10 حقیقت مهمی که باید درباره «سلستیال» (Celestial) ها بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-سلستیال-celestial-ها-بدانید-فکت-facts-سلسچالز-آسمانی-ها-اترنالز-جاودان-ها-ابدی-ها-تاریخچه-بیوگرافی-معرفی-شخصیت

به لطف فیلم "اترنالز" (Eternals) بالاخره بعد از سال ها سلستیال ها را دوباره در MCU دیدیم. اما چه حقایق جالبی درباره همتایان کمیک بوکی آنها وجود دارد؟

مقدمه: سلستیال ها از کهن ترین و قدرتمند ترین موجودات کیهانی دنیای مارول هستند. این موجودات بزرگ و خطرناک تاریخچه پیچیده و مرموزی دارند که عمدتا توسط نویسنده و طراح افسانه‌ای دنیای کمیک، یعنی «جک کربی» (Jack Kirby) نوشته شده است. البته نویسندگان دیگر هم در طول سال ها سعی کرده اند جزئیات تاریخچه آنها را بیشتر و آن را غنی تر کنند، اما همیشه یک چیز ثابت بوده و آن هم رازآلود بودن آنهاست. بدون شک سلستیال ها یکی از مهمترین نژاد ها در کمیک های مارول هستند و تاثیر بسیاری زیادی روی این جهان گذاشته اند. بنابراین در این مقاله قصد داریم به معرفی حقایق مهم درباره آنها بپردازیم.

 

10- منشا سلستیال ها

منشا سلستیال ها

به دلیل قدمت بسیار زیاد سلستیال ها، منشا و نحوه خلقت آنها تا مدت ها یک راز باقی ماند. اما بالاخره در کمیک های The Ultimates معلوم شد که سلستیال ها از کجا آمده اند. در ابتدای عالم هیچ چیز وجود نداشت به جز موجودی به نام First Firmament. این موجود تصمیم گرفت که زندگی خلق کند، در نتیجه او دو نوع گونه جدید خلق کرد. یک گروه از آنها موجودات سیاه و سفیدی بودند که به «اسپیرنت ها» (Aspirants) معروف بودند و گروه دیگر موجودات رنگی بودند که سلستیال ها نام داشتند. تفاوت اصلی این دو نژاد در این بود که اسپیرنت ها مطیع First Firmament بودند اما سلستیال ها دوست داشتند خودمختار باشند و زندگی های جدید بیافرینند و بر جهان تاثیر بگذارند. در نتیجه نبردی عظیم صورت گرفت و در آخر سلستیال ها نه تنها توانستند اسپیرنت ها را شکست دهند، بلکه First Firmament را هم سرنگون کردند. پس از آنFirst Firmament از آن جهان رفت و شروع به ساختن جهان های موازی و مولتی ورس کرد.

 

9- نبرد با واچرها

واچرها

واچر ها از نژاد مهم دنیای مارول هستند که قبلا در این مقاله ‌معرفی شده‌اند. در سال 1995 و در شماره 400 از کمیک های چهار شگفت انگیز فاش شد که در گذشته یک نبرد باستانی میان دو نژاد سلستیال و واچر اتفاق افتاده. البته وقوع چنین جنگی خیلی عجیب نیست جون سلستیال ها و واچر ها به نوعی در تضاد با یکدیگرند، چراکه هدف اصلی سلستیال ها دخالت و تاثیر گذاشتن بر جهان است اما واچر ها قسم خورده اند که هرگز در هیچ رویدادی دخالت نکنند. نبرد بین این دو گروه در نهایت به این دلیل پایان یافت که واچر ها مجبور بودند به خاطر سوگندشان از متوقف کردن سلستیال ها دست بردارند.

 

8- سلستیال ها بودند که ابدی‌ها را خلق کردند

بزرگترین نتیجه دخالت های سلستیال ها، به وجود آمدن ابدی‌ها یا اترنالز بود. همانطور که در شماره یک از کمیک های اترنالز در سال 1976 گفته شد، میلیون ها سال قبل سلستیال ها به سیاره زمین آمدند و با آزمایش روی گونه های بدوی حیات موجودات قدرتمند و فنا ناپذیری به نام اترنالز خلق کردند. اترنالز وظیفه داشتند که از زمین محافظت کنند. آنها خودشان را از دید انسان ها مخفی کردند و فقط زمانی خود را نشان دادند که سلستیال ها برای قضاوت کره زمین بازگشتند.

 

7- دیوایانت ها

همانطور که در مورد قبل گفته شد، میلیون ها سال قبل سلستیال ها با آزمایش روی انسان های اولیه، اترنالز را به وجود آوردند. اما آزمایشات آنها علاوه بر اترنالز، باعث خلق موجودات دیگری شد که «دیوایانت ها» (Deviants) یا گمراهان نام داشتند و نقطه عکس اترنالز بودند. دیوایانت ها دشمنان قسم خورده اترنالز هستند و همواره با آنها در جنگند. اترنالز دارای ظاهری زیبا و قدرت های خدامانند هستند. در مقابل دیوایانت ها زشت و ترسناک هستند و فاقد قدرت های فرابشری اند (البته گاهی اوقات برخی از دیوایانت ها بر اثر جهش ژنتیکی به ظاهر انسان مانند و نیروی فوق بشری دست پیدا میکنند). در ضمن دیوایانت ها بسیار متمدن و پیشرفته هستند، به گونه ای که در آن زمان که انسان ها در غار ها زندگی میکردند، دیوایانت ها از تکنولوژی پیشرفته بهره می‌بردند.

21000 سال قبل سلستیال ها مجددا به زمین بازگشتند تا نتیجه تلاش های خود را ارزیابی کنند. اما آنها متوجه شدند که دیوایانت ها تقریبا زمین را فتح کرده‌ اند. در نتیجه نبردی عظیم و فاجعه آمیز بین اترنالز و دیوایانت در گرفت. این نبرد همان نبردی بود که باعث غرق شدن آتلانتیس شد.

 

6- میزبانی ها

کمیک سلستیال ها

همانطور که قبل‌ تر گفتیم سلستیال ها سعی میکنند به کمک آزمایشات ژنتیکی روی گونه های ابتدایی‌ حیات، باعث پیشرفت آنها شوند. سلستیال ها در دوره های مختلف به سیاراتی که روی آنها آزمایش کرده‌ اند بازمیگردند تا نتیجه آزمایشات‌شان را بررسی و قضاوت کنند. اگر سلستیال ها از نتیجه حاصل شده ناراضی باشند آن را نابود کرده و آزمایشات‌شان را از نو سر میگیرند. به هر کدام از این بازدید های سلستیال ها که در آنها سیارات مختلف را قضاوت میکنند، "میزبانی" (Host) گفته میشود. در اولین میزبانی، انتقام جویان عصر حجر به جنگ با سلستیال ها را رفتند اما شکست خوردند. در نتیجه سلستیال ها برای اولین بار آزمایشات ژنتیکی‌شان را روی ساکنین زمین شروع کردند. نتیجه آن، اترنالز و دیوایانت ها بودند. همچنین در این آزمایشات سلستیال ها یک ژن جدید به وجود آوردند که امروزه به آن ژن X گفته میشود (ژن X ژنی است که فقط در جهش یافته ها مشاهده میشود و باعث بروز توانایی های فرابشری در آنها میشود). بنابراین در اصل این سلستیال ها بودند که جهش یافته ها را به وجود آوردند. همانطور که در مورد قبل گفته شد، در دومین میزبانی، جنگی بین اترنالز و دیوایانت ها به وجود آمد که باعث غرق شدن آتلانتیس شد. در میزبانی سوم، سلستیال ها به زمین برگشتند تا آزمایشات خود را ادامه دهند. گروهی از خدایان، معروف به "اسکای فادرز" (Sky Fathers) از دخالت سلستیال ها در زمین خشمگین بودند. بنابراین «اودین» (Odin)، «زئوس» (Zeus) و «ویشنو» (Vishnu) به جنگ سلستیال ها رفتند اما قدرت بسیار زیاد سلستیال ها باعث شد که اسکای فادرز به سادگی شکست بخورند. بعد از آن اسکای فادرز مجبور شدند برای نجات زمین موافقت کنند که تا هزار سال مانع فعالیت های سلستیال ها نشوند. بعد از این اتفاق اودین بی‌اعتمادی عمیقی نسبت به سلستیال ها پیدا کرد. در چهارمین میزبانی سلستیال ها بازگشتند تا نتایج تکامل زمین را بررسی و قضاوت کنند. در این میزبانی، آزگاردی ها و اترنالز به رهبری اودین به جنگ سلستیال ها رفتند اما باز هم طبق معمول سلستیال ها برنده شدند. تا اینکه یکی از خدایان ارشد زمین به نام «گایا» (Gaea) دوازده تا از بهترین خدایان را به سلستیال ها هدیه داد. برنابراین سلستیال ها از زمین رفتند و این واقعه را از حافظه انسان ها پاک کردند.

 

5- آریشم قاضی

اریشم قاضی

«آریشم قاضی‌» (Arishem the Judge) یکی از مهم ترین و قدرتمند ترین سلستیال های دنیاست. او رهبر چهار میزبانی سلستیال ها در کره زمین و همچنین مسئول نابودی اکثر دیوایانت ها در میزبانی دوم بود. آریشم همچنین در مبارزه با واچر ها شرکت کرد. همچنین در میان سلستیال ها، این آریشم قاضی است که تصمیم میگیرد که کدام سیاره باید نابود شود. او در آخر به دست «سلستیال های تاریک» (سلستیال های تاریک گروهی از سلستیال های شیطانی هستند که به خاطر آلودگی به نژاد انگلی هورد خبیث شده اند و هم نوعان خود را شکار کرده و میکشند) کشته شد.

 

4- اسکرال ها هم از مخلوقات سلستیال ها هستند

اسکرال ها

گفته ميشه که در ابتدا فقط یک نوع اسکرال وجود نداشته. اسکرال ها میلیون های سال پیش توسط سلستیال ها، خلق شدند. طبق اطلاعاتی که به دست آمده ، سلستیال ها در سیاره ای به نام "اسکرولوس" (Skrullos) روی موجودات خزنده مانند آزمایشات ژنتیکی انجام دادند و در نیتجه اسکرال ها خلق شدند. در طول سالیان گذشته ما «پرایم اسکرال» (Prime Skrulls) ، «اترنال اسکرال» (Eternal Skrull) و البته از همه مهم تر». «دیوایانت اسکرال» (Deviant Skrulls) داشته ایم. پرایم اسکرال ها باستانی بودند. آنها شاخه ای بودند که میلیون ها سال پیش شکل گرفتند ولی همراه با اترنال اسکرال ها منقرض شدند. در واقع جنگی بین اسکرال ها رخ داد که در نتیجه آن دیوایانت اسکرال ها بر دو گونه ای که ذکر شد پیروز شدند و آنها را منقرض کردند. دلیلش هم این بود که فقط دیوایانت اسکرال ها بودند که قابلیت تغییر ظاهر داشتند . در واقع چیزی که ما از اسکرال ها در دنیای کمیک میشناسیم همین نژاد دیوایانت هستند که در طول سالهای بعد تونستند به پیشرفت های تکنولوژیک زیادی هم دست پیدا کنند و به نوعی تبدیل بشوند به اسکرال های مدرن.

 

3- نُوِر در واقع سر قطع شده یک سلستیال است

نوور

اگر فیلم های سینمایی مارول را دیده باشید، احتمالا با «نُوِر» (Knowhere) آشنایی دارید. مکان عجیبی که در اصل سر قطع شده یک سلستیال است که در فضا معلق می‌باشد. نُوِر در دنیای کمیک، همانند MCU، یک مرکز بین کهکشانی است. منشا نُوِر برای مدت ها یک راز بود تا اینکه معلوم شد که «کنال» (Knull)، خدای سیمبیوت ها، بود که سر سلستیال را قطع کرد. طبق گفته خود کنال، قدمت او به پیش از عالمی که میشناسیم برمیگردد. همانطور که به ادی براک در شماره 4 از کمیک ونوم (اینجا ترجمه شده) توضیح داده شد، کنال تاریکی مطلقی بود که همه چیز در عالم وجود را در بر گرفت تا اينکه سلستیال ها "نور خلقت" خود را به ارمغان آوردند. در پاسخ به اين تهاجم ، کنال فُرم فیزیکی پیدا کرد و یک سلستیال را کشت و سر این سلستیال بعدا به عنوان مکانی به نام نُوِر شناخته شد.

 

2- فرانکلین ریچاردز میتواند سلستیال ها را شکست دهد

فرانکلین ریچاردز

همانطور که قبلا در این مقاله خواندیم فرانکلین ریچاردز توانایی شکست دادن سلستیال هارو داره. اگر شما پسر رید ریچاردز (آقای شگفت انگیز) و سوزان استورم (زن نامرثی) باشید قطعا انتظار میره کار های بزرگی از دستتون میاد. البته نه، اشتباه نکنید؛ منظور من نابغه بودن و معیار هوش و این مسائل نیست. من دارم درباره قدرت حرف میزنم. فرانکلین ریچاردز یک جهش یافته بسیار قدرتمنده که اين اندازه نیرومندی او میتونه حتی دردسر ساز باشه ! نمونه خیلی کوچیکی از قدرت او رو میتونیم زمانی حساب کنیم که یه جهان جیبی ایجاد کرد ! يا اينکه از قدرت خودش برای رستگار کردن گالاکتوس پس از مرگ استفاده کرد ! حتی عده ای نشستن و حساب کردن ببین فرانکلین میتونه عضو جدیدی از سلستیال ها باشه ؟! (فکر کنید چقدر قدرتش بالاست که میخواستن اونو عضو جدید سلستیال ها بخونن !) در آینده ای متناوب؛ فرانکلین یک تقابل فیزیکی با دو سلستیال به راه می اندازد و موفق ميشه هردوی اونا رو بکشه ! او همچنین به عنوان یک جهش سطح آلفا شناخته ميشه ! مجموع قدرت های او بسیار زیاده طوری که رید ریچاردز به دید یک تهدید جدی بهش نگاه میکنه. وقتی که فرانکلین آگاهانه و به طور کامل از قدرتش استفاده کنه توانایی های تله پاتیکی، قدرت های تله کینتیک، توانایی انفجار های انرژی عظیم و تغییر و کنترل کامل روی ساختار مولکولی ماده و انرژی و...

 

1- سلستیال ها عامل اصلی وجود قدرت های فرابشری در کره زمین هستند

سلستیال ها

تا حالا به این موضوع فکر کردید که چرا بین میلیارد ها کهکشانی که در عالم مارول وجود دارند اکثر کسانی که قدرت های فرابشری دارند در سیاره کوچکی مثل کره زمین متولد میشوند؟ این سوال در داستان "انتقام جویان: آخرین میزبان" (Avengers: The Final Host) پاسخ داده شد (این کمیک در اینجا ترجمه شده). به گفته لوکی، سلستیال هایی که در جریان میزبانی اول وارد زمین شدند، اولین سلستیال هایی نبودند که پا به زمین گذاشتند. در حقیقت اولین سلستیالی که وارد زمین شد Progenitor نام داشت. چهار میلیارد سال پیش Progenitor که به نژاد انگلی به نام «هورد» (Horde) آلوده شده بود، به کره زمین برخورد کرد. او به شکل غم انگیزی بر اثر بیماری کشته شد و جسدش زیر قطب شمال دفن شد. مایعات بدن این سلستیال به داخل زمین نفوذ کرد و مسیر تکاملی آن را برای همیشه تغییر داد. این فرایند در نهایت منجر به بروز ناهنجاری های فوق بشری در بسیاری از ساکنین زمین شد. به همین دلیل زمین بسیار بیشتر از هر سیاره دیگری دارای ابرقهرمانان و ابرشروران دارای قدرت های فرابشری است. در ضمن گفتن این موضوع هم خالی از لطف نیست که یک میلیون سال پیش، سلستیال دیگری به نام Zgreb the Aspirant در جستجوی Progenitor به زمین رسید. او Progenitor را پیدا کرد و با نژاد هورد به مبارزه پرداخت. اما در آخر نژاد هورد، Zgreb the Aspirant را به اولین «سلستیال تاریک» تبدیل کردند. این سلستیال دیوانه شد و به انتقام جویان عصر حجر حمله کرد. ولی چون ضعیف و بیمار بود شکست خورد و در زیر منطقه ای که امروزه به آن آفریقای جنوبی میگویند، مدفون شد.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبع:سایت ScreenRant

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 شخصیتی که می توانند بر سلستیال ها غلبه کنند

15 شخصیت خبیث برتر دنیای کیهانی مارول

رتبه بندی پیرترین شخصیت های مارول

رتبه بندی قوی ترین شخصیت های دنیای کمیک

20 حقیقت مهمی که باید درباره‌ی "ابدی‌ها" (ETERNALS) بدانید 

معرفي نیروی های کیهانی در دنیای مارول

10 حقیقت مهمی که باید درباره خدای سیمبیوت ها، کِنال (KNULL) بدانید

 رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای مارول

رتبه بندی قوی ترین اعضای گروه انتقام جویان

قسمت آخر از کمیک "انتقام جویان: آخرین میزبان" ترجمه شد + لینک دانلود

10 زن نیرومند دنیای کمیک بوک های ابرقهرمانی

رتبه بندی 15 سلاح قدرتمند دنیای کمیک

10 حقیقت مهمی که باید درباره اسکرال (SKRULL) ها بدانید

15 سلاح برتر در کمیک های ثور (THOR)

10 حقیقت مهمی که باید درباره «واچر/ناظر» (WATCHER) بدانید

رتبه بندی قوی ترین اهالی ازگارد در دنیای کمیک بوک

10 سوالی که پس از دیدن قسمت اول سریال «لوکی» برایمان پیش آمد!

20 قدرت فوق بشری برتر در دنیای کمیک بوک

رتبه بندی قوی ترین فلزات در دنیای کمیک

رتبه بندی شخصیت های دنیای سینمایی مارول (MCU) از نظر قدرت فیزیکی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AM SM BM SM
#1 AM SM BM SM 1400-09-29 14:29
سلام
ممنون بابت مقاله.
من که هنوز فیلم "اترنالز" رو ندیدم و تا منتشر شدن کیفیت اصلیش صبر میکنم، اما طبق خبرها انگار که سلستیال ها که موجودات مهمی در دنیای مارول هستند، بعد از اینکه تصویری ازشون در "نگهبانان کهکشان" دیدیم، در این فیلم هم حضور دارند. پس باید ببینیم که این نژاد چه تاثیر در دنیای مارول دارد. همونطور هم که میشه با خوندن مقاله متوجه شد، سلستیال ها یکی از مهم ترین نژادهای دنیای مارول هستند، که باعث اتفاقات مهمی شدند. درواقع نمیشه اونا رو در گروه های "خوب ها" و "بدها" تقسیم کرد و کارهایی که کردند در این بین بودند(در واقع اگر بخوایم واقع بینانه نگاه کنیم، اینکه کل یک نژاد خوب یا بد باشه خیلی باورپذیر نیست و این موضوع کارهای سلستیال ها رو هم تا حدی غیرقابل پیش‌بینی میکنه). اون ها از قدرتمند ترین موجودات دنیای مارول هستند که شکست دادنشون بسیار سخته. یعنی همونطور که میبینیم اونا خالق نژاد های مهمی مثل اترنالز و اسکرال ها هستند(ببینم، فقط منم که اینطور فکر میکنم که این "فناناپذیر" و "بسیار قدرتمند" بودن اترنالزها، هم میتونه دست نویسنده رو برای نشون دادن دشمنانی برای اونا بسته کنه و هم ممکنه ارتباط برقرار کردن با اونا رو سخت کنه؟ جای تعجب نداره که چرا این گروه توی دنیای کمیک های مارول خیلی معروف و محبوب نیستند، اما راستش من تا حالا متوجه نشدم که ساختن فیلمی بر اساس این گروه چه ضرورتی داشت و نمرات پایین هم اعتماد من رو به این فیلم کمتر کرد). این موجودات شکوه و جلال بسیار زیادی دارند و حتی کسانی مثل اودین هم از پسشون بر نیومدند. اون موضوع هم که قدرت فرانکلین ریچاردز رو میگفت، آدم رو واقعا با قدرت های این بچه چهارچشم میکرد! تعجبی نداره که چرا موجودات زیادی به دنبال به دست آوردن فرانکلین بودند. بقیه حقایق هم واقعا جالب بودند و از آقای یارویسی تشکر میکنم.
با تشکر.
نقل قول کردن
masiha_87
#2 masiha_87 1400-09-29 15:38
سلام
خسته نباشید
ممنون بابت مقاله
خدا رو شکر یه مقاله ی غیر نو وی هومی تو سایت اومد تا من بتونم کامنت بدم؛ ببخشید بابت کم کاری اخیر!
خب... جهان کمیک های مارول الان بزرگترین مرجع خلق کاراکتر های مختلفه و اصلا منطق نداره! یعنی هر دفعه یه چیزی خلق میکنه که یه چیز دیگه رو زیر سوال میبره بعد میاد دقیقا تضاد اون چیز رو برای توجیه کردنش به کار میبره و در کل وضعیته! با این حال هنوز قدرتمند ترین و به قول بعضیا (شاخ) ترین کاراکتر این دنیا هویت مشخصی نداره. مثلا تا یه زمان همه فک میکردن "والای همگان" قدرتمند ترینه ولی کمیک "دی سی علیه مارول" کل باور ها رو تغییر داد. ولی خب هرچی باشه بعضی از نژاد های مارولی با بزرگترین تغییرات هم هنوز جایگاه خودشون رو دارن که سلستیال ها از این قاعده مستثنی نیستن! تاریخچه ی بزرگ و کیهانی قابل تامل اون ها باعث به وجود اومدن راز ها و حتی حل شدن شگفتی های مختلفی شده. پس طبیعیه که مارول از این الگوریتم همچنان برای گسترش جهانشون استفاده بکنه. در نهایت خلق یک یونیورس برای موجوداتی که هیچ وقت منشا مشخصی در زول سالها نداشتن، باعث به وجود اومدن حقایق ویژه و نهفته ای در دل داستان های مارول میشه. البته این ماجرا درمورد سلستیال ها خیلی سخت تر و پیچیده تره چون موجودات خداگونه چه در دنیای دی سی و چه در دنیای مارول مثل یه معما عمل میکنن. معماهایی که ممکنه بعضی وقت ها به یونیورس مورد نظر آسیب بزنن یا اون رو بهتر بکنن! به هرحال این موجودات اونقدر تاریخچه ی پیچیده و عجیبی دارن که حتی اگه ۳ ساعت درموردشون تایپ کنم، به هیچ نتیجه ای نمیرسم! یه جورایی میشه گفت الان جزو شخصیت های ریسکی محسوب میشن. از اون شخصیت هایی که با گذشت زمان باید بهشون پرداخت نه در یک کمیک مستقل!
خیلی ممنونم از آقا کیارش بابت نوشتن مقاله
این روزا هم اعجوبه ی ترجمه ی سایت شدن و حسابی دارن میترکونن! انشاالله همیشه موفق باشید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37