15 دیالوگ برتر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

15-دیالوگ-برتر-فیلم-مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست-اسپایدرمن-جمله-عبارت-spiderman-no-way-home

دلایل زیادی برای دوست داشتن اسپایدرمن نو وی هوم وجود دارند و بی‌شک، دیالوگ های عالی آن هم از این دلایل هستند.

مقدمه: فیلم های مرد عنکبوتی همیشه پر بوده اند از دیالوگ ها و جملات شنیدنی (این مقاله را بخوانید)، ماندگار و تاثیر گذار. خوشبختانه نو وی هوم هم از این قاعده مستثنی نیست و دیالوگ های به یاد ماندنی زیادی دارد. شخصیت های زیادی در این فیلم حاضر‌اند و اکثر آنها، دیالوگ های قدرتمندی دارند که با تم های اصلی فیلم در ارتباط‌‌‌‌‌ هستند. بنابراین در این مقاله قصد داریم که به بیان 15 تا از بهترین دیالوگ های فیلم راهی به خانه نیست بپردازیم.

 

هشدار: این مطلب حاوی اسپویلر است و داستان فیلم "راهی به خانه نیست" را لو میدهد.

برای دانلود فیلم راهی به خانه نیست با زیرنویس فارسی به اینجا و برای خواندن نقد سایت اسپایدی به اینجا بروید.

 

ضمناً توصیه میکنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

20 دیالوگ برتر فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 دیالوگ بامزه برتر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

10 صحنه احساسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

رتبه بندی 10 غافلگیری برتر در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

 

15- "همه کسایی که تو رو میشناسن و دوستت دارن... ما... ما هیچ خاطره ای از تو نخواهیم داشت. انگار که اصلا وجود نداشتی"

15- "همه کسایی که تو رو میشناسن و دوستت دارن... ما... ما هیچ خاطره ای از تو نخواهیم داشت. انگار که اصلا وجود نداشتی"

در صحنه های اولیه فیلم که قرار بود اون منازعه مولتی ورسی را زمینه چینی کنه، دکتر استرنجِ بندیکت کامبریچ به عنوان شخصیت نقطه عکس بانمک برای پیتر عمل میکنه. او در اکثر لحظات فیلم در گرَند کَنیِن (Grand Canyon) که یک ژرف‌دره است که میان آن رودخانه کلرادو و در ایالت آریزونا، آمریکا قرار دارد، گیر میفته و بنابراین در اکثر صحنه های عاطفی فیلم غایب است ولی همچنان یک سکانس زیبای دراماتیک در فینال مربوط به "مجسمه آزادی" داره که شامل گفتن آخرین خداحافظی با پیتر ميشه (قبل از اینکه او را یادش بره). وقتی که استرنج میگوید که یک فاجعه عظیم در شرف وقوع است، پیتر پیشنهاد میکند که برای جلوگیری از این اتفاق، طلسم فراموشی مجددا اجرا شود. جالب اینجاست که استرنج در ابتدا با این ایده مخالفت میکند چون اجرای طلسم، هزینه سنگینی برای پیتر خواهد داشت. استرنج همچنین در آخرین جملاتش اعتراف میکند که واقعا به پیتر اهمیت میدهد و او را دوست دارد:

"همه کسایی که تو رو میشناسن و دوستت دارن... ما... ما هیچ خاطره ای از تو نخواهیم داشت. انگار که اصلا وجود نداشتی"

Everyone who knows and loves you… we… we’d have no memory of you. It would be as though you don’t exist.”

البته او هم در آخر مثل پیتر به این نتیجه میرسد که با وجود عواقب اجرای طلسم، مجبور به انجام آن است. تماشای مکالمه احساسی این دو به بسیار لذت بخش و دلنشین است. این خداحافظی دراماتیک، در آخر با اشاره دکتر استرنج به شوخی مستمر فیلم، یعنی نحوه صدا زدن دکتر استرنج، خاتمه می‌یابد.

 

14- "تلاش برای اصلاح کردن دیگران همیشه عواقبی داره"

14- "تلاش برای اصلاح کردن دیگران همیشه عواقبی داره"

لیزارد ابرشروری بود که در این فیلم کمتر مورد توجه قرار گرفت. او دیالوگ های زیادی نداشت؛ اما این موضوع سبب نشده که دیالوگ های او ارزش شنیدن را نداشته باشند. زمانی که پیتر تصمیم گرفت ابرشروران را درمان کند تا شاید بتواند مانع از مرگ آنها شود، بسیاری از ابرشرور ها با او موافقت کردند. در این میان لیزارد جمله تامل برانگیزی گفت:

"تلاش برای اصلاح دیگران همیشه عواقبی داره."

"When you try to fix people, there are always consequences."

در آن زمان پیتر چندان به این موضوع اهمیت نداد، اما پس از، از کنترل خارج شدن اوضاع، معلوم شد که او چقدر در اشتباه بوده است. حتی در یکی از همین صحنه های نبرد پیتر با گابلین، لیزارد میگوید: "گفتم که عواقب داره". بعد از اینکه گرین گابلین با گفتن جملهٔ "هیچ کار خوبی بدون مجازات نمی‌مونه" زن عمو می را به قتل رساند، پیتر متوجه شد که چقدر حق با لیزارد بوده است. در پایان، پیتر مثل همیشه تاوان کار درست خود را پرداخت کرد و تقریبا همه چیزش را از دست داد: زن عمو می، ام جی‌، ند، هپی و ... . بنابراین او سرانجام دریافت که تلاش برای اصلاح دیگران، چه عواقب زیانباری به دنبال دارد.

 

13- "همه کسایی که اون بهشون کمک کرد؛ راهش رو ادامه خواهند داد"

"همه کسایی که اون بهشون کمک کرد؛ راهش رو ادامه خواهند داد"

مرگ زن عمو می ضربه روحی شدیدی به پیتر وارد کرد. چیزی که این موضوع را دردناک تر میکرد، این بود که پیتر خودش را مقصر مرگ او می‌دانست (موضوعی که گرین گابلین در نبرد نهایی از آن برای زجر دادن پیتر استفاده کرد). چراکه اگر پیتر به حرف استرنج گوش می‌داد و ابرشروران را راهی دنیای خودشان میکرد، مسلما هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتاد. این حس عذاب وجدان باعث شد که پیتر باور کند که می برای هیچ و پوچ مرده. مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر هم با بازگویی خاطره مرگ عمو بن، سعی کرد که پیتر را آگاه سازد که نه بن و نه می، بیهوده نمرده اند. خوشبختانه حق با توبی بود، چراکه مرگ می، باعث تکامل شخصیتی پیتر شد. او در نهایت درمان ابرشروران را به جای کشتن آنها انتخاب کرد و همچنین، جان گرین گابلین را بخشید. در آخر، وقتی که پیتر بر سر مزار میرود، در هنگام گفتگو با هپی دیالوگ زیبایی میگوید:

"همه کسایی که اون بهشون کمک کرد، راهش رو ادامه خواهند داد"

"Everyone she helped; they’ll keep it going."

در اینجا منظور از "کسایی که می به آنها کمک کرد" فقط پیتر نیست، می با درسی که به پیتر داد زندگی همه ابرشروران و بسیاری دیگر را نجات داد. او همه را آگاه ساخت که هر کسی لیاقت شانس مجدد را دارد. بنابراین پیتر با گفتن این جمله، ثابت کرد که می هرگز به خاطر هیچ و پوچ نمرده است.

 

12- "این درمورد من نیست. و واقعا داره به خیلیا آسیب میرسونه. زن عمو می، هپی‌، بهترین دوستم، دوست دخترم... آینده اونا خراب شده فقط به خاطر اینکه منو میشناسن"

12- "این درمورد من نیست. و واقعا داره به خیلیا آسیب میرسونه. زن عمو می، هپی‌، بهترین دوستم، دوست دخترم... آینده اونا خراب شده فقط به خاطر اینکه منو میشناسن."

پیتر پارکر /اسپایدرمن به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت هایی دنیای سرگرمی از نظر پایبندی به اصول اخلاقی، به عزیزان دوستان و اعضای خانواده خودش بسیار اهمیت میدهد و ارزش های خانوادگی برای او جایگاه والایی دارد. در حقیقت او برای محافظت از عزیزانش جان میدهد. اما در مقیاسی بزرگتر او به جان تمام بیگناهان عالم اهمیت میدهد و همه ای این موارد باعث شده که بارها و بارها شخصیت های خبیث از این خصوصیت مرد عنکبوتی به عنوان یک نقطه ضعف علیه او استفاده کنند و با گروگان گرفتن یا به خطر انداختن جان نزدیکانش بخواهند به او ضربه بزنند.

این ویژگی به وضوح در فیلم های مرد عنکبوتی استفاده شده و این دیالوگ عمق احساسات او را نشان میدهد:

"این درمورد من نیست. و واقعا داره به خیلیا آسیب میرسونه. زن عمو می، هپی‌، بهترین دوستم، دوست دخترم... آینده اونا خراب شده فقط به خاطر اینکه منو میشناسن."

"It’s not about me. And this is really hurting a lot of people. My aunt May, Happy, my best friend, my girlfriend… Their futures are ruined just because they know me."

شاید آشکار شدن هویت پیتر، مشکلات زیادی را برای زندگی او پدید آورده باشد، اما چیزی که برای پیتر مهمتر است، تاثیر این اتفاق روی زندگی کسانی است که واقعا دوستشان دارد. یعنی دقیقا همان چیزی‌ که منجر به از کنترل خارج شدن طلسم شد. همان چیزی که در نهایت، باعث شد که پیتر در انتهای فیلم راحتی زندگی خودش را فدای آسایش زندگی دوستانش کرد.

 

11- "قدرت خورشید، در کف دستان تو"

"قدرت خورشید، در کف دستان تو"

یکی دیگر از صحنه هایی که اشک را در چشمان‌مان جمع میکند، لحظه ملاقات توبی مگوایر با دکتر اختاپوس است. دکتر اختاپوس ابرشرور فیلم مرد عنکبوتی 2 بود و رابطه نزدیک و جالبی با پیتر پارکر داشت. او به نوعی الگو و مرشد پیتر پارکر بود بنابراین پیتر از رابطه بین آنها، به عنوان تنها راه آزاد کردن دکتر اختاپوس از کنترل بازوهای شیطانی اش استفاده کرد. به علاوه آیا میتوان دیالوگ های ماندگار آنها، به ویژه گفتگوی آنها در نبرد نهایی‌شان را فراموش کرد؟ بدین ترتیب تعامل بین این دو، به یکی از جذابیت های مرد عنکبوتی 2 تبدیل شد. دیدار مجدد این دو، آن هم بعد از 17 سال لحظه بسیار احساسی را رقم میزند، به خصوص زمانی که اتو نشان میدهد که به پیتر پارکر، که حالا مسن‌تر شده، واقعا افتخار میکند. همچنین دکتر اختاپوس جمله ای را میگوید که توبی آن را تکمیل می‌نماید. دیالوگی که به اندازه خود این صحنه، برای ما طرفداران اسپایدرمن حس نوستالژی دارد:

"قدرت خورشید"

"در کف دستان تو"

"The power of the sun"

In the palm of your hand""

خوشبختانه درمان شدن اتو باعث شد که وقایع مرد عنکبوتی 2 به گونه دیگری اتفاق بیفتند. پس اکنون با زنده ماندن اتو، او میتواند وقت بیشتری را با پیتر بگذراند.

 

10- "اونقدر قوی هستی که همه چیز داشته باشی، [ولی] برای به دست آوردنشون خیلی ضعیفی"

10- "اونقدر قوی هستی که همه چیز داشته باشی، [ولی] برای به دست آوردنشون خیلی ضعیفی"

گرین گابلین پس از 19 سال با نقش آفرینی در حد جایزه اسکار آقای ویلم دفو در اين فیلم برمیگردد و آدم بد اصلی داستان است. او بدون ماسک حتی ترسناک تر جلوه میکند و ویلم دفو در آن صحنه ای که مشت میخورد ولی همچنان میخندد حقیقتا اعصاب خرد کن و در عین حال به طور تاریکی بامزه است. او درست مثل دیگر نقش های برجسته خود ، خودش را به طور کامل غرق در نقش میکند. گرین گابلین به عنوان ابرشرور اصلی فیلم دیالوگ های خوب زیادی داشت. در صحنه نبرد اول پیتر و نورمن، گرین گابلین جملات عمیق زیادی میگوید، و این هم قطعا یکی از به یاد ماندنی ترین های آنهاست‌:

"اونقدر قوی هستی که همه چیز داشته باشی، [ولی] برای به دست آوردنشون خیلی ضعیفی."

Strong enough to have it all. Too weak to take it""

 

9- "این سرنوشت‌ اوناست. تو نمیتونی اونو تغییر بدی همونطور که نمیتونی ذاتشون رو تغییر بدی"

این سرنوشت‌ اوناست. تو نمیتونی اونو تغییر بدی همونطور که نمیتونی ذاتشون رو تغییر بدی"

اگرچه درگیری اصلی فیلم بین مردان عنکبوتی و ابرشرور های جهان موازی است، اما تقابل عمیق‌تر دیگری نیز به چشم میخورد. برخلاف آنچه که تصور میشد‌، دکتر استرنج در این فیلم مرشد پیتر نیست. زمانی که استرنج خواستار بازگرداندن ابرشرورها به جهان های خودشان است، پیتر به دلیل اختلاف نظرش رو به روی استرنج قرار میگیرد و نبردی بین آنها صورت میگیرد که به پیروزی اسپایدرمن می‌انجامد. زمانی که این دو در بعد آینه هستند، بحثی میان این دو به وجود می‌آید و دکتر استرنج میگوید:

"این سرنوشت‌ اوناست. تو نمیتونی اونو تغییر بدی همونطور که نمیتونی ذاتشون رو تغییر بدی"

"It’s their fate. You can’t change that anymore than you can change who they are"

در این دیالوگ، دکتر استرنج اعتقاد دارد که سرنوشت ابرشروران را نمی‌توان عوض کرد چراکه ذات درونی آنها تغییر ناپذیر است، بنابراین آنها محکوم به مرگ هستند. اما پیتر نظر متفاوتی دارد؛ او باور دارد که هر کسی توانایی رستگار شدن را دارد و همه لایق یک شانس دوباره هستند. این تضاد، قلبی فلسفی به فیلم می‌بخشد که یکی از نکات جذاب آن است. اگرچه پیتر در زمان هایی در عقیده‌اش مردد میشود، اما او در نهایت با توصیه های زن عمو می و دیگر مردان عنکبوتی، بر سر باورش می‌ماند و در آخر، این دکتر استرنج است که اعتراف میکند که حق با پیتر بوده.

 

8- "خدایان مجبور نیستن انتخاب کنن. ما [هر چی بخوایم رو] به دست میاریم."

8- "خدایان مجبور نیستن انتخاب کنن. ما [هر چی بخوایم رو] به دست میاریم."

بعد از اینکه پیتر دکتر استرنج را شکست داد، به نظر میرسید که همه چیز طبق نقشه او پیش میرفت. او دکتر اختاپوس را درمان کرد و درمان الکترو را هم به دست آورد. بنابراین ظاهرا همه چیز بر وفق مراد بود تا اینکه نورمن تسلیم نیمه تاریک خود شد. مسلما گرین گابلین نمی‌توانست حریف پیتر و دیگر ابرخبیث ها شود. او در عوض، سعی کرد دیگران را قانع کند که به او بپیوندند. بنابراین او تنها با گفتن چند جمله تاثیرگذار، اوضاع را زیر و رو کرد و هرج و مرج زیادی به پا کرد که در نهایت به مرگ می ختم شد. او گفت که توانایی های آنها نفرین نیستند، بلکه نعمت‌اند. در ادامه او دیالوگ جالبی را به زبان آورد که تاثیر مهمی روی دیگر ابرشروران (به ویژه الکترو) گذاشت:

"خدایان مجبور نیستن انتخاب کنن. ما [هر چی بخوایم رو] به دست میاریم."

"Gods don’t have to choose. We take"

همین جملات کافی بودند تا دیگر ابرشروران از، از بین رفتن قدرت های فرابشری‌شان ناراضی و با گابلین متحد شوند.

 

7- "مشکل میستریو نیست. مشکل تویی که سعی داری دو تا زندگی مختلف داشته باشی. هر چی بیشتر اینو ادامه بدی، اوضاع خطرناک تر میشه"

7- "مشکل میستریو نیست. مشکل تویی که سعی داری دو تا زندگی مختلف داشته باشی. هر چی بیشتر اینو ادامه بدی، اوضاع خطرناک تر میشه"

بعد از اینکه طلسم دکتر استرنج از کنترل او خارج میشود، او جمله مهم و منطقی به پیتر میگوید:

"مشکل میستریو نیست. مشکل تویی که سعی داری دو تا زندگی مختلف داشته باشی. هر چی بیشتر این کارو ادامه بدی، اوضاع خطرناک تر میشه"

"The part of the problem is not Mysterio. It’s you, trying to live two different lives. The longer you do that, the more dangerous it becomes"

این دیالوگ به این معناست که مشکلات پیتر از عوامل بیرونی نیست، بلکه همه چیز از درون خود او سرچشمه میگیرد. در طول فیلم شاهد هستیم که پیتر تمام تلاش خود را میکند که همه چیز را داشته باشد: دوست دختر، تحصیلات دانشگاهی، قهرمان بودن و داشتن یک زندگی عادی. واقعیتی که نورمن از آن به عنوان نقطه ضعف پیتر و دلیل خفگی او یاد میکند. تلاش پیتر برای داشتن دو هویت متفاوت و داشتن زندگی عادی در کنار کمک به مردم، نه تنها موجب آسیب دیدن روابط او با دیگران شده، بلکه او را در مسیری قرار داده که نتایج جبران ناپذیری برای او به دنبال دارد. این موضوع بار دیگر این سوال را مطرح میکند که آیا پیتر حق ندارد که هویت اسپایدرمن را کنار بگذارد و یک زندگی عادی و آرام داشته باشد؟ در این صورت، آیا پیتر میتواند به وظیفه ای که در قبال قدرتش دارد بی اعتنایی کند؟ این مسئله یکی از دغدغه های همیشگی پیتر در دنیای کمیک است. خوشبختانه در این فیلم هم به موضوع مسئولیت پذیری پیتر پرداخته میشود و در نهایت به دیالوگ "قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد" ختم می‌گردد.

 

6- "پیتر، تو داری تقلا میکنی تا هر چیزی که میخوای رو داشته باشی، در حالیکه دنیا سعی داره تو رو به انتخاب وادار کنه"

6- "پیتر، تو داری تقلا میکنی تا هر چیزی که میخوای رو داشته باشی، در حالیکه دنیا سعی داره تو رو به انتخاب وادار کنه"

ویلم دفو نقش گرین گابلین را به بهترین شکل ممکن بازی کرد. گرین گابلین به عنوان ابرشرور اصلی فیلم بسیار حیله‌گر، ترسناک و بیرحم به تصویر کشیده شد. با این وجود، او جمله‌ای را به زبان می‌آورد که نشان میدهد که او حداقل در یک زمینه با دکتر استرنج هم نظر است:

"پیتر، تو داری تقلا میکنی تا هر چیزی که میخوای رو داشته باشی، در حالیکه دنیا سعی داره تو رو به انتخاب وادار کنه"

"Peter, you’re struggling to have everything you want while the world tries to make you choose."

این جمله علاوه بر مفهوم منطقی و درست‌اش، یادآور شخصیت پردازی گرین گابلین در سه گانه سم ریمی می‌اندازد. فیلم مردعنکبوتی ۱ سال ۲۰۰۲ و اولین فیلم از سه گانه ریمی را به خاطر آرید جایی که گرین گابلین در ساختمان دیلی بیوگل مردعنکبوتی را با گازهای سمی اش بیهوش کرد و سپس با او مذاکره کرد که دو گزینه برای انتخاب دارد یکی پیوستن به او و همکاری کردن با او و دیگری مقابلش قرار گرفتن و تنفر مردم!!! این تنفر مردم چیزی بود که نمودش مستقیما در فیلم "مردعنکبوتی راهی به خانه نیست" کاملا مشهود است یعنی با این‌که اين اسپایدرمن تمام تلاشش را کرد هنوز هم کسانی هستند که او را بکوبند و از او متنفر باشند. و در جلوتر و در فیلم مردعنکبوتی 2002 دیدیم که گرین گابلین برای اثبات حرف‌هایش و مهم بودن انتخاب" مری جین و یک کابین رها شده را به پایین پل پرتاب کرد تا پیتر از اعماق وجودش عواقب انتخاب و در برخی موارد فدا شدن مورد دیگر درک کند. چنین چیزی در نو وی هوم نیز مورد تکرار قرار گرفت یعنی پیتر تام هالند در موقعیتی قرار گرفت که انتخاب کردن بین آن‌ها عواقب بدی در پیش داشت. او در میان دوراهی اخلاقی کشتن ابرشرورها و درمان آنها گیر افتاده بود و در نهایت گزینه دوم که راه درست بود را برگزید. در آخر هم دیدیم که عواقب این انتخاب، یعنی مرگ زن عمو می‌ و از دست رفتن همه دوستان پیتر، گریبان گیر او شد.

 

5- "واقعا از جادو متنفرم"

"واقعا از جادو متنفرم"

یکی از غم انگیز ترین لحظات فیلم وقتی رخ میدهد که پیتر متوجه میشود که برای نجات جهان، دکتر استرنج باید طلسم پاک شدن پیتر از یاد و خاطره دیگران را اجرا کند. اين بدان معناست که دیگر هیچکس پتر را به یاد نخواهد آورد. بنابراین او بعد از یک در آغوش کشیدن به یاد ماندنی با دیگر مردان عنکبوتی، پیش ند لیدز و ام‌جی میرود تا با آنها خداحافظی کند. در این صحنه بسیار اشک درآور، پیتر و ند دست دادن خاصشان را اجرا میکنند و پیتر قول میدهد که بعد از اجرای طلسم خاطراتشان را به یادشان خواهد آورد. همچنین او یک گفتگوی دلخراش و ناراحت کننده با ام‌جی انجام میدهد و در نهایت ام جی جمله ای میگوید که تا مدت ها در ذهن‌مان خواهد ماند:

"واقعا از جادو متنفرم"

"I really hate magic."

 

4- "من گوئن رو از دست دادم... و نمی‌خوام تو هم تهش مثل من بشی"

"من گوئن رو از دست دادم... و نمی‌خوام تو هم تهش مثل من بشی"

یکی از غم انگیزترین صحنه های فیلم زمانی‌ست مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر و اندرو گارفیلد برای اولین بار با تام هالند دیدار میکنند. در این صحنه مردان عنکبوتی روی پشت بام قرار دارند و تام هالند که به تازگی زن عمو می را از دست داده، به شدت غمگین و سوگوار است و خودش را مقصر مرگ او میداند. سپس توبی و اندرو سعی میکنند با گفتن خاطرات غم انگیز زندگی‌شان، به تام کمک کنند که با اوضاع کنار بیاید و کار درست را انجام دهد. در ابتدا توبی از خاطره تلخ مرگ عمو بن میگوید. سپس در صحنه ای دردناک تر، مرد عنکبوتی شگفت انگیز خاطره مرگ گوئن استیسی را به یاد می‌آورد. ممکن نیست که از شنیدن مونولوگ قدرتمند اندرو و اشک ریختن های او، اندوهگین نشوید:

"من گوئن رو از دست دادم. اون ام جی من بود. نتونستم نجاتش بدم. هیچوقت خودمو به خاطرش نمی‌بخشم. ولی من ادامه دادم. سعی کردم به زندگی‌م ادامه بدم. سعی کردم مرد عنکبوتی دوست خوب محله بمونم، چون میدونم این همون چیزیه که اون میخواست. ولی از یه جایی به بعد، دیگه نتونستم این کارو بکنم. عصبانی شدم. بداخلاق شدم. من فقط نمی‌خوام تو هم تهش مثل من بشی."

"I lost Gwen. She was my MJ. I couldn't save her. I'm never gonna be able to forgive myself for that. But I carried on. Tried to keep going. Tried to keep being the friendly neighborhood Spider-Man, because I know that's what she would have wanted. But at some point, I stopped pulling my punches. I got rageful. I got bitter. I just don't want you, to end up like me. "

جای تعجب نیست که خیلی ها بعد از دیدن راهی به خانه به مرد عنکبوتیِ اندرو علاقه مند، و خواستار ساخته شدن مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 شدند.

 

3- ‌"زن عمو می به من یاد داد که همه لیاقت یه شانس دوباره رو دارن"

3- ‌"زن عمو می به من یاد داد که همه لیاقت یه شانس دوباره رو دارن."

زمانی که درمان ابرشرورها آماده شد، پیتر همراه با دوستانش به مجسمه آزادی رفت و به نوعی برای ابرشروران دعوت نامه فرستاد! او به صورت زنده با دیلی بیوگل ارتباط برقرار کرد تا حرف هایش را به گوش مردم جهان برساند. گذشته از دیالوگ های بامزه و نیش‌دار جی‌ جونا جیمسون، در این صحنه پیتر جملات زیبا و شنیدنی را بیان میکند:

"حقیقت اینه که، همه اینا تقصیر منه. من اتفاقی اون آدمای خطرناک رو آوردم اینجا. و اگه اون آدما الان دارن تماشام میکنن، فقط بدونید که من واقعا میخواستم بهتون کمک کنم. من هر لحظه ای که میخواستم، میتونستم بکشمتون، ولی این کارو نکردم. چون زن عمو می به من یاد داد که همه لیاقت یه شانس دوباره رو دارن."

"Truth is, this is all my fault. I accidentally brought those dangerous people here. And if those People are watching, just know that I really did try to help you. I could've killed you at any given moment. But I didn't. Because my aunt May taught me that everyone deserves a second chance. "

بدین ترتیب پیتر، در عین اینکه مقصر بودنش را پذیرفت، بر سر مسئولیت اخلاقی و عقیده خودش و زن عمو می ایستاد. او اعلام کرد علی‌رغم اینکه دادن شانس دوباره به ابرخبیث ها، منجر به بزرگترین زخم زندگی او شد، اما او همچنان مثل زن عمو می ایمان دارد که هر کسی لایق داشتن شانسی دیگر است. همین موضوعات باعث شد که بلوغ و تکامل پیتر را کاملا احساس کنیم.

 

2- "اگه انتظار ناامیدی رو داشته باشی، هیچوقت واقعا ناامید نمیشی"

 "اگه انتظار ناامیدی رو داشته باشی، هیچوقت واقعا ناامید نمیشی"

زندایا در اين فیلم همچنان خودش را به عنوان جالب ترین و دوست داشتنی ترین عشق سینمایی در فرنچایز مرد عنکبوتی در MCU مطرح میکند. او شیمی رومانتیک ملموسی با تام هالند دارد (که با عقل هم بیشتر جور در می آید زیرا آنها در دنیای واقعی هم با هم علاقه رومانتیک دارند). او مثل هميشه تک جمله های کنایه آمیز و بدبینانه خودش را عالی ادا میکند. او دیالوگ جذابی را بیان میکند که در طول فیلم چند بار به آن اشاره میشود:

"اگه انتظار ناامیدی رو داشته باشی، هیچوقت واقعا ناامید نمیشی."

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

این جمله به شخصیت واقع گرای ام جی اشاره دارد و نشان میدهد که بدبینی او از سر منفی بافی نیست. در عوض، او به این شکل با دنیا برخورد میکند تا اطمینان حاصل کند که قلبش شکسته یا ناامید نمیشود. همچنین این جمله، یکی از آخرین جملاتی‌ست که در این فیلم (و شاید تا همیشه) بین پیتر و ام جی رد و بدل میشود.

 

1- "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

1- "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

از زمان اولین حضورش در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی"، مریسا تومی یک زن عمو می معرکه بوده است. او یک شیمی مادر-پسری قدرتمندانه با تام هالند برقرار میکند و شوخ طبعی خاصی هم به نقش تزریق کرده بود. او مرکزیت اخلاقی در "راهی به خانه نیست" را تشکیل میدهد زیرا اعتقاد راسخش در دادن شانس دوباره به دیگران باعث بلوغ پیتر ميشود. بدون شک تکان دهنده ترین و غم انگیز ترین صحنه فیلم راهی به خانه نیست، صحنه مرگ زن عمو می است. او در ابتدا سعی میکند گابلین را درمان کند اما سرم درست کار نمیکند. در ادامه با وجود اینکه پیتر از می میخواهد که فرار کند، او جسورانه سر جایش می‌ایستد و مورد اصابت ضربه ناجوانمردانه گلایدر گابلین قرار میگیرد. او علی‌رغم اینکه میداند که چیزی تا مرگش نمانده و بی‌توجهی پیتر به هشدار های دکتر استرنج عامل مرگ اوست، اما باز هم اعتقادش به دادن شانس دوباره را از دست نمی‌دهد و هنوز باور دارد که پیتر کار درست را انجام داده. او سپس دیالوگی را میگوید که خیلی وقت بود که منتظر شنیدنش در MCU بودیم:

"قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

"With great power must also comes great responsibility"

این جمله حتم به یقین معروف ترین نقل قول در تاریخ کمیک است. جمله ای که نه تنها به مرد عنکبوتی، بلکه به همه کمیک فن ها درس زندگی میدهد. تمام جوهره و ذات مرد عنکبوتی در این جمله نهفته است که به شهرت جهانی دست پیدا کرده. اگرچه این جمله در اصل توسط عمو بن گفته شده، اما این دیالوگ در این فیلم، با هوشمندی در زبان زن عمو می قرار میگیرد. این واقعیت که زن عمو می این جمله را قبل از مرگش به پیتر میگوید، تاثیر گذاری و قدرت زیادی به آن می‌بخشد و موجب میشود که پیتر به تکامل اخلاقی برسد و به قهرمانی بالغ و مسئولیت پذیر تبدیل شود.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 لحظه ی برتر شروران در فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست"

رتبه بندی شخصیت هایی که از فرنچایزهای دیگر در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" حضور پیدا کردند

10 خط داستانی که فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" برای آینده زمینه چینی میکند

10 سئوالی که فیلم "راهی به خانه نیست" درباره مرد عنکبوتی MCU پاسخ داد

10 شخصیتی که باید در سه گانه بعدی سینمایی مرد عنکبوتی باشند

10 دیالوگ بامزه برتر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

10 داستان کمیک بوکی که میتوانند دستمایه قسمت های بعدی "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قرار بگیرند

10 دفعه ای که فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" توقعات ما رو برآورده کرد!

10 صحنه احساسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

رتبه بندی 10 غافلگیری برتر در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

رتبه بندی 10 تا از کاراکتر های "مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست" از نظر قدرت و زور بازو!

ایستراگ مربوط به "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" در سریال هاکای

رتبه بندی 10 نقش آفرینی برتر در فیلم "اسپایدرمن: نو وی هوم"

10 موضوعی که ممکن است پس از "راهی به خانه نیست" در فیلم های آینده مرد عنکبوتی به کار گرفته شوند

10 اشتباهی که شخصیت ها در فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" مرتکب شدند

"مرد عنکبوتی : راهی به خانه نیست" ثابت میکند گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری است

10 چیزی که طرفداران دوست دارند در سه گانه بعدی مرد عنکبوتی در MCU ببینند

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی به خانه نیست" (SPIDER-MAN: NO WAY HOME)

10 فن تئوری درباره "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" که کاملا اشتباه از آب درآمدند!

معرفی 10 داستان برتر مرد عنکبوتی برای کسانی که از فیلم "راهی به خانه نیست" خوششان آمده است!

پاسخ به 10 سئوال درباره حفره های داستانی در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

داغ داغ! لینک دانلود نسخهٔ پرده ای با کیفیت بسیار بالا فیلم مردعنکبوتی راهی به خانه نیست منتشر شد + زیرنویس فارسی!

10 ویژگی برتر آثار ابرقهرمانی در فیلم "مرد عنکبوتی" راهی به خانه نیست"

معرفی همه 7 لباس مرد عنکبوتی در فیلم "راهی به خانه نیست"

10 سوالی که پس از دیدن "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" برایمان پیش آمد

رتبه بندی قوی ترین شخصیت های " مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست" از نظر توانایی مبارزه

اولین واکنش‌ها به فیلم "مردعنکبوتی راهی به خانه نیست" منتشر شد

7 نقطه قوت و 1 نقطه ضعف فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

10 چیزی که باید قبل از دیدن فیلم "اسپایدرمن راهی به خانه نیست" بدانید

10 اسپویل بزرگ فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

هر آنچه که درباره "مرد عنکبوتی 4" می‌دانیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mjkp
#1 mjkp 1400-11-10 10:24
ممنون بابت مقاله
راهی به خانه نیست سرشار از دیالوگ های ماندگار و تاثییر گذار بود
چه از لحاظ دیالوگ های کمرشکن مفهومی که خیلی خوب بهشون اشاره کردید
و چه از نظر دیالوگ های طنز و کمدی
که یکی از نقطه قوت های فیلم (یا بهتره بگم‌کلا مرد عنکبوتی ) به شمار میاد
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-11-10 14:19
سلام
ممنون بابت مقاله.
این روزها گفتنی ها دربارهٔ این فیلم گفته شده و بحث های زیادی صورت گرفته و نکات این فیلم موشکافی شده. جدا از تمام چیزهایی که دربارهٔ راهی به خانه نیست گفته میشه و اون رو تحلیل میکنند، از نکاتی که توی فیلم خیلی جالب و زیبا بود، دیالوگ های ماندگار و عالی بود که در این فیلم شنیدیم. جملاتی احساسی، به جا، زیبا، در خدمت داستان، بامزه (که در مقاله ای جدا به دیالوگ های بامزهٔ این فیلم پرداخته شد) و... که همه و همه دست به دست هم دادن تا در کنار تصاویر مفهومیِ این فیلم، ما دیالوگ های عالی رو هم ببینیم که به شکل عالی نوشته شدند. از تمام دیالوگ های فلسفی و تامل برانگیز گرین گابلین که دنباله روی مرد عنکبوتی ۱ هستند، تا لحظه ای که ما متوجه میبینیم که دکتر استرنج چقدر پیتر رو دوست داره و در برابر تباه شدن زندگی او مقاومت میکنه و اصلا تمام دیالوگ های مهمی که استرنج با وجود حضور کوتاهش در فیلم گفت. از دیالوگ "تراژدی، چه چیز دیگه میشه اسمش رو گذاشت؟" از جی جونا جیمسون بعد از مرگ مِی که دقیقا وضع و حال ما رو نشون میده تا جایی که پیتر پارکر پیامی رو برای ابرشروران میفرسته و اونا رو به نوعی دعوت به مبارزه میکنه و میگه که چه چیزهایی رو از زن عموش یاد گرفته. از لحظه ها و دیالوگ های زیبایی که به لیزارد و دکتر اختاپوس و بقیهٔ شروران اختصاص داده شد تا جایی که پیترِ توبی به پیترِ تام یادآوری میکنه که شاید زن عموش برای هیچ و پوچ نمرد. از لحظات پایانی فیلم که پیتر سر قبر زن عمو می میره تا تمام جملاتی که ام جی در این فیلم گفت و ثابت کرد که معشوقهٔ لایقی برای پیتر هست(یا بهتره بگیم بود). از لحظه ای که پیتر به استرنج میگه که چقدر این اتفاق برای اطرافیانش سخته تا مونولوگ احساسیِ پیترِ اندرو دربارهٔ بعد از مرگش گوئن. اما سرور و سالار تمام دیالوگ ها، فقط و فقط "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد" هست و بس. نه فقط واسه اینکه چقدر این جمله فوق‌العاده است، بلکه برای اینکه دقیقا توی جایی که باید میدیدیمش و دقیقا توی لحظه ای که باید میومد، اومد و دقیقا همون کسی که باید اون رو میگفت گفتش. بله، شاید در دنیای کمیک این جمله رو زن عمو می گفته، ولی بیاید قبول کنیم که تاثیر گذاری این جمله زمانی که زن عمو می چند دقیقه قبل از مرگش اون رو میگه خیلی بیشتر از عمو بنی هست که میخواست مثلا یهو در این فیلم معرفی بشه تا در فلش بکی فقط یه جمله رو بگه! اصلا از اینا گذشته این دیالوگ اونقدر مفهومی هست و اونقدر هر چه شنیدنش کمه، که میشه یک مقالهٔ کامل و طولانی و جداگانه از اون نوشت. انگار از درون یکی از کتاب های فلسفی که استادان فلسفه بهش استناد میکنند بیرون کشیده شده. تمام این دیالوگ های عالی لحظات فوق‌العاده ای رو رقم زدند و خیلی دوست داشتنی هستند.
با تشکر از آقای یارویسیِ عزیز. و چقدر هم کار درستی کردید که این مقاله رو به جای top 10، به top 15 تبدیلش کردید که گزینه های زیبا و مهمی از قلم نیفتند و دست شما هم بازتر باشه.
نقل قول کردن
قربانعلی
#3 قربانعلی 1400-11-10 17:32
عالی بود این مقاله . همه دیالوگ ها به جا و ماندگار
چقدر هم خوب ترجمه کرده بودی کیارش جان
نقل قول کردن
BAdeadpool
#4 BAdeadpool 1400-11-10 22:35
سلام
مقاله عالی بی نقص و چقدر این جور مقالات جذابن
فیلم فوق العاده ای بود و جملات برتر خیلی خوب گلچین شده اند با همه موافقم
حالا کمی سلیقه شخصی خودم رو دخیل بدم
دیدگاه خبیث ها به دنیا مخصوصا در فیلم های اخیر دیدگاه متفاوت هست و جوری هست که نمیشه گفت درسته یا غلط نمونه بارزش ثانوس
یا تو فیلم اترنالزم نمیشه گفت کدوم ساید درست می گفت
بخاطر همین جمله لیزارد رو رتبه بهتری میدم بهش
و اینکه به جمله شماره ده رتبه دو میدم(واقعا نمیشد اوردش تو یک :-* ) چون جملش خطاب به پیتر نبود انگار خطاب به ما بود
انسان اون قدری پتانسیل و توانایی داره که به خواسته هاش برسه(strong enough to have it all) ولی به دلیل کوتاهی ها و نفس و اراده ضعیف اکئرا نمی رسیم(too weak to take it)
نمونه های کسانی که ازین پتانسل و توانایی به خوبی استفاده کردن و کوتاهی هم نکردن می شناسیم دیگه
و نکته جالب اینه قدرت زیادی هم بدست می اورند و به قولی جمله 8
جمله 6 هم از جملاتی هست که واقعیت و اصوله زندگیه ما همواره مجبور به انتخابیم که اکئرا بین درست و درست تر یا غلط و غلط تر هست(خدایا من چقدر عاشق این گرین گابلین شدم)
حرف زیاده و من گوشه ای از نظراتمو گفتم خوشحال میشم نظر بدین در مورد نظرم بهر حال توی این بحثاست که ادم یاد میگیره
در اخر رتبه بندی من اینگونه خواهد بود
1
10
6
2
8
3
4
12
13
14
5
7
9
11
15
نقل قول کردن
The Lizard
#5 The Lizard 1400-11-11 07:15
عالی بود جناب یارویسی. خسته نباشید. هم انتخاب ها و هم ترجمه دقیق و شیوای شما
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#6 امیرحسین زارع 1400-11-11 07:59
خیلی دوست داشتم این مقاله رو من برای سایت بنویسم ولی الان خوشحالک که استاد یارویسی اون رو نوشت چون کامل حق مطلب رو درباره ش ادا کرد
نقل قول کردن
moltivers of heroes
#7 moltivers of heroes 1400-12-10 23:48
رتبه بندی اش خیلی خوب بود ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45