10 موردی که MCU به طور عالی از کمیک های مردعنکبوتی اقتباس کرده است

۱۰-موردی-که-mcu-به-طور-عالی-از-کمیک-های-مردعنکبوتی-اقتباس-کرده-است

مردعنکبوتیِ MCU سومین نسخه از این شخصیت در دنیای سینما است، اما برخی موارد را آنچنان از دنیای کمیک بوک ها اقتباس کرده است که بی نقص هستند!

مقدمه: پس از سالها بحت و مجادله بین مارول و سونی، دنیای سینمایی مارول بلاخره نسخه ی مردعنکبوتی را با نقش آفرینی «تام هالند» در سال 2016 اعلام کرد. همچنین در سالهای پس از آن، تام هالند در مجموع ۶ بار به عنوان شخصیت مردعنکبوتی در MCU ایفای نقش کرده و حتی فیلمهای دیگری در دست ساخت هستند تا بتوانند طرفداران و مخاطبان را برای مدت طولانی راضی نگه دارند. اکنون که نسخه ی MCU مردعنکبوتی توانسته خودش را گسترش و تثبیت بدهد، طرفداران هم نیز راحت تر میتوانند او را با همتای خود در دنیای کمیک بوکی مقایسه کنند. در حالی که نسخه تام هالند از این شخصیت دارای یک سری تفاوتهایی با منبع اصلی است ولی، مواردی در این میان وجود دارند که بی عیب و نقص مورد اقتباس قرار گرفته اند و در این مقاله میخواهیم به 10 تاشون بپردازیم. مقالات زیر را هم بخوانید:

10 چیزی که ثابت میکند "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" بهترین فیلم فاز 4 دنیای سینمایی مارول است

15 لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

10 دفعه ای که فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" توقعات ما رو برآورده کرد!

10 ویژگی برتر آثار ابرقهرمانی در فیلم "مرد عنکبوتی" راهی به خانه نیست"

10 دلیل برای اینکه سه گانه مرد عنکبوتی تام هالند از توبی مگوآیر بهتره

 

10- مردعنکبوتی دوست خوب محله

مردعنکبوتی دوست خوب محله

بسیاری از طرفداران انتشارات مارول، پیتر پارکر را با نام مستعار او، یعنی «دوست خوب محله» (Friendly Neighborhood Spider-Man)، میشناسند (این مقاله را بخوانید). در حالی که این لقب با لحن آهنگ شخصیت نیز بسیار جور است اما یادآور شگرد و ذات اصلی این شخصیت نیز هست. یعنی مردعنکبوتی که باید با ابرشرورها در حال مبارزه باشد در کارهای روزمره ی خود، کمک به مردم محله ی دور و اطراف را در اولویت قرار میدهد. دنیای سینمایی مارول (MCU)، با بهره گیری از این ویژگی بارز مردعنکبوتی در دنیای کمیک، در فیلم نخست یعنی "مردعنکبوتی: بازگشت به خانه" (Spider-Man: Homecoming)، آن را به مشخصه اصلی تبدیل کرد. به عبارتی دیگر مردعنکبوتی پس از اینکه تقریبا کل فیلم رو سپری کرد تا شبیه به تونی استارک شود اما در نهایت متوجه شد که مفید تر خواهد بود اگر همان "دوست خوب محله" باقی بماند و از مردمان کوچک و بزرگ محله مراقبت کند؛ درست مثل کمیک بوک ها.

 

9- شوخ طبعی

شوخ طبعی اسپایدرمن

شوخ طبعی از ویژگی های بینظیر مرد عنكبوتی است. البته شاید گاهی به خاطر جدیت داستان یا وخامت اوضاع كمتر شوخی كند اما در كل شوخی كردن و سر به سر گذاشتن دشمنان نوعی استراتژی برای اوست چون با این كار حریف را عصبانی كرده و باعث میشود دچار خطا شوند. كارشناسان شوخ طبعی مرد عنكبوتی را با «باگزبانی» (شخصیت معروف كارتونی) مقایسه میكنند. چون به اعتقاد آنها باگزبانی هم با اتكا به همین حربه توانسته از پس رقبای بسیار بزرگ و نیرومند تر از خودش بربیاید. دلیل دیگر برای شوخ طبعی مرد عنكبوتی را باید در شخصیت خجالتی پیتر پاركر جستجو كرد. در حقیقت، دستیابی به قدرت های فوق بشری فرصتی را برای پیتر مهیا كرد تا با زدن ماسك به صورت شخصیتی جدید پیدا و اعتماد به نفس كسب كند. همین باعث شد تا در قالب مرد عنكبوتی شوخی كند (در كل از نظر روانشناسان آدم هایی میتوانند در جوك گفتن و شوخی كردن موفق باشند كه اعتماد به نفس بالایی دارند). این مورد در فیلمهای مردعنکبوتی با بازی «توبی مگوآیر»، بسیار کمتر به چشم میخورد و حتی با بازی «اندرو گارفیلد» نیز با لحن قلدری به گوش مخاطب میرسید که چندان جالب نبود اما، تام هالند توانست از این ویژگی جوری بهره ببرد که انگار یک تکه ی پاره شده از صفحه ی خود کمیک بوک بوده است.

 

8- لباس کلاسیک

لباس کلاسیک مردعنکبوتی

اولین لباس مرد عنکبوتی در MCU هواداران را سربلند کرد! رنگ های لباس دقیقا مثل این بودند که از کمیک ها زده بودند بیرون با اون رنگ قرمز و آبی روشنش و بهترین قسمت طراحیش شمایل تو دل بروی لباس بود . یعنی اون نوعی طراحی چشم ها و عدم استفاده از تارهای برجسته (raised) روی لباس ما رو دقیقا به یاد طراحی کلاسیک کاستیوم مرد عنکبوتی در دنیای کمیک توسط جان رومیتای اسطوره ای مینداخت! اما اصلی ترین نکته درباره این لباس این بود که برخلاف آثار سینمایی قبلی مرد عنکبوتی، پیتر پارکر شخصا اون رو درست نکرد بلکه هدیه تونی استارک بود به پیتر! و این باعث ناراحتی برخی هواداران شد. مخصوصا اینکه قابلیت های فنی و تکنولوژیکی بی شماری هم داشت. تا اینکه در پایان "راهی به خانه نیست" شاهد دوخته شدن لباس جدیدی توسط خود پیتر پارکر بودیم که عالی بود و دقیقا مثل دنیای کمیک. این لباس شباهت زیادی به ظاهر کلاسیک این شخصیت در دنیای کمیک خلق شده توسط جان رومیتا دارد. در واقع رومیتا کسی بود که برخلاف استیو دیتکو از رنگ آبی روشن تری برای لباس کلاسیک مرد عنکبوتی استفاده میکرد. در فیلم هم لباس جدید اسپایدرمن نوعی آبی براق دارد. ضمن اینکه جان رومیتا وقتی طراحی کمیک های مرد عنکبوتی شد، این شخصیت وارد دانشگاه شده بود. پس حالا که او در MCU نیز در شرف ورود به دانشگاه است طبیعیه که از ظاهر خلق شده توسط این هنرمند بزرگ الهام گرفته باشند. همچنین در صفحه 181 از فیلمنامه منتشر شده از "راهی به خانه نیست" میخوانیم که پیتر با الهام از لباس های دیگر مردان عنکبوتی (توبی و اندرو) به دیزاین این لباس رسیده.

 

7- پیتر پارکر علیه مردعنکبوتی

پیتر پارکر علیه مردعنکبوتی

یکی از ویژگیهای بارز شخصیت مردعنکبوتی، تناقض و نبرد همیشگی میان زندگی روزمره و حرفه ی قهرمانانه ش میباشد و به نظر میرسد پیتر پارکر و مردعنکبوتی دائم با یکدیگر در جنگ هستند؛ هر کدام سعی دارند افسار زندگی را به دست بگیرند و همین باعث شده پیتر پارکر گاهی تصمیمات دشواری برای زندگی خودش بگیرد. از آنجایی که مردعنکبوتی جدید دنیای مارول با بازی تام هالند بسیار جوانتر نسبت به دو بازیگر قبلی این فیلم است، بیشتر درگیر جنگ درونی با خودش است. در نتیجه فیلم های مردعنکبوتی در MCU، پیتر پارکری را نشان میدهند که یک بچه دبیرستانی است و همیشه در میان دوراهی قهرمان بودن و انجام وظایف قهرمانی و عادت های نوجوانانه مثل رفتن به میهمانی و با دوستانش عشق و حال کردن گیر افتاده و بارها دیدید که در سفر به شهر یا کشور دیگر چقدر مجبور بوده در این زمینه دست به ایثار بزند و از تفریحات خودش بگذرد. اوج این مساله را در پایان فیلم "بازگشت به خانه" شاهد بودیم که چطور مجبور شد لیز (دوست دخترش) را ول کند تا جلوی والچر را بگیرد.

 

6- مراوده با دکتر استرنج

مردعنکبوتی دکتر استرنج

مرد عنکبوتی در MCU همواره عادت داشته در فیلم های اختصاصی خودش از وجود یک قهرمان دیگر در فیلم های مارول بهره ببرد. به طور مثال در "بازگشت به خانه" ما تونی استارک را داشتیم که نقش راهنما و مرشد پیتر پارکر را داشت و در "راهی به خانه نیست" جناب ساموئل ال جکسون نقش «نیک فیوری» را بازی کرد (هرچند که او در واقع یک اسکرال بود!). و اما از مدتها پیش تایید شد که دکتر استرنج با بازی بندیکت کامبربچ قراره در فیلم "راهی به خانه نیست" حضور داشته باشه. این مساله باعث شد برخی از هواداران نگران شوند که قراره دوباره یک شخصیت مسن تر را در قامت راهنمایی جدید برای پیتر پارکر در MCU ببینند. اما با اکران فیلم مشخص شد که اصلا اینطور نبوده و حضور دکتر استرنج کاملا به مساله مولتی ورس ربط دارد. در هر حال، او نقش مهمی در کل داستان فیلم ایفا نمود به طوری که بدون او داستان فیلم معنا و مفهومی ندارد. اما شاید خیلی ها ندانند که دکتر استرنج و مرد عنکبوتی از سالهای پیش با یکدیگر در دنیای کمیک داستان مشترک داشته اند. در واقع، استیو دیتکو به عنوان خالق هر دوی این شخصیت ها نقش زیادی در ارتباط میان آنها داشت که باعث شده تیم آپ های جذابی میان آنها شکل بگیرد که قبلا در این مقاله به 10 تای برتر آنها اشاره کرده بودیم. و این مساله به طور فوق العاده ای در MCU و به ویژه در شاهکاری به نام "راهی به خانه نیست" به تصویر کشیده شد.

 

5- هیچکس نمیمیرد

مردعنکبوتی مثل برخی دیگر از ابرقهرمانان، یک قانون طلایی و سفت و سخت دارد که "هیچ کس نباید بمیرد" و این مساله را حتی برای ابرشروران نیز به اجرا در می آورد و از آن تبعیت میکند. در فیلم "راهی به خانه نیست" دیدیم که اصرار او بر این شعار حتی باعث شد تا با دکتر استرنج تعارض پیدا کرده و باهاش بجنگد! (زیرا راضی نبود که با فرستادن ابرشرورها به دنیای خودشون زمینه ساز مرگ آنها شود). در واقع، اصرار پیتر بر اینکه خبیث های داستان نباید به دنیاهای خود برگردند تا بمیرند هواداران کمیک بوک های اسپایدرمن را به یاد آرک داستانی معروف "هیچ کس نباید بمیرد" (No One Dies) که در شماره های 655 و 656 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" چاپ شد میندازد که در آن پیتر پارکر پس از مرگ «مارلا» (همسر آقای جیمسون) سوگند میخوره که از این به بعد دیگر هرگز اجازه نده کسی از اطرافیانش کشته بشه: "هر وقت من در این اطراف باشم ... هر کجا که باشم ... هیچ کس نباید بمیره!".

 

4- از خود گذشتگی

از خودگذشتگی مردعنکبوتی

مردعنکبوتی یک الگوی تمام قد و تمام عیار از پهلوانی است ؛ نه به خاطر  قدرتهای فوق العاده ای که دارد، بلکه به خاطر چهره ای که در پشت نقاب خودش نهان کرده است. در حقیقت، پیتر پارکر همیشه با جمله ی معروف خود، یعنی «قدرت زیاد مسئولیت زیادی به همراه دارد»، دائما سعی دارد دیگران را بر خودش مقدم بداند و به صورت فداکارانه عمل کند. مردعنکبوتی (تام هالند)، شاید در MCU کمی به نظر میرسید که هنوز به اوج مسئولیت پذیری نرسیده است ولی در "راهی به خانه نیست" و به لطف مرگ سوزناک زن عمو می، راه و رسم از خودگذشتگی را یاد گرفت و دیدید که صحنه انتهایی که پیتر علیرغم قولی که به ند و ام جی داد، با دیدن چسب زخم روی پیشانی ام جی در محل کار او، تصمیم گرفت برای محافظت از جانش دربرابر خطرات آینده از این کار صرف نظر کنه که بسیار صحنه ی تلخ و دردناکی بود. و یادمون هست که پیتر پارکر در انتهای فیلم های "مرد عنکبوتی" و "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" نیز به ترتیب برای حفاظت از جان مری جین و گوئن استیسی چنین کاری را کرد.

 

3- روحیه تسلیم ناپذیری

روحیه مردعنکبوتی

پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی هرگز در برابر مشكلات تسلیم نمیشود. بارها و بارها دیده ایم كه در وضعیتی خطرناك گیر افتاده ولی با تلاش فراوان و اراده قوی توانسته بر ان غلبه كند. خیلی وقت ها شاهد بوده ایم كه مرد عنكبوتی رو در روی حریفانی قرار گرفته كه از نظر فیزیكی یا نیروهای فوق بشری بسیار بسیار از وی قوی تر هستند ولی در نهایت توانسته با اتكا به روحیه تسلیم ناپذیر، جنگنده و خستگی ناپذیر خود شكست تحقیرآمیزی را به آنها تحمیل كند. و اما در فیلم "بازگشت به خانه" تا قبل از صحنه ای که تصویرش را در بالا میبینید، پیتر مدام تلاش میکرد تا مثل مردآهنی باشد و خود را به او ثابت کند اما این همیشه تونی بود که سر می‌رسید و او را نجات میداد؛ علی‌رغم اون سکانس معروف در فیلم "بازگشت به خانه" که تونی به او هشدار داد که تقلید از برخی تفکرات و کارها برای او نتیجه خوبی به همراه ندارد، اما این نتونست تلاش پیتر رو متوقف کنه چون اون همیشه فکر می‌کرد تونی‌ای هست که بیاد و اون رو نجات بده. به‌خاطر همین بود که وقتی پیتر تو اون سکانس فوق‌العاده زیر آوار زباله‌ها گرفتار شد مثل یک بچه شروع به گریه کرد چون به امداد رسانی تونی عادت داشت؛ اما انسان‌ها همیشه در موقعیت‌های پرفشار توانایی‌های واقعی‌شان شکوفا می‌شود و این لحظه هم نشان داد که پیتر چقدر خاص است و چه روحیه ابرقهرمانی‌ای در وجودش خاک خورده بود و ضمن این که جان خود را نجات داد، یک لحظه خاص و به یادماندنی را خلق کرد که دقیقا از لحظه ای مشابه و بسیار ماندگار از دنیای کمیک الهام گرفته شده بود.

 

2- شور و شوق جوانی

گاهی فراموش میشود که زیر نقاب مردعنکبوتی تنها یک جوان یا بهتره بگیم نوجوان وجود دارد که سعی میکنه کار درست را انجام میدهد. جوانیِ پیتر پارکر یک ویژگی شخصیتی اساسی برای مردعنکبوتی است که درگیر موضوعاتی در حد آدم بزرگ های بالغ میشود، در حالی که او وقتی خلق شد فقط یک پسر بچه ی دبیرستانی بود! به عبارتی دیگر، مرد عنكبوتی وقتی خلق شد تمام قوانین مرسوم و كلیشه‌ای دوران خودش را شكست و برخلاف ابر‌قهرمانان دیگر كه همیشه و از هر نظر ایده‌آل و كامل بودند، در اغلب اوقات با مشكلات عدیده‌ خانوادگی و اجتماعی مواجه بود و هیچ دل خوشی از قدرت‌های استثنایی‌اش نداشت زیرا مجبور بود مدام با بی‌پولی دست و پنجه نرم كند! او یكی از "ما" بود، یكی از مردم عادی كوچه و خیابان كه همواره سعی دارد كاری را كه درست است انجام دهد و اطرافیانش را از خود راضی نگه دارد، هر چند كه گاهی اوقات مرتكب اشتباه شده و حسابی گند می‌زد! پیتر پارکرِ تام هالند هم دقیقا همین طور بوده. یعنی بارها و بارها گند زده و اشتباه کرده چون این خاصیت جوانی و خام بودن است ولی سعی کرده جبران کنه و همین باعث شده ما را بار دیگر به یاد نسخه دنیای کمیک بوک ها بیندازد!

 

1- بلوغ ناگهانی

بلوغ ناگهانی

پیتر پارکر ممکن است یک پسر بچه باشد اما، دوره ی بزرگسالی او نسبت به بقیه زودتر فرا رسید. یعنی پس از مرگ زودهنگام و غم انگیز عمو بن؛ پیتر پارکر زودتر از آنچه که فکر میکرد به دوره ی بزرگسالی اش رسید و به عنوان مرد خانواده برای زن عموی سالخورده خود عمل میکرد و کارهایی انجام میداد که ممکن بود پسر بچه های همسن و سالهایش حتی به آن فکر هم نکرده باشند. در پایان فیلم Spider-Man: No Way Home، ما شاهد پیتر پارکری بودیم که به دلیل از دست دادن زن عموی خودش و فراموش شدنش توسط دیگران، مجبور شد خودش از پس کارهایش برآید. دیگر نه آشنایی داشت مثل هپی هوگان که ازش حامی اش باشد و نه قوم و خویشی مثل زن عمو می که مثل مادر ساپورتش کرده بود. او سعی کرد با اجاره ی آپارتمانی در نیویورک، مدرک تحصیلی خودش را بگیرد و احتمالا باید شغلی هم برای خودش دست و پا کند. او که تا چند روز پیش فقط یک پسر بچه ی دبیرستانی بود، اکنون به طور ناگهانی وارد دوره ی بزرگسالی شده که میتواند به طور همزمان هم هیجان انگیز باشد و هم وحشتناک!

 

Dracula

منبع: سایت SR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 چیزی که ثابت میکند "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" بهترین فیلم فاز 4 دنیای سینمایی مارول است

15 لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

10 دفعه ای که فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" توقعات ما رو برآورده کرد!

10 ویژگی برتر آثار ابرقهرمانی در فیلم "مرد عنکبوتی" راهی به خانه نیست"

10 دلیل برای اینکه سه گانه مرد عنکبوتی تام هالند از توبی مگوآیر بهتره

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و اندرو گارفیلد

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 بازیگر برتر "مرد عنکبوتی" در سینما، انیمیشن و تلویزیون!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

معرفی سریال های مرد عنکبوتی در تلویزیون + لینك دانلود

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

تاریخچه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 سرنوشت احتمالی برای مردان عنکبوتی توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد پس از فیلم "راهی به خانه نیست"!

10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

رتبه بندی فیلم های دنیای سینمایی مارول (MCU)

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

هالک 2
#1 هالک 2 1401-06-31 10:43
درود بر شما ...
مقاله عالی بود . مردعنکبوتی mcu از فیلم سوم به بعد برای من تبدیل به مردعنکبوتی میشه ...
چون دیگه مستقله ...
نمیدونم چرا ولی مردم خیلی تعصبی میارن جلو و میگن توبی بهترینه...خب درسته توبی عالی هست ولی تام هم خداییش خوب بود ..
الان این موضوع واسه باتمن هم صدق میکنه ....بنظر من پتینسون از همه بهتره ....چون اون مدارک بودن و غم بتمن را نشان داد.
در هر صورت خیلی عالی بود ....

ممنون از اسپایدی ای ار
نقل قول کردن
AP-omega
#2 AP-omega 1401-06-31 12:01
سلام. مقاله بسیار عالی ای بود و خوندنش بعضی از اساسی ترین ویژگی های دوست خوب محلمون رو (چه در کمیک و چه در MCU) نشان داد.
نقل قول کردن
xcgi
#3 xcgi 1401-06-31 13:19
سلام،خسته نباشید.دست مترجم و نویسنده درد نکنه.
واقعا که اسپایدرمن mcu یه نسخه خیلی وفادار و خوب از مردعنکبوتی ارائه کرده.از نظرم من مردعنکبوتی دور از خانه بهترین فیلم مردعنکبوتیِ،همه چیزی که یه فیلم مردعنکبوتی بخواد رو داره.
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#4 ultimate.spider.amir 1401-06-31 22:12
به نقل از هالک 2:

الان این موضوع واسه باتمن هم صدق میکنه ...

ممنون از اسپایدی ای ار

باتمن؟! یعنی butt-man؟!!! :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید