10 قهرمان مارول که احتمالا نمیدانستید توسط استن لی خلق شده اند!

10 قهرمان مارول که احتمالا نمیدانستید توسط استن لی خلق شده اند!

این مقاله به مناسبت فرا رسیدن سالگرد درگذشت بزرگترین اسطوره دنیای کمیک بوک های ابرقهرمانی دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیرد. 

مقدمه: استن لی حدود 70 سال در عالم کمیک فعال بود و همه علاقمندان به ابرقهرمانان میدونند که به همراه طراحان بزرگی مثل استیو دیتکو و جک کربی در اوایل دهه 60 میلادی قهرمانان بزرگی همچون اسپایدرمن، مردان ایکس، هالک، ثور، مرد مورچه ای، دکتر استرنج، ایرون من، چهار شگفت انگیز، نیک فیوری ، دردویل  و .... را خلق کرد (و البته بسیاری از شخصیت های مکمل یا بسیاری از دشمنان معروف این قهرمانان را نیز استن لی خلق کرده) . اما در این مقاله به 10  قهرمان دیگری میپردازیم که خیلی ها نمیدونند توسط استن لی خلق شده اند!

 

 - پگی کارتر (Peggy Carter)

قبل از اینکه به Top 10 برسیم، بگم که شخصیت «پگی کارتر» (Peggy Carter) را هم استن لی خلق کرده (به همراه جک کربی). درسته که در کمیک ها نمیشه زیاد بهش لقب یک قهرمان داد ولی در دنیای سینما میدونید که نقشش رو خانم «هیلی اوتل« در فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو " بازی کرد که کاملا هم نقشش قهرمانانه بود. در واقع استن لی و جک کربی او را سال 1966 در شماره 77 کمیک Tales of Suspense خلق کردند چون تو اون کمیک به صورت فلش بک به ماجراهای استیو راجرز در جنگ جهانی دوم میپرداختند. و دیدیم که استیو عاشق دختری به نام پگی کارتر که عضو گروه مقاومت مردم فرانسه بود، میشه.

  

10- پلنگ سیاه (Black Panther)

 پلنگ سیاه (Black Panther)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 52 از کمیک چهار شگفت انگیز (جولای 1966)

دیگر خالقین این شخصیت: جک کربی

میگن استن لی و جک کربی قبل از اینکه نام «پلنگ سیاه» رو برای این شخصیت انتخاب کنند، اسم هایی نظیر "ذغال تایگر" (Coal Tiger) و Black Leopard را براش در نظر داشتن (جالبه که بدونید بعد از اینکه این شخصیت رو خلق کردند، یک سازمان سیاسی هم به همین نام پلنگ سیاه تاسیس شد!) . استن لی گفته از یک قهرمان کتاب های پلیسی دهه 40 میلادی که یک دستیار به نام پلنگ سیاه داشت ، الهام گرفته. ضمنا پلنگ سیاه اولین ابرقهرمان سیاه پوست دنیای کمیک بوک به شمار میاد . البته قبل از او هم قهرمانان سیاه پوست دیگری در دنیای کمیک بوده (مثل Gabe Jones) ولی هیچ کدوم مثل پلنگ سیاه دارای نیروی فوق بشری یا اسم سوپرهیرویی نبودند. در این مقاله هم گفته بودم گه قبلا شخصیتی به نام پلنگ سیاه در دنیای کمیک بوده ولی اصلا سیاه پوست نبوده!  از همون ابتدا پلنگ سیاه دو ویژگی داشته که همیشه در شخصیت او وجود داشته اند: 1- یک مخترع باهوش و وطن پرسته 2- پادشاه سرزمینی خیالی به نام "واکاندا" در آفریقا هستش که از نظر  فن آوری و مواد معدنی بسیار پیشرفته و غنی هستش.

(برای آشنایی بیشتر با شخصیت پلنگ سیاه ، این مقاله را بخوانید).

 

  9- مَن – ثینگ (Man-Thing)

 من – ثینگ (Man-Thing)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 1 از کمیک Savage Tales (می 1971)

دیگر خالقین این شخصیت: روی توماس، جری کان وی، گری مارو

«من - ثینگ» از کاراکترهای قدیمی و کلاسیک مارول است که ماه می 1971 به دست استن لی، روی توماس و جری کان وی خلق شد. گفته میشه سری کمیک هایی که «استیو گربر »در 39 قسمت برای این شخصیت نوشت از بهترین های تاریخ کمیک است و روی نویسندگان مشهوری همچون «نیل گیمن» تاثیر گذاشته. من ثینگ با نام واقعی دکتر «تئودور سالیس» یک هیولای باتلاق در فلوریدا است.  در ضمن این شخصیت  ربطی به شخصیت مشابه دی سی یعنی Swamp thing ندارد و حتی دو ماه زودتر از Swamp thing  خلق شده. نکته جالب درباره این شخصیت اینه که استن لی خیلی از اسم Man-Thing خوشش میومده و حتی چندین سال قبل در کمیک های علمی – تخیلی و ترسناک مارول هیولاهایی با این نام خلق کرده بوده!

به همین دلیل خیلی اصرار داشته حتما اسمش Man-Thing باشه ولی روی توماس عقیده داشته که اسم خوبی نیست و زیادی شبیه به اسم شخصیت Thing در چهار شگفت انگیز است. ولی در هر حال خودتون میدونید که استن لی وقتی حرفی میزده حتما روش پافشاری میکرده و بنابراین روی توماس هم کوتاه اومده!

(برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، این مقاله را بخوانید)

 

8- کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ (Quick Silver & Scarlet Witch)

کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ (Quick Silver & Scarlet Witch)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 4  از کمیک X-men (مارس 1964)

دیگر خالقین این شخصیت: جک کربی

در سالهای اخیر این دو شخصیت خیلی مورد توجه قرار گرفته اند چون هم در دنیای سینمایی مارول حضور پیدا کرده اند و هم اینکه مارول خیلی سعی کرد اریجین اونا رو عوض کنه تا از میوتانت به ناانسان  (Inhuman) تبدیل بشن. استن لی و جک کربی ابتدا واندا و پیترو ماکسیموف را به عنوان اعضای گروه خبیث Brotherhood of Evil Mutants خلق کردند (این گروه توسط «مگنتو» رهبری میشد و دشمن ایکس من بود) . ولی به زودی این خواهر و برادر اصلاح شده و به گروه اونجرز پیوستند. به خصوص اسکارلت ویچ که از اعضای معتبر و اصلی انتقام جویان شد. نکته جالب درباره اونا اینه که چون در کمیک ها گفته میشد که فرزندان مگنتو هستند و میوتانت به شمار میان بنابراین شرکت فاکس از شخصیت کوئیک سیلور در فیلم های مردان ایکس استفاده کرده. مارول استودیوز هم چون اونا برای سالهای سال عضو اونجرز بودن از نظر قانونی تونست ازشون تو فیلم جنگ داخلی و اونجرز 2 استفاده کنه، منتهی اشاره ای به اینکه میوتانت هستند یا نه، نکرده!

(برای آشنایی بیشتر با این دو شخصیت، این مقاله و این مقاله را بخوانید)

  

7- هاکای (Hawkeye)

 هاکای (Hawkeye)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 57  از کمیک Tales of Suspense (سپتامبر 1964)

دیگر خالقین این شخصیت: دان هک

خیلی ها میدونند که اعضای موسس و حیاتی اونجرز مثل هالک و ثور و ایرون من توسط استن لی خلق شده اند ولی جالبه که نمیدونند هاکای هم توسط او خلق شده. گفته میشه استن لی خودش شخصا خیلی به تیراندازی با کمان علاقه داشته و همواره میخواسته همچین شخصیتی در مارول باشه. اما یادمون نره که هاکای اولش یک خبیث بود که خوشبختانه در شماره 16 کمیک اونجرز (1965) به همراه کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ به عضویت انتقام جویان درآمد. استن لی با نبوغ خودش کاری کرد که تنش همواره بخش لاینفک داستان های اونجرز باشه. چون هاکای بسیار کله شق، یک دنده و مغرور بود و همواره با دیگر اعضا مثل کاپیتان آمریکا مشکل داشت ! به همین دلیل خوندن کمیک های اونجرز و نحوه تعامل شخصیت ها با یکدیگر خیلی هیجان انگیز بود. در حالی که همون موقع در کمیک های "جاستیس لیگ" ، شخصیت ها تقریبا همه یه جور رفتار میکردند!

(برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، این مقاله را بخوانید)

  

6- بلک ویدو (Black Widow)

 بلک ویدو (Black Widow)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 52   از کمیک Tales of Suspense (آوریل 1964)

دیگر خالقین این شخصیت: دان هک

استن لی و طراحی به نام «دان هک» بلک ویدو را خلق کردند . البته نسخه آنها با اونی که الان ما از بلک ویدو سراغ داریم خیلی فرق میکنه چون بلک ویدو اولش یک زن خبیث و افسونگر بود که به عنوان دشمن آیرون من معرفی شد. او همچنین کسی بود که ترجیح میداد مردانی را استخدام کنه که کارهایش را براش انجام بدهند. یکی از این مردان همون «هاکای» بود. اما بعدا بلک ویدو هم درست مثل هاکای اصلاح سال 1966 به عضویت گروه Avengers درآمد و یک لباس ویژه هم تنش بود. ولی لباسی که ما بیشتر باهاش آشنا هستیم چند سال بعد و در شماره  86 از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز توسط جان رومیتا براش خلق شد .  (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این لباس اینجا را کلیک کنید)

(برای آشنایی بیشتر با بلک ویدو، این مقاله را بخوانید)

  

5- جک فراست (Jack Frost)

 جک فراست (Jack Frost)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 1    از کمیک Comics USA (آگوست 1941)

دیگر خالقین این شخصیت: فرانک جیوسیا

یک از معدود شخصیت های مهمی که استن لی در عصر طلایی کمیک (Golden Age) برای مارول (که اون موقع "تایملی" نام داشت) خلق کرد. «جک فراست» از افسانه های قدیمی گرفته شده بود و روح زمستان به شمار می آمد. میشه او را به نوعی «مرد یخی» مارول در دهه 40 میلادی لقب داد چون قدرت هایی مشابه با مرد یخی مردان ایکس داشت. استن لی در سال 1965 از او به عنوان یکی از دشمنان خبیث مرد آهنی استفاده کرد:

در سال 1976 هم کمیکی به نام Liberty Legion چاپ شد که به یک گروه ابرقهرمانی مارول اشاره میکرد که در دهه 40 میلادی در جنگ جهانی میجنگیدند . جک فراست هم عضو این گروه بود.

   

4- آدام وارلاک (Adam Warlock)

 آدام وارلاک (Adam Warlock)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 66     از کمیک چهار شگفت انگیز (سپتامبر 1967)

دیگر خالقین این شخصیت: جک کربی

«آدام وارلاک» ابتدا شخصیتی گمنام و فرعی محسوب میشد ولی بعدها به خاطر ارتباط تنگاتنگ با «ثانوس» و نقش مهم اش در داستان "دستکش بینهایت"  معروف  و مهم تر شد. الانم که هواداران مارول دوست دارند هر چه سریع تر او را در عال سینمایی مارول ببینند. چون ناسلامتی ارتباط مهمی با شخصیت های محافظین کهکشان هم داره. در هر حال چون آدام وارلاک بیشتر در دهه های 80 و 90 میلادی مطرح شد ، شاید برای خیلی ها تعجب آور باشه که تو دهه 60 میلادی و به دست استن لی خلق شده باشه. در واقع او سال 1967 و در یکی از آرک های چهار شگفت انگیز معرفی شد و ابتدا اسمش فقط “Him” بود. اونجا معلوم شد که یک موجود مصنوعی هست که بدون هیچ عیب و نقصی خلق شده. استن لی یک بار دیگر از او در یکی از داستان های ثور استفاده کرد. بعدش اما «روی توماس» و «گیل کین» شخصیت اش رو گسترده کردن و نامش را هم آدام وارلاک گذاشتن. نکته جالب هم درباره او اینه که جک کربی در نظر داشته یک شخصیت خبیث باشه ولی استن لی اصرار داشت مثبت باشه و همون طور که میدونید حرف استن لی همیشه به کرسی میشینه!

(برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، این مقاله را بخوانید)

 

3- گروت (Groot)

گروت - استن لی

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 13 از کمیک Tales to Astonish  (نوامبر 1960)

دیگر خالقین این شخصیت: جک کربی

بله درست شنیدید ... «گروت» هم توسط استن لی خلق شده، اونم سال 1960 ! یعنی قبل از اینکه عصر جدید مارول با چهار شگفت انگیز شروع بشه. البته این گروت با اون گروتی که الان میشناسیم فرق داره.در واقع گروت وقتی خلق شد یک درخت پلید و هیولا مانند بود که از سیاره ایکس آمده بود و میخواست دنیا را فتح کنه! گروت تونست درختان کره زمین را تبدیل به سربازان خودش بکنه. ولی یک دانشمند باهوش با استفاده از موریانه تونستش شکستش بده. قرار نبود که دوباره برگرده ولی یه جذابیتی در وجودش بود که باعث شد بعدها هم ازش استفاده بشه و رفته رفته تبدیل شد به عضو ثابت و باحال گروه محافظین کهکشان که الان میشناسیم.

