"مرد عنکبوتی : راهی به خانه نیست" ثابت میکند گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری است

مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست-ثابت-میکند-گرین-گابلین-از-جوکر-خبیث-بهتری-است

بخش پایانی"اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" تایید کرد گرین گابلین در زمینه "شکستن قهرمان" ویلن بهتری از جوکر است.

 

هشدار: این مطلب حاوی اسپویلر است و داستان فیلم "راهی به خانه نیست" را لو میدهد.

در عالم بتمن، جوکر به طور دائمی سعی کرده تا سمبل شوالیه تاریکی را بشکند، حالا چه در دنیای کمیک، انیمیشن، بازی های رایانه ای یا سینما. او شیفته رقص بی پایان اش با بتمن بوده است. در دنیای سینما این مساله اکثرا با به تصویر کشیده شدن جوکر توسط هیث لجر فقید نمایان گر شد زیرا شاهزاده دلقک جنایت مدام در تلاش بود با بتمن از حد و مرز خود عبور کند و قانون اصلی خودش را زیرپا بگذارد زیرا عمیقاً باور دارد  به محض اینکه قهرمان سیاست "قتلی در کار نباشد" خود را نقض کند به هیولایی تبدیل میشود که از آن بیشترین تنفر را دارد (این مقاله را بخوانید). خوشبختانه بتمن در مجموع در این تله گرفتار نشده است ولی علیرغم اینکه جوکر همچنین به تلاش های خود ادامه میدهد، فیلم تحسین شده "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" نسخه بهتری از این نقشه را به نمایش گذاشت که تایید کرد گرین گابلین براستی خبیث بهتری از جوکر است (البته پیشتر نیز «عمو مختار» در این مقاله این مساله را ثابت کرده بود).

بتمن و جوکر

جدا از داستان "بتمن: شوخی کشنده" (که البته اونم هنوز مشخص نیست که آیا بتمن در آخر واقعا جوکر را کشت یا نه)، بروس وین هنوز تسلیمِ فریب های جوکر نشده است زیرا میداند با این کار میراث والدین خود، خانواده خفاشی و جاستیس لیگ را لکه دار میکند. او باید برای دیگران الگو باشد. با توجه به تجربه بتمن، این قهرمان کهنه کار تا به حال عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته است و علیرغم اینکه جوکر، جیسون تاد (دستیار بتمن) را کشت یا باربارا گوردون را فلج کرد یا به خیلی از متحدین او را مثل آلفرد بارها و بارها ضربه زده است اما تسلیم وی نشده است. خلاصه اینکه، بروس اجازه نمیدهد جوکر فاسدش کند. بنابراین، دلقک معروف هرگز قادر نبوده "دنیای" بتمن را ازش بگیرد. حتی در آرک داستانی Superheavy و علیرغم اینکه بروس حافظه اش را از دست داده بود، اساس داستان با خانواده و دوستانش باقی ماند که منتظر بودند تا کمک کنند خوب بشه و دوباره او را در میان خود بپذیرند.

اما در "راهی به خانه نیست" ، گرین گابلین حرکات سادیستی بیشتری را علیه پیتر پارکر (تام هالند) انجام داد. اولا، او وانمود کرد که در قالب نورمن آزبورن یک متحد و دوست برای اوست و اینکه میخواهد خبیث های دیگر را معالجه کند و برگرداند به دنیای خودشان. با این حال او به شیوه های شریرانه اش بازگشت و زن عمو می را کشت و اتفاقات دومینو واری را شروع کرد که زندگی پیتر را بیش از پیش به خاک سیاه نشاند.

گرین گابلین پیتر پارکر

در واقع گابلین پیتر را با طعنه های خود به نقطه ای هُل داد که این نوجوان در بخش فینال فیلم خیلی به قتل او با گلایدر گابلینی نورمن نزدیک شد. اگر اسپایدرمنِ توبی مگوآیر از راه نرسیده بود، پیتر او را کشته بود. ولی این چیزی از شاهکار گابلین کم نمیکنه چون سَمی را وارد جسم و جان این قهرمان نوجوان وارد کرد که حالا حالا ها دست از سرش برنخواهد داشت و از وجودش ناپدید نخواهد شد. از اون مهم تر اینکه، کاری که گابلین کرد سبب شد تا پیتر التماس دکتر استرنج را بکند تا روی ذهن مولتی ورس تاثیر بگذارد تا دیگر کسی هویت مخفی اش را به یاد نداشته باشد.

اسپایدرمن گرین گابلین

پس در نتیجه پیتر فقط زن عمویش را که مثل مادر برایش بود را از دست نداد بلکه به خاطر کاری که او کرد، ام.جی و ند و هپی هوگان و البته دوستانش در اونجرز را نیز از دست داد و این یعنی که گابلین تونست "همه دنیای پیتر پارکر" رو ازش بگیره. در پایان پیتر تهی و سرگشته شد؛ به هویتی که دیگر آن قلب و روحی که پیشتر باهاش میدرخشید را نداشت و این چیزیه که جوکر هرگز نتونسته درباره بتمن انجامش بده.

یعنی بروس همیشه موفق شده تکه هایی از خودش را حفظ کنه و سامانه های حمایتی از خودش داشته که در موقع لزوم و هنگامی که حس میکنه داره شکست میخوره و "دنیاش" از دست میره، به دادش برسند ولی این پیتر کم و بیش الان شکست خورده است، هم در زیر ماسک و هم در خارج از آن. "راهی به خانه نیست" نشان داد که گابلین چقدر میتونه بی رحم باشه، حتی وقتی نورمن آزبورن او را از ذهنش پاک کرده بود. و تا به اینجا، پیتر قادر نبوده سلامتی روح و روانش را به دست بیاره زیرا دیدیم که نتونست در لحظات پایانی فیلم با ام جی و ند روبرو بشه. او در حقیقت فهمید که زندگی قدیمی اش در MCU در هم شکسته و گابلین برنده شده است. به عبارت دیگر، گابلین موفق شد "دنیای" پیتر پارکر را ازش بگیرد ...

پیتر پارکر مرد عنکبوتی تام هالند

  

نویسنده: رِنالدو ماتادین (سایت CBR)

مترجم: امیر حسین زارع

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هر كسي بدون اجازه يا بدون ذكر نام نويسنده و منبع از اين مقاله يا ديگر مقالات سايت در وبلاگ يا سايت خود استفاده كند، مورد پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت)

 

مطالب مرتبط:

شماره 14 از کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز ترجمه شد (اولین حضور گرین گابلین در دنیای کمیک)

مناظره داغ: گرین گابلین و جوكر - كدامیك شخصیت خبیث بهتری است؟

10 شخصیت خبیث مارول که از جوکر خفن تر هستند!

آموزش فلسفه با ابرقهرمانان کمیک بوکی!

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

چه می‌شود اگر قهرمانان مارول دشمنان‌ خود را به قتل برسانند؟

10 حقیقت (FACT) مهمی که باید درباره "جوکر" بدانید

10 دفعه ای كه ابرقهرمانان مجبور شدند به خاطر "منفعت جمعی"، ابرقهرمانان دیگر را بكشند

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی به خانه نیست" (SPIDER-MAN: NO WAY HOME)

چرا نورمن آزبورن بزرگترین دشمن مرد عنکبوتی است؟

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

5 لحظه شوکه کننده برتر تاریخ جوکر!

10 اسپویل بزرگ فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

7 نقطه قوت و 1 نقطه ضعف فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

10 نبرد برتر بتمن و جوکر (BATMAN VS. JOKER)

10 دشمنی برتر در دنیای كمیك بوك

کشتن شخصیت خبیث توسط یک قهرمان چه تبعاتی در پی دارد؟

کمیک "جوک کشنده" (KILLING JOKE) ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

10 داستان برتر "جوکر" (JOKER)

10 ویژگی برتر آثار ابرقهرمانی در فیلم "مرد عنکبوتی" راهی به خانه نیست"

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

The Lizard
#1 The Lizard 1400-10-04 10:46
ممنون مقاله عالی بود و بار دیگر نشون داد که گرین گابلین تو این فیلم چقدر خوب و خطرناکه. البته عمو مختار قبلا تو مقاله تاریخی خودش به ما ثابت کرده بود که گرین گابلین از جوکر بهتره ولی این مقاله به ما یادآوری کرد که گرین گابلین در دنیای سینما نیز بالاخره به حق خودش رسید و این جای بسی خوشبختی است که کل دنیا به ارزش های این شخصیت پی بردند
نقل قول کردن
masiha_87
#2 masiha_87 1400-10-04 10:52
سلام
ممنون بابت ترجمه
یه سوال دادم... خوشحال میشم اساتید یا دوستان جواب بدن. لطف میکنید؛ سوالی که برام پیش اومده این هستش که الان در این مقاله، نسخه ی سینمایی گرین گابلین با نسخه ی کمیکی جوکر مقایسه شده؟ یا نه کلا هر دو نسخه از شخصیت ها رو مقایسه کردن و کلی هستش؟ ممنون میشم جواب بدید.
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1400-10-04 10:54
به نقل از masiha_87:
سلام
ممنون بابت ترجمه
یه سوال دادم... خوشحال میشم اساتید یا دوستان جواب بدن. لطف میکنید؛ سوالی که برام پیش اومده این هستش که الان در این مقاله، نسخه ی سینمایی گرین گابلین با نسخه ی کمیکی جوکر مقایسه شده؟ یا نه کلا هر دو نسخه از شخصیت ها رو مقایسه کردن و کلی هستش؟ ممنون میشم جواب بدید.

برو از آقای رِنالدو ماتادین تو سایت cbr که این مقاله رو نوشته سئوال کن
البته من که مقاله رو خوندم برام کاملا مشخص بود که با نسخه کمیک بوکی جوکر مقایسه کرده
نقل قول کردن
amin Hajati
#4 amin Hajati 1400-10-04 11:10
سلام ببخشید من نظر نمیدم پون هنوز مردعنکبوتی راهی به خانه نیست رو هنوز ندیدم وقتی دیدم همه ی مقاله ها مربوط به فیلم را میخوانم و نظرم رو مدیدم.
نقل قول کردن
masiha_87
#5 masiha_87 1400-10-04 11:19
3#:
بله ممنون!
من یه ذره از این موضوع تعجب کردم. مثلا شاید میشد با نسخه ی "هیث لجر" که از نظر خیلیا بهترین جوکر باشه مقایسش کرد (البته من خودم فقط یه قسمت هایی از شوالیه ی تاریکی رو دیدم و نمیدونم بهترینه یا نه ولی مثلا دوستام اینطور میگن) موضوع اینجاست که مقایسه ی شخصیت هایی از دو دنیای متفاوت و شرایط مختلف، یکی در قالب کمیک و دیگری در قالب جهان سینمایی، یکم برای خودم به شخصه کار چندان راحتی نیست :-? من خودم عاشق گابلینم ولی شاید اگه دو نسخه ی سینمایی رو باهم مقایسه میکرد، کار راحت تر میشد. این شرایط مقایسه یه کوچولو همچین کار رو سخت تر میکنه. باید جوانب بیشتری رو در نظر گرفت. هرچی باشه جوکر توی دنیای کمیک یه تاریخچه ی نسبتا طولانی داره؛ ولی گابلین توی دنیای سینما بیشتر از یه اقتباس موفق و عالی به صورت حرفه ای نداشته. البته تاریخچش تو کمیکا پر و پیمون تره!
به هرحال ممنون بابت ترجمه ;-)
نقل قول کردن
Hellblazer
#6 Hellblazer 1400-10-04 11:59
سلام روز خوش، ممنون از آقای زارع و خسته نباشید برای ترجمه‌ی مقاله؛ بدون مقدمه میرم سراغ اصل دیدگاهم، من کاملا با اینکه گرین گابلین در برتری و خباثت از جوکر برتره موافقم، اون هم به دلایل زیادی که کاملا مشخصه، متن مقالات عمو مختار! 8) البته ای کاش هر دو شرور از یک نسخه بودند، مثلا جوکر هیث لجر و گابلین ویلم دفو یا جوکر آرکهام نایت و گرین گابلین اینسامنیاک گیمز و...
اما به نظر من (شاید هم اشتباه باشه ولی خب به هر حال نظر منه! :-) ) مقایسه‌ی جوکر با گرین گابلین شاید خیلی درسته نباشه، چون این‌ها درسته که بزرگترین خبیث محبوب ترین ابرقهرمانان جهان هستند ولی وجه اشتراک خیلی زیادی ندارند، جز اینکه قهرمان دنیای خودشون رو به خاک سیاه نشوندند، تازه اون هم به روش های مختلف و گوناگون؛ به نظر من بهترین گزینه‌ی مارولی برای مقایسه با جوکر می‌تونه کارنیج باشه، یک دیوونه‌ی روانی که از تیمارستان فرار می‌کنه، میره آدم می‌کشه، دوباره میره تیمارستان، و هیچوقت هم نمی‌میره! (دقیقا مثل شماره ۱ کمیک مشترک بتمن و اسپایدرمن) یک مثال دیگه بزنم، بهترین گزینه برای مقایسه‌ی کینگ پین با همتاش توی دی‌سی شاید پنگوئن یا بلک ماسک باشه؛ برای گرین گابلین هم، گزینه های زیادی هست، شاید بشه گفت لکس لوتر شایدم بلک مانتا، البته لکس لوتر بهتره چون همونجوری که نورمن یکبار ریسس HAMMER شده، لوتر هم یک بار توی داستان «پسر سرخ» رییس جمهور آمریکا شده، (البته اگر اشتباه نکنم یکبار هم نورمن شهردار نیویورک یا رییس جمهور آمریکا شده بود که توست دارک اونجرز رو به وجود بیاره.) شایدم یکی دیگه که از نظر شخصیتی بیشتر شبیه گرین گابلین باشه، چون گرین گابلین شخصیت پیچیده‌ای داره، یکجور هویت مخفی داره، وقتی نورمنه، میشه یک دانشمند (به قول خودش!) نسبتا آبرودار و محترم که رقیب تونی استارکه و وقتی که گرین گابلین میشه کاملا قضیه عوض میشه و تبدیل میشه به یک خبیث شرور و درجه ۱ و فوق العاده مرگبار؛ به هر حال اینم نظر ما بود؛ اگر کسی نظر متفاوتی داشت خوشحال میشم درباره‌ش مباحثه کنیم. ;-)
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#7 AM SM BM SM 1400-10-04 12:25
چقدر این مقاله عالی بود و چقدر عالی ثابت کرد که گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری بود. تا قبل از این حتی خود عمو مختار هم گفت که به فرض که مثلا جوکر خبیث تر باشه ولی دلیل نمیشه بهتر باشه، ولی این مقاله نشون میده که نورمن آزبورن که به نظرم بهترین شخصیت خبیث دنیای کمیک هست، خبیث تر و بهتر هست. واقعا حالا نورمن خیلی بیشتر به چیزی که لیاقتش در دنیای سینما بوده نزدیک شده. همه چیز او در فیلم عالی بود. از بازی ویلم دفو که اگر این منتقدان اسکار دست از لجبازی بر دارند، به نظرم لیاقت نامزد شدن رو به راحتی داره. بعضی ها گله داشتند که چرا بازی او در مرد عنکبوتی ۱ کمی اغراق آمیز هست (که با توجه به اینکه اون موقع ژانر کمیک بوکی هنوز نوپا بود، این مسئله طبیعی بود) اما اینجا ویلم دفو حتی بهتر از مرد عنکبوتی ۱ تونسته تعادلی بین نورمن آزبورن، اغراق آمیز بودن گرین گابلین، ترسناک بودن گرین گابلین و حتی رومُخ بودن گرین گابلین برقرار کنه. بازی او در فیلم واقعا فوق‌العاده است که آدم دوست داره چند بار فیلم رو فقط به خاطر بازی اون ببینه. چه داستان گرین گابلین که بسیار عالیه. خیلی خوشم اومد که اول فیلم نورمن اون ماسک گرین گابلین رو خورد کرد که هم از شر اون لباس مسخره خلاص بشیم، هم اینکه ببینیم همه چیز نورمنه، اول تا آخر نورمنه. اصلا چیزی به نام گرین گابلین وجود نداره، همه چیز نورمن آزبورن، عقده های نورمن آزبورن و اعتقادات اون هست. اون سِرُم و اسم گرین گابلین، فقط پوشش و یک کاتالیزور برای سقوط او بودند، وگرنه اول تا آخر خباثت گابلین، خود نورمنه. نورمن حالا دیگه برای عریان کردن خباثتش نیاز به ماسک نداره، حالا میبنیم که هر آتیشی که هست از گور نورمن بلند میشه. صحنه های اکشن بین نورمن و پیتر هم که فوق‌العاده عالی واقع گرایانه و مثل یک نبرد تن به تن بود. مبارزه تا مرگ. دیدید نورمن چطور زندگی پیتر رو خورد کرد؟ دیدید چطور خودش رو یه آدم خوب نشون داد که پیتر بهش اعتماد کرد و اون همونجا زن عموش رو کشت؟ آخه جوکر کی میتونه همچین کاری کنه؟ کِی میتونه خودش رو یه آدم خوب نشون بده و از پشت خنجر بزنه؟ عالم و آدم از خباثت بی حد و حصر جوکر خبر دارند. ولی توی فیلم دیدیم که چطور نورمن طوری خودش رو آدم خوبی جلوه داد که ما هم داشتیم تا مرز باور کردن کامل پیش میرفتیم! اصلا هر ایده ای درباره گرین گابلین در مرد عنکبوتی ۱ وجود داشت، راهی به خانه نیست اون رو کامل تر کرد. چه خباثت پنهانش، چه ضربه زدن او به خود پیتر پارکر، چه بی رحمی او و هر چیز دیگه ای. کشتن زن عمو می توسط او کاری بود که فقط از گابلین بر میاد. فقط شاه گابلینه که لیاقت انجام چنین کاری رو داره. خشمی که پیتر داره رو ما خیلی خوب درک میکنیم چون اون نه تنها زن عمو می رو کشت، بلکه همونجا وایساده و حرف های بیخود میزنه که روی اعصاب آدم میره. چقدر خوشم اومد که پیتر توی یه صحنه شاید نبستا کلیشه ای وقتی که میخواست نورمن رو بکشه نیاد بگه که "نه، من اینکار رو نمیکنم، من مثل تو نیستم، تو لیاقت کشته شدن رو هم نداری، این چیزی نیست که زن عمو می میخواست" و این حرف ها، رفت که اون رو بکشه. حتی وقتی که توبی اومد جلوش رو بگیره، اون هنوز هم داشت فشار میداد که گلایدر رو وارد بدن گابلین کنه. شما چه انتظاری ازش دارید؟ این گابلین لیاقت مرگ معمولی رو نداره و باید خیلی دردناک تر از این حرف ها بمیره! اصلا همین چیزاست که پیتر رو اینقدر برای ما ملموس میکنه. همین اشتباهاتش که نشون میده خباثت نورمن چقدر زیاده که اون رو هم خیلی اذیت کرده. خیلی حضور نورمن در این فیلم عالی و فوق‌العاده بود که باعث شد برای من حتی از دکتر اختاپوس در مرد عنکبوتی ۲ هم پیشی بگیره و حالا بهترین شخصیت خبیث فیلم های کمیک بوکی اسپایدی باشه. واقعا عالی بود.
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#8 امیرحسین زارع 1400-10-04 12:28
به نقل از masiha_87:
3#:
بله ممنون!
من یه ذره از این موضوع تعجب کردم. مثلا شاید میشد با نسخه ی "هیث لجر" که از نظر خیلیا بهترین جوکر باشه مقایسش کرد (البته من خودم فقط یه قسمت هایی از شوالیه ی تاریکی رو دیدم و نمیدونم بهترینه یا نه ولی مثلا دوستام اینطور میگن) موضوع اینجاست که مقایسه ی شخصیت هایی از دو دنیای متفاوت و شرایط مختلف، یکی در قالب کمیک و دیگری در قالب جهان سینمایی، یکم برای خودم به شخصه کار چندان راحتی نیست :-? من خودم عاشق گابلینم ولی شاید اگه دو نسخه ی سینمایی رو باهم مقایسه میکرد، کار راحت تر میشد. این شرایط مقایسه یه کوچولو همچین کار رو سخت تر میکنه. باید جوانب بیشتری رو در نظر گرفت. هرچی باشه جوکر توی دنیای کمیک یه تاریخچه ی نسبتا طولانی داره؛ ولی گابلین توی دنیای سینما بیشتر از یه اقتباس موفق و عالی به صورت حرفه ای نداشته. البته تاریخچش تو کمیکا پر و پیمون تره!
به هرحال ممنون بابت ترجمه ;-)

اتفاقا من خودم میخواستم یه مقاله تالیفی برم و گابلین ویلم دفو رو با جوکر هیث لجر مقایسه کنم ولی استاد نظرشون این بود که چون موضوعش حساسه ، مقاله ترجمه باشه بهتره.
ولی از نظر من کمیت مهم نیست و کیفیت مهمه. حتی اگر هیث لجر هم مقایسه میشد از این گرین گابلین کم میاورد. چون به قول نویسنده گابلین دنیای پیتر رو ازش گرفت. همه چیزش رو ازش گرفت. مادرش رو کشت، رفقاش رو ازش گرفت ، متحدینش تو اونجرز رو ازش گرفت و البته هپی که این اواخر مثل پدر براش شده بود. ولی لجر عزیز این کارا رو نکرد. البته خیلی به بتمن ضربه زد ولی نهایتا دنیاش رو ازش نگرفت. چرا؟ چون بتمن ذاتا مابع زیادی داره و از قبل نقشه کشیده و فکر همه چیز رو کرده که حتی اگر هم کشته بشه بازم به دنیاش لطمه ای وارد نمیشه و یکی هست که جاش رو بگیره. ول یپیتر پارکر؟ این نوجوون بدبخت و بیچاره چی داره؟ باید برگرده تو اپارتمون تاریک و تنهای خودش .
و اینم بگم که یه نکته مهمه: گرین گابلین حتی تو فیلم ریمی هم پیتر رو در معرض انتخاب قرار داد که یا اون بچه ها رو نجات بده یا مری جین رو و این دقیقا کاری بود که جوکر در شوالیه تاریکی برای بتمن انجام داد (نجات نامزدش یا ...)

میخوام بگم حتی اون موقع هم گابلین پیشرو بود. یعنی درسته او در مقایسه با گابلین به مراتب کمتر تو سینما ظاهر شده اما کیفیتش بهتر بوده
نقل قول کردن
Batman_lover897
#9 Batman_lover897 1400-10-04 12:47
سلام،ممنونم بابت این مطلب؛ولی در کل من متوجه نمیشم چرا باید اصلا به این مطلب بپردازیم که بین قهرمانا کدوم یکی بهتره یا کدوم کاراکتر از فلان کاراکتر بهتره بین ویلن ها و اینا؛هر کدوم از این کاراکترا با وجود وجوه مشترک زیاد خصوصیات خودشونو دارن که اونا رو متمایز میکنه و یه عده ای اون رو بیشتر می پسندن،مثلا خیلیا غرور،پارانویا و جدی بودن بتمن رو دوست ندارن و بعضا اون ها رو جزء ویژگی های منفی و به قول معروف نچسب این کاراکتر میدونن در حالی که شخصا اصلا همین ها رو راجع به بتمن دوست دارم :-) اصلا چیز مطلقی تو بحث کامیک بوک وجود نداره که ما بخوایم بهتر و بدتر براش تعیین کنیم؛با این حال بازم تشکر می کنم از زحمتتون آقای زارع.
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1400-10-04 12:52
به نقل از Batman_lover897:
سلام،ممنونم بابت این مطلب؛ولی در کل من متوجه نمیشم چرا باید اصلا به این مطلب بپردازیم که بین قهرمانا کدوم یکی بهتره یا کدوم کاراکتر از فلان کاراکتر بهتره بین ویلن ها و اینا؛هر کدوم از این کاراکترا با وجود وجوه مشترک زیاد خصوصیات خودشونو دارن که اونا رو متمایز میکنه و یه عده ای اون رو بیشتر می پسندن،مثلا خیلیا غرور،پارانویا و جدی بودن بتمن رو دوست ندارن و بعضا اون ها رو جزء ویژگی های منفی و به قول معروف نچسب این کاراکتر میدونن در حالی که شخصا اصلا همین ها رو راجع به بتمن دوست دارم :-) اصلا چیز مطلقی تو بحث کامیک بوک وجود نداره که ما بخوایم بهتر و بدتر براش تعیین کنیم؛با این حال بازم تشکر می کنم از زحمتتون آقای زارع.

ببینید بحث برتری نیست واقعا. این مقاله در واقع میخواست شخصیت نورمن رو تو فیلم جدید اسپایدرمن مورد کنکاش قرار بده و با جوکر مقایسه ش کرد تا این کنکاش واضح تر انجام بشه. یعنی هدفش این نبود بگه که کی از کی بهتره بلکه میخواست به شخصیت نورمن بپردازه و مقایسه با جوکر بهانه ای بود برای این منظور
به نظرم شما با خوند مقاله بهتر شخصیت نورمن رو در فیلم درک میکنید
نقل قول کردن
Agent spidey
#11 Agent spidey 1400-10-04 12:54
به نقل از AM SM BM SM:
چقدر این مقاله عالی بود و چقدر عالی ثابت کرد که گرین گابلین از جوکر خبیث بهتری بود. تا قبل از این حتی خود عمو مختار هم گفت که به فرض که مثلا جوکر خبیث تر باشه ولی دلیل نمیشه بهتر باشه، ولی این مقاله نشون میده که نورمن آزبورن که به نظرم بهترین شخصیت خبیث دنیای کمیک هست، خبیث تر و بهتر هست. واقعا حالا نورمن خیلی بیشتر به چیزی که لیاقتش در دنیای سینما بوده نزدیک شده. همه چیز او در فیلم عالی بود. از بازی ویلم دفو که اگر این منتقدان اسکار دست از لجبازی بر دارند، به نظرم لیاقت نامزد شدن رو به راحتی داره. بعضی ها گله داشتند که چرا بازی او در مرد عنکبوتی ۱ کمی اغراق آمیز هست (که با توجه به اینکه اون موقع ژانر کمیک بوکی هنوز نوپا بود، این مسئله طبیعی بود) اما اینجا ویلم دفو حتی بهتر از مرد عنکبوتی ۱ تونسته تعادلی بین نورمن آزبورن، اغراق آمیز بودن گرین گابلین، ترسناک بودن گرین گابلین و حتی رومُخ بودن گرین گابلین برقرار کنه. بازی او در فیلم واقعا فوق‌العاده است که آدم دوست داره چند بار فیلم رو فقط به خاطر بازی اون ببینه. چه داستان گرین گابلین که بسیار عالیه. خیلی خوشم اومد که اول فیلم نورمن اون ماسک گرین گابلین رو خورد کرد که هم از شر اون لباس مسخره خلاص بشیم، هم اینکه ببینیم همه چیز نورمنه، اول تا آخر نورمنه. اصلا چیزی به نام گرین گابلین وجود نداره، همه چیز نورمن آزبورن، عقده های نورمن آزبورن و اعتقادات اون هست. اون سِرُم و اسم گرین گابلین، فقط پوشش و یک کاتالیزور برای سقوط او بودند، وگرنه اول تا آخر خباثت گابلین، خود نورمنه. نورمن حالا دیگه برای عریان کردن خباثتش نیاز به ماسک نداره، حالا میبنیم که هر آتیشی که هست از گور نورمن بلند میشه. صحنه های اکشن بین نورمن و پیتر هم که فوق‌العاده عالی واقع گرایانه و مثل یک نبرد تن به تن بود. مبارزه تا مرگ. دیدید نورمن چطور زندگی پیتر رو خورد کرد؟ دیدید چطور خودش رو یه آدم خوب نشون داد که پیتر بهش اعتماد کرد و اون همونجا زن عموش رو کشت؟ آخه جوکر کی میتونه همچین کاری کنه؟ کِی میتونه خودش رو یه آدم خوب نشون بده و از پشت خنجر بزنه؟ عالم و آدم از خباثت بی حد و حصر جوکر خبر دارند. ولی توی فیلم دیدیم که چطور نورمن طوری خودش رو آدم خوبی جلوه داد که ما هم داشتیم تا مرز باور کردن کامل پیش میرفتیم! اصلا هر ایده ای درباره گرین گابلین در مرد عنکبوتی ۱ وجود داشت، راهی به خانه نیست اون رو کامل تر کرد. چه خباثت پنهانش، چه ضربه زدن او به خود پیتر پارکر، چه بی رحمی او و هر چیز دیگه ای. کشتن زن عمو می توسط او کاری بود که فقط از گابلین بر میاد. فقط شاه گابلینه که لیاقت انجام چنین کاری رو داره. خشمی که پیتر داره رو ما خیلی خوب درک میکنیم چون اون نه تنها زن عمو می رو کشت، بلکه همونجا وایساده و حرف های بیخود میزنه که روی اعصاب آدم میره. چقدر خوشم اومد که پیتر توی یه صحنه شاید نبستا کلیشه ای وقتی که میخواست نورمن رو بکشه نیاد بگه که "نه، من اینکار رو نمیکنم، من مثل تو نیستم، تو لیاقت کشته شدن رو هم نداری، این چیزی نیست که زن عمو می میخواست" و این حرف ها، رفت که اون رو بکشه. حتی وقتی که توبی اومد جلوش رو بگیره، اون هنوز هم داشت فشار میداد که گلایدر رو وارد بدن گابلین کنه. شما چه انتظاری ازش دارید؟ این گابلین لیاقت مرگ معمولی رو نداره و باید خیلی دردناک تر از این حرف ها بمیره! اصلا همین چیزاست که پیتر رو اینقدر برای ما ملموس میکنه. همین اشتباهاتش که نشون میده خباثت نورمن چقدر زیاده که اون رو هم خیلی اذیت کرده. خیلی حضور نورمن در این فیلم عالی و فوق‌العاده بود که باعث شد برای من حتی از دکتر اختاپوس در مرد عنکبوتی ۲ هم پیشی بگیره و حالا بهترین شخصیت خبیث فیلم های کمیک بوکی اسپایدی باشه. واقعا عالی بود.

من بر عکس شما فکر نمی‌کنم نورمن توی این فیلم ادای خوب بودن در آورده باشه نورمن و پنج تا خبیث دیگه به معنای واقعی درمونده بودن نورمن دنبال درمان شدن بود ولی یهو گابلین افسارش رو به دست میگیره و اون خراب کاری ها رو به بار میاره برای همین وقتی نورمن آخر فیلم میپرسه چی کار کردم برای من واقعی به نظر رسید یه چیزی که روی نورمن دنیای ریمی خیلی مانور دادن اینه که در قالب گابلین کنترل با گابلینه و اگه نورمن باهاش همکاری میکنه نشون دهنده این نیست که نورمن رئیسه در حالی که در دنیای کامیک نورمن و گابلین هویت جداگانه ندارند در واقع هیچ عاملی باعث نمیشه که نورمن تحت کنترل باشه ، نورمن تک تک جنایاتش رو به یاد داره ولی نورمن دفو موقع کشتن مندل استرام و یا زن عمو می کنترلی رو اعمال خودش نداشت و نکته دیگه ای که میخوام بگم زانو زدن نورمن جلوی نقاب گابلینه که نشان از تسلیم بودنش هست یعنی رئیس اونه برای همین من نورمن رو چه توی این فیلم و چه تو اسپایدرمن ۱ ویلن مطلق نمیدونم چون هویت گابلین و نورمن تفکیک شده و تنها گناه نورمن ضعیف النفس بودنش در برابر گابلینه پس به همین دلیل من رفتار های نورمن رو ظاهر سازی نمیدونم و به نظرم واقعا میخواست درمان بشه
جدا از این به نظرم به دلیل همین هویت دو گانه نورمن / گابلین دوست دارم نسخه mcu نورمن آزبورن وجود داشته باشه که خباثت از خودش سر چشمه بگیره و دارای جنون باشه نه اینکه هویت گابلین و نورمن تفکیک بشه در واقع مثل کامیک ها نورمن و گابلین در همدیگه خلط بشن نگیم گابلین افسار نورمن رو داره ، بلکه نورمن خودش خبیث باشه و از اعمالی که انجام میده آگاه هستش و تحت نفوذ نیست به همین دلیل حس میکنم mcu پتانسیل رونمایی از آزبورن توی دنیای خودش داره
نقل قول کردن
Ehsanspidey
#12 Ehsanspidey 1400-10-04 12:56
واقعا این حقه
نقل قول کردن
s.p.i
#13 s.p.i 1400-10-04 13:22
سلام و ممنون بابت این مقاله خب
توی این مقاله به این که چرا گرین گابلین خبیث بهتری هست
عمو مختار هم خیلی وقت پيش در این بار توضیح که چرا آر نظر اون گابلین برتر که خب یه عده مخالفت یه عده موافقت کردن عمو مختار دلایلش به نظرم منطقی بود توی اینجا واقعا گرین گابلین خوش درخشید
هر دو خبیث جوکر و گرین گابلین کار های خبیث زیادی کردن و توی دنیای کمیک به قهرمان اصلی ضربه زدن در مورد نورمن توی این فیلم چه توی کمیک گرین گابلین همیشه خودش به شکل یک آدم خیر خواه نشون داده و همیشه تونسته فرار کنه و مردم همیشه فریب خوردن چون کمتر کسی از کارای اون خبر داره ولی همه از خباثت جوکر باخبر هستند و توی این فیلم هم نورمن اولش خودش به شکل یک آدم بی پناه نشون داد ولی بعد پیتر غافلگیر کرد البته بگم اینجا انگار نورمن و گابلین جدا بودن و نورمن واقعا میخواست درمان بشه هرچند باز هم به نظرم نورمن داشت شرایط کنترل می‌کرد ولی خب شاید mcu بتونه نورمن جوری نشون بده که نورمن و گابلین جدا نیستن
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#14 AM SM BM SM 1400-10-04 13:23
#10
ممنون بابت گفتن نظرتون.
ببینید این چیزی که میگید درسته، ولی به نظرم باز هم این خباثت از نورمن سرچشمه میگیره. یعنی شما نخ این خباثت رو بگیرید، آخرش به نورمن میرسید. شاید توی این فیلم تا حدی ادا در نمیاورد(که به نظرم میاورد) ولی مسئله اینه که گابلین مخلوق نورمنه(خود گابلین این رو توی مرد عنکبوتی ۱ بهش میگه که بزرگترین اختراعشه). نورمن خودش گابلین رو ساخته و با مختصات اخلاقیات خودش. شما مرد عنکبوتی ۱ رو ببینید، همونجا هم معلومه که نورمن آدم خیلی خوبی نیست. اون اگر فرصتش رو پیدا میکرد، میگرفت و اون هیئت مدیره رو میکشت. ولی قدرت و جسارتش رو نداشت. اما دیوانگی گابلین باعث شد که دیگه به چیزی فکر نکنه و بره انتقامش رو بگیره.
ببینید من قبول دارم که توی این فیلم نورمن و گابلین تا حدی از هم تفکیک شدن (به خاطر ضروریات فیلمنامه) اما نه کاملا. شما در تک تک حرکات گابلین، نورمن رو مشاهده میکنید. اصلا همین ضعیف انفس بودن نورمن که خودتون میگید، آیا این گناه کمیه؟ تمام خبیث های دنیای کمیک حتی جوکر، ضعیف النفس هستند که در برابر وسوسه هاشون مقاومت نکرد و تسلیم اونا شدن. نورمن نه تنها تسلیم این وسوسه ها شد، بلکه با فراغ بال اون رو در آغوش گرفت. بعضی وقت ها توی این فیلم از نوع نگاه نورمن هم بعضی وقت ها میشه دید که خیلی آدم خوبی نیست. بعضی وقت ها فکر میکنم که شاید اصلا نورمن خودش از قصد گابلین رو در میاره و همه چیز خودشه. همهٔ آدم ها اینطور هستند. همهٔ ما یک نیمه تاریک داریم و یک نیمه روشن که بعضی وقت ها یکی شکست میخوره و دیگری برنده میشه. حالا این نیمه تاریک نورمن اسمش "گرین گابلین" هست اما دقت کنید که گرین گابلین فقط نیمه تاریک خود "نورمن آزبورن" هست. یعنی همونطور که گفتم همهٔ این آتیش ها از گور نورمن بلند میشه و سرمنشأ همه اینا خود نورمنه. حالا به خاطر فیلمنامه یک جوری نورمن رو درمانده نشون دادن ولی برداشت شخصی من همین چیزی هست که عرض کردم.
#7
ممنون آقای زارع بابت ترجمه این مقاله.
اون چیزی که درباره گرین گابلین و جوکر مرحوم لجر گفتید رو من هم موافقم. مسئله اینه که اون بحث انتخاب یک سمت توی شوالیه تاریکی، بیشتر از مرد عنکبوتی ۱ مورد توجه قرار گرفت و باید قبول هم کرد که قویتر بود، چون جوکر در نهایت بروس وین رو شکست داد و ضعف درونی و غرور اون رو نمایان کرد. اما به هر حال باید یادمون باشه که گرین گابلین هم از همون مرد عنکبوتی ۱ سعی کرده که زندگی پیتر رو جهنم کنه و اون رو در انتخابی وحشتناک بذاره. همونطور که گفتم هر ایده ای که در مرد عنکبوتی ۱ وجود داشت، در راهی به خانه نیست کاملتر شد و افق هاش هم گسترده تر شد. همین مسئله انتخاب رو هم اینجا باری پیتر در دو جا، جایی که اون میمونه که خبیث ها رو نجات بده یا بذاره برگردند به دنیاهای خودشون و در جایی که میخواد نورمن رو بکشه مواجه میشه. پیتر توی اولی در موفق میشه. یعنی با توجه به ذاتی که داره، نخواسته که اوتا کشته بشن و خواست که نجاتشون بده. ولی اون با عواقبش مواجه شد و حالا دنبال انتقام هست. توی آزمون دوم اما پیتر پارکر مثل بروس وین در شوالیه تاریکی، تا حدی شکست میخوره. پیتر داشت نورمن رو میکشت و حتی وقتی هم که توبی اومد جلوش هم میخواست این کار رو بکنه. اگر توبی نبود، اون این کار رو میکرد اما آخرش فهمید که این کار دردی رو دوا نمیکنه. پس اینجا نه تنها نورمن ضعف درونی پیتر رو نمایان میکنه و این انتقام رو در ذهن پیتر بزرگ جلوه میده که کاری هست که جوکر هیث لجر به شکل عالی انجام داد، بلکه همونطور که در مقاله خوندیم، کاری میکنه که جوکر لجر نتونست در این حد انجامش بده: نابود کردن زندگی پیتر به معنای واقعی کلمه. گرفتن زندگی قبلیش، گرفتن زن عم..مادرش، نمایان کردن نقطه ضعفش، اینکه دیگه اطرافیانش رو میتونه ببینه ولی باید با این درد که اونا پیتر رو نمیشناسند زندگی کنه و... و این خیلی نکته مهمیه.
نقل قول کردن
masiha_87
#15 masiha_87 1400-10-04 13:38
7#:
نه نه نه! بحث من این نیست که نمیشه این دو تا رو باهم مقایسه کرد. دارم میگم اینکه دو شخصیت کمیک بوکی رو (یکی از روی اقتباس و دیگری رو از منبع اقتباس) مقایسه کنید، این ترازوی "مقایسه" به بالانس مورد نظر نمیرسه ولی قطعا قابل قیاس هستن. ما میتونیم برتری یخچال رو نسبت به بقیه ی لوازم خونه (مثلا :lol: ) با استفاده از مورچه مقایسه کنیم! میدونید که چی میگم. مقاله فوق العاده بود و من شدیدا باهاش موافقم و اصلا نگاهی به شخصیت ها نداشتم.
مجددا تشکر میکنم بابت ترجمه!
نقل قول کردن
Agent spidey
#16 Agent spidey 1400-10-04 14:02
#13 در جوابتون باید بگم بله منم موافقم که گابلین نیمه تاریک نورمن و بزرگترین اختراعش هست ولی چند تا نکته‌ هست که باید بگم یک اینکه من نمیگم نورمن یه آدم صرفا ضعیف النفس هستش و اصلا شرور نیست بلکه میگم گابلین هلش میده به این سمت شاید اگه اون گاز رو استنشاق نمیکرد یه سرمایه دار فاسد و یا تاجر فاسد میشد ولی خباثت در این زمینه ها یه پیش فرض متفاوت با جنایت دارن یعنی لزوما هر شخصی که فساد مالی میکنه جنایت نمیکنه ، قتل نمیکنه ، نورمن هم جز همین دسته است تو فیلم وقتی هیات مدیره آزکورپ رو میکشه ناشی از ضعیف النفس بودنش و کنترل و تسلط گابلین روی نورمن آزبورن هستش نکته بعد هم اینه که نورمن تظاهر نمیکرد که میخواد درمان بشه شما رو به همون صحنه که خودتون گفتید ارجاع میدم شکستن ماسک گابلین اینجا نورمن و گابلین تنها هستن و نورمن ماسک رو میشکونه نه اینکه بگه حرف، حرف اونه بلکه نمیخواد تحت تسلط گابلین باشه اینجا دیالوگ ها هم اینو نشون میده و واقعا قرینه ای که نشون بده تظاهر میکنه وجود نداره برای کی میخواد تظاهر کنه؟ اونجا فقط خودش و گابلین هستن نیاز نیست که تظاهر کنه از گابلین بیزار هستش و اینکه میره پیش می ، نشان از عجز نورمن توی مقابله با گابلین هستش برای همین فکر نمی‌کنم که نورمن واقعا قصد داشته که می رو بکشه بلکه گابلین حالا که دیده نورمن داره باهاش مقابله میکنه ، صرفا مقابله به مثل کرده و فرمون رو خودش گرفته و نورمن رو هم انداخته صندوق عقب برای همین میگم نورمن تظاهر نمیکنه و فیلم نامه هم اینو میگه چون هیچ قرینه ای توی فیلم نامه برای تظاهر نورمن وجود نداره
نقل قول کردن
Batman_lover897
#17 Batman_lover897 1400-10-04 14:51
به نقل از mtm:
به نقل از Batman_lover897:
سلام،ممنونم بابت این مطلب؛ولی در کل من متوجه نمیشم چرا باید اصلا به این مطلب بپردازیم که بین قهرمانا کدوم یکی بهتره یا کدوم کاراکتر از فلان کاراکتر بهتره بین ویلن ها و اینا؛هر کدوم از این کاراکترا با وجود وجوه مشترک زیاد خصوصیات خودشونو دارن که اونا رو متمایز میکنه و یه عده ای اون رو بیشتر می پسندن،مثلا خیلیا غرور،پارانویا و جدی بودن بتمن رو دوست ندارن و بعضا اون ها رو جزء ویژگی های منفی و به قول معروف نچسب این کاراکتر میدونن در حالی که شخصا اصلا همین ها رو راجع به بتمن دوست دارم :-) اصلا چیز مطلقی تو بحث کامیک بوک وجود نداره که ما بخوایم بهتر و بدتر براش تعیین کنیم؛با این حال بازم تشکر می کنم از زحمتتون آقای زارع.

ببینید بحث برتری نیست واقعا. این مقاله در واقع میخواست شخصیت نورمن رو تو فیلم جدید اسپایدرمن مورد کنکاش قرار بده و با جوکر مقایسه ش کرد تا این کنکاش واضح تر انجام بشه. یعنی هدفش این نبود بگه که کی از کی بهتره بلکه میخواست به شخصیت نورمن بپردازه و مقایسه با جوکر بهانه ای بود برای این منظور
به نظرم شما با خوند مقاله بهتر شخصیت نورمن رو در فیلم درک میکنید

بله متوجهم منظورتون رو،منتها کلا تیتر مقاله اون مدلی حسی رو ایجاد میکنه وگرنه بله،این مقاله برای کنکاش شخصیت پردازی نورمن خیلی خوب عمل میکنه. :-)
نقل قول کردن
king venom
#18 king venom 1400-10-04 16:20
به نقل از Batman_lover897:
به نقل از mtm:
به نقل از Batman_lover897:
سلام،ممنونم بابت این مطلب؛ولی در کل من متوجه نمیشم چرا باید اصلا به این مطلب بپردازیم که بین قهرمانا کدوم یکی بهتره یا کدوم کاراکتر از فلان کاراکتر بهتره بین ویلن ها و اینا؛هر کدوم از این کاراکترا با وجود وجوه مشترک زیاد خصوصیات خودشونو دارن که اونا رو متمایز میکنه و یه عده ای اون رو بیشتر می پسندن،مثلا خیلیا غرور،پارانویا و جدی بودن بتمن رو دوست ندارن و بعضا اون ها رو جزء ویژگی های منفی و به قول معروف نچسب این کاراکتر میدونن در حالی که شخصا اصلا همین ها رو راجع به بتمن دوست دارم :-) اصلا چیز مطلقی تو بحث کامیک بوک وجود نداره که ما بخوایم بهتر و بدتر براش تعیین کنیم؛با این حال بازم تشکر می کنم از زحمتتون آقای زارع.

ببینید بحث برتری نیست واقعا. این مقاله در واقع میخواست شخصیت نورمن رو تو فیلم جدید اسپایدرمن مورد کنکاش قرار بده و با جوکر مقایسه ش کرد تا این کنکاش واضح تر انجام بشه. یعنی هدفش این نبود بگه که کی از کی بهتره بلکه میخواست به شخصیت نورمن بپردازه و مقایسه با جوکر بهانه ای بود برای این منظور
به نظرم شما با خوند مقاله بهتر شخصیت نورمن رو در فیلم درک میکنید

بله متوجهم منظورتون رو،منتها کلا تیتر مقاله اون مدلی حسی رو ایجاد میکنه وگرنه بله،این مقاله برای کنکاش شخصیت پردازی نورمن خیلی خوب عمل میکنه. :-)

اره سایتایی مث cbr و screenrant هم برای تیتر خیلی از مقاله های این شکلیشون همچین چیزایی مینویسن تا مخاطبو جذب کنن!!
نقل قول کردن
mtm
#19 mtm 1400-10-04 16:22
#۱۷: تیتر عینا از سایت cbr ترجمه شده
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#20 AM SM BM SM 1400-10-04 17:23
#16
ببینید، اول این رو بگم که این چیزهایی که من میگم برداشت خودم از فیلم هستند. شما مختار هستید باهاش موافق یا مخالف باشید و اصلا اشکال نداره و به هر حال این چیزیه که من از فیلم درک کردم.
ببینید شما میگید که اگر نورمن، تحت تاثیر اون گاز قرار نمیگرفت یه سرمایه دار فاسد میشد و این گاز فقط اون رو به اون سمت هُل داد. بله اینجا موافقم، اما نکته ای که هست در همون چیزی که خودتون گفتید نهفته است، گابلین فقط اون رو "هُل" داد و لاغیر! فقط فرصتی رو با توجه به این دیوانگی برای اهداف شوم خود نورمن ایجاد کرد. یعنی همون چیزی که گفتم که همه اینا تقصیر نورمنه. اما نکته اصلی اینه که به برداشت و درک خودم از فیلم مربوط میشه، اینکه خب اولا من قبول دارم که توی فیلم سعی شده تا حدی نورمن و گابلین از هم جدا بشن. ولی من میگم بازهم نه کاملا. یعنی اون صحنه ای که شما میگید که نورمن لباس رو میشکنه و با گابلین درگیر میشه، اون صحنه نمایانگر جدال درونی نورمن و گابلین هست، نمایانگر همون صحنه جلوی آینه اتاق نورمن توی مرد عنکبوتی ۱ هست. وقتی که نورمن تسلیم گابلین میشه یعنی بازهم اینا همون تقصیر خودش هست و هم به ضعیف النفس مربوط میشه و هم به اون مرضی که خودش داره! من نظرم اینه که اونجایی که نورمن میره پیش می و پیتر که مثلا آدم خوبیه، شاید اون حرف ها، واقعا حرف های نورمن باشند، اما من فکر میکنم در همون لحظه هم اون حرف ها در راه گابلین هستند. یعنی گابلین خودش رو جایی در درون نورمن، پشت این ظاهر خوب قایم کرده و در لحظه مناسب میزنه بیرون که بازهم میبنیم نورمن نمیتونه کاری بکنه و اجازه میده که گابلین فَوَران کنه. برای همین فکرمیکنم شاید همون لحظه یا اولش واقعا کمک میخواسته، اما از یه جایی به بعد اون داشته مقدمات حمله اش رو بازی میکرده(همون لحظه ای هم که پیتر با حس عنکبوتیش متوجه چیزی میشه که در نهایت معلوم میشه مربوط به گابلینه، نورمن همون آدم ظاهرا خوب و دلسوز جلوه میکنه در حالی که معلوم میشه همه اینا تقصیر اونه).
نقل قول کردن
Agent spidey
#21 Agent spidey 1400-10-04 18:28
#20 بله از این جهت موافقم که نورمن مقصره در واقع نورمن به گابلین غذا میده و اونو در درون خودش پرورنده ولی در کنار همه اینا من نورمن رو باز قربانی میدونم
بحث جالبی بود به نظرم این پیچیدگی شخصیت پردازی خبیث های فیلم رو نشون میده که واقعا تو این فیلم شلوغ و پر شخصیت کار خیلی سخت و دشوار هستش ، این فیلم تونست علاوه بر اینکه جذابیت اونا رو حفظ کنه شخصیت پردازی بعضی رو حتی بهبود ببخشه خصوصا الکترو که تو فیلم خودش خیلی بهش ظلم شد واقعا فیلم از این نظر شاهکار عمل کرده
نقل قول کردن
Anarchy
#22 Anarchy 1400-10-04 19:35
گرین گابلبن واقعا پتانسیل خیلیی بالایی داره و در فیلم راهی به خانه نیست به خوبی ازش استفاده شد.شخصیتی فریبنده و خبیث که بعضی اوقات آدم دلش واسش میسوزه ولی چند دقیقه بعد میفهمه همش نقشه بوده!یه بار عمو مختار واسه مقایسه جوکر و گرین گابلین مثال داعش و آمریکا(یا هر کشوری که پشتیبان داعش بود)رو زدن و من واقعا قانع شدم.نورمن آزبورن کسی نیست که بخواد دنیا نابود بشه،بلکه در درجه ی اول فقط میخواد دنیای مردعنکبوتی نابود بشه و بعد فقط خودش به قدرت مطلق برسه!و به نظرم همچین فردی خیلی میتونه از دیوانه ای که قصد نابودی و سوزاندن تمام دنیارو داره خطرناک تر
باشه.خوشبختانه بازی ویلم دفو تو این فیلم بی نقص و بی نظیر بود و به همه نشون داد که نورمن چقدر میتونه شخصیت کثیفی باشه!از نظر شخصی بنده یه قاتل سریالی که بی دلیل مرتکب قتل میشه واقعا میتونه دلهره‌آور و ترسناک باشه اما قاتلی که با هدف و برنامه ریزی مرتکب قتل میشه خیلی ترسناک تره!و قطعا دانشمندی که جنون داشته باشه از دلقک دیوانه خطرناک و خبیث تره.چون در واقع در تمام مراحل انجام کاراش کاملا میدونه دار چه بلایی سر پیتر بیچاره میاره!
نقل قول کردن
پویان S.V.G.
#23 پویان S.V.G. 1400-10-05 12:57
اول از همه ممنون از اقای زارع برای ترجمه عالیشون؛
شاید خیلی ها با نظر من مخالف باشند ولی به هر حال من دیدگاه خودم و میگم ;-) ،
بنظر من کینگ پین هم از جوکر و هم از گرین گابلین ویلین بهتری هست، کینگ پین درواقع پوینت های مثبت گرین گابلین و جوکر رو داره، شرارت، دسترسی، به ظاهر خوب ولی خبیث و...
همینطور اقتباس های ک از روش شده (به جز اون کینگ پین مضحک و آشغالِ فیلم دردویل ۲۰۰۳) به خوبی این رو نشون میده.
البته باز هم میگم این نظر شخصی منه
نقل قول کردن
mtm
#24 mtm 1400-10-06 22:13
حالا به نظرتون وقتی من مقاله رتبه بندی اقتباس های نورمن ازبورن /گرین گابلین در دنیای سینما، کارتون و گیم رو بنویسم این گرین گابلین رو رتبه اول میزارم یا گرین گابلین سریال spectacular spiderman رو؟
میخوام ببینم منو و نظراتم رو چقدر میشناسید :-*
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#25 AM SM BM SM 1400-10-06 22:38
به نقل از mtm:
حالا به نظرتون وقتی من مقاله رتبه بندی اقتباس های نورمن ازبورن /گرین گابلین در دنیای سینما، کارتون و گیم رو بنویسم این گرین گابلین رو رتبه اول میزارم یا گرین گابلین سریال spectacular spiderman رو؟
میخوام ببینم منو و نظراتم رو چقدر میشناسید :-*

آقای ترابی، سوالات شب اول قبر میپرسید؟! آخه سوال از این سخت تر هم هست؟
راستش با اختلاف کمی، خودم گرین گابلین سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" رو ترجیح...نه نه، راهی به خان... چیزه، یکی کمک کنه! خدایا! من رو از این عذاب نجات بده! نمیتونم انتخاب کنم!
راستش گرین گابلین سریال مرد عنکبوتی خارق العاده تجسم دنیای کمیک بود. یعنی همون مکاری و حیله گری و خشونت و دیوانگی که داشت. استیو بلام هم که یه صداپیشه فوق‌العاده عالی برای گرین گابلین بود. یه چیزی که داشت که به نظرم با اون حتی از دنیای کمیک هم پیشی میگرفت، این بود که نورمن گفت اون گاز که استنشاق کرده، هیچ توهم و از دست دادن کنترلی نداشته! یعنی همش دقیقا خود نورمن بوده و این خیلی عالیه که میبینیم کل اون جنون گرین گابلین مال نورمن بوده. اما از اون ور نکته برتری گرین گابلین راهی به خانه نیست که مرد عنکبوتی خارق العاده وقت نکرد بهش بپردازه، خصومت شخصی بین پیتر و نورمن بود. خیلی زود بین پیتر و نورمن به دلیل مرگ زن عمو می یک خصومت شخصی در میگیره که خیلی عالیه. و البته گرین گابلین در این فیلم هم خیلی غیرقابل پیشبینی و متحیر کننده است. راستش به شخصه یه کم، گرین گابلین مرد عنکبوتی خارق العاده رو به دلیل همین که نورمن آزبورن رو هم یک آدم کثیف نشون داد بیشتر دوست دارم(اینم راستش تقصیر راهی به خانه نیست، نیست و به خاطر ضروریات فیلمنامه بود) اما راستش دقیق نمیتونم بگم شما کدوم رو میذارید. میدونم که شما به وفاداری به دنیای کمیک خیلی اهمیت میدید و البته این جنبه اینکه نورمن آزبورن خبیث اصلی مرد عنکبوتی هست(و نه گرین گابلین) رو خیلی دوست دارید که هر دوی اینا توی مرد عنکبوتی خارق العاده و راهی به خانه نیست وجود داره(مرد عنکبوتی خارق العاده با نورمن دیوانه، راهی به خانه نیست با خصومت شخصی) ولی خب من چون از منظر خودم نگاه میکنم، جوابم شاید مرد عنکبوتی خارق العاده باشه. البته چیزی که همین الان باز هم به ذهنم رسید این بود که این نورمن آزبورن دنیای پیتر رو ازش گرفت و این اصلا کار کمی نیست که گرین گابلین مرد عنکبوتی خارق العاده وقت نکرد این کار رو کامل بکنه(البته او با جعل مرگ خودش، به نوعی گوئن و هری آزبورن رو ازش گرفت و پیتر دیگه با لیز آلن هم نبود و باید با عذاب وجدان مرگ یه خبیث دست و پنجه نرم کنه). در کل سوال خیلی سختیه. مثل همون سوال مرد عنکبوتی ۲ یا مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست!
(آقای ترابی اونقدر دست دست کردید که آخرش یه رقیب برای گرین گابلین مرد عنکبوتی خارق العاده پیدا شد. :lol: اگر گرین گابلین مرد عنکبوتی خارق العاده امشب اومد سراغتون تا انتقام بگیره، تعجب نکنید! :lol: :lol: )
نقل قول کردن
P.B.P
#26 P.B.P 1400-10-06 22:50
#24
سلام،به نظرم ویلم دفو ولی چرا هر دو را رتبه اول نمیزارین.
نقل قول کردن
mtm
#27 mtm 1400-10-06 23:13
#25:
آخه یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن اون سریال هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بودن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دست خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ).
به همین دلیل که من ...
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#28 AM SM BM SM 1400-10-06 23:25
به نقل از mtm:
#25:
آخه یه تفاوت اساسی بین نورمن این فیلم و نورمن اون سریال هست. دلیلش هم اینه که خواستن روی دوگانگی شخصیت نورمن تو فیلم مانور بودن چون تم اصلی خبیث ها اینه که دستشون خودشون نیست که خبیث شدن. پس یعنی میتونن معالجه بشن و این برای این فیلم خوبه و جواب میده ولی این نورمن مادر فلان (!) درستش اینه که غیر قابل معالجه باشه. یعنی بدون اون سرم هم یه حرومزاده تمام عیاره و این تو دنیای کمیک و spectacular spiderman عیان بود (کسی که به پسر خودشم رحم نکرد و مچ پاش رو پیچوند و این به خاطر اون سرم لعنتی نبود بله به خاطر ذات گند و کثیفش بود که یه بار تو دنیای کمیک گفته شد که حتی اگه سرم گابلین رو به دست نمی اورد یه قاتل سریالی چیزی میشد ).
به همین دلیل که من ...

آقای ترابی آخرش رو باز گذاشتید، یعنی دقیقا نگفتید! یعنی ممکنه که یهو توی خود مقاله غافلگیرمون کنید؟!
ولی راستش منم خیلی نورمن این سریال و خود این سریال رو دوست دارم(جدیدترین دفعه ای که مرد عنکبوتی خارق العاده رو دیدم کل قسمت هاش رو توی ۲ روز تموم کرد!) و از همه چیز این نورمن خیلی خوشم میاد. از صداپیشگی فوق‌العاده استیو بلام که فقط چند بار میرم نگاه کنم که صدای خنده های شریرانه اون رو بشنوم! و البته همین موضوع که نورمن همه چیز بود، نورمن اصل کاری بود، یادمه یه بار خود نورمن به پیتر گفت که اسپایدی ماسک میزنه تا چهره خودش رو مخفی کنه، درحالی که نورمن آزبورن ماسک میزنه تا چهره واقعیش رو آشکار کنه! و البته همونطور هم که گفتم اینکه این سرم گابلین هیچ توهم و از دست دادن کنترلی به نورمن نمیده رو به شخصه واقعا دوست داشتم. دیگه هیچ چیزی به نام گرین گابلین وجود نداره، فقط خود نورمن، خود خودش. نکته بعدی دیوانگی این نورمن هست(یادتونه توی قسمت آخر این سریال که به نظرم بهترین اپیزود این سریال و بهترین اپیزود کل سریال های کمیک بوکی بود، نورمن بدون اینکه ببینه، بی هدف و بدون حواس شلیک میکرد و میگفت بیشتر حال میده؟!) من عاشق نورمن آزبورن فیلم راهی به خانه نیست هستم و انتخاب بین این دو مورد برام خیلی خیلی سخته، اما راستش به شخصه نورمن توی مرد عنکبوتی خارق العاده رو بیشتر دوست داشتم چون تجسم نورمن دنیای کمیک هست!
نقل قول کردن
masiha_87
#29 masiha_87 1400-10-06 23:39
به نقل از mtm:
حالا به نظرتون وقتی من مقاله رتبه بندی اقتباس های نورمن ازبورن /گرین گابلین در دنیای سینما، کارتون و گیم رو بنویسم این گرین گابلین رو رتبه اول میزارم یا گرین گابلین سریال spectacular spiderman رو؟
میخوام ببینم منو و نظراتم رو چقدر میشناسید :-*

سلام
اونطور که من از مقاله های شما در رابطه با رتبه بندی های هر شخصیت در اقتباس ها متوجه شدم، دو تا چیز در اولویته:
۱. وابستگی به کمیک ها
۲. شخصیت پردازی
اینا چیزایی بود که من متوجه شدم. حالا به نظرم شما هر دو رو تو یه رتبه (یعنی هر دو رو در کنار هم) به عنوان بهترین اقتباس فرار میدید منتها شماره ی ۲ لیست تعلق میگیره به گابلین سری ریمی و NWH! حالا یعنی چی؟ ببینید یعنی من اینطوری برداشت کردم که اگه شما از هر دوتای این اقتباس ها خوشتون اومده باشه و المان هاشون براتون تایید شده باشن، با فاصله ی ناچیزی جزو برتر ها قرارشون میدید. در نهایت...
رتبه ی ۱: گابلین spectacular spider_man
رتبه ی ۲: گابلین یری ریمی و NWH
نقل قول کردن
king loki
#30 king loki 1400-10-06 23:51
به نقل از mtm:
حالا به نظرتون وقتی من مقاله رتبه بندی اقتباس های نورمن ازبورن /گرین گابلین در دنیای سینما، کارتون و گیم رو بنویسم این گرین گابلین رو رتبه اول میزارم یا گرین گابلین سریال spectacular spiderman رو؟
میخوام ببینم منو و نظراتم رو چقدر میشناسید :-*


سلام
به نظر من که نورمن ازبورن/گرین گابلین spectacular spiderMam به این دلیل که راهی به خانه نیست به دلیل نیاز فیلمنامه یه تضادی بین نورمن ازبورن و گرین گابلین ایجاد کرده (که از این جهت مشکلی نیست) ولی مردعنکبوتی خارق‌العاده ما یک نورمن ازبورن تمام عیار تحویل ما میده از همون اول که نورمن ازبورن وارد سریال میشه دقیقا همون کسیه که باید باشه کسیه که جلوی مردم خودشو یک مرد خیر خواه و متشخص جلوه میده ولی وقتی که از دید ها خارج میشه سر تومز کلاه می‌زاره ، با بیگ من همکاری می کنه حتی برای حفظ هویت مخفیش حاضره پای بچه ی خودشو بشکنه همه اینها از اون یک نورمن ازبورن بی نقص می سازه در ضمن خود شما گفتید "رتبه بندی اقتباس های نورمن ازبورن /گرین گابلین در دنیای سینما، کارتون و گیم" پی نورمن ازبورن هم لحاظ گرفته میشه پس بنظر من نورمن ازبورن/گرین گابلین مرد عنکبوتی خارق‌العاده اول و راهی به خانه نیست دوم میشه.
نقل قول کردن
s.p.i
#31 s.p.i 1400-10-07 00:08
استاد من فکر میکنم گرین گابلبن انیمیشن مرد عنکبوتی خارق العاده
چون اون انیمیشن بیشتر دوست دارید ضمن اینکه توی اون انیمیشن ردپای خباثت نورمن دیده میشد از طرف دیگه کاستوم نورمن توی اون انیمیشن وفاداری بیشتری به کمیک داشت از طرف دیگه توی اون انیمیشن تا حدی به این دشمنی بیتسر پرداخته میشد توی فیلم نورمن انگا بخش گابلینش از خودش جدا بود و دستش خودش نبود
و خب با این حساب
من فکر کنم
۳ گیم نورمن آزبورن بازی مارول اسپایدرمن (
۲ نورمن آزبورن فیلم ویلیام دفو
۱ گرین انیمیشن مرد عنکبوتی خارق العاده
البته بین مورد ۲ و۱ انتخاب به خصوص برای من سخته
نقل قول کردن
Spider Reza
#32 Spider Reza 1401-04-26 11:48
شرمنده ولی هرچقدر فک میکنم نمیتونم قبول ‌کنم گرین گابلین بهتر باشه
البته همیشه گرین گابلین رو شروری‌درجه یک و عالی میدونم ولی از جوکر بهتر
راستش حداقل این مقاله قانعم نکرد.
خیلی دلم میخواد با یکی درباره بهتر بودنشون بحث کنم کسی پایه هست؟
نقل قول کردن
mtm
#33 mtm 1401-04-26 12:43
به نقل از Spider Reza:

خیلی دلم میخواد با یکی درباره بهتر بودنشون بحث کنم کسی پایه هست؟

چند سال دیر اومدی. قبلا مفصلا بحث و جدل شده:
b2n.ir/m72151
الانم دیگه کسی نیست که حوصله این بحث های بی فایده رو داشته باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44