10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10-کاور-برتر-مردعنکبوتی-در-دهه-80-میلادی

یه ضرب المثل هست که میگه هیچ کتابی رو از روی جلدش قضاوت نکنید ولی این ضرب المثل درباره این کاورها صدق نمیکنه!

مقدمه: در دهه 60 میلادی، استن لی و استیو دیتکو مردعنکبوتی شگفت انگیز را خلق کردند و شخصیت های کلاسیک این شخصیت را خلق کردند مثل گرین گابلین و دکتر اختاپوس. در دهه 70 میلادی، لی از این سری رفت و نویسندگان و طراحان جدید داستان های جدید با موضوعات جدیدی خلق کردند و شاهد رخدادهای مهمی مثل خلق شدن کلون از روی پیتر پارکر و یا مرگ گوئن استیسی یودیم. و اما در دهه 80 میلادی که خیلی ها آن را از نظر کیفت داستانی بهترین دوره اسپایدرمن میدانند، مارول و دنیایش دستخوش تغییرات زیادی شد و شاهد بودیم که چطور شخصیت های خبیث و قهرمان در طول داستان "جنگ های مخفی" فضا رفتند و کلا فضای داستان ها کیهانی تر شد. اسپایدرمن هم صاحب یک لباس جدیدِ سیاه رنگ فضایی شد که برای همیشه کمیک هایش را تحت تاثیر خودش قرار داد. آن موقع بهترین طراحان در صنعت کمیک بوک آمریکا روی کمیک های اسپایدرمن کار میکردند و برخی از بهترین کاورهای مردعنکبوتی با حضور شخصیت هایی همچون گربه سیاه و هاب گابلین خلق شد و البته سیمبیوت فضایی. و از این نظر شاهد یکی از پربار ترین دهه های مردعنکبوتی بودیم.

 

مقالات زیر را هم بخوانید:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

 

10- شماره 230 از کمیک The Amazing Spider-Man

https://www.spidey.ir/images/img/content/30-best-spider-man-covers/part2/spideycover16.jpg

علاقمندان به اسپایدرمن قطعاً با این روی جلد آشنا هستند زیرا مربوط به یكی از بهترین داستان های مرد عنكبوتی به نام "هیچ چیز نمیتواند جلوی جاگرنات را بگیرد"، میشود که اینجا ترجمه شده است. «جان رومیتا جونیور» با این كاور كاملاً به خواننده القا میكند كه مرد عنكبوتی قرار است یكی از سخت ترین نبردهای عمر خود را تجربه كند (این مقاله را بخوانید). همچنین این داستان كلاسیك دربرگیرنده یكی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی اسپایدرمن است یعنی تسلیم نشدن او در مقابل مشكلات ریز و درشت حتی اگر مجبور شود تا سر حد مرگ پیش رود.

 

9- شماره 300 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 300 از کمیک The Amazing Spider-Man

این كاور که اثر «تاد مک فارلین» است، از آن دسته آثاری است كه جان میدهند برای زینت بخشیدن به یك شماره مناسبتی و مهم مثل شماره "300" كمیكی همچون "مرد عنكبوتی شگفت انگیز". به عبارتی ديگر كاوری زیبا، نمادین، چشم گیر و دارای قابلیت تبدیل شدن به پوستری كه میتوان روی دیوار اتاق خودتان نصب كنید و از دیدنش لذت ببرید! ژست مردعنکبوتی هم بسیار نمادین است و بارها بهش ادای احترام شده و چقدر موثر عدد 300 را در پس زمینه کاور قرار داده اند. و البته علاقمندان به ونوم میدانند که اولین حضور درست درمون این شخصیت در دنیای کمیک در همین شماره بوده.

 

8- شماره 21 از کمیک Annual The Amazing Spider-Man

عروسی پیتر پارکر

هنوز هم ازدواج یك ابرقهرمان امری نادر و حتی بی‌سابقه به شمار می‌رود اما از آنجائیكه پیتر پاركر/اسپایدرمن همواره یكی از واقعی‌ترین و ملموس‌ترین كاراكترهای عالم كمیك‌ به شمار رفته است، مارول در سال 1987 تصمیم گرفت تا او درست مثل هر انسان عادی متاهل شود. در این داستان شاهد دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های پیتر و مری جین پیش از ازدواج هستیم. در حقیقت آنها هر یك به دلایل خاص و موجه دچار تردید می‌شوند اما در نهایت با ازدواج با یكدیگر به سمبل وفاداری و تعهد در دنیای مجلات مصور بدل شدند. در هر حال، پس از این داستان، ماجراهای اسپایدرمن دچار تغییرات عمده‌ای شد و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. در هر حال، این کمیک آنقدر مهم بود که مارول از «جان رومیتا» دعوت کرد تا کاورش را خلق کرد و در اقدامی جالب دو کاور برایش خلق شد: یکی با مری جین و اسپایدرمن دیگری با مری جین و پیتر پارکر! پس زمینه ها نیز جذاب هستند: اونی که اسپایدرمن رو نشون میده در پشت سرش دشمنان و متحدینش جمع شده اند و رو در روی هم قرار گرفته اند؛ انگار که دوستان مردعنکبوتی جمع شده اند تا جلوی دشمنانش را بگیرند تا او برای مراسم عروسی اش فرصت پیدا کند! و اون کاوری که پیتر پارکر توش هست در پس زمینه اش شخصیت های مکمل پیتر مثل آقای جیمسون و زن عمو می و ... دیده میشوند!

 

7- شماره 227 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 227 از کمیک The Amazing Spider-Man

گربه سیاه در شماره 194 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به خوانندگان کمیک بوک معرفی شد که کاورش تاریخی بود (در اینجا بهش اشاره شد). این شخصیت پس از آن، چندین بار دیگر نیز در دهه 80 میلادی در داستان های اسپایدرمن برگشت. فلیشیا و پیتر خیلی زود وارد رابطه ای رومانتیک شدند و او یکی از شخصیت های مهم سری کمیک بوک های The Spectacular Spider-Man شد. و در شماره 227 از مردعنکبوتی شگفت انگیز فلیشیا از اسپایدرمن خواست تا بهش در جرم و جنایت ملحق بشه در حالی که او میخواست گربه سیاه اصلاح بشه. کاور این کمیک به زیبایی توسط «جان رومیتا جونیور» خلق شده و نشان دهنده رویارویی مردعنکبوتی و گربه سیاه روی پشت بام و زیر نور ماه است.

 

6- شماره 238 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 238 از کمیک The Amazing Spider-Man

«راجر استرن» ی نویسنده به همراه «جان رومیتا» ی پسر،  در شماره 238 از مردعنکبوتی شگفت انگیز که سال 1982 منتشر شد، ابرشرور جدیدی را وارد داستان های اسپایدرمن کردند که به سرعت محبوب و مشهور شد: هاب گابلین! دلیلش این بود که چند سال پیش نورمن آزبورن مرده بود و نویسندگان نتوانسته بودند جانشینی جذابی برای گرین گابلین پیدا کنند و هاب گابلین الحق که تونست این خلاء رو پر کنه چون به همون اندازه تهدیدآمیز و حیله گر بود. و درست مثل گرین گابلین، هویت واقعی اش تا مدتها پنهان و به صورت رمز و رازی بزرگ باقی ماند (این مقاله را بخوانید). کاور این کمیک که توسط خود رومیتا جونیور خلق شده، به طور مناسبی تهدیدآمیز بودن هاب گابلین را نشان میدهد که چطور کاستوم اسپایدرمن را به دو نیم پاره کرده است!

 

5- شماره 109 از کمیک The Spectacular Spider-Man

کمیک اسپایدرمن

"مرگ جین دی وُلف" قطعا یکی از 10 داستان برتر تاریخ مردعنکبوتی است (اینجا ترجمه ش کرده ایم). نوعی حس واقع‌گرایانه و فضایی تیره و خشن در این داستان بیادماندنی موج می‌زند كه خواننده را تا پایان میخكوب نگه می‌دارد. در واقع، جستجوی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر اسپایدرمن برای یافتن قاتل جین دی ولف باعث می‌شود تا او به انتهای حد تحمل خود برسد و دست به اعمالی افراطی بزند. یكی دیگر از ابرقهرمانان مشهور مارول به نام «بی باك» (Daredevil) نیز در داستان حضور دارد و نقش كلیدی در آن ایفا می‌كند زیرا در پایان باعث می‌شود تا اسپایدرمن بار دیگر از نظر روحی و رفتاری به تعادل همیشگی خود برسد. «ریچ باکلر» طراحی این کاور را برعهده داشت که مربوط به همین داستان میشود و درست مثل خودِ داستان بسیار تهدیدآمیز و رعب آور است.

 

4- شماره 252 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 252 از کمیک The Amazing Spider-Man

اولین حضور لباس سیاه رنگ مرد عنکبوتی در دنیای کمیک برمیگردد به شماره 252 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که در ماه می سال 1984 منتشر شد ولی جالبه که بدونید از نظر زمانی این لباس را مرد عنکبوتی قبل از این کمیک مذکور و در شماره 8 از رویداد معروف "جنگ های پنهان" در سیاره ای دیگر پیدا کرده بود که 7 ماه پس از انتشار شماره 252، یعنی در دسامبر 1985 منتشر شد! (یعنی نحوه پیدا کردن این لباس توسط مرد عنکبوتی چند ماه پس از اولین حضور آن در دنیای کمیک روایت شد). نکته جالب دیگر اینه که لباس سیاه مرد عنکبوتی در واقع 22 سال پس از خلقت مرد عنکبوتی در دنیای کمیک سر و کله اش پیدا شد در حالی که اونقدر محبوب و معروف شده بود که در اکثر سریال های کارتونی مرد عنکبوتی مثل سریال دهه 90 میلادی یا Ultimate Spider-man و حتی سریال Spectacular Spider-Man، در همان فصل اول بهش اشاره شد! پس همچین شماره ای باید هم که کاوری ماندگار و نمادین داشته باشد و به همین خاطر «ران فرنز» در آن به اولین کاور تاریخی مردعنکبوتی یعنی شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" ادای احترام کرده است.

 

3- شماره 101 از کمیک The Spectacular Spider-Man

https://www.spidey.ir/images/img/content/30-best-spider-man-covers/part1/spiderman-cover-21.jpg

«جان بیرن» عمده شهرت خود را مدیون كميك هاي كلاسيكي است كه برای "مردان ایكس" خلق كرد. اما شاید خیلی ها ندانند كه او در اواخر دهه 70 میلادی طراحی های خوب و قابل قبولی هم برای اسپایدرمن در سری Marvel Team-Up انجام داد. اینجا هم یكی از كاورهای برتر او را برای كمیك Spectacular Spider-Man میبینیم؛ كاوری كه میتوان مدتها به آن خیره شد و ازش لذت برد! در واقع باید این کاور را پوستر تبدیل کرد چون به طوری زیبا و شگفت انگیز المان های اصلی لباس سیمبیوتی (یعنی رنگ های سفید و سیاه) را با پنجره های ساختمان های نیویورک در پس زمینه ترکیب میکند. البته این کاور تا حد زیادی گول زننده بود زیرا داستانش ربطی به لباس سیمبیوتی نداشت و پیتر در طول داستان درگیر فکر کردن به مرگ گوئن بود و حتی یک بار هم او را در لباس سیاه ندیدیم!

 

2- شماره 258 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 258 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 258 "امیزینگ اسپایدرمن" از اون كمیك های تاریخی مرد عنكبوتی هستش كه داخلش كلی اتفاق می افته: شوکی که شماره قبل به خواننده وارد شد و فهمیدیم كه مری جین  سالهاست از هویت مخفی مرد عنكبوتی باخبره مورد پیگیری قرار میگیره، پیتر با  گربه سیاه (که به مری جین حسودی میکنه) بحث میکنه، قضیه  هاب گابلین ادامه پیدا میکنه و از همه مهم تر اینکه پیتر متوجه میشه لباس سیاهی كه از سیاره Battleworld با خودش آورده، در واقع یك موجود فضاییه كه مثل یك زالو داره ازش تغذیه میكنه و ... (یک شوخی بامزه ای هم هیومن تورچ با اسپایدی میکنه که در این مقاله بهش اشاره شده است) و ببینید که کاور این کمیک (توسط «ران فرنز» طراحی شده) چقدر عالی و موثر داره پیتر را که بین لباس کلاسیک و سیمبیوتی خودش گیر افتاده نشان میده تا سمبل درگیری های او در این داستان باشه.

 

1- شماره 32 از کمیک Web of Spider-Man

کمیک web of spiderman

«مایك زك» در اينجا بسیار عالی حال و هوای داستانی سرد، تاریك و بی سابقه در تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی به تصویر میكشد: اسپایدرمن خسته ، درمانده و گل آلود و در حالیكه باران به شدت میبارد و فقط هر از گاهی رعد و برق سیاهی دل شب را میشكافد، برمیخیزد تا از كسی كه زنده به گورش كرده انتقام بگیرد! و این کاملا با حال و هوای داستان همخوانی داره چون مربوط به داستانی دارک و خفن میشه به نام "آخرین شکار کریون" (اینجا ترجمه شده است). این كمیك 6 قسمتی در دهه 80 میلادی به قلم «جی ام دی متیوس» خلق شد و فضای بسیار متفاوت و تاریكی دارد و همواره یكی از داستان های محبوب طرفداران مرد عنكبوتی بوده (برای كسب اطلاعات بیشتر درباره این داستان حتما این مقاله را بخوانید). 

  

  مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

10 كاور برتر با حضور گرین گابلین

بزرگان تاریخ كمیك بوک های مرد عنكبوتی

15 کاور کمیک بوکی که هواداران را اسپویل کردند!

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «ران فرنز» و «اریك لارسن»

بزرگان تاریخ كمیك بوک های اسپایدرمن: مارك بگلی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

10 كاور برتر طراحی شده توسط «تاد مك فارلین»

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: تاد مك فارلین

10 روی جلدی که هویت مخفی مرد عنکبوتی را لو دادند!

10 کمیک مرد عنکبوتی که سبک هنری منحصر به فردی دارند

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

بزرگان تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی: سَل بیوسما

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

10 لباس برتری كه جان رومیتا برای شخصیت های مارول خلق كرده است

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AmirhoseinJafari2005
#1 AmirhoseinJafari2005 1402-07-12 18:56
سلام.
مثل همیشه بینظیر...
تعجب میکنم اینجا کامنتی وجود نداره!

به هرحال این نکته رو اضافه کنم:
کاور آیتم دوم آنچنان جذاب و نمادینه که ما این صحنه رو بارها از جمله در Spider-Man: The Animated Series اپیزود ونوم در یک کابوسی، کشمکش های پیتر پارکر با سیمبیوت فضایی و "آن کسی که باید باشد" رو به خوبی می‌بینیم.

s6.uupload.ir/.../...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45