10 دفعه ای که «گرین گابلین» مُرد ولی دوباره برگشت!

10 دفعه ای که «گرین گابلین» مُرد ولی دوباره برگشت!

این مقاله را بهانه حضور و بازگشت مجدد گرین گابلین دوست داشتنی در فیلم "راهی به خانه نیست" تقدیم به شما میکنم.

در دنیای کمیک کلا رسم نیست کسی اگه میمیره، مرده هم باقی بمونه و به احتمال صدی به نود (به قول نون. خ.!) راهی برای بازگشتش پیدا میکنند. مخصوصا که اگر طرف شخصیت جذابی مثل گرین گابلین هم باشه که دشمن اصلی مرد عنکبوتی محسوب میشه. پس جای تعجبی نداره که او بارها مرده ولی زنده شده باشه و در این مقاله میخواهم به 10 مورد از این بازگشت ها اشاره کنم.

 

- "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2"

http://www.spidey.ir/images/img/content/green-goblin-pictures/tasm2/Chris-Cooper.jpg

این یکی را در تاپ لیست نمیارم چون هیچ وقت رسما تایید نشد و در واقع جزو صحنه ها یا ایده های حذف شده در فرنچایز نه چندان موفق "مرد عنکبوتی شگفت انگیز " هستش: 

مارک وب همچنین در ادامه مصاحبه خود با سایت IGN گفته بود: "قرار بود در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 ، «کریس کوپر» برگرده و دوباره نقش نورمن آزبورن را بازی کنه و به گرین گابلین تبدیل بشه. میخواستیم سرش رو فریز کنیم و اینجوری دوباره زنده بشه. و البته اون شخصیت مرموز به نام "جنتلمن" هم بود. ولی نورمن بود که قرار بود رهبری شش خبیث رو بر عهده بگیره. ما در ضمن میخواستیم حتما از والچر در شش خبیث بهره بگیریم. درباره شخصیت جنتلمن یه ایده هایی راجع بهش داشتیم ولی کلی بودند. هنوز دقیقا نمیدونستیم میخواهیم باهاش چیکار کنیم. ولی در کل تجربه fun ای بود . من خاطرات خوب و خوشی از اون دوران دارم"!

لازم به ذکره این شخصیت "جنتلمن" که مارک وب ازش حرف میزد اولین بار در تیتراژ "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1 " و در سلول «کرتیس کانرز» ظاهر شد:

و بعدش در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 " دیدیمش که در پایان این فیلم به محل نگهداری «هری آزبورن» میرود و به او پیشنهاد تشكیل گروه شش خبیث را میدهد.

نام واقعی او  «آقای فیرز» (Mister Fiers)كه به «جِنتلمن» معروف است، میباشد. او بسیار بسیار شخصیت گمنام و ناشناخته ای در داستان های مرد عنكبوتی  به شمار میرود. او هیچ نیروی فوق بشری ندارد ولی یك تاجر بسیار پرنفوذ و پولدار است كه یك خصومت شخصی با پیتر پاركر دارد (چون والدین پیتر پاركر قبل از مرگ خود برخی از نقشه های او را خراب كرده بودند).

(واقعاً همون بهتر که "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" ساخته نشد و ما چیز بیشتری از همچین شخصیت بی خودی ندیدیم!)

در ضمن اگه یادتون باشه ما خیلی خیلی وقت پیش یعنی 22 اسفند سال 1392 که شایعات داغی راجع به "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" منتشر میشد،  تو سایتمون گفته بودیم که قراره سر نورمن آزبورن فریز بشه و حتی عکسش رو هم گذاشتیم. اگه یادتون نمیاد ، اینجا را کلیک کنید).

  

10- شماره 122 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز

"شبی که گوئن استیسی مُرد" نمادین ترین مبارزه بین مرد عنکبوتی و گرین گابلین را رقم زد و باعث شد این خبیث به صدر جدول دشمنان برتر مرد عنکبوتی صعود کنه (تا اون موقع بزرگترین دشمن مرد عنکبوتی، دکتر اختاپوس بود که باعث مرگ «سروان جورج استیسی» شده بود). معلومه که در بخش نخست این داستان گرین گابلین عشق حقیقی پیتر پارکر در آن دوران یعنی «گوئن استیسی» را میکشه (در شماره 121) و سپس در شماره بعدی شاهد نبردی بین مرد عنکبوتی انتقام جو و گرین گابلین مغرور هستین. درسته که قهرمان میبره ولی او نمیتونه حریفش رو بکشه و دست آخر این آزبورن هستش که وقتی میخواد با استفاده از گلایدر خودش به اسپایدرمن از پشت ضربه بزنه، به دست همون گلایدر کشته میشه. و البته یک خبیث خوب هیچ وقت مرده باقی نمیمونه. ولی این بار گرین گابلین خیلی مرده باقی موند! (یعنی برای 23 سال!) یعنی اونقدر که نویسنده های برای پرکردن جای خالی او مجبور شدند چند شخصیت دیگر رو به عنوان جانشین او خلق کنند و حتی شخصیت اریجینال ولی مشابهی به نام «هاب گابلین» خلق کنند. یعنی با این حال در اواسط دهه 90 میلادی داستان Clone Saga اونقدر جنجالی شد و اونقدر هوادارها را آزار داد که فقط یک گزینه باقی میوند که پشت سر اون همه خباثت باشه: نورمن آزبورن! بنابراین او دوباره برگشت تا زندگی پیتر پارکر رو جهنم کنه. ولی سئوال اینه که چطور زنده مانده بود؟ کمیکی تک قسمتی اما مهمی چاپ شد به نام "دفترچه خاطرات آزبورن" (The Osborn Journal) . در این کمیک نحوه زنده ماندن نورمن آزبورن توضیح داده شد. مثلا اینکه اثرات سرم گابلینی باعث شده بود تا نورمن نمیرد. او در سردخانه بیدار شد . بعد میبینه که گزارش کالبد شکافی اونجاست. خودش هم تعجب میکنه چون کالبد شکافی روش انجام نشده. بعد از پنجره میبینه که هری داره به مسئول پزشکی قانونی رشوه میده و ... جزیئیاتش رو اینجا تو این مقاله گفته ایم. برید و بخونید.

 

9- شماره 7 از کمیک Ultimate Spider-Man

در سال 2000 مارول دست به کار بزرگی زد و از دو استاد مسلم دنیای کمیک به نام های «برایان مایکل بندیس» و «مارک بگلی» خواست تا بزرگترین و محبوب ترین شخصیتش را به روز رسانی کنند. در نتیجه سری محبوب و موفق Ultimate Spider-Man خلق شد که همه را انگشت به دهان گذاشت. در این سری دنیا ، حال و هوا و شخصیت های ریز و درشت مرد عنکبوتی با قرن بیست و یکن مناسب شده بود. سرگذشت بسیاری از دشمنان مرد عنکبوتی هم به نوعی تغییر کرد و در این میان Origin گرین گابلین نیز عوض شد و به نوعی با سرگذشت پیتر پارکر گره خورد و به شرکت «آزکورپ» ربط پیدا کرد. یعنی پیتر در آنجا از طریق نیش عنکبوتی که با فرمول ابرسرباز موسوم به OZ تقویت شده بود به قدرت های فوق بشری خود دست یافت. نورمن هم OZ را به خودش تزریق کرد و گابلین شد. در شماره 7 هم او به عنوان نخستین دشمن دارای قدرت فوق بشری مرد عنکبوتی به مدرسه "میدتاون" حمله کرد. او به نظر رسید پس سقوط به داخل رودخانه مرده باشد ولی اون حباب هایی که در پانل آخر روی آب بودند نشان میداد او نمرده ... و این مردن ها و برگشتن ها به زودی به یکی از مشخصه های این شخصیت در این سری تبدیل شد. این کمیک اینجا ترجمه شده است.

 

8- شماره 27 از کمیک Ultimate Spider-Man

شماره 27 از کمیک Ultimate Spider-Man

نورمن در چهارمین آرک داستانی از سری "مرد عنکبوتی نهایی" به نام "میراث" (Legacy) بازگشت که در شماره های 22 تا 27 به چاپ رسید. او از اینکه میدونه هویت مخفی اسپایدرمن چیست سوءاستفاده کرد تا از این قهرمان نوجوان به نوعی اخاذی کنه تا وارثش بشه ، در حالی که زندگی دوستان پیتر و خانواده اش این وسط به خطر افتاده بود. مثلا درشماره 25 از كمیك "اسپایدرمن نهایی" (Ultimate Spider-Man) ، گرین گابلین مری جین را ربود و از بالای پل به پایین پرت كرد ولی اسپایدرمن سریعا پرید و به دنبال او رفت و سپس وقتی فاصله كمی با او داشت به پایش تار زد و روی هوا او را گرفت. در نتیجه مری جین زنده ماند و اون سناریوی مرگ گوئن استیسی اینجا تکرار نشد (عکسش اینجا و اینجاست). دست آخر نورمن که تحت محاصره اسپایدرمن و شیلد در پنت هاوس خودش قرار گرفته بود، روی به مصرف یا بهتره بگیم اُور دوز فرمول OZ میاره و چیزی نمانده بود که پیتر را بکشه که پسر خودش یعنی «هری آزبورن» از پشت با فریم پنجره بهش ضربه میزنه. ولی به دلیل وجود فرمول OZ در بدنش نمیمیره و شیلد او را زندانی میکنه. این داستان اینجا ترجمه شده است.

 

7- شماره 117 از کمیک Ultimate Spider-Man

 شماره 117 از کمیک Ultimate Spider-Man

در نوزدهمین آرک داستانی سری Ultimate Spider-Man، "مرگ یک گابلین" را خواندیم که در شماره های 112 تا 117 منتشر شد (این اولین آرکی بود که پس از آنکه مارک بگلی سری را ترک کرد به دست طراح فوق العاده دیگری به نام «استوارت ایمونن» طراحی شد). نورمن در این داستان با پسر خودش ، هری ، که به هاب گابلین تبدیل شده بود. هری او چندین بار به عنوان طعمه توسط سازمان "شیلد" استفاده شد تا پدرش را به دام بیاندازند. اما سرانجام در مبارزه با پدرش (گرین گابلین) پرداخت و به دست او كشته شد. در واقع نورمن خودش هم نمیدونست داره چیکار میکنه و هری را کشت و وقتی او به حالت انسانی خودش برگشت و فرزندش را در آن حالت دید از مامورین شیلد خواست تا بکشتنش و آنها هم رویش آتش گشودند. شما میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

  

6- شماره 160 از کمیک Ultimate Spider-Man

شماره 160 از کمیک Ultimate Spider-Man

سال 2011 در اقدامی شوکه کننده شاهد مرگ پیتر پارکر در این دنیا بودیم. ما قبلا در این مقاله به طور کامل این رویداد مهم را پوشش داده بودیم ولی به طور خلاصه باید گفت که پیتر پارکر در طی نبردی نفس گیر با گرین گابلین و در راستای محافظت از خانواده خودش کشته شد که لحظه واقعا دردناک و احساسی بود. کشته شدن پیتر پارکر در هر جایی و در هر دنیایی یک اتفاق مهم است ولی این نسخه از پیتر پارکر برای خیلی از خوانندگان مهم بود. اما خوشبختانه بندیس بلافاصله جانشین خوبی برای او به نام «مایلز مورالز» پیدا کرد که بعدا بسیار محبوب شد ولی در مجموع مرگ پیتر پارکر دنیای التمیت برای همیشه دنیای کمیک های Ultimate را تغییر داد. در هر حال گرین گابلین هم در این نبرد کشته شد و دیدیم که به حالت انسانی خود برگشته ولی در پانل نهایی انگار لبخندی روی لبانش نقش بست که نشان از زنده بودن او داشت که البته همین طور هم بود ... (این عکس را ببینید). این داستان رو میتونید در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

5- شماره 7 از کمیک Miles Morales: Ultimate Spider-Man

شماره 7 از کمیک Miles Morales: Ultimate Spider-Man

پس از وقایع کراس اُوری به نام Cataclysm، آزبورن بار دیگر در آرک افتتاحیه کمیک های "مایلز مورالز" برمیگرده که توسط «سارا پیکلی» طراحی شد و همانطور که معلومه برایان مایکل بندیس هم نویسنده اش بود. او بار دیگر از اسارت شیلد فرار کرد و جی جونا جیمسون را کشت و به دشمنی با مرد عنکبوتی جدید (مایلز مورالز) پرداخت. ولی خوشبختانه معلوم شد پیتر پارکر هم از وقایع شماره 160 جان سالم به در برده و زنده است (ناسلامتی او هم مثل نورمن در رگهاش فرمول OZ جریان داره!). پس شاهد تیم آپی بین او و مایلز بودیم برای شکست دادن گرین گابلین و در این کار هم موفق میشوند. ولی برای اطمینان خاطر، ماریا هیل پس از سه دفعه شلیک به نورمن، جسدش را هم آتش میزنه! راستی تا یادم نرفته بگم که ما این داستان را در اینجا براتون ترجمه کرده ایم.

 

4- شماره 5 از کمیک "مردان عنکبوتی 2"

در شماره آخر از سری "مردان عنکبوتی 2" که اینجا ترجمه شده و در آن بار دیگر شاهد تیم آپ بین مرد عنکبوتی و مایلز مورالز بودیم ، مشاهده کردیم دنیای آلتمیت که در نتیجه وقایع "جنگ های پنهان" نابود شده بود دوباره برگشته است (این مقاله را بخوانید). در صحنه ای دیدیم که پیتر پارکر بار دیگر با گرین گابلین روبرو شده و قبل از اینکه بقیه قهرمان ها از راه برسن او را شکست میده (نویسنده در ایستراگی بامزه نشون میده که گرین گابلین داره لاف میزنه : "بهت گفتم که من کشته نمیشم!". از اون موقع به بعد دیده ایم که نورمن در کمیک بوک های مایلز مورالز که به دست صلاح الدین احمد نوشته میشه حضور پیدا کرده (این کمیک ها هم اینجا ترجمه شدن) و با دشمن دیگر مایلز به نام «آلتیماتوم» متحد گردیده است.

 

3- سریال "مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی"

در قسمت فینال از فصل سوم سریال معروف "اسپایدرمن: مجموعه کارتونی" که اسمش "نقطه عطف" (Turning Point) بود ، شاهد نوعی اقتباس از داستان "مرگ گوئن استیسی" بودیم. منتهی با دو تفاوت: 1- به جای گوئن از مری جین استفاده شد زیرا اصلا گوئن در این سریال نبود (البته به جز قسمت های پایانی که اونم مربوط به یک دنیای دیگر میشد). 2- به دلیل محدودیت های شدید و سانسورهای فراوانی که بر این سریال اعمال میشد، سازندگانش اجازه نداشتند کسی را بکشند و به همین دلیل نورمن آزبورن و مری جین هر دو از طریق دستگاهی به نام "تسریع کننده انبساط زمانی" (time dilation accelerator) به بُعدی به نام برزخ منتقل شدند که استعاره ای از مرگ بود. ولی مشخص بود که زنده هستند و قرار بود در آنها مرد عنکبوتی به همراه «مادام وب» به دنبال مری جین بروند و او را پیدا کنند که با کنسل شدن سریال این قضیه هم منتفی شد (این مقاله را بخوانید). نورمن هم مشخص بود زنده است و در اون بعد حاضره چون با پسرش هری ارتباط ذهنی برقرار میکرد و تشویقش میکرد که گرین گابلین بشه (ای کاش دیزنی پلاس ادامه این سریال رو میساخت و میفهمیدیم سر مری جین و نورمن چی اومده).

  

2- قسمت فینال سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده"

سریال تحسین شده "مرد عنکبوتی خارق العاده" از هر نظر عالی بود و هواداران را مجذوب خودش کرد (اینجا و اینجا را بخوانید). ولی متاسفانه بد وقعی ساخته شد و قربانی رقابت بین سونی و دیزنی برای ساخت انیمیشن از روی مرد عنکبوتی شد و پس از دو فصل و 26 قسمت کنسل شد. یقینا بهترین قسمت این سریال ، قسمت آخر آن به نام "پرده آخر" (Final Curtain) بود، پایانی درخور بهترین سریال کمیک بوکی تاریخ! در واقع اپیزود آخر این سریال از بعضی فیلم های ژانر ابر-قهرمانی هم بهتره! هویت مخفی گرین گابلین فاش میشه و پیتر میفهمه که او پدر بهترین دوستش است. یعنی نورمن آزبورن! عمق خباثت نورمن در این اپیزود مشخص میشه و سریال به اوج میرسه ولی افسوس که این پرده نهایی سریاله... در نبرد نهایی به نظر میاد گرین گابلین کشته میشه (به دست بمب های گابلینی خودش) و حتی برایش مراسم تدفین میگیرند ولی در صحنه پایانی نورمن را میبینیم که موهایش را رنگ کرده و میخواد از کشور خارج بشه ... لعنت به کسانی که این سریال رو کنسل کردند و ما ندیدیم که نورمن چطور برمیگرده.

 

1- فیلم "مرد عنکبوتی" (2002)

مرگ نورمن ازبورن

خب ما فکر میکردیم که نورمن آزبورن تو انتهای فیلم "مرد عنکبوتی" ساخته سم ریمی کشته شد و پرونده اش هم بسته شد (عجب جمله ای هم گفت قبل از مرگ: "به هری چیزی نگو"). ولی اشتباه میکردیم زیرا تا اینجا تصاویر و تریلرهای منتشره از فیلم موردد انتظار "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" نشان از بازگشت گرین گابلین دارند! تریلر دوم همچنین فاش کرد که دشمنان مرد عنکبوتی از مولتی ورس که هنگام نبرد با اسپایدرمن کشته شده اند به خاطر خراب شدن طلسم اجرا شده از سوی دکتر استرنج به mcu پا گذاشته اند. یعنی لااقل این چیزیه که یهمون گفتن و خدا میدونه در نهایت معلوم بشه قضیه چیه. ولی در هر حال گرین گابلین داره برمیگرده و او بار دیگر سر مرگ را کلاه گذاشته. کاری که در انجامش تبحر خاصی هم داره.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط با این مقاله:

کمیک "هاب گابلین نهایی" (ULTIMATE HOBGOBLIN) ترجمه شد + لینک دانلود

کمیک "مرگ هری آزبورن نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

کمیک "مرگ مردعنکبوتی نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

هالک 2
#1 هالک 2 1400-09-02 12:17
باز هم نفر اول هستم تو نوشتن فکرکنم
خب معلومه
گزینه ۱ و ۲و ۳ را خیلی خوشم اومد
بنظرم کارتون مردعنکبوتی خارق‌العاده خیلی قشنگه
کارتون مردعنکبوتی مجموعه کارتونی خوب بود و گرین گابلین قشنگ نبود
شماره ۱ هم که ...نگم دیگه
ای کاش می شد کارنیج را تو مردعنکبوتی خارق‌العاده می‌دیدیم
البته اگر خشونت نشان داده میشد :lol:
دره صورت مقاله خوبی بود
نقل قول کردن
amin Hajati
#2 amin Hajati 1400-09-02 12:32
بیشتر داخل سری کمیک های مردعنکبوتی نهایی بوده و جالبه و درمورد بازگشتت هم احتمالش زیاده
استاد الان میخوام باز هم تشکر ویژه از شما و عمو مختار بکنم من داشتم الان مصاحبه عمو مختار و نظرتان ماندگارتان را میخواندم و خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و فهمیدم شما و عمو مختار چقدر تلاش کردید و...
من واقعا برای نظر هام متاسفم استاد، من هیچی نمیدوستم ، هیچی! امیدوارم من رو ببخشید :cry:
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#3 Spectacular-SpiderMan 1400-09-02 12:45
واقعا گرین گابلین / نورمن خیلی میمیره ظاهری ولی باز بر میگرده اوضاع جوری میشه که هیچوقت نتونستی باور کنی که واقعا مرد
البته این مرگ و زندگی در کمیک های Ultimate بیشتر بوده و خلاصه بگیم هر وقت مرده برگشته ( البته مرگ بیشتر ظاهری بوده و ایشون مرگ رو پیچونده :lol: ) در دنیای سینمایی هم در مرد عنکبوتی ۱ به نوعی مرد اما فکر کنم همه میدونستیم که واقعا نمرده و خدا رو چه دیدی اگه پروژه سم ریمی لغو نمیشد شاید دوباره میدیدیمش ( بعد از مرد عنکبوتی ۳ سم ریمی خواست این شکست رو جبران کنه و با ساخت مرد عنکبوتی ۴ عالی جبران کنه اما با جریاناتی نشد متاسفانه) خب بعد از لغو اون فیلم ما کارمون تموم شد تا نورمن سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز که البته چندان نقشی نداشت و حتی به گرین گابلین هم تبدیل نشد اما با توجه به پروژه قسمت سوم امکان بازگشتش بود ( به شخصه خوشحالم که قسمت سوم هرگز ساخته نشد چون فکر میکنم فیلم خوبی از آب در نمی اومد ) گذشتیم تا رسیدیم به گل سر سبد این روزای جهان سینمایی ابرقهرمانی MCU که البته ما توی دو فیلمش ردی از نورمن آزبورن ندیدیم ولی گذشت تا رسیدیم به فیلم مورد انتظار راهی به خانه نیست می‌دونم که تک تکمونم برای اکران و البته نسخه با کیفیتش روز شماری میکنیم بگذریم تو تریلر ما شاهد باز گشت نورمن سم ریمی بودیم ( مطمئن هستم همه خوشحال شدید و چه شود) خب این نشون میده که نورمن تو سم ریمی بازم مرگو پیچونده ! :-*
و حالا قراره چالشی برای اسپایدرمن تام هالند و احتمالا هر سه اسپایدرمن بشه. و باید دید که چه کارهایی می‌کنه و بلاهایی بر سر پیتر میاره و MCU چطور ذات نورمن رو به تصویر میکشه
نتیجه: نورمن ظاهراً هیچوقت نمیمیره و به طور کلی چه در انیمیشن چه در کمیک چه در سینما نخواهد مرد و اگه دیدید مرد بدونید نمرده و باز بر میگرده و به لطف فرمول گابلینی یه عمر ما و مرگ رو پیچونده
باتشکر از استاد بابت این مقاله زیبا
نقل قول کردن
masiha_87
#4 masiha_87 1400-09-02 12:47
سلام به همگی
استاد خسته نباشید فوق العاده بود
نورمن آزبورن به عنوان یکی از شناخته شده ترین ویلن های دنیای مرد عنکبوتی، کاملا طبیعیه که چندین بار بمیره و زنده بشه. منطق اینطور صدق میکنه که هیچ کس نمیاد بزرگترین دشمن سود آور ترین کاراکترشو بکشه و دیگه برش نگردونه (حداقل تا قبل ران نیک اسپنسر اینطور بود :sigh: ) پس با این حساب، کشتن و زنده کردن کاراکتر های کمیک بوکی دیگه الان مد شده! نورمن از لحاظ تحلیلی واقعا شخصیت پیچیده ای داره و به خاطر همینه که کسایی دوستش دارن ولی نمیتونن باهاش ارتباط بگیرن (البته این موضوع برای عمو مختار صدق نمیکنه :lol: ) اگه از لحاظ منطقی به این ماجرا نگاه کنیم، متوجه میشیم کسایی که اصلا با دنیای کمیک حال نمیکنن و چیزی به اسم قوه ی تخیل ندارن، نمیتونن متوجه عمق ماجرا که شخصیت بسیار قوی و قدرتمند نورمن از جهت شخصیت پردازی هست پی ببرن. از همین رو یک تغییر بزرگ مثل "تغییر شخصیت پردازی" و یا "شکل ظاهری" یا حتی "مرگ کاراکتر مورد نظر"، کمی کمیک خون ها رو به فکر وادار میکنه تا با تغییر مورد نظر دست و پنجه نرم کنن ولی نمیشه! در نهایت اون کاراکتر برمیگرده و باز هم به قالتاق بازی هاش ادامه میده! این تغییرات بعضی وقت ها چند وجهی میشن؛ ولی مرگ یه کاراکتری مثل نورمن از این به بعد دیگه چند وجهی نخواهد بود چون چندین بار با چشم های خودش هم شیطان و هم جهنمو دیده! پس با این حساب اصلا بعید نیست در ران های پیش روی مرد عنکبوتی (کمیک) نورمن دوباره به ذات اصلیش برگرده. مشکل اینجاست که تغییرات بیش از حد در سرنوشت شخصیت ها، موجب گنگی داستان ها و یا حتی قابل پیش بینی شدنشون میشن! در نهایت ما به در عین سردرگمی، به ذات اصلی کاراکتر پی میبریم.
در دنیای سینمایی و انیمیشن هم همینه! ولی ماجرا اینه که کاراکتر نورمن آزبورن به دلیل پیچیدگی هاش و مدت زمان محدود سینما که به اون اختصاص میده، بعضی اوقات باعث میشه بیننده از دیدنش سیر بشه و "مرگ" و "بازگشت" که در دنیای کمیک کلید اسرار بوده، در دنیای سینما و گیم و انیمیشن هم موجب حل این مشکل میشه (مخصوصا چون فیلم بهتر میتونه در انتقال هدف به بیننده کمک بکنه، این گنگ بودن و سردرگمی کمیک فن از بین میره) ببخشید سرتونو دردآوردم ولی گفتم تلافی این مدت که کامنت های کوتاه میذاشتم رو بکنم!
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#5 Spectacular-SpiderMan 1400-09-02 12:50
استاد یه نظر یا پیشنهاد داشتم
نظرتون چیه با توجه به حضور مجدد گرین گابلین / نورمن آزبورن توی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست مقاله با عنوان رتبه بندی اقتباس های گرین گابلین بنویسید فکر کنم جالب باشه همچین مقاله ای( در مورد نظر جین و دکتر اختاپوس و.. نوشته بودید که واقعا زیبا بود ولی دلم میخواست که راجب گرین گابلین هم بود)
؟
( کجایید عمو مختار که همیشه با خواندن مقاله های زیبا تون در مورد گرین گابلین لذت می‌بردم)
نقل قول کردن
mjkp
#6 mjkp 1400-09-02 13:52
بازگشت نورمن مرد عنکبوتی شگفت انگیز اصلا هیجانی نیست و قطعا جالب نمیشد چون نه اطلاعات کافی از نورمن داشتیم نه کار شاخی کرده بود و نه قدرتی داشت
اما اگه نورم ویلم دفو بیاد عالی میشه و هایپ میره بالا چون اولین دشمن مرد عنکبوتی توبی بوده و هم خیلی شخصیت پردازی خوبی براش شد تا قسمت ۳ هم به شخصیتش پرداخته میشد و طی یک نبرد نفس گیر کشته شد و الان بر گرده خیلی جالب میشه
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#7 AM SM BM SM 1400-09-02 13:57
سلام
ممنون بابت مقاله.
ما فکر میکردیم لوکی بلده هی بمیره و برگرده ولی مثل اینکه نورمن هم مخصوصا توی کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" (Ultimate Spider-Man) حسابی سر مرگ کلاه گذاشته! البته واقعا نمیشه گفت همه این مرگ ها خوب و جالب بودند. مثلا این مرگ های پشت سر هم نورمن و بازگشت هاش مثال بارز "چوپان دروغگو" هست. شاید دفعه اول و دوم آدم شوکه بشه، ولی دیگه از اون به بعد چون میدونیم نورمن قراره به زودی برگرده، پس شوکه شدنی هم در کار نیست و این رفت ها و برگشت ها اون مرگ رو ماندگار نگه نمیداره. یعنی واقعا راه دیگه ای برای متوقف کردن گرین گابلین و پایان داستان به جز مرگ او نداشتند؟! ولی خدایی اون کاری که ماریا هیل کرد دقیقا همون کاری بود که باید جلوی این یارو کرد! بابا وقتی هر چی میزنیش نمیمیره باید تیکه و پاره اش کنی، آتیشش بزنی، بخارش رو فوت کنی که دور هم جمع نشن، خاکسترش رو هم نابود کنی!! این مرگ و بازگشت نورمن آزبورن توی مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ خیلی مسخره بود! کلا سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز با قسمت دوم به بیراهه رفت و خیلی به جاده خاکی زد. اگر قسمت سوم ساخته میشد که دیگه از اونم بدتر میشد و شاید فیلم واقع شلخته ای میشد. یعنی هم میخواستند نورمن رو برگردونند، هم گوئن، هم سروان استیسی، هم شش خبیث رو درست کنند، هم کارنیج رو در قالب گوئن بیارند، هم مری جین رو معرفی کنند و...! اصلا چه معنی داره شما بیاید نورمن و گوئن رو توی قسمت دوم بکشی، بعد توی قسمت سوم برشون گردونی؟! خدا رو شکر که مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۳ ساخته نشد و اسپایدی رفت mcu و البته ما باز میتونیم از بازی زیبای اندرو گارفیلد در این نقش لذت ببریم. داستان مرگ گوئن استیسی که بهترین مبارزه بین اسپایدرمن و گرین گابلین هست که وقتی که گرین گابلین، گوئن استیسی رو کشت، حالا اسپایدی باید شکستش بده. آدم واقعا نمیدونه که چطوری پیتر تونست جلوی خودش رو از کشتن کسی که دختری که دوستش داشته رو کشته و حالا اینجا وایساده و میخنده رو، بگیره! مرگ گرین گابلین هم برای پایان این کمیک مناسب بود و البته بازگشتش عالی بود که ما باز هم شاهد شرارت های او باشیم. درباره سریال مرد عنکبوتی مجموعه کارتونی هم که خیلی ها عاشق این سریال هستند و باهاش نوستالژی داشتند و البته جدا از مشکلات زیادی که داشت، نکات مثبت خوبی هم داشت که خیلی خوب ما ببینیم که بعد از پایان فصل پنجم سریال چه بر سر اسپایدی اومد. قبل از اینکه خواستم ادامه این متن رو بنویسم و درباره سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" صحبت کنم، یک نفس از ته دل از سر افسوس کشیدم که چی میشد اگر این سریال ادامه داشت. از چه شاهکار هایی محروم شدیم. به هر حال قسمت آخر این سریال که فوق‌العاده است! به بهترین شکل ممکن فصل دوم رو به پایان میرسونه و البته نشون میده که چرا نورمن آزبورن بهترین خبیث دنیای اسپایدی هست. اگر این سریال ادامه پیدا میکرد، اون وقت به بعضی ها نشون میدادیم خبیث یعنی چی! آخه کدوم کی حاضر میشه به خاطر قایم کردن هویت خودش پای پسرش رو پیچ بده؟ نورمن آزبورن! و البته مطمئنم که در ادامه سریال با پیدا کردن هویت پیتر توسط نورمن، دشمنی اونا عالی تر هم میشد. به نظرم مرد عنکبوتی خارق العاده نه تنها بهترین انیمیشن کمیک بوکی، بلکه شاید بهترین سریال کمیک بوکی یا حداقل حداقل جز سه تای برتر هست. و اما میرسیم به دلیل و پایه این مقاله! کلا امسال اسپایدی همه بخش های کمیک بوکی رو قبضه کرده. چه در دنیای کمیک که دم به دقیقه داستان جدید ازش منتشر میشه چه حالا در دنیای سینما که تریلر های فیلم راهی به خانه نیست حسابی ترکوندن! یکی از دلایل اشتیاق برای این فیلم بازگشت خبیث های فیلم های قبلی، توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد و البته گرین گابلین ویلم دفو هست که معلوم شد تمام این مدت زنده بوده! مرگ او در پایان مرد عنکبوتی ۱ واقعا تاثیر گذار بود (که با جمله آخرش هم پیتر رو تحت شرایط بدی گذاشت که نمیتونست درباره نورمن همه چیز رو به هری بگه) و حالا باید دید در بازگشتش دیگه چطور میخواد زندگی پیتر رو جهنم کنه! و چقدر عالی که خود ویلم دفو برای این نقش برگشت چون او کارش عالیه! باید منتظر موند و دید چه اتفاقی برای گرین گابلین در این فیلم میفته.
با تشکر.
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1400-09-02 14:52
به نقل از Spectacular-SpiderMan:
استاد یه نظر یا پیشنهاد داشتم
نظرتون چیه با توجه به حضور مجدد گرین گابلین / نورمن آزبورن توی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست مقاله با عنوان رتبه بندی اقتباس های گرین گابلین بنویسید فکر کنم جالب باشه همچین مقاله ای( در مورد نظر جین و دکتر اختاپوس و.. نوشته بودید که واقعا زیبا بود ولی دلم میخواست که راجب گرین گابلین هم بود)
؟
( کجایید عمو مختار که همیشه با خواندن مقاله های زیبا تون در مورد گرین گابلین لذت می‌بردم)

بله در دستور کار من هست همچین مقاله ای
نقل قول کردن
s.p.i
#9 s.p.i 1400-09-02 16:02
استاد دوست ندارم اسپم بدم یا حرف بیخود بزنم ولی چرا مقاله هری آزبورن پاک شد؟؟
یادمه مقاله عکس لو رفته از لیزار پاک شده بود ؟؟
ببخشید آخه مقاله هری ندیدم
بازم تشکر بابت مقاله
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1400-09-02 16:22
به نقل از s.p.i:
استاد دوست ندارم اسپم بدم یا حرف بیخود بزنم ولی چرا مقاله هری آزبورن پاک شد؟؟
یادمه مقاله عکس لو رفته از لیزار پاک شده بود ؟؟
ببخشید آخه مقاله هری ندیدم
بازم تشکر بابت مقاله

پاک نشد . هنوز کامل نیست
به زودی در دسترس قرار میگیره
نقل قول کردن
Agent bishop
#12 Agent bishop 1400-09-02 16:55
مورد دو رو چرا من موقع دیدن سریال متوجه نشده بودم !!! فکر میکردم فردریک فازول میخواد بیاد خلاى جرم و جنایت رو پر کنه .
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1400-09-02 17:03
به نقل از Agent bishop:
مورد دو رو چرا من موقع دیدن سریال متوجه نشده بودم !!! فکر میکردم فردریک فازول میخواد بیاد خلاى جرم و جنایت رو پر کنه .

به دیالوگش دقت نکردی که گفت هرگز معذرت خواهی نکن؟
نقل قول کردن
masiha_87
#14 masiha_87 1400-09-02 17:29
استاد مورد آخر (در واقع مورد اول) گزینه ی ۱، توی خط سوم از پایین نوشتین "یهمون" که در واقع "بهمون" هستش. جمله ی ۴ از بالا تو همون گزینه نوشتین "موردد انتظار" که "مورد انتظار" هست. چیز دیگه ای نتونستم پیدا کنم.
نقل قول کردن
Agent bishop
#15 Agent bishop 1400-09-02 17:36
به نقل از mtm:
به نقل از Agent bishop:
مورد دو رو چرا من موقع دیدن سریال متوجه نشده بودم !!! فکر میکردم فردریک فازول میخواد بیاد خلاى جرم و جنایت رو پر کنه .

به دیالوگش دقت نکردی که گفت هرگز معذرت خواهی نکن؟

اون موقع تازه کمیک های کلاسیک رو داشتم می‌خوندم از فردیک فازول هم خیلی خوشم میومد وقتی این سکانس رسید تو ذهنم این بود که حیف شد داستان رو با فازول ادامه ندادند و کلا به این دیالوگ توجه نکردم .
نقل قول کردن
هالک 2
#16 هالک 2 1400-09-02 17:36
در ضمن یه سوال (همینجوری )
امیدوارم یک سری شخصیت که می تونن شخصیت های خوبی برای آینده سینمایی مارول باشند را در یک مقاله اختصاصی بنویسید
شخصا خیلی دوست دارم برای سایت مقاله بنویسم اما درس این اجازه را به تاخیر می اندازه
خواستم بگم اگر شد یک مقاله به من بدید (البته با زمان کافی)
که بنویسن
نقل قول کردن
amirjjyy
#17 amirjjyy 1400-09-02 17:48
تو دنیای کمیک در نمادی ترین مبارزه با گلایدرش توسط خودش میمیره و ۲۳ سال بعد برمیگرده

تو سینما هم همون نسخه که با گلایدر خودش مرده بعد تقریبا ۲۰ سال برمیگرده چ جالب :lol:
نقل قول کردن
P.B.P
#18 P.B.P 1400-09-02 18:45
به نقل از mtm:
yun.ir/n3eoqf

سلام،عالی بود.
نقل قول کردن
Ilya202020
#19 Ilya202020 1400-09-02 19:55
به نقل از mtm:
به نقل از Agent bishop:
مورد دو رو چرا من موقع دیدن سریال متوجه نشده بودم !!! فکر میکردم فردریک فازول میخواد بیاد خلاى جرم و جنایت رو پر کنه .

به دیالوگش دقت نکردی که گفت هرگز معذرت خواهی نکن؟

هری هم از همین دیالوگ مچ افتاب پرست رو گرفت
norman osborn never apologizes
نقل قول کردن
thor_fan
#20 thor_fan 1400-09-02 20:58
سلام خیلی ممنونم
من از اون دسته کاربراییم که اصولا چیز زیادی بارم نیس و هر دفعه چیزای باحالی از مقالاتتون یاد میگیرم :lol:
درباره مورد ۱
استاد احتمال داره که گرین گابلین از دنیایی به این دنیا اومده باشه که اصلا توش اون نبرد پایانی که منجر به مرگ گابلین میشه اتفاق نمیفته یا هنوز اتفاق نیفتاده؟؟
اگه اینجوری باشه نمیتونیم بگیم از مرگ فرار کرده

باتشکر
و امیدوارم دوستان منو ببخشند که نظراتم معمولا کاربردی و با ارزش نیستند
نقل قول کردن
Jastice.SLH
#21 Jastice.SLH 1400-09-02 21:19
ممنون استاد خسته نباشید ;-)
خب با خوندن این مقاله فهمیدم گرین گابلین توی مردن دست کمی از لوکی نداره!
دقت کردین 60 درصد موارد مربوط به دنیای آلتمیت هست؟ کلا گابلین تو اون دنیا خیلی مرده و زنده شده(کم کم داشت کلیشه ای میشد)
و به نظرم بهترین مورد زنده شدن نورمن تو دنیای آلتمیت مربوط به مورد 7 و بهترین مورد در دنیای اصلی مارول همون داستان معروف مرگ گوئن استیسی هست
توی مورد 7 ، این دفعه مرگ نورمن با بار درام جذاب تری همراه بود و تاثیرگذار تر بود و از کلیشه ها دور شد
کلا از مورد 7 خیلی خوشم اومد
ببخشید این کمیک ترجمه شده آیا؟ :roll:
و مورد 3 هم خب.....
میدونید..... یکی از اولین کارتون های ابرقهرمانی که دیدم این بود و اولش برام جذاب بود چون اونجا بود که برای اولین بار اسپایدی رو ملاقات کردم اما خب بعد از فصل 3ش دیگه برام جذاب نبود :sigh:
خب گرین گابلین این سریال هم خوب بود ولی میتونست بهترم باشه
دقت کردین این ارتباط ذهنی بین هری و نورمن مثل ارتباطشون تو سری فیلم های سم ریمی بود؟!
از مورد 2 هم که نگم :cry:
بهترین کارتون ابرقهرمانی بود که دیدم واقعا معرکه بود ( آخه من کیم که بخوام به شماها بگم خودتون میدونید چه شاهکاریه! :lol: )
گرین گابلین این سریال هم از هر لحاظ بی نقص بود حتی بعضی موقع ها میگم حتی از گرین گابلین کمیک ها هم بهتره!
صدهزار حیف که کنسل شد
خب الان که مارول میخواد ادامه کارتون ایکس من رو بسازه نمیتونه ادامه مرد عنکبوتی خارق العاده هم بسازه؟ (البته ممکنه هیچوقت داستانش مثل اصلیش نشه....)
مورد1 هم فعلا نظری ندارم و میخوام تا نو وی هوم صبر کنم بعد بگم
فقط 24 روز دیگه مونده!!!!! اییییییول!!!!!! !!! :D
نقل قول کردن
mtm
#22 mtm 1400-09-03 09:24
به نقل از thor_fan:

درباره مورد ۱
استاد احتمال داره که گرین گابلین از دنیایی به این دنیا اومده باشه که اصلا توش اون نبرد پایانی که منجر به مرگ گابلین میشه اتفاق نمیفته یا هنوز اتفاق نیفتاده؟؟
اگه اینجوری باشه نمیتونیم بگیم از مرگ فرار کرده

بله. به خاطر همینه که منم تو متن با احتیاط عمل کردم و گفتم که دکتر استرنج اینجوری گفته که از مرگ برگشتن ولی ممکنه جور دیگه ای باشه
نقل قول کردن
Hilton
#23 Hilton 1402-10-11 14:18
Awesome site! Is your theme custom made or did you download it from
somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my site
jump out. Please let me know where you got your theme.

Thanks a lot
نقل قول کردن
Hilda
#24 Hilda 1402-11-10 00:08
cool site! Is your theme custom made or did you download
it from somewhere? A theme like yours with a few simple
tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Cheers
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45