10 ایسترگ مربوط به سری فیلم های "مرده شریر" (Evil Dead) در فیلم ها و بازی های مردعنکبوتی

تمامی-اشارات-به-سری-فیلم-های-مرده-شریر-evil-dead-که-در-فیلم-های-مردعنکبوتی-سم-ریمی-نهفته-هستند-easter-egg-ایسترگ-اگ

به مناسبت انتشار فیلم جدید از سری Evil Dead تحت عنوان "مرده شریر برمی‌خیزد" (Evil Dead Rise) این مقاله تقدیم شما میشود.

مقدمه: «سم ریمی» قبل از اینکه سری فیلم های "مردعنکبوتی" را بسازه با فیلم مشهور و مستقل "مرده شریر" (Evil Dead) نام خودش را بر سر زبانها انداخت. "مرده شریر" فیلمی ترسناک به کارگردانی و نویسندگی استاد ریمی محصول سال 1981 است. ریمی و رفیق قدیمی اش، «بروس کمبل» مدیر اجرایی تولید این فیلم بودند. این فیلم در ایران به نام‌های "شیطان مرده"، "مرده شیطانی"، "مرده شوم" و البته "کلبه وحشت" هم معروف است. داستان این فیلم از این قرار بود: 2 مرد و 3 زن برای گذراندن تعطیلات به کلبه ای جنگلی می‌روند در حین جستجو در زیر زمین کلبه با یک ضبط صوت و کتابی عجیب مواجه می‌شوند. پس از گوش دادن به نوار نیرویی شیطانی آزاد می‌گردد و در جسم این اشخاص یکی پس از دیگری حلول می‌کند و آنها را به موجوداتی ترسناک و شیطانی تبدیل می‌کند که تنها راه نابودی این موجودات سوزاندن یا تکه‌تکه کردن است... "مرده شریر" فیلمی است که بلندپروازی پشت ساخته شدن آن از نتیجه‌ی نهایی بسیار فراتر بوده است. سم ریمی هفت‌خوان رستم را پشت‌سر گذاشت تا فیلم را به مرحله‌ی انتشار برساند، چون نه تجربه داشت، نه بودجه و اگر کمک‌های دوستان و آشنایان و بازیگر نقش اصلی فیلم و دوست دوران بچگی‌اش یعنی بروس کمبل نبود، شاید این فیلم هیچ‌وقت ساخته نمی‌شد و دنیای سینما هرگز سم ریمی را نمیشناخت ولی سکوی پرتاب این مرد شد و الان همه از آن به عنوان یک فیلم کالت تمام عیار یاد میکنند. پس از موفقیت بی سابقه ی این فیلم، قسمت دوم ادامه مستقیم وقایع قسمت اول بود ولی قسمت سوم جاه طلبانه تر و به قول معروف استودیویی تر بود و داستان پرجزئیات تری داشت که طی آن شخصیت اصلی به گذشته دور میرفت! شخصیت اصلی فیلم، «اَش ویلیامز» (Ash Williams)‌ یکی از معروف‌ترین و نمادین ترین پروتاگونیست‌های سینمای وحشت است و انصافاً بروس کمبل قوی‌ترین بازی فیلم را در نقش او ارائه می‌دهد، منتهی عمده‌ی شهرت «اش ویلیامز» مدیون فیلم‌های بعدی فرنچایز است و مهارت فوق‌العاده‌اش در زنده ماندن و جنگیدن با شیاطین را بارها به ما نشان میدهد و شخصیتش در طول سه فیلم به تکامل بهتری دست پیدا میکند. و البته اون تفنگ و اره برقی که به دست وصل میشه به تاریخ پیوسته اند ... در هر حال، الان چند روزه که نسخه باکیفیت از جدیدترین فیلم این سری تحت عنوان Evil Dead Rise عرضه شده است که به همین مناسبت میخواهیم تمام ارجاعات و اشاراتی که به این مجموعه در فیلم ها یا بازی های "مردعنکبوتی" شده است را به شما معرفی کنیم.

همچنین یادتون نره که مقالات زیر را هم بخوانید:

ایستراگ های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید! قسمت 50

ایستراگ ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستراگ ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

اشارات و ایستراگ های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

 

1- دست گرین گابلین

دست گرین گابلین

در انتهای نبرد نفس گیر بین مردعنکبوتی و گرین گابلین در "مردعنکبوتی 1"، دیدیم که دست گرین گابلین چطور از میان آوار بیرون آمد که ادای احترامی بود به پوستر بسیار مشهور فیلم Evil Dead و البته اون صحنه معروف در پایان فیلم معروف Carrie (اگه کسی هست که هنوز این فیلم کلاسیک رو ندیده میتونه این صحنه رو از اینجا دانلود کنه).

 

2- صحبت کردن نورمن با خودش در آیینه

صحبت کردن نورمن با خودش در آیینه

صحنه ای که نورمن آزبورن در قسمت اول "مردعنکبوتی" در آیینه با خودش صحبت میکنه و شاهد دوگانگی شخصیت او هستیم ما را به یاد صحنه مشابهی در "مرده شریز 2" میندازه که در آن پرسونای شیطانی «اش ویلیامز» در آیینه او را مسخره میکنه.

البته همانطور که در این مقاله گفتیم، این صحنه میتونه از "مردعنکبوتی: مجموعه کارتونی" هم الهام گرفته باشه.

کارتون مردعنکبوتی - گرین گابلین

(تو این کارتون هم نورمن توهم میزنه و با گرین گابلین داخل آیینه حرف میزنه. اینجا رو کلیک کنید تا کلیپش رو دانلود کنید).

 

3- کامئوهای بروس کمبل (Bruce Campbell Cameos)

 کامئوهای بروس کمبل (Bruce Campbell Cameos)

رفیق فابریک سم ریمی کسی نیست جز بروس کمبل بزرگ که با سری فیلم های Evil Dead ریمی مشهور شد (گفته میشه اگه کمک های مالی بروس نبود فیلم Evil Dead ساخته نمیشد و به همین دلیل ریمی به نشانه ی تشکر نام او را به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم ذکر کرد). پس دلیلی نداشت ریمی از او برای فیلم های مرد عنکبوتی استفاده نکنه (بروس کمبل تقریبا در تمامی فیلم هایی که ریمی ساخته یک نقش افتخاری یا کامئو داشته). بروس در "مرد عنکبوتی 1" نقش اون جارچی مسابقه کشتی کج رو بازی کرد که اتفاقا خودش هم بود که نام مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو به پیتر پارکر داد و گرنه ممکن بود تا آخر عمر Human Fly نامیده میشد! در قسمت دوم هم که در نقش آن  دربان اعصاب خرد کن، پدر پیتر را درآورد! و در قسمت سوم هم که مسئول اون رستورانی بود که پیتر داخلش از مری جین میخواست خواستگاری کنه. همچنین تایید شده کهاین کامئو ها قرار بود در "مرد عنکبوتی 4" به این نتیجه برسه که بروس کمبل در تمام این مدت یکی از دشمنان معروف مرد عنکبوتی به نام  «میستریو» بوده! (این مقاله را بخوانید).

 

4- ماشین محبوب سم ریمی! 

این ماشین زرد رنگ مدل 1973 Oldsmobile Delta 88 خیلی در آثار سم ریمی معروفه و ایشون همیشه یه جوری این ماشین رو که متعلق به خودشم هست توی آثارش قرار میده (اولین بار از اون در فیلم Evil Dead استفاده کرد و دیدیم که شخصیت های داستان با این ماشین به اون کلبه ی لعنتی رفتند).

ماشین سم ریمی

بنابراین سم ریمی این ماشین رو توی "مرد عنکبوتی 1" هم قرار داد (ماشین عمو بن هم دقیقا همین ماشین بود):

در سکانس تعقیب و گریز هم میشد این ماشین رو دید (چون قاتل با ماشین عمو بن فرار کرد):

ماشین سم ریمی - مرد عنکبوتی 1

و یا در فیلم "مردعنکبوتی 2":

ماشین سم ریمی

و در "مردعنکبوتی 3" هم یک بار دیگر شاهد بازگشت این خودروی مشهور در اون سکانس فلش بک سفید و سیاه قتل عمو بن بودیم:

خودروی سم ریمی

و البته در جدیدترین فیلم کمیک بوکی ریمی یعنی "دکتر استرنج 2" هم این ماشین رو میشد در اون سکانس مربوط به بُعد دکتر استرنج خبیث مشاهده کرد:

ایستراگ دکتر استرنج 2

 

5- داداش سم ریمی!

داداش سم ریمی!

برادر بازیگر آقای سم ریمی یعنی «تِد ریمی» که معمولا در فیلم های او نقش های کوچکی دارد در  سری فیلم های مردعنکبوتی او در نقش «هافمن» ظاهر شد که از کارکنان "دیلی بیوگل" بود و معمولا حرف ها و پیشنهادهای وی از سوی جیمسون جدی گرفته نمیشد! اما اولین نقش آفرینی های او برمیگرده به سری فیلم های Evil Dead. نمیدونم میدونید یا نه ولی ساخت اولین فیلم از Evil Dead به خاطر مشکلات مالی اونقدر طولانی شد که خیلی از بازیگران گذاشتند و رفتند (ریمی که سرمایه گذار خاصی نداشت و خودش باید بودجه ی فیلم را از جیب خودش پرداخت میکرد!). مثلا میگن اونقدر هوا سرد بود که اکثر بازیگران چندین بار مریض شدند. یا کلبه ای که توش فیلمبرداری کردن لوله کشی آب نداشت و بازیگران هفته ها حمام نمیرفتند! یا اینکه مجبور بودن دسته جمعی تو یه اتاق بخوابن و مشکلات دیگه ...! به همین دلیل ریمی ناچار شد از دوستان و بستگان خودش به جای آنها استفاده کنه که یکی از آنها تد ریمی بود و سم هر وقت بازیگری به هر دلیلی حضور نداشت از تد به جای او استفاده میکرد! او در قسمت دوم هم نقش Henriettaی تسخیر شده را بازی کرد (او این نقش را در سریال Ash vs. Evil Dead تکرار کرد).

 

6- اره برقی!

 ادای احترام به سری فیلم های Evil Dead

یکی از برجسته ترین سکانس های فیلم "مردعنکبوتی 2" را میتوان سکانس طغیان دکتر اختاپوس در بیمارستان دانست که در آن سم ریمی بار دیگر به ریشه های خود در ژانر وحشت برمیگردد (این مقاله را بخوانید). در واقع ما شاهد هستیم که اوتو اکتاویوس چگونه در بیمارستان به هوش آمده و بازوان مکانیکی اش چه خونی به پا می کنند! ریمی سکانسی بسیار نفس‌گیر و حتی غافلگیر کننده خلق میکند که شاید تماشای آن اصلاً برای مخاطبان کم سن و سال مناسب نباشد! جالب این است که در میان تمام آن جیغ ها میتوان ادای احترام و اشارات ظریفی به Evil Dead پیدا کرد؛ مثل تأکید روی اره برقی (اش ویلیامز با اره برقی اون زامبی ها یا بهتره بگیم Deaditeهای سری Evil Dead رو میکشه و اره برقی به دستش وصل میشه!) یا نحوه ای که بازوان اختاپوسی دنبال قربانیان خود میروند و ما آن را از طریق دوربین داخل بازو ها میبینیم.

 

7- اسکات اسپیگل

اسکات اسپیگل

زمانی که پیتر در ابتدای فیلم "مردعنکبوتی 2" برای نجات اون بچه هایی که در خطر بودند اقدام میکنه، پیتزا ها رو موقتاً جلوی بالکن یه خونه میذاره و در این فاصله صاحب خونه میاد و از دیدن اون همه پیتزا در بالکن خونه‌ش تعجب میکنه و... در کل صحنه‌ ی بامزه ای از آب در اومده. اما جالب اینجاست که این آقا «اسکات اسپیگل» (Scott Spiegel) از رفقای صمیمی سم ریمی هستش که حتی در نوشتن فیلمنامه فیلم Evil Dead II هم با ریمی همکاری داشته!

 

8- دنی هیکس

دنی هیکس

«دنی هیکس» (Danny Hicks) اولین نقش خود را در سینما در فیلم Evil Dead II ایفا کرد (در نقش «جِیک») اگر خوب دقت کنید میتونید او را در میان مسافران آن قطار مترو در سکانس نفس گیر مبارزه با دکتر اختاپوس در "مردعنکبوتی 2" مشاهده کنید! ایشون در سال 2020 و در سن 68 سالگی درگذشت.

 

9- جمله ی مرموز میستریو در بازی Spider-Man 2: The Game

همانطور که در این مقاله گفته شد، در بازی ساخته شده از روی فیلم "مرد عنکبوتی 2" چند شخصیت منفی دیگر هم حضور داشتند که در فیلم نبودند. یکی از مهم ترین آنها «میستریو» بود. صداپیشه اش «جیمز آرنولد تیلور» بود.

بازی میستریو ps2

او یک متخصص سابق ساخت افکت های ویژه بود (مثل دنیای کمیک) که سعی کرد از طریق یک سری "بازی" ثابت کنه مرد عنکبوتی یک شیاده ولی دست آخر باخت و آبرویش رفت. بنابراین در هویت میستریو فرو رفت؛ بیگانه ای فضایی که آمده تا با ارتش ربات های خودش نیویورک را فتح کنه! ولی اسپایدرمن دستش را رو میکنه و در نهایت نقاب از روی صورتش برمیداره و دستگیرش میکنه. البته میستریو در نسخه های دیگر این بازی تفاوت هایی را داشت. ولی نسخه اصلی همانی بود که در کنسول "پلی استیشن" و "ایکس باکس" به کار رفت و انصافا ظاهرش فوق العاده بود و ما را به یاد فیلم های علمی – تخیلی کم بودجه دهه 50 و 60 میلادی مینداخت! در هر حال، در مرحله ای که او به تئاتر حمله کرده و چند تا خبرنگار را گروگان گرفته و یک هولوگرام عظیم هم ازش به چشم میخوره، صدایش را میشنویم که فریاد میزنه: "کلاتو برادا نیکتو" (Klaatu barada nikto). این جمله ی معروف از فیلم علمی تخیلی معروف "روزی که دنیا از حرکت ایستاد" محصول سال 1951 گرفته شده که میگن مشهورترین جمله ای هستش که در دنیای سینما از زبان یک موجود فرازمینی شنیده شده (در واقع نوعی فرمان بود از سوی یک موجود فرازمینی برای ربات نیرومندش).

روزی که زمین از حرکت ایستاد

ضمن اینکه این جمله به عنوان عبارتی جادویی در قسمت سوم Evil Dead به نام "ارتش تاریکی" هم بکار رفت که در آن بروس کمبل این جمله رو بر زبان آورد. و همانطور که قبلا هم گفته شد، از همه جالب تر اینه که بروس کمبل قرار بود در فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" نقش میستریو رو بازی کنه!!!

 

10- ادای احترام به سبک بصری سم ریمی در "راهی به خانه نیست"

سبک سم ریمی

سم ریمی به عنوان کارگردان سری نخست فیلم های مرد عنکبوتی، سبک بصری خاصی در فیلم های خودش داره که شامل شات های کلوز-آپ های برجسته میشود به همین دلیل به این سبک لقب Raimi-cam داده اند که به حرکت دراماتیک دوربین در فیلم های او اشاره میکنه. او به ویژه از این سبک در فیلم های دهه 80 و 90 میلادی خودش زیاد استفاده کرد (به ویژه در سری ترسناک Evil Dead) و همچنین در فیلم های مرد عنکبوتی. «جان واتس» کارگردان "راهی به خانه نیست" چندین بار در این فیلم به این سبک ادای احترام میکنه که نقطه اوج آن در سکانس پرتنشی است که پیتر از سوی حس عنکبوتی خودش درباره نورمن آزبورن هشدار دریافت میکنه. در حقیقت اون اولش که پیتر متوجه اخطار حس عنکبوتی میشه و انگار پس زمینه داره ازش دور میشه و دوربین زوم میکنه روی صورتش، آدم رو به یاد فیلم های ریمی میندازه. تام هالند در مصاحبه با سایت Den of Geek این مساله را تایید کرده که واتس عمدا اینکار رو کرد تا به سبک ریمی ادای احترام کنه.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید! قسمت 50

20 سال بعد: میراث فوق العاده مرد عنکبوتیِ سم ریمی

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

اشارات و ایستراگ های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

15 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

نگاهی به دشمنان مرد عنکبوتی که در فیلم های سم ریمی نبودند ولی در بازی آنها حضور داشتند!

اگر فیلم های مردعنکبوتیِ سم ریمی صحنه پس از تیتراژ داشتند ...؟

10 ایستراگ (EASTER EGG) باحال در بازی های مردعنکبوتی

10 فیلم کمیک بوکی/ابرقهرمانی ترسناک برتر تاریخ سینما!

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

BlueCrown4
#1 BlueCrown4 1402-02-27 20:47
مرسی بابت یه مقاله فوق العاده دیگه از آقای ترابی.
دیگه حرفی واسه گفتن نیست هر حرفی بود زده شد.
ولی بد نیست به دوستانی که این پیام رو میبینند توصیه کنم که بشینن و فیلم های استاد ریمی (واقعا لقب استاد برازندشه) رو ببینن. همه فیلماش قشنگ و قابل تماشاست و برخی فیلم هاش که فوق العاده و شاهکار و حتی فراتر از شاهکار هستش.
کاملا سبک ریمی ای توی فیلم هاش حس میشه. خصوصا در مقوله فیلمبرداری که دیگه تو سه گانه مردعنکبوتی همگی دیدیم.
و واقعا حسرت به حال سینمایی که از سال 2013 (Oz the Great and Powerful) تا سال 2022 که Doctor Strange in the Multiverse of Madness رو ساخت ریمی رو در هیچ یک از فیلم ها در مقام کارگردان نمیدیدیم. (یعنی به مدت 9 سال هیچ فیلمی رو کارگردانی نکرده بود!!!)
الان هم که خبری از ساخت فیلم جدیدی با کارگردانی سم ریمی بزرگ نیستش و واقعا هیجوقت نفهمیدم مارول و فیلم های کمیک بوکی / ابرقهرمانی چطور یه همچین کارگردان درس پس داده و صاحب سبکی رو کنار میذارن و ازش استفاده نمیکنن و میدن کارگردانان دوزاری واسشون فیلم بسازه.
زبونمون هم که دیگه مو در آورد از بس گفتیم اسپایدرمن 4 سم ریمی و توبی مگوایر رو بسازید!!
دیگه متن رو ادامه نمیدم چون اعصابم بیشتر خرد میشه و دیگه متن نمیتونه قابل نمایش بشه :-?
نقل قول کردن
best of the best
#2 best of the best 1402-02-27 21:16
عالی بود این مقاله
نقل قول کردن
RMB
#3 RMB 1402-02-28 11:39
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای سایت و تشکر از استاد ترابی برای این مقاله عالی. من از فیلم هایی که سم ریمی ساخته اگر سری محبوبم مردعنکبوتی باشه قطعا بعدش سری evil daed هست. واقعا این سری فیلم قشنگ و جذاب بود مخصوصا ash با بازی بروس کمپل دوست داشتنی. این اشارات به evil dead تو مردعنکبوتی جذاب بودن ولی بهتر از همشون کامئو های بروس کمپل بود مخصوصا تو قسمت 3 که هروقت میبینم از خنده جر میخورم. خداکنه تو سال های آینده سم ریمی فیلمای بیشتری بسازه و ما هم لذت ببریم.
با تشکر
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#4 AmirhoseinJafari2005 1402-03-01 05:31
بسیار جالب بود. اون ماشین مورد علاقه ریمی من رو یاد وانت سیاره پیتزا در انیمیشن های شرکت پیکسار انداخت! درکل ریمی استعداد شدیدی در خلق آثار ترسناک دارد... یک جایی شنیده بودم که فیلم مرده شریر به قدری (شاید در اون زمان) خشونت آمیز بوده که با محدودیت اکران شده!
نقل قول کردن
Spidey rulles
#5 Spidey rulles 1402-04-02 03:03
عجیبه که خبر نداشتم این مقاله تو سایت بوده!
داشتم تو اینترنت راجع به این سری سرچ میکردم که اتفاقی مقاله رو دیدم. براستی که دست مریزاد استاد. شاهکار بود
نقل قول کردن
Spidey rulles
#6 Spidey rulles 1402-04-02 03:04
راستی یادم رفت. شما خودتون این فیلم جدید evil dead rise رو دیدین آقای ترابی؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید