15 حقیقت مهمی که باید درباره «هری آزبورن» (Harry Osborn) بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-هری-آزبورن-harry-osborn-بدانید-ازبرن-اسبورن-پسر-نورمن-گرین-گابلین-جن-سبز-facts-تاریخچه-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-کاراکتر-کرکتر

«هری آزبورن» از بهترین دوست پیتر پارکر به یکی از بزرگترین دشمنان او تبدیل شد و این مقاله حاوی فکت های ضروری است که هواداران دنیای کمیک باید درباره این مرد "پیچیده" بدانند.

مقدمه: «هری آزبورن» همیشه پای ثابت زندگی مرد عنکبوتی از همان کمیک های آغازین این شخصیت بوده است و بارها نیز در دیگر گونه های سرگرمی مثل سینما، انیمیشن و گیم حضور پیدا کرده. او یکی از بهترین دوستان پیتر پارکر بود اما وقتی جا پای پدرش در هیبت «گرین گابلین» گذاشت یکی از بدترین دشمنان پیتر پارکر/مرد عنکبوتی لقب گرفت. هری آزبورن اخیراً و در آرک داستانی طولانی مربوط به «کیندرد» یکی از شخصیت های کلیدی بود و در انتهای آن شاهد برملا شدن حقایق جدیدی درباره او بودیم (این مقاله را بخوانید). به همین مناسبت تصمیم گرفتیم Fact های ضروری درباره این شخصیت مهم را برایتان در این مقدمه تدارک ببینیم.

 

- هری آزبورن در یک نگاه

هارولد آزبورن

اولین حضور در عالم كمیك : شماره 136 كمیك The Amazing Spider-Man (سپتامبر سال 1974)

«هری آزبورن» (که نام اصلیش «هارولد آزبورن» است)  دوست صمیمی پیتر پارکر است . وقتی برای اولین بار در کمیک های مرد عنکبوتی حضور یافت یک پسر لوس و دوست نداشتنی بود. او با پیتر رفتار خوبی نداشت ولی به مرور به دوستان خوبی برای هم تبدیل شدند. پدرش (نورمن آزبورن) همیشه او را در ناز و نعمت بزرگ کرده بود ولی معلوم بود هری از پدرش خوشش نمی آید چون نورمن همیشه پسرش را تحقیر میکرد چون عقیده داشت  بسیار ضعیف است و نمیتواند میراث دار خوبی برای خانواده آزبورن باشد. هری خودش میدانست که چقدر پدرش را نا امید کرده. همین موارد باعث شد برای مدتی به مواد مخدر معتاد و به مشکلات روحی دچار شود. وقتی پدر هری کشته شد (و معلوم شد گرین گابلین بوده) مشکلات روحی و جسمی او بدتر شد. هری تصمیم گرفت برای مدتی راه پدر را برود و گرین گابلین شود تا انتقام خودش را از پیتر پارکر/مرد عنکبوتی بگیرد (برای اینکه بفهمید او چطور از هویت مخفی مردعنکبوتی باخبر شد، این مقاله را بخوانید).

گابلین دوم هری ازبورن

او با همکلاسی قدیم پیتر پارکر یعنی «لیز آلن» ازدواج کرد و صاحب پسری به نام «نورمی» شد . سپس در حین مبارزه ای با مرد عنکبوتی کشته شد در حالیکه معلوم شد هیچ وقت واقعا با پیتر مشکل خاصی ندارد و همیشه او را دوست میداشته (داستان مرگش اینجا ترجمه شده است).

11- مرگ «هری آزبورن»

 چند سال پیش گفته شد که هری نمرده است و درست مثل پدرش چون از فرمول نیروزای گابلین استفاده کرده ، توانسته بوده از مرگ نجات پیدا کند (این مقاله را بخوانید). پیتر و هری دوباره با هم دوستان خوبی شدند (البته هری زنش را طلاق داده بود ولی دوباره با هم زندگی میکردند تا در کنار فرزند خودشان یعنی «نورمی آزبورن» باشند) . او سعی میکرد تا جای ممکن از پدرش فاصله بگیرد و زندگی مستقل خودش را داشته باشد و نام فامیلی خودش را نیز از آزبورن به «لِیمَن» تغییر داد. تا اینکه در سال 2021 و در اواخر run آقای نیک اسپسنر در کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" حقایق عجیبی درباره هری آزبورن فاش شد و فهمیدیم که نورمن سالها پیش در ازای موفقیت تجاری روح پسرش هری را به «مفیستو» فروخته بوده و همین باعث شده بود تا وقتی هری آزبورن مرده بود روحش در جهنم به تسخیر مفیستو دربیاد. آن نسخه ای که چند سال پیش به زندگی برگشته بود هم معلوم شد کلونی بیش نبوده است که کشته شد. اما در نهایت در چالش بین مفیستو و دکتر استرنج ، روح هری آزبورن واقعی آزاد شد (توصیه میشه این مقاله را بخوانید).

 

1- هری آزبورن و گوئن استیسی در دوران کودکی با هم دوست بودند 

هری آزبورن و گوئن استیسی در دوران کودکی با هم دوست بودند

چندی پیش کمیک بوک اختصاصی گوئن استیسی منتشر شد که در اینجا ترجمه کردیم و حقایق جالبی درباره گذشته گوئن و همچنین هری آزبورن به ما نشان داد. به طور مثال احتمالا میدونید که پیتر در دبیرستان "میدتاون" (Midtown High) درس میخواند ولی در این کمیک دیدیم که گوئن در دبیرستان "استاندارد" (Standard High) درس میخواند که «هری آزبورن» هم آنجا بود و آنها در آنجا با هم دوستان خوبی بودند. به خاطر همینه که در دوران دبیرستان پیتر پارکر، خبری از گوئن و هری نبود و آنها در واقع از دوره دانشگاه وارد زندگی پیتر و اسپایدرمن شدند. البته در کمیک اختصاصی "گوئن" دیدیم که آنها بدون اینکه یکدیگر را بشناسند یکدیگر را دیده بودند.

 

2-  هری و مری جین برای مدتی با هم رابطه داشتند

هری آزبورن و مری جین با هم رابطه رومانتیک داشتند

در شماره های اولیه کمیک بوک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز، زن عموی پیتر پارکر خیلی سعی داشت تا او را به نوعی با برادرزاده همسایه خودش یعنی «مری جین واتسون» وصل کنند تا با هم دوست شوند! ولی پیتر فکر میکرد که مری جین حتما دختر زشت و بیخودیه که خودش نمیتونه برای خودش دوست پسر دست و پا کنه! به همین دلیل بارها از دیدن مری جین طفره رفت و بهانه های مختلف آورد (این مقاله را بخوانید). این موضوع سبب شد تا پیتر به سمت گوئن استیسی گرایش پیدا کنه و باهاش قرار بزاره و وارد رابطه رومانتیک جدی باهاش بشه. از سوی دیگر، مری جین هم ابتدا به سمت هری آزبورن سوق پیدا کرد در حالی که نسبت به پیتر "کراش" (crush) داشت و گاهی با ابراز محبت به پیتر باعث خشم و حسادت هری میشد.

پیتر مری جین هری ازبورن

در هر حال با مرگ گوئن، مری جین کاملا هری را ترک کرد و وارد رابطه جدی با پیتر شد ...

شما همین سیر تکملی را میتوانید به طور تقریبا دقیقی در سری فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی نیز مشاهده کنید که چطور مری جین ابتدا با هری بود و سپس نزد پیتر آمد در حالی که انگار در همه حال نسبت به پیتر علاقه داشت ...

 

3- هری آزبورن به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرد

زمانی که هری و مری جین با هم قرار میگذاشتند، مری جین رویای بازیگر شدن داشت و در برخی نمایش های تئاتر نقش ایفا میکرد. همزمان او شروع کرد به نشان دادن علاقه بیشتر به پیتر پارکر و باعث حسادت بیشتر هری شد. البته هری مشکلات خاص خودش را نیز داشت و درگیر پدرش بود که همیشه به عنوان یک پسر بی لیاقت بهش نگاه و تحقیرش میکرد. بنابراین در شماره های 96 تا 98 از سری نخست کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز دیدیم که او شروع کرد به خوردن قرص های روان گردان تا ولی در نهایت دچار بیش مصرفی یا اُوِردوز (Overdose) شد و کارش به بستری شدن در بیمارستان کشید (این یک داستان تاریخی و بسیار مهم است که قبلا در این مقاله درباره ش توضیح داده شده و در اینجا هم ترجمه شده).

هری ازبورن بیمارستان

همین مساله باعث شد مری جین با او بهم بزنه و زمینه ساز تبدیل شدن او به گرین گابلین دوم پس از مرگ پدرش را فراهم ساخت.

 

4- هری آزبورن با لیز آلن ازدواج کرد و صاحب پسری به نام «نورمی» شدند

هری آزبورن با لیز آلن ازدواج کرد و صاحب پسری به نام «نورمی» شدند

در شماره 166 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"، هری آزبورن را دیدیم که به نظر میرسید کاملا از جنون خود رهایی یافته. او به طور مرتب نزد یک روانکاو میرفت و دیگر نشانه هایی از حسادت و مواد مخدر که در نهایت باعث شده بودند پس از مرگ پدرش به هویت گرین گابلین برسد، در او به چشم نمیخورد. او همچنین دچار فراموشی شده بود و یادش نمی آمد که پیتر پارکر همان مرد عنکبوتی است و اینچنین آنها دوباره با هم دوست شدند (البته بعدا وقتی «هاب گابلین» شروع به اخاذی از هری آزبورن کرد، هری دوباره حافظه اش را به یاد آورد و گرین گابلین شد و ...). در هر حال در شماره مذکور بود که هری اعلام کرد با «لیز آلن» نامزد کرده است و قراره با هم ازدواج کنند (ظاهرا هری و لیز آلن در مراسم عروسی «بتی برنت» و «ند لیدز» با هم آشنا شده بودند. برای آشنایی با لیز آلن هم این مقاله را بخوانید). آنها با هم زندگی تشکیل دادند و صاحب فرزندی به نام «نورمی» شدند که از همان کودکی از مرد عنکبوتی بدش می آمد (درباره نورمی آزبورن میتونید در اینجا اطلاعات خوبی کسب نمایید).

تولد نورمی ازبورن

البته این رو هم بدونید که ازدواج هری و لیز دچار تنش های مختلفی بود، منجمله به خاطر حضور برادر ناتنی لیز به نام «مارک راکستون» که به عنوان یکی از دشمنان قدیمی مرد عنکبوتی به نام «مرد گداخته» شناخته میشد (این مقاله را بخوانید). مرد گداخته - هری ازبورن

 

5- مرگ هری آزبورن

همواره در طول تاریخ كمیك های مرد عنكبوتی، شاهد رابطه پیچیده ای بین  هری آزبورن و پیتر پاركر بودیم. گفته شد که هری مرد عنكبوتی را مقصر مرگ پدرش (نورمن آزبورن) میدانست. نفرت او تا جایی پیش رفت كه هری برای مدتی به گرین گابلین دوم تبدیل شد و سعی كرد با ضربه زدن به عزیزان پیتر  ازش انتقام بگیرد. ولی پس از مدتی هری با  لیز الن  ازدواج كرد و صاحب فرزند شد و اینجا بود كه به نظر میرسید هری دیگر خوب شده و دچار جنون گابلینی نمیشود.

مرگ هری ازبورن

تا اینكه نویسنده ای به نام «جی ام دی متیوس» تصمیم گرفت دوباره هری را خبیث كند و ما در داستان The Child Within دیدیم كه هری دوباره با خاطرات و روح پدرش روبرو شده و در نتیجه گرین گابلین میشود تا از مرد عنكبوتی انتقام بگیرد. پیتر  دیگر خسته  و درمانده شده و نميداند با هری كه هنوز دوستش دارد ، چطور برخورد كند (این در حالی است كه هری دارد عزیزان پیتر را تهدید میكند) . تا اینكه داستان در شماره 200 از كمیك Spectacular Spider-Man به اوج خودش میرسه و میبنیم كه هری انگار مرد عنكبوتی را شكست داده و ولش  میكنه تا در ساختمانی كه قراره به زودی منفجر بشه، بمیره. ولی ناگهان او حس گناه بهش دست میده و بر میگرده تا مرد عنكبوتی را نجات بده . ولی درست پس از انجام این كار قهرمانانه، بر زمین می افته و در آمبولانس میمیره.

 مرگ هری بسیار غم انگیز بود زیرا نویسنده و طراح بدون گفتن حتی یك كلمه و فقط با تصویر مرگ او را روایت کردند. ما دیدیم كه بدون هیچ دیالوگی رفاقت صمیمانه هری و پیتر بهمون یادآوری شد. صفحه آخر داستان هم عكسي بود از آلبوم خانوادگی پیتر پاركر كه او را وقتی جوان تر بود در كنار هری نشان میداد و ما را به یاد سالهای گذشته و دوران خوش پیتر و رفقایش می انداخت... (شما ميتوانيد اين داستان را اينجا با ترجمه فارسي بخوانيد). 

 

6- هری آزبورن به کمک آفتاب پرست از روی پدر و مادر پیتر پارکر ربات ساخت تا او را عذاب بدهد!

گفتیم که اوایل دهه 90 میلادی كه  همه فكر میكردیم نورمن مرده و هری هم هر از گاهی فیلش یاد هندوستان میكرد و هویت گرین گابلینی رو از سر میگرفت و با پیتر سر شاخ میشد! در پایان شماره 365 كمیك Amazing spider-Man كه سال 1992 چاپ شد، پیتر شوكه میشه وقتی پدر و مادرش رو بعد از این همه سال زنده میبینه. بعد قضیه تا 20 شماره بعدی كش پیدا میكنه و در طول این 20 شماره میبینیم كه پیتر با پدر و مادر خودش انس گرفته و .... منتهی معلوم بود كه یه جای كار میلنگه و این پدر و مادر خیلی مشكوك میزنند!

ریچارد و مری پارکر

از آنجایی كه چیزهای خوب هیچ وقت برای پیتر دوام ندارند، اینجا هم آخرش معلوم شد كه پدر و مادر پیتر در حقیقت چیزی نیستند جز روبات های انسان نما كه توسط دشمن قدیمی مرد عنكبوتی یعنی «آفتاب پرست» درست شده اند!

بعدش پیتر كه به شدت عصبانی شده و حس میكنه یك نفر عواطفش رو به بازی گرفته به تعقیب آفتاب پرست میپردازه و متوحه میشه كه همش زیر سر هری آزبورن بوده و هری بوده كه از آفتاب پرست خواسته این كار رو بكنه.

هری سپس به پیتر میگه كه این كار رو كرده تا از پیتر به خاطر كشتن پدرش در شماره 122 مرد عنكبوتی شگفت انگیز انتقام بگیره و بفهمه از دست دادن پدر يعنی چي. این مسئله خیلی روی روحیه پیتر تاثیر گذاشت و مسیر و حال و هوای كمیك های اسپایدرمن رو تا مدت نسبتا طولانی دارك كرد و نهایتا ختم شد به Clone Saga  (البته نه اون Clone Saga ای که اینجا ترجمه شده، بلکه Clone Saga ی دوم که دهه 90 میلادی منتشر شد) در هر حال این بیرحمانه ترین كاری بود كه تا به حال از جانب هری  علیه پیتر انجام شده.

 

7-  ابتدا قرار بود هری آزبورن پشت قضایای "سرگذشت كلون" باشه!

شما حتما خبر دارید كه مارول در دهه 90 میلادی قسمت دوم كمیك تحسین شده سرگذشت كلون را كه سالها قبل چاپ شده بود را منتشر كرد . این داستان خیلی جنجالی از آب درآمد و مورد انتقاد هم قرار گرفت. در اینجا كاملا درباره این داستان توضیح داده ایم ولی به طور خلاصه بگم كه در این داستان منفور گفته شد كه پیتر پاركر در تمام این سالها یك كلون بوده و «بن رایلی»، مرد عنكبوتی اصلی بوده. این باعث شد هواداران مرد عنكبوتی عصبانی شوند و 60 درصد از فروش كمیك های مرد عنكبوتی كاسته شود. بعدش مارول افتاد به غلط كردن و تصمیم گرفت پیتر رو برگردونه. بعدش هم معلوم شد اینا همه نقشه «نورمن آزبورن» بوده تا دوباره به پیتر ضربه بزنه. اما شاید ندونید كه مارول قبل از اینكه به فكرش برسه نورمن رو مسئول این قضایا بدونه ایده های دیگه ای هم داشته. مثلا برخی نویسنده ها میگفتن برای درست كردن این گندی كه مارول زده از «مفیستو» و ایده سفرهای زمانی استفاده كنیم! یكی دیگر از ایده ها هم این بوده كه «هری آزبورن» رو كه چندی پیش در شماره 200 كمیك Spectacular Spider-Man كشته شده بود (و شما میتونید اینجا داستانش رو با ترجمه فارسی بخونید) برگردونند و بگویند كه هری مسبب اصلی این وقایع بوده و او بوده كه با نقشه های خودش كاری كرده كه همه فكر كنند بن رایلی اصلیه و پیتر كلونه!

به همین دلیل ما با شخصیت خبیث جدیدی به نام Gaunt آشنا شدیم:

سپس سرنخ خهای زیادی میبینیم كه نشون میده Gaunt همون هری آزبورنه ولی چیزی هنوز قطعی نیست:

بعدش Gaunt با برادرخانم هری یعنی «راکستون» یا همون مرد گداخته مبارزه میكنه:

دیگه خواننده ها تقریبا مطمئن بودند Gaunt همون هری آزبورنه. ولی مارول نظرش عوض شد و نورمن را به عنوان كسی كه پشت قضایای clone saga بوده معرفی كرد. سپس گفته شد او همون «مندل استرام» است که در این مقاله درباره ش توضیح  داده شده.

آقای «گلین كرینبرگ» از نویسندگان كمیك های مرد عنكبوتی در دهه 90 میلادی در این باره گفته:

"قرار ما این بود كه هری ازبورن مقصر قضیه clone saga باشه. یعنی ایده ای كه ما داشتیم این بود: پس از مرگ هری در شماره 200 كمیك spectacular spiderman معلوم میشه كه نمرده بوده. چون فرمول گابلینی در بدنش بوده و باعث شده دوباره زنده بشه . او برمیگرده و هویت gaunt رو برای خودش انتخاب میكنه و قضایای clone saga رو رهبری میكنه تا پیتر به اشتباه فكر كنه كه یك كلونه. هری اینجوری میخواسته از پیتر انتقام بگیره. ولی بدنش به شدت ضعیف شده و حالت جسد مانند پیدا كرده و به همین دلیله كه gaunt اون لباس خاص رو میپوشیده تا بتونه همچنان قوی باشه. ولی بعد یه مدت مارول بهمون گفت كه این ایده رو بی خیال بشیم چون به عقیده روسای مارول هری شخصیتی نیست كه امكانات، تجهیزات و قدرت كافی برای طراحی clone saga رو داشته باشه. ما هم قبول كردیم. در نتیجه هویت gaunt هم تغییر کرد. سپس نورمن برگشت و معلوم شد همه چیز زیر سر خودشه".

برای اینکه بفهمید مندل استرام چطور زنده شد، این مقاله را بخوانید.

 

8- بازگشت از مرگ 

تا مدتها هری در کمیک ها مرده بود. هر گونه اشاره ای هم که بهش میشد بر مرگ او دلالت داشت. در چند داستان هم دیدیم که هری حتی پس از مرگ برای پیتر تله گذاشته. نورمن هم وقتی زنده شد، جوری درباره پسرش حرف میزد که انگار کاملا و واقعا مرده. تا اینکه پس از وقایع داستان One More day (که نوعی حالت ریبوت را در داستان های مرد عنکبوتی داشت) یعنی در شماره 545 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که سال 2007 منتشر شد، ناگهان پیتر پارکر در مهمانی غافلگیر کننده ای به افتخار هری آزبورن شرکت کرد!!! (این دوره از داستان های مرد عنکبوتی را ، Brand New Day یا "روز کاملا جدید" نامیدند).

هری ازبورن زنده میشود

تقریبا یک سال بعد در شماره 581 از مرد عنکبوتی شگفت انگیز، بلاخره معلوم شد که هری چطور زنده مونده بوده. پیتر از هری پرسید و او هم تعریف کرد. هری گفت که سرم گابلینی باعث مرگش نشده بلکه درست مثل پدرش که همه فکر کردن با اصابت گلایدر خود کشته شد ولی بعد معلوم شد که سرم گابلیی زنده نگه اش داشته، هری هم به خاطر سرم گابلینی زنده مونده و البته پدرش با دسیسه های «میستریو» تونسته مرگش رو جعل کنه و ... (این مقاله را بخوانید). و البته همانطور که در مورد شماره 13 خواهیم گفت، در نهایت معلوم شد همه اینها دروغ بوده و هری آزبورن واقعی هرگز زنده نشده و اینی هم که ما دیدیم در واقع کلون هری بوده است و ...!

 

9- تبدیل شدن به «امریکن سان»

سپس در داستان Dark reign و قضیه تشکیل گروه "دارک اونجرز" به دست نورمن آزبورن شاهد بودیم که نورمن بهش مراجعه کرد تا عضو گروه بشه ولی اولش هری قبول نکرد ولی وقتی فهمید دوست دخترش به نام «لیلی هالیستر» باردار است قبول کرد. نورمن میخواست هری با پوشیدن زرهی به نام «اَمریکن سان» (American Son) عضو گروه دارک اونجرز شود. سپس میفهمیم که همه اینا نقشه بوده و لیلی هالیستر فاش میکنه که نورمن پدر بچه ای است که در شکم دارد، نه هری! او همچنین فاش میکند که نورمن میخواسته ترتیبی دهد تا هری در قالب امریکن سان کشته شود و اینجوری حس ترحم مردم را نسبت به خودش برانگیزد! اینجا بود که هری زره را برداشت و با پدرش که در قالب هویت «آیرون پاتریوت» فرو رفته بود جنگید (نورمن ، مرد عنکبوتی را هم دستگیر کرده بود و داشت شکنجه میداد!).

 مبارزه ایرون پاتریوت و امریکن سان

در حین مبارزه نورمن اعلام کرد که هری را دیگر به عنوان فرزند خودش قبول ندارد. در لحظه آخر که هری پدرش را شکست داده و فرصت کشتنش را داشت، مرد عنکبوتی بهش هشدار داد که این کار را نکنه چون به هیولایی مثل نورمن تبدیل میشه و هری هم به حرفش گوش میده و دیگر قسم میخوره کاری با پدرش نداشته باشه و اسم فامیلی خودش را هم تغییر میده.

(و البته باز هم یادآوری میکنم که در نهایت فاش شد که این هری در واقع یک کلون بوده).

 

10- نورمن آزبورن روح هری را به مفیستو فروخت!

و حالا میرسیم به حقایق بزرگ و مهمی که اخیراً در داستان های مرد عنکبوتی برملا شد. در شمارهٔ 72 از  سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز فاش شد که نورمن آزبورن سال‌ها پیش روحِ پسر خردسالش «هری» را به مفیستو فروخته‌است! در این داستان مفیستو زمانی به سراغ نورمن می‌آید که او و مندل استرام شرکت‌شان را تأسیس کرده بودند و نورمن که تحت شعاع شریکش قرار گرفته بود کم مانده بود همه‌چیزش را از دست بدهد. مفیستو به نورمن پیشنهاد می‌کند که در ازای دریافت روح هری، کاری می‌کند تا بخت یارِ او شده و به هرآن‌چه می‌خواسته برسد.

نورمن مفیستو

نورمن هم این معامله را قبول می‌کند. سودی که مفیستو در این میان می‌برد این است که با فراهم‌آوردن مال و ثروت برای نورمن و کنارزدن شریکش، شرایط را برای بروز خباثت ذاتیِ او در قالب گرین گابلین را فراهم می‌کند.

نکتهٔ مهم دربارهٔ این معامله این است که نورمن تا همین چندوقت پیش هیچ خاطره‌ای از معامله‌اش با شیطان نداشت و هیچ‌کدام از اعمال و رفتار گذشته‌اش را نمی‌توان با توجّه به این موضوع از نو مورد ارزیابی قرار داد. برای امثال، نمی‌توان بدرفتاری‌اش با هری را این‌طور توجیه کرد که او روحش را به شیطان فروخته بوده و دیگر ارزشی برایش قائل نبوده‌است. 

 

11- «گناهان گذشته»: نقشهٔ خبیثانهٔ هری آزبورن برای انتقام از نورمن و عذاب‌دادن پیتر!

در مورد داستان منحوس «گناهان گذشته» هرچه کمتر صحبت شود بهتر است؛ شما می‌توانید جزئیات این داستان را در این مقاله بخوانید. به‌هرحال این داستان لکهٔ ننگی در تاریخ اسپایدرمن برشمرده می‌شود که غالب به اتفاق هواداران تصمیم به فراموش‌کردن آن گرفتند؛ امّا نیک اسپنسر در شماره‌های پایانی ران خود این داستان را رسماً به زباله‌دان تاریخ فرستاد! در شمارهٔ 73 فاش می‌شود که هری آزبورن، زمانی که تبدیل به گرین گابلین و عقلش به کلّی زایل شده بود، طی نقشه‌ای برای انتقام از پدرش، کاری کرد تا او فکر کند با گوئن استیسی رابطه داشته و دو فرزند از او به نام‌های «سارا» و «گابریل» دارد.

او مندل استرام را استخدام کرد تا کلون‌هایی بسازد که قرار بود در نقش فرزندان نورمن ظاهر شوند (هرچند که فاش نشد این کلون‌ها از روی دی‌ان‌اِیِ چه کسی ساخته شدند).

بچه های نورمن ازبورن

و سپس میستریو را استخدام کرد تا با هیپنوتیزم‌کردن نورمن (یا استنشاق نوعی گاز توسط او) باعث شود که نورمن فکر کند قضایای مضحک گناهان گذشته واقعاً اتفاق افتاده‌اند.

نورمن ازبورن گوئن استیسی

میستریو همچنین زمانی که خودش را در قالب یک روان‌شناس جا زده بود روی ذهن مری‌جین کار کرد و خاطرات جعلی در ذهن او قرار داد که در آن‌ها، گوئن به رابطه‌اش با نورمن اعتراف می‌کند.

مری جین میستریو

بدین صورت این داستان نیز به کلّی از تاریخچهٔ کمیک‌های اسپایدرمن پاک شد و هواداران دیگر مجبور به نادیده‌گرفتن اجباری آن نیستند...

 

12- فعّالیت هریِ هوش مصنوعی دور از چشم اسپایدرمن

کمیک legacy of evil

همین‌طور در پایان داستان دیدیم که چطور مخفی‌گاهِ گابلین که هری هوش مصنوعی در آن قرار داشت با خاک یکسان شد.

امّا در شمارهٔ 73 از سری مردعنکبوتی شگفت‌انگیز فاش شد که این نسخه از هری نه تنها پس از نابودی مخفی‌گاه گابلینی نابود نشده، بلکه تمام این سال‌ها دور از چشم اسپایدرمن مشغول فعّالیت بوده‌است! در واقع در این شماره فاش شد که این هری هوش مصنوعی بوده که دوقلوهای استیسی را بزرگ کرده و این دروغ را به خوردشان داده که پدر واقعی‌شان پیتر است و او مادرشان را به قتل رسانده‌است. (اگر برایتان این تناقض پیش آمده که دوقلوها نورمن را به عنوان کسی که بزرگ‌شان کرده می‌پنداشتند و نه هری را، باید بگوییم که در داستان Legacy of Evil گفته شد که هریِ هوش مصنوعی چهرهٔ نورمن و صدای هری را دارد.) در شمارهٔ 73 فاش شد که دوقلوها که به‌علّت رشد تسریع‌شده پس از مدّتی دچار فروپاشی و مرگ می‌شدند، توسط هریِ هوش مصنوعی مرتب کلون شده و به زندگی بازمی‌گشتند.

در شمارهٔ 74 نیز فاش شد که همهٔ این کارها زیر سر مفیستو بوده و هریِ هوش مصنوعی تحت تأثیر او دوقلوها را احیا می‌کرده‌است.

مفیستو دوقلوهای استیسی

این‌طور که داستان توضیح می‌دهد، سارا و گابریل به جهنم می‌رفتند و مفیستو با عذاب‌دادن‌شان قصد داشته آن‌ها را برای مبارزه با اسپایدرمن آماده سازد.

 

13-هری آزبورن هیچ‌گاه از مرگ بازنگشت

گناهان گذشته تنها داستانی نبود که در شماره‌های پایانی ران اسپنسر رتکان شد و پس از ایما و اشاره‌های متعدد به صحنهٔ بازگشت هری آزبورن از مرگ، بالاخره فاش شد که این اتفاق هم توهمی بیش نیست و هیچ‌گاه رخ نداده‌است! در شماره‌های 73 و 74 متوجّه شدیم که هری آزبورنی که در دورهٔ Brand New Day بازگشته و گفته شده بود توسط سرم گابلینی احیا شده و ... (این مقاله را بخوانید)، تنها کلونی از هری آزبورن اصلی‌ست. در حقیقت هری آزبورن اصلی در همان شمارهٔ 200 از سری Spectacular Spider-Man جان داد و به خاطر معاملهٔ پدرش و البته اعمال خبیثانه‌ای که خود مرتکب شده بود، روحش اسیر مفیستو شد.

هری ازبورن

همچنین به طور تلویحی اشاره شد که مسئولِ ساختنِ هری آزبورنِ کلون همان نسخهٔ هوش مصنوعی از هری است و داستانِ رشوه‌دادن نورمن به مسئولانِ سردخانه و فرستادن هری به اروپا برای ترک اعتیاد (که قبلا در این مقاله توضیح داده بودیم) همه‌و‌همه توهمی‌ست که میستریو برای نورمن ایجاد کرده‌است (این‌که انگیزهٔ هری هوش مصنوعی یا مفیستو برای این‌کار چه بوده‌است را خدا می‌داند!).

میستریو نورمن

به‌هرحال داستان این هری آزبورنِ کلون که از دورهٔ Brand New Day به بعد دنبال می‌کردیم (و در مقطعی نام خانوادگی خود را از آزبورن به «لِیمن» تغییر داد) با مرگ جانفشانانهٔ او در فینال داستان به اتمام رسید (او مثل فیلم "مرد عنکبوتی 3" با گلایدر و سلاح گابلینی به کمک پیتر پارکر وقتی که داشت با دوقلوهای کیندرد مبارزه میکرد رفت ولی توسط آنها کشته شد).

کنیدرد هری ازبورن مرگ

مرگ هری لیمن

و اما چه بر سر روح هری آزبورن اصلی که در دست مفیستو آمد چه آمد؟ پس از پیروزی دکتر استرنج در شرط بندی که با مفیستو انجام داد، روح او آزاد شد! (خود مفیستو این رو تایید کرد).

آزادی روح هری

پس برای کمک به ساده شدن مطلب توضیح میدهیم که سه نسخه از هری آزبورن وجود داشته: 1- نسخه اصلی که در شماره 200 از کمیک Spectacular Spider-Man کشته شد (اینجا ترجمه شده) و روحش به جهنم رفت و اسیر مفیستو بود تا اینکه در شماره 74 امیزینگ اسپایدرمن آزاد شد. 2- یک نسخه دیجیتالی بارگذاری شده توسط خود هری آزبورن (قبل از اینکه کشته شود) که توسط مفیستو خبیث شد و مسئول ساخت کلون های گابریل و سارا استیسی هم بود. 3- نسخه کلون شده از هری آزبورن که در چند سال گذشته در داستان های مرد عنکبوتی دیده بودیم و نام خانوادگی خودش را به لیمن تغییر داده بود و در شماره 74 از امیزینگ اسپایدرمن به دست کیندرد کشته شد.

 

14- هری آزبورن در دنیای آلتمیت

هری ازبورن التمیت

 در كمیك های Ultimate spider-man ، هری آزبورن پسر ثروتمند نورمن آزبورن بود که از دوستان صمیمی پیتر پارکر و یکی از معدود متحدین او در دبیرستان بود که هوایش را داشت. او همچنین برای مدتی کوتاه با مری جین این دنیا رابطه رومانتیک برقرار کرد. وقتی آزبورن به خودش فرمول OZ را تزریق كرد و به گرین گابلین تبدیل شد و زنش (مارتا آزبورن) را كشت، سعی كرد پسرش (هری) را هم بكشد! سپس هری به یكی از اقوام خانوادگی سپرده شد ولی در نهایت پیش پدرش برگشت منتهی توسط «مایلز وارن» شستشوی مغزی داده شد تا حوادث تلخ گذشته را به یاد نیاورد. در نهایت شخصیت ثانویه هری (كه نتیجه سالها تلقین ذهنی نورمن آزبورن بود) ظهور كرد و او به هاب گابلین تبدیل شد. داستانش رو میتونید در اینجا با ترجمه ی فارسی بخونید.

هاب گابلین دنیای شماره 1610 (دنیای التمیت)

او چندین بار به عنوان طعمه توسط سازمان "شیلد" استفاده شد تا پدرش را به دام بیاندازند . سرانجام  به مبارزه با پدرش (گرین گابلین) پرداخت و به دست او كشته شد. داستانش اینجا ترجمه شده است.

 

15- حضور در دیگر گونه های سرگرمی 

نقش هری آزبورن را در سه گانه معروف سم ریمی «جیمز فرانکو« بازی کرد. او در نهایت به گرین گابلین تبدیل شد و با پیتر جنگید ولی تغییر عقیده داد و به او در مبارزه با «ونوم» و «مرد شنی» کمک کرد. او توسط ونوم کشته شد.

  

هری آزبورن در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" هم بود (نقش او را «دین دیهان» بازی کرد) . شخصیت پردازی او در این فیلم دستخوش تغییرات زیادی شد. هری فهمید که مثل پدرش به بیماری نادری دچار است و به زودی خواهد مرد. او نزد اسپایدرمن رفت و ازش خواست تا نمونه ای از خونش را بهش بدهد تا مداوا شود ولی مرد عنکبوتی از ترس اینکه شاید هری به هیولایی مثل «لیزارد» تبدیل شود ، این کار را نکرد. در نهایت هری فرمول مخفی ازکورپ را روی خودش امتحان کرد و به گرین گابلین تبدیل شد و به نشانه انتقام «گوئن استیسی» را کشت تا از مرد عنکبوتی انتقام  گرفته باشد.

هری آزبورن اولین بار در دنیای انیمیشن در "مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی" ظاهر شد.  هری از دوستان پیتر بود به مری جین علاقه داشت. او بعد از مرگ پدرش برای مدتی گرین گابلین شد.

در کارتون "مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی جدید"، موهای هری بلوند شده بود . او که رفیق و هم اتاقی پیتر بود، اسپایدرمن را مقصر قتل پدرش میدانست در این کارتون حضور مهم و چشمگیری داشت.

در کارتون مرد عنکبوتی خارق العاده هم هری همکلاسی پیتر بود. او برای بدست آوردن رضایت اطرافیانش، به طور مخفیانه از فرمول نیرو افزای ازکورپ استفاده کرد. پدرش برایش پاپوش دوخت تا مرد عنکبوتی خیال کند گرین گابلین شده. او در این کارتون به «گوئن استیسی» علاقمند شد.

در سریال Ultimate Spider-Man هم هری نقش مهمی داشت. او در ضمن چندین بار با سیمبیوت ونوم ترکیب شد (این مقاله را بخوانید).

هری آزبورن در جدیدترین سریال مرد عنکبوتی که پخش آن از سال 2017 تا به حال ادامه داشته نیز حاضر بوده.

 هاب گابلین در دنیای شماره TRN633

در این سریال، نورمن آزبورن (با صدا پیشگی «جاش کیتون») مدیرعامل شرکت صنایع آزکورپ است که تولید کننده اول قطعات الکترونیکی  و همچنین دارنده بهترین مرکز تحقیقاتی شیمیایی در دنیا به حساب میاد. هری دوست صمیمی پیتر بود که وقتی فهمید او مرد عنکبوتی است رابطه شون شکرآب شد. ولی در نهایت با هم متحد شدند و هری در قالب هاب گابلین به متحدی برای اسپایدرمن بدل گشت. سپس نورمن از او خواست تا اسپایدرمن را بکشد ولی قبول نکرد و در نتیجه نورمن خودش سعی کرد در قالب هاب گابلین اسپایدرمن را شکست دهد که موفق نشد. 

هری آزبورن در بازی های مرد عنکبوتی هم دیده شده. او در بازی که سال 2002 براساس فیلم مرد عنکبوتی ساخته شد حاضر بود و جالبه که «جاش کیتون» به جای او حرف زد. در ضمن در ابن بازی میشد هری آزبورن را به صورت یک شخصیت قابل بازی (playable) آزاد کرد و کل مراحل بازی را با او که لباس گرین گابلین را بر تن داشت و میخواست پدرش را تبرئه کند، بازی کرد!

در بازی Spider-Man 2  هم جاش کیتون دوباره جای هری حرف زد . هری در این بازی هم درست مثل فیلم مرد عنکبوتی دنبال گرفتن انتقام از مرد عنکبوتی به خاطر قتل پدرش بود و از «دکتر اختاپوس» خواست تا اسپایدرمن را بکشد.

در بازی مرد عنکبوتی 3 هم «جیمز فرانکو» خودش جای هری حرف زد. او در این بازی از شخصیت های playable بود.

هری در بازی Spider-Man: Friend or Foe  بود (در نقش New Goblin) . بار دیگر جاش کیتون برای او صحبت کرد. او در این بازی روحیه دوستانه و بذله گو داشت. هری در ابتدای بازی به یاری اسپایدرمن می آید ولی اگر بازی را تکمیل میکردید آنوقت هری هم آزاد (unlock) میشد.

هری در بازی که براساس فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 ساخته شد هم بود و تبدیل به گرین گابلین شد.

بازی مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2

ولی داستان بازی با فیلم فرق داشت و هری با «کینگ پین» در ارتباط بود.

به هری آزبورن در بازی "مرد عنکبوتی کنسول ps4"  هم اشاره شد.

هری ازبورن

این بازی هم درست مثل فیلم های مارول دارای صحنه پس از تیتراژ بود (دو صحنه هم داشت). در یکی از این صحنه شاهد بودیم که نورمن داره با پسر خودش هری که بیماره و احتمالا داره میمیره، صحبت میکنههری داخل یک مخزنه و اطرافش چیزیه که به نظر سیمبیوت میاد! نورمن بهش میگه که حتما برایش راه علاجی پیدا خواهد کرد. بنابراین از همان سال 2018 میشد پیش بینی کرد در قسمت دوم بازی روی سیمبیوت ونوم تمرکز بشه که با انتشار تیزر قسمت دوم و حضور ونوم این مساله تایید شد و البته در دنیای انیمیشن و کارتون Ultimate Spider-Man هم سابقه داشته که هری آزبورن به ونوم تبدیل بشه. 

و البته پیش بینی ها درست از آب درآمد و در قسمت دوم بازی شاهد بودیم که هری برمیگرده و متوجه میشیم که به سیمبیوت نیاز داره تا بتونه زنده بمونه و در نهایت هم به دلیل پیوند کامل با سیمبیوت، به ونوم تبدیل شد (این مقاله و این مقاله را بخوانید).

ولی در نهایت در قالب ونوم و در مبارزه با قهرمانان داستان شکست خورد و به کُما رفت.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

مرگ "هری آزبورن" ترجمه شد ! + لینک دانلود

کمیک "مرگ هری آزبورن نهایی" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت اول

کمیک "هاب گابلین نهایی" (ULTIMATE HOBGOBLIN) ترجمه شد + لینک دانلود

10 حقیقتی که در کمیک‌های «مردعنکبوتی شگفت‌انگیز» به نویسندگی نیک اسپنسر فاش شد!

معرفی شخصیت های مكمل كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت دوم

هری آزبورن چطور زنده شد؟

تمام عشق های پیتر پاركر!

تاریخچه کمیک بوک های اسپایدرمن - قسمت اول

نورمن آزبورن چطور زنده شد؟

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

قسمت دوم از کمیک "گوئن استیسی" (GWEN STACY) ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت سوم

تاریخچه انیمیشن های مرد عنکبوتی

همه چيز درباره پدر و مادر «پیتر پاركر»!

بزرگان تاریخ كمیك بوك های مرد عنكبوتی: گیل كین

10 حقیقتی که باید درباره «مرد گداخته» (MOLTEN MAN) بدانید

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

10 حقیقتی که باید درباره رابطه گوئن استیسی و پیتر پارکر بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Ehsan Spider
#1 Ehsan Spider 1400-08-29 15:31
به به این مقاله چقدر جاش خالی بود توی سایت. به به واقعاً

الان متاسفانه کار دارم و حین کار یه نگاهی به سایت انداختم دیدم این اونده. ایشالا بعدا میخونمش نظرمو میدم.


استاد به نظرم جای به فکتس واسه دردویل هم خالیه. یا اینکه به مناسبت نو وی هوم و اینا در کاره :-*
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1400-08-29 16:44
به نقل از Ehsan Spider:


استاد به نظرم جای به فکتس واسه دردویل هم خالیه. یا اینکه به مناسبت نو وی هوم و اینا در کاره :-*

فکتس دردویل رو که قبلا کار کردیم:
b2n.ir/f69091
نقل قول کردن
هالک 2
#3 هالک 2 1400-09-06 08:53
سلام مقاله خوبی بود
من بیشتر از حضور در دنیای سرگرمی تو مقاله های فکت خوشم میاد
در واقع مقاله خوبی بود
فقط اگر میشه یک سری شخصیت مثل ثینگ یا آقای شگفت انگیز یا ... را هم بنویسید و یک مقاله جدا برای چهارشگفت انگیز
(منظورم اینه برای ۴ عضو جدا جدا بنویسید ...بعدش یک دفعه همرو تو. یه گروه قرار بدید یعنی حقیقت درباره ۴ شگفت انگیز چون ممکنه ثینگ توی یک کمیک حضور داشته باشه و کل چهارشگفت انگیز خیر...)
نظر مه
یه سوال نظرتون درباره نظرات و پیشنهاداتم چیه؟ :lol:
نقل قول کردن
Hellblazer
#4 Hellblazer 1400-09-06 08:56
ممنون آقای ترابی، حضور همچین مقاله‌ی کاملی درباره‌ی هری آزبورن واقعا لازم بود؛ و اینکه چقدر هم زندگی پر پیچ و خم و سختی داشته؛ درباره‌ی مورد «حضور در دیگر گونه های سرگرمی» هم که دیگه نگم، مثل همیشه عالی؛ انقدر این بخش خوبه که بعضی وقت‌ها من اول میام این مورد رو می‌خونم بعدش میرم سراغ ابتدای مقاله! 8)
نقل قول کردن
Ben2
#5 Ben2 1400-09-06 09:18
سلام مقاله خوبی بود
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-09-06 14:07
سلام
ممنون بابت مقاله.
میشه گفت که هری آزبورن از شخصیت های مکمل مهم و معروف دنیای اسپایدرمن هست که اتفاقات زیادی در دوران زندگی او افتاد. او دوران زندگی خیلی خوب و خوشی رو نداشت سختی های زیادی رو تحمل کرد. زمانی هم که مرد، روح او به مفیستو فروخته شد، کلونی از روی او ساخته شد که کشته شد و در کل اتفاقات زیادی براش افتاد. زندگی او بسیار پر فراز و نشیب بوده و همیشه سعی داشته خودش رو بر پدر ظالمش اثبات کنه که او مرد ضعیفی نیست. و البته او دوست بسیار خوبی برای پیتر پارکر بود و همیشه حامی او بود اما وقتی که پدر او کشته شد، حسابی قاطی کرد و اون موقع به یکی از دشمنان اسپایدرمن تبدیل شد. هری همیشه برای من شخصیت جذابی داشته و میشه با رابطه پرتنش او و پیتر یا او و پدرش داستان های جذابی خلق کرد. اما بریم سراغ بررسی حقایق این شخصیت.
یکی از چیز هایی که این پیچیدگی شخصیتی هری رو باورپذیر میکنه، این بازی هایی که توی رابطه اش با گوئن استیسی و مری جین خورده هست. در واقع هر دوی اونا بیشتر به پیتر علاقه داشتند اما مدتی هم با هری بودند که یه جورایی میشه گفت حتی وقتی با هری هم بودند بیشتر چشمشون پیتر رو گرفته بود! برای همینه که هری بعضی وقت ها فکر میکرد که در این زمینه به بازی گرفته شده و این براش خیلی بد بود. البته هنوز هم توی کمیک مرگ هری آزبورن دیدیم که اون به مری حین علاقه داره ولی مری جین یه نفر دیگه رو انتخاب کرده.
اعتیاد هری به مواد مخدر نقطه مهمی در تاریخچه داستان هایی بود که او توی اونا حضور داشت. اول اینکه این داستان از این نظر که نخستین بار بود که از قدرت سانسور های سفت و سخت کاسته شد و کمیکی با مضمون اصلی مواد مخدر چاپ شد. دوم اینکه این لحظه بسیار مهمی برای شخصیت هری آزبورن بود که تبعات روحی و جسمیش تا مدت ها دنبال او بود. یه جورایی هم میشه به هری حق داد چون او هم از سمت پدرش خیلی تحت فشار بود، هم اینکه توی روابط عشقیش شکست خورد و فشار های زیادی بهش متحمل میشد که باعث شد او به مواد مخدر روی بیاره. برای همین این داستان از اهمیت زیادی برای شخصیت هری برخورداره.
به شخصه کمیک "مرگ هری آزبورن" رو خیلی دوست دارم. به نظرم اصلا غیر از مرگ خود هری، این داستان به خوبی تنش دشمنی بین این دو نفر رو نشون داد و معلوم بود که توی این داستان قراره اتفاق خاصی بیفته چون درگیری بین پیت و هری خیلی بالا گرفته بود. و البته مرگ هری آزبورن خیلی دردناک بود و هروقت که میبینمش ناراحت میشم. هری یکی از سمپاتیک ترین شخصیت های خبیث دنیای کمیک هست چون اتفاقاتی که براش افتاد تا حدی تقصیر خودش نبود و عوامل بیرونی باعث این اتفاقات شدن که بهشون اشاره کردم. نویسنده هم مرگ هری آزبورن رو طوری نشون داد که او بعد از یک فداکاری بسیار زیبا جونش رو از دست داد. این فکر واقعا خوبی بود چون هری اونقدر آدم بدی نبود که در حین جنگیدن با پیتر کشته بشه و برای همین او بعد از نجات پیتر کشته شد. و مرگ هری اجرای بسیار عالی داشت. اصلا هر وقت اون جمله "هی پس باید چی کارمیکردم؟ تو بهترین دوستمی." که هری میگه رو میبینم خیلی ناراحت میشم. و البته اون پانل های فوق العاده که بدون یک کلمه چشم تو چشم شدن هری با پیتر، لبخند زیبای او، مرگ دردناک هری، وقتی او این خبر تلخ رو به ام جی میده و ناراحت شدن بسیار زیاد خود پیتر و اون صحنه ای که ما عکی پیت و هری رو کنار هم میبینیم و یاد دوستی های قدیمی و زیبای اونا میفتیم، همه پانل های بسیار عالی هستند که بدون حتی یه کلمه ما رو مجذوب خودشون میکنند و ما رو غرق در غم ناشی از مرگ هری میکنند. چقدر عالیکه معلوم شد هری واقعی هرگز برنگشته و این لحظه عالی هنوز پابرجاست.
کلا داستان مورد 6 خیلی بد بود و پر بود از حفره های داستانی نامعلوم! البته شاید اینکه اون موقع هری بخواد پیتر رو اذیت کنه یه جورایی با عقل جور در بیاد، اما اصلا آفتاب پرست چطور این ربات ها رو ساخته؟ اصلا راه دیگه ای جز روبات بودن این پدر و مادر به ذهن نویسنده ها نرسید؟ (بماند که کلا من با بازگشت پدر و مادر پیتر و بیش از حد پرداختن به اونا مشکل دارم) پس میبینید که این داستان اصلا جالب نیست.
کلا اگر از من بپرسند فقط یه مورد خوب از داستان منفور "سرگذشت کلون دهه 90 میلادی" بگو، من بازگشت نورمن آزبورن از مرگ رو میگم که باعث شد ما باز هم شاهد حضور او در داستان های اسپایدی باشیم. در واقع شاید بشه گفت این مورد یکی از معدود کارهای هوشمندانه داستان سرگذشت کلون دهه 90 هست که شاید فقط دو نفر در دنیای کمیک های اسپایدی قدرت و تجهیزات سازماندهی چنین کار خاصی رو دارند: ویلسون فیسک و نورمن آزبورن. اما مسئله اینجاست که فیسک که با پیتر خصومت شخصی نداره و اصلا چرا باید این همه خودش رو به زحمت بندازه تا زندگی "پیتر پارکر" رو جهنم کنه. (اصلا مگه هویت اسپایدی رو میدونه؟) پس تنها گزینه ای که میمونه نورمن آزبورن هست که خوشبختانه او در واقع خبیث پشت پرده این داستان بود. اما خدایی اگر هری میومد و خبیث اصلی میشد، داستان از چیزی که الان هست هم بدتر میشد! هم اون مورد مرگ هری رو خیلی زود خراب میکرد، هم درواقع هری انگیزه و قدرت این رو نداره که این همه بلا سر پیتر بیاره. واقعا خدا رو شکر که او خبیث اصلی این داستان نبود.
واقعا مورد 9 یکی دیگه از اون داستان هایی هست که خباثت نورمن آزبورن رو خیلی عالی نشون میده. اصلا داستان دارک اونجرز، داستان بسیار عالی هست که نورمن آزبورن رو از خبیث دنیای اسپایدی، به خبیث کل دنیای مارول تبدیل میکنه. واقعا کدوم خبیثی رو میشناسید که این همه انتقام جویان رو به زحمت بندازه؟ چند تا خبیث تا حالا تونستند تا جایی پیش برن که دستور دستگیری انتقام جویان رو بدن؟ اصلا چند تا خبیث هستند که میتونند در عین خباثت، خودشون رو خیرخواه نشون بدن. در عین ظالم بودن، عوام فریبی کنند. یک لحظه جلوی دوربین مثل آدم های متشخص رفتار کنند و مردم هم باورش کنند و چند لحظه بعد،نقشه های خبیثانه شون رو پرورش بدن؟جوکر؟ اون قاتل افسار گسیخته که عالم و آدم میدونند که چقدر قاتل کثیفی هست و اصلا چنین هدفی نداره. (بماند که به نظرم اعداف جوکر شاید کمی خبیثانه تر باشه، اما اهداف نورمن بسیار جذاب تره و اون رو به یک خبیث چند وجهی تبدیل میکنه) دکتر دووم؟ درسته که دووم جز سه خبیث برتر دنیای کمیک و شاید حتی برترین باشه (من که به نظرم برترین نورمن آزبورنه!) اما چنین کاری خیلی از دستش بر نمیاد چون عالم و آدم از خباثت او خبر دارند، حتی هم وطن هاش و اصلا او هویت دو چهره نداره. مگنتو؟ اون هم خبیث بسیار جذابی هست ولی در این مورد اصلا اهدافی که او داره بر ضد انسان هاست و خیلی نمیتونه اونا رو فریب بده. (بحث یکی دو نفر نیست که، بحث تمام مردم جهانه! شاید فقط لکس لوثر یا کینگ پین در این زمینه به نورمن نزدیک بشن) اصلا کدوم خبیثی یا کدوم پدری حاضر به مرگ فرزندش میشه، تا کار خودش رو بهتر جلوه بده و مردم براش دل بسوزونند؟ نورمن آزبورن! (مثل سریال مرد عنکبوتی خارق العاده و اونجایی که او پای پسرش رو پیچ میده تا هویتش مخفی بمونه. شاید در ظاهر بگه که همه این کارها رو برای هری میکنه اما قضیه چیز دیگست. قضیه خباثت زیاد اونه که براش از هر چیزی مهم تره.) برای همین این داستان بسیار خوبیه و نورمن آزبورن هم به نظرم خبیث واقعا عالی هست و اینجا میبینیم که هری وقتی میفهمه برای پدرش هیج ارزشی نداره، چقدر تحت فشار قرار میگیره اما باز هم اون رو نمیکشه.
از موارد ۱۰ تا ۱۳ درباره داستان های جدید نیک اسپنسر هست که گفتنی ها قبلا گفته شده و دیگه چیز خاصی برای گفته شدن نیست جز اینکه این به هم زدن داستان گناهان گذشته به دست اسپنسر خیلی خوب بود و البته اینم خوب بود که هری اصلی رو هنوز مرده نشون داد. به هر حال این run قوت ها و ضعف های خودش رو داشت اما به هر حال میشه به عنوان داستان های خوبی قبولشون کرد.
خب میرسیم به حضور های هری در دنیای سرگرمی و ببینیم که چه نسخه هایی از این شخصیت وجود داشتند و کدوم خوب یا بد بودند.
هری آزبورن در سه‌گانه سم ریمی به نظرم حضور خوب و مفیدی داشت. شخصیت پردازی او شاید در قسمت اول خیلی عالی نبود (البته توی همون قسمت هم نکته های خوبی راجع به شخصیت او بود مثل حمایت هاش از پیتر یا حسودی هایی که به او میکرد یا دشمناش با اسپایدرمن که زمینه ساز قسمت دوم بود.) اما توی قسمت دوم و سوم هری آزبورن نقش بسیار بهتری توی فیلم ها به دست آورد. راه دوستی او و پیتر، به هم خوردن دوستی اونا و جنگیدن اونا در این سه فیلم بسیار خوب به نمایش گذاشته شد و باور پذیر بودند. بازی جیمز فرانکو هم در قسمت اول تعریفی نداره و بازی بی حس و حالی داره اما در قسمت دوم و مخصوصا قسمت سوم بازی او به مراتب خیلی بهتر شد و او تونست بازی بهتری رو از خودش به نمایش بذاره. برای همین این نسخه از هری، نسخه بسیار خوبی بود. اما نسخه دین دیهان از هری در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ به نظرم نسخه خوبی از این شخصیت نبود. من اگر فرصت بشه دوست دارم یه کامنت کامل درباره خبیث های این فیلم بنویسم و اصلا این رو بگم که چرا به نظرم هری آزبورن و الکترو خبیث های خوبی نبودند و اگر به من بگن کدوم خبیث مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ بهتر بود میگم راینو (!!!!!!) اما خب فعلا اینجا جاش نیست. به هر حال چیزی که درباره هری میتونم بگم اینه که مارک وب اشتباه بزرگی هست که کل قوس شخصیتی اون رو سعی کرد در یک فیلم جمع کنه. اول اینکه نشون دادن چنین پیچش شخصیتی در یک فیلم کار بسیار سختیه و کارگردانان بزرگ بلاک باستر سازی هم ممکنه به مشکل بخورند، چه برسه به مارک وب که این فیلم ها جز تجربه های اول بلاک باستر سازی او بودند. حتی سم ریمی که حتی قبل از سه گانه مرد عنکبوتی خودش تبحر زیادی در بلاک باستر سازی و در کل فیلمسازی داشت، میدونست که گذاشتند کل سِیر شخصیتی هری در یک فیلم کار اشتباهی هست و این کار رو در سه فیلم انجام داد. فیلم اول کاملا به دوستی پیتر و هری پرداخت، فیلم دوم به آروم آروم شکرآب شدن رابطه اونا پرداخت که با صحنه ای که هری هویت پیت رو کشف میکنه تکمیل میشه و قسمت سوم به دشمنی اونا و بازگشت هری اختصاص داشت. این بهترین تقسیمی بود که میشد انجام داد. اما متاسفانه مارک وب (و شاید سونی چون میخواست سریع از طریق هری آزبورن به شش خبیث برسه تا از دیزنی و مارول و دی سی و فاکس کم نیاره) کل چیزی که سم ریمی در سه فیلم بهشون پرداخت رو در یک فیلم گذاشت. اونم چه فیلمی! فیلمی که یک آنتاگونیست دیگه هم داره که باید صفر تا صد به اونم بپردازه!! البته انصافا دین دیهان برای نقش هری کم نداشت و بازیگری خوبی داشت. اما کاری که وب میتونست بکنه این بود که یا به رابطه پیتر و هری در فیلم دوم بپردازه و خبیث شدن هری رو به فیلم سوم یا حتی چهارم موکول کنه و بیشتر به الکترو میپرداخت، یا کلا الکترو رو از فیلم حذف میکرد و به هری بیشتر میپرداخت. و البته من از شخصیت پردازی غلط هری و اینکه او هیچ وقت چنین آدمی نبوده که گوئن رو بکشه نگم که خودش یه بحث جداست. (امیدوارم یه جایی بتونم درباره تمام خبیث هایی این فیلم کامل نظرم رو بگم.)
نظرم درباره هری آزبورن در سریال مرد عنکبوتی خارق العاده و نسخه های او در دنیای بازی دنیای بازی در کامنت بعدی:
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#7 AM SM BM SM 1400-09-06 14:07
هری آزبورن در سریال مرد عنکبوتی خارق العاده هم حضور بسیار عالی داشت. کاری که این سریال میکرد میشه گفت به مراتب از کاری که داشت سم ریمی کرد هم بهتر بود! چون شما فکر کنید کل دو فصل سریال و ۲۶ قسمتش توی رابطه هری و پیتر مساویه با همون فیلم اول سم ریمی!!! برای همین شخصیت پردازی هری آزبورن بسیار عمیق شد و مهارت مثال زدنی توی اون به کار رفت. او شخصیتی مثل دنیای کمیک داشت که مثل پسر ناز پرورده باباش بود که دوست بسیار عالی برای پیتر بود، اما حسودی هایی هم بهش میکرد و البته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکرد. (حتی از طریق مصرف گلوبولین سبز توسط او، به اعتیاد او به مواد مخدر در دنیای کمیک هم به طور غیر مستقیم اشاره شد. چون فکر نکنم بشه توی یک انیمیشن به موضوعی مثل مواد مخدر پرداخت) و البته با مرگ پدرش هم بعد از این سریال میتونست به خراب شدن رابطه هری با پیتر و دشمنی اونا بپردازه. (همونطور هم که گفته شده توی فصل سوم قرار بود بیشتر به خانواده آزبورن پرداخته بشه.) برای همین به نظرم این بهترین نسخه از هری آزبورن در دنیای انیمیشن بود و شاید اگر سریال ادامه پیدا میکرد به بهترین نسخه او خارج از دنیای کمیک هم تبدیل میشد! در بازی ها هم معلومه که هری دستی بر آتش داره و در سه بازی بر اساس فیلم های اسپایدرمن حضور داشت و البته "مرد عنکبوتی: دوست یا دشمن" و مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲ اما شاید بشه گفت قراره مهم ترین حضور او دو سال بعد رخ بده چون همونطور که در صحنه بعد از تیتراژ فیلم اول و بازی مایلز مورالز دیدیم، انگار او قراره نقش مهمی در داستان داشته باشه و البته چیزی دور اطرافش شبیه سیمبیوت بود!
مقاله بسیار عالی بود و ما رو به شخصیت هری آزبورن بیشتر آشنا کرد.
با تشکر.
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#8 Spectacular-SpiderMan 1400-09-06 17:59
یک مقاله محشر و عالی دیگر از اسپایدی و استاد
مقاله واقعا کامل بود و ما رو به خوبی با هری آشنا کرد البته حضور در گونه های دیگر سرگرمی که نگم براتون
( ببخشید من فعلا نمیتونم نظر بلند بدم به زودی به نظر مفصل در مورد مقاله و بخش های مختلف میدم)
نقل قول کردن
Incredible Spider-Man
#9 Incredible Spider-Man 1400-09-06 18:03
یه مقاله در جه یک دیگه
واقعا عاشق مقاله های سایتم مخصوصا این نوع مقاله ها
همه چیز عالی بود
هری دوست صمیمی پیتر( تا قبل از مرگ پدرش بعد شد دشمن اسپایدرمن) که کلی مشکل داشته و خلاصه همش از باباش تو سری میخوره اون زندگی پر تنشی داشته از تبدیل شدن و گرین گابلین دوم تا فروختن روحش به مفیستو و نسخه مجازی و کلون و... خلاصه خیلی فراز و نشیب داشته
پیشنهاد ( حتما مقاله رو دقیق و کامل بخونید)
نقل قول کردن
stofterMRM
#10 stofterMRM 1400-09-06 19:27
خدایی الان با این همه..
هنوزم هری بدبخت ترین شخصیت نیست؟؟ :sad:
مقاله خوبی بود ممنون
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#11 Ehsan Spider 1400-09-06 21:17
سلام

دستتون درد نکنه استاد مقاله کامل و پر و پیمون بود. دست مریزاد

راستش تقریبا از همه موارد اطلاع داشتم فقط سر داستان اخیر اسپایدی و وجود سه تا هری یکم گیج شده بودم. واقعا ممنونم که به خوبی توضیح دادید.


#2
ممنون. چندین بار دنبال این مقاله گشتم و میخواستم راجب بیلی کلاب و حس راداری دردویل اطلاعاتی داشته باشم ولی پیداش نکردم و به همون مقاله 100 شخصیت برتر مارول بسنده کردم واسه همین فکر کردم لازمه. بازم دستتون درد نکنه.
نقل قول کردن
mjkp
#12 mjkp 1400-09-08 06:02
سلام دستتون درد نکنه مقاله ای کامل و جامع بود فقط من خواستم بگم که هری ازبورن در فصل های ۲ و ۳ اخرین سریال مرد عنکبوتی کار های بیشتری هم کرد
مثلا وقتی فهمید پیتر مرد عنکبوتی بوده با پیتر پارکر بد شد و زمانی هم که فهمید که اشتباه کرده به کمک پیتر برای جنگ با اختاپوس رفت اما ذهن پیتر دست خودش نبودو جنگ بینشون شکل گرفت .
و در ادامه هم هر وقت مرد عنکبوتی کمک میخواست به کمکش میومد مثل بازگشت نورمن در فصل سوم که معلوم شد نمرده بوده و با ونوم پیوند خورده بود و گروهی از خبیثان رو جمع کرده بود تا مرد عنکبوتی رو تنها کنه (یعنی مایلز مورالز و گوئن عنکبوتی و دختر عنکبوتی رو مشغول کنه و خودش مستقیم با مرد عنکبوتی بجنگه) از اونجایی که به پسرش هیج وقت اهمیت نمیداد اونو بشمار نیورد و هری هم که رئیس آزکورپ شده بود با تجهیزاتش اومد و با نورمن جنگید
نقل قول کردن
masiha_87
#13 masiha_87 1400-09-08 10:50
سلام
خسته نباشید استاد ترابی عزیز
میدونم یه چند روزی برای کامنت دادن دیره ولی گفتم زشته اگه همینطوری بگذرم و یه کامنت تشکر معمولی هم ندم.
مطلب کامل و جامعی بود. نکته اینجاست که جهان کمیک های اسپایدی جدیدا دیگه بیش از حد گسترش پیدا کرده و یه همچین مقاله ای برای همه ی کاراکترای کمیک های امیزینگ نیازه تا کسایی که اون کمیک های قدیمی رو نخوندن، بهتر بتونن با داستان ارتباط بگیرن. من که اونقدر گیج شده بودم هیچی از ران اسپنسر سر در نیاوردم و این مقاله خیلی کمک کرد.

ممنون
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#14 Spectacular-SpiderMan 1400-09-09 21:20
خیلی خب دوستان الوعده وفا بریم سراغ نوشتن نظر
«هری آزبورن» هر کس که اسپایدرمن/پیتر پارکر را میشناسد یقینا اورا هم میشناسد هری یکی از بهترین دوستان پیتر است او در کل زندگی پر تنشی داشته ( خلاصه هیچوقت آسایش نداشته) از سر کوفت های پدرش نورمن تا مرگ ظاهری نورمن و تبدیل شدن به گرین گابلین دوم و اسیر شدن روحش توسط مفیستو( البته توسط دکتر استرنج آزاد شد) و.... خب این زندگی پر تنش قطعا پر از حقایق است که استاد به خوبی در مقاله آوردنش.
و بریم سراغ مقاله....


حقیقت اول و دوم مری جین و گوئن!!: خب یکی از تنش های این شخصیت در زندگی این دو نفر بودن مری جین و گوئن در واقع هری به نوعی با این دو رابطه داشت اما خب بهتره بگیم احتمالا به بازی گرفته شده مثلا گوئن و مری جین هردو به پیتر نگاه داشتند و چشمشون به ایشون بود ولی خب ظاهری با هری بودن که این یعنی هری بیچاره کلا بازیچه شده بود و خبری از عشق واقعی نبوده! ( این سیر تکامل در فیلم های سم ریمی به خوبی دیده شد)

حقیقت سوم اعتیاد: خب این یه نقطه مهم بود چرا چون اولا از اون سانسور ها دست کشیده شد و واقعا مواد مخدر رو نشون دادن و دوما هری بیچاره واقعا حق داشت پدر یک طرف و مری جین یک طرف و اما بعدش هم ترک مری جین و فراهم شدن مقدمه ای برای تبدیل به وارث گرین گابلین!

حقیقت چهارم ازدواج: خب ازدواج به هر حال هری پر تنش ما هم بالاخره ازدواج کرد و صاحب فرزندی به نام نورمی شد خب البته نگم که ازدواج پر تنشی بود و در مشکل اما به هر حال در اون زمان هری بهتر شده بود و پیش روانکار می‌رفت ( البته این پایداری زیاد طول نکشید) خب من برام جالب بود که هری آروم تر شده و ازدواج هم کرده ولی خب بگذریم

حقیقت پنجم: مرگ هری آزبورن: این کمیک رو خیلی دوست دارم و توش شاهد مرگ زیبای هری هستیم یه مرگ عالی که اون بخش های پایانی دیالوگی هم نداشت ولی به خوبی غم مرگ هری رو نشون داد از اون عکس دو نفره که می‌گفت: یاد اون دوران خوش بخیر گرفته تا آمبولانس و... در. واقع هری مرد اما نه در خباثت مرگ اون زیبا بود چون یه فدا کاری بزرگ برای جون بهترین دوستش کرد که موجب فدا شدن جون خودش شد و رفت و رفت... واقعا زیبا بود پیشنهاد میکنم این کمیک رو با ترجمه فارسی از سایت عزیزمون بخونید.

حقیقت ششم: پدر و مادری که واقعی نبودند: هی زیاد از این داستان خوشم نیومد خیلی حفره داشت ولی خب به هر حال هری رو دیدیم که به خاطر عذاب دادن پیتر و با کمک آفتاب پرست یه پدر و مادر رباتیک ساخت که بدجور به روح پیتر آسیب زد حرفی ندارم جز اینکه ب داستان خیلی خوبی نبود.


حقیقت هفتم:کلون ساگا و هری!!: خب این داستان بدجور خراب کرد و اصلا خوب نبود فقط خوبیش ورود نورمن بود و اینکه همه چیز زیر سر اونه چه کسی میتونست باشه چه کسی هست که عمقا از پیتر نفرت داره و کلی هم امکانات داره معلومه نورمن و اگه هری بود واقعا داستان بدجور ضایع میشد آخه هری کلون ساگا؟!

حقیقت هشتم: بازگشت از مرگ: ما تا مدت ها پس از مرگ زیبای هری هری رو ندیدیم و خلاصه مرده بود اما یک هو اومد تو داستان و ما دیدیم همون‌طور که نورمن با فرمول گابلینی نمرد هری هم نمرده و میستریو مرگش رو جعل کرده و خلاصه هری زنده است ( عجب!) ولی بعد معلوم شد نه بابا همش دروغه باز سرمون کلاه رفته و هری مرده این به کلون ازش بوده!


حقیقت نهم:! خب اینجا و این داستان ما به خوبی تونستیم ذات خبیث نورمن آزبورن رو نشون بده واقعا کی فکرش رو میکرد که نورمن از خبیث مرد عنکبوتی به خبیث اونجرز تبدیل بشه ؟! فکر کنم همه! خب نورمن واقعا جزو برترین خبیث ها و حتی برترین خبیث کمیک یه خبیث در ظاهر آدم خوبه اونقدر ظاهر نما که خواست با مرگ پسرش( کلون هری) مظلوم نمایی کنه خیلی مکاره مگه نه تازه برای اونجرز حکم جلبم گرفته کلک!!! و خب انگار داشت توسط هری کشته میشد که دوست خوبمون مرد عنکبوتی دلسوز رسید و نذاشت خلاصه بگم این حقیقت نه بد جور رفته تو کار خباثت نورمن


حقیقت 10تا13: ( اینها کاملا مرتبط هستند پس یکی حساب میشن) خب خب run اسپنسر میشه گفت که متوسط بود یعنی نقاط ضعف و قوت داشت ولی خب میشه به عنوان داستانی خوب پذیرفت بگذریم یکی از بزرگترین نقاط قوتش همین بود همین پاک کردن داستان منفور گناهان گذشته که واقعا حالم از به هم خورد!!! و هری هوش مصنوعی و کلون و.... ( زیاد پر حرفی نمیکنم سایت کاملا توضیح داده از کلون تا هری هوش مصنوعی پس نیازی نیست)

حقیقت ۱۴: کمیک های Ultimate سعی داشتن که با مدرن کردن شخصیت محبوب ما اون رو نوجوان کنن و به تغییر موثری داشته باشیم و خب از حق نگذریم کمیک های موفقی شدند ! خیلی چیزها تغییر کرد از‌ سرگذشت و زن عمو می و... تغییرات خوب و بد داشتن ولی خب ما شاهد یه گرین گابلین هالکی بودیم!! و هری هاب گابلینی !! به هر حال در کل شخصیت هری مثل دنیای اصلی بود دوست پیتر و تو سری خور نورمن!! به هر حال کمیک جالبی بود پیشنهاد میکنم اگه مقدوره براتون بخونید


حقیقت 15: خب خب خب بخش مورد علاقه من که کلا سایت هرچی مقاله داده در مورد این حقایق من خواستم ببینم این چیه؟ اصلا خیلی این بخش جذابه
هری مرد عنکبوتی سم ریمی خیلی خوب بود و تنش هاش از حسادت تا خباثت از کینه تا دوستی( عجب جمله ای :lol: ) به خوبی به تصویر کشیده شد و ما سیر تکامل اون رو از قسمت اول تا قسمت سوم شاهد بودیم و در کل شخصیت پردازی و بازیگری زیبایی داشت هری خوبی بود
اما مارک وب هعی با ما چه کردی مارک که همیشه ذکر خیر شخصیت پردازی های توپت تو فیلمه آخه واقعا چرا؟ هری تو این فیلم بد بد یه کلام بد ختم کلام آخه فیلم دوم بدجور شلوغ پلوغی بود
آخه برادر من چرا فیلم دوم اینقدر شلوغ بود یعنی تهران شلوغی ترافیکش اینقدر نیست! ببینید مثلا همین خبیث ها ما تو فیلم دوم خبیث هایی رو دیدیم که یه هو پریدن وسط و نمیشد باهاشون ارتباط برقرار کرد از الکترو و ظاهرش که بگذریم میرسیم به هری خب برای درک بهتر یه نگاه به هری سم ریمی ادامه در کامنت بعد..
نقل قول کردن
Spectacular-SpiderMan
#15 Spectacular-SpiderMan 1400-09-09 21:21
خب ادامه: هری در سم ریمی در فیلم اول دوست پیتر بود و پایه و بنیاد ویژگی های شخصیتیش اون احساساتش و... گذاشته شد برای فیلم های بعد در فیلم دوم دیدیم که هری اسپایدرمن رو مقصر مرگ پدرش می‌دونه و با کمک دکتر اختاپوس ماسک از چهره پیتر بر میداره و این زمینه دشمنی اونه با پیتر!( ما در این فیلم در ابتدا روابط هری با پیت رو دیدیم و رفته رفته داستان معرکه پیشرفت و ما به واسطه دکتر اختاپوس شاهد برداشته شدن ماسک پیتر شدیم و اون صحنه های آخر فیلم و هری و خشم و وسایل گابلینی پس قسمت دوم بازهم هری رو تکامل داد و اما در قسمت سوم شاهد دشمنی هری و پیتر شدیم که کاملا زمینه چینی شده بود و خلاصه در آخر ما بازهم تکامل هری از بد به خوب یا بهتره بگم درک حقیقت رو دیدیم و در نهایت مرگ زیبای هری ) دیدید کاملا حساب شده سم ریمی با دقت هری رو از فیلم اول تکامل داد و رفته رفته ابعاد شخصیتی اونو آشکار کرد اما جناب مارک وب تو یه فیلم همه چیو سرهم کرد هری اومد و طی ماجرایی خبیث شد و..! آخه این چه نوع ورودی بود مارک وب باید هری رو مثلا تو فیلم ۴ و ۵ به نهایت تکامل میرسوند اما اینجا کلا تکامل خاصی نبود و خلاصه بگم افتضاح
اما انیمیشن من عاشق حضور هری در مرد عنکبوتی خارق العاده هستم بابا واقعا عالی بود و سیر تحول به خوبی نشون داده شد بی نظیر بود پیشنهاد من اینه که برید قشنگ از فصل یک تا پایان فصل دوم رو ببینید پشیمون نمیشی ( خدا را شکر که دوبله هم شده و تو سایتم هست پس چرا معطلید؟!)
هری جان در بازی هم کم نقش نبوده و خب حضور داشته اما اصل کارمون با بازی جدیده و ببینیم که چه می‌کنه اینسامنیاک !!
باتشکر از استاد برای این مقاله و این سایت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37