(برای آشنایی بیشتر با گروت ، این مقاله را بخوانید)

  

2- شی - هالک (She-Hulk)

 شی - هالک (She-Hulk)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 1     از کمیک Savage She-Hulk  (فوریه 1980)

دیگر خالقین این شخصیت: جان بیوسما

«شی –هالک» ملقب به «شالکی» هم از اون کارکترهای معروف ماروله که خیلی ها نمیدونن به دست استن لی خلق شده . چرا ؟ چون در دهه 80 میلادی خلق شد در حالی که معمولا اون دسته از شخصیت های مارول که دهه 60 میلادی خلق شده باشن رو منتسب به استن لی میدونند. گفته میشه پس از موفقیت سریال تلویزیونی هالک ، مارول ترسید که شاید سازندگان سریال بخوان نسخه مونث هالک رو هم برای سریال خلق و رایتش رو هم تصاحب کنند! بنابراین مارول دست به کار شد تا زودتر از اونا یک هالک مونث خلق کنه. در نتیجه استن لی خودش به سرعت و با عجله داستان او را برای شماره 1 کمیک Savage She-Hulk خلق کرد . نام اصلی اش «جنیفر والترز» و  دختر عمه «بروس بنر» (هالك) بود که  دچار جراحتی شدید شد كه نزدیك بود منجر به مرگش شود بنابراین نیاز به خون بروس بنر پیدا كرد. در نتیجه این انتقال خون، او هم مثل پسر دايي خود تبدیل به موجودی سبز رنگ و قوی هیكل شد .جنیفر البته در نهایت توانست خودش را كنترل كند. به عبارتی دیگر او توانست وقتی كه به شكل هالك در می آید ، ذهن و هوش خودش را داشته باشد. او  برای مدتی عضو گروه انتقام جویان شد و چهار شگفت انگیز شد. جالبه که استن لی بعد از شماره یک این کمیک دیگه اون رو ننوشت ولی شخصیتی خلق کرد که ماندگار شد.

(برای آشنایی بیشتر با این شخصیت، این مقاله را بخوانید)

  

1- راوج (Ravage)

 راوج (Ravage)

اولین حضور در عالم کمیک: شماره 117  از کمیک Marvel Comics Presents (دسامبر 1992)

دیگر خالقین این شخصیت: پل رایان

در دهه 90 میلادی استن لی بار دیگر به مارول بازگشت تا شخصیت جدید و مهمی خلق کنه. این شخصیت Ravage نام داشت و در کمیک های 2099 حضور داشت ولی برخلاف کمیک های Spiderman 2099 یا X-men 2099، کاملا یک شخصیت اریجینال بود.  نام اصلی این شخصیت «پل – فیلیپ راواج» بود که مدیر عامل یک کمپانی بود که با آلودگی و آلوده کننده گان محیط زیست میجنگید. ولی بعدش به خاطر قتلی که مرتکبش نشده بود براش پاپوش دوختن و بنابراین به یک فراری تبدیل شد. استن لی 8 شماره برای Ravage 2099 نوشت . بعد از استن لی، نویسندگان دیگر مارول ظاهرش را کاملا تغییر دادن و تبدیلش کردن به یک میوتانت هیولا مانند . این کمیک تا شماره 33 ادامه یافت. Ravage هم درسته که شخصیت چندان مطرحی نشد ولی به عنوان آخرین قهرمانی که استن لی برای مارول خلق کرد، به یادگار موند.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2017

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نگاهی به آثار استن لی در انتشارات دی سی کامیکس

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استن لی» (STAN LEE) خلق شدند

15 حقیقت شگفت انگیزی که درباره استن لی نمیدانستید!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

مارك میلار: استن لی از والت دیزنی مهم تر است

10 قهرمان مارول که احتمالا نمیدانستید توسط استن لی خلق شده اند!

حضور استن لی در فیلم ها و بازی های مرد عنكبوتی

بزرگان تاریخ كمیك  های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

نظر «استن لی» درباره «اندرو گارفیلد»! (خبر آپديت شد!)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

civil war 2
#1 civil war 2 1395-12-01 17:12
شخصیتی مونده که استن لی در خلقش نقشی نداسته باشه!؟؟!!؟!؟ :-*
نقل قول کردن
Super Captain
#2 Super Captain 1395-12-01 17:26
به نقل از civil war 2:
شخصیتی مونده که استن لی در خلقش نقشی نداسته باشه!؟؟!!؟!؟ :-*

کاپیتان امریکا مونده. :lol: راستی یه سوال مورد سوم -مگه گروت عضو گروه نگهبانان کهکشان نیست ؟ چرا تو مقاله نوشته گروه چهار شگفت انگیز؟
نقل قول کردن
علی قدیانی
#3 علی قدیانی 1395-12-01 17:54
به نقل از Super Captain:
به نقل از civil war 2:
شخصیتی مونده که استن لی در خلقش نقشی نداسته باشه!؟؟!!؟!؟ :-*

کاپیتان امریکا مونده. :lol: راستی یه سوال مورد سوم -مگه گروت عضو گروه نگهبانان کهکشان نیست ؟ چرا تو مقاله نوشته گروه چهار شگفت انگیز؟


سلام

ممنون اصلاح شد
البته با اجازه ی آقای ترابی
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#4 Cap-Spider Potter 1395-12-01 17:58
بالاخره !
به عهدی که برای نوشتن این مقاله داده بودید، عمل کردید
خیلی عالی بود
خیلی از شخصیت ها رو نمیدونستم (فک کنم اون وسط فقط یکی دوتاشو میدونستم !)

ممنون
نقل قول کردن
علی قدیانی
#5 علی قدیانی 1395-12-01 18:12
کانسپت آرتی از داستان اسباب بازی ها4:

www.uplooder.net/.../TS4.jpg
نقل قول کردن
sepehr moghaddam
#6 sepehr moghaddam 1395-12-02 16:27
واقعا دنياي كميك بدون استن لي چيكار ميكرد ؟
نابغست اين بشر و البته يه دنده :lol:
ازبين اين شخصيت هاي نام برده حتي اسم راواج و جك فراستو نشنيده بودم[quote name="spidey_al i7878"]
نقل قول کردن
alispider
#7 alispider 1396-10-08 19:03
استاد ممنون بابت مقاله
تولدش مبارک :lol: واقعا اگه استن لی نبود الان دنیای کمیک های مارول اینقدر با شکوه نبود.
نقل قول کردن
Maxellva
#8 Maxellva 1396-10-08 22:02
یعنی این گروت همون گروت گاردینزه؟ یا اینکه از اسم و قدرتش استفاده کردن توی یه کرکتر دیگه؟
نقل قول کردن
alihdz
#9 alihdz 1396-10-09 06:36
عکسی فن مید از لوگوی فیلم های اسپایدر ورس
s9.picofile.com/.../20171229
نقل قول کردن
MAN-THING
#10 MAN-THING 1396-10-12 00:37
سلام آقای ترابی میخواستم اگه تونستید در مورد من ثینگ بیشتر برام توضیح بدید و اریجینش رو برام بگید ممنون :roll:
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#11 Cap-Spider Potter 1396-10-12 01:52
#11

آخ من عاشق "من ثینگم" !...
یکی از جذابیت هاش به نظرم ظاهرشه !
ظاهری که براش خلق کردن به نظرم خیلی کیفیت داره !
مخصوصا طی وقایع Thunderbolts که با تکنیک جاینت من هنک پیم، غولی شده بود بیا و ببین ! باید بش میگفتیم جاینت ثینگ ! اریجینشم که سادس. یه انسان دانشمند که سعی میکنه روی سرمی مشابه سرم ابرسرباز کاپتان آمریکا کار کنه. بعد تیمی خبیث و یه دنده (!) به نام A.I.M وارد قضایا میشه و اونم به باتلاق های شهر پناه میبره و سرم رو روی خودش امتحان میکنه... ولی بدبختی (شایدم خوشبختی !) اینه که باتلاق های فلوریدا محل اتصال دنیاهای مختلف به هم هست و همین رویداد ها باعث میشه به هیولایی باتلاقی تبدیل بشه و بهش میگن من ثینگ و این چیزی میشه که الان میبینی ..!
جز هیولا های مورد علاقه من توی دنیای کمیکه ...
حالا در حد کسایی مثل ثینگ و هالک نیست ولی جذابیت های خودشو داره... 8)
دیگه گفتم یه توضیحی بدم... ;-)
نقل قول کردن
mtm
#12 mtm 1396-10-12 07:49
به نقل از MAN-THING:
سلام آقای ترابی میخواستم اگه تونستید در مورد من ثینگ بیشتر برام توضیح بدید و اریجینش رو برام بگید ممنون :roll:

اینجا فکر کنم توضیحات بیشتری داده:
spidey.ir/مقالات/top-news/top-15/4125-15-شخصیت-برتر-کمیک-های-ترسناک-مارول.html
نقل قول کردن
M.ALI.S.S
#13 M.ALI.S.S 1397-08-22 09:33
این واقعه ی دردناک رو به همه تسلیت میگم :cry:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید