبل از اینکه فیلم اختصاصی او رسما برای فاز سوم معرفی شود)!

 

۱۳۴-آزگارد در کره زمین!

قبلا در دنیای کمیک سابقه داشته که ازگارد را در کره زمین یا بهتره بگیم نزدیک کره زمین داشته باشیم! در سری ششم کمیک های ثور که توسط نویسنده برجسته ای به نام «جی. مایکل استرازینسکی» نوشته شد،  پس از تقریبا غیبتی سه ساله ثور را دوباره وارد مارول یونیورس کردند. استرازینسکی (که جالبه که بدونید حتی در نوشتن فیلمنامه فیلم "ثور 1 " هم مشارکت داشته) داستانی شگفت انگیز نوشت که به بهترین نحو ممکن چهره های قدیمی و جدید کمیک های ثور را گرد هم آورد. لحظات ماندگاری در این داستان بود مثل آوردن آزگارد توسط ثور به بالای ایالت اوکلاهاما در آمریکا!

در واقع پس از وقایع "راگناروک" در دنیای کمیک، ثور آزگارد را روی قطعه ای زمین در خارج از شهر کوچک "براکستون" در غرب ایالت اوکلاهاما از نو خلق کرد (بابتش کلی طلا داد!). ثور سپس با استفاده از «نیروی اودین»(Odin-Force) این آزگارد جدید را از سطح زمین بلند کرد تا در هوا معلق باشه و سپس به دنبال یافتن آزگاردی ها رفت تا آنها را به آنجا بیاره.

در این فیلم هم شاهد هستیم که پس از وقایع قسمت سوم فیلم "ثور" و "جنگ بینهایت"، باقی مانده های ازگاردی ها روی کره زمین سکنی گزیده اند و اسم آنجا را گذاشته اند "آزگارد جدید". جالبه که محل این آزگارد جدید در روستایی است به نام "تونزبرگ" (Tønsberg) در کشور نروژ!  چون  قرن ها پیش در دنیای سینمایی مارول غول های یخی یوتنهایم به رهبری «شاه لافی» به این دهکده رسیدند تا از آنجا میدگارد (کره زمین) را فتح کنند ولی سپاه آزگارد به رهبری اودین از زمین دفاع کردند و باعث عقب نشینی آنان شدند.

 همین موقع بود که تسارکت در زمین گم شد و به روستای تونزبرگ رسید و برای سالها به توسط یک سری از اودین پرستش کنندگان ازش محافظت میشد.

 و اگر یادتون باشه «یوهان اشمیت» در ابتدای فیلم "کاپیتان آمریکا : نخستین انتقام جو" برای به دست آوردن تسراکت به این دهکده یورش برد.

 

برای خواندن قسمت دوم و سوم به اینجا و اینجا بروید!

 

نظر شما چیه؟ شما چه نکات دیگری در فیلم پیدا کردید؟

 

نویسندگان،: مهدی ترابی مهربانی

  

 

 احمد فقیه

 

P.Constantine

 

مهدی رضایی

مهدی رضایی

Best Comicfan

All rights reserved © Spidey.ir 2019

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد) 

 

مقالات مشابه:

ایستراگ ها   و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» – بخش دوم

ایستراگ ها  و اشارات فیلم «انتقام جویان 4 : پایان بازی»  – بخش سوم

10 سوال مهمی که پس از دیدن «انتقام جویان: پایان بازی» برایمان پیش آمد

10 دیالوگ برتر فیلم "انتقام جویان: پایان بازی"

10 صحنه ای که از فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" حذف شد

10 صحنه برتر و تاثیرگذار فیلم "انتقام جویان: پایان بازی" (AVENGERS: ENDGAME)

نقد و بررسی فیلم "انتقام جویان ۴: پایان بازی" (AVENGERS 4 : ENDGAME)

واکنش منتقدین و هواداران به فیلم "انتقام جویان: پایان بازی"

داغ داغ! لینک دانلود نسخهٔ جدید پرده ای فیلم «انتقام جویان ۴: پایان بازی» 

رتبه بندی شخصیت های دنیای سینمایی مارول (MCU) از نظر قدرت فیزیکی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

capitan s
#1 capitan s 1398-06-15 01:55
اول که تعداد رو دیدم پاهام شل شد :o
چه خبره ؟؟؟؟ مگه جنگه؟؟؟ :D
قسمت های بعدی رو کی قرار میدین ؟؟؟
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#2 Pooya-Spidey 1398-06-15 01:59
وقتی توی کانال تلگرام گفتید اتفاق بزرگی میوفته اولین چیزی که به ذهنم رسید این مورد بود و درست فکر کرده بودم
خیلی ممنون از آقایان : مهدی ترابی مهربانی ، احمد فقیه و مهدی رضایی بابت قسمت اول و منتظر قسمت دوم و سوم هم هستیم.
برای اولین بار در تاریخ اسپایدی مقاله ایستراگ ها 3 قسمتی شد!
به قول معروف کارکنان مارول شاید 50 تاش رو نتونن پیدا کنن چه برسه به 194 تا :lol: :lol:
بعد یک سری کانال ها اومدن 5 تا ایستراگ گذاشتن توی پیج اینستا شون بعد میگن اختصاصی فلان کانال و کلی شلوغش می کنن :lol:
تهش مشخص میشه رفتن از سایت های خارجی کپی کردن :lol:
نقل قول کردن
Sentry
#3 Sentry 1398-06-15 02:49
مقالتون مثل همیشه عالی بود :-)
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#4 Cap-Spider Potter 1398-06-15 03:38
195؟!
That made me go hellll yeahhh !!!!!
نقل قول کردن
Omid_Spider
#5 Omid_Spider 1398-06-15 05:54
اونایی که هوادار دو آتیشه مارول باشند
قطعا متوجه برخی از این ایستراگا خواهند شد
شیوه برسی و دید شما و تحلیل فیلم واقعا شگفت انگیزه
ممنون

امیدوارم نسخه آینده سایت اسپایدی
مثل نسخه قدیمیش با اصالت بمونه
نقل قول کردن
Abootaleb2PAC
#6 Abootaleb2PAC 1398-06-15 09:45
سلام، وقتتون بخیر و خداقوت.
واقعا از دیدن دو چیز،اولا تعداد ایستراگ ها و دوما هم اینکه ایستراگ های این فیلم سه قسمتی شده شگفت زده شدم. واقعا متشکرم ازتون.
واقعا جزییات این مقاله تحسین برانگیزه. از قبل اکران فیلم به فوق العاده بودن فیلم و پرجزییات بودن فیلم ایمان داشتم اما خداییش دیگه نه تا این حد...
از شما استاد ترابی، آقای فقیه و رضایی واقعا متشکرم. سطح کمیک الان ما کمیک فن های داخل کشور رو مدیون شماییم (نظر شخصی منه "اگه کسی مخالفه که بعید میدونم باشه همچین کسی" بهش برنخوره).
خواهش میکنم قسمت های بعدی رو زود تر پخش کنید، بی صبرانه منتظرم.
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#7 Pooya-Spidey 1398-06-15 12:03
#6
داداش تمام حرفات درسته فقط خط آخر گفتید پخش کنید فکر می کنم منظورت این بود که منتشر کنید.
چون پخش مال سریال هست :lol: :D
نقل قول کردن
me
#8 me 1398-06-15 12:59
عالی
نقل قول کردن
moali
#9 moali 1398-06-15 14:19
۱۹۵ تا رو که دیدم فکم چسبید به زمین الانم به زمین چشبیه، یه مقاله تیمی جذاب که فک کنم اولین مقاله سه نفره سایته

عالی بود
خلاصه تا اسپایدی هست بقیه باید برن بوق بزنن ;-)
نقل قول کردن
sara
#10 sara 1398-06-15 14:19
مقاله بسیار عالی و جذاب و جالب بود دست هر سه نفرتون درد نکند
اجازه بدید منم یه ایستراگ که خودم کشف کردم رو بگم:
اگه یادتون باشه تو فیلم کاپیتان آمریکا ۱ وقتی کپ و رد اسکال داشتن تو هواپیما میجنگیدند رد اسکال به کپ گفت تو میتونی قدرت خدایان رو داشته باشی
و الان کپ هم قدرت میولنیر داره پس رد اسکال درست گفته
نقل قول کردن
Sir.Pooya1D
#11 Sir.Pooya1D 1398-06-15 14:40
واقعا خیلی عالی بود
فقط یک سوالی که خیلی ذهن منو درگیر کرده
چرا بعد از اینکه توی civil war کاپیتان آمریکا به زندان رفت و همه رو آزاد کرد
هاکای و انت من حبس خونگی شدند؟ :o
مگه میشه کسی که از زندان فرار کرده رو حبس خونگی کنن؟ :sigh:
نقل قول کردن
hosien
#12 hosien 1398-06-15 17:14
یا پیغمبر :o
195 تا
چجوری ؟مگه داریم؟مگه میشه؟
یعنی کل ایستراگ ها جدا اون تیتر فک و فامیل روسو جدا :D
واقعا ممنونم خیلی خیلی تشکر میکنم
منم یه چیزی درمورد کاپیتان مارول گرفتم اونم اینه که لباس کاپیتان مارول به طرز جالبی تغیر میکنه و تبدیل با لباس کمیکش میشه مثال تغیراشم اون دستمال دور کمر یا مدال یا کفش هاش
نقل قول کردن
Arsham
#13 Arsham 1398-06-15 18:26
یا خدا دمتون گرم خیلی زیاده!!! :o
چطوری اینقدر دقت میکنین؟!
خیلی جالب بود لطفا پارتای بعدی رو هم زود بذارین.
نقل قول کردن
hadializade60
#14 hadializade60 1398-06-15 19:51
ممنون عالی بود
نقل قول کردن
hassan91
#15 hassan91 1398-06-15 21:43
دمتون گرم خدا قوت خسته نباشین!

من یه ایستراگی تو فیلم دیدم که نوید حضور یه شخصیت جدید رو در آینده مارول میده. امیدوارم حدسم درست باشه چون خیلی دنیای مارول با حضور اون شخصیت گسترده تر میشه.
نقل قول کردن
Arsham
#16 Arsham 1398-06-16 01:02
به نقل از Sir.Pooya1D:
واقعا خیلی عالی بود
فقط یک سوالی که خیلی ذهن منو درگیر کرده
چرا بعد از اینکه توی civil war کاپیتان آمریکا به زندان رفت و همه رو آزاد کرد
هاکای و انت من حبس خونگی شدند؟ :o
مگه میشه کسی که از زندان فرار کرده رو حبس خونگی کنن؟ :sigh:

من دقیق نمیدونم ولی احتمالا چون اون دوتا خانواده دار بودن نمیتونستن مثل کپ و بلک ویدو در حال فرار زندگی کنن باز خودشونو تسلیم کردن و بهشون تخفیف دادن.
نقل قول کردن
AM.Kooroshli
#17 AM.Kooroshli 1398-06-16 03:20
عالی بود.
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#18 M.ALI.S.S 1398-06-18 09:22
استاد به معنای واقعی کلمه پشمام ریخت . اول فکر کردم هفتاد تا ایستراگه ، بعد یهو بعد خوندن چند تاش یهو اون ۱ رو دیدم و فکم تا کف زمین اومد پایین . :o ایستراگ ها رو همه رو خودتون کشف میکنید ؟! :o
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#19 M.ALI.S.S 1398-06-18 09:24
به نقل از sara:
مقاله بسیار عالی و جذاب و جالب بود دست هر سه نفرتون درد نکند
اجازه بدید منم یه ایستراگ که خودم کشف کردم رو بگم:
اگه یادتون باشه تو فیلم کاپیتان آمریکا ۱ وقتی کپ و رد اسکال داشتن تو هواپیما میجنگیدند رد اسکال به کپ گفت تو میتونی قدرت خدایان رو داشته باشی
و الان کپ هم قدرت میولنیر داره پس رد اسکال درست گفته

Big LIKE
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#20 M.ALI.S.S 1398-06-18 09:29
به نقل از Omid_Spider:
اونایی که هوادار دو آتیشه مارول باشند
قطعا متوجه برخی از این ایستراگا خواهند شد
شیوه برسی و دید شما و تحلیل فیلم واقعا شگفت انگیزه
ممنون

امیدوارم نسخه آینده سایت اسپایدی
مثل نسخه قدیمیش با اصالت بمونه

الان دچار بحران هویت در شما شدم . :o
پروفایل واندر وومنه ، گفتم پس دختری ، بعد دیدم نوشته امید اسپایدر :-| کلا ریختم به هم :-|

پ.ن: آخ جون تا حالا این پوکر فیس ها رو ندیده بودم . من عاشق پوکر فیسم :-| :-| :-| :-| :-| :-|
نقل قول کردن
Hasan Spider
#21 Hasan Spider 1398-06-18 16:34
مقاله مثل همیشه فک انداز و خفن
منم یسری مواردی رو خواستم اضافه کنم تا اگه کسی این کامنتمو خوند حداقل یه چیز ارزشمند بهش اضافه شده باشه :
1-مورد اولم رو درباره شماره 184 میگم که اشاره داشت به جا موندن لیوان نوشیدنی که حس میکنم یه متلک میتونه باشه به عوامل سازنده فصل آخر سریال خفن بازی تاج و تخت (چون توی یه فضای فانتزی که دست همه شمشیره بطری نوشیدنی فقط میتونه از آینده اومده باشه).
2-خوب این نظر دومی که میدم یه ترکیب از موارد 180 و 162 هستش : ثور وقتی میاد تا درباره جین فاستر توی اون طوفان فکری برای انتقام جویان توضیح بده در آخر پس از مقداری بغض کردن میگه "تنها قانون همیشگی زندگی موقتی بودنشه" که قشنگ معلومه نقلِ قول از یک کتاب انگیزشیه(ثور رو از وقتی میشناسیم زیاد حرفای اینجوری نزده)
3-اونجایی که گفته میشه پیشگویی اینشنت وان و اشاره به الگوریتم زولا (شماره 128) یه لحظه احساس کردم که نمیدونم که اینشنت وان آخر فیلم دکتر استرنج توی اون آخرین گفتوگو به دکتر میگه "از حوادث وحشتناک بیشماری جلوگیری کردم همیشه بعد از پایان یکی دیگر شروع میشد همه ی آنها به اینجا ختم میشن و جلوتر نمی رن" این جملات به این اشاره دارن که استادِ دکتر استرنج و کسی که چندین سال قبل از او یک جادوگر اعظم بوده ،قطعا توانایی دیدن دنیا های موازی را داراست (پس دونستن 5 سال آینده گفتنش هم برای او باید مثل یک شوخی باشه).
4-خدایش از مورد 127 کف کردم از بس که جالب و توجیه کننده بود برای اتفاقات زیادی که توی دنیای سینمایی افتاده .چیزی که بهش اضافه میکنم یک سکانس از فیلم ثور : رگناروک هست که ثور و لوکی وقتی با کمک دکتر استرنج متوجه میشن که پدرشون اودین توی نروژه و به اونجا میرن .بعد از رد و بدل شدن چند دیالوگ اودین بهشون میگه "اینجا رو یادتون باشه ،خونه"حتمی نمیگم که او به تانسبرگ اشاره میکرده ولی محتمل ترین چیزی که میشه برداشت کرد اینه که اودین آخرین رهنمودشو به بچهاش میگه و از دنیا میره.
با تشکر ،ممنون که وقت گذاشتین و خوندین.
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#22 Pooya-Spidey 1398-06-18 17:23
آقای ترابی در جریان هستید که یک سایت از این مقاله تقلید کرده و به اسم خودش منتشر کرده؟
امروز دیدم همچین چیزی اومده صفحه اولش وقتی روش زدم دیدم همین موارد رو کپی پیست کرده گذاشته فقط ترتیب اون ها رو تغییر داده.
نقل قول کردن
sara
#23 sara 1398-06-18 22:58
راستی من یه ایستراگ دیگه پیدا کردم:
آهنگی که تو تیتراژ پایانی فیلم گذاشته میشه همون آهنگیه که کپ تو فیلم کاپیتان آمریکا۲ وقتی رفت خونش با فیوری مواجه شد فیوری گذاشته بود
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#24 Pooya-Spidey 1398-06-20 00:56
#20
دادا مگه هرکی یک سوپرهیروی مونث دوست داشت باشه دختره؟؟؟؟
نکنه قانون جدیده؟ :lol: :lol: :D :D
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#25 Pooya-Spidey 1398-06-20 01:11
به نقل از sara:
مقاله بسیار عالی و جذاب و جالب بود دست هر سه نفرتون درد نکند
اجازه بدید منم یه ایستراگ که خودم کشف کردم رو بگم:
اگه یادتون باشه تو فیلم کاپیتان آمریکا ۱ وقتی کپ و رد اسکال داشتن تو هواپیما میجنگیدند رد اسکال به کپ گفت تو میتونی قدرت خدایان رو داشته باشی
و الان کپ هم قدرت میولنیر داره پس رد اسکال درست گفته

ماشاالله به این کاور کردن شیک و مجلسی
واقعا آفرین داره دست مریزاد
این حرف رو از چند تا کانال تلگرامی کپی کردی اومدی اینجا گفتی اشکال نداره
ولی حداقل یک خورده با خودت فکر می کردی که اگر ایستراگ محسوب میشد توی این مقاله گنجانده نمی شد به نظر خودت؟؟؟
این مورد نه ایستراگه نه ادای احترام
بهش میگن برنامه ریزی دقیق کمپانی برای این فیلم
اگر ایستراگ یا ادای احترام باشه توی فیلم بهش اشاره میشه که اشاره نشد.
میتونم اسم منبع این به اصطلاح ایستراگ هم بهت بگم(البته اگر از جای دیگه ندیده باشی!)
نقل قول کردن
sara
#26 sara 1398-06-20 12:59
به نقل از Pooya-Spidey:
به نقل از sara:
مقاله بسیار عالی و جذاب و جالب بود دست هر سه نفرتون درد نکند
اجازه بدید منم یه ایستراگ که خودم کشف کردم رو بگم:
اگه یادتون باشه تو فیلم کاپیتان آمریکا ۱ وقتی کپ و رد اسکال داشتن تو هواپیما میجنگیدند رد اسکال به کپ گفت تو میتونی قدرت خدایان رو داشته باشی
و الان کپ هم قدرت میولنیر داره پس رد اسکال درست گفته

ماشاالله به این کاور کردن شیک و مجلسی
واقعا آفرین داره دست مریزاد
این حرف رو از چند تا کانال تلگرامی کپی کردی اومدی اینجا گفتی اشکال نداره
ولی حداقل یک خورده با خودت فکر می کردی که اگر ایستراگ محسوب میشد توی این مقاله گنجانده نمی شد به نظر خودت؟؟؟
این مورد نه ایستراگه نه ادای احترام
بهش میگن برنامه ریزی دقیق کمپانی برای این فیلم
اگر ایستراگ یا ادای احترام باشه توی فیلم بهش اشاره میشه که اشاره نشد.
میتونم اسم منبع این به اصطلاح ایستراگ هم بهت بگم(البته اگر از جای دیگه ندیده باشی!)

دوست عزیز و گرامی مگه هر کسی که یه چیزی میذاره از جای دیگه ایی کپی کرده؟؟؟؟؟
بهتر نیست زود قضاوت نکنیم
بعدشم دو مقاله ایستراگ دیگه وجود داره از کجا معلوم تو اونا نباشن؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#27 Pooya-Spidey 1398-06-20 13:35
#26
...Waiting
نقل قول کردن
sara
#28 sara 1398-06-20 13:52
به نقل از Pooya-Spidey:
#26
...Waiting

اگه فکر میکنید از جایی کپی کردم بگید لطفا منبع اش کجاست؟؟؟؟
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#29 Pooya-Spidey 1398-06-20 16:31
به نقل از sara:
به نقل از Pooya-Spidey:
#26
...Waiting

اگه فکر میکنید از جایی کپی کردم بگید لطفا منبع اش کجاست؟؟؟؟

ببینید طبق قانون سایت من اجازه ندارم اسم منبع رو بیارم ولی حرف اصلی من این هست که اصلا ایستراگ محسوب نمیشه این مورد از نظر من
چون اولا در خود فیلم هیچ اشاره ای بهش نشده
ثانیا اینکه اگر هم ایستراگ باشه مربوط به فیلم کپ آمریکا 1 هست و مربوط به اندگیم نیست
چون چنین دیالوگی در اندگیم وجود نداره !
ثالثا اینکه شما چرا مقاومت میکنی در برابر یک موضوع ؟
اصلا شما کاشف این ایستراگ
ولی این مورد رو من در یک منبع دیگه دیده بودم و خوب طبیعی هست که فکر کنم شما از اونجا کپی کردید(باتوجه به حرف های سابق شما در این پست : spidey.ir/.../...)
کامنت 8# این پست رو یک بار دیگه بخونید تا متوجه بشید که من الکی از خودم حرف نمیزنم بلکه توی این مدتی که نظرات شما رو میخونم میدونم که منابع شما چه منابعی هست.
نقل قول کردن
sara
#30 sara 1398-06-20 17:42
به نقل از Pooya-Spidey:
به نقل از sara:
به نقل از Pooya-Spidey:
#26
...Waiting

اگه فکر میکنید از جایی کپی کردم بگید لطفا منبع اش کجاست؟؟؟؟

ببینید طبق قانون سایت من اجازه ندارم اسم منبع رو بیارم ولی حرف اصلی من این هست که اصلا ایستراگ محسوب نمیشه این مورد از نظر من
چون اولا در خود فیلم هیچ اشاره ای بهش نشده
ثانیا اینکه اگر هم ایستراگ باشه مربوط به فیلم کپ آمریکا 1 هست و مربوط به اندگیم نیست
چون چنین دیالوگی در اندگیم وجود نداره !
ثالثا اینکه شما چرا مقاومت میکنی در برابر یک موضوع ؟
اصلا شما کاشف این ایستراگ
ولی این مورد رو من در یک منبع دیگه دیده بودم و خوب طبیعی هست که فکر کنم شما از اونجا کپی کردید(باتوجه به حرف های سابق شما در این پست : spidey.ir/.../...)
کامنت 8# این پست رو یک بار دیگه بخونید تا متوجه بشید که من الکی از خودم حرف نمیزنم بلکه توی این مدتی که نظرات شما رو میخونم میدونم که منابع شما چه منابعی هست.

حرف شما صحیح و من قبول میکنم که اون کامنت کمی اثر بدی گذاشت ولی لطفا شما هم تا چیزی رو نمیدونید قضاوت نکنید لحن شما بد بود و این منو ناراحت کرد بعدشم این جمله تو فیلم کپ ۱ بود نه پایان بازی
اما به هر حال من دیگه بعد از اون کامنت دیگه اخبار تلگرامی رو دنبال نمیکنم
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#31 Pooya-Spidey 1398-06-20 18:13
#30
پوزش
نقل قول کردن
sara
#32 sara 1398-06-20 20:24
به نقل از Pooya-Spidey:
#30
پوزش

خواهش میکنم
نقل قول کردن
civil war 2
#33 civil war 2 1398-06-23 05:10
مقاله سنگین و جامعی هست خسته نباشید به استاد ترابی و همکاران .
.
.
فقط یه نکته مارول که این همه زحمت میکشه و دنیای سینمایی بی نظیر و کاملی رو ارائه میده که کلی به ویژگی های اخلاقی توجه میکنه یه نمونه ش راستگویی مطلق و تنفر از دروغ ثانوس چرا مسائل مزخرف و حال به هم زنی مثل موضوع شماره ۱۷۵ وارد میکنه که واقعا انسانیت رو خدشه دار میکنه؟
باور کنید اگه برام مهم نبود نمی گفتم ولی وقتی مارول میاد حس پدارنه و حس مسئولیت بی نظیر تونی استارک رو نسبت پیتر ۱۵ ساله ای که هیچ نسبت خونی باهش نداره رو به احساسی ترین شکل و اخلاقی ترین شکل ممکن به بیننده نشون میده ( البته این یه نمونه از فهرست بلند نکات اخلاقی فیلم های ماروله ) چرا چنین مباحث حال بهم زنی رو حتی به صورت ریز قرار میده البته این فقط به دنیای سینمایی مارول ختم نمی شه در کمیک ها پر رنگ تر هست با این حال اگه طرفدار مارول نبودم چنین سوالی برام پیش نمیومد.
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#34 Miguel-OHara 1398-07-19 23:57
تا بحث ایستراگ داغه منم یه ایستراگ کشف کردم.
لدکی به تانوس گفت تو هیچوقت خدا نمیشی. تو اینفینیتی وار تانوس کار قاتل رو انجام داد و موفق شد. ولی توی اندگیم میخواست که خدا بشه و کار خدا رو انجام بده.ولی موفق نشد.اینطور که معلومه لوکی میشبیتی های مهمی کرده که باید همشون بررسی بشه
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#35 Miguel-OHara 1398-07-20 00:05
به نقل از civil war 2:
مقاله سنگین و جامعی هست خسته نباشید به استاد ترابی و همکاران .
.
.
فقط یه نکته مارول که این همه زحمت میکشه و دنیای سینمایی بی نظیر و کاملی رو ارائه میده که کلی به ویژگی های اخلاقی توجه میکنه یه نمونه ش راستگویی مطلق و تنفر از دروغ ثانوس چرا مسائل مزخرف و حال به هم زنی مثل موضوع شماره ۱۷۵ وارد میکنه که واقعا انسانیت رو خدشه دار میکنه؟
باور کنید اگه برام مهم نبود نمی گفتم ولی وقتی مارول میاد حس پدارنه و حس مسئولیت بی نظیر تونی استارک رو نسبت پیتر ۱۵ ساله ای که هیچ نسبت خونی باهش نداره رو به احساسی ترین شکل و اخلاقی ترین شکل ممکن به بیننده نشون میده ( البته این یه نمونه از فهرست بلند نکات اخلاقی فیلم های ماروله ) چرا چنین مباحث حال بهم زنی رو حتی به صورت ریز قرار میده البته این فقط به دنیای سینمایی مارول ختم نمی شه در کمیک ها پر رنگ تر هست با این حال اگه طرفدار مارول نبودم چنین سوالی برام پیش نمیومد.

اگه الان توی کشور دیگه ای بودی به جرم هوموفوب میکوبیدنت.LGBT ها الان تو جامعه ی غرب کاملا پذیرفته شدن مارول باید برنامه بریزه وارد دنیای سینماییش کنه. مثل اون همکلاسی پیتر که حجاب داشت و میشه گفت اولین شخصیت مسلمان MCU هستش بعدشم که کامالا خان
نقل قول کردن
hesam
#36 hesam 1400-03-08 18:58
دمتون گرم مثل همیشه عالی بود من قبلا این مقاله رو خونده بودم ولی فقط تیتر هاش رو چون خیلی طولانی بود ولی امروز نشستم کامل خوندم و بینظیر بود
نقل قول کردن
Ghost Rider
#37 Ghost Rider 1400-03-08 20:46
نقل قول:
شخصیتی را دیدیم که اتفاقا به جنس موافق خود علاقه داشت
دوستان من این فیلمارو در کنار خانواده میخوام ببینم، در دوبله فارسی حرفاش عوض یا سانسور شده؟ امنه ببینم در کنار خانواده؟ نه سانسور نشده باشه تا آخر عمرم نتونم کمیک و انیمیشن و فیلم ببینم!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#38 AM SM BM SM 1400-03-08 21:26
به نقل از Ghost Rider:
نقل قول:
شخصیتی را دیدیم که اتفاقا به جنس موافق خود علاقه داشت

دوستان من این فیلمارو در کنار خانواده میخوام ببینم، در دوبله فارسی حرفاش عوض یا سانسور شده؟ امنه ببینم در کنار خانواده؟ نه سانسور نشده باشه تا آخر عمرم نتونم کمیک و انیمیشن و فیلم ببینم!
سلام
ببین اونطور که من فهمیدم این قضیه وقتی معلوم شد که اون طرف وقتی خواست اون یکی که باهاش قرار میذاره رو بگه و بگه کار اون گفت: his job که his برای مالکیت مذکر و مرد به کار میره و برای مونث از her استفاده میشه (از نیمچه سوادانگلیسیم استفاده کردم ) که در زبان فارسی چنین چیزی نیست و وقتی میگیم "اون" معلوم نیست مرده یا زن. توی دوبله فارسی که من دیدم اصلا معلوم نبود که این طرف اینکاره است. پس شما مطمئن باش تا جایی که من میدونم اگر بخوان هم نمیتونن این رو توی حرف هاش بدون عوض کردن دیالوگ ها نشون بدن.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید