10 تغییر تاثیرگذاری که سری "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (The Amazing Spider-Man) در صنعت کمیک بوک ایجاد کرد

10-تغییر-تاثیرگذاری-که-سری-مردعنکبوتی-شگفت-انگیز-the-amazing-spider-man-در-صنعت-کمیک-بوک-ایجاد-کرد

تا به امروز، سری کمیک بوکی "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز" (ASM) به طور زیادی صنعت کمیک را تحت تأثیر قرار داده و مرتباً به طرفداران یادآوری کرده که چرا اسپایدرمن بهترین است.

مقدمه: مرد عنکبوتی چندین دهه است که شخصیت اصلی مارول است و کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (که به صورت اختصاری در این مقاله به صورت ASM درج میشود) بیش از شصت سال است که این شخصیت را تعریف می کند. اسپایدی در طول سال‌ها مجموعه‌ای از اتفاقات پیاپی را داشته است و ASM همیشه خانه اصلی این شخصیت و مجله ای بوده که هر طرفدار مرد عنکبوتی همیشه آن را انتخاب کرده بوده است. در طول سالیان سال تعداد کمی از کمیک ها مثل "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بوده که به تکامل این نوع کتاب ها کمک کرده است. همچنین در طی سال ها، نمی توان تاثیر ASM را بر روی این شخصیت انکار کرد و می توان گفت این سری کارهای زیادی برای کل صنعت کمیک انجام داده است و تا به امروز به این کار ادامه داده و مرد عنکبوتی را به یکی از بزرگان کمیک تبدیل کرده است. شما میتونید سری اصلی "مردعنکبوتی شگفت انگیز" را در اینجا و اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

10- فروش آن به عنوان یک مقیاس برای صنعت کمیک در نظر گرفته شده است

کمیک اسپایدرمن

در صنعت کمیک های مدرن، دو کمیک از همه مهمتر هستند. یکی از آنها بتمن و دیگری مرد عنکبوتی شگفت انگیز است. آنها دو کتاب پرفروش در این صنعت بوده که دو شخصیت بزرگ از شرکت های مربوطه خود را به نمایش می گذارند. حتی زمانی که کمیک های X-Men در دهه 90 و انتقام جویان در ابتدای قرن بیست و یکم و اوایل دهه بعد از آن بر بخش فروش سلطه داشتند، فروش ASM نشانه ای به عنوان یک کمیک پرفروش و معیاری برای سلامت کل صنعت کمیک در نظر گرفته می شد.

 

9- مرد عنکبوتی شگفت انگیز طولانی ترین عنوان انفرادی مارول است

مرد عنکبوتی شگفت انگیز طولانی ترین عنوان انفرادی مارول است

مرد عنکبوتی شگفت انگیز شماره 1 در سال 1963 بعد از کتاب های انفرادی مانند هالک شگفت انگیز شماره 1 شروع به کار کرد. یک سری از شخصیت ها مثل ثور و مرد آهنی هم بودند که داستان هایشان در عناوینی مثل Tales to Astonish   یا Journey into Mystery چاپ شدند که از عناوینی بودند که مارول آنها را از دهه های قبل تر شروع کرده بود. به طور مثال ثور در شماره 83 از کمیک Journey into Mystery خلق شد و از شماره 126 به بعد اسمش شد Thor! این در حالیه که ثور تنها از شماره 83 تو این کمیک حضور داشت! پس یعنی شماره 126 ثور باید میشد شماره 43 ولی تصمیم گرفته بودند همون numbering قبلی رو ادامه بدن! بنابراین این شخصیت از همون اولش بیخودی از مردعنکبوتی شگفت انگیز (که از همون اول در کمیک اختصاصی خودش شروع کرد) پیشی گرفتند ولی محبوبیت مردعنکبوتی شگفت انگیز و استمرار آن باعث شد پس از چند سال از بقیه جلو بزنه، به طوری که تا الان 900 و خورده ای ازش منتشر شده و در این زمینه رکورد دار است. یعنی هیچ کمیک ماهانه ای از مارول نبوده که به شماره 900 برسه به جز مردعنکبوتی شگفت انگیز و قطعا همین سری هم است که قبل از همه به شماره 1000 میرسه.

 

8- مردعنکبوتی شگفت انگیز کتاب های نوجوانان را برای همیشه تغییر داد

مردعنکبوتی شگفت انگیز کتاب های نوجوانان را برای همیشه تغییر داد

شاید مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز اولین کمیکی نبود که زندگی یک شخصیت نوجوان را به نمایش می گذاشت، اما قطعا یکی از مهم‌ترین آنها بود .قبل از آن، کتاب‌هایی مانند Superboy و Adventures Comics - که گروهی از ابرقهرمانان کم سن و سال در آن حضور داشتند - سرگرم‌کننده بودند، اما در نوجوانان احساسی بر نمی انگیختند. اما آوازه مرد عنکبوتی شگفت انگیز در میان خوانندگان طنین انداز شد زیرا می توانست احساس واقعی تری به آنها منتقل کند. در واقع قهرمانان نوجوان دی سی ساده انگار بودند زیرا اساسا فقط نسخه های کوچک شده از قهرمانان بزرگسال بودند. اما در مقابل ASM نحوه نمایش قهرمانان نوجوان را برای همیشه تغییر داد و تأثیر زیادی بر کمیک ها گذاشت و بر همین اساس استاندارد جدیدی را برای خلق شخصیت های نوجوان جذاب ایجاد کرد. زیرا شخصیتی را به مخاطبین ارائه میکرد که کاملا ملموس بود و نوجوانان میتوانستند باهاش همذات پنداری کنند.

 

7- تاد مک فارلین را به یک سوپراستار تبدیل کرد

تاد مک فارلین را به یک سوپراستار تبدیل کرد

ASM در طول سال‌ها استعدادهای زیادی معرفی کرد، اما تعداد کمی از آنها تأثیر تاد مک فارلین را بر صنعت کمیک داشتند. سبک طراحی مک فارلین در ASM صنعت کمیک را به آتش کشید و او را به یک سوپراستار تبدیل کرد. او ونوم را خلق کرد و به بزرگترین طراح کمیک در عصر خودش تبدیل شد و در نهایت حتی نویسنده سری مرد عنکبوتی هم شد. همچنین مک فارلین، همراه با راب لیفلد، محرک اصلی جریان ناشرین مستقل در دهه 90 میلادی شدند و همین باعث شد Image Comics تبدیل به داغ‌ترین ناشر در اوایل دهه 90 شود و نحوه عملکرد صنعت را به کلی تغییر داده و به سازندگان خانه‌ای داده که شبیه سایرین نیست. همچنین مک فارلین شخصیت محبوبی را به نام اسپاون (Spawn) خلق کرد و هر آنچه از شخصیت پردازی در کمیک های اسپایدرمن آموخته بود را برای خلق این شخصیت به کار برد. همه اینها به این دلیل اتفاق افتاد که ASM به هنر مک فارلین بزرگترین ویترین را داد.

 

6- مردعنکبوتی شگفت انگیز همیشه جایی بوده که احساسات هواداران در آن مورد آزمایش قرار گرفته

مردعنکبوتی شگفت انگیز همیشه جایی بوده که احساسات هواداران در آن مورد آزمایش قرار گرفته

طرفدار مرد عنکبوتی بودن همیشه آسان نیست. مارول، به خصوص در سی سال گذشته، تصمیماتی گرفته است که به طرفداران مرد عنکبوتی آسیب رسانده و آنها را مورد آزمایش قرار داده است. از حماسه کلون (کلون ساگا) گرفته تا ریبوت ناموفق جان بیرن و خشم طرفداران نسبت به تصمیمات نویسندگانی مانند دن اسلات و منحل شدن ازدواج پیتر و مری جین. اما همانطور که ASM پرچمدار کتاب مرد عنکبوتی و مهم ترین کمیک مارول در زمینه فروش است. مارول از آن برای بازی با احساسات طرفداران خود استفاده کرده است. و البته که همیشه مهم ترین و بزرگترین اتفاقات زندگی پیتر پارکر در این سری روی داده است.

 

5- بزرگترین شرورهای کمیک در ASM ظاهر شدند

بزرگترین شرورهای کمیک در ASM ظاهر شدند

مرد عنکبوتی با جذاب ترین و متنوع ترین دشمنان قابل تصور روبرو شده است. شروران او آنتاگونیست های چند لایه ای هستند که چندین دهه دوام داشته اند و همچنان جذابیت خود را حفظ کرده اند. در حالی که مرد عنکبوتی در بسیاری از عناوین دیگر هم ظاهر شده است و شخصیت‌های شرور دیگری نیز او را مورد حمله قرار داده اند ولی همیشه برترین دشمنان او اول در سری ASM خلق شده اند: گرین گابلین، مارمولک، دکتر اختاپوس، کرایون شکارچی، الکترو، میستریو، کرکس، ونوم، کارنیج و بسیاری دیگر همگی در ASM شروع به کار کردند. این شرورها نگاه خوانندگان به آنتاگونیست ها را برای همیشه تغییر دادند و تا به امروز عشق و ترس را برای طرفداران شرور های کلاسیک به ارمغان آورده اند.

 

4- استن لی و استیو دیتکو در این سری کولاک کردند!

استن لی استیو دیتکو

استن لی و استیو دیتکو!  آنها نابغه هایی بودند كه اسپایدرمن را خلق كردند. در حقیقت 41 شماره ای كه آنها با هم پديد آوردند (شماره 15 "فانتزی شگفت انگیز"، شماره های 1 تا 38 "اسپایدرمن شگفت انگیز" و "اسپایدرمن شگفت انگیز annual" شماره 1 و 2) دارای هر چیزی كه از یك داستان تمام عيار اسپایدرمن انتظار داريد، میباشند.تعداد كاراكترهای اصلي و فرعي و منفی و مثبتی كه این دو نفر در این داستانها خلق كردند بینظیر است: «پیتر پاركر» ، «عمو بن»، «زن عمو می»، «فلش تامپسون»، «جی جونا جیمسون»، «هری آزبورن» «كركس»، «دكتر اختاپوس»، «مرد شنی»، «آفتاب پرست»، «الكترو»، «لیزارد»، «گرین گابلین»، «میستریو»، «كریون شكارچی»، «بتی برنت»، «گوئن استیسی»، «لیز آلن» و ... ده ها كاراكتر بیادماندنی دیگر. ولی واقعاً شاهكار استن لی و استیو دیتكو تنها در خلق كاراكتر خلاصه نمیشد زیرا آنها سبك و نوعی منحصر به فرد در داستان پردازی كمیك بوکی ابداع كردند كه تا آن زمان بی سابقه بود. البته استن لی پیشتر در كمیك «چهار شگفت انگیز» (The Fantastic Four) ایده "ابرقهرمانانی با مشكلات واقعی" را شروع كرده بود، ولی او و دیتكو این ایده را در كمیك های اسپایدرمن شرح و بسط دادند و در سطح بسیار بالاتری به آن پرداختند. به همین دلیل نوعی حس رئالیستی در داستانها به چشم میخورد. زندگی پیتر پاركر مدام از مشكلی به مشكلی ديگر ميرفت و خیلی وقت ها داستان ها به پایان خوش ختم نمیشدند و به همین دلیل اگر پایان خوشی هم وجود داشت خواننده شوكه میشد! اما با این وجود داستانها هرگز افسرده كننده نبودند. این مسئله بیشتر به خاطر نوع دیالوگ نویسی استن لی بود زیرا او همیشه خطوط داستانی دیتكو را با نوعی فضای شوخ و شنگ تركیب میكرد و به همین دلیل خواننده حس میكرد كه درست مثل پیتر پاركر باید در تمام سختی ها روحیه خود را حفظ كند و به جلو گام بردارد. شما این موضوع را میتوانید به بهترین شكل در سكانس معروف و ماندگار "گیر کردن مرد عنکبوتی زیر آوار" که به عقیده كارشناسان مشهورترین سكانس در كل تاریخ كمیك های اسپایدرمن میباشد و بارها توسط طراحان دیگر بهش ادای احترام شده، مشاهده کنید. این سکانس شاهکار استیو دیتکو است که عصاره وجودی شخصیت پیتر پارکر/اسپایدرمن را در خود دارد. كلاً نمیتوان اسپایدرمن را بدون استیو دیتكو تصور كرد. او نابغه ای بود كه استعداد شگرفی در خلق دیزاین های منحصر به فرد و جاودانه برای ابرقهرمانان و دشمنان خبیث آنها داشت. به همین دلیل است كه میبینیم لباس هایی (costumes) كه او برای اسپایدرمن و دشمنان او خلق كرد هنوز هم پس از گذشت بیش از 50 سال تقریباً دست نخورده باقی مانده اند (البته اسپایدرمن لباس های دیگری نیز بر تن كرده، ولی حقیقتاً لباس كلاسیك قرمز و آبی او است كه مخاطبین از او در ذهن دارند و همین لباس است كه در اكثر قریب به اتفاق فیلم ها، كارتون ها و بازی های كامپیوتری اسپایدرمن مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد). به همین دليل است كه اگرچه لباس كاراكترهايی همچون «الكترو»، «كركس» و «میستریو» چندين بار مورد تغییر دیزاین قرار گرفته اند ولی دوباره و پس از مدت كوتاهی به دیزاین معروف دیتكو بازگشته اند. اما نقطه قوت اصلی دیتكو را باید در استعداد خارق العاده او در نقل داستان (story telling) جستجو میكرديد. او قادر بود یك عالمه خطوط داستانی پرجزئیات را در تنها یك شماره جا دهد و خواننده را مجذوب و سرگرم سازد. به همین دلیل است كه خواندن شماره های 1 تا 38 "اسپایدرمن شگفت انگیز" نسبت به كمیك بوک های دیگر، زمان بیشتری طلب میكند.

 

3- شخصیت پردازی اصلی مرد عنکبوتی/پیتر پارکر در این سری شکل گرفت

ابرقهرمانان عصر نقره نمونه هایی از اخلاق گرایی بودند. آنها مردان و زنان پاکی بودند که جنبه ای از اصالت را انعکاس میدادند. در آن زمان مارول توانست با نوشتن شخصیت های واقع گرایانه تر از دی سی جلو بیفتد. با این حال، برخی شخصیت های اولیه مارول هنوز هم مانند بسیاری از شخصیت های DC بودند. اما مرد عنکبوتی شگفت انگیز تصویر استن لی از یک قهرمان خوب و در عین حال خطاپذیر را زنده کرد و ASM از نشان دادن شکست مرد عنکبوتی، چه در جنگ به عنوان یک ابرقهرمان و چه در زندگی روزمره اش به عنوان پیتر پارکر، ترسی نداشت. این نحوه نگرش شخصیت های کمیک را تغییر داد و ثابت کرد که آنها مجبور نیستند بی نقص باشند و می توانند دقیقاً مانند خوانندگان باشند.

 

2- رابطه پیتر با مری جین یکی از بهترین روابط مارول است که در کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز پایه گذاری شد

 پیتر پارکر و مری جین (Peter Parker and Mary Jane)

«مری جین واتسون» برای دهه ها MJ شریك مرد عنكبوتی در مبارزه با جرم و جنایت بوده و در صدها كمیك نقش اصلی داشته است. او عشق واقعی مرد عنكبوتی/پیتر پاركر بوده و در اكثر سختی ها یاور و یاورش بوده. ممارست، اراده ، روحيه و  استقامت مری جین در برابر سختي ها  و همچنین رفتارهای جذابش باعث شده تا شخصیتی فوق العاده باشدجالبه که بدونید اولش خلق شده بود كه به نوعی با گوئن استیسی رقابت كند و با ایجاد یك مثلث عشقی جذابیت داستان های اسپایدرمن را بالا ببرد. اما پس از مرگ گوئن، عمق و ژرفای  شخصیتی  او بیشتر برای خوانندگان فاش شد و رابطه نزدیكی با پیتر پیدا كرد (به خصوص پس از آنكه به پیتر گفت كه از سالها پیش از هویت مخفی اش خبر داشته!). در حقیقت، پس از آنكه گذشته مری جین برای خوانندگان آشكار شد، همه فهمیدند كه چه شخصیت قوی و محكمی دارد و آن همه تظاهر به شاد بودن تنها نقابی بوده برای پنهان كردن همه درد ها و رنج هایی كه تحمل میكرده. این مساله ژرفای خاصی به شخصیت مری جین داد. از سوی دیگر از آن پس تشابهات و مشتركات میان پیتر و مری جین را بیشتر شد و پیتر فهمید كه مری جین هم درست مثل خودش با سختی های گوناگونی روبرو بوده و بر خلاف ظاهرش بسیار با تجربه است و میشود در سختی ها رویش حساب كرد. آری! مری جین هم درست مثل پیتر در تمام این مدت ماسك بر صورت میزده. این موضوع راه را برای ازدواج آنها در آینده  هموار ساختهمین مساله باعث شد برخلاف رابطه سوپرمن و لوئیس لین که همواره حالت دوگانه داشته (یعنی لوئیس از کلارک خوشش نمی آمد ولی عاشق سوپرمن بود)، اما مری جین تمام و کمال عاشق پیتر پارکر و اسپایدرمن شود و این نکته خیلی مهمیه. در هر حال پیتر چند بار از مری جین در کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز خواستگاری كرد و در نهایت مري جين كه ابتدا مطمئن نبود آیا میتواند همسر مناسبی برای یك ابرقهرمان باشد، قبول كرد!

 

1- بیشترین رشد پیتر پارکر در این سری رخ داده است

کمیک های مردعنکبوتی

ابرقهرمانان مارول و دی سی بیش از آنچه به نظر می رسند یکنواخت هستند. تغییراتی هم باشند اکثر تغییرات سطحی هستند و با ورود تیم های خلاق جدید به راحتی حذف می شوند. اما تاریخچه ASM نشان می دهد که مرد عنکبوتی متفاوت است. او به عنوان یک نوجوان مضطرب شروع به کار کرد و با گذشت سال‌ها به شخصیتی قوی‌تر و قهرمانی بزرگ‌تر تبدیل شد. درسته که بنظر میاد در دهه های اخیر رشد شخصیتی پیتر پارکر عقب گرد داشته یا متوقف شده است اما این واقعیت که این شخصیت کلا بسیار رشد کرده، امری انقلابی است. همین رشد شخصیت مرد عنکبوتی دیگر تیم‌های خلاق را به چالش کشید تا به شخصیت‌هایشان اجازه دهند پیشرفت‌های مشابهی داشته باشند و بدون ASM به عنوان نمونه اصلی، ابرقهرمانان بسیار متفاوت تر از آنچه نظر می رسند می بودند.

 

امیر حسینی

(E.D.I.T.H)

منبعمقاله CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

سری کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز با ترجمه فارسی

کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز ترجمه شد + لینک دانلود

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! (آرشیو)

10 حقه / ترفند بامزه مرد عنکبوتی در کمیک بوک های قدیمی

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

20 زوج عاشق برتر در دنیای کمیک

اولین های مرد عنكبوتی (آرشیو)

نقش کلیدی «استیو دیتکو» در خلق و شکل گیری شخصیت «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی»

10 دوره (RUN) برتر نویسندگان و طراحان در تاریخ کمیک بوک

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

لینك دانلود شماره های 1 تا 700 كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"! (زبان انگلیسی)

10 داستان برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنكبوتي+ لینك دانلود مستقیم

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: استن لی و استیو دیتک

10 شخصیت فرعی در اولین کمیک بوک اسپایدرمن که بعداً دارای داستان اختصاصی شدند!

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتک

15 نقل قول برتر از "استن لی"

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» خلق شدند

10 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استن لی» (STAN LEE) خلق شدند

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 25

15 حقیقت شگفت انگیزی که درباره استن لی نمیدانستید!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

advanced spidey
#1 advanced spidey 1402-03-24 13:55
این سایت هیچ وقت مقاله های بدی از خودش به جا نمیزاره!
فقط یه سوال داشتم
شما گفتید که میگل یه لباس سفید داره که تو all new-all different هم بود
اما یه کاوری هست که یه نفر این لباس و به تن داره و کنار میگل هستش که عکس خود مقاله هم بود
اون یه نفر کیه؟
(چون نخوندم کمیکاشو)
نقل قول کردن
advanced spidey
#2 advanced spidey 1402-03-24 13:57
s8.uupload.ir/.../...
منظورم اینه
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#3 AM SM BM SM 1402-03-25 00:06
ممنون بابت مقاله.
متاسفانه در خبرها خوندم که جان رومیتا پدر، یکی از بزرگترین طراحان دنیای کمیک که ناثیر بسیار زیادی هم بر موفقیت سری کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" امروز در سن ۹۳ سالگی فوت کردند.
یادمون نره که شاید استیو دیتکو به عنوان داستان‌گوترین طراح این سری شناخته میشه، اما قطعا طراحی های جان رومیتا زیباشناسانه‌تر بود و سبکی که اون به این سری کمیک آورد تا مدت‌ها و شاید هنوز هم مورد تقلید قرار میگیره‌.
روحش شاد.
نقل قول کردن
Death_master
#4 Death_master 1402-03-25 08:28
سلام. مقاله زیبایی بود
دوستان متاسفانه جان رومیتای بزرگ هم در گذشتند و این موضوع رو به همه کمیک دوستان به خصوص اسپایدی فن ها تسلیت میگم
نقل قول کردن
Agent bishop
#5 Agent bishop 1402-03-25 12:50
جان رومیتا طراح افسانه ای مردعنکبوتی و بی باک ... این چند وقته دارم کمیک های قدیمی بی باک رو میخونم و با دیدن این خبر انگار آب یخ ریختن رو سرم ... روحت شاد مرد بزرگ
نقل قول کردن
RMB
#6 RMB 1402-04-20 12:25
با سلام خدمت همه اعضای سایت و تشکر آقای امیر حسینی برای این مقاله عالی. قطعا مردعنکبوتی بهترین شخصیتی هست که مارول خلق کرده و چنان تأثیری رو بقیه کمیک ها و شخصیت هاشون گذاشته که غیرقابل انکار هست. استن لی و استیو دیتکو خدابیامرز و بعد از اون جان رومیتا خدابیامرز مردعنکبوتی رو تا ابد جاودانه کردند. از خبیث های عالی تا شخصیت های فرعی و اصلی در کمیک های مردعنکبوتی حرف ندارند و آنقدر عالی بودن که مثل خود مردعنکبوتی تا الان رشد کردند و جنبه های جدیدی از آن هارو میشه دید. تنها ناراحتیم این هست که مارول تو این چند سال اخیر فقط داره به پیتر ضربه میزنه و داغونش میکنه، ای کاش از خر شیطون پیاده شه و بزاره طرفدارای مردعنکبوتی یه نفس راحت بکشن.
با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45