رتبه بندی همه شماره های "صدتایی" کمیک بوک های مردعنکبوتی

رتبه-بندی-همه-شماره-های-صدتایی-کمیک-بوک-های-مردعنکبوتی

چند روز پیش با ترجمه شماره های 900 و 500 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" در خدمت شما بودیم و به این بهانه میخواهیم همه شماره هایی "صدتایی" اسپایدرمن را براتون رتبه بندی کنیم!

مقدمه: چند روز پیش شماره 900 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" به چاپ رسید که شماره بسیار مهمی بود و ما هم سریع ترین زمان و بهترین کیفیت آن را برایتان ترجمه کردیم (در اینجا) و البته شماره 500 هم دیروز با ترجمه فارسی روی سایت اسپایدی قرار گرفت (در اینجا). وقتی عنوان ماهیانه شخصیتی به شماره 900 میرسه نشون میده که چه میراث غنی و ماندگاری در دنیای کمیک داشته، به ویژه در دوره و زمانه ای که بسیاری از شخصیت های کمیک بوکی حتی نمیتونند یک سری 10 قسمتی داشته باشند و خیلی زود کنسل میشن! در مجموع همیشه شماره هایی که ضریبی از عدد 100 بوده اند (مثل شماره 100، 200، 300 و ...) ، یک شماره ویژه و مهم محسوب شده اند و انتظار میره اتفاق مهمی هم در آن رخ بده. هواداران هم همیشه سعی میکنند این شماره ها را تصاحب کنند. هواداران اسپایدرمن هم در طول سالهای گذشته با توجه به حضور در عناوین مختلف، از این نعمت بی بهره نبوده اند و در این مقاله میخواهیم شماره های Centennial مردعنکبوتی را براتون رتبه بندی کنیم ...

 

15- شماره 100 از کمیک Web of Spider-Man

شماره 100 از کمیک Web of Spider-Man

نویسنده: تری کاوانا

طراح: الکس ساویک

سال انتشار: 1993

لباس زرهی که روی کاور آن را میبینید شاید تنها چیز قابل تامل در کل این شماره باشد ... و حتی این لباس هم چیز خاصی نیست زیرا فقط چند شماره دوام میاره و بعدش کاملا نابود میشه! بقیه این شماره تشکیل شده از اسپایدرمن که مبارزه میکنه با یه مشت خبیث خسته کننده و غیر برجسته که اسمشون رو هم یادم نمیاد! نه قصه خاصی داره و نه اکشن هیجان انگیزی که اصلا لایق چنین شماره های نیست. در کل هیچ چیز دندان گیری درباره این شماره به چشم نمیخوره و میتونه نماد خوبی باشه برای run نویسنده ای به نام «تری کاوانا» (Terry Kavanagh) در این سری: خسته کننده، بی برنامه و بی اهمیت که البته از طراحی های خوب «الکس ساویک» بهره می برد.

 

14- شماره 600 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 600 از کمیک The Amazing Spider-Man

نویسنده: دن اسلات

طراح: جان رومیتا جونیور

سال انتشار: 2009

این رو میشه بی اهمیت ترین شماره صدتایی در سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دونست. البته حضور دکتر اختاپوس در حالی که به یک بیماری کشنده حاصل سالها خباث و درگیری فیزیکی گرفته، ایده جالبیه ولی اینکه این بیماری او را به کجا میکشونه، 100 شماره بعد رخ میده (یعنی در شماره 700 مردعنکبوتی شگفت انگیز که در اون به «مرد عنکبوتی برتر» تبدیل شد). و اینکه دکتر اختاپوس میخواد با فناوری خودش به بشریت کمک کنه (ولی در نهایت به طور غیر عمد و به خاطر اینکه ضمیر ناخودآگاهش از مردم تنفرت داره، هرج و مرج بیشتری خلق میکنه)، داستان بدی نیست ولی چیز خاصی ازش حاصل نمیشه (ما نوعی نبرد ذهنی کم رمق بین او و اسپایدی داریم که اصلا به گرد پای نبردهای بزرگ و جذاب آنها در گذشته نمیرسه). البته اتفاقی در این شماره رخ میده که اونم ازدواج زن عمو می با جِی جیمسون سینیور (پدر جی. جونا جیمسون) هستش ولی آیا واقعا کسی اهمیت میده؟ در مجموع یک شماره معمولی هستش که به بدی برخی از داستان های «دن اسلات» نمیرسه ولی هیچ چیز برجسته ای هم برای عرضه نداره به جز طراحی های عالی «جان رومیتا جونیور». و البته خبیثش هم کسیه به نام دکتر اختاپوس، نه مخترع مخوف! (مورد بعدی رو بخونید!).

 

13- شماره 300 از کمیک The Spectacular Spider-Man

شماره 300 spectacular

نویسنده: چیپ زدارسکی

طراحان: آدام کوبرت و خوآن فریگری

سال انتشار: 2018

دوره ای که «چیپ زدارسکی» نویسنده The Spectacular Spider-Man بود، خیلی خوب بود و ما هم اون رو در اینجا ترجمه کرده ایم ولی باید قبول کرد داستانی که در شماره مهمی مثل 300 منتشر شد به قدر کافی به یاد ماندنی یا جالب نیست. قبل از هر چیز، اینکه «مخترع مخوف» خبیث اصلی داستانه، عجیبه چون او هرگز از دشمنان درجه یک اسپایدرمن به حساب نیومده. دوماً، قضیه مخترع مخوف و اون ماشین های بیگانه که میخوان دنیا را تسخیر کنند به طور غیر ضروری، پیچیده و به طور همزمان کلیشه ای و کسالت آور است. درسته که زدارسکی سعی کرده داستان این شماره بزرگ و حماسی به نظر برسه اما تعدد شخصیت ها باعث شده تا بیشتر مثل یک کمیک از اونجرز باشه تا مردعنکبوتی! بدتر از همه اینکه، این شماره نوعی زمینه سازی هستش برای آرک بعدی که اصلا حرکت جالبی نیست چون شماره های ویژه نیاز دارن به اینکه داستانی داشته باشند که در همون شماره تموم میشه. چیپ زدارسکی در run خودش لحظات عالی کم نداشت ولی شماره 300 جزو اونا نبود!

 

12- شماره 100 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 100 از کمیک The Amazing Spider-Man

نویسنده: استن لی

طراح: گیل کین

سال انتشار: 1971

شماره 100 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" نخستین شماره صدتایی در تاریخ عناوین مردعنکبوتیه و بنابراین بسیار مهمه. داستان به یاد ماندنی داره که در آن پیتر پارکر معجونی درست میکنه تا خودش را از شر قدرت های فوق بشری خودش خلاص کنه تا بتونه زندگی عادی با عشقش (گوئن اسیتیسی) داشته باشه اما در نهایت این معجون باعث میشه تا 4 دست اضافی دربیاره! از طرف دیگه این داستان در نهایت منجر شد به خلق شدن یکی از دشمنان مهم اسپایدی یعنی «موربیوس» که اونقدر مهم بوده که از رویش فیلم اختصاصی ساخته شده. ولی وقتی پیتر معجون رو میخوره دچار توهم میشه و در این توهمات با دشمنان قدیمی خودش میجنگه به نظرم ایده ای غیرخلاقانه به حساب میاد چون نبردها خیلی سریع شروع و تموم میشن. ضمن اینکه شوخی هایی که در حین این نبردها از زبان او میشنویم، کلیشه ای هستند. و اینکه «جورج استیسی» (پدر مرحوم گوئن استیسی) ظاهر میشه و بهش در خصوص اهمیت مسئولیت پذیری یادآوری میکنه ایده خوبیه ولی در سطح باقی میمونه و اجرای قوی نداره. و در نهایت به نظر میرسه که خواننده مجبور شده یک شماره پر از لحظات تکراری بخونه تا به پایان شوکه کننده اش برسه! «استن لی» قطعا مهم ترین نویسنده تاریخ مردعنکبوتیه ولی این شماره به خوبی نشون میده که استن از چندین شماره پیش دیگه داشت از رمق میفتاد و ایده کم میاورد! و معلوم نیست چرا این شماره برخلاف دیگر شماره های ویژه و مناسبتی، تعداد صفحات اضافی نداره! یعنی در هر حال، ما این شماره و دو شماره بعدی اش رو که مربوط به اولین حضور موربیوس میشن رو اینجا ترجمه کرده ایم.

