10 درسی که اسپایدرمن در فیلم هایش به ما آموخت

10 درسی که اسپایدرمن در فیلم هایش به ما آموخت

گاهی اوقات، ابرقهرمان ها تلخ و متفکر نیستند بلکه در برخی مواقع، نشاط آور و الهام بخش هستند. یکی از بهترین مثال ها برای این موضوع، نوجوانی است که از دیوار بالا می‌رود و روی آن میخزد؛ اسپایدرمن! تا کنون 8 فیلم سینمایی از اسپایدرمن ساخته شده و جدید ترین آن، در تاریخ 16 دسامبر به روی پرده ی سینما ها می‌رود.

در فیلم های اسپایدرمن، درس های زندگی وجود دارد که طرفداران می‌توانند از آنها استفاده کنند و در زندگی روزمره اشان به کار گیرند. با اینکه برخی از اتفاقاتی که برای اسپایدرمن رخ داده است اتفاقات شاد و نشاط آوری نیستند، اما طرفداران ترجیح می‌دهند که روش بخش شاد و مثبت زندگی او تمرکز کنند و بر اساس درس هایی که از تماشای فیلم های اسپایدرمن آموخته اند، زندگی کنند.

 

10- چگونگی کنار آمدن با غم از دست دادن

چگونگی کنار آمدن با غم از دست دادن

یکی از بخش های مهم و اجتناب ناپذیر زندگی، چه داستانی چه زندگی واقعی، از دست دادن عزیزانمان است. یکی از مسائلی که اسپایدرمن باید از راه سخت آن را بیاموزد این است که نمی‌تواند همه را نجات دهد. در زندگی واقعی همه باید با از دست دادن عزیزان خود کنار بیایند و به زندگی خود ادامه دهند. مسئله ی عزاداری یک چیز است و اینکه به آن غم اجازه بدهیم بر روی زندگی ما سایه بیافکند، چیز دیگری است. اسپایدرمن لحظات غم انگیز زیادی را گذرانده و گاهی این لحظات باعث می‌شوند که او تسلیم شود. اما با این حال او می‌داند که بهترین راه برای احترام گذاشتن به کسانی که از دست داده این است که تلاش خود را بکند تا زندگی بهتری داشته باشد که این به تنهایی درس بزرگی است.

 

9- کمک پذیرفتن

کمک پذیرفتن

با اینکه اقتباس های مختلفی از کمیک های اسپایدرمن صورت گرفته اما چیزی که هیچوقت تغییر نکرده است این است که او دوستان خوب و وفاداری داشته که حاضر بودند به او کمک کنند. مشکلی که اسپایدرمن با آن مواجه بود، این بود که در نخستین روز هایی که او تبدیل به اسپایدمن شده بود فکر میکرد که باید تمامی کار ها را به تنهایی انجام دهد زیرا هیچکس مسائلی که او با آنها رو به رو است را درک نمی‌کند. برای مثال، در نخستین فیلم مرد عنکبوتی عمو بن به پیتر پیشنهاد داد که به او کمک کند اما پیتر پیشنهاد او را رد کرد. در هر اقتباس، او می‌آموزد که به نمی‌تواند همه کار ها را به تنهایی انجام دهد و گاهی اوقات او در شرایطی قرار میگیرد که اگر از اطرافیانش کمک می‌گرفت، با عواقب بدی مواجه نمی‌شد. در زندگی، برخی از مردم احساس می‌کنند که باید به تنهایی با مسائل و مشکلات خود مواجه شوند در صورتی که اینگونه نیست. همه باید در شرایط سخت از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرند.

 

8- انجام دادن کار درست

انجام دادن کار درست

گاهی اوقات باید کاری را انجام بدهیم که قلبا احساس می‌کنیم کار درستی است، حتی اگر این کار درست سرپیچی از دستورات دیگران باشد. اسپایدرمن غرائز خوب و قوی ای دارد بنابراین وقتی احساس می‌کند باید کار سختی را برای منافع و اهداف بزرگتر انجام دهد، آن را هرچه سریعتر انجام می‌دهد. برای مثال در انیمیشن Into the Spider-Verse، مایلز از دستورات استاد خود سرپیچی می‌کند و بدون درک درست از قدرت هایش به مبارزه می‌پردازد. پیتر برای مایلز بهترین ها را می‌خواهد اما این را هم می‌داند که باید از هر کمکی که می‌تواند بگیرد، استفاده کند. اگر مردم قلبا احساس کنند که انجام دادن کاری درست است، باید از غرائز خود پیروی کنند حتی اگر خلاف دستور و نصیحت های دیگران باشد.

 

7- در نظر گرفتن همه چیز

در نظر گرفتن همه چیز

یکی از ویژگی های شخصیتی اسپایدرمن، تمایل او به مبارزه است. با این حال این مسئله ای است که گاهی اوقات باعث می‌شود او شکست بخورد یا باعث ضرر های جبران نپذیری بشود. درست است که باید کاری را انجام بدهیم که قلبا از درستی آن مطمئن هستیم، اما باید همه ی مسائل را در نظر بگیریم و عواقب آن را بسنجیم. اسپایدرمن، به سرعت تحریک می‌شود و این یکی از دلایلی است که مردم با این کاراکتر داستانی همذات پنداری می‌کنند.

 

6- خانواده همه چیز است

خانواده مرد عنکبوتی

اسپایدرمن دارای سیستم پشتیبانی است که باعث می‌شود سلامت عقل خودش را به عنوان یک مبارز حفظ کند و بزرگترین بخش این سیستم پیشتیبانی، خانواده ی او هستند. او در بدترین شرایط به آنها تکیه می‌کند. در اقتباس سم ریمی، شاید برخی چیز ها درست باشد و شاید برخی چیز ها اشتباه، اما از درست بودن یک مسئله همگی اطمینان دارند و آن روابط پیتر با خانواده اش است. در زندگی واقعی، برخی از مردم با خویشاوندان خونی خود رابطه ی خوبی ندارند اما عضو یک خانواده بودن، نیازمند داشتن ارتباط ژنتیکی نیست و گاهی اوقات دوستان صمیمی ما خانواده ی ما هستند که در مواقع سخت همه چیز را رها می‌کنند و به کمک ما می‌ایند.

 

5- برخی راز ها باید راز باقی بمانند

برخی راز ها باید راز باقی بمانند

باور اکثریت این است که هیچکس نباید راز هایش را از اطرافیانش مخفی نگه دارد، برخی مواقع این درست است. اما در برخی مواقع، بهتر است برای محافظت از اطرافیان، راز خود را نگه دارید. اسپایدرمن را حفظ راز بزرگ خود امنیت اطرافیانش و کسانی که او به آنها اهمیت می‌دهد را تامین می‌کند. اگر او راز خود را به اطرافیانش نمی‌گوید، دلیل بر این نیست که به آنها اعتماد ندارد، بلکه او می‌داند اگر افراد اشتباهی این راز را بدانند ممکن است کسانی که برای او اهمیت دارند، در خطر بیافتند. مردم نباید به اعتماد اطرافیان خود خیانت کنند اما در شرایط خاص ممکن است مجبور باشند! این شرایط ممکن است خیلی جدی نباشند اما باز هم درسی است که باید آن را فرا گرفت.

 

4- فداکاری

فداکاری

برخی مواقع باید خوشی یک نفر فدای امنیت و خوشحالی عده ی زیادی شود. در فیلم Spiderman 2002 پیتر پارکر عاشق مری جین واتسون بود اما وقتی فهمید که مری جین هم به او این احساس را دارد، او را پس زد. او این کارا به دلیل این انجام داد که میدانست اگر دشمنانش از هویت او با خبر شوند، سلامت و امنیت مری جین به خطر می‌افتد. این یکی از مواقعی بود که اسپایدرمن خوشحالی و شادی خودش را فدای امنیت دیگران کرد. این موضوع به شدت در خانواده ها رواج دارد. ممکن است شخصی مجبور شود شغل رویایی خود را رها کند زیرا نمی‌تواند از خانواده ی خود حمایت لازم را به عمل بیاورد. این لحظات، لحظات آسانی نیستند و نمی‌توان آنها را به دیگران توصیه کرد اما گاهی اوقات این فداکاری ها قهرمانان زندگی واقعی را شکل می‌دهند.

 

3- مراقبت از کوچکتر ها

مراقبت از کوچکتر ها

طرفداران فکر می‌کنند که ابرقهرمانان در کمیک ها باید جلوی تهدیدات بزرگتر و فضایی را بگیرند. اما اسپایدرمن به مقابله با تهدیدات در مقیاس کوچکتر شناخته می‌شود. دلیل اینکه اسپایدرمن با سایر ابرقهرمانان کمیکی متفاوت است این است که او " دوست خوب محله ی شما، اسپایدرمن" شناخته می‌شود و همیشه حواسش به افراد کوچکتر از خودش هم هست. ما نمیگوییم که باقی ابرقهرمانان حواسشان به این مسائل نیست، اما این یکی از ویژگی های شخصیتی اسپایدرمن است. ممکن است در برخی شرایط افرادی باشند که ضعیف تر و کوچکتر از بقیه باشند و طرفداران اسپایدرمن، با وجود اینکه قدرت های او را دارا نیستند، می‌توانند در این شرایط داوطلبانه به آن افراد کمک کنند.

 

2- بخشش

بخشش مرد عنکبوتی

خیلی سخت است که کسانی را ببخشی که به تو باور نداشتند و راجع به تو اشتباه می‌کردند، اسپایدرمن هم از این قاعده مستثنا نیست. جمله ای در فیلم Spideman-3 وجود دارد که پیتر به ادی براک می‌گوید: "بخشش می‌خواهی؟! به دین رجوع کن!" هرچند بعد ها پیتر درس خود را می‌آموزد، درست مانند هری که پیتر را به خاطر مرگ پدرش بخشید. کینه توزی کار آسانی است، با این حال بخشش اراده ی قوی نیاز دارد و روابط قوی تری ایجاد می‌کند. همه سزاوار بخشش نیستند اما در شرایط خاص، این کار کار درستی است.

 

1- قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم می آورد

قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم می آورد

همه می‌توانند قهرمان باشند! این درسی است که همه ی اقتباس های سینمایی اسپایدرمن سعی داشتند به ما بیاموزند. "قدرت زیاد مسئولیت زیاد هم می آورد" جمله ای است که الهام بخش پیتر پارکر برای انجام دادن کار درست در بسیاری از اقتباس هایش است و به مایلز مورالس هم این جمله را می‌آموزد. این جمله در زندگی واقعی تفاسیر مختلفی دارد. بهترین این تفاسیر این است که همه قدرت انجام دادن کار خوب را دارند، اما یک قهرمان واقعی نیاز است که آن قدرت را پیدا کند.

 

شکیبا پوران پیر

منبع: سایت ScreenRant

All rights reserved © Spidey.ir 2021

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اسپایدرمن و مذهب

20 دیالوگ برتر فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

15 نقل قول برتر از "مرد عنکبوتی" در دنیای کمیک بوک

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spectacular-SpiderMan
#1 Spectacular-SpiderMan 1400-08-27 21:09
اول از همه تشکر صمیمانه بابت این مقاله کامل و فوق زیبا
اسپایدرمن یعنی همین واقعا دیگه چی لازمه گفته بشه؟ مدت هاست که قهرمان یک مارول و جهانه ولی چرا؟ چون همینه یه شخصیت از بین خود ما او خیلی عادی زندگی کرده اشتباه کرده درس گرفته و شده اسپایدر من در واقع نه مثل خیلی از قهرمان ها بی نقصه و نه خیلی ضعیف اون اشتباه می‌کنه ولی از اشتباهش درس میگیره و این درس برای مخاطبش هم هست یعنی که هر ویژگی که داشته ما هم میتونیم ازش الگو بگیریم اسپایدرمن کسی که عزیزترین کسانش رو از دست داد ولی تسلیم نشد. کسی بود که با قدرت هاش گاهی باعث رنجش میشد اما تسلیم نشد و نترسید و کار درست رو انجام داد و اگر هم ناراحت شده دوباره برگشته او کسی که تلخی و شیرینی تک تک خصلت های رو کشید از سختی مسئولیت تا .... و این همین چیزیه که هر فیلم اسپایدرمن بهش اشاره کرده. چون که تنها قهرمانی که شاید خیلی هامون خصلت ها و ویژگی های انسانیش رو بیشتر از قدرت هاش دوست داشته باشیم. این همین دلیله که باعث شد بهترین و محبوبترین بشه و همون دلیلی که باعث شد شاهکار مرد عنکبوتی ۲ سم ریمی تبدیل به چیزی بشه که همیشه بهترینه و این همین چیزیه که من و کلی آدم دیگه تو این سایت و بیرونش عاشقشیم بله این پیتر پارکر عادی ماست!
نقل قول کردن
Behnam
#2 Behnam 1400-08-27 21:59
درود و تشکر بابت مقاله.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#3 AM SM BM SM 1400-08-27 22:03
سلام
ممنون بابت مقاله.
فیلم های اسپایدرمن قرار نیست به یه مشت سرگرمی های قابل فراموشی تبدیل بشند. دقیقا مثل کمیک هاش اسپایدرمن قراره چیزهایی رو به ما یاد بده. همونطور که ما از تارافکنی هاش و تیکه هایی که به دشمناش میندازه لذت میبریم، به همون اندازه هم از داستانی که آدم زیر اون ماسک داره لذت میبریم. اسپایدی داستان هایی داره که کمتر در دیگر قهرمانان کمیک بوکی مشاهده میکنیم. پیتر پارکر کسی هست که با کارهاش، اشتباهاتش، قهرمان بازی هاش، انتخاب هاش و داستان هاش به ما درس هایی میده که توی زندگیمون به کار ببریمشون. خوشبختانه این موضوع توی فیلم های اسپایدی به کار رفته و در اکثر موارد این کار رو خیلی خوب انجام میدن. نکته مهمش اینه که فیلم های اسپایدی مثل بعضی فیلم ها و سریال ها این پیام ها رو مثل سیخ داغ توی چشم بیننده نمیکنه (اگر اکثر سریال های تلویزیونی ایرانی رو ببینید قشنگ با این موضوع آشنا هستید!) و سعی میکنه این پیام ها رو در لایه های زیرین فیلم نمایش بده و مخاطب رو باهوش فرض میکنه تا خودشون این موضوعات رو کشف کنند. در واقع غیر از مورد اول که جمله معروف خود اسپایدرمن هست، هیچ کدوم از این پیام ها به صورت جمله و مستقیم توی فیلم ها گفته نشده و البته اون یک مورد هم توی مکالمه دلنشین پیتر و عمو بن بود که بسیار زیبا به نمایش دراومد. این چیزها باعث میشن که فیلم "شعاری" نشه و بر لذت فیلم اضافه کنه. واقعا همه این پیام ها خیلی دوست داشتنی هستند اما اون چیزی که توی فیلم مهم تر از خود پیام ها هست، انتقال پیام هاست که باعث میشه اون پیام ها در جان آدم نفوذ کنند یا قابل فراموشی باشند. اینکه این پیام ها درون فیلم باشند تا ما ازشون لذت ببریم و خوشبختانه این مسئله در فیلم های اسپایدرمن خیلی خوب انجام شدند. واقعا که درباره هر موردی که در این مقاله نوشته شده میشه یه مقاله جداگانه نوشت و اونا رو تحلیل و بررسی کرد. مثلا مورد ۱۰ وقتی با اسپایدی سر و کار داریم که آدم های زیادی رو توی زندگیش از دست داده، میشه این پیام رو خیلی خوب منتقل کرد. یا مواردی مثل ۷ و ۸ و۹ که پیتر یا حتی مایلز در مسیر قهرمان شدن اونا رو یاد گرفتند و بهشون پی بردن. یا حتی مورد اول. وقتی عنوان مقاله رو دیدم مطمئنم بودم که "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد" توی مورد اول قرار داره و خدا رو شکر ضایع نشدم! چون این پیام زیباترین پیامی هست که فیلم های اسپایدی به ما یاد دادند.
در کل مقاله خیلی عالی بود. ممنون از خانم پوران پیر.
با تشکر.
نقل قول کردن
Ilya202020
#4 Ilya202020 1400-08-27 22:23
فقط میتونم بگم از بهترین مقاله سایت اسپایدی هست
نقل قول کردن
Psparsa21
#5 Psparsa21 1400-08-27 22:24
واقعا ممنون بابت این مقاله بسیار خوب.واقعا این مقاله مفهوم کلی یک قهرمان رو نشون میده.و این مطلب نشون میده هر کسی میتونه یک قهرمان در دنیای خودش باشه.
خیلی ممنون
نقل قول کردن
masiha_87
#6 masiha_87 1400-08-27 22:34
تشکر فوق العاده زیاد از سرکار خانم پوران پیر!
تمامی نکاتی که توی مقاله اومده درستن ولی پیتر توی دنیای کمیک چیزای بیشتری به من یاد داد تا دنیای سینما؛ زمانی که صنایع پارکر رو تاسیس کرد، متوجه شدم هیچ چیز نشد نداره، وقتی که شرکت شو از دست داد متوجه شدم چیزهایی فراتر از مال دنیا مثل خانواده و دوستان برات باقی میمونن. یاد گرفتم حتی بدترین آدم ها هم می‌تونند تغییرکنن! آدمهای خوب ممکنه بد بشن و آدم‌های بد ممکنه خوب بشن! (بن رایلی و نورمن) به هر چیزی که با چشم میبینیم اعتماد نکنیم و برای از دست ندادن عزیزانمون تلاش کنیم و...
یکی از مهم ترین چیز هایی که من از سه گانی سم ریمی یاد گرفتم، این بود که در هر شرایط شادی و نشاط زندگی خودمون رو حفظ کنیم و به انتخاب بقیه احترام بذاریم. واقعا فیلم های کمیک بوکی مخصوصاً قهرمان هایی که بسیار ملموسن و داستان زندگی شون به داستان زندگیمون نزدیکه، چیزی فراتر از فیلم های اکشن و داستان های کلیشه ای هستن! بعضی اوقات فلسفی هستند و بعضی اوقات مسیر زندگی یک فرد رو تغییر میدن. واقعا موضوع مقاله برام جالب بود و حالا حالاها جای تامل داره.
تشکر مجدد!
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#7 Jastice.SLH 1400-08-27 23:19
واقعا عالی بود
شخصیت اسپایدی حتی تو فیلماش هم آموزنده هست حتی تو بدترین فیلماش هم نظیر سری فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز بازم شخصیت ها و عقایدش میدرخشه و از نقاط قوت اون سری بود! :lol:
من شخصا با مورد 7 و 8 بیشتری همذات پنداری رو میکنم چوم واقعا برای خودمم اتفاق افتاده!
کارهایی که عواقبشو در نظر نگرفته بودم و مثل پیتر اشتباه هایی میکردم
یا مثلا به حرف های بزرگتر هام گوش ندادم اما کار درست رو کردم ولی بعدش خانواده ام دعوام میکردن اما از مرد عنکبوتی یاد گرفتم که قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه داره و حتی اگه کل دنیا باهات دشمن بشه این مسئولیت ماست که کار درست رو بکنیم

این ویژگی های خوب و شایسته اس که از اسپایدی یک قهرمان ساخته نه قدرت های عنکبوتیش.....
تامام 8)
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#8 Ahmadlalami 1400-08-28 01:17
واقعا مقاله زیبا و تاثیر گذاری بود.این ثابت میکنه فیلمای ابر قهرمانی هم میتونن بسیار آموزنده باشن. تشکر از شما
نقل قول کردن
mjkp
#9 mjkp 1400-08-28 03:36
مقاله ای عالی بود دستتون درد نکنه
خوبی مرد عنکبوتی نسبت به سایر ابرقهرمان ها اینه که مخاطب همراه با پیتر پارکر تجربیات جدیدی میکنه و درس های کاربردی در زندگی روزمره رو یادمیگیره و میتونه خودشو جاش بزاره
نقل قول کردن
amin Hajati
#10 amin Hajati 1400-08-28 14:30
سلام میخواستم بگم مردعنکبوتی بیشتراز 8 تا فیلم سینمایی دارد مردعنکبوت 10 تا فیلم سینمایی دارد
مردعنکبوتی درون دنیای عنکبوتی
مردعنکبوتی شگفت انگیز 1
مردعنکبوتی شگفت انگیز 2
مردعنکبوتی 1
مردعنکبوتی 2
مردعنکبوتی 3
مردعنکبوتی بازگشت به خانه
مردعنکبوتی دور از خانه و
مردعنکبوتی چالش اژدها سال1981 و مردعنکبوتی ضربه متفابل میزند سال 1978
که این دو فیم های اول و دوم مردعنکبوتی هستند
با تشکر :-)
نقل قول کردن
mjkp
#11 mjkp 1400-08-28 18:12
به نقل از amin Hajati:
سلام میخواستم بگم مردعنکبوتی بیشتراز 8 تا فیلم سینمایی دارد مردعنکبوت 10 تا فیلم سینمایی دارد
مردعنکبوتی درون دنیای عنکبوتی
مردعنکبوتی شگفت انگیز 1
مردعنکبوتی شگفت انگیز 2
مردعنکبوتی 1
مردعنکبوتی 2
مردعنکبوتی 3
مردعنکبوتی بازگشت به خانه
مردعنکبوتی دور از خانه و
مردعنکبوتی چالش اژدها سال1981 و مردعنکبوتی ضربه متفابل میزند سال 1978
که این دو فیم های اول و دوم مردعنکبوتی هستند
با تشکر :-)

میشه لطفا بیشتر درباره دو فیلم اول مرد عنکبوتی توضیح بدین؟
نقل قول کردن
mtm
#12 mtm 1400-08-28 19:51
۱۰# و ۱۱#:

این دو فیلم سینمایی نبودند و در واقع قسمت هایی از سریال تلویزیونی مرد عنکبوتی در دهه ۷۰ میلادی بودن که بهم وصل شدند و در چند کشور به صورت محدود تو سینماها به نمایش درامدند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید