نگاهی به آثار استن لی در انتشارات دی سی کامیکس

نگاهی به آثار استن لی در انتشارات دی سی کامیکس

این مقاله به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت اسطوره بی همتای دنیای کمیک ، استن لی، تقدیم میشود.

مقدمه: واقعا به سختی میتوان درباره استن لی مطلبی جدید نوشت چون هر چه مطلب بوده بارها و بارها نوشته و گفته شده. این مرد بزرگ یک خالق بی همتا بود که همیشه حد و مرز خلاقیت را جا به جا میکرد. اما شاید بیش از هر چیزی بتوان گفت که استن لی به عنوان یک ایده پرداز شناخته خواهد شد که یک عالم (یونیورس) کامل را زنده کرد. همه میدانند که چگونه کمک کرد دنیای مارول شکل بگیره و در ادامه چه خدماتی به آن ارائه نمود. ولی دی سی کامیکس چطور؟ شاید باور کردنش براتون سخت باشه ولی چهره اصلی مارول در طول ده های گذشته، برای دی سی نیز کار کرده بود!

در واقع او به همراه طراحانی برجسته همچون استیو دیتکو، جک کربی، دان هک، بیل اورت و جان بیوسما قهرمانانی همچون اسپایدرمن، چهار شگفت انگیز، ایکس من، بی باک، هالک، ایرون من، ثور، پلنگ سیاه، دکتر استرنج و مرد مورچه ای را خلق کرد. پس از سالها موفقیت و شهرت در یک کمپانی چطور استن لی میتونست امیدوار باشه در دی سی هم کاری بکنه که به پای آثارش در مارول برسه؟

صادقانه بخواهید بهتون بگم اصلا به پای اونا نمیرسه ولی عیبی نداره چون استن لی کلا شاید به انگشتان دست در خارج از مارول اثری از خودش بر جای گذاشته باشه. آثارش در دی سی هم غالبا به دست فراموشی سپرده شده اند ولی در هر حال در این مقاله میخواهیم به آنها اشاره ای داشته باشیم.

اولین باری که اسم استن لی در عالم دی سی دیده شد برمیگردد به سال 1989  و شماره 600 از کمیک Detecticve Comics که یک شماره ویژه و تاریخی بود. داستان اصلی این کمیک در واقع بخش نهایی آرکی سه قسمتی به نام "عدالت کور" (Blind Justice) بود که توسط «سم هام» نوشته شد.

کمیک کارآگاهی

 اما دی سی از نویسندگان و طراحان برجسته دنیای کمیک دعوت کرد تا محتوای اضافی به انتهای این کمیک اضافه کنند. به طور مثال «نیل آدامز» و «ویل آیزنر» طراحی های خودشون رو تقدیم این شماره کردند. «جولیوس شوارتز» و «پن تلر» نیز متن هایی در ستایش از بتمن به رشته تحریر درآوردند. استن لی؟ او هم شعری برای بتمن نوشت:

 شعر بتمن استن لی

اما بزرگترین و مهم ترین اثری که استن لی از خودش برای دی سی و طرفدارانش بر جای گذاشت "فقط فکرش رو بکن" (Just Imagine) نام داشت. در این سری 13 قسمتی استن لی با یک سری از بهترین طراحان کار کرد و نشان داد که اگر قهرمانان معروف دی سی به دست استن لی خلق شده بودند چه شکلی میشدند و چه سرگذشتی میداشتند! این سری کمیک ها بین سالهای 2001 و 2002 منتشر شدند و طراحانی به نام جو کوبرت، جیم لی، دیو گیبونز، جری اردوی، گری فرانک و ... با وی همکاری کردند.

 کمیک just imagine

بتمنی که او خلق کرد اسمش بود «وین ویلیامز» (Wayne Williams). پدر او یک پلیس بود که کشته شده بود. خود وین هم به خاطر جرمی که مرتکب نشده بود به زندان افتاد چون یک گروه تبهکاری برایش پاپوش دوخته بود. بعدشم قسم خورد ازشون انتقام بگیره. نکته جالب درباره این بتمن این بود که سیاه پوست بود!

 بتمن استن لی

واندرومن این سری اسمش بود «ماریا مندوزا» (Maria Mendoza). وی اهل آمریکای لاتین و یک فعال محیط زیست بود که با یک شرکت فاسد در افتاد . سپس پدرش کشته شد. ماریا قدرت هایی از خدای خورشید اینکاها را به دست آورد و رئیس این شرکت را تعقیب کرد تا ازش انتقام بگیره.

 واندرومن استن لی

سوپرمن استن لی، «سالدن» (Salden) نام داشت که یک افسر پلیس اهل سیاره کریپتون بود و وقتی داشت سعی میکرد جلوی فرار کردن یک خلافکار را بگیرد، سر از کره زمین درآورد و برای بازگشت به سیاره خودش به فن آوری های پیشرفته نیاز داشت. بنابراین سعی کرد فقر، تروریسم، خشونت و ... را در زمین  متوقف کند تا این سیاره به فن آوری های بالا دست یابد!

 سالدن سوپرمن

گرین لنترن در کمیک های Just Imagine پرفسوری بود به نام «لن لوئیز» (Len Lewis). او به دنبال درخت حیات بود و سر از آفریقا درآورد. در آنجا مزدورانی بهش شلیک کردند و وقتی داشت میمرد با درخت مذکور ارتباط برقرار میکند و قدرت هایش را میگیرد تا به عنوان "فانوسی در این دوران تاریک" عمل کند.

گرین لنترن استن لی

استن لی در سری Just Imagine یک فلش مونث خلق کرد به نام «مری مکس ول» (Mary Maxwell)! او یک دانشجو بود که زندگی برایش خسته کننده بود و دوست داشت یک ابرقهرمان باشد. از بیماری نادری  هم در رنج بود که باعث میشد انرژی اش زود تخلیه شود. پدر مری یک دانشمند بود که روزی یک سری خلافکار او را در آزمایشگاهش به قتل میرسانند. اما قبل از مرگ به دخترش سرمی تزریق میکند که از DNA مرغ مگس خوار تهیه شده بود و باعث میشه تا مری بتونه به سرعت بدوه!

مری مکس ول - فلش مونث

رابین در Just Imagine یک قاتلی بود که برای کشیش «دومنیک دارک» (Reverend Darrk) کار میکرد (دارک شخصیت اصلی این سری کمیک ها بود). گفته میشد این رابین در کودکی یتیم شده و در گذشته او راز بزرگی وجود دارد.

رابین استن لی

شزم در این سری مردی بود به نام «رابرت راجرز» (Robert Rogers) که به همراه همکارش از مامورین اینترپول بود و در هند به سر میبرد تا ماموریتی را به انجام برساند که در آنجا به قدرت هایی دست یافت که باعث میشد با گفتم کلمه شزم به یک دیو قرمز رنگ تبدیل شود!

شزم استن لی 

«آکوامن» در این سری اسمش بود «رامون ریموند» (Ramon Raymond) که یک زیست شناس دریایی بود که روی DNA دلفین ها کار میکرد تا بفهمه آیا با ترکیب DNA آنها با انسان ها میتونه کاری که زیر آب نفس بکشند؟ بعد روی خودش آزمایش میکنه و تبدیل میشه به آکوامن.

 آکوامن استن لی

کت وومن این دنیا یک مدل لباس بود به نام «جوآنی جوردن» (Joanie Jordan) که یک گربه داشت و وقتی صاعقه ای سبز رنگ بهشون اصابت میکنه نوعی ارتباط بین او و گربه اش ایجاد میشه و به قدرت های گربه ای دست پیدا میکنه.

 کت وومن استن لی

بعدا شاهد بودیم که قهرمانان این دنیا با هم گروه JLA رو تشکیل میدهند تا در برابر کشیش دارک که میخواست موجودی خبیث را به دنیای خود بکشاند مبارزه کنند.

 جاستیس لیگ استن لی

سال 2014 «گرنت موریسون» در رویداد The Multiversity نشان داد که دنیایی که این قهرمانان در آن زندگی میکنند در واقع دنیای شماره 6 دی سی  (Earth 6) میباشد. آنها حضوری افتخاری در رویداد Convergence هم داشتند. اخیرا البته نسخه هایی که استن از سوپرمن و فلش خلق کرد (یعنی سالدن و مری مکس ول) در کمیک های دی سی به کار رفته شده اند. اما در کل دی سی در طول سالها استفاده خاصی از این شخصیت ها نکرده. کارشناسان هم اعتقاد دارند به جز بتمن، دیگر شخصیت هایی که استن لی در این سری خلق کرد زیاد جالب نبودند.

آخرین کاری که استن لی برای دی سی انجام داد برمیگرده به سال 2004 و کمیک DC Comics Presents: Superman #1 که در واقع بخشی از یک سری کمیک وان شات (تک قسمتی) بود که به سردبیر برجسته و مشهور دی سی و کمیک های سوپرمن یعنی جولیوس شوارتز ادای احترام میکرد. شوارتز اعتقاد داشت کاورهای کمیک باید به عنوان شروع داستان عمل کنند. استن لی هم برای این شماره با طراح بزرگی به نام «داروین کوک» همکاری کرد.

کمیک سوپرمن

این کمیک در واقع وقایع شماره 264 از کمیک Superman را از زوایای دیگری روایت میکرد و کاورش هم قرار بود به کاور شماره 264 اشاره داشته باشه.

داستان سوپرمن

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2018

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

10 کمیک برتر «استن لی»

 10 حضور افتخاری ( کامئو ) برتر " استن لی " در فیلم های سینمایی

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استن لی» (STAN LEE) خلق شدند

15 حقیقت شگفت انگیزی که درباره استن لی نمیدانستید!

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

مارك میلار: استن لی از والت دیزنی مهم تر است

10 قهرمان مارول که احتمالا نمیدانستید توسط استن لی خلق شده اند!

حضور افتخاری استن لی در فیلم های مارول

حضور استن لی در فیلم ها و بازی های مرد عنكبوتی

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتکو

نظر «استن لی» درباره «اندرو گارفیلد»! (خبر آپديت شد!)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

MohammadGhorbani
#1 MohammadGhorbani 1397-08-30 14:28
مقاله عالی. چه جالب بود مقاله ولی همیشه برام سوال بود که با اون هوش فوق العاده استن لی چرا انتشارات کمیک خودشو نداشت یا اگه داشت چرا معروف نبود؟
نقل قول کردن
a.v.s
#2 a.v.s 1397-09-01 16:30
استن لی واقعا دید جالبی به دی سی داشته!
جالبه بیشتر شخصیت هایی که از روی دیدگاهش نسبت به ابرقهرمانان دی سی داشته یا عزیزانشون مردند یا خودشون داشتند میمردند ابرقهرمان شدند :lol:
ولی واقعا اینطوری که درباره ابرقهرمانان دی سی کمیک نوشت فکر کنم کمیک فن های حقیقی دی سی با خودشون گفتند که استن لی دنیای مارو نیست و نابود کرد

برای من فلشی که استن لی خلق کرده منو یاد سرگذشت Whizzer یا ویزر (یا به قول عمو مختار لایی کش) میندازه! که وقتی مار نیشش زد پدرش بهش خون خدنگ تزریق کرد و دارای سرعت مافوق بشری شد.
حالا فلش استن لی از طریق DNA مرغ مگس خوار به سرعت زیاد دست یافت. ولی برای استن لی خیلی منطقی تره.

ولی واقعا دنیای دی سی استن لی خیلی عجیب غریب بوده.
نقل قول کردن
hassan91
#3 hassan91 1397-09-03 01:27
شزم استن لی خیلی به بروس بنر و هالک شباهت داره.
نقل قول کردن
best of the best
#4 best of the best 1397-09-03 10:10
من این سری just imagine رو خونده ام
به نظر منم به جز بتمنش بقیه شون زیاد جالب نیستن
کلا ژن استن به دی سی و شخصیت هاش نمیخورد
نقل قول کردن
spider cap
#5 spider cap 1399-01-03 21:24
کاشکی این ها رو ترجمه می کردید به نظر من دنیای دی سی رو انسانی تر کرده من که دوستشون دارم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44