10 کمیک مردعنکبوتی که پایان خوشی ندارند

10-کمیک-مردعنکبوتی-که-پایان-خوشی-ندارند

اسپایدرمن اغلب شوخ‌طبع است، اما درست شبیه بعضی از بهترین داستان‌هایش او تراژدی‌های زیادی را پشت سر گذاشته که همیشه به خوشی ختم نمی‌شوند.

مقدمه: مردعنکبوتی بودن با مزایای زیادی مثل قدرت‌های عنکبوتی و هیجان تاراندازی از میان ساختمان‌های نیویورک همراه است، اما نیش خوردن از عنکبوت رادیواکتیوی تاوان‌های سنگینی هم به دنبال دارد. مردعنکبوتی تقریباً همیشه در نقش قهرمانی که نقش موثری در آسودگی خاطر و تلطیف فضا دارد ظاهر شده‌است، اما او پشت لطیفه‌ها و ظاهر شوخ‌طبعی‌هایش از تراژدی‌های متعددی رنج می‌برد. بعضی از بهترین داستان‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز که در "مارول کمیکس" منتشر شده‌اند دارای پایان‌بندی غمگین و یا تاریک هستند. پیتر شاهد مرگ عزیزان و دشمنان خود بوده‌است. او سالهای زیادی از زندگی خود را به دلیل وجود تبهکاران کلون‌ساز و معامله‌ با شیطان از دست داده است، و تمام اینها با درس قدرت و مسئولیت‌پذیری که پیتر بعد از مرگ عمو بن به دست آورد شروع شد. مطالب زیر را هم بخوانید:

 رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

 

10- "پسری با کلکسیون اسپایدرمن" پایانی اندوهگین در بر داشت

یک پسر بچه به نام تیم هریسون ادعا داشت که بزرگترین هوادار مردعنکبوتی است، و در مردعنکبوتی شگفت‌انگیز شماره # 248 نوشته‌ی راجر استرن و طراحی ران فرنز، مردعنکبوتی به دیدار او رفت (داستانش اینجا ترجمه شده است). با اینکه "پسری با کلکسیون مردعنکبوتی" داستان جانبی این شماره بود، به سرعت با استقبال گسترده هواداران مواجه شد و سایت اسپایدی هم آن را به عنوانی یکی از برترین های تاریخ اسپایدرمن در اینجا ترجمه کرده است. اکثر داستان مثل یکی از شماره‌های عادی کمیک بوکی پیش می‌رود. اما داستان از آنجایی متفاوت می‌شود که عنکبوتی هویتش را برای تیم فاش می‌کند. در پایان شماره، مخاطبان متوجه می‌شوند که تیم به سرطان خون مبتلاست و تنها چند هفته برای زندگی زمان دارد...

 

9- مرگ گوئن استیسی یک داستان کلاسیک با پایانی تراژیک است

مرگ گوئن استیسی

"مرگ گوئن استیسی" یک کمیک پرطرفدار از اسپایدی است و از آن در برنامه ها و فیلم های سینمایی اقتباس گسترده‌ای شده است. مرگ گرین گابلین در فیلم مردعنکبوتی ساخته‌ی سم ریمی بازسازی شد، در حالی که مرگ گوئن در مردعنکبوتی شگفت‌انگیز 2 ساخته‌ی مارک وب به تصویر کشیده شد. مرگ یک عزیز در کمیک‌های ابرقهرمانی اتفاقی ناگریز است اما مرگ گوئن یکی از تراژیک‌ترین مرگ‌ها بود که اثری همیشگی به روی این شخصیت گذاشت. بعد از این اتفاق، داستان‌های مردعنکبوتی تیره‌تر شدند، شخصیت‌ها بالغ شدند، و احساس بی‌گناهی و امید برای مدت زیادی ناپدید شده بود. این داستان را میتوانید در اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

8- "مردعنکبوتی: آبی" داستانی زیبا با پایانی تلخ است

مردعنکبوتی: آبی (که اینجا به طور کامل ترجمه شده است) یک داستان عاشقانه به یاد دوران نویسندگی استن‌لی/جان رومیتا برای مردعنکبوتی شگفت‌انگیز بود. این کمیک، نوشته‌ی جف لوب و با طراحی تیم سیل، مخاطبان را به زمانی برد که مری جین برای اولین بار به زندگی پیتر وارد شد و پیتر نیز به گوئن علاقه‌مند شده بود. گفت‌وگوی درونی مردعنکبوتی در واقع مجموعه‌ نوارهایی بود که پیتر در زمان حاضر ضبط کرده بود. هر نوار، که یادآور یکی از شادترین روزهای زندگی پیتر بود، به یک شماره کمیک تبدیل شده بود. گوش دادن به آخرین نوار درست زمانی تمام می‌شود که ام‌جی از پیتر می‌خواهد که سلام او را نیز به گوئن برساند. تمام این سری زیبا و دلگرم‌کننده بود اما با لحنی غمبار به اتمام رسید.

 

7- "مرگ هری آزبورن" ترکیبی تلخ‌وشیرین بود

"مرگ هری آزبورن" ترکیبی تلخ‌وشیرین بود

مردعنکبوتی خارق‌العاده شماره #200 (که در اینجا ترجمه شده است) نوشته‌ی جی. ام. دی‌متیوس و با طراحی سل بیوسیما، شاهد نبرد سرنوشت‌ساز پیتر پارکر و هری آزبورن بود. از زمان نویسندگی استن‌لی برای مردعنکبوتی شگفت‌انگیز، هری به روندی نزولی افتاده بود. ابتدا، او به مواد روی آورد، و سپس خبردار شد که پدرش گرین گابلین است، و در نهایت خودش ماسک سبز را به صورت زد. هری شاید گابلین بوده باشد، اما هرگز به اندازه پدرش شرور نبود. در پایان شماره #200 از سری Spectacular Spider-Man، هری زندگی پیتر را نجات داد و از او عذر خواهی کرد. در یک پایان‌بندی تلخ‌وشیرین، هری از شرور بودن کناره گرفت اما به سرعت بر اثر تأثیرات مرگبار فرمول گابلین از پا در آمد.

 

6- مفیستو در "یک روز بیشتر" زندگی پیتر و ام‌جی را تغییر داد

یک روز بیشتر

اتفاقات خیلی عجیبی برای اسپایدرمن رخ داده است. مثلا او یک بار چهار دست اضافی در آورد و به یک هیولای عنکبوتی تبدیل شد و ... اما هیچکس نمی‌توانست باور کند که اسپایدی با شیطان معامله کند! بعد از رویدادهای "جنگ داخلی" و "بازگشت در لباس مشکی"، هویت مردعنکبوتی به تمام دنیا فاش شد که جان زن عمو می را به خطر انداخت. پیتر و مری جین برای نجات او معامله‌ای با مفیستو بستند. شیطان در ازای جان زن عمو می، جدا شدن پیتر از مری جین را درخواست کرد. "یک روز بیشتر" (One More Day) یک داستان چالش برانگیز بود که به کمیک "یک روز جدید" ختم شد. این باعث تغییرات ملموسی در داستان اسپایدی شد. گرچه، بسیاری از طرفداران، از بین رفتن ازدواج پیتر و مری را ضرری بزرگ برای فرانچایز دانستند که (متاسفانه) تا به امروز هم ادامه دارد.

 

5- پیتر پارکر در شماره 700 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" در جسم دکتر اختاپوس جان باخت

شماره 700 از کمیک The Amazing Spider-Man

دوران مردعنکبوتی برتر دوره‌ای از کمیک مردعنکبوتی بود که هرگز فراموش نمی‌شود. اوتو اکتاویوس پیروز شد و بدن خود را با پیتر پارکر عوض کرد. در پایان مردعنکبوتی شگفت‌انگیز شماره #698، فاش شدن این‌که اوتو در بدن پیتر بوده به عنوان یکی از بهترین افشاکاری های تاریخ کمیک بود. این شماره، قبل از آنکه اوتوی در حال مرگ اقرار کند که او در حقیقت پیتر پارکر است، به مانند یک داستان همیشگی اسپایدی عمل کرده بود ولی در انتها ورق برگشت. پیتر برای پس گرفتن بدنش قبل از آنکه در بدن اوتو بمیرد تمام تلاش خود را کرد. مخاطبان ممکن است فرض کرده باشند که در مردعنکبوتی شگفت‌انگیز شماره #700، هنگامی که اسپایدی با اوتو وارد جنگ شد شانس پیروز شدن داشت اما او پیروز نشد. ذهن پیتر در بدن اوتو به طرزی غم‌انگیز جان خود را از دست داد و مخاطبان با آینده‌ای نامعلوم که اوتو اختیار آن را در دست دارد رها شدند.

 

4- "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز" شماره #400 مرگ واقعی زن عمو می را روایت کرد

شماره 400 مردعنکبوتی شگفت انگیز

بیچاره زن عمو می! تا به حال بارها تا لب گور (و حتی داخل گور!) رفته و برگشته. ولی بلاخره در شماره 400 كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" كه توسط «جی ام دی متیوس» نوشته و توسط «مارك بَگلی» طراحی شد، دار فانی را وداع گفت. این داستان فوق العاده زیبا بود و هنوز هق هق گریه کردن های پیتر روی پیکر بی جان زن عمو می در ذهن و خاطره هواداران مرد عنكبوتی باقی مانده. ضمن اینکه زن عمو می قبل از مرگش به پیتر گفت که مدتهاست از رازش باخبره ولی در تمام این مدت چیزی بهش نگفته بوده (البته همانطور که در این مقاله گفته شد، بازگشت او بسیار بی خود و مسخره بود!). کلا هر صحنه ای که در آن پیتر و مری جین و زن عمو می هستند، عالی و تاثیرگذاره و نشون میده این سه نفر چه پیوند عمیقی دارند و مثل یک خانواده ی واقعی هستند. ولی مساله اینکه که داستانک های دیگر این شماره که مربوط به قضیه منفور "کلون ساگا" میشوند کاملا زائد و غیرجذاب هستند و این اصلا خوب نیست که پس از اون لحظه احساسی مرگ زن عمو می، ما پرتاب میشیم به داخل آرک بعدی که مربوط به دستگیری پیتر بابت قتل میشه!

 

3- "آخرین شکار کریون" یکی از دارک ترین داستان‌های مردعنکبوتی است

"آخرین شکار کریون" نوشته‌ی جی.ام. دی متیوس و مایک زک (اینجا ترجمه شده است)، یکی از پرخواننده‌ترین و توصیه‌شده‌ ترین داستان‌های اسپایدی است. کریون، مصمم به اثبات برتری خود به اسپایدرمن، به نیویورک برمی‌گردد. او نه تنها ورمین، شروری که اسپایدی به تنهایی نمی‌تواند شکست بدهد، را مغلوب می‌کند، بلکه عنکبوتی را هم از پا در می‌آورد! این آرک شامل چندین صحنه‌ی ماندگار بود، مانند از گور برخاستن مردعنکبوتی که در کاور کمیک “Web of Spider-Man #32” از آن استفاده شده بود. در حالی که فضای کل آرک بسیار تیره و تار بود، دارک‌ترین لحظه‌ زمانی بود که کریون بعد از شکست دادن اسپایدرمن خودکشی کرد و بزرگترین شکار خود را تکمیل کرد.

 

2- مرگ پیتر پارکر در سری Ultimate Spider-Man دلخراش بود

برایان مایکل بندیس و مارک بگلی شانس این را داشتند که داستان مردعنکبوتی را در مجموعه‌ای جدا در دنیایی دیگر موسوم به Ultimate بازگو کنند. مردعنکبوتی نهایی، با معرفی ورژن‌های جدیدی از شخصیت‌های کلاسیک مردعنکبوتی، شاهد اقتباس‌هایی از داستان های کلاسیک مردعنکبوتی بود. و بعضی هواداران، مردعنکبوتی نهایی را به نسخه اورجینالِ دنیای اصلی یعنی دنیای شماره 616 ترجیح دادند! وقتی مردعنکبوتی نهایی به شماره # 160 یعنی آخرین شماره خود رسید، در نبردی سخت علیه گرین گابلین جان خود را از دست داد (این مقاله را بخوانید). پانل در آغوش گرفتن پیتر توسط ام‌جی بسیار دلخراش بود، و گرچه مایلز مورالز قادر بود میراث مردعنکبوتی را ادامه دهد، مرگ پیتر این مجموعه را به طرزی تراژیک به پایان رسانید. شما میتونید این داستان زیبا را در اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

1- شماره #15 از "فانتزی شگفت انگیز"به معرفی شخصیت و انگیزه‌هایش پرداخت

خاستگاه یا اریجین (Origin) اسپایدرمن در فانتزی شگفت انگیز شماره #15 (که اینجا ترجمه شده است)، داستانی خارق‌العاده از اسپایدی و بهترین خاستگاه ابرقهرمانی در دنیای کمیک است. استن لی و استیو دیتکو شخصیتی قابل ارتباط و دلنشین خلق کردند که تبدیل به قهرمان شد، اما نه فقط به خاطر اینکه انسان خوبی بود. در واقع پیتر پارکر پس از مرگ عمو بن درس سختی درباره‌ی قدرت و مسئولیت گرفت. فانتزی شگفت انگیز شماره #15 دنیای اسپایدرمن، بعضی از شخصیت های مکمل داستان های او، و انگیزه‌های او را ایجاد کرد. بنابراین مخاطبان از ابتدا می‌دانستند این چه شخصیتی است و دلیل کارهایش چیست. مرگ عمو بن، که تبدیل شدن اسپایدی به یک قهرمان را شبب شد، یک پایان‌بندی تلخ برای اولین داستان یک ابرقهرمان بود.

 

سجاد محروقی

(Mr. Doctor)

منبع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

کمیک "مرگ مردعنکبوتی نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

 رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

بهترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

شماره آخر از کمیک "داستان زندگی مرد عنکبوتی" ترجمه شد + لینک دانلود

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

رتبه بندی 10 تراژدی بزرگ مرد عنکبوتی

10 داستان ترسناک برتر مرد عنکبوتی

تاریخچه کمیک بوک های اسپایدرمن - قسمت اول

تاریخچه کمیک بوک های اسپایدرمن - قسمت دوم

15 داستان برتری كه «دان اسلات» (DAN SLOTT) تا به حال نوشته

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید