10 دشمن برتر شزم (Shazam)

10 دشمن برتر شزم (Shazam)

این مقاله به مناسبت اکران فیلم "شزم 2: خشم خدایان" بار دیگر در صفحه نخست سایت قرار می گیرد.

برای آشنایی با شخصیت شزم این مقاله و این مقاله را بخوانید. برای آشنایی با بهترین کمیک بوک های او نیز این مقاله را مطالعه کنید.

 

10- کینگ کال (King Kull)

 شاه کال (King Kull)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 125 از کمیک Captain Marvel Adventures (اکتبر 1951)

در دوران ماقبل تاریخ شخصیتی بوده به نام «شاه کال» که حاکم مکانی بود به نام Submen . اهالی این سرزمین حالتی بدوی داشتند و بهشون وحشی ها (Beast-men) میگفتند ولی در واقع از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته بودند ولی در نبردی با دیگر انسان های ماقبل تاریخ سرنگون شدند (چون اونا عده شون بیشتر بود!).  ولی کال مرگ خودش را جعل کرد و تا قرن 20 میلادی هم زنده ماند (در حالی که در یک غار و در حالت حیات تعلیقی باقی مونده بود). ولی به دلیل زمین لرزه بیدار شد و انسان ها را تهدید کرد. ولی شزم همیشه جلویش را گرفته است.

 

9- سوبک (Sobek)

سوبک (Sobek)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 26 از کمیک 52 (سال 2006)

باید خدمتتون بگم که اون قدیما و وقتی شخصیت شزم هنوز متعلق بود به انتشارات «فاسِت کامیکس» ، یک خبیثی داشتیم به نام «مرد تمساحی» (Crocodile Man) که ظاهر مسخره و کارتونی هم داشت (اینجا میتونید عکسش رو ببینید). به او لقب Herkimer داده بودند و از سیاره Punkus آمده بود که اهالی اش همه این شکلی بودند. او معمولا با دیگر دشمن معروف شزم یعنی «مِستر مایند» همکاری میکرد و عضو گروهش بود (درباره مستر مایند در همین مقاله توضیح داده شده است). بعدشم هم فهمید که جرم و جنایت عاقبتی ندارد و به سیرک ملحق شد!!! بعدا اما شخصیتی تمساح مانند در کمیک های شزم دی سی دیدیم که گفته میشد توسط آزمایشان «دکتر سیوانا» خلق شده است. اما سپس معلوم شد که او نام اصلی اش هست «یورد ناشناخته» (Yurrd the Unknown) که یکی از چهار سوارکار آپوکالیپس بوده و مظهر "قحطی" و گرسنگی است! جالبه که بدونید در فیلم "شزم" (2019) ما در جایی مشاهده میکنیم که برادران و خواهران ناتنی «بیلی باتسون» (شزم) به مخفیگاه جادوگر شزم رفته اند و در آنجا درهایی را باز میکنند به که دنیاها یا بُعدهای دیگر باز میشود. آنها وقتی یکی از درها را باز میکنند چند مرد تمساحی میبینند که دارند پوکر بازی میکنند!

 

8- لُرد ساتانوس (Lord Satanus)

لُرد سایتانوس (Lord Satanus)

«لرد ساتانوس» یک شیطان دیو مانند است. او خواهری دارد به نام Blaze . هر دوی آنها فرزندان جادوگر شزم هستند (همان جادوگری که قدرت های خودش را به «بیلی باتسون» داد و باعث شد تا به قهرمانی به نام شزم تبدیل بشه). مادرشان هم دیوی ناشناخته است. او اولش خودش را هیبت مردی به نام «کالین تورنتون» (Colin Thornton) مخفی میکرد و صاحب روزنامه ای بود به نام Newstime که با "دیلی پلانت" ( روزنامه ای که «کلارک کنت» در آن کار میکند) رقابت میکرد. او و خواهرش در حال حاضر حاکم "قلمرو جهنمی" (Infernal Dominion) در دنیای دی سی هستند. لازم به ذکره که لرد ساتانوس از دشمنان سوپرمن هم به حساب میاد.

 

7- اکلیپسو (Eclipso)

اکلیپسو (Eclipso)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 61 از کمیک House of Secrets (آگوست 1963)

«قلب تاریکی» (Heart of Darkness) یک الماس سیاه است که هزاران سال پیش در مکانی متروکه و دور افتاده در سیاره "آپوکالیپس" (Apokolips) پیدا شد. این الماس را جوری تراش دادند تا به عنوان وسیله ای بر ضد دشمنان حاکم اپوکالیپس یعنی «دارک ساید» استفاده شود. ولی بعدش روح خشم و غضب و فرشتهٔ انتقام  که دوست داشت جسم دیگران را تسخیر کنه، در آن مهر و موم شد . این الماس به زمین رسید و دانشمندی به نام «بروس گوردون» را تسخیر کرد. در کل «اکلیپسو» دوست داره موجودات قوی و نیرومند مثل شزم را به تسخیر خودش دربیاره تا به اهدافش برسه. در سری کمیک های New 52 دیدیم که اکلیپسو اسمش هست «لُرد کایلا» که از یک خاندان باستانی در دنیای جادویی به نام Gemworld است که هنگام یک کسوف به دنیا آمد و قدرت های وسیعی هم به دست آورد و در نهایت به حاکم ظالم آنجا نیز تبدیل شد. اکلیپسو دارای قدرت‌های جادویی گسترده با اثرات گوناگون است، که شامل پرواز، تغییر اندازهٔ فیزیکی، آسیب‌ناپذیری، نامیرایی و تغییر آب و هوا برای خلق حوادث طبیعی (سیل، رعد و برق و طوفان) است. او دارای قدرت، سرعت و استقامت ابرانسانی و همچنین قادر به ایجاد و بکارگیری انرژی از دستان و چشم چپ خود است. او توانایی تسخیر هر شخصی را دارد که با او از طریق آن الماس سیاه (قلب تاریکی) بر قرار می‌کند. او با خود شمشیری به ظاهر نشکن و عرفانی حمل می‌کند و شمشیرزنی حرفه‌ای به شمار می‌رود.

 

6- کاپیتان نازی (Captain Nazi)

کاپیتان نازی (Captain Nazi)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 21 از Master Comics (دسامبر 1941)

نام واقعی اش بود Albrecht Krieger و پدر دانشمندش جوری ژنتیک او را دستکاری کرده بود تا به اوج قدرت یک انسان دست یابد. در جنگ جهانی دوم برای «آدولف هیتلر» میجنگید و میتوانست با استفاده از یک گاز مخصوص حتی پرواز کند! وقتی دی سی صاحب شخصیت شزم شد، یک مقدار سرگذشت کاپیتان نازی را هم تغییر دادند و دیدیم که او خودش را در حیات تعلیقی (suspended animation) قرار داده تا بتواند در زمان حال از خواب بیدار شود و حکومت نازی ها را دوباره در جهان به راه بیندازد. این شخصیت در یکی از قسمت های فصل دوم سریال تلویزیونی "افسانه های فردا" نیز حضور داشته که نقشش را آقای «آندره اریکسون» بازی میکرد.

کاپیتان نازی (Captain Nazi) 

 

5- ساباک (Sabbac)

 ساباک (Sabbac)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 4 از کمیک Captain Marvel, Jr (فوریه 1943)

تا به حال سه نفر به نام «ساباک» در دنیای کمیک با شزم دشمنی کرده اند. اولین آنها سال 1943 و توسط خالق شخصیت شزم در انتشارات فاست کامیکس خلق شد. اسم واقعی او «تیموتی کارنس» (Timothy Karnes) بود که به جادوی سیاه علاقمند بود و قدرت های خودش را از جهنم میگرفت! از سال 2004 نسخه به روز شده این شخصیت را در شماره 8 از سری سوم کمیک های Outsiders دیدیم. نسخه سوم ساباک هم سال 2013 و در شماره 21 از کمیک "جاستیس لیگ" خلق شد. اسم واقعی اش بود: «اشمائیل گرگور» (Ishmael Gregor). اشمائیل از مهاجران روس بود که در آمریکا به یکی از روسای خلافکاری شهر تبدیل شد و به دنبال دست یافتن به قدرت های ساباک (تیموتی کارنس) بود. به همین دلیل او را دستگیر و به قتل رساند و یک مراسم شیطانی ترتیب داد و مسافران یک اتوبوس را به قتل رساند و به عنوان هدیه به شیطان پیشکش کرد! او اینجوری به قدرت های ساباک دست یافت! او از همکاران «بلک آدام» بود و با «7 دشمن بزرگ بشریت» هم همکاری داشت.  «ساباک» در واقع نقطه عکس تاریک شزم است و بنابراین قدرت های خودش را از اربابان تاریک شیطان دریافت میکند: آیم (Aym) ، بعل‌الذباب (Beelzebub)، بلایل (Belial)، آشمادای (Asmodeus) و کریتس (Crateis). او همانند دیوی نیرومند به تصویر کشیده میشه که میتونه از دهانش آتش بیرون بریزد.

سوبوک 

 

4- هفت دشمن خطرناک بشریت (Seven Deadly Enemies of Man)

 هفت دشمن بزرگ بشریت (Seven Deadly Enemies of Man)

هفت گناه خطرناک بشریت که با نام "هفت گناه کبیره" (Seven Deadly Enemies of Man) هم شناخته میشوند در واقع 7 دیو یا شیطان قدرتمند هستند بر اساس هفت گناه بزرگ در دین مسیحیت: غرور (Pride)، طمع (Greed)، شهوت (Lust)، حسادت (Envy) ، خشم (Wrath)، شکم‌پرستی (Gluttony) و تنبلی (Sloth). گفته میشه این شیاطین سالها پیش به دست جادوگر شزم اسیر و در مجسمه هایی زندانی شدند و در مخفیگاه این جادوگر که بهش Rock of Eternity گفته میشود، نگهداری میشوند.

هفت گناه کبیره

آنها چندباری از مجسمه های خود رها شده اند ولی شزم آنها را دوباره اسیر کرده است. آنها در قسمت اول فیلم "شزم" هم حضور داشتند.

اولش مجسمه بودند و در مخفیگاه جادوگر شزم نگهداری میشدند ولی بعدا توسط خبیث اصلی فیلم آزاد شده و باهاش پیوند خوردند.

فیلم شزم

 

3- مِستر مایند (Mr. Mind)

 مستر مایند (Mr. Mind)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 22 از کمیک Captain Marvel Adventures (1943)

یکی از اولین و قدیمی ترین دشمنان شزم ، «مستر مایند» نام داره. او در واقع یک کِرم بیگانه به اندازه دو اینچ است که هوش بالا و قدرت های تله پاتیک و ذهنی زیادی دارد. نحوه معرفی او در کمیک های شزم از اهمیت خاصی برخورداره. همانطور که در این مقاله گفته شده بود ، مستر مایند در نتیجه یک داستان طولانی (که شاید بتوان لقب اولین آرک واقعی در دنیای کمیک را بهش داد) خلق شد. ظاهر او از خوانندگان مخفی مانده بود  چون فقط صدایش را میشنیدند! ولی بعد از چند شماره معلوم شد یک کرم فضایی است! مستر مایند رهبر اولین گروه ابرشرور در دنیای کمیک به شمار میاد: "انجمن بزرگ شرارت" (Monster Society of Evil) . بنابراین شخصیت مهمی است. در کمیک های جدیدی دی سی او را بیشتر مرتبط با جادو دیده ایم. همچنین با «دکتر سیوانا» (یکی دیگر از دشمنان شزم که در همین مقاله معرفی شده است) اتحاد دارد و همکاری میکند و دیده شده در گوش سیوانا رخنه کرده و وادارش میکنه کارهای خبیث انجام بده! مستر مایند در فیلم "شزم" (2019) اولش یک حضور کامئو مانند داشت (در مخفیگاه جادوگر شزم) و داخل یک بطری نگهداری میشد ولی وقتی آنجا تخریب میشه از بطری فرار میکنه. در نهایت او را در سلول دکتر سیوانا و در صحنه پس از تیتراژ مشاهده کردیم. همچنین گفته میشه در یکی از صحنه های پس از تیتراژ قسمت دوم هم حضور دارد.

مست رمایند

به نظر میرسه در دنیای سینمایی او قراره موجودی باشه از یک بُعد دیگر. و نکته جالب درباره او اینه که صدایش توسط کارگردان فیلم های شزم یعنی «دیوید سندبرگ» تامین شده است!

 

2- بلک آدام (Black Adam)

بلک آدام (Black Adam)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 1 از کمیک The Marvel Family (دسامبر 1945)

در کمیک های کلاسیک و اولیه شزم، بلک آدام اهل مصر باستان بود و «تث –آدام» (Teth-Adam) صدایش میزدند (به معنای "آدم نیرومند"). جادوگر شزم او را انتخاب میکنه تا جانشینش باشه. بنابراین وقتی کلمه شزم را بر زبان می آورد به قدرت های فوق بشری دست پیدا میکرد ولی به زودی به خاطر وسعت قدرتهایش فاسد شد (ابتدا جادوگر به او قدرت هایی اعطا کرده بود از خدایان رومی – یونانی ولی بعدا در دنیای کمیک قدرت های بلک آدام از خدایان مصری نشات گرفتند. یعنی او بنیه خودش را از Shu، سرعتش را از Haru، زور بازویش را از Amon، عقل و خردش را از Zehuti ، قدرتش را از Aton و شجاعتش را از Mehen میگیرد). او سپس فرعون زمان خودش را کشت و بر تاج و تخت مصر نشست. ولی جادوگر شزم که از دستش عصبانی شده بود وی را به سیاره دوردستی تبعید کرد. او 5 هزار سال را در تبعید بود تا اینکه سال 1945 به زمین برگشت و دشمن اصلی شزم (بیلی باتسون) شد. البته در سالهای اخیر پیشینه بلک آدام را تا حد زیادی عوض کرده اند و او بیشتر به حالت یک ابرقهرمان فاسد شده به تصویر کشیده میشود که سعی در جبران گذشته خودش دارد. در کمیک های rebirth نیز گذشته وی دوباره تغییر کرد و دیدیم که وی یکی از اعضای "شورای فنا ناپذیران" (Council of the Immortals) است. اعضای این گروه همگی از قدیمی ترین موجودات عالم هستند و کسانی مثل «وندل ساوج» (Vandal Savage) یا «هاک گرل» (Hawkgirl) نیز در آن حضور دارند. اخیرا فیلم اختصاصی این شخصیت با حضور «دواین جانسون» ساخته شد که از هر نظر ناموفق بود!

 

1- دکتر سیوانا (Dr. Sivana)

 دکتر سیوانا (Dr. Sivana)

نخستین حضور در دنیای کمیک : شماره 2 از کمیک Whiz Comics (دسامبر 1939)

«دکتر سیوانا» از همان اول خودش را به عنوان بزرگترین دشمن شزم جا انداخت. برای اینکه او را کاملا درک کنید بهتره با «لکس لوثر» مقایسه اش کنید. یعنی او هم اولش مثل لکس مثل یک دانشمند نابغه و دیوانه به تصویر کشیده میشد که وسایل و تجهیزات نبوغ آسایی درست میکند تا با شزم بجنگد. منتهی فرقش این بود که از همان آغاز تونست بفهمه که شزم در واقع نوجوانی است به نام «بیلی باتسون» (جالبه که تو فیلم سینمایی "شزم" هم او متوجه این موضوع میشه) . میگن اولش آدم خوبی بوده که میخواسته به بشریت خدمت کنه ولی روسای او و کمپانی هایی که برایش کار میکرده او را طرد کرده و بهش لقب دیوانه دادند و باعث شدند خبیث بشه. بعدش هم به سیاره ونوس رفت و در میان موجودات آنجا به مقام بالایی دست یافت و سپس به زمین برگشت و با شزم درگیر شد. سال 1953 وقتی دی سی از فاست کامیکس (ناشر کمیک های شزم) شکایت کرد، داستان های شزم هم دیگر کنسل شد. ولی 20 سال بعد خودِ دی سی رایت شخصیت شزم را خرید و سال 1973 دوباره کمیک های شزم توسط دی سی چاپ شد. توضیح داده شد که دلیل غیبت 20 ساله شزم و خانواده اش این بوده که دکتر سیوانا آنها را در زندانی به نام Suspendium اسیر کرده بوده! درست مثل اکثر دشمنان کلاسیک شزم، سرگذشت سیوانا هم در سالهای اخیر تغییراتی داشته است. مثلا سال 2011 و در کمیک های New 52 شاهد بودیم که دکتر سیوانا یک دکتر محترمه که میخواهد خانواده اش را از یک بیماری نجات دهد ولی چون از علم نا امید شده به جادو روی می آورد . بعدش میره سراغ مقبره «بلک آدام» و وقتی داره سعی میکنه بازش کنه رعدی به چشم او برخورد میکنه که باعث میشه بتونه جادو را ببینه! سپس او وارد اتحادی با «مستر مایند» میشه.

دکتر سیوانا

  در فیلم "شزم" آقای «مارک استرانگ» نقش دکتر سیوانا را بازی کرد و به نظر میرسید ظاهر و پیشینه او نیز از سرگذشت سیوانا در کمیک های New 52 اقتباس شده باشه چون او بیشتر با جادو مرتبط شده بود تا علم و دانش.

مارک استرانگ

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مطالب مرتبط:

رتبه بندی قوی ترین ابرشرورهای دی سی

15 شخصیت برتری که از کمپانی یا دنیاهای دیگر وارد دی سی شدند!

نقد و بررسی فیلم شزم (SHAZAM)

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

کمیک کان 2018 : نقد و بررسی اولین تریلر فیلم سینمایی "شزم" (SHAZAM)

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (ORIGIN) را دارند + ویدئو

15 شخصیت دنیای کمیک که یادتون رفته قبلا هم در تلویزیون دیده شده بودند!

15 نبردی که دوست داریم بین کاراکترهای سرشناس دنیای سرگرمی ببینیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1398-01-19 17:15
بازهم مثل همیشه ازتون انتظار دارم مقاله منو خوب و با دقت بخونید و اگر جایی غلط تایپی مشاهده میکنید بفرمایید تا تصحیح بشه
نقل قول کردن
Bucky WS
#2 Bucky WS 1398-01-19 17:17
خداوکیلی دمتون گرم. سایت ها و کانال های تلگرامی که ماتحت خودشون رو پاره میکنند و ادعای دی سی فن بودن دارن به خودشون زحمت نمیدن همچین مقالاتی بنویسن (چون سوادش رو ندارن) ولی سایتی که وب سایت تخصصی مرد عنکبوتیه این کار رو میکنه
استاد ترابی همه هواداران راستین دنیای کمیک قدردان شما و این سایت هستن
نقل قول کردن
Red wolverine
#3 Red wolverine 1398-01-20 00:33
خیلی ممنون از آقای ترابی که همیشه سعی در گسترش دادن اطلاعات مون در کمیک بوک ها هستند :roll:
نقل قول کردن
moali
#4 moali 1398-01-20 10:31
ممنون از شما بابت این مقاله مفید؛

فکرمیکنم به لحاظ سینمایی بلک آدام بتونه از دکتر سیوانا برای شزم تهدید جدی‌تر و جذاب‌تدی بشه، چون به نظرم فیلم نتونست از همه پتانسیل‌های سیوانا استفاده کنه و همون‌طور که قبلا عرض کردم در برخی از پلان‌ها انگیزه و ملموس بودن او دچار خلل شد، از طرفی به لحاظ سینمایی و انتخاب بازیگر بلک آدام از جذابیت بیشتری برخورداره و باتوجه به تین که در حدود یک سال آینده ما شاهد فیلم اختصاصی او خواهیم بود پس قطعا وارنر فرصت بیشتری برای پرداخت این کرکتر دارد و میتوان انتظار داشت که او در فیلم شزم۲ حضور داشته باشد
پ/ن: البته اگر اوریجین دیگری برای بلک ادام اقتباس نشود، همون طور که شما هم در مقاله فرمودین یک قهرمان فاسد که در حال جبران...
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#5 AmirhoseinJafari2005 1399-11-25 21:33
عالی بود ;-)
نقل قول کردن
Hellblazer
#6 Hellblazer 1401-07-01 10:12
شزم برای یک سه گانه‌ی سینمایی بهترین ویلن‌ها رو داره.
شکر خدا از دو تاشون در فیلم اول به خوبی استفاده شد.
هفت گناه کبیره که پروندشون بسته شد و فقط موند دکتر سیوانا که مستر مایند رفت سراغش، (انصافا صحنه پس از تیتراژ هیجان انگیز و هایپ کننده‌ای بود).
اگر انیمیشن لگو شزم رو تماشا کرده باشید می‌بینید که مستر مایند اون یارو تمساحیه و دکتر سیوانا و چند نفر دیگه رو جمع می‌کنه و یک گروه خبیث تشکیل می‌دن؛ امیدوارم در «شزم ۲: خشم خدایان» هم شاهد همچین چیزی باشیم.
فیلم سوم هم که قریب به یقین ویلنش بلک آدام باشه، که اگه باشه چی میشه، اگر سوپرمن هنری کویل هم توش یک حضوری داشته باشه رسما میشه نور علی نور شبیه به کمیک superman/shazam : first thunder که خیلی هم کمیک خوبی هستش.
امیدوارم شزم دچار نفرین سومین فیلم و دومین فیلم سه گانه نشه و همین فیلم دومش هم چیز خوبی از آب دربیاد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37