نگاهی به سیر تحول شخصیت «هارلی کویین»

نگاهی به سیر تحول شخصیت هارلی کویین معرفی بیوگرافی تاریخچه کوئین هارلین فرانسیس کویینزل مارگو رابی Harley Quinn

به مناسبت حضور شخصیت «هارلی کویین» در فیلم The Suicide Squad سری می‌زنیم به تاریخچهٔ این شخصیت محبوب در دنیای سرگرمی.

مقدمه: «هارلی کویین» از حدود ۲۸ سال پیش که برای نخستین‌بار وارد دنیای سرگرمی شد تا به امروز، مسیر پرپیچ‌وخمی را مدیوم‌های مختلف پیموده تا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های حال حاضر انتشارات دی‌سی شود. به بهانهٔ حضور او در فیلم «جوخهٔ خودکشیِ» جیمز گان، قصد داریم سیری در تاریخچهٔ این شخصیت در دنیای سرگرمی داشته باشیم... 

 

نخستین حضور در سریال «بتمن: مجموعهٔ کارتونی»

نخستین حضور در سریال «بتمن: مجموعهٔ کارتونی»

پیش‌تر در این مقاله به نحوهٔ خلق شخصیت هارلی کویین در سریال «بتمن: مجموعهٔ کارتونی» (Batman: The Animated Series) پرداخته شده‌است. به طور خلاصه، «پُل دینی» به عنوان نویسندهٔ سریالِ یادشده قصد داشت شخصیت مؤنث جدیدی را به‌عنوان دستیار «جوکر» در یکی از اپیزودهای سریال وارد کند و با الهام از شخصیتی که «آرلین سورکین» در سریالی به نام Days of our Lives ایفاگرِ نقشش بود به ایدهٔ «هارلی کویین» رسید. «بروس تیم» هم به‌عنوان یکی دیگر از خالقان سریال با الهام از ظاهر رنگی‌پوشانِ (harlequin) سدهٔ شانزدهم میلادی در ایتالیا ظاهرِ نمادین دلقک‌مانند او را طراحی کرد و در نهایت با صداپیشگی شخصِ سورکین و ابداعاتی که او ایجاد کرد، شخصیت «هارلی کویین» شکل گرفت.

نتیجهٔ کار که به طرز شوکه‌کننده‌ای رضایت‌بخش از آب در آمده بود موجب شد تا هارلی کویین دوباره و دوباره در سریال حضور یابد. رابطهٔ عاشقانهٔ پیچیده، ناسالم و گاهی یک‌طرفهٔ هارلی و جوکر که به‌طور همزمان آمیخته با تراژدی و کمدی بود، نه تنها بُعد جدیدی به شخصیت جوکر اضافه کرد، بلکه به سازندگان سریال این امکان را داد تا در همان فضای کارتونی و کودکانهٔ سریال، به مسائلی جدّی چون خشونت خانگی بپردازند. طولی نکشید که هارلی کویین به محبوبیت فراگیری میان تماشاگران دست یافت و همین کافی بود تا پای او به دنیای کمیک باز شود...

 

ورود به دنیای کمیک و روایت پیشینهٔ شخصیت در «عشق جنون‌آمیز»

http://www.spidey.ir/images/img/content/joker/top-10-stories/batman-mad-love.jpg

یک‌سال پس از نخستین حضور هارلی کویین در مجموعهٔ کارتونی، او در شمارهٔ ۱۲ از سری کمیک Batman Adventures (که در دنیای مجموعهٔ کارتونی جریان داشت) نخستین حضورش در دنیای کمیک را تجربه کرد. محبوبیت هارلی کویین بیشتر و بیشتر می‌شد و سال بعد انتشارات دی‌سی از پل دینی و بروس تیم درخواست کرد تا در یک داستان تک‌شماره‌ای پیشینهٔ این شخصیت را به‌طور کامل روایت کنند. در تک‌شمارهٔ «ماجراهای بتمن: عشق جنون‌آمیز» (Batman Adventurs: Mad Love) داستان «هارلین کوئینزل»، ژیمناست و روان‌پزشک جوان و پرشور و ذوقی روایت می‌شود که در تیمارستان «آرکام» به‌عنوان کارآموز فعالیت می‌کند و قصد دارد کتابی روان‌شناسی دربارهٔ جوکر بنویسد اما طی جلسات درمانی‌ای که با جوکر دارد، به او دل باخته و تصمیم می‌گیرد دستیارش شود.

جوکر و هارلی

این کمیک موفق و تحسین‌شده پایه‌های شخصیت هارلی کویین را بنا کرد و عمق جدیدی به شخصیت او بخشید. محبوبیت فزایندهٔ هارلی کویین دی‌سی را مجاب کرد تا بالاخره او را طی رویداد No Man’s Land وارد دنیای اصلی بتمن کرده و در نهایت سری کمیک‌بوک اختصاصیِ او را چاپ کند؛ کمیکی که در آن هارلی نخستین قدم‌هایش برای جداشدن از جوکر و فعّالیت به‌عنوان خلافکاری مستقل را برمی‌دارد.

 

خوابیدن تبِ محبوبیت هارلی کویین

در ابتدای دههٔ ۲۰۰۰، هارلی حضور گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف دی‌سی داشت؛ از سری کمیک اختصاصی‌اش گرفته تا حضور در سریال Birds of Prey و کارتون اینترنتی Gotham Girls. امّا در میانهٔ دههٔ یادشده بود که محبوبیت هارلی رو به افول رفت؛ سری کمیک‌بوکی‌اش به علّت فروش نازل کنسل شد و گاه‌وبی‌گاه حضور بی‌معنایی هم در سری اصلی بتمن داشت. شاید دلیل آن این بود که هارلی کویینی که مستقیماً از مجموعهٔ کارتونی وارد دنیای کمیک شده، عاشقِ نسخهٔ کارتونیِ جوکر بوده که به هیچ عنوان نمی‌توان او را به وحشتناکی و خون‌خواریِ نسخهٔ کمیک‌بوکی‌اش قلمداد کرد و در نتیجه ادامهٔ رابطهٔ این دو، هرگونه امکانی را برای هم‌ذات‌پنداری با هارلی از خواننده سلب می‌کرد. جداکردن او از جوکر که ظاهراً راهکاری برای جلوگیری از این مسأله بود نیز عنصری مهم و تعیین‌کننده از این شخصیت را عملاً از بین می‌برد. مدتی گذشت تا چندسال بعد، اقتباسی دیگر از دنیای بتمن به شکل غیرمنتظره‌ای دوباره نام هارلی کویین را بر سر زبان‌ها انداخت...

  

بازی «تیمارستان آرکام» و اوج‌گیری دوبارهٔ محبوبیت هارلی

بازی «تیمارستان آرکام» و اوج‌گیری دوبارهٔ محبوبیت هارلی

سال ۲۰۰۹ بود که استودیوی راکستدی بازی بسیار موفقِ «بتمن: تیمارستان آرکام» (Batman: Arkham Asylum) را روانهٔ بازار کرد و به اقتضای فضای دارک بازی، نسخهٔ دارک‌تر و روانی‌تری از هارلی کویین را به نمایش گذاشت. با وجود جنجالی که بر سر ظاهر جدید و متفاوت هارلی کویین به وجود آمد، بازی تیمارستان آرکام این شخصیت را به طیف جدید و گسترده‌ای از مخاطبان معرفی کرد و جان تازه‌ای به او بخشید. این اثر را می‌توان پس از مجموعهٔ کارتونی، تأثیرگذارترین اثر اقتباسی با حضور هارلی کویین تا آن زمان دانست. انتشار این بازی کمابیش با ظهور مجدد هارلی کویین در دنیای کمیک، پس از چندین‌سال حضور محدود در این عرصه هم‌زمان بود. پُل دینی به‌عنوان خالق سری کمیک‌های Gotham City Sirens، هارلی را با دوست قدیمی‌اش «پویزن آیوی» و «کت‌وُمن» همراه کرد و طی ۲۶ شماره‌ای که این سری دوام آورد، ابعاد جدیدی از شخصیت هارلی کویین را معرفی کرد؛ برای نمونه، مشخص شد که هارلی در بروکلین به دنیا آمده (که لهجهٔ غلیظ بروکلینی‌اش را که توسط آرلین پایه‌گذاری شد توجیه می‌کند) و در خانوادهٔ ازکارافتاده و متلاشی‌ای بزرگ شده که او را به علم روان‌پزشکی سوق داده‌است. انتشار این سری تا ریبوت گستردهٔ دی‌سی در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان new 52 ادامه داشت... 

 

ریبوتِ new 52 و عضویت در «جوخهٔ خودکشی»

با این‌که به لطف دو فیلم سینمایی ساخته شده از «جوخهٔ خودکشی» (Suicide Squad) اکنون نام هارلی کویین با تسک‌فورس ایکسِ دی‌سی گره خورده‌است، امّا او نقش چندانی در تاریخچهٔ این گروه ندارد و سال ۲۰۱۱ برای نخستین‌بار به عضویت آن در آمد؛ اتفاقی که نتیجهٔ تلاش انتشارات برای سوق‌دادن این شخصیت در مسیر جدیدی بود. در این سری تغییری اساسی در پیشینهٔ هارلی پیش آمد و دیدیم که در تضاد با پیشینهٔ روایت‌شده در داستان «عشق جنون‌آمیز»، جوکر او را در محفظهٔ اسید پرتاب کرده و او را به ورطهٔ جنون کشیده است. این تغییر چندان به مذاق هواداران خوش نیامد چرا که فاکتورِ تصمیم شخصی در تبدیل‌شدن هارلی کویین به دستیار جوکر به کلّی از داستانِ او حذف شده بود. دی‌سی همچنین در این دوره و در کمیک‌های Suicide Squad نسخه‌ای به‌شدّت دارک و خشن از هارلی کویین را—احتمالاً تحت تأثیر بازی‌های Arkhamبه تصویر کشید که نه تنها به طور کلّی با ذاتِ مفرح و شوخ این شخصیت هم‌خوانی نداشت، بلکه با تقلیل او در حدّ یک قاتل بی‌حم و سنگ‌دل (حتی در مقایسه با دیگر اعضای جوخه)، به طور بنیادی با شخصیت‌پردازی‌ای که پیش‌تر از هارلی دیدیم در تضاد بود (بماند که این سری باز هم بر سر ظاهر هارلی کویین جنجال جدیدی به راه انداخت.) وضع نابه‌سامان هارلیِ دنیای کمیک در حالی بود که هارلیِ بازی‌های Arkham کماکان بسیار محبوب بود؛ بنابراین انتشارات می‌بایست برای نجات این شخصیت در دنیای کمیک فکر تازه‌ای می‌کرد...

 

تغییر لحن اساسی کمیک‌های هارلی کویین در دورهٔ «جیمی پالمیوتی»

تغییر لحن اساسی کمیک‌های هارلی کویین در دورهٔ «جیمی پالمیوتی»

سال ۲۰۱۳ نویسنده‌ای به نام «جیمی پالمیوتی» و همسرش «آماندا کانر» به ترتیب در جایگاه نویسنده و طراح سکّان هدایت سری جدید کمیک‌های Harley Quinn را به دست گرفتند و مسیری را پیش گرفتند که پیش‌تر در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی روی شخصیت «لوبو» و در دههٔ ۲۰۰۰ روی «ددپول» آزمایش شده بود؛ یعنی مقدم‌بودن طنز و عناصر کمدی بر ابرقهرمان‌بازی‌های رایج کمیک‌بوکی! این زوج در سری جدید کمیک‌های این شخصیت رویکرد به مراتب لایت‌تری را نسبت به نسخهٔ قبلی پیش گرفتند که در نتیجه اثری مفرح‌تر و ماجراجویانه‌تر پدید آمد که چندان خود را جدّی نمی‌گرفت (علاوه بر این هارلی کویین برای نخستین‌بار در این سری شروع به شکستن دیوار چهارم کرد که در کنار عناصر بزرگسالانهٔ این کمیک، باعث شد برای بسیاری یادآورِ کمیک‌های ددپول شود.) هارلی در این سری بلوغ شخصیتی‌ای را پشت سر گذاشت که در نتیجهٔ آن بالاخره رابطهٔ سوءاستفاده‌آمیز و ناسالم‌اش با جوکر را کنار گذاشت و شروع به فعالیت به عنوان یک خبیث/ضدقهرمان مستقل کرد. گزاف نیست اگر بگوییم زوج پالمیوتی و کانر پس از دینی و تیم، بیشترین تأثیر را در شخصیت و دنیای هارلی کویین گذاشته‌اند. این سری هرچند در ابتدا تحت شعاع جنجال دیگری قرار گرفت (مورد ۷ این مقاله را بخوانید)، امّا توانست خودش را از سایهٔ خبریِ آن بیرون کشیده و افزون بر دریافت نقدهای مثبت، فروش بسیار خوبی را نیز تجربه کند؛ تا جایی که با پشت‌سرگذاشتن عناوینی چون Superman، Justice League و Green Lantern در آن دوره،هرماه جزو پرفروش‌ترین عناوین دی‌سی بود. قطعاً موفقیت چشم‌گیر یک کمیک‌بوک با اتمسفر لایت در سیل انبوه آثار دارکِ دورهٔ new 52، موجب شد دی‌سی در برخی سیاست‌های آینده‌اش بازاندیشی کند... 

 

هارلی کویین در زمان حال

هارلی کویین در زمان حال

نقش‌آفرینی «مارگو رابی» در فیلم Suicide Squad به‌عنوان نخستین اقتباس سینمایی صورت‌گرفته از هارلی کویین، لحظه‌ای مهم و تأثیرگذار در تاریخچهٔ این شخصیت را رقم زد که او را شناخته‌شده‌تر و محبوب‌تر از هر زمان دیگری کرد. سال ۲۰۱۶ طی ری‌لانچ سراسریِ Rebirth، عنوان اختصاصی این شخصیت بیش از هر عنوان دیگری به فروش رفت به یکی از پرفروش‌ترین کمیک‌های آن سال دی‌سی بدل شد. «جیم لی» در این سال هارلی کویین را پس از «بتمن»، «سوپرمن» و «واندروُمن» چهارمین شخصیت پایه‌ای و اصلی انتشارات دی‌سی خطاب کرد. سال بعد وارنر دستور ساخت سریال کارتونی و بزرگسالانهٔ هارلی کویین را داد که نخستین فصل آن سال ۲۰۲۰ روی آنتن رفت و با بازخوردهای مثبتی نیز مواجه شد. همین‌طور حضور مجدد رابی در نقش هارلی کویین در فیلم‌های Birds of Prey و The Suicide Squad جیمز گان بیش از پیش «هارلی کویین» را به نامی آشنا برای دنبال‌کنندگان سینما تبدیل کرده‌است. هارلی قرار است نقش مهمی در بازی آیندهٔ Suicide Squad: Kill the Justice League داشته باشد و در دنیای کمیک نیز در حال حاضر علاوه بر عناوین اختصاصی خود، حضور مرتبی در عناوین دنیای بتمن و جوخهٔ خودکشی دارد.

https://spidey.ir/images/img/content/harley-quinn/Harley_Quinn_Evolution_005.jpg

با محبوبیت فعلی او در مدیوم‌های مختلف، باید منتظر ماند و دید که سیاست‌های وارنر در آینده هارلی کویین را به کجا می‌کشاند و آیا محبوبیت فعلی او مانند امثال بتمن و سوپرمن با گذشت زمان کمابیش باقی می‌ماند یا صرفاً تب‌وتابی گذرا و ناپایدار است...

 

محمد صالح حیدری

Spider-Fan

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت جالبی که باید درباره هارلی کوئین (HARLEY QUINN) بدانید

20 شخصیت برتر مارول و دی سی كه خارج از دنیای كمیك بوک خلق شدند!

10 تغییر در اُریجین (ORIGIN) شخصیت های کمیک بوکی که با واکنش منفی هواداران روبرو شد!

معرفی 20 عضو برتر گروه "پرندگان شکاری" (BIRDS OF PREY)

10 حقیقت مهمی که باید درباره "پرندگان شکاری" (BIRDS OF PREY) بدانید

10 حقیقت (FACT) مهمی که باید درباره "جوکر" بدانید

10 داستان برتر "جوکر" (JOKER)

رتبه بندی 20 عضو مرگبار جوخه انتحاری – قسمت دوم

10 گروه ابرخبیث (SUPERVILLAIN TEAMS) برتر دنیای کمیک

10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت های جوخه انتحار جیمز گان بدانید

نقد فیلم "جوخه خودکشی" (SUICIDE SQUAD)

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی دی سی (DCEU)

نقد فیلم "جوخه خودکشی" (SUICIDE SQUAD) - 2021

10 کمیک برتر "پرندگان شکاری" (BIRDS OF PREY)

10 نویسنده برتر دی سی (DC) در دهه گذشته

15 دستیار برتر بتمن

10 قهرمان برتری که قدرت های فرابشری ندارند

تهدید آمیز ترین زوج های خبیث دنیای کمیک

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید دی سی در 10 سال گذشته

15 دفعه ای که DCEU هواداران "واقعی" دی سی را عصبانی کرد

10 کمیک برتر جوخه خودکشی (SUICIDE SQUAD)

20 سریال ابرقهرمانی/کمیک بوکی فراموش شده تلویزیون

15 شخصیت دنیای کمیک که یادتون رفته قبلا هم در تلویزیون دیده شده بودند!

20 رفاقت برتر در دنیای کمیک بوک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

s.p.i
#1 s.p.i 1400-05-31 14:27
سلام
خیلی ممنون از آقای حیدری بابت این مقاله پر و پیمون
خب محبوبیت هارلی خیلی بالا و پایین شده اول از انیمیشن وارد کمیک شده و با جوکر به شرارت می‌پرداخت و تو قرن ۲۱ محبوبیت روبه افول رفت ولی دوباره با بازی بتمن تيمارستان آرکام دوباره محبوبیت برگشت و میشه گفت روی محبوبیت دوباره هارلی کوئین اثر گذاشت و در سال ۲۰۱۱ تحت عنوان new52 که خب اورجین این شخصیت عوض کرد که طرفدار ها خوششون نیومد (سری new52 که هرگز خوب نبود اورجین و شخصیت پردازی خیلی از کارکتر ها رو عوض کرد و هوادارای واقعی دیسی دل خوشی از این سری نداشت و ندارن و البته اگه یک شخصیت خوب باشه شما نیاز نداری مدام دستکاریش کنی )
و هارلی دارک و خشن بود و با شخصیت شوخ و مفرح هارلی در تضاد بود تا اینکه سال ۲۰۱۳ دو نویسنده جیمی پالیموتی و همسرش آماندا کانر بیشترین تاُثیر روی هارلی گذاشتن و او را از جوکر جدا و باعث شد شخصیت مستقلی پیدا کنه و حکم ددپول برای دی سی داره حالا باید ببینیم در آینده چه بلای سر محبوبیت هارلی میاد

خیلی ممنون از آقای حیدری سایت سیر تحول شخصیت هارلی اومد توی یه مقاله معرفی کرد (آقای ترابی اومد همچین مقاله واسه واندرومن نوشت ) سایت برای جوخه خودکشی سنگ تموم گذاشته و مارو با اعضای کمتر شناخته شد اون آشنا کرد و تحول هارلی گفت


پ.ن: باز هم یه تو دهنی محکم به اونايي که میگن سایت ضد دی سی و اونایی که با سایتشون ادعای دیسی فن بود دارند


تشکر
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-05-31 14:39
سلام
ممنون بابت مقاله.
شخصیت هارلی کویین که به خاطر حضور پی در پی او در دنیای سینمایی و البته سریال کارتونی جدیدش محبوبیت زیادی به دست آورده، در یکی از بهترین انیمیشن های کمیک بوکی تاریخ خلق شد. اگر گفته بشه که انیمیشن "بتمن: مجموعه کارتونی" بهترین اقتباس از بتمن هست، واقعا قابل تامل هست. (شاید بشه گفت که فقط سری بازی های "آرکام" از راک استدی توان رقابت رو با این سریال دارند که احتمالا هم ضربه فنی شوند!) از اقتباس داستان های برتر بتمن و استفاده بهینه و عالی از دشمنان این شخصیت که بگذریم این انیمیشن شخصیت بسیار محبوبی به نام هارلی کویین رو خلق کرد. و البته کمیک "MAD LOVE" هم در روایت اوریجین این شخصیت نقش بسیار مهمی داشت. کمیک های new 52 واقعا کمیک های قوی نبودند. (به جز سری بتمن و چند کمیک محدوددیگه) دوباره همون مسئله الکی دارک کردن دنیای دی سی بود و خیلی از شخصیت ها اونایی که ما میشناختیم نبودند. هارلی کویین هم مثل بقیه در این سری دارک تر شد که شاید محبوبیت او بالاتر بره. اما شاید بشه گفت که در سال های جدید این شخصیت، محبوبیتش رو مدیون سه چیز هست: سری بازی های آرکام، فیلم های دی سی، و در جدیدترین مورد انیمیشن اختصاصی خود هارلی کویین. فیلم های DCEU هر چقدر هم که ناامید کننده و ناراحت کننده بودند باز هم برای هارلی کویین کمی لطف کردند! و صد البته بازی مارگو رابی هم در این مسئله بی تاثیر نبود که اهمیت بالایی داره و او رو در فیلم "جوخه خودکشی" جیمز گان دیدیم. من خیلی طرفدار بزرگ هارلی کویین نیستم و به نظرم بعد از "بتمن" و "سوپرمن" و "واندر وومن" شخصیت اصلی چهارم دی سی نیست. (البته شاید در داستان ها نقش مهمی استه باشه. و البته از نظر من واندر وومن هم شخصیت خیلی خوبی نیست.) اما هر چه که فکر میکنم دلیل خیلی محکمی هم برای متنفر شدن از او پیدا نمیکنم! به نظرم اوریجینش (اوریجین اولیه اش! نه این چیز جدیدی که دی سی رو کرده!) بسیار جالبه و دیوانگی او نسبت به جوکر در داستان های اولیه اش هم تنش آمیز بودند. و البته بعدا عموما با موفقیت تونست خودش رو از زیر سایه جوکر در بیاره و شخصیت مستقلی بشه. برای همین به نظرم شخصیت خوب جالبی هست و ممکنه در داستان های مهمی به کار بیاد. اما خیلی دوستدار "خفن" بودنش نیستم. باید دید دی سی در ادامه چه فکر هایی براش داره. چون به نظرم ممکنه یه سری تصمیمات اشتباه بگیره که به این شخصیت ضربه بزنه. اما شاید هم تونست محبوبیت اون رو حفظ کنه. خیلی منتظر بازی جدید جوخه خودکشی نیستم (چون واقعا فکر میکنم وقتی شخصیت هایی مثل فلش و گرین لنترن و سوپرمن و... هنوز شاید حتی یک بازی درست و حسابی ندارند بازی ساختن از جوخه و هارلی کویین چه ضرورتی داره؟ فقط به خاطر محبوبیت بالا و خفن بودنشون؟ در حالی که شخصیتی مثل گرین لنترن و فلش قدرت هاشون برای بازی ساختن درسته که سخت هست اما میتونه خیلی جالب باشه.) اما باید منتظر بود دید راک استدی باز هم هواداران رو شگفت زده و خوشحال میکنه یا نه.
با تشکر.
نقل قول کردن
Pooyan mirzahosseini
#3 Pooyan mirzahosseini 1400-05-31 15:19
سلام خسته نباشید
هارلی کویین شخصیت خیلی جالبی هست که شهرت اون در طی زمان کم و زیاد شده اما شهرت اون در حال بیشتر شدن هست و امیدوارم شخصیتش رو گسترش بدن ( متأسفانه من درس هام قبل از اینکه مدارس شروع بشن شروع شده برای همین تا یه مدت متأسفانه نمیتونم تو سایت نظر بدم خواستم بگم که از تمام ادیتور ، مترجم و مقاله نویس های سایت تشکر کنم )
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#4 SPIDERBAT 1400-05-31 15:45
سلام
خیلی ممنونم از آقای حیدری بخاطر زحماتشون بابت این مقاله ی زیبا.

خیلیا به هارلی کوئین به چشم کمدی نگاه می کنن خیلیا به اون فقط به چشم دیوانگی نگاه می کنن خیلیا هارلی کوئین رو فقط در خشونت میبینن ولی اون تحت تسلط چیزیه که همه ی این ها رو شامل میشه و قدرتمند ترین نماد انسانیته...درست ه عشق!
ولی در کل هارلی همونطور که توی فیلم خودش دیدیم شکست های عشقی زیادی خورده و وقتی با جوکر مجنون رو به رو میشه و دوباره عشق اون رو فرا می گیره دیگه خیلی تحت کنترل خودش نیست.با اینحال خیلیا هارلی رو دوست دارن چون شخصیت و اوریجن شلوغ پلوغی داره(اونجا که توی فیلم پرندگان شکاری داشت برای کاساندرا سرگذشتش رو توضیح میداد دهنش باز مونده بود :D ) و همینه که جذابش می کنه. هم دیوانگی هم خشونت هم کمدی(!) و مهم تر از همه عشق که همه ی اینا به شکلی عجیب قابل درکن.
یه نکته هم از فیلم پرندگان شکاری که به نظرم جالب بود رو هم میخوام بگم؛هارلی با اینکه به یه دیوانه ی تمام عیار تبدیل شده ولی هنوز بخش هایی از اون زندگی قبلش یعنی دکتری رو داره! یه قسمت از فیلم رو یادمه که به هانترس گفت اگه بخوایم از لحاظ روانشناسی بگیم انتقام به ندرت میتونه تخلیه روانی که امیدوار هستیم بدست بیاریم رو به ارمغان بیاره! و این دیگه آخرشه یعنی هر چی که بخوایم رو این هارلی داره!

خلاصه هارلی از اون شخصیت های محبوبیه که حقشونه محبوب باشن و توی اوریجن و سیر تحولش فراز و نشیب های زیادی رو میتونیم ببینیم که اتفاقا به نظر من همین فراز و حتی نشیب ها هستن که اون رو محبوب کردن!

بازم ممنون از آقای حیدری بابت مقاله ی زیباشون خسته نباشید.
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#5 Scarlet Speedster 1400-05-31 16:35
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای حیدری عزیز.
خیلی ممنون بابت مقالهٔ زیباتون.
هارلی کویین (Harley Quinn) نسبت به دیگر شخصیت های دی‌سی، کاراکتر نسبتاً جدیدی به حساب میاد (تنها حدود ۳۰ سال پیش خلق شده) و جالبه که توی این ۳۰ سال همواره به عنوان شخصیت محبوبی شناخته میشده (البته این محبوبیت با فراز و نشیب های زیادی هم همراه بوده که توی مقاله به خوبی به اونها اشاره شده)
معمولاً به شخصیت هایی مثل هارلی کویین در اصطلاح میگن «Punk»، یعنی برای مثال اون ظاهر دلقک مانند، اون پتک چوبی بزرگی که در دست داره و... همهٔ اینها آدم رو یاد شخصیت های Punk میندازه و در سالهای اخیر هم دیدیم که شخصیت های Punk معمولاً خیلی جالب هستن و طرفدارای زیادی هم دارن (حالا من نمیدونم منظورم رو خوب رسوندم یا نه ولی امیدوارم رسونده باشم) مثلاً یکی از اسپایدرمن های دنیا های موازی یعنی Spider-Punk هم همچین حالتی داره (این یکی دیگه از اسمشم مشخصه :lol: ) اون ظاهر و استایل جالبی که داره، اون گیتار برقی باحالش و... اینها همه نشونه هایی از Punk بودن این شخصیت ـه. امیدوارم منظورمو گرفته باشید. در کل من یکی از دلایل محبوبیت هارلی رو در همین ویژگی‌ـش میدونم.
قطعاً اوریجین هارلی از جذاب‌ترین اورجین های کاراکتر های دی‌سی بوده و من هم با این موافقم. «فرد روانپزشکی به نام هارلین کویینزل که از سلامت جسم و روح کامل برخوردار بود؛ اما با ملاقات یکی از مریض های دیوانه و روان‌پریشی که داشت (جوکر) کاملاً عقلش رو از دست داد و با غرق شدن در عشق به جوکر، به مطیع اون تبدیل شد» عشق یکطرفهٔ هارلی به جوکر و در طرف مقابل زیاد اهمیت ندادن جوکر به اون یکی از جنبه های جذاب نخستین حضور های هارلی کویین در دنیای انیمیشن و کمیک بود (چیزی که متوجه نشدم اینه که این موضوع هم در سریال و هم کمیک ها وجود داشته یا فقط در یکی از اینها...؟!) به علاوه یکی از دلایل جذابیت اوریجین هارلی این یود که بدون هیچگونه اتفاقی که موجب تغییرات ذهن اون بشه و کاملاً مثل یه فرد عادی دلباختهٔ جوکر شد و به خباثت پرداخت؛ اما متأسفانه در نهایت دی‌سی تصمیم گرفت این اوریجین رو هم تغییر بده و برای همین هم الان هارلی به جای اینکه کاملاً عادی به جنون دست پیدا کنه، از طریق پرت شدن در محفظهٔ اسیدی که جوکر رو هم مورد عنایت قرار داده بود (!) به جنون رسید و قطعاً خیلی ها از جمله طرفداران واقعی دی‌سی از این قضیه دلِ خوشی ندارن: [ s4.uupload.ir/.../... ] (این اوریجین به طور تقریباً دست نخورده‌ای در فیلم جوخهٔ انتحاری به کار رفت)
البته بعد از این قضیه درسته که محبوبیت هارلی کمی نزول پیدا کرد، ولی با حضور این شخصیت در سری بازی های Arkham دوباره به محبوبیت سابق و شاید حتی بالاتری دست پیدا کرد و دی‌سی هم سعی کرد تا بیشتر به هارلی بها بده و با قرار دادن اون در سری کمیک های «Gotham City Sirens» به همراه زن گربه‌ای و پویزن آیوی، تونست جنبه های دیگه‌ای از زنگی هارلی قبل از مجنون شدن رو نشون بده که برای طرفدارا هم راضی کننده بود؛ مثل نشون دادن منشأ لحجهٔ هارلی یا خانواده‌ای که داشته و... در کل این سری از سری های موفقی به شمار میومد که متأسفانه با اومدن ریبوت بزرگ دی‌سی یعنی new 52 چاپ این سری هم متوقف شد...
کمیک های new 52 قطعاً از هر چیزی بیشتر به محبوبیتی که هارلی در اون ابتدا داشت ضربه زدن و با دارک و خشن کردن الکی داستان ها و ماجرا های هارلی، سعی کردن که یه هارلی مثلاً "خفن" داشته باشن که البته تیرشون به سنگ خورد و معلوم شد که هارلی برای اینجور داستان ها ساخته نشده (باز هم میرسیم به همون قضیهٔ Punk بودن هارلی که دی‌سی در این کمیک ها از این ویژگی دورش کرد)
خوشبختانه امروزه دی‌سی داره تا میتونه از پتانسیل هارلی کویین استفاده میکنه و بعد از سری جذابی که "جیمی پالمیوتی" با همکاری همسرش خلق کرد که در اون با تغییر برخی عناصر در کمیک های هارلی مثل تغییر لحن داستان ها به قبل از دارک و خشن شدنش و تغییراتی مثل شکستن دیوار چهارم (که شاید در این قضیه هارلی خیلی شبیه به ددپول مارول شده باشه) تونست تا حد بالایی محبوبیت هارلی رو بالا ببره.
با ایجاد دنیای فیلم های سینمایی دی‌سی موسوم به DCEU، دی‌سی متوجه شد که با وجود ساخت سه فیلم (مرد پولادین، bvs و جوخهٔ خودکشی) و استفاده از شخصیت های خیلی زیادی که داشت، هارلی از همه محبوب تر شده (وای که چقدر بده که با حضور کله گنده های محبوبی مثل بتمن و سوپرمن، هارلی به محبوب ترین شخصیت فیلم های دی‌سی تبدیل بشه...) و برای همین هم تا تنور داغ بود نون های زیادی رو چسبوند (!) و در ابتدا ساخت چند فیلم سینمایی دیگه با حضور هارلی رو اعلام کرد و بعد هم دستور ساخت سریال کارتونی این شخصیت رو داد. تازه معلوم نیست در آینده دی‌سی چقدر بیشتر از هارلی استفاده کنه و چه برنامه های دیگه‌ای براش داشته باشه (هر چند که من حضور هارلی در جوخهٔ انتحاری جیمز گان رو اضافی میدونم و به نظرم بدون حضور اون و با استفاده از شخصیت های دیگه‌ای که داشت هم میتونست داستان خودش رو روایت کنه)
و البته در سالهای اخیر شاهد تغییرات ظاهری هارلی بودیم که بیشترش به خاطر نسخه‌ای بود که مارگو رابی نقشش رو بازی میکرد. و البته دوست دارم اینو هم بگم که خیلی از بازی خانم رابی در این نقش لذت میبرم.
راستی این کمیک های Batman Adventures هم خیلی جالب به نظر میان. طراحی‌شون که آدم رو کاملاً یاد اپیزود های سریال بتمن: مجموعهٔ کارتونی میندازه. آقای حیدری این سری رو برای خوندن پیشنهاد میکنید؟! برم سراغش؟! (کاش مارول هم میومد و یه سری کمیک بوکی رو با نظارت گرگ وایزمن خلق میکرد که در دنیای سریال Spectacular Spider-Man جریان میداشت. واقعاً حیف...)
در هر حال امیدوارم که دی‌سی بتونه حداقل از هارلی کویین تو فیلماش درست استفاده کنه. و البته به روایت داستان های جذاب از این شخصیت در دنیای کمیک ادامه بده و مایهٔ خوشحالی و لذت هواداران دی‌سی بشه.
از آقای حیدری عزیز هم بابت نگارش این مقالهٔ فوق‌العاده جذاب تشکر میکنم و باید بگم که خیلی از مقاله‌شون لذت بردم. به نظرم خیلی خوب و مفید ـه که سایت هر از چند گاهی به روایت تاریخچهٔ کامل یکی از شخصیت های دنیای کمیک بپردازه (البته سایت انصافاً دینش رو به برخی از شخصیت ها به طور کامل ادا کرده، مثل همین اسپایدی خودمون: [ spidey.ir/.../... ] [ spidey.ir/.../... ] )
خسته نباشید.
نقل قول کردن
Spider-Fan
#6 Spider-Fan 1400-05-31 22:12
به نقل از Scarlet Speedster:
به علاوه یکی از دلایل جذابیت اوریجین هارلی این یود که بدون هیچگونه اتفاقی که موجب تغییرات ذهن اون بشه و کاملاً مثل یه فرد عادی دلباختهٔ جوکر شد و به خباثت پرداخت؛ اما متأسفانه در نهایت دی‌سی تصمیم گرفت این اوریجین رو هم تغییر بده و برای همین هم الان هارلی به جای اینکه کاملاً عادی به جنون دست پیدا کنه، از طریق پرت شدن در محفظهٔ اسیدی که جوکر رو هم مورد عنایت قرار داده بود (!) به جنون رسید و قطعاً خیلی ها از جمله طرفداران واقعی دی‌سی از این قضیه دلِ خوشی ندارن: [ s4.uupload.ir/.../... ] (این اوریجین به طور تقریباً دست نخورده‌ای در فیلم جوخهٔ انتحاری به کار رفت)

ممنون از نظر شما!
به نظرم اُریجینِ new 52 و اون قضیۀ محفظۀ مواد شیمیایی سینمایی‌تره واقعاً. ولی خب مشکل این‌جاست که اون فاکتورِ «انتخاب» شخص هارلی حذف شده.
برای همین هم توی DCEU و کارتون اختصاصی‌ش دیدیم که به نوعی ترکیب کردن این دوتا اُریجین رو با هم و سقوط توی اسید رو تصمیم شخصیِ هارلی نشون دادن.

به نقل از Scarlet Speedster:
راستی این کمیک های Batman Adventures هم خیلی جالب به نظر میان. طراحی‌شون که آدم رو کاملاً یاد اپیزود های سریال بتمن: مجموعهٔ کارتونی میندازه. آقای حیدری این سری رو برای خوندن پیشنهاد میکنید؟! برم سراغش؟! (کاش مارول هم میومد و یه سری کمیک بوکی رو با نظارت گرگ وایزمن خلق میکرد که در دنیای سریال Spectacular Spider-Man جریان میداشت. واقعاً حیف...)

راستش من چندشمارۀ اوّل‌ش رو خوندم فقط.
تا این‌جا که جالب و fun بوده.
داستان‌ها و شیوۀ روایت‌شون خیلی ساده و سرراست ولی هوشمندانه‌ن. طراحی‌ها هم واقعاً خوبه.
همون حال و هوای مجموعۀ کارتونی رو داره؛ فضاش کودکانه‌ست ولی موضوعات دارک هم توش پیدا می‌شه.
در کل اگه مجموعۀ کارتونی رو دوست دارین به احتمال زیاد از این سری خوش‌تون میآد.
کمیکِ Spectacular Spider-Man رو هم کاملاً موافقم؛ ولی با این‌که رایت تلویزیونی اسپایدرمن دست دیزنیه، فکر کنم رایت پخش اون کارتون خاص، دست سونی هست همچنان.
برای همینه که روی دیزنی‌پلاس هم قرار نداره.
نقل قول کردن
Spider-Fan
#7 Spider-Fan 1400-05-31 22:19
به نقل از AM SM BM SM:
من خیلی طرفدار بزرگ هارلی کویین نیستم و به نظرم بعد از "بتمن" و "سوپرمن" و "واندر وومن" شخصیت اصلی چهارم دی سی نیست.

منظور از اون «چهارمین شخصیت اصلی» از دیدگاه مالی و اقتصادی هست قاعدتاً. (فروش خوب کمیک، حضور توی عناوین متعدد کمیکی، فروش اسباب‌بازی و کاستوم هالووین و ...)
البته حرف جیم لی برای سال ۲۰۱۶ ـه و حتماً با دوتا حضور سینمایی دیگه و انتشار کارتون اختصاصی هارلی کویین از اون زمان، سوددهی این شخصیت برای دی‌سی بیشتر هم شده.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#8 AM SM BM SM 1400-05-31 22:48
به نقل از Spider-Fan:
به نقل از AM SM BM SM:
من خیلی طرفدار بزرگ هارلی کویین نیستم و به نظرم بعد از "بتمن" و "سوپرمن" و "واندر وومن" شخصیت اصلی چهارم دی سی نیست.

منظور از اون «چهارمین شخصیت اصلی» از دیدگاه مالی و اقتصادی هست قاعدتاً. (فروش خوب کمیک، حضور توی عناوین متعدد کمیکی، فروش اسباب‌بازی و کاستوم هالووین و ...)
البته حرف جیم لی برای سال ۲۰۱۶ ـه و حتماً با دوتا حضور سینمایی دیگه و انتشار کارتون اختصاصی هارلی کویین از اون زمان، سوددهی این شخصیت برای دی‌سی بیشتر هم شده.

ممنون بابت توضیحتون. ;-)
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#9 Ehsan Spider 1400-05-31 23:40
سلام

خیلی ممنون از استاد حیدری عزیز بابت این مقاله فوق العاده واقعا دست شما درد نکنه.

راستش من این نوع مقالات رو خیلی دوست دارم یه جوری منو یاد مقالات بی نظیر استاد برای تاریخچه اسپایدی توی دنیای کمیک انداخت. خب این مقالات کلا سیر تحول و تکامل و همینطور پستی و بلندی هاشو شامل میشن، براش دلیل میارن و بهمون میگن که چرا این کاراکتر اینجا به محبوبیت رسیده و چرا اینجا یکم اوضاعش ناجور شده و...

خب من اطلاعات زیادی راجب دی‌سی و کاراکتر هاش ندارم ولی این روز ها با مقالات جوخه انتحاری سایت خدا رو شکر یه دید نسبتاً سطحی پیدا کردم. به نظرم هارلی کویین کاراکتر پول ساز و نسبتاً خوبی واسه دی سی هستش ولی اوضاعش به نظرم الان توی دنیای کمیک مساعد نیست و احتمالا پس از مدتی محبوبیتش فروکش میکنه.
خب واقعاً شرمنده چون تقریبا هیچی از هارلی کویین نمیدونستم واسه همین شرمندتون شدم و نتونستم کامنت بهتری بدم ولی گفتم حداقلش میتونم یه تشکر خشک و خالی بکنم و بگم که مقاله رو خوندم و قدر زحمات شما رو میدونم.


بازم دست شما درد نکنه استاد حیدری عزیز
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#10 Scarlet Speedster 1400-06-01 00:30
#6:
ممنون بابت پاسخگویی و توضیحات خوبی که ارائه دادید.
در رابطه با بخش اول باید بگم که تا حد بالایی متقاعد شدم و باهاتون در این زمینه موافقم.
و دربارهٔ بخش دوم هم خیلی ممنون از توجه‌تون و حتماً در اولین فرصت مناسب این سری رو در صدر خوانده هام قرار خواهم داد :-)
نقل قول کردن
Spider-Fan
#11 Spider-Fan 1400-06-01 15:26
#9:
سلام.
دشمن شما شرمنده!
من هم خیلی ممنونم از شما و یه خسته نباشید جانانه می‌گم بهتون بابت مقالات درجه‌یکی که این مدت آماده کردین...
راستش من هم واقعاً لذت می‌برم از کار روی این مقالات تاریخچه‌ای و امیدوارم در آینده قسمت بشه باز هم مقالات این‌چنینی کار کنیم.
در مورد اوضاع فعلی هارلی کویین توی دنیای کمیک اطلاعی ندارم راستش چون تک‌وتوک کمیک‌های آنگویینگ دی‌سی رو دنبال می‌کنم. ولی با این اقتباس‌های فعلی و البته عناوین متعددی که توشون حاضره، بعید می‌دونم به این زودی‌ها محبوبیت‌ش فروکش کنه...
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#12 Ehsan Spider 1400-06-02 23:13
به نقل از Spider-Fan:
#9:
سلام.
دشمن شما شرمنده!
من هم خیلی ممنونم از شما و یه خسته نباشید جانانه می‌گم بهتون بابت مقالات درجه‌یکی که این مدت آماده کردین...
راستش من هم واقعاً لذت می‌برم از کار روی این مقالات تاریخچه‌ای و امیدوارم در آینده قسمت بشه باز هم مقالات این‌چنینی کار کنیم.
در مورد اوضاع فعلی هارلی کویین توی دنیای کمیک اطلاعی ندارم راستش چون تک‌وتوک کمیک‌های آنگویینگ دی‌سی رو دنبال می‌کنم. ولی با این اقتباس‌های فعلی و البته عناوین متعددی که توشون حاضره، بعید می‌دونم به این زودی‌ها محبوبیت‌ش فروکش کنه...


خیلی ممنون از شما استاد عزیز


بنده هم امیدوار و شدیدا هایپم واسه دیدن کار های بعدی شما روی همچین مقالات تاریخچه ای که بنده علاقه خاصی بهشون دارم.

راستش مشکلم اینه که هارلی کویین به همچین چیز هایی نیاز داره که بیاد و محبوب بشه. یعنی اولش با حضورش توی کارتن و وردوش به دنیای کمیک محبوب شد ولی بعدش چون نتونستن تداوم بدن اومد و افت کرد. اما بعدش دوباره یه حرکت ویژه انجام شد و با بازی تیمارستان آرکهام اومد تو اوج و دوباره با جوخه خودکشی محبوب شده ولی اگه نتونن یه سری خوب و موفق توی دنیای کمیک براش بزنن و این محبوبیتش رو تداوم ببخشن خب سریع میره تو سایه این همون کاری هستش که به نظرم دی‌سی توش ضعف داره ولی کاراکتر بدی نیست و امیدوارم به موفقیت خوبی برسه.


به هر حال ممنون از شما که منو قابل دونستبد و به کامنتم جواب دادید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید