10 حقیقت مهمی که باید درباره «شمشیرباز» (Swordsman) بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-شمشیربازswordsman-بدانید-بیوگرافی-تاریخچه-معرفی-شخصیت-کاراکتر-سریال-هاکای

به بهانه حضور شخصیت «شمشیرباز» (Swordsman) در سریال هاکای این مقاله را تقدیم به شما میکنیم.

مقدمه: «ژاکوس دوکین» (Jacques Duquesne) ملقب به «شمشیرباز» یکی از اولین ضد قهرمان های تاریخ مارول بود. این شخصیت که به دست «استن لی» و در کمیک های اولیه اونجرز خلق شد، هم سابقه قهرمان بودن رو داشته و هم سابقه شرور بودن. همانطور که احتمالا میدانید در سریال هاکای، «تونی دالتون» (Tony Dalton) نقش این شخصیت را بازی میکند. البته در این سریال نام او از «ژاکوس دوکین» به «‌جک دوکین» تغییر داده شده. از همون قسمت اول سریال معلوم بود که جک دوکین، شخصیت مرموزی داره و به قول معروف یه ریگی به کفششه! شاید این شخصیت چندان شناخته شده نباشه ولی او تاریخچه خیلی پیچیده ای در دنیای کمیک داره. بنابراین در این مقاله قصد داریم که شما رو با این شخصیت آشنا کنیم.

 

10- سرگذشت

«ژاکوس دوکین» (Jacques Duquesne)

ژاکوس دوکین در کشور «شانکونگ» (کشوری خیالی در جنوب شرقی آسیا و تحت حاکمیت فرانسه) متولد شد. دوکین با وجود اینکه اصلیتی فرانسوی داشت و در میان طبقه اجتماعی ثروتمند کشور بزرگ شده بود، اما او خود را یک مبارز استکبار ستیز و آزادی طلب میدانست. بنابراین او مخفیانه در کنار مبارزان شورشی کشور آموزش میدید تا علیه ظلم و ستم فرانسوی ها قیام کنند. دوکین و شورشیان بالاخره توانستند حکومت را سرنگون کنند. تلاش های دوکین در این انقلاب مورد ستایش مردم محلی قرار گرفت اما از طرفی، منجر به اعدام طبقه اشرافی حکومت سابق، از جمله خانواده دوکین نیز شد. از آن موقع، انجام کار درست به هر قیمتی و بدون توجه به عواقب آن، به عنصری ثابت در داستان های ژاکوس دوکین تبدیل شد.

 

9- کار کردن در کارناوال و تعلیم دادن کلینت بارتون

  کار کردن در کارناوال و تعلیم دادن کلینت بارتون

بعد از جنگ داخلی که در شانکونگ اتفاق افتاد، دوکین به آمریکا سفر کرد و در کارناوال مسافرتی "کارسون" (Carson) مشغول به کار شد. او در آنجا با کلینت بارتون جوان آشنا شد. دوکین و یکی دیگر از اعضای کارناوال به نام «تریک شات» (Trickshot) متوجه استعداد هاکای شدند. بنابراین تریک شات مهارت تیراندازی کلینت را افزایش داد و دوکین کار با شمشیر و نبرد تن به تن را به او آموخت. در این دوره، دوکین به خاطر بدهی های بسیار زیادش از کارناوال دزدی کرد و به همین دلیل از آنجا اخراج شد. علاوه بر این ها، شمشیرباز نقش مهمی در تبدیل شدن هاکای به یک ابرشرور، و سپس به یک انتقام‌جو داشت. البته به نظر میرسد که در دنیای سینمایی مارول، هیچ رابطه استاد-شاگردی بین شمشیرباز و هاکای وجود ندارد.

 

8- تبدیل شدن به شمشیرباز

تبدیل شدن به شمشیرباز

در دنیای کمیک چند شخصیت مختلف بوده اند که از نام مستعار شمشیرباز استفاده میکردند؛ اما ژاکوس دوکین اولین و شناخته شده ترینِ آنهاست. دوکین اولین بار در طی مبارزات انقلابی‌اش در شانکونگ، لقب شمشیرباز را انتخاب کرد و این نام را به عنوان یک نام هنری در کارناوال کارسون هم حفظ کرد. او بعد از رانده شدن از کارناوال، تصمیم گرفت که یک قهرمان تک‌ رو شود اما از آنجا که به دنبال پول و شهرت بود، دوباره در راه شرارت قرار گرفت. در ضمن، شمشیرباز هم مثل هاکای ذاتا قدرت فرابشری ندارد اما در زمینه مبارزه تن به تن و استفاده از سلاح های سرد تیغه‌ای، به ویژه انواع شمشیرها، استاد است.

 

7- دشمنی با اونجرز

دشمنی با اونجرز

دوکین بعد از اینکه فهمید که شارگردش، هاکای، به عضویت اونجرز در آمده، فرصت را مناسب دید تا بالاخره به آن قهرمانی که همیشه آرزویش را داشت تبدیل شود. او همچنین میدانست که تبدیل شدن به یک ابرقهرمان معروف، میتواند مزایایی زیادی در دنیای جنایت برای او به ارمغان بیاورد. اما اوضاع آن طور که میخواست پیش نرفت و اونجرز درخواست عضویت او را رد کردند. بنابراین شمشیرباز سعی کرد کاپیتان آمریکا را بکشد اما اونجرز او را شکست دادند. از آن پس، شمشیرباز به یکی از دشمنان اونجرز تبدیل شد. خودخواهی و بیرحمی دوکین، او را به یک شرور سطح متوسط تبدیل کرد.

 

6- تیم آپ با دیگر ابرشرورها

تیم آپ با دیگر ابرشرورها

بعد از اولین تلاش ناموفق برای عضویت در اونجرز، شمشیرباز با دشمن شماره یک مرد آهنی، یعنی ماندارین، همکاری کرد. ماندارین سلاح های شمشیرباز را ارتقا بخشید و تجهیزات جدیدی به او داد؛ مثل یک زره قوی‌تر و شمشیری که قابلیت ایجاد انفجار های انرژی را داشت. در این دوره، دوکین کاملا آرمان گرایی سابق خود را کنار گذاشت و با سایر ابرشروران اونجرز، مثل «اریک جوستون» (Erik Josten) ملقب به «‌پاورمن‌‌» (Power Man) و «‌لژیون مرگبار» (Lethal Legion) متحد شد. او برای چندین سال مکررا با اونجرز در جنگ بود اما گهگاهی ذات قهرمانانه مدفون شده‌اش را نشان میداد.

 

5- عضویت در اونجرز

عضویت در اونجرز

دوکین با وجود اینکه سال های سال به جنایت مشغول بود، اما همیشه ته دل‌ش از سرنوشت‌ زندگی شرارت آمیزش ناراضی بود. بنابراین او هویت شمشیرباز و لباسش را کنار گذاشت و به شدت افسرده شد و به نوشیدنی های الکلی روی آورد. تا اینکه یکی از اعضای نگهبانان کهکشان و متحد اونجرز به نام «مانتیس» (Mantis) با او ملاقات کرد و او را متقاعد کرد که اصلاح شود. خوشبختانه تلاش های مانتیس جواب داد و شمشیرباز بعد از چند ماجراجویی، ثابت کرد که واقعا به راه راست هدایت شده. سرانجام شمشیرباز به عنوان یک عضو رسمی به اونجرز پیوست و به آرزوی دیرینه‌اش، یعنی تبدیل شدن به یک قهرمان، رسید. البته اعضای اونجرز در ابتدا برای اعتماد کردن به دشمن سابق خود مردد بودند ولی اقدامات شمشیرباز به خوبی لیاقت او را به اثبات رساندند. بدین ترتیب شمشیرباز پس از طی کردن مسیری طولانی و پرفراز و نشیب، با وجود اشتباهات گذشته‌اش به رستگاری رسید و به عضوی ارزشمند و قابل اعتماد در تیم تبدیل شد.

 

4- رابطه با مانتیس

4- رابطه با مانتیس

از همان زمان که شمشیرباز در کنار مانتیس به اونجرز پیوست، احساسات عاشقانه‌ای نسبت به او پیدا کرد. با وجود اینکه مانتیس همواره حامی دوکین بود و باعث هدایت او به سمت رستگاری شده بود، اما او هرگز عشق دوکین را به طور متقابل پاسخ نداد زیرا هیچ علاقه‌ای به او نداشت. تنش بین این دو، به عنصر دراماتیک اصلی کمیک های اونجرز در دوران عضویت آنها تبدیل شد. به طوری که دوکین همیشه شک داشت که آیا واقعا شایسته قهرمان بودن را دارد یا نه. از طرفی مانتیس هم همیشه سعی میکرد که شمشیرباز را در مسیر صعودی‌اش نگه دارد بدون اینکه با او وارد رابطه رومانتیک شود. به تصویر کشیدن احساسات نافرجام و دوستی تنش آلود آنها، از داستان های ابرقهرمانی آن زمان واقعا پخته‌ تر بود و نگرش غیرمنتظره و متفاوتی از استقلال زنان را به نمایش گذاشت.

 

3- فداکاری قهرمانانه شمشیرباز

فداکاری قهرمانانه شمشیرباز

با وجود اینکه شمشیرباز همیشه نهایت سعی‌اش را میکرد تا به اصول قهرمانانه‌اش پایبند بماند‌، اما او معمولا به ارزش خودش شک داشت. ولی او بالاخره در شماره 2 از کمیک های Giant-Size Avengers پتانسیل قهرمانانه‌ ذاتی‌اش را به نمایش گذاشت و نقطه اوج زندگی‌اش را رقم زد. زمانی که فاش شد که مانتیس همان «سلستیال مادونا» (Celestial Madonna) است و قدرت تغییر جهان را دارد، کانگ فاتح تلاش دیوانه واری را آغاز کرد تا با او ازدواج کند! ولی توسط اونجرز شکست خورد. او در نهایت تصمیم گرفت که اگر نمیتواند مانتیس را داشته باشد، هیچکس دیگر هم نباید او را داشته باشد. بنابراین کانگ اشعه‌ مرگباری به سمت مانتیس شلیک کرد‌؛ ولی شمشیرباز در اقدامی قهرمانانه، جلوی عشقش پرید و خودش را فدا کرد. پس از مرگ شمشیرباز، مانتیس بر سر پیکر بی‌ جان‌اش اعتراف کرد که واقعا عاشق دوکین است. شاید شمشیرباز اعمال شرورانه زیادی انجام داده باشد اما او ثابت کرد که یک قهرمان واقعی است.

 

2- کلون کوتاتی

کوتاتی سوردزمن

با وجود اینکه شمشیرباز خودش را در آخرین اقدام قهرمانانه‌اش قربانی کرد، اما مرگ او پایان کار نبود. پس از کشته شدن دوکین، «کوتاتی باستانی» (Prime Cotati) که رهبر نژاد کوتاتی می‌باشد (‌کوتاتی نژادی از بیگانگان فضایی درخت‌ مانند از سیاره‌ای که مانتیس در آن بزرگ شده بود هستند) در جسد شمشیرباز ساکن شد. در نتیجه یک شمشیرباز جدید به وجود آمد که تمام خاطرات شمشیرباز اصلی را به خاطر داشت. او در نهایت با مانتیس ازدواج کرد و آن دو صاحب پسری به نام «سکویا» (Sequoia) شدند که بعد ها به «کوآ» (Quoi) معروف شد. فرزندی که سرنوشت‌ش تبدیل شدن به «سلستیال مسیح» (Celestial Messiah) به عنوان رهبر نژاد کوتاتی است.

شمشیرباز کوتاتی، علیرغم اینکه تمام خاطرات دوکین اصلی از جمله تلاش های او برای اصلاح شدن را به یاد داشت، اما به نظر میرسید که او بیشتر خودخواهی و روحیه عجول و کله شق او را به ارث برده. پس از اینکه او از تلاش برای جایگزین کردن مانتیس با یک کلون کوتاتی گیاهی منع شد، برای سال ها در دنیای کمیک ناپدید گشت. او در نهایت به عنوان یک شرور، در کنار پسرش در رویداد Empyre به داستان های مارول بازگشت.

 

1- انتقام جویان مرده

اونجرز مرده-dead avengers

اگرچه اکثر حضور های اخیر شمشیرباز در دنیای کمیک در قالب نسخه کوتاتی او بوده اند، اما بالاخره این فرصت نصیب او شد که بعد از مرگش، بار دیگر در دنیای کمیک حضور یابد. در جریان رویداد "جنگ آشوب" (Chaos War) شمشیرباز برای مدت کوتاهی به همراه دیگر قهرمانان کشته شده مارول، در گروهی به نام "انتقام جویان مرده" (The Dead Avengers) احیا شد. در این داستان، دوکین در کنار دیگر قهرمانان مرده همچون کاپیتان مارول اریجینال و «دکتر درویید» (Doctor Druid) به قهرمانان زمین کمک کردند تا علیه «آماتسو- میکابوشی» (Amatsu-Mikaboshi)، خدای مرگ ژاپنی معروف به پادشاه آشوب، مبارزه کنند. ابرقهرمانان احیا شده با وجود اینکه برخلاف میل خودشان زنده شده‌ بودند، شجاعانه جنگیدند و پس از شکست دادند پادشاه آشوب، به زندگی پس از مرگ بازگردانده شدند.

  

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبعscreenrant

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه‌بندی برترین شمشیرزنان دنیای کمیک

10 سوالی که پس از دیدن سریال هاکای  برایمان پیش آمد!

20 زوج بی ربط (!) در دنیای کمیک

معرفی 20 سلاح قدرتمند انتقام جویان (THE AVENGERS)

10 حقیقت مهمی که باید درباره هاک آی بدانید

10 کمیک برتر هاکای

10 حقیقت مهمی که باید درباره «کیت بیشاپ» (KATE BISHOP) بدانید

10 لحظه برتر «هاکای» در دنیای کمیک بوک

10 قهرمانی که از مرد عنکبوتی خوششون نمیاد!

شماره آخر کمیک تیزبین (HAWKEYE) ترجمه شد

شماره آخر از کمیک "پیرمردی به نام هاکای" (OLD MAN HAWKEYE) ترجمه شد + لینک دانلود

سریال هاکای: 10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت «مایا لوپز» ملقب به «اکو» (ECHO) بدانید

معرفی 10 دشمن برتر هاک آی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

masiha_87
#1 masiha_87 1400-10-04 10:01
سلام
ممنون بابت مقاله
"شمشیر باز" در سریال هاکای از اون کاراکتر هایی بود که نه میتونستی بهش اعتماد کنی و نه اینکه بهش شک داسته باشی. از همین جهت، کسایی که با دنیای کمیک آشنایی بیشتری دارن، براشون قابل پیش بینی بوده که در نهایت اون در سریال به یک قهرمان تبدیل میشه. البته شناخت "جک" در دنیای کمیک باعث اسپویل شدن مخاطب نمیشه چون اصلا در سریال هاکای، سرگذشت و نوع آشنا کردن اون با مخاطب، فرق داره. پس با این حساب آشنا شدن با تاریخچه ی اون در دنیای کمیک، امر چندان مهمی به شمار نمیاد مگه واسه علاقه منداش! حالا اینطور که به نظر میاد، مارول یکسری تغییرات در نحوه ی روایت داستان "شمشیر باز" توی mcu و کمیکا داده. اون تغییرات چی هستن یا بهتره بگیم روایت اصلی چیه؟
اینطور که پیداس، شمشیر باز یا همون جک یا بهتره بگیم "ژاکوس دوکین" از قدیمی های مارول حساب میشه. به خاطر همینه که با حضورش در سریال هاکای، بیشتر شبیه به یه کاراکتر فرعی نسبتا مهم بود تا یه نقش اصلی! البته در طول سریال، توضیح خاصی در رابطه با گذشتش داده نشد و این احتمال رو چند برابر کرد. منتها نکته اینجاست که فعلا تنها نقاط مشترک نسخه ی mcu و کمیک، در شمشیر باز بودن، سطح اجتماعی خانواده و مرتبط بودنش با هاکای هستش.
چیزی که بعد از چند قسمت از سریال هاکای توی اینترنت پخش شد، این بود که وقتی جک یا همون ژاکوس شمشیر رونین رو روی گلوی کلینت میذاره، در نهایت حسابی میخندن و همدیگه رو استاد و شاگرد معرفی میکنن اما اینطور نشد! اصلا جک اولین بار بود داشت یه انتقام جو رو از نزدیک میدید! نمیدونم تاثیراتش چقدر میبود اگه این اتفاق می افتاد ولی به نظر من، وابستگیش رو به کمیکا از اینی که هست، چند برابر میکرد!
دشمنی اون با اونجرز قسمتی تقریبا مهم از تاریخچش به حساب میاد چرا که در نهایت با این اتفاق بود که سری تو سرا بین شخصیت های مارول شد! بعد از اون، عضویتش در اونجرز امر چندان دور از انتظاری به شمار نمیاد! راستی یه نکته... لباسش شباعت زیادی به لباس کلاسیک هاکای تو دنیای کمیک داده. به نظر من که تصادفی نیستش. هر چی باشه، استاد و شاگردن!
مورد ۴ برام خیلی جالب بود. ببینید یه رابطه ی خیالی کمیک بوکی چه تاثیری میتونه روی جامعه در رابطه با و استقلال و آزادی هر چه تمام تر زنا بذاره! واقعا این صنعت عجیبه!
در مورد موارد دیگه نظری ندارم در هر حال مقاله ی جالبی بود خسته نباشید. ممنون بابت ترجمه!
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-10-04 12:00
سلام
ممنون بابت مقاله.
شمشیرباز که به تازگی در سریال هاکای حضور پیدا کرد، شخصیتی هست که شاید خیلی ها باهاش آشنایی نداشته باشند، ولی اینطور نیست که او کلا نقشی در دنیای کمیک نداره. اینکه شمشیرباز با نیمه تاریک و روشن خودش درگیره و میخواد به سمت قهرمان شدن پیش بره واقعا جالبه. اینکه او با خودش درگیره که تسلیم ذات و اخلاق های خبیثانه اش بشه یا به سمت قهرمان شدن پیش بره میتونه فرصت داستانی خوبی داشته باشه. اوریجین کارراه اندازی هم داره و البته ظاهر و لباسش هم مثل خود هاکای اغراق آمیز هست که شاید خیلی به درد دنیای سینما نخوره. اینکه او کلینت بارتون رو تعلیم داده هم باعث به وجود اومدن یک رابطه استاد و شاگردی بین اوناست که البته ما این مورد رو در mcu ندیدیم. رابطهٔ شمشیرباز با مانتیس هم اینطور که در مقاله خوندم باعث تنش های زیادی میشد که با اینکه مانتیس سعی داشت شمشیرباز رو در مسیر درستی حفظ کنه، وای نمیخواست با او رابطه رامانتی داشته باشه و البته مرگ شمشیرباز هم جایی بود که ثابت کرد اون واقعا آدم فداکاری هست و بالاخره نیمه روشن او پیروز شد. توی mcu ما نسبتا تغییرات زیادی در شمشیرباز مشاهده کردیم که البته راستش رو بخواید به شخصه از سریال هاکای خوشم نیومد و شاید دلایلش رو هم جایی عرض کردم.
آقا کیارش ببخشید این مقاله خیلی خوب بود ولی من چون ذهنم کمی درگیره و البته چیز زیادی درباره شمشیرباز نمیدونم و نتونستم نظر خاصی بنویسم.
با تشکر.
نقل قول کردن
raya1979
#3 raya1979 1400-10-05 22:30
اسپویل هاکای
.
.
.
.
.
.
ابتدای سریال هاکای واقعا به چشم یه شخصیت شرور قوی و منفی نشونش دادن این شمشیرزن رو ...اما قسمت آخر بیشتر شبیه یه دلقک سیرک بود که اومده مراسم کریسمس رو گرم کنه :-*
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید