نگاهی به صحنه های حذف شده در سه گانه مردعنکبوتی سم ریمی که تا به حال دیده نشده اند!

نگاهی-به-صحنه-های-حذف-شده-در-سه-گانه-مردعنکبوتی-سم-ریمی

سه گانه مردعنکبوتی سم ریمی یک موفقیت بسیاربزرگ بود. در عین حال جالب است بدانید که تعدادی از سکانس ها در اتاق تدوین حذف شدند و حتی پس از گذشت 20 سال هنوز در قالب هیچ نسخه ای پخش نشده اند!

برای دیدن صحنه های حذف شده از فیلم های مردعنکبوتی روی لینک زیر کلیک کنید:

صحنه های حذف شده از فیلم های مرد عنكبوتی

از اکران فیلم مردعنکبوتی یک سم ریمی –نخستین فیلم ساخته شده از این ابرقهرمان نمادین و محبوب مارول- 20 سال گذشته است. پس از این فیلم دو دنباله مردعنکبوتی 2 (سال 2004) و مردعنکبوتی 3 (سال 2007) اکران شدند و این سه گانه محبوب را تشکیل دادند. و در حالی که خیلی از طرفداران هنوز هم از عوامل داخلی که از ساخت فیلم چهارم سم ریمی جلوگیری کردند عصبانی هستند عده ای دیگر با اشتیاق زیاد دنبال پیدا کردن سکانس های حذف شده این سه گانه هستند.

برخی از این سکانس های حذف شده در 2 نسخه متفاوت مردعنکبوتی 2 و 3 یعنی "مردعنکبوتی 2.1" و "مردعنکبوتی 3 : نسخه ویژه ادیتور" قابل تماشا هستند. به طور مثال نسخه مردعنکبوتی 2.1 شامل 8 دقیقه اضافه است که میتونید صحنه های اضافی را از اینجا دانلود کنید.

مردعنکبوتی 2.1

گفتگویی بین پیتر و هری در تولد پیتر، مبارزه طولانی تر بین دکتر اختاپوس و مردعنکبوتی، سکانس طولانی تر آسانسور با Hal Sparks (کمدین آمریکایی)، سکانس صحبت مری جین با دوستش و معروف ترینشان سکانسی که جی جونا جیمسون در محل کار خود لباس مردعنکبوتی را میپوشد و ادای او را در می آورد!

جی جونا جیمسون (J. Jonah Jameson)

در حالی که "مردعنکبوتی 2" هم از لحاظ تجاری و هم از دید منتقدان فیلم موفقی بود "مردعنکبوتی 3" نظرات و نقد های تندی را دریافت کرد. استفاده از 3 ویلن معروف (مردشنی، گابلین جدید، ونوم) و ریتم ناهماهنگ فیلم از جمله مواردی بود که باعث کوبیده شدن فیلم شد. "مردعنکبوتی 3 : نسخه ویژه ادیتور" به مناسبت گرامیداشت دهمین سالگرد فیلم مردعنکبوتی 3 در سال 2017 پخش شد. این نسخه شامل چند صحنه جدید بود –که در این مقاله به صورت کامل بررسی شده است- و در عین حال لحظاتی از نسخه اصلی در آن حذف شده بود که نهایتا تبدیل به اثری شد که 2 دقیقه از نسخه اصلی "مردعنکبوتی 3" کوتاه تر بود.

مردعنکبوتی 3 نسخه ویژه کارگردان

"مردعنکبوتی 2.1" و "مردعنکبوتی 3 : نسخه ویژه ادیتور" با ارائه برخی سکانس های جدید از این سه گانه باعث شدند هواداران برای اطلاع از سکانس هایی که در اتاق ادیت حذف شد بیشتر ترغیب شوند. این نکته را هم اضافه کنم که مردعنکبوتی 1 هنوز نسخه ویژه ای نداشته است. اما در طول این سال ها اطلاعاتی درباره سکانس های حذف شده به دست آمده است. در ادامه مقاله میخواهیم به آن دسته از سکانس های حذف شده ای بپردازیم که تا حالا در هیچ نسخه ای دیده نشدند:

 

کامئو های حذف شده و یک سکانس جالب : موارد حذف شده "مردعنکبوتی 1"

اولین صحنه حذف شده مربوط به برج های دوقلو هست که بدلیل حادثه 11 سپتامبر از فیلم حذف شدند و از آن سکانس فقط چند لحظه ی بسیار کوتاه در فیلم اصلی باقی ماند که انعکاس برج های دوقلو در چشم های مردعنکبوتی دیده میشود. (با اینکه فیلم در سال 2002 اکران شد ولی فیلم در سال 2001، ماه ها قبل از آن حادثه، فیلمبرداری شده بود).

اسپایدرمن برج دوقلو

جالب است بدانید که یک تیزر از فیلم مردعنکبوتی 1 پخش شده بود که در آن چند سارق از بانک دزدی میکنند و سپس سوار هلی کوپتر میشوند و فرار میکنند که در همین حین مردعنکبوتی هلی کوپتر را با تارهایی که می تند گیر می اندازد.

تیزر مردعنکبوتی

به علاوه پوستری هم بود که انعکاس برج های دوقلو در چشمان مردعنکبوتی دیده میشد ولی بلافاصله پس از 11 سپتامبر پوستر و تیزر سریعا جمع شد.

تیزر مردعنکبوتی

میتوانید این تیزر را از اینجا تماشا کنید. (آپارات سایت اسپایدی)

صحنه حذف شده دیگر که در تیزر های اولیه به چشم میخورد مربوط است به استفاده پیتر از وب شوتر مکانیکی! این سکانس عجیب بود از آن جهت که سم ریمی تصمیم بحث برانگیزی گرفت و از تارهای ارگانیک در فیلمش استفاده کرد (البته گفته میشه که اولین بار این جیمز کامرون بود که در فیلمنامه ای که برای فیلم ساخته نشده اش از اسپایدرمن نوشت، منشاء تارهای او را ارگانیک کرد زیرا از نظرش این ایده برای تماشاچیان قابل باورتر بود). در واقع به نظر میرسد علیرغم استفاده از تارهای ارگانیک اما ریمی میخواسته که از وب شوتر هم استفاده کند تا پیتر پارکر با استفاده از آنها بهتر بتواند اشیاء را مورد هدف گیری قرار دهد ولی در نهایت از این ایده صرفنظر کرده است. ولی شما میتونید تصویری از این وب شوترها را در زیر مشاهده کنید:

وب شوترهای اسپایدرمن

سکانس حذف شده و تغییر یافته دیگر مربوط میشود به کامئوی خالق مردعنکبوتی یعنی استن لی! در نسخه اصلی ما استن لی را لحظه کوتاهی هنگام نبرد نفس گیر اولیه بین مردعنکبوتی و گرین گابلین میبینیم که دختر بچه ای را نجات میدهد. اما در فیلمبرداری اولیه استن لی قرار بوده یک فروشنده خیابانی باشد که به مشتری عینک پیشنهاد میده و میگه "اینا چطور؟ تو فیلم ایکس من به چشم میزدن"!

(میتونید این صحنه رو اینجا تماشا کنید).

سکانس دیگری که از فیلم "مردعنکبوتی 1" حذف شده سکانس مربوط به ادی براک باشد! ادی براک قرار بود حداقل در یک صحنه در فیلم حضور داشته باشد.(اتفاقا به نظرم حضور ادی براک در این فیلم میتوانست زمینه چینی خوبی برای حضور پررنگ ترش در فیلم سوم باشد.) بازیگر این نقش هم R.C. Everbeck بوده که در فیلم های Sneakers و Pretty woman نقش بسیار کوتاهی را بازی کرده است (تهیه کننده آن فیلم ها هم لورا زیسکین بوده).

ادی براک

ولی ظاهرا بعدها سم ریمی چون ادی براک را هم جثه پیترپارکر میخواست قید این بازیگر را زد و از توفر گریس در فیلم "مردعنکبوتی 3" استفاده کرد. (ظاهرا از نظر سم ریمی Everbeck برای این نقش زیادی هیکلی بوده!)

 

نسخه بازپخش شده در FX : حذفیات "مردعنکبوتی 2"

از آنجا که تقریبا تمام صحنه های حذف شده "مردعنکبوتی 2" در نسخه "مردعنکبوتی 2.1" نمایش داده شده ،در این مقاله چیز زیادی نمیتوانیم به آن اضافه کنیم. ولی هواداران به شدت تیزبین،هنگام بازپخش این فیلم در شبکه FX سکانسی را پیدا کردند که پیتر موتورش را به تیر چراغ برق زنجیر میکند و سپس وارد آپارتمانش میشود:

صحنه حذف شده از مردعنکبوتی 2

(در واقع قرار بوده این سکانس برای اولین بار نمایی از آپارتمان پیتر را نشان بدهد).

 

یک عالمه حذفیات! : حذفیات "مردعنکبوتی 3"

خب میرسیم به فیلمی که بیشترین حذفیات را داشته. فیلمی که بر سر اختلافات ریمی با تهیه کنندگان و استودیو قربانی شد. طولانی ترین فیلم سه گانه و همین طور پرخرج ترین فیلم تاریخ تا سال 2007 (با بودجه ای بین 250 تا 300 میلیون دلار!) که سکانس های حذف شده و کوتاه شده بسیاری دارد :

- تریلر های اولیه فیلم (کمیک کان 2006) صحنه هایی از نبرد بین پیتر و هری را به نمایش میگذارند که هرگز در نسخه سینمایی آن دیده نشده است. دیالوگی هم در فیلم وجود داشته که مری جین در مورد ماهیت بخشش صحبت میکرده. همچنین قرار بوده پیتر برای صحبت کردن با هری به شرکت آزکورپ برود ولی کارمند شرکت مانع از انجام این دیدار شود. در عین همچنین جشن تقدیر مردم شهر از مردعنکبوتی نیز قرار بوده به مراتب با شکوه تر و طولانی تر از صحنه نشان داده شده در فیلم باشد.

یک حذف بزرگ از فیلم "مردعنکبوتی 3" مربوط میشود به مردشنی و دخترش. آدریان لستر قرار بوده نقش یک زیست شناس مولکولی به نام دکتر فیل والاس را بازی کند که بر روی درمان بیماری دختر مردشنی (پنی) کار می کند. صحنه های بیشتری بوده که انگیزه مردشنی را برای سرقت از بانک و کشمکش درونی فلینت مارکو به دلیل بیماری دخترش را بهتر به تصویر میکشیده است. (بر اساس رمان نوشته شده از روی فیلم، دکتر به پول بیشتری برای انجام تحقیقات نیاز داشته و مردشنی هم به همین خاطر دست به سرقت از بانک میزند). بعدتر این دکتر اعلام میکند که بیماری دخترش راه درمانی ندارد و انگیزه بزرگ مردشنی برای پیوستن به ونوم در نبرد عظیم پایانی میشود.

سکانسی در "مردعنکبوتی 3 : نسخه ویژه ادیتور" وجود دارد که در آن مردشنی نگاه طولانی و احساسی به دخترش میکند و یک قلعه شنی هم برای او می سازد. این سکانس قرار بوده در بین سکانس های گفتگوی مردشنی و دکتر والاس قرار داشته باشد. بعد ها خود آدریان لستر هم در توییتر صحت این اخبار را تایید کرد و از نحوه دریافت این اطلاعات توسط طرفداران اظهار تعجب کرد.

همین طور سکانس کوتاهی وجود داشته که پیتر در آپارتمانش هنگامی که لباس سیمبیوتی هنوز بر تنش بوده به آینه نگاهی می اندازد و به صورت jump scare در آینه ونوم را میبیند.

کاراکتر ادی براک با بازی توفر گریس به دلیل حذفیات یکی از بیشترین ضربه ها را خورد. حتی در هنگام تبلیغات فیلم توفر گریس به دلیل سکانس های حذف شده زیادش اظهار تاسف کرد. در سال 2007 او در مصاحبه با Access Hollywood گفت که شاید نسخه دیگری از فیلم "مردعنکبوتی 3" منتشر شود که در آن صحنه های حذف شده/تغییر یافته بسیاری حضور خواهد داشت. یکی از همین صحنه های تغییر یافته این بوده که طریقه تیم آپ مردشنی و ونوم کاملا متفاوت بوده و پس از سکانسی که مردشنی برای دخترش قلعه شنی میسازد ادی هم به ساحل می آید و با گفتگوی بین این دو تیم آپ شکل می گیرد:

ادی براک - توفر گریس - فلینت مارکو - مردشنی

همچنین قرار بوده مرگ ونوم هم جور دیگری به نمایش گذاشته شود. در نسخه اولیه فیلم، ونوم آنقدر با ادی پیوند خورده بوده که در نهایت هنگامی که پیتر تلاش میکند تا سیمبیوت ونوم را از بدن ادی جدا کند فقط اسکلت ادی باقی می ماند!!! یعنی سیمبیوت در این مدت از ادی براک تغذیه کرده و فقط اسکلتش باقی مونده بوده! مشخصه که این ایده و سکانس به خاطر ترسناک بودن برای مخاطبین کم سن و سال در نهایت رها شده است. ولی  پس از چند سال، به تازگی تصاویری از این اسکلت در اینترنت منتشر شده است:

اسکلت ونوم

و هنگامی که سیمبیوت جدا شده قصد دارد دوباره به پیتر بچسبد پیتر با پایین انداختن تعداد زیادی میله فولادی و ایجاد صدای صوتی بسیارعظیم سیمبیوت را از بین می برد. همانطور که گفته شد این سکانس پس از نمایش آزمایشی از سوی مخاطبان واکنش های منفی دریافت کرد و باعث شد در نسخه اصلی مورد استفاده قرار نگیرد. در رُمان نشوته شده برای فیلم توسط پیتردیوید هم مرگ ونوم به شرح بالا هست و این نشان میدهد که شیوه ی از بین رفتن ونوم که در نسخه به نمایش درآمده در سینماها دیدیم، یک بازنویسی و تغییر لحظه آخری بوده است.

مرگ ونوم

در هر صورت سه گانه ماندگار مردعنکبوتی سم ریمی با این حذفیات روانه سینما شد و موفقیت های چشمگیری را بدست آورد. ولی روشن است که تصمیمات استودیو لطمه های بزرگی را به فیلم سوم مردعنکبوتی وارد کرد و باعث شد این اثر در حدی که باید میبود نباشد. هواداران هم در چند سال اخیر در فضای مجازی با #RELEASETHERAIMICUT خواستار نسخه ویژه سم ریمی برای این فیلم شدند.

 

نظر شما درباره این حذفیات چیست؟ دوست داشتید کدام یک از این موارد در نسخه های اصلی حضور پیدا میکردند؟ نظر خودتان را در بخش نظرات با ما در اشتراک بگذارید.

 

نویسنده و مترجم: علی عبداللهی

https://spidey.ir/images/profiler/avatar4081mini_f699c06497074966672e711e18a34957.jpg

All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

50 حقیقتی که باید درباره فیلم اسپایدرمن (2002) بدانید

صحنه های حذف شده از فیلم های مرد عنكبوتی

نقد و بررسی فیلم مردعنکبوتی 3

جیمز کامرون: "اسپایدرمن" بهترین فیلم ساخته‌نشده من است!

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

کانسپت های جدید از فیلم "مردعنکبوتی ۳" (SPIDER-MAN 3)

چرا ونومِ "مرد عنکبوتی 3" آنقدر بد بود؟!

کانسپت های جدید از فیلم "مردعنکبوتی ۳" (SPIDER-MAN 3)

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

10 فیلم ابرقهرمانی که به دلیل دخالت های استودیو نابود شدند!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

لینك دانلود نسخه بلو ری فیلم های مرد عنكبوتی

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

مروری بر موسیقی فیلم های مرد عنكبوتی

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سـم ریمی + لینك دانلود!

مقایسه مردعنکبوتی«سـم ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سـم ریمی» نمیدانستید!

بیوگرافی "توبی مگوایر" (Tobey Maguire)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AmirM. IX9
#1 AmirM. IX9 1401-09-03 14:13
عاشق همچین مقالاتی راجع به سکانس های حذف شده و توضیح نسخه طولانی فیلم ها هستم، نه تنها فیلم های اسپایدرمن بلکه فیلم های دیگه رو هم سعی میکنم، سکانس های حذف شده ش رو به دست بیارم. از آقای عبداللهی هم بسیار ممنونم که با جزئیات کامل توضیح دادن. راستش از بین سکانس های حذف شده اسپایدرمن ۲۰۰۲ اون سکانس ادی براک اگه حذف نمیشد، الان ما یه ادی براک کمیک بوکی رو برای فیلم سوم میداشتیم با همون بازیگر اول، حیف شد. در مورد وب شوتر پیتر هم باید بگم، قبل از این که من این مقاله رو بخونم، هفته پیش توی یوتیوب دنبال تیزر و تریلر های رسمی سه گانه اسپایدرمن میگشتم که یهو اونجا اولین بار وب شوتر رو دیدم و فکر کردم که یه تیزر فن مید هست. الان فهمیدم که واقعیه... :eek: ای کاش سکانس توی آینه اسپایدرمن ۲۰۰۷ هم توی فیلم اصلی میبود، خیلی جذاب میشد که یهو ظاهر ونوم رو می دیدیم.
نقل قول کردن
Tara_REM
#2 Tara_REM 1401-09-03 15:47
تشکر از آقای عبداللهی بابت مقاله خوبشون
خسته نباشید.
نقل قول کردن
amirmahdi 1381
#3 amirmahdi 1381 1401-09-03 20:02
بسیار عالی عاشق اینجور مقالاتم
نقل قول کردن
venom
#4 venom 1401-09-03 20:03
با توجه به محبوبیت بالای شخصیت ونوم امیدوارم نسخه کامل فیلم اسپایدرمن ۳ منتشر بشه
نقل قول کردن
Geralt of Rivia
#5 Geralt of Rivia 1401-09-03 20:44
به نقل از venom:
با توجه به محبوبیت بالای شخصیت ونوم امیدوارم نسخه کامل فیلم اسپایدرمن ۳ منتشر بشه

موافقم
نقل قول کردن
Geralt of Rivia
#6 Geralt of Rivia 1401-09-03 20:47
من بشدت علاقمندم عکسی، فیلمی چیزی قبلا دیده نشده از مرد عنکبوتی ۱ ببینم
ایکاش امسال بمناسبت بیستمین سالگرد این فیلم یه نسخه ویژه ازش بیرون میدادن
نقل قول کردن
New VENOM
#7 New VENOM 1401-09-05 06:31
بسیار لذت بردم از خوندن این مقاله :roll:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید