10 ویژگی ممتاز دنیای سینمایی مارول که باعث شده مرتکب اشتباهات رایج نشود

10-ویژگی-ممتاز-دنیای-سینمایی-مارول-که-باعث-شده-مرتکب-اشتباهات-رایج-نشود

دنیای سینمایی مارول این کار را به شیوه ای متفاوت انجام داده و توانسته است با تداومی که در دنیایش جاریست، از فیلم هایش رویداد های عظیمی بسازد و طرفداران را دیوانه ی خودش کند!

دنیای سینمایی مارول نام بزرگی در میان نسل جدید است. جان بخشیدن به ابرقهرمانانی که در کمیک ها حضور داشتند چیز جدیدی نیست اما دنیای سینمایی مارول این کار را به شیوه ای متفاوت انجام داده و توانسته است با تداومی که در دنیایش جاریست، از فیلم هایش رویداد های عظیمی بسازد و طرفداران را دیوانه ی خودش کند! میتوان گفت که دنیای سینمایی مارول در سال های فعالیتش توانسته از اشتباهاتی که میتوانسته دنیایش را خراب کند اجتناب کند و روند درستی را پیش بگیرد و موفقیت این دنیای سینمایی نمایانگر این است که او انتخاب های درستی انجام داده است.

 

10. عجله نمیکند

یکی از اشتباهاتی که دنیای سینمایی مارول از آن اجتناب میکند این است که در به سرانجام رساندن مسائل عجله نمیکند. در پایان نخستین فیلم مرد آهنی، طرفداران نمایی از چیزی که در آینده خواهند دید را در صحنه ی پس از تیتراژش مشاهده کردند، جایی که نیک فیوری از وجود داشتن سازمان انتقامجویان پرده برداشت. به جای اینکه مارول سریعا به سراغ انتقام جویان برود، به مدت 4 سال سعی کرد تیم انتقام جویانش را تشکیل دهد. حتی پس از جمع شدن انتقامجویان، آنها به سرعت سراغ داستان تانوس و دستکش بینهایت نرفتند و 10 سال را صرف ساختن و پرداختن داستانش کردند که این اتفاق شگفت انگیزی بود آنهم در صنعتی که اساس اش ساخته شدن آثار قوی در کوتاه ترین زمان ممکن است. دنیای سینمایی مارول با عجله نکردن در ساختن و پرداختن دنیایش اجازه داد فیلم هایش به چیز خاصی تبدیل شوند.

 

9. فقط به اسامی بزرگ توجه نمیکند

یکی از بهترین نکات راجع به دنیای سینمایی مارول این است که به ابعاد کمتر توجه شده ی کمیک هایش هم توجه کرد. برای مثال کاراکتر انت من. انت من و کاراکتر هایی که به او مرتبط هستند بخشی مهمی از دنیای کمیک های مارول هستند اما هیچوقت به طور خارق العاده ای محبوب نبوده اند. فیلم هایی که از این کاراکتر ها ساخته شد ریسک بزرگی بودند اما در نهایت  بسیار موفق بودند هرچند که چیز زیادی به دنیای سینمایی مارول اضافه نکردند اما بانمک و خوش ساخت بودند. مارول میتوانست به اسامی بزرگ توجه کند اما راه دیگری رفت و واقعا دنیای سینماییش را مانند یک دنیای واقعی ساخت. آنها این کار را در فاز های بعدی به خصوص فاز چهارم ادامه دادند و آثاری مانند Eternals   و Shang-chi را ساختند.

 

8. توانایی این دنیای سینمایی در روایت داستان های متفاوت ولی با یک فرمول آشنا

اگر شخصی خواست با یک طرفدار دنیای سینمایی بدرفتاری کند فقط فرمول این دنیای سینمایی را به او نشان دهید. نمیشود انکار کرد که بخش هایی از هر اثر این دنیای سینمایی، به نوعی یکسان سازی آن اثر با باقی آثار این دنیای سینمایی است که هر بار محصولی آشنا به مخاطبانش ارائه میکند. این شیوه از داستان سرایی مشکلات خودش را دارد که دنیای سینمایی مارول توانسته از آن اجتناب کند زیرا سعی کرده با ایجاد تنوع و پرداختن به سبک  و ژانر متفاوت، به قدر کافی در هر اثر جدید خودش Fresh و با طراوت باشد. در حالی که میتوان به راحتی ساختار فرمولیک آثار دنیای سینمایی مارول را شناسایی کرد، اما آنقدر داستان های متمایز میتوان درباره ی آنها بیان کرد که آن ها را جالب نگه میدارد. اینکه یک فرمول را نگه دارید و داستانی را بارها و بارها تکرار کنید ممکن است برای مخاطبان خسته کننده باشد اما دنیای سینمایی مارول تا به حال در این دام نیافتاده است.

 

7. عملکرد خوب در ساخت سریال

فیلم های دنیای سینمایی مارول بسیار خاص هستند. کارگردانان و نویسندگان در همه ی فیلم ها به روش مشابهی کار میکنند اما باز هم ساختارشکننانی مانند جیمز گان، کلوئی ژائو و تایکا وایتیتی وجود دارند. اینکه بتوانند دنیای سینمایی را به دیزنی پلاس منتقل کنند و داستان هایشان به حوزه ی سریال ببرند موانع متفاوتی داشت اما توانستند آن را برطرف کنند تا در این زمینه هم موفق باشند. هرچند که سریال هاش کاملا  بی عیب و نقص نیستند، اما مارول توانسته کاری کند که سریال هایش هم جذابیت های خاص خودشان را داشته باشند. مارول در بخش سریال هایش شخصیت هایی را معرفی میکند و آن ها را برای آثار بعدی نگه میدارد.

 

6. مسئله ای که مورد پسندشان نباشد را تغییر می دهند

دو فیلم اول ثور را میتوان برای اینکه دنیای سینمایی مارول به خوبی عمل کرده است مورد بررسی قرار داد. فیلم اول بسیار مورد قبول و خوش ساخت بود اما چیز خاصی نداشت و فیلم دومش یکی از بدترین فیلم های دنیای سینمایی مارول میباشد. کاراکتر ثور هیچ تصویر ثابتی در فیلم ها نداشت و همیشه در دردسر بود. مارول سکان هدایت ثور را به دست تایکا وایتیتی سپرد تا قسمت سوم این فیلم را بسازد و خیلی از مسائل رفع شد. مارول به جای اینکه همان راهی که از ابتدا برای یک کاراکتر انتخاب کرده را برود و علی رغم عدم موفقیت کماکان سعی کند که از آن استفاده کند، برخلاف اشتباهات کمپانی دیسی برای فیلم های Man of Steel و Batman vs Superman، مارول توانست با تغییر روند فیلم های ثور، این کاراکتر را نجات دهد.

 

5. آرک های شخصیتی را رها نمیکند

در دنیایی مانند دنیای سینمایی مارول آرک های شخصیتی باید یکپارچه باشند. رشد شخصیت و جلوگیری از تزلزل او در جریان فیلم ها بسیار مهم هستند. دنیای سینمایی مارول به خوبی در این مورد عمل کرده است. این دنیای سینمایی مملو از کاراکتر هایی است که در ابتدا کاراکتر های محبوبی نبوده اند و تبدیل به کاراکتر های محبوبی شده اند و آرک های شخصیتی را ساختند که به خوبی میشد روی آن مانور داد. کاراکتر لوکی بهترین مثال برای این مورد است. او از یک شرور به کاراکتری دلسوز تبدیل شد و این آرک به راحتی میتوانست از بین روند اما باز این وجود لوکی یکی از چهره های شاخص دنیای سینمایی مارول شد. آرک های داستانی ای که برای این کاراکتر تعریف شد چشمگیر بودند در حالی که به راحتی میشد خرابشون کرد ولی این اتفاق نیفتاد.

 

4. جایگزینی کاراکتر های قدیمی با کاراکتر های جدید

در کمیک کاراکتر هایی مانند استیو راجرز و تونی استارک میتوانند سالهای سال وجود داشته باشند چون واقعی نیستند. اما خط زمانی مارول به ما ثابت کرده است که آن ها کاراکتر های مهمی بوده اند. سینما همیشه بی رحم بوده چون بازیگران باید کاراکتر هایی را بازی کنند که در آینده بازیگر آن تغییر خواهد کرد. دنیای سینمایی مارول نمیخواهد ابرقهرمانانی که از خط زمانی اش خارج شده اند را دوباره به صحنه بازگرداند پس آنها شخصیت هایی را ساختند که جای آنها را بگیرند. مانند سم ویلسون که جایگاه کاپیتان آمریکا را مال خود کرد یا کیت بیشاپ، یلینا بلوا و شانگ چی که همه ی آن ها موفق شده اند کاراکتر های بی نظیر جدیدی بسازند تا جایگزین ستاره های قدیمی شوند.

 

3. صحنه های اکشن بی نظیر

صحنه های اکشن بی نظیر

صحنه های اکشن همیشه بخش مهمی از فیلم های ابرقهرمانی بوده اند و دنیای سینمایی مارول در این زمینه بی نظیر عمل کرده است. صنعت سینمای مدرن با تکنولوژی پیشرفته خود راه های بیشتری را به سازندگان نشان میدهد تا صحنه های اکشن بی نظیری بسازند و در عین حال راه های بیشتری را برای خراب کردن صحنه های اکشن هم به سازندگان نشان میدهد و مانند یک شمشیر دو لبه است. همه ی صحنه های اکشن دنیای سینمایی مارول بی نظیر نیستند برای مثال صحنه های اکشن فیلم black panther بی عیب و نقص نبود اما زبان بصری دنیای سینمایی مارول در طی سالیان به بلوغ رسیده که به صحنه های مبارزه اجازه میدهد که با وجود بودجه ی کم بی نظیر به نظر برسند.

 

2. اجازه نمی دهند که شکست ها برنامه هایشان را تغییر دهند

همه ی فیلم های دنیای سینمایی مارول بی نظیر نیستند برای مثال Avengers: Age of Ultron . این فیلم طولانی بود و محتوای خیلی زیادی داشت که منتقدان و بینندگان آن را نپسندیدند. هر استدیوی فیلمسازی دیگری بود سعی میکرد برنامه های خود را تغییر دهد اما مارول به پای برنامه هایش ایستاد. آنها از این شکست نترسیدند و سعی نکردند خیلی در برنامه ی مدون دست ببرند و به روایت قصه اشان ادامه دادند و نتیجه گرفتند. آن ها به سوی 2 فیلم Infinity wars و Endgame رفتند؛ 2 فیلمی که مانند Age of Ultron پر از محتوا بودند و ممکن بود موفق نباشند. اما توانستند آن را به شیوه ای پیش ببرند که با قبل متفاوت باشد. مارول وحشت نکرد همه چیز را تغییر نداد و دو فیلم بی نظیر از دنیای ابرقهرمانی به مخاطبان هدیه داد. باید دید که دو فیلم Kang Dynasty  Secret Wars  و   هم میتوانند موفقیت های گذشته را تکرار کنند یا خیر.

 

1. توانسته ابرشرورهای چند لایه  و با انگیزه های قابل قبول ارائه دهد

به جرئت میتوان گفت که فاز اول دنیای سینمایی مارول با مشکل یک شرور خوب رو به رو بود و در فاز سوم این روند بهتر شد. مارول همیشه در خلق تمایز بین ابرقهرمان و کاراکتر شرور اش توانایی داشته است. شروران دنیای سینمایی شبیه به ابرقهرمانان هستند؛ جذاب وبامزه اما همچنان شرورند. حتی تانوس و کیلمانگر، علی رغم استدلال هایی که مبنی بر شرور نبودنشان هست، باز هم شرور بودنشان قابل تشخیص استبه شروران این دنیای سینمایی اجازه داد میشود که مانند قهرمانان پیروزی های بزرگی بدست آورند و باعث شوند که مخاطب با آنها احساس همذات پنداری کند اما باز هم شرورند. میتوان همه چیز را خاکستری کرد و از آنها یک آنتی هیرو ساخت اما دنیای سینمایی مارول این کار را نمیکند. شرور ها قانع کننده هستند اما باز هم شرورند.

 

شکیبا پوران پیر

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 درسی که اسپایدرمن در فیلم هایش به ما آموخت

زیباترین لوکیشن ‌های طراحی ‌شده در کتاب اول MCU

10 ویژگی ممتاز دنیای سینمایی مارول که باعث شده مرتکب اشتباهات رایج نشود

رتبه‌بندی بهترین کاستوم‌ها در دنیای سینمایی مارول

۱۵ لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی مارول (MCU)

رتبه بندی شخصیت های دنیای سینمایی مارول (MCU) از نظر قدرت فیزیکی

20 زره برتر مرد آهنی در دنیای سینمایی (MCU)

15 خطوط داستانی مهم که از دنیای سینمایی مارول (MCU) حذف شدند

15 جنجال بزرگ در فیلم های سینمایی مارول (MCU)

15 دیالوگ برتر فیلم های مارول

15 صحنه ی اکشن برتر فیلم های مارول

مارول چطور ارباب سرگرمی جهان شد؟

رتبه بندی تهدیدآمیز ترین نژادهای بیگانه فضایی در دنیای سینمایی مارول!

رتبه بندی مهم ترین وسایل نقلیه در دنیای سینمایی مارول

10 درسی که از دنیای سینمایی مارول می‌آموزیم

رتبه بندی شخصیت های دنیای سینمایی مارول (MCU) از نظر قدرت فیزیکی

رتبه بندی 15 سلاح قدرتمند در دنیای سینمایی مارول (MCU)

15 سلاح نیرومند که در دنیای سینمایی مارول مخفی شده اند!

10 شخصیت مارول که احتمالا خبر نداشتید در MCU حضور دارند!

10 چیز جالبی که احتمالا درباره دنیای سینمایی مارول (MCU) نمیدانستید!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

blaksummerz
#1 blaksummerz 1401-06-28 14:18
ممنون از مقاله ی خوبتون.
به نظر من عوامل مختلفی مثل تجربه،کارگردان های خوب و منبع اقتباس های بی نظیر،این فرصت رو به مارول داده تا ستون های mcu رو بنا کنه.و به نظرم این ویژگی ها هم از این عواملی که گفتم میاد.و مارول این شانس رو داشته که از پتانسیل بالای کمیک بوک ها استفاده کنه و تو هالیوود هم جایی پیدا کنه.(واقعا کی فکرشو میکرد که یک فیلم اقتباسی از روی یک شخصیت درجه دوی مارول،با نقش آفرینی بازیگری نه چندان مشهور پایه ی فیلم های بلاک باستر هالیوودی بشه؟)
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#2 ultimate.spider.amir 1401-06-31 22:05
انصافا مقاله خوبی بود و mcu حرف نداره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید