تفاوت های نسخه سینمایی فیلم "مرد عنکبوتی 3" با نسخه ویژه کارگردان (Spider-Man 3.1)

تفاوت-های-نسخه-سینمایی-فیلم-مرد-عنکبوتی-3-با-نسخه-ویژه-کارگردان-spider-man-3-1-editor’s-cut-اسپایدرمن

یکی از تفرقه‌انگیزترین فیلم‌های مرد عنکبوتی، فیلم "اسپایدرمن 3" محصول 2007 است که آخرین سه‌گانه به کارگردانی سم ریمی است. به دلیل استقبال متفاوت از فیلم، سونی پیکچرز یک ویرایش جایگزین را جمع آوری کرد) که به عنوان Spider-Man 3.1   تغییر نام داد) که در ویدیوی خانگی موجود بود.در این نسخه تغییرات عمده ای وجود داشته است که در این مقاله به آنها می پردازیم!

 

حذف سکانس عذرخواهی پیتر از آقای دیتکوویچ:

آقای دیتکوویچ و دخترش

خانواده دیتکوویچ پدر و دختری از کشوری نامعلوم در اروپای شرقی بودند که به عنوان صاحبخانه پیتر در فیلم‌های مرد عنکبوتی 2 و 3 حضور داشتند. تلاش پیتر برای استفاده از تلفن عمومی آپارتمان برای تماس با مری جین واتسون و عذرخواهی از آقای دیتکوویچ به خاطر رفتاری که در پاسخ به درخواستش در رابطه با پرداخت اجاره داشت  (You’ll get you rent when you fix this damn door)   در نسخه ویرایشگر کات شده است. در عوض، برداشت دیگری از اِرسلا که به پیتر خبر می‌دهد که ام‌جی در تلاش است با او تماس برقرار کند، بعداً در فیلم استفاده می‌شود و پیتر از او به خاطر رفتار تحت تأثیر سیمبیوتش عذرخواهی می‌کند.

 

مبارزه پیتر با هری آزبورن در خانه هری به شکل متفاوتی در مرد عنکبوتی 3.1 آغاز می شود

مبارزه پیتر با هری آزبورن در خانه هری به شکل متفاوتی در مرد عنکبوتی 3.1 آغاز می شود

یکی از احساسی ترین لحظات در مرد عنکبوتی 3، دومین رویارویی پیتر و هری آزبورن است (انصافا هم جدا از احساسی بودن مبارزه دو رفیق که حالا به خون هم تشنه هستند (!) جلوه های ویژه و اکشن خیلی خوبی داشت که این سکانس ها را به نقطه قوت این فیلم تبدیل می کرد.) در نسخه اصلی ما میبینیم که پیتر سر پا ایستاده است و هری برمیگردد و درباره بوسه اش با مری جین صحبت میکند تا در نهایت پیتر خشمگین شود و مبارزه شروع شود. ولی در این نسخه پیتر به صورت خنده داری روی کاناپه خانه هری دراز کشیده و دیالوگ هایی که از طرف پیتر گفته میشود با خونسردی و طمانینه بیشتری گفته میشود. تا در نهایت با حرفی که هری میزند نبرد شکل بگیرد.

خوب! تا اینجای کار شاید از نظر شما 2 مورد قبل چندان چشمگیر نبوده باشند ولی همین جا باید به شما بگم که از این جا به بعد این تغییرات تاثیر زیادی روی فیلم دارند.

 

صحنه احساسی مردشنی با دخترش در لب ساحل:

صحنه احساسی مردشنی با دخترش در لب ساحل:

در فیلم مردعنکبوتی 3 یکی از نقاط قوت اصلی سندمن (مردشنی) این بود که در ابتدای فیلم میبینیم که او با فرار کردن از دست پلیس به صورت پنهانی از نردبان خانه اش وارد اتاق دختر بیمارش میشود که او را ببیند و اصلا انگیزه اصلی او هم در فیلم این است که بتواند به هر روشی که شده (حتی با غارت بانک) پول جمع کند تا پول درمان دخترش را جمع کند. ولی ما میدانیم که پس از این صحنه دیگر نه اثری از دختر مردشنی هست و نه اثری از همسرش!

بسیاری از منتقدان یکی از ضعف های فیلم مردعنکبوتی 3 را همین فراموش شدن دختر مردشنی در ادامه فیلم می دانند و به نظرشان خیلی بهتر بود اگر در ادامه فیلم هرچند سکانسی کوتاه داشته باشد. در اینجا هم نقل قولی از آقای ترابی در نقد فیلم مردعنکبوتی 3 میکنم:

«فیلمنامه برخلاف قسمت های قبلی که واقعا خوب و محکم بودند این بار مثل خیابان های شهر تهران پر از چاله و چوله است. بسیاری از اتفاقات بدون هیچ دلیل منطقی و به قول معروف همین جوری رخ می دهند. در کل فیلم خیلی شلوغ است و مشخص است که فیلمنامه نویسان مجبور بوده اند با خیل عظیمی از کاراکتر های مختلف و تم های داستانی سر و کله بزنند. به همین دلیل بعضی از خطوط داستانی اولیه مثل موضوع بیماری دختر مردشنی به فراموشی سپرده می شود».

در نسخه 3.1 صحنه ای وجود دارد که در آن دختر مردشنی به همراه مادرش به لب دریا رفته است و از اینکه از پدرش خبری نیست ناراحت شده است و مادرش هم میگوید که به او الکی دل نبندد و امید نداشته باشد زیرا او خیلی مواقع به قول هایی که می دهد عمل نمی کند. در همین حال مردشنی در قالب قلعه شنی ای پیدایش می شود و دخترش هم با واکر خودش به سمت قلعه می آید و شن ها را لمس میکند و تم موزیک بی نظیر مردشنی بار دیگر شنیده می شود. این به نوعی یکی از حفرات داستانی این فیلم را پوشش می دهد و انگیزه مردشنی برای مبارزه نهایی با مردعنکبوتی را از حالت کلیشه ای به حالت بسیار باورپذیرتر ارتقا می دهد. ( واقعا حیف که همچین سکانسی حذف شد!)

 

صحبت های زن عمو می و پیتر پس از جدا شدن سیمبیوت:

صحبت های زن عمو می و پیتر پس از جدا شدن سیمبیوت:

در نسخه اصلی ما میبینیم که پس از جدا شدن سیمبیوت ونوم از بدن پیتر در یک گوشه زانوی غم بغل گرفته و به کارهای زشتی که کرده فکر میکند. در همین حال زن عمو می به خانه او می آید و ملاقاتی هر چند کوتاه ولی بسیار تاثیرگذار دارد و حرف هایی به پیتر می زند که باعث می شود او دوباره به اصل خودش که همان پیتر پارکر خوش قلب و مردعنکبوتی هست برگردد. ولی در نسخه ویرایش 3.1 این سکانس به طور کامل حذف شده است که واقعا نمیدانم چرا ؟!

 

- دلیل بازگشت هری برای کمک به پیتر

 دلیل بازگشت هری برای کمک به پیتر

در نسخه اصلی ما میبینیم که پس از اینکه پیتر به خانه هری می آید تا از او بابت نجات مری جین درخواست کمک کند هری بابت کاری که پیتر با او کرد او را از خانه بیرون میکند. سپس در همین حال برنارد (خدمتکار آزبورن ها) به پیش او می آید و می گوید که آن شبی که پدرت فوت شد من زخم هایش را شستم و او در اثر گلایدر خودش کشته شد و همین حرف باعث میشود هری در نبرد نهایی به کمک پیتر بیاید زیرا می فهمد که پیتر پدرش را نکشته است.

ولی همواره سوالی که برای من و بسیاری دیگر پیش آمده این بوده که در مدت این 2-3 سال که گذشت چرا آقای برنارد این حرف ها را به هری نزده است و تازه یادش افتاده که این حرف به این مهمی را بزند! این هم ایراد دیگری در فیلمنامه بود.

ولی در نسخه 3.1 این مکالمه به طور کامل حذف شده و ما صحنه دیگری را میبینیم. در اینجا پس از اینکه هری ، پیتر را از خانه بیرون میکند روی زمین قاب عکس شکسته شده ای از خودش، پیتر و مری جین را می بیند و به نوعی به خاطر تداعی شدن خاطرات گذشته ، رفاقت عمیقش و در خطر بودن جان هر دوی آنها به کمکشان می آید که در نوع خودش جالب است. یعنی هری هیچوقت نمی فهمد که پیتر پدرش را نکشته و این مرگ او در انتهای فیلم به خاطر پیتر را ارزشمند تر و حماسی تر می کند.

 

نکات ریزتری هم در این نسخه اضافه شده است از جمله:

مرد عنکبوتی 3.1 

- سکانسی وجود دارد که پیتر پس از پوشیدن لباس سیاهش به شکل جدیدی با استفاده از هر دو دست خودش به صورت همزمان از ساختمانی به ساختمان دیگر تار می تند و موزیک جالبی هم روی آن قرار داده شده است. که البته سکانس کوتاهی در حد چند ثانیه است و یکپارچگی فیلم را بر هم میزند و حذف شدن این صحنه به یکپارچگی فیلم کمک کرده است.

- سکانس های کوتاه و زیادی وجود دارد که دغدغه های پیتر با سیمبیوت خودش را نشان می دهد و به صورت مداوم وسوسه می شود که آن لباس را بپوشد یا نپوشد (در یکی از صحنه ها به نظر می رسد که لباس سیمبیوتی در حال نفس کشیدن است !)).

- و البته تدوین صحنه ها در اواسط فیلم به صورت کامل دچار تغییر شده است و به طور مثال ما در نسخه اصلی پس از مکالمه مری جین و پیتر در پارک صحبت هری با پیتر در کافی شاپ و پشت سرش مبارزه این دو در خانه هری را میبینیم ولی در نسخه 3.1 پس از صحنه پارک رسوایی ادی براک در روزنامه دیلی بیوگل توسط پیتر را میبینیم و پس از آن به صحنه کافی شاپ و مبارزه در خانه هری میرسیم.

 

در پایان این هم لینک دانلود این نسخه هست که در سال 1397 در سایت اسپایدی توسط آقای فقیه بارگذاری شده بود:

لینک دانلود

 

نظر شما درباره این نسخه و تفاوت هایش چی هست؟ به نظرتان کدام صحنه ها باید در نسخه اصلی میبود؟

 

نویسنده و مترجم: علی عبداللهی

https://spidey.ir/images/profiler/avatar4081mini_f699c06497074966672e711e18a34957.jpg

All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نقد و بررسی فیلم مردعنکبوتی 3 

کانسپت های جدید از فیلم "مردعنکبوتی ۳" (SPIDER-MAN 3)

چرا ونومِ "مرد عنکبوتی 3" آنقدر بد بود؟!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

10 فیلم ابرقهرمانی که به دلیل دخالت های استودیو نابود شدند!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

لینك دانلود نسخه بلو ری فیلم های مرد عنكبوتی

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

مروری بر موسیقی فیلم های مرد عنكبوتی

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سـم ریمی + لینك دانلود!

مقایسه مردعنکبوتی«سـم ریمی» با مردعنکبوتی «مارک وب»

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سـم ریمی» نمیدانستید!

بیوگرافی "توبی مگوایر" (Tobey Maguire)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

پویان S.V.G.
#1 پویان S.V.G. 1401-02-04 14:08
خسته نباشید آقای عبداللهی و ممنون بابت مقاله
ولی یک سکانس حذف شده از قلم افتاد که بنظرم باید ذکر می‌کردید
سکانسی که پیتر درحالی تحت تاثیر سیمبیوت هست به آینه نگاه میکنه و برای کمتر از یک ثانیه تصویر ونوم رو در آینه به جای خودش میبینه.
نقل قول کردن
RETEPILA
#2 RETEPILA 1401-02-04 16:43
تشکر از آقای عبداللهی
راستش هیچ جوره نمیتونم حذف شدن سکانس قلعه شنی در ساحل رو قبول کنم و چه بسا به قول آقای عبداللهی باعث میشد سندمن از ژرفای بیشتری در نبرد پایانی هم برخوردار بشه
یه سکانس هم بود که نمیشه گفت حذف شده فقط تغییر دادنش؛ توی سکانس تولد ونوم که سیمبیوت دیگه کاملا بر ادی براک تسلط پیدا میکنه و دوربین هم روی صورت ونوم زوم میکنه ولی این صحنه قرار بود خیلی ترسناکتر بشه که خب انگار سر همین حذفش کردن
نقل قول کردن
BlueCrown4
#3 BlueCrown4 1401-02-04 16:44
به نقل از پویان S.V.G.:
خسته نباشید آقای عبداللهی و ممنون بابت مقاله
ولی یک سکانس حذف شده از قلم افتاد که بنظرم باید ذکر می‌کردید
سکانسی که پیتر درحالی تحت تاثیر سیمبیوت هست به آینه نگاه میکنه و برای کمتر از یک ثانیه تصویر ونوم رو در آینه به جای خودش میبینه.

ممنون از نظرت. اون سکانس رو منم در قالب یک کلیپ دیدم ولی این مقاله درباره مقایسه نسخه 3 و Editor's cut) 3.1) هست و حتی در نسخه3.1 هم اون سکانس اصلا وجود نداره.
نقل قول کردن
Spiderman 2030
#4 Spiderman 2030 1401-02-04 21:35
سلام استاد.وقتتون بخير.استاد اين همون نسخيه که هري قبل فايت نهايي فيلم عکس نورمن رو تو ديوار ميبينه که به هري ميگه برو به پيتر کمک کن ؟يه همچين چيزي يادمه شبکه نمايش چندسال پيش موقعي که مردعنکبوتي 3 رو نشون داد توش بود که منتها من ديگه جايي اين صحنه رو نديدم.
نقل قول کردن
s.p.i
#5 s.p.i 1401-02-04 22:22
خیلی ممنون بابت مقاله راستش من خودم همین نسخه 3.1 دیدم راستش نسخه سینمایی هیچ وقت ندیدم چون نسخه3.1 دوبله شده بود و البته خب اکثر ما اون موقع ها فیلم ها و انیمیشن هارو دوبله می‌دیدیم ولی الان دانلود میکنیم و با زیرنویس میبنیم
به نظرم نسخه 3.1 از نسخه سینمایی بهتره
نقل قول کردن
پویان S.V.G.
#6 پویان S.V.G. 1401-02-05 01:07
به نقل از BlueCrown4:
به نقل از پویان S.V.G.:
خسته نباشید آقای عبداللهی و ممنون بابت مقاله
ولی یک سکانس حذف شده از قلم افتاد که بنظرم باید ذکر می‌کردید
سکانسی که پیتر درحالی تحت تاثیر سیمبیوت هست به آینه نگاه میکنه و برای کمتر از یک ثانیه تصویر ونوم رو در آینه به جای خودش میبینه.

ممنون از نظرت. اون سکانس رو منم در قالب یک کلیپ دیدم ولی این مقاله درباره مقایسه نسخه 3 و Editor's cut) 3.1) هست و حتی در نسخه3.1 هم اون سکانس اصلا وجود نداره.

ممنون از جوابتون، نمیدونستم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44