 

11- شماره 100 از کمیک The Spectacular Spider-Man

شماره 100 spectacular spiderman

نویسنده و طراح: ال میلگرام

سال انتشار: 1985

این هم یک شماره دیگه که به نظر نمیرسه اونقدر حماسی و مهم باشه که لیاقت یک شماره صدتایی رو داشته باشه. خبیثی داره به نام «اسپات» که همواره یه جور "شوخی" بوده ولی راستش را بخواهید در طول سالها نوعی حالت fun پیدا کرده و برخلاف ظاهر خنده داری که داره اما در این شماره نبرد سرگرم کننده ای را موجب میشه. نبرد مردعنکبوتی با «کینگ پین» هم در این شماره جالبه ولی بزرگترین مشکل، برمیگرده به مشکلی که در run آقای «میلگرام» در این سری مشاهده میشه: نوع شخصیت پردازی «گربه سیاه»! در چند شماره قبل از این کمیک، او همچون دختری به تصویر کشیده شده بود بسیار اعصاب خُرد کن که فقط غُر میزد از اینکه نمیتونه هویت عادی دوست پسرش یعنی پیتر پارکر را تحمل کنه و فقط میخواست با "اسپایدر" ش  باشه! بنابراین وقتی در این شماره از هم جدا میشن، خواننده نه تنها حس بدی بهش دست نمیده بلکه خوشحال هم میشه! در واقع، این شماره نشون میده متاسفانه نویسنده ها اون موقع چقدر بد فلیشیا هاردی/گربه سیاه را مینوشتن و این در تضاد آشکار با داستان های اولیه او بود (مثلاً شاهکاری که در شماره های 73 تا 79 از همین عنوان چاپ شد و هنوز هم یکی از بهترین داستان های مردعنکبوتی به حساب میاد). و این واقعا جای تاسف داشت زیرا خیلی طول کشید تا او دوباره بشه همون فلیشیای دوست داشتنیِ سابق...

 

10- شماره 700 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 700 از کمیک The Amazing Spider-Man

نویسنده: دن اسلات

طراح: هامبرتو راموس

سال انتشار: 2012

همراهان قدیمی سایت اسپایدی یادشونه که وقتی این شماره در سال 2012 منتشر شد من در اینجا برایش یک نقد شدیداً منفی نوشتم (واقعا 10 سال پیش بود؟ چقدر زود گذشت!). من با ضرباهنگ داستان، تمرکز روی برخی موارد غیرضروری، نحوه روایت داستان و به ویژه با نحوه مرگ پیتر پارکر مشکل داشتم. همه هم میدونند که هیچ وقت طرفدار سبک طراحی های آقای «راموس» نبوده و نخواهم بود. ولی باید اذعان داشت كه نوعی حس وخیم و شرایط نگران‌كننده در سرتاسر داستان به چشم میخورد كه در نوع خود جالب است چون مدتها بود كه چنین شرایطی را در داستان‌های اسپایدرمن ندیده بودم. یعنی واقعا حس میکنید که اتفاق بسیار مهمی قراره بیفته. دن اسلات در اقدامی جالب كاراكترهای مكمل اصلی كمیك‌های اسپایدرمن را از زن عمو می و شوهرش گرفته تا جی جونا جیمسون و مری جین – درگیر داستان میكند تا آنها نیز شاهد جدال پایانی میان اسپایدرمن و دكتر اختاپوس باشند. از سوی دیگر، اسلات موفق میشود برخی از خطوط داستانی كه از مدتها پیش در كمیك‌ های "اسپایدرمن شگفت انگیز" شروع كرده بود را به سرانجام برساند (مثل رابطه پرتنش جیمسون با پدرش یا خصومت بسیار شخصی او با «عقرب»). از سوی دیگر، از بخشی كه در آن پیتر برای چند لحظه به آن دنیا میرود و با عزیزانی كه در گذشته از دست داده ملاقات میكند، خوشم می آید. دیالوگ بین پیتر و عمویش نیز قشنگ است و در مجموع این بخش بر هیجان داستان می افزاید و به خوبی خواننده القا میكند كه شاید این آخرین نبرد اسپایدرمن باشد ولی در نهایت همه چیز تحت الشعاع نحوه بسیار نامناسب مرگ پیتر پارکر در این شماره قرار میگیرد. 

 

9- شماره 900 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 900 از کمیک The Amazing Spider-Man

نویسنده: زب ولز

طراح: اِد مگینس

سال انتشار: 2022

جدیدترین شماره صدتایی مردعنکبوتی که همین چند روز پیش منتشر شد و ما هم آن را در اینجا ترجمه کردیم، یک شماره ok و سرگرم کننده هستش که البته ایده ای نه چندان اُریجینال داره و باز هم به نظرم در حد و اندازه یک شماره اینچنین مهم نیست! یعنی میشد در هر شماره دیگری اون رو چاپ کرد. بازهم خبیثی بسیار کم اهمیت و گمنام مثل «معز زنده» را داریم (البته نسخه شماره 2 از او) که قدرت ها و شخصیت های همه شش خبیث را در وجود یک ربات «سوپر آداپتوید» جمع کرده تا اسپایدرمن را شکست بده که در نهایت به نوعی تیم آپ بین شش خبیث و اسپایدی علیه رُبات منجر میشه و ... بله خط اصلی داستان به نوعی احمقانه به نظر میرسه ولی سرگرم کننده است. اهمیت خاصی هم نداره ولی حداقل خوندنش لذت بخشه. و البته همانطور که قبلا هم در اینجا گفتم، بدترین و ناراحت کننده ترین بخش این کمیک اینه که نه تنها «مری جین» در اون حضوری نداره بلکه هیج اشاره ای هم بهش نمیشه! نمیخوام حرفهایم را تکرار کنم ولی چنین کاری که به نظر میرسه نوعی دستور از سوی مقامات مارول به نویسنده بوده، ضربه شدیدی به داستانی زده که در آن نزدیکان پیتر پارکر جمع شده اند تا درباره اینکه "مردعنکبوتی کیه و ذاتش چیه" صحبت کنند، در حالی که مری جین بدون شک بهترین منبعی هستش که میتونه درباره ش نظر بده. اما طراحی های آقای مگینس کاملا برازنده این شماره مهم هستش.

 

8- شماره 100 از کمیک Ultimate Spider-Man

شماره 100 از کمیک Ultimate Spider-Man

نویسنده: برایان مایکل بندیس

طراح: مارک بگلی

سال انتشار: 2006

وقتی «برایان مایکل بندیس» اعلام کرد که میخواد اقتباس خاص خودش را از داستان منفور "کلون ساگا" در کمیک های Ultimate Spider-Man داشته باشه، خیلی ها ترسیدند و حیران شدند! ولی خوشبختانه محصول مشترک او و «مارک بگلی» در نهایت خیلی بهتر از اون فاجعه بزرگ ده 90 میلادی دراومد. اما متاسفانه اگر بخواهید این شماره را بدون رجوع به شماره های قبلی بخوانید، گیج میشید و چیز زیادی دستگیرتون نمیشه. به عبارتی دیگه، این شماره وسط یک رویداد بزرگه و به عنوان یک شماره مخصوص و صدتایی نمیتونه روی پای خودش بایسته. ولی در هر حال توضیه میکنم کل آرک "کلون ساگا" در سری Ultimate Spider-Man بخونید زیرا پیچش های هیجان انگیزی داره که به این زودی ها فراموشش نمیکنید ... (برید سراغ این مقاله). راستی، این کمیک هم اینجا ترجمه شده است.

 

7- شماره 200 از کمیک Ultimate Spider-Man

http://www.spidey.ir/images/img/content/news/usm/ultsm200.jpg

نویسنده: برایان مایکل بندیس

طراح: دیوید مارکز

سال انتشار: 2014

این از اون شماره های ویژه ای بود که منو خیلی غافلگیر کرد. شخصا از برایان مایکل بندیس و به ویژه 50 شماره ابتدایی سری Ultimate Spider-Man راضی بودم ولی پس از کشته شدن پیتر پارکر و جایگزین شدن او با «مایلز مورالز» این سری دیگر برایم جذابیت گذشته را نداشت. درسته او الان یک شخصیت مهم و بزرگ برای ماروله ولی من همیشه پیتر را به او ترجیح داده ام. بنابراین هیجانی برای خوندن شماره 200 نداشتم زیرا فکر میکردم درباره مایلزه. ولی تعجب کردم که دیدم داستان چقدر مربوطه به تاثیری که پیتر روی اطرافیان خودش گذاشته. اینکه شخصیت های مکمل و آشنایان پیتر را ببینیم که به مناسبت سالگرد مرگ او گرد هم آمده اند و بحث میکنند که اگر پیتر الان زنده بود کجا بود و چیکار میکرد، عالیه و نشون میده پیتر پارکر در این سری چقدر تاثیرگذار بود. در مجموع یک داستان احساسی و به یاد ماندنی که ادای احترامی جانانه بود به بزرگترین قهرمان مارول. این شماره در اینجا ترجمه شده است.

 

6- شماره 400 از کمیک The Amazing Spider-Man

https://www.spidey.ir/images/img/content/comic-covers/Amazing_Spider-Man_Vol_1_40.jpg

نویسنده: جی. ام. دی متیوس

طراح: مارک بگلی

سال انتشار: 1995

بیچاره زن عمو می! تا به حال بارها تا لب گور (و حتی داخل گور!) رفته و برگشته. ولی بلاخره در شماره 400 كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" كه توسط «جی ام دی متیوس» نوشته و توسط «مارك بَگلی» طراحی شد، دار فانی را وداع گفت. این داستان فوق العاده زیبا بود و هنوز هق هق گریه کردن های پیتر روی پیکر بی جان زن عمو می در ذهن و خاطره هواداران مرد عنكبوتی باقی مانده. ضمن اینکه زن عمو می قبل از مرگش به پیتر گفت که مدتهاست از رازش باخبره ولی در تمام این مدت چیزی بهش نگفته بوده (البته همانطور که در این مقاله گفته شد، بازگشت او بسیار بی خود و مسخره بود!). کلا هر صحنه ای که در آن پیتر و مری جین و زن عمو می هستند، عالی و تاثیرگذاره و نشون میده این سه نفر چه پیوند عمیقی دارند و مثل یک خانواده ی واقعی هستند. ولی مساله اینکه که داستانک های دیگر این شماره که مربوط به قضیه منفور "کلون ساگا" میشوند کاملا زائد و غیرجذاب هستند و این اصلا خوب نیست که پس از اون لحظه احساسی مرگ زن عمو می، ما پرتاب میشیم به داخل آرک بعدی که مربوط به دستگیری پیتر بابت قتل میشه!

 

5- شماره 800 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 800 مردعنکبوتی

نویسنده: دن اسلات

طراح: استوارت ایمونن به همراه چندین طراح دیگر (!)

سال انتشار: 2018

اولش یه کم تردید داشتیم که آیا آقای اسلات میتونه از پس این شماره تاریخی (milestone) بربیاد یا نه؟ چون ایشون گاهی اون شماره های آخر رو خراب میکنه. یعنی استاد زمینه چینی هستش ولی گاهی تو اون فینال داستان کم میاره. در واقع اسلات در شماره های قبلی اونقدر داستان و فضا رو سنگین کرده بود که آدم تردید داشت که آیا میتونه از پسش بربیاد یا نه؟ ولی وقتی کمیک منتشر شد (و اینجا هم ترجمه شده)، ثابت شد که بله کاری کرده که تک تک صفحات این کمیک 80 صفحه ای مهم، هیجانی، تاثیر گذار و عاطفی باشه. و این کار کمی نیست. اسلات واقعا با این کمیک از حد توقعات فراتر رفت. چون قبلا داستان های معرکه و مهم بسیاری با حضور گرین گابلین/نورمن آزبورن خونده بودم و همش فکر میکردم آیا نورمن که حالا با سیمبیوت کارنیج پیوند خورده و تهدید هم کرده که تمام عزیزان پیتر پارکر رو میکشه، تهدیدش رو عملی میکنه یا خیر؟ آیا این همه زمینه چینی درباره نورمن و برخورد با اعضای خانواده اش به نتیجه ای واقعی و ملموس ختم میشه یا نه؟ و همانطور که گفتم اسلات این دفعه واقعا گل کاشت و به معنای واقعی کلمه یک داستان تاریخی و ماندگار خلق کرد. یعنی از اون داستان هایی که آدم بعد از چند سال وقتی بهش نگاه میکنه به خودش میگه "سزاوارش بود در شماره ای تاریخی مثل 800 چاپ بشه".

  

4- شماره 300 از کمیک The Amazing Spider-Man

اولین 300 ونوم

نویسنده: دیوید میکلینی

طراح: جان تاد مک فارلین

سال انتشار: 1988

در این شماره بود که به طور حقیقی و تمام عیار شاهد خلق شدن شخصیت «ونوم» بودیم. واقعا دیدن لباس سیمبیوتی اسپایدرمن در حالی که به هیولای وحشتناکی به نام ونوم تبدیل شده بود برای خوانندگان جالب و البته غیر منتظره بود. طرز معرفی ونوم در این داستان واقعا ترسناکه. یعنی طراح («تاد مک فارلین») اولش طوری وانمود کرده بود که این لباس همون اسپایدرمنه ولی خوانندگان متوجه میشوند با هیولای جدیدی به نام ونوم سر و کار دارند. درسته هیچ وقت دل خوشی از شخصیت ونوم نداشته ام ولی باید قبول کرد محبوبه و از اهمیت زیادی در دنیای کمیک و به ویژه داستان های مردعنکبوتی برخورداره. این کمیک به معنای واقعی کلمه در شان یک شماره صدتایی هستش چون یک خبیث بزرگ رو معرفی میکنه و نویسنده و طراح موفق میشن بلافاصله توجه مخاطب رو به خودشون جلب کنند و سرگذشت «ادی براک» رو به گذشته مردعنکبوتی ربط داده و او را به مشکلی شخصی برای او تبدیل کنند. نبرد فوق العاده ای را هم در آن شاهد هستیم. داستان شاید زیادی سرراست به نظر بیاد ولی برای شخصیتی مثل ونوم که اون موقع انگیزه های چندان پیچیده ای نداشت مناسب جلوه میکنه (همین که فقط و فقط به کشتن مردعنکبوتی فکر میکرد باعث جذابیت بیشتر او میشد). و البته اون موقع شاید کسی فکرش را هم نمیکرد که خبیثی خلق بشه که بتونه با دشمنان کلاسیک مردعنکبوتی رقابت کنه ولی ونوم ثابت کرد که میتونه! این کمیک هم در اینجا براتون ترجمه شده است.

 

3- شماره 200 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 200 امیزینگ

نویسنده: مارو وُلف مَن

طراح: کیت پولارد

سال انتشار: 1980

در این داستان اسپایدرمن كه از نظر فیزیكی و روحی در بدترین شرایط ممكن قرار دارد، پس از سالها بار دیگر با قاتل عمويش روبرو می‌شود و در نتیجه آتش خشم و انتقام دوباره تمام وجودش را در بر می‌گیرد (این مقاله را بخوانید). سپس و درست هنگامی كه خواننده آماده است تا اسپایدرمن قاتل عمويش را به سزای عمل خود برساند، او به خودش می‌آید و از انتقام منصرف می‌شود. در واقع این داستان به بهترین نحو یكی از بارزترین خصیصه‌های شخصیتی پیتر پاركر/اسپایدرمن را نشان می‌دهد: او هرگز و حتی در سخت‌ترین شرایط حاضر نمی‌شود كسی را بكشد زیرا می‌داند كه با انجام چنین كاری خودش را تا حد یك قاتل پست و رذل تنزل خواهد داد. در کل این ایده مردعنکبوتی در این شماره تاریخی قدرت های فوق بشری خودش را از دست بده و روبرو بشه با سارقی که سالها پیش با قتل عمویش، اون تراژدی بزرگ رو برایش ساخت، فوق العاده است. نویسنده کاری میکنه که خواننده وارد روح و ذات پیتر پارکر بشه که چطور حتی بدون داشتن قدرت هایش اما از زیر مسئولیت های خودش شانه خالی نمیکنه. و از یاد نبریم که شاید به جز «نورمن آزبورن»، پیتر هرگز از هیچ کس دیگری به اندازه اون سارق تنفر نداشته است و این مساله به خوبی در داستان به کار گرفته میشه و مخاطب مدام از خودش می پرسه که قراره با سارقی که زندگی اش را تباه کرد چه خواهد کرد و به چه نحوی خشم خودش را بروز خواهد داد. همه اینها به نبردی بین آنها ختم میشه که در آن پیتر هویت خودش را برای قاتل عمو بن فاش میکنه و اوج بار دراماتیک را شاهد هستیم که لحظه ماندگاری را هم خلق میکنه (این مقاله را بخوانید) و باعث میشه که تا ابد یادمون باشه پیتر پارکر در شماره 200 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" با پدیدآورنده بزرگترین درد و رنج زندگی خودش روبرو شد ولی بهترین تصمیم رو گرفت... میتونید این داستان را در اینجا با بهترین کیفیت و به زبان فارسی دانلود کنید و از خوندنش لذت ببرید.

 

2- شماره 200 از کمیک The Spectacular Spider-Man

https://spidey.ir/images/img/content/most-important-spidey-comics/spectacularspider-man200.jpg

نویسنده: جی ام دی متیوس

طراح: سَل بیوسما

سال انتشار: 1993

بدون تردید یكی از مهم‌ترین شخصیت‌های كمیك‌ های اسپایدرمن «هری آزبورن» است. او در این داستان می‌میرد و بدین ترتیب رابطه پرتلاطم میان او پیتر پاركر به پایان می‌رسد. این داستان به خوبی نشان ‌می‌دهد كه هری آزبورن چه شخصیت متناقض و درمانده‌ای دارد. به عبارتی دیگر، او از یك طرف می‌خواهد مثل پدرش نباشد و اشتباهات او را در قبال خانواده‌اش تكرار نكند ولی از طرف دیگر مصمم است كاری كند تا روح پدرش از او راضی باشد. دیالوگ بین هری با خودش و دیگر شخصیت ها به طور شگفت انگیزی نوشته شده است و اگر درست توجه بشه، هری در واقع از پیتر متنفر نیست بلکه از پدرش متنفره به خاطر نوع رفتارش با او ولی نمیتونه این حقیقت رو قبول کنه. همه چیز در نهایت در قالب نبردی بین دو رفیق صمیمی به اوج خودش میرسه و میبینیم كه هری انگار مرد عنكبوتی را شكست داده و ولش میكنه تا در ساختمانی كه قراره به زودی منفجر بشه، بمیره. ولی ناگهان او حس گناه بهش دست میده و بر میگرده تا مرد عنكبوتی را نجات بده. اما درست پس از انجام این كار قهرمانانه، بر زمین می افته و در آمبولانس میمیره. چیزی كه مرگ هری را اینقدر اشك انگیز میكنه اینه كه نویسنده و طراح بدون گفتن حتی یك كلمه و فقط با تصویر مرگ او را روایت میكنند. ما می بینیم كه بدون هیچ دیالوگی رفاقت صمیمانه هری و پیتر بهمون یادآوری میشود. صفحه آخر داستان هم عكسی است از آلبوم خانوادگی پیتر پاركر كه او را وقتی جوان تر بود در كنار هری نشان میدهد. اینجاست كه باید سالهای گذشته و دوران خوش پیتر و رفقایش می افتیم ... این کمیک رو اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

 

1- شماره 500 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 500 مردعنکبوتی

نویسنده: جی.ام.اس

طراحان: جان رومیتا جونیور، جان رومیتا سینیور

سال انتشار: 2003

داستان فوق العاده آغاز و تموم میشه. ما اسپایدرمن را در آینده ای تیره و تار میبینیم و سپس به گذشته میره و قهرمان محبوب خودمان را در مقابله با بزرگترین دشمنان خودش میبینیم و البته اون پایان شگفت انگیزی که صفحاتش بدست طراح بزرگ داستان های مردعنکبوتی یعنی «جان رومیتا سینیور» خلق شدن. نقطه قوت اصلی داستان اینه که علیرغم اینکه از دو شماره قبل شروع شده بود اما کاملا سرراست و قابل فهمه. یعنی حتی اگر دو شماره قبلش رو نخونده باشید اما باعث نمیشه که اون رو نفهمید یا ازش لذت نبرید. شاید برخی ها این کمیک رو فقط نوستالژی بدونند ولی برای من یک ادای احترام جانانه است به شخصیت محبوبم و هر آنچه او را فوق العاده میکنه: پیروزها، تراژدی ها، روحیه، شوخ طبعی و عشقی که برای آدم های زندگی خودش داره و این باعث میشه در این رتبه قرار بگیره. تولدت مبارک مردعنکبوتی! (این داستان اینجا ترجمه شده). و امان از اون کاور که هیچ وقت از دیدنش سیر نمیشم ...

 

 مهدی ترابی مهربانی

  All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

شماره 300 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" ترجمه شد (اولین حضور ونوم در دنیای کمیک!)

شماره 100 از کمیک "مردعنکبوتی نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

کمیک "بازگشت قاتل عمو بن" ترجمه شد + لینک دانلود

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

شماره 500 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" ترجمه شد + لینک دانلود

 شماره 100 مردعنکبوتی شگفت انگیز ترجمه شد + لینک دانلود

شماره 300 از کمیک Spectacular Spider-Man ترجمه شد + لینک دانلود

شماره 200 از کمیک Spectacular Spider-Man ترجمه شد + لینک دانلود

شماره 900 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" ترجمه شد + لینک دانلود

شماره 800 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز ترجمه شد + لینک دانلود

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

15 داستان برتری كه «دان اسلات» (DAN SLOTT) تا به حال نوشته

تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت اول

تاریخچه کمیک های اسپایدرمن - قسمت دوم

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌ های اسپایدرمن

بزرگان تاریخ كمیك بوک های مرد عنكبوتی

10 داستان برتر تاریخ کمیک های مرد عنكبوتي+ لینك دانلود مستقیم

10 داستان عاشقانه برتر مرد عنکبوتی

رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

رتبه بندی 10 تراژدی بزرگ مرد عنکبوتی

10 داستان ترسناک برتر مرد عنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Reed Richards
#1 Reed Richards 1401-06-05 13:48
به به چه مقاله ای! رتبه بندی ها همیشه جذابند و من با کوبیدن یه کامیک تو شماره های بالا تر و تقدیر از کامیک های خوب خوشم میاد :D
منتظر ترجمه قسمت ۳۰۰ شدم :lol:
خسته نباشید
نقل قول کردن
omid23
#2 omid23 1401-06-05 13:56
ممنون استاد ترابی
مورد ۹ واقعا حیف که مری جین نبود.متاسفانه مارول نمیذاره مری جین نقش موثر و پررنگی تو کمیک های اسپایدرمن داشته باشه :cry: .
فکر میکردم مورد ۵ رتبه بالاتری داشته باشه ولی با خوندن مقاله فهمیدم رتبه ۵ برای اون داستان مناسبه.
با مورد شماره ۱ هم کاملا موافقم. این داستان خیلی خوب بود و آرک "تولدت مبارک" رو به خوبی به آخر رسوند.
نقل قول کردن
MS-Spidey
#3 MS-Spidey 1401-06-05 14:08
دلایل بسیار زیادی وجود داره که میتونیم شماره ۵۰۰ مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو جزو پنج داستان برتر اسپایدرمن قرار بدیم ، از نحوه روایت داستان تا مونولوگ های پیتر، طراحی فوق العاده جان رومیتا جونیور..‌. اما از همه زیباتر پانلی هست که پیتر عمو بن رو در آغوش داره و سپس عمو بن به صورت ذرات ریزی محو میشه :cry:
Happy birthday spider-man ;-)
نقل قول کردن
hassan91
#4 hassan91 1401-06-05 19:20
معرکه بود. تا باشه از این بهانه ها تا تاپ لیست ۱۵تا و ۱۰تایی ببینیم ;-)
به امید روزی که شماره ۱۰۰۰ مرد عنکبوتی بیاد و این لیست دوباره آپدیت بشه. چه روزی بشه اون روز 8)
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#5 AM SM BM SM 1401-06-06 01:09
خیلی ممنون بابت مقاله. اتفاقا همین دیروز، پریروز توی فکر ایدهٔ این مقاله بودم ولی فکر کردم که بذاریدش برای چهار سال بعد و شمارهٔ ۱۰۰۰ "مرد عنکبوتی شگفت انگیز". اما یهو اومدم توی سایت دیدم این مقاله هم منتشر شده و خیلی هم عالی و جالب بود. تازگی که شمارهٔ ۹۰۰ رو خوندم، منم دقیقا همین نظر رو داشتم و گفتم که به نظرم داستان معمولی و خوبی داشت، اما بزرگترین مشکلش این بود که در شمارهٔ بسیار مهم ۹۰۰ چاپ میشه. با سایر رتبه بندی هم که اصلا مشکلی نبود. همین اواخر هم که شمارهٔ ۵۰۰ مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو خوندم و دیدم چقدر فوق‌العاده و برازندهٔ چنین شماره ای بود و لایق بهترین ستایش ها بود. راجع به مرگ هری آزبورن هم باید بگم نمیدونم چرا، اما به شخصه هروقت اون صفحات بدون دیالوگ چشم در چشم شدن پیتر و هری رو با هم میبینم، در بدترین حالت بغضِ گلوگیری گرفتارم میشه. همیشه مرگ هری برام خیلی ناراحت کننده بود.
راستی آقای ترابی، شما چند وقت پیش مقالهٔ ۱۰ طراحی برتر دنیای اسپایدرمن رو نوشتید و خواستم بگم آیا مقالهٔ ۱۰ نویسندهٔ برتر دنیای اسپایدرمن هم در دست نگارش هست؟
با تشکر.
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1401-06-06 06:10
به نقل از AM SM BM SM:

راستی آقای ترابی، شما چند وقت پیش مقالهٔ ۱۰ طراحی برتر دنیای اسپایدرمن رو نوشتید و خواستم بگم آیا مقالهٔ ۱۰ نویسندهٔ برتر دنیای اسپایدرمن هم در دست نگارش هست؟
با تشکر.

بله
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45