15 نقل قول برتر از "استن لی"

15 نقل قول برتر از "استن لی"

این مقاله به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت اسطوره بی همتای دنیای کمیک ، استن لی، تقدیم میشود.

مقدمه: استن لی یک نویسنده بزرگ بود که کاریزمای زیادی هم داشت. در کل خیلی خوش صحبت بود و جملات معروف و تفکر برانگیز زیادی هم از خودش به یادگار گذاشت. از اون تیپ آدم هایی بود که وقتی در کنارش بودی اونقدر باهات شوخی میکرد که اصلا متوجه گذشتن وقت نمیشدی. به قول معروف استعداد خاصی در گرم کردن مجلس داشت و هر جا که میرفت اونجا رو به محلی شاد و مفرح تبدیل میکرد. در این مقاله به 15 جمله یا نقل قول (quote) مشهوری که ازش به یادگار مونده میپردازیم.

 

15- ختم کلام (Nuff Said)

ختم کلام (Nuff Said)

یادش بخیر ... استن لی پیام هایی که در دنیای کمیک برای مخاطبین خودش مینوشت را با این عبارت تموم میکرد. تو فارسی میشه ترجمه اش کرد به "ختم کلام" . یعنی دیگه لازم نیست حرف دیگه ای زده بشه!

 

14- همه آرزو داریم قدرت داشته باشیم ...

 همه آرزو داریم قدرت داشته باشیم ...

استن لی زمان زیادی را صرف این کرد که ابرقهرمانان و دنیای کمیک بوک را جا بندازه و کاری کنه که مردم عامه دنیای کمیک را جدی بگیرند. به همین دلیل سخنرانی های زیادی انجام میداد (در دانشگاه و ...) یکی از جملات معروف او در سخنرانی هایش این بود که " همه ما آرزو داریم قدرت فرابشری داشته باشیم. چون همه ما مایل هستیم بیشتر از توان خودمون عمل کنیم".

 

13- همسران را باید بوسید، نه این که فقط حرفشون رو شنید ...

همسر استن لی

«رید ریچاردز» به عنوان رهبر گروه چهار شگفت انگیز در دنیای کمیک به این معروفه که سرش همیشه گرم کار و اختراعه! بنابراین خیلی وقتها میشد که به اعضای خانواده اش و به خصوص به همسرش «سوزان استورم» توجهی نمیکرد. در یکی شماره هایی که استن برای چهار شگفت انگیز نوشت ، رید اومد از دل همسرش دربیاره و باهاش آشتی کنه که جمله بسیاری زیبایی رو بهش گفت: " همسران را باید بوسید، نه این که فقط حرفشون رو شنید"! (منظورش اینه که آدم باید عشق و محبت خودش رو نسبت به زنش بروز بده). میتونید این پانل کمیک بوکی را اینجا مشاهده کنید.

 

12- مهم اینه که قصه ای برای نقل کردن داشته باشی ...

 مهم اینه که قصه ای برای نقل کردن داشته باشی ...

احتمالا استن لی میتونست برای «مسعود فراستی» رفیق خوبی باشه!!! چون به داشتن قصه و روایت قصه خیلی اهمیت میداد. استن یک بار گفت: "برای من نوشتن مفرحه. تا زمانی که قصه ای برای نقل کردن داشته باشی مهم نیست چی داری مینویسی". در واقع او با این جمله بار دیگر میخواست سطح و منزلت کمیک بوک را بالا ببره و بگه مهم قصه است نه اون فرم و قالبی که در آن روایت میشه. یعنی قصه خوب میتونه در هر چارچوبی روایت بشه حالا این چارچوب میتونه کتاب باشه، سینما باشه ، گیم باشه، کمیک بوک باشه یا هر چیز دیگری.

 

11- فقط کلمات روی کاغذ ...

 فقط کلمات روی کاغذ ...

استن لی کسی بود که در دوران اوجش شاید در ماه 12 تا کمیک مینوشت! بنابراین آدم همیشه از خودش سوال میکنه چطور این کار رو میکرده؟ (البته طراحان با استعداد مارول مثل جک کربی و استیو دیتکو و ... خیلی از نظر ایده های داستانی بهش کمک میکردن). ولی خودش هم واقعا پرانرژی بود و اونقدر فیلم و کتاب دیده  و خونده بود که ذهنش پر بود از ایده. یک بار جمله جالبی را درباره سبک نوشتنش گفت: "وقتی واقعا گیر میکنم ، وایمیسدم و به خودم میگم : یالا احمق. اینا که فقط چند تا کلمه هستند روی یه کاغذ (نمیتونی از پسشون بر بیایی؟)"

 

10- حتی یک نفر هم میتونه تغییر ایجاد کنه ...

یکی از بهترین جملات استن لی که در کامئوی به یاد ماندنی خودش در فیلم "اسپایدرمن 3" هم اون رو شنیدیم (در گفتگو با پیتر پارکر) اینه که "به نظرم حتی یک نفر هم میتونه تفاوت ایجاد کنه". این جمله واقعا میتونه سرمشق همه ما باشه و بهمون نشون بده که هیچ وقت نا امید نشیم و فکر نکنیم کاری از دستمون برنمیاد.

 

9- قصه هایی برای بزرگسالان ...

قصه هایی برای بزرگسالان ...

در زبان انگلیسی fairy tale به معنای حکایت های قدیمی یا "متل" است. متل به قصه‌های کوتاه سرگرم‌کننده با مضامین لطیف و آموزنده گفته می‌شود . امروزه متل به داستان‌های منظوم کودکانه گفته می‌شود. "دویدم و دویدم" و "اتل متل توتوله" از متل‌های معروف فارسی است. استن لی هم یک بار در اظهار نظری جالب گفت از نظر او کمیک بوک و داستان های کمیک بوکی مثل "متل هایی برای بزرگسالان" هستند.

 

8- همیشه صورت به جلو ...

همیشه صورت به جلو ...

استن لی تکه کلام های خاص خودش را داشت و از آنها برای برقراری ارتباط با مخاطبین کمیک بوک استفاده میکرد. به طور مثال او به طرفداران مارول لقب true believers داده بود (میشه ترجمه اش کرد : "معتقد واقعی" یا کسی که دست از اعتقاد خودش برنمیداره). دیگر جمله ای که برای تشویق اونا به کار میبرد Face front بود (همیشه صورت به جلو). منظورش این بود که هیچ وقت خجالت نکشید طرفدار کمیک بوک هستید. سرتون رو پایین نندازید و با افتخار به جلو حرکت کنید.

 

7- من هرگز به مرخصی نمیروم ...

 من هرگز به مرخصی نمیروم ...

استن لی 95 سال از خدا عمر گرفت و تا لحظه آخر مشغول فعالیت بود. این مرد سراسر انرژی و امید و افتخار بود و هرگز خسته نمیشد. یک بار از استن نقل شد که "زمانی وجود ندارد که در آن مشغول کار نباشم. من هرگز به مرخصی نمیروم".

 

6- زندگی هیچ کسی کامل نیست ...

 زندگی هیچ کسی کامل نیست ...

گفتیم که قهرمانان استن لی با بقیه فرق داشتند چون کامل نبودند و هر کدوم نقطه ضعفی برای خودشون داشتند. شما این مساله را میتونید در این جمله مشهور از استن لی هم مشاهده کنید که "هیچ کس زندگی کامل و بی عیب و نقصی نداره. هر کسی تو زندگیش چیزی هست که ازش راضی نیست و آرزو میکرد که کاش عوض میشد".

 

5- تا میتونید مطالعه کنید ...

 تا میتونید مطالعه کنید ...

گفتم که استن لی بسیار اهل مطالعه بود. اغلب هم نویسندگان جوان و جویای نام بهش مراجعه  و سوال میکردند که برای موفقیت در حرفه نویسندگی باید چیکار کنند. او هم یک توصیه بسیار جالب برای آنان داشت: "تنها نصیحتی که میتونم براتون داشته باشم اینه که برای نویسنده شدن به نوشتن ادامه بدهید و هر چی دستتون میاد رو بخونید".

 

4- عشق بزرگترین سلاح است ...

در داستان معروف "سه گانه گالاکتوس" که قطعا یکی از بهترین های استن لی در تاریخ است شاهد هستیم که گالاکتوس به زمین میاد و سعی میکنه اون رو نابود کنه. اینجاست که برخی بهش لقب خدا میدهند. ولی «واچر» دیالوگ بسیار معروفی میگه که به تاریخ پیوسته: "تنها یکی است که لیاقت اسم (خدا) را داره و قوی ترین سلاحش نیز عشق است". میتونید این پانل کمیک بوکی را اینجا ببینید.

 

3- شانس یک در گردان است ...

استن لی آدم بسیار عاقل و باتجربه ای بود و جملات زیادی درباره سبک زندگی ازش نقل شده. برای نمونه میتوان به این جمله معروفش اشاره کرد که به نوعی ضرب المثل تبدیل شده است: "شانس یک در گردان است، فقط باید بدونید کی وقت شماست که ازش رد بشید".

 

2- همیشه رو به جلو ...

 همیشه رو به جلو ...

و میرسیم به تکه کلام بسیار معروف استن بزرگ که بیشتر نوشته هایش را با آن امضا کرد: Excelsior! این عبارت از زبان لاتین گرفته شده و به معنای "همیشه رو به جلو" میباشد و گفته میشه بین فرماندهان و سربازان رومی بسیار متداول بوده است. استن لی هم چون بسیار اهل مطالعه بوده این عبارت را بلد بود و ازش استفاده میکرد. این کلمه به نوعی امضای استن لی تبدیل شده بود و او از آن بسیار استفاده میکرد (حتی در صدا پیشه گی یا حضورهای افتخاری خودش).

 

1- قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد ....


این جمله چیزی است که استن لی اولین بار آن را در دنیای کمیک های مردعنکبوتی به کار برد.. این جمله چیزی است که نه تنها به مردعنکبوتی بلکه همه کمیک فن ها درس زندگی میدهد. جوهره ذات مرد عنکبوتی در این جمله نهفته است که به شهرتی جهانی دست پیدا کرده. واقعا دیگر نمیدانم چه چیزی برای شرح دادن این جمله بگویم... قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد...

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نگاهی به آثار استن لی در انتشارات دی سی کامیکس

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استن لی» (STAN LEE) خلق شدند

15 حقیقت شگفت انگیزی که درباره استن لی نمیدانستید!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

مارك میلار: استن لی از والت دیزنی مهم تر است

10 قهرمان مارول که احتمالا نمیدانستید توسط استن لی خلق شده اند!

حضور افتخاری استن لی در فیلم های مارول

حضور استن لی در فیلم ها و بازی های مرد عنكبوتی

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

تصاویری از «استن لی» سر صحنه فیلمبرداری "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"!

نظر «استن لی» درباره «اندرو گارفیلد»! (خبر آپديت شد!)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spider stray
#1 Spider stray 1397-09-02 10:57
مقاله خیلی خوبی بود آقای ترابی ،خسته نباشید.
واقعا خدا بیامرزتش،ما که از زندگی شخصی کسی خبر نداریم ولی همین که میدونیم چه کار هایی که نکرده ،تو ذهنمون استنلی تبدیل به یک اسطوره میشه.مطمئن باشین افرادی که از طریق سرگرم کردن و شاد کردن مردم پول در میارن جاشون تو بهشته چون حلال تر از این نمیشه پول در آورد.
نقل قول کردن
kiyan
#2 kiyan 1397-09-02 11:13
واقعا به شما میگن هوادار
تو این چند روزه هر مقاله ای که ممکن بود رو راجع به این بزرگمرد نوشتیم
و چه قدر ما بیشعوریم که جدیدا اینقده کم نظر میدیم :cry:
نقل قول کردن
ErfanTh
#3 ErfanTh 1397-09-02 12:00
مقاله جالبی بود
به جز گزینه ی ۱ و ۲ هیچ کدوم رو تاحالا نشنیدم
از آقای ترابی برای نوشتن مقاله تشکر میکنم
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1397-09-02 12:28
به نقل از kiyan:

و چه قدر ما بیشعوریم که جدیدا اینقده کم نظر میدیم :cry:

:lol:
من به این چیزا کار ندارم
حتی یه نصفه نفر هم نظر نده من وظیفه خودم رو انجام میدم
من به این ادم مدیونم ...
نقل قول کردن
a.v.s
#5 a.v.s 1397-09-02 12:50
واقعا مرد دانایی بود.
هرجایی و هر نقطه از زمان همیشه اثری از خودش بر جای گذاشت.
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#6 Cap-Spider Potter 1397-09-02 13:52
مقاله شگفت انگیزی بود ! خسته نباشید...
آقای ترابی واقعا این چند روزه حسابی برای استن لی سنگ تموم گزاشتینا !!
نقل قول های بی نظیر و پند آموزی بود، همچنین مثل همیشه من مجذوب ترجمه های روان شما شدم، همیشه به شکلی هستن که عینا حق مطلب رو ادا میکنن ! ;-)
نقل قول کردن
red-spider
#7 red-spider 1397-09-02 17:17
به نقل از mtm:
به نقل از kiyan:

و چه قدر ما بیشعوریم که جدیدا اینقده کم نظر میدیم :cry:

:lol:
من به این چیزا کار ندارم
حتی یه نصفه نفر هم نظر نده من وظیفه خودم رو انجام میدم
من به این ادم مدیونم ...

mtm : I owe this man
Me : We all do
نقل قول کردن
ma._.jafari
#8 ma._.jafari 1397-09-02 22:11
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک
نقل قول کردن
red-spider
#9 red-spider 1397-09-02 22:17
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

خوش اومدین
نقل قول کردن
Barbod2018
#10 Barbod2018 1397-09-02 22:51
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

چه تفاهم بزرگی منم همین امروز تونستم ثبت نام کنم
نقل قول کردن
ma._.jafari
#11 ma._.jafari 1397-09-03 00:19
به نقل از red-spider:
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

خوش اومدین

ممنون ;-)
نقل قول کردن
ma._.jafari
#12 ma._.jafari 1397-09-03 00:20
به نقل از Barbod2018:
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

چه تفاهم بزرگی منم همین امروز تونستم ثبت نام کنم

:lol: :lol:
نقل قول کردن
hassan91
#13 hassan91 1397-09-03 01:01
واقعا اسپایدی واسه استن لی کم نذاشت، خیلی اطلاعات از استن لی بزرگوار کسب کردم. این مقاله خیلی عالی و منحصر به فرده چون همه‌ی این حرفا واسه کمیک فنا تاثیر گذاره، چون این حرفا رو کسی گفته که خودش تو کل زندگی بهش عمل کرده.
نقل قول کردن
mahan tkd
#14 mahan tkd 1397-09-03 02:59
به نقل از Barbod2018:
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

چه تفاهم بزرگی منم همین امروز تونستم ثبت نام کنم

واقعا یکی از اشکالاتی که این سایت داره همین موضوع هست من هم یک سال طول کشید تا راه ثبت نام رو یاد بگیرم
امید وارم که این شکل هر چه زود تر درست بشه
چون واقعا افراد خیلی زیادی هستند که بلد نیستن ثبت نام کنن
وگرنه نه که این قدر تعداد نظر دهنده ها که نمیشه کم باشه :-* :P
نقل قول کردن
best of the best
#15 best of the best 1397-09-03 10:03
استاد واقعا این چند روزه حق مطلب را کامل به اقای اسطوره ادا کردید
چه جملات عالی و ماندگاری که هر کدام یک درس بزرگ در زندگی بودند
روحت شاد استن
نقل قول کردن
ma._.jafari
#16 ma._.jafari 1397-09-03 13:09
به نقل از mahan tkd:
به نقل از Barbod2018:
به نقل از ma._.jafari:
آقا من 3 ساله سایت شما رو دنبال میکردم ولی تو این 3 سال اصن نمیدونستم چطوری باید ثبت نام کرد ولی بالاخره شد و کلی تشکر و تبریک و تسلیت مونده بود ک میخواستم بگم ولی متاسفانه هم زمان شد با فوت این مرد بزرگ
تسلیت به کل جامعه کمیک بوک

چه تفاهم بزرگی منم همین امروز تونستم ثبت نام کنم

واقعا یکی از اشکالاتی که این سایت داره همین موضوع هست من هم یک سال طول کشید تا راه ثبت نام رو یاد بگیرم
امید وارم که این شکل هر چه زود تر درست بشه
چون واقعا افراد خیلی زیادی هستند که بلد نیستن ثبت نام کنن
وگرنه نه که این قدر تعداد نظر دهنده ها که نمیشه کم باشه :-* :P

واقعا چالش بزرگی بود برام
نقل قول کردن
Spider-Fan
#17 Spider-Fan 1397-09-03 13:40
#16 ,#14 ,#12:
خدا قوت واقعا! :lol:
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#18 M.ALI.S.S 1397-09-03 18:23
خدا بیامرزدش :cry:
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#19 AmirhoseinJafari2005 1399-11-06 10:37
مورد های ۱۰ ، ۸ ، ۲ و ۱ تاثیرگذار بودند :cry:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

13

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45