10 لحظه برتر مربوط به "حس عنکبوتی" در فیلم های اسپایدرمن

10-لحظه-برتر-مربوط-حس-عنکبوتی-در-فیلم-های-اسپایدرمن-spider-sense-اسپایدرمن

"حس عنکبوتی" (که در MCU بهش حس پیتری یا Peter Tingle گفته میشود) در برخی از صحنه های مهم سینمایی نقش برجسته ای داشته.


مقدمه
: "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" بزرگداشت سه نسل از فرنچایز سینمایی براساس شخصیت محبوب و دوست داشتنی اسپایدرمن است که قلب خیلی ها رو تحت تاثیر خودش قرار داد. سال گذشته توبی مگوآیر، اندرو گارفیلد و تام هالند هر کدام چیزی منحصر به فرد را به دوست خوب محله، مرد عنکبوتی، به ارمغان آوردند و جمع شدن آنها گرد یکدیگر در این فیلم باعث شد تا حتی بیش از قبل متوجه ویژگی های ویژه آنها بشویم. درسته که آنها تفاوت هایی با هم دارند ولی این فیلم نشان داد که تشابهاتی نیز دارند که یکی از آنها قدرتی فرابشری است به نام "حس عنکبوتی" که به لطف زن عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول بهش لقب "حس پیتری" (Peter Tingle) داده شده. این قدرت جالب و موثر که قبلا درباره ش این مقاله مفصل را نوشته بودیم، در تمامی فیلم های مرد عنکبوتی وجود داشته و به همین مناسبت میخواهیم صحنه های مربوط به آن را در سینما رتبه بندی کنیم.

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

 

10- مبارزه با فلش تامپسون

حس عنکبوتی spider-sense

حس عنكبوتی اسپایدرمن را نمیتوان به راحتی در قالب فیلم نشان داد  اما سم ریمی در فیلم اول خود بدون عیب و نقص آن را به تصویر میكشد. درست زمانی كه «فلش تامپسون» (با بازی «جو منگلینو») آماده میشود تا دمار از روزگار پیتر پاركر دربیاورد، پیتر متوجه میشود. سپس زمان كند میشود، یك موشك كاغذی به آرامی به رواز در می آید، مگسی بالهایش را تكان میدهد و ... سپس زمان به حالت عادی برمیگردد و پیتر جا خالی میدهد. در ادامه  پیتر پدر درسی به او میدهد كه هرگز فراموش نكند!

 

9- حمله دکتر اختاپوس به کافه

حمله به اختاپوس مرد عنکبوتی

درست قبل از اینکه پیتر پارکر و مری جین واتسون یکدیگر را در کافه در فیلم تحسین شده "مرد عنکبوتی 2" ببوسند، ناگهان پیتر خطر قریب الوقوع را حس کرد و به کف زمین با مری جین شیرجه زد تا اجازه نده اون خودرویی که توسط دکتر اختاپوس به سمتشون پرتاب شده بود باهاشون برخورد کنه. بعدشم دُکی اختاپوس اومد و مری جین رو اسیر کرد و به پیتر اولتیماتوم داد تا اسپایدرمن رو پیدا کنه. و البته میدونید که داستان اصلی این فیلم درباره قدرت و مسئولیت پذیری بود و پیتر قدرت هاش رو از دست داد و به دنبال برقراری تعادل بین زندگی عادی خودش و حرفه ابرقهرمانی اش بود (این تم در "راهی به خانه نیست" هم تکرار شد). این صحنه به طور واقعا زیبایی فیلمبرداری شد و حس عنکبوتی درست به موقع به برگشت و باعث شد پیتر بتونه خودش و مری جین رو نجات بده و همین موضوع سمبلی شد بر بازگشت او به عرصه که داستان را به اوج خودش رساند.

 

8- حس عنکبوتی به اسپایدرمن نشان میدهد که پایان ریل نزدیک است!

حس عنکبوتی به اسپایدرمن نشان میدهد که پایان ریل نزدیک است!

پس از آنکه دکتر اختاپوس، مری جین را گروگان گرفت، اسپایدرمن رفت دنبالش و به لطف قدرت های تازه برگشته اش مبارزه جانانه ای را با دکتر اختاپوس در بالای آسمان خراش انجام داد ولی سقوط کردند و روی قطاری در حال حرکت شهری فرود آمدند. بعدشم او ترمز قطار را از جا درآورد و مرد عنکبوتی را مجبور کرد قطار پر از مسافری را که از کنترل خارج شده بود متوقف کند. اوضاع وقتی دراماتیک تر شد که حس عنکبوتی او بهش نشان داد که قطار در ریلی تکمیل نشده قرار داد و قرار است همگی به زودی سقوطی مرگبار داشته باشند! او در نهایت با مشقت بسیار و بکارگیری تارهای عنکبوتی اش در حرکتی قهرمانانه تونست جلوی قطار رو بگیره و اینگونه یکی از حماسی ترین لحظات فیلم های ابرقهرمانی رقم خورد (به ویژه وقتی مردم او را روی دستان خود به داخل قطار هدایت کردند و او همچون یک شهید به تصویر کشیده شد).

 

7- مرد عنکبوتی نهار مری جین را نجات میدهد!

مرد عنکبوتی نهار مری جین را نجات میدهد!

قبل از مبارزه با فلش که در مورد شماره 10 بهش اشاره شد نیز شاهد استفاده پیتر از حس عنکبوتی اش بودیم. یادتونه اون صحنه رو تو فیلم مربوط به غذاخوری تو دبیرستان که پای مری جین (با بازی کرستن دانست) لیز میخوره و پیتر پارکر متوجه میشه و مانع از افتادن مری جین میشه؟ این صحنه و اتفاقی که بلافاصله بعدش میفته (و پیتر تمام غذاهای سینی او را قبل از اینکه بریزن کف زمین، میگیره) سریعاً یکی از نمادین ترین ها در کل این فیلم شد که به خوبی هم قدرت های پیتر رو نشون داد و هم اینکه اولین باری شد که مری جین در واقع "متوجه" حضور  یا بهتره بگم وجود پیتر در اطراف خودش شد!

شاید خیلی ها فکر کنند که این صحنه به لطف افکت های رایانه ای خلق شده باشه ولی سم ریمی کارگردانیه که همیشه از بازیگراش میخواد تا جای ممکن صحنه ها را خودشون بازی کنند و گفته میشه توبی مگوآیر این صحنه را 156 بار تکرار کرد تا بالاخره موفق شد انجامش بده! البته اینم بگم که استودیو میخواست این صحنه رو از فیلم حذف کنه ولی ریمی و توبی اجازه ندادند!

 

6- مرد عنکبوتی در مترو پی به قدرت هایش میبرد

مرد عنکبوتی در مترو پی به قدرت هایش میبرد

در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" محصول سال 2012، اندرو گارفیلد را در قالب پیتر پارکر/مرد عنکبوتی جدید دیدیم. پس از به دست آوردن قدرت هایش او در قطار مترو خوابیده بود که یک مسافر بطری را روی صورتش بالانس کرد! اونجا قدرت های پیتر فعال شدند و حس عنکبوتی اش را دیدیم و او به طور غیرعمدی به سقف قطار چسبید و با مردانی که بهش حمله کردند مبارزه کرد. اتفاقات زیادی در آن صحنه رخ داد و حواس ارتقا یافته و رفلکس های سریع او با نوعی سردرگمی و گیجی همراه شد و به طور قابل باوری به بیننده القا شد که او در آن لحظه چه حسی را داشته و البته شوخ طبعی هم چاشنی کار شده بود و دیدیم که چطور بابت کارهایش عذر خواهی میکند!

 

5- فعال باقی ماندن حس عنکبوتی در حالت روح!

مرد عنکبوتی - استرنج

وقتی دکتر استرنج در فیلم "راهی به خانه نیست" به مرد عنکبوتی ضربه زد تا اون جعبه میان بعدی رو ازش بگیره دیدیم که روح پیتر پارکر از بدنش خارج شد ولی بدنش داشت همچنان از دست دکتر استرنج جا خالی میداد! ولی چطور؟ دلیل اصلیش  حس عنکبوتی بود که همچنان فعال باقی مونده بود. ضمن اینکه در دنیای کمیک، مردان و زنان عنکبوتی به شبکه تار و پود هستی وصل هستند که نوعی فاز عرفانی و ماورایی داره و بنابراین بدن اسپایدرمن میتونه بدون روح پیتر هم واکنش نشون بده چون به این شبکه وصله و همین طوری هم بود که پیتر به بدن خودش تونست برگرده. این سکانس هم فوق العاده جالب و شیرین از آب درآمد و باعث حیرت تماشاچی و البته دکتر استرنج شد!

 

4- مرد عنکبوتی خیانت گرین گابلین را حس میکنه

مرد عنکبوتی خیانت گرین گابلین را حس میکنه

در "مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست" عزم پیتر برای معالجه خبیث هایی که به دنیای او آمده بودند با تبدیل ناگهانی نورمن به گابلین منتهی به عواقبی فاجعه آمیز شد. درست قبل از اینکه این سکانس دلهره آمیز شروع بشه، پیتر حس کرد به قول معروف یه جای کار میلنگه و به هر کدام از خبیث ها در آپارتمان هپی نگاهی انداخت تا بفهمه دلیلش چیه. او برای چند لحظه چشمانش را بست و به لطف حس عنکبوتی اش متوجه شد که مساله گرین گابلینه ولی دیگر دیر شده بود و نتونست کاملا جلویش را بگیرد (چون الکترو رو هم با خودش همراه کرد) و در نتیجه نبردی درگرفت که منجر به کشته شدن زن عموی عزیزش شد. ولی با این حال حس عنکبوتی اش بسیار خوب عمل کرد. ضمن اینکه این سکانس طوری فیلمبرداری شد و موسیقی اش هم اونقدر موثر و هراس انگیز بود که این سکانس واقعا تاثیر گذار از آب درآمد (دقت کردید که موسیقی در این سکانس نوعی حالت هشدار یا alarm داشت؟).

 

3- مبارزه مرد عنکبوتی با الکترو در میدان تایم

مبارزه مرد عنکبوتی با الکترو در میدان تایم

الکترو حریف اصلی مرد عنکبوتی در فیلم نا امید کننده "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" از نظر زور بازو بود و نبرد آنها در میدان تایم شهر نیویورک جالب توجه بود زیرا الکترو هنوز داشت با قدرت های تازه به دست آورده اش کلنجار میرفت. وقتی او جریان قوی از امواج الکتریکی را در خیابان فرستاد (وقتی با دستانش به کف زمین زد)، حس عنکبوتی اسپایدرمن بهش کمک کرد جان چند نفر را از برق گرفتگی نجات دهد. این صحنه به صورت اسلو موشن نشان داده شد و ترکیب امواج الکتریسیته که روی اون نرده های فلزی اطراف سکو عبور میکردند و اسپایدرمن که باید جلوی اون ماشین پلیس را هم میگرفت و با دقت و زمان بندی بالا تار افکنی میکرد تا اجازه نده مردم دستشون به میله های فلزی دارای جریان برق بخوره، باعث شد صحنه نمادینی خلق شود. حتی پایان صحنه که با آب پاشیدن به الکترو همراه بود در حالی که اسپایدرمن کلاه آتش نشان ها رو بر سر داشت، با حس شوخ طبعی ذاتی شخصیت اسپایدرمن همخوانی داشت.

  

2- سه مرد عنکبوتی در نبرد نهایی

سه مرد عنکبوتی در نبرد نهایی

طی نبرد نهایی در "راهی به خانه نیست" شاهد تیم آپ بین هر سه نسخه سینمایی مرد عنکبوتی با هم علیه خبیث ها بودیم. اولش تلاش های آنان بی ثمر  و عدم هماهنگی بین آنها کاملا مشهود بود. آنها یه جورایی دست و پاچلفتی بودند و جلوی دست و پای همدیگر قرار میگرفتند. ولی پیتر MCU به لطف تجربه اش در تیم اونجرز بهشون پیشنهاد کرد که با هماهنگ کردن حس عنکبوتی خود  با هم، نبرد رو پیش ببرند. نقشه اش کار کرد ولی منجر شد به سکانسی برتر، حماسی و مهیج که در آن هر سه مرد عنکبوتی در کنار هم با خبیث ها میجنگند.

 

1- نبرد با پهپادهای میستریو

سکانسی که اسپایدرمن با استفاده از حس عنکبوتی خودش با پهپادهای میستریو در فیلم "دور از خانه" میجنگه واقعا عالیه (تو این مقاله هم بهش اشاره شده). در واقع او در این سکانس انگار چشمان خودش رو میبنده و یاد میگیره که فقط به حس عنکبوتی خودش اتکا کنه و اینجوری موفق میشه شکستشون بده. حس و حالی که این سکانس در مخاطب ایجاد میکنه اونقدر فوق العاده است که باعث میشه رتبه اول رو در این مقاله به خودش اختصاص بده. اما قبلا هم نظیر همین سکانس را در سریال بی نظیر "مرد عنکبوتی خارق العاده" دیده بودیم که چطور اسپایدرمن در مواجه با توهم های میستریو تصمیم میگیره چشمان خودش رو ببنده و فقط به حس عنکبوتی خودش تکیه کنه. من این سکانس رو براتون در اینجا بارگذاری کرده ام. توصیه میکنم حتما تماشایش کنید.

 

مهدی ترابی مهربانی 

All rights reserved © Spidey.ir   2023

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی 10 دفعه ای که مرد عنکبوتی از زور بازوی خود در فیلم هایش استفاده کرد

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

آشنایی با تجهیزات پیتر پارکر/ اسپایدرمن

10 حقیقتی که باید درباره وب شوتر (WEB SHOOTERS) و تارهای مرد عنکبوتی بدانید

آشنایی با تجهیزات و اختراعات پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی

پاسخ به 10 سئوال درباره حفره های داستانی در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت اول

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

معرفی 10 نقطه ضعف مرد عنکبوتی

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

ضایع ترین لحظات زن عمو می در کمیک های مرد عنکبوتی...!

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

تاریخچه ماشین عنكبوتی (SPIDER-MOBILE)

برترین مبارزات مردعنکبوتی در عالم سینما

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
#1 AM SM BM SM 1400-11-11 01:07
سلام
ممنون بابت مقاله.
حس عنکبوتی موضوع خیلی حساسی در فیلم های اسپایدرمن هست. چون درحالی این حس یکی از مهم ترین قدرت های پیتر پارکر هست، که نشون دادنش در دنیای سینما اصلا راحت نیست. اینکه یک نفر با چند خط کج و کوله دور کلش متوجه خطر بشه، یک ایدهٔ کمیک بوکی عالی هست که در دنیای سینما برای نشون دادنش باید خلاقیت به خرج داد. خوشبختانه در دنیای سینما تا به حال صحنه های زیبایی که حس عنکبوتی رو نشون میدادن داشتیم. هم در سه گانهٔ ریمی هم در فیلم های مارک وب و هم در mcu که هر کدوم صحنه های مهمی رو رقم زدند. در سه گانهٔ ریمی که اونقدر لحظهٔ ماندگار و نوستالژیک از حس عنکبوتی داشتیم که در یادها موند. سم ریمی از روشی خوبی برای این موضوع استفاده کرد تا حس عنکبوتی رو به خوبی در فیلمش نشون بده. یا در فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز که از حس عنکبوتی به صورت خلاقانه ای استفاده میشد و جدیدا هم که در mcu که در همین فیلم راهی به خانه نیست صحنه های خوبی رو با حس عنکبوتی داشتیم. عاشق اون صحنه ای هستم که پیتر پارکر متوجه خطر میشه و آروم آروم توی خونه قدم میزنه تا خطر رو کشف کنه. چه کارگردانی، چه بازی ها و چه موسیقی (مخصوصا موسیقی!) در این صحنه عالی هستند. و مورد یک هم که تا مدت ها سوگلی هواداران بود که صحنهٔ عالی بود که نشون داد پیتر بالاخره به عزت نفس رسید و عنوان مرد آهنی بعدی رو کنار گذاشت و سعی کرد خودش باشه.
با تشکر.
نقل قول کردن
The Lizard
#2 The Lizard 1400-11-11 07:14
یکی از بهترین مقالات این روزها در سایت بود که مشخصه برای تهیه تصاویرش هم خیلی زحمت و وقت گذاشته شده بود. خدا قوت استاد
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#3 امیرحسین زارع 1400-11-11 07:59
به نقل از The Lizard:
یکی از بهترین مقالات این روزها در سایت بود که مشخصه برای تهیه تصاویرش هم خیلی زحمت و وقت گذاشته شده بود. خدا قوت استاد

موافقم
مطلبی بسیار جالب و کاربردی و در عین حال نوستالژیک بود
نقل قول کردن
Agent bishop
#4 Agent bishop 1400-11-11 08:06
مقاله جالبی بود .
امیدوارم تو فیلم های بعدی جنبه های بیشتری از حس عنکبوتی رو ببینیم مثل ردیابی خلافکار ها یا دستکاری این حس توسط آنها با حتی پیغام فرستادن برای مردعنکبوتی
نقل قول کردن
Behnam
#5 Behnam 1400-11-11 10:27
سلام و وقت بخیر خدمت شما. مقاله بسیار جالب بود. نمیدونم این ایده ای که من میخوام بگم قبلا تو سایت بوده یا نه ولی شبیهش موجوده. این که یک مقاله ای حول محور بهترین پیتر پارکر درست شودبا توجه به انیمشین ها و گیم های جدید و زیبایی که اخیرا ساخته شدند بنظر مقاله خوبی از اب در بیاد. بازم حرف بنده در حد یه ایده بود. با تشکر
نقل قول کردن
mjkp
#6 mjkp 1400-11-11 10:37
سلام دستتون دردنکنه بابق مقاله
واقعا مقاله ی هوشمندانه و جالبی بود
حس عنکبوتی توی سه گانه سم ریمی و آمازینگ اسپایدرمن
تا اونجایی که یادمه به صورت مستقیم اسمی ازش برده نشد ولی اشارات جالبی بهش شده که به ۱۰ مورد از این ها به خوبی پرداختید
من از لحظه ی مرگ گرین گابلین که بخاطر حس عنکبوتی پیتر بود هم خیلی خوشم میاد
uupload.ir/view/mjkp_ees4.mp4/
راستی مورد دو شلوغ ترین جنگ فیلمای اسپایدرمنه که سه تا هم حس عنکبوتی داخلش هست
قبلش جنگ دو به دو آخر قسمت سوم سه گانه سم ریمی بود
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#7 Ahmadlalami 1400-11-11 12:14
عجب مقاله ی فوق العاده ای بود. با رتبه بندی هم موافقم. بعد از فیلم بازگشت به خانه بعضیا فکر میکردند مرد عنکبوتی mcu حس عنکبوتی نداره اما تو فیلمای بعدی این ویژگی به خوبی نشون داده شد. ممنون از شما استاد ترابی عزیز
نقل قول کردن
AS-Spider
#8 AS-Spider 1400-11-11 13:28
سلام دوباره
خب راجع به مقاله که استاد در مورد اسپایدی کم نمیذاره و ما هر روز حداقل 1 مقاله رتبه بندی و 1 مقاله ترجمه کمیک رو داریم و اما در مورد خود مقاله استاد من نظرم این بود که لحظات آخر مبارزه مردعنکبوتی با گرین گابلین در مردعنکبوتی 1 رو میتونستیم داشته باشیم(همونی که دوستمون 6# اشاره کردن) و همچنین لحظه گرفتن مگس توسط مردعنکبوتی اندرو در شگفت انگیز یک.
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#9 Ehsan Nissan 1400-11-11 18:23
سلام عرض می‌کنم خدمت آقای ترابی و تمامی عزیزان سایت بنده کاربر جدید (اما خواننده‌ی قدیمی) هستم و تازه عضو شدم امیدوارم بتونیم لحظات خوبی رو در کنار هم باشیم :)
نقل قول کردن
Ehsan Nissan
#10 Ehsan Nissan 1400-11-11 18:35
ممنون از بابت مقاله آقای ترابی
شمارو نمی‌دونم، اما حس عنکبوتی برای من توی یه دسته خاصی از قدرت‌های ابرقهرمانان میره. یعنی مثلا اون سوپر هیرو فلان قدرتو داره، اما برای بار اول که فکر می‌کنی، اون قدرترو یادت نمیاد. مثلا سوزان استورم اسمش روشه "زن نامرئی"، اما همون اول یادت نمیاد که آها، سوای اینکه می‌تونه نامرئی بشه، میدان نیرو هم داره.
و اما در خود مورد مقاله (و اما بعد :)):
با رتبه بندی موافق بودم، اما می‌شد به رتبه‌ی 8 رتبه بهتری داد. با اینکه حس عنکبوتی رو به سحتی می‌شه در دنیای سینما نشون داد، اما این سری از فیلم‌های اسپایدرمن هرکدوم به نوبه خودشون خوب این حس رو به تصویر کشیدن.
با رتبه‌های 1، 3 و 8 هم خیلی حال می‌کنم :) می‌دونید، انگار واقعا برای شماهم یه حسی فعاله که میگه خطر نزدیکه! بپا! از نظر من قشنگ بُهبوهه‌ی نبرد و اون اوج استرس در این سه تا رتبه به خوبی نمایش داده شده
ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید