جیمز کامرون: "اسپایدرمن" بهترین فیلم ساخته‌نشده من است!

جیمز-کامرون-اسپایدرمن-بهترین-فیلم-ساخته‌نشده-من-است

«جیمز کامرون» سالها برای ساختن اقتباس خودش از ابرقهرمان محبوب مارول را اصرار داشت. و حالا کارگردان "آواتار" در کتاب جدیدش «مرد عنکبوتی» را «بهترین فیلمی که هیچ‌وقت نساخته‌ام» دانست!

همانطور که حتما میدانید و قبلا هم در این مقاله و این مقاله گفته بودیم، «جیمز کامرون» مدت‌ها پیش از اکران «مرد-عنکبوتی» (Spider-Man 2002) «سم ریمی» قصد داشت اقتباس خودش از ابرقهرمان محبوب مارول را بسازد زیرا بارها گفته که از کودکی عاشق شخصیت مردعنکبوتی بوده و آرزویش این بوده که فیلمش را بسازدو کارگردان "آواتار" (Avatar 2009) در کتاب جدیدش "تِک نوآر: هنر جیمز کامرون" (Tech Noir: The Art of James Cameron) آن نسخه از «مرد-عنکبوتی» را «بهترین فیلمی که هیچ‌وقت نساخته‌ام» می‌خواند. این فیلمساز در تلاش بود پس از "ترمیناتور 2: روز داوری" (Terminator 2: Judgment Day) و پیش از "تایتانیک" (Titanic) این اقتباس را کارگردانی کند.

کامرون در مصاحبه با "اسکرین‌کراش" می‌گوید این فیلم ساخته‌نشده با فیلم «سم ریمی» تفاوت‌هایی داشته است: "اولین نکته‌ای باید به خاطر بسپارید این است که این شخصیت «مرد-عنکبوتی» نیست. اسمش «مرد-عنکبوتی» است، اما «مرد-عنکبوتی» نیست. او «بچه-عنکبوتی» است. او «بچه-دبیرستانی-عنکبوتی» است. به نحوی ملال‌آور است و کسی او را جدی نمی‌گیرد و از نظر اجتماعی محبوبیت ندارد و همه این مسائل و همین باعث شد که از قهرمانان دیگر متمایز باشد".

فیلمساز توضیح می‌دهد که: "در اقتباس او قدرت‌های ابرقهرمان «استعاره‌ای عالی» است برای «آن ظرفیت محفوظ مانده و استفاده نشده که آدم‌ها دارند و تشخیص‌اش نمی‌دهند. و از نظر من استعاره‌ای بود برای بلوغ و همه آن تغییرات جسمانی، اضطراب شما در مورد جامعه، در مورد انتظارات جامعه، روابط شما با جنسیتی که به آن گرایش دارید، همه این چیزها".

کامرون ادامه می‌دهد: "می‌خواستم فیلمی بسازم که آن نوع واقعیت چالش‌برانگیز را در خود داشته باشد. ابرقهرمان‌ها در حالت کلی همیشه پرزرق‌وبرق بودند، اما من می‌خواستم چیزی بسازم که بیشتر به "ترمیناتور" و "بیگانگان" (Aliens) شبیه بود، اینکه شما فوراً آن واقعیت را باور می‌کنید. یعنی در یک دنیای واقعی هستید، در دنیای خیالی شهر گاتهام یا سوپرمن و دیلی پلنت و چنین چیزهایی نیستید، جایی که همواره ماورائی و از نوع داستان‌های افسانه‌ای به نظر می‌رسد. می‌خواستم بگویم: اینجا نیویورک است. زمان حال. یک نفر را عنکبوت نیش می‌زند. به بچه‌ای تبدیل می‌شود که این قدرت‌ها را به دست می‌آورد و رؤیای «مرد-عنکبوتی» شدن را دارد، و لباسی می‌سازد که مزخرف است، اما بعد اصلاحش می‌کند، و مشکل اساسی‌اش این لباس لعنتی است. چنین چیزهایی. می‌خواستم در واقعیت ریشه داشته باشد و تجارب انسانی همه‌شمول. فکر می‌کنم ساختن این فیلم لذت‌بخش می‌شد".

کامرون می‌گوید در مقطعی امتیاز تولید فیلم بر اساس شخصیت‌های «مرد-عنکبوتی» قابل خریداری بوده است: "ناگهان به موقعیتی باد آورده تبدیل شد. سعی کردم استودیوی فاکس را وادار به خریدنش کنم، اما ظاهراً امتیاز آن کمی ابهام داشت و سونی مالکیت پرسش‌برانگیزی در آن داشت و فاکس حاضر نبود خودش را درگیر کند. «پیتر چرنین» [مدیر سابق فاکس] حاضر نبود خودش را درگیر کند. نمی‌خواست وارد نزاع حقوقی شود. و من می‌گفتم: شوخی می‌کنید؟ این شخصیت شاید یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد! و بعدها 10 میلیارد دلار...".

کامرون اضافه می‌کند: "پس از "تایتانیک" تصمیم گرفتم فراموشش کنم و فیلم‌های خودم را بسازم و وارد محدوده مالکیت فکری دیگران نشوم. بنابراین [ساخته نشدن «مرد-عنکبوتی»] شاید آن لگدی بود که احتیاج داشتم بخورم تا به سراغ تولید فیلم‌های خودم بروم".

کامرون در نهایت در پاسخ به این سئوال که "از این مسئله پشیمان نیستید که اسپایدرمن را نساختید؟"، گفت: "نمی‌دانم. فیلم پرجاذبه‌ای از آب در میامد. من هم ایده‌های بسیاری برای آن داشتم که خود «استن لی» نیز آنها را دوست داشت. البته پشیمان هم نیستم چون اعتقاد دارم ریمی فیلم خوبی ساخت ولی اگر مرد عنکبوتی را ساخته بودم هیچ وقت در مسیر ساخت آثاری مثل آواتار قرار نمیگرفتم. پس احساس پشیمانی نمیکنم".

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقتی که باید درباره ی فیلم مردعنکبوتی جیمز کامرون بدانید

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

فیلم مرد عنکبوتیِ «دیوید فینچر» ممکن بود چطور باشد؟

فیلمی که هرگز ساخته نشد: مرد عنکبوتی جیمز کامرون

15 بازیگری که قرار بوده نقش مرد عنکبوتی را بازی کنند!

15 داستان مرد عنکبوتی که هرگز به سرانجام نخواهند رسید!

آیا میدانستید که مرد شنی به دلیل اینکه قرار بود در فیلم مرد عنکبوتی ساخته جیمز کامرون مورد استفاده قرار بگیرد در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" غایب بود؟!

10 رویه متداول در فیلم های ابرقهرمانی که فیلم "مردعنکبوتی" (2002) ایجاد کرد

مصاحبه سم ریمی به مناسبت بیستمین سالگرد اکران فیلم "مرد عنکبوتی"

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی" (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

نظر سم ریمی درباره فیلم جدید مرد عنکبوتی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

آیا قراره داستان فیلم "مادام وب" به "ترمیناتور" شباهت داشته باشه؟!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

P.B.P
#1 P.B.P 1401-08-27 09:03
سلام ممنون از AYDA M عزیز،خسته نباشید.
نقل قول کردن
Doc Ata
#2 Doc Ata 1401-08-27 13:55
مرسی از AYDA M بابت این مقاله از جالب :lol:
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1401-08-27 14:38
به نقل از Doc Ata:
واقعا من یکی که باورم نمیشه که جیمز کارون تمام فیلماشو مثل آواتار و نابودگر و تایتانیک بخواد با فیلم اسپایدرمنو که هیچوقت هم نساخت (!) مقایسه کنه و بگه اسپایدرمن از همشون بهتره :o ( یا بهتر قرار بود باشه :-* )
مرسی از AYDA M بابت این مقاله از جالب :lol:

من نفهمیدم شما چطوری از متن برداشت کردی که جیمز کامرون فیلمی مثل اسپایدرمن که هرگز نساخته رو با فیلم های ساخته شده اش مقایسه کرده و گفته از همه بهتره؟!
مگه اصلا میشه همچین کاری؟!
ایشون منظورش این بوده از میان ایده ها و فیلم هایی که تو ذهنش داشته این رو از همه برتر میدونه
تیتر هم دقیقا همینو میگه:
جیمز کامرون: "اسپایدرمن" بهترین فیلم ساخته‌نشده من است!
بهترین فیلم" ساخته نشده "
نقل قول کردن
RED DEAD
#4 RED DEAD 1401-08-27 15:30
همون بهتر که نساختی
خدا رو شکر که سم ریمی اومد و ترکوند
سم ریمی عاشق مردعنکبوتی بود و درک صحیحی ازش داشت
کامرون نمی تونست هیچوقت شاهکاری مثلspiderman2 رو بسازه
نقل قول کردن
Wayne
#5 Wayne 1401-08-27 21:59
به نقل از Doc Ata:
واقعا من یکی که باورم نمیشه که جیمز کارون تمام فیلماشو مثل آواتار و نابودگر و تایتانیک بخواد با فیلم اسپایدرمنو که هیچوقت هم نساخت (!) مقایسه کنه و بگه اسپایدرمن از همشون بهتره :o ( یا بهتر قرار بود باشه :-* )
مرسی از AYDA M بابت این مقاله از جالب :lol:

یاد جمله اون بزرگوار افتادم که میگفت بهترین بازی ای که گزارش کردم همونیه که گزارش نکردم! :lol:
نقل قول کردن
Frank castle
#6 Frank castle 1401-08-27 23:37
سلام
برای من دو تا حسرت توی ژانر ابرقهرمانی هست.

اولی ارنوفسکی بود که دلم میخواست اقتباسشو از بتمن بسازه.خیلی چیز عجیب و غریبی میشد‌. دومی هم کامرون بود که مخصوصا با خوندن این متن حس حسرت دو چندان شد.
با اینکه مارک میلر رو خیلی خوشم نمیاد ازش ولی اونم میتونست توی لیست من باشه.
نقل قول کردن
Tony Stark
#7 Tony Stark 1401-08-28 06:20
استن لی از ایشون حمایت میکرده پس مشخصه فیلم بدی از آب درنمیومده. ضمن اینکه کامرون اون سالها واقعا در اوج بود و خیلی خیلی دوست داشتم ببینم چه جلوه های ویژه و صحنه های اکشن بی نظیری برای اسپایدرمن میسازه
نقل قول کردن
هالک 2
#8 هالک 2 1401-08-29 14:58
فکر میکنم خوب شد سم ریمی ساخت فیلم و ....
گرچه دوست داشتم کامرون هم بسازه !
ولی همین که سم ریمی ایده هاش را مطرح کرد هم خفن بود !
فکرمیکنم اگه سم ریمی نبود دیگه توبی کبیر هم نبود ...
اما بازهم دی‌کاپریو معروف هست ...پس نگید که خب دی‌کاپریو معروف نشد !
و اینکه اگه سم ریمی نبود که دکتر استرنج ۲ را بسازه ...
نقل قول کردن
Doc Ata
#9 Doc Ata 1401-08-29 20:19
#3:
آها خیلی ممنون استاد. من یه برداشت دیگه ای کرده بودم :-?
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید