اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 8

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 8

"اولین های مرد عنكبوتی" (Spider-Man's Firsts) حالتی تاریخچه ای دارند و به ما نشان میدهند برخی از مهم ترین یا متداول ترین رخدادها یا مشخصه های مرد عنكبوتی اولین بار در كجا اتفاق افتادند.

بعد از مدتها یا بهتره بگیم بعد از بیش از 2 سال بازگشته ام با قسمت جدید سلسله مقالات " اولین های مرد عنكبوتی"! دلیلشم اکران فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" میباشد و این مقاله هم مرتبط است با تِم اصلی این فیلم یعنی دنیاهای موازی و ملاقات با نسخه های مختلف اسپایدرمن!

(برای خواندن قسمت های قبلی لطفا اینجا را کلیک کنید). 

 

- اولین بار مرد عنكبوتی در كدام كمیك یه یک دنیای موازی رفت؟

پس از اکران انیمیشن سینمایی تحسین شده "سفر به دنیای عنکبوتی" خیلی از بینندگان و علاقمندان به شخصیت مرد عنکبوتی فکر میکنند او در بسیاری از اوقات به دنیاهای موازی میرود یا اینکه این مساله در کمیک بوک های او سابقه طولانی دارد ولی اشتباه میکنند و اصلا اینطور نیست! در واقع تا سالهای سال مرد عنکبوتی به ندرت از نیویورک خارج میشد چه برسد به اینکه بخواهد به دنیای دیگری سفر کند! البته این رو بدونید که ایده مولتی ورس در دنیای مارول از سال 1977 و با انتشار نخستین شماره از کمیک What If..? ابداع شد و اسپایدرمن در همان شماره نخست حضور داشت ولی این سری داستان هایی داشت که به ماجراهای مردان عنکبوتی در دنیاهای دیگر اختصاص داشت. یعنی در آنها مرد عنکبوتی دنیای اصلی به دنیاهای دیگر نمیرفت. پس سری What If..? را کنار میگذاریم.

کمیک وات ایف 

در شماره دوم از کمیک Amazing Spider-Man Annual که سال 1965 منتشر شد، اولین همکاری رسمی بین اسپایدرمن و دکتر استرنج را شاهد بودیم. در این کمیک جادوگری خبیث به نام «زاندو» (Xandu) را برای اولین بار مشاهده کردیم که به دنبال دست یابی به نیمه دوم یک وسیله جادویی نیرومند به نام عصای واتومب (The Wand of Watoomb) بود و برای به دست آوردن آن دو خلافکار را اجیر و تحت کنترل ذهنی خود قرار داد تا آن را از خانه دکتر استرنج به سرقت ببرند. سپس پای اسپایدرمن به ماجرا باز میشود و او حتی به یک بُعد دیگر میرود ... (در نهایت اسپایدرمن و استرنج جادوگر خبیث را شکست میدهند).

کمیک مرد عنکبوتی - دکتر استرنج

خب پس آیا این اولین باری بود که مرد عنکبوتی به دنیایی دیگر رفت؟ نه! چرا؟ چون مرد عنکبوتی به یک دنیای موازی نرفت و تنها وارد یک "بُعد تاریک" شد که بخشی از دنیای اصلی مارول یعنی دنیای شماره 616 بود! (بعداً مرد عنکبوتی چندین بار دیگر به این بعد رفت).

خب بیایید به سال 1973 و شماره 9 از کمیک های Marvel Team-Up برویم (در این سری مرد عنکبوتی در هر شماره با یکی دیگر از ابرقهرمانان مارول، تیم آپ میکرد).

کمیک مرد آهنی - اسپایدرمن

در این کمیک مرد عنکبوتی به همراه مرد آهنی به قرن 23 و دوران خبیثی به نام «زارکو» (Zarkko) سفر کرد:

مارول تیم اپ 9

در دنیای مارول هر وقت شما به آینده میروید از نظر فنی به یک حقیقت جایگزین (alternate reality)در مولتی ورس میروید. پس وقتی مرد عنکبوتی و مرد آهنی به قرن بیست و سوم سفر کردند به همچین حقیقتی رفته اند. ولی باز هم این چیزی نیست که ما از یک دنیای موازی سراغ داریم و بیشتر شبیه به یک خط زمانی متفاوت است، درسته؟

خب پس میرویم به شماره 45 از همین سری که در آن اسپایدرمن بار دیگر به آینده (قرن 31 میلادی) سفر کرد و این بار در کنار شخصیتی به نام «کیل رِیون» (Killraven) با مریخی ها جنگید.

کیل ریون - killraven

در این داستان اشاراتی شد که تایم لاین کیل ریون با محافظین کهکشان اُریجینال یکسان است و بعدا هم این موضوع تایید شد و فهمیدیم که مرد عنکبوتی در واقع به دنیای شماره 691 سفر کرده بوده که همان دنیای محافظین کهکشان اُریجینال است که در قرن 31 زندگی میکنند. اما راستش را بخواهید اون موقع که داستان چاپ شد این مساله تایید نشده بود و فقط گفته شد که مرد عنکبوتی به آینده سفر کرده. پس این رو هم نمیشه سفر به یک دنیای موازی محسوب کرد.

کیل ریون - killraven

و البته یادمون باشه که کمیک مشترک مرد عنکبوتی و سوپرمن (که اینجا ترجمه شده) هم در یک دنیای دیگر رخ میدهد ولی این هم دنیایی نبود که او بهش سفر کرد ...

کمیک اسپایدرمن - سوپرمن

پس باید بریم به سال 1983 و کشور انگلستان؛ جایی که آلن مور جوان داشت برای شعبه مستقل مارول در این کشور (Marvel UK) نویسندگی میکرد و اتفاق بسیار مهمی را رقم زد که سبب شد چند سال بعد پای مرد عنکبوتی به مولتی ورس باز بشه: در کمیکی به نام The Daredevils که از چندین داستان تشکیل شده شاهد بودیم که آلن مور در داستانی مربوط به شخصیت «کاپیتان بریتانیا» از شماره 616 برای دنیای اصلی مارول استفاده کرد و از آن به بعد بود که دنیای اصلی مارول را تا به امروز با این عدد میشناسند.

کاپیتان بریتانیا

پس میشه گفت آلن مور بود که به نوعی مولتی ورس مارول را به شکلی که ما آن را الان میشناسیم پایه گذاری کرد!

و سرانجام در سال 1992 و در شماره 8 کمیکی به نام Knights of the Pendragon که آنهم توسط شعبه مارول در انگلیس به چاپ رسید، اسپایدرمن موافقت کرد تا به شوالیه ها به یک دنیای موازی برود که در آن موجودات عنکبوتی آنجا را به تسخیر خود در آورده بودند:

کمیک شوالیه ها

اولین کمیک مولتی ورس مرد عنکبوتی

و این اولین باری بود که مرد عنکبوتی به طور درست و درمون در یک دنیای موازی حضور یافت، یعنی سال 1992 و 30 سال پس از خلق شدن اش در دنیای کمیک!

 

- اولین بار کی مرد عنکبوتی با دیگر مردان عنکبوتی ملاقات کرد؟

اپیزودهای نهایی انیمیشن معروف "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" در دهه 90 میلادی، "جنگ های عنکبوتی" یا Spider-Wars نام داشتند و در آن اسپایدرمن به یک دنیای دیگر سفر میکند که در آن مرد عنکبوتی آن دنیا با سیمبیوت کارنیج ترکیب و به «اسپایدر کارنیج» تبدیل شده بود و اسپایدرمن با گروهی دیگر از مردان عنکبوتی از دنیاهای دیگر تیم آپ میکنه تا او را شکست بده (این مقاله را بخوانید).

سفرهای عنکبوتی

این ایپزود در واقع اولین باری بود که ایده اصلی "سفر به دنیای عنکبوتی" یا Spider-Verse مطرح شد.

ولی سئوال اینه که در دنیای کمیک این اتفاق اولین بار کی افتاد؟ ما سال 1995 یک داستان معرکه به قلم «پیتر دیوید» داشتیم به نام "مرد عنکبوتی 2099 با مرد عنکبوتی ملاقات میکند" که در اینجا هم براتون ترجمه شده که در آن جای پیتر پارکر با میگل اهارا عوض میشه و داستان بسیار جالبی شکل میگیره.

کمیک اسپایدرمن 2099

سپس آنها با مكس بورن ملقب به «اسپایدرمن سال 2211» ملاقات میکنند!

مکس بورن

پس این کمیک دربرگیرنده اولین ملاقات بین سه مرد عنکبوتی بود! ولی بازم میشه گفت که این داستان مربوط به آینده میشه و نمیشه گفت که مرد عنکبوتی به یک دنیای دیگر سفر کرد.

پس باید بریم به سال 2012 و شماره 1 از کمیک "مردان عنکبوتی" (Spider-Men) که در اینجا به طور کامل ترجمه شده است زیرا در آن مرد عنکبوتی دنیای اصلی به دنیای آلتمیت سفر و برای اولین بار با مایلز مورالز دیدار و تیم آپ کرد:

کمیک مرد عنکبوتی مایلز مورالز

و این را میتوان اولین باری دانست که مرد عنکبوتی به طور کامل و تمام عیار با یک مرد عنکبوتی دیگر از دنیایی دیگر ملاقات کرد. و البته چند سال بعدش هم شاهد رویداد بزرگ "دنیای عنکبوتی" بودیم که در آن یک عالمه اسپایدرمن مختلف با هم تیم آپ کردند (به اینجا بروید).

 

  سونیا ساداتی فر

سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2022

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین های مرد عنكبوتی

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید!

10 کمیکی که الهام‌بخش فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» بودند

تمام قسمت های كمیك "مردان عنكبوتی" (SPIDER-MEN) ترجمه شد+ لینك دانلود مستقیم

بررسی ریشه های اصلی انیمیشن "اسپایدرمن : به درون دنیای عنکبوتی"

نگاهی به اپیزودهای "دنیای عنكبوتی" در كارتون ULTIMATE SPIDER-MAN: WEB WARRIORS + لینك دانلود

15 حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز  بدانید

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت اول

معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت دوم

مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

رویداد کمیک بوکی "قیامت عنکبوتی" (کامل) + لینک دانلود

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Ilya202020
#1 Ilya202020 1400-11-16 12:37
به به خانوم پیشگوی پیشکسوت سایت با یه مقاله legendary
دمتون گرم خسته نباشین
پ ن پ بیشتر از فضل شما باید استفاده کرد
نقل قول کردن
mjkp
#2 mjkp 1400-11-16 13:06
سلام ممنون بابت مقاله
من اون اپیزود از انیمیشن مرد عنکبوتی مجموعه کارتونی رو بچه که بودم دیدم و واقعا خوشم اومد و بخاطر اون قسمت میشه گفت اکثر انیمیشن هارو دیدم و همیشه منتظر بودم تا توی فیلم ها ببینمش که خداروشکر..‌.
راستی خیلی خوبه که سایت داره مجموعه مقاله هاشو ادامه میده
مثلا منی که چند ماهه عضو سایت شدم میرم توی آرشیو و مقاله های قدیمی که خیلی هم جالبن رو میخونم ;-)
نقل قول کردن
Spider_bat
#3 Spider_bat 1400-11-16 13:28
مقاله عالی بود خانم ساداتی فر
برام خیلی جالی بود بدونم مرد عنکبوتی الین بار که به مولتی ورس سفر کرده ، خسته نباشید

منو بابت اسپم ببخشید ولی کسی از بزرگان سایت مثل استاد ترابی برنامه ای برای مقاله درمورد فیلم بتمن دارید؟
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1400-11-16 13:34
به نقل از Spider_bat:


منو بابت اسپم ببخشید ولی کسی از بزرگان سایت مثل استاد ترابی برنامه ای برای مقاله درمورد فیلم بتمن دارید؟

بله فیلمش که منتشر بشه مقالات مختلف خواهیم ذاشت
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#5 AM SM BM SM 1400-11-16 13:47
سلام
ممنون بابت مقاله.
چقدر عالی شد که دوباره یک قسمت دیگه از این سری مقالات اومد چون "اولین های مرد عنکبوتی" سری مقالات بسیار جذابی هست و موضوعات خوبی هم درونش قرار داره. چون کلا ماهیت این مقالات که بریم توی گذشته بگردیم و پرده از اسرارِ دنیای کمیک برداریم خیلی جالبه(با کت چرم بلند، کلاه لبه دارِ مشکی و ذره بین!). حالا بعد از مدتی بالاخره قسمت هشتمِ این سری مقالاتِ دوست داشتنی اومد که بر پایهٔ اتفاقاتِ مولتی ورسیِ دنیای اسپایدرمن اومد که اطلاعات خیلی جالبی داشت. بعد از فیلم های "مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی" و "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" که بر محور مولتی ورس بودند، شاید برای خیلی ها سوال شده باشه که مولتی ورس در تاریخ اسپایدرمن چه نقشی داره؟ به عنوان مثال اینجا گفته شده اولین کمیکی که اسپایدرمن توی اون به دنیای موازی سفر کرد چه بوده که خیلی جالبه که اسپایدرمن توی کمیک های مبنی بر سفر های زمانی و دنیاهای موازی بوده اما اولین بازی که خودش به دنیایی دیگر سفر کرده، ۳۰ سال بعد از خلق شدنش هست. اینکه آلن مور بوده که درواقع مولتی ورس مارول رو پایه گذاری کرده هم برام عجیب بود و هم بسیار جالب. مورد دوم که گفته شد اولین بار کی مرد عنکبوتی با مردان عنکبوتی دیگر ملاقات کرد هم بعد از این فیلم ها و انیمیشن های اسپایدرمن با موضوع تعاملات مولتی ورسی میتونه بحث جذابی باشه که جواب خوبی هم براش داده شد.
با تشکر و خسته نباشید.
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#6 Ehsan Spider 1400-11-16 21:49
سلام
به به واقع مقاله کامل عالی بود. خسته نباشید
این سری مقالات از اونایی هستن که واقعا دوستشون دارم و دنبالشون کردم.

موضوع مقاله این بار بسیار متفاوت و جالب بود راستش اسمش رو دیدم کمیک ملاقات اسپایدی با میگل اوهارا به ذهنم اومد، نمیدونستم اسپایدی این همه سفر نصف نیمه هم داره! در کل مقاله بسیار جالبی بود. دست آلن مور درد نکنه با این ۶۱۶ حسابی گل کاشت! کمیک مردان عنکبوتی هم درجه یکه ملاقات پیت با مایلز و فیوری عالیه، خیلیم احساسی. یه جورایی پیت توی اولین ملاقاتش هم مثل یه مرشد بود برا مایلز.

در کل مقاله عالی بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید