10 رویه متداول در فیلم های ابرقهرمانی که فیلم "مردعنکبوتی" (2002) ایجاد کرد

10-رویه-متداول-در-فیلم-های-ابرقهرمانی-که-فیلم-مرد-عنکبوتی-2002-ایجاد-کرد

چندی پیش بیستمین سالگرد اکران فیلم تاریخ ساز "مرد عنکبوتی" ساخته سم ریمی بود؛ فیلمی حتی امروز نیز داره روی فیلم های ابرقهرمانی تاثیر میگذاره.

مقدمه: 20 سال پیش در چنین روزهایی فیلم "اسپایدرمن 1" ساخته استاد «سم ریمی» مثل بمب در سینماهای جهان صدا کرد. این فیلم با فروش و موفقیت خیره کننده خودش شیوه ای که تماشاچیان سینما به فیلم های ابرقهرمانی نگاه میکردند را برای همیشه تغییر داد. بسیار از عناصری که الان در این فیلم برای تماشچیان امروزی آشنا به نظر میرسد در آن زمان نو و تازه بود و دلیلش اینه که اونقدر ازشون تقلید شده که برامون آشنا به نظر میرسن! ما در این مقاله میخواهیم به 10 مورد از آنها بپردازیم ...

 

10- دیدن لوگوی متحرک و کمیک بوکی مارول در ابتدای فیلم

دیدن لوگوی متحرک و کمیک بوکی مارول در ابتدای فیلم

"اسپایدرمن" اولین باری بود که در دنیای سینما چشممون افتاد به اون لوگوی معروف و متحرک مارول را که حالتی فلیپ بوک (flipbook) دارد و انگار داریم صفحات کمیک بوکی را ورق میزنیم. یعنی وقتی فیلم شروع میشه اولش مثل هر فیلم سونی، اون خانومه که سمبل کمپانی "کلمبیا پیکچرز" هستش و مشعل دستشه رو میبینیم و بعدش هم پانل های کمیک بوکی مارول سریع جلوی چشممون ظاهر میشن و لوگوی مارول میاد و اون وسط قرار میگیره. دیدن چنین چیزی در آن موقع باعث شور و شعف بسیار هواداران مارول شد که سالها بود در حسرت دیدن یک اثر درست و درمون از روی شخصیت های مورد علاقه شون در سینما رو میکشیدند. و البته خیلی هم خوب بود که لوگوی مارول با ادای احترام به پانل های طراحی شده این شرکت دیده میشد و کاملا رنگ و بویی کمیک بوکی داشت. الان این لوگو را بارها و بارها دیده ایم و به نوعی با آثار مارول عجین شده است (فیلم های مارول استودیوز هم در اون اوایل دقیقا با همین لوگو آغاز میشدند) و حتی دی سی در ابتدای آثار خودش در دنیای سینما و کارتون یک تیتراژ انیمیشنی قرار میده که شخصیت های معروفش را در آن میبینیم و همه اینها از فیلم "مرد عنکبوتی" شروع شد...

 

9- تمرکز روی یک داستان اُریجین (Origin) محور

تمرکز روی یک داستان اُریجین (Origin) محور

در فیلم "مرد عنکبوتی" بیش از 45 دقیقه طول میکشه تا اینکه توبی مگوآیر لباس معروف اسپایدرمنی خودش را برای نخستین بار بر تن کنه. این یک تصمیم عمدی بود از سوی سمی ریمی و فیلمنامه نویس (دیوید کپ). با وجود آنکه فیلم های ابرقهرمانی پیشین اغلب جوری شروع میشدند که حرفه و شخصیت ابرقهرمانی از قبل تثبیت شده بود، اما در آن فیلم بخش عمده ای از زمان فیلم اختصاص داده شد به نمایش اینکه پیتر چطور یاد میگیره قدرت های تازه به دست آورده اش را از طریق آزمون و خطا مورد استفاده قرار بده. با این کار اون سفر درونی شخصیت از خاستگاه اولیه خودش به فُرم ابرقهرمان به تصویر کشیده و به مخاطب نشان داده شد که ابرقهرمانی مشهوی مثل اسپایدرمن اولش در چه شکلی بوده و این باعث شد نزد مخاطب عزیز شود. این چیزی هستش که دنیای سینمایی مارول (MCU) امروز کاملا درکش میکنه و شاهد بوده ایم که روایت منشاء و نحوه تبدیل شدن یک شخصیت به ابرقهرمان که بهش اُریجین یا origin گفته میشه، به بخش لاینفک فیلم های نظیر "مرد آهنی"، "کاپیتان آمریکا"، "ثور"، "کاپیتان مارول" و ... تبدیل شده است.

 

8- افتتاحیه های بالای 100 میلیون دلار

فروش مرد عنکبوتی

طبق آمار و ارقام سایت history.com و حتی با محسابه نرخ تورم، "اسپایدرمن" اولین فیلم تاریخ سینماست که طی تعطیلات آخر هفته در آمریکا به فروشی بالای 100 میلیون دلار دست یافت (114 میلیون دلار). این در حالی است که فیلم "مردان ایکس" در سال 2000 به فروش افتتاحیه ای در حدود 54 میلیون دلار دست یافته بود که برای خیلی ها شگفت انگیز بود ولی واقعا کسی فکرش را نمیکرد که یک فیلم ابرقهرمانی بتواند به فروشی بالغ بر 100 میلیون دلار طرف سه روز برسد. اما "مرد عنکبوتی" برخلاف تمام پیش بینی ها و توقعات اولیه به این مهم دست یافت و برای همیشه ذهنیت هالیوود را نسبت به اینکه فیلم های کمیک بوکی چقدر میتوانند موفق باشند را عوض کرد به طوری که اگه الان فیلمی از دی سی یا مارول فروش افتتاحیه اش در آمریکا کمتر از 100 میلیون دلار باشد نوعی شکست محسوب میگردد و کارشناسان شروع میکنند به دنبال یافتن دلیلش!

 

7- کامئوهای استن لی

کامئوی استن لی

درسته که از نظر فنی نخستین حضور افتخاری (کامئو) استن لی در یک فیلم مارولی مربوط میشه به فیلم "ایکس من" در سال 2000 ولی راستش را بخواهید اولین باری که تماشاچیان و هواداران کاملا این بزرگمرد را در یک فیلم سینمایی شناسایی کردند در فیلم "مرد عنکبوتی" بود (همانطور که در اینجا گفتیم اولش سم ریمی مخالف این حضور بود!). او در این فیلم در سكانسی كه گرین گابلین به میدان تایمز حمله میكند در یك صحنه ی بسیار كوتاه حضور پیدا كرد. باید توجه داشت که اون موقع فیلم های مارول هنوز به محبوبیت امروزی خود دست پیدا نکرده بودند و کامئوی استن لی در واقع ادای احترامی بود به هواداران کمیک بوکی. اما از این فیلم به بعد بود که دیگر مرسوم شد ایشون در فیلم های مارولی حضوری کوتاه داشته باشه و در طول سالها کامئوهای جالب و بامزه ای با حضور استن لی را شاهد بوده ایم (این مقاله و این مقاله را بخوانید) به طوری که دیگر همه با چهره استن لی آشنا هستند و خیلی ها مدام دنبال این میگردند که اشاره ای به او پیدا کنند!

 

6- دادن آزادی عمل به کارگردان

اسکلت - مرد عنکبوتی

خودِ سم ریمی جدیدا بار دیگر یادآوری کرد که اولین گزینه سونی برای ساخت مرد عنکبوتی نبود (در اینجا) ولی وقتی انتخاب شد بهش اجازه دادن تا حال و هوا و سبک فیلمسازی خودش را در آن دنبال کند. به طور مثال صحنه ای که بمب های گرین گابلین قربانیان را به اسکلت تبدیل میکنند حاوی المان هایی هست که اصطلاحاً بهش میگن "کَمپی" (Campy) و سم ریمی با رعایت آن در سری فیلم های "مرده شریر" (Evil Dead) سرشناس شد (در واقع، قسمت اول فیلم "مرده شریر" که در ایران بیشتر با نام "کلبه وحشت" شناخته میشود، به جنبشی در عالم هنر تعلق دارد که آن را کَمپ خطاب می‌کنند. معادل آن را به فارسی می‌توان عبارت نامانوسی چون "نامرغوب‌دوستی" یا "کج‌سلیقگی عامدانه/آیرونیک" در نظر گرفت. اثر هنری کمپ هیچ‌گونه ادعایی برای متعالی کردن روح بشر،‌ جلای فکری مخاطب و انتقال پیام مهم اجتماعی ندارد و چیزی است که اگر بخواهیم با دیدی جدی و خشک به آن نگاه کنیم، بد، بی‌کیفیت و بیخود به نظر می‌رسد. ولی جذابیت آن نیز در همین نهفته است. گاهی آدم نیاز دارد مغزش را خاموش کند و به تجربه‌ی اثری بپردازد که خودش را جدی نمی‌گیرد و با سطح کیفی نازل و بودجه‌ی کم ساخته شده، ولی پشت ساخت آن ذوق و شوق نهفته بوده. فیلم "مرده شریر" نیز فیلمی است که بلندپروازی پشت ساخته شدن آن از نتیجه‌ی نهایی بسیار فراتر بوده است و این هم نقطه‌قوت اصلی فیلم است). و الان جوری شده که استودیوها کاملاً به ارزش کارگردانان در ساخت فیلم های ابرقهرمانی پی برده اند و در به در به دنبال کسی هستند که سبک و شخصیت آثار خود را به اقتباس ها تزریق کنند که نمونه بارز آن در انتشار نسخه زک اسنایدر از "جاستیس لیگ" تجلی پیدا کرد و نشان داد که هواداران چه خوب یا بد، دوست دارند سبک خاص کارگردانان را تماشا کنند.

 

5- استفاده از افکت های واقعی

استفاده از افکت های واقعی

برکسی پوشیده نیست که فیلم های ابرقهرمانی بر یک عالمه افکت های ویژه و گرافیک رایانه ای (CGI) تکیه میکنند تا صحنه های مبارزه حماسی خلق کنند ولی در "مرد عنکبوتی" به همان اندازه به افکت های واقعی و عملی (practical effects) نیز توجه شد. آن موقع فن آوری CGI هنوز نوپا بود و بخش عمده از موفقیت فیلم به خلق افکت های قابل باور و حقیقی بستگی داشت. و هنوز هم همین طور است یعنی سازندگان آثار قهرمانی برای اینکه از تبدیل شدن فیلم هایشان به یک آشفته بازار رایانه ای سعی میکنند جوری آنها را با افکت های واقعی ترکیب کنند که بیننده نتواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهد.

 

 

4- استفاده از افکت های کامپیوتری به عنوان مکمل

استفاده از افکت های کامپیوتری به عنوان مکمل

سم ریمی از اون دسته کارگردانان سنتی و old school است که سعی میکند تا جای ممکن از افکت های واقعی استفاده نماید ولی به خوبی میدانست که غیر ممکن است فیلمی خوب ابرقهرمانی ساخت و از افکت های رایانه ای استفاده نکرد، به ویژه برای سکانس های خارق العاده (fantastical). درسته که بسیاری از شات های "مرد عنکبوتی" دارای افکت های CGI بودند ولی هیچ صحنه ای نیست که 100 درصد دستپخت رایانه باشد و این تصمیم ریمی بود تا صحنه ها تا جای ممکن باورپذیر باشند. درسته که ترکیب بی نقص افکت های رایانه ای با جلوه های واقعی برای هر فیلمسازی میسر نیست ولی امروزه استودیوها بر انجام آن اصرار دارند.

 

3- روایت یک قصه ی خوب

روایت یک قصه ی خوب

یکی از انتقاداتی که معمولا از فیلم های ابرقهرمان میشود این است که معمولاً به جای داستان، بر روی زرق و برق و عظمت سمعی – بصری تمرکز میکنند ولی "اسپایدرمن" عکس این موضوع بود. دیوید کپ ماه ها روی فیلمنامه کار کرد و بارها بازنویسی انجام داد و در این زمینه همراهی مستقیمی با سم ریمی داشت تا داستانی را سر و شکل دهد که مخاطبین بتونند باهاش در سطحی عمیق تر ارتباط برقرار کنند. بی دلیل نیست که پس از گذشت 20 سال، "اسپایدرمن" همچنان یکی از دوست داشتنی ترین فیلم های سوپرهیرویی است و اینکه چرا تماشاچیان اینقدر برای بازگشت توبی مگوآیر در فیلم "راهی به خانه نیست" هیجان داشتند.

 

2- خساست به خرج دادن در استفاده از شخصیت های خبیث

خساست به خرج دادن در استفاده از شخصیت های خبیث

نقش آفرینی ویلم دفو در قالب نورمن آزبورن/گرین گابلین است هنوز هم یکی از معروف ترین نقش های این بازیگر کهنه کار و یکی از بهترین نقش آفرینی های کمیک بوکی است (این مقاله را بخوانید). شاید یکی از دلایل این است که فیلم به طور اقتصادی ازش استفاده کرد، یعنی ما او را تنها در 20 دقیقه از زمان فیلم مشاهده کردیم. کریستوفر نولان هم از ترفند مشابه ای در نشان دادن جوکر در "شوالیه تاریکی" بهره جست و بار دیگر نشان داد که خیلی وقتها "کمتر دیده شدن، جذاب تر است" چون اینجوری هر وقت در صحنه ای حضور پیدا میکنند انگار بیشتر هرج و مرج ایجاد میکنند که در ذهن میماند.

 

1- گنجاندن ایستراگ های فراوان

گنجاندن ایستراگ های فراوان

الان جوری شده که هواداران و تماشاچیان فیلم های کمیک بوکی را بارها و بارها مورد تماشای مجدد قرار میدهند تا به نکات پنهان و ایستراگ های آن پی ببرند که شاید نشانه ای از داستان ها و شخصیت هایی باشند که در قسمت های بعدی حضور خواهند داشت و یا به لحظات مهم تاریخ کمیک بوک اشاره داشته باشند. و "اسپایدرمن" فیلمی بود که به دلیل وفاداری زیاد به منبع اصلی خود سرشار از ایستراگ بود (این مقاله را ببینید). به جرئت میتوان ادعا کرد که تا قبل از این فیلم سابقه نداشت این همه ارجاعات ریز و درشت به دنیای کمیک در یک فیلم سینمایی ببینیم و این چیزی که "اسپایدرمن" در دنیای سینما مُد کرد.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت ScreenRant

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

  

مطالب مرتبط:

10 اتفاق غیرمنتظره ای که برای مرد عنکبوتی در سه گانه سم ریمی رخ داد

مصاحبه سم ریمی به مناسبت بیستمین سالگرد اکران فیلم "مرد عنکبوتی": سونی اولش منو نمیخواست!

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی" (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 فیلم و سریالی که مرد عنکبوتی توبی مگوآیر ممکنه دفعه بعد در آن حضور داشته باشه!

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

چرا تام هالند بهترین مرد عنکبوتی در دنیای سینما است

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

نظر سم ریمی درباره فیلم جدید مرد عنکبوتی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Death_master
#1 Death_master 1401-02-21 07:14
باسلام خدمت شما استاد ترابی و همه کاربران سایت خوب اسپایدی
استاد ترابی مثل همیشه گل کاشتید مقاله خیلی خوبی بود
واقعا فکر کنید چی میشد اگه مثل قسمت 3 دست کارگردان رو سونی می بست
استاد لوگو تونم خیلی عالیه
نقل قول کردن
s.p.i
#2 s.p.i 1401-02-21 12:09
با سلام و خسته نباشید
خب قطعا فیلم مرد عنکبوتی که سال ۲۰۰۲ اکران شد یکی از مهم ترین فیلم های ابرقهرمان بود که هنوز بعد از این همه سال هرکس که فیلمو ببینه میتونه باهاش ارتباط برقرار کنه
این فیلم به بهترین شکل اورجین پیتر نشون داد (حالابهتره کاری نداشته باشیم توی قسمت سوم همه چیز خراب شد ) و حتی ویلین عالی داشت میتونم بگم گرین گابلین خباثت خودش توی این فیلم به شکل عالی نشون داد و داستان خوبی روایت کرد درست مثل یک کتاب زندگی از طرف دیگه این فیلم هر وقت آدم نگاهش میکنه میفهمه زرق و برق نداره از طرف دیگه فیلم نوعی رنگ و لعاب نارنجی داره
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#3 Ahmadlalami 1401-02-21 12:11
سلام. واقعا همین نکاته که باعث شده این فیلم بعد از بیست سال هنوزم اینقدر محبوب باشه و هر وقت ببینیش باز جذابه و قطعا این فیلم راهو برای فیلمای کمیک بوکی باز کرد و مردم با خودشون گفتن آره یه فیلم کمیکی هم میتونه اینقدر تماشایی باشه. ممنون از استاد ترابی بابت مقاله فوق العاده. راستی استاد آواتارتون خیلی جذاب تر شده :lol:
نقل قول کردن
best of the best
#4 best of the best 1401-02-22 01:04
به به چه مقاله ای
لذت بردیم استاد (طبق معمول همیشه
استاد یادمه یه بار گفتین این فیلم براتون فقط دو ایراد داره : لباس گرین گابلین و برخی جلوه های ویژه سطح پایین مثل جایی که پیتر روی پشت بام داره میدوه و قدرتاش رو تست میکنه و ...
درسته؟
نقل قول کردن
best of the best
#5 best of the best 1401-02-22 01:06
و استاد ... من تنها مشکلم با فیلم اینه چرا گرین گابلین وقتی اسپایدرمن اسیر کرد سعی نکرد هویت‌مخفی ش رو کشف کنه در حالی که میتونست براحتی ماسکشو برداره! خوشحال میشم اگه جنابعالی یا فرد دیگری پاسخ این ابهام بنده را بدهد
نقل قول کردن
RETEPILA
#6 RETEPILA 1401-02-22 11:07
به نقل از best of the best:
و استاد ... من تنها مشکلم با فیلم اینه چرا گرین گابلین وقتی اسپایدرمن اسیر کرد سعی نکرد هویت‌مخفی ش رو کشف کنه در حالی که میتونست براحتی ماسکشو برداره! خوشحال میشم اگه جنابعالی یا فرد دیگری پاسخ این ابهام بنده را بدهد

من فکر میکنم اون موقع بیشتر دنبال کسب قدرت لازم بود و به همین دلیل صرفا بهش پیشنهاد همکاری داد و زیاد به نظرم هویتش چیز مهمی نبود در اون لحظه
ولی بعدش که پیتر دست رد بهش میزنه و توی اون ساختمان نبرد میکنن و در آخر توی جشنی که داشتن هویت پیتر لو میره اونوقت نورمن واقعا شوکه میشه و انتظارش رو نداشته و حس میکنه خیانت شده بهش
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1401-02-22 21:44
به نقل از best of the best:
و استاد ... من تنها مشکلم با فیلم اینه چرا گرین گابلین وقتی اسپایدرمن اسیر کرد سعی نکرد هویت‌مخفی ش رو کشف کنه در حالی که میتونست براحتی ماسکشو برداره! خوشحال میشم اگه جنابعالی یا فرد دیگری پاسخ این ابهام بنده را بدهد

اون موقع گرین گابلین‌میخواست اسپایدرمن رو بیا ه سمت خودش . نیازی به کشف هویت مخفی ش نداشت و اگه اینکارو میکرد دیگه اسپایدرمن بهش اعتماد نمیکرد تا بهش ملحق بشه
ضمن اینکه او اگه میخواست اسپایدرمن رو از سر راه برداره خیلی راحت وقتی بیهوشش کرده بود میزاشت سقوط کنه تا بمیره ولی گرفتش چون میخواست بهش ملحق بشه
اینجا کامل توصیح داده
b2n.ir/m08078

نقل قول کردن
best of the best
#8 best of the best 1401-02-23 12:39
به نقل از mtm:
به نقل از best of the best:
و استاد ... من تنها مشکلم با فیلم اینه چرا گرین گابلین وقتی اسپایدرمن اسیر کرد سعی نکرد هویت‌مخفی ش رو کشف کنه در حالی که میتونست براحتی ماسکشو برداره! خوشحال میشم اگه جنابعالی یا فرد دیگری پاسخ این ابهام بنده را بدهد

اون موقع گرین گابلین‌میخواست اسپایدرمن رو بیا ه سمت خودش . نیازی به کشف هویت مخفی ش نداشت و اگه اینکارو میکرد دیگه اسپایدرمن بهش اعتماد نمیکرد تا بهش ملحق بشه
ضمن اینکه او اگه میخواست اسپایدرمن رو از سر راه برداره خیلی راحت وقتی بیهوشش کرده بود میزاشت سقوط کنه تا بمیره ولی گرفتش چون میخواست بهش ملحق بشه
اینجا کامل توصیح داده
b2n.ir/m08078

spidey.ir/.../...

ممنون واقعا. نمیدونید این سئوال چند سال ذهنم‌و درگیر کرده بود. کاملا قانع شدم
نقل قول کردن
Morteza
#9 Morteza 1401-02-23 21:51
سلام خیلی ممنون از این مقاله زیبا فقط آقای ترابی جسارتا کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز قدیمی که نوشته آقای استن لی است رو کی تو سایت قرار میدید من خیلی وقته منتظرم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45